miiwscle tarnt. DE B« DEI* Radio-hoekje tiiilird twee en dertigste Jaargang. Voor het ongeschonden behoud van het Bergerbosch als natuurmonument. Een schitterend geslaagde protestvergadering. t'EIJIl.l.BTON. K«. 59 1930 Hin-da? II blaart Wcertsdag 12 Maart. Hilversum, 1875 M. 10.10.15 Morgen wijding. 10.30—12.— Gramofoonmuziek. 12.15—2.— Concert. A. V. R. O-Trio. Inter mezzo: Wat doet mijn man van 12 tot 2? 2.— 3._ Radio-Kinderkoorzang. 3.—4.— Naai cursus. 4.4.30 De voornaamste studie- muziek voor piano, uitgevoerd door Egfcert Veen. Toelichting door Louis Schmidt. 4.30— 5._ Gramofoonmuziek. 5.30—6— Concert uit Cabaret „La Gaité" te Amsterdam. 6— Tijdsein. Daarna: Vervolg concert. 6.30— $.45 Gramofoonmuziek. 6.45—7.15 Ita- liaansch: Gevorderden. 8.01 Radio-Tooneel. Studio-opvoering van „Romeo en Julia" van William Shakespeare. Het Omroeporkest. Na afloop persberichten. Daarna gramofoonmu ziek 12.— Sluiting. Huizen, 298 M. (Na 6 uur 1071 M.) (Uitsluitend N. C. R. V.) 8.15—9.— Morgen- concert. 10.30—11.Ziekendienst. 11. <jramofoon. 11.30 Orgelconcert. 12.302. Concert. Amsterdamsch vocaal kwartet. 2— Solistenconcert. 2.45 Literaire causerie. 3.15 Vervolg concert. 4—5 Kinderuurtje. 6. 6 30 Radioles. 6.30 Koersen. 6.40 Technische causerie. 7.10 Voor de rijpere jeugd. 9.-9.45 Rondgang door een biscuitfabriek. 9.45 Koer sen. 9.55—11.Vrool ijk concert. Trio. 6.20 7.20 Gramofoon. 9.359.45 Gramofoon 104011.20 Solistenconcert. Daventry, 1554 M. 10.35 Morgenwijding. 11.05 Lezing. 12.20 Gramofoonmuziek. 1.20 Orkestconcert. 2-20 Balladenconcert, alt-viool. 2.30 Lezing voor scholen. 3.15 Muziek. 3 20 oorlezmg. 3.45 Licht klassiek concert. Strat- l^stnjkkwartet: 505 Concertorgelmuziek o- .'N'iacruurtje. 6.20 Landbouwpraatje I,Nieuwsberichten 7.Pianomuziek' van Schumann. 7.20 Causerie. 7.45 Lezing: On poiities. 8.05 Gesvncop. pianomuziek door B. tayert. 8.20 Concert. Omroeporkest onder n or!nvr-van An&cll. E- Cochrane, sopraan. ■-< Nieuwsberichten. 9.45 Lezing: Kanchen- junga. 10.— Pianoconcert. 10.30 Concer: London String Players. 11.20 Dansmuziek Parijs Jiadio-Paris1725 M. 12.50 Gra mofoonmuziek. 4 05—5.05 Orkestconcert. ^.25 Gramofoon. 8.20 Concert. Orkest 0 1. v. Hr. Defosse. Langenberg, 473 M. 11.30 Gramo foon. 12.251.50 Orkestconcert. 4.50—5.50 Gramofoon. 7.208.15 Concert. Stedelijk or- kest v. Düsseldorf. 8.20 „Werther am Rhein". Sohstenconcert. Daarna tot 11.20 Dansmu ziek. Kalundbcrg, 1153 M. 11.2012.35 Orkest concert. 2.504.50 Orkestconcert. 7.35 Con cert. Versterkte omroeporkest. 9.50—12.20 Dansmuziek Brussel. 509 M. 5.20 Trioconcert 6.50 Gra mofoon 8.35 Concert. Omroeporkest. 10.35 Nieuwsberichten. Zeesen, 1635 M. 6.1511.20 Lezingen. II.2012.15 Gramofoonmuziek 12.151.20 Berichten. 1.201.50 Gramofoonmuziek. 1 -503.50 Lezingen. 3.504.50 Concert. 4.507.50 Lezingen. 7.50 Orkestconcert. 9.50 Kartenspiele Skat. Daarna tot 11.50: Gramofoonmuziek. RADIO-TELEFOONVERKEER KOPENHAGEN—JAVA. Een Aneta-telegram uit Bandoeng dd. 8 dezer meldt dat de proefgesprekken tusschen Bandoeng en Kopenhagen, via Nauen en Gel- tow met den gouvernementstelefoniezender P.L.E. goed slaagden, zoodot de openstelling van het radictelefoonverkeer Kopenhagen Java binnenkort kan worden verwacht. De op initiatief van een voorloopig comité fisteravond in „De Rustende Jager" gehou- en protestvergadering in verband met de plannen om door het Berger Bosch een weg voor snelverkeer te maken, was uit stekend bezocht. De vergaderzaal van „De Rustende Jager" was tot in alle hoeken bezet. Tegenwoordig waren ook burgemeester Mr. H. D. A. van Reenen en de raadsleden Baltus, Brugman, Den Das, Dr. Hemelrijk, Martin, Swaag, Dirkson en Zeiler; voorts merkten we op den gemeente-secretaris van 'schoorl, den heer J. bmits. Te ongeveer kwart over 8 opende de heer D. A. Klomp op wiens uitnoodiging het voorloopig comité zich geformeerd heeft de bijeenkomst met een hartelijk welkom tot de talrijk opgekomen aanwezigen, in het bijzonder tot burgemeester van Reenen en de raadsleden. Spr. sprak er zijn leedwezen over uit, dat de beide wethouders niet aanwezig waren. Spr. meende n.1. dat zoowel de wethouders als de raadsleden de vergadering behoorden bij te wonen, waar een zaak aan de orde komt, die het belang van Bergen raakt; ook een wethouder weet niet alles. En waar wethou der Apeldoorn meende deze vergadering niet te moeten bezoeken, omdat hij een protest- vergadering voor Bergen zoo iets stouts vindt, dan wil spr hem in die meening la ten. Wij, aldus spr., doen, wat wij noodig ocrdeelen en we hopen, dat deze vergade ring het gevolg mag hebben, dat het plan, waf door hem naar voren is gebracht en door ons bestreden wordt, zal blijken niet in het belang van Bergen te zijn. Ook de gemeente-secretaris vond geen aan leiding om deze vergadering te bezoeken. Spr. stelde daartegenover den gemeente-se cretaris van Oegstgeest, den heer Kok, die een trouw bezoeker is van Bergen en het Berger Bosch en die in tegenstelling met onzen secretaris spr. de verzekering had gegeven, dat hij gaarne deze vergadering had willen bezoeken, om een woord van pro test te laten hooren tegen het bekende plan, een weg te maken door het bosch. Van den heer Kooyman, van Ged. Staten, was telegrafisch bericht van verhindering gekomenhij stelde er echter evenals zijn mede-statenleden, veel prijs op, dat zij van het op deze vergadering gesprokene op de hoogte zouden worden gehouden. Door E. PHILLIPS OPPENHEIM. Geautoriseerde vertaling van Mr. G. KELLER. 10» De beide heeren maakten een beleefde buiging en staken mij hun hand toe. Het waren beide typische, goed gekleede, U)ne- mend uitziende Franschen, oogenschijnlijk van den hoogsten stand. Mijnheer Decres son droeg 'n zwart baardje met knevel, had een hoog voorhoofd, een bleek gelaat en ernstige oogen. Grisson was wat kleiner van gestalte met lichter haar, was erg modieus gekleed en wat levendiger in zijn manier van doen. „Zeer aangenaam verklaarden zij, Bis te maken met mijnheer den kapitein. De gebruikelijke zinledige gezegden volg den daarop, totdat Decresson met een handgebaar naar het restaurant wees, zeg gende: „Wanneer mijnheer ons de eer wil aan doen van zijn gezelschap, zouden we samen kunnen lunchen. Na afloop kunnen wc dan hij een kopje koffie en een glaasje cognac hlijven napraten, ten einde wat beter met Hkander bekend te geraken. Ik had daar geen enkel bezwaar tegen, *ant ik had inderdaad een honger als een Paard. Wij lunchten in een hoek van ne. vermaarde restaurant en ik moet erkennen, dat alles buitengewoon goed was. Onder den maaltijd liep het gesprek over onver- Spr. gaf vervolgens het woord aan den heer A C 0 1 n 01, die, aan de hand van een door hem ontworpen kaart, aantoonde wat het plan betreffende den weg door het bosch beteekende. Spr. stelde voorop het deel van het comi té, dat alleen de zuiver-ideëele belangen van Bergen voorstaat. Spr. toonde aan hoe door den geprojec- teerden weg door het Berger Bosch het ge weldige perspectief, waardoor de Sparren laan een van de mooiste lanen van Bergen is, verbroken zou worden. Ook de reigerkolonie zal gevaar loopen te verdwijnen, terwijl spr. er ook met klem te gen op kwam, dat de Vinkebaan slechts wat hakhout beteekent. Door den weg zou ook de groote rust van dit bosch verstoord wor den. Het mooie van dit bosch is juist, dat bet het aan alle kanten door duingebied be grensd is. waardoor men de illusie heeft in een groot bosch te wandelen Spr. verzocht de aanwezigen dringend het comité te willen steunen in zijn streven om te voorkomen dat dit plan wordt doorge voerd. (Applaus). De heer Klomp wees er op, dat het co mité zich niet voor zijn genoegen heeft ge formeerd, doch daartoe in de noodzakelijk heid is gekomen. Spr. herinnerde er aan hoe het plan naar voren is gekomen en hoe de geheele Nederlandsche pers aandacht aan de zaak heeft geschonken. Er staat dan ook werkelijk een levensbelang van Bergen op het spel, hoewel de bevolkingsaanwas in Bergen noodwendig ten gevolge heeft, dat er steeds weer iets schoons van het Bergensche natuurschoon verloren gaat. Voorop stellen we, aldus spr., dat de voor standers in de gemeente voor het maken van den weg van meening zijn, dat bij het tot standkomen van den weg het algemeen be lang van Bergen gediend wordt, evenals wij van meening zijn, dat aan het belang var Bergen daardoor onherstelbare schade wordt toegebracht. Wel staan wij paf, dat het funeste plan, zooals uit het prov. blad van 1 Mei 1929 blijkt, uit den boezem van het gemeentebe stuur is voortgekomen. Hoe is dit mogelijk? Tot goed begrip van de zaak een stukje geschiedenis. In verband met de wegenbelastingwet stelden in 1927 Prov. Staten voor N.H. een wegenplan vast. schillige dingen. Over wat er in den afge- loopen nacht was voorgevallen werd zelfs met geen enkel woord gerept. Toen er evenwel ten slotte koffie en likeuren waren rondgediend, wendde Decresson zijn ernsti ge oogen naar mij en zeide: „Kapitein Rotherby, mijn vriend en ik vertegenwoordigen hier een kleine groep van belanghebbenden in de inrichting, wel ke wij, u en ik, in den afgeloopen nacht heb ben bezocht. Men heeft ons opgedragen u te verzoeken zoo mogelijk een verklaring te geven van uw optreden, uw aanval, waar toe uiterlijk geen aanleiding bestond, op een habitué der inrichting en een onzer medele den." „Ik kan slechts één verklaring daarvoor geven", antwoordde ik. „Ik ben daar, zooals Louis kan bevestigen, gekomen terwijl ik er volkomen vreemd was en uitsluitend bij toeval. Het toeval wilde, dat ik er den man ontmoette, tegen wien ik een ernstigen wrok heb, den man, dien ik had gezworen te zullen straffen, waar en wanneer ik hem ook mocht ontmoeten." Met een knikje erkende Decresson: „Er zijn verhoudingen waarmee enkel op die wijze kan worden gehandeld. Wil nu niet denken, dat het persoonlijke nieuws gierigheid mijnerzijds is, ik vraag u uitslui tend in uw eigen belang: welke grief koes terde u tegen dien Tapilow?" „Mijnheer Decresson", antwoordde ik, 1 „ik wil u openhartig antwoorden. De man, die gisteren zijn afstraffing van mij heeit ontvangen, heeft deze te danken aan het feit, dat hij zich schuldig gemaakt heeft aan handelingen, welke een fatsoenlijk man on- waardig zijn. Ik heb hem gestraft omdat hii l Op dit plan mochten van het Rijk 539 K.M. geplaatst worden. Hiervan wil de Prov. 310 K.M. in eigen beheer nemen. De andere 229 K.M. wil ze in beheer laten bij de andere wegbeheerders. die daarvoor een uitkeering uit de wegenbelasting ontvangen, mits over een jaar meer dan j 400 tot600 per K.M. aan onderhoud wordt uitgegeven. Buiten deze 539 K.M. zijn nog 2800 K.M. in beheer bij andere weggebruikers. In 1929 keerde de Provincie uit de wegen belasting aan 43 wegbeheerders 18^200 uit. De Provincie ontving uit de wegenbelas ting voor 1927 500.000 en krijgt voor 1930 600.000. Reeds thans beschikt de Provin cie over een wegenfonds groot 7.000.000. In het door den hoofd-ingenieur-directeur an den Prov. Waterstaat gemaakte voorloo- pige wegenplan was geen sprake van een weg, door het als natuurmonument aan te koopen bosch Hij wilde een weg vanaf den Bergerweg ter hoogte van de Zuivelfabriek, oostwaarts, om de bebouwde kom tot de Zuidlaan op ongeveer 500 M vanaf de Bree- laan en een weg vanaf „De Franschman" in oostelijke richting, loouende ten zuiden van de kom van Bergen naar den bovëngenoem- den weg. Hoewel wij geen bewonderaars waren van dat plan, had het althans dit voordeel, dat daardoor het natuurschoon gespaard bleef. Wij ziin van meening, aldus spr., dat de Eeuwigelaan. die thans aan den eenen kant een rijwielpad en aan den anderen kant een wandelpad heeft voor het verkeer aan de eischen, die men hier kon stellen, voldoet en wij meenen, dat men, wanneer men het ver keer door het dorp wil ontlasten, kan vol staan, met den toegang naar de Komlaan te verbreeden en de Komlaan door te trekken naar de Breelaan. Deze oplossing is veel goedkooper en als gemeenschap mogen wij ook niet onverschil lig staan tegenover uitgaven die de Provin cie zal hebben te bekostigen. Bovendien zijn wij het met den dijkgraaf van het Hoogheemraadschap „Hollands Noorderkwartier" in zijn lezing op 20 Nov. 1929 voor de Vereeniging tot ontwikkeling van den Landbouw in Hollands Noorder kwartier gehouden, eens. waar hij betoogde, dat in het algemeen N.H. boven het IJ door een voldoend aantal wegen wordt doorsne den, zoodat aan nieuwe wegen over het al gemeen geen behoefte bestaat en het dus meer op de verbreeding van de bestaande wegen en het voorzien van die wegen van een nieuw wegdek aan komt. Wanneer men, aldus vervolgde de heer Klomp, bovendien meent, dat de door het bosch te maken weg door de Prov. zal wor den bekostigd, is men er naast. Deze weg, die naar schatting van deskundigen een 120.000 zal moeten kosten, zal door de ge meente moeten worden betaald, aangezien de weg is geplaatst op het Prov. Wegenplan bij wegen, die door andere wegbeheerders moeten worden gemaakt. Voor deze wegen keert de Prov. uit het wegenfonds alleen dan uit, wanneer voor jaarlijks onderhoud meer dan 400 a 600 per K.M. wordt uitge geven. Uit het financieel oogpunt is deze weg voor Bergen dan ook zeker niet gewenscht Wanneer wij tegen den weg ageeren, gaat het bij ons echter voor alles met het oog 00 het ongeschonden behoud van het bosch als natuurmonument. (Applaus.) Het maken van de Zuidlaan als secundaire weg heeft feitelijk ook geen zin. Het Rijk zal er zeker niet voor te vinden zijn om aan het einde er van een brug over het N.-H Kanaal te maken en o.i. wettigt de verbinding, die men daardoor met het achterland hoopt te verkrijgen, dit ook niet. De aandrang van andere wegbeheerders op uitkeering uit de wegenbelasting voor wegen, die niet op het Prov. Wegenplan zijn geplaatst, wordt terecht steeds grooter. Ged Staten houden wel vast aan het standpunt, dat dit bij hooge uitzondering moet geschie den, doch dit valt op den duur niet te keeren, met als gevolg een verlaging van de uitkee- ringen aan anderen. Het vraagstuk van het wegbeheer is trou wens zoo omvangrijk, dat niemand het ge heel beheerscht en vast staat, dat de inzich ten daarover zich voortdurend wijzigen. Zeer vooraanstaanden op dit gebied ver klaarden zich reeds voorstander van het door prof. Thiery op het wegencongres in 1922 ontwikkelde denkbeeld om daarvoor ons land in wegschappen in te deelen. Voorzichtigheid met het maken van wegen op grond van een onzekere uitkeering uit hït wegenfonds is dan ook wel gewenscht. B. en W. van Bergen hebben o.i. geen ge lukkig oogenblik gehad, toen zij in de com- zich schuldig had gemaakt aan schending van de eenige maatschappelijke wet, welke ten onzent niet straffeloos mag worden overtreden." „Wat u nu zegt", aldus mengde Grisson zich in het gesprek, „klinkt als een beschul diging. Wij kennen Tapilow. Over dergelijke dingen kan men slechts ernstig spreken. U verklaart dit alles op uw eerewoord als een Engelsch soldaat en als een gentleman?" „Mijne heeren", antwoordde ik, mij tot beiden wendend, „dat spreekt vanzelf! Ik spreek tot u, gelijk ik tot den rechter zou spreken, voor wien ik zou moeten verschij nen zoo ik den man had vermoord, en ik verzeker u op mijn eerewoord, dat hij de behandeling, welke hij van mij heeft onder gaan, ten volle verdiend heeft. Hij leende geld van mij en van mijn broeder. Hij aan vaardde de gastvrijheid van mijn broeder, de vriendschap van zijn vrienden. En tot be looning daarvoor ontroofde hij hem de vrouw, die hij lief had. „Maar ging dan het geschil niet veeleer een ander aan?" merkte Decresson vrien delijk op. „Mijne heeren", antwAordde ik, „mijn broeder is voor zijn leven invalide. Ik had dus zijn partij op mij te nemen." Decresson en zijn metgezel keken elkan der aan. Ik leunde achterover in mijn stoel. Gedurende eenige minuten voerde het drie tal een fluisterend gesprek met elkander. Toen stond Louis met een zuchtje van ver ademing op en trad op mij toe. t Is in orde verklaarde hij, „de heeren Decresson en Grisson zijn eenstemmig van oordeel, dat Tapilow terecht gestraft is." Ik keek beiden met verbazing aan. missie ad hoe uit de Staten het voor het karakter van Bergen zoo fatale plan naar voren brachten. Het argument „Natuurschoon ontsluiten" geldt zeker niet voor dit kleine gebied Dit zou opgaan, wanneer was voorgesteld om den weg langs den Uilevangersweg door de duinen te laten aansluiten op den Prov Waterleidingsweg. Een dergelijke weg zou de illusie in het Berger bosch voor de wandelaars niet hebben verstoord. Met eenigen goeden wil zou de Prov. zich, als men persé een nieuwen weg wil, wel met dezen weg hebben kunnen vereenigen, om dat op het Wegenplan als secundaire wegen worden erkend die wegen, die voor het alge meen verkeer eerlang beteekenis zullen krij gen. Als verbindingsweg voor doorgaand ver keer met motorrijtuigen is deze weg echter evenmin noodig, als de op het wegenplan ge zette weg, aangezien voor het doorgaand verkeer met motorrijtuigen de doortrekking van de Komlaan zeer zeker voldoende za! ziin. Wanneer Bergen offers wil brengen voor het verkeer, dan wordt het belang van Ber gen en het toerisme honderdmaal meer ge diend met het brengen van een offer voor het tot stand brengen van een tunnel onder den spoorwegovergang te Alkmaar aan den Ber gerweg Wij kunnen ons onmogelijk voorstellen, aldus besloot de heer Klomp dat het plan om een verkeersweg voor snelverkeer door het als natuurmonument aan te koopen bosch de instemming heeft van de meerder heid van den raad. Mocht dit wel het geval zijn, dan zijn wij van oordeel, dat deze niet voldoende de na- deelen van het plan voor Bergen onder de oogen heeft gezien en hopen wij in ieder ge val. indien B. en W. niet tot ons inzicht be keerd worden, dat de meerderheid van den raad van Bergen in alle gevallen zal zeggen handen af van het Berger bosch. dat onge schonden voor de gemeenschap als natuur monument behouden dient te bliiven. (Veel applaus.) Burgemeester v a n R e e n e n, die hierna het woord verkreeg zeide met bijzonder genoe gen de uitnoodiging voor deze protestverga dering te hebben aanvaard. Spr. verklaarde echter, dat aangaande den weg noch in den raad, noch in B. en W. iets besloten was. Ook is het een feit, dat deze weg niet op het Prov. wegenplan is gepro jecteerd; wel heeft de gemeente aangege ven, welke voorwaarden in acht moeten wor den genomen, als daartoe zou worden over gegaan. Bergen is niet tevreden over het Prov Wegenplan. Wat de kwestie van de Zuidlaan betrof, merkte spr. op, dat tegenwerken van deiplan nen van de provincie mogelijk schade aan het geheel zou toebrengen. B. en W., noch de raad hebben echter in de Zuidlaan de hand gehad. Ook spr. heeft zich afgevraagd, hoe zal dat gaan 0. v. het achterland. Als de Zuidlaan een prov. weg wordt, zal de gemeente er zich bij hebben neer te leg gen. Spr. geloofde dat niemand voor het plan van de Zuidlaan is, een eventueele strop zou echter voor rekening van het ,On- ingepolderd" komen, waarvan de Zuidlaan het eigendom is. Omtrent den weg door 't bosch was nog geen definitieve beslissing genomen, spr. wil de echter in 't midden laten, hoe de oplos sing zal komen. Het idee-Eeuwige Laan Komlaan is ook door het gemeentebestuur aan Ged. Staten voorgelegd. De Eeuwige Laan zal eventueel 20 meter breed gemaakt kunnen worden. Spr. gaf de verzekering, dat van zijn kant al 't mogelijke gedaan zal wor den om het natuurschoon te behouden. De bewuste weg zou echter een mooie ter tiaire weg worden voor het toerisme. Bergen moet nu eenmaal in het Prtiv. wegenolan betrokken worden De Eeuwige Laan-Kom- laan maakt een winkelhaak hetgeen 'n groot bezwaar vormt. Omtrent dit plan is echter ook nog niets vast te stellen. (Applaus). De heer Klomp zeide met 't comité ach ter den burgemeester te staan, als hij zegt, dat Bergen in het Prov. Wegenplan moet worden betrokken. Als de oplossing echter ge zocht moet worden met een wee door het bosch, dan is dit niet het geval. Spr. wees er op, dat deze weg door het bosch wel degelijk op het laatste Prov. we genplan voorkomt. Als er een weg alleen voor toerisme moet komen, laat men clan den Uilenvangersweg daarvoor nemen, aanslui tend op den bestaanden Provincie-weg vanaf „Maar daar begrijp ik niets van", riep ik uit. „U wilt toch niet zeggen, dat zelfs al stond Tapilow er op, ik toch Decresson grijnslachte even en ant woordde: „Wat er in het Café des Deux Epingles gebeurt, gaat de wereld niet aan. Zonder bijzondere vergunning zou het Tapilow niet mogelijk zijn de politie van dezen aanval in kennis te stellen. Koop iederen avond een „Figaro" en u zult spoedig nader over deze zaak lezen. Maar intusschen zou ik u, mijn heer, in overwe£„ig geven niet al te lang meer te Parijs te vertoeven". Zij namen eenigszins plechtstatig afscheid van ons op het trottoir voor het restaurant, doch alvorens in zijn auto te stappen nam Decresson mij nog even ter zijde en zeide: „Kapitein Rotherby, ik wijs u er op, dat u heden behandeld is als een bijzonder be voorrecht persoon. U verscheen als gast in het Café des Deux Epingles en wij hadden u uw optreden aldaar ten zeerste euvel kunnen duiden." „Misschien heb ik niet genoeg gezegd," antwoordde ik, „maar geloof geen oogen blik dat ik u niet zeer dankbaar ben." „Dat doet niets ter zake", antwoordde Decresson koel. „Ik wilde er u alleen op wijzen. U is nog jong, waarde heer, maar u zult wel reeds bij ervaring weten, dat iemand niet gauw van zijn gewone wijze van doen afwijkt ten einde zonder eenige bijbe doeling een onbekende van dienst te zijn. De mogelijkheid bestaat, dat er een oogen blik komt waarop wij u, hetzij door bemid deling van Louis, hetzij door een ander, zul len vragen ons op uw beurt een wederdienst te bewijzen. Wanneer dat oogenblik daar is. het Waterleidingsbedrijf; als zoodanig zou deze weg in de toekomst beteekenis hebben Spr. achtte het voorts verblijdend, dat de raad zich nog niet definitief over den weg heeft uitgesproken, concludeerde echter aan de hand van de kaart van Ged. Staten dat de weg in het plan is opgenomen en dat volgens het Prov. blad het plan daarvoor in Bergen geboren is geworden. Er is hier voor het comité dus werkelijk een taak te vervullen (Applaus). Mevr. Selleger Elout kwam er als automobiliste tegen op, dat deze tertiai re weg beschouwd moest worden als een weg voor kalm tourisme; als die weg er komt, zullen de automobilisten, zoo goed als de burgemeester en spr. op dien weg zoo hard rijden als mogelijk. Mr. Moens achtte de oorspronkelijke weg langs de Melkfabriek van algemeen standpunt bezien, een ontzettend groot voor deel, omdat dan ook het verkeer vanuit Alk maar zou worden opgevangen, en het ver keer door het dorp zou worden ontlast. Blijft men bij de Zuidlaan, dan blijft ook het moeilijk probleem bestaan van de ver binding met het achterland. Spr. betreurde het, dat men van het oorspronkelijke plan was afgestapt. De heer Klomp beaamde zulks. De weg door den Hoofdingenieur-directeur oor spronkelijk op plan gebracht, beteekende een ontlasting van het verkeer uit Alkmaar, Am sterdam en andere plaatsen Voor alles moet getracht worden het bosch te behouden; de oplossing Eeuwige Laan—Komlaan ligt voor de hand. Binnenkort houdt de wegen commissie een excursie en spr. verwacht dat zij ook Bergen zal bezoeken. Dr. H e m e 1 r ij k noemde deze vergade ring een zeldzame gelegenheid, zooveel men- schen voor het belang van Bergen aanwe zig te zien. Spr. wees cp een ander gevaar, n.1. de mogelijkheid, dat de 3 terreinen naast de Sparrenlaan, samen 7 H.A., thans in han den van de B.B.M.B.B., voor bouwterrein zouden verkocht worden, hetgeen zeker ten gevolge zou hebben, dat de daar komende woningen eea uitweg zouden moeten heb ben, waardoor de Sparrenlaan nog meer haar karakter zou verliezen. Spr. herinnerde er aan, dat dc pogingen van het Gemeente bestuur, om sok dit bosch aan te koopen, op niets zijn uitgetoepen, met het oog op finan- cieele bezwaren. Spr. achtte het niet onmo gelijk, dat, als het comité ook hiertoe het initiatief zou nemen, het mogelijk een weg zou vinden, waar de raad die niet vond, om ook dit bosch als natuurmonument te be houden 't Is slechts een financieele kwestie. Voorts legde spr. er den nadruk op, dat de bewuste weg door het bosch er niet kan ko men, als de gemeente zulks niet wil, en de raad zal, als v rtegenwoordiger van de be volking, zeer zeker met den wensch van de burgerij rekening houden. Ofschoon spr. de activiteit van het comité toejuicht en daar voor niets dan hulde heeft, noemt spr. de be noeming van het comité tot dusverre nog een negatief gebaar. Wanneer het echter de ge noemde 3 terreinen zou kunnen behouden, dan zou het daarmee den dank van heel Ber gen verdienen. (Applaus.) De heer Klomp zegt, dat men in de mo tie, die het comité van plan is te stellen, ook deze 7 H.A. bosch op het oog heeft; niet al leen een weg door het bosch, maar ook een bebouwing zal de rust en het perspectiel van de Sparrenlaan breken. Op de 16 Maart te houden vergadering van de Ned. Vereeni ging tot behoud van Natuurmonumenten zal ook het comité aanwezig zijn, terwijl voorts bij de regeering en bij den Boschraad, zoo wel als bij Prov. Staten, invloed zal worden aangewend etf met kracht zal worden aan gedrongen op het ongeschonden behoud van het Bergerbosch, in het belang van Bergen, van heel Noord-Holland en van de duizen den. die jaarlijks Bergen bezoeken. Met den steun van die lichamen zijn de financieele bezwaren niet zoo groot. Spr. herinnerde er aan, dat de gezamenlijke aankoop van het Heilooërbosch 300.000 kostte, terwijl dit voor het Bergerbosch 200.000 zou zijn. Bergen staat of valt met het behoud van zijn natuurschoon en een kleine belastingverhoo- ging zal, als het gaat om het Bergerbosch, gaarne aanvaard worden. Ook wanneer ge noemde lichamen medewerking zouden wei geren, dan nog zal het offer voor Bergen niet te groot zijn (Applaus.) De heer H e m e 1 r ij k gaf in overweging een fonds te vormen. De heer T j a d e n vroeg of het zeker is, dat de 80 H.A. bosch door de gemeente wor den aangekocht. Spr. vreest niet zoozeer het gevaar van den weg. De Sparrenlaan wordt vertrouw ik dat u zich niet ondankbaar zult toonen." „Ik durf wel zeggen", antwoordde ik, „dat daarvoor geen vrees behoeft te bestaan". Decresson tikte Louis op den schouder en verzocht hem in de auto te stappen, welke op hem stond te wachten. Onder het wisse len van beleefde groeten namen wij daarop afscheid van elkaar en ik bleef alleen op het trottoir staan. Ik wachtte tot de auto uit het gezicht was verdwenen en ging "er- volgens den anderen kant uit om naar Ritz terug te keeren. Wonderlijk intusschen, dat er bij mij geen oogenblik twijfel op kwam aan de waarde van de mij gedane be lofte. Ik koesterde geen oogenblik meer de vrees, dat men mij zou arresteeren. Op weg daarheen kwam ik voorbij het Café de Pa ris. Ik herinnerde mij in eens het wonder lijke briefje van de vrouw met de turkooi zen. Ik bedacht mij geen oogenblik, of ik al of niet verstandig deed om er gevolg aan te geven en ging het restaurant binnen. Er waren bijna geen menschen, behalve een paar gasten, die wat lang na zaten te tafe len. Ik riep Léon bij mij, zeggende: „Léon, ken je mij nog? Ik ben kapitein Rotherby." Hij hief zijn hand op en verklaarde: ,,'t Is in orde, mijnheer. Als mijnheer zoo goed wil zijn Hij nam mij terzijde en zeide zachtjes: „De dame wacht nog steeds. Wil mijnheel zoo goed zijn naar boven te gaan. „Naar boven?" „De dame heeft een der kleine kamers it beslag genomen. Wil mijnheer mij maar volgen? „Wel zeker", antwoordde ik. (Wordt vervolgd.)

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1930 | | pagina 5