SPORT EN WEDSTRIJDEN.
Nederlandsch® T.T.
DET.T. OP HET DRENTSCH CIRCUIT.
ke Assen 1930
Verkeersongevallen.
Pracht weer, pracht sport, pracht organisatie.
Record aantal bezoekers en deelnemers. Fabelachtige snelheden.
No. 1 G. WALKER (Rudge) op DUNLOP Banden
No. 2 S. WOODS (Norton) op DUNLOP Banden
No. 1 P. v. WIJNGAARDEN (Norton) op DIJNLOliP Banden
No. 1 E. A. SIMCOCK (A.J.S.) op DUNLOP Banden
No. 2 J. RENIER (Velocette) op DUNLOP Banden
No. 3 S. WOODS (Norton) op DUULOP Banden
No. 1 H. DAVID (Velocette) op DUNLOP Banden
No. 2 L. C. CRABTREE (Excelsior) op DUNLOP Banden
No. 3 S. GLEAVE (S.G.S.)op DUNLOP Banden
No. 1 P. F. VAN DINTER (D.K.W.) op DUNLOP Banden
(overigen opgegeven)
J. GUTNRIE (A.J.S op DUNLOP Banden.
De eigenaar van de radio-firma moest or
het hoofdbureau van politie verschijnen in
verhand met het onderzoek naar de oorzaak
veroanu Slagerij afgebrand.
Te Leens (Gr.) is het woonhuis met slage
rij van den heer J. Kooi totaal afgebrand.
Niets kon worden behouden. De bewoners
konden zich nog juist in veiligheid stellen.
Verzekering dekt de schade,
i In een carlonnagefabriek.
Door onbekende oorzaak is brand ontstaan
in een cartonnagefabriek aan de Van Spijker
dwarsstraat te Arnhem, Er is een groote
partij papier en karton verwoest, terwijl even-
i verschillende machines verloren gingen,
jaar geleden is de fabriek ook afgebrand
KINDERVERLAMMING.
Weer nieuwe gevallen ie Ooi.da.
Ondanks de gunstige berichten der laatste
dagen blijft de kinderverlamming zich te
dezer stede nog steeds uitbreiden. Vrijdag
'werd de besmettelijke ziekte geconstateerd
bij een jongen van zeven jaar, die eveneens
in het Van Iterson Ziekenhuis is opgenomen.
Het aantal gevallen stijgt hiermede tot 28,
het sterftecijfer blijft vijf. In totaal kwamen
deze week vijf gevallen voor, bij twee jon
gens van 1 en 7 jaar en drie meisjes van 2,
3 en 10 jaar.
Auto met 18 personen te water.
Gistermorgen te ongeveer drie uur heeft
bij de Klinkenbergerbrug onder de gemeente
Sassenheim een auto-ongeval plaats gehad,
dat gelukkig geen ernstige gevolgen heeft
gehad. Een vrachtauto, waarop zich een 18-
tal hengelsportliefhebbers bevond, geraakte
doordat de chauffeur door den dichten mist
werd misleid, te water. Zeven personen wer
den overgebracht naar de St. Bernardus-
stichting. Nadat hun door den geneesheer de
eerste hulp was verleend, konden zij naar
Den Haag terugkeeren.
Botsing auto en motor. Eén
doode en een ernstig gewoqde.
Gistermiddag om twee uur heeft te Leeu-
warderadeel op den Rijksstraatweg ter hoog
te van den weg naar Weidum een ernstig
auto-ongeval plaats gehad.
Omstreeks dien tijd reed door de heer Ban-
tuma, leeraar aan de ambachtsschool te
Leeuwarden, met zijn auto, op weg naar de
zeilwedstrijden te Grauw. Ter zelfder tijd
kwam de heer Dijkstra, caféhouder, wonende
te Roordahuizum, met zijn motor, op de duo
waarvan zijn vrouw had plaats genomen,
van den Weidumerweg gereden. Er h2d een
botsing plaats, waarbij de motorrijder en
diens vrouw over den weg werden geslin
gerd. Mevr. Dijkstra werd dood opgenomen,
De heer Dijkstra werd in ernstigen toestand
naar het Diaconessenziekenhuis te Leeuwar
den overgebracht. Hem was de borstkas in
gedrukt.
De burgemeester van Leeuwarderadeel,
alsmede de gemeentepolitie waren onmiddel
lijk op het terrein van het ongeluk aanwe
zig.
De oorzaak en ae omstandigheden van het
ongeval konden nog niet worden vastgesteld,
omdat de heer Bantuma in dusdanig nerveu-
zen toestand verkeerde, dat hij nietkon wor
den gehoord.
De motor werd geheel vernield. De auto
werd licht beschadigd.
Naar het ziekenhuis in plaats
van naar de T. T.
Zaterdagmiddag omstreeks vier uur, had»
nabij Meppel een noodlottig ongeval plaats.
Tusschen Haarsluis en Dieverbrug rml een
autq, bestuurd door den heer G. v. d. Laan,
uk Amsterdam, die met groote snelheid uit
Noordelijke richting kwam, tegen een boom.*
Het voertuig kwam dwars over den weg te
staan. Op hetzelfde oogenblik naderde uit
Meppel het echtpaar Harhuis, uit Eindhoven
op een motorrijwiel. Een botsing was onver
mijdelijk. Het echtpaar werd in het kanaal ge
worpen. De heer Harhuis wist zich met groote
moeite te redden, terwijl zijn echtgènoote door
den machinist Kool, uit Dieverbrug op het
droge werd gebracht. De heer Harhuis be
kwam een dubbele beenbreuk, alsmede ver
schillende andere wonden ;zijn vrouw Hep ern
stige inwendige kneuzingen op. Per zieken
auto zijn beiden naar het ziekenhuis te Mep
pel overgebracht. De heer Van der Laan werd
door glasscherven aan pols en hals deerlijk
gewond; hij is, naar de Crt. meldt, eveneens
naar het ziekenhuis vervoerd. De auto werd
geheel vernield. Ooi. het motorrijwiel is zwaar
beschadigd.
Botsing motor en fiets.
Op den straatweg tusschen Havelte en
Wapserveen kwamen Vrijdagavond de hor
logemaker E. v. d. V. en zijn knecht W., bei
den te Meppel, met de motorfiets in botsing
met een wielrijdster, die juist den straatweg
'overstak. V. bekwam ernstige hoofdwonden
en bleef geruimen tijd bewusteloos liggen.
Hevig bloedend werd hij per auto, na door
wijkzuster Venema verbonden te zijn, naar
MeppeL vervoerd.
De duorijder W. had een gescheurde on
derlip en kin, terwijl het verhemelte was ge
sprongen. Van Meppel uit is hij direct naar
het ziekenhuis te Zwolle overgebracht. Zijn
toestand is vrij ernstig.
Het meisje klaagde over pijn in de zij,
doch is er tamelijk goed afgekomen. Motor en
rijwiel werden ernstig gehavend. Wie in deze
schuld treft, kon nog niet worden uitge
maakt, daar naar De Crt. verneemt, den
motorrijder nog geen verhoor mag worden
afgenomen.
KORTE BERICHTEN.
Te Amsterdam is overleden, 74 jaar
oud, de heer H. J. Neuteboom, lid van de
N.V. van Goethem, Neuteboom's Buffetten-
Maatschappij, welke firma de stations-but-
fetten exploiteert.
Vrijdagnacht heeft boven Nettelhorst,
een buurtschap in de gemeente Laren (G.),
een hevig onweer gewoed. De bliksem sloeg
in de landbouwscnuur van Koop, die af
brandde. Vijftien varkens kwamen in de
vlammen om.
Te Lioessens (Fr.) is de boerderij van
J. v. d. Wagen door eenzelfde oorzaak afge
brand.
(Van onzen eigen redacteur.)
De groote strijd is gestreden, de strijd
waar motorlievend Nederland maanden op
gewacht heeft en waar een ontelbare menig
te getuige van was. Heel den Vrijdagnacht
heeft het over de Nederlandsche wegen ge
daverd van motorgeknal en autogeronk, en
de Drentsche Hoofdvaart werd geflankeerd
door honderden voortspoedende koplampen,
die alle één richting haddenAssen, en
het Drentsche circuit.
Hoog waren de verwachtingen gespannen
en vooral voor hen die de Engelsche senior
;T. T. op Man gevolgd hebben, was er één
groot raadsel: Handley, de man van 't vorig
jaar op Motosacoche, de man die np voor
r.N. in Engeland zou rijden, maar z'n ma
chine niet op tijd klaar kon krijgen. Nu was
de F.N. er, nu was Handley in Assen en nu
zou het groote duel tusschen Europa-vast
land en Engeland plaats hebben, tusschen
Rudge, A.J.S. en dergelijke groote merken
eenerzijds èn F.N. met den renner Handley
die z'n weerga nog moet vinden, anderzijds,
't Zou anders worden, maar daarover straks.
Er werden fantastische verhalen gedaan over
geweldige snelheden, die de Rudge-cracks be
haald hadden, maar eventjes 130 K.M. ge
middeld over het circuit, dat, zoo men weet
17.3 K.M. lang is.
Verder waren er tallooze vragen over het
presteeren van onze Hollandsche beroemd
heden, en zoo was er onder de zeer velen ont
zaglijk veel te bespreken om den tijd te kor
ten voor het langverbeide uur van 10 uur
had geslagen, het uur waarop het voorspel
zou beginnen, de strijd van de 175 c.M.3, de
250 c.M.3 en de 350 c.M.3 klassen.
De morgenraces.
Om 10 uur dan staan onder ademlooze
stilte, de motoren op de startplaats. Onder
de nerveuse spanning wordt hét moment af
gewacht; de 350 c.M.3-mannen worden om
10 uur afgestuurd om 10.02 de 250 c.M.3 en
otn 10.04, de dappere kleine motoren van 175
c.M.3, waarvan niemand begrijpt, dat ze zoo
lang een moordend tempo kunnen draaien.
Onder de renners van de 350 c.M.3 moto
ren vinden de sport-enthousiasten vele be
kenden. Daar is Stanley Woods, vroolijk en
hoopvol als altijd, verder nog de Hollanders
v. Wijngaarden, Bovee, Vermaak, Bieze, van
Pelt en meerdere. De groote cracks zijn, be
halve Woods (Norton), Simcock op A.J.S.
en Davenport op dezelfde machine en alge
meen wordt verwacht dat het wel weer „el
lendig hard" zal gaan. De baan is prachtig,
de bochten zijn verbreed, het weer is schitte
rend.
En terwijl de heeren van de eerste klasse
hun rondjes gaan draaien, komen de 250
c.M.3-sleetjes aan den start, en daar zijn alle
oogen gericht op mannen als de gebr. Crab
tree od Excelsior, de HollanderrItaliaan
Quaglieni op Rudge, Jansen op z'n onafschei
delijke Motosacoche, Longman op O.K. en
anderen. Onze Hollandsche meester-motorrij-
der pus sang, John Moos, die door z'n onge
ëvenaarde tactiek meer bereikt dan menig ra
cer, kan helaas niet starten. Bij het rijden
naar het terrein reed hij op de Vaart tegen
een auto op, dat tengevolge had.een dok
ter en een vervlogen T.T.-illusie.
De kleine bromvliegen van 175 c.M.3 zijn
>.K.W., de pittige Duitsche
tweeacten, bereden door de Hollanders van
6 in getal, drie DJ
Kekem, Van Dinter en den Duitscher Muller.
Verder is er Fernihough op Britsch Excel
sior en „Little One" op Triumph.
Dadelijk gaat het hard, erg hard, vooral
in de zwaarste klasse vlot het best. De Belg
Renier op Velocette weet den kop te pakken
en draait zoo vier rondjes met een gemiddel
de van 116 K.M. Davenport op A.J.S., een
prachtrijder, die op de derde plaats ligt, rijdt
geweldig tactisch en weet in de vijfde ronde
de leiding over te nemen, welke voorsprong
hij in de 10 ronden tot een 150 M. vergroot,
Hij draait rondjes van evenll8 K.M. Simcock
is een goede derde, die ook geweldig rijdt
en zli kans afwacht. Die kans komt, als
Davenport's machine het ontzaglijke tempo
niet kan volhouden en als het rondentellend
publiek volgens den tijd verwacht hem door
de bocht te zien komen verschijnt hij niet, hij
heeft wat men in motortaai noemt: „z'n kar
in de soep gedraaid".
Zoo ligt Simcock aan den kop, en onder
groote spanning komt het einde van deze
klasse waarvan de uitslag is:
1. Simcock (Australië) op A.J.S.. in 2 uur
20 minuten en 6 seconden, gemiddeld 117
K.M. per uur; 2. Renier (België) op Velocet
te; 3. Woods (Engeland) Norton; 4. „Cams-
haft" (Holland) op Velocette.
Catnshaft, de schuilnaam voor een Rotter-
damsch rijder, heeft dus het Nederlandsch
kampioenschap gewonnen en getoond dat
ook Holland nog wel iets waard is.
De 250 3.M'. klasse.
De vorige klasse moest 16 rondjes draaien,
oftewel 276.8 K.M., de iets lichtere broertjes
loopen er 14 (242.2 K.M.). Ook hier is da
delijk spanning en vooral Gleave op S.G.S.,
Geiss op D.K.W. en Mellors op New Impe-
rial hangen ronde na ronde achter elkaar en
doen het publiek opspringen als ze zoo ge
drieën door de bochten komen. De beroemde
Crabtree komt steeds meer en meer opzetten
en geweldig spannend wordt het als hij in
de 10e ronde de leiding neemt en Geiss en
Mellors als terriers achter hem blijven. Geiss
vooral rijdt schitterend en weet in de laatste
ronde goed naar voren te komen om met
twee luttele meters voor Crabtree en voor
Gleave en Mellors door de finish te vliegen.
Uitsl. 250 c.M.3-klasse: 1. Geiss (Duitsch-
land) op D-K-W., in 2 uur 12 minuten 12
500 o.o. klasse internationaal
500 o.o. klasse (nationaal en Jfederl. kampioenschap)
350 o.o, klasse internationaal
350 o.o. klasse (nationaal)
250 o.o. klasse internationaal
125 o.o. klasse (internationaal en nationaal)
nelste ronde
sec., gemiddeld plm. 105.5 K.M. per uur. 2.
Crabtree (Engeland) op Excelsior (op slechts
twee meter); 3. Gleave (Engeland) op S.G.S.;
4. Mellors (idem) op New-Imperial.
De 175 c.M. klasse.
Deze klasse heeft een Hollandsche over
winning gebracht. De Engelschman Ferni
hough nam beslist de leiding, nadat bij de
Haar Müller en Van Kekem tegen elkaar ge
botst waren en uit moesten vallen. Gelukkig
geen gewonden, alleen kapotte machines.
Ronde na ronde (er moesten er 12 gereden
worden, 207.6 K.M.) loopt Fernihough uit,
met een gemiddelde van 92 K.M. en "is met
Van Dinter de eenige die nog in het veld is.
De overigen van de lilliputterklasse aan
schouwen het duel vanaf het lijntje. De mo
toren konden het niet houden. Ook voor de
Excelsior van Fernihough gaat het te hard,
en in de 11e ronde geeft ook dit dappere
ding op, en van Dinter op z'n ronkende
D.K.W. is de winnaar van z'n klasse.
1. Van Dinter (Holland) op D.K.W., tijd
2 uur 16 minuten 12 seconden. Gemiddeld
87 K.M. per uur.
Hieruit blijkt wel wat de motortechniek te
genwoordig vermag. Ruim twee uur lang
zulk een moordend tempo houden zou voor
een dergelijk lilliput-motortje enkele jaren ge
leden onmogelijk geweest zijn. Nu gaat het
als gesmeerd en D.K.W. heeft z'n naam weer
eer aangedaan. „Das Kleine Wunder" is in
derdaad een wonder en niet zooals wel eens
spottend gezegd wordt: Duitsche Kinder Wa
gen.
De 500 c.M'. klasse.
Een half uur na het binnenkomen van de
winnaars, werd het circuit gesloten en rij
ders en toeschouwers gingen een welverdien
de middagrust in, om tegen twee uur weer in
nog grooter drommen op te komen zetten,
immers, het groote gebeuren zou dan plaats
hebben, de zware klasse met de grootste in
ternationale sterren aan het motorfirmament,
zou kampen over 18 baanronden, 311.4 K.M.
Namen als Woods, Walker, Nott, Handley,
Duncan, Lind, Bauhofer, Winkcler, Guthrie
en dergelijke zijn reeds in staat de menigte
in vervoering te brengen en groot was uiter
aard de belangstelling voor de Hollandsche
cracks, van Hamersveld, die op Gillet zou
uitkomen, Jan Rijk, Van Gent, Vermaak, Oos-
terbaan, Fijma, Bovee en Van Wijngaarden,
allen jongens, die hun sporen verdiend heb
ben en ook hier in Alkmaar lang geen onbe
kenden zijn. Ook N. N. op Harley bleek een
mannetjesputter, de hier zoo populaire Van
den Berg zou de kleuren van zijn geliefd
merk uit Millwaukee verdedigen.
De start.
De start van de groote mannen is steeds
weer een imposant gezicht. Met vieren naast
elkaar staan daar de veertig deelnemers ach
ter elkaar gerijd, naast den motor staand,
nerveus het oogenblik afwachtend van het
vallen der startvlag. Irriteerend klinkt door
den loudspeaker: Dames en heeren, nog een
minuut voor den start. Afwachten; die ééne
minuut duurt lang, de stilte is hoorbaar, de
toeschouwers zijn even nerveus als de ren
ners zelf, „nog een halve minuut dames en
heeren", klinkt het en de renners zetten zich
schrap, het bovenlijf licht over het stuur ge
bogen, de oogen op de startvlag gevestigd.
Ademlooze spanning, daneen vlag-
zwaai en een oogenblik gekrioel van lijven en
motoren, een duwen en pasSeeren. Een oor-
verdoovend geknetter huilt los, de scheurende
slag van D.K.W. boven alles uit, wolken
Castrol stijgen op, de zenuwachtige
stilte heeft plaats gemaakt voor het bevrij
dende lawaai. Even zien we nog de nummers
62 en 64 naar voren schieten, het zijn Vroo-
nen op Sarolea en Bretveld op Rudge, maar
daar komt van der Pluym er nog net tusschen
door en is het eerste weg. In een wolk van
oliedatnp spuiten de rijders onder de Texaco-
brug door, een enkele wiens zware kopklep-
per wat weerbarstig is, blijft nog achter en
verdwijnt wat later.
Handley's F. N.
Zooals men weet, was de overgroote be
langstelling van renners en publiek geves
tigd op de F. N., waarop Handley zou rij
den. En tot aan de laatste seconde heeft de
groote man zijn concurrenten in spanning
gelaten over de capaciteiten van zijn paard;
hij liet zijn-kar netjes naar den start rijden
door een monteur, deed er vreeselijk geheim
zinnig mee, en wandelde zelf rustig er achter
aan, zoo zelfbewust, dat het zelfs den Rudge-
enthousiasten een beetje kippenvel bezorgde.
Het is anders uitgekomen, want toen de loud
speaker vertelde dat de deelnemers Hoogha
len gepasseerd waren, bleek Nott aan den
kop te liggen, met aan zijn achterwiel Wal
ker, Duncan (Raleigh) en danHandley.
In deze volgorde komen ze langs de tribune,
de twee ronde geeft al veranderingen. Nott
heeft zijn plaats af moeten staan aan den ge
weldig rijdenden A.J.S.-man Guthrie, ligt nu
twee, dan Walker, en tot groote vreugde van
het Hollandsche kamp, van Gent, kranig rij
dend op de derde plaats, voor Woods. Bij het
ingaan van de derde ronde blijkt dat van
Gent drie plaatsen af moest staan en nu ze
ven ligt, achter Duncan, Woods en Lind (Z.
Afrika).
Na al ronderecords geslagen.
Onder groot enthousiasme wordt mede
gedeeld dat nu reeds het rondeurecord van
het vorig jaar is geslagen, en de beide eer
ste ronden zijn gereden met een gemiddelds
van 125 5 K.M. Wie het circuit met zijn boch
ten kent, weet, wat het zeggen wil. Steeds
weer donderden de motoren voorbij en het is
opmerkelijk hoe de beide Duitsche D.K.W.-
rijders Bauhofer en Winckler op weten te
loopen, ze liggen acht en negen, achter
Woods en Van Gent. De gierende waterge-
koelde twee-tacten scheuren de lucht en zijn
al van verre herkenbaar.
iiandley geeft op.
Dan komt het drama. Handley stopt aan
de pitts, schudt mistroostig het hoofd, zet
zijn valhelm af en verdwijnt. Een gebroken
versnellingshandle slaat al zijn plannen in
duigen en de met zooveel zorg geconstrueer
de machine is uitgeschakeld.
Ook Nott, een der meest gevreesde Rudge-
rijders moet verder langs het lijntje gaan
zitten, in de zevende ronde komt hij met een
gebroken steering-demper binnen. Óndertus-
schen is het ook den Hollanders niet naar
den Vleeze gegaan. Van Hamersveld kan ook
dezen keer niet van 't pechduiveltje afkomen,
ook hij gaat toekijken, van den Berg komt
binnen loopen, doodmoe van het sleepen van
den zwaren motor, hij is óp, probeert tever
geefs zijn Harley te starten en gaat dan te
leurgesteld zijn pitt binnen.
Het hoofdpeleton.
Regelmatig kemt, ronde na ronde het
hoofdpeleton voorbij, Guthrie aan den kop,
dan Walker, Woods, Lind, Van Gent, Smith,
Bauhofer, Winckler en Bretveld (Nijmegen).
Het gaat steeds harder, Van Gent draait met
een gemiddelde van 123 K.M. over 6 ronden.
De negende ronde is sensationeel, de leiders
gaan tanken, behalve Walker. Guthrie lapt
het hem in 22 seconden en juist komt Wal
ker door de bocht daveren als de A.J.S -man
zijn motor weer aanloopt en net op tijd weet
te starten.
„Jongens, het gaat lekker".
Van Gent komt ook aan zijn pitt, en dal
het den snelle Rotterdamer naar den zin
gaat, blijkt wel uit zijn woorden: „Jongens
het gaat lekker". Hij gooit in 34 seconden
zijn A.J.S. vol olie en benzine en weet con
stant de vijfde plaats te behouden. Ook de
Hollanders Bretveld, Van der Pluym en Van
Wijngaarden zitten op eervolle plaatsen en
Hollandsche harten houden alle hoop en le
ven volkomen met onze jongens mee.
Zoo gaat het door, tot aan de dertiende
ronde blijft de volgorde: Guthrie, Walk;r,
Woods, Lind, Van Gent, Smith, Bauhofer en
Winckler.
Teleurstelling.
Opeens wordt het publiek stil en zichtbaar
teleurgesteld. Volgens de rondelijsten moet
van Gent voorbijkomenMen wacht en
wacht, hij komt niet. Hollandsche harten
kloppen angstig, Hollandsche oogen kijken
verlangend naar de bocht, waar Hollands'
hoop verschijnen moet. De loudspeaker
meldt dan dat van Gent machinepech heeft.
Weg illusiestotdat men heel in de verte
de verzilverde valhelm weer aan ziet komen.
Hij heeft heel snel weten te herstellen, hij is
nu derde Hollander achter Van Wijngaar
den en Van der Pluym, maar de mooie kans
in het internationaal klassement is toch ver
keken. De Hollanders liggen no. 11, 12 en 13.
De leider Guthrie loopt steeds meer uit en
is bijna twee minuten voor op Walker.
De snelste ronde.
Hij weet het klaar te spelen een rondje te
draaien van 129.5 K.M., een record voor
eenig circuit in Europa. Een succes, dat met
luide toejuichingen wordt aangehoord en
dat een pluim op den hoed is van de organi'
satie-commissie, die getoond heeft op een feil-
looze manier de zaak voor elkaar te kunnen
brengen en getoond heeft het waardig te zijn
dat het Circuit van Drente tot de grootste
wereldevenementen gerekend worden, op één
lijn met de T. T. op Man en dergelijke.
Maar ook Guthrie schijnt teveel van zijn
motor gevergd te hebben, in de zestiende ron
de loopt de kar nog schitterend, omniet
meer terug te komen. Bij Hooghalen achter
haalt ook dezen brillianten rijder het nood
lot.
Ook Bauhofer verschijnt niet meer, zoodat
alleen Winckler de D.K.W.-eer nog hoog
houdt.
Walker aan den kop.
Dan krijgt Walker de leiding om die niet
weer af te staan. En zoo eindigt ook de Hol-
landsche T. T. in een pracht-overwinning
van Rudge Whitworth, die daarmee de naam
van „niet kapot te krijgen" weer eens beves
tigt, na de drievoudige overwinning op Man.
Inderdaad, de beste man op de beste machine
wint.
De uitslag.
De volledige uitslag luidt:
1. Walker (Rudge Whitworth) in 2 uur 29
min. 42 1/5 sec., gemiddelde snelheid 123
K.M.; 2. S. Woods in 2 uur 30 min. 35 sec.
op Norton (gemiddelde snelheid 122 K.M.);
3. Lind op A.J.S. in 2.31.1 (gem. snelheid
121 Vi K.M.); 4. Winckler op D.K.W.; 5. Gre-
goire op Sarolea; 6. Van Wijngaarden op
Norton, 2 uur 48 min. 32 sec.; 7. Van Gent
op A.J.S.; 8. „Longone" op Montgomery;
Poncin op Sarolea; 10. Fyma op Ariel.
Zooals men ziet, heeft van Wijngaarden
het Nederlandsche kampioenschap gewon-
nen.
En zoo ook is de langverbeide Drentsche
T. T. weer voorbij. We kunnen niet anders
doen dat de Motorclub Assen, de Organi
satie-commissie en de K.N.M.V. feliciteeren
met een dergelijk succes. Buitenlandsche
journalisten van vooraanstaande bladen roe*
men de pracht-organisatie, de renners zijn
vol lof over de wegen, het publiek prees zich
zelf gelukkig getuige te zijn geweest van het
evenement, dat wat deelname en bereikte snel
heden en resultaten zijn weerga niet heeft in
eenig Europeesch Internationaal motorfeest.
Trouwens de overweldigende belangstelling,
men schat het aantal toeschouwers op ruim
40.000 uit alle oorden des lands en uit het
buitenland, bewijst wel dat de „Dutch T. T.
zijn plaats onder de wereldmotorfestijnen
waard is.
Assen, tot het volgend ïaar I l