Spaarboekjes Devluchtvan de „Southern Cross" Fa. De Lange De Moraaz, Rattorafiscli Weerbericht. Grootsche ontvangst van Van Dijk op Schiphol- lo. RENTE 3'la AMERIKA VRAAGT BOYCOT VAN RUSSISCHE GOEDEREN. Meer dan een half millioen leden van het Algemeen Amerikaansch Vakverbond hebben een actie op touw gezet, die ten doel heeft alle bij het Verbond aangesloten organisaties te animeeren voor een algeheel invoerverboa .voor Russische goederen. Dit verbod zou dan volgens genoetnd plan in 1932 van kracht moeten worden. De regeering wordt verzocht reeds thans den invoer te verbieden van alle artikelen, die van „dumping" te lijden heb ben. GEVAARLIJK SPEELGOED. Een ongeluk met een dyna- mietpatrcoi*. Te Belfourt hadden kinderen een dynamiet- fatroon, die door steenhouwers veel gebruikt worden om stukken steen te laten springen, gevonden en probeerde deze uit elkaar te ne men. Plotseling ontplofte de patroon en drie knaapjes vielen zwaar gewond neer. Een 10- jarig jongetje overleed eenige minuten later, terwijl de beide anderen in levensgevaarlij ken toestand naar het ziekenhuis werden overgebracht. EEN FINANCIEEL SCHANDAAL IN ZWEDEN. De D.A.Z. meldt uit Stockholm dat de Zweedsche vereeniging voor vrede en arbitra ge in beroering is gebracht door een finan cieel schandaal. Verschillende aanhangers hebben de Stockholmsche afdeeling bedragen geschonken tot een totaal bedrag van 40.000 Kronen, waarvan een fonds was gevormd, waarvan de afdeeling over de rente mocht beschikken. De leiders der afdeeling gebruik- ten ondanks de waarschuwing van de beheer ders ook de gelden van het fonds zelf, zoo dat de beheerders eindelijk hun toevlucht tot publiciteit namen. Gebleken is thans dat het geheele fonds is opgebruikt, terwijl de afdeeling voorts een schuld heeft van 57.000 Kronen. De gelden waren hoofdzakelijk gebruikt voor het laten vervaardigen en laten vertoo- nen van pacifistische propagandafilms. ONTSLAG VAN ROEMEENSCHE ARBEIDERS. Sabotage als wraakneming. Wegens het besluit van de Roemeensche petroleummaatschappijen om de productie in te perken zullen in het gebied van de Pra- hova arbeiders worden ontslagen. Blijkens een courantenbericht trachtten Zondagnac.it ontslagen arbeiders zich te wreken door daden van sabotage. Zij lieten olie wegloopen en staken deze in brand. Gendarmerie-afdeelingen werden per auto naar het bedreigde gebied gezonden; zij voorkwamen nieuwe daden van sabotage Twee raddraaiers zijn gearresteerd. EEN GEWELDIGE BRAND IN ROEMENIE. Sinds Zondag woedt te Boekarest in een fabriek van oliebereiding een geweldige brand. De schade wordt reeds geschat op minstens 200 millioen. DE VERWISSELDE ZUIGELINGEN, OF hoe het instinct triomfeert over de wetenschap. Te Chicago heeft men de wetenschap te hulp geroepen naar aanleiding van een twist ontstaan tusschen twee families waar van de eene oorspronkelijk beweerde een ver keerden zuigeling uit het ziekenhuis terug te hebben gekregen. De familie in kwestie, de heer en mevrouw Watkins, bemerkte, toen zij met den haar af gegeven zuigeling thuis kwam, dat het kind een lint droeg, waarop stond „Bamberger" Zij kwam tot de conclusie, dat zij het ver keerde kind had gekregen en wendde zich tot de directie van het ziekenhuis met het ver zoek om haar eigen kind te mogen hebben, doch de familie Bamberger weigerde hard nekkig het kind af te geven, dat zij' had ont vangen. Niet minder dan twaalf deskundigen kwa men aan het lastige geval te pas o.a. een patholoog, een dermatoloog en een gynaeco loog. Na een vollen dag van zwaar weten schappelijke betoogen stelden zij vast, dat alle teekenen er op wezen, dat er in het zie kenhuis een fout was gemaakt, en dat de baby ,aan den heer en mevrouw Watkins tcebehoorende en ook met een lint met dezen naam voorzien aan de familie Bamberger was afgegeven; terwijl het kind der Bamber- gers zich in het huis der Watkins bevond. Slechts één der deskundigen, een expert op het gebied van vingerafdrukken, was het met de conclusie niet eens omdat, zio zeide hij, de windingen op de vingers van den baby aantoonden, dat de babies bij de goede ouders waren terechtgekomen. De andere deskundigen waren echter van meening, dat het bloed, de haarwortels, de schedelvorm, de neus en beenderen, het vol strekte bewijs leverden, dat de babies met elkaar verwisseld. De beide vaders woonden de dramatische conferentie bij, doch naderhand bespraken zij onderling de zaak nog eens, waarbij zij tot de conclusie kwamen, dat de deskundigen volkomen ongelijk hadden, en dat zij de goede babies hadden. Instinct, zoo verklaar den zij, was zekerder dan de meening van alle geleerden der wereld Zij waren er thans van overtuigd, dat de linten, waarop de namen der babies stonden, in het ziekenhuis waren afgewasschen en dat een achtelooze zuster ze had verwisseld. De ouders verklaarden" daarmede het inci dent voor gesloten. Of het daarmede gesloten is schijnt nog de DE NIEUWE DUITSCHE STAATSPARTIJ. Persstemmen. In haar artikel over de nieuwe Deutsche Staatspartei schrijft de „Kolnische Zeitung" o.a. dat het te betreuren is, dat het klaarblij kelijk niet mogelijk is geweest om reeds voor het eerste optreden bekende leiders der Duit- sche Volkspartij te winnen. Het blad wijst er echter op, dat de oproep uitdrukkelijk ver klaarde, dat dit te zijner tijd geenszins uit gesloten zou zijn. Of de staatspartij met succes den verkiezingsstrijd zal kunnen voe- ggg, hangt niet zoozeer af van de personen, die zij voor haar zaak weer te winnen, dan wel van het programma, waarrond zij de massa zal willen verzamelen. De „National Liberale Korrespondenz" van de partij-persdienst der Duitsche Volkspartij stelt vast, dat door geen enkele der oprichters der nieuwe partij zich nog tot de Duitsche Volkspartij heeft gewend. Alleen het feit der oprichting is den voorzitter medegedeeld, met het verzoek zoo spoedig mogelijk voor of tegen de opgerichte partij stelling te nemen. Het blad wijst er verder op, dat de oprichting geen teeken is voor de versplinte ring der Duitsche politiek, waaraan de Duit sche Volkspartij niet kan meedoen. DE TOESTAND IN EGYPTE. De dag van gisteren werd gekenmerkt door een algemeene ontspanning Den geheelen dag had geen enkel incident plaats. Alles rustig. Naar de Onder-Staatssecretaris van het Ministerie van Buitenlandsche Zaken mede deelt is de toestand in Egypte volgens de laatste berichten van den Britschen Hoogen Commissaris rustig. Sedert 23 Juli hebben geen verdere onlusten plaatsgehad. De totaal- verliezen worden officieel gesteld op 279 ge wonde politiebeambten, 26 dooden en 204 gewonden Het gebruik van Britsche troepen is nergens noodig geweest. Amsterdam's vlieghaven lag gistermiddag in afwachting; weldra zou de sirene een sig naal geven, dat zoo menigmaal een groote gebeurtenis op luchtvaartgebied had aange kondigd. Dezen middag zou bet slot vormen van een daad van een Hollandschen aviateur, die met gulden letters in de geschiedenis der Nederlandsche aviatiek zal worden geboekt. Evert van Dijk, die met zijn metgezellen Kingsford Smith, Stannage en Saul met de „Southern Cross" als eerste Nederlander van Oost naar West den Oceaan overvloog, zou met een K. L. M. toestel uit Londen op Schiphol arriveeren, na een tusschenlanding op Waalhaven. Reeds lang voor den vastgestelden tijd, 4 uur, stroomden de belangstellenden naar Schiphol. De bussen en de bootjes voeren af en aan, en op den langen weg tusschen Am sterdam en Schiphol spoedde zich een lange rij auto's en fietsen vliegveldwaarts. Tegen drie uur heerschte op het vliegveld een gezellige drukte, de Hollandsche drie kleur en het Amsterdamsch zwart-rood k'ap- perden lustig in den straffen wind. Even drie uur ve l heen een militair e-ka der boven Schiphol; de Militaire Luchtvaart- afdeeling had nl. een daadwerkelijke mede werking toegezegd bij de huldiging. Hoog boven het eskader bevonden zich drie reservetoestellen, gereed om eventueel open; gevallen plaatsen aan te vullen. In deze oorlogsformatie hadden de 41 toe stellen vanaf Soesterberg via Amsterdam hun weg naar Schiphol genomen. Het was een imposant schouwspel en het wachten op de groote gebeurtenis viel het publiek niet lang. Een groot deel der vliegtuigen streek neer, de jachtvliegtuigen bleven echter in de lucht tot het geven van demonstraties. Meer en meer vulde zich het vliegveld; aanhoudend daverden de motoren van de meer dan vijftig vliegtuigen, die in de lucht waren. Zoo nu en dan deed een luidspreker bij de tribune voor de genoodigden opgesteld door de firma Philips, zijn zware stem hoe ren: „Hallo, hallo, de P. H.A. G. A., het driemotorige Fokkervliegtuig waarmede van Dijk naar Schiphol komt, passeerde 7 minu ten voor 3 uur Vlissingen". En even later: „De P. H.A.G.A. vloog 2 min. over 3 uur over Zierikzee". en vervoï gens: „De P. H.—A. G A. is Middelharnis gepasseerd en zal over 7 minuten te Rotter dam landen". Ook mededeelingen van meer „huishoude- lijken aard" bereikten via den luidspreker het publiek: „Met het oog op de goede orde en veiligheid wordt een ieder verzocht binnen de hekken te blijven. Na de huldiging zal ere Oceaanvlieger langs het publiek rijden". Een gejuich begroette deze mededeeling. Te 5 min. voor half vier steeg de spanning aanmerkelijk. Weer werd de muziek, die af en toe via den luidspreker het publiek den tijd aangenaam hielp korten, onderbroken door de mededeeling, dat te 3.19 uur de nieuwe blauwe vogel der K. L. M. veilig op Waal haven was geland. Te drie uur veertig werd meegedeeld, dat de luchtheld Waalhaven had verlaten en op weg was naar de hoofdstad. Te zeven minuten over vier werd het Braassemermeer gepasseerd, waar het vlieg-escadrille onder leiding van Van Weer den Poelman zich bij het toestel voegde. Meer en meer vulde zich de officieele tri bune. Onder de aanwezigen merkten wij o.a. op: Minister Paul Reijmer, Minister van Waterstaat; en den Amerikaanschen gezant den heer Diekema. Van Dijk op Schiphol. Te tien minuten over vier loeit de sirene: de P. H. A. G. A. met Beekman als piloot en van Dijk.als passagier is in aantocht. Een ze nuwachtige onrust maakt zich van het publiek meester, een oogenblik dreigt de goede orde, die dank zij de uitstekende politiemaatrege len zoo goed was, verstoord te worden. Maar eep waarschuwend woord via den luidspre ker brengt weer rust in de menigte. Te zeven tien minuten over vier cirkelt het groote K.L. M. toestel, vergezeld door twee escadrilles militaire toestellen boven het terrein Einde lijk te 4.19 raakt de machine grond om te taxieën naar de daarvoor bestemde plaats vóór loods VI. Van Dijk komt er het eerst uit, gevolgd door zijn echtgenoote. De eerste die hem ver welkomt is zijn dochtertje, een blij weerzien' De heer Smits van de Fokkerfabrieken biedt bloemen aan, en na vele handen van familieleden en vrienden te hebben gedrukt begeven de heer en mevrouw van Dijk zich, terwijl het „Wilhelmus" wordt gespeeld naar het ipodium. Van Dijk geridderd. Toen zij op het met bloemen, palmen en tapijten versierde podium hadden plaats ge nomen, richtte de minister van Waterstaat P-..J- Reymers als eerste spreker zich tot van Dijk Spr. begroette van Dijk namens de Nederlandsche regeering en bracht hem dank v00r^en schitterend geslaagden tocht over den Oceaan. Wij zijn er trotsch op, aldus spr., U op Nederlandschen bodem te mogen begroeten. Uw daad verhoogt het aanzien van het Nederlandsche vliegerscorps aanzien lijk, het corps, dat het zich tot een eer rekent U onder zijn leden te tellen. Een aantal lagen heeft het geheele Nederlandsche volk, aldus vervolgde de minister, uw prestaties met spanning en aandacht gevolgd en een ieder was hartelijk verblijd over den goeden afloop van de zoo gevaarvolle onderneming Het is mij dan ook een gioot genoegen U namens de regeering te kunnen mededeelen, dat het Hare Majesteit de Koningin heeft behaagd U te -benoemen tot Ridder in de Orde van Oranje Nassau, met welke onder scheiding ik U van -harte gel-uk wensch. Onder daverend gejuich van het publiex speldde minister Reymer van Dijk het eere- teeken op de borst. Vervolgens voerde Wethouder Abrahams het woord namens het gemeentebestuur van Amsterdam. Het gemeentebestuur, aldus spr., ziet in de proefneming, die gij hebt gedaan een kans om de volkeren nader tot elkaar te brengen en om d-e handelsbelangen te bevor deren. In breede lagen van het Nederlandsche volk wordt uw streven op hoogen prijs ge steld. Hierop overhandigde spr. van Dijk een groote krans, versierd met de Amster- damsche kleuren, als teeken van hoogachting en waardeering. (Applaus) Vervolgens prak de heer Wurfbain voor zitter van den Raad van Bestuur der K.L.M., die de aandacht vestigde op het feit dat een piloot -van de K.L.M. uitverkoren was voor de oceaanvlucht. U, aldus spr., bent een vlie ger, die aan de allerhoogste eischen voldoet, zoowel wat de practische als de wetenschap pelijke zijde van uw vak betreft. Gij hebt wederom een parel gehecht aan de kroon van de K-L.M.-vliegers. Wij mogen U als blijk van onze groote waardeering en dankbaar heid deze krans aanbieden. (Langdurig en stormachtig applaus). Ook de heer Smits bood met een kort, doch hartelijk woord den Oceaanvlieg-er namens de Fökkervltegtuigfabriek een- krans aan. Hierop sprak de heer Jhr. van Remselaar Bowier, voorzitter van de Vereeniging voor Menschlievend Hulpbetoon, die d-e redding memoreerde die van Dijk zoo krachtig ver richtte ter gelegenheid -van de schipbreuk van het Fransche stoomschip in de Midd-elland- sche zee. Als blijk van waardeering bood spr. van Dijk een fraai bewerkte sigarendoos aan Namens de Kon. Nederlandsche Vereeni ging voor de Luchtvaart voerde kolonel Wallaerd Sacré het woord. Spr. gaf uiting aan zijn bewondering voor de prestaties van onzen eersten Nederlandschen Óceaanvlieger. Beekman, die van Dijk in het nieuwste K.L.M.-vliegtuig veilig thuis had gebracht, sprak namens de K.L.M.-piloten; hij herin nerde eraan, hoe blij hij was van Dijk een paar uur geleden weer gezond en wel te ont moeten in Londen. Dank zij de radio, aldus Beekman, konden we je op je moeilijken en gevaarvollen tocht volgen. Wij hebben ons geen oogenblik ongerust gemaakt over den goeden uitslag van je onderneming. W-ij wisten immers, wie het stuur in handen had den Als herinnering bood spr. van Dijk namens de K.L.M. piloten een kaart aan van 'het afgelegde traject. (Applaus). Tot slot bood mej. de Jonge bloemen aan nemens het personeel van het hoofdkantoor van de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij. Nadat de redevoeringen waren beëindigd nam een ware triomphtocht een aanvang. Van Dijk en zijn echtgenoote namen plaats in een open auto, versierd rn-et bloemen en kransen, waarop wapperden de Hollandsche en de Amerikaansche vlaggen. Een onafzienbare rij auto's met autoritei ten, genoodigden en andere belangstellenden zetten zich onder het gejuich van de gewel dige menschenmenigte in beweging. Lachend knikte de glundere gebruinde kop van Van Dijk naar alle kanten, ontroerd dooi de vorstelijke huldiging. Overal langs den weg werd onze natio nale luchtheld hartelijk toegejuicht. In Sloten vlagden vele huizen, aan het -gejuich -kwam schier geen einde. Vooral in Amsterdam zagen wij zelden zooveel belangstelling. Via Amstelveenscheweg, Overtoom, Leid- sche Boschje, Stadhouderskade en Vijzelstraat werd naar het Carltonhotel gereden. Ook hier wachtten van Dijk stormachtige ovaties. Het verkeer was geruimen tijd gestremd en nog lang nadat het echtpaar van Dijk zich binnen de muren van het gastvrije Carlton hotel in veiligheid had- gesteld, bevond zich een groote menschenmenigte in de Vijzel straat, in de hoop nog een glimp van hun luchtheld te aanschouwen. Zoo nu en dan ging een gejuich op: Van Dijk vertoonde zich aan het venster! Het was een waardige ontvangst, die het Amsterdamsche publiek onzen eersten Trans- atlantischen vlieger bereidde! De feestmaaltijd in het Carlton Hotel. Ter eere van den Oceaanvlieger van Dijk werd gisteravond in het Carlton Hotel een feestmaaltijd gegeven, waaraan' o.m. aanza ten de minister van Waterstaat, mr. Reymer, de gezant der Vereenigde Staten te Den Haag, G J Dykema, de Nederlandsche gezant te Washington Dr. J. H. van Royen, generaal Snijders, de secretaris van de Amerikaansche Kamer van Koophandel Mr. von Baumhauer, de wethouder van Amsterdam Abrahams, de secretaris van de Kon. Ned. Vereeniging voor Luchtvaart, de heer Wallaerdt Sacré, de direc teur van de K.L.M. de heer Plesman en vele vliegers en andere autoriteiten op luchtvaart gebied. Als eerste voerde het woord generaal Snij ders, die den heer van Dijk hu Iele bracht voor het aandeel dat hij gehad heeft in deze buitengewone luchtvaartprestatie. Spr. noo- digde de aanwezigen uit een heildronk uit te brengen op H.M. de Koningin en den Presi dent van Amerika. - Vervolgens werd het woord gevoerd door den minister van Waterstaat, Mr. Reymer. Namens de Nederlandsche regeerihg bracht spr. nogmaals een welverdiende hulde aan hetgeen de heer van Dijk verricht heeft en waar Nederland trotsch op is. „Nederland en Amerika nog nauwer tot elkaar gekomen." De gezant van Amerika, de heer Dykema, zeide dat hij sinds hij in Holland is. menig maal Amsterdam bezocht heeft, doch nog nimmer heeft hij zoo'n heerlijken tijd gehad als vandaag. Ik zie, aldus spreker, hier van- I avond twee vlaggen Rood Wit en Blauw naast elkaar, vlaggen van Vrijheid en Trouw, welke vandaag meer nog dan vroeger door den heer Van Dijk toonen hoe nauw beide landen -tot elkaar zijn gekomen. Spr. prijst den heldenmoed en de kracht van den vlieger. Spr. kan zich maar niet voorstellen hoe het mogelijk is, dat iemand als Van Dijk zoo maar „as sweet as beautiful a wife" in den steek kan laten. Het is moed, dien spr. niet kan begrijpen. „U hebt getoond," aldus spr., „door Uw heldenmoed, welk groot land Nederland ook thans nog is. want in 1930 heeft het getoond ook in heldenmoed naast Amerika te staan. W-ij zijn vrienden, riep spr. uit en Van Dijk behoort ook ons toe en niet alleen Nederland. Dat hij nog vele jaren gespaard moge blijven." Vervolgens werd het woord gevoerd door den wethouder van Amsterdam, den heer Abrahams, den heer Plesman en -enkele ande ren. Van Dijk dankte ten slotte namens zich zelf en zijn echtgenoote voor de hem bereide hartelijke ontvangst, zeggende dat de hem gebrachte hulde ook toekwam aan de andere vliegers van de K.L.M., die zeer wel ook in staat zouden zijn- geweest hetzelfde te vol brengen. naar waarnemingen, verricht in den morgen van 29 Juli. Medegedeeld door het Kon. Nederl. Met. Instituut te De Bildt. Hoogste barometerstand 769.1 te La Co ^Laagste barometerstand 750.3 te Hapa- "verwachting, geldig tot den avond van 30 ^Matige tot kachtige, Zuid-Westelijke tol Westelijke, later mogelijk Noord-Westelijke wind; zwaar bewolkt met regenbuien en tij delijke opklaringen; iets koeler. STORMWAARSCHUWINGSDIENST. Geseind van de Bildt hedenmorgen te 9.45 uur aan alle posten: Attentiesein nul! DE INDISCHE TIJD VAN ONZEN OCEAAN-VLIEGER. Hoe Evert van Dijk 15 jaar geleden was. Het Nieuws te Batavia vertelt: „Ruim 15 jaar geleden kwam Evert van Dijk als jong broekje op goed geluk naar Indië. Hij werd geplaatst als opziener bij den Dienst van de In- en Uitvoerrechten. In deze functie moest hij naar Bali. Op zekeren dag zat Van Dijk in de soos aan zijn stand plaats te praten, toen hij hoorde, hoe de ci- viel-gezaghebber zich smalend uitliet over de douane, die, naar hij zeide, niets deed dan „gappen". Van Dijk meende de eer van het douane- corps te moeten hooghouden en vond de beste manier daarvoor den civiel-gezaghebber on der het biljart te boksen! Voor straf werd hij toen overgeplaatst naar Oleheh, ook daar bleek hij vlug met zijp vuisten te werken en daar men bang was, dat de Atjehers hem om die hardhandigheid van kant zouden maken, werd hij overge plaatst naar Batavia. Hij werd controleur aan de poort van de loodsen te Priok. Toen zijn hoogste chef op zekeren dag de ronde deed en hij aanmerking maakte op het werk van Van Dijk, vroeg deze of mijnheer de chef misschien een „pak op zijn blwilde hebben. Nadat hij een flinken uitbrander had gekregen, gaf men hem een laatste kans bij den dienst der accijnzen te Batavia. Dit was het werk voor Van Dijk. Hij moest overvallen doen in duistere sloppen, waarbij hij zijn vuisten kon gebruiken. Zijn chef was ditmaal best over Van Dijk te spreken. Maar hij had een zwerversnatuur en wilde niet langer op een plaats blijven. Hij vroeg overplaatsing naar de Buitenbezittingen om meer zelfstan digheid te hebben. Daar hij in Batavia nogal met zijn jacht geweer manoeuvreerde en alle honden, kat ten, kippen en eenden in de buurt, waar hij woonde, het moesten ontgelden, besloot men aan zijn verzoek te voldoen en hij werd over geplaatst naar Paloh, in Noord-Borneo. Hij was daar de eenige Europeaan in de wilder nis, zijn huis stond op palen. Daar kon hij dus zijn hart ophalen. Maar dit beviel hem ook niet. Hij had geen aan spraak. En daarom zat hij meer in Serawak dan in Paloh, vanwaar hij er per zeilprauw heentrok. Als men hem moest hebben, was hij nergens te vinden en als men hem dan te legrafisch te Serawak te pakken kreeg, sein de hij terug, dat het erg jammer was, maar er was tegenwind en hij kon dus niet met de zeilprauw terug. Toen dit enkele malen was voorgekomen, gaf men hem den raad, zijn ontslag aan te vragen. Hij deed dit en ver trok met een buitenlandsche boot naar Hol land. In de Middellandsche Zee werd vlak bij zijn schip een Fransche stoomer getorpe deerd het was in den oorlog. De booten en het reddingsvlot van het Fransche schip werden mee de diepte ingezogen. Van Dijk zag dit, sprong met een lijn te water en wist deze aan het vlot vast te maken, waardoor de opvarenden op het laatste nippertje gered konden worden. Als belooning werd Van Dijk door de Fransche regeering met het Légion d'Hon- neur begiftigd. Hiermede eindigde de veelbewogen en avontuurlijke Indische tieriode van Evert van Dijk". ANGSTIGE UREN IN AALSMEER. Gister, in den vooravond, verbreidde zich als een loopend vuurtje in Aalsmeer en ook daarbuiten het gerucht, dat een der tallooze vliegtuigen, welke in verband met de „joyeu- se entrée" van onzen landgenoot-Oceaan- vlieger Van Dijk het luchtruim hadden geko zen, in de Westeinder Plas zou zijn gestort Men had een vliegtuig, laag vliegend, boven het water capriolen zien maken. Plotselinn werd de motor afgezet en de bestuurder zou zelfs iets tot voorbijgangers hebben geroe penWat wist men echter niet te vertel- len! Begrijpelijkerwijs gaf dit den inwoners van Aalsmeer een tamelijk „unheimisch" gevoel evenals trouwens het personeel van Schin- hob waar het gerucht ook spoedig uitlekte De burgemeester van Aalsmeer, de lieer Z j1 alles zekerheid wilde verschaffen, maakte des avonds, bijgestaan door zijn politie, een verkenningstocht per motorboofover de plas. Hij mocht er evenwel niet in slagen ook maar iets te vinden dat geleek op een overblijfsel van een verónge- lukt vliegtuig en hij meende na zijn terug, keer dan ook met zekerheid te kunnen zeggen dat er geen ongeluk heeft plaats gehad, te meer daar de Rijksberichtendienst van Schip- hol al vrij spoedig in den avond na gedane aanvrage rapport ontving van alle Neder landsche vlieg-bases, dat alle vliegtuigen, die heden in de lucht waren geweest, behou den waren teruggekeerd. Zoodat de „drenkeling", die men in de Westeinder Plas denkt te hebben zien duike len dus hoogstens een „canard" zal zijn ge weest Gelukkig maar! ALKMAAR. KINGSFORD SMITH KOMT MORGEN TE BREMEN AAN. Naar wij vernemen, zullen de Oceaanvlie gers Kingsford Smith en de marconist Stan nage, die met den piloot van Dijk en den navigator Saul de vlucht naar Amerika met de Southern Cross volbrachten, morgenmid dag met het Duitsche mailschip Europa te Bremen arriveeren. Het ligt in de bedoeling, dat Kingsford Smith en Stannage Donderdag per K.L.M.-vliegtuig van Bremen naar Schip hol zullen vertrekken, waar hun ongetwijfeld, evenals dat met van Dijk het geval was, een grootsche ontvangst zal wachten. Te betreuren is het, dat alleen Saul niet van de partij zal zijn. VLIEGER GESCHORST. Gevlogen over Bermuda zonder toestemming. Tengevolge van het Britsche proces tegen het feit, dat de Amerikaanshce vlieger R. Q. Williams bij zijn poging tov het maken van een non-stop-vlucht van New Yoik naar Zuid-Amerika zonder toestemming der Brit sche autoriteiten over het Britsche eiland Bermuda vloog, is de vlieger thans voor den tijd van 90 dagen geschorst. DE EUROPA-RONDVLUCHT. Nieuwe landingen, Kort na 19 uur arriveerden de beide eenige dames, die aan de Europarondvlucht 1930 deelnamen cp het Tempelhofer vliegveld. De dames lady Bailey in de K 6 en Miss Spoo- ner in de K 8 vlogen zij aan zij te 19.18 uur de eindstreep over. Even voor haar was de eerste Pool te 19 uur met de P 3 geland. Na de alnding werden allen door den voorzitter van de Aeroclub van Duitschland Von Kehler begroet en te Berlijn welkom geheeten. De Pool in de P 2 moest bij Rummelsburg in Potnmeren tengevolge van een ventielveer- breuk een noodlanding maken. De K 5 is wegens het verwisselen van pro peller van mededinging uitgeschakeld doch de bestuurder Butler heeft protest tegen deze beslissing aangeteekend, daar deze breuk het gevolg schijnt te zijn van minder goede outil lage van het vliegterrein in Posen. Over dit protest is nog niet beslist. HET ENGELSCHE LUCHTSCHIP R 100 VERTROKKEN. Het Engelsche luchtschip R 100 is heden nacht te vier uur van Cardington opgeste gen en naar Canada vertrokken. Talrijke officieele personen en een groot aantal toeschouwers, die den geheelen nacht te Cardington vertoefden woonden den start bij. Na een cirkel boven het vliegveld beschre ven te hebben, verdween het luchtschip in de Noord-Westelijke richting. De R 100 zal de Noordelijke route over den Atlantischen Oceaan vliegen. Men hoopt, dat het luchtschip Vrijdagmorgen Canada bèreikt. De Britsche minister voor luchtvaart, lord Thomson, heeft' aan commander Commore, die zich aan boord van de R 100 bevindt, het volgende telegram gezonden: De vlucht van de R 100 is de eerste vlucht, die een lucht schip naar een door een der grootste over- zeesche dominions gebouwde ankermast maakt. Ik hoop van harte dat deze vlucht het begin is van een voortdurende ontwikke ling van de verbindingsmogelijkheden tus schen de deelen van het Britsche rijk. De laatste weerberichten luiden zeer gun stig. Het boven Noord-Ierland liggende de pressie-gebied kan door het kiezen van de Noordelijke route vermeden worden. Het luchtschip is uitgerust met een radio- zendinstallatie. De golflengte wordt echter geheim gehouden om storingen door andere stations te voorkomen. De R 100 zal voorbij Noord-Ierland vlie gen en vervolgens ten Zuiden van Cape Fa- rewell op Groenland naar Belle-Island, over Labrador naar de St. Laurensrivier. Aan boord bevindt zich een bemanning van 37 koppen en 2 officieren, die niet tot de gewone bemanning behooren. Er is voor 5 dagen le vensmiddelen aan boord.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1930 | | pagina 2