Italisch ConranL DE VERDWENEN DEM. w Radio-hoekje 1P i n Brieven nit de hoofdstad HEEREN-BAA! Htndird twee en dertigste Jaargang. Zaterdag I Maart miu.fciiiN. PUZZLEN ooooxoxxxoxxoox Provinciaal nieuws tfo. 61 1930. Zondag 2 Maart. Hilversum, 1875 M. 9.— V. A. R. A. Or gelspel. 9.30 Lezing. 9.45 V. A. R. A. Decla matie. 10.15 V. A. R. A. Concert en decla matie. 12.0112.30 A. V. R.O. Lezing over Technische en economische vraagstukken van het luchtverkeer, door Gijsbert Spit. 12 30— 2.— Concert door het A. V. R. Ó.-Octet 2. 2*30 A. V. R. O. Boekenhalfuurtje. Dé nieuw ste poëzie van A. Roland Holst, besproken door Dr. J. Slauerhoff. 2.30 Aansluiting van het Concertgebouw te Amsterdam. Dopper- Feestconcert. Het Concertgebouw Orkest on der leiding van Dr. W. Mengelberg, m. m. v. leden van het Toonkunstkoor. Na afloop gra- jnofoonmuziek. 4.30—4.45 Douwes Dekker herdenking, door D. Wehrens. 4.45—5.— Sportuitslagen. 5.V. A. R. A. Wekelijksch nieuws. 5.15 V. A. R. A. Kinderuurtje. 6.30 V. P. R- O. Kerkuitzending. 8.Tijdsein. A. V. R. O. Pers- en Sportnieuws. 8.15—9 15 Concert door het Verstekt Omroeporkest. W. 'Andriessen, piano. 9.159.45 „Bertie helpt 'Doramaar zichzelf in de misère" Radio verhaal naar P. G. Wodehouse 9.45 Voortz. concert. 10.30 Met de microfoon midden in de Carnevalspret. Uitz. vanuit de feestzaal der Vereen. „Concordia" te Breda, m m. v. Is. Zwaaf, Wiesje Bouwmeester, Alex de Meester, Frans Bogaert. 12.Sluiting. Huizen, 1071 M. 8.30—9.30 K. R. O. Le zing. 9.50 N. C. R. V. Kerkdienst vanuit de Nea. Herv. kerk te Bussum. 12.30—1.30 K. R. O. Concert door het K. R. O.-Trio. 1.30— 2.K. R. O. Godsdienstonderricht. 2.2.30 K. R. O. Lezing ever: Simson, Deel 1, De Godgewijde en Deel II Ontreddering, door Israël Querido. 2.304.Gramofoonmu- ziek. K. R. O. 4.-5— K. R. O. Ziekenlof. 55.15 Zakenzender te Scheveningen. 5.50 N. C. R. V. Kerkdienst vanuit de Geref. Kerk Keizersgr. 566 te Amsterdam. 7.307.55 K. R. O. Lezing. 7.5:8.— K. R. O. Voetbal uitslagen. 8.Tijdsein K. R. O.-klok. 8.01 8 05 K. R. O. Voetbaluitslagen. 8.058 20 K. R. O. Praatje door den K. R. O.-voorzit- ter. 8.2010.45 K. R. O. Concert. Orkest en zangeres. 10.4511.K. R O. Epiloog door Klein Koor. ca. 9.30 Persberichten. Daventry, 1554.4 M. 3 20 Kerkcantate No 127 van Bach. 4.05 Bijbellezing. 4.20 Kin derkerkdienst. 4.50 Concert. Orkest. J. Far- rington. bas. 6.056.35 Viool-recital door Albert Sammons 8.20 Kerkdienst, vanuit de studio. 9.05 Liefdadigheidsoproep. 9.10 Nieuwsber. 9.25 Concert. M. Meyer, piano. Symphonie-Orkest. 10.50 Epiloog. Parijs ,Jiadio-Paris"1725 M. 12.20 Reli- gieuse causerie en gewijde muziek. 1.20 Gra- mofoonmuziek. 2.20 Gramofoonmuziek. 3.20 Concert. 5.20 Gramofoonmuziek. 6.50 Dans muziek. 7.20 Poppenkast. 8.20 Concert. 10.20 Dansmuziek. Langenberg, 473 M. 6.207.20 Gramo foonmuziek. 8.259.20 Morgenwijding. 11.2012.15 Kerkmuziek. 12.201.50 Con cert. Orkest en cello. 2.154.05 Voetbalwed strijd: DuitschlandItalië. 6.50 „Die Fle- dermaus". Operette in 3 tedriiven van Jo- hann Strauss. Daarna tot 11.20: Dansmu ziek. Kalundbcrg, 1153 M. 11.2012.20 Orkest concert. 2.504.50 Concert. Orkest en piano. 4.50—5.20 Kinderuurtje. 5.406.10 Harmo- nica-muziek. 7.20— 8.2Ö Zang en voordracht. 8.509.05 Liederen-voordracht. 9.0510.05 Orkestconcert. 100511.50 Dansmuziek. Brussel, 508.5 M. 5.20 Dansmuziek. 6.20 Cel!o-soli. 6.50 Gramofoonmuziek. 8.35 Piano-soli. 8.50 Tschecho-S'.owaaksche avond Zeesen, 1635 M. 6.20—8.15 Lezingen. 8.15 Klokkenspel. 8.20 Morgenwijding en klokge lui. 9.2510.50 Lezing en berichten. 10.50 Gramofoonmuziek. 11.20 Orkestconcert. 1 20 Kinderuurtie. 1.50 Concert. Strijkkwartet en sopraan. 2.55 Gramofoonmuziek. 3.20 Ver slag voetbalwedstrijd DuitschlandItalië 4 20 Dansmuziek. 5.207.20 Lezingen. 7.20 Concert. Mandoline-Orkest. 8.20 Concert Cello, sopraan en piano. Daarna: Dansmu ziek. 11.20 Verslag van de Zesdaagsche. Maandag 3 Maart. Hilversum, 1875 M. 10.—1015 Morgen wijding. 11.15—11.45 Joh. Raatgever over: Reislectuur voor kinderen. 12.152.Con cert door het A. V. R. O.-Trio. 2.2.45 Kook- Door E. PHILLIPS OPPENHEIM. Geautoriseerde vertaling van Mr. G. KELLER. 2) „Parijs, monsieur, is mijn vaderland. Het blijft voor mij een genot om vriendelijk lachen de gezichten te zien en mannen en vrouwen te zien loopen alsof elke stap hen een schrede nader bracht tot het geluk. Hebt u nooit het verschil opgemerkt? Zij slenteren niet bij het loopen, zooals de Engelschen doen. Er is iets veerkrachtigs in hun manier van loopen, er spreekt opgewektheid uit hun lachen, wanneer rij om zich heen zien, ligt er iets verwachtends in hun blikken, alsof overal een avontuur was te ontmoeten. Ik begrijp het zelf niet, maar men gevoelt het dadelijk zoodra men een voet zet in Parijs". Ik knikte, misschien wel met wat bitterheid, *n antwoordde: „Dat hangt van het temperament af. We mo gen ze benijden, maar we kunnen ze niet na volgen". „Het verwondert mij, dat monsieur nier a - !*en ia", merkte Louis op. „Te Londen ben ik van monsieur niet zoo gewend. Monsieur beeft daar zooveel kennissen. Ik zweeg een ©ogenblik, maar toen zeide lot Louis: u „Ik ben hier om iemand te zoeken. et is geen bijzonder vroolijke taak, maar te ia-ï- geen oogenblik los." -Op zoek naar iemand? hernam Louis pe-n Pno vf L0r n J Kers' 2.45—4.30 Aartslui- nngvan het Rembrandt-Theater te Amster- 2 6T7 Kinderuurtje. 6.01—6.45 Gra- «preek?'Sf M5T7 k5 E' d'°livtera "e- spreekt\X asserman n sDe zaak Maurizius". Concert Ee^nn«ra. 8.01-11.— kwS' r!- Ön),r^P°rkest Dubbe -tnannen- lu,,0vrke?t «Caecilia". In de muziek 12-ShfiSg afl°°P *ramof<>on- /i buizen, 298 M. (Ha 6 uur 1071 4f Uitsluitend NL C R^V.) 8.15-9.- Concert ooa Ziekendienst. 11.—11.30 Lezen IJ.30—1.45 Orgelconcert. 2—2.35 Uitzen ding voor scholen. 2.45—3.15 Lezing over: Het aanleggen van borders. 3.15—3.45 Knip cursus 4.-5.— Ziekenuurtje. 6.6.30 Gra mofoonmuziek. 6.30-6.40 Koersen. 6.40— ,E.ez'nK 0V€r: Landbouwstatistiek en de praktijk. 7.108.Uurtje voor de Rijpere Jeugd. 8.10.30 Toespraken. Concert door Zangvereen. en Strijkkwartet. 10.30—10.40 Persberichten. 10.40^—11Gramofoonmu ziek. Daventry, 1554.4 M. 10.35 Morgenwijding 11 05 Lezing. 11.20 Gramofoonmuziek. 12.20 Orgelconcert door E. T. Cook, C. Cope, bari ton. 1.35—2.20 Orkestconcert. 2.20 Uitzen ding voor scholen. 3.40 Dansmuziek. 435 Orkestconcert. 5.35 Kinderuurtje. 6.20 Le zing. 6.35 Nieuwsberichten. 7.Piano-reci tal door E. Isaacs 7.20—7.40 Lezing. 7.45 Spaansche lezing. 8.05 Vaudeville. 9.20 Nieuwsberichten. 9.40 Lezing. 10.15 Concert M. Bennett, sopraan. H. Nash, tenor. Orkest. 11 2012.20 Dansmuziek. Parijs „Radio-Paris", 1725 M. 1.05—2.20 Gramofoonmuziek 4.05 Concert. Orkest en solisten. 6.55 Gramofoonmuziek. 8.20 Con cert. Orkest en solisten. Langenberg. 473 M. 6.20—7.20 Gramo foonmuziek. 9.3511.15 Gramofoonmuziek. 11.30 Gramofoonmuziek. 12.251.10 Gra mofoonmuziek. 1.10—2.50 Alaaf! Helau! Carnevalsoptochten. 4.50—5.50 Concert. Piano, viool en cello. 7.20 Orkestconcert. In termezzo: „Hochzeitsreise". Tafreel naar A. Tschechow van Karl Köstlin. Na afloop van het concert: töt 11 20 Dansmuziek. Kalundborg, 1153 M. 11.20-1.20 Orkest concert. 2.554.55 Orkestconcert en voor dracht. 7.208.30 Orkestconcert. 8.50—9.30 „En Glaedelig Fcstelavn". Klucht met zang in 1 bedrijf van Erik Bögh. 9.4510.05 Lie deren-voordracht. 10.05—12.20 Dansmuziek Brussel, 508.5 M. 5.20 Trio-concert. 6 50 Gramofoonmuziek. 8.35 Gramofoonmuziek. 8.50 Concert. Orkest en alt-viool. Zeesen, 1635 M. 6.1511.50 Berichten en lezingen. 11.50—12.15 Gramofoonmuziek. 12.153.50 Lezingen. 3.50—4.50 Concert. 4.50—5.15 Concert voor 2 piano's. 5.15 7.50 Lezingen. 7.50 Concert. Orkest, koor en solisten. Daarna: Dansr, uziek. 11.20 Verslag van de Zesdaagsche. Onze Vierde Febrnari-opgave. De Gevaarlijke Expeditie. Indien de dertig soldaten als volgt in de rij worden opgesteld: (de cirkels zijn blanken en de kruisjes inlanders). OOXOOOXXXXXOOXX en de kapitein wijst doortellend steeds de tiende aan voor de expeditie, dan loo pen alle blanken vrij. Deze puzzlc was niet zoo moeilijk, doch ook de minder geoefende puzze laars moeten een kans hebben. Uitslag Februari-Serie. Wij hebben natuurlijk aan 't eind der maand onze lijst weer gecontroleerd en gekeken w ie het thans tot 13 punten had gebracht (de opl. van één der 12 puzzles gaf 2 punten). En zie er was er slechts één die het tot dit aantal had gebracht n.1. ae heer J. Zaadnoordijk, Overdie- pad 3. zoodat loting ditmaal niet noodig was. Verschillende oplossers met 12 punten hebben nu de beste kansen voor Maart, maar zij moeten oppassen voor de lezers met 11 en 10 punten, die gereed staan hen in te halen. Voor den heer J. Zaadnoordijk is onze Februariprijs a 2.50 vanaf Maandag bij de administratie af te halen. Onze Nienwe Opgave. (No. 1 der Maart serie, no. 13 sedert de instelling der nieuwe regeling). De verrassingen van het Dominospel. Gevraagd om de 28 steenen van een gewoon dominospel zoodanig volgens onderstaande figuur te leggen, dat niet alleen de 8 rijen horizontaal en 8 rijen zend. „Parijs is een groote stad, monsieur!" „Integendeel, het is klein genoeg voor wie het ernstig opneemt. Iemand die Parijs goed kent, moet overdag zekeren tijd doorbrengen in een van een half dozijn gelegenheden." „Daar heeft u gelijk in", erkende Louis. „Maar u is tot nog toe niet gelukkig geweest?" „Dat komt omdat iemand den man gewaar schuwd beeft, dien ik zoek." „Er zijn nog erger gelegenheden", merkte Louis op, „waar men genoopt zou kunnen wor den zijn tijd door te brengen." „In theorie volkomen juist, Louis", zeide ik, „maar in de practijk ben ik het toch niet met je eens. Tol nog toe", vervolgde ik somber, is mijn onderzoekingstocht een volkomen misluk king geweest. Ik hoor of zie niets van den man, die drie weken geleden overal den gebraden haan uithing." Louis haalde zijn schouders op. „Monsieur kan niet meer doen dan zoeken. Maar overigens kan men bij aankomst heel wat zorgen achterlaten aan de Gare du Nord. Ik schudde het hoofd. „Men krijgt geen vroolijkheid te pakken en kel door te kijken naar andere wel vroolijke menschen", verklaarde ik. „Parijs is geen stad voor hen, die met beslommeringen zijn vervuld. Als ik ooit last krijg van melancholie, zou ik zeker een andere stad voor een bezoek uitkie zen." Louis deed een zacht lachje booren. „Neen, mijnheer, u zou werkelijk geen hetere stad kunnen kiezen. Er is geen stad ter wereld zoo vroolijk als Parijs, geen stad met zooveel gelegenheden tot ontspanning en vermaak, „Zeker omdat het je geboortestad isi „Neen, dat gaat niet op", antwoordde Louis. „Overal waar ik ben gevoel ik mij als in mijn verticaal maar ook de twee diagonalen precies 21 oogen tellen. De gearceerde velden blijven open. Een lang niet gemakkelijke puzzle, die heel wat v:.n uw geduld zal eischen. Oplossingen liefst zoo vroegtijdig mo gelijk, doch uiterlijk tot Vrijdag 7 Maart 12 uur aan der: Puzzle Redacteur van de i kmaarsche Courant. HET AMSTERDAMSCH TOONEEL. De geneugten van het schouwburg bezoek. Onze tooneelvrienden. Zorg en onzekerheid achter de schermen. Het nieuwe Cahier des Charges. Een leven op drijfzand. O verheids-bemoeiing en bemoei lijking. Teleurstelling bij hel pu bliek. De nieuwe groepeering der gezelschappen. Wanneer men, als braaf Amsterdammer, voorbeeldig echtgenoot en gezinshoofd, eens een avondje uitgaat, en dit op degelijke wijze wil doen, gaat men naar den schouwburg, en liefst naar den schouwburg van de stad Am sterdam, daar deze zoo prettig gelegen is in een krans van restaurant en café's, waar men, na afloop, nog wat kan na-praten onder het ge not van een kleintje-koffie-met-een-uitsmijter. en bovendien, omdat de schouwburg op het Leidscheplein het best geoutilleerd is en een feestelijk interieur heeft. Men ontmoet in de ruime hal, of bij hei betreden van de zaal, of later in den foyer, kennissen, vrienden en vriendinnen en zelfs oude relaties-van-buiten, die eens een paar dagen over zijn. Er worden afspraakjes gemaakt voor „na-afloop" en het uitsmrjtertje met koffie dijt in gedachten reeds uit tot een verrukkelijk-gezellig souper. Intusschen is de zaal in duister gedompeld en beschouwt men, in een gemakkelijken fau teuil geleund, het spel, de wereld van schijn en fantasie, aan den anderen kant van het voetlicht. En wederom ontmoet de Amster dammer daar oude bekenden, als is de relatie eenzijdig en de kennis niet wederkeerig. Hij ziet met genoegen de actrice A. terug en meent, dat zij het maar weer knapjes doet wat een vitaliteit! en wat weet zij zich altijd fleurig te kleeden! en verder den acteur B voor wien hii sinds lang een zwak gevoelt, en den acteur C., die hem met zijn houterigheid altijd hindert het is of die vent op stelten loopt. Welke criticus heeft toch eens geschre ven, dat juist de Zaansche houtkoopers zoo van zijn optreden genieten? Enfin, ook al valt de voorstelling-als-geheel niet mee en al heeft het stuk hem maar matig geboeid, de be zoeker is voldaan, dat hij zijn oude tooneel- vrienden weer eens teruggezien heeft. Zijn tooneelvrienden? Och, persoonlijk kent H.V DE AIKMAARSCHE STOOM ~WASCH~ en STRUKIMICHTING WFSTEPU'C* A' KM AAR Mü«M" TELEF. 445 «SB geboortestad. Ik heb te Weenen en te Berlijn gewoond, te Boedapest en te Palermo, te Flo rence en te Londen. De naam van de stad doet niet.ter zake. Maar als men het goed nagaat, dan vindt men nergeens zooveel plaatsen van ontspanning als hier. Mijnheer is het niet met mij eens", vervolgde hij, mij aankijkend. „Maar ik zou hem nog op één ding willen wijzen. Mis schien kan het tot verklaring dienen. Parijs is een centrum van geluk en vroolijkheid, maar is tevens de eenzaamste en somberste stad dsr wereld voor wie alleen zijn.' „Daar schuilt wel wat waars in", merkte ik op. „Het enkele feit", vervolgde hij met nadruk „dat de heele wereld zich vermaakt, een ieder vroolijk is, maakt de eenzaamheid voor den on gelukkige, die geen metgezel heeft, des te ver drietiger, doet deze hem dubbel zwaar drukken. Mijnheer is alleen? „Ja", antwoordde ik, „buiten rekening gela ten de toevallige ontmoetingen, die men overal heeft." Wij waren langzaam naast elkander opgewan deld en bleven nu staan. Louis hief een hand op om een huurauto te wenken. „Gaat mijnheer ergens soupeeren?" Ik bleef op het trottoir staan. „Dat weet ik werkelijk nog niet", antwoord de ik besluiteloos. „Er schuilt veel waars in wat je daareven hebt gezegd. Een man alleen wordt vooral des avonds beschouwd als een soort paria. De vrouwen lachen om hem, de mannen hebben medelijden met hem. Alleen een Engelschman, denken zij, ie tot een derge lijke dwaasheid in staat." Louis aarzelde. Er speelde een eigenaardig Lachje om de hoeke vat) zijn mond, dat ik niet volkomen begreep. hij die menschen niet, al lijken zij hem ook „interessant". Want de wereld van het toone.'l is altijd een werldje op zichzelf geweest en is dat nog. Een enkel acteur of actrice mag dan al in bepaalde kringen der burgerij vriend schappelijke relaties hebben, onder elkaar voelen zij zich toch het best thuis, kunnen zij hun eigen belangen en het doen en laten d.*r collega's bespreken dit laatste niet altijd even welwillend en beleven zij hun liefdes- romantiek. Tooneelspelers trouwen zelden bui ten hun kring. Zij weten dat zij cp elkaar aan gewezen zijn. dat zij tot één clan behooren, dat hun wereldje een enclave is in de burger lijke maatschappij, en dat zij elkaar beter be grijpen dan welke buitenstaander ook Tegen over zulk een buitenstaander zijn zij „too- neelspeler" en blijven zij tooneelspeler Tegen over elkaar kunnen zij zichzelf zijn en den „schijn" een oogenblik prijsgeven. De Arasterdammer kan dus nauwelijks van „zijn tooneelvrienden" spreken. Hij kent die menschen allen van buiten. Hij weet niets van de zorgen de onzekerheid, waarmede zij daar tusschen de coulissen te worstelen .hebben, niet svan de veeten en intrigues, achter de schermen verborgen, veel wreeder en drama tischer dan menig drama dat wordt gespeeld. Zoo nu en dan wordt echter een tipje van het scherm, waarachter zich het verborgen drama afspeelt, ongelicht. Dat gebeurt niet bij jubilea eft afscheidsvoorstellingen, want dan wordt heel het tooneelleven in een roos kleurig licht gesteld: ook niet bij begrafenis sen van groote acteurs, want dan is men t? plechtig gestemd om aardsche conflicten te bespreken. Maar het gebeurt als de gemeen teraad zich gereed maakt om de subsidies vast te stellen en den zoogenaamd „vasten hesp Ier" van den Stadsschouwburg aan te wijzen. Onlangs is de wethouder voor de Kunst zaken met een nieuw „Cahier des Charges" vcor den dag gekomen, d.w.z. met de bepa lingen waarnaar de vaste bespeler van den Stadsschouwburg zich te richten heeft gedu rende de periode van zijn benoeming, en uit deze bepalingen, uit dit „Cahier"blijkt wel, hoe wantrouwend de gemeentelijke overheid jegens haar schouwburg-huurder is, hoe kramoachtig zij poogt zich waarborgen te verschaffen, op dat de huurder zijn gezelschap niet zal laten verloopen en opdat hij behoorlijke stukken zal brengen. Die angstvalligheid is voor den tooneelspe ler niet vleiend, maar aan den anderen kant moet ook de wethouder, die tegenover de bur gerij verantwoordelijk blijft, eenige zekerheid hebben, dat het subsidie, al is het niet groot, behoorlijk wordt benut, d.w.z. dat de burgerij waar krijgt voor haar geld. De overeenkomst met den vasten bespeler van den Stadsschouwburg is tegen het einde van het loopende jaar seizoen opgezegd, en na zes jaar staat het „Vereenigd Tooneel" dus weer op straat. Het gezelschap kan weer sol- liciteeren, maar het is niet waarschijnlijk, dat het dit in dezelfde samenstelling zal doen. Er zullen vele krachten worden ontslagen, en an deren zullen benoemd worden. De directeuren zullen naar nieuwe combinaties uitzien en aan de bestaanszekerheid zcowel als aan de ont wikkelingsmogelijkheid van vele talentvolle menschen wordt on eens de grond ontnomen. Hadden wij ongelijk toen wij hierboven spra ken van conflicten en intrigues achter de schermen? De tooneelkunstenaars leven op drijfzand. En die voortdurende onzekerheid omtrent het dak boven hun hoofd en omtrent het ensemble, waarnaar zij zich te richten heb ben en waarin zij hun talent moeten ontwik kelen, is voor ons Nederlandsch Tooneel fnui kend. De bepalingen van het nieuwe Cahier des Charges hebben reeds heel wat critiek uitge lokt. Tegenover een verhooging van het sub sidie, dat, practisch gesproken, nu op één ton gouds is gebracht, staan groote lasten. De wethouder voor de Kunszaken wensch invloed te hebben op de benoeming of het ontslag van bepaalde acteurs en actrices. Ieder jaar zal de „vaste besoeler" het tableau de la troupe" ter goedkeuring aan den wethouder moeten voorleggen. Dat dit ingrijpen in het intera bestuur der directie vrij lastig is. ligt voor de hand. De willekeur der .sterren", die om de haverklap rollen weigeren of andere rollen eischen, zal nog erger worden. Zij hoeven zich immers niets door hun directeuren te laten op dragen! De wethouder zal wel zorgen dat zij niet worden ontslagen. Verder wenscht de wethouder vóór den aan vang van elk speelseizoen een lijst te ontvan gen van de stukken, welke in elk geval ten tooneele zullen worden gebracht. Ook deze bepaling heeft heel wat critiek uitgelokt. De vaste bespeler heeft niet slechts zijn vrijheid ten aanzien van de samenstelling van zijn ge zelschap verbeurd, maar ook ten aanzien van zijn repertoire. Bovedien. hij kan zich wel voornemen bepaalde stukken te spelen, maar ECHTE FRIESCHE „Als mijnheer mij de eer zou willen aan doen", zeide hij op een toon alsof hij tegelijk zijn excuses maakte. „Ik ben op weg om van avond een, wellicht twee der kleinere restau rants in Montmartre te bezoeken. Zij heeten fatsoenlijk, en men heeft mij verzekerd, dat daar een homard special met een bijzondere saus is te krijgen, welke vooral in het restau rant Abbaye goed moet zijn uitgevallen." De toon van verontschuldiging van Louis was volkomen overbodig. Het hinderde mij volstrekt niet, dat mijn metgezel een maitre d hotel zou zijn. Ik aarzelde dus geen oogenblik. „Ik ga met genoegen met je mede, Louis", verklaarde ik, „onder voorwaarde, dat ik de gastheer zal zijn. Ik vind het zeer vriendelijk van je, dat je medelijden met mij hebt. Zullen wij deze auto maar nemen?" Louis maakte een buiging en weer meende ik iets op zijn gelaat te zien, dat ik niet thuis kon brengen. „Ik ben zeer vereerd, mijnheer", zeide hij. „Laten we dan met d'Abbaye beginnen." Hoofdstuk II. De Parijsche taxameters zijn goed en onze tocht duurde niet lang. Wij hadden spoedig de drukke boulevards achter ons en kwamen in rustiger buurten. We stegen geleidelijk tot wij ten slotte stil hielden voor een der best beken de restaurants uit de buurt. Hier werd Louis ais een vorst ontvangen. De eigenaar drukte hem onder allerlei uitroepen en gebaren de hand met een hartelijkheid alsof hij een lang wegge bleven broeder terugzag. De chefs van het per soneel kwamen hem allen begroeten. Een tafel op het mooiste punt van de zaaL waarop een bordje „reservé" stond, werd onmiddellijk voor 2050 ct per ons hij kan toch nooit zeker zijn, dat hij zijn voor nemen ten slotte ten uitvoer kan brengen. En als hij nu eens stukken aanbiedt, die den wet houder een of anderen tot een bepaalde partij behoorenden, geheel en al verpolitiek ten wethouder niet welgevallig zijn? Wij komen met deze bepaling v^n het „Cahier" be denkelijk dicht bij de censuur. Er zullen over dit Cahier des Charges ver moedelijk heel wat noten gekraakt worden Maar het publiek vraagt in de eerste plaats* welk ensemble zal de komende jaren voor mij spelen? Het heeft zijn favorites en het hoopt die terug te zien. Het heeft zijn toomeel-vrien- den en -vriendinnen. He tzal zich weer aan een geheel nieuw ensemble moeten wennen, met nieuwe fguren vertrouwd moeten maken En dat alles vindt het allerminst aanlokkelijk Zoodat de Amsterdammer zich weer eens iil zijn tooneel teleurgesteld voelt. Men vraagt zich dan ook af, in hoeverre d« termijn van „drie" jaar voor vaste bespeling wèl gekozen is. Door de sollicitatie na dri< jaar weder open te stellen tracht men t« voorkomen, dat de beste bespeler vadsig en slordig, lui en onverschillig wordt, tracht men gedaan te krijgen, dat hij zich krachtig blijft inspannen. Maar men vergeet dan, dat een ensemble van kunstenaars uiteraard eerzuch tig en op succes bedacht is en altijd het best» geeft, naar vermogen. Tooneelspelers zijn niet als zekere ambtenaren, die, eenmaal benoemd, hun krachten zooveel mogelijk sparen. En de termijn van drie jaar is zeker te kort voor de gezonde ontwikkeling van een ensemble Wie de nieuwe „vaste bespeler" zijn zal. valt nog niet te zeggen. Zooveel is zeker, dat het „Vereenigde Tooneel" ontbonden zal wor den. Dirk Verbeek neemt zich voor om een eigen gezelschap te vormen en in een eigen zaaltje, dat voor hem verbouwd zal worden, salonstukken te geven in het genre, dat thans door de groep, welke onder zijn directie werkt, op het Leidscheplein gegeven wordt. Verkade zal echter oonieuw een gooi doen naar den Stadsschouwburg en zich te dien einde ver- moedel ijk assccieeren met het Oost-Neder landsch Tooneel. „Het Schouwtooneel" (Musch en Van der Horst) en „Het Nieuwe Nederlandsche Tooneel" (Saalborn) blijven vermoedelijk wat zij zijn en zoo zal het ééni- ge resultaat van de huuropzegging door de gemeente zijn: het verdwijnen van het Oost- Nederlandsch Tooneel, en het ontstaan van een gezelschap Verbeek. En dan komt er nog een gezelschap, maar dat ontstaat onafhan kelijk van de Stadsschouwburg-kwestie: een groen blijspel-spelers onder leiding van Louis de Bree, in het Centraal-Theater. Aan ge legenheid tot schouwburg-bezoek zal het den Amsterdammer en den vreemdeling dus ook het komend se1 zoen niet ontbreken. Amstrdam, Febr. '30. EMEROO. HEILOO. Vergadering Vennewaterspolder. Woensdagmorgen 10 uur werd in het kof fiehuis van den heer J. Morsch een vergade ring gehouden van ingelanden van boven- genoanden polder, welke druk bezocht was. De voorzitter, de heer Jb. Zoon, opende en deelde mede dat deze vergadering was belegd op verzoek van eenige ingelanden uit Egmond-binnen om gelijkstelling van om slag voor grasland en geestgrond. Vervolgens kwam het verzoek in behande ling. In de memorie van toelichting wordt gezegd dat de geestgronden (die vroeger minder waarde hadden) thans gelijk zijn door intensieve cultuur en hoogere grond prijzen. De heer M. Wessel (Heiloo) kon zich al lerminst met het voorstel vereenigen. De geestgronden hebben zoo weinig waarde voor cultuur, dat de eigenaars naar de werkverschaffing moeten, dat is noodig om den mond open te houden. Mocht het voor stel worden aangenomen dan zal spr. niet stil zitten om hunne belangen bij Ged. Sta ten te bepleiten. De heer W. F. Swart (Heiloo) kon de bil lijkheid van het verzoek niet inzien. De mo len is voor de Egmond, die er zijn overtollig water mee kan loozen. De molen kan vooi ons alleen voordeelig zijn als de dammen 100 meter hooger lagen. Spr. is tegen het voorstel. De voorzitter meende dat de dam men op de juiste plaats lagen. De heer Apel doorn (Egmond-binnen) zette uiteen dat de ons in orde gebracht. Champagne, die reeds in het ijs stond, werd op onze tafel geplaatst, haast voor wij nog plaats hadden genomen. Ik was hier al een paar avonden te voren geweest, in mijn eentje, en had de inriphting ta melijk vervelend gevonden. Dezen avond vond ik het er al niet veel vroolijker, behalve dat Louis mij de namen van vele der aanwezigen vertelde en dat 't souper wel het fijnste was, dat ik tot nog toe te Parijs had genoten. Maar de toiletten der dames waren prachtig, nog mooier waren haar hoeden, haar gouden taschjes, de kostbare kleinodiën, welke zij droegen. Een dame in onze buurt zat zich tt bekijken in een gouden zakspiegeltje, dat met smaragden was bezet, terwijl zij haar gelaat be poederde met een poederkwastje, dat er bij behoorde, en waarvan het handvat versierd was met nog meer mooi geslepen smaragden. Louis zag waarnaar ik keek. „Ja, dat is echt iets voor Frankrijk", fluis terde hij mij toe. „Het is verkwistend tegen, over zijn vrouwen. Wat de Engelschman uit geeft voor zijn club of zijn sport, besteedt da Franschman aan zijn vrouw. Zelfs de burger man, die anders wel op zijn geld zit, is royaal tegenover zijn vrouw. Zij doen dit allen met plezier en het eenige wat zij er voor verlangen is dat zij worden vermaakt. Maar intusschen is dit een volkomen logische opvatting. Wat da man het meest noodig heelt in de rustpoozen tusschen zijn werk is ontspanning. Ontspanning houdt hem jong, houdt hem ook gezond. En het is zijn vrouw, die voor de ontspanning heeft ie zorgen." „En als iemand nu eens niet met een Fran- paise is getrouwd?" (Wordt vervolgd.)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1930 | | pagina 5