miiwscle tarnt.
DE B« DEI*
Radio-hoekje
tiiilird twee en dertigste Jaargang.
Voor het ongeschonden behoud van het Bergerbosch
als natuurmonument.
Een schitterend geslaagde protestvergadering.
t'EIJIl.l.BTON.
K«. 59 1930
Hin-da? II blaart
Wcertsdag 12 Maart.
Hilversum, 1875 M. 10.10.15 Morgen
wijding. 10.30—12.— Gramofoonmuziek.
12.15—2.— Concert. A. V. R. O-Trio. Inter
mezzo: Wat doet mijn man van 12 tot 2? 2.—
3._ Radio-Kinderkoorzang. 3.—4.— Naai
cursus. 4.4.30 De voornaamste studie-
muziek voor piano, uitgevoerd door Egfcert
Veen. Toelichting door Louis Schmidt. 4.30—
5._ Gramofoonmuziek. 5.30—6— Concert
uit Cabaret „La Gaité" te Amsterdam. 6—
Tijdsein. Daarna: Vervolg concert. 6.30—
$.45 Gramofoonmuziek. 6.45—7.15 Ita-
liaansch: Gevorderden. 8.01 Radio-Tooneel.
Studio-opvoering van „Romeo en Julia" van
William Shakespeare. Het Omroeporkest. Na
afloop persberichten. Daarna gramofoonmu
ziek 12.— Sluiting.
Huizen, 298 M. (Na 6 uur 1071 M.)
(Uitsluitend N. C. R. V.) 8.15—9.— Morgen-
concert. 10.30—11.Ziekendienst. 11.
<jramofoon. 11.30 Orgelconcert. 12.302.
Concert. Amsterdamsch vocaal kwartet. 2—
Solistenconcert. 2.45 Literaire causerie. 3.15
Vervolg concert. 4—5 Kinderuurtje. 6.
6 30 Radioles. 6.30 Koersen. 6.40 Technische
causerie. 7.10 Voor de rijpere jeugd. 9.-9.45
Rondgang door een biscuitfabriek. 9.45 Koer
sen. 9.55—11.Vrool ijk concert. Trio. 6.20
7.20 Gramofoon. 9.359.45 Gramofoon
104011.20 Solistenconcert.
Daventry, 1554 M. 10.35 Morgenwijding.
11.05 Lezing. 12.20 Gramofoonmuziek. 1.20
Orkestconcert. 2-20 Balladenconcert, alt-viool.
2.30 Lezing voor scholen. 3.15 Muziek. 3 20
oorlezmg. 3.45 Licht klassiek concert. Strat-
l^stnjkkwartet: 505 Concertorgelmuziek
o- .'N'iacruurtje. 6.20 Landbouwpraatje
I,Nieuwsberichten 7.Pianomuziek' van
Schumann. 7.20 Causerie. 7.45 Lezing: On
poiities. 8.05 Gesvncop. pianomuziek door B.
tayert. 8.20 Concert. Omroeporkest onder
n or!nvr-van An&cll. E- Cochrane, sopraan.
■-< Nieuwsberichten. 9.45 Lezing: Kanchen-
junga. 10.— Pianoconcert. 10.30 Concer:
London String Players. 11.20 Dansmuziek
Parijs Jiadio-Paris1725 M. 12.50 Gra
mofoonmuziek. 4 05—5.05 Orkestconcert.
^.25 Gramofoon. 8.20 Concert. Orkest
0 1. v. Hr. Defosse.
Langenberg, 473 M. 11.30 Gramo
foon. 12.251.50 Orkestconcert. 4.50—5.50
Gramofoon. 7.208.15 Concert. Stedelijk or-
kest v. Düsseldorf. 8.20 „Werther am Rhein".
Sohstenconcert. Daarna tot 11.20 Dansmu
ziek.
Kalundbcrg, 1153 M. 11.2012.35 Orkest
concert. 2.504.50 Orkestconcert. 7.35 Con
cert. Versterkte omroeporkest. 9.50—12.20
Dansmuziek
Brussel. 509 M. 5.20 Trioconcert 6.50 Gra
mofoon 8.35 Concert. Omroeporkest. 10.35
Nieuwsberichten.
Zeesen, 1635 M. 6.1511.20 Lezingen.
II.2012.15 Gramofoonmuziek 12.151.20
Berichten. 1.201.50 Gramofoonmuziek.
1 -503.50 Lezingen. 3.504.50 Concert.
4.507.50 Lezingen. 7.50 Orkestconcert.
9.50 Kartenspiele Skat. Daarna tot 11.50:
Gramofoonmuziek.
RADIO-TELEFOONVERKEER
KOPENHAGEN—JAVA.
Een Aneta-telegram uit Bandoeng dd. 8
dezer meldt dat de proefgesprekken tusschen
Bandoeng en Kopenhagen, via Nauen en Gel-
tow met den gouvernementstelefoniezender
P.L.E. goed slaagden, zoodot de openstelling
van het radictelefoonverkeer Kopenhagen
Java binnenkort kan worden verwacht.
De op initiatief van een voorloopig comité
fisteravond in „De Rustende Jager" gehou-
en protestvergadering in verband met
de plannen om door het Berger Bosch een
weg voor snelverkeer te maken, was uit
stekend bezocht.
De vergaderzaal van „De Rustende Jager"
was tot in alle hoeken bezet.
Tegenwoordig waren ook burgemeester
Mr. H. D. A. van Reenen en de raadsleden
Baltus, Brugman, Den Das, Dr. Hemelrijk,
Martin, Swaag, Dirkson en Zeiler; voorts
merkten we op den gemeente-secretaris van
'schoorl, den heer J. bmits.
Te ongeveer kwart over 8 opende de heer
D. A. Klomp op wiens uitnoodiging
het voorloopig comité zich geformeerd heeft
de bijeenkomst met een hartelijk welkom
tot de talrijk opgekomen aanwezigen, in het
bijzonder tot burgemeester van Reenen en de
raadsleden.
Spr. sprak er zijn leedwezen over uit, dat de
beide wethouders niet aanwezig waren. Spr.
meende n.1. dat zoowel de wethouders als
de raadsleden de vergadering behoorden bij
te wonen, waar een zaak aan de orde komt,
die het belang van Bergen raakt; ook een
wethouder weet niet alles. En waar wethou
der Apeldoorn meende deze vergadering niet
te moeten bezoeken, omdat hij een protest-
vergadering voor Bergen zoo iets stouts
vindt, dan wil spr hem in die meening la
ten. Wij, aldus spr., doen, wat wij noodig
ocrdeelen en we hopen, dat deze vergade
ring het gevolg mag hebben, dat het plan,
waf door hem naar voren is gebracht en
door ons bestreden wordt, zal blijken niet
in het belang van Bergen te zijn.
Ook de gemeente-secretaris vond geen aan
leiding om deze vergadering te bezoeken.
Spr. stelde daartegenover den gemeente-se
cretaris van Oegstgeest, den heer Kok, die
een trouw bezoeker is van Bergen en het
Berger Bosch en die in tegenstelling met
onzen secretaris spr. de verzekering had
gegeven, dat hij gaarne deze vergadering
had willen bezoeken, om een woord van pro
test te laten hooren tegen het bekende plan,
een weg te maken door het bosch.
Van den heer Kooyman, van Ged. Staten,
was telegrafisch bericht van verhindering
gekomenhij stelde er echter evenals zijn
mede-statenleden, veel prijs op, dat zij van
het op deze vergadering gesprokene op de
hoogte zouden worden gehouden.
Door E. PHILLIPS OPPENHEIM.
Geautoriseerde vertaling van Mr. G. KELLER.
10»
De beide heeren maakten een beleefde
buiging en staken mij hun hand toe. Het
waren beide typische, goed gekleede, U)ne-
mend uitziende Franschen, oogenschijnlijk
van den hoogsten stand. Mijnheer Decres
son droeg 'n zwart baardje met knevel, had
een hoog voorhoofd, een bleek gelaat en
ernstige oogen. Grisson was wat kleiner van
gestalte met lichter haar, was erg modieus
gekleed en wat levendiger in zijn manier
van doen.
„Zeer aangenaam verklaarden zij,
Bis te maken met mijnheer den kapitein.
De gebruikelijke zinledige gezegden volg
den daarop, totdat Decresson met een
handgebaar naar het restaurant wees, zeg
gende:
„Wanneer mijnheer ons de eer wil aan
doen van zijn gezelschap, zouden we samen
kunnen lunchen. Na afloop kunnen wc dan
hij een kopje koffie en een glaasje cognac
hlijven napraten, ten einde wat beter met
Hkander bekend te geraken.
Ik had daar geen enkel bezwaar tegen,
*ant ik had inderdaad een honger als een
Paard. Wij lunchten in een hoek van ne.
vermaarde restaurant en ik moet erkennen,
dat alles buitengewoon goed was. Onder
den maaltijd liep het gesprek over onver-
Spr. gaf vervolgens het woord aan den
heer A C 0 1 n 01, die, aan de hand van een
door hem ontworpen kaart, aantoonde wat
het plan betreffende den weg door het
bosch beteekende.
Spr. stelde voorop het deel van het comi
té, dat alleen de zuiver-ideëele belangen van
Bergen voorstaat.
Spr. toonde aan hoe door den geprojec-
teerden weg door het Berger Bosch het ge
weldige perspectief, waardoor de Sparren
laan een van de mooiste lanen van Bergen
is, verbroken zou worden.
Ook de reigerkolonie zal gevaar loopen te
verdwijnen, terwijl spr. er ook met klem te
gen op kwam, dat de Vinkebaan slechts wat
hakhout beteekent. Door den weg zou ook
de groote rust van dit bosch verstoord wor
den. Het mooie van dit bosch is juist, dat
bet het aan alle kanten door duingebied be
grensd is. waardoor men de illusie heeft in
een groot bosch te wandelen
Spr. verzocht de aanwezigen dringend het
comité te willen steunen in zijn streven om
te voorkomen dat dit plan wordt doorge
voerd. (Applaus).
De heer Klomp wees er op, dat het co
mité zich niet voor zijn genoegen heeft ge
formeerd, doch daartoe in de noodzakelijk
heid is gekomen. Spr. herinnerde er aan hoe
het plan naar voren is gekomen en hoe de
geheele Nederlandsche pers aandacht aan
de zaak heeft geschonken. Er staat dan ook
werkelijk een levensbelang van Bergen op
het spel, hoewel de bevolkingsaanwas in
Bergen noodwendig ten gevolge heeft, dat er
steeds weer iets schoons van het Bergensche
natuurschoon verloren gaat.
Voorop stellen we, aldus spr., dat de voor
standers in de gemeente voor het maken van
den weg van meening zijn, dat bij het tot
standkomen van den weg het algemeen be
lang van Bergen gediend wordt, evenals wij
van meening zijn, dat aan het belang var
Bergen daardoor onherstelbare schade
wordt toegebracht.
Wel staan wij paf, dat het funeste plan,
zooals uit het prov. blad van 1 Mei 1929
blijkt, uit den boezem van het gemeentebe
stuur is voortgekomen.
Hoe is dit mogelijk? Tot goed begrip van
de zaak een stukje geschiedenis. In verband
met de wegenbelastingwet stelden in 1927
Prov. Staten voor N.H. een wegenplan vast.
schillige dingen. Over wat er in den afge-
loopen nacht was voorgevallen werd zelfs
met geen enkel woord gerept. Toen er
evenwel ten slotte koffie en likeuren waren
rondgediend, wendde Decresson zijn ernsti
ge oogen naar mij en zeide:
„Kapitein Rotherby, mijn vriend en ik
vertegenwoordigen hier een kleine groep
van belanghebbenden in de inrichting, wel
ke wij, u en ik, in den afgeloopen nacht heb
ben bezocht. Men heeft ons opgedragen u te
verzoeken zoo mogelijk een verklaring te
geven van uw optreden, uw aanval, waar
toe uiterlijk geen aanleiding bestond, op een
habitué der inrichting en een onzer medele
den."
„Ik kan slechts één verklaring daarvoor
geven", antwoordde ik. „Ik ben daar, zooals
Louis kan bevestigen, gekomen terwijl ik er
volkomen vreemd was en uitsluitend bij
toeval. Het toeval wilde, dat ik er den man
ontmoette, tegen wien ik een ernstigen
wrok heb, den man, dien ik had gezworen
te zullen straffen, waar en wanneer ik hem
ook mocht ontmoeten."
Met een knikje erkende Decresson:
„Er zijn verhoudingen waarmee enkel op
die wijze kan worden gehandeld. Wil nu
niet denken, dat het persoonlijke nieuws
gierigheid mijnerzijds is, ik vraag u uitslui
tend in uw eigen belang: welke grief koes
terde u tegen dien Tapilow?"
„Mijnheer Decresson", antwoordde ik, 1
„ik wil u openhartig antwoorden. De man,
die gisteren zijn afstraffing van mij heeit
ontvangen, heeft deze te danken aan het
feit, dat hij zich schuldig gemaakt heeft aan
handelingen, welke een fatsoenlijk man on-
waardig zijn. Ik heb hem gestraft omdat hii l
Op dit plan mochten van het Rijk 539 K.M.
geplaatst worden. Hiervan wil de Prov. 310
K.M. in eigen beheer nemen. De andere 229
K.M. wil ze in beheer laten bij de andere
wegbeheerders. die daarvoor een uitkeering
uit de wegenbelasting ontvangen, mits over
een jaar meer dan j 400 tot600 per K.M.
aan onderhoud wordt uitgegeven.
Buiten deze 539 K.M. zijn nog 2800 K.M.
in beheer bij andere weggebruikers.
In 1929 keerde de Provincie uit de wegen
belasting aan 43 wegbeheerders 18^200
uit. De Provincie ontving uit de wegenbelas
ting voor 1927 500.000 en krijgt voor 1930
600.000. Reeds thans beschikt de Provin
cie over een wegenfonds groot 7.000.000.
In het door den hoofd-ingenieur-directeur
an den Prov. Waterstaat gemaakte voorloo-
pige wegenplan was geen sprake van een
weg, door het als natuurmonument aan te
koopen bosch Hij wilde een weg vanaf den
Bergerweg ter hoogte van de Zuivelfabriek,
oostwaarts, om de bebouwde kom tot de
Zuidlaan op ongeveer 500 M vanaf de Bree-
laan en een weg vanaf „De Franschman" in
oostelijke richting, loouende ten zuiden van
de kom van Bergen naar den bovëngenoem-
den weg.
Hoewel wij geen bewonderaars waren van
dat plan, had het althans dit voordeel, dat
daardoor het natuurschoon gespaard bleef.
Wij ziin van meening, aldus spr., dat de
Eeuwigelaan. die thans aan den eenen kant
een rijwielpad en aan den anderen kant een
wandelpad heeft voor het verkeer aan de
eischen, die men hier kon stellen, voldoet en
wij meenen, dat men, wanneer men het ver
keer door het dorp wil ontlasten, kan vol
staan, met den toegang naar de Komlaan te
verbreeden en de Komlaan door te trekken
naar de Breelaan.
Deze oplossing is veel goedkooper en als
gemeenschap mogen wij ook niet onverschil
lig staan tegenover uitgaven die de Provin
cie zal hebben te bekostigen.
Bovendien zijn wij het met den dijkgraaf
van het Hoogheemraadschap „Hollands
Noorderkwartier" in zijn lezing op 20 Nov.
1929 voor de Vereeniging tot ontwikkeling
van den Landbouw in Hollands Noorder
kwartier gehouden, eens. waar hij betoogde,
dat in het algemeen N.H. boven het IJ door
een voldoend aantal wegen wordt doorsne
den, zoodat aan nieuwe wegen over het al
gemeen geen behoefte bestaat en het dus
meer op de verbreeding van de bestaande
wegen en het voorzien van die wegen van
een nieuw wegdek aan komt.
Wanneer men, aldus vervolgde de heer
Klomp, bovendien meent, dat de door het
bosch te maken weg door de Prov. zal wor
den bekostigd, is men er naast. Deze weg, die
naar schatting van deskundigen een
120.000 zal moeten kosten, zal door de ge
meente moeten worden betaald, aangezien de
weg is geplaatst op het Prov. Wegenplan
bij wegen, die door andere wegbeheerders
moeten worden gemaakt. Voor deze wegen
keert de Prov. uit het wegenfonds alleen dan
uit, wanneer voor jaarlijks onderhoud meer
dan 400 a 600 per K.M. wordt uitge
geven.
Uit het financieel oogpunt is deze weg
voor Bergen dan ook zeker niet gewenscht
Wanneer wij tegen den weg ageeren, gaat
het bij ons echter voor alles met het oog 00
het ongeschonden behoud van het bosch als
natuurmonument. (Applaus.)
Het maken van de Zuidlaan als secundaire
weg heeft feitelijk ook geen zin. Het Rijk zal
er zeker niet voor te vinden zijn om aan het
einde er van een brug over het N.-H Kanaal
te maken en o.i. wettigt de verbinding, die
men daardoor met het achterland hoopt te
verkrijgen, dit ook niet.
De aandrang van andere wegbeheerders
op uitkeering uit de wegenbelasting voor
wegen, die niet op het Prov. Wegenplan zijn
geplaatst, wordt terecht steeds grooter. Ged
Staten houden wel vast aan het standpunt,
dat dit bij hooge uitzondering moet geschie
den, doch dit valt op den duur niet te keeren,
met als gevolg een verlaging van de uitkee-
ringen aan anderen.
Het vraagstuk van het wegbeheer is trou
wens zoo omvangrijk, dat niemand het ge
heel beheerscht en vast staat, dat de inzich
ten daarover zich voortdurend wijzigen.
Zeer vooraanstaanden op dit gebied ver
klaarden zich reeds voorstander van het door
prof. Thiery op het wegencongres in 1922
ontwikkelde denkbeeld om daarvoor ons land
in wegschappen in te deelen.
Voorzichtigheid met het maken van wegen
op grond van een onzekere uitkeering uit hït
wegenfonds is dan ook wel gewenscht.
B. en W. van Bergen hebben o.i. geen ge
lukkig oogenblik gehad, toen zij in de com-
zich schuldig had gemaakt aan schending
van de eenige maatschappelijke wet, welke
ten onzent niet straffeloos mag worden
overtreden."
„Wat u nu zegt", aldus mengde Grisson
zich in het gesprek, „klinkt als een beschul
diging. Wij kennen Tapilow. Over dergelijke
dingen kan men slechts ernstig spreken. U
verklaart dit alles op uw eerewoord als een
Engelsch soldaat en als een gentleman?"
„Mijne heeren", antwoordde ik, mij tot
beiden wendend, „dat spreekt vanzelf! Ik
spreek tot u, gelijk ik tot den rechter zou
spreken, voor wien ik zou moeten verschij
nen zoo ik den man had vermoord, en ik
verzeker u op mijn eerewoord, dat hij de
behandeling, welke hij van mij heeft onder
gaan, ten volle verdiend heeft. Hij leende
geld van mij en van mijn broeder. Hij aan
vaardde de gastvrijheid van mijn broeder,
de vriendschap van zijn vrienden. En tot be
looning daarvoor ontroofde hij hem de
vrouw, die hij lief had.
„Maar ging dan het geschil niet veeleer
een ander aan?" merkte Decresson vrien
delijk op.
„Mijne heeren", antwAordde ik, „mijn
broeder is voor zijn leven invalide. Ik had
dus zijn partij op mij te nemen."
Decresson en zijn metgezel keken elkan
der aan. Ik leunde achterover in mijn stoel.
Gedurende eenige minuten voerde het drie
tal een fluisterend gesprek met elkander.
Toen stond Louis met een zuchtje van ver
ademing op en trad op mij toe.
t Is in orde verklaarde hij, „de heeren
Decresson en Grisson zijn eenstemmig van
oordeel, dat Tapilow terecht gestraft is."
Ik keek beiden met verbazing aan.
missie ad hoe uit de Staten het voor het
karakter van Bergen zoo fatale plan naar
voren brachten.
Het argument „Natuurschoon ontsluiten"
geldt zeker niet voor dit kleine gebied
Dit zou opgaan, wanneer was voorgesteld
om den weg langs den Uilevangersweg door
de duinen te laten aansluiten op den Prov
Waterleidingsweg.
Een dergelijke weg zou de illusie in het
Berger bosch voor de wandelaars niet hebben
verstoord.
Met eenigen goeden wil zou de Prov. zich,
als men persé een nieuwen weg wil, wel met
dezen weg hebben kunnen vereenigen, om
dat op het Wegenplan als secundaire wegen
worden erkend die wegen, die voor het alge
meen verkeer eerlang beteekenis zullen krij
gen.
Als verbindingsweg voor doorgaand ver
keer met motorrijtuigen is deze weg echter
evenmin noodig, als de op het wegenplan ge
zette weg, aangezien voor het doorgaand
verkeer met motorrijtuigen de doortrekking
van de Komlaan zeer zeker voldoende za!
ziin.
Wanneer Bergen offers wil brengen voor
het verkeer, dan wordt het belang van Ber
gen en het toerisme honderdmaal meer ge
diend met het brengen van een offer voor het
tot stand brengen van een tunnel onder den
spoorwegovergang te Alkmaar aan den Ber
gerweg
Wij kunnen ons onmogelijk voorstellen,
aldus besloot de heer Klomp dat het
plan om een verkeersweg voor snelverkeer
door het als natuurmonument aan te koopen
bosch de instemming heeft van de meerder
heid van den raad.
Mocht dit wel het geval zijn, dan zijn wij
van oordeel, dat deze niet voldoende de na-
deelen van het plan voor Bergen onder de
oogen heeft gezien en hopen wij in ieder ge
val. indien B. en W. niet tot ons inzicht be
keerd worden, dat de meerderheid van den
raad van Bergen in alle gevallen zal zeggen
handen af van het Berger bosch. dat onge
schonden voor de gemeenschap als natuur
monument behouden dient te bliiven. (Veel
applaus.)
Burgemeester v a n R e e n e n, die hierna
het woord verkreeg zeide met bijzonder genoe
gen de uitnoodiging voor deze protestverga
dering te hebben aanvaard.
Spr. verklaarde echter, dat aangaande den
weg noch in den raad, noch in B. en W. iets
besloten was. Ook is het een feit, dat deze
weg niet op het Prov. wegenplan is gepro
jecteerd; wel heeft de gemeente aangege
ven, welke voorwaarden in acht moeten wor
den genomen, als daartoe zou worden over
gegaan.
Bergen is niet tevreden over het Prov
Wegenplan.
Wat de kwestie van de Zuidlaan betrof,
merkte spr. op, dat tegenwerken van deiplan
nen van de provincie mogelijk schade aan
het geheel zou toebrengen. B. en W., noch
de raad hebben echter in de Zuidlaan de
hand gehad. Ook spr. heeft zich afgevraagd,
hoe zal dat gaan 0. v. het achterland.
Als de Zuidlaan een prov. weg wordt, zal
de gemeente er zich bij hebben neer te leg
gen. Spr. geloofde dat niemand voor het
plan van de Zuidlaan is, een eventueele
strop zou echter voor rekening van het ,On-
ingepolderd" komen, waarvan de Zuidlaan
het eigendom is.
Omtrent den weg door 't bosch was nog
geen definitieve beslissing genomen, spr. wil
de echter in 't midden laten, hoe de oplos
sing zal komen. Het idee-Eeuwige Laan
Komlaan is ook door het gemeentebestuur
aan Ged. Staten voorgelegd. De Eeuwige
Laan zal eventueel 20 meter breed gemaakt
kunnen worden. Spr. gaf de verzekering, dat
van zijn kant al 't mogelijke gedaan zal wor
den om het natuurschoon te behouden.
De bewuste weg zou echter een mooie ter
tiaire weg worden voor het toerisme. Bergen
moet nu eenmaal in het Prtiv. wegenolan
betrokken worden De Eeuwige Laan-Kom-
laan maakt een winkelhaak hetgeen 'n groot
bezwaar vormt. Omtrent dit plan is echter
ook nog niets vast te stellen. (Applaus).
De heer Klomp zeide met 't comité ach
ter den burgemeester te staan, als hij zegt,
dat Bergen in het Prov. Wegenplan moet
worden betrokken. Als de oplossing echter ge
zocht moet worden met een wee door het
bosch, dan is dit niet het geval. Spr. wees er
op, dat deze weg door het bosch
wel degelijk op het laatste Prov. we
genplan voorkomt. Als er een weg alleen
voor toerisme moet komen, laat men clan den
Uilenvangersweg daarvoor nemen, aanslui
tend op den bestaanden Provincie-weg vanaf
„Maar daar begrijp ik niets van", riep ik
uit. „U wilt toch niet zeggen, dat zelfs al
stond Tapilow er op, ik toch
Decresson grijnslachte even en ant
woordde:
„Wat er in het Café des Deux Epingles
gebeurt, gaat de wereld niet aan. Zonder
bijzondere vergunning zou het Tapilow niet
mogelijk zijn de politie van dezen aanval in
kennis te stellen. Koop iederen avond een
„Figaro" en u zult spoedig nader over deze
zaak lezen. Maar intusschen zou ik u, mijn
heer, in overwe£„ig geven niet al te lang
meer te Parijs te vertoeven".
Zij namen eenigszins plechtstatig afscheid
van ons op het trottoir voor het restaurant,
doch alvorens in zijn auto te stappen nam
Decresson mij nog even ter zijde en zeide:
„Kapitein Rotherby, ik wijs u er op, dat
u heden behandeld is als een bijzonder be
voorrecht persoon. U verscheen als gast in
het Café des Deux Epingles en wij hadden
u uw optreden aldaar ten zeerste euvel
kunnen duiden."
„Misschien heb ik niet genoeg gezegd,"
antwoordde ik, „maar geloof geen oogen
blik dat ik u niet zeer dankbaar ben."
„Dat doet niets ter zake", antwoordde
Decresson koel. „Ik wilde er u alleen op
wijzen. U is nog jong, waarde heer, maar u
zult wel reeds bij ervaring weten, dat
iemand niet gauw van zijn gewone wijze van
doen afwijkt ten einde zonder eenige bijbe
doeling een onbekende van dienst te zijn.
De mogelijkheid bestaat, dat er een oogen
blik komt waarop wij u, hetzij door bemid
deling van Louis, hetzij door een ander, zul
len vragen ons op uw beurt een wederdienst
te bewijzen. Wanneer dat oogenblik daar is.
het Waterleidingsbedrijf; als zoodanig zou
deze weg in de toekomst beteekenis hebben
Spr. achtte het voorts verblijdend, dat de
raad zich nog niet definitief over den weg
heeft uitgesproken, concludeerde echter
aan de hand van de kaart van Ged. Staten
dat de weg in het plan is opgenomen en dat
volgens het Prov. blad het plan daarvoor in
Bergen geboren is geworden.
Er is hier voor het comité dus werkelijk
een taak te vervullen (Applaus).
Mevr. Selleger Elout kwam er
als automobiliste tegen op, dat deze tertiai
re weg beschouwd moest worden als een
weg voor kalm tourisme; als die weg er
komt, zullen de automobilisten, zoo goed als
de burgemeester en spr. op dien weg zoo
hard rijden als mogelijk.
Mr. Moens achtte de oorspronkelijke
weg langs de Melkfabriek van algemeen
standpunt bezien, een ontzettend groot voor
deel, omdat dan ook het verkeer vanuit Alk
maar zou worden opgevangen, en het ver
keer door het dorp zou worden ontlast.
Blijft men bij de Zuidlaan, dan blijft ook
het moeilijk probleem bestaan van de ver
binding met het achterland. Spr. betreurde
het, dat men van het oorspronkelijke plan
was afgestapt.
De heer Klomp beaamde zulks. De weg
door den Hoofdingenieur-directeur oor
spronkelijk op plan gebracht, beteekende een
ontlasting van het verkeer uit Alkmaar, Am
sterdam en andere plaatsen Voor alles moet
getracht worden het bosch te behouden; de
oplossing Eeuwige Laan—Komlaan ligt
voor de hand. Binnenkort houdt de wegen
commissie een excursie en spr. verwacht dat
zij ook Bergen zal bezoeken.
Dr. H e m e 1 r ij k noemde deze vergade
ring een zeldzame gelegenheid, zooveel men-
schen voor het belang van Bergen aanwe
zig te zien. Spr. wees cp een ander gevaar,
n.1. de mogelijkheid, dat de 3 terreinen naast
de Sparrenlaan, samen 7 H.A., thans in han
den van de B.B.M.B.B., voor bouwterrein
zouden verkocht worden, hetgeen zeker ten
gevolge zou hebben, dat de daar komende
woningen eea uitweg zouden moeten heb
ben, waardoor de Sparrenlaan nog meer
haar karakter zou verliezen. Spr. herinnerde
er aan, dat dc pogingen van het Gemeente
bestuur, om sok dit bosch aan te koopen, op
niets zijn uitgetoepen, met het oog op finan-
cieele bezwaren. Spr. achtte het niet onmo
gelijk, dat, als het comité ook hiertoe het
initiatief zou nemen, het mogelijk een weg
zou vinden, waar de raad die niet vond, om
ook dit bosch als natuurmonument te be
houden 't Is slechts een financieele kwestie.
Voorts legde spr. er den nadruk op, dat de
bewuste weg door het bosch er niet kan ko
men, als de gemeente zulks niet wil, en de
raad zal, als v rtegenwoordiger van de be
volking, zeer zeker met den wensch van de
burgerij rekening houden. Ofschoon spr. de
activiteit van het comité toejuicht en daar
voor niets dan hulde heeft, noemt spr. de be
noeming van het comité tot dusverre nog een
negatief gebaar. Wanneer het echter de ge
noemde 3 terreinen zou kunnen behouden,
dan zou het daarmee den dank van heel Ber
gen verdienen. (Applaus.)
De heer Klomp zegt, dat men in de mo
tie, die het comité van plan is te stellen, ook
deze 7 H.A. bosch op het oog heeft; niet al
leen een weg door het bosch, maar ook een
bebouwing zal de rust en het perspectiel
van de Sparrenlaan breken. Op de 16 Maart
te houden vergadering van de Ned. Vereeni
ging tot behoud van Natuurmonumenten zal
ook het comité aanwezig zijn, terwijl voorts
bij de regeering en bij den Boschraad, zoo
wel als bij Prov. Staten, invloed zal worden
aangewend etf met kracht zal worden aan
gedrongen op het ongeschonden behoud van
het Bergerbosch, in het belang van Bergen,
van heel Noord-Holland en van de duizen
den. die jaarlijks Bergen bezoeken. Met den
steun van die lichamen zijn de financieele
bezwaren niet zoo groot. Spr. herinnerde er
aan, dat de gezamenlijke aankoop van het
Heilooërbosch 300.000 kostte, terwijl dit
voor het Bergerbosch 200.000 zou zijn.
Bergen staat of valt met het behoud van zijn
natuurschoon en een kleine belastingverhoo-
ging zal, als het gaat om het Bergerbosch,
gaarne aanvaard worden. Ook wanneer ge
noemde lichamen medewerking zouden wei
geren, dan nog zal het offer voor Bergen
niet te groot zijn (Applaus.)
De heer H e m e 1 r ij k gaf in overweging
een fonds te vormen.
De heer T j a d e n vroeg of het zeker is,
dat de 80 H.A. bosch door de gemeente wor
den aangekocht. Spr. vreest niet zoozeer het
gevaar van den weg. De Sparrenlaan wordt
vertrouw ik dat u zich niet ondankbaar zult
toonen."
„Ik durf wel zeggen", antwoordde ik, „dat
daarvoor geen vrees behoeft te bestaan".
Decresson tikte Louis op den schouder en
verzocht hem in de auto te stappen, welke
op hem stond te wachten. Onder het wisse
len van beleefde groeten namen wij daarop
afscheid van elkaar en ik bleef alleen op
het trottoir staan. Ik wachtte tot de auto
uit het gezicht was verdwenen en ging "er-
volgens den anderen kant uit om naar
Ritz terug te keeren. Wonderlijk intusschen,
dat er bij mij geen oogenblik twijfel op
kwam aan de waarde van de mij gedane be
lofte. Ik koesterde geen oogenblik meer de
vrees, dat men mij zou arresteeren. Op weg
daarheen kwam ik voorbij het Café de Pa
ris. Ik herinnerde mij in eens het wonder
lijke briefje van de vrouw met de turkooi
zen. Ik bedacht mij geen oogenblik, of ik al
of niet verstandig deed om er gevolg aan
te geven en ging het restaurant binnen. Er
waren bijna geen menschen, behalve een
paar gasten, die wat lang na zaten te tafe
len. Ik riep Léon bij mij, zeggende:
„Léon, ken je mij nog? Ik ben kapitein
Rotherby."
Hij hief zijn hand op en verklaarde:
,,'t Is in orde, mijnheer. Als mijnheer zoo
goed wil zijn
Hij nam mij terzijde en zeide zachtjes:
„De dame wacht nog steeds. Wil mijnheel
zoo goed zijn naar boven te gaan.
„Naar boven?"
„De dame heeft een der kleine kamers it
beslag genomen. Wil mijnheer mij maar
volgen?
„Wel zeker", antwoordde ik.
(Wordt vervolgd.)