Spaarboekjes Vaderlandse^ SanF AGENDA RENTE 3 Sport .kater DE VELZERBRUG AANGEVAREN EN ONTZET. ALKMAAR. Woensdag 20 Augustus. 7.30 uur: Cinema Americain: Geboorte recht; Het Tegengif. Toegang eiken leeftijd 7.30 uur A. B. T. jaar. Chantage. Toegang 18 7.30 uur Victoria Theater: Het Lied van <le Zuidzee. Toegang 14 jaar. Donderdag 21 Augustus. 7.30 uur Cinema Americain: Geboorte' recht; Het Tegengif. Toegang eiken leeftijd 7.30 uur A. B. T.: Chantage. Toegang 13 jaar. 7.30 uur Victoria Theater: Het Lied van de Zuidzee. Toegang 14 jaar. DRANKWET. Heden is ingekomen een verzoek van J. Th. DRIESEN, alhier, om VERLOF tot den ver koop van alcoholhoudende dranken, anderen dan sterken drank voor gebruik ter plaatse van verkoop in het perceel FNIDSEN nr. 92 Binnen twee wekèn na dagteekening dezer kan een ieder schriftelijk bezwaren tegen het verleenen van dit verlof indienen. Alkmaar, 20 Aug. 1930. Burgemeester en Wethouders van Alkmaar, WENDELAAR, burgemeester. A. KOEL MA, Secretaris. De Velzerbrug is gisteravond aangevaren door het Grieksche stoomschip „Amazon", dat van Amsterdam gistermiddag uit de Houthaven is vertrokken. De brug :s dermate ontzet, dat zij niet geopend kan worden. De vaart in het Noordzeekanaal is daar door gestremd. Een drietal schepen uit Am sterdam ligt reeds voor de brug. Ook het spoorwegverkeer over de brug is stopgezet. Reizigers van IJmuiden naar Be verwijk en omgekeerd moeten daarom via Uit geest'en Amsterdam hun bestemming berei ken. Of de brug weer spoedig kan functionee- ren is momenteel nog niet te zeggen. Omtrent de aanvaring van de Velser brug vernamen wij nog nader, dat door den schok het kwadrant, waarop de brug draait, van de railing is afgeloopen. Dit kwadrant weer op zijn plaats te brengen is een moeizaam werk. Vermoedelijk zal nog een gedeelte van den Woensdag met de herstelling heengaan. Na deaanvaring zijn een vijftal z.g.n. „week- booten" uit Amsterdam vertrokken. Gister avond zou ook nog de „Lingestroom" van de Hollandsche Stoombootmaatschappij naar zee gaan. Vermoedelijk blijft het schip te 'Amsterdam, zoolang de Velser Brug niet kan worden geopend. Andere groote schepen lig gen niet op vertrek. Wachtende schepen. Een speciale verslaggever meldde uit Vel- sen aan zijn blad: Toen wij in den loop van den avond te Vel- sen, aankwamen, waren van uit de verte al de velé lichten te zien van de, aan de beide wal kanten vastgemaakte schepen, welke voorloo- pig gedwongen waren, hun reis te onderbre ken. Daar aan het begin van de week vele weekbooten vertrekken, was er juist een druk verkeer in het kanaal. Aan de overzijde, even voor de papierfa briek der firma Smidt en Van Gelder lag het Grieksche stoomschip „Amazon", dat om kwart over vier uit de oude Houthaven ver trokken was, en hoog op het water lag, daar het ongeladen was. Aan stuurboordzijde was te zien, dat eenige platen ontzet en ingedeukt waren, tengevolge van de botsing met de brug Overigens was aan het vrachtschip weinig te bespeuren. Op het dek was niemand te zien, en blijkbaar wachtte men aan boord kalm op het verdere verloop van zaken. Verder lagen aan deze zijde van de brug nog de Goole-boot „Ouse" de Duitsche boot „Astarte" uit Bremen, de Leith-boot „Stanis- las", de Laverock" en nog een kolenboot. Binnenkomende schepen, die tusschen IJmuiden en Velsen stil lagen, waren de „Erato" en „Aurora" van de Kon. Ned. Stoomboot Mij., terwijl in de sluizen waren de „Nigerian" en „Westphalia". De uitgaande „Lingestroom" van de Hol landsche Stoomboot Maatschappij heeft men te Amsterdam nog kunnen ophouden. Bij dit, voor de Amsterdamsche scheep vaart zoo ernstig ongeval, mag het verwonde ring wekken, dat de Amsterdamsche haven meester eerst om half 10 toevallig van de aanvaring vernam. Het contact tusschen de Amsterdamsche voorhaven en Amsterdam laat dus wel wat te wenschen over, sinds te IJmuiden nog steeds niet voorzien is in de vacature van den rijkshavenmeester. De vorige rijkshavenmeester, de heer Bru- tel de la Rivière, heeft er steeds op aange drongen, dat te zijner beschikking een snel- varenden motorboot kwam, voor meerdere toezicht in het Noordzeekanaal. Ook hiervan is nog niets gekomen. Had men de havenautoriteiten hier eerder gewaarschuwd, dat had men meer schepen nog kunnen tegenhouden. Luid geraas. Onder de brug op den weg langs het Noordzee-kanaal stonden vele nieuwgierigen het geval te bepraten. Duidelijk was te zien, dat de brug, welke thans nog gesloten, noch geopend was, door de kracht van de aanva ring in een vreemden stand was geraakt, en over den voet van den middenpijler was heen geschoven. Op de brug gekomen bleek ons, dat het ge vaarte, dat 140 ton weegt, ongeveer 20 c.M. was weggedrukt. Aan de zijde van Beverwijk waren de spoorrails op de brug krom gebogen en was ook een gedeelte van de brug zelve vernield. Wel een bewijs met welk een vaart de aanva ring heeft plaats gehad. Ik zag, zoo vertelde ons een spoorbe ambte, dat de brug reeds half open was, toen er in de draaiende beweging plotseling eeni ge treuzeling kwam vermoedelijk, omdat er geen stroom was, tegelijkertijd kwam de „Amazon", hoewel het sein op de brug nog op onveilig was doorzetten. Dat moest misloopen dacht ik, want ach teruitslaan zou niets meer helpen. Daarvoor was de afstand te klein. Even later hoorde ik een luid geraas en zag ik, dat het Grieksche schip tusschen de half geopende brug en het gesloten gedeelte be klemd zat. Op de brug spraken wij ook den hoofd ingenieur van den Rijkswaterstaat ir. G. Rede- ker, onder wien het Noordzee kanaal ressor teert, en die zeer snel ter plaatse was, ten lè te zien, op welke wijze de stagnatie in het scheepvaartverkeer zou kunnen worden opgeheven. Hij beschouwde de gevolgen van deze aan varing als ernstig, daar het niet gemakkelijk zal zijn, het geweldige zware gevaarte, dat thans scheef tusschen de landhoofden zit, weer in den goeden stand te krijgen, daar de brug over de rollen heen is geschoven. Pogingen om de brug te openen. Gedurende den nacht en ook hedenmorgen werden door den dienst van Weg en Werken der Nederlandsche spoorwegen, maatregelen genomen, om te trachten de gisteravond aan gevaren spoorbrug bij Velzen verder open te draaien, zoodat het scheepvaartverkeer zou kunnen worden hersteld. Tot hedenmorgen half twaalf was men hier echter niet in ge slaagd. Aan beide zijden ligt thans een aan tal schepen te wachten op doorvaart. De pogingen om de brug open te krijgen zullen heden worden voortgezet, maar voor den avond zal het zeker niet gelukken het scheepvaartverkeer te herstellen. Het spoorwegverkeer is, zooals gemeld1, gestremd en het laat zich aanzien, dat deze stremming van langdurigen aard zal zijn. Van het vervoer van reizigers en goederen heeft de spoorweginspectie van het district Alkmaar, waaronder de brug ressorteert, speciale maatregelen genomen. De treinen tusschen Beverwijk en Velzen zijn alle opge heven. Tusschen beide plaatsen is door de spoorwegen voor het vervoer van reizigers een autobusdienst ingesteld. Reizigers voor verdergelegen stations moeten over Amster dam reizen. Ook het vervoer van goederen, rijwielen en baggage geschiedt via Amsterdam. Heden morgen kwamen vele autoriteiten' te Velzen aan, om den toestand in oogenschouw te nemen en ter bespreking van de maatregelen welke moeten worden genomen. Behalve de ingenieur van Weg en Weiken te Alkmaar, waren te Velzen ook aanwezig de havenmeester van Amsterdam, de heer W. N. v. d. Poll en de inspecteur van de scheep vaart te Amsterdam, de heer C. v. d. Boom. De stremming van het scheep vaartverkeer. Het scheepvaartverkeer in het Noordzee kanaal ligt wat de groote vaart betreft, stil. Er mogen geen schepen van Amsterdam ver trekken om geen opstopping in het kanaal te krijgen. De „Gelria" van de Kon. Holl. Lloyd, die om 12 uur de reis naar Zuid-Amerika zou aanvaarden, heeft dat vertrek voor onbepaal- den tijd uitgesteld. Hedenavond de brug weer op zijn plaats. Uit het onderzoek, ingesteld naar den toe stand van de spoorwegbrug bij Velsen na de aanvaring van gisteravond is komen vast te staan, dat de brug uit haar rails geloopen is, waardoor zij niet meer draaien kan Aan de zijde van Amsterdam bedraagt de verschui ving ongeveer 15 c.M. Men heeft thans vijzels van groote capaciteit in den peiler van de brug geplaatst om daarmee het gevaarte weer op zijn plaats te brengen. Ook aan de zijde van Velsen zijn vijzels geplaatst. Daar de brug 1400 ton weegt, schieten de werkzaamheden slechts lang zaam op, doch er bestaat kans, dat de brug hedenavond weer op haar plaats zal liggen. Men zal dan de spil vastzetten en trachten de brug weer te doen draaien. Het scheep vaartverkeer zal dan zijn hersteld. TOETREDING VAN DUITSCHLAND TOT DE CONVENTIE VAN GENEVE INZAKE EXECUTIE VAN BUITEN- LANDSCHE SCHEIDSRECHTERLIJKE VONNISSEN. De Nederlandsche Kamer van Koophan del voor Duitschland te Frankfort a. d. Main deelt mede: Duitschland is tengevolge van ratificatie van de overeenkomst toegetreden tot boven genoemde Conventie. Dientengevolge kunnen in het buitenland gevelde, scheidsrechterlijke vonnissen, indien zij aan de door de Conventie gestelde eischen voldoen, in Duitschland geëxecuteerd wor den. VERDRONKEN. Gistermorgen vonden de gebroeders van Beek te Sprang hun 64-jarige zuster voorover hangende in de regenput. De ijlings ontboden geneesheer dr. Winkelman kon slechts den dood constateeren. VERHOOGING INVOERRECHT OP ERWTEN IN DUITSCHLAND. Ter aanvulling van het bericht, waarin werd medegedeeld, dat het invoerrecht op consumptie-erwten met ingang van 21 Aug. wordt verhoogd tot 15 Mk. per 100 k.g., ter wijl het recht op voeder-erwten op 4 Mk. ongewijzigd blijft, is thans, volgens mede- deeling van den rijkslandbouwconsulent te Berlijn, bekend gemaakt, dat tot de consump tie-erwten worden gerekend in het algemeen alle lichtgekleurde (vleeschkleurige, geelwitte of lichtgroene) en als voedererwten alle don ker gekleurde soorten. In 'het bijzonder komen in aanmerking als consumptie-erwten de in het Duitsch ge noemde Pahlerbsen, Viktoriaerbsen, Mark- erbsen, Zuckererbsen, de kleine gele erwten (alle van de „pisum sativum") alsmede vleesch- en lichtkleurige Kichererbsen (lathy rus), de donkerkleurige Kichererbsen (cicer), Kuherbsen (vigna), pelusken (pisum arvense) en de donkerkleurige velderwten. VERKEERSONGEVAL. Gistermiddag reed een landbouwers knecht met een span paarden over een onbewaakten overweg van den spoorweg Mechelen-Terneuzen, onder de gemeente Axel, toen een trein aankwam en de paarden greep. De knecht werd van den wagen geslingerd en viel naast de loco motief, doch bleef ongedeerd. De paar den die eigendom waren van den land bouwer Fr. Dekker Pzn. werden gedood. De wagen en de tuigage werden be schadigd. MOND- EN KLAUWZEER. De onderhandelingen tusschen Denemarken en Duitschland. Een Wolff-telegram uit Berlijn meldt, dat de onderhandelingen tusschen Denemarken en Duitschland over de invoerbeperkingen wegens mond- en klauwzeer waarschijnlijk Woensdag zullen beginnen. Van Duitsche zijde nemen aan de onder handelingen deel vertegenwoordigers van de regeering, den gezondheidsdienst en het mi nisterie van landbouw. Uit Denemarken ko men drie veeartsen als deskundigen van het departement van landbouw. Men hoopt reeds Donderdag met de onder handelingen gereed te komen. DE ZUIDERZEEWERKEN. Een bezoek van prins Hendrik. Prins Hendrik is voornemens op 29 Augustus andermaal een bezoek te brengen aan de Zuiderzeewerken, ten einde de vorde ringen in oogenschouw te nemen. KORTE BERICHTEN. Een kindje van de familie v. d. W. aan den Arnhemschen weg te Amersfoort, is on der het rijden uit een auto gevallen. Met zware hersenschudding is het kind naar huis vervoerd. Luchtvaart. t 1o Fa. De Lange S De ffloraaz, Luehfvaart EEN NON-STOP VLUCHT NAAR MAROKKO. De bekende lange afstandvlieger Bernard is te Groydon aangekomen teil einde van daar te starten voor een non-stop vlucht naar Tenter (Marokko), een afstand van 1200 mijlen. DE „GRAF ZEPPELIN". Het luchtschip „Graf Zeppelin" is gisteren na afloop van den tocht boven Zwitserland te 16.55 uur vlot geland. OVER DEN OCEAAN. Een Britsch memorandum. Het Ministerie voor Luchtvaart publiceerde gisteren het memorandum in zake de trans- atalntische luchtverbindingen, dat aan de koloniale conferentie is voorgelegd. Het memorandum herinnert aan de plannen, die den Oceaan zulk een omvang heeft aangeno men, dat het langzamerhand tijd wordt, het te brengen op het terrein van de gereglemen teerde luchtwegen. Het is, volgens het memo randum, de bedoeling, dat wanneer met de proefvluchten van de beide Britsche lucht schepen voldoende ervaring is verkregen, regelmatige diensten worden ingesteld tus schen Cardingtou en Montreal en New York. De route, die thans gevolgd wordt, is te zeer afhankelijk van de weersgesteldheid in den tijd van het jaar. Er zuilen daarom drie ver schillende routes worden vastgesteld. Het memorandum herinnert aan de patonen, die met de Vereenigde Staten besproken zijn, om tusschen New York en de Azoren op afstan den van 300 zeemijlen drijvende luchthavens in te stellen, terwijl dergelijke installaties ook tussdhen de Azoren en Plymoutk aangebracht zouden kunnen worden. Bij, wijze van proef zou men een dergelijke constructie kunnen vervaardigen, die men in een diepzee-gebied voor anker zou kunnen leggen. Deze drijven de luchthavens zouden moeten voorzien in alle behoeften, waarin ook een gewoon vlieg veld voorziet. Men zou er voorraden moeten kunnen aanvullen en reparaties moeten 'kun nen verrichten. RESULTATEN DER K.N.I.L.M. OVER JUNI 1930. De maand Juni kenmerkte zich bij de K. N.I.L.M. buiten 't toenemen van passagiers, vracht en luchtpostvervoer (dit bedroeg nl. 1661 passagiers, 13.229 Kg. vracht en 660 Kg. luchtpost met ongeveer 46.000 brieven) door een groote belangstelling in extra- vluchten, vooral tijdens de Jaarbeurs in Bandoeng, waar vele vluchten boven de Pre- anger werden gehouden. Ook Z. H. ae Soesoehoenan van Solo maakte met gevolg eenige vluchten boven Bandoeng en naar de Tangkoeban Prahoe. De verhogde werking van de Krakatau stelde de K. N. I. LUM .in staat de vluch ten naar deze vulkaan te hervatten. Eenige buitengewoon geslaagde vluchten werden gehouden van Batavja zoowel als van Ban doeng uit. VAN LEAR BLACK VERDRONKEN. De eerste vliegpassagier naar Indië. Van zijn jacht gevallen. Naar uit Baltimore door United Press aan de Tel. gemeld wordt is Van Lear Black, de bekende millionnair en eige naar van het dagblad „Baltimore Sun", van zijn jacht gevallen en verdronken. Van Lear Black maakte, zooals men weet, verscheiden lange-afstandsvliegtochten met Fokker-vliegtuigen, bestuurd door Nederlandsche piloten. De kapiiein van Van Lear Black's jacht „Sabalo", John Kelley, deelde mede, dat hij meent, dat Van Lear Black op de ree- ling van het schip zat. toen dit onver wacht door een hooge golf werd gegre pen; de eigenaar verloor het evenwicht en kwam in het water terecht. Het jacht bevond zich op een kruistocht ter hoog te van New Jersey op ca. tien mijl van de kust. Te zamen met schepen van de kustwacht wordt naar het lijk van den omgekomen millionnair gezocht. Vaz Dias seinde ons hierover: Uit Baltimore wordt nader gemeld, dat van Van Lear Black met zijn jacht Sabalo op een kruistocht was voor de Amerikaansche kust. Ter hoogte van New Jersey, sloegen hooge zeeën over het schip. Van Lear Black bevond zich op het voorschip en men vermoedt dat hij door een der zeeën, over boord is ge slagen, De opvarenden vau he* jajtot misten den niillionnair eerst later. On middellijk na de verdwijning werd de kustwacht ingelegd. Het jacht en sche pen van de kustwacht begonnen onmid dellijk naar het lijk te zoeken. Ook vlieg tuigen namen aan het opsporingswerk deel. Tot dusverre heeft men het lijk nog niet gevonden. Duizenden en duizenden kilometers, zegt de Tel., heeft de zoo tragisch om het leven gekomen Van Lear Black door de lucht afgelegd en onverwoestbaar was zijn vertrouwen in de Nederlandsche Fokkermachines en de Nederlandsche piloten. Zijn aanmoedigend voorbeeld is van niet te schatten beteekenis geweest voor de Nederlandsche luchtvaart en speciaal voor de vliegverbinding met Ne- derlandsch-Indië, die in het komende najaar op regelmatige wijze zal worden onderhouden. Als Amerikaan van Ne derlandsche afkomst heeft hij zijn af stamming niet verloochend. Na den hiptorischeu tocht van Van der Hoop in 1924, gaf Van Lear Black, drie jaar later," het voorbeeld door met Geysendorffer en Scholte, heen en terug naar Batavia te vliegen en den afstand van Amsterdam naar Batavia in 86 K uur af te leggen, verdeeld'over 13 dagen. De heer Van Lear Black had van de K.L.M. de F. VII A gecharterd en was dus de eerste passagier, die een tocht naar Indië maakte. Reeds in Augustus van hetzelfde jaar vroeg Van Lear Black weer om zijn trouwe vliegers Geysendorffer en Schol- to met wie hij tochten naar Parijs, Ko penhagen en Venetië maakte en zoozeer zat het vliegen den Amerikaan in het bloed, dat hij reeds in September weer met de K.L.M. ging spreken over een vliegtocht naar Afrika. 14 Mei had de start voor de vlucht naar Afrika plaats die echter te Karthoem eindigde wegens terreinmoeilijkheden. Nadat Geysendorffer-imAugustus 1927 reeds in New York was geweest, vertrok hij in November 1928 tezamen met Scholte en Weber weer naar de Ver. Staten en het resultaat van de bespre kingen met Van Lear Black was, dat de Amerikaan thans zeil' een Fokkervlieg tuig aankocht en de beide in zijn dienst overgingen. Het aanvankelijk plan, om naar Kaapstad te vliegen, werd toen uit gevoerd; in Maart 1929 was de Fokker machine in Zuid-Afrika gearriveerd. Nadat de machine in Juni 1929 te Calcutta was beschadigd, liet Van Lear Black in December 1929 een nieuwe ma chine bij Fokker bouwen, waarmede hij in April d.a.v. te Tokio aankwam, nog steeds onder leiding van Geysendorffer e.i Scholte. DE OCEAANVLUCHT VAN DE DO X. De berichten uit Duitschland, dat de voor genomen oceaanvlucht van de reuzenvlieg- boot DO X voor onbepaalden tijd zou zijn uitgesteld, .omdat de Amerikanen een lucht recht van 30 zouden willen heffen, wordt door de douane-autoriteiten te Washington beslist tegengesproken. Het Amerikaansche ministerie van handel verklaart, dat het alles wil doen, om de vlucht te bevorderen. DE AMERIKA-VLUCHT VAN GRONAU. Uit Reykjavik wordt gemeld, dat het Duit sche watervliegtuig D 1422, bestuurd door kapitein Gronau, gisteren te 13 uur van de Faroër-eilanden is gestart en te 18 uur te Trangisvaag op IJsland is geland. Van hier wil Gronau naar Frederiksdal op Groenland vliegen, en daarna zijn tocht voortzetten naar Amerika. DE R 100. De veranderingen aan de constructie van de R. 100 zijn reeds ver gevorderd. Tengevolge van de aangebrachte veranderingen zal het luchtschip een draagvermogen krijgen van 156 ton, wat het draagvermogen is'van de R. 100. De passagiers-accomodatie is echter berekend op 52 personen in plaats van op 100. Voetbal. Alkmaar—Den Haag (politie) 3—4. We zijn gisteren getuige geweest van een eigenaardige ontmoeting tusschen twee poli tie elftallen': Alkmaar en Den Haag. Beide vereenigingen speelden voor den GraficaJbeker, zoodat men niet dadelijk van een vriendschappelijken wedstrijd kan spre ken. We verwachtten dus een harden strijd en dit is het ook geworden. Beide ploegen heb ben zich 'behoudens enkele oogenblikkeh geheel gegeven en het spel was werkelijk niet onaardig. Toch zijn we teleurgesteld gewor den door de verrichtingen van de Haagsche ploeg, die kampioen is van de Zuidelijke af- deeling. Geen oogenblik heeft ze op ons den indruk kunnen maken van kampioens-,,fahig" te, zijn. Wel steunde de halftime vrij aardig, wel was vooral de midvoor een voordurend gevaar voor Alkmaar, maar als geheel speel de de ploeg heusch niet zooveel beter dan Alkmaar. Deze laatste had het eerst tegen den wind in te kampen en het was geen wonder, dat Den Haag met de rust de leiding 'had. Deze had echter geen 3—0 'behoeven te zijn, want zeker drie kansen zijn door Alkmaar gemist, waarvan de eerste „de kans van den dag" was. Het bleek toen al wel, dat de Haagsche achterhoede heelemaal niet als een rots was, maar veel meer overeenkomst had het een spelonk. Er werden nog al „gaten" in de ver dediging gelaten, zoodat een 2—3 stand met de rust heelemaal niet onverdiend ware ge weest. Na de rust begon Alkmaar met een serie goed opgezette aanvallen en binnen 10 minu ten had Dreeuws twee doelpunten gemaakt met vliegende, onhoudbare sdhoten. Bijna had hij de „hattrick" verricht, maar het schot faalde. Toch was vijf minuten later de gelijk maker geboren, toen Staats de gedachte kreeg, dat doorsjouwen wel eens beloond zou kunnen worden. Men mocht een enthousiasten strijd om het winnende puntje verwachten, maar Alkmaar vond het blijkbaar voldoende en begon zeer rliuw;" te spelen. Daardoor kwam Den Haag Radiwrafiscli WeerberisltL naar waarnemingen, verricht in den morgen van 20 Augustus Medegedeeld door hei Kon. Ncnerl. Met. Instituut te De Bildt. Hoogste barometerstand 769.1 te Vardö. Laagste barometerstand 745.9 te Vestma m Verwachting, geldig tot den avond van 21 Augustus Zwakke tot matige, Zuid-Ocstelijke tot Zuid-Westelijke wind, licht tot half bewoikt later wellicht toenemende bewolking; droog, behoudens later geringe kans op onweer; iéts warmer. ALKMAAR M 1 EfST 2** weer in den aanval en een schot van den midvoor belandde o.i. in het doel. De scheids rechter had echter niets gezien en liet door spelen. Toch gelukte het de Hofstedelingen nog eenmaal te scoren, zoodat met 3—4 Alk maar den wedstrijd verloor. De leiding was voor de rust alleszins vol doende, maar na de thee had de scheidsrech ter het spel niet meer voldoende in handen. Een paar grove fouten ontlokten critiek, waarop de scheidsrechter de fout beging, zich daaraan te veel te storen. Met het zwijgen opleggen had hij wellicht meer succes gehad, dan met een „praatje maken". Grensrechter Hartland kreeg het eventjes te 'kwaad met een der Hagenaars; het geval liep echter met een sisser af. Rest nog te vermelden, dat na de rust Zoll een beenblessure kreeg en het veld verliet, zoodat Alkmaar het verdere gedeelte van den strijd met 10 man speelde. Korfbal. Scriewedstrijden K.V.K.V. Onze bekende korfbalvereeniging K.V.K.V, die thans 10 jaar bestaat, houdt a.s. Zondag groote seriewedstrijden, waaraan verschil lende vereenigingen uit den omtrek deel nemen. De belangstelling voor dit' festijn is groot, zoowel van de zijde van de deelnemende ver eenigingen als van het publiek. Verschillende particulieren hebben prijzen beschikbaar ge steld. B. en W. van Alkmaar hebben medailles aangeboden. Het programma ziet er als volgt uit: 10.30—11.15 a. Z.K.V. 2 (Zaandam)—D.S. V. 1 (Haarlem); b. A.D.O.S. 1 (Hoorn)—Vol harding 2 (A'dam). 11.15—12.00 c. D.E.D. 2 (A'dam)-W.K.V. 1 (Wormerveer); d. D.V.D. 3 (A'dam)Ad- vendo 2 (Haarlem). 12.0012.45 e- K.Z. 4 (Koog a. d. Zaan) S.V.K. (A'dam); f. Olympia 1 (Den Haag) Sparta 1 (A'dam). 12.451 30 g. K.V.K.V. 2Animo (Haar lem). Na den middag worden de finales gehou den en wel 12.45—1.30 A. winnaar a—winnaar b. 1.302.15 B. winnaar c—winnaar d; C. winnaar ewinnaar f. 2.303 15 D. winnaar A—winnaar B; E. winnaar Cwinnaar g. 3.304.15 finale winnaar Dwinnaar C. Men ziet dus, dat het program zeer aan trekkelijk is. K.V.K.V. heeft voor deze wed strijden de hoogste klassen der lagere scholen gratis toegang toegezegd, om de be langstelling der jeugd voor deze sport te bevorderen. De bedoeling is, mettertijd schoolwedstrij- den te organiseeren. Het nieuwe bestour van K.V.K.V. pakt de zaken dus flink aan en wij twijfelen niet, of K.V.K.V. gaat straks flink vooruit. Er is echter nog meer. Den 7den Septem ber organiseert K.V.K.V. propaganda-wed- strijden, waaraan verschillende eerste klas- sers deelnemen (o.a. D.T.V. I en Sv/ift I uit Amsterdam). Ook hier zijn medailles en fraaie bekers beschikbaar gesteld. Een paar mooie korfbaldagen wachten ons dus! Voor Belaste 'Vaarden, 's Gravenüaga, PO/ tegen beurskoers J] OBLÏGATIËN Z./ Umet jaarliiksche uitloting Stadsnieuws AANGEHOUDEN. Gisteren is door de Alkmaarsche po litie aangehouden wegens het plegen van ontucht met minderjarigen van het zelfde geslacht, de bekende R-, alhier woonachtig. R. is ter beschikking van de justitie gesteld. ONGEVAL OP HET KERMIS TERREIN. Vanmorgen heeft een ongeval plaats gehad op het kermisterrein alhier. Bij het op de plaats zetten der wagens van den stoomdraaimolen van Janvier, ge* raakte een der knechts, een zekere R. P-> bekneld tusschen den tractor, die een wagen duwde, en dezen wagen zelf Een balk van den wagen schoot vooruit en de knecht deed een poging, dien terug te duwen met het bovenstaande gevolg- De man, die over pijn in rug en buik klaagde, werd voorloopig op een bed ge legd en hoewel hij het niet noodig vond een dokter te raadplegen, zou zijn Pa" troon hem toch in het ziekenhuis laten onderzoeken. ORGELBESPELING GROOTE KERK Donderdagavon van acht tot 9 uur woiU, door den heer Jan Zwait op het orgLV. der Groote Kerk o.m. voorgedragen Bac Dortsche Toccata, Guilmaiït-stukken, fragmenten uit Symphonië- en eenig? raalbewerkingen vai den Uoncertgevtf-

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1930 | | pagina 2