j I
4 4
I
een politieke moord?
Zeetijdingen
Kerk en school
Ingezonden stukken
Het rijwielpad de Fransch-
man—Bergen aan Zee.
van 8 Maart 1930
Opgave van li«n«1t»oinvorcilict. Hl-Vi
I
overgehaald, de candidatuur voor het presi
dentschap te aanvaarden.
Parijsch mysterie.
Dezer dagen is in een sober hotelletje in
ie Rue des Cinq-Diamants te Parijs een
jeugdig Joego-Slaviër vermoord op zijn ka-
!ner gevonden. Hij had kort tevoren twee
landgenooten ontvangen, wier identiteit
echter volkomen onbekend is.
|)e jonge man leidde een zeer rustig le
ven. Hij verklaarde Jozef Werner te heeten
e0 journalist te zijn. Elk spoor van de da
ders ontbreekt, zelfs omtrent de persoon
lijkheid van den vermoorde verkeerde men
in het duister.
Na lang speuren heeft de politie thans
kunnen uitmaken, dat de vermoorde, die 28
jaar oud was, in werkelijkheid Sumanovac
Ilia heette, te Brodec geboren. Hij was in
zjjn vaderland wegens een politiek misdrijf
tot twee jaar gevangenisstraf veroordeeld,
doch zijn land ontvlucht. In November 1.1.
was hij via Weenen en Berlijn naar Parijs
gekomen. Hij had moeite gedaan om werk
te vinden, hetgeen hem niet was gelukt.
Thans stond hij ingeschreven als student
aan de Ecole des hautes études sociales.
In de kamer van den vermoorde werden
eenige vervalschte identiteitspapieren ge
vonden, bovendien een nummer van „Politi-
ka" met verslagen over een in December j.1.
eorganiseerd complot om de kathedraal te
Jagreb (Agram) in de lucht te doen vliegen,
en over een terroristischen aanslag tegen
den extra-trein, die een delegatie Kroati
sche notabelen, die koning Alexander hun
aanhankelijkheid kwamen betuigen, naar
Belgrado zou brengen.
Binnenland
LOODDIEVEN OP HET DAK
GEARRESTEERD.
Te Amsterdam zijn op het dak van
een perceel aan de P. L. Takstraat een
22-jarig radiomonteur en een 19-jarig
hulpmonteur aangehouden. Beide per
sonen verklaarden, belast te zijn met
het plaatsen van antennes, hetgeen bij
onderzoek niet juist bleek te zijn. Op het
dak werden twee handkoffers gevon
den, waarvan één gevuld was met stuk
ken lood, welke van perceelen in de
p. L. Takstraat afkomstig bleken te
rijn.
OPSTANDIGE JEUGD.
Vier jongelui, die reeds op het station
te Gouda de aandacht op zich hadden
gevestigd door groote luidruchtigheid,
hebben gistermiddag den sneltrein van
Gouda naar Utracht eenige tijd opge
houden, door bijna onmiddellijk na het
vertrek uit Gouda aan de noodrem te
trekken. Ter hoogte van de Vierde Kade
kwam de trein tot stilstand. Pogingen
van het treinpersoneel om de herrie
makers uit den trein te zetten stuitten
op zooveel verzet, dat de politie uit
Gouda er aan te pas moest komen.
Langs den spoorweg is het viertal naar
het station Gouda gebracht.
HET DRAMA TE BENNEKOM.
Niet te maken met de Dusseldorp-
sehe moorden.
Volgens mededeeling van de Dussel-
dorpsche politie heeft de gearresteerde
J. H. niets uitstaande met de te Dussel
dorp gepleegde moorden, daar H. de
Duitsche taal niet kent en in verband
met de te Dusseldorp gepleegde moorden
zijn alibi heeft kunnen aantoonen.
ROODVONK TE DEN HELDER.
Bij een zeemilicien te den Helder is
gisteren roodvonk geconstateerd. Het
geval is niet ernstig. De patiënt wordt
verpleegd in het marine-hospitaal.
ERNSTIG MOTORONGELUK.
Gistermiddag heeft te Hilversum een
ernstige botsing plaats gehad tusschen
een auto en een motorrijwiel. De 29-
jarige motorrijder P. uit Renkum be
kwam ernstige kwetsuren. De auto, die
den motorrijder achteiop kwam kon
niet tijdig stoppen en reed nog over P.
heen. De motorrijder is naar het dia-
conessenhuis te Arnhem vervoerd. Zijn
toestand is ernstig. Hij moet te hard
gereden hebben.
DE STAKING BIJ „AUPING"
EN DE ..GLOBE".
De staking der kantoorbedienden bij
di matrassenfabriek „Auping" te De
venter heeft zich nog uitgebreid en om
vat ihans ruim 20 personen.
Aangezien ook het personeel van de
„Globe", een dochter-maatschappij, den
arbeid heeft neergelegd, is de staking
tb- ns vrijwel algeheel.
VERKEERSONGEVAL.
Botsing van motorfiets en auto.
Gistermiddag te kwart over twee is te
/feelsum op den hoek van den Utrechtschen
Straatweg en de Molenallee de aannemer
W- Pulle uit Heelsum, die op zijn motorfiets
in de richting Oosterbeek reed, in volle
vaart gereden tegen de auto van den heer
Wilhelmy uit Oosterbeek, die uit de Molen-
allee kwam. De heer Pulle brak het linker-
n en kreeg een hevig bloedende hoofd-
ade. De motorfiets werd grootendeels
nield.
EEN GEVAL VAN GIJZELING
TE GOUDA.
Het Tweede Kamerlid Duys heeft den mi-
lister van Justitie de volgende vragen ge
steld:
Is het den minister bekend:
dat zich op dit oogenblik een vader van
v'er kinderen in gijzeling bevindt op ver-
zeek van een papierhandelaar, een zekeren
Dorgelo, uit Gouda, op grond van het feit,
dat deze laatste van den eerste zou hebben
te vorderen een bedrag van 37.50, en dat
deze gijzeling reeds meer dan honderd da
gen heeft geduurd;
dat de gegiizelde, na zijn faillissement te
hebben aangevraagd, dit faillissement we
gens gebrek aan actief zag opgeheven en
daarna opnieuw gegijzeld werd;
daarna de gegijzelde onnieuw faillis
sement aanvroeg, dit echter werd gewei-
g d op grond van het feit, dat er geen ac-
was eni de man, die hier gegijzeld was.
straatarm bleek te zijn?
Is, indien deze feiten juist blijken, de mi-
wüviVfl f'4*1,dat ook hier weder
rnrj-r il instituut der gijzeling niet
meer is van onzen tijd, en is de minister be
reid, een wetswijziging aanhangig te ma-
wnnrri^af ]L *let2ii seh(*le instituut
wordt afgeschaft, hetzij zoodanig wordt her
zien, dat althans een gebruik er van, als
hier geschiedt, voor de toekomst onmoge'ijk
wordt gemaakt?
GEEN ZAANSCHE WERKLOOZEN
NAAR DRENTE.
De mentaliteit van den Zaandam-
,sc^ten R<*ad een bezwaar.
i - ''nister van bitmenlandsche zaken,
landbouw en nijverheid, heeft een missive
gericht aan het gemeentebestuur van Zaan
dam waarbij wordt medegedeeld, dat de
voorgenomen uitzending van werkloozen op
Maandag a.s. naar Drente wordt uitgesteld,
in verband vooral met de mentaliteit der
raadsmeerderheid te dezer zake, waarvan in
de laatste zitting werd blijk gegeven.
KORTE BERICHTEN.
De gemeenteraad van Rotterdam heeft
goedgekeurd het voorstel van B. en W. om
644.500 te voteeren voor den bouw van
nieuwe rijksserum-inrichting. Hierdoor blijft
deze instelling voor Maasstad behouden.
Bij Wolvega is een 5-jarig kind. dat
plotseling voor een auto liep, aangereden en
aan de gevolgen overleden.
STOOMVAARTLIJNEN.
STOOMVAART MIJ. NEDERLAND.
J. P. Coen, thuisreis, 7 Maart, van South.
Poelau Bras, thuisreis, 7 Maart te Suez.
Kambangan, uitreis, 5 Maart v. Sabang.
Poelau Laut, 6 Maart van Hamburg te Bre
inen.
KON. NED. STOOMBOOT MIJ.
Almelo, thuisreir, 4 Maart v. Valparaiso.
Alkmaar, uitreis, 5 Maart v. Callao n. Mol-
lendo.
Ares, 6 Maart v Candia te Algiers.
Aurora, 8 Maart v. Valencia te A'dam ver
wacht.
Ceres, 6 Maart v. Hamburg n. A'dam.
Doros, 6 Maart v. Genua n. Tarragona.
Eos, 6 Maart v. Cadix n. Genua.
Jason, 6 Maart v. Constanza n. Constanti-
nopel. o
Minerva, 6 Maart v. Piraeus n. Smyrna.
Nero, 6 Maart v. Aalborg te Nörresundby
Nickerie, 2 Maart v. Curacao n. Puerto Ca-
bello.
OdysseuSf 6 Maart v. Danzig te Stettin.
Oranje Nassau, thuisreis, 6 Maart te Lissa
bon.
Perseus, 7 Maart v. A'dam n. Danzig.
Pollux, 6 Maart van Constantinopel n.
Malta.
Van Rensselaer, 6 Maart v. Curacao n. P.
Colombia.
Venezuela, 6 Maart v. Curacao n. P Ca-
bello.
Vulcanus, 5 Maart v. P. au Prince n. Cap
Haïtiën.
Achilles, 7 Maart v. Malta te Alexandrië.
Ajax, 7 Maart v. Barcelona te Tarragona.
Baarn, thuisreis, 5 Maart v. Guayaquil.
Baralt, 5 Maart te Colon.
Fauna, thuisreis, 7 Maart v. Havre n. Am
sterdam
Pluto, 7 Maart v. A'dam n. Bordeaux.
Prins Fred. Hendrik, 7 Maart v. A'dam n.
West-Indië.
Simon Bolivar, 7 Maart v. A'dam n. W.-
Indië.
Telamon, 7 Maart v. A'dam n. Curacao.
Theseus, 7 Maart v. A'dam n. Kopenhagen.
Tellus, 7 Maart v. A'dam n. Guatemala.
Zeus, 7 Maart v. Huelva te Lissabon.
KONINKL. HOLL. LLOYD.
Kennemerland, uitreis, 7 Maart te Rio Gran
de.
Zeelandia, thuisreis, 6 Maart v. B.-Aires; 7
Maart v. Montevideo.
ROTTERDAMSCHE LLOYD.
Ameland, 6 Maart v. Soerabaya n. Burma.
Insulinde, thuisreis, 7 Maart v. Marseille.
Kertosono, thuisreis, 5 Maart te Belawan.
Tcsari, uitreis, 6 Maart te Catania.
Samarinde, thuisreis, 6 Maart v. Marseille.
Sibajak, thuisreis, 7 Maart te Southampton.
Tabanan, uitreis, 5 Maart v. Suez.
Ternate, uitreis, 6 Maart v. Suez.
HOLLAND—AMERIKA-LIJN.
Delfdijk, Rotterdam n.d. Pacific, 6 Maart te
Cristobal.
Eemdijk, 6 Maart v. Londen te Seattle.
Lochgoil, 7 Maart v. Vancouver, 1. v. Lon
den te Rotterdam
Maasdam, 6 Maart, Rotterdam n. New-Or-
leans te Havana.
Noorderdijk, 6 Maart v. Baltimore te Nor
folk.
Mej. M. van der Heide, onderwijzeres
aan de R. K. Bijz. school te Uitgeest is als
zoodanig benoemd te Nieuwendam, gem.
Amsterdam.
Als tijdelijk onderwijzeres aan de
o. 1. school te Noordscharwoude is be
noemd mej. Groenland van Alkmaar.
BACH'S KERKMUZIEK.
Onder de Zangdiensten, die sedert jaren
nu en dan in de Hervormde Kerk te Schoori
worden gehouden, behooren die in de lij
densweken gewoonlijk onder de belangrijk
sten.
Weinige buitenstaanders vermoeden, wie
en hoevelen der meest bekende musikale
krachten in den lande, daaraan in den loop
der jaren al met hun talent hebben meege
werkt.
Zoo belooft ook de buitengewone avond
dienst van Zondag a.s. weer van bijzondere
beteekenis te worden, waarin o.a. de cantate
No. 73: „Uw wil geschied", („Herr so du
willst") zal worden ten gehoore gebracht
door solostemmen, koor, strijkinstrumenten
en orgel.
En indien de steeds daaraan voorafgaan
de middag-oefening waarna gewoonlijk
pas de definitieve order van den avond
dienst wordt vastgesteld naar bevrediging
verloopt, dan zullen waarschijnlijk ook nog
enkele fragmenten van de Mattheus passion
daarbij worden uitgevoerd.
De toegang tot dien avonddienst is voor
ieder vrij.
PREDIKBEURTEN.
BROEK OP LANGENDIJK, Hervorm
de Kerk, 9.30 uur, Leesdienst. 2.30 uur, Ds.
van Baaien.
Geref. Kerk, 9.30 en 2.30 uur ,Ds. Don-
ner.
Chr. Geref. Kerk, 9.30 en 3 uur, Ds
Drenth.
Doopsgez. Kerk, 9.45 uur, Ds de Jong.
ZUID-SCHARWOUDE, Hen Kerk, 10
uur, Ds. Staal.
NOORD-SCHARWOUDE, Herv. Kerk,
9.30 uur, geen dienst.
Luchtvaart
VLIEGTUIGBOTSING.
Vier dood en.
Tijdens de parade te Praag ter gelegen
heid van den verjaardag van den president
Masarijk kwamen twee legervliegtuigen ln
botsing. De beide piloten en de beide waar
nemers werden gedood; de vliegtuigen zijn
versplinterd.
ONGEVAL IN INDIE.
Eén doode.
Een vliegtuig kwam te Kalidjati in de
vrille en stortte neer. Het werd totaal ver
nield.
De bestuurder, de 1ste luitenant der In
fanterie J. Hoste werd zwaar gewond, terwijl
de infanterist Hollebrand gedood werd. De
beer Hoste werd per hospitaalvliegtuig naar
het Militair Hospitaal te Tjimahi vervoerd
en daarin opgenomen. Geconstateerd werd,
behalve een kaakfractuur, dat beide boven-
beenen verbrijzeld waren en de linkerboven
arm gescheurd was.
TREIN EN VLIEGTUIG.
De Londensche Star deelt mede dat onder
handelingen zijn gevoerd tusschen de spoor
wegmaatschappijen en de Imperial Airways
voor de vaststelling van de vrachtprijzen
voor paketten van en naar het vasteland,
welke gedeeltelijk per vliegtuig en gedeelte
lijk per trein moet worden verzonden. Dit za'
een groote bespoediging blijken voor het
transport van goederen van de Midlands en
Noord Engeland naar het vasteland.
tBuilen verantwoordelijkheid van dt Re
dactie. De opname in deze rubriek bewiis
aeenszin* rtnl (te 'fdnrtie er mede instemt
Mijnheer de Redacteur.
Wilt U mij eens inlichten?
Toen de Rijksstraatweg naar Heiloo ver
straat werd, waren maatregelen genomen om
het verkeer te laten doorgaan. Men nam eerst
de eene helft onder handen, daarna de andere.
Wanneer in Alkmaar een straat verstraat
wordt, plaatst men aan het begin en het einde
een bord „Afgesloten Rijweg" en bewerkt de
straat over de geheele breedte. Dat nam ik
waar aan den Nieuwlandersingel, in de
Uitenboschstraat en nu weer in de Spoor
straat.
Waarvoor is het dienstig, het verkeer in die
straten stop te zetten? Is het onmogelijk, of
overmatig bezwaarlijk, het verkeer in die
straten te laten doorgaan? Is het publiek er
voor de stratenmakers of omgekeerd?
Hoogachtend,
SCHRöDER.
Op de j.1. gehouden Propaganda-vergade
ring van de Rijwielpadvereeniging Noord-
Kennemerland mocht de Voorzitter onder de
talrijke belangstellenden in de eerste plaats
het Lid van de Prov. Staten Mevrouw
AukesTimmers een woord van welkom toe-
roepen, terwijl tijdens de Vergadering deze
dame door den Voorzitter hartelijk dank kon
worden gebracht voor het zeer belangrijke
advies, dat door haar op zoo charmante wij
ze in het belang van de Vereeniging was
gegeven.
Mij viel na afloop der vergadering het ge
noegen te beurt door Mevrouw Aukes te
worden aangesproken, gedurende welk on
derhoud zij mij ter lezing aanbood de No
tulen van de Najaars-zitting der Prov. Sta
ten 1927, waarin de kwestie der subsidie,
door de Vereeniging voor het Rijwielpad de
FranschmanBergen aan Zee aangevraagd,
in den breede werd behandeld. Ik heb het
geen hieromtrent in de zitting van 20 Decem
ber 1927 is gezegd een dezer dagen met be
langstelling doorgelezen en hoewel napleiten
en oude koeien uit even oude slooten halen
gewoonlijk weinig effect sorteeren, kan ik toch
niet nalaten, hetgeen over deze kwestie door
het toenmalig Lid van Gedeputeerde Staten
den heer Hendrix is gezegd, in het kort te
memoreeren, als voorbeeld hoe zelfs in Col
leges als Gedeputeerde Staten belangrijke
zaken kunnen worden behandeld, zonder dat
men de moeite neemt zich van den juisten
stand van zaken op de hoogte te stellen.
In het kort luidt de kwestie der subsidie
als volgt:
De Bouw-Exploitatie Mij. Bergen aan
Zee was de eerste particuliere, die de Rijwiel
padvereeniging toestond over haar grond een
rijwielpad aan te leggen. Daar er bovendien
aan dat pad dringend behoefte bestond,
greep het Bestuur een zoodanig plan met
beide handen aan, maar moest, hetgeen be-
griioelijk voor een kleine Vereeniging, om de
kosten te dekken bij openbare lichamen en
groote organisaties om geld aankloppen
Terwijl nu door verschillende lichamen het
zij in natura, hetzij in geld die subsidie werd
verleend, stemden de Prov. Staten het ver
zoek om een biidraee van 5000 met 36
tegen 16 stemmen af.
Welke argumenten nu werden door de te
eenstemmers met name door het voornoem
de Lid van Ged. Staten den heer Hendr'x
daartoe naar voren gebracht?
Na eenige punten van prinripieelen aard
besproken te hebben, punten welke buiten
miin beoordeeling vallen, gaat dan de heer
Hendrix verder en vraagt met nadruk de
aandacht der Provinciale Staten voor de
vreemde verhouding, welke er bestaat tus
schen de gemeente Bergen en de N. V.
Bouwexploitatie Mii. Bergen aan Zee. Hij
wijst er dan op dat die Maatschappij een
we o- heeft laten aanlegden welke nu (in
1927) te smal is geworden en waarvan men
nooit weet, wat er mede zal gebeuren. Zoo
staat er bij de Franschman een sluitboom,
„dien men af en toe dicht doet om het ver
keer met rijtuigen af te sluiten", zoodat, be
toogt de heer Hendrix „een ieder, die de
zaak onbevangen bekijkt, dan ook zal toege
ven, dat dit rijwielpad slechts is eene ver
breeding van een particulieren weg, van een
weg, welke die bouw-maatschappij noodig
had om den grond, dien zii in exploitatie
heeft, te kunnen verkoopen Alsdan vraagt
üe heer Hendrix wie zal het onderhoud van
dien weg behartigen, als de Vereeniging
eens te niet gaat?
Na en passant nog even reclame gemaakt
te hebben voor het Provinciale landgoed bij
Castricum en nog medegedeeld te hebben dat
Gedeputeerde Staten geen aanleiding vinden
om aan eenige particulieren, die dat geld
hebben voorgeschoten (lees het Bestuur der
Rijwielpadvereeniging) bij wijze van ca
deautje, dat geld terug te geven, sluit de
Heer Fiendrix zijn betoog met de Staten ern
stig te ontraden deze subsidie te verleenen
„voor dezen weg die er bovendien reeds is en
waardoor dus ten opzichte van het verkeer
geen meerdere verbetering wordt verkre
gen!"
Ik aarzel niet dit betoog te betitelen als ha
telijk en tendentieus. Men wete dus dat het
rijwielpad alleen zou zijn aangelegd om de
Boiuvexp'oitatie Mij. Bergen aan Zee van zijn
gr en af te helpen en om haar de kosten
van een wegverbreeding te besparen. Afge
scheiden van de geringe mate van welwillend
heid ten opzichte van de Bouw-exploitatie
Mij. welke uit dit door geen enkel bewijs ge
staafd betoog, valt te beluisteren kan daar
naast uit deze bewerking niets anders dan een
openlijk verwijt aan het Bestuur van de Rij
wielpadvereeniging gelezen worden en wel dit
dat bedoe'd Bestuur zich heeft laten gebrui
ken als willoos instrument van de Bouw
exploitatie Mij. en de gelden der leden te goe
der of te kwader trouw heeft besteed alleen in
het belang van een particuliere bouwgrond
maatschappij. Hier past, zij het ook laat, als
nog een woord van protest, want niet ter
bate van de Bouw-exploitatie Mij. is dit pa
aangelegd, maar ten bate van tienduizenden
fietsers, die ook al was de beharde weg in
p'aats van 4 Meter breed het dubbele daar
van geweest, toch steeds door 't drukke auto-
verteer (rijtuigen, zooals de heer Hendrix
zegt, zijn zelfs te Bergen uitgestorven) ge
vaar liepen. Voor die tienduizenden, waarvan
er wel niet één is geweest die van de Maat
schappij grond h«?ft gekocht is een effen rij
wielpad! aangelegd en dit pad loopt ook niet
naast den rijweg en daarmede aansluitend,
zooals dit nog al te veel door de Provincie bij
den aanleg van wegen wordt toegepast, maar
over en door het duin en op al'e punten min
stens 20 Meter van den weg verwijderd
Dat de heer Hendrix voorts bang is, dat dit
rijwielpad ten allen tijde kan worden afgeslo
ten en de Provincie de subsidie dan voor niets
zou gegeven hebben toont dat hem niets be
kend is, hoewel hem dat bekend had moe-
t e n zijn, van een overeenkomst luidende dat
de Bouw-exploitatie Mij., indien zij om een of
andere reden, binnen het tijdvak van veertig
{'aar het pad zou moeten sluiten voor het pu-
iliek, zich schriftelijk tegenover het Bestuur
verplichtte alsdan de subsidie der Prov. Sta
ten ad 5000 onverwijld te retourneer en, van
welke verplichting aan Gedeputeerde Staten
is mededeeling gedaan.
Wie zal te zijner tijd voor het onderhoud
moeten zorgen, vraagt de heer Hendrix? Wat,
zoo vraag ik, heeft de kwestie van het onder
houd met een bijdrage voor de aanlegkosten
te maker? Niets cn dit punt is dan ook noch
door den A. N. W. B. noch door de K. n. a.
C., lichamen, die txh op dit gebied zeker wel
deskundig kunnen worden geacht, noch ook
door de gemeenten Alkmaar en Bergen ook
maar aangestipt!
Is het tenslotte nog noodig te bespreken
een opmerking, als zoude het Bestuur cfe sub
sidie als een cadeautje voor eigen portemon-
naie hebben gevraagd? Ware ik zelf geen be
stuurslid, dan zou ik omtrent het royale ge
baar van alle de Bestuursleden en het groote
risico dat deze heeren, toen de nood aan den
man kwam, niet geaarzeld hebben ten bate
van de Vereeniging op zich te nemen, meer
zeggen; nu echter ga ik zulke woorden in on
wetendheid geuit, liever stilzwijgend uit den
weg. De hee- Ffdrix toont zich ook lichtelijlf
geraakt, omdat ?*n Gedeputeerde Stateo
eerst toen om subsidie werd gevraagd toen het
rijwielpad er al gedeeltelijk was. Dit blijkt in
derdaad, zooals Mevrouw Aukes ons medte
deelde, een grove inbreuk op het ceremonieel
te zijn. Intusschen heeft het bestuur van die
Rijwielpadvereeniging ook in deze weer iets
geleerd. Ik kan echter de woorden van den
heer van Vall bij deze gelegenheid geuit,
dat hij et jenaardigen indruk van het ge
voerde de ie dezer zake had gekregen, zeer
wel begrijpen.
Het is gebruikelijk bij een betoog het sterk
ste argument voor het 'aatste te bewaren en ia
dit geval heeft de heer Hendrix mij al zeer
Hjzonder in de kaart gespeeld door zijn slot-
emerking, dat door het rijwielpad ten opzich-
,e van het verteer geen meerdere verbetering
is verkregen. Hoe onzakelijk dit argument is
en van hoe weinig plaatselijke kennis deze
opmerking getuigt, behoef i k niet uiteen te
zetten, traar ik doe liever een beroep op de
uitspraak van de ongetelde fietsers die van
het rijwielpad gebruik maakten en dus een
oordeel daaromtrent hebben. Dat die duizen
den nog niet allen lid onzer Vereeniging
zijn geworden, is m i. dan ook slechts te wijten
aan het feit, dat zij tot op heden vergaten op
deze wijze van hun dankbaarheid blijk te ge<
ven, maar nu als protest tegen de verguizing
van het rijwielpad der Vereeniging Noorf
Kennemerland dit verzuim zeker niet zullen
nalaten goed te maken, zijnde de gelegenheid
daartoe bij
Mr. H. JUDELL,
Bergen, N.h
AHNTLIID AÜISC9IF U K U 8
(OuttAA^en pet diaadlooze teleiooaj.
Koers vao helen te
STAATSLEENINGEN.
5 1918 i t
B ANK -1NSTELLIN GEN.
Handel Mpij Cert. v. 1000
Kol. Bank
Ned. Ind. Handelsbank
Fransche Banken (3)
D. Reichsbank
INDUSTR. OND. BINNENL.
Alg. Kunstzijde Unie
t. Berkels' Patent
Calvé Delft Cert.
Centrale Suiker
HolL Kunstzijde
Margarine Unie
Philips Gloeilampen Gem. Bezit
INDUSTR. AAND. BUITENL
Am. Smelting
Anaconda
Bethleh. Steel
Cities Service
Steel comm.
Zweedsche Lucifers
CULTUUR MAATSCH.
H. V. A
Java Cultuur s
Cult. VorstenL
Dito actions
Poerworedjo
MIJNBOUW.
Alg. Explor. Mij.
Boeton
Redjang Lebong
PETROLEUM.
Dordtscbe Petr.
Kon. Petr.
Per lak
RUBBERS.
Amsterd. Rubber
Deli Bat Rubber.
Hessa Rubber
Serbadjadi
Interc. Rubber
SCHEEPVAARTEN.
HolL Amerika lijn i
HolL Amerika Gem. Eig.
Scheepvaart Unie
Kon. Ned. Stoomboot
Niev. Goudriaan
TABAKKEN.
Oostkust
Oude Deli t
Senembah
Deli Batavia
AMER. SPOORWEGEN.
Erie
Milwaukce
Southern Rails
Union Pacific
Wabash
'Exdividend.
tExclaim.
Vorige
koers
pl.m.
10.30
pl.m.
10.45
pl.m.
11.—
pl.m.
11.11
1027/m
1737,
207
153
553
273 V,
525
275
101V,
152
140
55t/t
89'/,
314
458'/,
105'/,
150 2
140
313
464
103^-64
140
313-6
4647,
105J-6}
316%
105%
150 2
140
314 S
767,
151%
101 Vis
38/,»
183 >/4
299
104'/,-1
38/,
77
104'/,
38 /u
184
10434.
38?
558
400
1501/,
130
63
560
402
560
178
175
114»/,
178
175
3713/,
3s3
162»/,
382
163'/,
164
164",-»
168',
111
202
118
169 70
112
120
169-70
67/is
169
119
67.
168»/,
uov,
113 9
33'/,
30>/r
174»/,
80%
63'/,
174%
96%
349
406
399
96
340%
401
399
95'/,
340/,
401
399
94
344
400 1
94%
60»/,
2 7,8
23'/,
60
23%.
2258/4
55
55
PROLONGATIE vorige koer* 27, pCt heden 2»/, pCt.
WISSELKOERSEN AMSTERDAM.
Londen a
Berlijn
Parija
Brussel (Belga)
Bazel
Weenen p. Sch. 100.
Kopenhagen
Stockholm
Oslo
NIET OFFICIEEL
New-York
Italii I_ i ,i_
I
ast
-4 J A .1
Vorige
koers
12.12°/ia
59.48
9.76
34 75
48 21
35 15
66.72'/,
67.95
66.70
2.497,
13.07
Koers op
hei en 11 uur
12.128,»
59.49
9.75»/,
34.75
48. Wh
35.15
66.75
68.95
66.7»/,
2-497/.
13.07