Landbouw en Veeteelt. UKUAVlSCIIi: Elf RADIO. Telegrammen Boeken Zeetijdingen Sport Pi*üvinoSaal nieuwa Laatste berichten. van I Aug. 1930 Opgave van loordholïaiidscti Landbouweredict XV. VERZOEKSCHRIFT VAN DE A.V.R.O. AAN DE KONINGIN. Het A.V.R.O.-comité te Hilversum heeft een verzoekschrift gezonden aan de koningin, waarin zij H.M. onderdanig verzoeken, haar medewerking te willen verleenen, opdat de golflengte van 1071 M. geheel ten dienste van de A.V.R.O. worde gesteld, eventueel aan de A.V.R.O. recht gegeven worde, tot een vollen zendtijd van zeven dagen per week op een eigen zender door haar en volgens haar systeem te bouwen en dat zij het op hoogen prijs zouden stellen, indien het Hare Majes teit zou mogen behagen, een der ondergetee- kenden van het verzoekschrift in particuliere audiëntie te willen ontvangen, teneinde hem in de gelegenheid stellen, het verzoekschrift nader toe te lichten. AVENHORN. Het provinciaal bestuur van Noord-hol land heeft aanbesteed het verbreeden en ver beteren van den Avenhorner Jaagweg van de Hulk tot Avenhorn, en de verbreeding van de vaste brug in dien weg. Laagste inschrijver was de heer J. Ooms alhier met teerslag voor f 97.874 en met profierbristas voor 96.000. MOND- EN KLAUWZEER. Het aantal gevallen van mond- en klauw zeer breidt zich in de gemeente Hoogwoud onrustbarend uit en is tot ruim 50 gestegen. ZWAAGDIJK. Een 27-jarige gehuwde man van hier, die Joor nekkramp werd aangetast, is na vier weken verpleging in het St. Elizabethgesticht te Alkmaar overleden. WINKEL. De oudste leerlingen van de Ulo-school Alhier, hebben onder geleide van het hoofd der school een bezoek gebracht aan de ten toonstelling te Antwerpen. Door de leerlingen was daarvoor 269.50 bijgedragen terwijl het gemeentebestuur voor dit hoogste nuttige uitstapje een subsidie van 129.40 had verleend. ERNSTIG ONGEVAL OP DE FRIESCHE BRUG. Hedemorgen omstreeks 12 uur liep op het /malle trottoir van de Friesche Brug de 21- jarige mej. M. B., wonende Dijkgraafstraat 16, toen zij plotseling door een uitstekend stuk hout van een passeerend motorrijtuig, bestuurd door den heer P. J. B., wonende Heer-Hugowaard Noord, geraakt werd, waardoor zij beide beenen brak. Nadat de heer Stoutjesdijk de eerste hulp had verleend, werd het slachtoffer op advies van een ge neesheer per brancard naar het stadszieken huis vervoerd .Van een en ander is proces verbaal opgemaakt tegen den bestuurder van het motorrijtuig. DE HULDIGING VAN KINGSFORD SMITH. Wederom hebben duizenden Amsterdam mers zich naar Schiphol begeven, teneinde den Oceaanvlieger Kingsford Smith en zijn metgezel Stannage welkom te heeten en zich aan te sluiten bij de hulde, die de Fokkerfa brieken hadden gearrangeerd. Ditmaal zouden de beide luchtvaardërs ont- vanden worden op den daktuin boven het stationsgebouw van de K. L. M. Tegen half drie was het geheele terras met genoodigden gevuld. Onder de vele aanwezi gen merkten we op den Amerikaanschen ge zant, namens den minister van waterstaat den heer v. d. Pais, wethouder Abrahams, D. W. H. Patijn namens de Fokkerfabrieken, den heer Plesman, dir. van de K. L. M., ver tegenwoordiger van den commandant van het vliegveld Soesterberg en namens het vlieg kamp de Kooi, namens de K. N. I. L. M. en van de marinevliegdienst de Mok. De sta tionschef van Waalhaven, en ook de heer en mevr. van Dijk ontbraken iet. Op Schiphol gearriveerd. Te zeven minuten Voor drie kondigde een langdurig signaal van de sirene aan, dat het toestel, waarmee de vliegers uit Hamburg zouden komen, in zich wast, en heel in de verte werd het escadrille met in haar midden de P.H.A.E.Z. zichtbaar. Nadat het vliegveld tweemaal was omsin geld, landde te vier minuten voor de drie de machine, welke Kingsford Smith en Stan nage aan boord had, vlot op het terrein, ter wijl de acht militaire vliegtuigen nog eeni- gen tijd in del ucht bleven. Toen het toestel in de nabijheid van de douaneloods tot stilstand kwam, stapte het eerst onder daver ude toejuichingen van het publiek Kingsford Smith uit, gevolgd door zijn radiotelegrafist Stannage. Hij werd zeer hartelijk verwelkomt door den heer van Dijk en zijn echtgenooie, die Kingsford Smith een lauwerkrans om de schouders wierp onder da verende toejuichingen, terwijl het Amerikaan- sclie volkslied werd gespeeld Na vele handen te hebben gedrukt, werd de trap naar het terras bestegen. Het publiek bestormde in zijn enthousiasme bijna het loodsgebouw. Herhaaldelijk aan zijn vreugde uiting gevende. Smith en Stannage werden naar het podium geleid. Nadat de champagne was rondge diend, nam de heer van der Pais, namens den minister van waterstaat, het woord. In hartelijke bewoordingen gaf spr. uiting aan zijn bewondering voor de vliegers. Namens de gemeente Amsterdam voerde dr. Abrahams het woord. Na de vliegers nog maals gecomplimenteerd te hebben, bood spr. namens de gemeente Amsterdam een groote lauwerkrans aan, versierd met linten in de Amsterdamsche kleuren. THUISVLUCHT VAN KAPITEIN. Malta—Engeland Kapitein Barnard, die gisteren de eerste fion-stop-vlucht maakte van Engeland naar Malta, een afstand van 1250 mijl, welke hij in 13 uur aflegde, is vanmorgen vroeg ge start voor zijn thuisvlucht. DE LANDING VAN DE R 100 BIJ MONTREAL. De landing van de R. 100 op het vliegveld St. Hubert bij Montreal heeft ten aanschouwe enorme enthousiaste menigte plaats gehad. De premier van Canada ,MacKenzie King, had een telegram gezonden, waarin hij de bemanning feliciteerde met het feit, dat zij de vlucht in recordtijd had gemaakt en waarin hij constateerde ,dat de aankomst van de R. 1(X) een nieuwe mijlpaal beteekent in de communicatie tusschen Engeland en Canada. Onder de vele feite i ta tiete legr am men welke uit Engeland waren gezonden, waren er van den premier, den minister voor lucht vaart en van den chef van de afdeeling lucht vaart van het departement. Engeland is thans houder van het snel heidsrecord over den Oceaan zoowel voor luchtschepen als voor vliegmachines, aange zien de eerste trans-atlantische vlucht per vliegmachine werd gemaakt van New Found- land naar Ierland in 1919 door kapitein Alcock en Brown. TELEFONEEREN MET EEN BOOT IN VOLLE ZEE. In de laatste dagen heeft men kunnen le zen, hoe de directie van de Ned. Telegraaf- maatschappij Radio Holland proeven neemt met het telefoneeren uit volle zee. Hedenmiddag te ongeveer kwart voor drie werden we plotseling ongebeid door het s.s. „Prinses Juliana", dat zich in volle zee tus schen Harwich en Vlissingen bevond. Ons werd meegedeeld, dat het weer uitste kend is, dat alles wel aan boord was en dat in vergelijking met het weer in de laatste da gen, al bevond zich ook hier en daar een wolkje aan de lucht, zelfs van mooi weer kon worden gesproken. De telefonist deelde ons het volgende mede: Wij bevinden ons in de Noordzee. In op dracht der directie der Ned. Telegraafmaat- schappij Radio Holland bel ik u op, om U kennis te laten maken met deze nieuwe radio verbinding. De verbinding 'heeft plaats tus schen de „Prinses Juliana" en de zender van de Rijkstelegraaf, welke is opgesteld te Sche- veningen, terwijl de ontvanger zich aan de kust te Noordwijk bevindt. Radio Holland te Amsterdam houdt zich gaarne aanbevolen voor een rapport omtrent dit gesprek en zal het op prijs stellen, indien uw blad van een en ander melding maakt. We bevinden ons op het ooge.iblik op weg van Harwich naar Vlissingen en zijn onge veer hali weg. Het gesprek was duidelijk te volgen. Ten bewijze daarvan hebben wij gemeend goed te doen, woordelijk mee te deelen, hetgeen de telefonist ons vertelde. Ook ons kon hij, naar hij zeide, duidelijk verstaan. De techniek schrijdt op elk gebied voort; het draadloos telefoneeren is hiervan het be wijs. Het komt nog wel eens zoo ver, dat er geen plekje meer op den aardbodem is, waar me.i zich kan bevinden, zonder dat men dank zij deze voortschrijdende techniek con tact kan krijgen met de beschaafde wereld. Aan Radio Holland onze dank voor deze aardige attentie. HISTORISCHE ANECDOTEN. Toen Prins Wilhelm van Pruisen te Brest- Litowsk kwam om den Czaar te complimen teeren namens den Keizer, gelastte deze daags te voren 's middags te 4 uren zijn eer sten kamerdienaar om voor den volgenden ochtend zijn Duitsche uniform gereed te ma ken. De lakei deed Z. M. opmerken, dat hem gelast was de uniform te Petersburg te laten. Dat is een onaangenaam misver stand, antwoordde de Keizer en hij deed' zijn adjudant van dienst ontbieden. Men zorge, dat mijn Duitsche uniform morgen-ochtend te 7 uren hier zij. De adjudant boog en ging heen. Twee minuten later werd een telegram gezonden naar St. Petersburg en een aan de administratie van den Warschauwer spoor weg. Te 6 uren stond een machine gereed om op het eerste signaal te vertrekken. Een der Hofbeambten kwam met een koffer waarin de Duitsche uniform zich bevond en twee secon den later zette de locomotief zich in beweging. Te Dunaborg en te Wilna stonden andere lo comotieven gereed. De uniform was den vol genden ochtend te 7 uren in behoorlijke orde te Brest-Lifowsk. De Russische bediende had 820 wersten, d.i. 950 kilometer achtereen, in 13 uren afgelegd. Prins Wilhelm kwam een uur later en zoo kon de Czaar den prins aan het station te Litowsk ontvangen in Duitsch uniform. De markiezin Berny, een zeer matige zan geres en nog meer onbeduidende klavier- speelster, werd in gezelschap uitgenoodigd om een lied te zingen. Na eenig tegenstreven verklaarde zij zich hiertoe bereid: maar het toeval wilde, dat er niemand aanwezig was, die haar kon accompagneeren. Nu, dan zal ik het zelve doen, sprak de markiezin en zij nam plaats voor het Klavier. Natuurlijk, zei Alexander Dumas die tegenwoordig was, tot een anderen gast die naast hem zat, een ongeluk komt nooit al leen Van Burrowes, een bekend rechtsgeleerde van Ierland uit de 19de eeuw, wordt ver haald dat een vriend hem op een morgen een bezoek bracht en in de spreekkamer werd toegelaten, waar hij Burrowes vond zich scherende met het gezicht naar den muur ge keerd. De vriend vroeg waarom hij zoo ging staan. Om in den spiegel te zien. Er is toch ceen spiegel! zei de vriend Daar heb ik niets van gemerkt zei Burrowes. Hij riep zijn bediende en vroeg hem waar de spiegel was. De man antwoordde: Mijnheer, die heeft mevrouw al zes weken op de achterkamer gehangen. i De Chineesche literatuur bezit een menigte interessante figuren, maar geen is zoo eigen aardig en origineel als die van den humoris- tischen Tung-Fang-So, een klassieke figuur uit de laatste eeuw voor de Christelijke jaar telling. Hij stelde een scherpe ironie tegen over het in dien tijd heerschende geloof aan tooverij. De groote Simoloog, prof. Wilhelm, geeft niervan een treffend staaltje in zijn werk, waarin hij de Chineesche dichtkunst behandelt. Tung-Fang-So had eens het levenselixer van den keizer opgedronken door dezen als zijn kosbaarsten schat be waard. Hierover ontstak de Heerscher in zoo groote woede, dat hij Tung-Fang-So om het leven wilde doen brengen. Doch de schuldi ge bad dit toch niet te doen, immers wanneer het elixer werkelijk de groote levenskracht gaf, dien men het toeschreef, zou de dood straf toch geen uitwerking hebben. Was dit wel het geval, dan was het geen levens elixer, doch waardeloozc stof geweest en was er niets aan vciteurd. De Keizer zag de waarheid van deze woorden in en schonk genadt. Belle Livingstone, een vooraanstaande persoonlijkheid in de New-Yorksche bohème begon haar loopbaan aan het tooneel en oogste eenige jaren lang een welverdiend succes. Op een morgen verlie de actrice na de reptitie den schouwburg door den hoofduit- gag. Een jongmenscb stond in diep gepeins verzonken voor een aanplakbiljet, waarop een groo portret van Belle Livingstone, in de rol die zijn toen speelde prijkte. Even later stap te hij naar 't loket, legde ee nbiljet van vijf dcllar neer en besprak een plaats voor de avondstelling. En vertrouwelijk zei hij' tegen den achter de tralies: Wilt u wel gelooven, dat ik dit stuk ai vijftien keer heb gezien, alleen om te kunnen genieten van die lange acrice! 'k Heb nog nooi zóó'n gezichtje gezien en zij danst De beambte aan de cassa meende den be zoeker geen grooter dienst te kunnen bewij zen, dan hem toe te fluisteren: Zij staat vlak achter u. Het jongmensch keerde zich om, keek zijn aangebedene met verschrikte oogen aan, pak te zijn bankbiljet weer op en verdween haas tig met de woorden: Had ik den eersten keer maar geweten, dat schmink en poeder een vrocw zóó kun nen camouf leeren Gedeeltelijk gecorrigeerd. DE MOEILIJKHEDEN DER. DUITSCHE REGEERING. BERLIJN, 1 Aug. Gebeurtenissen van den laatsten tijd hebben den rijksminister van arbeid er toe genoopt, de aanschaf fingsbureaux er op te wijzen, dat het ni?t aangaat, officieele opdrachten te geven aan firma's, die met betrekking tot hun werknemers openlijk op een niet-sociaaï standpunt staan, of die door niet gerecht vaardigd overwerk of massa-ontslag het doel, dat de rijksregeering zich gesteld heeft, met haar arbeidsprogram in den weg staan. AUTOBUSONGELUK BIJ LENINGRAD. Elf personen verdronken. KOWNO, 1 Aug. Uit Leningrad wordt gemeld, dat gisteravond een autobus door tot nu toe nog niet opgehelderde oorzaak in de Newa is gevallen. In volle vaart brak de auto door een brugleuning en stortte in de rivier, waarbij 11 personen verdronken. Slechts de bestuurder, die bij tijds van den wagen sprong, bracht er het leven af. TOESTAND VAN SIEGFRIED WAGNER. BAYRETH, 1 Aug. Namens de leiding van de Bayrethsche Festspiele wordt mee gedeeld, dat sinds 30 Juni in den alge- meenen toestand en in den toestand van het hart van Siegfried Wagner 'n verbetering is ingetreden. De patiënt moet echter het bed blijven houden. DE KOOLBOUW IN DE STREEK. Slechte prijzen. Met den koolbouw bereikt men hier tot dus ver allerdroevendste resultaten. Door het veilingsbestuur werd een minimum-prijs'van 0.50 per IOC K.G. vastgesteld. Sommige dagen bleek zelfs voor deze kleinigheid nog geen kooper aanwezig met het gevolg, dat verschillende partijen zware kool op de afval- plaats moesten woiden gelost. DE BOYCOT VAN DUITSCHE GOEDEREN. De actie van F.N.Z. wordt on verzwakt voortgezet. De algem. Nederl. Zuivelbond (F. N. Z.) deelt mede: In kringen van den boterhandel te Berlijn acht men den stand van zaken met betrekking tot de Duitsche invoerrechten op zuivelpro ducten nog steeds zeer onzeker. Men ziet daar in het uitstel van de onder handelingen met de Finnen nog geen afstel. Intusschen wordt dè actie tegen het kooj>en van Duitsche goederen onverzwakt voortge zet. Ook in Zweden is een felle boycot van Duitsche goederen begonnen. „Het erfgoed van Bob Corson", door Clarence E. Muiford, bij J. T. Swartsenburg te Zeist. Geruimen tijd geleden verscheen bij de uit geverij J. T. Swartsenburg te Zeist po. 16 van de Cowboy-serie „Corson de Stamhou der", waarin de schrijver Clarence E. Mui ford weergaf hoe Bob Corson den geheimzin- riigen moord op zijn vader oploste en tevens weer hersteld werd in het bezit van den ranch, dien zijn vader had verkocht, maar waarvan de koopprijs hem denzelfden dag nog weer was ontstolen door middel van een sluipmoord. Het nu verschenen no. 21 „Het erfgoed van Bob Corson" in dezelfde serie van denzelf den schrijver is te beschouwen als een ver volg op het genoemde, hoewel voor het goed begrijpen ervan in geen enkel opzicht ver- eischt wordt dat men „Corson de Stamhou der" heeft gelezen, 't Is dezelfde vlotte ver iaier J. H. Akkermans, die de verdere lotge vallen van Bob vertelt. Zooals reeds is aangegeven, speelt de ge schiedenis in het verre westen van Amerika, in de streken waar een menschenleven weinig in tel is en waar men, als het ware een soort sport, schietpartijtjes organiseert met men- schen als doelwit. Er is in dit boek sprake van goedmoedigen scherts, maar ook van spotternij, die erop gericht was om naar de vuurwapens te doen grijpen, welke opzet dan vaak maar al te snel gelukte. Maar ook van trouwe vriendschap lezen we, een vriend schap die bestand is tegen elke spotternij en die niet voldaan is eer verschillende fou ten hersteld zijn. Aan het hoofd dezer vrien den staat Bob Corson en hij en zijn man nen slagen erin den onbetrouwbaren sheriff aan den kaak te stellen, zoodat een herkie zing onmogelijk wordt en Bob in zijn plaats, juist op een dag dat deze jonge rancher als (onschuldige) verdachte van veediefstal in de gevangenis zit. „Het erfgced van Bob Corson" is een cow boy-verhaal met veel goede gedeelten, al is er uit den aard der zaak ook wel een grove bladzijden in te vinden kan het ook anders in een boek dat handelt over men- schen met eigenschappen als boven om schreven STOOMVA ARTLÏJNEN. Stoomvaart Mij. Nederland. Chr. Huygens, uitreis, 31 Juli v. Southatnp- ton. J. P. Coen, uitreis, 30 Juli v. Belawan. Rotti, uitreis, 31 Juli te P. Said. Talisse, uitreis, 30 Juli v. Genua. Kon. Ned. Stcomb. Maatschappij. Amazone, 30 Juli v. Vigo n. A'dam. Aurora, 30 Juli v. Genua n. Livorno. Erato, 30 Juli v. A'dam te Bordeaux. Iris, 30 Juli v. Hamburg n. A'dam. Odysseus, 30 Juli v. A'dam n. Kopenhagen. Perseus, 30 Juli v. Bari n. Calamata. Pluto, 29 Juli v. Danzig n. Stvttin. Pollux, 30 Juli v. A'dam n. Hamburg. Prins Frederik Hendrik, 29 Juli v. W.-Indië te New-York. Stella, 30 Juli v. Constantinopei n. Bourgas Stuyvesant, 30 Juli v. Barbados n Plymouth. Telamon, 30 Juli v. Valencia n. Alicahte. Baarn, thuisreis, 27 Juli v. Supe. Bennekom, uitreis, 29 Juli v. Antc-fagasfa. Haarlem, 31 Juli v. A'dam n. Cura^ao. Pollux, 30 Juli v. A'dam n. Hamburg. Kon Holl. Lloyd. Eemland, (uitr.) 30juli te Santos. Zeelandia, 2 Aug. v .E. Aires te Amstei m verwacht. Rotte/damsche Lloyd. Baloeran, uitr.) 31 Juli te Marseille. Slamat, (thuisr.) 31 Juli v. Southamtpon. Djambi, (thuisr. )31 Juli v. Padang. Holland—Afrika-Lijn. Billiton ,(uitr.) 29 Jul iv. Port Soedan. Heemskerk, (thuisr.), 30 Juli te Dar-es-Salam Rijperkerk, (uitr.) 31 Juli te Delagoabaai. Springfontein, (uitr.) 30 Juli v. Kaapstad. Jagersfontein, 30 Juli v. Amst. te Antw. Nias, (thuisr.) 30 Jlui te Genua. Nijkerk, (uitr.) 30 Juli te Beira. Rietfontein., (thuisr.) 29 Juli van Port Elisa- beth naar Kaapstad. Holland Britsch-Indië Lijn. Salawati, (uitr.) 30 Juli te Rangooo. Holland—Australië Lijn. Ameland, 31 Juli v. Hamburg te Bremen. Almkerk, (uitr.) 30 Jli te Melbourne, Holland—Oost-Azië Lijn. OUDERKERK, (thuisr.) 29 Juli te Colombo. HollandWest Afrlka-Lijn. Drechtstroom, (thuisr.) 30 Juli v. Sapele. Maaskerk, 31 Jul iv. Amsterdam n. Freetown. Java—ChinaJapan-Lijn, Tjipanas 28 Juli v. Shimonoseki te Hon* kong. Tjikarang 30 Juli te Shanghai. Java—Now-York-Lljn. Deli, N. York/Java, 29 Juli v. Belawan. Sadeier, Java/N. York, 31 Juli v. Sabang. Soemba 29 Juli v. Hampton Rds. n. New» York. Rot ei dam—Zuid-Amerika Lijn. Alphacca (thuisr.) 30 Juli te Bahia. Stoomvaart Mij. Oceaan. Aeneas 30 Juli v. Tsingtao n. Rotterdam. L aertes 29 Juli v. Hamburg te Batavia. Eurymedon, Batavia/Amst., 31 Juli te Suei Maron, Batavia/Amst., 31 Juli te Belawan. Menestheus 29 Juli v. Kobe n. Rotterdam. Phrontis Batavia/Amst. 1 Aug. v. Havre. te Amsterdam. Emzeicc Lijn. Jonge Anthony 30 Juli v. Messina n. Tunis. Paarden. Harddraverij te Hoorn Woensdag is te Het- n de jaarlijksche hard- draverij gehouden. De uitslagen luiden: le prijs 400, Q. Petite Amie (265 m.), eig. B. de Vries, Heerenveen, berijder H. de Vries; 2e prijs 150 Metoor (280 m.), eig. K. de Hart, Msdemblik, berijder G. Hart; 3e prijs 75, PieifiPnel (280 m.), eig. W. Vessies Beverwijk, beider J. van Leeuwen Jr.4e prijs verdeeld tusschen Lady Chimes (290 m.), eigen. J. L. Braakman, Haarlem, berij der L Ensing, Hartstein (280 m eig. W. Droog, Rotterdam, berijder G. Ensing en Se nator Axbond (290 m.), eigen. Z. Davidson, Hoorn, berijder P. Davidson. (Ontvangen per draadlcoze telefoon) STAATSLEENINGEN. 5 1918 BANK-INSTELLINGEN. Handel Mpij Cert. v. 1000 Kol Bank Ned. Ind. Handelsbank Fransche Banken (3). D. Reichsbank 1NDUSTR. OND. B1NNENL. Alg. Kunstzijde Unie, v. Berkels' Patent Calvé Delft Cert. Centrale Suiker Holl. Kunstzijde Margarine Unie Philips Gloeilampen Gem Bezit INDUSTR. AAND. BU1TENL Am. Smelting Anaconda Bethleh. Steel Cities Service Steel comm Zweedsche Lucifers CULTUUR MAATSCH. H. V. A Java Cultuur Cult. VorstenL Dito actions Poerworedjo MIJNBOUW. Alg. Explor. Mij. Boeton Redjang Lebong PETROLEUM. Dordtsche Petr. Kon. Petr. Perlak RUBBERS. Amsterd. Rubber Deli Bat. Rubber Hessa Rubber Serbadjadi Interc. Rubber SCHEEPVAARTEN. Holl. Amerika lijn HolL Amerika Gem. Eig. Scheepvaart Unie Kon. Ned. Stoomboot Niev. Goudriaan TABAKKEN. Oostkust Oude Deli Senembah Deli Batavia AMER. SPOORWEGEN. Erie Milwaukee Southern Rails Union Pacific Wabash t 'Exdividend. fExclaim. Koert vao beden te Vorigo plu». pJ.rn. pl.m. pl.m. koers 1.30 1.45 2.— 2,15 102V4 - 153'/, 153 156'/4 - 139% 502 500 248 91 90 'O 89'/, 89'/, 82'/, 79j.83 116'/, 115 56'/4 no 57 yz 256% 252 <51-6 25P/4 250J-2* 336U 336 JJ3-7 335J-7 69 Ö8V2 102-y1(! 83 831,8 28'/, 283/4 283/g 287a 283/4 16 3s 8 lö4 271 413 414-5 413 5 414-5 410-6 320% 320 322.5 121 ü/l 31% - 171% 174 73% 731/4 377'/, 3893/. 390 390-i/2 390VJ '55% 157y; 1157,8 114 114.* 114 59% 69 108'/, 78% 73 4VJ« 24V4 25 23 23 144% 1441-3/4 69% 61 61 65% 65 314 312 338'/, 336 319% 319 41 42 147/is 14% 14% i4f.y« 93% 213 213 M, 343/4 35 34% PROLONGATIE vorige koers 13/* pCt. lieden 1% pCt. WISSELKOERSEN AMSTERDAM. feon.4.en g,r?>n Parijs Brussel (Belga) Bazel Weenen p. Sch. 100. Kopenhagen Stockholm t f O*'0 New.York "B™tm luw II» - f*- tX Vorige koers 12.091/. 59.34% 9.77V» 34.7b 48.26% 35.15 66.00 66.82'/, 66.57»/» Wis 13.01 Koers op heden 3 uur 12.09% 59.35'/, 9.77 34.751/, 48.25'/, 35.12'/, 66.60 66.82'/, 66.60 2.48'Vis 13.01

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1930 | | pagina 10