Van Hoiiandsch Noorderkwartier de grootste en meest moderne inrichting.
Speciaal voor Heeren- en Kinderkleeding gemaakt en op maat.
Firm a H. 8. CLOECK, Kleedermakers, Laat hoek Boterstraat.
r
I"
1?
>LmsttM*(iiiinsclie Bonrs
van 20 Februari 1920.
Noordhollaiidscb
Laudbouwcrediet
zich1, al baggaende, voortbeweegt I Het loopt
op twee beenen op den bodem der ri-
vierl Twee wijde kokers doorslnijdien het sohip
van boven tot onder, nan het ondervlak van
den romp dus twee wijide gaten voraende
Door deze kokers kuimen zware van een pun-
tig uiteinde voorziene, stalen pilaren op en
neer worden bewogen. Dii nu zim de twee
borrn, waannedie de „G.-G. Idenburg" over
den bodem der rivier maxcheertt Maar ach-
terwaarts!
Eerst wordt het 66ne been zeggen wij't
linker door een koker omlaag gelaten. Het
tieedt buiten den- romp en dringt met zijn
scherpe punt, en door zdjini cigen zwaarte,
eenige meters <kjp in de modider van d'en ri-
vierbodem. Terwij-l nu snijschroetf en slurf aan
den acbtersieven hun werk verrichten, laat
men het achterdeel van't vaartuig door mid-
del van zij-anders naar links zwenken; het
sohip draait dus een halven slag om het been
ron-a, als om een spil, tengevolge waarvan
het gat van het rechterbeen iets verder naar
achteren korot dan het punt, waar het linker-
been; nog in dien bodem staat geplant. N!u
trekt de „Idenburg" het linkerbeen door den
linkerkoker op, en laat daarentegen het rech-
terbeen zakkem dat zich op zijn beurt in den
bodem plant. Vervolgcns wordt het achter
deel van het schip weer 6m gezet, ithans niet
naar links, doch naar rechts, met't gevolg,
dat nu het gat van het linkerbeen iets verder
naar achteren komt dan het punt waadop het
rechterbeen in den grond staat. Door deze
bewegingen telkena te herhalen, kuiert de
„Idenburg", dus, met het achterhjf en de zui-
gende slurf al heen en weer zwaaiende, tel-
kens eerst het eene en dan het andere been in
den bodem plantende, voetje voor voetje in
achterwaartsche richting voort over den ri-
vierbodem
HET VERTREK VAN VREEMDE-
L1NGEN.
De Administrates van den Vdcemdelin-
gendienst verzoekt ons namens den Generaal-
Maioor Inspecteur der Kon. Marechaussee,
op net volgende de aandacht van de hier te
lande vertoevende vreemdelingen te vestigen.
Ofschoon aan de binnenzijde van de aan de
vreemdelingen uitgereikte identiteitskaarten
onder alinea 4 (rechte pagina) en op pagina 3
alinea 4 van de contrblepassen duidelijk de
verplichting staat omschreven, die kaart of
pas bij voorgenomen vertrek uit Nederland in
persoon ter afstempeling aan te bieden aan
net Hoofd der Politie ter plaatse van laatste
nachtverblijf of een dood dat Hoofd van Poli
tie aangewezen ambtenaar en aan de grenzen
af te gcven, blijkt het bij de contrfile aan de
grensstations, dat zeer vele vreemdelingen de
afmeldingsverplichting niet zijn nagekomen.
Ook gebeurt het somtijds, dat vreemdelin
gen bij nun vertrek uit Nederlnd in het geheel
geen identiteitskart of contr61epas blijken te
Bezitten
\Uft een en ander kunnen voor de beetrok-
ken vreemdelingen moeiliikheden en opont-
houd v66r hun vertrek uit Nederland voort-
vloeien aangezien zij door de controleerende
grenswachten teruggewezen kunnen worden
naar het Bureau van het naastbijzijnde 1 loofd
van Politie om zich alsnog in het bezit van
een identiteitskaart of controlepas te stellen,
c. q. de reeds in hun bezit zijnde kaart of pas
voor vertrek te doen afteekenen.
Het verdient daarom in 't belang der
vreemdelingen zelve ten zeerste aanbeveling,
dat zij er voor zorg dragen om bij vertrek uit
Nederland voorzien te zijn van een voor ver
trek afgeteekende identiteitskaart of controle
pas, zooals zulks in de aan hen uitgereikte
identiteitskaart of controlepas staat voorge-
schreven.
NADERE WTJZIGINO VAN DE
ONTEHGENH ngswet.
De heer Van Doom' heeft op het wetsont-
werp, tot nadere wijziging van. de Onteige-
mlngswet 186-1, eenige amendementai inge-
d'iend, waarvan het voornaamste de strekking
heeft d" geheele voorloopige inbezitmeming te
beperken tot „onbebouwde eigendiommen".
Voorts stielt hii voor den rechter-commissaris
te machitigen bij voorloopige inbezitneming
den betrokkene, die goeen middeleni heeft zich
een andere woning aan te sch-affen of zijn be-
drijf naar elders over te brengen, althans
aanstonds een deel der schadeloosstelling in
gereed geld zal kunnen itoekennem.
HARtNG NAAR DUITSCHLAND.
Door het Tweede Kamerlid, A. P. Staal-
man is den minister van landbouw gevraagd
of hij, niet bereidi te bevorderen voor zoo-
ver de vangat niet tot voor het bedrijf loonen-
den prijs in het binnenland zal 'kunnen wor
den geplaatst, de zoogenaamde versche ha-
ring waarvan de vangst in het voorjaar aan-
vangt, aL ruil-object op'te nemen tot ma-
tigen prija in net metDuitschland 'te slui-
ten contract.
BALDADIGHEID of opzet.
Te Ouder-Amstel werden de bewoners van
een perceel aan den Amstel uit hun- slaap ge-
wckt door het springen van een fietsband. Ze
reken brandlucnt en bemerkten dat de mat
ter h nsiil in de gang vuur h*dd«n gewai
Ook de traplooper was in brand geraakt
waardoor die trap mede was aangetast. Met
een slang op de waterkraan en enuners water
werd de brand gebluscht.
Vennoedelijik is de oorzaak van den- brand,
dat de joqgena brandende lucifers in de brie-
vtnibus hadldien' gestopt, waardoor een daarin
liggende krant ontviamde. De vonken daar-
van vielen op de matten, die toen ook in
brand raakten
KORTE BERICHTEN.
Htet regoeringsvoorstel tot aansluiting
bij den Volkembondi is uitvoerig in de beide
Zweedsche Kamera van den Rij'ksdag bespro-
ken. Vele leden der rechlsche en linksche par-
tij waren1 tegen aansluiting. In de Berste Ka-
mer werd door de rechterzijde eejn voorstel in-
gediend om aansluiting bij' den Volkenbond
te weigeren. Branting drong op aansluiting
bij den Bond aan
Te Zevenhuieen (Or.) is na een korto
woordenwiMoling zekere H. doodgestoken. De
dader, die evenals het alaohtoffer een nog
jonge man is, is gearresteerdi.
Bij den halte-ehef der K S. M. te Zand-
voort is de hikziekte geconstateerd.
Te Gulemborg is de melkprijs van 17 op
Id cent gebracht, te Leeuwarden van 20 op
17 cent.
In de magnesiuanfabriek aan de overzij-
de van het I Jl te Amsterdam, is gister een
wolkman- door een riem gegrepen en meege-
sieurd. Op weg naar het Binnengasthuis is
de man oveiieaen.
In het Schoonebekerveen hebben eenige
arbeiders op twee-en-een-halven meter diepte
een voet van- een olifant gevonden.
Te Enkhuizen is ingebroken in de kapel
van het R.-Kath. kerkhof. De dieven- hebben
blijkbaar de deur met breekijzers en mokere
bewerkt. De zware arbeid is slecht beloond,
want in de kapel werden geen voorwerpen
van waarde bewaard.
LUCHTVAART.
EEN NIIEUWE LUCHTVAA'RTDIENST.
Zwitserland heeft een voorloopige overeen-
lcomst gesloten met Framkrijk en- Engeland
be-treffende het instellen van een- luditver-
keersdienst, welkq den eersten- Maart tot
stand- komt. Elikc contractant verleent vrije
overvlucht over zijn gebied en territor. Wa-
'teren gedurende vredestijd, voor vliegtuigen
wel'ke d'ezen luchtdienst on-derhouden. De
vliegtuigen zullen zonder speciale toestem-
ming van hun Staten geen installaties voor
d-raadlooze telegrafie aan boord hebben Zij
m-oeten op bepaalde plaatsen de grenzen pas-
seeren. In elk land zullen een of meer.vlieg
tuigen voor aankomst en vertrek worden aan
gewezen.
VLIEOVELD TE DEVENTER.
'Het permanent vliegcomitS te Deventer heeft
aan B. en) W. advies uitgebrachit inzake den
aanleg van 'n luchthaven aldaar. Naar aan-
lei-ding van dit advies zullen B. en- W. in de
eerstvolgende raadisvergadering komien met 'n
voorstel om aan de Internationale Lucht Ver-
voer Ondememing (I. L. V. 0.1 te Amsta-
dam van 10 Juli tot 10 September een ter-
rein beschikbaar te stellen, onder verplichting
da ondememers dat er minstens tien vlieg-
demonstratie-dagen zullen worden gehouden,
welke voor het publiek toegankelijk zullen
zijn. Voor el ken minder te houden demonstra-
tie zal een boete van 1000 kunnen worden
opgelegd ten) voordeele van de gemeente.
DE VLUGHTT NAAR INDIe
De nadere nauwkeurige route voor den
vliegtocht naar Indie door den luitenant ter
zee 2e klasse Backer en den reserve le luite-
nant-vlieger Van Wulfften Palthe is thans,
na uitwerking door luitenant Backer, als
vclgt vast gesteld AmsterdamBrestMar
seille— NapelsTo-ranto PiraeusAdalia
AlexanidretiteAbu KemalBasra Bus-
hir—'Bender, AbbasCharbar Karachi-
Bombay-MangaloreTuticorin Madras
Vizagapatam'Diamond Harbour Aky-
ab—Ramgoon MerguiPenang Singa
poreMuntokBatavia.
INGEZONDEN STUKKEN.
(Buiten verantwoordelijkheid van de Redac-
tie. De opname in deze rubriek bewijst geens-
zins, dat de Redactie er mede instemt).
Alkmaar, 20 Februari 1920.
Redactie Alkmaarsche Courant.
M. M.,
In uw overigens voortreffelijk Raadsva-
slag in het Nr. van 20 dezer, staat aan het
einac een storende oniuistheid, deze n.l.:
„De heer Westerhot wilde slechts opmer-
ken, dat de regeling in Purmerend zoo is, (iat
zij, die hun gas laten afsnijden, omdat zij de
progressie met willen, ook het electrisch
licht niet kunnen krijgen."
Dit moet zijn
„De heer westerhof wilde in dit verband
doen opmerken, dat het wegens de progrese-
sie der gasprijzen niet meer of minda gas
gebruiken bij hen die mea dan den kostpriis
moeten betalen, niet zal voorkomen, omdat de
progressie in Purmerend en de andere plaat-
mo ©ok geldt voor ds pnjsw van •lsetrisch
licht en dit over Alkmaar ook zoo moet zijn.
Gaarne zag ik dit geplaatst.
Achtend,
J. WESTERHOF.
Mijnheer de Redacteur,
Met verwondering en verbazing nam ik
kennis van het ingczonden stuk, betreffende
het edele kleermakersvak, voorkomende in
uw bijblad van Donderdag 19 Februari.
Met verwondering nam ik kennis van den
inhoud, want thans is mij gebleken, dat het
kleermakersvak niet zoo slecht is als altijd
wordt beweerd en de naam van de „vergulae
armoe", welke den kleermakersstand tot op
heden zoo kenmerkend heeft aangekleefd, ten
eenenmale ongegrond is en mijn opvattingen
ook niet steekhoudend zijn.
Slechts enkele opgaven van den schrijver
zijn mijns inziens fautief en ik zou daarover
den schrijver van het ingezonden stuk gaar
ne inLichten.
Want in het generaal genomen is de ach-
ttrstandi ten opzichte van- andere metiers
beneden peil, en staat ons beroep veel ten
achtcr tegenover andere vakken. Ik wil mij
echter bepalen tot Alkmaar.
Het standaardloon of te wel het uurloon
bedraagt voor Alkmaar 0.55. Dat is voor
een volwassen vakman bij een 48-urige werk-
week 26.40. Natuurlijk kan men als gerou-
tineerd werkman wel eens meer veraienen,
maar dat is alleen indien men stukwerk krijgt
en zijn werkstuk weet te maken binnen de
daarvoor vastgestelde uren. Zoo kan men
dan een maximum loon halen van 0.70.
Maar dan heeft men harder moeten werken
dan een bootwerker. Bedenk eens 70 cts., dat
verdienen de beste vaklui. Dus voor de
goede werkman 26.40 en voor de beste bij
een 48-urige werkweek f 33.60. Maar zulk
werken kan men onmogeiijk yolhouden.
Bedenk nogmaals met aandacht wat het
zeggen wil. Werkelijk volwassen vaklieden
0.55 per uur. Hier in Alkmaar wordt ner-
f;ens mea betaald. Ook voor wat aangaat de
ijne maatzaken. Daarom bepaal ik mij ook
maar enkel tot Alkmaar. Als daar de toe-
standen zoo .,rot" zijn voor een volwassen
vakman, zal ik maar niet verder spreken over
halfwassen en speciaal zij, die van zooge
naamde vakscholen komen. Wat bet machi-
neeren aangaat, dient u te weten, dat ook
daar vakkunde voor noodig is.
Overigens heeft ons vak zijn voor. maar
meer tegen als andere metiers. Want net loon
is in verhouding tot den levensstandaard nog
hetzelfde als vroega en veel staan wij nog
ten achter bij andere vakken. De traditioneele
kleermakaszenuwen zijn nog dezelfde, hun
gelaatskleur dito en het gezegde van „ae ver-
gulde armoe" zullen zij denkelijk wel tot het
einde der dagen behouden. Als het aan mij
lag zou het anders worden of zijn.
Verder zal ik maar zwijgen over het recla-
meartikel van den geachten inzender. De
kleermakers zijn van oudsha blij geweest
met dooie musschen en met bun voor de eer
werken.
Maar als deze bespotting, en zoo be-
schouw ik uw artikel, er nu ook nog bij moet,
dan loopt het heelemaal de spuigaten uit.
En dat doet het reeds lang.
Als men reclame maakt met 6en of ander
doel, laat men zich dan bepalen tot de waar-
heid, want het opviizelen en ophemelen van
de geachte „oudleerling der ambachtsschool"
neemt niet weg dat de minste vaklieden bij
vakken als: timmeren, metselen, schilderen,
transportarbeiders, bootwerken en tonnetjes-
dragen het nog beter hebben als de beste der
besten in het kleermakersvak hier ter stede.
Mijnheer de Redacteur, ik ben u ten zeer
ste dankbaar voor de aan mij toegestane
plaatsruimte.
Achtend,
EEN KLEERMAKER.
Mijnheer de Redacteur!
Veroorloof mij eenige letteren te schrijven
tegen het ingezonden stuk in Uw geeerd blad
van 19 Febr. 1920 geteekend door een oud-
leerling der Ambachtsschool.
Deze stelt de vraag wat nu wel de reden
kan zijn dat er tegenwoordig bij de jongens
zoo weinig animo is om kleermaker te worden
en heeft die vraag dan ook nader toegeiicht,
doch volgens mijn meening en van velen mij-
ner vakgenooten niet juist.
Hij beweert dat de kleermakaij wat de loon-
standaard betreft, vrijwel gelijk staat met an
dere vakken, doch ik geloo! dat wanneer ik
zeg dat wij hier in Alkmaar 55 cent per uur
vadienen, dit al een voldoende bewijs is dat
ons vak nog op een betreurenswaardig laag
peil staat.
Ook beweert hij dat een goed werkman een
weekloon van 35 h f 40 kan verdienen en
zelfs in eerste klas maatzaken 40 6 50 gulden
patroon
tuurlijk niet weten daar hij er blijkbaar zijn
naam niet onder heeft durven zetten. Zoo hij
wel kleermaker is schreef hij dergelijke foutie-
ve opgaven niet.
Noemt hij mij
werkgeuer op, hij wien de kleeimBken over een
vloemt hij mij hier in Alkmaar eens een
Seheel jaar een gemiddeld weekloon van 35
40 verdienen, dat kan hij niet omdat die
er in Alkmaar niet zijn. Niji zdin a misschien
wel enkele thuiswerkers die het verdienen
maar dan moeten zij dagen maken van 12 of
meer uren en hebben er soms een zoon of
dochter bij die hen assiteert. Voor ons atelier
kleermaker bedraagt het weekloon 48 maal
55 cent is 26.40. Nu kan een stukwerker
wel eens weken hebben dat hij 30 of meer
verdient maar dat is dan ook in de drukke tijd
en dan is het parool ook ^anpakken. Wat moet
een kleermakersvrouw wel niet van haar man
denken als zij uw schrijven leest en haar man
komt's Zaterdags met ongeveer 28 thuis,
toch zeker niet veel goeds? Waar hij dergelij
ke loonen vandaag haalt begijrp is heusch
niet, of haalt hij die soms uit de circulaire die
ik de ongeoragniseerde patroons heb ge-
stuurd, waar onze nieuwe loonvoorstellen op
staan? Dit zou dan voor Alkmaar worden 45
maal 80 cent is 36. dan zou het er een beet-
je op beginnen te lijken doch gezien de hou-
ding van de werkgevers (zij bieden 62 cent
aanzal het voorloopig zoo ver nog niet zijii.
Hij mag de ouders eerst dan aanraden
kleermaka te worden wanneer dit vak in alle
opzichten gelijk staat met andere ambachten.
U mijnheer de redacteur beleefd dankend
voor de verleende plaatsruimte teeken ik met
de meeste achting
Jb. NAROLD,
Sea. afd. Alkmaar
v. d. Bond in de Kleedingindustrie.
180160 KG. gele kool.
WAKMENHDltZEOSr, 20 Febr. 1920.
Rioode koal 6,60. Gele tool 38.10,
W-itte kool 8, Uien 6.70f 6.10, Uitechot
roode kool 0.80f 2, oitschot gele, kool
0.00—/ 1.10, alle# per 100 KG.
KOORIDSOHARWO'UDE, 20 Febr.
Roode kool 6.50f 6, Kleinere f 4f 6,
Uitschot 1—/ 2.60, Gele kool 3—/ 3.10,
Uitsohot 11.60, Deeniche witte J 2f 8,
Grove Uien 6—/ 0.60, Peen- 1.40—/ 1.00,
Kroten 1, alios per 100 KG.
ZWIAAG, 20 Febr. Veiling Bangert en Om-
etreken. De prijzen waren heden:
Appelen 2%9 et., Peren 2.708.80,
Spruitjes 25 ct., Uien 8X ct., Hazelnoten
83 cent.
STAATSLEENINGEN.
NEDERLAND. pCt.
ObUg. N W.s. V. 1000 1918
Oblig. N.W.S. van 500/1000^
1000
ZEETIJDINGEN.
Stoomvaart-Mi). JJederland".
BOEROE (thuisreis) passeerde 19 Febr.
Gibraltar.
JAVA arriveerde 20 Febr. v. Buenos Ayres i
te Rottadam.
KARIMATA (thuisreis) vatrok 18 Febr.
van- Malta.
PR INS DER NED-ERLANDEN. (ultreis)
passeerde 19 Febr. Quessant.
Holland—Amerika Lijn.
ANDIJ'K arriveade 18 Febr. van Rotta
dam 'te Philadelphia.
POELDIJK, van, Rottadam naar New-
Orleans, vatrok 18 Febr. van- Baltimore.
'SOESTDIJK van Antofagiasta m. Rotta
dam, bevond zich 19 Febr. 'smiddags 12 uur
op 940 mijlen van Bischop Rock.
ZUIDERDIJK, van Rottadam naar New-
Orleans vatrok 19 Febr. van Samtanda.
Rotterdamsche Lloyd.
WILIS (thuisreis) passeade 19/2 Gi
braltar.
TABANA'N (thuisreis) passeerde 14/2
Point de Galle.
Java-Pacific-Uin.
BINTANG vertrok 17 Febr. v. San Fran
cisco naar Java.
Stoomvaart-Mi). „Oceaari\
TEIRESIAS, van Japan -naar Amstadam,
arriveerde 14 Febr. te Suez.
AGAPENOR. v. Japan naar Amsterdam,
arriveade 9 Febr. te Hong Kong.
Kon. Ned. Stoorrwoot-Mij.
ADOMS vatrok 18 Fehr. van Gibraltar -
naar Cadix.
iHEBE' van: Carthagena naar Amstadam,
arriveerde 18 Febr. te Gibraltar.
'HER'MiES arriveade 19 Febr. van Lissa-
bon te Gibraltar.
M'ARS vatrok 20' Fehr. van Amsterdam
naar Havre.
VULCANU'S arriveerde 20 Febr. v. Smyr
na te Amsterdam.
Java-Chili-Lijn.
VAN CLOON, van Antofagasta naar Ja
va, arriveerde 16 Febr. te Auckland.
Spw. le mie 1908
9>b
8»/w
8*/«
0|wniiiE»lH>»M-Neii van
MARKTBERICHTEN.
Medan tabak
Rotterdam Deli Aand.
Senembah Tabak«My. Aand,
Insulinde Oliefabrieken
Mededeelingen van Zaterd-ag 21 Febr. 1920.
De gehele markt waa in een wat flauwer stem
ming, voorai de koersen aan Koninklij'ke Oil©
waren een' 12-tal punten terug geloopen.
Scheepvaarten een baetje verdeeld. Amnrikg
fknw
HET WITTE HUIS.
Engelsche Stoffen voor maatkleeding.
Op^ave van
iVorlgai
koer#
85>Ai M"t
j 76 j 711/,
i 73t/i n*k
61 6)
dito
Oblig.
dito
cart.
von
dito
djto
dito
Nod. lad. 1915 4 1000
dito 1916 1000
BUITENLAND.
OOSTENRIJJC.
Bol.vrije Kronen,. J*n.«Jull
RUSLAND.
Obi. 1906 fit. 2500—5000
Iwoagorod Docnb^ 6R. 625
NicoUi Spv. dt 180
Geconsol. 1880 6R. 625
Rothschild (toasoli) GE. 625
Hopa on Co. 1889.90 GR. 625
6e Emlssls, 1894. GR. 625
TURKIJE.
2H
I
I
Tunding Ln. 1898 20/1000 I
Provinclale on GemeenteL
Leeningoa.
Amitardtm 1915 9
Rotterdam 1915 8
Bank, en CredleMaateOlnfen.
Amsterdamaehe Bank A
Nodarlandsche Bank Q. V. A.
Rotterd. Bankvor. Aand.
Spoorwegen.
Holl. IJzor. Spoorw. Obi; B
My. t. Expl. Staatasp. Obi. 5
My. t. Expl. v. Staataap. Obi. 4H
Pramleloonlngan.
NEDERLAND.
A'dam Stad 1874 100) 5
BELGIE.
Antwerpen 1887 2K
Prolongatie pGt.
51
451,
87
83 ifc
12*/,
11
IDA.
8>b
14
17
73%
82%
82%
184
204%
132%
83
83
77%
97%
43
3%
51%
87%
83%
5%
10
9
15%
10%
9%
18
184%
133 V.
83
84%
77%
3%
ALKMA-ARSCHiE EXPORTVEILING.
ALKMAlAR, 20 Februari 1920. In de heden
gehouden veilingen werd' betaald' voor:
Roode kool 45.80, Gele kool 0.60
1.90, Uien 6f 8, 'Wortelen1 1.50
2.50, al-les per 100 E.G.
Bru&sels-ch lof peT KG. 0.18f 0.20.
Prei per 100 bos 4.10f 8.40.
S-pruiten per K.G. 0.04O.10.
Spinazie per ben- 0.801.60.
Selderie per 100 bos 5.10f 8.30.
Boerenkool per 100 st. 0.80—/ 2.10.
Bloemend. kool per 100 st. 1.60f 3.40.
PURMEREND, 20 Febr. 1920. Op de &f-
slagmar'kt werd verhandeld:
Spruitjes 0.902.45 per zak 15 E.G.
Uien 0.861.70 per zak Vz H.L.
Peren 4.30—/ 12.10 per 100 K.G.
Appelen 5.80—/ 7 -per 100 K.G.
Handel ma tig.
Tot nadere aankendiging geen afslagmarkt
meer.
BR/OEK OP LANOEINDIJK (Lanigedijker
Groenteveilling), 20 Febr. 1920. In de heden
gehouden veilingen werd1 betaald voor:
Roode kool B 5.60f 6.60, Uitschot
1.90—/ 4.80, Gele kool B 8—/ 3.10, Uit
schot 0.501.60, Deenache witte kool B
8, Wortelen 1, Uien 4.90f 0.30, alles
per 100 K.G.
Aanvoer: 86525 KG. roode kool, 1250 K.G.
witte kool, 86775 K.G. gele kool, 1960 K.G.
wortelen, 147-60 KG. uiam. Vees Tlniteehkaid
Atcbia. Tep. A S. F6 C. v. g. A.
Dsnv A R. Grande Spw. C. v. A.
Erie Spw. My. Gewone Aand.
Kans. City South. Railw. Cy. g. a.
dito Fret. A.
Missouri Kans. A Tex. Q. v. A.
Mexican 2e Fref. A.
Southern Pac. Comp. A
South. Rlw. Vet. Tr. CSew. A.
Union Pac. Railr. Oy. C. g. A.
Anaconda Copper C. v. A.
Am. Car Foundry Co. C. v. A.
Aincr. Hilde Leather Comp.
Central Leater
Studebaker C. v. Oew. Aand.
Unit. Stat. Steel Corp. C. g. A.
Int. Merc, Marine Cy. afg. A.
Int. Merc. Marine afg. pr. A.
Gee. Holl. Petr. Cert. v. A.
Kon. Ned. Mij. t. e. v. Petr. br. A.
Orion Petrol. Mij afgest. A
Steaua Romana Petr. Mij. afgest. A
Compania Mercentil Argentina A
Cult. Mij. der Vorstenlaaden A
id. id. id. Winstaand.
Handelsv. Amsterdam Aand.
Ned. Handel Mij. C. v. A.
Id. Resc.
Nederl. Ind. Handelsbk. Aand.
Amsterd. Rubber Cult. My. Aand.
Nederl. Rubber
Holl. Amerika Lyn A.
id. Gem. Eigendom A.
Holl. Stoomb. My. Aand.
Java Cbina Japan Lgn A.
Kon. Holl. Lloyd Aand.
Kon. Nad. Stoomb. My. Aand.
Idem Nieuwe Aand.
Kon. Paketvaart Mij. A.
Ned. Scheepv. Unie Aand.
Rotterd. Lloyd A.
Stoorav. My. Nederland A.
A'dam Deli Comp. Aand,
Deli Batavia Tab. Aand.
DelLMaatachappy Aand.
abak Aand.
Vorige
Icoert
87%
9'Vu
17%
187/,
47
lOU/w
77/,
106V«
25'A,
130
128%
137V:«
113%
89"/,,
1017/,
106%
35%
154%
238%
833%
54%
94%
240%
280%
271
6)9%
212
212%
2?5
233%
115
433%
423%
225%
323
171%
220
213
233
280
291
335%
210
390
425%
197%
217
413
219%
9%
16
18%
48
10%
8
24%
130
115%,
97
106%
36%
155
233
821%
55
95
240
276
616%
212
211V#
287
233
115
431
420
225
324
172
217
209
230
277
283
323
385
425
196
215
412
219