Spaarboekjes
Devluchtvan de „Southern Cross"
Fa. De Lange De Moraaz,
Rattorafiscli Weerbericht.
Grootsche ontvangst van Van Dijk op Schiphol-
lo.
RENTE 3'la
AMERIKA VRAAGT
BOYCOT VAN RUSSISCHE
GOEDEREN.
Meer dan een half millioen leden van het
Algemeen Amerikaansch Vakverbond hebben
een actie op touw gezet, die ten doel heeft
alle bij het Verbond aangesloten organisaties
te animeeren voor een algeheel invoerverboa
.voor Russische goederen. Dit verbod zou dan
volgens genoetnd plan in 1932 van kracht
moeten worden. De regeering wordt verzocht
reeds thans den invoer te verbieden van alle
artikelen, die van „dumping" te lijden heb
ben.
GEVAARLIJK SPEELGOED.
Een ongeluk met een dyna-
mietpatrcoi*.
Te Belfourt hadden kinderen een dynamiet-
fatroon, die door steenhouwers veel gebruikt
worden om stukken steen te laten springen,
gevonden en probeerde deze uit elkaar te ne
men. Plotseling ontplofte de patroon en drie
knaapjes vielen zwaar gewond neer. Een 10-
jarig jongetje overleed eenige minuten later,
terwijl de beide anderen in levensgevaarlij
ken toestand naar het ziekenhuis werden
overgebracht.
EEN FINANCIEEL SCHANDAAL
IN ZWEDEN.
De D.A.Z. meldt uit Stockholm dat de
Zweedsche vereeniging voor vrede en arbitra
ge in beroering is gebracht door een finan
cieel schandaal. Verschillende aanhangers
hebben de Stockholmsche afdeeling bedragen
geschonken tot een totaal bedrag van 40.000
Kronen, waarvan een fonds was gevormd,
waarvan de afdeeling over de rente mocht
beschikken. De leiders der afdeeling gebruik-
ten ondanks de waarschuwing van de beheer
ders ook de gelden van het fonds zelf, zoo
dat de beheerders eindelijk hun toevlucht tot
publiciteit namen.
Gebleken is thans dat het geheele fonds is
opgebruikt, terwijl de afdeeling voorts een
schuld heeft van 57.000 Kronen.
De gelden waren hoofdzakelijk gebruikt
voor het laten vervaardigen en laten vertoo-
nen van pacifistische propagandafilms.
ONTSLAG VAN ROEMEENSCHE
ARBEIDERS.
Sabotage als wraakneming.
Wegens het besluit van de Roemeensche
petroleummaatschappijen om de productie in
te perken zullen in het gebied van de Pra-
hova arbeiders worden ontslagen. Blijkens
een courantenbericht trachtten Zondagnac.it
ontslagen arbeiders zich te wreken door daden
van sabotage. Zij lieten olie wegloopen en
staken deze in brand.
Gendarmerie-afdeelingen werden per auto
naar het bedreigde gebied gezonden; zij
voorkwamen nieuwe daden van sabotage
Twee raddraaiers zijn gearresteerd.
EEN GEWELDIGE BRAND IN
ROEMENIE.
Sinds Zondag woedt te Boekarest in een
fabriek van oliebereiding een geweldige
brand. De schade wordt reeds geschat op
minstens 200 millioen.
DE VERWISSELDE
ZUIGELINGEN, OF
hoe het instinct triomfeert
over de wetenschap.
Te Chicago heeft men de wetenschap te
hulp geroepen naar aanleiding van een
twist ontstaan tusschen twee families waar
van de eene oorspronkelijk beweerde een ver
keerden zuigeling uit het ziekenhuis terug te
hebben gekregen.
De familie in kwestie, de heer en mevrouw
Watkins, bemerkte, toen zij met den haar af
gegeven zuigeling thuis kwam, dat het kind
een lint droeg, waarop stond „Bamberger"
Zij kwam tot de conclusie, dat zij het ver
keerde kind had gekregen en wendde zich tot
de directie van het ziekenhuis met het ver
zoek om haar eigen kind te mogen hebben,
doch de familie Bamberger weigerde hard
nekkig het kind af te geven, dat zij' had ont
vangen.
Niet minder dan twaalf deskundigen kwa
men aan het lastige geval te pas o.a. een
patholoog, een dermatoloog en een gynaeco
loog. Na een vollen dag van zwaar weten
schappelijke betoogen stelden zij vast, dat
alle teekenen er op wezen, dat er in het zie
kenhuis een fout was gemaakt, en dat de
baby ,aan den heer en mevrouw Watkins
tcebehoorende en ook met een lint met dezen
naam voorzien aan de familie Bamberger
was afgegeven; terwijl het kind der Bamber-
gers zich in het huis der Watkins bevond.
Slechts één der deskundigen, een expert op
het gebied van vingerafdrukken, was het met
de conclusie niet eens omdat, zio zeide hij,
de windingen op de vingers van den baby
aantoonden, dat de babies bij de goede
ouders waren terechtgekomen.
De andere deskundigen waren echter van
meening, dat het bloed, de haarwortels, de
schedelvorm, de neus en beenderen, het vol
strekte bewijs leverden, dat de babies met
elkaar verwisseld.
De beide vaders woonden de dramatische
conferentie bij, doch naderhand bespraken
zij onderling de zaak nog eens, waarbij zij
tot de conclusie kwamen, dat de deskundigen
volkomen ongelijk hadden, en dat zij de
goede babies hadden. Instinct, zoo verklaar
den zij, was zekerder dan de meening van
alle geleerden der wereld
Zij waren er thans van overtuigd, dat de
linten, waarop de namen der babies stonden,
in het ziekenhuis waren afgewasschen en
dat een achtelooze zuster ze had verwisseld.
De ouders verklaarden" daarmede het inci
dent voor gesloten.
Of het daarmede gesloten is schijnt nog de
DE NIEUWE DUITSCHE STAATSPARTIJ.
Persstemmen.
In haar artikel over de nieuwe Deutsche
Staatspartei schrijft de „Kolnische Zeitung"
o.a. dat het te betreuren is, dat het klaarblij
kelijk niet mogelijk is geweest om reeds voor
het eerste optreden bekende leiders der Duit-
sche Volkspartij te winnen. Het blad wijst er
echter op, dat de oproep uitdrukkelijk ver
klaarde, dat dit te zijner tijd geenszins uit
gesloten zou zijn. Of de staatspartij met
succes den verkiezingsstrijd zal kunnen voe-
ggg, hangt niet zoozeer af van de personen,
die zij voor haar zaak weer te winnen, dan
wel van het programma, waarrond zij de
massa zal willen verzamelen.
De „National Liberale Korrespondenz" van
de partij-persdienst der Duitsche Volkspartij
stelt vast, dat door geen enkele der oprichters
der nieuwe partij zich nog tot de Duitsche
Volkspartij heeft gewend. Alleen het feit der
oprichting is den voorzitter medegedeeld,
met het verzoek zoo spoedig mogelijk voor
of tegen de opgerichte partij stelling te
nemen. Het blad wijst er verder op, dat de
oprichting geen teeken is voor de versplinte
ring der Duitsche politiek, waaraan de Duit
sche Volkspartij niet kan meedoen.
DE TOESTAND IN EGYPTE.
De dag van gisteren werd gekenmerkt door
een algemeene ontspanning Den geheelen
dag had geen enkel incident plaats.
Alles rustig.
Naar de Onder-Staatssecretaris van het
Ministerie van Buitenlandsche Zaken mede
deelt is de toestand in Egypte volgens de
laatste berichten van den Britschen Hoogen
Commissaris rustig. Sedert 23 Juli hebben
geen verdere onlusten plaatsgehad. De totaal-
verliezen worden officieel gesteld op 279 ge
wonde politiebeambten, 26 dooden en 204
gewonden Het gebruik van Britsche troepen
is nergens noodig geweest.
Amsterdam's vlieghaven lag gistermiddag
in afwachting; weldra zou de sirene een sig
naal geven, dat zoo menigmaal een groote
gebeurtenis op luchtvaartgebied had aange
kondigd. Dezen middag zou bet slot vormen
van een daad van een Hollandschen aviateur,
die met gulden letters in de geschiedenis der
Nederlandsche aviatiek zal worden geboekt.
Evert van Dijk, die met zijn metgezellen
Kingsford Smith, Stannage en Saul met de
„Southern Cross" als eerste Nederlander
van Oost naar West den Oceaan overvloog,
zou met een K. L. M. toestel uit Londen op
Schiphol arriveeren, na een tusschenlanding
op Waalhaven.
Reeds lang voor den vastgestelden tijd, 4
uur, stroomden de belangstellenden naar
Schiphol. De bussen en de bootjes voeren af
en aan, en op den langen weg tusschen Am
sterdam en Schiphol spoedde zich een lange
rij auto's en fietsen vliegveldwaarts.
Tegen drie uur heerschte op het vliegveld
een gezellige drukte, de Hollandsche drie
kleur en het Amsterdamsch zwart-rood k'ap-
perden lustig in den straffen wind.
Even drie uur ve l heen een militair e-ka
der boven Schiphol; de Militaire Luchtvaart-
afdeeling had nl. een daadwerkelijke mede
werking toegezegd bij de huldiging.
Hoog boven het eskader bevonden zich drie
reservetoestellen, gereed om eventueel open;
gevallen plaatsen aan te vullen.
In deze oorlogsformatie hadden de 41 toe
stellen vanaf Soesterberg via Amsterdam hun
weg naar Schiphol genomen. Het was een
imposant schouwspel en het wachten op de
groote gebeurtenis viel het publiek niet lang.
Een groot deel der vliegtuigen streek neer,
de jachtvliegtuigen bleven echter in de lucht
tot het geven van demonstraties.
Meer en meer vulde zich het vliegveld;
aanhoudend daverden de motoren van de
meer dan vijftig vliegtuigen, die in de lucht
waren. Zoo nu en dan deed een luidspreker
bij de tribune voor de genoodigden opgesteld
door de firma Philips, zijn zware stem hoe
ren:
„Hallo, hallo, de P. H.A. G. A., het
driemotorige Fokkervliegtuig waarmede van
Dijk naar Schiphol komt, passeerde 7 minu
ten voor 3 uur Vlissingen".
En even later: „De P. H.A.G.A. vloog
2 min. over 3 uur over Zierikzee". en vervoï
gens: „De P. H.—A. G A. is Middelharnis
gepasseerd en zal over 7 minuten te Rotter
dam landen".
Ook mededeelingen van meer „huishoude-
lijken aard" bereikten via den luidspreker het
publiek: „Met het oog op de goede orde en
veiligheid wordt een ieder verzocht binnen de
hekken te blijven. Na de huldiging zal ere
Oceaanvlieger langs het publiek rijden". Een
gejuich begroette deze mededeeling.
Te 5 min. voor half vier steeg de spanning
aanmerkelijk. Weer werd de muziek, die af en
toe via den luidspreker het publiek den tijd
aangenaam hielp korten, onderbroken door
de mededeeling, dat te 3.19 uur de nieuwe
blauwe vogel der K. L. M. veilig op Waal
haven was geland.
Te drie uur veertig werd meegedeeld, dat
de luchtheld Waalhaven had verlaten en op
weg was naar de hoofdstad.
Te zeven minuten over vier werd het
Braassemermeer gepasseerd, waar het
vlieg-escadrille onder leiding van Van Weer
den Poelman zich bij het toestel voegde.
Meer en meer vulde zich de officieele tri
bune. Onder de aanwezigen merkten wij o.a.
op: Minister Paul Reijmer, Minister van
Waterstaat; en den Amerikaanschen gezant
den heer Diekema.
Van Dijk op Schiphol.
Te tien minuten over vier loeit de sirene:
de P. H. A. G. A. met Beekman als piloot en
van Dijk.als passagier is in aantocht. Een ze
nuwachtige onrust maakt zich van het publiek
meester, een oogenblik dreigt de goede orde,
die dank zij de uitstekende politiemaatrege
len zoo goed was, verstoord te worden. Maar
eep waarschuwend woord via den luidspre
ker brengt weer rust in de menigte. Te zeven
tien minuten over vier cirkelt het groote K.L.
M. toestel, vergezeld door twee escadrilles
militaire toestellen boven het terrein Einde
lijk te 4.19 raakt de machine grond om te
taxieën naar de daarvoor bestemde plaats
vóór loods VI.
Van Dijk komt er het eerst uit, gevolgd
door zijn echtgenoote. De eerste die hem ver
welkomt is zijn dochtertje, een blij weerzien'
De heer Smits van de Fokkerfabrieken
biedt bloemen aan, en na vele handen van
familieleden en vrienden te hebben gedrukt
begeven de heer en mevrouw van Dijk zich,
terwijl het „Wilhelmus" wordt gespeeld naar
het ipodium.
Van Dijk geridderd.
Toen zij op het met bloemen, palmen en
tapijten versierde podium hadden plaats ge
nomen, richtte de minister van Waterstaat
P-..J- Reymers als eerste spreker zich tot
van Dijk Spr. begroette van Dijk namens de
Nederlandsche regeering en bracht hem dank
v00r^en schitterend geslaagden tocht over
den Oceaan. Wij zijn er trotsch op, aldus
spr., U op Nederlandschen bodem te mogen
begroeten. Uw daad verhoogt het aanzien
van het Nederlandsche vliegerscorps aanzien
lijk, het corps, dat het zich tot een eer rekent
U onder zijn leden te tellen. Een aantal lagen
heeft het geheele Nederlandsche volk, aldus
vervolgde de minister, uw prestaties met
spanning en aandacht gevolgd en een ieder
was hartelijk verblijd over den goeden afloop
van de zoo gevaarvolle onderneming
Het is mij dan ook een gioot genoegen U
namens de regeering te kunnen mededeelen,
dat het Hare Majesteit de Koningin heeft
behaagd U te -benoemen tot Ridder in de
Orde van Oranje Nassau, met welke onder
scheiding ik U van -harte gel-uk wensch.
Onder daverend gejuich van het publiex
speldde minister Reymer van Dijk het eere-
teeken op de borst.
Vervolgens voerde Wethouder Abrahams
het woord namens het gemeentebestuur van
Amsterdam. Het gemeentebestuur, aldus spr.,
ziet in de proefneming, die gij hebt gedaan
een kans om de volkeren nader tot elkaar te
brengen en om d-e handelsbelangen te bevor
deren. In breede lagen van het Nederlandsche
volk wordt uw streven op hoogen prijs ge
steld. Hierop overhandigde spr. van Dijk
een groote krans, versierd met de Amster-
damsche kleuren, als teeken van hoogachting
en waardeering. (Applaus)
Vervolgens prak de heer Wurfbain voor
zitter van den Raad van Bestuur der K.L.M.,
die de aandacht vestigde op het feit dat een
piloot -van de K.L.M. uitverkoren was voor
de oceaanvlucht. U, aldus spr., bent een vlie
ger, die aan de allerhoogste eischen voldoet,
zoowel wat de practische als de wetenschap
pelijke zijde van uw vak betreft. Gij hebt
wederom een parel gehecht aan de kroon van
de K-L.M.-vliegers. Wij mogen U als blijk
van onze groote waardeering en dankbaar
heid deze krans aanbieden. (Langdurig en
stormachtig applaus).
Ook de heer Smits bood met een kort, doch
hartelijk woord den Oceaanvlieg-er namens
de Fökkervltegtuigfabriek een- krans aan.
Hierop sprak de heer Jhr. van Remselaar
Bowier, voorzitter van de Vereeniging voor
Menschlievend Hulpbetoon, die d-e redding
memoreerde die van Dijk zoo krachtig ver
richtte ter gelegenheid -van de schipbreuk van
het Fransche stoomschip in de Midd-elland-
sche zee. Als blijk van waardeering bood
spr. van Dijk een fraai bewerkte sigarendoos
aan
Namens de Kon. Nederlandsche Vereeni
ging voor de Luchtvaart voerde kolonel
Wallaerd Sacré het woord. Spr. gaf uiting
aan zijn bewondering voor de prestaties van
onzen eersten Nederlandschen Óceaanvlieger.
Beekman, die van Dijk in het nieuwste
K.L.M.-vliegtuig veilig thuis had gebracht,
sprak namens de K.L.M.-piloten; hij herin
nerde eraan, hoe blij hij was van Dijk een
paar uur geleden weer gezond en wel te ont
moeten in Londen. Dank zij de radio, aldus
Beekman, konden we je op je moeilijken en
gevaarvollen tocht volgen. Wij hebben ons
geen oogenblik ongerust gemaakt over den
goeden uitslag van je onderneming. W-ij
wisten immers, wie het stuur in handen had
den Als herinnering bood spr. van Dijk
namens de K.L.M. piloten een kaart aan van
'het afgelegde traject. (Applaus).
Tot slot bood mej. de Jonge bloemen aan
nemens het personeel van het hoofdkantoor
van de Koninklijke Luchtvaart Maatschappij.
Nadat de redevoeringen waren beëindigd
nam een ware triomphtocht een aanvang.
Van Dijk en zijn echtgenoote namen plaats
in een open auto, versierd rn-et bloemen en
kransen, waarop wapperden de Hollandsche
en de Amerikaansche vlaggen.
Een onafzienbare rij auto's met autoritei
ten, genoodigden en andere belangstellenden
zetten zich onder het gejuich van de gewel
dige menschenmenigte in beweging.
Lachend knikte de glundere gebruinde kop
van Van Dijk naar alle kanten, ontroerd dooi
de vorstelijke huldiging.
Overal langs den weg werd onze natio
nale luchtheld hartelijk toegejuicht. In Sloten
vlagden vele huizen, aan het -gejuich -kwam
schier geen einde. Vooral in Amsterdam
zagen wij zelden zooveel belangstelling.
Via Amstelveenscheweg, Overtoom, Leid-
sche Boschje, Stadhouderskade en Vijzelstraat
werd naar het Carltonhotel gereden. Ook
hier wachtten van Dijk stormachtige ovaties.
Het verkeer was geruimen tijd gestremd en
nog lang nadat het echtpaar van Dijk zich
binnen de muren van het gastvrije Carlton
hotel in veiligheid had- gesteld, bevond zich
een groote menschenmenigte in de Vijzel
straat, in de hoop nog een glimp van hun
luchtheld te aanschouwen. Zoo nu en dan
ging een gejuich op: Van Dijk vertoonde zich
aan het venster!
Het was een waardige ontvangst, die het
Amsterdamsche publiek onzen eersten Trans-
atlantischen vlieger bereidde!
De feestmaaltijd in het Carlton Hotel.
Ter eere van den Oceaanvlieger van Dijk
werd gisteravond in het Carlton Hotel een
feestmaaltijd gegeven, waaraan' o.m. aanza
ten de minister van Waterstaat, mr. Reymer,
de gezant der Vereenigde Staten te Den Haag,
G J Dykema, de Nederlandsche gezant te
Washington Dr. J. H. van Royen, generaal
Snijders, de secretaris van de Amerikaansche
Kamer van Koophandel Mr. von Baumhauer,
de wethouder van Amsterdam Abrahams, de
secretaris van de Kon. Ned. Vereeniging voor
Luchtvaart, de heer Wallaerdt Sacré, de direc
teur van de K.L.M. de heer Plesman en vele
vliegers en andere autoriteiten op luchtvaart
gebied.
Als eerste voerde het woord generaal Snij
ders, die den heer van Dijk hu Iele bracht
voor het aandeel dat hij gehad heeft in deze
buitengewone luchtvaartprestatie. Spr. noo-
digde de aanwezigen uit een heildronk uit te
brengen op H.M. de Koningin en den Presi
dent van Amerika. -
Vervolgens werd het woord gevoerd door
den minister van Waterstaat, Mr. Reymer.
Namens de Nederlandsche regeerihg bracht
spr. nogmaals een welverdiende hulde aan
hetgeen de heer van Dijk verricht heeft en
waar Nederland trotsch op is.
„Nederland en Amerika nog
nauwer tot elkaar gekomen."
De gezant van Amerika, de heer Dykema,
zeide dat hij sinds hij in Holland is. menig
maal Amsterdam bezocht heeft, doch nog
nimmer heeft hij zoo'n heerlijken tijd gehad
als vandaag. Ik zie, aldus spreker, hier van-
I avond twee vlaggen Rood Wit en Blauw
naast elkaar, vlaggen van Vrijheid en Trouw,
welke vandaag meer nog dan vroeger door
den heer Van Dijk toonen hoe nauw beide
landen -tot elkaar zijn gekomen. Spr. prijst
den heldenmoed en de kracht van den vlieger.
Spr. kan zich maar niet voorstellen hoe het
mogelijk is, dat iemand als Van Dijk zoo
maar „as sweet as beautiful a wife" in den
steek kan laten. Het is moed, dien spr. niet
kan begrijpen.
„U hebt getoond," aldus spr., „door Uw
heldenmoed, welk groot land Nederland ook
thans nog is. want in 1930 heeft het getoond
ook in heldenmoed naast Amerika te staan.
W-ij zijn vrienden, riep spr. uit en Van Dijk
behoort ook ons toe en niet alleen Nederland.
Dat hij nog vele jaren gespaard moge
blijven."
Vervolgens werd het woord gevoerd door
den wethouder van Amsterdam, den heer
Abrahams, den heer Plesman en -enkele ande
ren. Van Dijk dankte ten slotte namens zich
zelf en zijn echtgenoote voor de hem bereide
hartelijke ontvangst, zeggende dat de hem
gebrachte hulde ook toekwam aan de andere
vliegers van de K.L.M., die zeer wel ook in
staat zouden zijn- geweest hetzelfde te vol
brengen.
naar waarnemingen, verricht in den morgen
van 29 Juli.
Medegedeeld door het Kon. Nederl. Met.
Instituut te De Bildt.
Hoogste barometerstand 769.1 te La Co
^Laagste barometerstand 750.3 te Hapa-
"verwachting, geldig tot den avond van 30
^Matige tot kachtige, Zuid-Westelijke tol
Westelijke, later mogelijk Noord-Westelijke
wind; zwaar bewolkt met regenbuien en tij
delijke opklaringen; iets koeler.
STORMWAARSCHUWINGSDIENST.
Geseind van de Bildt hedenmorgen te
9.45 uur aan alle posten:
Attentiesein nul!
DE INDISCHE TIJD VAN ONZEN
OCEAAN-VLIEGER.
Hoe Evert van Dijk 15 jaar geleden was.
Het Nieuws te Batavia vertelt:
„Ruim 15 jaar geleden kwam Evert van
Dijk als jong broekje op goed geluk naar
Indië. Hij werd geplaatst als opziener bij
den Dienst van de In- en Uitvoerrechten. In
deze functie moest hij naar Bali. Op zekeren
dag zat Van Dijk in de soos aan zijn stand
plaats te praten, toen hij hoorde, hoe de ci-
viel-gezaghebber zich smalend uitliet over de
douane, die, naar hij zeide, niets deed dan
„gappen".
Van Dijk meende de eer van het douane-
corps te moeten hooghouden en vond de beste
manier daarvoor den civiel-gezaghebber on
der het biljart te boksen!
Voor straf werd hij toen overgeplaatst
naar Oleheh, ook daar bleek hij vlug met zijp
vuisten te werken en daar men bang was,
dat de Atjehers hem om die hardhandigheid
van kant zouden maken, werd hij overge
plaatst naar Batavia. Hij werd controleur
aan de poort van de loodsen te Priok. Toen
zijn hoogste chef op zekeren dag de ronde
deed en hij aanmerking maakte op het werk
van Van Dijk, vroeg deze of mijnheer de chef
misschien een „pak op zijn blwilde
hebben. Nadat hij een flinken uitbrander had
gekregen, gaf men hem een laatste kans bij
den dienst der accijnzen te Batavia. Dit was
het werk voor Van Dijk. Hij moest overvallen
doen in duistere sloppen, waarbij hij zijn
vuisten kon gebruiken. Zijn chef was ditmaal
best over Van Dijk te spreken. Maar hij had
een zwerversnatuur en wilde niet langer op
een plaats blijven. Hij vroeg overplaatsing
naar de Buitenbezittingen om meer zelfstan
digheid te hebben.
Daar hij in Batavia nogal met zijn jacht
geweer manoeuvreerde en alle honden, kat
ten, kippen en eenden in de buurt, waar hij
woonde, het moesten ontgelden, besloot men
aan zijn verzoek te voldoen en hij werd over
geplaatst naar Paloh, in Noord-Borneo. Hij
was daar de eenige Europeaan in de wilder
nis, zijn huis stond op palen.
Daar kon hij dus zijn hart ophalen. Maar
dit beviel hem ook niet. Hij had geen aan
spraak. En daarom zat hij meer in Serawak
dan in Paloh, vanwaar hij er per zeilprauw
heentrok. Als men hem moest hebben, was
hij nergens te vinden en als men hem dan te
legrafisch te Serawak te pakken kreeg, sein
de hij terug, dat het erg jammer was, maar
er was tegenwind en hij kon dus niet met de
zeilprauw terug. Toen dit enkele malen was
voorgekomen, gaf men hem den raad, zijn
ontslag aan te vragen. Hij deed dit en ver
trok met een buitenlandsche boot naar Hol
land.
In de Middellandsche Zee werd vlak bij
zijn schip een Fransche stoomer getorpe
deerd het was in den oorlog. De booten
en het reddingsvlot van het Fransche schip
werden mee de diepte ingezogen. Van Dijk
zag dit, sprong met een lijn te water en wist
deze aan het vlot vast te maken, waardoor
de opvarenden op het laatste nippertje gered
konden worden.
Als belooning werd Van Dijk door de
Fransche regeering met het Légion d'Hon-
neur begiftigd.
Hiermede eindigde de veelbewogen en
avontuurlijke Indische tieriode van Evert van
Dijk".
ANGSTIGE UREN IN AALSMEER.
Gister, in den vooravond, verbreidde zich
als een loopend vuurtje in Aalsmeer en ook
daarbuiten het gerucht, dat een der tallooze
vliegtuigen, welke in verband met de „joyeu-
se entrée" van onzen landgenoot-Oceaan-
vlieger Van Dijk het luchtruim hadden geko
zen, in de Westeinder Plas zou zijn gestort
Men had een vliegtuig, laag vliegend, boven
het water capriolen zien maken. Plotselinn
werd de motor afgezet en de bestuurder zou
zelfs iets tot voorbijgangers hebben geroe
penWat wist men echter niet te vertel-
len!
Begrijpelijkerwijs gaf dit den inwoners van
Aalsmeer een tamelijk „unheimisch" gevoel
evenals trouwens het personeel van Schin-
hob waar het gerucht ook spoedig uitlekte
De burgemeester van Aalsmeer, de lieer
Z j1 alles zekerheid wilde
verschaffen, maakte des avonds, bijgestaan
door zijn politie, een verkenningstocht per
motorboofover de plas. Hij mocht er evenwel
niet in slagen ook maar iets te vinden dat
geleek op een overblijfsel van een verónge-
lukt vliegtuig en hij meende na zijn terug,
keer dan ook met zekerheid te kunnen zeggen
dat er geen ongeluk heeft plaats gehad, te
meer daar de Rijksberichtendienst van Schip-
hol al vrij spoedig in den avond na gedane
aanvrage rapport ontving van alle Neder
landsche vlieg-bases, dat alle vliegtuigen,
die heden in de lucht waren geweest, behou
den waren teruggekeerd.
Zoodat de „drenkeling", die men in de
Westeinder Plas denkt te hebben zien duike
len dus hoogstens een „canard" zal zijn ge
weest
Gelukkig maar!
ALKMAAR.
KINGSFORD SMITH KOMT MORGEN TE
BREMEN AAN.
Naar wij vernemen, zullen de Oceaanvlie
gers Kingsford Smith en de marconist Stan
nage, die met den piloot van Dijk en den
navigator Saul de vlucht naar Amerika met
de Southern Cross volbrachten, morgenmid
dag met het Duitsche mailschip Europa te
Bremen arriveeren. Het ligt in de bedoeling,
dat Kingsford Smith en Stannage Donderdag
per K.L.M.-vliegtuig van Bremen naar Schip
hol zullen vertrekken, waar hun ongetwijfeld,
evenals dat met van Dijk het geval was, een
grootsche ontvangst zal wachten.
Te betreuren is het, dat alleen Saul niet
van de partij zal zijn.
VLIEGER GESCHORST.
Gevlogen over Bermuda zonder
toestemming.
Tengevolge van het Britsche proces tegen
het feit, dat de Amerikaanshce vlieger R. Q.
Williams bij zijn poging tov het maken van
een non-stop-vlucht van New Yoik naar
Zuid-Amerika zonder toestemming der Brit
sche autoriteiten over het Britsche eiland
Bermuda vloog, is de vlieger thans voor den
tijd van 90 dagen geschorst.
DE EUROPA-RONDVLUCHT.
Nieuwe landingen,
Kort na 19 uur arriveerden de beide eenige
dames, die aan de Europarondvlucht 1930
deelnamen cp het Tempelhofer vliegveld. De
dames lady Bailey in de K 6 en Miss Spoo-
ner in de K 8 vlogen zij aan zij te 19.18 uur
de eindstreep over. Even voor haar was de
eerste Pool te 19 uur met de P 3 geland. Na
de alnding werden allen door den voorzitter
van de Aeroclub van Duitschland Von Kehler
begroet en te Berlijn welkom geheeten.
De Pool in de P 2 moest bij Rummelsburg
in Potnmeren tengevolge van een ventielveer-
breuk een noodlanding maken.
De K 5 is wegens het verwisselen van pro
peller van mededinging uitgeschakeld doch
de bestuurder Butler heeft protest tegen deze
beslissing aangeteekend, daar deze breuk het
gevolg schijnt te zijn van minder goede outil
lage van het vliegterrein in Posen. Over dit
protest is nog niet beslist.
HET ENGELSCHE LUCHTSCHIP
R 100 VERTROKKEN.
Het Engelsche luchtschip R 100 is heden
nacht te vier uur van Cardington opgeste
gen en naar Canada vertrokken.
Talrijke officieele personen en een groot
aantal toeschouwers, die den geheelen nacht
te Cardington vertoefden woonden den start
bij.
Na een cirkel boven het vliegveld beschre
ven te hebben, verdween het luchtschip in de
Noord-Westelijke richting.
De R 100 zal de Noordelijke route over
den Atlantischen Oceaan vliegen. Men hoopt,
dat het luchtschip Vrijdagmorgen Canada
bèreikt.
De Britsche minister voor luchtvaart, lord
Thomson, heeft' aan commander Commore,
die zich aan boord van de R 100 bevindt, het
volgende telegram gezonden: De vlucht van
de R 100 is de eerste vlucht, die een lucht
schip naar een door een der grootste over-
zeesche dominions gebouwde ankermast
maakt. Ik hoop van harte dat deze vlucht
het begin is van een voortdurende ontwikke
ling van de verbindingsmogelijkheden tus
schen de deelen van het Britsche rijk.
De laatste weerberichten luiden zeer gun
stig. Het boven Noord-Ierland liggende de
pressie-gebied kan door het kiezen van de
Noordelijke route vermeden worden.
Het luchtschip is uitgerust met een radio-
zendinstallatie. De golflengte wordt echter
geheim gehouden om storingen door andere
stations te voorkomen.
De R 100 zal voorbij Noord-Ierland vlie
gen en vervolgens ten Zuiden van Cape Fa-
rewell op Groenland naar Belle-Island, over
Labrador naar de St. Laurensrivier. Aan
boord bevindt zich een bemanning van 37
koppen en 2 officieren, die niet tot de gewone
bemanning behooren. Er is voor 5 dagen le
vensmiddelen aan boord.