Schoonmaaktijd
Brieven uit Berliin.
yi/ S tmetcen n*deeli* sald0
Binnenland
Bestand tegen
zwaar gebruik
reror«wi*S
Ruwe, roode of schrijnende handen
weer gaaf, zacht en mooi door Pu rol
anders in de toekomst er wel toe zal moeten
'komen een brug te leggen.
Door den heer Van Langen werd, naai
|(hij veronderstelde uit naam van zeer vele
[belanghebbenden, dank gebracht aan het be
stuur voor de groote verbeteringen, welke tot
stand waren gebracht ter verbetering van
thet vaarwater. Voorts vroeg spr. naar de
kluft bij den overweg op den Westdijk aan
'de spoorlijn N.-Scharwoude Station-dorp.
i Door den voorzitter is daarover gecorres
pondeerd met de spoorwegdirectie, met het
^resultaat, dat aan den opzichter opdracht tot
Cverbeterfng is gegeven. Verwacht mag wor-
[den, dat dit niet spoedig onder handen
fzal worden genomen. Spr. vroeg hoe het
[stond met verbetering van den Donkeren
|weg, waarop werd geantwoord, dat de voor-
Fzitter hieromtrent straks mededeelingen zal
doen.
Aangezien de rondvraaglijst niets meer op
leverde, deelde de voorzitter mee, dat de heer
Overtoom wel bereid was de mispelboomen
wat in te snoeien. Aangezien hiermee echter
niet veel bereikt werd, was het oordeel van
'het Dag. bestuur te trachten meer afdoende
^verbetering aan te brengen, waartoe van de
[h.h. A. Overtoom, J. Ursem en wellicht ook
wan den heer Wonder een strookje van hun
'aangrenzend land gekochr zou moeten
wortlen; eerstgenoemde was daartoe wel be
reid; de heer Wonder verklaarde daartegen
'mede geen bezwaar te hebben. Op deze
■wijze zou de bocht daar voor een goed deel
weggenomen kunnen worden.
Èen ander bezwaar is dat dit gedeelte van
^dien weg feitelijk eigendom is van de land-
,bezitters daar ter plas se. Overname van den
weg werd dan mede gewenscht geacht.
Na eenige discussie werd het Dag. bestuur
Igemachtigd met de betrokkenen in overleg te
treden. Algemeen was men overtuigd, dat
op deze wijze een zeer belangrijke verbete
ring tot stand zou kunnen komen, wat
trouwens ook wel noodzakelijk werd ge
acht.
Hierna werd de vergadering gesloten,
.waarbij de wensch werd uitgesproken, dat
deze vergadering tot goede resultaten voor
[den polder zal mogen leiden en dank gezegd
voor de medewerking.
2GM0ND AAN ZEE.
Een nieuwe kapel
Bij de R. K. Vacantiekolonie „St. Joseph"
*ordt meer en meer het gemis gevoeld van
een eigen kapel voor de kinderen.
Het bestuur heeft tot den bouw van een
kerkje besloten, dat gesticht zal worden op
het dagverblijf der zusters, het lagere ge
deelte, achter het hoofdgebouw.
De ontworpen kapel kan 320 zitplaatsen
bevatten.
t
LIMMEN.
Onder presidium van den heer D. D.
£wart hield de Coöp. Boerenleenbank jaar
vergadering in café Zomervreugd.
De voorzitter opende en deelde mede dat
;h.et afgeloopen jaar niet ongunstig is ge-
l.weest. De netto winst was 2174.14, het
[aantal leden 191. In omloop zijn 308
spaarbankboekjes. De ontvangsten en uitga
ven bedroegen 584.253.38.
De winst over 1928 en 1929 bedroeg
if ƒ5209.61. De aftredende bestuursleden
rwerden herkozen en in de financieele com
missie werden benoemd de heeren J. Nuyens
f3r. en G. Blauw.
li'.- De rentevoet voor spaargelden werd be-
jipaald op 3.7 pet., vorig jaar 3,6 pet. Zoo
■noodig mag het bestuur den rentevoet wijzi
gen. De rente voor voorschotten en hypothe
ken bleef ongewijzigd.
Door hét bestuur werd medegedeeld dat
de voorzitter in Februari 25 jaar bestuurslid
was geweest en als aandenken aan dit heu
gelijk feit (zoowel voor de i 'ubeiaris als de
(bank) was hem een cade :i aangeboden
(Hierbij werd de wensch geuit dat hij nog een
treeks van jaren zijn beste krachten aan de
bank zal geven. (Instemming). Na behande
rn'ng van huishoudelijke zaken volgde slui
ting.
HEILOO.
In het bericht comité ambtsjubilé burge
meester hebben we den heer Vrijburg ge-
(roemd. Het blijkt dat onze correspondent
'[dit niet juist heeft opgegeven. Het moet zijn
fde heer W. Tamis. Het comité heeft dus als
oag. bestuur de heeren Hopman, Tamis en
Mevr. Stikkel-v. d. Kommer.
CASTRICUM.
Bollenzondag.
In verband met het mooie voorjaarsweer
fvan de laatste dagen ontwikkelen de boller
zich goed, maar toch is het nog niet zooda
;nig dat Zondag een mooie tocht kan gemaakt
.worden. Hier en daar staan enkele velden
narcissen in bloei, maar het blijft bij enkele
velden. Daar tusschen vindt men dan groote
uitgestrekte velden van bloembollen, die door
bet frissche groen dat zij tentoon spreiden,
weldadig aandoen, maar een echte bollendag
is de eerste week nog niet te verwachten.
Blijft het v/eer zoo aanhouden clan zullen
de vroegere tulpen met Paschen wel voor
een groote gedeelte in bloei staan, maar eer
der nog niet.
Voor liefhebbers van het gezicht op groe
ne velden, dat zoo frisch en versch van kleur
is met hier en daar een mooi veldje narcis
sen er tusschen, is een tocht wel aan te be-
ivelen, maar anders wachtte men liever tot
■Paschen.
Openbare verknoping
Gister werd door notaris Stuyt geveild een
boerenwoning in den kom van het dorp en
ftwee perceelen weiland in den Castricummer-
jpolder. Niettegenstaande de malaise in hel
veehouders bedrijf was de opbrengst hoog te
moemen al zou deze voor een maand zeker
hooger geweest zijn.
Perceel 1 woning en erf aan den Rijks
weg werd in bod gebracht op 5050 door G
$es erLgemijgd^ofi. j] 2QQ.daQrJ3_,JB». Het
perceel weiland De Bijstemaker werd door J.
Demoitee gebracht op 4425 en niet ge
mijnd; het perceel Het Langeveld werd ge
bracht op 7170 door J. Twisk en door den
zelfden gemijnd op 50. De twee perceelen
weiland werden hierna in combinatie ge
mijnd door P. Twisk op 400, terwijl hierna
de generale massa werd gemijnd op 16
door J. Twisk, zoodat de geheele verkooping
opbracht 17311.
Straatschenderij.
Eenige- opgeschoten jongens schijnen de
laatste weken overlast aan te doen aan ver
schillende bewoners van de dorpskom. Zoo
werd verleden week Vrijdagavond bij1 ver
schillende het welbekende belletietrekkén uit
gehaald en bij anderen de voordeur, voorna
melijk winkeldeuren opengeworpen.
Dit was de belhamels nog niet voldoende,
want bij een ander rustig bewoner werd met
kiezelsteenen tegen de ruiten geworpen met
het resultaat, dat deze werden vernield. De
bewoner van het perceel, die blijkbaar al
meer last had gehad van deze straatschen
derijen heeft thans de zaak in handen van de
politie gegeven en het is deze gelukt de da
ders op te sporen. Het zijn jengens van 12
tot 15 jaar. Het vervolg zal nu wel in Alk
maar spelen.
OTERLEEK.
Woensdagavond hield de Vrijzinnig De
mocratische kiesvereeniging haar jaarverga
dering ten huize van den heer O. de Vries.
De opkomst was niet groot, het bestuur
en twee leden waren vertegenwoordigd.
Het jaarverslag van den secretaris den
heer S. Heringa en het jaarverslag van den
penningmeester den heer P. Slot werden on
der dankzegging goedgekeurd. De uitgaven
bedroegen 15.80. De ontvangsten warea
met inbegrip saldo 1928 36.88, batig sal
do 21.08.
De bestuursverkiezing had den volgenden
uitslag: S. Heringa, voorzitter; J. Dekker,
secretaris; P. Slot, penningmeester; leden
J. Wagenaar, S. Hoogvorst.
Na een geanimeerde rondvraag waarbij
de heer Slot op de groote onbillijkheden,
voorkomende in het vastrechtaanslag van
het G. E. B. wees, sloot de voorzitter de ver
gadering.
EGMOND AAN DEN EOEF.
De heer Jac. Schuit alhier is met 53.200
laagste inschrijver voor den bouw van een
r.-k. zusterschool te Medemblik.
(Van onzen Correspondent).
Zooeven hebben de Duitsche bladen het be
richt gebracht, dat dezer dagen de beide
groote reederijen „Norddeutscher Lloyd" en
„Hamburg-Amerika Linie" (Hapag) en in
aansluiting eenige kleinere scheepvaartmaat
schappijen als bijv. de „Hamburg-Süd", tot
een overeenkomst zullen geraken, die tot op
zekere hoogte het karakter van een samen
smelting zal aannemen. Een overeenkomst,
die men in hoofdlijnen met den soortgelijken,
reeds lang bestaanden, tusschen onze „maat
schappij Nederland" en den „Rotterdamschen
Lloyd" zal kunnen vergelijken. En die zoover
gaat, dat men vrijwel alle concurrentie wil
opheffen, passagiers- en vrachtdienst gemeen
schappelijk wil regelen en de winsten van het
bedrijf over beide maatschappijen en bij
ondernemingen gelijkelijk wil verdeelen.
Waar wij Nederlanders in het lot van de
groote zeevaart terecht een zoo levendig be
lang stellen, kan dit bericht ons, dunkt mij,
evenmin koud laten. Onze groote vaart op Ne-
derlandsch-Indië geeft geen reden tot klagen.
„Hclland-Amerika-Lijn" en „Koninklijke
Hollandsche Lloyd" echter om deze twee
nationale zeelijnen er nu maar eens uit te
lichten leven, gelijk algemeen bekend is,
niet in die weelde, welke men haar zoo vol
gaarne zou toewenschen. Het ziet er niet
naar uit, dat de toekomstige politiek der bui-
tenlandsche, vooral ook der Duitsche han
delsvloten, onze verbindingen met Noord- en
Zuid-Amerika winstgevender maken zal!
De concurrentie tusschen Bremen en Ham
burg is altijd bijzonder heftig geweest en zij
is dat eigenlijk, ondanks alle fusie-onderhan
delingen, nog heden. Als typisch voorbeeld
diene, dat de „Hapag" onlangs voor zijn
schepen, die op Noord-Amerika varen, ad
vertenties in de wereldpers heeft opgegeven,
waarin nadrukkelijk verklaard wordt, dat
deze schepen (vooral de z.g. „Ballin-Klas-
se"), welke in deze dagen verbouwd zijn om
grootere snelheden te bereiken, ondanks deze
snelheid niet vibreeren, niet aan
de bekende onaangename trilling onderhevig
zijn. Een wenk aan het adres der Bremer
directie, die niet ontkennen kan, dat deze
trillingen hijvoorbeeld op haar verleden jaar
in dienst gesteld prarbtschip „Bremen" het
verblijf, vooral in het achterschip, vaak al
lesbehalve tot een genoegen maken.
Met zulke venijnigheden hebben Bremen
en Hamburg elkaar door alle jaren heen In
het vaarwater gezeten. Dat zij dezen strijd
in de naaste toekomst zullen opgeven, is niet
aan eigen neigingen te danken! De 'groote
banken, welke achter deze maatschappijen
staan, hebben weten door te zetten, dat door
een gedeeltelijke fusie zeer groote uitgaven
gespaard zullen worden. Bankdirecties heb
ben nimmer voorkeur voor sportieve concur
rentie gehad. Voor haar is geldverdienen de
hoofdzaak. Leenen zij kapitalen, dan willen
zij de grootst mogelijke zekerheid hebben, da'
dit geld er op den uur met fljnke winst weer
uitkomt. Geld verdienen willen ten slotte ook
Hapag en Lloyd. Maar de mannen, die aan
het hoofd dezer reederijen staan, hebben bo
ven dien nog een hartstocht, die geld kost en
waarbij het zeer onzeker is, of de winst
oaarmec in gezonde verhouding staat. Dit is
de hartstocht: de mooiste en de snelste sche
pen te bezitten.
In dezen wedstrijd staat tegenwoordig
Bremen stellig bovenaan.
Woensdagmiddag is de ruim 50.000 ton
groote „Europa" van Bremerhaven uit voor
haar eerste reis naar New York in zee gesto
ken. Nabij Southamptor. kruiste zij de onge
veer even groote en in hoofdzaak gelijkwaar
dige „Bremen", die zich een wereldnaam ver
worven heeft door het maginaire „blauwe lint
der Oceaan" te veroveren, dat lange jaren in
het bezit der Engelsche „Mauretania" ge
weest is, die in de afgeloopen maanden on
danks ombouw er niet in slagen kon het snel
heidsrecord d.er «Bremen" te verbeteren. .Wel
licht zal dezen zomer, als de periode der win
terstormen voorbij is, de „Europa" nog snel
ler blijken dan de „Bremen". Misschien zal
de „Europa" er deze week reeds in slagen,
van Cherbourg tot de vuurschepen van New
York een grooter gemiddelde snelheid tot
stand te brengen In elk geval bezit de
„Lloyd" thans de twee fraaiste, snelste en
meest moderne, en bovendien op drie of vier
uitzonderingen (in hoofdzaak geconfiskeerde
Duitsche schepen in Engelsch en Ameri-
kaansch bezit) na, ook grootste schepen van
alle handelsvloten ter wereld.
Schrijver dezes heeft beide schepen tot
welker „Express-Uasse" nog de 32.COO ton
groote en zeer weelderig ingerichte „Colum-
bus" behoort, die zich op het oogenblik op
een wereldreis voor toeristen bevindt kort
voor hun eerste uitreizen mogen bezichtigen.
Ze behooren stellig tot het allerbeste, wat op
dit gebied ooit door menschenhanden tot
stand gebracht is.
Wij Nederlanders kunnen op onze nieuwste
schepen terecht trotsch zijn. Onze „Staten
dam" moge dan ook al iets kleiner zijn dan
de „Columbus" en dus een baby naast „Bre
men" en „Europa", haar inrichting is stellig
waard, naast deze reuzenschepen de aandacht
te trekken. En er is zelfs onder de altijd op
snelheid en superlatieven verzotte Noord-
Amerikanen een groot percentage reizigers,
dat liever langzaam reist, er de voorkeur aan
geeft, twee tot vier dagen langer op zee te
zijn en van de rust van een zeereis te ge
nieten, in plaats van met een snelheid van 27
tot 28 zeemijlen over de golven voort te vlie
gen. Een snelheid, die meestal ook een zenuw-
prikkelend concert van vaak nauwelijks draag
lijke trillingen met zich brengt.
Schepen van een zoo geraffineerde vol
maaktheid, een zoo rustige en weldadige luxe,
een zoo imponeerdenden omvang als deze
„Bremen" en deze „Europa" echter heeft
Nederland niet, heeft eigenlijk geen enkele
andere zeevarende natie ter wereld. Duitsch-
land heeft naar buiten toe steeds heete tranen
geweend, dat het zijn oceaanreuzen, zijn
trotsche zeebodems van boven de* 50,000 ton,
die kort vóór den oorlog vooral door de en
ergie van wijlen Ballin door de „Hapag" ge
bouwd waren, aan den vijand heeft moeten
afgeven. Maar voor de ingewijden waren het
krokodillentranen. Want al is de gezamen
lijke tonnage der Duitsche !r idelsvloot van
voor den wereldoorlog nog altijd niet be
reikt, Bremen en Hamburg bezitten thans zal
van schepen, die pas de laatste drie tot vijf
jaren de werven verlaten hebben en met welke
zich de zeekasteelen van Engeland, Frank
rijk en Amerika, van Italië en Nederland (de
„Statendam" uitgezonderd) niet meten kun
nen.
Het publiek, dat thans door Unter-den-
Linden wandelt, waar de groote kantoren der
internationale scheepvaartmaatschappijen ge
vestigd zijn, blijft zich uitsluitend voor de
vensters van den „Norddeutschen Lloyd" ver
dringen, waar de modellen van de beroemd
geworden „Bremen" en „Europa" te zien
zijn. En in het drukke zomer- en herfstseizoen
zijn deze beide schepen straks voor alle rei
zen uitverkocht. Voor den Yankee hepfi
meestal slechts het allernieuwste, het sensa-
tioneele voldoende aantrekkingskracht. Is het
„record-schip" tevens een der grootste en
weelderigste op aarde, dan heeft het de
grootste kansen, de geweldige sommen, die
er in vastgelegd zijn, nog tijdig té kunnen
amortiseeren. Wat iets zeggen wil, als men
bedenkt, dat één enkele overtocht van de
„Bremen" of de „Europa" de ronde som van
één mihoen mark aan bedrijfskosten ver
slindt (waartegenover dan echter 1 tot 2
millioen mark inkomsten staan als het scbip
zeer goed bezet, dan wel geheel uitverkocht
is).
In Duitsche scheepvaartkringen is men het
er na den oorlog steeds oneens over geweest,
of zulke geweldige schepen de meeste toe
komst hebben dan wel de kleinere, waardoor
niet zulke enorme kapitalen aan de onder
neming onttrokken worden. Bremen heeft
zeer spoedig groote weeldeschepen gebouwd,
Hamburg echter, dat vóór 1914 onder Ballin'.
leiding eveneens bij Engeland en Amerika niet
wilde achterblijven en het record der allerge
weldigste drijvende luxe-hotels op zijn naam
had, is na den oorlog, dank zij dr. Cuno, tot
andere inzichten gekomen en is bij1 de kleinere
schepen gebleven.
De gedeeltelijke fusie zal nu aan dezen
strijd een einde maken.
Het Duitsche scheepvaartconcern zal over
schepen van alle afmetingen beschikken, en
zal de winst der reuzen gering blijken, dan
zal dat door de kleinere vaartuigen zoo mo
gelijk weer worden goedgemaakt.
Geheel afgezien echter van zulke techni
sche vraagstukken moet men zijn bewonde
ring uitspreken voor wat de Hansa-reeders in
Bremen, onder leiding van den directeur-
generaal van den Norddeutschen Lloyd, Ge-
heimrat Stimming, de laatste jaren tot stand
gebracht hebben! Mijn wandelingen door
„Bremen" en „Europa" waarbij ik geen
oogenblik rust genomen had, hebben beide
malen niet minder dan drie uren onafgebro
ken geduurd. De geweldige afstanden in deze
reuzen met negen tot elf verdiepingen, die
tallooze liften noodig maken, kan de reiziger,
die met schepen van onze nationale onder
nemingen vertrouwd is, zich nauwelijks voor
stellen. Aan vaartuigen en dat is een be
zwaar voor vele overzeereizigers herinne
ren zulke reuzen eigenlijk nauwelijks meer.
Vooral in de eerste klasse, die als gewoonlijk
in het middenschip gelegen is, wandelt men
thans over een lengte van eenige honderden
meters door zalen en winkelstraten, die men
op het vasteland slechts in de allergrootste
weeldehotels in zulke afmetingen pleegt aan
te treffen. Het schip is de voortzetting van
het hotel in Eerlijn en de overgang naar het
hotel in New-York. Slechts trilling en (ook
bij zulke reuzen vaak nog onaangename)
deining herinneren er aan, dat men zich niet
meer op het land bevindt.
Maar reizen met zulke schepen is in de
eerste klasse althans nog slechts het voor-
ïecht van menschen, voor wie het er niet op
aankomt of zij voor vijf tot zes dagen aan
boord duizend gulden meer of minder uit
geven. Hutten voor één persoon, met douche
of badkamer, kosten tot 600 dollar per over
tocht. In het a-la-carte restaurant op het aller
hoogste dek, waar die passagiers hun maal
tijden gebruiken, die zich met het vulgus pro-
fanum der eerste klasse niet „encanailleeren
willen, moet men prijzen betalen, die de Ne
derlanders slechts in zijn beroemde ,,viscn-
restaurants" der groote steden pleegt uit te
geven.
Waartegenover dan weer moet toegege
ven worden dat (gelijk trouwens ook op de
„Statendam") in de lagere klassen en zelfs in
de zoogenaamde „touristen klasse" voor be
trekkelijk weinig geld meer geboden wordt,
dan men nog kort geleden in de eerste klasse
der internationale handelsvlootverlangen
durfde.
De tweede klasse op „Bremen" en „Europa
biedt zalen en hutten, die een kwarteeuw ge
leden bijvoorbeeld op onze nieuwste Indi
sche mailbooten in zulk een omvang en met
zooveel verfijnde luxe ondenkbaar waren.
Willen wij thans de concurrentie op de
wereldzeeën tegen zulke geperfectionneerde
weelde-schepen volhouden, dan zullen we
geld in onze handelsvloot moeten gaan ste
ken en bij de propaganda ons eindelijk moe
ten gaan herinneren, dat het spreekwoord „de
cost gaet voor den baet uit" op Nederland-
schen bodem geboren werd!
DE WINKELSLUITING TE
HILVERSUM.
Een commissie uit de Kamer van Koop
handel en Fabrieken voor Gooiland heeft
haar oordeel inzake de winkelsluiting aan
den burgemeester van Hilversum te kennen
gegeven. Zij is van oordeel, dat de gedwon
gen winkelsluiting op een voor- of namid
dag in de week te Hilversum thans niet moet
worden ingevoerd, omdat de overgroofe
meerderheid der winkeliers daarop geen prijs
stelt.
Zij meent verder, dat, wanneet men toch
tot een regeling overgaat, een vrije middag
de voorkeur verdient boven een vrijen och
tend of middag vallen, dan moet Hilversum
sluit bij Amsterdam en Utrecht, waarbij zij
uitgaat van de veronderstelling dat beide ge
noemde steden denzelfden ochtend of middag
tot sluiting zullen verplichten. Mocht dit niet
het geval zijn en de door deze gemeenten
aangenomen sluiting niet op denzelfden och
tend of midag vallen, dan moet Hilversum
zich richten naar Amsterdam.
apm
Eafcï&ir-t: 1 araMCHSjgj
Zooals men weet, is dit inderdaad het
geval .geweest en de „Europa" voert nu de
blauwe wimpel Red. AJkm. Gri.
DE BRAND AAN BOORD VAN HET
STOOMSCHIP „BLIJDENDIJK".
Een deel der opvarenden met de
„Rotterdam" in de Maasstad
aangekomen.
Dinsdagavond is het stoomschip „Rotter
dam" van den kruistocht door de Middel-
landsche Zee te Rotterdam aangekomen met
aan boord den derden machinist, den vier
den machinist, den assistent-machinist en
vierden stuurman en den leerling-stuurman,
den hofmeester en den marconist van het
stoomschip „Blijdendijk", dat de vorige
maand onder Suez een zware brand aan
boord heeft gehad.
Gistermorgen heeft de correspondent van
het Hbl. een onderhoud gehad met den vier
den stuurman, den heer De Kat De stuur
man vertelde dat omstreeks half zes Zon
dagavond den 16den Maart rook werd op
gemerkt, komende uit den luchtkoker van
ruim 5. Het schip was ongeveer 60 mijl van
Suez. Zoodra men bemerkte, dat er brand
was in het ruim, werden slangen uitgelegd
en men begon te blusschen door de luchtko
kers heen. In het ruim echter vond het vuur
fretig voedsel in de lading kapok, rubber en
alen sizal. Vrijwel onmiddellijk stond het
geheele ruim in lichtelaaie en er viel maar
weinig aan te doen. Bovendien sloeg het
vuur weldra over naar ruim 6 en vandaar
weer door het spardek naar de dieptank van
ruim 4, welke tank met palmolie was ge
vuld. Op het tusschendek stpnden bovendien
vaten palmolie en ook deze vaten begonnen
te branden en zij sprongen met groote knal
len uit elkaar.
Het blusschingswerk werd al moeilijker en
moeilijker. Het dek stond roodheet en begon
te golven; de luchtkokers vielen over het dek
heen en het was onmogelijk om op het dek
te blijven loopen tengevolge van de hitte.
De kapitein, de heer C. H. Tirion, hield
het schip nog zooveel mogelijk van den
wind, maar tegen den avond was het schip
niet meer te besturen. Er werden telegram
men uitgezonden en de sloepen werden klaar
gehangen. Eerst kreeg men assistentie van
het Engelsche stoomschip „Birchbank". Het
vuur breidde zich al meer en meer uit en bo
vendien stond er een frissche bries.
Men tastte den brand met zes stralen aan
maar vrijwel het geheele schip stond in wei'
nig uren in lichtelaaie. Op het achterschip
stonden vaten citronel en ook die vaten vlo
gen in brand. Met geweldige knallen vlogen
de vaten brandend en wel ongeveer honderd
meter de lucht in en het werd allengs ge
vaarlijk voor de bemanning om nog langer
aan boord te blijven. Het dek stond witheet
Kort nadat de vaten citronel waren gaan
branden dat was omstreeks half elf des
avonds kwam er een sleepboot uit Suez
De bemanning, bestaande uit zestig man, dé
dertien officieren meegerekend, 'zijn aan
boord van de sleepboot gegaan.
De bemanning, welke geheel uit Laskaren
en Javanen bestond, heeft zich buitengewoon
kranig gehouden. Tot het laatste toe hebben
zij deel genomen aan de blussching en toen
eenmaal het schip verlaten moest worden
heeft de bemanning zich ook buitengewoon
rustig gedragen. De kapitein, de hoofdma
chinist, de tweede machinist en de tweede
stuurman zijn teruggegaan naar boord me'
het inmiddels gekomen Deensche bergings-
vaartuig „Protector".
Zoodra het schip onbestuurbaar was ge
worden, had de kapitein bet voor anker ge
legd. De „Protector" heeft de ankerketting
met een steekvlam doorgebrand en daarna
het schip op het strand gezet.
Naar stuurman De Kat nog vertelde, was
de radio-installatie tengevolge van den brand
weldra onklaar geraakt, maar de marconisl
heeft nog tot het laatste oogenblik met de
toplamp geseind.
Omtrent de oorzaak van den brand kan
met zekerheid niets worden gezegd. Naar
alle waarschijnlijkheid is hef vuur te wijten
san broeiing in de lading. Hoewel men ech-
«waii'irar
ter den dag te voren nog in de ruimen was
geweest, had men niets bijzonders gemerkt.
INTERNATIONALE ZAKKEN
ROLLER OVER DE GRENS GEZET.
In Den Haag trok Dinsdag een vreemde
ling de aandacht van een der beambten van
den vreemdelingendienst. Daarom werd hem
verzocht even mede te gaan naar het hoofd
bureau van politie, daar hij zich als vreem
deling niet voldoende kon legimiteeren. Bij
onderzoek bleek, dat de aangehoudene een
zeer bekende internationale zakkenroller
was. Deze man heeft echter niets uit te
staan met de bende, die eenige maanden ge.
leden in de residentie is aangehouden en
waarvan de hoofdpersoon zijn slag pleegde
te slaan in verschillende schouwburgen. De
thans gearresteerde had echter nog geen ge-
legenheid gehad zijn zakkenrollerstalenten
aan den dag te leggen. Hij vertoefde pas
drie dagen in het land. De ongewenschtf
vreemdeling is gister over de grens gezet
EEN NIEUWE MAILBOOT.
De snelste van den Rotterdam
schen Lloyd.
Gister heeft de Rotterdamsche Lloyd de
„Baloeran", zijn jongste mailschip uit Landen
van de bouwers (de maatschappij „De
Schelde" en de maatschappij voor scheeps-
en werktuigbouw „Fijenoord") aanvaard. Het
is een schip van 17000 bruto registerton, dat
nu aan de Nederlandsche handelsvloot toe
gevoegd en gereed is voor de vaart. Op haar
technischen proeftocht heeft het schip reeds
zijn snelheidsproeven afgelegd.
De twee Schelde-Sultzer-dieselmotoren, elk
van 7000 as paardekracht, hebben de „Ba
loeran", die gecontracteerd was op een snel
heid van 18.5 mijl, af en toe de 19 mijl doen
halen.
DE MILITAIREN EN HET 1 MEI
FEEST.
Op de vragen van den heer Van Zadel»
hoff om zoo mogelijk maatregelen te treffen,
waardoor het mogelijk wordt, dat militairen,
die dit verzoeken, den dag van 1 Mei verlof
krijgen, om het 1 Mei-feest der arbeiders te
kunnen meevieren, heeft de minister van de
fensie geantwoord:
Het is niet mogelijk om aan hen, die on
der de wapenen zijn en die daartoe het ver
zoek doen, de gelegenheid te geven den len
Mei als feestdag te vieren, omdat evenge-
noemde datum niet is een nationale of ker-
kelijke feestdag.
Aan militairen, die dit verzoeken, kan op
1 Mei, op gelijken voet als op andere dagen,
verlof worden verleend, indien het dienstbe
lang en de geldende verlofregeling zulks toe
laten. Zij zijn echter gehouden de op hen in
gevolge het Reglement betreffende de Krijgs
tucht rustende verplichtingen met betrekking
tot de deelneming van militairen aan optoch
ten, betoogingen en vergaderingen na te
komen. Bedoeld verlof wordt in mindering
gebracht van het aantal verlofdagen, waar
op zij recht hebben.
Doordat de eerste vraag ontkennend is be
antwoord vervalt de beantwoording van
vraag 2.
ONTSNAPTE GEVANGENE
GEARRESTEERD.
Verdacht van nieuwe diefstalleh
Te Maasbracht is aangehouden de per
soon, die ervan verdacht werd verschillende
diefstallen onder Zeelst (gemeente Veldho
ven) te hebben gepleegd. Bij zijn aanhou
ding was hij nog in het bezit van de gesto
len goederen. Het bleek een zekere S. te zijn.
die uit de strafgevangenis te Breda was ont
vlucht. S. heeft bekend diefstallen in de om
streken van Eindhoven te hebben gepleegd.
Hij is naar de straigevangenis te Breda te
ruggebracht.
HET „VAN EEDENFONDS".
Voor het z.g. Van Eedenfonds is, naa
men uit Bussum meldt, bijna 15000 bijeen
gebracht. Den dichter zal maandelijks een
toelage worden verstrekt. Eenige leden van
het comité zullen het financieel beheer voe
ren.
VERWARMINGSKETEL GESPRONGEN
Gistermorgen is op de kweekerij van den
heer J. Verwey te Berkel en Rodenrijs een
verwarmingsketel, die diende om een com
plex kassen te verwarmen, uit elkaar ge
sprongen. Het ketelhuis werd grootendeels
vernield. Er was nog geen personeel aanwe
zig, zoodat geen persoonlijke ongevallen
voorkwamen. Vermoedelijk moet de oorzaak
v®?,. (jnScva' le wijten zijn aan kwaad
willigheid.
DE VERZAKKINGEN IN DE
SPOORLIJN GOUDA—
ROTTERDAM.
Aangezien de verzakking voor een grool
deel weer hersteld is, kunnen verschillende
treinen over dit baanvak weder ingevoegd
worden.
Slechts de locomotieven van zeer zwaar
rijden r naen over dit baanvak nog nie«
KORTE BERICHTEN.
Dinsdag gehouden gemeente
"'ng van Maastricht werd in principe
&ten t0 ^et inrichten van een raads-
luvt nstadstaveerne in den kelder van
hm,u? DlS?h.ui8' h<;t monumentaal gf
Staat me* {ront naar
Gioote Staat, thans nog in huur bij de
Oo^ii£ 'aarverslag van de Inrichting voor
rep "vermeldt een legaat van mevr.
f 25 finn sschoPSwift te Den Haag van
25.000 en een belangrijke gift van H. M-
gen vrnndm"Teder- De iaarlijksche bijdra-
Du rel- .0^a^eurs en leden gaan achteruit»