Ontbijtlakens KLOKZEEP. J.N, KLOKMAN, Laat 197. Groote Afslag bij W. HENSTRA KLOKZEEP HAAGSCHFGOURANI TE KOOP: Luchtvaart Pluimveeteelt Stadsnieuws RIÏWIELPADVEREENIGING NOORD-KENNEMERLAND". ..NATURA" DE „GRAF ZEPPELIN" TE MUNSTER. heeft- t ANTON BOERSER Jz. W. HENSTRA, OPTICIEN BROUWER OPTICIEN BROUWER WEüZUIiyS NIET mee te nemen. ARIE KLOKKEMEIER, Verdronkenoord 78. 60 ct. J. OTSEN, Juliarastr. 31 li. P. Hendrikstr. 37 WAGENSTRAAT - DEN HAAQ TELEFOON 16300 (6 LIJNEN) HET grootste DAGBLAD voor Den Haag en Omstreken Uwe annonce bereikt het ge heele Haagsche publiek j veer kon niet tijdig behulpzaam zijn. Met zware brandwonden overdekt werd de vrouw naar het gemeente-ziekenhuis overge bracht, waar zij aan de bekomen verwondin gen is overleden. De bejaarde vrouw schijnt jn-et een brandend gascomfoor in aanraking te zijn geweest. KINDERLIJKJE GEVONDEN. In het Reitdiep te Groningen is het lijkje /evondeu van een pasgeboren kindje, gepakt jn een exemplaar van een kTant. Eenige schip pers hebben verklaard, dat zij op 28 Mei j.1. een vrouw, die in het donker gekleed was, hebben bemerkt, die een pak in het water gooide. Met het onderzoek is reeds gebleken, dat een stuk ijzer aan het pak gebonden was om het snel tot zinken te brengen. De politie zet haar onderzoek voort. HET ACHTSTE BINNENSCHEEPVAART- CONGRES. De eerste dag. Gister is te Deventer onder voorzitter schap van mr. H. Smeenge het achtste bin- jienscheepvaartcongres aangevangen. Verschillende autoriteiten woonden de openingszitting bij, o.w. de commissaris der koningin, de loco-burgemeester van Deventer en vertegenwoordigers van verschillende ministeries, van de gemeentebesturen van Rotterdam en Den Haag en Kamers van Koophandel. In de ochtenduren werden behandeld de prae-adviezen-, uitgebracht door de heeren J. Warner, voorzitter van de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Noordelijk Overijsel te Zwolle en mr. M. Slichterman, burgemeester van Aumelo, over „De Over- djselsche Kanalen'' en van de heeren dr. L. R. Wentholt, hoofdingenieur van den Rijks waterstaat te Zutfen en B. J. ter Kuile, in dustrieel te Enschedé over „De Rijn-Twente kanalen", alsmede het rapport der commissie- Molengraaff, prae-adviseurs de heeren mr. ,W. A. C. van Dam te Rotterdam en mr H. J. Heil erna te Amsterdam. De debatten over de eerste beide punten werden afgehandeld, die over het rapport van de Commissie-Molengraaff werden geschorst. In de middagzitting werden behandeld het rapport van dr. A. L. Th. Moesveld over „IJsbestrijding", de prae-adviezen van de heeren J. H. Bergmann te Amsterdam en A. Vreugdenhil te Amsterdam over „Richting wijzers en optische uitwijkseinen voor schepen" en het rapport van den heer J. H. F. Claessens, chef der afdeeling handels statistiek van het Centraal Bureau voor de statistiek te Den Haag over „De Statistiek van het goederenvervoer in de binnenvaart". De conclusies zullen vandaag worden ge nomen. De eerste congresdag werd besloten met een boottocht naar den ingang van het Rijn- Twente-kanaal, aangeboden door de Ver eeniging tot Verbetering van de Geldersche IJsel. OPLEIDING AUTO-MONTEUR. Hoe langer hoe meer blijkt de behoefte aan een goede opleiding voor auto-monteurs. Hier en daar wordt wel reeds getracht in die behoefte te voorzien, maar in het algemeen laht de opleiding nog zeer veel te wenschen over. Van groot belang zou bij een opleiding zijn, dat deze overal in ons land op gelijke wijze geschiedde en dat daarvoor dus een normaal programma werd ontworpen. Met een schrijven waarin de noodzakelijk heid eener goede opleiding voor auto-mon teur èn de opstelling van een normaal pro gramma met nadruk wordt bepleit, heeft de B. B. N„ Bond van Bedrijfsautohouders in Nederland, zich gewend tot de Centrale Com missie voor de uitreiking van het diploma voor autobusbestuurder. Daarin is er ook op gewezen hoe een algemeen program van nut zou kunnen zijn voor de besturen van am bachtsscholen, die hun leerplan in dien zin zouden willen uitbreiden, dat een speciale opleiding voor auto-monteur daarop een plaats kreeg. De B. B. N. heeft zich in verband hiermede o.a. gewend tot het bestuur van de Ambachts school te den Helder, ten einde aan te dringen op het instellen van een opleiding voor auto monteur. De drooglegging van de Zuiderzee zal tengevolge hebben, dat in den Helder zich nieuwe bedrijven zullen vestigen, waardooi toeneming van het aantal automobielen te verwachten is. KINDERVER! AMMING. Te Overschie doen zich twee gevallen van kinderverlamming voor. In het gezin van J. in de Conradstraat te IJ muiden heeft zich een geval van kindex'vcr- lamming voorgedaan. Uit voorzorg is de be waarschool, waarop de kleine ging, voorloo- pig gesloten. INBREKERS-VANDALEN. Een schilder, wonende in de Pretoriusstr. te Amsterdam, deed aangifte bij de politie dat onbevoegden zich toegang tot zijn wo ning hebben verschaft en daaruit een bedrag groot 416 hebben ontvreemd, terwijl 14 scnilderstukjes door krassen e.d. werden ver nield. VERDWIJNENDE MOLENS. In de provincie Groningen zullen twee windwatermolens worden afgebroken n.1. te Meedhuizen en te Winschoter Bovenburen. GROOTE HITTE. Een spoorbrug, die niet meer dicht wil. De sneltrein van 1 u. 2 uit Leeuwarden, welke 2 u. 7 te Meppel moet aankomen, was gister om kwart voor drie nog niet aangeko men. Oorzaak is, dat de spoorbrug te Grauw door de groote zonnehitte dermate was uit gezet, dat ze moeilijk weer tusschen de brug- gehoofden was te krijgen. Er werd een mo torwagen naar Grauw gezonden om de pas sagiers af te halen. OUDE VROUW IN BRAND GERAAKT. Te Dordrecht is gistermiddag een 75-jari- ge bewoonster van den Noordendijk met de vlam van een gastoestel in aanraking geko men. Zij bekwam zoodanige brandwonden over de geheele voorzijde van het lichaam, dat zij in hopeloozen toestand naar het ge meente-ziekenhuis is vervoerd, tV??R EEN OROOTSCHE TONALE VAANDELGROET AAN H' TE «OUDEN OP DINSDAG 16 SEPTEMBER 1930. De besturen van de vereenigingen „Bond vf;n Rotterdamsche Oranjevereenigingen", „Voor Oranje en Vaderland" te Rotterdam en de Kon ver. Oranjebond te Den Haag heb- ben het besluit genomen om H. M. ter gele genheid van haren 50ste verjaardag op Dins dag 16 September 1930 na het openen van de Kamer van de Staten-Generaal een nati onale vaandelgroet te brengen op het Huis ten Bosch te 's-Gravenhage. - roepen daarvoor op alle vereenigingen in Nederland, die van hare aanhankelijkheid aan H. M. de Koningin wenschen blijk te geven door aan dezen vaandelgroet deel te nemen. Elke deelnemende vereeniging zal een her inneringsmedaille worden aangeboden, ter wijl aan elke zang- en muziekvereeniging die deze vaandelgroet met zang en muziek zal opluisteren een zilveren lauwertak zal wor den uitgereikt. Het ligt in de bedoeling aan deze vaandel groet een eenvoudige bloemenhulde te verblu- den, welke zal worden bekostigd uit de vrij willige bijdragen van de vereenigingen. Bovendien zal een album worden aangebo den, vermeldende de namen van alle vereeni gingen die aan de vaandelgroet deelnemen. De ondernemers hopen van ganscher harte dat Nederland in zijn geledingen aan deze hulde zal medewerken. De ondernemers verzoeken de vereenigin gen die wenschen deel te nemen beleefd doch dringend, zich zoo spoedig mogelijk te willen opgeven aan de onderstaande adres sen: A. C. Verbeek, voorzitter Kon. Ver. Oranjebond, Engelenburgstraat 68, Den Haag; W. J van Dijk, secretaris Kon. ver eeniging Oranjebond, Vliegerstraat 109, Den Haag; K. Koet, voorzitter vereeniging „Voor Oranje en Vaderland", Oosterstraat 25, Rot terdam. KORTE BERICHTEN. Gistermiddag is een met kokende stroop gevulde kuip in de stroopfabriek van de firma D. W. M. Co. te Gorinchem gesprongen. De arbeider A. de Bie kreeg een gedeelte van den inhoud over het lichaam en heeft ernstige brandwonden aan armen en beenen opgeloo- pen. Zijn toestand is ernstig In een hooiveld bij Wassenaar is het in staat van ontbinding verkeerende lijkje gevon den van een pasgeboren kind van het manne lijk geslacht. Een matroos uit Rotterdam, die in een ruim van het stoomschip Vlaardingen was gevallen, is gisteravond in het ziekenhuis te Vlaardingen overleden. De rijwielpadvereeniging „Noord-Kenne- merland" had gistermiddag te 3 uur een bui tengewone algemeene vergadering uitge schreven. Het bestuur en twee leden waren aanwezig- De voorzitter, de heer mr. J. P. Bosman, heette allen welkom. Na lezing van de notulen der vorige alge meene vergadering, welke onveranderd wer den goedgekeurd, nam de voorzitter het woord en deelde mede, dat deze vergadering bijeengeroepen was in verband met de plan nen voor het rijwielpad van Heiloo naar Eg- mond aan Zee. Spr. deelde mede, dat door de gemeente Alkmaar 500 voor het rijwielpad was toe gezegd, door den A.N.W.B. eveneens 500, door de Mij. Zeebad te Egmond aan Zee ICO, terwijl juist bekend was geworden, dat door de gemeente Heiloo 7000 is toege zegd. Bij de gemeenten Egmond-Binnen en Egmond aan Zee zijn nog verzoekschriften loopende. De voorzitter verwachtte ongetwijfeld van deze laatste gemeente een gunstig beschik king, terwijl spr. uit het feit dat de raad van Egmond-Binnen het verzoekschrift naar de begrooting van 1931 heeft verwezen, de ge volgtrekking maakt, dat ook daar de kansen gunstig staan. Was er in den raad geen meer derheid voor te verkrijgen geweest, dan zou het wel zijn afgewezen. De voorzitter meende dus te mogen verwachten, dat ook Egmond- Binnen steun zou verleenen. Gedeputeerde Staten hebben aan Provin ciale Staten naar aanleiding van het verzoek 'der rijwielpadvereeniging het voorstel ge daan 20.000 te hunner beschikking te stel len, om daarvan gelden uit te trekken voor de aanleg van rijwielpaden. Wanneer dit verzoek door de Staten wordt ingewilligd, dan zullen Gedep. Staten het verzoek van de rijwielpadvereeniging in welwillende over weging nemen. Al zijn, zoo eindigde spr., de gelden nog niet geheel bijeen, er bestaat gegronde hoop, dat dit binnen afzienbaren tijd wel het ge val zal zijn. Vervolgens verzocht de voorzitter de ver gadering machtiging aan het bestuur te wil len verleenen tot het aanleggen van het rijwielpad. Werd met algemeene stemmen verleend. Eveneens werd met algemeene stemmen machtiging aan het bestuur verleend om de gronden voor het rijwielpad aan te koopen Daarna deelde de voorzitter mede, dat in Egmond een afdeeling van de vereeniging is opgericht, welke thans 63 leden telt. Het bestuur i§ samengesteld uit de heeren W. van Eenennaam, K. de Graaf, J. W. Kockx en Bcsschaart. De voorzitter hoopte, dat de vereeniging in bloei mocht toenemen, en meer afdeelingen zouden worden opgericht. Bij de rondvraag vroeg de heer de Jong of men geen hinder bij de spoorbaan zou ondervinden, voor wat betreft bewaking. De voorzitter kan hierop antwoorden, dat het pad de spoorbaan bij Heiloo niet zal snijden. Baron von Fridagh vroeg wanneer het rijwielpad gereed zou zijn, waarop de voor zitter meedeelde, dat de aanbesteding bin nenkort zal plaats hebben. In den tekst is de bepaling opgenomen, dat het werk binnen zes weken moet zijn opge leverd. Voor eiken dag dat het te laat wordt opgeleverd, wordt een boete van 25 ge heven, terwijl voor eiken dag plat de opleve ring eerder plaats vindt, 25 premie ge schenken wordt. Vermoedelijk zal het pad nog wel met 1 Augustus in gebruik kunnen worden gesteld. Op de vraag of bij de opening nog feeste lijkheden zullen plaats hebben, werd geant woord, dat het in de bedoeling ligt om ver schillende officieele personen uit te noodigen. Niets meer aan de orde zijnde, sloot de voorzitter de vergadering. BtWAAR ONZE SLUITZCOEU. 8BEN WAARDE SMILDE'S RUNDVET IN ELK HUISGEZIN DE TOCHT VAN HET LUCHTSCHIP R 100 NAAR CANADA. Het Ministerie van Luchtvaart deelt mede, dat nu medegedeeld is, dat het luchtschip R. 100 niet voor einde Juni naar Canada zal gaan, er van de Canadeesche regeering het verzoek is ontvangen, dezen tocht uit te stel len tot na de verkiezingen, welke op 28 Juli eindigen. Het programma is dienovereen komstig gewijzigd1 en de vlucht zal nu niet eerder dan in de laatste drie dagen van Juli een aanvang nemen. TWEE ENGELSCHE VLIEGTUIGEN NEERGESTORT. Twee vliegtuigen van de Royal Airforce zijn heden in Wiltshire tengevolge van een botsing neergestort. Een ervan was een „Bulldog'-machine, bestuurd door Lord Malcolm Douglas Hamilton, den derden zoon van den Hertog van Hamilton. Hij wist zich te redden door op het laatste oogenblik uit de machine te springen met behulp van een parachute. De andere machine werd be stuurd door sergeant Frederick Omeara, die gedood werd. Het vliegtuig vervoerde den bekenden luchtvaartspecialist Hagan, die ongedeerd bleef. Tijdens de internationale ballonwedstrijden, dié op Zondag 15 Juni a.s. te Münster in Westphalen gehouden zullen worden, zal het luchtschip „Graf Zeppelin" van Friedrichs- hafen een vlucht naar Münster maken en van 5 tot 7 uur des namiddags, na een landing te hebben gemaakt op de Laddenheide, aldaar blijven liggen. Aan de ballonwedstrijden wordt o.a. deelgenomen door de Hollandsche ballon „Hollandia". Aangezien de landing en de start van de „Graf Zeppelin" een der voor naamste attracties zal vormen, verwacht men ook een grooten toeloop van publiek uit Nederland. gengestelde richting; de eieren liggen dan aus feitelijk steeds in een luchtstroom zoo lang de klep gelicht is. Op beide manieren kan men resultaten verkrijgen, maar het is natuurlijk een groot verschil of men met bei de methodes werkt in een vochtige, koude kelder, dan wel op een droge, warme zolder. Er zijn massa's van dergelijke zaken meer. Zoo trof het mij deze week, dat een electri- sche machine die goed reguleert en goede resultaten gaf, zoo verbazend veel sterfte aan pullorum onder de kuikens opleverde. Wat blijkt bij onderzoek? De verwarming ge schiedt met lichtgevende gloeilampen en men ziet bij zoo'n machine dan ook tijdens het broeden telkens de lampen uit en aan gaan, al naar dat de temperatuur in de broedruim te hoog genoeg of te laag is. Maar tijdens het uitkomen der. kuikens gaat dit door en dat is voor besmette eieren zooals in een andere machine de kuikens heel rustig in het pikdonker blijven zitten tot ze absoluut noodlottig want in plaats van nu, van alle kanten leelijk besmetten. Deze ma chine, die dus bij gezonde kuikens heel goed droog zijn en dan uitgaan en in dat pikdon ker niet aan elkaar of aan eischalen pikken, ziet men in de electrische machine telkens als het licht plotseling opgaat de kuikens op schrikken, door elkaar loopen en ijverig pik ken aan van alles en nog wat en zich dus zijn er vele absoluut noodlottig. Met de groote Mammoetsbroedmachines is het al net zoo, tijdens het uitkomen werkt de ventilator door en worden de gezonde kuikens besmet met het opgedroogde dons van de zieke kui kens, dat als stofwolken rondgeblazen wordt door de machine. Heeft men gezonde eieren dan geeft dat niets, heeft men besmette eie ren dan wordt alles besmet. Dr. TE HENNEPE. Vragen, deze rubriek betreffende, kunnen door onze abonné's worden gezonden aan Dr. te Hennepe, Diergaardesingel 96a te Rot terdam. Postzegel van 6 eent voor antwoord insluiten en blad vermelden. HET BROEDEN MET DE MACHINE. In den laatsten tijd krijg ik brieven om informaties inzake broedmachines en hoe daarmede te werken. Nu is het niet mogelijk algemeen geldende voorschriften te geven die voor iedere machine goed zijn, doch we kunnen wel eens eenige algemeene punten bespreken. Op de voor- en nadeelen van natuurlijk en kunstmatig broeden behoeven we niet diep in te gaan, dat hangt van de omstan digheden af. Wie zeer vroeg wil broeden vindt niet gemakkelijk kloeken en wie veel wil broeden zal met een machine natuurlijk ook gemakkelijker werken. Bovendien kan men een machine vrijwel overal zetten waar men wil, heeft niet te rekenen met de nukken van een broedsche hen, die op een gegeven oogenblik wegloopt of eieren of kuikens stuk trapt. Bij een goede machine onder deskundi ge behandeling kunnen de resultaten ook even goed zijn als met hennen, maar kleine tekortkomingen of fouten wreken zich na tuurlijk in de machine ook direct over meer eieren of kuikens. Het resultaat hangt ook al weer voor een zeer groot deel af van de foktoomen en de broedeieren zelf en vaak krijgt de machine de schuld, terwijl deze bij de foktoomen of het bewaren der broedeieren gezocht moet wor den. Trouwens met machines is het al weer net als met zooveel andere zaken, hoe meer men er mee werkt, hoe meer eigenaardigheden men opmerkt bij elke machine apart en ook bij de eieren. Ik heb verschillende jaren aller lei modellen van machines beproefd en bestu deerd en telkens viel mij op hoe men er met een papieren beschrijving van den fabrikant alleen niet komt en dat er tal van kleinighe den zijn, die alleen iemand van ervaring op lossen kan. Een punt van groot belang wil ik ook even voorop stellen, iets wat heel vaak vergeten wordt. Een machine die bij A prachtig werkt, kan bij B soms heel slechte resultaten geven. Dit komt dan meestal omdat de omstandighe den totaal verschillend zijn. A heeft b.v. een kelder in ons vochtige polderland en B zit te werken op een zolder van zijn huis op de Veluwe. Men begrijpt direct dat tempera- tuursregeling, ventilatie, vochtigheidsgraad enz. enz. enorm zullen verschillen en dat waar de een veel vocht moet toevoegen, de ander meer dan vocht genoeg in de lucht Verder is het een groot verschil of men re gulateurs en lampen zoo weet te beheerschen dat de lampklemp bij heete luchtmachines slechts even losjes op den schoorsteen ligt, dan wel, of men zóó stookt en reguleert dat de lampklep voortdurend flink gelicht blijft. In het eene geval liggen de eieren in een rustige atmosfeer, in het andere geval lig gen ze feitelijk voortdurend in den tocht. Bij de heete luchtmachine drukt de warme lucht van boven naar beneden op de eieren, zooals de pijltjes bij A aangeven. Zij kan dan onder ontwijken, doch de lucht is vrij wel in rust en de strooming, voor zoover die er is, is van boven naar beneden gericht. Wordt nu echter zooals in B de lampklep gelicht dan krijgen we heel iets anders, want dan vliegt de warmere lichtere lucht naar bo ven en krijgt men dus een luchtstroom in te- a s o i j 5 o-l 3 N 453e STAATSLOTERIJ. Trekking van Vrijdag 13 Juni 1930. 5e KLASSE, Ific LIJST. Hooge prijzen: 2520 3653 3996 7635 8587 1000. 5917 7620 7926 400 7254 18358 200 2564 2781 2900 4470 4738 4973 6SOO 7160 9603 12767 15324 16376 16955 17632 17795 19810 100 Prijzen van 70. 14 82 105 200 390 539 636 659 676 787 «65 942 978 1031 1219 1296 7340 1446 1519 1643 1807 2227 2414 2533 2607 2842 2936 2990 3048 3076 3162 3358 3497 3664 3707 3718 3755 3793 3806 3899 3910 3918 3944 3974 4191 4316 4657 4732 4787 4854 4864 4868 5104 5142 5200 5404 5420 5563 5564 5610 5753 6019 6241 6371 6452 6562 6638 6649 6679 6805 6825 6898 6905 6927 6978 7137 7183 7361 7489 7515 7559 7569 7621 7716 7750 7837 7971 8090 8129 8134 8249 8282 8382 8385 8570 8588 8641 8732 8909 8913 8929 8990 9001 9154 9215 9219 9233 9254 9526 9538 9646 9688 9695 9816 9884 10007 10230 10238 10409 10428 10480 10498 10530 10564 10775 10797 10894 11068 11214 11376 11492 11504 11869 11930 11951 12228 12425 12631 12663 12677 12713 12810 12818 12844 12935 12972 13014 13082 13212 13223 13254 13282 13352 13392 13708 13891 14058 14148 14182 14190 14239 14410 14484 14656 14692 14753 14909 14912 15127 15169 15172 15194 15370 15445 15484 15563 15799 15945 16022 16074 16190 16194 16347 16352 16374 16538 16566 16574 16614 16657 16694 16929 16985 17112 17272 17290 17358 17439 17442 17457 17490 17710 17S01 17898 17947 17958 17974 17994 17997 18195 18248 18374 18964 19077 19122 19210 19219 19468 19567 19632 19638 19654 19812 19850 19890 20090 20311 20391 20404 20473 20606 20614 20616 20627 5 140 366 730 1012 1184 1382 1478 1656 1929 2054 2184 2478 2682 2881 3176 3328 3541 3724 3993 4206 4398 4735 4950 5269 5697 5890 6305 6460 6599 6756 6997 7207 7478 7702 8014 8388 8657 8875 9128 9302 9639 9826 31 188 381 770 1027 1188 1387 1479 1685 1931 2058 2192 2552 2737 2942 3181 3364 3557 3815 4042 4228 4432 4739 4953 5321 5712 5896 6333 6485 6609 6795 7011 7222 7485 7729 8036 8431 8668 8876 9132 9329 9663 9832 49 255 448 775 1078 1225 1416 1491 1705 1978 2074 2204 2554 2740 2943 3195 3387 3606 3834 4061 4236 4472 4804 5005 5351 5719 6033 6340 6519 6641 6809 7035 7374 7508 7773 8073 8452 8750 8907 9166 9476 9715 9836 Nieten: 89 92 257 498 807 1079 1232 1443 1528 1715 1979 2084 2276 2610 2793 2970 3207 3393 3658 3842 4075 4246 4491 4811 5046 5399 5735 6055 6391 6521 6645 6860 7037 7403 7562 7805 8108 8491 8811 8988 9171 9480 9721 9S99 259 523 880 1080 1252 1455 1529 1777 1985 2087 2356 2612 2813 116 317 561 953 1106 1267 1458 1530 1864 1992 2095 2390 2614 2817 2983 3056 3247 3290 3400 3485 3673 3676 3846 3911 4112 4117 4350 4357 4532 4538 4835 4875 5063 51S1 5422 5476 5763 5786 6082 6198 6414 6420 6550 6558 6673 6699 6873 6878 7060 7107 7453 7459 7640 7646 7898 7914 8202 8224 8535 8582 8824 8852 9075 9089 9177 9227 9494 9510 9728 9730 119 325 567 963 1136 1300 1461 1594 1865 2026 2116 2395 2657 2819 3084 3316 3527 3701 3976 4135 4360 4573 4894 5193 5501 5799 6233 6439 6576 6712 6968 7170 7475 7668 7959 8357 8611 8864 9090 9291 9546 9796 12S 360 675 9S9 1176 1371 1469 1605 1913 2045 2146 2425 2680 2832 3163 3326 3538 3720 3985 4153 4361 4677 4911 5237 5551 5838 6270 6443 6590 6723 6980 7172 7477 7682 8010 836S 8625 8870 9119 9297 9584 9801 9921 10033 10080 10108 10168 10235 10286 10314 10393 10476 10515 10524 10534 10632 10634 10712 10744 10826 10827 10867 10937 10955 10975 10997 11015 11049 11050 11080 11087 11109 11119 11175 11291 11294 11317 11337 11339 11342 11381 11386 11404 11413 11440 11448 11462 11477 11528 11553 11680 11689 11714 11737 11757 11777 11804 11861 11885 11891 11895 11914 11954 11974 12007 12017 12023 12068 12100 12127 12174 12265 1233S 12343 12373 12381 12424 12452 12453 12481 12516 12542 12558 12559 12641 12643 12671 12672 12692 12696 12722 12743 12780 12783 12791 12799 12864 12886 12888 12908 13037 13062 13063 13065 13071 13166 13206 13210 13236 13248 14250 14295 13375 13435 13503 13517 13520 13547 13563 13619 13671 13750 13807 13822 13863 13929 13934 13969 13994 14048 14056 14067 14081 14083 14085 14097 14110 14214 14219 14241 14300 14405 14409 14417 14470 14545 14546 14628 14639 14698 14722 14762 14781 14829 14870 14896 14906 14910 14924 14927 14941 14952 15018 15046 15074 15118 15129 15137 15142 15149 15186 15200 15263 15277 15288 15306 15318 15349 15384 15399 15458 15473 15482 15485 15518 15520 15571 15585 15606 15628 15632 15667 15785 16786 15812 15825 15879 15906 15910 15919 15920 16966 16023 16075 16087 16106 16149 16159 16172 16228 16245 16269 16286 16305 16339 16353 16356 16360 16394 16412 16475 16499 16502 16533 16559 16.573 16597 16613 16618 16733 16753 16778 16775 16804 16830 16854 16858 16885 16941 16953 16967 16978 16991 17008 17027 17058 17076 17095 17121 17124 17156 77172 17190 17274 17280 17348 17371 17461 17472 17493 17509 17536 17540 17545 17550 17635 17639 17650 17685 17686 17716 17718 17722 47725 17728 17731 17743 17744 17757 17789 17875 17886 17907 17910 17924 17934 17941 18008 18060 18067 18084 18112 18123 18129 18143 18149 18162 18171 18187 18272 18370 1S438 18439 18470 18475 IS478 18507 18520 18552 18692 18707 18715 18722 18730 18752 18763 18769 18792 18826 1885C 18859 18860 18890 18^04 18917 18918 18961 18965 19020 19091 19111 19135 19139 19151 19189 19192 19211 19215 19280 19286 19295 19303 19312 19314 19326 19338 19369 19392 19430 19453 19472 19533 19578 19583 19599 19623 19670 19695 19758 19822 19837 19840 19849 19854 19936 19943 19989 20019 10218 20143 20199 10314 20358 20362 20368 20400 20422 20449 20450 20457 20481 20488 20561 20626 20652 20668 20709 20710 20712 20726 20735 20738 20755 20784 20786 20808 20871 20896 20950 20966 20987 20995 Verbeteringen: 5e klasse, 15e Lijst; 20834 m/z. 20834 (70). 10000 DORSCHGELE. 10000 LATE REUZEN. 5000 LECERF BLOEMKOOL 10000 RAPENPLANTEN. 10000 PREIPLANTEN. 5000 BOERENKOOLPLANTEtf. GROENE, WITTE KOOL, SPRUITKOOL, BLOEMENDAALSCHE GELE, ROODE en ASTERPLANTEN. Verdronkenoord 80, Alkmaar. Ontvangen De beste huishoudzeep slechts 42 ct. per pak* In elke doos bevindt zich een waardevolle verrassing! 49 CENT. 40 CENT. 2 pond Sausijsjes en 1 pond Ossenvet 1.41 2 p. Doorregen Ossenlappen en 1 jont'. Ossenvet 1.41 2 pond Magere Ossenlappen en 1 pond Ossenvei 1.50 2 Vi pond Doorregen Ossen lappen 1.19 1 pond Ossengehakt, 1 pond Varkensgehakt en 1 pond Ossenvet 1.36 Dik Schapenvet bij de 5 p. 1.56 Gemalen Spek bij de 5 pond 1.56 Dik Niervet bij de 5 pond 2.25 Rauwe Renzel bij de 5 pond 2.00 Mager Rookspek bij de 5 p. 2.25 Beleefd aanbevelend, RIDDERSTRAAT 10. doet in tweeërlei op zicht haar best bij het correct uitvoeren van de voorschriften Tan den oogarts. Zij verschaft U de best» brilleglazen, uiterst nauwkeurig ge slepen en gesteld volgens de aan wijzingen door den oogarts gegeven en gebruikt al hare vakkennis en groote sorteering om U te helpen en de bril te kiezen welke het beste bij Uwe persoonlijkheid past en daarom voor U de chiqueste bril is. KOORSTRAAT 27, ALKMAAR. TEL. 284. BABY-WEEGSCHALEN TE HUUR als U bij ons komt een pak Ze is fijn en zai U ongetwijfeld voldoen. In elk pak een allerleukste ver* rassing. IOO x IOO c.M. verschillende randen, Ook in duurder soorten hebbet wij een mooie keus, tegen voor- deolige prijzen. Aanbevelend, Advertentie-tarieven op aanvraag»

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1930 | | pagina 7