Spaarboekjes
Vaderlandse^ SanF
AGENDA
RENTE 3
Sport
.kater
DE VELZERBRUG AANGEVAREN EN
ONTZET.
ALKMAAR.
Woensdag 20 Augustus.
7.30 uur: Cinema Americain: Geboorte
recht; Het Tegengif. Toegang eiken leeftijd
7.30 uur A. B. T.
jaar.
Chantage. Toegang 18
7.30 uur Victoria Theater: Het Lied van
<le Zuidzee. Toegang 14 jaar.
Donderdag 21 Augustus.
7.30 uur Cinema Americain: Geboorte'
recht; Het Tegengif. Toegang eiken leeftijd
7.30 uur A. B. T.: Chantage. Toegang 13
jaar.
7.30 uur Victoria Theater: Het Lied van
de Zuidzee. Toegang 14 jaar.
DRANKWET.
Heden is ingekomen een verzoek van J. Th.
DRIESEN, alhier, om VERLOF tot den ver
koop van alcoholhoudende dranken, anderen
dan sterken drank voor gebruik ter plaatse
van verkoop in het perceel FNIDSEN nr. 92
Binnen twee wekèn na dagteekening dezer
kan een ieder schriftelijk bezwaren tegen het
verleenen van dit verlof indienen.
Alkmaar, 20 Aug. 1930.
Burgemeester en Wethouders van Alkmaar,
WENDELAAR, burgemeester.
A. KOEL MA, Secretaris.
De Velzerbrug is gisteravond aangevaren
door het Grieksche stoomschip „Amazon",
dat van Amsterdam gistermiddag uit de
Houthaven is vertrokken. De brug :s dermate
ontzet, dat zij niet geopend kan worden.
De vaart in het Noordzeekanaal is daar
door gestremd. Een drietal schepen uit Am
sterdam ligt reeds voor de brug.
Ook het spoorwegverkeer over de brug is
stopgezet. Reizigers van IJmuiden naar Be
verwijk en omgekeerd moeten daarom via Uit
geest'en Amsterdam hun bestemming berei
ken. Of de brug weer spoedig kan functionee-
ren is momenteel nog niet te zeggen.
Omtrent de aanvaring van de Velser brug
vernamen wij nog nader, dat door den schok
het kwadrant, waarop de brug draait, van de
railing is afgeloopen. Dit kwadrant weer op
zijn plaats te brengen is een moeizaam werk.
Vermoedelijk zal nog een gedeelte van den
Woensdag met de herstelling heengaan. Na
deaanvaring zijn een vijftal z.g.n. „week-
booten" uit Amsterdam vertrokken. Gister
avond zou ook nog de „Lingestroom" van de
Hollandsche Stoombootmaatschappij naar
zee gaan. Vermoedelijk blijft het schip te
'Amsterdam, zoolang de Velser Brug niet kan
worden geopend. Andere groote schepen lig
gen niet op vertrek.
Wachtende schepen.
Een speciale verslaggever meldde uit Vel-
sen aan zijn blad:
Toen wij in den loop van den avond te Vel-
sen, aankwamen, waren van uit de verte al de
velé lichten te zien van de, aan de beide wal
kanten vastgemaakte schepen, welke voorloo-
pig gedwongen waren, hun reis te onderbre
ken. Daar aan het begin van de week vele
weekbooten vertrekken, was er juist een druk
verkeer in het kanaal.
Aan de overzijde, even voor de papierfa
briek der firma Smidt en Van Gelder lag het
Grieksche stoomschip „Amazon", dat om
kwart over vier uit de oude Houthaven ver
trokken was, en hoog op het water lag, daar
het ongeladen was. Aan stuurboordzijde was
te zien, dat eenige platen ontzet en ingedeukt
waren, tengevolge van de botsing met de brug
Overigens was aan het vrachtschip weinig te
bespeuren. Op het dek was niemand te zien,
en blijkbaar wachtte men aan boord kalm op
het verdere verloop van zaken.
Verder lagen aan deze zijde van de brug
nog de Goole-boot „Ouse" de Duitsche boot
„Astarte" uit Bremen, de Leith-boot „Stanis-
las", de Laverock" en nog een kolenboot.
Binnenkomende schepen, die tusschen
IJmuiden en Velsen stil lagen, waren de
„Erato" en „Aurora" van de Kon. Ned.
Stoomboot Mij., terwijl in de sluizen waren
de „Nigerian" en „Westphalia".
De uitgaande „Lingestroom" van de Hol
landsche Stoomboot Maatschappij heeft men
te Amsterdam nog kunnen ophouden.
Bij dit, voor de Amsterdamsche scheep
vaart zoo ernstig ongeval, mag het verwonde
ring wekken, dat de Amsterdamsche haven
meester eerst om half 10 toevallig van de
aanvaring vernam. Het contact tusschen de
Amsterdamsche voorhaven en Amsterdam
laat dus wel wat te wenschen over, sinds te
IJmuiden nog steeds niet voorzien is in de
vacature van den rijkshavenmeester.
De vorige rijkshavenmeester, de heer Bru-
tel de la Rivière, heeft er steeds op aange
drongen, dat te zijner beschikking een snel-
varenden motorboot kwam, voor meerdere
toezicht in het Noordzeekanaal. Ook hiervan
is nog niets gekomen.
Had men de havenautoriteiten hier eerder
gewaarschuwd, dat had men meer schepen
nog kunnen tegenhouden.
Luid geraas.
Onder de brug op den weg langs het
Noordzee-kanaal stonden vele nieuwgierigen
het geval te bepraten. Duidelijk was te zien,
dat de brug, welke thans nog gesloten, noch
geopend was, door de kracht van de aanva
ring in een vreemden stand was geraakt, en
over den voet van den middenpijler was heen
geschoven.
Op de brug gekomen bleek ons, dat het ge
vaarte, dat 140 ton weegt, ongeveer 20 c.M.
was weggedrukt.
Aan de zijde van Beverwijk waren de
spoorrails op de brug krom gebogen en was
ook een gedeelte van de brug zelve vernield.
Wel een bewijs met welk een vaart de aanva
ring heeft plaats gehad.
Ik zag, zoo vertelde ons een spoorbe
ambte, dat de brug reeds half open was, toen
er in de draaiende beweging plotseling eeni
ge treuzeling kwam vermoedelijk, omdat er
geen stroom was, tegelijkertijd kwam de
„Amazon", hoewel het sein op de brug nog op
onveilig was doorzetten.
Dat moest misloopen dacht ik, want ach
teruitslaan zou niets meer helpen. Daarvoor
was de afstand te klein.
Even later hoorde ik een luid geraas en zag
ik, dat het Grieksche schip tusschen de half
geopende brug en het gesloten gedeelte be
klemd zat.
Op de brug spraken wij ook den hoofd
ingenieur van den Rijkswaterstaat ir. G. Rede-
ker, onder wien het Noordzee kanaal ressor
teert, en die zeer snel ter plaatse was, ten
lè te zien, op welke wijze de stagnatie in
het scheepvaartverkeer zou kunnen worden
opgeheven.
Hij beschouwde de gevolgen van deze aan
varing als ernstig, daar het niet gemakkelijk
zal zijn, het geweldige zware gevaarte, dat
thans scheef tusschen de landhoofden zit,
weer in den goeden stand te krijgen, daar de
brug over de rollen heen is geschoven.
Pogingen om de brug te openen.
Gedurende den nacht en ook hedenmorgen
werden door den dienst van Weg en Werken
der Nederlandsche spoorwegen, maatregelen
genomen, om te trachten de gisteravond aan
gevaren spoorbrug bij Velzen verder open te
draaien, zoodat het scheepvaartverkeer zou
kunnen worden hersteld. Tot hedenmorgen
half twaalf was men hier echter niet in ge
slaagd. Aan beide zijden ligt thans een aan
tal schepen te wachten op doorvaart.
De pogingen om de brug open te krijgen
zullen heden worden voortgezet, maar voor
den avond zal het zeker niet gelukken het
scheepvaartverkeer te herstellen.
Het spoorwegverkeer is, zooals gemeld1,
gestremd en het laat zich aanzien, dat deze
stremming van langdurigen aard zal zijn.
Van het vervoer van reizigers en goederen
heeft de spoorweginspectie van het district
Alkmaar, waaronder de brug ressorteert,
speciale maatregelen genomen. De treinen
tusschen Beverwijk en Velzen zijn alle opge
heven. Tusschen beide plaatsen is door de
spoorwegen voor het vervoer van reizigers
een autobusdienst ingesteld. Reizigers voor
verdergelegen stations moeten over Amster
dam reizen.
Ook het vervoer van goederen, rijwielen en
baggage geschiedt via Amsterdam. Heden
morgen kwamen vele autoriteiten' te Velzen
aan, om den toestand in oogenschouw te
nemen en ter bespreking van de maatregelen
welke moeten worden genomen.
Behalve de ingenieur van Weg en Weiken
te Alkmaar, waren te Velzen ook aanwezig
de havenmeester van Amsterdam, de heer W.
N. v. d. Poll en de inspecteur van de scheep
vaart te Amsterdam, de heer C. v. d. Boom.
De stremming van het scheep
vaartverkeer.
Het scheepvaartverkeer in het Noordzee
kanaal ligt wat de groote vaart betreft, stil.
Er mogen geen schepen van Amsterdam ver
trekken om geen opstopping in het kanaal te
krijgen. De „Gelria" van de Kon. Holl. Lloyd,
die om 12 uur de reis naar Zuid-Amerika zou
aanvaarden, heeft dat vertrek voor onbepaal-
den tijd uitgesteld.
Hedenavond de brug weer op
zijn plaats.
Uit het onderzoek, ingesteld naar den toe
stand van de spoorwegbrug bij Velsen na de
aanvaring van gisteravond is komen vast te
staan, dat de brug uit haar rails geloopen is,
waardoor zij niet meer draaien kan Aan de
zijde van Amsterdam bedraagt de verschui
ving ongeveer 15 c.M. Men heeft thans
vijzels van groote capaciteit in den peiler van
de brug geplaatst om daarmee het gevaarte
weer op zijn plaats te brengen.
Ook aan de zijde van Velsen zijn vijzels
geplaatst. Daar de brug 1400 ton weegt,
schieten de werkzaamheden slechts lang
zaam op, doch er bestaat kans, dat de brug
hedenavond weer op haar plaats zal liggen.
Men zal dan de spil vastzetten en trachten
de brug weer te doen draaien. Het scheep
vaartverkeer zal dan zijn hersteld.
TOETREDING VAN DUITSCHLAND
TOT DE CONVENTIE VAN GENEVE
INZAKE EXECUTIE VAN BUITEN-
LANDSCHE SCHEIDSRECHTERLIJKE
VONNISSEN.
De Nederlandsche Kamer van Koophan
del voor Duitschland te Frankfort a. d. Main
deelt mede:
Duitschland is tengevolge van ratificatie
van de overeenkomst toegetreden tot boven
genoemde Conventie.
Dientengevolge kunnen in het buitenland
gevelde, scheidsrechterlijke vonnissen, indien
zij aan de door de Conventie gestelde eischen
voldoen, in Duitschland geëxecuteerd wor
den.
VERDRONKEN.
Gistermorgen vonden de gebroeders van
Beek te Sprang hun 64-jarige zuster voorover
hangende in de regenput. De ijlings ontboden
geneesheer dr. Winkelman kon slechts den
dood constateeren.
VERHOOGING INVOERRECHT OP
ERWTEN IN DUITSCHLAND.
Ter aanvulling van het bericht, waarin
werd medegedeeld, dat het invoerrecht op
consumptie-erwten met ingang van 21 Aug.
wordt verhoogd tot 15 Mk. per 100 k.g., ter
wijl het recht op voeder-erwten op 4 Mk.
ongewijzigd blijft, is thans, volgens mede-
deeling van den rijkslandbouwconsulent te
Berlijn, bekend gemaakt, dat tot de consump
tie-erwten worden gerekend in het algemeen
alle lichtgekleurde (vleeschkleurige, geelwitte
of lichtgroene) en als voedererwten alle don
ker gekleurde soorten.
In 'het bijzonder komen in aanmerking als
consumptie-erwten de in het Duitsch ge
noemde Pahlerbsen, Viktoriaerbsen, Mark-
erbsen, Zuckererbsen, de kleine gele erwten
(alle van de „pisum sativum") alsmede
vleesch- en lichtkleurige Kichererbsen (lathy
rus), de donkerkleurige Kichererbsen (cicer),
Kuherbsen (vigna), pelusken (pisum arvense)
en de donkerkleurige velderwten.
VERKEERSONGEVAL.
Gistermiddag reed een landbouwers
knecht met een span paarden over een
onbewaakten overweg van den spoorweg
Mechelen-Terneuzen, onder de gemeente
Axel, toen een trein aankwam en de
paarden greep. De knecht werd van den
wagen geslingerd en viel naast de loco
motief, doch bleef ongedeerd. De paar
den die eigendom waren van den land
bouwer Fr. Dekker Pzn. werden gedood.
De wagen en de tuigage werden be
schadigd.
MOND- EN KLAUWZEER.
De onderhandelingen tusschen
Denemarken en Duitschland.
Een Wolff-telegram uit Berlijn meldt, dat
de onderhandelingen tusschen Denemarken
en Duitschland over de invoerbeperkingen
wegens mond- en klauwzeer waarschijnlijk
Woensdag zullen beginnen.
Van Duitsche zijde nemen aan de onder
handelingen deel vertegenwoordigers van de
regeering, den gezondheidsdienst en het mi
nisterie van landbouw. Uit Denemarken ko
men drie veeartsen als deskundigen van het
departement van landbouw.
Men hoopt reeds Donderdag met de onder
handelingen gereed te komen.
DE ZUIDERZEEWERKEN.
Een bezoek van prins Hendrik.
Prins Hendrik is voornemens op 29
Augustus andermaal een bezoek te brengen
aan de Zuiderzeewerken, ten einde de vorde
ringen in oogenschouw te nemen.
KORTE BERICHTEN.
Een kindje van de familie v. d. W. aan
den Arnhemschen weg te Amersfoort, is on
der het rijden uit een auto gevallen. Met
zware hersenschudding is het kind naar
huis vervoerd.
Luchtvaart.
t 1o
Fa. De Lange S De ffloraaz,
Luehfvaart
EEN NON-STOP VLUCHT NAAR
MAROKKO.
De bekende lange afstandvlieger Bernard
is te Groydon aangekomen teil einde van
daar te starten voor een non-stop vlucht naar
Tenter (Marokko), een afstand van 1200
mijlen.
DE „GRAF ZEPPELIN".
Het luchtschip „Graf Zeppelin" is gisteren
na afloop van den tocht boven Zwitserland
te 16.55 uur vlot geland.
OVER DEN OCEAAN.
Een Britsch memorandum.
Het Ministerie voor Luchtvaart publiceerde
gisteren het memorandum in zake de trans-
atalntische luchtverbindingen, dat aan de
koloniale conferentie is voorgelegd. Het
memorandum herinnert aan de plannen, die
den Oceaan zulk een omvang heeft aangeno
men, dat het langzamerhand tijd wordt, het
te brengen op het terrein van de gereglemen
teerde luchtwegen. Het is, volgens het memo
randum, de bedoeling, dat wanneer met de
proefvluchten van de beide Britsche lucht
schepen voldoende ervaring is verkregen,
regelmatige diensten worden ingesteld tus
schen Cardingtou en Montreal en New York.
De route, die thans gevolgd wordt, is te zeer
afhankelijk van de weersgesteldheid in den
tijd van het jaar. Er zuilen daarom drie ver
schillende routes worden vastgesteld. Het
memorandum herinnert aan de patonen, die
met de Vereenigde Staten besproken zijn, om
tusschen New York en de Azoren op afstan
den van 300 zeemijlen drijvende luchthavens
in te stellen, terwijl dergelijke installaties ook
tussdhen de Azoren en Plymoutk aangebracht
zouden kunnen worden. Bij, wijze van proef
zou men een dergelijke constructie kunnen
vervaardigen, die men in een diepzee-gebied
voor anker zou kunnen leggen. Deze drijven
de luchthavens zouden moeten voorzien in
alle behoeften, waarin ook een gewoon vlieg
veld voorziet. Men zou er voorraden moeten
kunnen aanvullen en reparaties moeten 'kun
nen verrichten.
RESULTATEN DER K.N.I.L.M.
OVER JUNI 1930.
De maand Juni kenmerkte zich bij de K.
N.I.L.M. buiten 't toenemen van passagiers,
vracht en luchtpostvervoer (dit bedroeg nl.
1661 passagiers, 13.229 Kg. vracht en 660
Kg. luchtpost met ongeveer 46.000 brieven)
door een groote belangstelling in extra-
vluchten, vooral tijdens de Jaarbeurs in
Bandoeng, waar vele vluchten boven de Pre-
anger werden gehouden.
Ook Z. H. ae Soesoehoenan van Solo
maakte met gevolg eenige vluchten boven
Bandoeng en naar de Tangkoeban Prahoe.
De verhogde werking van de Krakatau
stelde de K. N. I. LUM .in staat de vluch
ten naar deze vulkaan te hervatten. Eenige
buitengewoon geslaagde vluchten werden
gehouden van Batavja zoowel als van Ban
doeng uit.
VAN LEAR BLACK VERDRONKEN.
De eerste vliegpassagier
naar Indië.
Van zijn jacht gevallen.
Naar uit Baltimore door United Press
aan de Tel. gemeld wordt is Van Lear
Black, de bekende millionnair en eige
naar van het dagblad „Baltimore Sun",
van zijn jacht gevallen en verdronken.
Van Lear Black maakte, zooals men weet,
verscheiden lange-afstandsvliegtochten
met Fokker-vliegtuigen, bestuurd door
Nederlandsche piloten.
De kapiiein van Van Lear Black's jacht
„Sabalo", John Kelley, deelde mede, dat
hij meent, dat Van Lear Black op de ree-
ling van het schip zat. toen dit onver
wacht door een hooge golf werd gegre
pen; de eigenaar verloor het evenwicht
en kwam in het water terecht. Het jacht
bevond zich op een kruistocht ter hoog
te van New Jersey op ca. tien mijl van
de kust. Te zamen met schepen van de
kustwacht wordt naar het lijk van den
omgekomen millionnair gezocht.
Vaz Dias seinde ons hierover:
Uit Baltimore wordt nader gemeld,
dat van Van Lear Black met zijn jacht
Sabalo op een kruistocht was voor de
Amerikaansche kust. Ter hoogte van
New Jersey, sloegen hooge zeeën over
het schip. Van Lear Black bevond zich
op het voorschip en men vermoedt dat
hij door een der zeeën, over boord is ge
slagen, De opvarenden vau he* jajtot
misten den niillionnair eerst later. On
middellijk na de verdwijning werd de
kustwacht ingelegd. Het jacht en sche
pen van de kustwacht begonnen onmid
dellijk naar het lijk te zoeken. Ook vlieg
tuigen namen aan het opsporingswerk
deel.
Tot dusverre heeft men het lijk nog
niet gevonden.
Duizenden en duizenden kilometers,
zegt de Tel., heeft de zoo tragisch om het
leven gekomen Van Lear Black door de
lucht afgelegd en onverwoestbaar was
zijn vertrouwen in de Nederlandsche
Fokkermachines en de Nederlandsche
piloten. Zijn aanmoedigend voorbeeld is
van niet te schatten beteekenis geweest
voor de Nederlandsche luchtvaart en
speciaal voor de vliegverbinding met Ne-
derlandsch-Indië, die in het komende
najaar op regelmatige wijze zal worden
onderhouden. Als Amerikaan van Ne
derlandsche afkomst heeft hij zijn af
stamming niet verloochend.
Na den hiptorischeu tocht van Van
der Hoop in 1924, gaf Van Lear Black,
drie jaar later," het voorbeeld door met
Geysendorffer en Scholte, heen en terug
naar Batavia te vliegen en den afstand
van Amsterdam naar Batavia in 86 K
uur af te leggen, verdeeld'over 13 dagen.
De heer Van Lear Black had van de
K.L.M. de F. VII A gecharterd en was
dus de eerste passagier, die een tocht
naar Indië maakte.
Reeds in Augustus van hetzelfde jaar
vroeg Van Lear Black weer om zijn
trouwe vliegers Geysendorffer en Schol-
to met wie hij tochten naar Parijs, Ko
penhagen en Venetië maakte en zoozeer
zat het vliegen den Amerikaan in het
bloed, dat hij reeds in September weer
met de K.L.M. ging spreken over een
vliegtocht naar Afrika.
14 Mei had de start voor de vlucht naar
Afrika plaats die echter te Karthoem
eindigde wegens terreinmoeilijkheden.
Nadat Geysendorffer-imAugustus 1927
reeds in New York was geweest, vertrok
hij in November 1928 tezamen met
Scholte en Weber weer naar de Ver.
Staten en het resultaat van de bespre
kingen met Van Lear Black was, dat de
Amerikaan thans zeil' een Fokkervlieg
tuig aankocht en de beide in zijn dienst
overgingen. Het aanvankelijk plan, om
naar Kaapstad te vliegen, werd toen uit
gevoerd; in Maart 1929 was de Fokker
machine in Zuid-Afrika gearriveerd.
Nadat de machine in Juni 1929 te
Calcutta was beschadigd, liet Van Lear
Black in December 1929 een nieuwe ma
chine bij Fokker bouwen, waarmede hij
in April d.a.v. te Tokio aankwam, nog
steeds onder leiding van Geysendorffer
e.i Scholte.
DE OCEAANVLUCHT VAN DE DO X.
De berichten uit Duitschland, dat de voor
genomen oceaanvlucht van de reuzenvlieg-
boot DO X voor onbepaalden tijd zou zijn
uitgesteld, .omdat de Amerikanen een lucht
recht van 30 zouden willen heffen, wordt
door de douane-autoriteiten te Washington
beslist tegengesproken. Het Amerikaansche
ministerie van handel verklaart, dat het alles
wil doen, om de vlucht te bevorderen.
DE AMERIKA-VLUCHT VAN
GRONAU.
Uit Reykjavik wordt gemeld, dat het Duit
sche watervliegtuig D 1422, bestuurd door
kapitein Gronau, gisteren te 13 uur van de
Faroër-eilanden is gestart en te 18 uur te
Trangisvaag op IJsland is geland. Van hier
wil Gronau naar Frederiksdal op Groenland
vliegen, en daarna zijn tocht voortzetten naar
Amerika.
DE R 100.
De veranderingen aan de constructie van de
R. 100 zijn reeds ver gevorderd. Tengevolge
van de aangebrachte veranderingen zal het
luchtschip een draagvermogen krijgen van
156 ton, wat het draagvermogen is'van de R.
100. De passagiers-accomodatie is echter
berekend op 52 personen in plaats van op
100.
Voetbal.
Alkmaar—Den Haag (politie) 3—4.
We zijn gisteren getuige geweest van een
eigenaardige ontmoeting tusschen twee poli
tie elftallen': Alkmaar en Den Haag.
Beide vereenigingen speelden voor den
GraficaJbeker, zoodat men niet dadelijk van
een vriendschappelijken wedstrijd kan spre
ken. We verwachtten dus een harden strijd en
dit is het ook geworden. Beide ploegen heb
ben zich 'behoudens enkele oogenblikkeh
geheel gegeven en het spel was werkelijk niet
onaardig. Toch zijn we teleurgesteld gewor
den door de verrichtingen van de Haagsche
ploeg, die kampioen is van de Zuidelijke af-
deeling. Geen oogenblik heeft ze op ons den
indruk kunnen maken van kampioens-,,fahig"
te, zijn. Wel steunde de halftime vrij aardig,
wel was vooral de midvoor een voordurend
gevaar voor Alkmaar, maar als geheel speel
de de ploeg heusch niet zooveel beter dan
Alkmaar.
Deze laatste had het eerst tegen den wind
in te kampen en het was geen wonder, dat
Den Haag met de rust de leiding 'had. Deze
had echter geen 3—0 'behoeven te zijn, want
zeker drie kansen zijn door Alkmaar gemist,
waarvan de eerste „de kans van den dag"
was. Het bleek toen al wel, dat de Haagsche
achterhoede heelemaal niet als een rots was,
maar veel meer overeenkomst had het een
spelonk. Er werden nog al „gaten" in de ver
dediging gelaten, zoodat een 2—3 stand met
de rust heelemaal niet onverdiend ware ge
weest.
Na de rust begon Alkmaar met een serie
goed opgezette aanvallen en binnen 10 minu
ten had Dreeuws twee doelpunten gemaakt
met vliegende, onhoudbare sdhoten. Bijna
had hij de „hattrick" verricht, maar het schot
faalde. Toch was vijf minuten later de gelijk
maker geboren, toen Staats de gedachte
kreeg, dat doorsjouwen wel eens beloond
zou kunnen worden.
Men mocht een enthousiasten strijd om het
winnende puntje verwachten, maar Alkmaar
vond het blijkbaar voldoende en begon zeer
rliuw;" te spelen. Daardoor kwam Den Haag
Radiwrafiscli WeerberisltL
naar waarnemingen, verricht in den morgen
van 20 Augustus
Medegedeeld door hei Kon. Ncnerl. Met.
Instituut te De Bildt.
Hoogste barometerstand 769.1 te Vardö.
Laagste barometerstand 745.9 te Vestma
m Verwachting, geldig tot den avond van 21
Augustus
Zwakke tot matige, Zuid-Ocstelijke tot
Zuid-Westelijke wind, licht tot half bewoikt
later wellicht toenemende bewolking; droog,
behoudens later geringe kans op onweer; iéts
warmer.
ALKMAAR
M 1 EfST 2**
weer in den aanval en een schot van den
midvoor belandde o.i. in het doel. De scheids
rechter had echter niets gezien en liet door
spelen. Toch gelukte het de Hofstedelingen
nog eenmaal te scoren, zoodat met 3—4 Alk
maar den wedstrijd verloor.
De leiding was voor de rust alleszins vol
doende, maar na de thee had de scheidsrech
ter het spel niet meer voldoende in handen.
Een paar grove fouten ontlokten critiek,
waarop de scheidsrechter de fout beging, zich
daaraan te veel te storen. Met het zwijgen
opleggen had hij wellicht meer succes gehad,
dan met een „praatje maken".
Grensrechter Hartland kreeg het eventjes te
'kwaad met een der Hagenaars; het geval
liep echter met een sisser af.
Rest nog te vermelden, dat na de rust Zoll
een beenblessure kreeg en het veld verliet,
zoodat Alkmaar het verdere gedeelte van den
strijd met 10 man speelde.
Korfbal.
Scriewedstrijden K.V.K.V.
Onze bekende korfbalvereeniging K.V.K.V,
die thans 10 jaar bestaat, houdt a.s. Zondag
groote seriewedstrijden, waaraan verschil
lende vereenigingen uit den omtrek deel
nemen.
De belangstelling voor dit' festijn is groot,
zoowel van de zijde van de deelnemende ver
eenigingen als van het publiek. Verschillende
particulieren hebben prijzen beschikbaar ge
steld. B. en W. van Alkmaar hebben medailles
aangeboden.
Het programma ziet er als volgt uit:
10.30—11.15 a. Z.K.V. 2 (Zaandam)—D.S.
V. 1 (Haarlem); b. A.D.O.S. 1 (Hoorn)—Vol
harding 2 (A'dam).
11.15—12.00 c. D.E.D. 2 (A'dam)-W.K.V.
1 (Wormerveer); d. D.V.D. 3 (A'dam)Ad-
vendo 2 (Haarlem).
12.0012.45 e- K.Z. 4 (Koog a. d. Zaan)
S.V.K. (A'dam); f. Olympia 1 (Den Haag)
Sparta 1 (A'dam).
12.451 30 g. K.V.K.V. 2Animo (Haar
lem).
Na den middag worden de finales gehou
den en wel
12.45—1.30 A. winnaar a—winnaar b.
1.302.15 B. winnaar c—winnaar d; C.
winnaar ewinnaar f.
2.303 15 D. winnaar A—winnaar B;
E. winnaar Cwinnaar g.
3.304.15 finale winnaar Dwinnaar C.
Men ziet dus, dat het program zeer aan
trekkelijk is. K.V.K.V. heeft voor deze wed
strijden de hoogste klassen der lagere
scholen gratis toegang toegezegd, om de be
langstelling der jeugd voor deze sport te
bevorderen.
De bedoeling is, mettertijd schoolwedstrij-
den te organiseeren. Het nieuwe bestour van
K.V.K.V. pakt de zaken dus flink aan en wij
twijfelen niet, of K.V.K.V. gaat straks flink
vooruit.
Er is echter nog meer. Den 7den Septem
ber organiseert K.V.K.V. propaganda-wed-
strijden, waaraan verschillende eerste klas-
sers deelnemen (o.a. D.T.V. I en Sv/ift I uit
Amsterdam). Ook hier zijn medailles en fraaie
bekers beschikbaar gesteld.
Een paar mooie korfbaldagen wachten ons
dus!
Voor Belaste 'Vaarden, 's Gravenüaga,
PO/ tegen beurskoers
J] OBLÏGATIËN
Z./ Umet jaarliiksche uitloting
Stadsnieuws
AANGEHOUDEN.
Gisteren is door de Alkmaarsche po
litie aangehouden wegens het plegen
van ontucht met minderjarigen van het
zelfde geslacht, de bekende R-, alhier
woonachtig.
R. is ter beschikking van de justitie
gesteld.
ONGEVAL OP HET KERMIS
TERREIN.
Vanmorgen heeft een ongeval plaats
gehad op het kermisterrein alhier. Bij
het op de plaats zetten der wagens van
den stoomdraaimolen van Janvier, ge*
raakte een der knechts, een zekere R. P->
bekneld tusschen den tractor, die een
wagen duwde, en dezen wagen zelf Een
balk van den wagen schoot vooruit en
de knecht deed een poging, dien terug
te duwen met het bovenstaande gevolg-
De man, die over pijn in rug en buik
klaagde, werd voorloopig op een bed ge
legd en hoewel hij het niet noodig vond
een dokter te raadplegen, zou zijn Pa"
troon hem toch in het ziekenhuis laten
onderzoeken.
ORGELBESPELING GROOTE KERK
Donderdagavon van acht tot 9 uur woiU,
door den heer Jan Zwait op het orgLV.
der Groote Kerk o.m. voorgedragen Bac
Dortsche Toccata, Guilmaiït-stukken,
fragmenten uit Symphonië- en eenig?
raalbewerkingen vai den Uoncertgevtf-