NIERZIEKTE?
DE WITTS PILLEN.
•as.
■mi
Zyt ge bekenti mei oe kenteekenen van
,-a it acnzrite sloe-jvu beide
,«i. dcu v.ageu tax geraakten coder
w.v widen. Ecu werd onmiddellijk gedcod.
L* andere werd zwaar gekwetst
MATROZENQAGES.
Daar het stoomscUip „Wetsperkarspel" te
Deifzijl gem bemamiing kon krijgen wegens
de zeeliedcnstaking. stoomde het naax •Emb-
den, waar 7 Duitsche niatrozen werden ge-
mousterd icgvn een gage van 3800 Mark per
inaaiid plus de kost
EKNSTIOE VECHTPART1J.
z-itcraagavond, ua afloop der groote St
j^z^phniaikt, kwarnen op veiachillende plaat-
sen te Sittard ernstige vechtpartijen voor,
waarbij het optreden der politie ernstig be-
moeilijkt werd, doordat het electrische
licht
in de a tad niet brandde. Een zekere B.,
koinstig uit Munster, is zoodanig in den on-
derbuik verwond, dat hij kort daarop over-
leed.
Op den Rijksweg waren een 30-tal personen
verwoed aan het vechten, waarbij het mes een
groote rol speelde. De meerderheid keerde
zich tcgen een inwoner van het naburige
dot p Born, die ecitter zoo geducbt met het
mes werktc, dat in een oogenblik tijds de
steeuen rood waren van het oloed. 5 Personen
werden ernstig gewond en moesten overge-
bracht worden naar het ziekenhuis in net
Franschc klooster. De toestand van ttn hun-
ner is niet zonder levensgevaar.
Ook op den Stecnweg en op den Berger-
weg hadden dronkemansvechtpartijen plaats,
waarbij van het mes een ruim gebruik werd
gemaakt. Verschillende personen liepen ook
daar, hoewel niet in hevige mate, Irwetsuren
op en moesten zich Oder geneeskundige be
ll andeling stellen.
KERKBRAND.
Oistermorgen te half vijf werd ontdekt, dat
brand was ontstaan in de Protestantsche kerk
te Ridderkerk. De oorzaak van den brand is
onbekend. Het vuur nam weldra zulk een om-
vang aan, dat het noodig was uit Rotterdam
assistentie te vragen Ten gevolge van een
misverstand zond Rotterdam in plaats van de
stoombrandspuit, een drijvende stoombrand-
spuit. Aangezien echter de afstand van het
water naar den brand te groot was, kon de
Havendienst III niet in werking worden ge-
steld. De kerk was. een vrijstaand gebouw,
omgeven door een breede sloot. Daaraan is
het te danken, dat de brand beperkt bleef tot
de kerk en de omliggende dorpswoningen, die
reeds ontruimd waren, gespaard bleven. De
kerk is geheel afgebrancT Aanvankelijk was
men bevreesr, dat de toren om zou vallen;
gelukkig is dit niet geschied. Op een gegeven
moment zakte de toren in en viel het geheele
gebouw incen. De afgebrande werk werd on-
geveer 500 jaar geleaen gebouwd.
BRAND IN EEN VRHMETSELAARS-
LOGE.
Zoudagnacht ontstond er een felle uitslaan-
de brand in het gebouw van de vrijmetse-
laarsloge „La Vertu' te Leiden, vermoedelijk
doordat een gasvlammetje in een ventilatie-
koker de zijwanden had doen ontbranden.
Het bovengedeelte van het groote gebouw,
waaronder de ternpel, is geheel uitgebrand.
Beneden kregen de vertrekken veel vuur- en
waterschacie, evenals de belendende percee-
len, met name de kantoren van de fabriek
van verduurzaamde levensmiddelen der firma
•Hoogenstraaten.
HET SPOORWEOVERKEER MET DEN
HELDER.
Het departement Helder der Maatschappij
van Nijverheid heeft met instemming van het
gemeentebestuur en den commandant der
Marine te Helder, aan de Directie der Ned.
Spoorwegen een verzoekschrift gezonden,
ten einde een betere spoorwegverbinding met
Den Helder te verkrijgen.
Het Departement gelooft ongeveer naar het
voorbeeld van 1917 of omstreeks dien tijd, op
de volgende treinen te mogen rekenen, waar
bij de uren, mecrendeels uit de bestaande
dienstregeling overgenomen, voor afwijking
vatbaar zijn.
Vertrek uit Helder;
v.m. 6.24 u. lokaaltrein als bestaande re-
gelmg,
7.29 u. sneltrein als bestaande rege
ling, doch zonder overstappen
te Alkmaar en directe aan-
sluiting naar de richting
Hoorn.
9.18 u. voor locaal verkeer.
gebrand. \iets kon worden gered. De 'brand is
vermoedtlijl veroorze-'kt doordat kinderen
met lucifers hadden gesprdd.
Onder Vaartkant by Leur (N.dBrabant)
vond een arbetder, di# aan het graven was, een
steenen kruik die circa 600 gouden munten be»
vatte. De waarde der munten werd op onge>
veer dertig gulden per atuk geschat.
De heer J. W. Blom Jr. (V. D.) bedankte
ala lid van den gemeenteraad van Genemui«
den. Zijn opvolger nam zyn btnocming niet
aan. Thana hceft het derde en laatste lid der
V. D. lijst eveneens bedankt, zoodat dcze lijst
uitgeput is.
De gemeenteraad van Eibergen (Geld.]
besloot het verkoopen van stcrken drank op
jaarmarktcn, kermia» en feestdagen te verbic
den. Het voorstel om den verkoop ook op Za»
terdagnamiddag en Zondag te verbieden, werd
verworpen.
Te Utrecht wordt de melkprija eerlang
verlaagd van 18 op 18 cent per liter.
Poatpakketten, bestemd ter verzoadi
over Ihiitsohland, behoeven niet meer vorge-
seld to zijn van een doorvoervergunning.
Naar men verneemt bebben eenige we
gestelde Friezen, met het oog op mogelijkf
gebeurtenissen hier te lande, een gedeelte
van bun kapitaal belegd bij banken in
•Amerika.
lie voor-ontwerp van een wetsontwerp
tot algemeon rogeling van do winkelsluiting
ia bij den Middonatandsraad aanbangig go
maakt.
Het mond- en klauwzeer breidt zich in
de Twentsche gemeenten snel uit en is dit
maal bijzonder kwaadaardig, zoodat ver
scheidene dieren moeten worden afgemaakt.
Ook onder de varkens komt deze ziekte voor.
De a 1 gem een e vergadering van den A1
gemeenen Bond van R. K. Rijkskieskringor-
ganisaties in Nederland zal dit jaar op Za-
terdar 29 Mei te Utrecht worden gehouden.
In de mijn „Laura en Vereenigmg" te
Egyelshoven is de mijnwerker J. V. D. H.
ender vallend gesteente gekomen en ernstig
gekwetst naar het hospitaal in Heerlen ver-
voerd.
LUCHTVAART.
n
a.m.
12.20 u. voor locaal verkeer.
4.11 u. als bestaande, na Alkmaar
sneltrein.
6.57 u. voor lokaal verkeer, en
8.— u. ongeveer; Sneltrein. Is bedoeld
als aansluiting op den trein
van 8.51 u. uit Alkmaar.
Naar Helder. (Uit Amsterdam),
v.m. 5.25 u. als bestaande regeling.
8.— u. ongeveer, sneltrein, uiterlijk 10
ure te Helder.
10.41 u. deze trein door te laten loopen
naar Helder, aankomst al-
daar ongeveer n.m. 1.30 ure.
n.m. 1.43 u. eveneens door te laten loopen
naar den Helder, aankomst
ongeveer 4 ure. Hierdoor kan
die van 1.32 u. uit Alkmaar
vervallen.
4.56 u. sneltrein tot Helder, aankomst
aldaar ongeveer 7 ure.
6.09 u. als bestaande regeling voor
lokaal verkeer, en
8.30 u. sneltrein als bestaande. Hier-
bij ware echter te letten op de
juiste verbindingen uit het
Zuiden en Oosten des lands."
Van dit verzoekschrift is ook een afschrift
gezonden aan den minister van Waterstaat
KORTE BERICHTEN.
Te Boskoop heeft zich het eerste geval
van hikziekte voorgedaan.
B. en W. van Middelburg atellen aan den
gemeenteraad voor de kermis af te scbaffen.
Zij zullen later voorstellen doen om daarvoor
volksfeesten in de plaats te stellen.
J. Elzinga, meesterknecht aan de a teen,
fabriek te Oostrum, zal heden 60 jaren cnaf«
gebroken in dienst geweest zijn. by de firma
Helder te Dokkum.
De slager L. te Roosendaal (N.»B.) ver<
wondde zich by het slachten van een kalf by
het oog. De wonde bleef bloeden, nlettegcn.
ataande geneeskundige hulp Ingeroepen was,
zoodat L. aan de gevolgen hiervan overleden
Is.
De schuur van den landbouwer P. v. d.
Steef t» W«V«rrtsa. gemeente Eda. is gekeel i(<
Dirie lucbtschepen zijn Zaterdag van Pul-
ham op het Howden^vliegterrein nabij Hull
aangekomen. Waareehijnlijk wordt dit Vlieg-
terrein het beginpunt van handelslucbtlijnon
naar Scandinavie en Holland.
Zondag zijn drie luchtschepcn van Pulham
op het 1 lowden-vliegterrem nabij Hull aange
komen. Waarschijnlijk wordt dit vliegterrein
het beginpunt van de handelsluchtlijnen naar
Scandinavi6 en Holland.
DE VLUCHT NAAR AUSTRALIA
De Fransche aviateur Etienne POulet kwam
den 12en Maart te Singapore aan, alwaar hij
de nieuwe onderdeelen voor zijn motor aan-
trof. Hij zal nu spoedig zijn tocht naar Aus
tralia voortzettcn.
ENGELAND-KAAPSTAD.
De Zuid-Afrikaansche vliegeniers, de offi-
cieren van Rijneveld en Brand, zijn te Kaap-
stad aangekomen. waarmee hun tocht van
t.ngelana dus volbracht is.
Voor het geheele parcours is slechts
bruik gemaakt van drie machines.
HET HOOGTERECORD.
De Fransche vliegenier luitenant Weiss
heeft een dezer dagen te Villacoublay met zijn
Nieuport-machine het hoogterecord op zijn
naam gebracht. Hij bereikte n.L een hoogte
van 8100 M.
DE HOLLAND—INDI6-VLUCHT.
Naar het Hbld. uit vliegerskringen ver
neemt, wekt het uitblijven van een antwoord
van de Engelsche regeering op het verzoek
van de onze om medewerking te verleenen bij
de vlucht van luitenant Koppen naar Indie,
daar groote ontstemming. Men ziet er het be-
wijs m, dat Engeland i«iere concurrentie zij-
ner luchtvaartondernemingen wil fnuiken.
Dit is te meer opvalicnd waar zond<
Iandsche hulp de oeroemde tocht van .v
Smith van Engeland naai Australie onmo
ge-
Dit is te meei- opvalicnd waar zonder Holr
m Ross
onmoge-
lijk zou zijn geweest. Wij hebben in Indie
voor dezen Ln^Uschen tocht noodlandings-
terreinen aangelegd, de gouvemeur-generaal
heeft zich naar het terrein van aankomst bege-
ven en daar Ross Smith verwelkonid en den
vliegers is elke verdere hulp verleend. En als
dank schijnt de Engelsche regeering zich nu
doof te houden voor ons verzoek. Begrijpt
Engeland niet, dat het op deze manier de
opini in de neutrale landen wel eens tegen
zich zou kunnen krijgen?
Gelukkig bezitten wij een machtig wapen
in de ligging van onze Oost-Indische kolo-
nien Weigeren wij in den vervolge onze
medewerking, dan ligt Australie langs den
luchtweg geisoleerd.
Generaal Sykes wees onlangs in een lezing
op de uiacni, die Engeland bezit, door de
aanwez.gheid van Britselie iuchthavens langs
de voomaamste wcreldluch twegen.
Laten wij Hollanders ons van onze macht
bewust zijn door het bezit van een hoofd-
schakel in den grooten keten.
RECHTSZAKEN.
Wegens diefstal met geweldpleging veroor-
deelde de rechtbank te Winscnoten twee los-
se arbeiders te Musselkanaal (Gr.) tot 2y,
en 1 yt jaar gevangenisstraf. Twee helers in
die zaak, eveneens arbeiders aldaar, kregen
resp. 1 jaar en 9 maanden.
Dezelfde rechtbank veroordeelde een
schippersknecht te Oudepekela en een arbei-
der te Heiligerlce wegens verschillende inbra-
ken tot een jaar ieder.
De rechtbank te Heerenveen veroordeelde
J. de G. aldaar, die van zijn patroon mollen-
velletjes stal en weer aan hem verkocht, tot
8 maanden gevangenisstraf, met aftrek der
preventieve nechtenis.
DE MOORD TE BRFDA.
De Hooge Raad verwierp gisteren het cas-
satieberoep vain den Ro tterdamsdhen handels-
reiziger A. E. Stadhouders, die door (het Ge-
rechtshof te 's-Hertogenbosch veroordeeld
was tot 15 jaar gevangenisstraf wegens
doodslag op mej. Van Goor te Breda.
ARRONDISSEMENTS-RECHTBANK.
Uitspraken van heden.
Gerrit B., tuinbouwer te St. Pan eras, niet
vertoonen van een kwitantie voor betaalde
acciins, ontslagen van rechtsvervolging.
Martinus Zslager te Wognum, niet ver
toonen van een accijnskwitantie, als voren.
Jacobus W„ slager te Bcvenkarspel, niet
vericoncn van een accijuskwitaniie, als voren.
Jiin de L, slager ic Wcdemblik, veraieti-
ging van een waarmerk, vrijgesproken.
Arie H., veehandelaar te Westwoud, niet
vertoonen van een accijnskwitantie, ontsla
gen van rechtsvervolging.
Mend rig v. S., slager te Anna-Paulowna,
verhindeung van visitatie, 2 maal J 70 boete
of 2 maal 25 dagen hecht.
Johannes K., slager te Spanbroek, niet ver
toonen van een accijnskwitantie, ontslagen
van rechtsvervolging.
1 neodorua E slager te Hoorn, stalling
van een niel aangegeven slachtkalf, 25 boe-
e of 10 dagen hecht.
Cornel is Z., koopinan te Hoorn, belemmt-
rin^ ambtslrandeling, 15Q boete of 50 dageu
Arte R., slager te Uitgeest, en Jan K., koop-
man te Uitgeest, niet vertoonen van een ac
cijnskwitantie, onslagen van rechtsvervol-
guig-
Aagje P., zonder beroep, te Heiloo, accijns-
overtreding, ontslagen van rechtsvervolging.
Adrianus L., slager te Bergen, accijnsover-
treding, 150 boete subs. 50 dagen hecht.
Jan de V. te Alkmaar, ten uitvoer legging
voorw. veroordeeling (2 maanden gev.)
ltf»ni"s
van Maart t>2Q
I) i I
I i 'Ln
STAATSLEENINGEN.
NEDERLAND. pCt.
Oblig. N.W.S. v. f 1000 1918 5
Oblig N.WJS. van 500/1000
1917
dito ran 1000
ObUg. dito
dito dito
cert dito
r «l PI
100
Ned. Ind. 1915 f 1000
dito 1916 f 1000
BUITENLAND.
OOSTENRIJK.
licl.vrijc Kronenr. Jan.«Juli
RUSLAND.
Obi. 1906 frs. 2500-5000
Iwancorod Dombr. GR. 625
Nicolai Spw.
Geconsol. 1880 GR. 625
Rothschild (consols) GR. 625
Hope en Co. 1889>90 GR. 625
6e Emissie, 1894. GR. 625 4
TURKIJE.
Bagdad Spw. le serie 1904 4
BRAZIL1E.
Tunding Ln. 1898 20/1000 5
Provlnclale en GemeenteL
Leenlngen.
Amsterdam 1915 5
Rotterdam 1915 5
Bank, en Credlet'Instellingen.
Amsterdamsche Bank
Nederlandsche Bank C. v. A.
Rotterd. Bankver. Aand.
Spoorwegen.
HolL IJzer. Spoorw. Obi.
Mij. t. Expl. v. Staatssp. Obi.
Mjj. t Expl. v. Staatssp. Obi.
i'i ci'iiL-i':cniU|jen.
NEDERLAND.
A'dam Stad 1874 100)
BELGIE.
Antwerpen 1887
Prolongatie
4K
rftu/u 46u,
mi 8r»/,
80 SI
2 a
pCt.
Atchis. Top. S. F6 C. v. a. A.
Denv R. Grande Spw. Ci v. A.
Erie Spw. Mij. Gewone Aand.
s. City South. Railw. Cy. g.
dito Pret. A.
Missouri Kans. Tex. C. v. A.
Mexican 2e Pref. A.
Southern Pac. Comp.
South. Rlw. Vot. Tr. Gew. A.
Union Pac. Railr. Cy. C. g. A.
Anaconda Copper C. v. A.
Am. Car Foundry Co. C. v. i
Amer. Hilde Leather Comp.
Central Leater
Studebaker C v. Oew. Aand.
Unit. Stat. Steel Corp. C. g. A.
Int. Merc. Marine Cy. afg. A.
Int. Merc. Marine afg. pr. A.
Gee. Holl. Petr. Cert v. A.
Kon. Ned. My. t. e. v. Petr. br. A.
Orion Petrol. Mli afgest. A
Steaua Romi.na Petr, Mij. afgent. A
Compania Mercentil Argentina A
Cult. My. der Vorstenlanden A
id. id. id. Winstaand.
Handelsv. Amsterdam Aand.
Ned. Handel My. C. A.
Id. Resc.
NederL Ind. Handelsbk. Aand.
Amsterd. Rubber Cult My. Aand.
Nederl. Rubber
HolL Amerika Lyn A.
id. Gem. Eigendom A.
HolL Stoomb. Mij. Aand.
Java China Japan Lyn A.
Kon. Holl. Lloyd Aand.
Kon. Ned. Stoomb. My. Aand.
Idem Nieuwe Aand.
Kon. Paketvaart My. A.
Ned. Scheepv. Unie Aand.
Rotterd. Lloyd A.
Stoomv. My. Nederland A.
A'dam Deli Comp. Aand.
|J. Ii B.uvu r.iv \«im
DelUMaatschappy Aand.
Medan tabak Aand.
Rotterdam Deli Aand.
Sencmbah TabakuMij. Aand.
Insulinde Oliefabrieken
92»/«
8'
6»,
I VVr,
1
Medodedimgesi van Dinsdag 23 Maart
1920. Oliewaardien vast met veel handel,
Cultural onverandterd. Scheepvaarten willig.
Tabakken stil. Amerika kalm.
STAATSLOTERIJ.
Trekking van (heden. Hoofidiprijzen.
No. 8®47 1500.
Ns 2846, 18066 200.
Nb. 4226, 10153, 11178, 12659, 12032,
16189, 18151, 19329, 21689.
le klas le lijst.
P r ij z e n v. 20.
10
166
172
291
372
380
417
419
434
494
548
748
915
918
943
1033
1042
1128
1202
1233
1372
1427
1446
1450
1482
1489"
1507
1513
1638
1641
1686
1795
1822
1942
1970
1972
2188
2311
2321
2444
2474
2571
2586
2603
2694
2703
2705
2713
2725
2870
2950
3144
3184
3198
3264
3331
3357
3468
3494
3550
3597
3609
3672
3709
3741
3750
3865
3874
3903
3912
3931
3980
W3h
4407
4683
4951
5196
5364
5748
6073
6615
6900
7039
7189
7484
7751
7966
8093
8335
8618
8752
9042
9389
9716
9994
10079
1G504
10738
11035
11376
11676
11922
12190
12470
12754
13123
13261
13564
13660
14065
14385
14670
15115
15470
15630
15768
15971
16251
16487
16653
17069
17349
17761
18042
18252
18509
18914
19185
19573
19967
20169
20628
20863
20934
21195
21653
21959
22153
22312
22486
22751
22833
il'69
4506
4685
4954
5222
5387
5874
6232
6710
6922
7058
7216
7490
7761
7976
8106
8415
8644
8820
9067
9393
9762
10018
10165
10540
10812
11137
11439
11710
11942
12233
12481
12807
13130
13321
13601
13914
14249
14408
14731
15121
15485
15655
15784
16028
16274
16498
16673
17080
17378
17769
180-13
18366
1S628
18993
19198
19695
19997
20110
20648
20875
20984
21233
21704
22019
22165
22353
22527
758
17
4535
4819
5004
5226
5437
5901
6251
6740
6929
7073
7305
7498
7825
8024
8147
8463
8709
8857
9094
9452
9779
10027
10167
10596
10818
11269
11465
11714
11946
12305
12535
12849
13193
13438
13604
13934
14298
14425
14794
15132
15497
15660
15800
16052
16281
16538
16770
17084
17664
17825
18082
18381
18645
18996
19444
19788
20008
20409
20676
20883
20998
21361
21788
22030
22188
223S2
22623
22764
22890
4326
4599
4882
5092
5325
5661
6046
6475
6801
7031
7127
7360
7534
7917
8070
8184
8600
8732
8978
9152
9476
9880
10457
10646
10978
11309
11532
11810
12041
12328
12691
12954
13197
13497
13637
13997
14332
14526
14988
15429
15557
15757
15882
16087
16390
16626
16894
17282
17678
17925
18193
18489
18892
19027
19499
19860
20043
20477
20747
20922
21067
21508
21840
22142
22276
22417
22680
22772
22941
1355
4655
4941
5172
5342
5714
6059
6611
6803
7034
7136
7422
7635
7955
8089
8208
8611
8747
9026
9173
9537
9932
10503
10652
11005
11345
11547
11919
12147
12353
12733
13051
13240
13508
13640
14049
14345
14560
1500-4
15455
15560
15766
51894
16102
16398
16644
17021
17297
17690
17982
1823-3
18508
18905
19110
19544
19933
20153
20493
20824
20925
21188
21526
21889
22147
22287
22430
22739
22830
22975
ZEETIJDINGEN.
STOOMV. MIJ. NEDERLAND.
DANAE vertrak 13 Maart van Lissabon
naar Newport.
BANKA, van Amsterdam naar Ohili, arri-
veerde 16 Maart te Tocopilla.
BAWEAN van Norfolk naar Batavia,
vertrok 14 Maart van Suez.
KANGEAN (uitreis) passeerde 14 Maart
Perim.
REMBRANDT (thuisreis) passeerde 20
Maart Gibraltar.
KON. NED. STOOMB.-MIJ.
CASTOR vertrok 15 Maart van Llvomo
naar Napels.
EU? arrive rde 12 Maarl van Buryixxt
te Rouaan.
PLUTO vertrok 17 Maart van ShielA
naar Duinkerken.
AOAMEMNON, van Huelva naar Ham
burg, paseerde 18 Maart Dungenesa.
lllESEUS, van Rotterdam mmr Alrika,
passeerde 17 Maart Lizard.
ZENO arriveerde 13 Maart van Burryport
te Rouaan. (Verb-.)
HOLLAND-AMERIKA LIJN.
ANDIJK vertrok 18 Maart van Baltimore
naar Rotterdam.
KIELDRECHT, van Rotterdam naar Cal
cutta, vertrok 14 Maart van Madras.
MAARTENSDIJK, van Rotterdam naar
Britsch- Indifi, passeerde 13 Maart Perim.
POELDIJK, van New Orleans naar Rot
terdam, arriveerde 20 Maart te Havanna.
ZAANDIJK, van Macassar naar Rotter
dam, arriveerde 20 Maart te Colombo.
KON. WEST.-IND. MAILDIENST.
HAARLEM arriveerde 18 Maart vaa
Amsterdam te Tocopilla.
ROTTERDAMSCHE LLOYD.
DJOCJA arriveerde 12 Maart van Rotter
dam te Batavia.
KAWI (thuisreis) passeenie 21 Maart Al
giers.
GAROET arriveerde 12 Maart van Nev-
York te Batavia.
GOENTOER arriveerde 1 Maart van Rot
terdam te Batavia.
MEDAN (uitreia) vertrok 19 Maart van
Gibraltar.
SOERAKARTA vertrok 12 Maart van Sa-
marang naar Rotterdam.
TAMBORA (uitreia) passeerde 15 Maart
Aden.
KON. HOLL. LLOYD.
OELRIA (thuisreis) vertrok 17 Maart
van Rio Janeiro.
KENNEMERLAND (thuisreis) passeerxk
20 Maart Fernando Nororh.
STOOMVAART-MIJ. OCEAAN.
ALCINOUS vertrok 17 Maart van Batavia
naar Amsterdam.
HOLLAND—ZUID-AFRIKA LIJN.
K1NDERDIJ vertrok 20 Maart van Dur
ban naar Rotterdam.
MARKTBERICHTEN.
ALKMAAR9CHiE EXPORTVEILING.
ALKMAAR, 22 Maart 1920. In de heden
gehoudien veilingen werd betaaldl voor:
Roods kooli 4.40—/ 6.90, Gele kool
2.80-/ 3.60, alles per 100 K.G.
ftabarber per 100 bos 4.40—/ 6.80.
Uien 9.10—/ 10.90 per 100 K.G.
Wort'elen 1.90-/ 2.60 per 100 K.O.
Brusselsch lof per K.G. 0.18—/ 0.32.
Kropsla per 100 stuks 620—f 8.10.
Pra per 100 bos 2.40—/ 620.
RadSjs per 100 bos 5.20—f 8.20.
Raapstelen per 100 bos 3.905.30.
Spinazie per beni 0.59—f 1.12.
Seldierie per 100 bos 5.10—/ 7.20.
AMISTERDAM, 23 Maart 1920. De
aardappefl/prijien waren heden onvcrandtrd.
Aanvoer twee ladingen.
NOORDSCHA KWOUDE, 20 Maart.
Grove Uien' 7 80—/ 8.90, Pcen 1.70—
2, Roode kool 7.508.70, Kleinere
5.80-/ 7, Uitschot 2—/ 3, Ode kool
4.50—5.60, Kleinere 3-—/ 420, Deen-
sche witte 4f 4.80, Kleinere 3/4, al
les per 100 K.G.
Miaart.
--- Peem 1.30
2, Roode kool 7 50-/ 9.10, Kleinere
5—/ 6.90, Uitschot 1.10—2.90, Gele
kool 5.20— 6.40, Kleinere 4—/ 5, Uit
schot 23.50, Deensche witte 4.20—
5.40, Kleinere 3—/ 3.80, alles per 100
K.O.
NDORDSCHARWOUDE, 22
Grove Uieni 8.10—/ 9.50,
ledereen heeft wel
eens gehoord van
Nicrziekte, doch
het is merkwaar-
dig hoe weinig
menschen de
symptomen van
deze kwaal ken-
aen. Kent gij ze
Kunt ge zeggen
of ge aan deze
kwaal lijdtof niet?
Wij zullen U er
eenige noemen, te
wetenFolterin-
gen en pijnen in
de armen. beenen
spieren ftgrwrich-
ten, zw. Ilingen
onder de oogen,
treebelr urine,
hcofdpijn, slechte
smaak des morgenj in den mond,
gezwollen en pijnlijke voeten, al
geheel ?evoel van zwakte en lich -
geraa theid en een slapcig z-va»r
gevoel den gt heelen dag lndieu
ge een dezei symptomen hemerlt,
dan kunt ge er niet te gauw bij
zijn. want het is door^aans een
voorbode van ernstiger ziei-ten aN
Rheumathiek, Rugpijn, Jicbt, Heup
jicht, Lendepijn, Graveel en Steen
Ze zeggen U, dat Uw nieren zwak
zijn en versterking onmiddelllik
noodig hebben. Nu weet ge waar-
om uitstel gevaarlijk is. Koopt 11
direct een doosje l*K WITT'*
Nter- en BIa»splllen. Beze won-
derbaarlijke pilietjes warden vooi -
namelijk bereid voor Nierziekte en
het succes is te danken aan het
felt, dat ze siet eenvoudig door
de ingewanden
passeeren, raaar
recbt doordrlngen
tot de nieren en
de blaas, het
dsodelljke vcrgift
verwijderen, de
nieren versterken
en ec in staat
stellen hun werk
te verrlehten.
Wees niet te-
vreden net de ge
wone nier- ot
rugpijnpillen,
ondat ge niet
weet of Uw nieren
wel zijn aangetast.
U zult, indie* U
het werkclijk aan
de nieren hebt,
reeds na 24 uur
een aigehcele verlichting aonsta-
teeren, omdat de DE WITT'S
Pillen direct werken e* het rer-
giftigde zuur verwijderen
Indien Uw urine na het gebruik
dezer pillen een blauw- of groen-
achtige kleur aanneemt, beheeft gij
u niet ongerust te maken. Hierdoor
wordt aangetoond, dat een der be-
standdeelen der pillen, hetwelk
uitmuntende antiseptische eigen-
sehappen bezit, zijn werking ver-
richt. Dit keamerk osderscheidt de
BE WITT'S PILLEM van alle
andere nierpillen. Het is tevens
een bewij3 voor V, dat ze hun
Senezcnde kracht op de nieren en
e blaas uitsefene*. Het middel
is beslist onschadelijk] en brengt
bijna altijd een velmaakte gene-
zing tot stand.
DE WITT'S Nier- en Blaasplllen zijn verkrijgbaar in doszen
van f 1.75 en in doozen van f 2.75, welke laatste veel veordeeliger
zijn, daar zij 2'/s maal zooveel bevatten als de kleine.
Te i Ikiu nit- bij J I> 8 TKIK8, ZuurtniHrkt en verder
bij de vsornaamste Droglsten.
Waar met vvrkrijgbaar wendc men zich tot de firma t.. C. Dt
WITT 8 Co Den haag
'lii v. i.an
Vori
4
3H
3
2H
5
5
5
4H
4
4
4
4
7 ?Mfu
7' 72',
t)
5 5
91 90
8< 84*-,
7 TV,,
51, 15
157;,
17 -
1 Vi I 12V,
15
14'/,. 14
13i/« 13«/f
197/,
62'.
197/,
631/,
5
5
4X
82.-
81
IHft!
202
MO 139'
877/, 8
947,
4V» 419,
4 4
II
V
Vorigr
keen
10*/,,
7>/,
I 0
1 I
135
>6
•261/1,
1007/,
I 18
H2»,
4 17/,
6f
219',
58'
2
I
280 V,
2<4
306
64ft'
M7»
218',
28 i
215
P
469
460',
DSl,
119
811*
232V,
223',
434
2-0 Vs
291V,
3451/,
230
4 '8
436
229',S226
2J5 212
426 124
226 22 n
81
lb*
0',
71,
26'
31
5
1007/,
II-
12*/,
421.
167
742
864
279".
2841/.
305
645
2 6
2 7
2U0
215",
112
473
4M
740
1 82",
231
221
235
280
294
343
430
ii i i
42/2
4544
4873
5045
5257
5467
5918
6293
6743
7020
7103
7312
7516
7908
8037
8180
8550
8716.
8868
9138
9461
9872
10062
10213
10531
10893
11280
11468
11795
11961
12327
12640
12856
13194
13453
13622
13970
14299
14482
14903
15345
15514
15753
15804
16082
16282
16595
16843
17229
17669
17892
18189
18472
18671
19010
19466
19853
20034
20413
20740
20890
21030
21500
21797
22053
22214
22392
22674
22771
22933