Schoonmaaktijd Brieven uit Berliin. yi/ S tmetcen n*deeli* sald0 Binnenland Bestand tegen zwaar gebruik reror«wi*S Ruwe, roode of schrijnende handen weer gaaf, zacht en mooi door Pu rol anders in de toekomst er wel toe zal moeten 'komen een brug te leggen. Door den heer Van Langen werd, naai |(hij veronderstelde uit naam van zeer vele [belanghebbenden, dank gebracht aan het be stuur voor de groote verbeteringen, welke tot stand waren gebracht ter verbetering van thet vaarwater. Voorts vroeg spr. naar de kluft bij den overweg op den Westdijk aan 'de spoorlijn N.-Scharwoude Station-dorp. i Door den voorzitter is daarover gecorres pondeerd met de spoorwegdirectie, met het ^resultaat, dat aan den opzichter opdracht tot Cverbeterfng is gegeven. Verwacht mag wor- [den, dat dit niet spoedig onder handen fzal worden genomen. Spr. vroeg hoe het [stond met verbetering van den Donkeren |weg, waarop werd geantwoord, dat de voor- Fzitter hieromtrent straks mededeelingen zal doen. Aangezien de rondvraaglijst niets meer op leverde, deelde de voorzitter mee, dat de heer Overtoom wel bereid was de mispelboomen wat in te snoeien. Aangezien hiermee echter niet veel bereikt werd, was het oordeel van 'het Dag. bestuur te trachten meer afdoende ^verbetering aan te brengen, waartoe van de [h.h. A. Overtoom, J. Ursem en wellicht ook wan den heer Wonder een strookje van hun 'aangrenzend land gekochr zou moeten wortlen; eerstgenoemde was daartoe wel be reid; de heer Wonder verklaarde daartegen 'mede geen bezwaar te hebben. Op deze ■wijze zou de bocht daar voor een goed deel weggenomen kunnen worden. Èen ander bezwaar is dat dit gedeelte van ^dien weg feitelijk eigendom is van de land- ,bezitters daar ter plas se. Overname van den weg werd dan mede gewenscht geacht. Na eenige discussie werd het Dag. bestuur Igemachtigd met de betrokkenen in overleg te treden. Algemeen was men overtuigd, dat op deze wijze een zeer belangrijke verbete ring tot stand zou kunnen komen, wat trouwens ook wel noodzakelijk werd ge acht. Hierna werd de vergadering gesloten, .waarbij de wensch werd uitgesproken, dat deze vergadering tot goede resultaten voor [den polder zal mogen leiden en dank gezegd voor de medewerking. 2GM0ND AAN ZEE. Een nieuwe kapel Bij de R. K. Vacantiekolonie „St. Joseph" *ordt meer en meer het gemis gevoeld van een eigen kapel voor de kinderen. Het bestuur heeft tot den bouw van een kerkje besloten, dat gesticht zal worden op het dagverblijf der zusters, het lagere ge deelte, achter het hoofdgebouw. De ontworpen kapel kan 320 zitplaatsen bevatten. t LIMMEN. Onder presidium van den heer D. D. £wart hield de Coöp. Boerenleenbank jaar vergadering in café Zomervreugd. De voorzitter opende en deelde mede dat ;h.et afgeloopen jaar niet ongunstig is ge- l.weest. De netto winst was 2174.14, het [aantal leden 191. In omloop zijn 308 spaarbankboekjes. De ontvangsten en uitga ven bedroegen 584.253.38. De winst over 1928 en 1929 bedroeg if ƒ5209.61. De aftredende bestuursleden rwerden herkozen en in de financieele com missie werden benoemd de heeren J. Nuyens f3r. en G. Blauw. li'.- De rentevoet voor spaargelden werd be- jipaald op 3.7 pet., vorig jaar 3,6 pet. Zoo ■noodig mag het bestuur den rentevoet wijzi gen. De rente voor voorschotten en hypothe ken bleef ongewijzigd. Door hét bestuur werd medegedeeld dat de voorzitter in Februari 25 jaar bestuurslid was geweest en als aandenken aan dit heu gelijk feit (zoowel voor de i 'ubeiaris als de (bank) was hem een cade :i aangeboden (Hierbij werd de wensch geuit dat hij nog een treeks van jaren zijn beste krachten aan de bank zal geven. (Instemming). Na behande rn'ng van huishoudelijke zaken volgde slui ting. HEILOO. In het bericht comité ambtsjubilé burge meester hebben we den heer Vrijburg ge- (roemd. Het blijkt dat onze correspondent '[dit niet juist heeft opgegeven. Het moet zijn fde heer W. Tamis. Het comité heeft dus als oag. bestuur de heeren Hopman, Tamis en Mevr. Stikkel-v. d. Kommer. CASTRICUM. Bollenzondag. In verband met het mooie voorjaarsweer fvan de laatste dagen ontwikkelen de boller zich goed, maar toch is het nog niet zooda ;nig dat Zondag een mooie tocht kan gemaakt .worden. Hier en daar staan enkele velden narcissen in bloei, maar het blijft bij enkele velden. Daar tusschen vindt men dan groote uitgestrekte velden van bloembollen, die door bet frissche groen dat zij tentoon spreiden, weldadig aandoen, maar een echte bollendag is de eerste week nog niet te verwachten. Blijft het v/eer zoo aanhouden clan zullen de vroegere tulpen met Paschen wel voor een groote gedeelte in bloei staan, maar eer der nog niet. Voor liefhebbers van het gezicht op groe ne velden, dat zoo frisch en versch van kleur is met hier en daar een mooi veldje narcis sen er tusschen, is een tocht wel aan te be- ivelen, maar anders wachtte men liever tot ■Paschen. Openbare verknoping Gister werd door notaris Stuyt geveild een boerenwoning in den kom van het dorp en ftwee perceelen weiland in den Castricummer- jpolder. Niettegenstaande de malaise in hel veehouders bedrijf was de opbrengst hoog te moemen al zou deze voor een maand zeker hooger geweest zijn. Perceel 1 woning en erf aan den Rijks weg werd in bod gebracht op 5050 door G $es erLgemijgd^ofi. j] 2QQ.daQrJ3_,JB». Het perceel weiland De Bijstemaker werd door J. Demoitee gebracht op 4425 en niet ge mijnd; het perceel Het Langeveld werd ge bracht op 7170 door J. Twisk en door den zelfden gemijnd op 50. De twee perceelen weiland werden hierna in combinatie ge mijnd door P. Twisk op 400, terwijl hierna de generale massa werd gemijnd op 16 door J. Twisk, zoodat de geheele verkooping opbracht 17311. Straatschenderij. Eenige- opgeschoten jongens schijnen de laatste weken overlast aan te doen aan ver schillende bewoners van de dorpskom. Zoo werd verleden week Vrijdagavond bij1 ver schillende het welbekende belletietrekkén uit gehaald en bij anderen de voordeur, voorna melijk winkeldeuren opengeworpen. Dit was de belhamels nog niet voldoende, want bij een ander rustig bewoner werd met kiezelsteenen tegen de ruiten geworpen met het resultaat, dat deze werden vernield. De bewoner van het perceel, die blijkbaar al meer last had gehad van deze straatschen derijen heeft thans de zaak in handen van de politie gegeven en het is deze gelukt de da ders op te sporen. Het zijn jengens van 12 tot 15 jaar. Het vervolg zal nu wel in Alk maar spelen. OTERLEEK. Woensdagavond hield de Vrijzinnig De mocratische kiesvereeniging haar jaarverga dering ten huize van den heer O. de Vries. De opkomst was niet groot, het bestuur en twee leden waren vertegenwoordigd. Het jaarverslag van den secretaris den heer S. Heringa en het jaarverslag van den penningmeester den heer P. Slot werden on der dankzegging goedgekeurd. De uitgaven bedroegen 15.80. De ontvangsten warea met inbegrip saldo 1928 36.88, batig sal do 21.08. De bestuursverkiezing had den volgenden uitslag: S. Heringa, voorzitter; J. Dekker, secretaris; P. Slot, penningmeester; leden J. Wagenaar, S. Hoogvorst. Na een geanimeerde rondvraag waarbij de heer Slot op de groote onbillijkheden, voorkomende in het vastrechtaanslag van het G. E. B. wees, sloot de voorzitter de ver gadering. EGMOND AAN DEN EOEF. De heer Jac. Schuit alhier is met 53.200 laagste inschrijver voor den bouw van een r.-k. zusterschool te Medemblik. (Van onzen Correspondent). Zooeven hebben de Duitsche bladen het be richt gebracht, dat dezer dagen de beide groote reederijen „Norddeutscher Lloyd" en „Hamburg-Amerika Linie" (Hapag) en in aansluiting eenige kleinere scheepvaartmaat schappijen als bijv. de „Hamburg-Süd", tot een overeenkomst zullen geraken, die tot op zekere hoogte het karakter van een samen smelting zal aannemen. Een overeenkomst, die men in hoofdlijnen met den soortgelijken, reeds lang bestaanden, tusschen onze „maat schappij Nederland" en den „Rotterdamschen Lloyd" zal kunnen vergelijken. En die zoover gaat, dat men vrijwel alle concurrentie wil opheffen, passagiers- en vrachtdienst gemeen schappelijk wil regelen en de winsten van het bedrijf over beide maatschappijen en bij ondernemingen gelijkelijk wil verdeelen. Waar wij Nederlanders in het lot van de groote zeevaart terecht een zoo levendig be lang stellen, kan dit bericht ons, dunkt mij, evenmin koud laten. Onze groote vaart op Ne- derlandsch-Indië geeft geen reden tot klagen. „Hclland-Amerika-Lijn" en „Koninklijke Hollandsche Lloyd" echter om deze twee nationale zeelijnen er nu maar eens uit te lichten leven, gelijk algemeen bekend is, niet in die weelde, welke men haar zoo vol gaarne zou toewenschen. Het ziet er niet naar uit, dat de toekomstige politiek der bui- tenlandsche, vooral ook der Duitsche han delsvloten, onze verbindingen met Noord- en Zuid-Amerika winstgevender maken zal! De concurrentie tusschen Bremen en Ham burg is altijd bijzonder heftig geweest en zij is dat eigenlijk, ondanks alle fusie-onderhan delingen, nog heden. Als typisch voorbeeld diene, dat de „Hapag" onlangs voor zijn schepen, die op Noord-Amerika varen, ad vertenties in de wereldpers heeft opgegeven, waarin nadrukkelijk verklaard wordt, dat deze schepen (vooral de z.g. „Ballin-Klas- se"), welke in deze dagen verbouwd zijn om grootere snelheden te bereiken, ondanks deze snelheid niet vibreeren, niet aan de bekende onaangename trilling onderhevig zijn. Een wenk aan het adres der Bremer directie, die niet ontkennen kan, dat deze trillingen hijvoorbeeld op haar verleden jaar in dienst gesteld prarbtschip „Bremen" het verblijf, vooral in het achterschip, vaak al lesbehalve tot een genoegen maken. Met zulke venijnigheden hebben Bremen en Hamburg elkaar door alle jaren heen In het vaarwater gezeten. Dat zij dezen strijd in de naaste toekomst zullen opgeven, is niet aan eigen neigingen te danken! De 'groote banken, welke achter deze maatschappijen staan, hebben weten door te zetten, dat door een gedeeltelijke fusie zeer groote uitgaven gespaard zullen worden. Bankdirecties heb ben nimmer voorkeur voor sportieve concur rentie gehad. Voor haar is geldverdienen de hoofdzaak. Leenen zij kapitalen, dan willen zij de grootst mogelijke zekerheid hebben, da' dit geld er op den uur met fljnke winst weer uitkomt. Geld verdienen willen ten slotte ook Hapag en Lloyd. Maar de mannen, die aan het hoofd dezer reederijen staan, hebben bo ven dien nog een hartstocht, die geld kost en waarbij het zeer onzeker is, of de winst oaarmec in gezonde verhouding staat. Dit is de hartstocht: de mooiste en de snelste sche pen te bezitten. In dezen wedstrijd staat tegenwoordig Bremen stellig bovenaan. Woensdagmiddag is de ruim 50.000 ton groote „Europa" van Bremerhaven uit voor haar eerste reis naar New York in zee gesto ken. Nabij Southamptor. kruiste zij de onge veer even groote en in hoofdzaak gelijkwaar dige „Bremen", die zich een wereldnaam ver worven heeft door het maginaire „blauwe lint der Oceaan" te veroveren, dat lange jaren in het bezit der Engelsche „Mauretania" ge weest is, die in de afgeloopen maanden on danks ombouw er niet in slagen kon het snel heidsrecord d.er «Bremen" te verbeteren. .Wel licht zal dezen zomer, als de periode der win terstormen voorbij is, de „Europa" nog snel ler blijken dan de „Bremen". Misschien zal de „Europa" er deze week reeds in slagen, van Cherbourg tot de vuurschepen van New York een grooter gemiddelde snelheid tot stand te brengen In elk geval bezit de „Lloyd" thans de twee fraaiste, snelste en meest moderne, en bovendien op drie of vier uitzonderingen (in hoofdzaak geconfiskeerde Duitsche schepen in Engelsch en Ameri- kaansch bezit) na, ook grootste schepen van alle handelsvloten ter wereld. Schrijver dezes heeft beide schepen tot welker „Express-Uasse" nog de 32.COO ton groote en zeer weelderig ingerichte „Colum- bus" behoort, die zich op het oogenblik op een wereldreis voor toeristen bevindt kort voor hun eerste uitreizen mogen bezichtigen. Ze behooren stellig tot het allerbeste, wat op dit gebied ooit door menschenhanden tot stand gebracht is. Wij Nederlanders kunnen op onze nieuwste schepen terecht trotsch zijn. Onze „Staten dam" moge dan ook al iets kleiner zijn dan de „Columbus" en dus een baby naast „Bre men" en „Europa", haar inrichting is stellig waard, naast deze reuzenschepen de aandacht te trekken. En er is zelfs onder de altijd op snelheid en superlatieven verzotte Noord- Amerikanen een groot percentage reizigers, dat liever langzaam reist, er de voorkeur aan geeft, twee tot vier dagen langer op zee te zijn en van de rust van een zeereis te ge nieten, in plaats van met een snelheid van 27 tot 28 zeemijlen over de golven voort te vlie gen. Een snelheid, die meestal ook een zenuw- prikkelend concert van vaak nauwelijks draag lijke trillingen met zich brengt. Schepen van een zoo geraffineerde vol maaktheid, een zoo rustige en weldadige luxe, een zoo imponeerdenden omvang als deze „Bremen" en deze „Europa" echter heeft Nederland niet, heeft eigenlijk geen enkele andere zeevarende natie ter wereld. Duitsch- land heeft naar buiten toe steeds heete tranen geweend, dat het zijn oceaanreuzen, zijn trotsche zeebodems van boven de* 50,000 ton, die kort vóór den oorlog vooral door de en ergie van wijlen Ballin door de „Hapag" ge bouwd waren, aan den vijand heeft moeten afgeven. Maar voor de ingewijden waren het krokodillentranen. Want al is de gezamen lijke tonnage der Duitsche !r idelsvloot van voor den wereldoorlog nog altijd niet be reikt, Bremen en Hamburg bezitten thans zal van schepen, die pas de laatste drie tot vijf jaren de werven verlaten hebben en met welke zich de zeekasteelen van Engeland, Frank rijk en Amerika, van Italië en Nederland (de „Statendam" uitgezonderd) niet meten kun nen. Het publiek, dat thans door Unter-den- Linden wandelt, waar de groote kantoren der internationale scheepvaartmaatschappijen ge vestigd zijn, blijft zich uitsluitend voor de vensters van den „Norddeutschen Lloyd" ver dringen, waar de modellen van de beroemd geworden „Bremen" en „Europa" te zien zijn. En in het drukke zomer- en herfstseizoen zijn deze beide schepen straks voor alle rei zen uitverkocht. Voor den Yankee hepfi meestal slechts het allernieuwste, het sensa- tioneele voldoende aantrekkingskracht. Is het „record-schip" tevens een der grootste en weelderigste op aarde, dan heeft het de grootste kansen, de geweldige sommen, die er in vastgelegd zijn, nog tijdig té kunnen amortiseeren. Wat iets zeggen wil, als men bedenkt, dat één enkele overtocht van de „Bremen" of de „Europa" de ronde som van één mihoen mark aan bedrijfskosten ver slindt (waartegenover dan echter 1 tot 2 millioen mark inkomsten staan als het scbip zeer goed bezet, dan wel geheel uitverkocht is). In Duitsche scheepvaartkringen is men het er na den oorlog steeds oneens over geweest, of zulke geweldige schepen de meeste toe komst hebben dan wel de kleinere, waardoor niet zulke enorme kapitalen aan de onder neming onttrokken worden. Bremen heeft zeer spoedig groote weeldeschepen gebouwd, Hamburg echter, dat vóór 1914 onder Ballin'. leiding eveneens bij Engeland en Amerika niet wilde achterblijven en het record der allerge weldigste drijvende luxe-hotels op zijn naam had, is na den oorlog, dank zij dr. Cuno, tot andere inzichten gekomen en is bij1 de kleinere schepen gebleven. De gedeeltelijke fusie zal nu aan dezen strijd een einde maken. Het Duitsche scheepvaartconcern zal over schepen van alle afmetingen beschikken, en zal de winst der reuzen gering blijken, dan zal dat door de kleinere vaartuigen zoo mo gelijk weer worden goedgemaakt. Geheel afgezien echter van zulke techni sche vraagstukken moet men zijn bewonde ring uitspreken voor wat de Hansa-reeders in Bremen, onder leiding van den directeur- generaal van den Norddeutschen Lloyd, Ge- heimrat Stimming, de laatste jaren tot stand gebracht hebben! Mijn wandelingen door „Bremen" en „Europa" waarbij ik geen oogenblik rust genomen had, hebben beide malen niet minder dan drie uren onafgebro ken geduurd. De geweldige afstanden in deze reuzen met negen tot elf verdiepingen, die tallooze liften noodig maken, kan de reiziger, die met schepen van onze nationale onder nemingen vertrouwd is, zich nauwelijks voor stellen. Aan vaartuigen en dat is een be zwaar voor vele overzeereizigers herinne ren zulke reuzen eigenlijk nauwelijks meer. Vooral in de eerste klasse, die als gewoonlijk in het middenschip gelegen is, wandelt men thans over een lengte van eenige honderden meters door zalen en winkelstraten, die men op het vasteland slechts in de allergrootste weeldehotels in zulke afmetingen pleegt aan te treffen. Het schip is de voortzetting van het hotel in Eerlijn en de overgang naar het hotel in New-York. Slechts trilling en (ook bij zulke reuzen vaak nog onaangename) deining herinneren er aan, dat men zich niet meer op het land bevindt. Maar reizen met zulke schepen is in de eerste klasse althans nog slechts het voor- ïecht van menschen, voor wie het er niet op aankomt of zij voor vijf tot zes dagen aan boord duizend gulden meer of minder uit geven. Hutten voor één persoon, met douche of badkamer, kosten tot 600 dollar per over tocht. In het a-la-carte restaurant op het aller hoogste dek, waar die passagiers hun maal tijden gebruiken, die zich met het vulgus pro- fanum der eerste klasse niet „encanailleeren willen, moet men prijzen betalen, die de Ne derlanders slechts in zijn beroemde ,,viscn- restaurants" der groote steden pleegt uit te geven. Waartegenover dan weer moet toegege ven worden dat (gelijk trouwens ook op de „Statendam") in de lagere klassen en zelfs in de zoogenaamde „touristen klasse" voor be trekkelijk weinig geld meer geboden wordt, dan men nog kort geleden in de eerste klasse der internationale handelsvlootverlangen durfde. De tweede klasse op „Bremen" en „Europa biedt zalen en hutten, die een kwarteeuw ge leden bijvoorbeeld op onze nieuwste Indi sche mailbooten in zulk een omvang en met zooveel verfijnde luxe ondenkbaar waren. Willen wij thans de concurrentie op de wereldzeeën tegen zulke geperfectionneerde weelde-schepen volhouden, dan zullen we geld in onze handelsvloot moeten gaan ste ken en bij de propaganda ons eindelijk moe ten gaan herinneren, dat het spreekwoord „de cost gaet voor den baet uit" op Nederland- schen bodem geboren werd! DE WINKELSLUITING TE HILVERSUM. Een commissie uit de Kamer van Koop handel en Fabrieken voor Gooiland heeft haar oordeel inzake de winkelsluiting aan den burgemeester van Hilversum te kennen gegeven. Zij is van oordeel, dat de gedwon gen winkelsluiting op een voor- of namid dag in de week te Hilversum thans niet moet worden ingevoerd, omdat de overgroofe meerderheid der winkeliers daarop geen prijs stelt. Zij meent verder, dat, wanneet men toch tot een regeling overgaat, een vrije middag de voorkeur verdient boven een vrijen och tend of middag vallen, dan moet Hilversum sluit bij Amsterdam en Utrecht, waarbij zij uitgaat van de veronderstelling dat beide ge noemde steden denzelfden ochtend of middag tot sluiting zullen verplichten. Mocht dit niet het geval zijn en de door deze gemeenten aangenomen sluiting niet op denzelfden och tend of midag vallen, dan moet Hilversum zich richten naar Amsterdam. apm Eafcï&ir-t: 1 araMCHSjgj Zooals men weet, is dit inderdaad het geval .geweest en de „Europa" voert nu de blauwe wimpel Red. AJkm. Gri. DE BRAND AAN BOORD VAN HET STOOMSCHIP „BLIJDENDIJK". Een deel der opvarenden met de „Rotterdam" in de Maasstad aangekomen. Dinsdagavond is het stoomschip „Rotter dam" van den kruistocht door de Middel- landsche Zee te Rotterdam aangekomen met aan boord den derden machinist, den vier den machinist, den assistent-machinist en vierden stuurman en den leerling-stuurman, den hofmeester en den marconist van het stoomschip „Blijdendijk", dat de vorige maand onder Suez een zware brand aan boord heeft gehad. Gistermorgen heeft de correspondent van het Hbl. een onderhoud gehad met den vier den stuurman, den heer De Kat De stuur man vertelde dat omstreeks half zes Zon dagavond den 16den Maart rook werd op gemerkt, komende uit den luchtkoker van ruim 5. Het schip was ongeveer 60 mijl van Suez. Zoodra men bemerkte, dat er brand was in het ruim, werden slangen uitgelegd en men begon te blusschen door de luchtko kers heen. In het ruim echter vond het vuur fretig voedsel in de lading kapok, rubber en alen sizal. Vrijwel onmiddellijk stond het geheele ruim in lichtelaaie en er viel maar weinig aan te doen. Bovendien sloeg het vuur weldra over naar ruim 6 en vandaar weer door het spardek naar de dieptank van ruim 4, welke tank met palmolie was ge vuld. Op het tusschendek stpnden bovendien vaten palmolie en ook deze vaten begonnen te branden en zij sprongen met groote knal len uit elkaar. Het blusschingswerk werd al moeilijker en moeilijker. Het dek stond roodheet en begon te golven; de luchtkokers vielen over het dek heen en het was onmogelijk om op het dek te blijven loopen tengevolge van de hitte. De kapitein, de heer C. H. Tirion, hield het schip nog zooveel mogelijk van den wind, maar tegen den avond was het schip niet meer te besturen. Er werden telegram men uitgezonden en de sloepen werden klaar gehangen. Eerst kreeg men assistentie van het Engelsche stoomschip „Birchbank". Het vuur breidde zich al meer en meer uit en bo vendien stond er een frissche bries. Men tastte den brand met zes stralen aan maar vrijwel het geheele schip stond in wei' nig uren in lichtelaaie. Op het achterschip stonden vaten citronel en ook die vaten vlo gen in brand. Met geweldige knallen vlogen de vaten brandend en wel ongeveer honderd meter de lucht in en het werd allengs ge vaarlijk voor de bemanning om nog langer aan boord te blijven. Het dek stond witheet Kort nadat de vaten citronel waren gaan branden dat was omstreeks half elf des avonds kwam er een sleepboot uit Suez De bemanning, bestaande uit zestig man, dé dertien officieren meegerekend, 'zijn aan boord van de sleepboot gegaan. De bemanning, welke geheel uit Laskaren en Javanen bestond, heeft zich buitengewoon kranig gehouden. Tot het laatste toe hebben zij deel genomen aan de blussching en toen eenmaal het schip verlaten moest worden heeft de bemanning zich ook buitengewoon rustig gedragen. De kapitein, de hoofdma chinist, de tweede machinist en de tweede stuurman zijn teruggegaan naar boord me' het inmiddels gekomen Deensche bergings- vaartuig „Protector". Zoodra het schip onbestuurbaar was ge worden, had de kapitein bet voor anker ge legd. De „Protector" heeft de ankerketting met een steekvlam doorgebrand en daarna het schip op het strand gezet. Naar stuurman De Kat nog vertelde, was de radio-installatie tengevolge van den brand weldra onklaar geraakt, maar de marconisl heeft nog tot het laatste oogenblik met de toplamp geseind. Omtrent de oorzaak van den brand kan met zekerheid niets worden gezegd. Naar alle waarschijnlijkheid is hef vuur te wijten san broeiing in de lading. Hoewel men ech- «waii'irar ter den dag te voren nog in de ruimen was geweest, had men niets bijzonders gemerkt. INTERNATIONALE ZAKKEN ROLLER OVER DE GRENS GEZET. In Den Haag trok Dinsdag een vreemde ling de aandacht van een der beambten van den vreemdelingendienst. Daarom werd hem verzocht even mede te gaan naar het hoofd bureau van politie, daar hij zich als vreem deling niet voldoende kon legimiteeren. Bij onderzoek bleek, dat de aangehoudene een zeer bekende internationale zakkenroller was. Deze man heeft echter niets uit te staan met de bende, die eenige maanden ge. leden in de residentie is aangehouden en waarvan de hoofdpersoon zijn slag pleegde te slaan in verschillende schouwburgen. De thans gearresteerde had echter nog geen ge- legenheid gehad zijn zakkenrollerstalenten aan den dag te leggen. Hij vertoefde pas drie dagen in het land. De ongewenschtf vreemdeling is gister over de grens gezet EEN NIEUWE MAILBOOT. De snelste van den Rotterdam schen Lloyd. Gister heeft de Rotterdamsche Lloyd de „Baloeran", zijn jongste mailschip uit Landen van de bouwers (de maatschappij „De Schelde" en de maatschappij voor scheeps- en werktuigbouw „Fijenoord") aanvaard. Het is een schip van 17000 bruto registerton, dat nu aan de Nederlandsche handelsvloot toe gevoegd en gereed is voor de vaart. Op haar technischen proeftocht heeft het schip reeds zijn snelheidsproeven afgelegd. De twee Schelde-Sultzer-dieselmotoren, elk van 7000 as paardekracht, hebben de „Ba loeran", die gecontracteerd was op een snel heid van 18.5 mijl, af en toe de 19 mijl doen halen. DE MILITAIREN EN HET 1 MEI FEEST. Op de vragen van den heer Van Zadel» hoff om zoo mogelijk maatregelen te treffen, waardoor het mogelijk wordt, dat militairen, die dit verzoeken, den dag van 1 Mei verlof krijgen, om het 1 Mei-feest der arbeiders te kunnen meevieren, heeft de minister van de fensie geantwoord: Het is niet mogelijk om aan hen, die on der de wapenen zijn en die daartoe het ver zoek doen, de gelegenheid te geven den len Mei als feestdag te vieren, omdat evenge- noemde datum niet is een nationale of ker- kelijke feestdag. Aan militairen, die dit verzoeken, kan op 1 Mei, op gelijken voet als op andere dagen, verlof worden verleend, indien het dienstbe lang en de geldende verlofregeling zulks toe laten. Zij zijn echter gehouden de op hen in gevolge het Reglement betreffende de Krijgs tucht rustende verplichtingen met betrekking tot de deelneming van militairen aan optoch ten, betoogingen en vergaderingen na te komen. Bedoeld verlof wordt in mindering gebracht van het aantal verlofdagen, waar op zij recht hebben. Doordat de eerste vraag ontkennend is be antwoord vervalt de beantwoording van vraag 2. ONTSNAPTE GEVANGENE GEARRESTEERD. Verdacht van nieuwe diefstalleh Te Maasbracht is aangehouden de per soon, die ervan verdacht werd verschillende diefstallen onder Zeelst (gemeente Veldho ven) te hebben gepleegd. Bij zijn aanhou ding was hij nog in het bezit van de gesto len goederen. Het bleek een zekere S. te zijn. die uit de strafgevangenis te Breda was ont vlucht. S. heeft bekend diefstallen in de om streken van Eindhoven te hebben gepleegd. Hij is naar de straigevangenis te Breda te ruggebracht. HET „VAN EEDENFONDS". Voor het z.g. Van Eedenfonds is, naa men uit Bussum meldt, bijna 15000 bijeen gebracht. Den dichter zal maandelijks een toelage worden verstrekt. Eenige leden van het comité zullen het financieel beheer voe ren. VERWARMINGSKETEL GESPRONGEN Gistermorgen is op de kweekerij van den heer J. Verwey te Berkel en Rodenrijs een verwarmingsketel, die diende om een com plex kassen te verwarmen, uit elkaar ge sprongen. Het ketelhuis werd grootendeels vernield. Er was nog geen personeel aanwe zig, zoodat geen persoonlijke ongevallen voorkwamen. Vermoedelijk moet de oorzaak v®?,. (jnScva' le wijten zijn aan kwaad willigheid. DE VERZAKKINGEN IN DE SPOORLIJN GOUDA— ROTTERDAM. Aangezien de verzakking voor een grool deel weer hersteld is, kunnen verschillende treinen over dit baanvak weder ingevoegd worden. Slechts de locomotieven van zeer zwaar rijden r naen over dit baanvak nog nie« KORTE BERICHTEN. Dinsdag gehouden gemeente "'ng van Maastricht werd in principe &ten t0 ^et inrichten van een raads- luvt nstadstaveerne in den kelder van hm,u? DlS?h.ui8' h<;t monumentaal gf Staat me* {ront naar Gioote Staat, thans nog in huur bij de Oo^ii£ 'aarverslag van de Inrichting voor rep "vermeldt een legaat van mevr. f 25 finn sschoPSwift te Den Haag van 25.000 en een belangrijke gift van H. M- gen vrnndm"Teder- De iaarlijksche bijdra- Du rel- .0^a^eurs en leden gaan achteruit»

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1930 | | pagina 6