KINADRUPPELS Luchtvaart Sport Dr. H.NANNING's Rechtszaken bruik van heeft gemaakt. De juwelier bleek jn den val te zijn geloopen. De beide chèques, die door de recherche naar Amsterdam zijn opgestuurd, ten einde op het hoofdkantoor der Amsterdamsche Bank te worden gecontroleerd, bleken ver- valscht te zijn. Eenigen tijd geleden heeft de bewuste Duitscher bij deze bank in Am sterdam 200 gestort en een chèquebockje gevraagd. Een paar dagen daarna heeft hij het grootste gedeelte van het geld weer opgenomen. Het chèqueboekje heeft hij echter gebruikt om er een tweetal chèques uit te vervalschen en, met namen er op ge tikt van een tweetal directeuren van de Disconto-Gesellschaft te Berlijn, voor de genoemde bedragen betaalbaar te stellen. Bij onderzoek te Berlijn is echter gebleken dat dezd namen gefantaseerd zijn. Een andere juwelier aan het Noordeinde, de firma J., kreeg eveneens de vorige week bezoek van denzelfden Duitscher en ook hier trachtte hij hetzelfde uit te halen. Deze juwelier was op zijn hoede en weigerde op de aanbieding in te gaan. De Duitscher is van ongeveer 40-jarigcn leeftijd, deftig ge kleed, met bruine jas, sous-pieds en grijzen hoed. De juweliers worden gewaarschuwd op hun hoede te zijn, daar het niet uitge sloten is dat hij met de overige chèques uit het chèquebockje nog meer slachtoffers zal trachten te maken. v MR. P. J. TROELSTRA ZEVENTIG JAAR. Mr. P. J. Troelstra, die op den Eersten paaschdag zijn zeventigsten verjaardag heeft gevierd, ontving van verschillende zijden tal- fooze blijken van sympathie. Van openlijk hul debetoon was, naar het Hbl. meldt, afgezien, iwegens den lichamelijken toestand van den jarige, die overigens een goede gezondheid geniet. Op de in de vorige week aan zijn jaardag (voorafgegane dagen waren de intimi, die deel uitmaken van de leiding der S. D. A. P. of haar voornaamste vertakkingen hem reeds hun gelukwenschen komen brengen, daar zij op den 20sten April te Groningen het con gres der partij moesten bijwonen; andere vrienden en goede bekenden maakten van de gelegenheid gebruik om hem op den dag zelf de hand te drukken. Bloemstukken waren den jarige in zéér groöten getale toegezonden; daaronder wa ren er van de soc -democratische Kamerfrac tie, van de soc.-dem. Vrouwenclub, de Ned. Vereeniging van Spoor- en Tramwegperso neel, de Centrale Arbeiders-verzekerings- en Depositobank, van bestuur en logeergasten van de stichting Troelstra-oord, van den Haagschen Bestuurdersbond en de federatie Den Haag der S. D. A. P., van den Bond van soc.-dem. studentenclubs, Friesche vereenigin- gen enz. Langs telegrafischen weg hadden oud-mi nister Aalberse, ir. Albarda, mevr. De Boer Van Rijk, prof. Van Eysinga, Mendes da Costa, prof. Manncuri en vele anderen doen blijken van hun belangstelling, evenals het partijcongres te Groningen, een speciale her denkingsbijeenkomst te Utrecht zeer vele S. D. A. P.-afdeelingen en -clubs, de A. j. C. e.a. terwijl o.a. dr. Wibaut en de heer Vliegen brieven van gelukwensch tot den jarige had den gericht. DE BRAND IN DE HELDRING GESTICHTEN. Een bezoek van den minister van Justitie. Maandagmorgen heeft de minister van Justitie een bezoek aan de Heldring-gestich ten te Zetten gebracht. Met den president directeur, dr. Lammerts van Bueren, begaf de minister zich naar het terrein van den brand, die enkele dagen geleden het Magdalena-huis geheel heeft verwoest. De minister was zeer onder den indruk van de aangerichte schade en nam met groote be langstelling kennis van de maatregelen, die genomen zijn om de. verpleegden en hare ver pleegsters althans tijdelijk te huisvesten. DIRK NACHENIUS. f De correspondent van het Hbl. in Zürich schrijft: Woensdag j.1. stierf in Bazel, na een lang en smartelijk lijden, de heer Dirk Nachenius, consul-generaal der Nederlanden, een zeer sympathiek mensch, doch tevens een man van buitengewone bekwaamheden op het gebied der electro-technische waterbouwkunde. BOMAANSLAG OP DE OUDE MAASBRUG TE MAASTRICHT? Bij de baggerwerken die thans in de Maas ft Maastricht, in verband met den bouw der nieuwe brug worden uitgevoerd, werd, naar het Hbl. meldt, een moderne Engelsche bom uit de rivier gehaald. Het bleek een projectiel afkomstig uit een vliegtuig te wezen. De plaats waar deze werd opgehaald moet een paar honderd meter ten Noorden der oude brug zijn geweest. Men vermoedt te doen te hebben met de resten van een mislukten aanslag op de oude Maasbrug. In het begin van den oorlog im mers heeft een Engelsche vliegmachine een bom laten vallen op de stadze kwam terecht op de binnenplaats van een huis aan de Brus- selschestraat en richtte, gelukkig, weinig on heil aan. Er bestaat reden om aan te nemen, dat de gevonden bom, ongeveer een halven meter hoog, uit hetzelfde vliegtuig afkomstig is. De Engelschman heeft toen Maastricht aangezien voor een Belgische stad, wellicht Namen, dat een soortgelijke situatie heeft en een eveneens zeer oude Romaansche brug van een zelfde type. Het gedemonteerde projectiel is thans in particulier bezit, doch zal wellicht aan het plaatselijk museum afgestaan worden. ROEKELOOS RIJDEN. Zaterdagavond ging een 22-jarige jonge man te Venlo, die niet van een rijbewijs was voorzien met een vrachtauto, welke voor een magazijn in de Puteanusstraat stond, uit rij den. Op den wagen speelden twee kinderen die het ritje medemaakten. Bij den terugkeer jn de straat heeft de roekelooze bestuurder op het verkeerde pedaal gedrukt waardoor de wagen in volle vaart tegen een boom vloog, en wel met zoo'n kracht dat de boom afbrak en op den wagen viel. Een der kinderen van de fam. yan Wylick werd zwaar gewond en met een lichte hersenschudding naar huis ver voerd. Het andere kind bekwam lichte ver wondingen. Tegen den onbevoegden bestuurder is, vol gens het Hbl., proces-verbaal opgemaakt en de auto is door de politie in beslag genomen. PAARD OP HOL. Gistermiddag sloeg het paard van den landbouwer J. Jurjens te Hardenberg op hol. De landbouwer werd in de Voorstraat van den wagen geslingerd. Hij bleek levensge vaarlijk gewond. Zijn toestand is zeer gevaar lijk. TUSSCHEN BOOTEN BEKNELD. Op de Nieuwe Meer is den Tweeden Paaschdag een der opvarenden van een mo torboot bekneld geraakt tusschen die boot en een zeilboot, waarbij zijn rechterbeen zoo oed als verbrijzeld werd. De gewonde, een 2-jarige kantoorbediende, werd naar een der Amsterdamsche ziekenhuizen overgebracht. BRAND. Zaterdagnacht is brand uitgebroken in de boerderij Siemens te Lomm (L.). De schuur en stallen stonden in korten tijd in vollen gloed en brandden geheel uit. Veel hooi en ge reedschap ging verloren terwijl een varken en een vrachtauto mede verbrandden. Ondanks het gebrek aan water wist de brandweer het voorhuis te behouden. De oorzaak van den brand is onbekend. Verzekering dekt de schade. PAASCH-CIJFERS. De spoorwegen. Aan het Centraal-Station te Amsterdam zijn Zaterdag, Zondag en Maandag j.1. ruim 100.000 passagiers aangekomen. Het vorig jaar was dit aantal ruim 85.000. De getallen der vertrokken passagiers zijn nagenoeg ge lijk aan die der aangekomenen. Dat ditmaal de cijfers vrij aanzienlijk hooger zijn dan die van verleden jaar, is een gevolg van de late Paschen, verleden jaar waren er met de Paaschdagen bijvoorbeeld nog geen bloem- bollengangers. De tram. De gemeentetram vervoerde de beidé feest dagen 818.984 passagiers tegen 783.638 in 1929. „ArPs" en Aquarium. Dat ook de dierentuin en het Aquarium zich op de Paaschdagen in toenemende be langstelling van het publiek mogen verheu gen, leeren ons de bezoekcijfers op eerste en 2de Paaschdag in vergelijking tot die op de Paaschdagen in het vorig jaarop de beide feestdagen werd Artis bezocht door 2970 per sonen tegen 1195 in het vorig jaar. Het Aquarium trok 2187 bezoekers tegen 1621 in 1929. En dat ondanks het minder fraaie voor jaarsweer! (Hbl.) MOTORONGEVAL TE UTRECHT. Op den tweeden Paaschdag reed, naar het Hbl. meldt, een 26-jarig boekhouder uit Den Haag op zijn motorfiets door de Choorstraat te Utrecht, toen hij door een verkeerde mani pulatie het geven van te veel gas plotse ling het trottoir opvloog en eerst tot staan kwam, nadat hij een winkelruit benevens de deur van een zilversmidswinkel totaal had vernield. Een jong meisje, dat zich met haar fiets aan de hand op het trottoir veilig waande, kwam in de verdrukking en zag haar rijwiei verpletterd. Zelf kwam ze er goed af. De mo torrijder moest met gevaarlijke vleeschwonden worden opgenomen en naar de Rijksklinieken worden vervoerd. SPEENHOFF TEN PALEIZE. Over het bezoek van Speenhof f aan den Gouverneur-Generaal te Buitenzorg schrijft de Tel. het volgende: De vorige maand was Speenhoff voor een hem toegezegde particuliere audiëntie te Bui tenzorg ten paleize, waar de adjudant van den landvoogd hem ontving en hem een oogenblik deed plaats nemen, omdat er een bezoeker binnen was. Toen deze verdween, ge leidde de adjudant Speenhoff naar binnen in de kamer, waar de G.-G. zat. Deze stond op en kwam, vertelde Speenhoff aan het „Bat. N.blad", met uitgestrekte hand op mij toe en bood mij een plaats aan zijn groote schrijf tafel, waarop twee groote vazen met rozen, die mij aan Hollandsche deden denken De gouverneur informeerde zeer welwillend naar ons reizen en trekken in Indië en prees ons optreden, dat soms op een weldaad gelijkt. Wij bespraken den moed van mijn vrouw, die zich ondanks de moeilijke acclimatisee ring, zoo flink weert en mij trouw bijstaat. Ik vertelde heel veel van mijn reizen en de vele ontberingen, die wij soms" op Sumatra moesten lijden, maar vergat niet te vermelden, dat wij overal op hartelijke en uitbundige wijze ontvangen werden, zoodat wij ons te midden van onze eigen menschen gevoelden en alle moeilijkheden weer vergaten. Zijn Ex cellentie zei te weten, wat het reizen in Indië beteekent. Ik vertelde dat wij nog naar Borneo, Celebes en Bali gingen en zijn Ex cellentie was zoo welwillend mij geheel aan het woord te laten. Ik had dan ook heel vee! op het hart. Na een half uur gezellig praten eindigde deze audiëntie. Zijn Excellentie stond op, leidde mij naar de deur, drukte mij nogmaals de hand en zei „Mijnheer Speenhoff, ik zal Donderdag aan staande gaarne de voorstelling bezoeken en ik reken er op, dat u ook uw alleroudste lied jes ten gehoore zult brengen". Ik antwoordde dat deze wensch voor mij zeer vleiend was en dat ik de nieuwste liedjes ook niet zou vergeten. Na dezen machtigen indruk van de ontvangst in het deftige en rus tige paleis verliet ik den gouverneur-gene raal. GEDENKSTEEN VOOR MEVROUW NOORDEWIER. In haar gebootehuis te Deurne is een ge denksteen onthuld voor mevr. Noordewier Reddingius. De onthulling geschiedde door mr. Van I.anschot, burgemeester van Den Bosch. De steen is aangebracht aan den voorgevel van de pastorie van de Ned Herv. Gemeente. DE VACATURE VAN HOOFD INSPECTEUR VAN DEN ARBEID. Naar de „N. R. C." verneemt moet het thans in het voornemen liggen, den heer J G. Kraft, inspecteur van den arbeid in de hoofdinspectie Arnhem, te belasten met de waarneming van de hoofdinspectie Maas tricht, waar de hoofdinspecteurszetel weer was vrijgekomen door de intrekking van dp ovenplaatsing van den Haagschen hoofd inspecteur Huygens. Het volgens den minister van Arbeid, Handel en Nijverheid voor een hoofdinspec teur zoo moeilijke nijverheidsdistrict Maas tricht, dat daarom voor den heer Fruytier minder geschikt was, zou dan nu, op een cogenblik dat de arbeidsinspectie met zoove le nieuwe bezigheden belast is, voorloopig worden toevertrouwd aan de zorgen van een inspecteur, d. w. z. van een lageren rang. ONZE POSTVLUCHTEN NAAR NED.-INDIË. De navigatiemiddelen op de Indië-vlnchten. Kaarten en instrumenten. Belangwek kende ontwikkeling. De En gelsche voorwaarden zeer Wel aannemelijk. Vrijdag j.1. publiceerde wij het eerste ge deelte van het onderhoud, dat een redacteur van het Hbld. met den heer Aler had over de postvluchten naar Indië, thans volgt hier het tweede, handelend over navigatie. Daar zijn, zoo zeide de heer Aler, dan in de eerste plaats de kaarten. Wij wisten in den beginne eigenlijk maar heel weinig van kaarten af. Natuurlijk in Europa, ja, daar hadden wij goede kaarten, die nauwkeurig alles aanweven, wat voor ons op den weg door de lucht van beteekenis kan zijn. En je krijgt dan zoo het gevoel: kaar ten zijn dingen die altijd kloppen, daar kun je op dicht varen Dat gaat goed, voorzoover het betreft de kaarten van het grootste deel van Europa. Maar daarbuiten is het heel anders. Daar deugen die kaarten meestal maar een heel klein beetje. En heusch niet alleen in kleinig heden zijn die dingen niet nauwkeurig, maar zelfs hoofdzaken zijn er dikwijls jammerlijk naast. Tengevolge van weinig exacte metin gen heeft vaak de fantasie van den ontwer per de hiaten moeten aanvullen en dat kwam nooit aan de kaart zelf ten goede. En nu is het heel merkwaardig, dat dank zij mede de Indië-vluchten van de K.L.M. de eerste maatregelen tot verbetering thans kun nen worden genomen. Want op iederen tocht hebben de vliegtuigbestuurders bijv. bij elke bergketen van den Taurus, die gepasseerd werd, de geschatte hoogte genoteerd en ge rapporteerd. Soms kon men verder gaan en de gemeten hoogte noteeren, als men vlak langs de toppen vloog, wat nogal eens het geval was. Zoo zijn uit de verleden jaar in geleverde rapporten te dien opzichte al ver schillende hoogte-opgaven onomstootelijk ko men vast te staan. En daarbij waren er die met de op de officieele kaarten aangegeven hoogten soms -maar eventjes een 800 M. ver schilden Zeekaarten, dat hebben wij geleerd op die tochten, zijn voor ons verreweg het beste materiaal, en wij maken daarvan dan ook thans zeer veel gebruik. Dat is mogelijk, wijl wij op onze Indië-route voor het grootste deel langs uitgestrekte kuststrooken vliegen. Het instrumentarium, om het zoo maar eens te noemen, behoefde naar aanleiding van de vroegere vluchten maar weinig wijzi ging of verbetering. Wij houden natuurlijk onze twee hoogtemeters, één tot 500 meter voor de start en de landing en één daarbo ven. Verder natuurlijk het goed gecompen seerde kompas met een reservekompas, een driftmeter (voor het meten van de zijdeling- sche afwijking van het vliegtuig onder den invloed van den wind), voorts het zeer be langrijke instrument om zonder zicht te vliegen. Dit is een heel belangrijk instrument juist voor onze vliegers op Inaië, want de ervaring heeft aangetoond, dat het op deze tochten zeer veel voorkomt, dat er zonder bodemzicht gevlogen moest worden, in totaal op sommige tochten wel 60 van den af- gelegden afstand. En voor dergelijke om standigheden moet de vlieger volkomen uit gerust zijn, derhalve is dat toestel van groote waarde. Dan nog eventjes over de voorwaarden, die Engeland heeft gesteld. Die zijn zooals ge begrijpt, alle vier heel wel aannemelijk. Alleen die eene bepaling betreffende het niet gebruiken der terreinen in den vollen moes- sontijd, als de regens ze onbruikbaar hebben gemaakt, houdt nog een klein angeltje in. De mogelijkheid is n.1. niet uitgesloten, dat de Engelsch-Indische autoriteiten een terrein onbruikbaar verlaren, terwijl het volgens de geregelde gebruikers, dat zijn dus o.a. ook onzen lijnvliegers, nog wel degelijk goed bruikbaar kan zijn. Het is daarom te hopen, dat die autoriteiten in dergelijke gevallen hun oordeel ook zullen willen toetsen aan dat der Nederlandsche vliegtuigbestuurders. Een feit is het overigens, dat wij ons nog geen juisten indruk hebben kunnen vormen van de schade, die de moesson op zijn hoog tepunt aan een goed vliegveld kan toebren gen Maar in elk geval zal daarvoor ook wel een remedie te vinden zijn. En wij mogen ons overtuigd houden, dat de Engelschen, die thans in zoo hooge mate van tegemoet komendheid hebben blijk gegeven, ook in dit onderdeel uiterst diligent zullen zijn, zoodat wij het vertrouwen mogen koesteren dat een opschorten van der. dienst ten gevolge van dergelijke moesson-omstandigheden slechts in allernoodzakelijkste gevallen kan geschie den. Het eerste vliegtuig, dat voor den geregel- d<n dienst naar Indië gaat, vertrekt op 25 September. Een week later gaat het tweede teneinde in Indië ook een reserve te hebben en daarna wordt de dienst verder veertien- dagelijks onderhouden. De F IX zal waarschijnlijk eerst dan ver trekken, als de eerste vliegtuigbestuurder weer terug is in Nederland; die kan dan den commandant van den grooten nieuwen Fokker alle mogelijke gegevens omtrent de route persoonlijk verstrekken, zoodat deze daarvan volkonjen °P de hoogte komt. Vooi een ge heel nieuw type is een dergelijke maatregel alleszins aanbevelenswaardig. De personeelsindeeling van de postvluchten. Naar de Msb. verneemt, zal de nieuwe* reeks van negen postvluchten naar Indië, welke aanvangt op 15 September a.s. en welke vluchten uitgevoerd zullen worden om de veertien dagen, gemaakt worden door de volgende vliegers: 15 September, le postvlucht: Smirnoff en Sillevis. 2e postvlucht: Hondong en Parmen- tier. 3e postvlucht: van Dijk en v. Veenen- daal. 4e postvlucht: Duimelaar en Bot. 5e postvlucht: Beekman en Kress. 6e postvlucht: Tepas en van Onlangs. 7e nostvlucht: Frijns en Blaak. 8e postvlucht: Aler en Pellens. 9e postvlucht: Soer en van Alphen. Van deze bemanningen hebben alle eerstgenoemden reeds een of meer vluchten naar Indië en terug volbracht. Alle laatstgenoemden zullen voor de eerste maal de luchtreis naar Indië aan vaarden. DEENSCH VLIEGTUIG VERMIST. In de Oostzee gestort? De Deensche marinevlieger kap. luit. Jen sen, die gisteravond te 22.40 uur met een Deensch Henkel-Wafe vliegtuig uit Warne- münde naar Kopenhagen vertrok, heeft sindsdien niets meer van zich laten hooren. Men vreest, dat hij kort na den start in zee moest dalen. Vliegtuigen, die op verkenning uitgingen, vonden geen spoor van den vermiste. Be halve den vermisten piloot bevindt zich aan boord van het vliegtuig nog een mecanicien. KAAPSTAD-LONDEN. Naar Reuter uit Brokenhill (N. Rhodesia) aan het Hbld meldt, is de hertogin van Bed ford, die van haar tocht naar Kaapstad te rugkeert, aldaar gisteren aangekomen. OPRICHTING VAN GECOMBINEERDE LUCHTVAARTONDERNEMINGEN IN RUSLAND. Het presidium van de maatschappij tot verdediging in lucht- en chemischen oorlog heeft besloten tot oprichting van gecombi neerde luchtvaartondernemingen, waarvan de kosten ongeveer 80 millioen roebel zullen bedragen. Er zal worden overgegaan tot den aanbouw van civiele vliegtuigen voor het onderhouden van locale diensten. DE „GRAF ZEPPELIN" NAAR ENGELAND. Zaterdag op Cardington verwacht De „Graf Zeppelin" wordt Zaterdag a s. te Cardington verwacht. Het ministerie voor luchtvaart heefl 300 soldaten ter beschikking gesteld. Men vermoedt, dat het luchtschip niet zal ankeren aan den landingsmast, doch gedu rende den korten tijd van zijn oponthoud te Cardington door de beschikbare manschap pen zal worden vastgehouden. DE VERONGELUKTE LUFTHANSA- VLIEGERS TER AARDE BESTELD. Gisterochtend werd de bemanning van het in Engeland verongelukte vliegtuig der Lufthansa, de bestuurder VVessel, en zijn mecanicien en marconist. Con- nert, te Hamburg op plechtige wijze ter aarde besteld. Er waren tal van autori teiten en bekende figuren uit lucht vaartkringen aanwezig. DE EUROPEESCHE RONDVLUCHT. Te Weenen aangekomen. Gisteravond arriveerden acht Engel sche vliegers, die een toer door Europa maken, op het vliegveld te Aspern bij Weenen. Twee hunner startten heden morgen vroeg naar Beodapest, de anderen zijn van plan om over Praag naar Londen terug te vliegen. Zaterdag worden zij ojf Schiphol ver wacht, waarna ze over Oostende naar Eneeland terug zullen keeren. NIEUWE HOOGTEVLUCHTEN. Gisteren bereikte de D. 8 met als be stuurder Woldemar Voigt er. als bege leider Gaule een hoogte van meer dan 7000 Meter. Dit zou voor een licht vlieg tuig als de D. 8 is, met een bemanning van twee personen, een nieuw hoogtere cord zijn. Dinsdagmorgen steeg Voigt alleen op en bereikte een hoogte van meer dan 8000 Meter. Nauwkeurig kan deze hoogte niet bepaald worden, daar toen de vlieger boven de 7700 Meter was, de hoogtemeter bevroor. Het wereldre cord voor lichte vliegtuigen met twee personen als bemanning bedroeg 6782 Meter. DE TOCHT VAN DE GRAF ZEPPELIN. De tocht van de Zeppelin langs den Rijn werd door zeer goed weer begun stigd. Aan boord van het luchtschip be vonden zich 27 passagiers, waaronder de regeeringspresidxt van Bonn Dr. Bier. Om vijf minuten over acht was het luchtschip in de hal geborgen. De passagiers betuigden hun volle tevre denheid over het verloop van den tocht. Voetbal. A.P.S.V. (Alkmaar)—A.P.S.V. (A'dam). 2—1. Een zonnige middag is gisteren ge tuige geweest van een fairen kamp tus schen de elftallen der Alkmaarsche en Amst jrdamsch-e politieagenten. Men zal zich nog wel herinneren, hoe „fraai" de ontmoeting voor veertien da gen verliep. Gisteren was het juist omgekeerd. Geen wanklank werd ge hoord-en elke poging to. ruw spel werd onmiddellijk de kop ingedrukt. En het was zeker in de allereerste piaats de scheidsrechter, die er voor zorgde, dat alles ging, zooals 't moest. Reeds jn het begin maakte deze arbiter een aangena- men indruk en vastberadenheid verried zijn houding. Den geheelen wedstrijd heeft hij rustig geleid en hij had alle spelers volkomen in bedwang, zonder dat hij nu bepaald streng moest optre den of waarschuwingen moest uitdeelen. De wedstrijd zelf is meer spannend dan fraai geweest, al werd er af en toe ook heusch gevoetbald. Alkmaar, dat voor de rust zon en wind mee had, leidde na een half uur met 1—0, waarmee de rust zou zijn inge gaan, als niet een penalty aan Amster dam den gelijkmaker had bezorgd. Na de thee werd om de winnende goal EETLUST-OPWEKKEND. /l.30p.fl. gevochten en het gelukte Alkmaar een tweede punt te behalen, ongeveer een kwartier voor het einde. Daar bleef het bij, zoodat Alkmaar met 21 won. Ekkel heeft zijn doel goed verdedigd. Wel leek ons het doelpunt houdbaar, maar voor de rest verrichtte Ekkel goed werk. De backs waren als altijd goetl. Ze hebben heel wat werk moeten verrich ten, maar die twee begrijpen elkaar. De halflinie gaat vooruit. Alleen kan meerdere snelheid nog van groot nut zijn. En de voorhoede? Ook daarin zitten wel luidjes, die spelen kunnen. Maar 't wil altijd niet vlotten. Zou het niet ver standig zijn om Staats links-binnen te laten spelen en Paling op den vleugel? Dat gebeurde gisteren ook het laatste kwartier en toen kwam er veel ,meer verband in de linie. En de rest moet zoo blijven. De Amsterdammers hebben een goe den indruk achter gelaten. De backs waren trapvast, de halflinie steunde goeu en de voorhoede was dikwijls heel gevaarlijk. Alleen konden de heeren dezen keer niet schieten. Watersport. Rondvaart door Nederland. De commissie voor den rondvaart doot Nederland heeft de tochten vastgesteld, di< dit jaar kunnen worden gevaren. In vergelijking met die van verleden jaai werden op verzoek van de roeiers enkele wij zigingen aangebracht Het traject dooi Zuid-Holland werd hierom in tweeën ge splitst. Een gedeelte, waarin het bevaren der groote rivieren voorkomt en een, dat grootendeels binnendoor loopt. In beide werd Den Haag als ccntrolestation weggelaten. De tochten zullen er thans als volgt uitzien: Voor alle söorten vaartuigen: Tocht no. 1: Alkmaar, Amsterdam, Haar lem, Loosdrecht, Maarssen, Oude Wetering, Uithoorn, Zaandam. Tocht no 2a: Aalsmeer, Dordrecht, Gor- kum, Gouda, Oude Wetering, Rotterdam, Utrecht, Warmond. Tocht no. 2b: Aalsmeer, Geldermalsen, Gouda, Utrecht, Vianen, Warmond, Woer den, Wijk bij Duurstede. Tocht no. 3: Arnhem, Gorkum, Helmond, 's-Hertogenbosch, Mook, Nijmegen, Roer mond, Wijk bij Duurstede. Tocht no. 4: Apeldoorn, Arnhem, Does burg, Gendringen, Hattem, Zutphen, Zwart sluis, Zwolle. Tocht no. 5a: Assen, Bergumerdam, Gro ningen, Grouw, Leeuwarden, Lemmer, Sneek,, Zwartsluis. Toht no. 5b: Bergummerdam, Grouw, Leeuwarden, Lemmer, Sloten, Sneek, Wor- kum, Woudsend. Alléén voor zeewaardige motorbooten en zeiljachten Tocht no 6: Dintel, Dordrecht, Hellevoet- sluis, Rotterdam, Terneuzen, Veere, Wemel- dinge, Zijpe. Tocht no. 7: Amsterdam, Blokzijl, Elburg, Enkhuizen, Harderwijk, Hoorn, Kampen, Marken, Medemblik. Muiden, Lemmer, Spa kenburg," Stavoren, Urk, Volendam. De controlestations zijn in alphabetische volgorde genoemd. De commissie mocht reeds vele definitieve toezeggingen voor prijzen ontvangen. Over enkele wordt nog gecorrespondeerd. De uit geloofde prijzen zullen in het toerboekje worden vermeld. DE MOORDZAAK TE VALKENBURG. In de uitgestelde zaak tegen de gebrs. Rademaker uit Schimmert, welke in den nacht van 1 op 2 December te Valkenburg de Gebrs. Curvers hebben mishandeld, waarbij Martinus Curvers met een mes doodelijk ;r het hart werd gestoken eischte het O. M van de rechtbank te Maastricht gister tegen J. L. Rademaker vrijspraak wegens gebrek aan bewijs. Het was n.1. vast komen te staan, dat hij het mes naar de Gebrs. Cur vers had geworpen en dat hij niemand had geraakt. De doodelijke steek was eerst later toegebracht. Tegen J. P. Rademaker hoopten de bewij zen zich echter op. Het O. M. eischte tegen hem acht jaar gevangenisstraf. Uitspraak 5 Mei a.s. DE MOORD TE WADDINXVEEN. Vonnis in iiooger beroep 12 jaar. Het Haagsche gerechtshof veroordeelde heden, overeenkomstig den eisch van den pro- vureur-generaal, tot 12 jaren gevangenis straf, den 35-jarigen houtbewerker A. Kos ter uit Waddinxveen, die wegens moord op zijn buurman Schottman op 10 Augustus 1929, door de Rotterdamscbe rechtbank tot 8 jaren gevangenisstraf was veroordeeld. DE JALOERSCHE ECHTGENOOT. Het Hof te Amsterdam heeft gister arrest gewezen tegen een 45-jarigen sigarenmaker, wonende te Voorburg, die op 29 October 1928 een man, dien hij verdacht in ongeoor loofde betrekking tot zijn, verdachte's, vrouw te staan, een fleschje naar het hoofd heeft gegooid, waarin zich verdund zwavelzuur be vond. De Haagsche Rechtbank had den man op 9 April 1929 veroordeeld tot een gevangenis straf van vier maanden wegens mishandeling met voorbedachten rade. In hooger beroep be vestigde het Haagsche Hof het vonnis van de Rechtbank. De Hooge Raad evenwel vernie tigde het arrest van het Hof en verwees de zaak naar het Amsterdamsche Hof. Hier eischte de proc.-gen. mr. Bauduin drie maanden gevangenisstraf. Het Hof achtte de mishandeling bewezen, den voorbedachten raad niet en veroordeelde, mede met het oog op de laaghartige wijze, waarop het misdrijf werd bedreven, den siga renmaker tot drie maanden en flrie weken gevangenisstraf.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1930 | | pagina 7