mmairscli! CooraiL Buitenland Filmsiieuwsi Kerk en schoei Honderd fwei en dsrtigsfi Jaargang. Vrüdag I Augustus KLEINE BEURZEN EN GROOTE BEURZEN. *0. 179 1930. DUITSCHE PAPIERHANDELAREN BEDROGEN. Het Duitsche Gezantschap te Kopenhagen heeft de politie attent gemaakt op een Deensch papierhandelaar, zekeren Olaf Chris- tiansen, die een groot aantal Duitsche koop lieden heeft opgelicht. In alle gevallen had hij goederen op crediet uit Duitschland ont vangen en deze verkocht zonder ooit af te rekenen. In totaal heeft hij zich op deze wijze 18.000 Mark toegeëigend. In zijn kantoor trof men liefst 375 maanbrieven uit Duitsch land aan. KINDERVERLAMMING IN FINLAND. Uit Stockholm wordt aan de „Voss. Z." gemeld, dat in het Zuidelijk deel van Finland een ernstige kinderverlammings-epidemie is uitgebroken, die reeds een groot aantal slachtoffers heeft gemaakt. In verschillende gemeenten moesten de volksscholen in zieken huizen worden veranderd. Ook uit het Noordelijk deel van Zweden sorden gevallen gemeld. BEKEND DUITSCH FABRIKANT GEARRESTEERD. Verdacht van verduistering en oneerlijke praktijken. De oprichter en president-directeur van de tekende IJzerconstructie-fabrieken Honnef Werke A. G. te Lahr-Dinglingen, Hermann Honnef, alsmede diens roon Heinz Honnef, die eveneens in het bedrijf werkzaam was, zijn onder verdenking van oneerlijke hande lingen en het plegen' van verduisteringen ge arresteerd. Een firma te Stuttgart had aan de Honnef Werke ijzer geleverd voor een bedrag van 200.000 Mk, dat niet betaald was, terwijl bij een onderzoek voor een waarde van 30.000 Mk van de levering verdwenen was. Eerst trachtten de firmanten de schuld hiervan op het personeel te schuiven, doch in den loop van het onderzoek werd de verden king tegen Honnef zoo sterk, dat hij in ver band met het gevaar voor ontvluchting werd gearresteerd en in het Huis van Bewaring te Lahr werd opgesloten. DE KINDERVERLAMMING EPIDEMIE IN ELZAS-LOTHARINGEN. In verband met de verdere verspreiding van de gevallen van kinderverlamming in Elzas-Lotharingen heeft het Fransche mini sterie van oorlog de voor het midden van Augustus aangekondigde groote luchtma- noeuvres in de omgeving van Metz, waaraan de luchtafweer-regimenten en een groot aan tal bombardementsvliegtuigen zouden deel nemen, afgelost. Ook het opkomen der reservisten, die voor herhalingsoefeningen naar Hichthausen en Metz waren opgeroepen, is voor onbepaal- den tijd uitgesteld. DE PARTIJTWISTEN IN BRAZILIË. Naar aanleiding van den moord op Joao Pessoa. De heer Pessoa, rechter in het Permanente Hof van Internationale Justitie in Den Haag, oud-president van Brazilië, een neef van den dezer dagen vermoorden gouver neur van den Braziliaanschen staat Para hyba, den heer Joao Pessoa, heeft aan het Haagsche correspondentiebureau eenige mededeelingen gedaan omtrent de oorzaken van het tusschen Parahyba en de federale regeering ontstane conflict. Zijn mededeelin gen, gedaan naar aanleiding van een door de Braziliaansche regeering verzonden pers communiqué, waarin de moord op Pessoa een gevolg Van plaatselijke politieke harts tochten wordt genoemd, geven een kijk op de zonderlinge politieke methoden die in Zuid- Amerika nog wel wordengevolgd. Daarom maken wij, zegt het Hbld., er van melding, al moeten we op den voorgrond plaatsen, dat HUN EERSTE WERK VOOR DE CAMERA - Niemand wordt als filmster geboren. De meesten moeten van onder af beginnen en het is wel aardig om nu eens te lezen, wat het eerste werk voor de camera was van hen, die nu een wereldnaam bezitten. Buster Keator. trad op in een '■omische twee-acter van Fatty Arbucle en zijn eenige taak was om van een fiets te vallen. Lpn Chaney begon als figurantcowboy in een Wild West-film en Norma Shearer trad aller eerst dn een koor van dansmeisjes op. Greta Garbo's eerste kennismaking met de camera dateert nog uit den tijd, dat zij in een Stoclcholmsch warenhuis werkte. Zij vervulde een zeer bescheiden rol in een reclamefilmpje, dat van de hoedenafdeeling, waar ze toen werkte, gemaakt werd. Ramon Novarro maakte ook als figurant met de camera ken nis en Raquel Torres was ouvreuse bij Sid Grauman's Chinese Theatrt en werd opge merkt toen zij bij een première, die verfilmd werd. toevallig vlak voor de lens kwam te staan. Dat bezorgde haar een hoofdrol in „Witte Schaduwen". ROBERT MONTGOMERY. Een jong acteur, die meer en meer op den voorgrond komt is Robert Montgomery, die kersversch van het tooneel naar de Metro Goldwyn filmstudio's overgeplant nu reeds een record sloeg. Hij trad namelijk in 1 lA jaar tijd op innegen films en had, zoo niet de voornaamste, dan' toch in alle negen een belangrijke rol. Men kan dezen aardigen acteur in de komende maanden in ons land aanschouwen en vier films: The Big House, Untamed, De Verboden Vrucht en Free and Easy. OVER LON CHANEY. „Als het moet dan moet het". Dat is jarenlang het antwoord van Lon chaney geweest, als men hem vroeg of al die ingewikkejfie vermommigg§n hgefj pqqjt ,.ejy£ wij deze eenzijdige voorstelling niet kunnen controleeren en wij haar dus voor rekening van den Braziliaanschen rechtsgeleerde moeten laten. Volgens den heer Pessoa dan hadden zkh bij de presidentverkiezing van Maart drie staten, n.1. Rio Grande do Sul, Minaeo öeraes en Parahuba tegen den candidaat verklaard, die door den vroegeren Brazi liaanschen president was aangewezen. Die weigering zou den bondpresident aanle'ding hebben gegeven tot repressa i ic -;i a a trcgeleu tegen deze staten. In Parahyba begonnen een pari' maanden voor de verkiezingen de vrienden van den bondpresident wapens en munitie bijeen te brengen en kort voor de verkiezing maakten ze zich van eenige plaatsen meester. Ze dreigden den gouverneus Pessoa af te zetten. Deze nam daarop maatregelen van tegen weer, maar de president der republiek gaf toen last Parahyba te blokkeeren ten einde te beletten, dat de gouverneur zich het noodige oorlogsmateriaal kon verschaffen, dat intus- schen den opstandelingen vrijelijk werd ver strekt. Volgens rechter Pessoa werden op het bij de opstandelingen in beslag genomen oorlogstuig de merken van de munitiefabrie ken der bondsregeering gevonden. Gouverneur Pessoa wist echter den op stand te bedwingen en was den toestand vrij wel meester toen hij te Pernambuco werd vermoord. Aldus rechter Pessoa, wiens relaas nu wel een antwoord van de Braziliaansche bondsregeering zal uitlokken. Ik was niet van plan een hoed bij haar te koopen, wou alleen maar eens zien wat voor modellen in de étalage nu weer door de phantasie waren uitgevonden zag make lij, die de grootste smakeloosheid verried: burgerlijke stillevens van georgette, vilt of fluweel, alles even bijgeloovig, tam en zwart, de smaak der provincie slaafs gevolgd. Parijs scheen voor de modiste van dit Fransche stedeke niet te bestaan; met de hardnekkig heid eener Savoyaardsche hield het vast aan de kleinburgerlijke traditie. De modiste merkte mij nauwelijks op, toen ik binnentrad, bezig als ze was met een klein, schuchter vrouwtje te hypnotiseeren, dat vóór een spiegel zich te tooien meende met een dezer monsterlijke hoedjes. Groote op winding hing er in de lucht. Zij was met die soort electriciteit geladen, die bijna van elke wouw uitgaat, als ze een japon of een hoed koopt een stroom, een soort van hoog spanning, precies als in de oogenblikken van uiterste verliefdheid. En er is ook verliefd heid op het begeerde voorwerpen, waarvan men droomt, dat het zal vermooien en ver jongen. Er is siddering in de handen, koorts- i glans in de oogen, een gevangen-zijn, een overgave aan japon en hoed, dat menigen man, die een dame voor de eerste maal bij den inkoop vergezelt, in groote verbazing brengt „Kende ik haar dan zoo weinig?" moet hij zich onwillekeurig afvragen. En werkelijk, als men een vrouw liefheeft en haar nader wil leeren kennen, moet men met haar gaan naar hoedenmaakster of naai ster. Zij is heten zij is het toch niet meer: zij is plotseling een kind geworden. Mis schien dat ze voor den man het kind maar speelt, als het aankomt op betalen. Zij heeft instinctmatig het gevoel, dat zij' hem voor dat geld iets moet bieden. Hoe duurder jurk en hoed, des te schattiger de glimlach, des te meer zai zij de ware verrukking verdrijven om den man het geschenk, dat hij haar doet, terug te schenken. Toen ik de in de lucht aanwezige span ning in den winkel der hoede-juffrouw speur de, nam ik ijlings een stoel en hield een krant voor mijn gezicht, met die gelaten rust van den mensch, die niet anders kan doen dan wachten. Maar de modiste dacht er blijkbaar ook heelemaal niet aan om ter wille van mij haar prooi los te laten. Zij scheen inderdaad bijzonder eigenzinnig te zijn, koppig als de houten kop, die ginds, in twee stukken ge spalkt voor het rekken van den hoed-vorm, aan de toonbank geschroefd stond. Met de listigheid van boerevrouw probeerde zij een ouwerwetsch.cn klokhoed van zwart satijn haar cliënte aan te smeren, glipte steeds nadeel brachten. Hoe vaak speelde hij niet met opgebonden beenen, verminkte armen, verbleekte oogen en wat al meer. „Als het moet dan moet het". Men kan wel zeggen, dat dit devies de lijfspreuk van de grooten karakterspeler is. Zijn onver schilligheid, als het over physieke ongemak ken gaat grenst aan het ongelooflijke. Dat komt, omdat Chaney zoo met hart en ziel acteur is. Hij speelt de rol niet, maar hij i s het karakter, dat hij uit wil beelden. De Metro Goldwyn Mayer-ster is zonder twijfel een der interessantste figuren van filmland. Hij kent het bedrijf als geen ander. Niemand kan beter schminken dan hij, maar niemand heeft ock meer verstand van technische tooneelkwesties, van changeeren, belichten, bouwen en timmeren. Lon Chaney is in de eerste plaats een practicus. Dat heeft hij in zijn jonge jaren geleerd, toen hij veler lei ambachten uitoefende, die allen in direct verband tot het tooneelbedrijf stonden. Hij was vaak requisiteur, souffleur, acteur, ba- gagemeester en administrateur tegelijk. Er waren stukken, waarin hij vier verschillende rollen speelde, zonder dat het publiek het merkte. Ja, opmaken, dat heeft Lon Chaney altijd buitengewoon goed' gekund. En ook zijn stem veranderen. Dat komt hem nu goed te pas en in zijn eerste sprekende film zal men Chaney dan ook met niet minder dan vijf verschillende stemgeluiden kunnen hoo- ren. Deze film Het Gevaarlijke Trio werd reeds vroeger zwijgend uitgebracht. Chaney is in de studios verreweg de popu lairste acteur. Er is bijna niemand, die hem Mr. Chaney noemt. De meesten spreken hem aan met Lon. En ieder heeft eerbied voor zijn kolossak energie. Zijn leven is: werken. Met hart en ziel. Veel liefhebberijen houdt hij er riet op na. Wat visschen, knutselen en photo- grafeeren maar voor het overige is zijn vak overheerschend. MUZIEK UIT NIEUWE FILMS. Voor hen, die belang stellen in muziek of gramofoonplaten uit de nieuwe films druk ken taaj h^rpjjdejr ejep lijfje af van de mu- weer opnieuw het dingover haar hoofd als een vóor-historisdhe helm uft den staal- en kanonnentijd. Haar scherpe trekken werden geen oogenblik verzacht door den nfétier- glimlach; gestreng en autoritair trachtte zij het koopstertje te overmeesteren. Dit per soontje, een arm, klein werkman's vrouwtje, trippelde, op haar oude schoentjes, onophou delijk van den spiegel naar haar man, die op een stoel in den achtergrond van den win kel zat. Hij er als iemand, die reeds lang zich in gedu'-. geoefend heeft: want niets verveelt den pi nitieven man meer dan Eva's aankoop van een kleedingstuk. Met de bei de, grove handen over de knieën had hij zich reeds aan zijn noodlot overgegeven, n.1. om binnen enkele minuten 92 franken te moeten betalen. De hemel mag weten, wat hij eigen lijk verdiende! In ieder geval, de 92 franken beduidden een vermogen voor hem. Achter zijn bekommerd voorhoofd danste het cijfer op en neer: men kon het duidelijk zien 92 franken! Bijna 100 Maar zijn vrouw, zijn lief, klein vrouwtje moest dien hoed heb ben; van zoo'n hoedje hangt nu eenmaal het heil eener vrouwenziel af. Elke paar minuten liep ze naar hem toe, met verheerlijkte, half bezorgde, half boven- aardsche uitdrukking op haar gezichtje. Hare oogen zagen hem nauwelijks; in haar oogen was de hoed. De afschuwelijke hoed uit den staal-tijd. „Wat vindt jij nu eigenlijk? 92 franken!" smeekte ze, bezwerend. Zij zag in haar verbeelding haar man vóór zijn machine, in zweet: wilde ze eigenlijk de- stem van haar geweten overstemmen? „Wat zal ik zeggen, schat!" antwoordde hij en draaide zijn verschoten pet in de han den rond. „Koop het maar!" Dit: „koop het maar!" kan ik helaas niet schilderen; het was zoo aandoenlijk goedig, van een onbaatzuchtige grootmoedigheid, die niet aan zichzelf denkt en stilzwijgend voor 92 franken overwerk zal doen, het uur 8 frank „Maar 92 frank!" „Ja, ja, ik weet 't! Maar koop het maar, lieveling!" Mij schoten de tranen in de oogen. Dit „koop het maar!" hield een zoo roerend offer in. Plotseling hervond het vrouwtje zichzelf; als verlicht trad zij van den spiegel terug, als wilde zij zich van de suggestie, die het hoedje uitoefende, bevrijden. Luid riep ze uit: „Neen, meer dan 90 franken kunnen we niet betalen!" „Onmogelijk!" zei de Savoyaardsche, „ab soluut onmogelijk! Kijk toch eens wat een werk er aan dit model zit!" En zij wees op vier belachelijke, pretentieuse dorpsplooitjes. „Nergens krijgt u het goedkooper zeer soliede een koopje!" aldus ging het ver der. „Neen, meer dan 90 franken betaal ik niet". En het vrouwtje klampte zich aan die twee franken als aan een reddingsplank vast. Ik overlegde bij mezelf of ik haar misschien zou vragen, die 2 franken van mij te willen aan nemen. 2 frankenneendat was als een aalmoesdan liever den heelen hoed! Maar dat zou ze stellig als een beleediging beschouwen. „Mijn prijzen zijn vaste prijzen!" hield knorrig de verkoopster aan. „In geen geval ga ik er beneden". Ik had haar om dat eigenzinnige, van recht willen hebben met twee franken, wel kunnen wurgen. Doch zie, daar beging zij een stra tegische fout; zij verdween één oogenblik in den achterwinkel om een naai-meisje iets te zeggen. Dit oogenblik gebruikte het vrouwtje om mij, hulp-zoekend, aan te zien: „92 frankenfluisterde ze. „Ja", hitste ik aan, „veel te veel". Meteen kwam de hoedemaakster ter-ag. De heilige op den stoel op den achtergrond zei plotseling: „Neem dien toch maar voor 92 frank, lie veling!" De modiste tornde reeds in vollen triomf het etiketje los. Het vrouwtje kon zooveel edelmoedigheid van den kant van haar man niet aan. Instinctief zei ze, met een laatsten blik op den hoed, den zin, die haar van den koop redden zou: „90 of heelemaal niet!" En met heldenmoed voegde zij nog er aan toe: zieknummers, welke ten gehooren worden ge bracht in de Metra Goldwyn Meyer films van de productie 19301931. Hollywood Revue (Alle M.G.M.-sterren) Singin'n in the rain; Your mother and1 mine; Orange blossom time; Gotta Feeling for you; Nobody but you en Low down rhythm. Chasing Rainbows (Holl. titel: Lucht- kasteelen. Hoofdrollen Bessie Love en Char les King): Happy days are here again; Lu- cky me, lovable you en Love ain't nothin but the blues. The Rogue Song (in ons land uit te bren gen onder den titel Zigeunerliebe. Hoofdrol: Lawrence Tibbett): When I'm looking at you; The roguesong The narrative. Devil May Care (Holl. titel: De vaandrig van den keizer. Hoofdrol Ramon Novarra): Charming; March of the old guard; She- pherd's serenade; If het cared; Bonjour, Louie; en Pompadour. Free and Easy (Buster Keaton): Free and easy. Hallelujah (all-negro): Waiting at the and of the road, Swanee Shufle. Dynamiet (Kay Johson, Charles Bickford): How am I to know. Untamed (Joan Crawford): The chant of the jungle en That wonderful something is love. Our modern Maidens (De wonderlijke bruid. Hoofdrol Joan Crawford): I've waited a lifetime.for you. Navy Blues (Marine'pronkstukken. Hoofd rol William Haines): Navy blues. CONCHITA MONTENEGRO. Conchita Montenegro,een zeventienjarige danseres van groote bekendheid in haar va derland: Spanje, heeft een contract met Me tro Goldwijn Mayer geteekend. Conchita komt uit Bilbao en op dertienjarigen leeftijd begon zij haar carrière als danseres. Na in de voornaamste theaters van Madrid en Bar- celona te zijn opgetreden oogstte zij in Pa rijs groote successen in het Empire en in Qjygipia. Daarna ms zy eenige ©MSÉS „Trouwens, tóch al véél te duur!" Met een onvoorziene beweging nam zij haar man bij den arm en verliet den winkel. De verkoopster was doodsbleek geworden. Wat voor een nederlaagIn plaats dat zij de klant had kunnen bedotten, voelde zij zich zelf met haar kostbaren tijd bedot. Een paar schimpscheuten, als steenen, werden het paar achterna gezonden. Mij echter, in wie ze de stille tegenstandster speurde, wierp ze een boozen, vijandigen blik toe; zelfs iets aan mij verdienen, begeerde ze niet meer, zóó kwaad was ze! Ze beduidde mij, plompweg, den hoed niet te kunnen maken, dien ik wenschte en waarvan ik het ontwerp terug begeerde. Eenmaal buiten, tuurde ik nog lang het jonge vrouwtje na, dat aan den arm van haar man het kleine provincie-straatje afliep. De hoedenmaakster en het vrouwtje zullen dezen nacht stellig geen oog dicht kunnen doen. Hoe lief was mij het kleine vrouwtje! Eenige dagen later, in het Parijsche salon der bekende modiste Le Monnier, sloeg de Amerikaansche milliardaire, mevrouw V., lang, mager en zonder temperament, haar herfsthoedjes in. Haar man geeuwde, hevig verveeld, in een stoel. Mevrouw V. had reeds een zestal hoeden met enkele bérets naast zich gestapeld. Toen ik binnenkwam was ze juist bezig met het tiende model, een geraffi neerd, Egyptisch-afgericht vilthoedje met voile, dat den voorbijganger een sphinx moest schetsen, terwijl het toch niets anders dan het koude, afgeleefde gezicht van me vrouw V. verborg. „Hoe vindt je dit, liefste?" keerde zij zich tot haar man. „Heel goed!" gromde hij terug. Ook exemplaar negen en tien verkregen het stempel: „Very well!" Mevrouw V. stond onverschillig op. Zi] kende de prikkelende opwinding van inkoo- <pen-doen reeds lang niet meer. Hare millioe- hen hadden haar het mooiste: het wenschen, ontnomen. Meneer V., een echte gentleman, nam in het voorbijgaan, galant, een uit bon te fluweelstukjes cubistisch in elkaar gedraai de toque van den hoeden-standaard. Het al lernieuwste. „Neem deze ook nog, lieve!" zei hij. Zoo dra hij geld mocht uitgeven, verveelde hij zich iets minder. „All right!" beaamde mevrouw V. Een chèque aan de kas regelde de zaak zonder emotie. Ik tuurde hen na. „Koop het maar, lieveling!" „Neem deze ook nog, lieve!" Ze dreinden in me na, die paar zinnetjes, die vertelden van een hoedje en van het le venslot... Te Amsterdam zijn geslaagd voor het examen nuttige handwerken de dames G. E. G. Schrikker te Grootebroek, H. E. Relervoort te Bergen en B. P. Swart te Sijbekarspel. Mej. K. Brouwer alhier is te Utrecht geslaagd voor het examen Fransch l.o. Gisteren slaagde aan de Universiteit te Utrecht de heer W. Vermeulen, leeraar r.k. lyceum alhier, voor het eerste gedeelte (taal- wetensch. gedeelte, litteratuur Middeleeuwen en 16e eeuw) van de akte M. O. (B.) voor Fransche taal en letterkunde. De heer P. N. Leguit, van Alkmaar, is geslaagd voor het examen aan de G. A. van Swieten tuinbouwschool te Frederiksoord. NEDERLANDSCH ONDERWIJZERS- GENOODSCHAP. In de vergodering van het Nederlandscli Onderwijzers Genootschpa te Daventry ge houden werd aangenomen de motie Leeuwar deradeel, waarin wordt besloten het rapport inzake de pocificatie terug te zenden naar het hoofdbestuur met het verzoek het alsnog in de afdeelingen aan de orde te stellen om het dan in 1931 te behandelen. Eveneens werd aangenomen een motie van Den Haag, waar in werd uitgesproken, dat slechts de openbare school door het N.O.G. mag worden gepro pageerd en dat de leden individueel de pro- poganda zoo ijverig mogelijk moeten steunen. Aangenomen werd een voorstel van de af- lang de ster van de programma's in de Ber- lijnsche Wintergarten en het Londensche Alhambra. Het jonge meisje trad in Frankrijk ook voor de film op. Conchita Montenegro, is een buitengewoon type. Zij bezit de exotische en karakteristieke schoonheid van de Spaansche vrouw en be roemt zich erop, door alle bekende schilders uit haar land te zijn Vereeuwigd. BIOGRAFIE CLARENCE BROWN. Clarence Brown behoort zonder eenigen twijfel tot de knapste Amerikaansche regis seurs. Wanneer er in Amerika wat nogal eens gebeurt een prijsvraag of een enquête wordt gehouden in het genre van „Wie zijn de beste regisseurs", dan kan men er zeker van zijn, dat Brwon vele malen genoemd wordt. Toch waren de ambities van dezen, op 10 Mei 1890 geboren, filmman aanvanke lijk weinig in de richting van zijn huidige beroep. De romantische ontwikkeling van de electriciteit trok hem sterk aan en na zijn schooljaren liet Brown zich inschrijven als student van de Tennessee Universiteit, waar hij' electriciteit en werktuigkunde studeerde. Merkwaardig is wel, dat dit niet geheel in overeenstemming met de wenschen zijner ouders was, die hem gaarne naar het tooneel hadden zien gaan. Juist de omge keerde wereld dus! De jeugdige Clarence studeerde met veel ambitie, haaide snel zijn diploma's en kwam terecht in de automobiel en motor-branche. Bij verschillende groote fabrieken* werkte hij eenige jaren, richtte toen de Brown Motor Car Cy. op en het ging hem goed. In dien tijd werd echter de inge nieur een geestdriftig bioscoopbezoeker en dit, toen nog nieuwe bedrijf, interesseerde hem zoodanig, dat hij zijn zaken eraan gaf en naar New York trok. Het geluk was met hem. De World Filip Cy. engageerde hem als 'assistent regisseur eri in 1915 begbn hij zijn filmcarrière in Fort Lee, waar Maurice Tourneur de film Trilby maakt met Brown als assistent. - las*» m M ffife. deeling Zaandam, luidende als volgt: De AR gemeene vergadering draagt het hoofdbe- stuur op bij de regeering met kacht aan te dringen op een zoodanige regeling van over leg met overheidspersoneel, dat uitsluitend het werkelijke onderwijsbelang als leiddraad zal gelden bij de samenstelling van werkwij ze en doelstelling. Voorts werd aangenomen een motie van het Hoofdbestuur, waarin er bij de regeering op wordt aangedrongen het georganiseerd over leg te reorganiseeren, in dien zin, dat ook aa£j de onderwijzers g'organiseerd overleg met if'* regeering voor alle zaken, het onderwijs b treffende, wordt verzekerd. Tot besluit wordt Vrijdag een uitstapje g maakt naar Lochem en Barckem. PREDIKBEURTEN. Zondag 3 Augustus. Groote Kerk, voorm. half elf, Ds. Baar. (Vredes-Zondag). Avond 6 uur, Ds. Hak. Kapel, voorm. 10 uur, Ds. Hak. Evangelisch-Luthersche Kerk, vm. 10.30 uur, geen dienst. Doopsgezinde Kerk, vobrm. 10.30 uur, Ds. T. F. Milatz, van IJmuiden. Remonstrantsch-Qereformeerde Kerk, vm. 10.30 uur, geen dienst. Gereformeerde Kerk, voorm. 10 uur, Ds. H. J. Kampherbak te Heerjansdam. Avond 5.30 uur, dezelfde. Collecte Zuiderzeecomité. Hersteld Apostolische Gemeente, Tous- saintstraat. Voormiddag 10 uur en nam. 4.30 uur en Woensdagavond 7.30 uur dienst. LEGER DES HEILS. Zaterdagavond a.s. Openluchtsamenkomst op de Steenenbrug. Zondagmorgen 7 qur, Bidstond. 10 uur Heiligingsdienst. Nm. 3.30 uur Openluchtsamenkomst bij den Kattenberg. 's Avonds 8 uur groote Heilsdemonstratie. UIT DE OMGEVING. "ïc*" Herv. Gemeenten. AKERSLOOT, geen dienst. N BERGEN, 10 uur, Ds. Westra, van Alk maar. Rechtz. Ned. Herv. Evangelisatie ',Ma- ranatha", voorm. 10.15 uur, ds. C. J. Jörg, van Steenwijk. Vrije Evangelische gemeente, Komlaan 12 huize Berkenhof, voorm. 10.15 uur 'J. J. Ruijs, avond 8 uur J. J. Ruijs. Gereformeerde Kerk, 10 uur en nam. 3.30 uur, Prof. L. Lindeboom, van Kampen. BERGEN AAN ZEE, geen dienst. EGMOND AAN ZEE, 10 uur, Ds. Roo- bol. Vrije Evang., Zondagavond in „Welgele gen" vlak bij 't strand te 4.45 uur, J. J. Ruijs. EGMOND AAN DEN HOEF, 10.30 uur, Ds. Nobel. GROOTSCHERMER, 9.30 uur, Ds. Roo- ker. GROET, Vrije Evang. gemeente, zaal van K. Pijs, Zondagavond 7 uur, Zomertijd, de heer C. v. Hekeren, van Oterleek. HEILOO, 10 uur, Ds. Bax. Gebouw „Kunst en Sport" inplaats van het evang. lokaal 10 uur de heer A. Don kers, van Zaandijk. KOEDIJK, geen dienst. LIMMEN, nm. 7 uur, Ds. Deetman. OTERLEEK, 10,30 uur, Ds. Boerendonft OUDORP, geen dienst. OUDKARSPEL, T0.30 uur, Ds. 'Jellema. OUDE NIEDÓRP, avond 8 uur, Ds. Zil* linger Molenaar. DE RIJP, 10 uur, Ds. Rooker. SCHERMERHORN, geen dienst. STOMPETOREN, 10.30 uur, Ds. Heep. Evangelisatie, 3.15 uur, de heer E. L. dè Witt, van Noordwijk aar. Zee. SCHOORL, 2.30 uur Hagepreek, Ds. A'. J. P. Boeke. Kerk en Vrede en de Jeugdher berg-beweging. Koorzang. UITGEEST, 10 uur, Ds. van Peursem. Herdenking van den Vredes-Zondag. Evangelisatiegebouw „Sedeur" Zondag morgen 10 uur, de heer G. G. Vrouwwerff, van Heemstede. Woensdagavond 730 uur bijbelbespre king door "den heer A. Donker, van Koog aan de Zaan. VEENHUIZEN. vm. 10 uur, ds. Deetman. WARMENHUIZEN, 10.30 uur, Ds. Zil- linger Molenaar. Tourneur was een zeer bekwam cineast, die zijn hulp op hoogen prijs stelde. Zes jaar bleven zij samenwerken, toen kwam de oorlog en de ex-ingenieur werd ingelijfd bij de lucht- vaartafdéeling en hoewel hij geen actief oor logsvlieger werd, oogstte hij toch als instruc teur veel succes. Kort na den wapenstilstand keerde hij weer naar Hollywood terug. Een kort enga gement als regisseur bij United Artists volg de, toen werd hij regisseur bij de Metro. Zijn eerste film „The great redeemer" bezorgde hem een lang contract. Het aardige van deze film was, dat het scenario geschreven was doorJohn Gilbert, die toen nog geen acteur, maar journalist en scenarist was. Daarna volgde The goose woman, Kiki en De adelaar met Rudolf Valentino. Toen in 1924 de Metro oploste in Metro Goldwyn Mayer was Brown een der eersten, die een engagement kreeg en het aantal films, dat hij sedert dien maakte is zeer respectabel. De meeste roem verwierf hij met diverse Greta Garbo-films. Hij maakte o.a. de zwijgende films Zwakheid, Uw naam is vrouw en Een vrouw van eer, terwijl hij ook de beide spre kende films van de Zweedsche Anna Chris- tie en Romance regisseerde. Verder maakte hij o.a. nog de groote film Goud en de eerste talkie van Lewis Stone en Peggy Wood: „Liefdeslied". Clarence Brown is nog steeds een enthou siast vlieger. Hij heeft een eigen toestel en maakt geregeld vluchten. Laatst heeft hij de eerste copie van de film Romance zelf per. vliegtuig van Hollywood naar New-York ge bracht. i Brown stelt zeer veel belang in architec tuur, bezoekt geregeld tooneelvoorstellirigen en is een groot hondenliefhebber. Hij is de man geweest, die in Hollywood de eerste windhondenrennen organiseerde. Zelf houdt hij er zes honden op na.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1930 | | pagina 9