REEDS 4 JAREN ACHTEREEN HET
EEREDIPLOMA VAN HET INSTITUTE
OF HYGIENE te london!
VIRCINIA
Opnieuw een schitterend succes voor
de fabrikanten van Chief Whip
de toekenning van het Certificate of
Hygiene voor 1930
En 'voor U rookers opnieuw een
overtuigend bewijs dat de schitteren
de kwaliteit en zuiverheid dezer
sigaret jaar in jaar uit dezelfde
blijven en dat het de beste voor Uw
gezondheid is
ardath Ook met kurk en goud
No. 69.
ALKMAARSCHE COURANT van Zaterdag 22 Maart 1930.
Brieven uit de hoofdstad
132ste Jaargang
LONDON
Radio-hoekje
PUZZLEN
CHIEF WHIP
Zondag 23 Maart.
Hilversum, 1875 M. 9.V. A. R. A. Or
gelspel. 9.30 V. A. R. A. Lezing. 9.45 V. A.
R. A. Declamatie. 10.15 V. A. R. A. Gramo-
foonplaten. 10.30 V. P. R. O Dienst in de
Remonstr. Kerk te Amsterdam. Spreker, ka-
merorkest en solisten. 12.0112.40 A. V. R.
O. Dr. C. H. Sluiter: „De lotgevallen van het
klassieke atoom". 12.402.Concert door
het A. V. R. O.-Octet. 2.2.30 Boekenhalf-
uurtje. W. J. de Bas: „Juli '14" van Emil
Ludwig. 2.30 Aansluiting van het Concert
gebouw te Amsterdam. Het Concertgebouw
Orkest onder leiding var. Dr. Willem Men
gelberg. Daarna: Gramofoonpl. In de rust-
poozen na 4.15: Sportuitslagen. 5.— V. A. R.
A. Kinderuurtje. 6.V. A- R- A. Orkestcon
cert. 8.lijdsein A. V. R. O.-klok, pers- en
sportnieuws. 7.30—8.A. V R. O. Gramo-
foonmuziek. 8.15 „Galathée". Opéta-comique
in 2 bedrijven van Jules Barbier en Mich.
Carré. Muziek van Victor Massé. Koor, so
listen en versterkt Omroeporkest. 10.10.30
Studio-opvoering van „Het lied dat insloeg"
Scha'ksche spotternii van James Yoland.
10.3011.Operettemuziek door het Om
roeporkest. 11.Gramofoonpl. 12.Slui
ting.
Huizen, 1071 Ai. 9 10— K. R. O. Hoog
mis in het Aarts-bisschoppelijk Klein-Semina-
rit te Culenborg. De Schola Cantorum zingt
de 5e Mis van het Kijria'e met 4e Crede.
10.N. C. R. V. Dienst in de Ned. Herv.
Kerk te Loosduinen. Ds. G. Venema, voor
ganger. 12.301.30 K. R. O. Concert door
het K. R. O.-Trio. 1.30—2— K. R O. A.
Paulsen: Mohammedaansch leven in Bosnië
en Herzegowina. 2.2.20 K. R. O. Literair
halfuurtje door H. Kuitenbrouwer. Boekbe
spreking. 2.20—5— K. R. O. „Samson en
Dalila", opera in 3 acten van Saint-Saëns
Opgevoerd in het Stadttheater te Aken. Koor
ondre leiding van P. Hammers. Orkest o. 1.
v. K. Rooschütz. Tijdens de pauze: Mevr.
Rodie Medenbach, declamatrice. 5.20 N. C.
R. V. Dienst in de Keref. kerk te Haarlem.
Voorganger: Ds. P. A- N. Sillevis. 5.5.15
Zakenberichten. 7.30—7.55 Pater Vroklage:
Het Mohammedanisme. 7.55 —8.en 8
8.05 Voetbaluitslagen. 8.05-8.20 Praatje
door Pastoor Perquin. 8.2010.45 Concert
door het K. R. O.-orkest onder leiding van
Joh. Gerritsen. Mevr. S. BothHaas, so
praan. F. Boshart, piano 10.45 Epiloog door
het Klein Koor onder leiding van Jos. H.
Pickkers. 9.30 Nieuwsberichten.
Daventry, 1554.4 M. 3.20 Concert. O. Slo-
bodskaya, sopraan. A. Dorfmann, piano 5.20
Kinderuurtje. 5.40 Kerk-cantate No. 140 van
Bach. 6.20—6.35 Bijbellezing. 8.15 Kerk
dienst. 9.05 Liefdadigheidsoproep. Orgel
concert. 9.10 Nieuwsberichten. 9.25 Concert.
Orkest. K. Winter, sopraan. J. Serres, cello.
10.50 Epiloog.
Parijs „Radio-Paris". 1725 M. 12.50 Con
cert. Koren en ortest. 1.20 Gramofoonmu
ziek. 2.20 Gramofoo iteuziek. 3.20 Orkest-
concert. 5.20 Vasteer eek. 6.50 Dansmuziek.
7.50 Poppenkast. 8 ^0 Concert. 9.05 Concert.
Orkest et solisten. V '20 Dansmuziek.
Loftgtnberg, 473 ö.rO—7.20 Gramo-
fcuMKw** &/.0-4.3Ü Katii Morgenwij
ding. 10.5011.50 Concert. Koren. Spreker.
12.201.50 Orkestconcert. 2.40—3.05 Gra-
mofoonplaten. 3.50—5.20 Orkestconcert. 7.20
Opera-concert. Orkest en bas-bariton. Daar
na tot 11.20: Gramofoonpl.
Kalundborg, 1153 M. 11.20—12.20 Or-
kestconcret. 1.353.20 Trio-concert en decla
matie. 3.504.20 Harmonicamuziek. 6.50—
7.20 Koor-en orgelconcert. 7.20—8.10 Or
kestconcert. 8.10—8.55 Declamatie. 8.55
9.20 Cello-recital. 9.2010.20 Vervolg Or
kestconcert. 10.20—11.50 Dansmuziek.
Brussel, 5085 Ai. 5.20 Orkestconcert. 6.20
Vioolmuziek. 6.50 Gramofoonmuziek. 8.35
Orgelconcert. 9.20 Orkestconcert en zang.
Zeesen, 1635 M. 7.20—8.10 Lezingen
8.10 Morgenwijding. Klokgelui. 9.25—10.50
Lezingen. 10.50 Gramofoonmuziek. 1120
Hockeywedstrijd Zuid-DuitschlandBran
denburg. 12 27 Ccncert uit Breslau. 1.20
Kindertooneel. 2.20 Piano- en liederenvoor-
dracht. 3.30 Berliner Bühnen. 5.20—7.20
Lezingen. 7.20 Uit Hamburg: „Die Csardas-
fürstin". Operette in 3 bedrijven. Muziek van
E. Kalman. Daarna: Berichten en tot 11.50
Dansmuziek.
Maandag 24 Maart.
Hilversum, 1875 M. 10.10.15 Morgen
wijding. 11.1511 45 Louise J. v. Everdin-
gen: Moderne Italiaansche Lectuur. 12.15
2.Concert door het A. V. R. O.-Trio. 2
2.45 Kookpraatje door P. J. Kers. 2 454 30
Aansluiting van het Rembrandt-Theater te
Amsterdam. 5.6.— Kinderuurtje. 6.
Tijdsein. 6.016.45 Gramofoonmuziek. 6.45
7.15 Tooneelhalfuurtje. Edm. Visser:
„Vraagstukken van bet tooneel". 7.157.45
Engelsch: Beginners. 8.01—9.30 Concert
door het Versterkte Omroeporkest. Dorothy
Helmrich, sopraan 9.30 Aansluiting van het
Muziek-Lyceum te Amsterdam. Moderne
Weensche muziek. Koor, vocale solisten, het
Concertgebouw-Kamerorkest. Daarna pers
berichten. 11.Gramofoonplaten 12.
Sluiting.
Huizen298 M. (Ha 6 uur 1071 M.)
(Uitsluitend N. C. R. V.) 10.30—11.— Korte
Ziekendienst onder leiding van Ds J. A'.
Hoekzema. 11.11.30 Lezen van Chr. lec
tuur. 12.301.45 Orgelconcert door F. Asma
in Den Helder. 2.2.35 Voor de scholen. J.
G. Venhuis, schoolzang. 2.353.15 A. J.
Herwig: Chrysanten in den tuin als serre-
p'anten. 3.15—3.45 Kniples. 4.5.Zieken-
uurtje onder leiding van Dr. W. G. Harren-
stein. Mej. C. de Jager, zang. F. Reijmerink,
orgel. 5.6.30 Concert. J. Stotijn, hobo en
piano. A. Witt, clarinet. j. Poons. fagot. 6.30
Koersen. 6.40 Radiopraatje. 7.10 Voor de
rijpere jeugd. Ds G. Laarman: Zelfverloo
chening. 8.10.Uitz. u. d. Ned. Herv.
Kerk te de Lier. Lezing door den Burgemees
ter, Ds. W. Moene en Ds. W. de Kam. Ch.r
zangver. „De lofstem". Harmonie „Excel
sior". Liersch mannen'oor. Muziekver.
„Liora". 10.1011.— Gramofoon.
Daventry, 1554.4 M. 10.35 Morgenwij
ding. 11.05 Lezing. 12 20 Orgelconcert. E.
T. Cook. H. Mitchell, sopraan. 1.35 Orkest
concert. 2.20 Uitz voor scholen. 3.40 Dans
muziek. 4.35 Orkestconcert. 5 35 Kinderuur
tje. 6.20 Lezing. 6.35 Nieuwsber. 7.
Piano-recitai door V. Hely—Hutchinson. 7.20
7.40 Lezing. 7.45 Fransche les. 8.05 Vau
deville. 9.20 Nieuwsberichten. 9.45 Lezing.
10.35 Concert. C. Supervia, sopraan A.
Iturbi, piano. 11.2012.20 Dansmuziek.
Parijs ,kadio-Paris", 1725 M. 12.50—2 20
Gramofoonpl. 4.05 Concert. 6.55 Gramofoon
muziek. 8.20 Concert. Orkest en solisten.
Langenberg, 473 M. 6.207.20 Gramo
foonmuziek. 11.30 Gramofoonmuziek. 12.25
1.50 Orkestconcert. 4.505.50 Concert.
Sopraan, fluit en piano. 7.20 „A Basso
Porto". Lyrisch drama van N. Spinelli.
Daarna: „Paljas". Opera van Leoncavallo.
Vervolgens tot 11.20: Dansmuziek.
Kalundborg, 1153 M. 11.20—1.20 Or
kestconcert. 2.554.55 Orkestconcert en de
clamatie. 6.557.45 Orkestconcert en de
clamatie. 7.45—9.— „En Söndag paa Ama-
ger". Blijspel van J. L. Heiberg. 9.2010.20
Kamermuziek. 10.2011.20 Dansmuziek.
Brussel, 508.5 M. 5.20 Trio-concert. 6.50
Giamofoonplaten. 8 35 Zang en declamatie.
9.25 Concert. Orkest en zang.
Zeesen, 1635 M. 6.1511.50 Lezingen.
11.50_12.15 Gramofoonplaten. 12.15
12 50 Berichten. 1.20—1.50 Gramofoonpla
ten. 1.50—3.50 Lezjngen. 3.50—4.50 Con
cert uit Berlijn. 4.50—7.50 Lezingen. 7.50
Her-uitz. van Belgrado Koren, orkest en
solisten. Daarna: Berichten en tot 1150
Dansmuziek.
Onze Derde Maart-Opgave.
De Zeven Vrienden.
Dat was een puzzle, waarvan door
ieder bij eenig nadenken de oplossing
was te vinden, als men maar van achter
af begon te werken. A. was de laatste
verliezer dus voor dat spel hadden B., C.
D., E.. F. en G. 3.20 op zak en A. 6.40
-j- 6 X 3.20 25.60. Zoo kan men
steeds teruggaande vinden, dat de spe
lers begonnen waren met resp. op zak:
A. f 0.40, B. 0.75, C. 1.45, D. 2.85,
E. 5.65. F. 11.25 en G. 22.45.
Wij geven hier ook nog op verzoek de
oplossing van het vierkant met 5X5
getallen, waarbij horizontale, verticale
of diagonale vermenigvuldiging (gedu
rig product) steeds 60.466.176 gaf en
w aarvan het grootste 1296 was.
34—648— 1— 12—144
324— 16— 6— 72— 27
8— 3— 36432—162
48— 18— 216— 81— 4
9—108—1296— 2— 24.
Onze Nieuwe Opgave (No. 4 der Maart
serie. No. 16 sedert de instelling dei-
nieuwe regeling).
De Twee Deelsommen.
Wij hebben wel eens een deelsom-
puzzle ter oplossing gegeven, waarbij b.v.
alle cijfers 7 waren aangegeven en ver
der gezegd was, dat deeler en uitkomst
elk uit 5 cijfers bestonden en juist be
vatten de cijfers 0,1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 en 9.
Doch nu geven wij twee deelsommen,
waarvan geen enkel cijfer is gegeven.
Alleen het geraamte is gegeven. De cij
fers zijn voorgesteld door kruisjes. In
één enkel opzicht staaft de belde deel
sommen met elkaar in verband.
De uitkomst der eerste deelsom is ge
lijk aan het deeltal van de tweede som.
(Ter herinnering vermelden wij nog
even, dat van de deeling
7 56 8
56
0
7 w ordt genoemd de deeler, 56 het deel
tal en 8 de uitkomst of het quotiënt).
Hieronder volgen nu in kruisjes de
beide sommen.
XXX XXXXXXXXX XXXXXX
XXX
XXXX
XXX
XXX
XXX
XXXX
XXXX
2e som.
XX)XXXXXX(XXXXX
XX
XXX
XX
XXX
XXX
XXX
XXX
0
Beide sommen komen dus precies op
nul uit
Gevraagd wordt deze beide deelingen
in cijfers in te zenden.
Voor de goede oplossing van deze
moeilijke opgave worden twee punten
toegekend.
Oplossingen liefst zoo vroegtijdig mo
gelijk, doch uiterlijk tot Vrijdag 28
Maart 12 uur aan den Pnzzle Redacteur
van de Alkmaarsche Courant.
Van danszaal tot wassenbeelden
spel. Als motten rond de lamp.
Rumoerige pleinen en stille
grachten. De droom van het
verleden. De zegevierende film
illusie.
Wij hebben in een vorigen brief op het tra
ge tempo van den bevolkingsgroei gewezen
en het feit, dat er in 1929 meer „uitgaande"
den „komende" mannen werden geteld, ver
klaard uit het ontbreken van behoorlijke kan
sen op „uitgaan". De lezer zal hier een
tegenspraak willen constateeren, maar
er is uitgaan en uitgaan, en het laatstbedoel
de zou het eerste kunnen tegengaan. Wan
neer de Amsterdammer zich, na zijn zwaren
dagtaak, wat onbevangener vermaken kon en
wanneer die vermaak grooterc verscheiden
heid had, zou hij zijn stad wellicht trouwer
zijn. Maar wij weten het reeds, de gelegen
heden tot degelijk vermaak zijn, uit overmaat
van degelijkheid, door de overheid tot een mi
nimum beperkt, en het gevolg hiervan is, dat
men vertier zoekt op een minder degelijk
terrein, dat buiten den rechtstreeksen invloed
van diezelfde overheid staat. Sinds het dan
sen, in de énkele bevoorrechte café's waar
dansen is toegestaan, het karakter gekregen
heeft van de bewegingskunst der mechani
sche speeldoozen men zou menige dans
zaal met een in beroering geraakt panopti
cum kunnen vergelijken sinds tooneel,
operette en revue vrijwel dakloos zijn, neemt
het vertier in de wijk van de „bars" toe en
floreeren Rembrandt- en Thorbeckeplein.
Weliswaar zouden de meesten van hen, die
deze pleinen des avonds tot centrum van
hun gemoedsevolutiën nemen, geen al te
solied antwoord kunnen geven op de vraag
wat en wie Rembrandt en Thorbecke zijn ge
weest, doch ook degelijker elementen zoeken
allengs in de pret-wijk vertier, bij gebrek aan
beter en edeler amusement.
De ondernemers van de gulle buffette"
verzuimen niets om klanten te trekken. Wie
des avonds langs de prachtige Reguliers
gracht dwaalt a dit behoort werkelijk tot
dat beter en edeler vermaak, waarvan wij1
hier spraken en bovendien kost het niets
ziet reeds iri de verte de schitterende kleuren
van de lichtreclame, welke van Thorbecke's
plein uitgaat. Een zee van licht, men denkt
onwillekeurig, dat men een glimp opvangt
van de Parijsche boulevards en de suggesti»
van Parijs mist zijn invloed niet. De mensch
gelijkt nog altijd eenigszins op de mot. Het
bonte en fleurig licht oefent aantrekkings
kracht uit. Het belooft warmte, gezelligheid,
luchtige vroolijkheid. Er al komt de ontgoo
cheling spoedig nadat men binnen den licht
kring getreden is, het valt velen, die a ge
zegd hebben, moeilijk om dan ook niet b te
zeggen.
De stilte en eenzaamheid van onze prach
tige grachten vormen overigens een sfeer, die
de waarachtige vriend van de hoofdstad on
gaarne verlaat. Het is merkwaardig hoe wei
nig stadgenooten die stille en schilderachtige
wegen gaan. Ja, wanneer er, naar aanlei
ding van een of andere feestelijkheid, illumi
natie is, dan zijn de grachten overvol, maar
juist dan zijn zij het minst aantrekkelijk. In
gewone tijden treft men er geen sterveling
aan, alles zoekt des avonds de pantoffel
parade van Kalverstraat en Nieuwendijk
En toch langs die avondlijke grachten,
tusschen de stille, statige huizen en den w:al-
lekant, waar de mooie oude boomen zich
droomerig in het watervlak spiegelen, of op
de hooggewelfde brugbogen, daar proeft
men Amsterdam in zijn kern. Want daar
vloeit de droom van het oude, grootsche ver
leden samen met de koorts van den tegen-
woordigen tijd.
Er zijn weinig stadgenooten, die dezen
droom, deze stille sfeer, zoeken en hoe teleur
stellend dit ook mag zijn voor onze waardee
ring van des Amsterdammers psyche, het i«
maar gelukkig ook, want als de grachten
druk begaan waren, zou de bekoring geweken
zijn. Wie wandelen wil liet is zoo 's men
schen gewoonte kiest daartoe het daglicht
uit, in ieder geval het licht, en het koud
slechts weinigen in den zin om de du&emip
en de eenzaarab id te zoeken.