Landbouw en Veeteelt.
UKUAVlSCIIi: Elf
RADIO.
Telegrammen
Boeken
Zeetijdingen
Sport
Pi*üvinoSaal nieuwa
Laatste berichten.
van I Aug. 1930
Opgave van loordholïaiidscti Landbouweredict
XV.
VERZOEKSCHRIFT VAN DE A.V.R.O.
AAN DE KONINGIN.
Het A.V.R.O.-comité te Hilversum heeft
een verzoekschrift gezonden aan de koningin,
waarin zij H.M. onderdanig verzoeken, haar
medewerking te willen verleenen, opdat de
golflengte van 1071 M. geheel ten dienste
van de A.V.R.O. worde gesteld, eventueel aan
de A.V.R.O. recht gegeven worde, tot een
vollen zendtijd van zeven dagen per week op
een eigen zender door haar en volgens haar
systeem te bouwen en dat zij het op hoogen
prijs zouden stellen, indien het Hare Majes
teit zou mogen behagen, een der ondergetee-
kenden van het verzoekschrift in particuliere
audiëntie te willen ontvangen, teneinde hem
in de gelegenheid stellen, het verzoekschrift
nader toe te lichten.
AVENHORN.
Het provinciaal bestuur van Noord-hol
land heeft aanbesteed het verbreeden en ver
beteren van den Avenhorner Jaagweg van de
Hulk tot Avenhorn, en de verbreeding van de
vaste brug in dien weg. Laagste inschrijver
was de heer J. Ooms alhier met teerslag voor
f 97.874 en met profierbristas voor 96.000.
MOND- EN KLAUWZEER.
Het aantal gevallen van mond- en klauw
zeer breidt zich in de gemeente Hoogwoud
onrustbarend uit en is tot ruim 50 gestegen.
ZWAAGDIJK.
Een 27-jarige gehuwde man van hier, die
Joor nekkramp werd aangetast, is na vier
weken verpleging in het St. Elizabethgesticht
te Alkmaar overleden.
WINKEL.
De oudste leerlingen van de Ulo-school
Alhier, hebben onder geleide van het hoofd
der school een bezoek gebracht aan de ten
toonstelling te Antwerpen.
Door de leerlingen was daarvoor 269.50
bijgedragen terwijl het gemeentebestuur voor
dit hoogste nuttige uitstapje een subsidie van
129.40 had verleend.
ERNSTIG ONGEVAL OP DE
FRIESCHE BRUG.
Hedemorgen omstreeks 12 uur liep op het
/malle trottoir van de Friesche Brug de 21-
jarige mej. M. B., wonende Dijkgraafstraat
16, toen zij plotseling door een uitstekend
stuk hout van een passeerend motorrijtuig,
bestuurd door den heer P. J. B., wonende
Heer-Hugowaard Noord, geraakt werd,
waardoor zij beide beenen brak. Nadat de
heer Stoutjesdijk de eerste hulp had verleend,
werd het slachtoffer op advies van een ge
neesheer per brancard naar het stadszieken
huis vervoerd .Van een en ander is proces
verbaal opgemaakt tegen den bestuurder van
het motorrijtuig.
DE HULDIGING VAN KINGSFORD
SMITH.
Wederom hebben duizenden Amsterdam
mers zich naar Schiphol begeven, teneinde
den Oceaanvlieger Kingsford Smith en zijn
metgezel Stannage welkom te heeten en zich
aan te sluiten bij de hulde, die de Fokkerfa
brieken hadden gearrangeerd.
Ditmaal zouden de beide luchtvaardërs ont-
vanden worden op den daktuin boven het
stationsgebouw van de K. L. M.
Tegen half drie was het geheele terras met
genoodigden gevuld. Onder de vele aanwezi
gen merkten we op den Amerikaanschen ge
zant, namens den minister van waterstaat
den heer v. d. Pais, wethouder Abrahams,
D. W. H. Patijn namens de Fokkerfabrieken,
den heer Plesman, dir. van de K. L. M., ver
tegenwoordiger van den commandant van het
vliegveld Soesterberg en namens het vlieg
kamp de Kooi, namens de K. N. I. L. M. en
van de marinevliegdienst de Mok. De sta
tionschef van Waalhaven, en ook de heer en
mevr. van Dijk ontbraken iet.
Op Schiphol gearriveerd.
Te zeven minuten Voor drie kondigde een
langdurig signaal van de sirene aan, dat het
toestel, waarmee de vliegers uit Hamburg
zouden komen, in zich wast, en heel in de
verte werd het escadrille met in haar midden
de P.H.A.E.Z. zichtbaar.
Nadat het vliegveld tweemaal was omsin
geld, landde te vier minuten voor de drie de
machine, welke Kingsford Smith en Stan
nage aan boord had, vlot op het terrein, ter
wijl de acht militaire vliegtuigen nog eeni-
gen tijd in del ucht bleven.
Toen het toestel in de nabijheid van de
douaneloods tot stilstand kwam, stapte het
eerst onder daver ude toejuichingen van het
publiek Kingsford Smith uit, gevolgd door
zijn radiotelegrafist Stannage. Hij werd zeer
hartelijk verwelkomt door den heer van Dijk
en zijn echtgenooie, die Kingsford Smith een
lauwerkrans om de schouders wierp onder da
verende toejuichingen, terwijl het Amerikaan-
sclie volkslied werd gespeeld
Na vele handen te hebben gedrukt, werd de
trap naar het terras bestegen. Het publiek
bestormde in zijn enthousiasme bijna het
loodsgebouw. Herhaaldelijk aan zijn vreugde
uiting gevende.
Smith en Stannage werden naar het podium
geleid. Nadat de champagne was rondge
diend, nam de heer van der Pais, namens den
minister van waterstaat, het woord.
In hartelijke bewoordingen gaf spr. uiting
aan zijn bewondering voor de vliegers.
Namens de gemeente Amsterdam voerde
dr. Abrahams het woord. Na de vliegers nog
maals gecomplimenteerd te hebben, bood spr.
namens de gemeente Amsterdam een groote
lauwerkrans aan, versierd met linten in de
Amsterdamsche kleuren.
THUISVLUCHT VAN KAPITEIN.
Malta—Engeland
Kapitein Barnard, die gisteren de eerste
fion-stop-vlucht maakte van Engeland naar
Malta, een afstand van 1250 mijl, welke hij
in 13 uur aflegde, is vanmorgen vroeg ge
start voor zijn thuisvlucht.
DE LANDING VAN DE R 100 BIJ
MONTREAL.
De landing van de R. 100 op het vliegveld
St. Hubert bij Montreal heeft ten aanschouwe
enorme enthousiaste menigte plaats
gehad. De premier van Canada ,MacKenzie
King, had een telegram gezonden, waarin
hij de bemanning feliciteerde met het feit,
dat zij de vlucht in recordtijd had gemaakt
en waarin hij constateerde ,dat de aankomst
van de R. 1(X) een nieuwe mijlpaal beteekent
in de communicatie tusschen Engeland en
Canada.
Onder de vele feite i ta tiete legr am men
welke uit Engeland waren gezonden, waren
er van den premier, den minister voor lucht
vaart en van den chef van de afdeeling lucht
vaart van het departement.
Engeland is thans houder van het snel
heidsrecord over den Oceaan zoowel voor
luchtschepen als voor vliegmachines, aange
zien de eerste trans-atlantische vlucht per
vliegmachine werd gemaakt van New Found-
land naar Ierland in 1919 door kapitein
Alcock en Brown.
TELEFONEEREN MET EEN BOOT
IN VOLLE ZEE.
In de laatste dagen heeft men kunnen le
zen, hoe de directie van de Ned. Telegraaf-
maatschappij Radio Holland proeven neemt
met het telefoneeren uit volle zee.
Hedenmiddag te ongeveer kwart voor drie
werden we plotseling ongebeid door het s.s.
„Prinses Juliana", dat zich in volle zee tus
schen Harwich en Vlissingen bevond.
Ons werd meegedeeld, dat het weer uitste
kend is, dat alles wel aan boord was en dat
in vergelijking met het weer in de laatste da
gen, al bevond zich ook hier en daar een
wolkje aan de lucht, zelfs van mooi weer kon
worden gesproken.
De telefonist deelde ons het volgende mede:
Wij bevinden ons in de Noordzee. In op
dracht der directie der Ned. Telegraafmaat-
schappij Radio Holland bel ik u op, om U
kennis te laten maken met deze nieuwe radio
verbinding. De verbinding 'heeft plaats tus
schen de „Prinses Juliana" en de zender van
de Rijkstelegraaf, welke is opgesteld te Sche-
veningen, terwijl de ontvanger zich aan de
kust te Noordwijk bevindt.
Radio Holland te Amsterdam houdt zich
gaarne aanbevolen voor een rapport omtrent
dit gesprek en zal het op prijs stellen, indien
uw blad van een en ander melding maakt.
We bevinden ons op het ooge.iblik op weg
van Harwich naar Vlissingen en zijn onge
veer hali weg.
Het gesprek was duidelijk te volgen. Ten
bewijze daarvan hebben wij gemeend goed te
doen, woordelijk mee te deelen, hetgeen de
telefonist ons vertelde.
Ook ons kon hij, naar hij zeide, duidelijk
verstaan.
De techniek schrijdt op elk gebied voort;
het draadloos telefoneeren is hiervan het be
wijs.
Het komt nog wel eens zoo ver, dat er geen
plekje meer op den aardbodem is, waar me.i
zich kan bevinden, zonder dat men dank
zij deze voortschrijdende techniek con
tact kan krijgen met de beschaafde wereld.
Aan Radio Holland onze dank voor deze
aardige attentie.
HISTORISCHE ANECDOTEN.
Toen Prins Wilhelm van Pruisen te Brest-
Litowsk kwam om den Czaar te complimen
teeren namens den Keizer, gelastte deze
daags te voren 's middags te 4 uren zijn eer
sten kamerdienaar om voor den volgenden
ochtend zijn Duitsche uniform gereed te ma
ken. De lakei deed Z. M. opmerken, dat
hem gelast was de uniform te Petersburg te
laten. Dat is een onaangenaam misver
stand, antwoordde de Keizer en hij deed' zijn
adjudant van dienst ontbieden. Men zorge,
dat mijn Duitsche uniform morgen-ochtend te
7 uren hier zij. De adjudant boog en ging
heen. Twee minuten later werd een telegram
gezonden naar St. Petersburg en een aan de
administratie van den Warschauwer spoor
weg. Te 6 uren stond een machine gereed om
op het eerste signaal te vertrekken. Een der
Hofbeambten kwam met een koffer waarin de
Duitsche uniform zich bevond en twee secon
den later zette de locomotief zich in beweging.
Te Dunaborg en te Wilna stonden andere lo
comotieven gereed. De uniform was den vol
genden ochtend te 7 uren in behoorlijke orde
te Brest-Lifowsk. De Russische bediende had
820 wersten, d.i. 950 kilometer achtereen, in
13 uren afgelegd. Prins Wilhelm kwam een
uur later en zoo kon de Czaar den prins aan
het station te Litowsk ontvangen in Duitsch
uniform.
De markiezin Berny, een zeer matige zan
geres en nog meer onbeduidende klavier-
speelster, werd in gezelschap uitgenoodigd
om een lied te zingen. Na eenig tegenstreven
verklaarde zij zich hiertoe bereid: maar het
toeval wilde, dat er niemand aanwezig was,
die haar kon accompagneeren.
Nu, dan zal ik het zelve doen, sprak de
markiezin en zij nam plaats voor het Klavier.
Natuurlijk, zei Alexander Dumas die
tegenwoordig was, tot een anderen gast die
naast hem zat, een ongeluk komt nooit al
leen
Van Burrowes, een bekend rechtsgeleerde
van Ierland uit de 19de eeuw, wordt ver
haald dat een vriend hem op een morgen een
bezoek bracht en in de spreekkamer werd
toegelaten, waar hij Burrowes vond zich
scherende met het gezicht naar den muur ge
keerd.
De vriend vroeg waarom hij zoo ging
staan.
Om in den spiegel te zien.
Er is toch ceen spiegel! zei de vriend
Daar heb ik niets van gemerkt zei
Burrowes.
Hij riep zijn bediende en vroeg hem waar
de spiegel was.
De man antwoordde:
Mijnheer, die heeft mevrouw al zes
weken op de achterkamer gehangen.
i
De Chineesche literatuur bezit een menigte
interessante figuren, maar geen is zoo eigen
aardig en origineel als die van den humoris-
tischen Tung-Fang-So, een klassieke figuur
uit de laatste eeuw voor de Christelijke jaar
telling. Hij stelde een scherpe ironie tegen
over het in dien tijd heerschende geloof aan
tooverij. De groote Simoloog, prof. Wilhelm,
geeft niervan een treffend staaltje in zijn
werk, waarin hij de Chineesche dichtkunst
behandelt. Tung-Fang-So had eens het
levenselixer van den keizer opgedronken
door dezen als zijn kosbaarsten schat be
waard. Hierover ontstak de Heerscher in zoo
groote woede, dat hij Tung-Fang-So om het
leven wilde doen brengen. Doch de schuldi
ge bad dit toch niet te doen, immers wanneer
het elixer werkelijk de groote levenskracht
gaf, dien men het toeschreef, zou de dood
straf toch geen uitwerking hebben. Was dit
wel het geval, dan was het geen levens
elixer, doch waardeloozc stof geweest en was
er niets aan vciteurd. De Keizer zag de
waarheid van deze woorden in en schonk
genadt.
Belle Livingstone, een vooraanstaande
persoonlijkheid in de New-Yorksche bohème
begon haar loopbaan aan het tooneel en
oogste eenige jaren lang een welverdiend
succes.
Op een morgen verlie de actrice na de
reptitie den schouwburg door den hoofduit-
gag. Een jongmenscb stond in diep gepeins
verzonken voor een aanplakbiljet, waarop een
groo portret van Belle Livingstone, in de rol
die zijn toen speelde prijkte. Even later stap
te hij naar 't loket, legde ee nbiljet van vijf
dcllar neer en besprak een plaats voor de
avondstelling. En vertrouwelijk zei hij' tegen
den achter de tralies:
Wilt u wel gelooven, dat ik dit stuk ai
vijftien keer heb gezien, alleen om te kunnen
genieten van die lange acrice! 'k Heb nog
nooi zóó'n gezichtje gezien en zij danst
De beambte aan de cassa meende den be
zoeker geen grooter dienst te kunnen bewij
zen, dan hem toe te fluisteren:
Zij staat vlak achter u.
Het jongmensch keerde zich om, keek zijn
aangebedene met verschrikte oogen aan, pak
te zijn bankbiljet weer op en verdween haas
tig met de woorden:
Had ik den eersten keer maar geweten,
dat schmink en poeder een vrocw zóó kun
nen camouf leeren
Gedeeltelijk gecorrigeerd.
DE MOEILIJKHEDEN DER. DUITSCHE
REGEERING.
BERLIJN, 1 Aug. Gebeurtenissen van
den laatsten tijd hebben den rijksminister
van arbeid er toe genoopt, de aanschaf
fingsbureaux er op te wijzen, dat het ni?t
aangaat, officieele opdrachten te geven
aan firma's, die met betrekking tot hun
werknemers openlijk op een niet-sociaaï
standpunt staan, of die door niet gerecht
vaardigd overwerk of massa-ontslag het
doel, dat de rijksregeering zich gesteld
heeft, met haar arbeidsprogram in den
weg staan.
AUTOBUSONGELUK BIJ LENINGRAD.
Elf personen verdronken.
KOWNO, 1 Aug. Uit Leningrad wordt
gemeld, dat gisteravond een autobus door
tot nu toe nog niet opgehelderde oorzaak
in de Newa is gevallen. In volle vaart
brak de auto door een brugleuning en
stortte in de rivier, waarbij 11 personen
verdronken. Slechts de bestuurder, die bij
tijds van den wagen sprong, bracht er het
leven af.
TOESTAND VAN SIEGFRIED WAGNER.
BAYRETH, 1 Aug. Namens de leiding
van de Bayrethsche Festspiele wordt mee
gedeeld, dat sinds 30 Juni in den alge-
meenen toestand en in den toestand van het
hart van Siegfried Wagner 'n verbetering
is ingetreden. De patiënt moet echter het
bed blijven houden.
DE KOOLBOUW IN DE STREEK.
Slechte prijzen.
Met den koolbouw bereikt men hier tot dus
ver allerdroevendste resultaten. Door het
veilingsbestuur werd een minimum-prijs'van
0.50 per IOC K.G. vastgesteld. Sommige
dagen bleek zelfs voor deze kleinigheid nog
geen kooper aanwezig met het gevolg, dat
verschillende partijen zware kool op de afval-
plaats moesten woiden gelost.
DE BOYCOT VAN DUITSCHE
GOEDEREN.
De actie van F.N.Z. wordt on
verzwakt voortgezet.
De algem. Nederl. Zuivelbond (F. N. Z.)
deelt mede:
In kringen van den boterhandel te Berlijn
acht men den stand van zaken met betrekking
tot de Duitsche invoerrechten op zuivelpro
ducten nog steeds zeer onzeker.
Men ziet daar in het uitstel van de onder
handelingen met de Finnen nog geen afstel.
Intusschen wordt dè actie tegen het kooj>en
van Duitsche goederen onverzwakt voortge
zet.
Ook in Zweden is een felle boycot van
Duitsche goederen begonnen.
„Het erfgoed van Bob Corson",
door Clarence E. Muiford, bij J. T.
Swartsenburg te Zeist.
Geruimen tijd geleden verscheen bij de uit
geverij J. T. Swartsenburg te Zeist po. 16
van de Cowboy-serie „Corson de Stamhou
der", waarin de schrijver Clarence E. Mui
ford weergaf hoe Bob Corson den geheimzin-
riigen moord op zijn vader oploste en tevens
weer hersteld werd in het bezit van den
ranch, dien zijn vader had verkocht, maar
waarvan de koopprijs hem denzelfden dag
nog weer was ontstolen door middel van een
sluipmoord.
Het nu verschenen no. 21 „Het erfgoed van
Bob Corson" in dezelfde serie van denzelf
den schrijver is te beschouwen als een ver
volg op het genoemde, hoewel voor het goed
begrijpen ervan in geen enkel opzicht ver-
eischt wordt dat men „Corson de Stamhou
der" heeft gelezen, 't Is dezelfde vlotte ver
iaier J. H. Akkermans, die de verdere lotge
vallen van Bob vertelt.
Zooals reeds is aangegeven, speelt de ge
schiedenis in het verre westen van Amerika,
in de streken waar een menschenleven weinig
in tel is en waar men, als het ware een soort
sport, schietpartijtjes organiseert met men-
schen als doelwit. Er is in dit boek sprake
van goedmoedigen scherts, maar ook van
spotternij, die erop gericht was om naar de
vuurwapens te doen grijpen, welke opzet dan
vaak maar al te snel gelukte. Maar ook van
trouwe vriendschap lezen we, een vriend
schap die bestand is tegen elke spotternij
en die niet voldaan is eer verschillende fou
ten hersteld zijn. Aan het hoofd dezer vrien
den staat Bob Corson en hij en zijn man
nen slagen erin den onbetrouwbaren sheriff
aan den kaak te stellen, zoodat een herkie
zing onmogelijk wordt en Bob in zijn plaats,
juist op een dag dat deze jonge rancher als
(onschuldige) verdachte van veediefstal in de
gevangenis zit.
„Het erfgced van Bob Corson" is een cow
boy-verhaal met veel goede gedeelten, al
is er uit den aard der zaak ook wel een
grove bladzijden in te vinden kan het ook
anders in een boek dat handelt over men-
schen met eigenschappen als boven om
schreven
STOOMVA ARTLÏJNEN.
Stoomvaart Mij. Nederland.
Chr. Huygens, uitreis, 31 Juli v. Southatnp-
ton.
J. P. Coen, uitreis, 30 Juli v. Belawan.
Rotti, uitreis, 31 Juli te P. Said.
Talisse, uitreis, 30 Juli v. Genua.
Kon. Ned. Stcomb. Maatschappij.
Amazone, 30 Juli v. Vigo n. A'dam.
Aurora, 30 Juli v. Genua n. Livorno.
Erato, 30 Juli v. A'dam te Bordeaux.
Iris, 30 Juli v. Hamburg n. A'dam.
Odysseus, 30 Juli v. A'dam n. Kopenhagen.
Perseus, 30 Juli v. Bari n. Calamata.
Pluto, 29 Juli v. Danzig n. Stvttin.
Pollux, 30 Juli v. A'dam n. Hamburg.
Prins Frederik Hendrik, 29 Juli v. W.-Indië
te New-York.
Stella, 30 Juli v. Constantinopei n. Bourgas
Stuyvesant, 30 Juli v. Barbados n Plymouth.
Telamon, 30 Juli v. Valencia n. Alicahte.
Baarn, thuisreis, 27 Juli v. Supe.
Bennekom, uitreis, 29 Juli v. Antc-fagasfa.
Haarlem, 31 Juli v. A'dam n. Cura^ao.
Pollux, 30 Juli v. A'dam n. Hamburg.
Kon Holl. Lloyd.
Eemland, (uitr.) 30juli te Santos.
Zeelandia, 2 Aug. v .E. Aires te Amstei m
verwacht.
Rotte/damsche Lloyd.
Baloeran, uitr.) 31 Juli te Marseille.
Slamat, (thuisr.) 31 Juli v. Southamtpon.
Djambi, (thuisr. )31 Juli v. Padang.
Holland—Afrika-Lijn.
Billiton ,(uitr.) 29 Jul iv. Port Soedan.
Heemskerk, (thuisr.), 30 Juli te Dar-es-Salam
Rijperkerk, (uitr.) 31 Juli te Delagoabaai.
Springfontein, (uitr.) 30 Juli v. Kaapstad.
Jagersfontein, 30 Juli v. Amst. te Antw.
Nias, (thuisr.) 30 Jlui te Genua.
Nijkerk, (uitr.) 30 Juli te Beira.
Rietfontein., (thuisr.) 29 Juli van Port Elisa-
beth naar Kaapstad.
Holland Britsch-Indië Lijn.
Salawati, (uitr.) 30 Juli te Rangooo.
Holland—Australië Lijn.
Ameland, 31 Juli v. Hamburg te Bremen.
Almkerk, (uitr.) 30 Jli te Melbourne,
Holland—Oost-Azië Lijn.
OUDERKERK, (thuisr.) 29 Juli te Colombo.
HollandWest Afrlka-Lijn.
Drechtstroom, (thuisr.) 30 Juli v. Sapele.
Maaskerk, 31 Jul iv. Amsterdam n. Freetown.
Java—ChinaJapan-Lijn,
Tjipanas 28 Juli v. Shimonoseki te Hon*
kong.
Tjikarang 30 Juli te Shanghai.
Java—Now-York-Lljn.
Deli, N. York/Java, 29 Juli v. Belawan.
Sadeier, Java/N. York, 31 Juli v. Sabang.
Soemba 29 Juli v. Hampton Rds. n. New»
York.
Rot ei dam—Zuid-Amerika Lijn.
Alphacca (thuisr.) 30 Juli te Bahia.
Stoomvaart Mij. Oceaan.
Aeneas 30 Juli v. Tsingtao n. Rotterdam.
L aertes 29 Juli v. Hamburg te Batavia.
Eurymedon, Batavia/Amst., 31 Juli te Suei
Maron, Batavia/Amst., 31 Juli te Belawan.
Menestheus 29 Juli v. Kobe n. Rotterdam.
Phrontis Batavia/Amst. 1 Aug. v. Havre. te
Amsterdam.
Emzeicc Lijn.
Jonge Anthony 30 Juli v. Messina n. Tunis.
Paarden.
Harddraverij te Hoorn
Woensdag is te Het- n de jaarlijksche hard-
draverij gehouden. De uitslagen luiden:
le prijs 400, Q. Petite Amie (265 m.),
eig. B. de Vries, Heerenveen, berijder H. de
Vries; 2e prijs 150 Metoor (280 m.), eig.
K. de Hart, Msdemblik, berijder G. Hart; 3e
prijs 75, PieifiPnel (280 m.), eig. W. Vessies
Beverwijk, beider J. van Leeuwen Jr.4e
prijs verdeeld tusschen Lady Chimes (290
m.), eigen. J. L. Braakman, Haarlem, berij
der L Ensing, Hartstein (280 m eig. W.
Droog, Rotterdam, berijder G. Ensing en Se
nator Axbond (290 m.), eigen. Z. Davidson,
Hoorn, berijder P. Davidson.
(Ontvangen per draadlcoze telefoon)
STAATSLEENINGEN.
5 1918
BANK-INSTELLINGEN.
Handel Mpij Cert. v. 1000
Kol Bank
Ned. Ind. Handelsbank
Fransche Banken (3).
D. Reichsbank
1NDUSTR. OND. B1NNENL.
Alg. Kunstzijde Unie,
v. Berkels' Patent
Calvé Delft Cert.
Centrale Suiker
Holl. Kunstzijde
Margarine Unie
Philips Gloeilampen Gem Bezit
INDUSTR. AAND. BU1TENL
Am. Smelting
Anaconda
Bethleh. Steel
Cities Service
Steel comm
Zweedsche Lucifers
CULTUUR MAATSCH.
H. V. A
Java Cultuur
Cult. VorstenL
Dito actions
Poerworedjo
MIJNBOUW.
Alg. Explor. Mij.
Boeton
Redjang Lebong
PETROLEUM.
Dordtsche Petr.
Kon. Petr.
Perlak
RUBBERS.
Amsterd. Rubber
Deli Bat. Rubber
Hessa Rubber
Serbadjadi
Interc. Rubber
SCHEEPVAARTEN.
Holl. Amerika lijn
HolL Amerika Gem. Eig.
Scheepvaart Unie
Kon. Ned. Stoomboot
Niev. Goudriaan
TABAKKEN.
Oostkust
Oude Deli
Senembah
Deli Batavia
AMER. SPOORWEGEN.
Erie
Milwaukee
Southern Rails
Union Pacific
Wabash t
'Exdividend.
fExclaim.
Koert vao beden te
Vorigo
plu».
pJ.rn.
pl.m.
pl.m.
koers
1.30
1.45
2.—
2,15
102V4
-
153'/,
153
156'/4
-
139%
502
500
248
91
90
'O
89'/,
89'/,
82'/,
79j.83
116'/,
115
56'/4
no
57
yz
256%
252
<51-6
25P/4
250J-2*
336U
336
JJ3-7
335J-7
69
Ö8V2
102-y1(!
83
831,8
28'/,
283/4
283/g
287a
283/4
16 3s 8
lö4
271
413
414-5
413 5
414-5
410-6
320%
320
322.5
121
ü/l
31%
-
171%
174
73%
731/4
377'/,
3893/.
390
390-i/2
390VJ
'55%
157y;
1157,8
114
114.*
114
59%
69
108'/,
78%
73
4VJ«
24V4
25
23
23
144%
1441-3/4
69%
61
61
65%
65
314
312
338'/,
336
319%
319
41
42
147/is
14%
14%
i4f.y«
93%
213
213
M,
343/4
35
34%
PROLONGATIE vorige koers 13/* pCt. lieden 1% pCt.
WISSELKOERSEN AMSTERDAM.
feon.4.en
g,r?>n
Parijs
Brussel (Belga)
Bazel
Weenen p. Sch. 100.
Kopenhagen
Stockholm t f
O*'0
New.York "B™tm
luw
II»
- f*-
tX
Vorige
koers
12.091/.
59.34%
9.77V»
34.7b
48.26%
35.15
66.00
66.82'/,
66.57»/»
Wis
13.01
Koers op
heden 3 uur
12.09%
59.35'/,
9.77
34.751/,
48.25'/,
35.12'/,
66.60
66.82'/,
66.60
2.48'Vis
13.01