mmairscli! CooraiL
Buitenland
Filmsiieuwsi
Kerk en schoei
Honderd fwei en dsrtigsfi Jaargang.
Vrüdag I Augustus
KLEINE BEURZEN EN GROOTE
BEURZEN.
*0. 179 1930.
DUITSCHE PAPIERHANDELAREN
BEDROGEN.
Het Duitsche Gezantschap te Kopenhagen
heeft de politie attent gemaakt op een
Deensch papierhandelaar, zekeren Olaf Chris-
tiansen, die een groot aantal Duitsche koop
lieden heeft opgelicht. In alle gevallen had
hij goederen op crediet uit Duitschland ont
vangen en deze verkocht zonder ooit af te
rekenen. In totaal heeft hij zich op deze wijze
18.000 Mark toegeëigend. In zijn kantoor
trof men liefst 375 maanbrieven uit Duitsch
land aan.
KINDERVERLAMMING IN
FINLAND.
Uit Stockholm wordt aan de „Voss. Z."
gemeld, dat in het Zuidelijk deel van Finland
een ernstige kinderverlammings-epidemie is
uitgebroken, die reeds een groot aantal
slachtoffers heeft gemaakt. In verschillende
gemeenten moesten de volksscholen in zieken
huizen worden veranderd.
Ook uit het Noordelijk deel van Zweden
sorden gevallen gemeld.
BEKEND DUITSCH FABRIKANT
GEARRESTEERD.
Verdacht van verduistering en
oneerlijke praktijken.
De oprichter en president-directeur van de
tekende IJzerconstructie-fabrieken Honnef
Werke A. G. te Lahr-Dinglingen, Hermann
Honnef, alsmede diens roon Heinz Honnef,
die eveneens in het bedrijf werkzaam was,
zijn onder verdenking van oneerlijke hande
lingen en het plegen' van verduisteringen ge
arresteerd.
Een firma te Stuttgart had aan de Honnef
Werke ijzer geleverd voor een bedrag van
200.000 Mk, dat niet betaald was, terwijl bij
een onderzoek voor een waarde van 30.000
Mk van de levering verdwenen was.
Eerst trachtten de firmanten de schuld
hiervan op het personeel te schuiven, doch in
den loop van het onderzoek werd de verden
king tegen Honnef zoo sterk, dat hij in ver
band met het gevaar voor ontvluchting werd
gearresteerd en in het Huis van Bewaring
te Lahr werd opgesloten.
DE KINDERVERLAMMING
EPIDEMIE IN ELZAS-LOTHARINGEN.
In verband met de verdere verspreiding
van de gevallen van kinderverlamming in
Elzas-Lotharingen heeft het Fransche mini
sterie van oorlog de voor het midden van
Augustus aangekondigde groote luchtma-
noeuvres in de omgeving van Metz, waaraan
de luchtafweer-regimenten en een groot aan
tal bombardementsvliegtuigen zouden deel
nemen, afgelost.
Ook het opkomen der reservisten, die voor
herhalingsoefeningen naar Hichthausen en
Metz waren opgeroepen, is voor onbepaal-
den tijd uitgesteld.
DE PARTIJTWISTEN IN BRAZILIË.
Naar aanleiding van den moord
op Joao Pessoa.
De heer Pessoa, rechter in het Permanente
Hof van Internationale Justitie in Den
Haag, oud-president van Brazilië, een neef
van den dezer dagen vermoorden gouver
neur van den Braziliaanschen staat Para
hyba, den heer Joao Pessoa, heeft aan het
Haagsche correspondentiebureau eenige
mededeelingen gedaan omtrent de oorzaken
van het tusschen Parahyba en de federale
regeering ontstane conflict. Zijn mededeelin
gen, gedaan naar aanleiding van een door de
Braziliaansche regeering verzonden pers
communiqué, waarin de moord op Pessoa
een gevolg Van plaatselijke politieke harts
tochten wordt genoemd, geven een kijk op de
zonderlinge politieke methoden die in Zuid-
Amerika nog wel wordengevolgd. Daarom
maken wij, zegt het Hbld., er van melding,
al moeten we op den voorgrond plaatsen, dat
HUN EERSTE WERK VOOR DE CAMERA
- Niemand wordt als filmster geboren. De
meesten moeten van onder af beginnen en
het is wel aardig om nu eens te lezen, wat
het eerste werk voor de camera was van hen,
die nu een wereldnaam bezitten.
Buster Keator. trad op in een '■omische
twee-acter van Fatty Arbucle en zijn eenige
taak was om van een fiets te vallen. Lpn
Chaney begon als figurantcowboy in een
Wild West-film en Norma Shearer trad aller
eerst dn een koor van dansmeisjes op.
Greta Garbo's eerste kennismaking met de
camera dateert nog uit den tijd, dat zij in een
Stoclcholmsch warenhuis werkte. Zij vervulde
een zeer bescheiden rol in een reclamefilmpje,
dat van de hoedenafdeeling, waar ze toen
werkte, gemaakt werd. Ramon Novarro
maakte ook als figurant met de camera ken
nis en Raquel Torres was ouvreuse bij Sid
Grauman's Chinese Theatrt en werd opge
merkt toen zij bij een première, die verfilmd
werd. toevallig vlak voor de lens kwam te
staan. Dat bezorgde haar een hoofdrol in
„Witte Schaduwen".
ROBERT MONTGOMERY.
Een jong acteur, die meer en meer op den
voorgrond komt is Robert Montgomery, die
kersversch van het tooneel naar de Metro
Goldwyn filmstudio's overgeplant nu reeds
een record sloeg. Hij trad namelijk in 1 lA
jaar tijd op innegen films en had, zoo
niet de voornaamste, dan' toch in alle negen
een belangrijke rol. Men kan dezen aardigen
acteur in de komende maanden in ons land
aanschouwen en vier films: The Big House,
Untamed, De Verboden Vrucht en Free and
Easy.
OVER LON CHANEY.
„Als het moet dan moet het".
Dat is jarenlang het antwoord van Lon
chaney geweest, als men hem vroeg of al die
ingewikkejfie vermommigg§n hgefj pqqjt ,.ejy£
wij deze eenzijdige voorstelling niet kunnen
controleeren en wij haar dus voor rekening
van den Braziliaanschen rechtsgeleerde
moeten laten.
Volgens den heer Pessoa dan hadden zkh
bij de presidentverkiezing van Maart drie
staten, n.1. Rio Grande do Sul, Minaeo
öeraes en Parahuba tegen den candidaat
verklaard, die door den vroegeren Brazi
liaanschen president was aangewezen. Die
weigering zou den bondpresident aanle'ding
hebben gegeven tot repressa i ic -;i a a trcgeleu
tegen deze staten.
In Parahyba begonnen een pari' maanden
voor de verkiezingen de vrienden van den
bondpresident wapens en munitie bijeen te
brengen en kort voor de verkiezing maakten
ze zich van eenige plaatsen meester. Ze
dreigden den gouverneus Pessoa af te zetten.
Deze nam daarop maatregelen van tegen
weer, maar de president der republiek gaf
toen last Parahyba te blokkeeren ten einde te
beletten, dat de gouverneur zich het noodige
oorlogsmateriaal kon verschaffen, dat intus-
schen den opstandelingen vrijelijk werd ver
strekt. Volgens rechter Pessoa werden op het
bij de opstandelingen in beslag genomen
oorlogstuig de merken van de munitiefabrie
ken der bondsregeering gevonden.
Gouverneur Pessoa wist echter den op
stand te bedwingen en was den toestand vrij
wel meester toen hij te Pernambuco werd
vermoord.
Aldus rechter Pessoa, wiens relaas nu
wel een antwoord van de Braziliaansche
bondsregeering zal uitlokken.
Ik was niet van plan een hoed bij haar te
koopen, wou alleen maar eens zien wat voor
modellen in de étalage nu weer door de
phantasie waren uitgevonden zag make
lij, die de grootste smakeloosheid verried:
burgerlijke stillevens van georgette, vilt of
fluweel, alles even bijgeloovig, tam en zwart,
de smaak der provincie slaafs gevolgd. Parijs
scheen voor de modiste van dit Fransche
stedeke niet te bestaan; met de hardnekkig
heid eener Savoyaardsche hield het vast aan
de kleinburgerlijke traditie.
De modiste merkte mij nauwelijks op, toen
ik binnentrad, bezig als ze was met een klein,
schuchter vrouwtje te hypnotiseeren, dat
vóór een spiegel zich te tooien meende met
een dezer monsterlijke hoedjes. Groote op
winding hing er in de lucht. Zij was met die
soort electriciteit geladen, die bijna van elke
wouw uitgaat, als ze een japon of een hoed
koopt een stroom, een soort van hoog
spanning, precies als in de oogenblikken van
uiterste verliefdheid. En er is ook verliefd
heid op het begeerde voorwerpen, waarvan
men droomt, dat het zal vermooien en ver
jongen. Er is siddering in de handen, koorts-
i glans in de oogen, een gevangen-zijn, een
overgave aan japon en hoed, dat menigen
man, die een dame voor de eerste maal bij
den inkoop vergezelt, in groote verbazing
brengt
„Kende ik haar dan zoo weinig?" moet hij
zich onwillekeurig afvragen.
En werkelijk, als men een vrouw liefheeft
en haar nader wil leeren kennen, moet men
met haar gaan naar hoedenmaakster of naai
ster. Zij is heten zij is het toch niet meer:
zij is plotseling een kind geworden. Mis
schien dat ze voor den man het kind maar
speelt, als het aankomt op betalen. Zij heeft
instinctmatig het gevoel, dat zij' hem voor
dat geld iets moet bieden. Hoe duurder jurk
en hoed, des te schattiger de glimlach, des te
meer zai zij de ware verrukking verdrijven
om den man het geschenk, dat hij haar doet,
terug te schenken.
Toen ik de in de lucht aanwezige span
ning in den winkel der hoede-juffrouw speur
de, nam ik ijlings een stoel en hield een krant
voor mijn gezicht, met die gelaten rust van
den mensch, die niet anders kan doen dan
wachten. Maar de modiste dacht er blijkbaar
ook heelemaal niet aan om ter wille van mij
haar prooi los te laten. Zij scheen inderdaad
bijzonder eigenzinnig te zijn, koppig als de
houten kop, die ginds, in twee stukken ge
spalkt voor het rekken van den hoed-vorm,
aan de toonbank geschroefd stond. Met de
listigheid van boerevrouw probeerde zij een
ouwerwetsch.cn klokhoed van zwart satijn
haar cliënte aan te smeren, glipte steeds
nadeel brachten. Hoe vaak speelde hij niet
met opgebonden beenen, verminkte armen,
verbleekte oogen en wat al meer.
„Als het moet dan moet het". Men
kan wel zeggen, dat dit devies de lijfspreuk
van de grooten karakterspeler is. Zijn onver
schilligheid, als het over physieke ongemak
ken gaat grenst aan het ongelooflijke. Dat
komt, omdat Chaney zoo met hart en ziel
acteur is. Hij speelt de rol niet, maar hij i s
het karakter, dat hij uit wil beelden.
De Metro Goldwyn Mayer-ster is zonder
twijfel een der interessantste figuren van
filmland. Hij kent het bedrijf als geen ander.
Niemand kan beter schminken dan hij,
maar niemand heeft ock meer verstand van
technische tooneelkwesties, van changeeren,
belichten, bouwen en timmeren. Lon Chaney
is in de eerste plaats een practicus. Dat heeft
hij in zijn jonge jaren geleerd, toen hij veler
lei ambachten uitoefende, die allen in direct
verband tot het tooneelbedrijf stonden. Hij
was vaak requisiteur, souffleur, acteur, ba-
gagemeester en administrateur tegelijk. Er
waren stukken, waarin hij vier verschillende
rollen speelde, zonder dat het publiek het
merkte. Ja, opmaken, dat heeft Lon Chaney
altijd buitengewoon goed' gekund. En ook
zijn stem veranderen. Dat komt hem nu goed
te pas en in zijn eerste sprekende film zal
men Chaney dan ook met niet minder dan
vijf verschillende stemgeluiden kunnen hoo-
ren. Deze film Het Gevaarlijke Trio werd
reeds vroeger zwijgend uitgebracht.
Chaney is in de studios verreweg de popu
lairste acteur. Er is bijna niemand, die hem
Mr. Chaney noemt. De meesten spreken hem
aan met Lon. En ieder heeft eerbied voor zijn
kolossak energie. Zijn leven is: werken. Met
hart en ziel. Veel liefhebberijen houdt hij er
riet op na. Wat visschen, knutselen en photo-
grafeeren maar voor het overige is zijn
vak overheerschend.
MUZIEK UIT NIEUWE FILMS.
Voor hen, die belang stellen in muziek of
gramofoonplaten uit de nieuwe films druk
ken taaj h^rpjjdejr ejep lijfje af van de mu-
weer opnieuw het dingover haar hoofd als
een vóor-historisdhe helm uft den staal- en
kanonnentijd. Haar scherpe trekken werden
geen oogenblik verzacht door den nfétier-
glimlach; gestreng en autoritair trachtte zij
het koopstertje te overmeesteren. Dit per
soontje, een arm, klein werkman's vrouwtje,
trippelde, op haar oude schoentjes, onophou
delijk van den spiegel naar haar man, die
op een stoel in den achtergrond van den win
kel zat. Hij er als iemand, die reeds lang
zich in gedu'-. geoefend heeft: want niets
verveelt den pi nitieven man meer dan Eva's
aankoop van een kleedingstuk. Met de bei
de, grove handen over de knieën had hij zich
reeds aan zijn noodlot overgegeven, n.1. om
binnen enkele minuten 92 franken te moeten
betalen. De hemel mag weten, wat hij eigen
lijk verdiende! In ieder geval, de 92 franken
beduidden een vermogen voor hem. Achter
zijn bekommerd voorhoofd danste het cijfer
op en neer: men kon het duidelijk zien
92 franken! Bijna 100 Maar zijn vrouw,
zijn lief, klein vrouwtje moest dien hoed heb
ben; van zoo'n hoedje hangt nu eenmaal het
heil eener vrouwenziel af.
Elke paar minuten liep ze naar hem toe,
met verheerlijkte, half bezorgde, half boven-
aardsche uitdrukking op haar gezichtje. Hare
oogen zagen hem nauwelijks; in haar oogen
was de hoed. De afschuwelijke hoed uit den
staal-tijd.
„Wat vindt jij nu eigenlijk? 92 franken!"
smeekte ze, bezwerend.
Zij zag in haar verbeelding haar man vóór
zijn machine, in zweet: wilde ze eigenlijk de-
stem van haar geweten overstemmen?
„Wat zal ik zeggen, schat!" antwoordde
hij en draaide zijn verschoten pet in de han
den rond. „Koop het maar!"
Dit: „koop het maar!" kan ik helaas niet
schilderen; het was zoo aandoenlijk goedig,
van een onbaatzuchtige grootmoedigheid, die
niet aan zichzelf denkt en stilzwijgend voor
92 franken overwerk zal doen, het uur 8
frank
„Maar 92 frank!"
„Ja, ja, ik weet 't! Maar koop het maar,
lieveling!"
Mij schoten de tranen in de oogen. Dit
„koop het maar!" hield een zoo roerend
offer in. Plotseling hervond het vrouwtje
zichzelf; als verlicht trad zij van den spiegel
terug, als wilde zij zich van de suggestie, die
het hoedje uitoefende, bevrijden. Luid riep ze
uit:
„Neen, meer dan 90 franken kunnen we
niet betalen!"
„Onmogelijk!" zei de Savoyaardsche, „ab
soluut onmogelijk! Kijk toch eens wat een
werk er aan dit model zit!" En zij wees op
vier belachelijke, pretentieuse dorpsplooitjes.
„Nergens krijgt u het goedkooper zeer
soliede een koopje!" aldus ging het ver
der.
„Neen, meer dan 90 franken betaal ik
niet".
En het vrouwtje klampte zich aan die twee
franken als aan een reddingsplank vast. Ik
overlegde bij mezelf of ik haar misschien zou
vragen, die 2 franken van mij te willen aan
nemen. 2 frankenneendat was als
een aalmoesdan liever den heelen hoed!
Maar dat zou ze stellig als een beleediging
beschouwen.
„Mijn prijzen zijn vaste prijzen!" hield
knorrig de verkoopster aan. „In geen geval
ga ik er beneden".
Ik had haar om dat eigenzinnige, van recht
willen hebben met twee franken, wel kunnen
wurgen. Doch zie, daar beging zij een stra
tegische fout; zij verdween één oogenblik in
den achterwinkel om een naai-meisje iets te
zeggen. Dit oogenblik gebruikte het vrouwtje
om mij, hulp-zoekend, aan te zien:
„92 frankenfluisterde ze.
„Ja", hitste ik aan, „veel te veel".
Meteen kwam de hoedemaakster ter-ag. De
heilige op den stoel op den achtergrond zei
plotseling:
„Neem dien toch maar voor 92 frank, lie
veling!"
De modiste tornde reeds in vollen triomf
het etiketje los. Het vrouwtje kon zooveel
edelmoedigheid van den kant van haar man
niet aan. Instinctief zei ze, met een laatsten
blik op den hoed, den zin, die haar van den
koop redden zou:
„90 of heelemaal niet!"
En met heldenmoed voegde zij nog er aan
toe:
zieknummers, welke ten gehooren worden ge
bracht in de Metra Goldwyn Meyer films
van de productie 19301931.
Hollywood Revue (Alle M.G.M.-sterren)
Singin'n in the rain; Your mother and1 mine;
Orange blossom time; Gotta Feeling for you;
Nobody but you en Low down rhythm.
Chasing Rainbows (Holl. titel: Lucht-
kasteelen. Hoofdrollen Bessie Love en Char
les King): Happy days are here again; Lu-
cky me, lovable you en Love ain't nothin but
the blues.
The Rogue Song (in ons land uit te bren
gen onder den titel Zigeunerliebe. Hoofdrol:
Lawrence Tibbett): When I'm looking at
you; The roguesong The narrative.
Devil May Care (Holl. titel: De vaandrig
van den keizer. Hoofdrol Ramon Novarra):
Charming; March of the old guard; She-
pherd's serenade; If het cared; Bonjour,
Louie; en Pompadour.
Free and Easy (Buster Keaton): Free and
easy.
Hallelujah (all-negro): Waiting at the and
of the road, Swanee Shufle.
Dynamiet (Kay Johson, Charles Bickford):
How am I to know.
Untamed (Joan Crawford): The chant of
the jungle en That wonderful something is
love.
Our modern Maidens (De wonderlijke
bruid. Hoofdrol Joan Crawford): I've waited
a lifetime.for you.
Navy Blues (Marine'pronkstukken. Hoofd
rol William Haines): Navy blues.
CONCHITA MONTENEGRO.
Conchita Montenegro,een zeventienjarige
danseres van groote bekendheid in haar va
derland: Spanje, heeft een contract met Me
tro Goldwijn Mayer geteekend. Conchita
komt uit Bilbao en op dertienjarigen leeftijd
begon zij haar carrière als danseres. Na in
de voornaamste theaters van Madrid en Bar-
celona te zijn opgetreden oogstte zij in Pa
rijs groote successen in het Empire en in
Qjygipia. Daarna ms zy eenige ©MSÉS
„Trouwens, tóch al véél te duur!"
Met een onvoorziene beweging nam zij
haar man bij den arm en verliet den winkel.
De verkoopster was doodsbleek geworden.
Wat voor een nederlaagIn plaats dat zij de
klant had kunnen bedotten, voelde zij zich
zelf met haar kostbaren tijd bedot. Een paar
schimpscheuten, als steenen, werden het paar
achterna gezonden. Mij echter, in wie ze de
stille tegenstandster speurde, wierp ze een
boozen, vijandigen blik toe; zelfs iets aan
mij verdienen, begeerde ze niet meer, zóó
kwaad was ze! Ze beduidde mij, plompweg,
den hoed niet te kunnen maken, dien ik
wenschte en waarvan ik het ontwerp terug
begeerde.
Eenmaal buiten, tuurde ik nog lang het
jonge vrouwtje na, dat aan den arm van
haar man het kleine provincie-straatje afliep.
De hoedenmaakster en het vrouwtje zullen
dezen nacht stellig geen oog dicht kunnen
doen. Hoe lief was mij het kleine vrouwtje!
Eenige dagen later, in het Parijsche salon
der bekende modiste Le Monnier, sloeg de
Amerikaansche milliardaire, mevrouw V.,
lang, mager en zonder temperament, haar
herfsthoedjes in. Haar man geeuwde, hevig
verveeld, in een stoel. Mevrouw V. had reeds
een zestal hoeden met enkele bérets naast
zich gestapeld. Toen ik binnenkwam was ze
juist bezig met het tiende model, een geraffi
neerd, Egyptisch-afgericht vilthoedje met
voile, dat den voorbijganger een sphinx
moest schetsen, terwijl het toch niets anders
dan het koude, afgeleefde gezicht van me
vrouw V. verborg.
„Hoe vindt je dit, liefste?" keerde zij zich
tot haar man.
„Heel goed!" gromde hij terug.
Ook exemplaar negen en tien verkregen
het stempel:
„Very well!"
Mevrouw V. stond onverschillig op. Zi]
kende de prikkelende opwinding van inkoo-
<pen-doen reeds lang niet meer. Hare millioe-
hen hadden haar het mooiste: het wenschen,
ontnomen. Meneer V., een echte gentleman,
nam in het voorbijgaan, galant, een uit bon
te fluweelstukjes cubistisch in elkaar gedraai
de toque van den hoeden-standaard. Het al
lernieuwste.
„Neem deze ook nog, lieve!" zei hij. Zoo
dra hij geld mocht uitgeven, verveelde hij
zich iets minder.
„All right!" beaamde mevrouw V.
Een chèque aan de kas regelde de zaak
zonder emotie.
Ik tuurde hen na.
„Koop het maar, lieveling!"
„Neem deze ook nog, lieve!"
Ze dreinden in me na, die paar zinnetjes,
die vertelden van een hoedje en van het le
venslot...
Te Amsterdam zijn geslaagd voor het
examen nuttige handwerken de dames G. E.
G. Schrikker te Grootebroek, H. E. Relervoort
te Bergen en B. P. Swart te Sijbekarspel.
Mej. K. Brouwer alhier is te Utrecht
geslaagd voor het examen Fransch l.o.
Gisteren slaagde aan de Universiteit te
Utrecht de heer W. Vermeulen, leeraar r.k.
lyceum alhier, voor het eerste gedeelte (taal-
wetensch. gedeelte, litteratuur Middeleeuwen
en 16e eeuw) van de akte M. O. (B.) voor
Fransche taal en letterkunde.
De heer P. N. Leguit, van Alkmaar, is
geslaagd voor het examen aan de G. A. van
Swieten tuinbouwschool te Frederiksoord.
NEDERLANDSCH ONDERWIJZERS-
GENOODSCHAP.
In de vergodering van het Nederlandscli
Onderwijzers Genootschpa te Daventry ge
houden werd aangenomen de motie Leeuwar
deradeel, waarin wordt besloten het rapport
inzake de pocificatie terug te zenden naar het
hoofdbestuur met het verzoek het alsnog in
de afdeelingen aan de orde te stellen om het
dan in 1931 te behandelen. Eveneens werd
aangenomen een motie van Den Haag, waar
in werd uitgesproken, dat slechts de openbare
school door het N.O.G. mag worden gepro
pageerd en dat de leden individueel de pro-
poganda zoo ijverig mogelijk moeten steunen.
Aangenomen werd een voorstel van de af-
lang de ster van de programma's in de Ber-
lijnsche Wintergarten en het Londensche
Alhambra.
Het jonge meisje trad in Frankrijk ook
voor de film op.
Conchita Montenegro, is een buitengewoon
type. Zij bezit de exotische en karakteristieke
schoonheid van de Spaansche vrouw en be
roemt zich erop, door alle bekende schilders
uit haar land te zijn Vereeuwigd.
BIOGRAFIE CLARENCE BROWN.
Clarence Brown behoort zonder eenigen
twijfel tot de knapste Amerikaansche regis
seurs. Wanneer er in Amerika wat nogal
eens gebeurt een prijsvraag of een enquête
wordt gehouden in het genre van „Wie zijn
de beste regisseurs", dan kan men er zeker
van zijn, dat Brwon vele malen genoemd
wordt. Toch waren de ambities van dezen,
op 10 Mei 1890 geboren, filmman aanvanke
lijk weinig in de richting van zijn huidige
beroep. De romantische ontwikkeling van de
electriciteit trok hem sterk aan en na zijn
schooljaren liet Brown zich inschrijven als
student van de Tennessee Universiteit, waar
hij' electriciteit en werktuigkunde studeerde.
Merkwaardig is wel, dat dit niet geheel in
overeenstemming met de wenschen zijner
ouders was, die hem gaarne naar het
tooneel hadden zien gaan. Juist de omge
keerde wereld dus! De jeugdige Clarence
studeerde met veel ambitie, haaide snel zijn
diploma's en kwam terecht in de automobiel
en motor-branche. Bij verschillende groote
fabrieken* werkte hij eenige jaren, richtte
toen de Brown Motor Car Cy. op en het ging
hem goed. In dien tijd werd echter de inge
nieur een geestdriftig bioscoopbezoeker en
dit, toen nog nieuwe bedrijf, interesseerde
hem zoodanig, dat hij zijn zaken eraan gaf
en naar New York trok. Het geluk was met
hem. De World Filip Cy. engageerde hem als
'assistent regisseur eri in 1915 begbn hij zijn
filmcarrière in Fort Lee, waar Maurice
Tourneur de film Trilby maakt met Brown
als assistent.
- las*» m M ffife.
deeling Zaandam, luidende als volgt: De AR
gemeene vergadering draagt het hoofdbe-
stuur op bij de regeering met kacht aan te
dringen op een zoodanige regeling van over
leg met overheidspersoneel, dat uitsluitend
het werkelijke onderwijsbelang als leiddraad
zal gelden bij de samenstelling van werkwij
ze en doelstelling.
Voorts werd aangenomen een motie van het
Hoofdbestuur, waarin er bij de regeering op
wordt aangedrongen het georganiseerd over
leg te reorganiseeren, in dien zin, dat ook aa£j
de onderwijzers g'organiseerd overleg met if'*
regeering voor alle zaken, het onderwijs b
treffende, wordt verzekerd.
Tot besluit wordt Vrijdag een uitstapje g
maakt naar Lochem en Barckem.
PREDIKBEURTEN.
Zondag 3 Augustus.
Groote Kerk, voorm. half elf, Ds. Baar.
(Vredes-Zondag). Avond 6 uur, Ds. Hak.
Kapel, voorm. 10 uur, Ds. Hak.
Evangelisch-Luthersche Kerk, vm. 10.30
uur, geen dienst.
Doopsgezinde Kerk, vobrm. 10.30 uur,
Ds. T. F. Milatz, van IJmuiden.
Remonstrantsch-Qereformeerde Kerk, vm.
10.30 uur, geen dienst.
Gereformeerde Kerk, voorm. 10 uur, Ds.
H. J. Kampherbak te Heerjansdam. Avond
5.30 uur, dezelfde.
Collecte Zuiderzeecomité.
Hersteld Apostolische Gemeente, Tous-
saintstraat. Voormiddag 10 uur en nam. 4.30
uur en Woensdagavond 7.30 uur dienst.
LEGER DES HEILS.
Zaterdagavond a.s. Openluchtsamenkomst
op de Steenenbrug.
Zondagmorgen 7 qur, Bidstond.
10 uur Heiligingsdienst.
Nm. 3.30 uur Openluchtsamenkomst bij
den Kattenberg.
's Avonds 8 uur groote Heilsdemonstratie.
UIT DE OMGEVING. "ïc*"
Herv. Gemeenten.
AKERSLOOT, geen dienst. N
BERGEN, 10 uur, Ds. Westra, van Alk
maar.
Rechtz. Ned. Herv. Evangelisatie ',Ma-
ranatha", voorm. 10.15 uur, ds. C. J. Jörg,
van Steenwijk.
Vrije Evangelische gemeente, Komlaan
12 huize Berkenhof, voorm. 10.15 uur 'J. J.
Ruijs, avond 8 uur J. J. Ruijs.
Gereformeerde Kerk, 10 uur en nam. 3.30
uur, Prof. L. Lindeboom, van Kampen.
BERGEN AAN ZEE, geen dienst.
EGMOND AAN ZEE, 10 uur, Ds. Roo-
bol.
Vrije Evang., Zondagavond in „Welgele
gen" vlak bij 't strand te 4.45 uur, J. J.
Ruijs.
EGMOND AAN DEN HOEF, 10.30
uur, Ds. Nobel.
GROOTSCHERMER, 9.30 uur, Ds. Roo-
ker.
GROET, Vrije Evang. gemeente, zaal van
K. Pijs, Zondagavond 7 uur, Zomertijd, de
heer C. v. Hekeren, van Oterleek.
HEILOO, 10 uur, Ds. Bax.
Gebouw „Kunst en Sport" inplaats van
het evang. lokaal 10 uur de heer A. Don
kers, van Zaandijk.
KOEDIJK, geen dienst.
LIMMEN, nm. 7 uur, Ds. Deetman.
OTERLEEK, 10,30 uur, Ds. Boerendonft
OUDORP, geen dienst.
OUDKARSPEL, T0.30 uur, Ds. 'Jellema.
OUDE NIEDÓRP, avond 8 uur, Ds. Zil*
linger Molenaar.
DE RIJP, 10 uur, Ds. Rooker.
SCHERMERHORN, geen dienst.
STOMPETOREN, 10.30 uur, Ds. Heep.
Evangelisatie, 3.15 uur, de heer E. L. dè
Witt, van Noordwijk aar. Zee.
SCHOORL, 2.30 uur Hagepreek, Ds. A'.
J. P. Boeke. Kerk en Vrede en de Jeugdher
berg-beweging. Koorzang.
UITGEEST, 10 uur, Ds. van Peursem.
Herdenking van den Vredes-Zondag.
Evangelisatiegebouw „Sedeur" Zondag
morgen 10 uur, de heer G. G. Vrouwwerff,
van Heemstede.
Woensdagavond 730 uur bijbelbespre
king door "den heer A. Donker, van Koog
aan de Zaan.
VEENHUIZEN. vm. 10 uur, ds. Deetman.
WARMENHUIZEN, 10.30 uur, Ds. Zil-
linger Molenaar.
Tourneur was een zeer bekwam cineast, die
zijn hulp op hoogen prijs stelde. Zes jaar
bleven zij samenwerken, toen kwam de oorlog
en de ex-ingenieur werd ingelijfd bij de lucht-
vaartafdéeling en hoewel hij geen actief oor
logsvlieger werd, oogstte hij toch als instruc
teur veel succes.
Kort na den wapenstilstand keerde hij
weer naar Hollywood terug. Een kort enga
gement als regisseur bij United Artists volg
de, toen werd hij regisseur bij de Metro. Zijn
eerste film „The great redeemer" bezorgde
hem een lang contract. Het aardige van deze
film was, dat het scenario geschreven was
doorJohn Gilbert, die toen nog geen
acteur, maar journalist en scenarist was.
Daarna volgde The goose woman, Kiki en
De adelaar met Rudolf Valentino. Toen in
1924 de Metro oploste in Metro Goldwyn
Mayer was Brown een der eersten, die een
engagement kreeg en het aantal films, dat hij
sedert dien maakte is zeer respectabel. De
meeste roem verwierf hij met diverse Greta
Garbo-films. Hij maakte o.a. de zwijgende
films Zwakheid, Uw naam is vrouw en Een
vrouw van eer, terwijl hij ook de beide spre
kende films van de Zweedsche Anna Chris-
tie en Romance regisseerde. Verder maakte
hij o.a. nog de groote film Goud en de eerste
talkie van Lewis Stone en Peggy Wood:
„Liefdeslied".
Clarence Brown is nog steeds een enthou
siast vlieger. Hij heeft een eigen toestel en
maakt geregeld vluchten. Laatst heeft hij de
eerste copie van de film Romance zelf per.
vliegtuig van Hollywood naar New-York ge
bracht. i
Brown stelt zeer veel belang in architec
tuur, bezoekt geregeld tooneelvoorstellirigen
en is een groot hondenliefhebber. Hij is de
man geweest, die in Hollywood de eerste
windhondenrennen organiseerde. Zelf houdt
hij er zes honden op na.