DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN.
DE MEI-RELLETJES TE BERLIJN.
De ondergang van de
Monte Cervantes.
De vaIscheSovjetwissels
\o. 22
JIA A\D.tC* 21 JA AU AKI 1930
132e Jaargang.
Dagelijksch overzicht.
DE VLOOTCONFERENTIE
Buitenland!
Bessedovski als getuige gehoord.
CHICAGO'S MOEILIJKHEDEN.
Binnenland
AARSCHE COURANT.
Deze Courant wordt ELKEN AVOND, behalve Zon- en
Feestdagen, uitgegeven. Abonnementsprijs per 3
maanden bij vooruitbetaling voor Alkmaar 2.—,
franco door het geheele Rijk 2.50.
Losse nummers 5 cents.
PRIJS DER GEWONE ADVERTENTIEN
Per regel 0.25, bij groote contracten rabat. Groote
letters naar plaatsruimte.
Brieven franco aan de N.V. Boek- en Handelsdrukkerij
v/h. HERMs. COSTER ZOON, Voordam C 9, post
giro 37000. Telef. 3, redactie 33.
Directeur: C. KRAK.
Hoofdredacteur: Tj. N. ADEMA.
Dit nummer bestaat uit 2 bladen.
"DE VLOOTCONFERENTIE TE LONDEN.
Twee geheel verschillende standpunten.
Frankrijk contra Engeland en de anderen.
Het wil met de Londensche vlootconferen-
tie nog niet heel best boteren. Dat komt mis-
echien wel voornamelijk omdat Frankrijk
halsstarrig weigert, een soepeler houding
aan te nemen.
Frankrijk toch blijtt op het standpunt
staan van absolute bewapeningsbehoeften,
die gebaseerd zijn op absolute factoren, zoo
als kustlijnen, overzeesche handel, enz. enz.
Daartegenover staan Engeland, Amerika,
'Japan en Italië, die de eigen bewapening
willen laten afhangen van anderen en be
reid zijn, de vloten te verkleinen in verhou
ding tot elkaar.
Men ziet dus, dat dit twee geheel tegen
strijdige plannen zijn.
Nu is misschien het laatste standpunt
wel het redelijkste en het beste. Immers, als
men afspreekt, de vloten te verkleinen, dan
blijft daardoor toch de verhouding dezelfde.
En dan komen we in elk geval tot verminde
ring van bewapening, wat al een heele stap
in de goede richting zou zijn.
Iets anders is het met Frankrijks stand
punt. De bewapening afhankelijk stellen van
de kustlijnen en handelsgrootte is een heel
vaag begrip. En men zal dan zeker niet
gauw tot een overeenstemming komen. In
dat geval zou bijvoorbeeld Frankrijk met
zijn uitgestrekte kusten (Zuid- en Westkust)
naar verhouding een sterkere vloot moeten
hebben dan Engeland, te meer ook, omdat
Frankrijk twee basissen noodig heeft (een
voor den Atlantischen Oceaan en een voor
het Middellandsche zeegebied).
Men ziet dus, dat deze kwestie heel vaag
is. En men zal begrijpen, dat de tegenstan
ders van Frankrijks voorstel dan ook heftig
te keer gaan.
Zoo vindt de D a i 1 y Te 1., dat Italië
veel dichter bij Engeland staat d*m Frank
rijk en dat dit land niets liever zou wen-
schen dan met de Engelschen mede te gaan.
Ook in andere bladen wordt de aandacht
op deze bizondere positie van Frankrijk ge
vestigd. In Amerikaansche kringen weet men
zelfs te verzekeren, dat Italië tegenover deze
Fransche houding van plan zou zijn om een
een even veeleischende houding aan te ne
men en zelfs de eventueele toewijzing van
Duitse mandaatgebieden aan Italië op
het tapSjt zou willen brengen, waarmee Ita
lië dan tevens een argument zou hebben ge
schapen om met dezelfde absolute theorie
der Franschen op hooger tonnage aan te
dringen.
Geheel afgeschieden van de basis der to
tale tonnage, gaan de onderhandelingen
over de verdeeling in categorieën en de mo
gelijke verschuiving van de eene categorie
naar de andere door, aldus meldt de corresp
van het Hbld. aan zijn blad. Intusschen ts
bij de Amerikanen een kleine paleisrevolutie
uitgebarsten, welke zich richt tegen de tak-
tiek van den minister van buitenlandsche za
ken Stimson. De Amerikaansche pers is van
meening, dat de Amerikaansche delegatie
in .vele opzichten achter staat bij die van de
Engelschen en de Franschen. Stimson heeft
in antwoord daarop verklaard, dat hij heeft
voorgesteld in de conferentie om de pers, o!
althans een deel daarvan, bij de voltallige
vergaderingen toe te laten. Maar hij heeft
daarbij niet veel steun ondervonden.
Uit Spanje kregen sommige Engelsche
bladen bericht, dat het gerucht als zou
Spanje bezig zijn met het ontwerpen van
kruisers, die de Londensche conferentie :p
de war zouden kunnen sturen, niet juist is.
We! worden er in Spanje nieuwe kruisers
ontworpen, maar de afmetingen en het ge
schut daarvan schijnen nog geenszins vast
te staan. Vermoedelijk is deze geruststellen
de houding bedoeld om de kans, dat Spanje
alsnog zal worden uitgenoodigd eventueel
aan de politieke onderhandelingen in L°n:
den zoo het daartoe mocht komen deel
te nemen, niet van te voren te bederven.
Spanje ontkent den bouw van nieuwe
linieschepen.
De Spaansche minister van marine heeit
tan den correspondent te Madrid van de
Morning Post verklaard, dat de van
Hngelsche zijde gelanceerde mededeenng,
)at Spanje twee nieuwe linieschepen met
J8 c.M. geschut wil bouwen, absoluut on-
*uist is De regeering houdt zich nauwkeurig
»an het reeds langen tijd-bestaarde bouw-
orogram, dat o.a. inhoudt den bouw van
twee kruisers van het type van Washington.
Oe regeering houdt zich weliswaar bezig
toet het bestudeeren van de mogelijkheid
Jen bouw van drie moderne linieschepen,
naar deze zouden dan slechts dienen ter er
tanging van verouderde schepen
Het begin van overeenstemming tusschen
Frankrijk en Engeland,
fa overeenstemming met een zeer v
zichtig gesteld bericht in de Times consta
teert Pertinax in de DailyTel. dat men in
de besprekingen tusschen de Fransche en de
Engelsche delegaties ter vlootconferentie ten
aanzien van twee punten overeenstemming
heeft bereikt, en wel:
1. Voor linieschepen en onderzeeërs zal
een onveranderlijke tonnemaat worden vast
gesteld d.w.z. dat het afzien van het bouwen
van schepen in de eene klasse niet tot gevolg
mag hebben dat de tonnemaat van de andere
klasse wordt verhoogd.
2. De bewegingsvrijheid blijft beperkt tot
kruisers onder de 10,000 ton en tot torpedo
jagers.
Pertinax verklaart verder dat de moeilijk
heden ondanks dit voorloopig accoord nog
zeer groot zijn.
Fransche persstemmen.
E>e Fransche pers laat zich thans iets op
timistischer uit over den voortgang van de
vlootconferentie. Het eenvoudigste pro
bleem acht men de verdeeling van de tonnen
inhoud over de verschillende scheepsklassen.
Pertinax verlangt in de Echo de Paris, dat
de Fransche delegatie ten aanzien van deze
kwestie geen millimeter van haar standpunt
afwijkt, zoolang zij geen genoegdoening
heeft gekregen ten aanzien van de pariteits-
kwestie. Bovendien heeft men den indruk, zoo
schrijft hij, dat MacDonald niet de geschikte
persoon voor het leiden van een dergelijke
conferentie is. Zijn onvolkomen kennis van
de vlootkwestie komt steeds duidelijker aan
het licht. Pertinax neemt het MacDonald zeer
kwalijk, dat hij Grandi ervan op de hoogte
stelde, dat Tardieu afwijzend stond tegen het
betrekken van den Italiaanschen minister
van buitenlandsche zaken bij de Fransch-
Engelsche besprekingen. Deze mededeeling
heeft de Italianen nog minder prettig ge
stemd en was aanleiding, dat zij hun eisch
tot pariteit met Frankrijk met des te meer
energie handhaven. Als voorzitter is Mac
Donald er zelfs niet in geslaagd, het werk
program voor de conferentie te doen aan
nemen.
Het Journal beschouwt de verschillen
de opvattingen ten aanzien van de verdeeling
van den tonnen-inhoud tusschen de Engelsch-
Amerikaansche en de Fransch-Italiaansche
delegatie, en verklaart, dat het resultaat der
desbetreffende besprekingen teleurstellend
was. De verdeelingsmethode is nog radicaler
mislukt dan in 1927 te Genève ten aanzien
van de kruisers.
De volgorde der
kwesties.
te behandelen
Van welingelichte zijde wordt medege
deeld, dat de antwoorden, die van de vijf de
legaties zij.n binnengekomen op de vragen
lijst t.a.v. de volgorde der op de conferentie
te behandelen kwestie, de volgende strekking
zouden hebben:
De Japansche delegatie wenscht, dat de
kwestie der slagschepen het eerst in behan
deling komt;
De Amerikanen geven den voorkeur aan
een spoedige behandeling van het Kruiser-
vraagstuk
De Italianen willen hun verplichtingen la
ten afhangen van de verdere ontwikkeling
der besprekingen;
De Franschen wenschen allereerst een
principieele beslissing of de ontwapening ter
zee zal plaats vinden volgens het door hen
vcorgistelde systeem van beperking der to
tale tonnage, of volgens het door de Engel
sche delegatie voorgestelde systeem van be
perking der tonnage voor elke categorie af
zonderlijk.
Een proces.
Te Berlijn is. naar het W. B. meldt, een
proces begonnen wegens beleediging, inge
steld door den hoofdcommissaris van politie
?örgieb'el tegen dp „Rote Fahne", in welk
blad op 1 Nov. een artikel was verschenen,
waarin -de heer Zörgiebel massamoordenaar
werd genoemd en hem de schuld werd ge
geven van de- bloedige botsingen in die
dagen.
Beklaagde. Wilhelm Firl, verklaarde niet
de schrijver te zijn van het artikel, maar de
inhqud voor zijn rekening te nemen. De wer
kelijke schrijver zal zich op het juiste oogen-
blik, bekend maken.
Het proces begon in een stampvolle zaal.
Daar betoogingen werden verwacht, waren
in en buiten het rechtsgebouw uitgebreide
politiemaatregelen genomen.
Toen de verdediger een lijst voorlas met de
namen van hen, die indertijd gewond en ge
dood zijn, ontstond een korte demonstratie.
De verdediging wil behalve talrijke autori
teiten, ook binnen- en buitenlandsche journa
listen dagvaarden. Tevens bood zij aan
kqsteloos een in die dagen gemaakte film in
de rechtszaal te laten afdraaien
Firl tct 600 M. mcete veroordeeld.
Nader meldt men:
In het beleedigingsproces tegen den redac
teur Firl van de „Rote Fahne heefthet D.
een boete van 1000 M. geëischt De ree t-
bartk veroordeelde hem wegens beleediging
van den hoofdcommissaris Zörgieoe: tot
600 M. boete.
Volgens Zaterdag bij de HamburgZuid-
Amerika Scheepvaart Maatschappij ontvan
gen telegrammen wordt bevestigd, dat de
kapitein van de Monte Cervantes den dood
gevonden heeft. Kapitein Dreyer heeft tot
net laatste oogenblik gehoopt, dat het moge
lijk zou zijn de Monte Cervantes te behou
den, ofschoon uit het onderzoek was geble
ken, dat de rots, waarop het schip was te
rechtgekomen, den geheelen bodem van het
schip had opengehaald. Vrijdagmiddag werd
de positie van het schip veel slechter Door
de van terzijde komende zeeën was het schip
verder naar stuurboord geslagen en daar
door was het lek zooveel grooter geworden,
dat de eerste ingenieur den kapitein mede
deelde, dat men ondanks de pompen, die met
hun hoogste capaciteit werkten, geen weer
stand kon bieden aan het met kracht naar
binnen stroomende water. Men begon te
vreezen, dat het schip zou gaan zinken en in
dag- en nacht-ploegen werd eraan gewerkt
om alle proviand, de bagage uit te laden en
ruimte in de reddingbooten te maken voor
de passagiers voor het geval, dat het hulp
schip te laat zou arriveeren. Toen de passa
giers het schip hadden verlaten, konden zij
ondanks de medewerking van de voor Us-
huaia liggende schepen en van de bevolking
slechts op primitieve wijze worden onder
gebracht.
De positie van de Monte Cervantes werd
tegen den middag van Vrijdag zeer critiek,
aangezien het voorschip vol water liep en
steeds dieper wegzonk. Kapitein Dreyer ge
lastte de geheele bemanning het schip te ver
laten, doch liet zich ondanks allen aandrang,
dien de officieren op hem uitoefenden, niet er
toe gewezen zijn eigen plaats op de com
mandobrug te verlaten. De eerste officier en
de hoofd-ingenieur bleven tot eenigen mi
nuten voor de catastrophe bij kapitein Dreyer
en konden zich met groote moeite reiden.
Het is welhaast uitgesloten, de Monte Cer
vantes te lichten Meer dan honderd schepen
van verschillende nationaliteit liggen op den
bodem van de om zijn stroomingen gevreesde
Beagle-straat.
In het proces, dat thans voor het Assizen-
hof van de Seine aan den gang is tegen Litwi-
nov, den broeder van den Russischen volks
commissaris en twee medeplichtigen wegens
het vervalschen van wissels ter waarde van
25 millioen, gesteld op naam van de handels
vertegenwoordiging te Berlijn, is thans ook
Bessedovski, den voormaligen Sovjetgezant-
schapsraad te Berlijn, als getuige gehoord.
Men herinnert zich dat deze onlangs onder
dramatische omstandigheden uit het Parijsche
gezantschap vluchtte en te Moskou wegens
„verraad van de communistische zaak" bij
verstek ter dood veroordeeld werd.
De communistische advocaat Berthon
trachtte het verhoor van dezen getuige te
verhinderen door den president te wijzen op
de veroordeeling van Bessedovski door het
Opperste Gerechtshof te Moskou. De recht
bank weigerde evenwel deze veroordeeling
ernstig op te nemen.
Bessedovski kende Toerov, „hoofd van alle
Sovjet-handelsvertegenwoordigingen in het
buitenland", persoonlijk en was door ver
schillende besprekingen, die hij met hem had,
op de hoogte van de wijze, waarop de* Rus
sische handelsagent zijn taak vervulde De
president van de Russische staatsbank heeft
hem persoonlijk verklaard, dat de „idioot"
Toerov zooveel wissels heeft uitgegeven, dat
de bank zelf niet weet hoeveel het waren,
resp. welke bedragen hij ontvangen had
Toen zij de laatste wissels van Litwinov be
taalde. was dit een precedent, waarvan men
niet wist waarheen zulks zou leiden.
De getuige verklaarde verder, dat de broe
der van Litwinov hem te Moskou persoon
lijk verzocht heeft den beklaagde te Parijs
een weinig te steunen „Helpt u hem, wanneer
u daartoe gelegenheid hebt. het is een beste
kerel, eerlijk en werkzaam. Hij heeft slechts
de fout, dat hij de Russische dénkwijze niet
voldoende begrijpt. Hij is niet diplomatiek
genoeg tegenover hen, die boven hem
staan"
Met het verhoor van Bessedovski was het
getuigenverhoor afgeloopen. Het vonnis
wordt nu verwacht
Een beroep op den staat
De gemeenteraad nam een voorstel aan om
den gouverneur te verzoeken een speciale zit
ting te beleggen van de wetgevende verga
dering van den staat, ten einde de middelen
te beramen om de stad uit haar financieele
moeilijkheden te redden. Tengevolge van het
wanbeheer kan Chicago zijn ambtenaren niet
betalen en zijn openbare bedrijven niet voort
zetten.
Het verzoek aan den gouverneur.
In verband met het verzoek van den ge
meenteraad aan den gouverneur tot bijeen
roeping van de wetgevende vergadering in
buitengewone zitting om de stad uit den fi-
nancieelen nood te helpen, verdient vermel-
dink dat zakenmenschen 20.000.000 hebben
bijeengebracht om de crisis tegen te houden.
Van de vier er bij betrokken stedelijke dien
sten, heeft er evenwel totdusver slechts één
het voornemen te kennen gegeven om aan de
twee gestelde voorwaarden te voldoen, n.1.
de aanvaarding van het aanbrengen van
flinke bezuinigingen en het steunen van wet
gevende maatregelen, waarbij het gemeente
bestuur wordt verplicht tot een solied be
heer.
DUITSCHLAND.
SPOORWEGROOVERS
GEARRESTEERD.
Nabij het oude kerkhof van het voorstadje
Nippes buigt de spoorlijn in een scherpe
bocht af in de richting van Keulen In die
bocht rijden de goederentreinen gewoonlijk
heel langzaam.
Dit feit was opgemerkt door een clubje
jeugdige vagebonden te Keulen, die besloten
hun voordeel ermee te doen. Zij gingen op
kondschap uit en bevonden, dat het nabij de
bocht gelegen niet meer in gebruik zijnde
kerkhof een prachtige gelegenheid bood voor
een basis voor hun operaties.
Deze bestonden hierin, dat zij onder dek
king der duisternis op een langzaam voorbij
rijdenden goederentrein sprongen, een of
meer bagagewagens openden en alles wat
meer bagagewagens openden en alles wat
hun voor handen kwam. eruit wierpen.
Wanneer de trein weer harder ging rijden,
sprongen zij op den grond en haalden hun
buit op.'Zoo hebben zij zich meester ge
maakt van betrekkelijk groote hoeveelheden
koffie, tabak, chocolade, Hollandsche en
Zwitsersche kazen, electro-technische artike
len enz.
Donderdag is de bende gesnapt door
spoorwegbeambten, die verdenking hadden
opgevat en op patrouille waren gegaan.
Op het kerkhof werden groote voorraden
gestolen goederen gevonden.
FRANKRIJK.
DE TOESTAND DER KOOPVAARDIJ.
Frankrijk neemt de zesde plaats in.
In den loop van de beraadslagingen in de
Kamer over de koopvaard ij-begrooting heeft
de afgevaardigde André Maric er op ge
wezen dat de Fransche scheepsbouwers, in
tegenstelling met die in Engeland en de Ver.
Staten, op tallooze moeilijkheden stuiten, o.a.
de stijging van de kostprijzen en de hooge
algemeene kosten, welke gedrukt worden door
de fiscale lasten, die 3 pCt. van de bouw
kosten van een schip bedragen. Hij advi
seerde een rechtstreekschen staatssteun aan
den scheepsbouw.
Van andere zijde werd opgemerkt dat de
crisis, welke het scheepsbouwbedrijf nog niet
te boven is, aan vier oorzaken is te wijten:
de nog niet internationaal toegepaste acht
uren-wet, het onvoldoende crediet ten be
hoeve der koopvaardij, de te zware belastin
gen, en de moeilijkheden bij het bouwen.
De afgevaardigde Candace betoogde dat
van de 3.500.000 ton, welke de Fransche
koopvaardijvloot telt, 33 pCt. ouder is dan
twintig jaar. De vloot dient gemoderniseerd
te worden.
Rollin, de minister voor de koopvaardij,
noemde den toestand der handelsvloot niet
ongunstig. De tonnenmaat is toegenomen,
de import in Frankrijk onder nationale vlag
is eveneens gestegen, evenals de uitvoer naar
het buitenland. Doch de vergelijking met an
dere landen valt ten nadeele uit van Frank
rijk, dat tot den zesden rang is terugge
vallen. De scheepsruimte is onvoldoende om
in het internationaal vervoer te voorzien
De minister beloofde dan ook alles te dooi
om de Fransche koopvaardij aan de natio
nale behoeften te doen beantwoorden, maar
tevens om haar in staat te stellen met het bui
tenland te concurreeren.
Eerst na langdurige pogingen slaagde de
politie er in, de vechtende partijen te schei
den.
Verschillende personen werden gearres
teerd.
SPANJE.
STORM IN DE STRAAT VAN
GIBRALTAR.
De bocht van Gibraltar Is gisteren door
heftige wervelstormen geteisterd. Het Spaan
sche kabelschip „Amber" ontging ternau
wernood het lot van het Engelsche stoom
schip „Swainby" dat door den storm aan
land geloopen is.
De storm heeft overal groote schade aan
gericht. Telefoon-, telegraaf- en electiicf-
teitskabels zijn op vele plaatsen vernield.
EEN BOMAANSLAG OP EEN
BURGEMEESTER.
In den nacht van Zaterdag op Zondag
is een bomaanslag gepleegd op het huis van
den burgemeester van Bizanet, een plaatsje
in de nabijheid van Toulouse.
De explosie wekte de bewoners uit hua
slaap.
In de muur aan de grondzijde was een
scheur geslagen van 1.20 M. breedte en
1.80 M. lengte.
Persoonlijke ongelukken deden zich echte:
niet voof. Men gelooft hier te doen te heb
ben met een politieken aanslag.
OOSTENRIJK.
DE TRADITIONEELE BOTSINGEN
IN OOSTENRIJK.
Gisteren hebben te Ling botsingen plaats
gevonden tusschen soc.-dem. en leden van de
Heimwehren. Vele Heimwehrleden, die van
een eigen demonstratie terugkwamen, waren
als toeschouwers aanwezig bij een betooging
van den republikeinsche Schutzbund.
Toen de kapel van deze bond soc liederen
inzette, begonnen de Heimwehren rumoer te
maken. Het gevolg was een ernstige vecht
partij, waarbij aan beide zijde een. vrij groot
aantal lichtgewonden was.
KOLENDIEVEN TE ROOSENDAAL
GESNAPT.
Sedert eenigen tijd was gebleken, dat ko
len werd ontvreemd van het emplacement
der Ned. Spoorwegen te Roosendaal, ron
der dat men de daders had kunnen opspo
ren.
Zaterdagavond echter hebben twee briga
diers van politie een goeden slag geslagen.
De beide politiemannen hadden zich nabij
de poort, welke toegang geeft tot het em
placement verdekt opgesteld en op een gege
ven oogenblik kwamen twee mannen, elk eep
zwaren zak steenkolen dragende, van het
emplacement, waarop beiden werden ingere
kend. Zij bekenden reeds ongeveer 1 ff
maand lang, om den anderen avond zich op
die wijze aan kolendiefstallen te hebben
schuldig gemaakt.
INBRAAK IN EEN KERK.
Om half vier Zondagmorgen bemerkte Se
stoker van de r. k. kerk van het Heilig Hart
te Roermond, dat er was ingebroken. Hij
waarschuwde de politie, die spoedig ter
plaatse was en een onderzoek instelde. In de
sacristie werd op een handdoek een bedrag
van 200 aan kleingeld gevonden, dat uit
offerblokken wass gehaald. Blijkbaar heeft
de dief overhaast de vlucht moeten nemen
zonder zich den tijd te gunnen de buit mee
te nemen meent de Cri.
INBRAAK TE VELSEN.
Geldkistje met f 4000 buitgt
maakt.
In den nacht van Zaterdag op Zondag
bij afwezigheid der bewoners ingebroken in
de lunchroom „Anneta" te Velsen. In de ach
ter de lunchroom gelegen woning van den
heer A. R. bevond zich een geldkistje, dat
zij buitmaakten. Het hield blijkens een be
richt in De Crt. ongeveer 4000 in, bene
vens een aantal voor de dieven waardelooze,
doch voor den eigenaar waardevolle docu
menten. De dieven hebben blijkbaar geweten,
dat R niet thuis was, hetgeen voor <re politie
aanleiding is, een bepaald spoor te volgen.
De eigenaar was tegen inbraak verzekerd
STANDAARD-PAKKISTEN.
Een internationale prijsvraag.
Reeds sinds eenige jaren heeft men voor
gecombineerd vervoer langs wegen, per spoor
en over het water in verschillende landen
„containers" (standaard-pakkisten) in ge
bruik genomen. Deze maken het mogelijk, di
rect van een spoorwagen in een vrachtauto en
omgekeerd over te laden, hetgeen niet alleen
het laden en ontladen, maar zelfs het verpak
ken der goederen uitspaart.
Voor internationaal vervoer leveren deze
containers echter nog moeilijkheden op, en
wel ten gevolge van het feit, dat de afmetin
gen der spoorwagens en vrachtauto's in som
mige landen verschillen. Het wereldcongres
voor automobieltransport, dat te Rome in den
herfst van 1928 is gehouden, heeft dit pro
bleem voor het eerst uit een internationaal
gezichtspunt bezien. Op voorstel van den pre
sident van de Internationale K. van K. heb
ben deze, de Volkenbond en de Internationale
Spoorwegunie in samenwerking met andere
bevoegde organisaties een internationale com
missie ingesteld ten einde een prijsvraag uit
te schrijven betreffende het ontwerpen van
een standaardcontainer voor internationaal
transport.
In haar eerste bijeenkomst in Maart 1929
heeft dezf commissie de afmetingen van de
verschillende „containers" bestudeerd, die
reeds in verschillende landen in gebruik zijn.
De commissie kwam tot de conclusie, dat voor
internationale transporten zonder twijfel twee
soorten voldoende zouden zijn, één voor een
inhoud van 2K ton en een andeer voor een in>
houd van 4 ton, van de volgende uitwendigi
afmetingen:
Breedte Lengte Hoogte
2K ton 2.10m. 2.25 m. 2.20m.
4 ton 2.10m. 4.20m. 2.10m.
De eerstvolgende vergadering van de con»
missie zal Vrijdag a.s. plaats vinden en on
middellijk daarna zullen de nauwkeurig om
schreven voorwaarden van de prijsvraag be
kend gemaakt worden. De commissie heeft de
beschikking over een bedrag van eenige dui
zenden dollars om het bekroonde ontwerp te
beloonen. Men hoopt op deze wijze twee of
drie modellen voor standaard-containers te
verkrijgen, die geschikt zijn voor internatio
nale transDortea