Puistjes
SS. aantal is nog Ier heschikkmK voor even-
tueele liefhebbers. De heeien Kater en Met
zullen daarover wel inlichtingen kunnen ge-
Sport
Behangselpapier
I
SIMON J. MOLENAAR
Hoofdpijn-Tabletten 60 et
Laxeer-Tabletten60 'o*
Zenuw-Tabletten 75 ct
Staal-Tabletten 90 0L
Maag-Tabletten. 75 et
HET VLIEüVELD BIJ DELFT.
Overeenstemming tusschen Rot
terdam en 's-Gravenhage.
Naar het Hbl. verneemt, zijn de commis
sies van de gemeenten Rotterdam en 's-Gra
venhage in zake de voorbereiding van een
gemeenschappelijk vliegveld tot overeen
stemming gekomen o.m. wat betreft de
keuze van een terrein, dat op Delftsch grond
gebied ligt, en voorts ten opzichte van de
financieele regeling.
Het laat zich aanzien, dat .voorstellen hier
omtrent binnen afzienbaren tijd aan de ge
meenteraden van Rotterdam en s-Graven
hage (de gemeente Delft is er alleen publiek
rechtelijk bij betrokken) zullen worden ge-
Het terrein zal IA K M. ten zuiden van
Delft komen en wel tusschen de Schie en den
nieuwen weg Rotterdam—Amsterdam. Voor
het overgroote deel zal het terrein op
Delftsch grondgebied komen te liggen,
slechts een klein gedeelte, niet behoorende tot
het eigenlijke vliegveld, ligt op grondgebied
van de gemeente Pijnacker. Hiervoor zullen
evenwel door onteigeningen regelingen wor
den getroffen. Aan den nieuwen verkeers-
wcjj wordt thans reeds hard gewerkt
dra deze weg gereed is, zal ook aanhet
nieuwe vliegveld begonnen kunnen worden.
Tot zoolang zal van het vhegveld „Waal
haven" gebruik moeten worden gemaakt.
DE ZEPPELINDIÉNST
EUROPA—AMERIKA.
Bouw van nieuwe luchtschepen.
Duitschland zal voor deze transatlantische
yeiut, behalve de „Graf Zeppelin nog een
(rdieei nieuw luchtschip ter beschikking
krijgen. Dat laatste luchtschip zal in den loop
van 1931 gereed komen.
Amerika zal twee luchtschepen ter be
schikking stellen, die de Goodyear Zeppelin
Cy te Akron voor de de Amerikaansche ma
rine in bouw heeft.
Het nieuwe luchtschip, dat in Duitsch
land gebouwd wordt, zal grooter en ook
sneller zijn dan de „Graf Zeppelin".
De voor den Oceaan-passagiers en post
dienst bestemde luchtschepen zullen geen
vliegtuigen meevoeren, maar zij zullen zoo
danig worden ingericht, dat eventueel pas
sagiers en post gemakkelijk door vliegtuigen
in de lucht zullen kunnen worden overgeno
men.
De reis van Amerika naar Europa zal vol
gens het Hbld. ongeveer twee, de re's in de
andere richting omstreeks drie dagen in be
slag nemen. Sevilla komt in aanmerking als
tusschenluchthaven, doch alles zal eerst
worden vastgelegd na de volgende reis van
de „Gial Zeppelin" naar Amerika, omdat
men nog rekening wil houden met de op die
reis op te doen ervaringen.
De nieuwe luchtschepen zullen resp. 40,
60 en 80 passagiers kunnen vervoeren.
HTJLDIGING ANT. H. TIERIE
Ter gelegenheid van zijn 60sten ver
jaardag werd Ant. H. Tierie, de bekende
musicus en dirigent, gisteravond in het
gebouw der Vrije Gemeente te Amster
dam door* een groote schare van bewon
deraars gehuldigd. Warme woorden van
waardeering werden o. m. gesproken
door de heeren: Groothof, namens de
Vrije Gemeente, van welke instelling de
heer Tierie dirigent van het koor is;
Sem Dresden, directeur van het Amster-
damsche Conservatorium; Leydesdorf,
namens de leerkrachten der Amster-
damsche Muziekschool; Dr. Heineken,
namens de Kon. Oratoriumvereeniging
en de Boer, namens de oud-leerlingen.
In de zaal prijkte een schat van fraaie
bloemstukken. Voorts waren tal van te-
legraphische gelukwenschen ingeko
men.
Van de gelegenheid om den jubilaris,
die vergezeld was van zijn echtgenoote
en naaste familieleden, persoonlijk te
feliciteeren, werd door zeer velen ge
bruik gemaakt.
in het gelaat verdwijnen spoedig door deze
des avonds met wat PUROL in te wrijven
en door zich des morgens te wasschen met
warm water en gewone zeep of beter nog
met Purolzeep. 't Voldoet iedereen.
Kerk en school
In de op Vrijdag ouden spoed
vergadering van den raad der gemeente
Uitgeest is in da plaats van den heer W.
Strieder te Amsterdam, die voor zijn be
noeming tot onderwijzer aan de open
bare lagere school in de kom van het
dorp Uitgeest heeft bedankt, benoemd de
heer L. de Waal van TTmuiden.
PREDIKBEURTEN.
Zondag 6 April.
Ned. Hervormde Gemeenten.
ALKMAAR, Woensdag 7 uur, Kapelkerk,
Ds. Hak. Voorbereiding H. Avondmaal.
ALKMAAR, Oer. Kerk, voorm. 10 uur,
Ds. A. P. Lanting van Schoonrewoerd.
Nam. 5 uur, dezelfde.
(Herplaatsing wegens misstelling).
BERGEN, Vrijt Evangelische gemeente,
Komlaan 12, voorm. 10.15 uur, J. J. Ruijs
GALL.ANTSOOG, vm. 10 uur, ds. Ren
sink.
EGMOND AAN ZEE, Evangelisatie
hoek Kerkstraat, avond 7 uur, J. J. Ruijs.
EENIGENBURG, vm. 10 uur, ds. Tin-
holt. Bevestiging van lidmaten.
GR AFT, vm. 10 uur, ds. Rooker.
GROET, Vrije Evang. gemeente, zaal van
K. Pijs, Zondagmiddag 3 uur, J. J. Ruijs.
OUDE NIEDORP, vm. 10 uur, ds. van
laaien.
SCHOORL, nm. 7 uur, ds. Boeke.
URSEM, vm. 10 uur, ds. Spaargaren.
Doopsgezinde Gemeenten.
BEEMSTËR, vm. 10 uur, dr. Kuipers.
Doop.
BIJRGERVI.OTBRUG, vm. 10 uur, ds. v.
d. Veen. Avondmaal.
NIEUWE NIEDORP, vm. 10 uur, ds
•Maars Avondmaal.
DE RIIP, vm. 10 uur, ds. Keuning. Doop
i
Paarden.
Het aanstaande draf- en renseizoen.
De Besturen van de Hilversumsche
Harddraverij- en Renvereeniging, de
N.V. Kennemer Sportclub Alkmaar, en
de Paardensportvereeniging „Rotter
dam verzoeken ons opname van onder
staande:
Zooals reeds eenige jaren de gewoonte
is, komen de afgevaardigden van de
coursen-gevende vereenigingen in ons
land te 's Gravenhage bij elkander, om
in onderling overleg de data vast te stel-
'en\.waaroP *n nieuwe seizoen dra
verijen en rennen gehouden zullen wor
den, waarbij in aanmerking genomen
wordt, dat in de beide Hollanden op één
dag geen meetings gelijktijdig worden
uitgeschreven (art. 17 van het reglement
voor de draverijen op de lange baan).
Dit jaar had deze vergadering plaats
op 12 Januari j.1. De Maatschappij Ren
baan „Duindigt" had op haar program
ma 24 dagen, waarop zii draverijen en
rennen wenschte te houden en 21 dagen
werden haar onmiddellijk toegewezen,
doch over 3 data moest het Draverij-
Comité van de Koninklijke Nederland-
sche Harddraverij- en Renvereeniging
beslissen, aangezien deze dagen in strijd
waren met het bepaalde in art. 18 van
het reglement.
Het D. C. nam dienzelfden dag een
beslissing en deelde die onmiddellijk
mede aan de betrokken vereenigingen,
n.1. de Maatschappij „Duindigt", de
„Kennemer" Sportclub te Alkmaar, de
Harddraverij en Renvereeniging te Hil
versum en de Paardensportvereeniging
„Rotterdam".
Men kon daarmede de zaak als gere
geld beschouwen, maar dit bleek achter
af niet het geval te zijn, want „Duindigt"
wenschte zich niet te vereenigen met de
beslissing van het D. C. der K. N. H.
R. V. en stelde het voor het feit, of de
verlangde data, waarop draverijen en
rennen gehouden kunnen worden, toe te
staan, óf dat te Duindigt in 1930 geen en
kele coursedag zal plaats hebben.
Zonder met de andere vereenigingen
overleg te plegen, is het D. C. gezwicht
voor den eisch, dien „Duindigt" had ge
steld, er werd 18 Februari j.1. door het
D. C. vergaderd en het besloot aan
„Duindigt" de gelegenheid te bieden op
29 dagen in dit seizoen draverijen en
rennen uit te schrijven en omdat 29 Mei,
13 Juli, 28 September, 5 en 26 October
welke data reeds waren toegewezen on
derscheidenlijk aan Alkmaar, Rotter
dam, Hilversum, Rotterdam en Alk
maar samen vielen met de data van
de in deze plaatsen gevestigde vereeni
gingen, verleende het D. C. voor die da
gen krachtens zijn bevoegdheid bij art.
24 van het Reglement, dispensatie van
het bepaalde in art. 18.
Het D. C. liet de vereenigingen Alk
maar, Hilversum en Rotterdam onkun
dig van dit besluit, doch drukte het zon
der meer af in het Officiéél Bulletin.
Wij hebben gemeend bovengenoemde
feiten te moeten publiceeren, omdat, als
straks het draf- en renseizoen aanvangt,
men weet, op welke eigenaardige wijze
het programma voor dit jaar is vastge
steld.
Het is ons bekend, dat de eigenaren
van harddravers de baan te Duindigt
prefereeren boven die van de andere ver
eenigingen, doch men had dit verlangen
niet uitsluitend aan de Maatschappij
„Duindigt" moeten kenbaar maken.
Vereenigingen als Alkmaar, Hilversum
en Rotterdam, die jaarlijks zooveel of
fers gebracht hebben voor de draf- en
rensport en steeds uit eigen middelen
die sport hebben gesteund dus zonder
garantiefonds, waarin „Duindigt" zich
het vorige jaar mocht verheugen had
den toch werkelijk aanspraak mogen
maken op een betere behandeling, zoo
wel van de K. N. H. en R. V., als van de
eigenaren.
Waar het natuurlijk is uitgesloten,
dat er te Alkmaar, Hilversum en Rotter
dam met kans op succes draverijen en
rennen gehouden kunnen worden op de
zelfde dagen als te Duindigt, spreekt
het van zelf, dat de aldaar gevestigde
vereenigingen iil haar bestaan zeer
ernstig worden bedreigd.
Een dergelijke bevoorrechting van
„Duindigt" lijkt ons niet alleen zeer on
billijk, doch ook geenszins in het wer
kelijk belang van de sport zelf, afge
zien nog van wijze, waarop het D. C.
van de K. N. H. R. V. zijn besluit ge
nomen heeft, een besluit, waardoor het
p estige van dit comité o. i. ten zeerste
is geschaad.
Van de 23 dagen, die „Duindigt" voor
zich heeft geëischt, zijn er reeds 2 ge
schrapt (6 en 13 April) en het zal ons
niet verwonderen, als nog meerdere
zullen worden geannuleerd.
Volgens onze meening zal de wijze,
waarop getracht is het coursenwezen
hoofdzakelijk tot „Duindigt" te beper
ken, het begin van het einde zijn van de
draaf- en rensport in ons land.
Wij danken de Redactie van dit blad
voor de ruimte, die zij ons beschikbaar
heeft gesteld.
De Besturen van de
Hilversumsche Ha .draverij- en Ren
vereeniging,
N. V. Kennnemer Sportclub, Alkmaar,
Paardensportvereeniging „Rotterdam".
V o e t b a
DE INTERNATIONALE WEDSTRIJD
NEDERLAND—ITALIË.
Behalve voor de wedstrijden Nederland
België heelt er de laatste jaren nimmer een
zoo groote belangstelling bestaan voor een in
ternationale ontmoeting als thans voor den
morgen in het Stadion te spelen wedstrijd te
gen de Italianen.
Reeds met de Olympische Spelen heeft het
Itaiiaansche elftal een bijzonder goeden in
druk gemaakt door na de schitterende ploegen
van Uruguay en Argentinië de derde P'aajs
te bezetten. Het verdiende daarmee feitelijk de
titel van kampioen van Europa. Na dien heb
ben de Italianen zich als voetballers kranig
gehandhaafd. In de competitie om den
Keurcoliectie gaarne ter inzage.
v/h. GEBRa. MOLENAAR.
Europa-Beker zullen zij vermoedelijk de eer
ste plaats bezetten.
Het laatste succes was de mooie 2O over
winning op het sterke Duitsche elftal in
Frankfort.
Hierover schreef dr. Bauwens uit Keulen,
de scheidsrechter, die morgen den wedstrijd
in Amsterdam leiden zal
Het Itaiiaansche elftal, dat ik te Frankfort
een verdiende overwinning op mijn landge-
nooten zag behalen, was toch iets over zijn
hoogtepunt van kort voor de Olympische Spe
len in 1928 heen. Daar men over het alge
meen echter van een zekeren achteruitgang
van het voetbal in Europa spreken kan, reken
ik de Italianen met de Hongaren en ook wel
eens de Oostenrijkers toch tot de sterkste ploe
gen in Europa. Daar Italië te Amsterdam
met dezelfde ploeg komt als in Frankfort
kunt ge in Nederland van een zwaren wed
strijd verzekerd zijn.
Een nauwelijks te overtreffen doelverdedi-
ger, twee bijzonder trapvaste en snel starten
de achterspelers, een goed steunende, onmid
dellijk langs den grond aangevende middelli
nie en een uiterst snelle voorhoede met ver
rassend vleugelspel, ziedaar mijn oordeel
over de Italianen. Daarbij is het koppen van
alle spelers buitengewoon goed hetgeen er
ook toe bijdraagt, dat het spel buitengewoon
snel uitgevoerd wordt
Volgens de laatste beslissingen van de Ita
iiaansche Commissie, zal inderdaad morgen
hetzelfde elftal uitkomen dat in Frankfort
met 2—0 won.
De achterhoede is de beste die men wenschen
kan. Combi, de keeper, is niet te overtreffen
en hetzelfde kan gezegd worden van de be
roemde backs Rosetta (rechts) en Caligans
(links).
De middenlinie bestaat uit Barbieri, Fer-
raris en Pitto. In de voorhoede is natuurlijk
Orsi, de linksbuiten de groote attractie. Ve
len zullen zich nog herinneren wat deze spe
ler bij de Olympische Spelen als linksbuiten
van Argentinië presteerde. Speelt hij in den-
zelfden vorm, dan kunnen Kools en Denis
plezier aan hem beleven.
Meazza, de jeugdige midvoor schijnt heel
gevaarlijk en ook de rechtsbinnen Baloncieri
fs een man van groote reputatie.
Dat onze ploeg dus morgen tegenover één
der sterkste Europeesche elftallen komt te
staan, is vast.
Onze oude beproefde achterhoede: v. d.
Meulen, Denis en Van Kol zal haar groote
reputatie wel handhaven. Van de middenlinie
zal heel wat gevergd worden, 't Is te hopen,
dat zij volop gelegenheid krijgt om de voor
hoede te steunen.
In die voorhoede zal veel afhangen van het
binnentrio Tap, de Kreek en v. d. Broek. Erg
optimistisch zijn wij over dit drietal nog niet.
De vleugelspelers zullen hun plaats wel
waard blijken.
Als de verschillende omstandigheden wat
willen medewerken kan liet morgen een praeh
tige voetbalwedstrijd worden.
Laten wij daar dan maar op hopen. Over
een vermoedelijke uitslag durven wij ons niet
uit te laten.
Over dien uitslag en het spel Maandag
meer.
Motoren.
De K. N. M. V.-film ook in Alkmaar.
Zooals we eenige dagen geleden reeds
mededeelden, zou de bekende K.N.M.V.-film
ook hier ter stede vertoond worden. De
voorstelling, die aanvankelijk op 3 April
was vastgesteld, kon op dien datum niet
doorgaan, zoodat men een week langer ge
duld moest hebben. Echter thans is het ze
ker, dat het werk a.s. Donderdag 10 April
in het A.B.T. zal worden vertoond.
We hebben dezen buitengewoon interessan
ten en leerrijken avond te danken aan de pas
weer herrezen „Motor- en Automobielclub
Alkmaar en Omstreken", die zich in verbin
ding heeft gesteld met de K.N.M.V., welke
de film aan haar voor een avond afstond.
Deze jonge vereeniging stelt zich n.1. o.m.
ten doel, iets te geven voor haar leden, dat
nuttig en leerzaam is, en als eerste proeve
van haar activiteit zullen we thans de K.N.
M.V.-film zien.
Dit filmwerk laat ons een groot deel van
het werk zien, dat de K.N.M.V. verricht. Zoo
zijn talrijke momenten opgenomen van de
verschillende motorraces van het vorige jaar.
O.a. is het zilveren jubileum der K.N.M.V.
opgenomen.
We zien o.a. de ontvangst op het Alkmaar-
sche stadhuis door burgemeester Wendelaar,
we zien de jubileumwedstrijden op onze
grasbaan, we zien Karei Burlage zijn val
maken, die tot gevolg had, dat deze rijder
voor goed van onze banen verdwenen is, we
zien
Zoo zouden we door kunnen gaan. We
zouden kunnen opmerken, dat de befaamde
T.T.'s te Assen zeer uitvoerig zijn opgeno
men, dat er verschillende betrouwbaarheids-
ritten zijn vastgelegd op de filmband. Maar
waartoe is dat noodig? Men weet, dat er
iets bizonders te zien is. De film heeft al
naam gemaakt in de plaatsen, waar ze ver
toond werd, en meer dan 9000 personen
hebben haar bewonderd en toegejuicht.
Dat zegt genoeg en wij behoeven daar
niets aan toe te voegen. We hebben a leen
de zekerheid, dat ook hier een volle zaal de-
ze film zal willen zien. tMan*
Kaarten koopen kan men niet. De toegang
is ^eheel vrij, mits men een kaart heeft. Deze
zijn reeds ruimschoots verspreid, maar een
VCEn tevens zullen zij U wellicht het een en
ander kunnen mededeelen over het werk van
de Motorclub hier ter stede. Immers het
spreekt vanzelf dat deze club nog veel meer
doen kan, als er maar leden zijn
Wij wenschen de club Donderdagavond
veel succes toe en hopen dat zij met haar
plannen mag slagen.
En als we dan huistoe gaan, dan denken
we wellicht aan de komende races op den
tweeden Paaschdag
Zoo is deze film 'n mooie inleiding tot het
—ut.» mntorseizoen.
Dammen.
Vergadering van Egmonds Damclnb.
Woensdagavond hield Egmonds Dam
club de vergadering tot sluiting van het
seizoen.
Na de opening, en de voorlezing en
goedkeuring der notulen, brachten de
heeren J. de Goede en C. v. d. Berg ver
slag uit van het beheer van den pen
ningmeester. Alles werd in orde bevon
den; batig saldo 28.40.
Gedurende den zomer zal per maand
50 cent contributie betaald worden, om
de kas te sterken voor de viering van
het 5-jarig bestaan in December a.s.
In plaats van den heer G. de Goede,
die ongesteld was, werd tot 2den secre
taris gekozen de heer C. v. d. Berg. De
afgetreden secretaris werd tot eerelid
benoemd.
Het verslag van den secretaris P. Hou-
tenbos werd in dank aangenomen.
De nog niet geëindigde competitiespe-
len zullen voor Pinksteren moeten afge-
loopen zijn.
Tegen toetreding tot den Nederl. Dam-
bond werden vooral financleele bezwa
ren geopperd.
De heer Deen sloot hierna de vergade
ring met een hartelijk dankwoord.
EERSTE HULP BIJ ONGELUKKEN.
Provinciale wedstrijden.
De provinciale wedstrijden in het verlee-
nen van eerste hulp bij ongelukken, die de
Kon. Nat. Bond „Het Oranje Kruis" orga
niseert, zullen voor de verschillende provin
cies gehouden worden in:
Groningen, Leeuwarden, Assen, Almelo,
Arnhem, Utrecht, Alkmaar, Leiden, Middel
burg, 's-Hertogenbosch en Maastricht, alle
op Zaterdag den 21 en Juni 1930.
In al deze steden zal naast een wedstrijd
van eerste helpers ook een wedstrijd van
zwemmende redders gehouden worden,
groepsgewijze of individueel. Bij den eerst-
bedoelden wedstrijd is ook een afdeeling
voor politie, brandweer, beambten van de
Nederl. Spoorwegen en voor eerste hulp-bri
gades en transportcolonnes.
Auto-Revue,
en
De dame aan het stuur.
Het April-nummer van dit nieuwe maga
zine is een waarlijke April-verrassing ge
worden! Het ziet er weer buitengewoon
fraai uit en bevat een keur van artikelen,
klein goed, foto's, schetsen enz. enz.
Om slechts weer een greep te doen, we
vinden in dit jongste nummer de volgende
verhalen, die met elkaar wedijveren in fraai
heid, zoowel wat inhoud als stijl betreft:
Auto-Dood door Maryanne van Lochem, De
Auto en de Vrouw door Anita, Het Meisje
met de gouden Haren door W. G. Sinclair,
Het Vreemde Gebeuren door dr. C. J. Koch
mJNHARDT'S
-311 Apoth. en Drogist
Borema, Het Manneneiland door Henri van
Wermeskerken, Bespiegelingen van een ga
ragewaker door Melis Stoker, Chauffeur Ali
door Evert Timmers, Rijbewijs-examen door
Piet Kloppers en Toekomst-Fantasie door
Ir. G. J. IJ. van Vlooten.
Zie daar slechts een greep, waarvan we
speciaal Het Manneneiland nog even noe
men, omdat dit een vervolg-verhaal is, waar
van 't tweede gedeelte nu verschenen is. De
roman is nu al spannend en belooft dus veel,
terwijl ze rijkelijk geillustreerd is met teeke-
ningen.
Dan zouden we nog wel even de aandacht
willen vestigen op den Fotowedstrijd en de
Foutenpuzzle, die beide zeer interessant zijn
voor iederen lezer van de Revue.
Moeten we de uitvoering van deze perio
diek nog weer noemen? Het is niet noodig,
want de roep is reeds aan het maandblad
vooruitgegaan.
En als de redactie en directie zoo voort
gaan, zal Auto-Revue de eerste plaats gaan
innemen bij ieder, die iets van auto's weet en
natuurlijk bij de eigenaars van deze moderne
voertuigen. En daarnaast zullen er velen
zijn, die dit tijdschrift verslinden, omdat het
zoo prachtig is, zonder dat zij nu bepaald
automobilist zijn.
En zoo zal het gebeuren dat men binnen
kort gaat zeggen: Auto-Revue slaat alles!
Auto-Lsven.
Allereerst deze keer een artikeltje van
den hoofdredacteur, Herman Levy, dat
is opgedragen aan den wielrijder en
waarin veel waars st^at, dat de lezer
maar eens goed moet lezen.
Een Paaschtoer naar West-Duitsch-
land is een lang verhaal geworden, dat
mede doo; de verschillende kiekjes zeer
de aandacht trekt. Het geeft een prach
tige beschrijving, en vooral voor hen, die
straks een toer maken, heeft het veel
waarde.
Mooi is ook het verhaal, dat getiteld
is: Wie helpt mijn Chauffeur. Een pret
tig geschreven verhaal, dat we zeer kun
nen aanbevelen.
Dan moeten we nog noemen De Vrouw
aan het Stuur, waarin Thea deze keer
esn heel gelukkige greep heeft gedaan,
zoodat het stuk wel door velen gelezen
zal worden.
Met allerlei kleingoed wordt het ver
dere gedeelte van dit nummer weer ge
vuld, zoodat Auto-Leven ook nu weer
goed voor den dag komt.
AM STER DA MS CU II BEURS
van 5 April 1930
Opgave van ï^oftr«lliollandsch lianrtiioiiwcrcilSet. S.VJ
JUttWangen per dreadiooze telefoon).
STAATSLEENINGEN.
5 1918
BANK-INSTELLINGEN.
Handel Mpij Cert. v. 1000
Kol. Bank
Ned. Ind. Handelsbank
Fransche Banken (3)
D. Reichsbank
INDUSTR. OND. BINNENL.
Alg. Kunstzijde Unie.
v. Berkels' Patent
Calvé Delft Cert..
Centrale Suiker
Holl. Kunstzijde
Margarine Unie
Philips Gloeilampen Gem. Bezit
INDUSTR. AAND. BUITENL
Am. Smelting
Anaconda
Bethleh. Steel
Cities Service
Steel comm.
Zweedsche Lucifers
CULTUUR MAATSCH.
H. V. A
Java Cultuur 4
Cult. Vorstenl.
Dito actions
Poerworedjo
MIJNBOUW.
Alg. Explor. Mij.
Boeton
Redjang Lebong
PETROLEUM.
Dordtsche Petr.
Kon. Petr.
Perlak
RUBBERS.
Amsterd. Rubber
Deli Bat. Rubber.
Hessa Rubber
Serbadjadi
Interc. Rubber
SCHEEPVAARTEN.
Holl. Amerika lijn 1
Holl. Amerika Gem. Eig.
Scheepvaart Unie
Kon. Ned. Stoomboot
Niev. Goudriaan
TABAKKEN.
Oostkust
Oude Deli j
Senembah
Deli Batavia
AMER. SPOORWEGEN.
Erie
Milwaukea
Southern Rails
Union Pacific
Wabash
II j
Rails j j I j
cific i
Koers van heden te
Vorige
koers
pi.m.
10.30
pi.m.
10.45
pi.m.
11.—
pi.m.
11.15
lOlVie
173
2011/2
156'/,
545
173'/,
547
290
107'A
146
155»/4
49'/,
82
377'/,
456
1091-10
1457
156
107 -12
145-7
156-7»
1103 11
156
109-15
145
155
50
377-8
458'/,
377-8
458-97,
375
457-8
456-3
78"/I6
159i,
lOSii/ia
42'3/k,
196'/1S
316
42-7/s
77
425/s-2
195
108'A
1 540
3883/,
150
129.50
607I«
542
536 42
385
530
176
163'/,
95
173
165
391
4106/8
166
4107,
409-19,
160
408
152'/,
107»/,
180i/3
121
7VI6
151V,
111
120
15H-2I
~7y*
152-5
38'/,
33'/,
179/,
78'/,
73'/4
343/4.5
353/,«-
96V»
3763/,
415,,
411'/,
94'/,
374
416
410
941/4
374
414|-5j
404
94
374-5
414
60
24'/,
131'/,
2393/4
633/4
24'/,
64
60'/,
247»
24
637/j
'Exdividend.
fExclaim.
PROLONGATIE vorige koers 27/s pCt. heden 3 pCt.
WISSELKOERSEN AMSTERDAM.
Londen
Berlijn
Parijs 1
Brussel (Belga)
Bazel
Weenen p. Sch. 100.
Kopenhagen
Stockholm
Oslo
NIET OFFICIEEL
New-York
Italië
Vorige
koers
12.1 UVw
59.451/»
9.747,
34.76
48.23»/,
35.12»/,
66.70
66.97'/,
66.70
2.49»/,
13.06
Koers op
heden 11 uur
12.113/,
59.46
9.743/.
34.76
48.25
35.15
66.70
66.95
66.70
2.491 ft
13.06
■h-X
A
''A,