jUamtis Humt. U LUISTE 'fflSCH. HEERENBAAI Landbouw en Veeteelt, PUZZLEN Brieven nit de hoofdstad sRfiird i*2e en dertigste 'aargang, Zaterdag ft Februari Radio-hoekje STB'UKIHBICHTING ECHTE FRIESCHE Jfo Zendag 9 Februari. Hilversum, 1875 M. 9.— V. A. R. A. Orgel concert. 9.40 V. A. R. A. Lezing. 10.— V. a R A- Lezing. 10.15 V. A. R. A. Gramo foonmuziek. 10.30 V. P. R. O. Kerkuitz. van uit het Geb. v. d. Ned. Prot. Bond te Bloe- ffendaal. 12.01—12.45 A. V. R. O. Lezing reeks over Muzikale Meesterwerken, door Casper Höweler. „Petrouchka" van Stra- wisnky. 12.45—2.Concert door het A. V R O-Octet. Solo-viool: Boris Lensky. 2 2.30 A. V. R. O.-Boekenhalfuurtje. Dr. A. M. Binnendijk bespreekt „Nieuw Proza" van 'Jac. van Looy. 2.302.45 Vocaal concert door het Kon. Mannenkoor „Kunst na Ar beid". 2.453.Yehudi Menuhin speelt. 3 —3.15 Voortzetting Vocaal concert. 3 15 4A. V. R. O-Radio-Tooneel. Studio opvoering van „Het Succeslied". Een schalk- 6che spotternij van James Yoland. 4.5. Gramofoonmuziek. In de rustpoozen: Sport uitslagen. 5.V. A. R. A. Wekelijksch nieuws. 5.15 V. A. R. A- Kinderuurtje. 6.— V. A. R- A. Concert. Orkest, orgel en viool 7.30—8 Gramofoonmuziek A. V. R. O. 8 Tijdsein, pers- en sportnieuws. 8.15 9.Concert door het Omroeporkest. Hen- riëtte Sala, sopraan. 9.—9.30 Dr. G. A. Du- dok vertelt over zijn persoonlijke kennisma king met George Brenad Shaw. 9.30 Voort zetting concert. 11.Gramofoonmuziek. 12.— Sluiting. Huizen, 1071 M- S.25—9.20 N. C. R. V. Morgenwijding. 10.25 K. R. O. Klokkengelui. 10.30 K. R. O. Misuitzending. ca. 12.—12.30 K. R. O. Gramofoonmuziek. 12.301.30 K. R. O. Concert door het K. R. O.-Trio. 1.3(L- 2K. R. O. Lezing over: Het land der eeuwige lente: Dalmatie. 2.—2.30 K. R. O. Lezing over: Het gedenkboek van het Bernul- phus-Gilde. 2.304.30 K. R. O. Orkestcon cert. 4.30—5.— K R. O. Ziekenlof. 5.-5.15 Zakenzender Scheveningen. 5.20 N. C. R. V. Kerkdienst vanuit de Groote Kerk te Hilver sum. 7.307.55 K. R. O. Lezing over: De geestelijke nood van de ongehuwde moeder. 7.558.K. R. O. Voetbaluitslagen. 8.01— 8.05 K. R. O. Voetbaluitslagen. 8.05-8.20 Praatje door den K. R. O.-voorzitter. 8.20— 10.45 K. R. O. Orkestconcert. 10.4511.— K. R. O. Epiloog door Klein Koor. Daventry, 1554.4 M. 3.20 Kerk-cantate No 106 van Bach. Koor, vocale en instrumentale solisten. 4.05 Bijbellezing. 4.20 Kinderkerk dienst. 4.50 Con ert. Militair orkest. W. Davis, mezzo-sop;aan. E. Marshall, bariton. 6.056.35 Cello-, ecital door Paul Hermann. 8.15 Kerkdienst. 9 05 —9.10 Orgelspel. 9 10 Nieuwsberienten. 9.25 Concert. Orkest. A. Cox, tenor. 10.50 Epiloog. 1111.20 The Silent Fellowship. Parijs „Radio-Pms"1725 M. 12.20 Reli- gieuse causerie en gewijde muziek. 1.20 Gra mofoonmuziek. 2.20 Gramofoonmuziek. 3.20 Concert 5.20 Gramofoonmuziek. 6.50 Gra mofoonmuziek. 7.35 Gramofoonmuziek. 7.50 Poppenkast. 8.20 Concert. Orkest en solisten. 10.20 Dansmuziek. Langenberg, 473 M. 6.207 20 Gramo foonmuziek. 8.20—9.20 Morgenwijding. Toe spraken. Alt, cello en piano. 11.50—12 20 Orgelconcert. 12 20—1.50 Orkestconcert. 3.504.50 Vioolrecital uit Frankfort. 4.50— 5 45 Dr. Dolittles Abenteuer f4) „Der Tier- zirkus". 7.20 „Dit Csardasfürstin". Operette var, Emmerich Kaiman. Daarna tot 11.20: Dansmuziek. Kalundborg, 1153 M. 11.20—12.20 Or kestconcert. 1.50—3.50 Concert. Orkest en zangeres. 7.20—8 05 Orkestconcert. 8.05— 9.50 „Mensch en Oppermensch" van G. B. Shaw. 9.50—10.10 Viool-ecital. 10.1011.50 Dansmuziek. Brussel, 508-5 M. 5.20 Dansmuziek. 6.20 Viool-recital. 6.50 Gramofoonmuziek 8.35 Trio's en liederen. 9.50 Dansmuziek. (Gramo- foonplaten). Zeesen, 1635 M. 6.208.15 Lezingen. 8.15 Klokkenspel. 8.20 Morgenwijding. Daarna: Klokgelui. 9.25—10.50 Berichten en lezing. '0.50 Gramofoonmuziek. 11.20 Orkestcon cert. 1.20—2.20 Lezingen. 2 20 Piano-recital 2.50—7.20 Lezingen 7.20 Orkestcpncert 8.40 Concert. Alt en piano. Daarna berichten en tot 11.50 Dansmuziek. Maandag 10 Februari. H'lversum, 1875 M. 10.—10 15 Morgen wijding. 11.15—11.45 Wat zullen onze kin- KUI H l,K/ION. („Ueber den Tod fiinaus"). Roman van Anny von Panhuvs. Uit het Duitsch door W H C Bollaard 8J Mijnheer de Ruyter heeft twee dozijn van die knoopjes", vertelde vrouw Retter verder, „en hij zegt dat ze heel kosibaar zijn en tevens een aandenken, dus vindt hij 't erg jammer dr1 er nu een ontbreekt." Vaüer moest nu een besluit nemen Hoe 0 de Ruyter wenschtte hij te spreken, de res zou da nwel vanzelf komen. Indien hij z.cn nog langer bezon, zou het ten slotte te la?.* zijn. Hij had nu een goede aanleiding om in het huisje te komen, welks bewoners smds kort zijn gedachten zoo levendig bezig "je'' een. Hij har d^ zijn portemonnaie voor det, d?g, en nam er het knoopje uit, dat hij zonder een woerd te zeggen aan vrouw Retter liet Z - L erschriH staarde zij het aan en riep bui- te" adem: ..Dat is het knoopje, waarna ik een P"~r uur heb crezecht; ik weet 't zeker. wan. 'heer de Ruyer liet mi> d° andere zien Weet u heel zek-r, dat dit het verloren *r*"oie is?" O ja. beslist tenzij er meer van die soort be: aan." -Dat kan ;k nauwelijks gelooven", was WM- ter's antwoord en na het knoopje zorgvuldig te hebben opgeborgen gaf hii vrouw Retter deren lezeni. Hoever moet de censureering an kinderlectuur gaan? Besproken door Prof. Dr. J. R. Gunning Wz. 12.15—2.— Concert door het A. V. R. O.-Trio. 2.-2.45 Kookpraatje doorP. J. Kers. 2.45—4.30 Aan- s uiting van het Rembrandt-Theater te Am sterdam. 5.6.Kinderuurtje. 6.016.45 Gramofoonmuziek. 6.45—7.15 Tooneelover- zicht door P. Verdoes. 7.15—7.45 Engelsch voor beginners. 8.01—8.15 Inleiding tot Shaw s „Kap'tein Brassbound's Bekeering" door W Vogt. 8.15 A. V. R. O.-Radio-Too- neel. Studio-opvoering van „Kap'tein Brass bound's Bekeering" van Bernard Shaw. Ned. bewerking van Willem Sonius, onder leiding van Kommer Kleun. Na afloop persberich ten. Daarna gramofoonmuziek. 12— Slui ting. Huizen, 298 M. (Na 6 uur 1071 M.) (Uitsluitend N. C. R. V.) 8.IS—9— Con cert. 10.30-11.— Ziekendienst. 11—11.30 Lezen. 11.3012.30 Concert. Zang, viool, cello en piano. 12.301.45 Orgelconcert. 2.2.35 Üitz. voor scholen. 2.453.15 Le zing over: De Fruittuin. 3.15—3.45 Knip cursus. 4.5.Ziekenuurtje 5.6.30 Trio concert. Viool, cello en piano. 6.30—6.40 Koersen. 6.407.Gramofoonmuziek. 7. 8.Zangcursus. 8 —8.45 Concert Orkest en klarinet 8.459.15 Lezing over: De Ka narieteelt. 9.1510.05 Voortzetting concert. 10.0510.15 Persberichten. 10.1510.45 Bezoek van den Radiodokter. 10.4511 Gramofoonmuziek. Daventry, 1554.4 M. 10.35 Morgenwijding. 11.05 Lezing. 11.20 Gramofoonmuziek 12.20 Orgelconcert door E. T. Cook. Ph M. Brooks, sopraan. 1.35 Orkestconcert. 2.20 Uitzending voor sch len. Lezingen. 3.25 Gra mofoonmuziek. 3.40 Dansmuziek. 4.35 Or kestconcert. 5.35 Kinderuurtje. 6.20 Lezing. 6.35 Nieuwsberichten. 7.Piano-trio's, ge speeld door D. Churton, E. Churton en L. Heward. 7.207.40 Lezing. 7.45 Fransche les. 8.05 Concert. Orkest. S. Allen, sopraan. Ch. Knowles, bariton. 9.20 Nieuwsber 9.40 Lezing. 10.15 Kamermuziek. S. Wilson. te nor. A. Sala, cello. J. Ireland, piano. 11.35— 12.20 Dansmuziek. Parijs Radio-Paris1725 M. 12.50—2.20 Gramofoonmuziek. 4.05 Concert. Orkest en soli. 6.55 Gramofoonmuziek. 8.20 Concert Orkest en solisten. Langenberg, 473 M. 6.207.20 Gramo foonmuziek. 93510.30 Gramofoonmuziek. 11.30 Gramofoor muziek. 12.25—1.50 Con cert. Orkest, alt en viool. 4.505.50 Kamer muziek. Sopraan, piano en pianobegeleiding. 7.20 Orkestconcert. Daarna tot 10.50 Orkest concert. Vervolgens tot 11.20 Dansmuziek op gramofoonplatea Kalundborg, 1153 M. 11.20—1.20 Orkest concert. 2.554.50 Orkestconcert en decla matie. 7.201005 Deensche avond. Koor zang en orkestconcert 10.0511.50 Dans muziek. Brussel, 508.5 M. 5.20 Trio-concert. 6.50 Gramofoonmuziek. 8.35 Concert. Orkest en zang. Zeesen, 1635 M. 6.1511.45 Lezingen en berichten. 11.5012.15 Gramofoonmuziek. 12.15—3.50 Berichten en lezingen. 3.50— 4.50 Concert uit Berlijn. 4.50—5.15 Lezing met muzikale illustratie. 5.157.50 Lezin gen. 7.50 „Asphalt". Hoorspel uit Leipzig. 8.35 Instrumentaal concert. Uit Leipzig Daarna berichten 9.50 Dansles. Vervolgens tot 11.50 Dansmuziek. Onze Eerste Febraari-opgave. De Garage en de Auto's. Het klein aantal goede oplossingen heeft wel bewezen, dat deze puzzle inderdaad moeilijk was. Sommigen bleken de opgave weer niet nauwkeurig genoeg te hebben ge lezen. Want een onbekende inzender zond b.v een oplossing in 42 zetten, doch aan 't slot stonden de auto's op de onderste rij in deze volgorde 8. 7, 6, 5 inplaats van zoöals geëischt werd: 5, o, 7, 8. Een groote moeilijkheid was tevens, dat was aangegeven dat het in 43 zetten kon. Wij geven hier de oplossing en we hopen, dat velen die vergeefs hebben gezocht, da zetten nog eens na zullen spelen: Oplossing. 1. 6—G 23. 1—G 2. 2—B 24. 2—J 3. 1—E 25. 7—H 4. 3—H 26. 1—A 5 4—1 27. 7—G 6. 3—L 28. 2—B 7. 6—K 29. 6—E 8. 4—G 30. 3—H 9. 1—I 31. 8—L 10. 2—J 32 3—1 11. 5—H 33. 7—K 12. 4—A 34. 3G 13. 7—F 35. 6—1 14. 8—E 36. 2—J 15. 4—D 37. 5H 16. 8—C 38. 3C 17. 7—A 39. 5—G 18. S—G 40. 2—B 19. 5—C 41. 6E 20. 2—B 42. 5—1 21. 1—E 43. 6J 22. 81 Er zijn andere volg orden mogelijk, even eens m 43 zetten. Onze Nieuwe Opgave. (No. 2 der Februari- serie. No. 10 sedert de instelling der nieuwe regeling). Ditmaal eens een minder moeilijke opgave, n.I. De 16 woorden. Wanneer men de door ons bedoelde 16 woorden, die elk uit 5 letters bestaan onder elkaar schrijft, vormen de middelste letters van boven naar beneden gelezen, een feit van internationale beteekenis, waarover de laatste weken nog al eens werd gesprokeu en ge schreven. Wij geven van elk der woorden de begin- en eindletter, terwiji verder nog de ont brekende letters in alphabetische volgorde zijn gegeven. 1 X X X n a X X X s b X X X d i X X X n o X X X r f X X X e P X X X f t X X X r i t X X X 1 b X X X t weer een goede fooi, die dankbaar werd aan genomen, „veel van zulke knoopjes zullen er wel niet bestaan, daarvoor zijn ze te bijzon der". ,.Dan is 't zeker van mijnheer de Ruyter" „Waarschijnlijk wel". „Waar vond u het, mijnheer?" „Dat kan ik uitsluitend aan mijnheer d; Ruyter zelf vertellen". De vrouw schudde het hoofd. „Die heek geschiedenis tusschen u beiden komt mij zon derling voor". Ze keek met blijdschap naar het ge'd en zei als tot zich zelf. „Maar wat kan mij 't schelen", en luider: „Waaromgaat u er niet heen om 'f knoopje te geven? U wil- det onlangs immers zoo graag daar in huis komen, welnu, dan moet u nu gaan en als u aanbelt, doet meneer de Ruyter u zeker zelf open, de rest is uw zaak. Maar zeg vooral niet, dat ik u iets van dat knoopje heb verteld, want ik zou niet graag in de zaak, die u met mijnheer de Ruyter hebt uit te maken en waar van ik heelemaal niets weet, worden betrok ken". w „Best. best", weer tikte Walter vluchtig aan zijn hoed en ging snel heen. „Ik hoop maar. dat ik niet iets verkeerds heb gedaan", mompelde de vrouw voor zich heen. liefdevol naar de gordijnen kijkend. Walter overlegde hoe hij zich bij den Neder lander zou introduceeren en zelfs toen hij de knoo van de bel al in de hand had, was hij t daarover nog niet met zich zelf eens gewor den. In huis naderden schreden er toen ging deur open, maar niet meer dan een hand breedte. Ee baardeloos, oud mannorgezicht, vol rimpels keek door de opening. „L wenscht, p X X X ij s X X X 1 r X X X e t X X X 1 v X X X t p X X X k En nu de 48 ontbrekende letters: a. a. a. c. e. e, e. e, e, e. e, e, e, e, e, e, e, e, f, h, i, i, i, 1,1, n. n, o, o, o. o, o, r, r, r, r, r, s. s. t, t, 1.1, t, t. u, u, v. Herhaling 3Xa. ÏXc, 14Xe, lXf, IXh, 3Xi, 2X1, 2Xn, 5Xo, 5Xr, 2Xs. 6Xt, 2Xu, lXv. Alle woorden zijn zelfstandige naam woorden. Inzendingen liefst zoo vroegtijdig moge lijk, doch uiterlijk tot Vrijdag 14 Februari 12 uur aan den Puzzle-Redacteur van de Alkmaarsche Courant. Dichtgemetselde straten. Een nieuwe winkelgalerij. De Munt toren in het gedrang. De Jacob Campenstraat door een bier-vloed bedreigd. Wordt De Bisschop voor bier verruild? Terwijl deb ewoners van 's lands eerste stad erbarmelijk krijten over gebrek aan ruimte en de niet onbegrijpelijke vrees koeste ren, dat het stratennet weldra geheel ver stopt zal zijn verkalking der slagaderen, zou men kunnen zeggen worden toch nog waarlijk enkele bestaande wegen dichtgemet seld O, zij zijn niet van zoo heel veel belang, zij behooren niet tot de groep der „radicale" wegen, waarover wij in een vorigen brief ge sproken hebben, maar toch dragen zij net hunne bij om tot de ontlasting der hoofdka nalen te geraken, en het is dus, zacht gezegd, wel eigenaardig, dat zij dichtgemetseld wor den. De kleinste der hier bedoelde wegen is de MOET UH FT PROBEERENMtl WEET U VOOR DE VOLGENDE WEEKWAAR U MOET LATEN WASSCHEN KV DE ALKMAAR! STOOMWASCHen WESTtP'A ^MAAR BHEpar" TELEF. 445 WB mijnheer?" Een ongemeen welluidende stem heeft die oude heer, vond Walter en keek vorscheni naar diens gezicht. „Tooneelspeler", dacht hij dadelijk en tegelijk speet het hem, dat hij vrouw Retter niet had gevraagd wat de mai: was geweest of misschien nog was. Maar een tooneelspeler paste prachtig in het kader der voorstelling, die hij zich van het spook ge vormd had. sinds hij meende, dat er tusschen den ouden Thomas en dezen ouden heer ver band bestond. De ingenieur nam zijn hoed af: „Ik zou graag mijnheer de Ruyter spreken". Het antwoord liet een oogenblik op zich wachten en aarzelend kwam er toen door de deuropening: „Mijnheer de Ruyter is uitge gaan, maar als u soms een boodschap wenscht achter te laten of morgen terugko men?" Dit ontwijken gaf den jongen man moed meer direct op het doel aan te sturen dan hij aanvankelijk van plan was. „Waarom ver- loochet gij u voor mij. daar u toch zelf mijn heer de Ruyter bent?" Hij zag hoe de oude man schrok en vervolgde: „en morgen terug komen zou doelloos zijn, want u bent van plan nog vanavond Schneiditz te verlaten". „Hoe weet u dat?" De kleine oogen onder de'zware wenkbrauwen bliksemden toornig. In zijn antwoord waagde Walter zich nog een e.ndje verder. „Ik weet nog veel meer. mijnheer de Ruyter, maar aangezien ik geen lust gevoel mii met u door een half geopende deur te onderhouden, verzoek is u mij binnen te laten. Ik moe: u over iets zeer belangrijks spraken". een schaduw vloog over liet oude come-1 St. Jorissteeg en eigenlijk mag men hier van een algeheele afsluiting niet spreken. Toch willen wij er melding van maken, daar de wijziging, welke de steeg ondergaan zal, on getwijfeld verandering brengt in het karakter van de binnenstad. Wij krijgen hier, inplaats van de steeg, een overdekte „passage", uit sluitend voor voetgangers, tusschen Kalver- straat en Rokin, iets dergelijks dus als de Beurpassage tusschen Damrak en Nieuwen- dijk. De firma Vroom en Dreesmann, welke naam in den volksmond wel eens, maar zeer ten onrechte, verhaspeld wordt tot Droom- en Vreesman, gaat hier groote dingen onder nemen. Zij breidt haar winkel tot aan de an dere zijde van de St. Jorissteeg uit tot één groot en indrukwekkend magazijn en moest ae steeg dus wel annexeeren. Waar nu de open hemel boven de steegwanden welft, zal een lichtoren komen ter hoogte van 34 meter. Inderdaad, bedoelde trouwlustige firma kent geen „vrees" bij het verwezenlijken van dezen lang gekoesterden „droom" en de nieuwe reclame-toren wordt een geducht mededinger van de oude, eenmaal zoo trotsche Munt. Ja, eenmaal verhief zich de Munt-toren in die stadswijk trots en voornaam boven de gevel tjes van Singel en Amstel. Hij was er, met zijn helderklinkend carillon, oppermachtig en de roem van de buurt. Maar, al heeft men hem onaangetast gelaten, hij is door den geest van den tijd in de verdrukking gekomen. Eerst door den toren-hoogen gevel van het Carlton- hotel. De Schoonheidscommissie heeft, toen zij den bouw van dien gevel toestand, niet bedacht, dat het aspect van de oude trouwe wachter daardoor ernstig lijden zou. En wat kon de toren doen? Hij kon zich alleen beroe pen op zijn verleden en op de kostbare scha'- ten, waarboven hij eens heeft getroond. Hij was dan toch de wachter van de „Munt" eu hij zal misschien in zijn steenen hart eenig leedvermaak hebben gevoeld, toen zijn op- dringerigen buurman, Carlton, zoo spoedig zijn zwakke financieele fundamenten verried. Doch al ging de onderneming, die het gebouw financierde, over den kop, de toren deed het niet en de Munt werd niet van zijn concur rent, die hem in letterlijken zin in de schaduw stelt, bevrijd. Hij kon zijn carillon laten weer klinken, maar het gezang van de klokjes gaat reeds lang verloren in het rumoer, dat van het Sophia-plein opstijgt, in het gebiedend lui den der traraklokken en in het geloei der auto claxons. Alleen op stille, late avonden kan de toren de eigen stem nog verstaan. En nu komt er een tweeden toren, 34 M. hoog, aan den anderen kant. Deze zal hem misschien niet in de schaduw stellen, want hij is een buurman op het noorden. Edoch, ook te veel kan schaden. Wanneer het licht het zal wel reclame-licht zijn zich des avonds in breede bundels naar alle zijden uitstort, zal niemand meer oog hebben voor het mooie Sin gel-torentje uit het grijs verleden. Indien ooit iemand of iets binnen de wallen van Amster dam in de verdrukking gekomen is, dan is het wel de Munt. Laten wij hopen, dat het geen onheilsjrellend voorteeken is. In de plaats van de St. Jorissteeg komt dus een voetgangers-passage, maar niet op dezelf de plaats, doch meer naar den kant van het Muntplein, een passage met étalages Dat kan wel gezellig worden. Zooiets als de galerij bij het Frederiksplein. Maar de galerij, die nu gaat verdwijnen, heeft nooit recht tot bloei willen komen, omdat hij ietwat geïsoleerd lag. De kleinere wankel passage, in het hart van de winkelwijk, heeft vermoedelijk een betere toekomst. Er zijn daar in de Kalverstraat al tijl tallooze slenteraars, vooral in de avond uren en zij zullen in de nieuwe passage bij regenweer beschutting vinden. Het wordt zeker een zeer welkome verblijfplaats voor de tallooze nacht- en avond-vlinders, die zich in dit stadsgedeelte graag laten zien. Tenzij de politie een oogje open houdt. Overigens zal het nog wel anderhalf jaar duren vóór de- nieuwe passage gereed gekomen is. De genoemde firma bezit ook aan den an deren kant van de Kalverstraat verscheidene perceelen en wil daar eveneens gaan bouwen Wanneer zij nu maar niet van de twee maga zijnen één trroot comolex wenscht te maken en ook de Kalverstraat gaat overbruggen Men kan nooit weten. Want dat hei stadsbestuur er niet voor terugdeinst om, behalve stegen, heele straten aan het verkeer te onttrekken en vol te laten bouwen, blijkt uit het lot, dat de Jacob van Campenstraat boven het hoofd hangt. Wat toch is het geval. De straat, welke genoemd is naar Amsterdam's grootsten bouwmeester, be hoort tot de beruchte „Pijp", de buurt, die een slag in het gezicht van iederen bouwmeester is, de meest troostelooze, stijllooze, naar het uiterlijk lugubere wijk van de hoofdstad. Zij strekt zich uit van het Museumplein tot dicht bij den Amsteldijk en loopt vrijwel evenredig aan de Stadhouderskade. Zij heeft, evenals de i' opend en met een „mag ik u verzoeken?" Het hij den hem onbekenden heer den drempel overschrijden. „U zult wel willen verontschuldigen, dat het er hier wat onordelijk uitziet", zei de oud* man. nadat men de voorkamer had betreden, ..maar u zult het wel begrijpen daar u, zooals ik van u vernam, reeds bekend bent met ons vertrek". De vensters zonder gordijnen, de schrijf tafel, waar niets meer op stond en een half geopende kast gaven het groote, lage vertrek iets verlatens, iets droevigs. „Men wien heb ik eigenlijk het genoegen te spreken?" vroeg de Ruyter nu en de jonge man voelde, dat achter deze schijnbaar met beslistheid gesproken woorden een heimelijke angst school. „Ik heet Zermkow, maar mijn naam zal u niets zeggen" en voorzichtig tas tend sprak hij verder: „misschien is het voor u van meer belang te vernemen, dat ik bin nenkort geëngageerd zal zijn met de dochter van den zoo plotseling overleden directeur van het schilderijmuseum, professor Berner". „Wat heb ik daarmee te maken?" vroeg de oude man, terwijl zijn gelaatsrrekken ondoor grondelijk werden. „Met mijn engagement hebt u niets te ma ken, maar des te meer met den plotselingen dood van den professor". „Ik begrijp u niet, mijnheer", de tooneel speler, die zoovele groote en moeilijke rolen in de eerste theaters had gespeeld, werd hier plotseling een zielige stumper. Hij beefde en ziin oogen dwaalden overal heen, als om ergens iets te vinden waarop hij kon steunen, want hij voelde zich allerellendigst te moede. ca, ttxjt 20-50cf.perons (tok rnhow—w.frpowdtwon gondq^ 1/ntap/ Uur Wudce&er 'n pafqe O'S SEDERT 175} andere straten van de „Pijp", een berucht ver leden, want in den tijd toen in dit stadsge deelfe de ontucht nestelde, was ook deze straat de wijkplaats.voor velen, die aan den zelfkant der samenleving misdadig vermaak zochten. Edoch, dit behoort tot hetgeen is geweest. Dr Jacob van Campenstraat heeft echter ook een goede reputatie. Aan beide zijden van die. straat, tenminste tusschen Ferdinand Bol- en van der Helststraat strekken zich de gebou wen uit waar het goed Hollandsche bier van Heineken wordt gebrouwen, een bier, waaraan Van der Helst en Ferdinand Bol, en vermoe delijk Jacob van Campen ook wel, zich ver lustigd zouden hebben als het in hun tijd ge schonken was. Dit bier nu blijkt zoo rijkelijk te vloeien, dat de beide gedeelten der brouwe rij naar samensmelting hunkeren. Heineken wil van beide complexen één groot geheel ma ken en, opdat men in Nederland méér bier zal kunnen opslokken, dit gedeelte van de Jacob van Camj>enstraat inpalmen. Natuurlijk zonder, alle pogingen daartoe vruchteloos geweest zijn, ware het niet, dat de firma Heineken voor deze transactie een machtig ruil-object bezat: de onttakelde Bis schop, op den hoek van Damrak en Dam, he: voormalige café „De Bisschop", dat sinds lang achter een schutting schuilt en het hart van de stad ontsiert. Met dit jrerceel wil de firma Heineken nu het omschreven gedeelte van de Jacob van Camj>enstraat koopen en B. en W. hebben er wel ooren naar. Want wat bekommeren zij zich om de Jacob van Cam penstraat, die zich sierloos en troosteloos uit strekt tusschen de grauwe muren van da fabriek! Het hoekje aan den Dam is van veel meer beteekenis. Doch nu komen er protesten los. Een steeg? Fiat! Maar een straat? En nog wel een straat die door een brug over de Wetering de buurt IJ IJ met het Museum-plein verbindt! Neen, dat gaat niet! Men zou beter doen de Jacob van Campenstraat behoorlijk te asphalteeren en aldus bruikbaar te maken als parallelweg van de Stadshouderskade, die in de spitsuren waarlijk reeds overbelast is. Voor dit protest is inderdaad veel te zeggen en wij zijn be nieuwd wat het lot zal zijn van de voordracht als deze in den Raad komt. Men zal toch ten minste moeten trachten consequent te zijn en men kan geen straten verbreeden en grachten dempen terwille van het almachtige verkeer als men terzelfdertijd nuttige verkeersaderen in andere stadsgedeelten dichtstopt. Maar aan den anderen kant. .„De Bisschop" is ook wat waard. Amsterdam, Febr. '30. EMERGO. ONTSMETTING VAN ZOMER GRANEN. De Plantenziektenkundige dienst te Wage- ningen verzocht ons plaatsing van de volgen de mededeeling: Haver. Stuifbrand en kietnscüimmels kunnen be streden worden door omsc'::ppen van de zaaihaver met een oplossing van Germisan ot Uspulun uni ersai, 50 gram opgelost in 4 liter water j; H.L. haver (50 K.G.). Bij aanwending van forcnaline (1214 c.c. op 5 L. water per H.L.) geeft wel goede resulta ten tegen stuifbrand. maar is niet altijd vol doende tegen kiemschimmels. Daar haver va ker door kiemschimmels is aangetast, dan door stuifbrand, verdient het gebruik van Germisan of Uspulun universal de voorkeur boven formaline. Alles om hem heen scheen te draaien. Daar was 't nu, dat ontzettende, dat vreese- lijke, waarvoor hij wilde vluchten en hij be greep dat die groote jonge Duitscher, die daar voor hem stond en hem onophoudelijk aankeek, alles wist. Dit wist wie de onzalige rol van ouden Thomas had gesj>eeld. Die man daar voor hem moest in den be- wusten nacht den professor hebben vergezeld» Angstzweet brak hem uit. maar toch be- heerschte hij zich zoo goed en kwaad het ging en daar hij geen antwoord kreeg, herhaalde hij: „Ik begrijo u niet, mijnheer." Langzaam haalde Walter den gouden knoop te voorschijn en den ouden man dien dicht voor de oogen houdend, zei hij rustig, op elk woord nadruk leggend„Dezen knoop verloor het spook van den ouden Thomas, welks aanblik den aan het hart lijdenden, zenuwzieken professor doodde, bij den ingang van het museum", en ais door een zweepslag voortgedreven kwam er nog achter aan: hebt dezen knoop verloren, u waart bet spook, ci bent de moordenaar van den professor „Oin Godswil, houd u in als mijn doch ter u hoort zij is in de kamer hier naast", smeekend strekte de oude ruan zijn handen uit en in zijn gerimpeld gezicht kwam een trek van moeilijk re ondrukken opwinding. „Al verstaat zij weinig van de taal die u spreekt, het vreeselijke woord, dat u in den mond naaint, zou zij misschien begrijpen. Het is een afschuwelijk woord". De kleine man maakts een beweging, alsci hij een griezelig insect van zich wilde afschudden. „Waarom deed u cat, "-inkeer de Suyier?- r (Wc-rdi

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1930 | | pagina 5