fllkwlt Csirait. DE VERDWENEN DEI* VOS1 smaaA £/i cU LU VIRGINIA Briefen uit de hoofdstad Radio-hoekje ardath Ook met kurk en goud london PUZZLE Hintfird twee en dertigste Jaargang. Zaterdag 17 Mei EEU1LLET0N. ÉilTe jfo. 116 1930 Zondag 18 Mei. Hilversum, 1071 M. 9.— V. A. R. A. Be richten omtrent postduivenvluchten. 9.05 V. A. R- A. K. de Wit: Het inrichten van wed vluchten. 9.20 V. A. R. A. Toespraak namens de Vereen, voor Volkenbond en Vrede ter ge- S'*:genheid van den alg. Volkenbondsdag. Spr. J. de Roode. 9.45 V. A. R. A. Mededeelin- atn van het Reissecr. van het Inst. voor Arb ■Ontwikkeling. 9.48 V. A. R. A. H. Heijen- ibrock: Wat de mensch dankt aan het dier. II. 0.15 V. A. R. A. Gramofoonpl. 10.30 V. P. gj. O. Kerkuitz. vanuit Bellevue te Amster dam. Spreker, kamerorkest en solisten. 12.01 1^-12.40 A. V. R. O. Dr. C. H. Sluiter: „Oude 'en moderne Chemie". 12.401.45 Concert [door het A. V. R. O.-Octet. 1.45-2.15 Boe- ijtenhalfuurtje. Max B. Teipe: „De figuur van nut Hamsun". 2.15—3.— Concert door de Kon. Mil. Kapel onder leiding van Kapt. L. 3.3.30 Halfuur gewiid aan de vredes- door Piet Boer. 3.3.30 Halfuur gewijd aan de vredes- gedrachte (Goodwill Day). Zang door Piet Hespe's Kinderkoor.^ 3.30—4.15 Voortzetting concert. san den te Antwerpe ihet V. A. R- jiet V. A. R- A.-Orkest. Joh. Jong, orgel. 7.30 J_8.Kamermuziek door het Holt. Strijk kwartet. 8.Tijdsein. A. V R. O.-klok, pers en sportnieuws. 8.15 A. V. R. O.-Opera- uitzending. Alle Muziekfragmenten uit: „De jtBruitioft van Figaro" van Mozart. In de jroauze: Causerie. 11.-12.— Gramofoonpla- i«n. Huizen, 1875 M. 8.30—0.30 K. R. O. Mor genwijding. 9.50 N. C. R. V. Kerkdienst van uit de Geref. Kerk te Utrecht. 12.01-12.15 k. R. O. Herdenking van den Goodwill Day. lp' Heilker: „De onderlinge vrede tusschen >de volkeren 12.1512.30 K. R. O. Prof. !,j)r. J. B. Kors O. P.: „De Vredesgedachte". ^2.30—12.40 K. R. O. Toespraak door den Ik. R- O.-voorzitter. 12.40—1.30 K. R. O. [Concert door het K. R. O.-Trio. 1.302. BK. R.O. Mevr. Maria Tschernij: „Kleine vol den in het groote Rusland". 2.2.30 K. R fO. Pater P. v. d. Scheer S. J.: „Het Satanis me in de Fransche literatuur". 2.304.15 8K. R. O. Middagconcert uit Dongen. Kon. ^Harmonie „Musis Sacrum" en de Zangver. Wilhelmina". 4.155.K. R. O. Zieken- halfuurtje. 5.50 N. C R. V. Kerkdienst van uit de Ned. Herv. Kerk (Groote Kerk) te ilRotterdam. 7.30—7.55 K. R. O. Lezing door '"Pater A. J. Winkel O. P. 7.55—8.05 K. R. O. Voetbaluitslagen. 8.05—8.50 Concert door Ihet K. R. O.-Orkest. 9 30 ca. Nieuwsber. 8.50—10.45 K. R. O. Concert door het K R. O.-Orkest. 10.4511.K. R. O. Epiloog door Klein Koor. Daventry, 1554.4 M. 3.20 Kerkcantate No. •12 van Bach. 4.05 Kinderuurtje. 4.20 Lezing. 4.35 Concert. Orkest, Elisabeth Schumann, zang. 6.206.40 Lezing. 6.50 Kerkdienst. 8.20 Kerkdienst. 9.05 Liefdadigheidsoproep. 9.10 Nieuwsberichten. 9.25 Concert. Orkest, Dorothy Gordon, zang. A. Sandler, viool. 10.50 Epiloog. Parijs „Radio-Paris"1725 M. 12.50 Ge wijde muziek. 1.20—2.20 Gramofoonpl. In de ■pauze: Bilboquet Parfumeur. 2.20 Grams- ioonplaten. 4.50 Gramofoonpl. 6.20 Concert 6.50 Dansmuziek. 7.50 Poppenkast Radio- Paris". 8.20 Concert. Orkest en solisten. 110.20 Orkestconcert. Langenberg, 473 M. 7.207.50 foonpl. 7.50—8.50 Orkestconcert. 110.20 Katholieke morgenwijding. 12.50 Concert. Orgel, knapen- en 'koor. Toespraak. 12.501.15 Gramofoonpl. I.20—2.50 Orkestconcert en klarinet. 8.20 „Der Vetter aus Dingsda". Operette in 3 be drijven. Muziek van Ed. Kunneke. Daarna tot 112.20 Dansmuziek. Kalundborg, 1153 M. 12.201.20 Or kestconcert. 2.50—4.50 Orkestconcert en de clamatie. 4.50—5.20 Kinderuurtje. 8.35 II.05 „Foraar i Heidélberg". Zangspel van B. H. Warden en F. Löhner. 11.05-12.50 Dansmuziek. Brussel, 508.5 M. 4.20 Verslag door oog getuige van den voetbalwedstrijd België Holland. 6.05 Gramofoonpl. 6.20 Kinderuur tje. 6.50 Gramofoonplaten. 8.35 Kamermu ziek, m. m. v. bariton. 9.50 Gramofoonpl. Zeesen, 1635 M. 6.50 Lezing. 7.20 Orkest concert. 8.20—9.10 Lezingen. 9.10 Morgen wijding en klokgelui. 10.25—11.50 Lezingen. 11.50 Concert. Knapenkoor en sopraan. 12.20 Orkestconcert. 2.20 Kinderuurtje. 2.50 Con- eert. Sopraan en piano. 3.50 Voorlezing. 4.20 Gramo- 9.25— 11.50— mannen- Door E. PHILLIPS OPPENHEIM. Geautoriseerde vertaling van Mr. G. KELLER. 67) Nogmaals wisselden Louis en Delora ®en blik met elkander en nu was het mij duidelijk wat die blik inhield. Delora keerde naar zijn tafel terug en zette zich tegenover Felicia. Ik boog mij voorover naar Lamartine en zeide: „Lamartine, er kwam hier eens een heer, een vriend van die vrouw, Bartot geheeten, dinee- £en. Hij kreeg ongenoegen met Louis en het bleef bij dien eenen keer. Hij heeft nooit weer ergens op aarde gedineerd. Lamartine was zeer ernstig gestemd ®n vroeg met gedempte stem: „Zou het wagen zoover te gaan?" '.waarom niet? Zie, Louis heeft zijn °°gen niet van ons af." Lamartine wilde opstaan, maar ik eriiinderde hem daarin, zeggende: ..Neen! Dat is uw taak niet. Ik zal dat ®hje wel opknappen." k ging naar de tafel waar het twetal lLas gezeten. Ik zag, hoe Delora vork biitmes neerlegde en onafgebroken zijn hn TP.mii gevestigd hield. Ik zag ook, Louis zijn lippen vertrok tot een 'phc en hij schoof onhoorbaar naar de s ^Mgövjil ik naderde. Ik stak mijn CHIEF WHIP Orkestconcert. Viool-soli. 5.50—8.20 Lezin gen. 8.20 Concert. Orkest en sopraan. Daar na: Berichten en tot 12.50 Dansmuziek. Maandag 19 Mei. Hilversum, 298 M. (Na 6 uur 1071M.) 10.10.15 Morgenwijding. 12.—2.Con cert door het A. V. R. O.-Kwintet. 2.2.45 Kookpraatje door P. J. Kers. 2.45—4.30 Aansluiting van het Rembrandt-Theater te Amsterdam. 5.6.Kinderuurtje. 6.01 6 30 Gramofoonplaten. 6.30 Koersen en gra mofoonplaten. 6.457.15 Tooneelhalf uur tje. 7.15—7.45 Dr. A. L. J. Sunier: „Het grootbrengen der jonge leeuwtjes in Artis". 7.45—8.Herman Rutters: „Beethoven". 8.01 Aansluiting van het Concertgebouw te Amsterdam. Beethoven-concert door het Con certgebouw Orkest onder leiding van Dr. Willem Mengelberg. In de pauze: gramo foonpl. Na afloop: Persber. en daarna aan sluiting van het cabaret „La Gaité" te Am sterdam. Huizen, 1875 M. (Uitsluitend N. C. R. V.) 8.15—9.30 Concert. 10.30—11.— Zieken- dienst. 11.11.30 Lezen van Chr. Lectuur. 12.—12.15 Politieber. 12.30—1.45 Orgel concert door Jan Zwart. 2.2.35 Gramo foonpl. 2.353.15 A. J. Herwig: „Perk- en Balconplanten voor den Zomer en het maken van bakken". 3.15—3.45 Knipcursus. 4. 5.Ziekenuurtje. 5.6.30 Concert. Mevr. J. Hekkert—van Eysden, sopraan. Mej. Luise Lauenroth, piano en kerkorgel. Hr. W. Wes- terhoud, orgel. 6.307.Bezoek van den Radio-Dokter. 7.7.15 Gramofoonpl. 7.15 7.45 Declamatie door Hr. C. Calkhoven. 7.45 —8.Politieber. 8.11.G. van Roekei: „Menschen op het Zwerverspad". Muzik. me dewerking van het Chr. Radio-Orkest. 10.— ca. Persber. Daventry, 1554.4 M. 10.35 Morgenwijding. 11.05 Lezing. 12.20 Orgelconcert door E. T. Cook. M. Durham, sopraan. 1.35 Orkestcon cert. 2.20 Uitz. voor scohlen. 3.40 Dansmu ziek. 4.35 Orkestconcert. 5.35 Kinderuurtje. 6.20 Lezing. 6.35 Nieuwsber. 7.Orgel concert door W. S. Vale. 7.20—7.40 Lezing. 7.45 Spaansche les. 8.05 Piano-recital door E. Lush. 8.20 Internationaal Concert. Uitzen dingen van Stuttgart, Brussel en Daventry. 9.35 Nieuwsberichten. 10.Lezing. Her- uitz. van Amerika. 10.20 Dansmuziek. 11.20 12.20 Dansmuziek. Pari/s „Radio-Paris". 1725 M. 12 50— 2.20 Gramofoonpl. 4.05 Orkestconcert en soli. 8.20 Tooneeluitz. „Le Testament du Père Leleu", van R. Martin du Gard. 9.50 Concert. Kwartet en solisten. Langenberg. 473 M. 7.257.50 Gramo foonpl. 7.50—8.50 Orkestconcert. 10.35 12.15 Gramofoonpl. 12.30 Gramofoonpl. 1.252.50 Orkestconcert en viool. 4.455.15 Goodwill Day. Concert. 5.50—6.50 Concert door harp-trio, harp, viool en cello. 8.20 In ternat. avond. Uitzendingen uit Stuttgart, Brussel en Daventry. Daarna tot 12.20 Dans muziek uit Londen. Kalundborg, 1153 M. 12.20—2.20 Orkest concert. 3.555.55 Concert. Orkest en lied jes bij de luit. 8.20—9.20 Concert. Orkest en zang. 9.40—10.10 Concert door Mandoline- Trio. 10.3011.20 Orkestconcert. Brussel, 508.5 M. 5.20 Trio-concert. 6.50 Trioconcert. 7.20 Gramofoonpl. 8.20 Inter nat. avond. Uitz. van concerten uit Stuttgart, Brussel en Londen. 9.35 Concert. Orkest en solisten. Zeesen, 1635 M. 6.5012.50 Lezingen. 12.50—1.15 Gramofoonpl. 1.15—2.20 "Be richten. 2.202.50 Gramofoonpl. 2.504.50 Lezingen. 4.505.50 Concert, 5.508.35 Lezingen. 8.35 Concert. Alt en piano. 9.20 Orkestconcert. Daarna: Berichten en tot 12.50 Dansmuziek. Onze Nieuwe Opgave (no. 3 der Mei- De Kruiswoord-Puzzle. Het is wel eigenaardig dat deze be roemde soort op puzzlegebied zich nog maar steeds in de grootste belangstel- DOQixiDnaDDixinnnnaDaQnaaaanDanaDnnnnnaaanai ling mag verheugen. Is men er eenmaal aan begonnen dan rust men ook niet voor alle open vakjes ingevuld zijn. Onze opgave was niet moeilijk al heb ben de stoa, ulk, bilt, lorre, tal, enz. mis schien nog wel eens moeilijkheden op geleverd. Hieronder vindt men de oplossing. hand naar de dame uit, terwijl ik vroeg: „Ik hoop toch niet dat u mij vergeten is? Het doet mij groot genoegen u te Londen te zien." Zij drukte mijn hand, terwijl haar lip pen den vriendelijksten glimlach lieten zien. Ik draaide mij een eindje om en keek Louis strak aan Hem restte niet veel anders dan een paar schreden achteruit te gaan. „Mevrouw", zei ik, mij tot haar wen dend, „hier heeft de heer Bartot zijn laatste middagmaal gebruikt. Ik heb liooren fluisteren, dat het niet geraden is hier te komen dineeren, wanneer men geen goede maatjes met Louis is!" Even begreep zij de bedoeling van mijn woorden niet. Daarop verdween de kleur van haar wangen en haar gelaat was als dat van een bejaarde vrouw. Vol vrees keek zij mij met verwilderde oogen aan, terwijl zij vroeg: „Zou hij dat durven, denkt u?" „Het zou hem geen moeite kosten. Meer dan een dozijn van de kellners hier zijn handlangers van hem. Naar wat ik bij geruchte heb gehoord, ver moed ik dat uw bezoek aan dit restau rant in gezelschap van dezen heer een doel heeft in strijd met een of ander plan, door Louis met Lelora gesmeed. Ik waarschuw u, dat indien zulks in derdaad het geval mocht zijn, het raad zaam zou wezen uw lunch ergens an ders te gebruiken." „Wij gaan onmiddellijk weg. ver klaarde zij. „Ik vijLd bet zeer vriendehjk (no. 3 der Mei instelling der Onze Nieuwe Opgave serie. No. 24 sedert de nieuwe regeling). Het eigenaardige vierkant. Een vierkant stuk wit katoen was verdeeld in 16 vierkanten. Iemand schreef daarin de volgende getallen: l 15 5 12 8 10 4 9 11 6 16 2 14 3 13 7 en verzocht toen aan de personen, die zijn werk aandachtig bekeken, om dat -—=======—======================= van u, dat u me waarschuwt. Ik ben hierheen gegaan omdat ik Louis wilde confronteeren met dezen heer, die mij vergezelt", ging zij voort, terwijl zij knikte in de richting van den ouden heer, die tegenover haar zat. „Ik wilde ze doen weten, wie hun plannen in de war heeft gestuurd, omdat zij gebruik hebben gemaakt van mij Bartot en mij en ons hebben weggeworpen als een paar uitgeknepen citroenen, toen zij meenden ons niet meer noodig te hebben. Maar dat was een dwaasheid en ik zie dat thans wel zeer goed in. Ik blijf u intusschen zeer dankbaar voor uw waarschuwing, mijnheer." Zij raapte bijeen wat zij op de tafél had gelegd, ten einde weer heen te gaan en zij wendde zich tot haar metgezel. Maar wat zij zeide kon ik niet verstaan, daar ik intusschen weer naar mijn plaats terugkeerde. „Zij blijven hier niet eten", fluisterde ik Lamartine toe. „Maar zeg, wie is de heer i haar gezelschap?" „Ssst!" zeide hij. „Kijk eens naar wat er nu gaat gebeuren!" Blijkbaar waren er toornige woorden gewisseld tusschen Felicia en Delora. Zij was opgestaan, hoewel hij moeite deed om haar op haar plaats te houden, schoof langs onze tafel zonder op ons te letter: en begaf zich naar de tafel waar de anderen waren gezeten. Zij boog zich naar den bejaarden heer over en sprak eenigen tijd ernstig met hem. Daarbij ^ij. baar ^aaii met den vtigen blik stuk karton langs de lijnen in 4 stukken te snijden. Deze 4 stukken moesten op nieuw tot een vierkant gelegd worden en wel zoo, dat de som der getallen op elke horizontale, verticale en diagonale rij juist 34 was. Hoe zoudt gij dit vraagstuk hebben opgelost? 't Is niet zoo moeilijk, als men misschien zcu denken. Oplossingen liefst zoo vroegtijdig mo gelijk, doch uiterlijk tot Vrijdag 23 Mei 12 uur aan den Puzzle-Redacteur van de Alkmaarsche Courant. van een kind, die onderhouden wordt over iets dat boven zijn bevatting gaat. Delora was nu ook opgestaan en ver frommelde zenuwachtig zijn servet. Louis snlede naar hem toe en zij spra ken een oogenblik met elkander. ,,'t Koste wat het wil", hoorde ik Louis zeggen, „maar we moeten beginnen haar daar vandaan te halen. Zij blijven niet eten, Rotherby heeft ze gewaarschuwd. Kijk eens, hoe hij haar aanstaart! Neen, dat is niet te vertrouwen." Zij zeiden nog het een en ander tot elkaar, maar zoo zacht, dat ik het niet kon verstaan. Delora keek op zijn hor loge en vervolgens naar de, klok in de zaal. Ten slotte ging hij naar de tafel, waar zijn nicht stond te praten, en leg de een hand op den schouder van den bejaarden heer. „Ferdinand", zeide hij, „het doet me genoegen te zien dat je weer beter bent. Ga eens met mij mee naar mijn kamer, dan kunnen we samen praten." Het geluid van die stem deed blijk baar iets bij den ouden heer ontwaken, dat in zijn herinnering was blijven voortsluimeren. Hij stond langzaam op. Ik kon zien hoe zijn witte vingers tril den, maar tevens nam ik waai^ dat er in zijn oogen een nieuw licht schitterde, een licht van begrijpen en herinneren. „Jij!' riep hij uit. „Ja, ik ben hierheen gegaan omdat ik je spreken moest. Laten we het maar dadelijk doen! Ga voor, als je blieft." Rodin te Amsterdam. De beel dende kunstenaars van onze stad, Het Quartier Latin van voor heen. Atelier-bouw in de nieuwe buurten. Een leerzame tentoon stelling, maar een lastig transport. Ons monument-loos land. Stand beelden voor Van Heutsz en voor de Bouwmeesters. Maar waar en van wie? Rodin vertoeft "e Amsterdam. Tenminste, naar den geest. Auguste Rodin, die in No vember 1917, midden in den chaos van den wereldoorlog, op zijn atelier te Meudon den laasten adem uitblies, wordt thans in het Stedelijk Museum door een greep uit zijn werk vertegenwoordigd en dat zal velen zeer welkom zijn. Want het werk van den groot sten Franschen beeldhouwer van onzen tijd is over het algemeen niet zóó bekend als het verdient te zijn. De meeste Nederlanders, die Pari;s bezoeken, vinden geen tijd om het Mn- seum-Rodin te bezichtigen, want het ligt niet in het centrum der bezienswaardigheden. Men moet ten Zuiden van de Seine wel even zoeken vóór men het stille en voornante huis gevonden heeft, waar, ver van het wereld stad-rumoer, het oeuvre van Rodin, in steen en brons, behoed wordt. Wie er weet te ko men vindt zijn ijver beloond. Hij kan in rust en in volkomen overgave van de prachtige marmers genieten, de teekeningen en schet sen bestudeeren en behoeft niet bang te zijn voor gedrang. Maar de meeste touristen ko men niet zoo ver en stellen zich tevreden met de enkele werken van Rodin, die zij' in het Luxembourg aantreffen of hier en daar ver spreid in de stad. Bovendien, zulk een tentoonstelling is van zeer groot belang voor de talrijke jonge kun stenaars, die Amsterdam bevolken. Want onze hoofdstad is, dank zij de Academie voor Beeldende Kunsten en het Rijksmuseum, nog altijd het belangrijkste studie-centrum voor beeldhouwers en schilders. Nu de stad zich uigebreid heeft bemerkt men van dit bohé- mien-leven niet meer zooveel als vroeger, toen het Amsterdamsche Quartier Latin, dat „de Pijp" heette, van hun excentrieke ver schijningen wemelde. De laatste jaren heb ben de artisten zich echter over de geheete stad verspreid. Zij' wonen veelal op de grach ten, aan de oude schilderachtige wallen, in de nieuwe en nieuwste wijken, kortom over al, waar zij een geschikten zolder kunnen vinden, die hun tegelijk ruimte en licht geeft, zoodat zij werken kunnen. De moderne archi tecten, niet maar zonder meer bouwonder- ==BB3 met de turkooizen. Blijkbaar maakte hij een of andere opmerking, welke ik niet kon verstaan. „Deze dame vergezelt mij", hoorde ik den ander zeggen. „Zij is zeer vriende lijk voor mij geweest, voor een vreemde ling vriendelijker dan anderen voor mij zijn geweest, op wie ik intusschen als bloedverwanten had mogen rekenen. Zij blijft dus bij mij en ik wil niet dat zij mij verlaat." Hierna begaven de vier zich naar 'den uitgang. Lamartine tikte mij op den schox'der en ook ik stond op. Achter ons stond Louis met onmiskenbare zenuw achtigheid toe te zien hoe zij heengin gen. Lamartine en ik maakten ons ge reed om ze op den voet te volgen. „Een nieuwe zet in het spel, Louis?" vroeg ik, terwijl ik hem voorbij ging. „De laatste zet, mijnheer", antwoord de Louis met een buiging. HOOFDSTUK XXXIX. De toegang tot het restaurant was klein en onaanzienlijk vergelegen met den hoofdingang voor he hotel zelf. Toen ik er dichterbij was, zag ik dat er eenige verwarring heerschte. Een groote heer met er ijzen den baard sprak druk met den portier. Felicia stond een weinig ter zijde en keek een weinig verbijsterd oni zich heen. De dame met de turkooizen stond dicht bij de lift, met haar arm door dien .van haar metgezel gestoken.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1930 | | pagina 5