t de geheele wereld Electrificatie der Nd.-Hollandsche Tram? |DRA15tt1A-vAMVALKEriBURQ'S-- e A ïiLEVERTR; Stadsnieuws De concurrentie van de tram en de autobussen. 6a/« ton noodig; steun van de Spoor wegen en de gemeenten reeds verzekerd. De lijn Purmerend-Alkmaar vervalt. LEEUWARDEN- Rechtszaken Binnenland Koloniaal concres der S. D. A. P. l" moest wel ten deel vallen aan een product als ASPIRIN, dat bij alle verkoudheidsziek- ten, rheumatiek, hoofd- en kiespijn, griep, zenuwpijn enz, een zoo zekeren en genees- krachtigen invloed uitoefent, zonder schadelijke bijwerking. Het is daarom geen wonder, dat thans de roem van Aspirin tot in de meest afgelegen landen is doorgedrongen. Het bondsbestuur meent, dat er geen he rwaar tegen kan bestaan om voor te schrij ven, dat onder die omstandigheden met het geven van een half uur rust kan worden vol staan. Met voldoening heeft men'dan ook Utrnomen, dat er aan het departement een ^.voorziening in dien geest in voorbereiding zou zijn. Evenwel zou men den minister willen ver zoeken hierbij rekening te houden met de bij iplaatselijke verordening geregelde sluitings uren der winkels in dier voege, dat nader Jiwordt bepaald, „dat de arbeidstijd van een /arbeider op een dag, dat hij niet vóór 12 uur I den arbeid aanvangt en niet langer dan 7 Lttren arbeid verricht, na ten hoogste 5J4 uur 'arbeid moet worden afgewisseld door een Irusttijd van tenminste een half uur", zulks in [afwijking van het bepaalde in artikel 7, le tlid van het Winkelwerktijdenbesluit. Pen zoodanige redactie maakt het bijvoor beeld mogelijk, dat aan een arbeider, die om 1 uur n.m. in dienst komt en om 8 uur n.m op het sluitingsuur van den winkel eindigt, slechts een half uur rust na 5M uur arbeid behoeft gegeven te worden, i Avondverkoop door consumptie- Yf zaken. y Vervolgens brengt adr. onder de aandacht van den minister, dat den bond gewezen is op bezwaren, welke verscheidene winkeliers, houders van zaken, die in hoofdzaak op 'avondverkoop zijn aangewezen, ondervin den. Het betreft hier winkels in kleine eetwa ren (broodjes met vleesch, visch, vischge rechten, vleeschwaren etc.), welke in hoofd zaak voor gebruik ter plaatse bestemd zijn, doch overdag ook over de toonbank worden verkocht en medegenomen. Zij zijn in de meeste groote steden, hoofdzakelijk in de bin nenstad gevestigd en zijn in het bezit van een ontheffing van de bepalingen der ge meentelijke winkelsluitingsverordening. Het bedrijf is geheel ingesteld op en af hankelijk van den avondverkoop en heeft ge meenlijk hooge lasten te dragen, wil het naar behooren geëxploiteerd worden. Het voorziet ongetwijfeld in een behoefte van een deel van het publiek, inzonderheid van schouwburgbezoekers e.d. Thans zou er in die zaken na elf uur n.m. geen personeel meer werkzaam mogen zijn en juist na dat uur begint de grootste druk te. Een en-ander zou voor de meeste dier be drijven ruïneus worden. L Daarom dringt het bondsbestuur er bij 'den minister op aan, dat in de herziening •.van het besluit ook art. 4 zal worden betrok ken, bv. in dien zin, dat voor dergelijke ge vallen de mogelijkheid wordt geopend om een bijzondere vergunning te verkrijgen, ten einde na 11 uur n.m. arbeid te laten verrich ten, dan wel dat door den minister gebruik ^gemaakt wordt van het bepaalde in art. 7 2e Tid der arbeidswet. Naar aan het bondsbestuur is medege deeld zou ook het desbetreffende personeel ongaarne zien dat de verbodsbepaling voor de genoemde inrichtingen van kracht blijft, aanzien het door het aanzienlijk verminderen yan provisie en andere emolumenten ernstig ta zijn broodwinning geschaad zou worden Vrijstelling van filiaalhouders op eigen verzoek. Tenslotte wordt den minister verzocht, Aan art. 18 van het besluit een zoodanige toepassing te willen geven, dat filiaalhou ders, die op grond van andere bepalingen on '<jer deze wettelijke regeling vallen, op hun 'flaartoe strekkend schriftelijk verzoek eventueel na door het districtshoofd ter zake Jte zijn gehoord algeheele vrijstelling kun- qgii bekomen. DE TRAM SCHAGEN—NIBBIXWOUD. Een nieuwe poging tot behoud. I De Kamer va» Koophandel en Fabrieken voor Hollands Noorderkwartier, Alkmaar heeft aan de ingeschrevenen bij de Kamer in de belanghebbende gemeenten het volgende schrijven gezonden: De Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Hollands Noorderkwartier, gevestigd tc •Alkmaar, meent goed te doen, zich tot U te wenden in verband met het plan tot ophef fing van de stoomtram SchagenWognum per 1 Februari a.s. Het komt haar n.1. voor, dat de opheffing van deze tram voor de betrokken streek (evenals die van Schagen naar van Ewijck- sluis) ernstige nadeelen met zich zal bren gen en daarom zal zij het zeer op prijs stel len voor 16 Januari a.s. uw oordeel daarom trent te mogen vernemen. Volgens de meening der Kamer komt de opheffing bovenal ontijdig. Het aanleggen van de te verwachten Rijks- en Provinciale wegen, zal vermoede lijk nog slechts enkele jaren durenevenals het aanleggen van de geprojecteerde kana len. Eveneens met het oog op de droogma king van den Wieringermeer en de groot? werken in dezen polder in de naaste toe komst, acht de Kamer de opheffing op dit oogenblik zeer te betreuren, daar het gemis aan eene goede verbinding voor doorgaand verkeer zich ongetwijfeld ernstig zal doen jjevoelen. Bij een eventueele opheffing van de lijn Schagen-Wognum, zal de stoomtram Scha gen naar van Ewijcksluis daarvan ook veel nadeel ondervinden, omdat zij aan de Ne derlandsche Spoorwegen een belangrijk be drag zal moeten betalen voor de overnam? van een stuk van de trambaan Schagen Wognum, waardoor ook het bestaan van deze tram ernstig wordt bedreigd. Daarom moet o.i. al het mogelijk worden gedaan, om te trachten de exploitatie voor een nader met de Nederlandsche Spoorwe gen overeen te komen aantal jaren te doen voortzetten. In verband hiermede zou de Kamer gaar ne zien, dat de onderhandelingen tusschen de Directie der Nederlandsche Spoorwegen, Gedeputeerde Sjaten, Gemeenten en Water schappen worden hervat op de basis, dat door een voorstel tot schenking van de des tijds gegeven voorschotten eene regeling ten algemeene nutte tot stand worde gebracht. Derhalve stellen wij het zeer op prijs Uw oordeel te mogen vernemen over de onder staande vragen! Indien ui* de antwoorden de wenschelijk- heid tot het behoud op de door de Kamer ge dachte wijze duidelijk mocht blijken, dan zal zij gaarne trachten het gewenschte over leg spoedig tot stand te brengen Wij vertrouwen Uw antwoord zoo spoedig mogelijk, doch in elk geval voor den 16en dezer te mogen ontvangen. De vragen zijn: le. acht U voortzetting van de exploitatie gewenscht? Zoo ja, op welke gronden? 2e Acht U het van géén belang, dat er getracht wordt de tram te behouden? Zoo ja, waarom niet? In verband met de reeds eenigen tijd han gende plannen tot moderniseering van het be drijf van de Noord-Hollandsche Tram, deelt het Hbl. thans de volgende bijzonderheden mede .'.elke het blad van meest bevoegde zijde vernam. Gelijk bekend mag worden verondersteld, zijn de autobusdiensten op den duur een sterke concurrentie voor de N. H. Tram gaan vor men en de tramdirectie heeft berekend, dat haar bedrijf het laatste jaar dientengevolge een inkomstenderving van honderdduizend gulden heeft gehad. Die concurrentie autobuslijnen zijn in twee groepen te splitsen. In de eerste plaat6 die, welke slechts gedeeltelijk de tramroute volgen en verder de verbinding met verschillende an dere dorpen vormen, zooals de lijn Alkmaar- Hoorn, en ten tweede die, welke feitelijk geheel naast de rails van de tram loopen, zooals Amsterdam—Edam en Amsterdam—Purme- rend. Tengevolge van laatstbedoelde diensten ondervond de tram jaarlijks een vermindering van haar inkomsten van gemiddeld 60.000. Daar nu het verlies op de exploitatie van de tram 60.000 per jaar bedraagt, zou zij zon der die concurrentie ongeveer zonder verlies of winst uit den strijd gekomen zijn. Toen op 11 Juli 1929 de minister de ver gunning van alle concurreerende autobus- ondernemingen handhaafde, was de toestand van de N.-H. Tram in een kritiek stadium ge komen. Het rijk verklaarde zich niet in staat financiëele hulp te verleenen ,de Spoorwegen weigerden verder bij te springen, want de Tramweg-maatschappij had reeds 420.000 gewone schuld bij de Spoorwegen. De eerste maatregel van de tramdirectie bestond toen in het niet-uitbetalen der coupons en er had ook geen uitloting plaats. De crisis was begonnen. Van den minister vernam de directie inmid dels, dat hij zeker geen steun of subsidie wilde verleenen, als niet ook de betrokken gemeenten over de brug kwamen. Hiervan was op 28 Augustus het gevolg een vergadering van de burgemeesters der aan de tramlijnen gelegen gemeenten (Am sterdam en Alkmaar ontbraken op deze bij eenkomst) en daar bleek men wel bereid steur, te verleenen mits het bedrijf gemoderniseerd zou worden. Er werd een commissie benoemd cm het vraagstuk onderzoeken, waarin zit ting namen de burgemeesters van Purmerend, Schermerhorn, Broek in Waterland (laatst genoemd bedankte kort daarna) en een der wethouders van Purmerend. Den 13en December bracht de directeur, de heer Van Geuns omtrent een en ander rapport aan de commissie uit; de directeur had kans gezien het tekort tot pl.m. 50.000 terug te brengen. Feitelijk zat men dus nog steeds in de impasse. Plannen voor electrificatie Toen kwam het plan-Burgersdijk aan de orde. De heer Bureersdiik had een begrooting opgemaakt, waaruit bleek, dat er 6 3/4 ton noodig zou zijn voor de electrificatie van N. H. Tram, waartoe de aandeelhouders (de meeste aandeelen zijn in het bezit van de Spoorwegen), het rijk en de t. mstreek elk 1/3 zouden moeten bijdragen De Spoorwegen hebben zich bereid ver klaard dat denk deel voor hun rekening te nemen en bovendien om bij eventueele over schrijding van de begrooting het surplus ge heel te betalen. De beide andere derden zijn dus volledig gelimiteerd. Wat de regeering betreft ook daar zouden de plannen een gunatigen indruk hebben ge maakt en de kansen voor die 21/4 ton staan goed. Maar er is nog geen beslissing geno men. De burgemeester der betrokken gemeenten hebben Maandag j.1. te Amsterdam verga derd (ook de pemeente Amsterdam was hier bij vertegenwoordigd) en de leden der boven vermelde commissie waren allen tot deze bij eenkomst uitgenocdigd, hoewel het de bedoe ling van den heer Burgersdijk is de electrifi catie slechts tot Purmerend uit te strekken en de lijn Purmerend-Alkmaar te verlaten. In het algemeen stond de vergadering sympathiek tegenover de haar voorgelegde plannen. De vorm, waarin de steun van 2 1/4 ton moet worden verleend, zal nader onder de oogen worden gezien. De burgemeesters zul len nml. de volgende week opnieuw terzake bijeenkomen en dan o.a. de verdeeling van de bijdragen bestudeeren, terwijl ook overleg met het provinciaal bestuur zal worden gepleegd. De Staatscommissie voor het tramweg- vraagstuk (commissie .Van der Vegt) moet zich nog over de reorganisatieplannen uit spreken; de heeren Burgersdijk en Van Geuns zullen binnenkort hieromtrent gehoord wor den. De nieuwe regeling. Komt een en ander naar wensch voor elkaar en kan bijvoorbeeld in het a.s. voorjaar met de werkzaamheden begonnen worden, dan zou eind 1931 de electrificatie voltooid kunnen zijn, doch de dienst Purmerend—Alkmaar zal reeds eerder gestaakt worden. Krijgt de hierboven in korte trekken ge schetste reorganisatie haar beslag, dan zal de „Noord-Zuid-Hollandsche" onder directie van den heer Burgersdijk alle verplichtin gen van de Tweede Noord Hollandsche Tramwegmaatschappij (die de Noord-Hol landsche tram exploiteert) volledig op zich nemen. De bedoeling is na de electrificatie op de beide lijnen (Amsterdam—Edam en Amster damPurmerend) dagelijks minimaal 25 ritten heen en 25 ritten terug te maken, waar bij dan een haifuursdienst zou worden inge voerd. De tramdirectie heeft het vaste ver trouwen, dat een geëlectrificeerde N.-H. Tram een groote attractie zal vormen óók voor de bewoners van Amsterdam, die dan een mooie gelegenheid zullen hebben om op aangename wijze uitstapjes in de richting Edam en Pur merend te maken. Zelfs bestaat er kans op een nieuwe gelegenheid voor de vestiging van forensen. OP EEN RIJWIELPAD GEREDEN. Met een noodlottig gevolg. Daar om de maximum-straf. O. M. en kantonrechter zijn het niet eens. Voor het kantongerecht te Wageningen was gedagvaard, doch niet verschenen, mevr. C. G. RoëllGebel te Renkum, aan wie ten laste werd gelegd, dat zij op 2 Juli op den Rijksstraatweg te Wageningen, als bestuur ster van een auto buiten noodzaak heeft ge reden op het rijwielpad, dat met den straat weg één geheel uitmaakt. De ambtenaar van het O.M. deelde mede, dat hij in de ten laste legging geen woord heeft gezet over het verschrikkelijke ongeluk, dat het gevolg was geweest van het plotse ling uitwijken door verd. met haar auto (zij reed de 29-jarige mevr. Van Eek aan, die spoedig overleed). De officier van justitie bij de rechtbank te Arnhem, had een vervolging in gesteld tegen verd. wegens dood door schuld. Verd. kwam toen met het verweer, dat haar kind, bij haar in de auto gezeten, aan haar arm had getrokken, waardoor de auto van richting was veranderd. D? al of niet juistheid dezer bewering kon niet wor den uitgemaakt, zoodat de vervolging is ge staakt. De stukken werden aan spr. toege zonden, met last een vervolging in te stellen wegens overteding der motor- en rijwielver ordening. Voor spr. was het nu de vraag, of wat hij in de dagvaarding had gezet, een ander feit was dan dat waarvoor de rech- ter-commissaris de vervolging had gestaakt. Volgens zijn meening gold het hier hetzelfde materieele feit, n.1. de verandering van rich ting van het stuurrad, waarvoor verd. niet meer in rechten kan vervolgd worden. Hij vroeg dus hem niet ontvankelijk te verkla ren. De kantonrechter meende, dat de ambte naar O.M. wel ontvankelijk is. Deze beroept zich op art. 255 Wetb. van Str., maar art. 398 bepaalt uitdrukkelijk, dat de art. 5 en 6 van art. 255 van toepasing zijn en niet art. 4, dus valt art. 255 buiten beschouwing. Dit geldt te meer, waar de rechtbank verdachte buiten vervolging heeft gesteld en art- 255 niet van toepassing is op zaken die voor het kantongerecht behandeld worden. In de twee de plaats is het O.M. wel ontvankelijk, om dat het hier een ander feit is. Het materieele feit is veroorzaken van dood door schuld en hier is het alleen het simpele feit van overtre ding van art. 16 motor- en rijwielverorde ning. Dit feit is bewezen, ook door getuigen verklaringen en wordt door verdachte zelf erkend. Dat verdachte zonder noodzaak het rijwielpad heeft bereden staat vast. Bij de bepaling der straf moet rekening worden ge houden met de zeer ernstige en noodlottige gevolgen en zoo ooit, dan is er hier reden tot oplegging van de maximumstraf. De kan tonrechter bepaalde dus de straf op 75 boete of 50 dagen hechtenis. KANTONGERECHT TE ALKMAAR. Mondelinge uitspraak 10 Januari 1930. S. P. te Heiloo, G. S. te Haarlemmermeer, J. J. S. te Harencarspel, overtreding der wet van openbare middelen van vervoer, de le 7 boete of 7 dagen hechtenis, de 2e 10 boete of 10 dagen hechtenis, de 3e 4 boete of 4 dagen hechtenis. W. G. te Castricum, overtreding Natuur- schoonwet, 10 boete of 10 dagen hechtenis. T. B. te Egmond aan Zee, dronkenschap, 2 boete of 1 dag hechtenis C. H. te Den Helder, overtreding Spoor wegwet, ontslag van rechtsvervolging. C. G., E. V. te Egmond aan Zee, J. W. te IJmuiden, overtreding Jachtwet, de le 6 boete of 1 week tuchtschool, de 2e teruggave ouders, de 3e 15 boete of 2 weken tucht school. W. K te Haarlem, W. H. te Alkmaar, overtreding Warenwet, de le 10 boete of 1 week tuchtschool, de 2e 25 boete of 25 dagen hechtenis. G. J. B. te Grootebroek, E. B. te Leek, overtreding Invaliditeitswet, de le 1 boete of 1 week tuchtschool, de 2e 5 boete of 5 dagen hechtenis. A. S. te Uitgeest, C. B te Bergen. A. S. te Breek op Langendijk, overteding Leerplicht wet, de le 7 boete of 7 dagen hechtenis, de 2e 3 boete of 3 dagen hechtenis, de 3e 6 boete of 6 dagen hechtenis. A. J. ten H. te Bergen, G. A. te Egmond aan Zee, A. B. te Noord-Scharwoude, C. A. B. te Alkmaar, overtreding Arbeidswet, de le en 4e ieder vrijspraak, de 2e 4 boete of 4 dagen hechtenis, de 3e 2 x 4 boeten of 2 x 4 dagen hechtenis. M. G. te Egmondbinnen, C. H te Bergen, H. R. te Heiloo, G. S. te Broek op Langendijk, H. S.. A. P W. S., E. K., A. J. B., J. B. te Alkmaar, overtreding Politieverordening, de le vrijspraak, de 2e 4 boete of 4 dagen hechtenis, de 3e 7 boete of 7 dagen hechte nis. de 4e en 10e ieder 3 boete of 3 dagen hechtenis, de 5e en 6e ieder 2 boete of 2 dagen hechtenis, de 7e 1 boete of 1 dag hechtenis, de 8e 1.50 boete of 2 dagen luch- tenis, de 9e ontslag van rechtsvervolging. J. B. te Uitgeest, J. B., M. G. te Egmond aan Zee, W. Z., P. Z. te Heiloo, F. M. te Schoorl, P. H. te Castricum. J. D. te Bergen, H. v. D. te Rustenburg, J. K. te Oosthuizen, J P. de G. te Breezand, J. B. te Koedijk, C. K. te Noord-Scharwoude, P. D. B., F. S. te Oudorp, A. K. te Hugowaard, P. S. te Haren carspel, C. J. A. K. te Hoorn, J. S. te Nieuwe Nieaorp, J. E. te Callantsoog, M. C. v. d. L. te Zuia- en Noord-Scharwoude, P. C. v. L. te Zaandam, J. S. te De Rijp, V. S„ P. B. S., J. V., J. D. H., G. S.? L. J. te Alkmaar, overtre ding motor- en rijwielwet, de le, 2e, 3e, 6e, 8e, 9e, 10e, 12e, 15e, 16e, 23e, 29e, ieder 4 boete of 4 dagen hechtenis, de 4e en 11e ieder 5 boete of 5 dagen hechtenis, de 7e en 19e ieder 10 boete of 10 dagen hechtenis, de 13e en 17e ieder 3 boete of 3 dagen hechte nis, de 18e 20 boete of 20 dagin hechtenis, de 20 40 boete of 40 dagen hechtenis, de 21e 12 boete of 12 dagen hechtenis, de 22e 15 boete of 15 dagen hechtenis. Zaterdagmiddag te half twee is te Utrecht het Koloniaal congres der S. D. A. P. geopend, in de groote zaal van het N.V.-Huis De openingsrede werd uitgesproken door den voorzitter der S. D. A. P., den heer J. Oudegeest. Hij begon met te wijzen op het „ontwaken" van Azië als gevolg van den oorlog, de Rus sische revolutie en de snelle Europanisatie van Japan, die aan dat land b.v. een over macht verzekerde op het Chineesche leven. De Chineezen hebben ook gepoogd zich van hun heerschers te bevrijden, maar onderlinge ver deeldheid belette het slagen van het doel Engelsch-Indië is dichter bij het stadium van eenzelfstandig volkcbestaan. De inheem- sche bezitters hebben hun vrijmaking van de Engelsche overheersching gezocht langs der economischen weg. De Engelsch-Indische pa troons zijn zeker niet zachter dan de Engel sche patroons in Engelsch-Indië. De bruine uitbuiters zijn even hartelooze uitbuiters als de blanke. Dezelfde toestanden als in Britsch- Indië bestaan ook in onze koloniën. De S. D. A. P., aldus spr., doet al het mo gelijke op dit gebied. Het N. V. V. is bereid op het gebied der vakbeweging te doen wat noo dig is. Wij wenschen een zoo snel mogelijke bevrijding der „Indonesiërs" van het Nedei- landsche juk, verklaarde de heer Oudegeest verder. Wij wenschen de mogelijkheid te scheppen, opdat deze bevrijding duurzaam zal zijn en wenschen zooveel mogelijk te voor komen, dat, wanneer Nederland als overheer- scher terugtrer dt, een andere koloniale mo gendheid als overheerder zal optreden. De ontwikkeling der gebeurtenissen in het Verre Oosten, vervolgde de heer Oudegeest, maakt een vaste gedragslijn voor onze poli tiek noodzakelijk. Onze menschen, maar ook de buitenwereld, dienen te weten, waar wij heen willen en wat de grondslag is van de woorden en daden, die inzake de koloniale poitiek van ons uitgaan. Zoowel van links als van rechts is critiek op dit beginselpro gram geoefend. Aan beide zijden mist men echter het recht van critiek, want wij pogen althans, zegt spr., en zij komen achter ons aan. Wij hebben opheldering gevraagd, ze: spr., aangaande de huiszoekingen, de moles taties. die eenige weken geleden in „Indo nesië" hebben plaats gehad. Wij hebben een volledige opheldering geëischt. Deze is niet gegeven. De regeeringsgemachtigde Kiewiet de Jonge heeft in den Volksraad niets posi tiefs gezegd. Indien werkelijk vaststaande fei ten voorhanden warén, waarom deze dan niet medegedeeld? Is het de bedoeling opstand te verwekken? Zoolang geen opheldering gege ven is, blijven wij gelooven aan de provocatie der regeering. Zoolang protesteeren wij te gen deze politiek van kneveling der vrijheden, verkrachting der rechten en de belemmering van een normaal-politiek leven van de „In donesiërs". Na deze openingsrede werd besloten tele grammen te zenden aan de heeren Troelstra en Kleerekoper, die beiden wegens ziekte ver hinderd waren het congres bij te wonen. Bericht van verhindering was voorts inge komen van .de Frursche Eng"litho Deensch, ^eïhnïende begroetingsredevoeringen we*. deMrtalgenTeene stemmen werd een uitvoe- ,igV motie aangenomen waarin het Congre, met verontwaordiging kennis neemt van d? Pleegde inbreuk op de staatkundige vrijheid van de Indonesische volksbeweging en de persoonlijke vrijheid van handelen harer lei- ders en leden en uitspreekt, dat een ruim op. gevatte toepassing van het recht van ver eniging en vergadering noodzakelijk is als eerste voorwaarde voor den strijd voor natio- nale onafhankelijkheid", welke resolutie voorts het jongste optreden van de Indische regeering veroordeelt en van de regeering on. middellijke vrijlating eischt van allen, die on» politieke redenen in voorloopige hechtenis zijn Ireste'd terwijl voorts geëischt wordt amnes- fie voor alle politieke gevangenen en verban, nen Tenslotte wordt verklaard, dat d« Partii het als een harer voornaamste plichten beschouwt de Indonesische volksbeweging op doelmatige wijze te steunen in den strijd voor onafhankelijkheid. Vervolgens hield de heer J. E. Stokvis een uitvoerige inleiding ter toelichting van het dcor het Partijbestuur voorgestelde koloniale beginselprogramma, terwijl het Tweede Ka merlid, Ir. C. Cramer, een inleiding hield over dé Nationalistische volksbeweging in Indië. Te zes uur werd de zitting gesehorst tot 8 uur. Na de heropening kreeg de heer P J. Schmidt het woo.d teneinde het standpunt der minderheid in de S. D. A. P ten aanzien van het koloniale vraagstuk uiteen te zetten. De tweede dag. Te half tien gistermorgen werd het congres heropend. De heer J. Oudegeest deed voor- lezing van een gedeelte van een brief der In dische Sociaal-Democratische Partij, waarin het amendement der oppositie op stelling 10 van het program-ontwerp werd bestreden. Ook de heeren Westerveld. namens de Indi sche Sociaal-Democratische Club en J. L Vleming uit Amsterdam bestreden het stand- punt van den linkervleugel, vooral inzake de erkenning van het recht op onmiddellijke na* tionale onafhankelijkheid van Indië, inzakt het eventueel steunen van een opstand in Indië en inzake de bereidheid van een onaf hankelijk Indonesië tot deelneming aan het internationaal ruilverkeer. Het standpunt van den linkervleugel werd verdedigd door den heer Gies (Zutfen) en den heer Jef Last uit Rotterdam. De heer J. F. Ankersmit, hoofdredacteur van „Het Volk", beantwoordde eenige over een artikel in „Het Volk'' gemaakte opmerkin gen en het Tweede Kameriid, de heer Ir. Ch. G. Gramer lichtte zijn Zaterdag gehouden inleiding over de Indische volksbeweging nog eens toe. Vervolgens kreeg de heer P. J Schmidt als voornaamste vertegenwoordiger van den linkelvleugel het woord om de tegen dezen vleugel aangevoerde argumenten uit? voerig te beantwoorden, waarna de heer Stok- vis op alle on zijn inleiding gemaakte opmer kingen repliceerde. De zitting werd tot 's middags verdaagd De Zondagmiddagzitting werd geopend met het verslag van de Congrescommissie, die als rapporteur had aangewezen Ir. Cra mer. Het onderzoek der ingediende amende menten door de congrescommissie heeft tot resultaat gehad, dat thans de commissie een aantal wijzigingen in sommige stellingen van het entwerp-program voorstelde, welke wijzi gingen door den heer Cramer werden toege licht. Nadat het partijbestuur verschillende toezeggingen had gedaan werden door ver. schillende afdeelingen ingediende amende menten ingetrokken en werd tot stemming over de stellingen overgegaan. De verschillende stellingen werden voor een deel op onderdeden gewijzigd en z.h.s of met slechts enkele stemmen tegen aangenomen. Het belangrijkste punt was ongetwijfeld stel ling 10, waarover de discussies grootendee's hadden gelocren en waarbij door de oppositie een geheel afwijkend amendement was inge diend. De congres- commissie had een nieuwe formuleering van stelling 10 voorgesteld, luidende lste. De Sociaal-democratie erkent onvoor waardelijk haar rechten op nationale onaf hankelijkheid. 2de. Haar koloniale arbeid zal zich dus in de eerste plaats richten op een verwezenlij king van dit recht door het overbodig maken van het vreemde gezag. Alle hervormingen behooren de koloniale verhoudingen te verzwakken en waar mogelijk aan te sluiten bij de eischen en inzichten der inheemschen. Die koloniale arbeid moet dus de mogelijkheid scheppen tot vestiging van 'n inheersch bestuur, dat in staat zal zijn het land zelfstandig aan het internationale ruil verkeer te doen deelnemen. Deze stellingen werden met 24 stemmen tegen aangenomen, terwijl vervolgens onder applaus het geheele koloniale beginselprogramma werd goedge keurd. Na een slotwoord van den voorzifter, den heer Oudegeest, ging het congres onder hef zingen van de „Internationale" uiteen. AMBTENARENWET. Bij koninkiijk besluit van 7 Jan. (opgeno men in Staatsblad no. 6) is bepaald: De ar tikelen 1, 2, 115 tot en met 124, 127, 131, 132, 135 tot en met 137 van de Ambtenaren wet 1929 treden in werking met ingang van 15 Maart 1930. De artikelen 125, 126, 133 en 134 van die wet treden in werking met ingang van 1 Sept. 1930. EEN MASSA-JUBILEUM. Zeventien arbeiders der N.V. Stoomspinne rij «n Weverij v/h. S. J. Spanjaard te Borne zijn ten kantore der directie gehuldigd in ver band met hun jubileum aan deze fabriek. Vief arbeiders herdachten hun 50-jarig en twaalf hun 40-jarig jubileum, terwijl een arbeidet 25 jaar in het bedrijf werkzaam was. BEROUWVOLLE DIEF. Onlangs werden ten nadeele van mej. Va. Dijk te Olst (O.) een groot geldsbedrag el eenige effecten gestolen. Zaterdagmorgen vond de bestolene de portefeuille met het go* stolen geld en de effecten in haar brievenbus terug.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1930 | | pagina 6