fllkwlt Csirait.
DE VERDWENEN DEI*
VOS1
smaaA
£/i
cU
LU
VIRGINIA
Briefen uit de hoofdstad
Radio-hoekje
ardath Ook met kurk en goud london
PUZZLE
Hintfird twee en dertigste Jaargang.
Zaterdag 17 Mei
EEU1LLET0N.
ÉilTe
jfo. 116 1930
Zondag 18 Mei.
Hilversum, 1071 M. 9.— V. A. R. A. Be
richten omtrent postduivenvluchten. 9.05 V.
A. R- A. K. de Wit: Het inrichten van wed
vluchten. 9.20 V. A. R. A. Toespraak namens
de Vereen, voor Volkenbond en Vrede ter ge-
S'*:genheid van den alg. Volkenbondsdag. Spr.
J. de Roode. 9.45 V. A. R. A. Mededeelin-
atn van het Reissecr. van het Inst. voor Arb
■Ontwikkeling. 9.48 V. A. R. A. H. Heijen-
ibrock: Wat de mensch dankt aan het dier. II.
0.15 V. A. R. A. Gramofoonpl. 10.30 V. P.
gj. O. Kerkuitz. vanuit Bellevue te Amster
dam. Spreker, kamerorkest en solisten. 12.01
1^-12.40 A. V. R. O. Dr. C. H. Sluiter: „Oude
'en moderne Chemie". 12.401.45 Concert
[door het A. V. R. O.-Octet. 1.45-2.15 Boe-
ijtenhalfuurtje. Max B. Teipe: „De figuur van
nut Hamsun". 2.15—3.— Concert door de
Kon. Mil. Kapel onder leiding van Kapt. L.
3.3.30 Halfuur gewiid aan de vredes-
door Piet
Boer. 3.3.30 Halfuur gewijd aan de vredes-
gedrachte (Goodwill Day). Zang door Piet
Hespe's Kinderkoor.^ 3.30—4.15 Voortzetting
concert.
san den
te Antwerpe
ihet V. A. R-
jiet V. A. R- A.-Orkest. Joh. Jong, orgel. 7.30
J_8.Kamermuziek door het Holt. Strijk
kwartet. 8.Tijdsein. A. V R. O.-klok, pers
en sportnieuws. 8.15 A. V. R. O.-Opera-
uitzending. Alle Muziekfragmenten uit: „De
jtBruitioft van Figaro" van Mozart. In de
jroauze: Causerie. 11.-12.— Gramofoonpla-
i«n.
Huizen, 1875 M. 8.30—0.30 K. R. O. Mor
genwijding. 9.50 N. C. R. V. Kerkdienst van
uit de Geref. Kerk te Utrecht. 12.01-12.15
k. R. O. Herdenking van den Goodwill Day.
lp' Heilker: „De onderlinge vrede tusschen
>de volkeren 12.1512.30 K. R. O. Prof.
!,j)r. J. B. Kors O. P.: „De Vredesgedachte".
^2.30—12.40 K. R. O. Toespraak door den
Ik. R- O.-voorzitter. 12.40—1.30 K. R. O.
[Concert door het K. R. O.-Trio. 1.302.
BK. R.O. Mevr. Maria Tschernij: „Kleine vol
den in het groote Rusland". 2.2.30 K. R
fO. Pater P. v. d. Scheer S. J.: „Het Satanis
me in de Fransche literatuur". 2.304.15
8K. R. O. Middagconcert uit Dongen. Kon.
^Harmonie „Musis Sacrum" en de Zangver.
Wilhelmina". 4.155.K. R. O. Zieken-
halfuurtje. 5.50 N. C R. V. Kerkdienst van
uit de Ned. Herv. Kerk (Groote Kerk) te
ilRotterdam. 7.30—7.55 K. R. O. Lezing door
'"Pater A. J. Winkel O. P. 7.55—8.05 K. R.
O. Voetbaluitslagen. 8.05—8.50 Concert door
Ihet K. R. O.-Orkest. 9 30 ca. Nieuwsber.
8.50—10.45 K. R. O. Concert door het K R.
O.-Orkest. 10.4511.K. R. O. Epiloog
door Klein Koor.
Daventry, 1554.4 M. 3.20 Kerkcantate No.
•12 van Bach. 4.05 Kinderuurtje. 4.20 Lezing.
4.35 Concert. Orkest, Elisabeth Schumann,
zang. 6.206.40 Lezing. 6.50 Kerkdienst.
8.20 Kerkdienst. 9.05 Liefdadigheidsoproep.
9.10 Nieuwsberichten. 9.25 Concert. Orkest,
Dorothy Gordon, zang. A. Sandler, viool.
10.50 Epiloog.
Parijs „Radio-Paris"1725 M. 12.50 Ge
wijde muziek. 1.20—2.20 Gramofoonpl. In de
■pauze: Bilboquet Parfumeur. 2.20 Grams-
ioonplaten. 4.50 Gramofoonpl. 6.20 Concert
6.50 Dansmuziek. 7.50 Poppenkast Radio-
Paris". 8.20 Concert. Orkest en solisten.
110.20 Orkestconcert.
Langenberg, 473 M. 7.207.50
foonpl. 7.50—8.50 Orkestconcert.
110.20 Katholieke morgenwijding.
12.50 Concert. Orgel, knapen- en
'koor. Toespraak. 12.501.15 Gramofoonpl.
I.20—2.50 Orkestconcert en klarinet. 8.20
„Der Vetter aus Dingsda". Operette in 3 be
drijven. Muziek van Ed. Kunneke. Daarna tot
112.20 Dansmuziek.
Kalundborg, 1153 M. 12.201.20 Or
kestconcert. 2.50—4.50 Orkestconcert en de
clamatie. 4.50—5.20 Kinderuurtje. 8.35
II.05 „Foraar i Heidélberg". Zangspel van
B. H. Warden en F. Löhner. 11.05-12.50
Dansmuziek.
Brussel, 508.5 M. 4.20 Verslag door oog
getuige van den voetbalwedstrijd België
Holland. 6.05 Gramofoonpl. 6.20 Kinderuur
tje. 6.50 Gramofoonplaten. 8.35 Kamermu
ziek, m. m. v. bariton. 9.50 Gramofoonpl.
Zeesen, 1635 M. 6.50 Lezing. 7.20 Orkest
concert. 8.20—9.10 Lezingen. 9.10 Morgen
wijding en klokgelui. 10.25—11.50 Lezingen.
11.50 Concert. Knapenkoor en sopraan. 12.20
Orkestconcert. 2.20 Kinderuurtje. 2.50 Con-
eert. Sopraan en piano. 3.50 Voorlezing. 4.20
Gramo-
9.25—
11.50—
mannen-
Door E. PHILLIPS OPPENHEIM.
Geautoriseerde vertaling van Mr. G. KELLER.
67)
Nogmaals wisselden Louis en Delora
®en blik met elkander en nu was het mij
duidelijk wat die blik inhield. Delora
keerde naar zijn tafel terug en zette zich
tegenover Felicia. Ik boog mij voorover
naar Lamartine en zeide: „Lamartine,
er kwam hier eens een heer, een vriend
van die vrouw, Bartot geheeten, dinee-
£en. Hij kreeg ongenoegen met Louis en
het bleef bij dien eenen keer. Hij heeft
nooit weer ergens op aarde gedineerd.
Lamartine was zeer ernstig gestemd
®n vroeg met gedempte stem: „Zou
het wagen zoover te gaan?"
'.waarom niet? Zie, Louis heeft zijn
°°gen niet van ons af."
Lamartine wilde opstaan, maar ik
eriiinderde hem daarin, zeggende:
..Neen! Dat is uw taak niet. Ik zal dat
®hje wel opknappen."
k ging naar de tafel waar het twetal
lLas gezeten. Ik zag, hoe Delora vork
biitmes neerlegde en onafgebroken zijn
hn TP.mii gevestigd hield. Ik zag ook,
Louis zijn lippen vertrok tot een
'phc en hij schoof onhoorbaar naar de
s ^Mgövjil ik naderde. Ik stak mijn
CHIEF WHIP
Orkestconcert. Viool-soli. 5.50—8.20 Lezin
gen. 8.20 Concert. Orkest en sopraan. Daar
na: Berichten en tot 12.50 Dansmuziek.
Maandag 19 Mei.
Hilversum, 298 M. (Na 6 uur 1071M.)
10.10.15 Morgenwijding. 12.—2.Con
cert door het A. V. R. O.-Kwintet. 2.2.45
Kookpraatje door P. J. Kers. 2.45—4.30
Aansluiting van het Rembrandt-Theater te
Amsterdam. 5.6.Kinderuurtje. 6.01
6 30 Gramofoonplaten. 6.30 Koersen en gra
mofoonplaten. 6.457.15 Tooneelhalf uur
tje. 7.15—7.45 Dr. A. L. J. Sunier: „Het
grootbrengen der jonge leeuwtjes in Artis".
7.45—8.Herman Rutters: „Beethoven".
8.01 Aansluiting van het Concertgebouw te
Amsterdam. Beethoven-concert door het Con
certgebouw Orkest onder leiding van Dr.
Willem Mengelberg. In de pauze: gramo
foonpl. Na afloop: Persber. en daarna aan
sluiting van het cabaret „La Gaité" te Am
sterdam.
Huizen, 1875 M. (Uitsluitend N. C. R. V.)
8.15—9.30 Concert. 10.30—11.— Zieken-
dienst. 11.11.30 Lezen van Chr. Lectuur.
12.—12.15 Politieber. 12.30—1.45 Orgel
concert door Jan Zwart. 2.2.35 Gramo
foonpl. 2.353.15 A. J. Herwig: „Perk- en
Balconplanten voor den Zomer en het maken
van bakken". 3.15—3.45 Knipcursus. 4.
5.Ziekenuurtje. 5.6.30 Concert. Mevr.
J. Hekkert—van Eysden, sopraan. Mej. Luise
Lauenroth, piano en kerkorgel. Hr. W. Wes-
terhoud, orgel. 6.307.Bezoek van den
Radio-Dokter. 7.7.15 Gramofoonpl. 7.15
7.45 Declamatie door Hr. C. Calkhoven. 7.45
—8.Politieber. 8.11.G. van Roekei:
„Menschen op het Zwerverspad". Muzik. me
dewerking van het Chr. Radio-Orkest. 10.—
ca. Persber.
Daventry, 1554.4 M. 10.35 Morgenwijding.
11.05 Lezing. 12.20 Orgelconcert door E. T.
Cook. M. Durham, sopraan. 1.35 Orkestcon
cert. 2.20 Uitz. voor scohlen. 3.40 Dansmu
ziek. 4.35 Orkestconcert. 5.35 Kinderuurtje.
6.20 Lezing. 6.35 Nieuwsber. 7.Orgel
concert door W. S. Vale. 7.20—7.40 Lezing.
7.45 Spaansche les. 8.05 Piano-recital door
E. Lush. 8.20 Internationaal Concert. Uitzen
dingen van Stuttgart, Brussel en Daventry.
9.35 Nieuwsberichten. 10.Lezing. Her-
uitz. van Amerika. 10.20 Dansmuziek. 11.20
12.20 Dansmuziek.
Pari/s „Radio-Paris". 1725 M. 12 50—
2.20 Gramofoonpl. 4.05 Orkestconcert en
soli. 8.20 Tooneeluitz. „Le Testament du
Père Leleu", van R. Martin du Gard. 9.50
Concert. Kwartet en solisten.
Langenberg. 473 M. 7.257.50 Gramo
foonpl. 7.50—8.50 Orkestconcert. 10.35
12.15 Gramofoonpl. 12.30 Gramofoonpl.
1.252.50 Orkestconcert en viool. 4.455.15
Goodwill Day. Concert. 5.50—6.50 Concert
door harp-trio, harp, viool en cello. 8.20 In
ternat. avond. Uitzendingen uit Stuttgart,
Brussel en Daventry. Daarna tot 12.20 Dans
muziek uit Londen.
Kalundborg, 1153 M. 12.20—2.20 Orkest
concert. 3.555.55 Concert. Orkest en lied
jes bij de luit. 8.20—9.20 Concert. Orkest en
zang. 9.40—10.10 Concert door Mandoline-
Trio. 10.3011.20 Orkestconcert.
Brussel, 508.5 M. 5.20 Trio-concert. 6.50
Trioconcert. 7.20 Gramofoonpl. 8.20 Inter
nat. avond. Uitz. van concerten uit Stuttgart,
Brussel en Londen. 9.35 Concert. Orkest en
solisten.
Zeesen, 1635 M. 6.5012.50 Lezingen.
12.50—1.15 Gramofoonpl. 1.15—2.20 "Be
richten. 2.202.50 Gramofoonpl. 2.504.50
Lezingen. 4.505.50 Concert, 5.508.35
Lezingen. 8.35 Concert. Alt en piano. 9.20
Orkestconcert. Daarna: Berichten en tot
12.50 Dansmuziek.
Onze Nieuwe Opgave (no. 3 der Mei-
De Kruiswoord-Puzzle.
Het is wel eigenaardig dat deze be
roemde soort op puzzlegebied zich nog
maar steeds in de grootste belangstel-
DOQixiDnaDDixinnnnaDaQnaaaanDanaDnnnnnaaanai
ling mag verheugen. Is men er eenmaal
aan begonnen dan rust men ook niet
voor alle open vakjes ingevuld zijn.
Onze opgave was niet moeilijk al heb
ben de stoa, ulk, bilt, lorre, tal, enz. mis
schien nog wel eens moeilijkheden op
geleverd.
Hieronder vindt men de oplossing.
hand naar de dame uit, terwijl ik vroeg:
„Ik hoop toch niet dat u mij vergeten
is? Het doet mij groot genoegen u te
Londen te zien."
Zij drukte mijn hand, terwijl haar lip
pen den vriendelijksten glimlach lieten
zien. Ik draaide mij een eindje om en
keek Louis strak aan Hem restte niet
veel anders dan een paar schreden
achteruit te gaan.
„Mevrouw", zei ik, mij tot haar wen
dend, „hier heeft de heer Bartot zijn
laatste middagmaal gebruikt. Ik heb
liooren fluisteren, dat het niet geraden
is hier te komen dineeren, wanneer men
geen goede maatjes met Louis is!"
Even begreep zij de bedoeling van mijn
woorden niet. Daarop verdween de kleur
van haar wangen en haar gelaat was
als dat van een bejaarde vrouw. Vol
vrees keek zij mij met verwilderde
oogen aan, terwijl zij vroeg:
„Zou hij dat durven, denkt u?"
„Het zou hem geen moeite kosten.
Meer dan een dozijn van de kellners
hier zijn handlangers van hem. Naar
wat ik bij geruchte heb gehoord, ver
moed ik dat uw bezoek aan dit restau
rant in gezelschap van dezen heer een
doel heeft in strijd met een of ander
plan, door Louis met Lelora gesmeed.
Ik waarschuw u, dat indien zulks in
derdaad het geval mocht zijn, het raad
zaam zou wezen uw lunch ergens an
ders te gebruiken."
„Wij gaan onmiddellijk weg. ver
klaarde zij. „Ik vijLd bet zeer vriendehjk
(no. 3 der Mei
instelling der
Onze Nieuwe Opgave
serie. No. 24 sedert de
nieuwe regeling).
Het eigenaardige vierkant.
Een vierkant stuk wit katoen was
verdeeld in 16 vierkanten. Iemand
schreef daarin de volgende getallen:
l 15 5 12
8 10 4 9
11 6 16 2
14 3 13 7
en verzocht toen aan de personen, die
zijn werk aandachtig bekeken, om dat
-—=======—=======================
van u, dat u me waarschuwt. Ik ben
hierheen gegaan omdat ik Louis wilde
confronteeren met dezen heer, die mij
vergezelt", ging zij voort, terwijl zij
knikte in de richting van den ouden
heer, die tegenover haar zat. „Ik wilde
ze doen weten, wie hun plannen in de
war heeft gestuurd, omdat zij gebruik
hebben gemaakt van mij Bartot en
mij en ons hebben weggeworpen als
een paar uitgeknepen citroenen, toen
zij meenden ons niet meer noodig te
hebben. Maar dat was een dwaasheid
en ik zie dat thans wel zeer goed in. Ik
blijf u intusschen zeer dankbaar voor
uw waarschuwing, mijnheer."
Zij raapte bijeen wat zij op de tafél
had gelegd, ten einde weer heen te gaan
en zij wendde zich tot haar metgezel.
Maar wat zij zeide kon ik niet verstaan,
daar ik intusschen weer naar mijn
plaats terugkeerde.
„Zij blijven hier niet eten", fluisterde
ik Lamartine toe. „Maar zeg, wie is de
heer i haar gezelschap?"
„Ssst!" zeide hij. „Kijk eens naar wat
er nu gaat gebeuren!"
Blijkbaar waren er toornige woorden
gewisseld tusschen Felicia en Delora.
Zij was opgestaan, hoewel hij moeite
deed om haar op haar plaats te houden,
schoof langs onze tafel zonder op ons te
letter: en begaf zich naar de tafel waar
de anderen waren gezeten. Zij boog zich
naar den bejaarden heer over en sprak
eenigen tijd ernstig met hem. Daarbij
^ij. baar ^aaii met den vtigen blik
stuk karton langs de lijnen in 4 stukken
te snijden. Deze 4 stukken moesten op
nieuw tot een vierkant gelegd worden
en wel zoo, dat de som der getallen op
elke horizontale, verticale en diagonale
rij juist 34 was.
Hoe zoudt gij dit vraagstuk hebben
opgelost? 't Is niet zoo moeilijk, als men
misschien zcu denken.
Oplossingen liefst zoo vroegtijdig mo
gelijk, doch uiterlijk tot Vrijdag 23 Mei
12 uur aan den Puzzle-Redacteur van
de Alkmaarsche Courant.
van een kind, die onderhouden wordt
over iets dat boven zijn bevatting gaat.
Delora was nu ook opgestaan en ver
frommelde zenuwachtig zijn servet.
Louis snlede naar hem toe en zij spra
ken een oogenblik met elkander.
,,'t Koste wat het wil", hoorde ik Louis
zeggen, „maar we moeten beginnen haar
daar vandaan te halen. Zij blijven niet
eten, Rotherby heeft ze gewaarschuwd.
Kijk eens, hoe hij haar aanstaart! Neen,
dat is niet te vertrouwen."
Zij zeiden nog het een en ander tot
elkaar, maar zoo zacht, dat ik het niet
kon verstaan. Delora keek op zijn hor
loge en vervolgens naar de, klok in de
zaal. Ten slotte ging hij naar de tafel,
waar zijn nicht stond te praten, en leg
de een hand op den schouder van den
bejaarden heer.
„Ferdinand", zeide hij, „het doet me
genoegen te zien dat je weer beter bent.
Ga eens met mij mee naar mijn kamer,
dan kunnen we samen praten."
Het geluid van die stem deed blijk
baar iets bij den ouden heer ontwaken,
dat in zijn herinnering was blijven
voortsluimeren. Hij stond langzaam op.
Ik kon zien hoe zijn witte vingers tril
den, maar tevens nam ik waai^ dat er
in zijn oogen een nieuw licht schitterde,
een licht van begrijpen en herinneren.
„Jij!' riep hij uit. „Ja, ik ben hierheen
gegaan omdat ik je spreken moest.
Laten we het maar dadelijk doen! Ga
voor, als je blieft."
Rodin te Amsterdam. De beel
dende kunstenaars van onze stad,
Het Quartier Latin van voor
heen. Atelier-bouw in de nieuwe
buurten. Een leerzame tentoon
stelling, maar een lastig transport.
Ons monument-loos land. Stand
beelden voor Van Heutsz en voor de
Bouwmeesters. Maar waar en
van wie?
Rodin vertoeft "e Amsterdam. Tenminste,
naar den geest. Auguste Rodin, die in No
vember 1917, midden in den chaos van den
wereldoorlog, op zijn atelier te Meudon den
laasten adem uitblies, wordt thans in het
Stedelijk Museum door een greep uit zijn
werk vertegenwoordigd en dat zal velen zeer
welkom zijn. Want het werk van den groot
sten Franschen beeldhouwer van onzen tijd
is over het algemeen niet zóó bekend als het
verdient te zijn. De meeste Nederlanders, die
Pari;s bezoeken, vinden geen tijd om het Mn-
seum-Rodin te bezichtigen, want het ligt niet
in het centrum der bezienswaardigheden.
Men moet ten Zuiden van de Seine wel even
zoeken vóór men het stille en voornante huis
gevonden heeft, waar, ver van het wereld
stad-rumoer, het oeuvre van Rodin, in steen
en brons, behoed wordt. Wie er weet te ko
men vindt zijn ijver beloond. Hij kan in rust
en in volkomen overgave van de prachtige
marmers genieten, de teekeningen en schet
sen bestudeeren en behoeft niet bang te zijn
voor gedrang. Maar de meeste touristen ko
men niet zoo ver en stellen zich tevreden met
de enkele werken van Rodin, die zij' in het
Luxembourg aantreffen of hier en daar ver
spreid in de stad.
Bovendien, zulk een tentoonstelling is van
zeer groot belang voor de talrijke jonge kun
stenaars, die Amsterdam bevolken. Want
onze hoofdstad is, dank zij de Academie voor
Beeldende Kunsten en het Rijksmuseum, nog
altijd het belangrijkste studie-centrum voor
beeldhouwers en schilders. Nu de stad zich
uigebreid heeft bemerkt men van dit bohé-
mien-leven niet meer zooveel als vroeger,
toen het Amsterdamsche Quartier Latin, dat
„de Pijp" heette, van hun excentrieke ver
schijningen wemelde. De laatste jaren heb
ben de artisten zich echter over de geheete
stad verspreid. Zij' wonen veelal op de grach
ten, aan de oude schilderachtige wallen, in
de nieuwe en nieuwste wijken, kortom over
al, waar zij een geschikten zolder kunnen
vinden, die hun tegelijk ruimte en licht geeft,
zoodat zij werken kunnen. De moderne archi
tecten, niet maar zonder meer bouwonder-
==BB3
met de turkooizen. Blijkbaar maakte hij
een of andere opmerking, welke ik niet
kon verstaan.
„Deze dame vergezelt mij", hoorde ik
den ander zeggen. „Zij is zeer vriende
lijk voor mij geweest, voor een vreemde
ling vriendelijker dan anderen voor mij
zijn geweest, op wie ik intusschen als
bloedverwanten had mogen rekenen. Zij
blijft dus bij mij en ik wil niet dat zij
mij verlaat."
Hierna begaven de vier zich naar 'den
uitgang. Lamartine tikte mij op den
schox'der en ook ik stond op. Achter ons
stond Louis met onmiskenbare zenuw
achtigheid toe te zien hoe zij heengin
gen. Lamartine en ik maakten ons ge
reed om ze op den voet te volgen.
„Een nieuwe zet in het spel, Louis?"
vroeg ik, terwijl ik hem voorbij ging.
„De laatste zet, mijnheer", antwoord
de Louis met een buiging.
HOOFDSTUK XXXIX.
De toegang tot het restaurant was
klein en onaanzienlijk vergelegen met
den hoofdingang voor he hotel zelf. Toen
ik er dichterbij was, zag ik dat er eenige
verwarring heerschte. Een groote heer
met er ijzen den baard sprak druk met
den portier. Felicia stond een weinig ter
zijde en keek een weinig verbijsterd oni
zich heen. De dame met de turkooizen
stond dicht bij de lift, met haar arm
door dien .van haar metgezel gestoken.