Ontbijtlakens
KLOKZEEP.
J.N, KLOKMAN, Laat 197.
Groote Afslag bij
W. HENSTRA
KLOKZEEP
HAAGSCHFGOURANI
TE KOOP:
Luchtvaart
Pluimveeteelt
Stadsnieuws
RIÏWIELPADVEREENIGING
NOORD-KENNEMERLAND".
..NATURA"
DE „GRAF ZEPPELIN" TE MUNSTER.
heeft- t
ANTON BOERSER Jz.
W. HENSTRA,
OPTICIEN
BROUWER
OPTICIEN BROUWER
WEüZUIiyS NIET
mee te nemen.
ARIE KLOKKEMEIER,
Verdronkenoord 78.
60 ct.
J. OTSEN,
Juliarastr. 31 li. P. Hendrikstr.
37 WAGENSTRAAT - DEN HAAQ
TELEFOON 16300 (6 LIJNEN)
HET grootste
DAGBLAD
voor Den Haag
en Omstreken
Uwe annonce
bereikt het ge
heele Haagsche
publiek j
veer kon niet tijdig behulpzaam zijn. Met
zware brandwonden overdekt werd de
vrouw naar het gemeente-ziekenhuis overge
bracht, waar zij aan de bekomen verwondin
gen is overleden. De bejaarde vrouw schijnt
jn-et een brandend gascomfoor in aanraking
te zijn geweest.
KINDERLIJKJE GEVONDEN.
In het Reitdiep te Groningen is het lijkje
/evondeu van een pasgeboren kindje, gepakt
jn een exemplaar van een kTant. Eenige schip
pers hebben verklaard, dat zij op 28 Mei j.1.
een vrouw, die in het donker gekleed was,
hebben bemerkt, die een pak in het water
gooide. Met het onderzoek is reeds gebleken,
dat een stuk ijzer aan het pak gebonden was
om het snel tot zinken te brengen. De politie
zet haar onderzoek voort.
HET ACHTSTE BINNENSCHEEPVAART-
CONGRES.
De eerste dag.
Gister is te Deventer onder voorzitter
schap van mr. H. Smeenge het achtste bin-
jienscheepvaartcongres aangevangen.
Verschillende autoriteiten woonden de
openingszitting bij, o.w. de commissaris der
koningin, de loco-burgemeester van Deventer
en vertegenwoordigers van verschillende
ministeries, van de gemeentebesturen van
Rotterdam en Den Haag en Kamers van
Koophandel.
In de ochtenduren werden behandeld de
prae-adviezen-, uitgebracht door de heeren
J. Warner, voorzitter van de Kamer van
Koophandel en Fabrieken voor Noordelijk
Overijsel te Zwolle en mr. M. Slichterman,
burgemeester van Aumelo, over „De Over-
djselsche Kanalen'' en van de heeren dr. L. R.
Wentholt, hoofdingenieur van den Rijks
waterstaat te Zutfen en B. J. ter Kuile, in
dustrieel te Enschedé over „De Rijn-Twente
kanalen", alsmede het rapport der commissie-
Molengraaff, prae-adviseurs de heeren mr.
,W. A. C. van Dam te Rotterdam en mr H. J.
Heil erna te Amsterdam.
De debatten over de eerste beide punten
werden afgehandeld, die over het rapport
van de Commissie-Molengraaff werden
geschorst.
In de middagzitting werden behandeld het
rapport van dr. A. L. Th. Moesveld over
„IJsbestrijding", de prae-adviezen van de
heeren J. H. Bergmann te Amsterdam en
A. Vreugdenhil te Amsterdam over „Richting
wijzers en optische uitwijkseinen voor
schepen" en het rapport van den heer J. H.
F. Claessens, chef der afdeeling handels
statistiek van het Centraal Bureau voor de
statistiek te Den Haag over „De Statistiek
van het goederenvervoer in de binnenvaart".
De conclusies zullen vandaag worden ge
nomen.
De eerste congresdag werd besloten met
een boottocht naar den ingang van het Rijn-
Twente-kanaal, aangeboden door de Ver
eeniging tot Verbetering van de Geldersche
IJsel.
OPLEIDING AUTO-MONTEUR.
Hoe langer hoe meer blijkt de behoefte aan
een goede opleiding voor auto-monteurs.
Hier en daar wordt wel reeds getracht in die
behoefte te voorzien, maar in het algemeen
laht de opleiding nog zeer veel te wenschen
over. Van groot belang zou bij een opleiding
zijn, dat deze overal in ons land op gelijke
wijze geschiedde en dat daarvoor dus een
normaal programma werd ontworpen.
Met een schrijven waarin de noodzakelijk
heid eener goede opleiding voor auto-mon
teur èn de opstelling van een normaal pro
gramma met nadruk wordt bepleit, heeft de
B. B. N„ Bond van Bedrijfsautohouders in
Nederland, zich gewend tot de Centrale Com
missie voor de uitreiking van het diploma
voor autobusbestuurder. Daarin is er ook op
gewezen hoe een algemeen program van nut
zou kunnen zijn voor de besturen van am
bachtsscholen, die hun leerplan in dien zin
zouden willen uitbreiden, dat een speciale
opleiding voor auto-monteur daarop een
plaats kreeg.
De B. B. N. heeft zich in verband hiermede
o.a. gewend tot het bestuur van de Ambachts
school te den Helder, ten einde aan te dringen
op het instellen van een opleiding voor auto
monteur. De drooglegging van de Zuiderzee
zal tengevolge hebben, dat in den Helder zich
nieuwe bedrijven zullen vestigen, waardooi
toeneming van het aantal automobielen te
verwachten is.
KINDERVER! AMMING.
Te Overschie doen zich twee gevallen van
kinderverlamming voor.
In het gezin van J. in de Conradstraat te
IJ muiden heeft zich een geval van kindex'vcr-
lamming voorgedaan. Uit voorzorg is de be
waarschool, waarop de kleine ging, voorloo-
pig gesloten.
INBREKERS-VANDALEN.
Een schilder, wonende in de Pretoriusstr.
te Amsterdam, deed aangifte bij de politie
dat onbevoegden zich toegang tot zijn wo
ning hebben verschaft en daaruit een bedrag
groot 416 hebben ontvreemd, terwijl 14
scnilderstukjes door krassen e.d. werden ver
nield.
VERDWIJNENDE MOLENS.
In de provincie Groningen zullen twee
windwatermolens worden afgebroken n.1. te
Meedhuizen en te Winschoter Bovenburen.
GROOTE HITTE.
Een spoorbrug, die niet meer dicht wil.
De sneltrein van 1 u. 2 uit Leeuwarden,
welke 2 u. 7 te Meppel moet aankomen, was
gister om kwart voor drie nog niet aangeko
men. Oorzaak is, dat de spoorbrug te Grauw
door de groote zonnehitte dermate was uit
gezet, dat ze moeilijk weer tusschen de brug-
gehoofden was te krijgen. Er werd een mo
torwagen naar Grauw gezonden om de pas
sagiers af te halen.
OUDE VROUW IN BRAND
GERAAKT.
Te Dordrecht is gistermiddag een 75-jari-
ge bewoonster van den Noordendijk met de
vlam van een gastoestel in aanraking geko
men. Zij bekwam zoodanige brandwonden
over de geheele voorzijde van het lichaam,
dat zij in hopeloozen toestand naar het ge
meente-ziekenhuis is vervoerd,
tV??R EEN OROOTSCHE
TONALE VAANDELGROET AAN
H' TE «OUDEN OP
DINSDAG 16 SEPTEMBER 1930.
De besturen van de vereenigingen „Bond
vf;n Rotterdamsche Oranjevereenigingen",
„Voor Oranje en Vaderland" te Rotterdam en
de Kon ver. Oranjebond te Den Haag heb-
ben het besluit genomen om H. M. ter gele
genheid van haren 50ste verjaardag op Dins
dag 16 September 1930 na het openen van
de Kamer van de Staten-Generaal een nati
onale vaandelgroet te brengen op het Huis
ten Bosch te 's-Gravenhage.
- roepen daarvoor op alle vereenigingen
in Nederland, die van hare aanhankelijkheid
aan H. M. de Koningin wenschen blijk te
geven door aan dezen vaandelgroet deel te
nemen.
Elke deelnemende vereeniging zal een her
inneringsmedaille worden aangeboden, ter
wijl aan elke zang- en muziekvereeniging die
deze vaandelgroet met zang en muziek zal
opluisteren een zilveren lauwertak zal wor
den uitgereikt.
Het ligt in de bedoeling aan deze vaandel
groet een eenvoudige bloemenhulde te verblu-
den, welke zal worden bekostigd uit de vrij
willige bijdragen van de vereenigingen.
Bovendien zal een album worden aangebo
den, vermeldende de namen van alle vereeni
gingen die aan de vaandelgroet deelnemen.
De ondernemers hopen van ganscher harte
dat Nederland in zijn geledingen aan deze
hulde zal medewerken.
De ondernemers verzoeken de vereenigin
gen die wenschen deel te nemen beleefd
doch dringend, zich zoo spoedig mogelijk te
willen opgeven aan de onderstaande adres
sen: A. C. Verbeek, voorzitter Kon. Ver.
Oranjebond, Engelenburgstraat 68, Den
Haag; W. J van Dijk, secretaris Kon. ver
eeniging Oranjebond, Vliegerstraat 109, Den
Haag; K. Koet, voorzitter vereeniging „Voor
Oranje en Vaderland", Oosterstraat 25, Rot
terdam.
KORTE BERICHTEN.
Gistermiddag is een met kokende stroop
gevulde kuip in de stroopfabriek van de firma
D. W. M. Co. te Gorinchem gesprongen.
De arbeider A. de Bie kreeg een gedeelte van
den inhoud over het lichaam en heeft ernstige
brandwonden aan armen en beenen opgeloo-
pen. Zijn toestand is ernstig
In een hooiveld bij Wassenaar is het in
staat van ontbinding verkeerende lijkje gevon
den van een pasgeboren kind van het manne
lijk geslacht.
Een matroos uit Rotterdam, die in een
ruim van het stoomschip Vlaardingen was
gevallen, is gisteravond in het ziekenhuis te
Vlaardingen overleden.
De rijwielpadvereeniging „Noord-Kenne-
merland" had gistermiddag te 3 uur een bui
tengewone algemeene vergadering uitge
schreven. Het bestuur en twee leden waren
aanwezig-
De voorzitter, de heer mr. J. P. Bosman,
heette allen welkom.
Na lezing van de notulen der vorige alge
meene vergadering, welke onveranderd wer
den goedgekeurd, nam de voorzitter het
woord en deelde mede, dat deze vergadering
bijeengeroepen was in verband met de plan
nen voor het rijwielpad van Heiloo naar Eg-
mond aan Zee.
Spr. deelde mede, dat door de gemeente
Alkmaar 500 voor het rijwielpad was toe
gezegd, door den A.N.W.B. eveneens 500,
door de Mij. Zeebad te Egmond aan Zee
ICO, terwijl juist bekend was geworden,
dat door de gemeente Heiloo 7000 is toege
zegd. Bij de gemeenten Egmond-Binnen en
Egmond aan Zee zijn nog verzoekschriften
loopende.
De voorzitter verwachtte ongetwijfeld van
deze laatste gemeente een gunstig beschik
king, terwijl spr. uit het feit dat de raad van
Egmond-Binnen het verzoekschrift naar de
begrooting van 1931 heeft verwezen, de ge
volgtrekking maakt, dat ook daar de kansen
gunstig staan. Was er in den raad geen meer
derheid voor te verkrijgen geweest, dan zou
het wel zijn afgewezen. De voorzitter meende
dus te mogen verwachten, dat ook Egmond-
Binnen steun zou verleenen.
Gedeputeerde Staten hebben aan Provin
ciale Staten naar aanleiding van het verzoek
'der rijwielpadvereeniging het voorstel ge
daan 20.000 te hunner beschikking te stel
len, om daarvan gelden uit te trekken voor
de aanleg van rijwielpaden. Wanneer dit
verzoek door de Staten wordt ingewilligd,
dan zullen Gedep. Staten het verzoek van de
rijwielpadvereeniging in welwillende over
weging nemen.
Al zijn, zoo eindigde spr., de gelden nog
niet geheel bijeen, er bestaat gegronde hoop,
dat dit binnen afzienbaren tijd wel het ge
val zal zijn.
Vervolgens verzocht de voorzitter de ver
gadering machtiging aan het bestuur te wil
len verleenen tot het aanleggen van het
rijwielpad. Werd met algemeene stemmen
verleend.
Eveneens werd met algemeene stemmen
machtiging aan het bestuur verleend om de
gronden voor het rijwielpad aan te koopen
Daarna deelde de voorzitter mede, dat in
Egmond een afdeeling van de vereeniging
is opgericht, welke thans 63 leden telt. Het
bestuur i§ samengesteld uit de heeren W. van
Eenennaam, K. de Graaf, J. W. Kockx en
Bcsschaart.
De voorzitter hoopte, dat de vereeniging
in bloei mocht toenemen, en meer afdeelingen
zouden worden opgericht.
Bij de rondvraag vroeg de heer de Jong
of men geen hinder bij de spoorbaan zou
ondervinden, voor wat betreft bewaking.
De voorzitter kan hierop antwoorden, dat
het pad de spoorbaan bij Heiloo niet zal
snijden.
Baron von Fridagh vroeg wanneer het
rijwielpad gereed zou zijn, waarop de voor
zitter meedeelde, dat de aanbesteding bin
nenkort zal plaats hebben.
In den tekst is de bepaling opgenomen, dat
het werk binnen zes weken moet zijn opge
leverd. Voor eiken dag dat het te laat wordt
opgeleverd, wordt een boete van 25 ge
heven, terwijl voor eiken dag plat de opleve
ring eerder plaats vindt, 25 premie ge
schenken wordt. Vermoedelijk zal het pad
nog wel met 1 Augustus in gebruik kunnen
worden gesteld.
Op de vraag of bij de opening nog feeste
lijkheden zullen plaats hebben, werd geant
woord, dat het in de bedoeling ligt om ver
schillende officieele personen uit te noodigen.
Niets meer aan de orde zijnde, sloot de
voorzitter de vergadering.
BtWAAR
ONZE SLUITZCOEU.
8BEN WAARDE
SMILDE'S RUNDVET
IN ELK HUISGEZIN
DE TOCHT VAN HET LUCHTSCHIP R 100
NAAR CANADA.
Het Ministerie van Luchtvaart deelt mede,
dat nu medegedeeld is, dat het luchtschip
R. 100 niet voor einde Juni naar Canada zal
gaan, er van de Canadeesche regeering het
verzoek is ontvangen, dezen tocht uit te stel
len tot na de verkiezingen, welke op 28 Juli
eindigen. Het programma is dienovereen
komstig gewijzigd1 en de vlucht zal nu niet
eerder dan in de laatste drie dagen van Juli
een aanvang nemen.
TWEE ENGELSCHE VLIEGTUIGEN
NEERGESTORT.
Twee vliegtuigen van de Royal Airforce
zijn heden in Wiltshire tengevolge van een
botsing neergestort. Een ervan was een
„Bulldog'-machine, bestuurd door Lord
Malcolm Douglas Hamilton, den derden
zoon van den Hertog van Hamilton. Hij wist
zich te redden door op het laatste oogenblik
uit de machine te springen met behulp van
een parachute. De andere machine werd be
stuurd door sergeant Frederick Omeara, die
gedood werd.
Het vliegtuig vervoerde den bekenden
luchtvaartspecialist Hagan, die ongedeerd
bleef.
Tijdens de internationale ballonwedstrijden,
dié op Zondag 15 Juni a.s. te Münster in
Westphalen gehouden zullen worden, zal het
luchtschip „Graf Zeppelin" van Friedrichs-
hafen een vlucht naar Münster maken en van
5 tot 7 uur des namiddags, na een landing te
hebben gemaakt op de Laddenheide, aldaar
blijven liggen. Aan de ballonwedstrijden
wordt o.a. deelgenomen door de Hollandsche
ballon „Hollandia". Aangezien de landing en
de start van de „Graf Zeppelin" een der voor
naamste attracties zal vormen, verwacht men
ook een grooten toeloop van publiek uit
Nederland.
gengestelde richting; de eieren liggen dan
aus feitelijk steeds in een luchtstroom zoo
lang de klep gelicht is. Op beide manieren
kan men resultaten verkrijgen, maar het is
natuurlijk een groot verschil of men met bei
de methodes werkt in een vochtige, koude
kelder, dan wel op een droge, warme zolder.
Er zijn massa's van dergelijke zaken meer.
Zoo trof het mij deze week, dat een electri-
sche machine die goed reguleert en goede
resultaten gaf, zoo verbazend veel sterfte aan
pullorum onder de kuikens opleverde. Wat
blijkt bij onderzoek? De verwarming ge
schiedt met lichtgevende gloeilampen en men
ziet bij zoo'n machine dan ook tijdens het
broeden telkens de lampen uit en aan gaan,
al naar dat de temperatuur in de broedruim
te hoog genoeg of te laag is.
Maar tijdens het uitkomen der. kuikens
gaat dit door en dat is voor besmette eieren
zooals in een andere machine de kuikens heel
rustig in het pikdonker blijven zitten tot ze
absoluut noodlottig want in plaats van nu,
van alle kanten leelijk besmetten. Deze ma
chine, die dus bij gezonde kuikens heel goed
droog zijn en dan uitgaan en in dat pikdon
ker niet aan elkaar of aan eischalen pikken,
ziet men in de electrische machine telkens als
het licht plotseling opgaat de kuikens op
schrikken, door elkaar loopen en ijverig pik
ken aan van alles en nog wat en zich dus
zijn er vele absoluut noodlottig. Met de
groote Mammoetsbroedmachines is het al net
zoo, tijdens het uitkomen werkt de ventilator
door en worden de gezonde kuikens besmet
met het opgedroogde dons van de zieke kui
kens, dat als stofwolken rondgeblazen wordt
door de machine. Heeft men gezonde eieren
dan geeft dat niets, heeft men besmette eie
ren dan wordt alles besmet.
Dr. TE HENNEPE.
Vragen, deze rubriek betreffende, kunnen
door onze abonné's worden gezonden aan
Dr. te Hennepe, Diergaardesingel 96a te Rot
terdam. Postzegel van 6 eent voor antwoord
insluiten en blad vermelden.
HET BROEDEN MET DE MACHINE.
In den laatsten tijd krijg ik brieven om
informaties inzake broedmachines en hoe
daarmede te werken. Nu is het niet mogelijk
algemeen geldende voorschriften te geven
die voor iedere machine goed zijn, doch we
kunnen wel eens eenige algemeene punten
bespreken.
Op de voor- en nadeelen van natuurlijk
en kunstmatig broeden behoeven we niet
diep in te gaan, dat hangt van de omstan
digheden af. Wie zeer vroeg wil broeden
vindt niet gemakkelijk kloeken en wie veel
wil broeden zal met een machine natuurlijk
ook gemakkelijker werken. Bovendien kan
men een machine vrijwel overal zetten waar
men wil, heeft niet te rekenen met de nukken
van een broedsche hen, die op een gegeven
oogenblik wegloopt of eieren of kuikens stuk
trapt. Bij een goede machine onder deskundi
ge behandeling kunnen de resultaten ook
even goed zijn als met hennen, maar kleine
tekortkomingen of fouten wreken zich na
tuurlijk in de machine ook direct over meer
eieren of kuikens.
Het resultaat hangt ook al weer voor een
zeer groot deel af van de foktoomen en de
broedeieren zelf en vaak krijgt de machine de
schuld, terwijl deze bij de foktoomen of het
bewaren der broedeieren gezocht moet wor
den.
Trouwens met machines is het al weer net
als met zooveel andere zaken, hoe meer men
er mee werkt, hoe meer eigenaardigheden
men opmerkt bij elke machine apart en ook
bij de eieren. Ik heb verschillende jaren aller
lei modellen van machines beproefd en bestu
deerd en telkens viel mij op hoe men er met
een papieren beschrijving van den fabrikant
alleen niet komt en dat er tal van kleinighe
den zijn, die alleen iemand van ervaring op
lossen kan.
Een punt van groot belang wil ik ook even
voorop stellen, iets wat heel vaak vergeten
wordt. Een machine die bij A prachtig werkt,
kan bij B soms heel slechte resultaten geven.
Dit komt dan meestal omdat de omstandighe
den totaal verschillend zijn. A heeft b.v. een
kelder in ons vochtige polderland en B zit te
werken op een zolder van zijn huis op de
Veluwe. Men begrijpt direct dat tempera-
tuursregeling, ventilatie, vochtigheidsgraad
enz. enz. enorm zullen verschillen en dat
waar de een veel vocht moet toevoegen, de
ander meer dan vocht genoeg in de lucht
Verder is het een groot verschil of men re
gulateurs en lampen zoo weet te beheerschen
dat de lampklemp bij heete luchtmachines
slechts even losjes op den schoorsteen ligt,
dan wel, of men zóó stookt en reguleert dat
de lampklep voortdurend flink gelicht blijft.
In het eene geval liggen de eieren in een
rustige atmosfeer, in het andere geval lig
gen ze feitelijk voortdurend in den tocht.
Bij de heete luchtmachine drukt de warme
lucht van boven naar beneden op de eieren,
zooals de pijltjes bij A aangeven. Zij kan
dan onder ontwijken, doch de lucht is vrij
wel in rust en de strooming, voor zoover
die er is, is van boven naar beneden gericht.
Wordt nu echter zooals in B de lampklep
gelicht dan krijgen we heel iets anders, want
dan vliegt de warmere lichtere lucht naar bo
ven en krijgt men dus een luchtstroom in te-
a s o i j 5 o-l 3 N
453e STAATSLOTERIJ.
Trekking van Vrijdag 13 Juni 1930.
5e KLASSE, Ific LIJST.
Hooge prijzen:
2520 3653 3996 7635 8587 1000.
5917 7620 7926 400
7254 18358 200
2564 2781 2900 4470 4738 4973 6SOO 7160 9603
12767 15324 16376 16955 17632 17795 19810 100
Prijzen van 70.
14 82 105 200 390 539 636 659
676 787 «65 942 978 1031 1219 1296
7340 1446 1519 1643 1807 2227 2414 2533
2607 2842 2936 2990 3048 3076 3162 3358
3497 3664 3707 3718 3755 3793 3806 3899
3910 3918 3944 3974 4191 4316 4657 4732
4787 4854 4864 4868 5104 5142 5200 5404
5420 5563 5564 5610 5753 6019 6241 6371
6452 6562 6638 6649 6679 6805 6825 6898
6905 6927 6978 7137 7183 7361 7489 7515
7559 7569 7621 7716 7750 7837 7971 8090
8129 8134 8249 8282 8382 8385 8570 8588
8641 8732 8909 8913 8929 8990 9001 9154
9215 9219 9233 9254 9526 9538 9646 9688
9695 9816 9884 10007 10230 10238 10409
10428 10480 10498 10530 10564 10775 10797 10894
11068 11214 11376 11492 11504 11869 11930 11951
12228
12425 12631 12663 12677 12713 12810 12818 12844
12935 12972 13014 13082 13212 13223 13254 13282
13352 13392 13708 13891 14058 14148 14182 14190
14239 14410 14484 14656 14692 14753 14909 14912
15127 15169 15172 15194 15370 15445 15484 15563
15799 15945 16022 16074 16190 16194 16347 16352
16374 16538 16566 16574 16614 16657 16694 16929
16985 17112 17272 17290 17358 17439 17442 17457
17490 17710 17S01 17898 17947 17958 17974 17994
17997 18195 18248 18374 18964 19077 19122 19210
19219 19468 19567 19632 19638 19654 19812 19850
19890 20090 20311 20391 20404 20473 20606 20614
20616 20627
5
140
366
730
1012
1184
1382
1478
1656
1929
2054
2184
2478
2682
2881
3176
3328
3541
3724
3993
4206
4398
4735
4950
5269
5697
5890
6305
6460
6599
6756
6997
7207
7478
7702
8014
8388
8657
8875
9128
9302
9639
9826
31
188
381
770
1027
1188
1387
1479
1685
1931
2058
2192
2552
2737
2942
3181
3364
3557
3815
4042
4228
4432
4739
4953
5321
5712
5896
6333
6485
6609
6795
7011
7222
7485
7729
8036
8431
8668
8876
9132
9329
9663
9832
49
255
448
775
1078
1225
1416
1491
1705
1978
2074
2204
2554
2740
2943
3195
3387
3606
3834
4061
4236
4472
4804
5005
5351
5719
6033
6340
6519
6641
6809
7035
7374
7508
7773
8073
8452
8750
8907
9166
9476
9715
9836
Nieten:
89 92
257
498
807
1079
1232
1443
1528
1715
1979
2084
2276
2610
2793
2970
3207
3393
3658
3842
4075
4246
4491
4811
5046
5399
5735
6055
6391
6521
6645
6860
7037
7403
7562
7805
8108
8491
8811
8988
9171
9480
9721
9S99
259
523
880
1080
1252
1455
1529
1777
1985
2087
2356
2612
2813
116
317
561
953
1106
1267
1458
1530
1864
1992
2095
2390
2614
2817
2983 3056
3247 3290
3400 3485
3673 3676
3846 3911
4112 4117
4350 4357
4532 4538
4835 4875
5063 51S1
5422 5476
5763 5786
6082 6198
6414 6420
6550 6558
6673 6699
6873 6878
7060 7107
7453 7459
7640 7646
7898 7914
8202 8224
8535 8582
8824 8852
9075 9089
9177 9227
9494 9510
9728 9730
119
325
567
963
1136
1300
1461
1594
1865
2026
2116
2395
2657
2819
3084
3316
3527
3701
3976
4135
4360
4573
4894
5193
5501
5799
6233
6439
6576
6712
6968
7170
7475
7668
7959
8357
8611
8864
9090
9291
9546
9796
12S
360
675
9S9
1176
1371
1469
1605
1913
2045
2146
2425
2680
2832
3163
3326
3538
3720
3985
4153
4361
4677
4911
5237
5551
5838
6270
6443
6590
6723
6980
7172
7477
7682
8010
836S
8625
8870
9119
9297
9584
9801
9921 10033 10080 10108
10168 10235 10286 10314 10393 10476 10515 10524
10534 10632 10634 10712 10744 10826 10827 10867
10937 10955 10975 10997 11015 11049 11050 11080
11087
11109 11119 11175 11291 11294 11317 11337 11339
11342 11381 11386 11404 11413 11440 11448 11462
11477 11528 11553 11680 11689 11714 11737 11757
11777 11804 11861 11885 11891 11895 11914 11954
11974 12007 12017 12023 12068 12100 12127 12174
12265 1233S 12343 12373 12381 12424 12452 12453
12481 12516 12542 12558 12559 12641 12643 12671
12672 12692 12696 12722 12743 12780 12783 12791
12799 12864 12886 12888 12908 13037 13062 13063
13065 13071 13166 13206 13210 13236 13248 14250
14295 13375 13435 13503 13517 13520 13547 13563
13619 13671 13750 13807 13822 13863 13929 13934
13969 13994 14048 14056 14067 14081 14083 14085
14097 14110 14214 14219 14241 14300 14405 14409
14417 14470 14545 14546 14628 14639 14698 14722
14762 14781 14829 14870 14896 14906 14910 14924
14927 14941 14952 15018 15046 15074 15118 15129
15137 15142 15149 15186 15200 15263 15277 15288
15306 15318 15349 15384 15399 15458 15473 15482
15485 15518 15520 15571 15585 15606 15628 15632
15667 15785 16786 15812 15825 15879 15906 15910
15919 15920 16966 16023 16075 16087 16106 16149
16159 16172 16228 16245 16269 16286 16305 16339
16353 16356 16360 16394 16412 16475 16499 16502
16533 16559 16.573 16597 16613 16618 16733 16753
16778 16775 16804 16830 16854 16858 16885 16941
16953 16967 16978 16991 17008 17027 17058 17076
17095 17121 17124 17156 77172 17190 17274 17280
17348 17371 17461 17472 17493 17509 17536 17540
17545 17550 17635 17639 17650 17685 17686 17716
17718 17722 47725 17728 17731 17743 17744 17757
17789 17875 17886 17907 17910 17924 17934 17941
18008 18060 18067 18084 18112 18123 18129 18143
18149 18162 18171 18187 18272 18370 1S438 18439
18470 18475 IS478 18507 18520 18552 18692 18707
18715 18722 18730 18752 18763 18769 18792 18826
1885C 18859 18860 18890 18^04 18917 18918 18961
18965 19020 19091 19111 19135 19139 19151 19189
19192 19211 19215 19280 19286 19295 19303 19312
19314 19326 19338 19369 19392 19430 19453 19472
19533 19578 19583 19599 19623 19670 19695 19758
19822 19837 19840 19849 19854 19936 19943 19989
20019 10218 20143 20199 10314 20358 20362 20368
20400 20422 20449 20450 20457 20481 20488 20561
20626 20652 20668 20709 20710 20712 20726 20735
20738 20755 20784 20786 20808 20871 20896 20950
20966 20987 20995
Verbeteringen: 5e klasse, 15e Lijst;
20834 m/z. 20834 (70).
10000 DORSCHGELE.
10000 LATE REUZEN.
5000 LECERF BLOEMKOOL
10000 RAPENPLANTEN.
10000 PREIPLANTEN.
5000 BOERENKOOLPLANTEtf.
GROENE, WITTE KOOL,
SPRUITKOOL,
BLOEMENDAALSCHE GELE,
ROODE en ASTERPLANTEN.
Verdronkenoord 80,
Alkmaar.
Ontvangen
De beste huishoudzeep
slechts 42 ct. per pak*
In elke doos bevindt zich een
waardevolle verrassing!
49 CENT. 40 CENT.
2 pond Sausijsjes en
1 pond Ossenvet 1.41
2 p. Doorregen Ossenlappen en
1 jont'. Ossenvet 1.41
2 pond Magere Ossenlappen en
1 pond Ossenvei 1.50
2 Vi pond Doorregen Ossen
lappen 1.19
1 pond Ossengehakt, 1 pond
Varkensgehakt en 1 pond
Ossenvet 1.36
Dik Schapenvet bij de 5 p. 1.56
Gemalen Spek bij de 5 pond 1.56
Dik Niervet bij de 5 pond 2.25
Rauwe Renzel bij de 5 pond 2.00
Mager Rookspek bij de 5 p. 2.25
Beleefd aanbevelend,
RIDDERSTRAAT 10.
doet in tweeërlei op
zicht haar best bij het
correct uitvoeren van
de voorschriften Tan
den oogarts.
Zij verschaft U de best»
brilleglazen, uiterst nauwkeurig ge
slepen en gesteld volgens de aan
wijzingen door den oogarts gegeven
en gebruikt al hare vakkennis en
groote sorteering om U te helpen
en de bril te kiezen welke het beste
bij Uwe persoonlijkheid past en
daarom voor U de chiqueste bril is.
KOORSTRAAT 27, ALKMAAR.
TEL. 284.
BABY-WEEGSCHALEN TE HUUR
als U bij ons komt een pak
Ze is fijn en zai U ongetwijfeld
voldoen.
In elk pak een allerleukste ver*
rassing.
IOO x IOO c.M.
verschillende randen,
Ook in duurder soorten hebbet
wij een mooie keus, tegen voor-
deolige prijzen.
Aanbevelend,
Advertentie-tarieven op aanvraag»