Van Hoiiandsch Noorderkwartier de grootste en meest moderne inrichting. Speciaal voor Heeren- en Kinderkleeding gemaakt en op maat. Firm a H. 8. CLOECK, Kleedermakers, Laat hoek Boterstraat. r I" 1? >LmsttM*(iiiinsclie Bonrs van 20 Februari 1920. Noordhollaiidscb Laudbouwcrediet zich1, al baggaende, voortbeweegt I Het loopt op twee beenen op den bodem der ri- vierl Twee wijde kokers doorslnijdien het sohip van boven tot onder, nan het ondervlak van den romp dus twee wijide gaten voraende Door deze kokers kuimen zware van een pun- tig uiteinde voorziene, stalen pilaren op en neer worden bewogen. Dii nu zim de twee borrn, waannedie de „G.-G. Idenburg" over den bodem der rivier maxcheertt Maar ach- terwaarts! Eerst wordt het 66ne been zeggen wij't linker door een koker omlaag gelaten. Het tieedt buiten den- romp en dringt met zijn scherpe punt, en door zdjini cigen zwaarte, eenige meters <kjp in de modider van d'en ri- vierbodem. Terwij-l nu snijschroetf en slurf aan den acbtersieven hun werk verrichten, laat men het achterdeel van't vaartuig door mid- del van zij-anders naar links zwenken; het sohip draait dus een halven slag om het been ron-a, als om een spil, tengevolge waarvan het gat van het rechterbeen iets verder naar achteren korot dan het punt, waar het linker- been; nog in dien bodem staat geplant. N!u trekt de „Idenburg" het linkerbeen door den linkerkoker op, en laat daarentegen het rech- terbeen zakkem dat zich op zijn beurt in den bodem plant. Vervolgcns wordt het achter deel van het schip weer 6m gezet, ithans niet naar links, doch naar rechts, met't gevolg, dat nu het gat van het linkerbeen iets verder naar achteren komt dan het punt waadop het rechterbeen in den grond staat. Door deze bewegingen telkena te herhalen, kuiert de „Idenburg", dus, met het achterhjf en de zui- gende slurf al heen en weer zwaaiende, tel- kens eerst het eene en dan het andere been in den bodem plantende, voetje voor voetje in achterwaartsche richting voort over den ri- vierbodem HET VERTREK VAN VREEMDE- L1NGEN. De Administrates van den Vdcemdelin- gendienst verzoekt ons namens den Generaal- Maioor Inspecteur der Kon. Marechaussee, op net volgende de aandacht van de hier te lande vertoevende vreemdelingen te vestigen. Ofschoon aan de binnenzijde van de aan de vreemdelingen uitgereikte identiteitskaarten onder alinea 4 (rechte pagina) en op pagina 3 alinea 4 van de contrblepassen duidelijk de verplichting staat omschreven, die kaart of pas bij voorgenomen vertrek uit Nederland in persoon ter afstempeling aan te bieden aan net Hoofd der Politie ter plaatse van laatste nachtverblijf of een dood dat Hoofd van Poli tie aangewezen ambtenaar en aan de grenzen af te gcven, blijkt het bij de contrfile aan de grensstations, dat zeer vele vreemdelingen de afmeldingsverplichting niet zijn nagekomen. Ook gebeurt het somtijds, dat vreemdelin gen bij nun vertrek uit Nederlnd in het geheel geen identiteitskart of contr61epas blijken te Bezitten \Uft een en ander kunnen voor de beetrok- ken vreemdelingen moeiliikheden en opont- houd v66r hun vertrek uit Nederland voort- vloeien aangezien zij door de controleerende grenswachten teruggewezen kunnen worden naar het Bureau van het naastbijzijnde 1 loofd van Politie om zich alsnog in het bezit van een identiteitskaart of controlepas te stellen, c. q. de reeds in hun bezit zijnde kaart of pas voor vertrek te doen afteekenen. Het verdient daarom in 't belang der vreemdelingen zelve ten zeerste aanbeveling, dat zij er voor zorg dragen om bij vertrek uit Nederland voorzien te zijn van een voor ver trek afgeteekende identiteitskaart of controle pas, zooals zulks in de aan hen uitgereikte identiteitskaart of controlepas staat voorge- schreven. NADERE WTJZIGINO VAN DE ONTEHGENH ngswet. De heer Van Doom' heeft op het wetsont- werp, tot nadere wijziging van. de Onteige- mlngswet 186-1, eenige amendementai inge- d'iend, waarvan het voornaamste de strekking heeft d" geheele voorloopige inbezitmeming te beperken tot „onbebouwde eigendiommen". Voorts stielt hii voor den rechter-commissaris te machitigen bij voorloopige inbezitneming den betrokkene, die goeen middeleni heeft zich een andere woning aan te sch-affen of zijn be- drijf naar elders over te brengen, althans aanstonds een deel der schadeloosstelling in gereed geld zal kunnen itoekennem. HARtNG NAAR DUITSCHLAND. Door het Tweede Kamerlid, A. P. Staal- man is den minister van landbouw gevraagd of hij, niet bereidi te bevorderen voor zoo- ver de vangat niet tot voor het bedrijf loonen- den prijs in het binnenland zal 'kunnen wor den geplaatst, de zoogenaamde versche ha- ring waarvan de vangst in het voorjaar aan- vangt, aL ruil-object op'te nemen tot ma- tigen prija in net metDuitschland 'te slui- ten contract. BALDADIGHEID of opzet. Te Ouder-Amstel werden de bewoners van een perceel aan den Amstel uit hun- slaap ge- wckt door het springen van een fietsband. Ze reken brandlucnt en bemerkten dat de mat ter h nsiil in de gang vuur h*dd«n gewai Ook de traplooper was in brand geraakt waardoor die trap mede was aangetast. Met een slang op de waterkraan en enuners water werd de brand gebluscht. Vennoedelijik is de oorzaak van den- brand, dat de joqgena brandende lucifers in de brie- vtnibus hadldien' gestopt, waardoor een daarin liggende krant ontviamde. De vonken daar- van vielen op de matten, die toen ook in brand raakten KORTE BERICHTEN. Htet regoeringsvoorstel tot aansluiting bij den Volkembondi is uitvoerig in de beide Zweedsche Kamera van den Rij'ksdag bespro- ken. Vele leden der rechlsche en linksche par- tij waren1 tegen aansluiting. In de Berste Ka- mer werd door de rechterzijde eejn voorstel in- gediend om aansluiting bij' den Volkenbond te weigeren. Branting drong op aansluiting bij den Bond aan Te Zevenhuieen (Or.) is na een korto woordenwiMoling zekere H. doodgestoken. De dader, die evenals het alaohtoffer een nog jonge man is, is gearresteerdi. Bij den halte-ehef der K S. M. te Zand- voort is de hikziekte geconstateerd. Te Gulemborg is de melkprijs van 17 op Id cent gebracht, te Leeuwarden van 20 op 17 cent. In de magnesiuanfabriek aan de overzij- de van het I Jl te Amsterdam, is gister een wolkman- door een riem gegrepen en meege- sieurd. Op weg naar het Binnengasthuis is de man oveiieaen. In het Schoonebekerveen hebben eenige arbeiders op twee-en-een-halven meter diepte een voet van- een olifant gevonden. Te Enkhuizen is ingebroken in de kapel van het R.-Kath. kerkhof. De dieven- hebben blijkbaar de deur met breekijzers en mokere bewerkt. De zware arbeid is slecht beloond, want in de kapel werden geen voorwerpen van waarde bewaard. LUCHTVAART. EEN NIIEUWE LUCHTVAA'RTDIENST. Zwitserland heeft een voorloopige overeen- lcomst gesloten met Framkrijk en- Engeland be-treffende het instellen van een- luditver- keersdienst, welkq den eersten- Maart tot stand- komt. Elikc contractant verleent vrije overvlucht over zijn gebied en territor. Wa- 'teren gedurende vredestijd, voor vliegtuigen wel'ke d'ezen luchtdienst on-derhouden. De vliegtuigen zullen zonder speciale toestem- ming van hun Staten geen installaties voor d-raadlooze telegrafie aan boord hebben Zij m-oeten op bepaalde plaatsen de grenzen pas- seeren. In elk land zullen een of meer.vlieg tuigen voor aankomst en vertrek worden aan gewezen. VLIEOVELD TE DEVENTER. 'Het permanent vliegcomitS te Deventer heeft aan B. en) W. advies uitgebrachit inzake den aanleg van 'n luchthaven aldaar. Naar aan- lei-ding van dit advies zullen B. en- W. in de eerstvolgende raadisvergadering komien met 'n voorstel om aan de Internationale Lucht Ver- voer Ondememing (I. L. V. 0.1 te Amsta- dam van 10 Juli tot 10 September een ter- rein beschikbaar te stellen, onder verplichting da ondememers dat er minstens tien vlieg- demonstratie-dagen zullen worden gehouden, welke voor het publiek toegankelijk zullen zijn. Voor el ken minder te houden demonstra- tie zal een boete van 1000 kunnen worden opgelegd ten) voordeele van de gemeente. DE VLUGHTT NAAR INDIe De nadere nauwkeurige route voor den vliegtocht naar Indie door den luitenant ter zee 2e klasse Backer en den reserve le luite- nant-vlieger Van Wulfften Palthe is thans, na uitwerking door luitenant Backer, als vclgt vast gesteld AmsterdamBrestMar seille— NapelsTo-ranto PiraeusAdalia AlexanidretiteAbu KemalBasra Bus- hir—'Bender, AbbasCharbar Karachi- Bombay-MangaloreTuticorin Madras Vizagapatam'Diamond Harbour Aky- ab—Ramgoon MerguiPenang Singa poreMuntokBatavia. INGEZONDEN STUKKEN. (Buiten verantwoordelijkheid van de Redac- tie. De opname in deze rubriek bewijst geens- zins, dat de Redactie er mede instemt). Alkmaar, 20 Februari 1920. Redactie Alkmaarsche Courant. M. M., In uw overigens voortreffelijk Raadsva- slag in het Nr. van 20 dezer, staat aan het einac een storende oniuistheid, deze n.l.: „De heer Westerhot wilde slechts opmer- ken, dat de regeling in Purmerend zoo is, (iat zij, die hun gas laten afsnijden, omdat zij de progressie met willen, ook het electrisch licht niet kunnen krijgen." Dit moet zijn „De heer westerhof wilde in dit verband doen opmerken, dat het wegens de progrese- sie der gasprijzen niet meer of minda gas gebruiken bij hen die mea dan den kostpriis moeten betalen, niet zal voorkomen, omdat de progressie in Purmerend en de andere plaat- mo ©ok geldt voor ds pnjsw van •lsetrisch licht en dit over Alkmaar ook zoo moet zijn. Gaarne zag ik dit geplaatst. Achtend, J. WESTERHOF. Mijnheer de Redacteur, Met verwondering en verbazing nam ik kennis van het ingczonden stuk, betreffende het edele kleermakersvak, voorkomende in uw bijblad van Donderdag 19 Februari. Met verwondering nam ik kennis van den inhoud, want thans is mij gebleken, dat het kleermakersvak niet zoo slecht is als altijd wordt beweerd en de naam van de „vergulae armoe", welke den kleermakersstand tot op heden zoo kenmerkend heeft aangekleefd, ten eenenmale ongegrond is en mijn opvattingen ook niet steekhoudend zijn. Slechts enkele opgaven van den schrijver zijn mijns inziens fautief en ik zou daarover den schrijver van het ingezonden stuk gaar ne inLichten. Want in het generaal genomen is de ach- ttrstandi ten opzichte van- andere metiers beneden peil, en staat ons beroep veel ten achtcr tegenover andere vakken. Ik wil mij echter bepalen tot Alkmaar. Het standaardloon of te wel het uurloon bedraagt voor Alkmaar 0.55. Dat is voor een volwassen vakman bij een 48-urige werk- week 26.40. Natuurlijk kan men als gerou- tineerd werkman wel eens meer veraienen, maar dat is alleen indien men stukwerk krijgt en zijn werkstuk weet te maken binnen de daarvoor vastgestelde uren. Zoo kan men dan een maximum loon halen van 0.70. Maar dan heeft men harder moeten werken dan een bootwerker. Bedenk eens 70 cts., dat verdienen de beste vaklui. Dus voor de goede werkman 26.40 en voor de beste bij een 48-urige werkweek f 33.60. Maar zulk werken kan men onmogeiijk yolhouden. Bedenk nogmaals met aandacht wat het zeggen wil. Werkelijk volwassen vaklieden 0.55 per uur. Hier in Alkmaar wordt ner- f;ens mea betaald. Ook voor wat aangaat de ijne maatzaken. Daarom bepaal ik mij ook maar enkel tot Alkmaar. Als daar de toe- standen zoo .,rot" zijn voor een volwassen vakman, zal ik maar niet verder spreken over halfwassen en speciaal zij, die van zooge naamde vakscholen komen. Wat bet machi- neeren aangaat, dient u te weten, dat ook daar vakkunde voor noodig is. Overigens heeft ons vak zijn voor. maar meer tegen als andere metiers. Want net loon is in verhouding tot den levensstandaard nog hetzelfde als vroega en veel staan wij nog ten achter bij andere vakken. De traditioneele kleermakaszenuwen zijn nog dezelfde, hun gelaatskleur dito en het gezegde van „ae ver- gulde armoe" zullen zij denkelijk wel tot het einde der dagen behouden. Als het aan mij lag zou het anders worden of zijn. Verder zal ik maar zwijgen over het recla- meartikel van den geachten inzender. De kleermakers zijn van oudsha blij geweest met dooie musschen en met bun voor de eer werken. Maar als deze bespotting, en zoo be- schouw ik uw artikel, er nu ook nog bij moet, dan loopt het heelemaal de spuigaten uit. En dat doet het reeds lang. Als men reclame maakt met 6en of ander doel, laat men zich dan bepalen tot de waar- heid, want het opviizelen en ophemelen van de geachte „oudleerling der ambachtsschool" neemt niet weg dat de minste vaklieden bij vakken als: timmeren, metselen, schilderen, transportarbeiders, bootwerken en tonnetjes- dragen het nog beter hebben als de beste der besten in het kleermakersvak hier ter stede. Mijnheer de Redacteur, ik ben u ten zeer ste dankbaar voor de aan mij toegestane plaatsruimte. Achtend, EEN KLEERMAKER. Mijnheer de Redacteur! Veroorloof mij eenige letteren te schrijven tegen het ingezonden stuk in Uw geeerd blad van 19 Febr. 1920 geteekend door een oud- leerling der Ambachtsschool. Deze stelt de vraag wat nu wel de reden kan zijn dat er tegenwoordig bij de jongens zoo weinig animo is om kleermaker te worden en heeft die vraag dan ook nader toegeiicht, doch volgens mijn meening en van velen mij- ner vakgenooten niet juist. Hij beweert dat de kleermakaij wat de loon- standaard betreft, vrijwel gelijk staat met an dere vakken, doch ik geloo! dat wanneer ik zeg dat wij hier in Alkmaar 55 cent per uur vadienen, dit al een voldoende bewijs is dat ons vak nog op een betreurenswaardig laag peil staat. Ook beweert hij dat een goed werkman een weekloon van 35 h f 40 kan verdienen en zelfs in eerste klas maatzaken 40 6 50 gulden patroon tuurlijk niet weten daar hij er blijkbaar zijn naam niet onder heeft durven zetten. Zoo hij wel kleermaker is schreef hij dergelijke foutie- ve opgaven niet. Noemt hij mij werkgeuer op, hij wien de kleeimBken over een vloemt hij mij hier in Alkmaar eens een Seheel jaar een gemiddeld weekloon van 35 40 verdienen, dat kan hij niet omdat die er in Alkmaar niet zijn. Niji zdin a misschien wel enkele thuiswerkers die het verdienen maar dan moeten zij dagen maken van 12 of meer uren en hebben er soms een zoon of dochter bij die hen assiteert. Voor ons atelier kleermaker bedraagt het weekloon 48 maal 55 cent is 26.40. Nu kan een stukwerker wel eens weken hebben dat hij 30 of meer verdient maar dat is dan ook in de drukke tijd en dan is het parool ook ^anpakken. Wat moet een kleermakersvrouw wel niet van haar man denken als zij uw schrijven leest en haar man komt's Zaterdags met ongeveer 28 thuis, toch zeker niet veel goeds? Waar hij dergelij ke loonen vandaag haalt begijrp is heusch niet, of haalt hij die soms uit de circulaire die ik de ongeoragniseerde patroons heb ge- stuurd, waar onze nieuwe loonvoorstellen op staan? Dit zou dan voor Alkmaar worden 45 maal 80 cent is 36. dan zou het er een beet- je op beginnen te lijken doch gezien de hou- ding van de werkgevers (zij bieden 62 cent aanzal het voorloopig zoo ver nog niet zijii. Hij mag de ouders eerst dan aanraden kleermaka te worden wanneer dit vak in alle opzichten gelijk staat met andere ambachten. U mijnheer de redacteur beleefd dankend voor de verleende plaatsruimte teeken ik met de meeste achting Jb. NAROLD, Sea. afd. Alkmaar v. d. Bond in de Kleedingindustrie. 180160 KG. gele kool. WAKMENHDltZEOSr, 20 Febr. 1920. Rioode koal 6,60. Gele tool 38.10, W-itte kool 8, Uien 6.70f 6.10, Uitechot roode kool 0.80f 2, oitschot gele, kool 0.00—/ 1.10, alle# per 100 KG. KOORIDSOHARWO'UDE, 20 Febr. Roode kool 6.50f 6, Kleinere f 4f 6, Uitschot 1—/ 2.60, Gele kool 3—/ 3.10, Uitsohot 11.60, Deeniche witte J 2f 8, Grove Uien 6—/ 0.60, Peen- 1.40—/ 1.00, Kroten 1, alios per 100 KG. ZWIAAG, 20 Febr. Veiling Bangert en Om- etreken. De prijzen waren heden: Appelen 2%9 et., Peren 2.708.80, Spruitjes 25 ct., Uien 8X ct., Hazelnoten 83 cent. STAATSLEENINGEN. NEDERLAND. pCt. ObUg. N W.s. V. 1000 1918 Oblig. N.W.S. van 500/1000^ 1000 ZEETIJDINGEN. Stoomvaart-Mi). JJederland". BOEROE (thuisreis) passeerde 19 Febr. Gibraltar. JAVA arriveerde 20 Febr. v. Buenos Ayres i te Rottadam. KARIMATA (thuisreis) vatrok 18 Febr. van- Malta. PR INS DER NED-ERLANDEN. (ultreis) passeerde 19 Febr. Quessant. Holland—Amerika Lijn. ANDIJ'K arriveade 18 Febr. van Rotta dam 'te Philadelphia. POELDIJK, van, Rottadam naar New- Orleans, vatrok 18 Febr. van- Baltimore. 'SOESTDIJK van Antofagiasta m. Rotta dam, bevond zich 19 Febr. 'smiddags 12 uur op 940 mijlen van Bischop Rock. ZUIDERDIJK, van Rottadam naar New- Orleans vatrok 19 Febr. van Samtanda. Rotterdamsche Lloyd. WILIS (thuisreis) passeade 19/2 Gi braltar. TABANA'N (thuisreis) passeerde 14/2 Point de Galle. Java-Pacific-Uin. BINTANG vertrok 17 Febr. v. San Fran cisco naar Java. Stoomvaart-Mi). „Oceaari\ TEIRESIAS, van Japan -naar Amstadam, arriveerde 14 Febr. te Suez. AGAPENOR. v. Japan naar Amsterdam, arriveade 9 Febr. te Hong Kong. Kon. Ned. Stoorrwoot-Mij. ADOMS vatrok 18 Fehr. van Gibraltar - naar Cadix. iHEBE' van: Carthagena naar Amstadam, arriveerde 18 Febr. te Gibraltar. 'HER'MiES arriveade 19 Febr. van Lissa- bon te Gibraltar. M'ARS vatrok 20' Fehr. van Amsterdam naar Havre. VULCANU'S arriveerde 20 Febr. v. Smyr na te Amsterdam. Java-Chili-Lijn. VAN CLOON, van Antofagasta naar Ja va, arriveerde 16 Febr. te Auckland. Spw. le mie 1908 9>b 8»/w 8*/« 0|wniiiE»lH>»M-Neii van MARKTBERICHTEN. Medan tabak Rotterdam Deli Aand. Senembah Tabak«My. Aand, Insulinde Oliefabrieken Mededeelingen van Zaterd-ag 21 Febr. 1920. De gehele markt waa in een wat flauwer stem ming, voorai de koersen aan Koninklij'ke Oil© waren een' 12-tal punten terug geloopen. Scheepvaarten een baetje verdeeld. Amnrikg fknw HET WITTE HUIS. Engelsche Stoffen voor maatkleeding. Op^ave van iVorlgai koer# 85>Ai M"t j 76 j 711/, i 73t/i n*k 61 6) dito Oblig. dito cart. von dito djto dito Nod. lad. 1915 4 1000 dito 1916 1000 BUITENLAND. OOSTENRIJJC. Bol.vrije Kronen,. J*n.«Jull RUSLAND. Obi. 1906 fit. 2500—5000 Iwoagorod Docnb^ 6R. 625 NicoUi Spv. dt 180 Geconsol. 1880 6R. 625 Rothschild (toasoli) GE. 625 Hopa on Co. 1889.90 GR. 625 6e Emlssls, 1894. GR. 625 TURKIJE. 2H I I Tunding Ln. 1898 20/1000 I Provinclale on GemeenteL Leeningoa. Amitardtm 1915 9 Rotterdam 1915 8 Bank, en CredleMaateOlnfen. Amsterdamaehe Bank A Nodarlandsche Bank Q. V. A. Rotterd. Bankvor. Aand. Spoorwegen. Holl. IJzor. Spoorw. Obi; B My. t. Expl. Staatasp. Obi. 5 My. t. Expl. v. Staataap. Obi. 4H Pramleloonlngan. NEDERLAND. A'dam Stad 1874 100) 5 BELGIE. Antwerpen 1887 2K Prolongatie pGt. 51 451, 87 83 ifc 12*/, 11 IDA. 8>b 14 17 73% 82% 82% 184 204% 132% 83 83 77% 97% 43 3% 51% 87% 83% 5% 10 9 15% 10% 9% 18 184% 133 V. 83 84% 77% 3% ALKMA-ARSCHiE EXPORTVEILING. ALKMAlAR, 20 Februari 1920. In de heden gehouden veilingen werd' betaald' voor: Roode kool 45.80, Gele kool 0.60 1.90, Uien 6f 8, 'Wortelen1 1.50 2.50, al-les per 100 E.G. Bru&sels-ch lof peT KG. 0.18f 0.20. Prei per 100 bos 4.10f 8.40. S-pruiten per K.G. 0.04O.10. Spinazie per ben- 0.801.60. Selderie per 100 bos 5.10f 8.30. Boerenkool per 100 st. 0.80—/ 2.10. Bloemend. kool per 100 st. 1.60f 3.40. PURMEREND, 20 Febr. 1920. Op de &f- slagmar'kt werd verhandeld: Spruitjes 0.902.45 per zak 15 E.G. Uien 0.861.70 per zak Vz H.L. Peren 4.30—/ 12.10 per 100 K.G. Appelen 5.80—/ 7 -per 100 K.G. Handel ma tig. Tot nadere aankendiging geen afslagmarkt meer. BR/OEK OP LANOEINDIJK (Lanigedijker Groenteveilling), 20 Febr. 1920. In de heden gehouden veilingen werd1 betaald voor: Roode kool B 5.60f 6.60, Uitschot 1.90—/ 4.80, Gele kool B 8—/ 3.10, Uit schot 0.501.60, Deenache witte kool B 8, Wortelen 1, Uien 4.90f 0.30, alles per 100 K.G. Aanvoer: 86525 KG. roode kool, 1250 K.G. witte kool, 86775 K.G. gele kool, 1960 K.G. wortelen, 147-60 KG. uiam. Vees Tlniteehkaid Atcbia. Tep. A S. F6 C. v. g. A. Dsnv A R. Grande Spw. C. v. A. Erie Spw. My. Gewone Aand. Kans. City South. Railw. Cy. g. a. dito Fret. A. Missouri Kans. A Tex. Q. v. A. Mexican 2e Fref. A. Southern Pac. Comp. A South. Rlw. Vet. Tr. CSew. A. Union Pac. Railr. Oy. C. g. A. Anaconda Copper C. v. A. Am. Car Foundry Co. C. v. A. Aincr. Hilde Leather Comp. Central Leater Studebaker C. v. Oew. Aand. Unit. Stat. Steel Corp. C. g. A. Int. Merc, Marine Cy. afg. A. Int. Merc. Marine afg. pr. A. Gee. Holl. Petr. Cert. v. A. Kon. Ned. Mij. t. e. v. Petr. br. A. Orion Petrol. Mij afgest. A Steaua Romana Petr. Mij. afgest. A Compania Mercentil Argentina A Cult. Mij. der Vorstenlaaden A id. id. id. Winstaand. Handelsv. Amsterdam Aand. Ned. Handel Mij. C. v. A. Id. Resc. Nederl. Ind. Handelsbk. Aand. Amsterd. Rubber Cult. My. Aand. Nederl. Rubber Holl. Amerika Lyn A. id. Gem. Eigendom A. Holl. Stoomb. My. Aand. Java Cbina Japan Lgn A. Kon. Holl. Lloyd Aand. Kon. Nad. Stoomb. My. Aand. Idem Nieuwe Aand. Kon. Paketvaart Mij. A. Ned. Scheepv. Unie Aand. Rotterd. Lloyd A. Stoorav. My. Nederland A. A'dam Deli Comp. Aand, Deli Batavia Tab. Aand. DelLMaatachappy Aand. abak Aand. Vorige Icoert 87% 9'Vu 17% 187/, 47 lOU/w 77/, 106V« 25'A, 130 128% 137V:« 113% 89"/,, 1017/, 106% 35% 154% 238% 833% 54% 94% 240% 280% 271 6)9% 212 212% 2?5 233% 115 433% 423% 225% 323 171% 220 213 233 280 291 335% 210 390 425% 197% 217 413 219% 9% 16 18% 48 10% 8 24% 130 115%, 97 106% 36% 155 233 821% 55 95 240 276 616% 212 211V# 287 233 115 431 420 225 324 172 217 209 230 277 283 323 385 425 196 215 412 219

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1920 | | pagina 6