KINADRUPPELS
Luchtvaart
Sport
Dr. H.NANNING's
Rechtszaken
bruik van heeft gemaakt. De juwelier bleek
jn den val te zijn geloopen.
De beide chèques, die door de recherche
naar Amsterdam zijn opgestuurd, ten einde
op het hoofdkantoor der Amsterdamsche
Bank te worden gecontroleerd, bleken ver-
valscht te zijn. Eenigen tijd geleden heeft de
bewuste Duitscher bij deze bank in Am
sterdam 200 gestort en een chèquebockje
gevraagd. Een paar dagen daarna heeft hij
het grootste gedeelte van het geld weer
opgenomen. Het chèqueboekje heeft hij
echter gebruikt om er een tweetal chèques
uit te vervalschen en, met namen er op ge
tikt van een tweetal directeuren van de
Disconto-Gesellschaft te Berlijn, voor de
genoemde bedragen betaalbaar te stellen.
Bij onderzoek te Berlijn is echter gebleken
dat dezd namen gefantaseerd zijn.
Een andere juwelier aan het Noordeinde,
de firma J., kreeg eveneens de vorige week
bezoek van denzelfden Duitscher en ook
hier trachtte hij hetzelfde uit te halen. Deze
juwelier was op zijn hoede en weigerde op
de aanbieding in te gaan. De Duitscher is
van ongeveer 40-jarigcn leeftijd, deftig ge
kleed, met bruine jas, sous-pieds en grijzen
hoed. De juweliers worden gewaarschuwd
op hun hoede te zijn, daar het niet uitge
sloten is dat hij met de overige chèques uit
het chèquebockje nog meer slachtoffers zal
trachten te maken.
v MR. P. J. TROELSTRA ZEVENTIG
JAAR.
Mr. P. J. Troelstra, die op den Eersten
paaschdag zijn zeventigsten verjaardag heeft
gevierd, ontving van verschillende zijden tal-
fooze blijken van sympathie. Van openlijk hul
debetoon was, naar het Hbl. meldt, afgezien,
iwegens den lichamelijken toestand van den
jarige, die overigens een goede gezondheid
geniet.
Op de in de vorige week aan zijn jaardag
(voorafgegane dagen waren de intimi, die deel
uitmaken van de leiding der S. D. A. P. of
haar voornaamste vertakkingen hem reeds
hun gelukwenschen komen brengen, daar zij
op den 20sten April te Groningen het con
gres der partij moesten bijwonen; andere
vrienden en goede bekenden maakten van de
gelegenheid gebruik om hem op den dag zelf
de hand te drukken.
Bloemstukken waren den jarige in zéér
groöten getale toegezonden; daaronder wa
ren er van de soc -democratische Kamerfrac
tie, van de soc.-dem. Vrouwenclub, de Ned.
Vereeniging van Spoor- en Tramwegperso
neel, de Centrale Arbeiders-verzekerings- en
Depositobank, van bestuur en logeergasten
van de stichting Troelstra-oord, van den
Haagschen Bestuurdersbond en de federatie
Den Haag der S. D. A. P., van den Bond van
soc.-dem. studentenclubs, Friesche vereenigin-
gen enz.
Langs telegrafischen weg hadden oud-mi
nister Aalberse, ir. Albarda, mevr. De Boer
Van Rijk, prof. Van Eysinga, Mendes da
Costa, prof. Manncuri en vele anderen doen
blijken van hun belangstelling, evenals het
partijcongres te Groningen, een speciale her
denkingsbijeenkomst te Utrecht zeer vele S.
D. A. P.-afdeelingen en -clubs, de A. j. C.
e.a. terwijl o.a. dr. Wibaut en de heer Vliegen
brieven van gelukwensch tot den jarige had
den gericht.
DE BRAND IN DE HELDRING
GESTICHTEN.
Een bezoek van den minister van
Justitie.
Maandagmorgen heeft de minister van
Justitie een bezoek aan de Heldring-gestich
ten te Zetten gebracht. Met den president
directeur, dr. Lammerts van Bueren, begaf de
minister zich naar het terrein van den brand,
die enkele dagen geleden het Magdalena-huis
geheel heeft verwoest.
De minister was zeer onder den indruk van
de aangerichte schade en nam met groote be
langstelling kennis van de maatregelen, die
genomen zijn om de. verpleegden en hare ver
pleegsters althans tijdelijk te huisvesten.
DIRK NACHENIUS. f
De correspondent van het Hbl. in Zürich
schrijft:
Woensdag j.1. stierf in Bazel, na een lang
en smartelijk lijden, de heer Dirk Nachenius,
consul-generaal der Nederlanden, een zeer
sympathiek mensch, doch tevens een man van
buitengewone bekwaamheden op het gebied
der electro-technische waterbouwkunde.
BOMAANSLAG OP DE OUDE
MAASBRUG TE MAASTRICHT?
Bij de baggerwerken die thans in de Maas
ft Maastricht, in verband met den bouw der
nieuwe brug worden uitgevoerd, werd, naar
het Hbl. meldt, een moderne Engelsche bom
uit de rivier gehaald. Het bleek een projectiel
afkomstig uit een vliegtuig te wezen. De
plaats waar deze werd opgehaald moet een
paar honderd meter ten Noorden der oude
brug zijn geweest.
Men vermoedt te doen te hebben met de
resten van een mislukten aanslag op de oude
Maasbrug. In het begin van den oorlog im
mers heeft een Engelsche vliegmachine een
bom laten vallen op de stadze kwam terecht
op de binnenplaats van een huis aan de Brus-
selschestraat en richtte, gelukkig, weinig on
heil aan. Er bestaat reden om aan te nemen,
dat de gevonden bom, ongeveer een halven
meter hoog, uit hetzelfde vliegtuig afkomstig
is. De Engelschman heeft toen Maastricht
aangezien voor een Belgische stad, wellicht
Namen, dat een soortgelijke situatie heeft en
een eveneens zeer oude Romaansche brug van
een zelfde type.
Het gedemonteerde projectiel is thans in
particulier bezit, doch zal wellicht aan het
plaatselijk museum afgestaan worden.
ROEKELOOS RIJDEN.
Zaterdagavond ging een 22-jarige jonge
man te Venlo, die niet van een rijbewijs was
voorzien met een vrachtauto, welke voor een
magazijn in de Puteanusstraat stond, uit rij
den. Op den wagen speelden twee kinderen
die het ritje medemaakten. Bij den terugkeer
jn de straat heeft de roekelooze bestuurder op
het verkeerde pedaal gedrukt waardoor de
wagen in volle vaart tegen een boom vloog,
en wel met zoo'n kracht dat de boom afbrak
en op den wagen viel. Een der kinderen van
de fam. yan Wylick werd zwaar gewond en
met een lichte hersenschudding naar huis ver
voerd. Het andere kind bekwam lichte ver
wondingen.
Tegen den onbevoegden bestuurder is, vol
gens het Hbl., proces-verbaal opgemaakt en
de auto is door de politie in beslag genomen.
PAARD OP HOL.
Gistermiddag sloeg het paard van den
landbouwer J. Jurjens te Hardenberg op hol.
De landbouwer werd in de Voorstraat van
den wagen geslingerd. Hij bleek levensge
vaarlijk gewond. Zijn toestand is zeer gevaar
lijk.
TUSSCHEN BOOTEN BEKNELD.
Op de Nieuwe Meer is den Tweeden
Paaschdag een der opvarenden van een mo
torboot bekneld geraakt tusschen die boot en
een zeilboot, waarbij zijn rechterbeen zoo
oed als verbrijzeld werd. De gewonde, een
2-jarige kantoorbediende, werd naar een der
Amsterdamsche ziekenhuizen overgebracht.
BRAND.
Zaterdagnacht is brand uitgebroken in de
boerderij Siemens te Lomm (L.). De schuur
en stallen stonden in korten tijd in vollen
gloed en brandden geheel uit. Veel hooi en ge
reedschap ging verloren terwijl een varken en
een vrachtauto mede verbrandden. Ondanks
het gebrek aan water wist de brandweer het
voorhuis te behouden. De oorzaak van den
brand is onbekend. Verzekering dekt de
schade.
PAASCH-CIJFERS.
De spoorwegen.
Aan het Centraal-Station te Amsterdam
zijn Zaterdag, Zondag en Maandag j.1. ruim
100.000 passagiers aangekomen. Het vorig
jaar was dit aantal ruim 85.000. De getallen
der vertrokken passagiers zijn nagenoeg ge
lijk aan die der aangekomenen. Dat ditmaal
de cijfers vrij aanzienlijk hooger zijn dan die
van verleden jaar, is een gevolg van de late
Paschen, verleden jaar waren er met de
Paaschdagen bijvoorbeeld nog geen bloem-
bollengangers. De tram.
De gemeentetram vervoerde de beidé feest
dagen 818.984 passagiers tegen 783.638 in
1929.
„ArPs" en Aquarium.
Dat ook de dierentuin en het Aquarium
zich op de Paaschdagen in toenemende be
langstelling van het publiek mogen verheu
gen, leeren ons de bezoekcijfers op eerste en
2de Paaschdag in vergelijking tot die op de
Paaschdagen in het vorig jaarop de beide
feestdagen werd Artis bezocht door 2970 per
sonen tegen 1195 in het vorig jaar. Het
Aquarium trok 2187 bezoekers tegen 1621 in
1929.
En dat ondanks het minder fraaie voor
jaarsweer! (Hbl.)
MOTORONGEVAL TE UTRECHT.
Op den tweeden Paaschdag reed, naar het
Hbl. meldt, een 26-jarig boekhouder uit Den
Haag op zijn motorfiets door de Choorstraat
te Utrecht, toen hij door een verkeerde mani
pulatie het geven van te veel gas plotse
ling het trottoir opvloog en eerst tot staan
kwam, nadat hij een winkelruit benevens de
deur van een zilversmidswinkel totaal had
vernield.
Een jong meisje, dat zich met haar fiets
aan de hand op het trottoir veilig waande,
kwam in de verdrukking en zag haar rijwiei
verpletterd. Zelf kwam ze er goed af. De mo
torrijder moest met gevaarlijke vleeschwonden
worden opgenomen en naar de Rijksklinieken
worden vervoerd.
SPEENHOFF TEN PALEIZE.
Over het bezoek van Speenhof f aan den
Gouverneur-Generaal te Buitenzorg schrijft
de Tel. het volgende:
De vorige maand was Speenhoff voor een
hem toegezegde particuliere audiëntie te Bui
tenzorg ten paleize, waar de adjudant van
den landvoogd hem ontving en hem een
oogenblik deed plaats nemen, omdat er een
bezoeker binnen was. Toen deze verdween, ge
leidde de adjudant Speenhoff naar binnen in
de kamer, waar de G.-G. zat. Deze stond op
en kwam, vertelde Speenhoff aan het „Bat.
N.blad", met uitgestrekte hand op mij toe en
bood mij een plaats aan zijn groote schrijf
tafel, waarop twee groote vazen met rozen,
die mij aan Hollandsche deden denken De
gouverneur informeerde zeer welwillend naar
ons reizen en trekken in Indië en prees ons
optreden, dat soms op een weldaad gelijkt.
Wij bespraken den moed van mijn vrouw,
die zich ondanks de moeilijke acclimatisee
ring, zoo flink weert en mij trouw bijstaat.
Ik vertelde heel veel van mijn reizen en de
vele ontberingen, die wij soms" op Sumatra
moesten lijden, maar vergat niet te vermelden,
dat wij overal op hartelijke en uitbundige
wijze ontvangen werden, zoodat wij ons te
midden van onze eigen menschen gevoelden
en alle moeilijkheden weer vergaten. Zijn Ex
cellentie zei te weten, wat het reizen in Indië
beteekent. Ik vertelde dat wij nog naar
Borneo, Celebes en Bali gingen en zijn Ex
cellentie was zoo welwillend mij geheel aan
het woord te laten. Ik had dan ook heel vee!
op het hart. Na een half uur gezellig praten
eindigde deze audiëntie.
Zijn Excellentie stond op, leidde mij naar
de deur, drukte mij nogmaals de hand en zei
„Mijnheer Speenhoff, ik zal Donderdag aan
staande gaarne de voorstelling bezoeken en
ik reken er op, dat u ook uw alleroudste lied
jes ten gehoore zult brengen".
Ik antwoordde dat deze wensch voor mij
zeer vleiend was en dat ik de nieuwste liedjes
ook niet zou vergeten. Na dezen machtigen
indruk van de ontvangst in het deftige en rus
tige paleis verliet ik den gouverneur-gene
raal.
GEDENKSTEEN VOOR MEVROUW
NOORDEWIER.
In haar gebootehuis te Deurne is een ge
denksteen onthuld voor mevr. Noordewier
Reddingius.
De onthulling geschiedde door mr. Van
I.anschot, burgemeester van Den Bosch. De
steen is aangebracht aan den voorgevel van
de pastorie van de Ned Herv. Gemeente.
DE VACATURE VAN HOOFD
INSPECTEUR VAN DEN ARBEID.
Naar de „N. R. C." verneemt moet het
thans in het voornemen liggen, den heer J
G. Kraft, inspecteur van den arbeid in de
hoofdinspectie Arnhem, te belasten met de
waarneming van de hoofdinspectie Maas
tricht, waar de hoofdinspecteurszetel weer
was vrijgekomen door de intrekking van dp
ovenplaatsing van den Haagschen hoofd
inspecteur Huygens.
Het volgens den minister van Arbeid,
Handel en Nijverheid voor een hoofdinspec
teur zoo moeilijke nijverheidsdistrict Maas
tricht, dat daarom voor den heer Fruytier
minder geschikt was, zou dan nu, op een
cogenblik dat de arbeidsinspectie met zoove
le nieuwe bezigheden belast is, voorloopig
worden toevertrouwd aan de zorgen van een
inspecteur, d. w. z. van een lageren rang.
ONZE POSTVLUCHTEN NAAR
NED.-INDIË.
De navigatiemiddelen op de
Indië-vlnchten. Kaarten en
instrumenten. Belangwek
kende ontwikkeling. De En
gelsche voorwaarden zeer Wel
aannemelijk.
Vrijdag j.1. publiceerde wij het eerste ge
deelte van het onderhoud, dat een redacteur
van het Hbld. met den heer Aler had over de
postvluchten naar Indië, thans volgt hier het
tweede, handelend over navigatie.
Daar zijn, zoo zeide de heer Aler, dan in
de eerste plaats de kaarten.
Wij wisten in den beginne eigenlijk maar
heel weinig van kaarten af. Natuurlijk in
Europa, ja, daar hadden wij goede kaarten,
die nauwkeurig alles aanweven, wat voor ons
op den weg door de lucht van beteekenis kan
zijn. En je krijgt dan zoo het gevoel: kaar
ten zijn dingen die altijd kloppen, daar kun
je op dicht varen
Dat gaat goed, voorzoover het betreft de
kaarten van het grootste deel van Europa.
Maar daarbuiten is het heel anders. Daar
deugen die kaarten meestal maar een heel
klein beetje. En heusch niet alleen in kleinig
heden zijn die dingen niet nauwkeurig, maar
zelfs hoofdzaken zijn er dikwijls jammerlijk
naast. Tengevolge van weinig exacte metin
gen heeft vaak de fantasie van den ontwer
per de hiaten moeten aanvullen en dat kwam
nooit aan de kaart zelf ten goede.
En nu is het heel merkwaardig, dat dank
zij mede de Indië-vluchten van de K.L.M. de
eerste maatregelen tot verbetering thans kun
nen worden genomen. Want op iederen tocht
hebben de vliegtuigbestuurders bijv. bij elke
bergketen van den Taurus, die gepasseerd
werd, de geschatte hoogte genoteerd en ge
rapporteerd. Soms kon men verder gaan en
de gemeten hoogte noteeren, als men vlak
langs de toppen vloog, wat nogal eens het
geval was. Zoo zijn uit de verleden jaar in
geleverde rapporten te dien opzichte al ver
schillende hoogte-opgaven onomstootelijk ko
men vast te staan. En daarbij waren er die
met de op de officieele kaarten aangegeven
hoogten soms -maar eventjes een 800 M. ver
schilden
Zeekaarten, dat hebben wij geleerd op die
tochten, zijn voor ons verreweg het beste
materiaal, en wij maken daarvan dan ook
thans zeer veel gebruik. Dat is mogelijk, wijl
wij op onze Indië-route voor het grootste
deel langs uitgestrekte kuststrooken vliegen.
Het instrumentarium, om het zoo maar
eens te noemen, behoefde naar aanleiding
van de vroegere vluchten maar weinig wijzi
ging of verbetering. Wij houden natuurlijk
onze twee hoogtemeters, één tot 500 meter
voor de start en de landing en één daarbo
ven. Verder natuurlijk het goed gecompen
seerde kompas met een reservekompas, een
driftmeter (voor het meten van de zijdeling-
sche afwijking van het vliegtuig onder den
invloed van den wind), voorts het zeer be
langrijke instrument om zonder zicht te
vliegen. Dit is een heel belangrijk instrument
juist voor onze vliegers op Inaië, want de
ervaring heeft aangetoond, dat het op deze
tochten zeer veel voorkomt, dat er zonder
bodemzicht gevlogen moest worden, in totaal
op sommige tochten wel 60 van den af-
gelegden afstand. En voor dergelijke om
standigheden moet de vlieger volkomen uit
gerust zijn, derhalve is dat toestel van
groote waarde.
Dan nog eventjes over de voorwaarden,
die Engeland heeft gesteld. Die zijn zooals
ge begrijpt, alle vier heel wel aannemelijk.
Alleen die eene bepaling betreffende het niet
gebruiken der terreinen in den vollen moes-
sontijd, als de regens ze onbruikbaar hebben
gemaakt, houdt nog een klein angeltje in.
De mogelijkheid is n.1. niet uitgesloten, dat
de Engelsch-Indische autoriteiten een terrein
onbruikbaar verlaren, terwijl het volgens de
geregelde gebruikers, dat zijn dus o.a. ook
onzen lijnvliegers, nog wel degelijk goed
bruikbaar kan zijn. Het is daarom te hopen,
dat die autoriteiten in dergelijke gevallen
hun oordeel ook zullen willen toetsen aan dat
der Nederlandsche vliegtuigbestuurders.
Een feit is het overigens, dat wij ons nog
geen juisten indruk hebben kunnen vormen
van de schade, die de moesson op zijn hoog
tepunt aan een goed vliegveld kan toebren
gen Maar in elk geval zal daarvoor ook
wel een remedie te vinden zijn. En wij mogen
ons overtuigd houden, dat de Engelschen,
die thans in zoo hooge mate van tegemoet
komendheid hebben blijk gegeven, ook in dit
onderdeel uiterst diligent zullen zijn, zoodat
wij het vertrouwen mogen koesteren dat een
opschorten van der. dienst ten gevolge van
dergelijke moesson-omstandigheden slechts
in allernoodzakelijkste gevallen kan geschie
den.
Het eerste vliegtuig, dat voor den geregel-
d<n dienst naar Indië gaat, vertrekt op 25
September. Een week later gaat het tweede
teneinde in Indië ook een reserve te hebben
en daarna wordt de dienst verder veertien-
dagelijks onderhouden.
De F IX zal waarschijnlijk eerst dan ver
trekken, als de eerste vliegtuigbestuurder
weer terug is in Nederland; die kan dan den
commandant van den grooten nieuwen Fokker
alle mogelijke gegevens omtrent de route
persoonlijk verstrekken, zoodat deze daarvan
volkonjen °P de hoogte komt. Vooi een ge
heel nieuw type is een dergelijke maatregel
alleszins aanbevelenswaardig.
De personeelsindeeling van de
postvluchten.
Naar de Msb. verneemt, zal de nieuwe*
reeks van negen postvluchten naar
Indië, welke aanvangt op 15 September
a.s. en welke vluchten uitgevoerd zullen
worden om de veertien dagen, gemaakt
worden door de volgende vliegers:
15 September, le postvlucht: Smirnoff
en Sillevis.
2e postvlucht: Hondong en Parmen-
tier.
3e postvlucht: van Dijk en v. Veenen-
daal.
4e postvlucht: Duimelaar en Bot.
5e postvlucht: Beekman en Kress.
6e postvlucht: Tepas en van Onlangs.
7e nostvlucht: Frijns en Blaak.
8e postvlucht: Aler en Pellens.
9e postvlucht: Soer en van Alphen.
Van deze bemanningen hebben alle
eerstgenoemden reeds een of meer
vluchten naar Indië en terug volbracht.
Alle laatstgenoemden zullen voor de
eerste maal de luchtreis naar Indië aan
vaarden.
DEENSCH VLIEGTUIG VERMIST.
In de Oostzee gestort?
De Deensche marinevlieger kap. luit. Jen
sen, die gisteravond te 22.40 uur met een
Deensch Henkel-Wafe vliegtuig uit Warne-
münde naar Kopenhagen vertrok, heeft
sindsdien niets meer van zich laten hooren.
Men vreest, dat hij kort na den start in
zee moest dalen.
Vliegtuigen, die op verkenning uitgingen,
vonden geen spoor van den vermiste. Be
halve den vermisten piloot bevindt zich aan
boord van het vliegtuig nog een mecanicien.
KAAPSTAD-LONDEN.
Naar Reuter uit Brokenhill (N. Rhodesia)
aan het Hbld meldt, is de hertogin van Bed
ford, die van haar tocht naar Kaapstad te
rugkeert, aldaar gisteren aangekomen.
OPRICHTING VAN GECOMBINEERDE
LUCHTVAARTONDERNEMINGEN IN
RUSLAND.
Het presidium van de maatschappij tot
verdediging in lucht- en chemischen oorlog
heeft besloten tot oprichting van gecombi
neerde luchtvaartondernemingen, waarvan
de kosten ongeveer 80 millioen roebel zullen
bedragen. Er zal worden overgegaan tot
den aanbouw van civiele vliegtuigen voor
het onderhouden van locale diensten.
DE „GRAF ZEPPELIN" NAAR
ENGELAND.
Zaterdag op Cardington verwacht
De „Graf Zeppelin" wordt Zaterdag a s.
te Cardington verwacht. Het ministerie voor
luchtvaart heefl 300 soldaten ter beschikking
gesteld.
Men vermoedt, dat het luchtschip niet zal
ankeren aan den landingsmast, doch gedu
rende den korten tijd van zijn oponthoud te
Cardington door de beschikbare manschap
pen zal worden vastgehouden.
DE VERONGELUKTE LUFTHANSA-
VLIEGERS TER AARDE BESTELD.
Gisterochtend werd de bemanning van
het in Engeland verongelukte vliegtuig
der Lufthansa, de bestuurder VVessel,
en zijn mecanicien en marconist. Con-
nert, te Hamburg op plechtige wijze ter
aarde besteld. Er waren tal van autori
teiten en bekende figuren uit lucht
vaartkringen aanwezig.
DE EUROPEESCHE RONDVLUCHT.
Te Weenen aangekomen.
Gisteravond arriveerden acht Engel
sche vliegers, die een toer door Europa
maken, op het vliegveld te Aspern bij
Weenen. Twee hunner startten heden
morgen vroeg naar Beodapest, de
anderen zijn van plan om over Praag
naar Londen terug te vliegen.
Zaterdag worden zij ojf Schiphol ver
wacht, waarna ze over Oostende naar
Eneeland terug zullen keeren.
NIEUWE HOOGTEVLUCHTEN.
Gisteren bereikte de D. 8 met als be
stuurder Woldemar Voigt er. als bege
leider Gaule een hoogte van meer dan
7000 Meter. Dit zou voor een licht vlieg
tuig als de D. 8 is, met een bemanning
van twee personen, een nieuw hoogtere
cord zijn. Dinsdagmorgen steeg Voigt
alleen op en bereikte een hoogte van
meer dan 8000 Meter. Nauwkeurig kan
deze hoogte niet bepaald worden, daar
toen de vlieger boven de 7700 Meter was,
de hoogtemeter bevroor. Het wereldre
cord voor lichte vliegtuigen met twee
personen als bemanning bedroeg 6782
Meter.
DE TOCHT VAN DE GRAF ZEPPELIN.
De tocht van de Zeppelin langs den
Rijn werd door zeer goed weer begun
stigd. Aan boord van het luchtschip be
vonden zich 27 passagiers, waaronder
de regeeringspresidxt van Bonn Dr.
Bier. Om vijf minuten over acht was
het luchtschip in de hal geborgen. De
passagiers betuigden hun volle tevre
denheid over het verloop van den tocht.
Voetbal.
A.P.S.V. (Alkmaar)—A.P.S.V. (A'dam).
2—1.
Een zonnige middag is gisteren ge
tuige geweest van een fairen kamp tus
schen de elftallen der Alkmaarsche en
Amst jrdamsch-e politieagenten.
Men zal zich nog wel herinneren, hoe
„fraai" de ontmoeting voor veertien da
gen verliep. Gisteren was het juist
omgekeerd. Geen wanklank werd ge
hoord-en elke poging to. ruw spel werd
onmiddellijk de kop ingedrukt. En het
was zeker in de allereerste piaats de
scheidsrechter, die er voor zorgde, dat
alles ging, zooals 't moest. Reeds jn het
begin maakte deze arbiter een aangena-
men indruk en vastberadenheid verried
zijn houding. Den geheelen wedstrijd
heeft hij rustig geleid en hij had alle
spelers volkomen in bedwang, zonder
dat hij nu bepaald streng moest optre
den of waarschuwingen moest uitdeelen.
De wedstrijd zelf is meer spannend
dan fraai geweest, al werd er af en toe
ook heusch gevoetbald.
Alkmaar, dat voor de rust zon en wind
mee had, leidde na een half uur met
1—0, waarmee de rust zou zijn inge
gaan, als niet een penalty aan Amster
dam den gelijkmaker had bezorgd.
Na de thee werd om de winnende goal
EETLUST-OPWEKKEND. /l.30p.fl.
gevochten en het gelukte Alkmaar een
tweede punt te behalen, ongeveer een
kwartier voor het einde. Daar bleef het
bij, zoodat Alkmaar met 21 won.
Ekkel heeft zijn doel goed verdedigd.
Wel leek ons het doelpunt houdbaar,
maar voor de rest verrichtte Ekkel goed
werk.
De backs waren als altijd goetl. Ze
hebben heel wat werk moeten verrich
ten, maar die twee begrijpen elkaar.
De halflinie gaat vooruit. Alleen kan
meerdere snelheid nog van groot nut
zijn.
En de voorhoede? Ook daarin zitten
wel luidjes, die spelen kunnen. Maar 't
wil altijd niet vlotten. Zou het niet ver
standig zijn om Staats links-binnen te
laten spelen en Paling op den vleugel?
Dat gebeurde gisteren ook het laatste
kwartier en toen kwam er veel ,meer
verband in de linie. En de rest moet zoo
blijven.
De Amsterdammers hebben een goe
den indruk achter gelaten. De backs
waren trapvast, de halflinie steunde
goeu en de voorhoede was dikwijls heel
gevaarlijk. Alleen konden de heeren
dezen keer niet schieten.
Watersport.
Rondvaart door Nederland.
De commissie voor den rondvaart doot
Nederland heeft de tochten vastgesteld, di<
dit jaar kunnen worden gevaren.
In vergelijking met die van verleden jaai
werden op verzoek van de roeiers enkele wij
zigingen aangebracht Het traject dooi
Zuid-Holland werd hierom in tweeën ge
splitst. Een gedeelte, waarin het bevaren
der groote rivieren voorkomt en een, dat
grootendeels binnendoor loopt. In beide werd
Den Haag als ccntrolestation weggelaten.
De tochten zullen er thans als volgt uitzien:
Voor alle söorten vaartuigen:
Tocht no. 1: Alkmaar, Amsterdam, Haar
lem, Loosdrecht, Maarssen, Oude Wetering,
Uithoorn, Zaandam.
Tocht no 2a: Aalsmeer, Dordrecht, Gor-
kum, Gouda, Oude Wetering, Rotterdam,
Utrecht, Warmond.
Tocht no. 2b: Aalsmeer, Geldermalsen,
Gouda, Utrecht, Vianen, Warmond, Woer
den, Wijk bij Duurstede.
Tocht no. 3: Arnhem, Gorkum, Helmond,
's-Hertogenbosch, Mook, Nijmegen, Roer
mond, Wijk bij Duurstede.
Tocht no. 4: Apeldoorn, Arnhem, Does
burg, Gendringen, Hattem, Zutphen, Zwart
sluis, Zwolle.
Tocht no. 5a: Assen, Bergumerdam, Gro
ningen, Grouw, Leeuwarden, Lemmer,
Sneek,, Zwartsluis.
Toht no. 5b: Bergummerdam, Grouw,
Leeuwarden, Lemmer, Sloten, Sneek, Wor-
kum, Woudsend.
Alléén voor zeewaardige motorbooten en
zeiljachten
Tocht no 6: Dintel, Dordrecht, Hellevoet-
sluis, Rotterdam, Terneuzen, Veere, Wemel-
dinge, Zijpe.
Tocht no. 7: Amsterdam, Blokzijl, Elburg,
Enkhuizen, Harderwijk, Hoorn, Kampen,
Marken, Medemblik. Muiden, Lemmer, Spa
kenburg," Stavoren, Urk, Volendam.
De controlestations zijn in alphabetische
volgorde genoemd.
De commissie mocht reeds vele definitieve
toezeggingen voor prijzen ontvangen. Over
enkele wordt nog gecorrespondeerd. De uit
geloofde prijzen zullen in het toerboekje
worden vermeld.
DE MOORDZAAK TE VALKENBURG.
In de uitgestelde zaak tegen de gebrs.
Rademaker uit Schimmert, welke in den
nacht van 1 op 2 December te Valkenburg de
Gebrs. Curvers hebben mishandeld, waarbij
Martinus Curvers met een mes doodelijk ;r
het hart werd gestoken eischte het O. M
van de rechtbank te Maastricht gister tegen
J. L. Rademaker vrijspraak wegens gebrek
aan bewijs. Het was n.1. vast komen te
staan, dat hij het mes naar de Gebrs. Cur
vers had geworpen en dat hij niemand had
geraakt. De doodelijke steek was eerst later
toegebracht.
Tegen J. P. Rademaker hoopten de bewij
zen zich echter op. Het O. M. eischte tegen
hem acht jaar gevangenisstraf.
Uitspraak 5 Mei a.s.
DE MOORD TE WADDINXVEEN.
Vonnis in iiooger beroep 12 jaar.
Het Haagsche gerechtshof veroordeelde
heden, overeenkomstig den eisch van den pro-
vureur-generaal, tot 12 jaren gevangenis
straf, den 35-jarigen houtbewerker A. Kos
ter uit Waddinxveen, die wegens moord op
zijn buurman Schottman op 10 Augustus
1929, door de Rotterdamscbe rechtbank tot
8 jaren gevangenisstraf was veroordeeld.
DE JALOERSCHE ECHTGENOOT.
Het Hof te Amsterdam heeft gister arrest
gewezen tegen een 45-jarigen sigarenmaker,
wonende te Voorburg, die op 29 October
1928 een man, dien hij verdacht in ongeoor
loofde betrekking tot zijn, verdachte's, vrouw
te staan, een fleschje naar het hoofd heeft
gegooid, waarin zich verdund zwavelzuur be
vond.
De Haagsche Rechtbank had den man op 9
April 1929 veroordeeld tot een gevangenis
straf van vier maanden wegens mishandeling
met voorbedachten rade. In hooger beroep be
vestigde het Haagsche Hof het vonnis van de
Rechtbank. De Hooge Raad evenwel vernie
tigde het arrest van het Hof en verwees de
zaak naar het Amsterdamsche Hof.
Hier eischte de proc.-gen. mr. Bauduin drie
maanden gevangenisstraf.
Het Hof achtte de mishandeling bewezen,
den voorbedachten raad niet en veroordeelde,
mede met het oog op de laaghartige wijze,
waarop het misdrijf werd bedreven, den siga
renmaker tot drie maanden en flrie weken
gevangenisstraf.