1
1
aspirin
énénklj
Vooral Dames
lü eenig pp de wereld
Ingezonden stukken
Binnenland
I lijden vaak na sporf-
beoefening aan
hoofdpijn. Als al-
miï1 i m-tijd helpen ook hier
Aspirin-tableften
snel en zeker.
p oranje band en Bayerkruls, Prijs 75 cts.\.P S
Augustus j.1. J.l. Zaterdag was de han
del in schotsche muizen levendiger dan
ide laatste dagen. De prijs van 4.90 per
100 K-G. voor Schotsche muizen is sinds
18 Juli j-1. niet betaald. Men verwacht
een erbetering in de prijzen van dit
jproduct, temeer daar de ziekte in de
Schotsche muizen thans wel geweken is.
Er bestaat een gezegde: „De wensch is
de vader der gedachten". Of dit gezegde
op de gestelde verwachtingen betrek
king heeft, laat ik den lezer ter beoor
deeling over.
De grove Schotsche muizen zijn in de
laatste dagen dezer week eerder gedaald
In prijs dan gestegen. In de voorlaatste
week werd bijna steeds boven d: 4.
per 100 K.G. betaald. Op j.l. Dinsdag uit
gezonderd, werd in de laatste week voor
'de grove Schotsche muizen steeds bene
den de 4 betaald. Meestal bedroeg de
noteering van 3 tot 3.50.
Eigenheimers: Nog steeds worden
slechts op Dinsdag, Donderdag en Zater
dag eigenheimers aangevoerd. Het was
duidelijk merkbaar dat men in deze
week niet zoo gesteld was op de eigen
heimers. Naar men zegt treedt de aard
appelziekte thans meer bij de eigenhei
mers op den voorgrond, dan bij de Schot
sche muizen. Tot en met j.l. Donderdag
;,werd betaald voor de eigenheimers
4.205.80. Op j.l. Zaterdag echter een
i|0.70 a 0.90 minder,
i Blauwe aardappelen. J.l. Zaterdag een
iweek geleden waren de prijzen van de
blauwen reeds aan het dalen. In de af-
igeloopen week werd op denzelfden voet
voortgezet. Een enkele partij werd op j.l.
Donderdag nog gekocht voor 6.10;
toch lager dan die van de voorlaatste
doch over het algemeen waren de prijzen
week. J.l. Zaterdag werd betaald 4.40
5.70 per 100 K.G.
Bloemkool. In deze week is wederom
geen bloemkool verhandeld,
i Zilvernep. Zeer ten spijt der zilvernep
verbouwers zijn de betreffende 'prijzen
in deze afgeloopen week bijna tot op de
helft gedaald. In het begin dezer week
werd nog betaald acht a negen gulden
per 100 K.G. J.l. Vrijdag betaalde men
niet meer dan 4.20. On den laatsten
dag dezer week ging het een tikje beter.
Er werd echter niet meer besteed dan
I4.10 a 5.20 per 100 K.G.
Gele nep. Evenals de verbouwers van
zilvernep, verkeeren de verbouwers van
gele nep thans in een ongunstige positie.
De prijzen zijn vergeleken bij de voor
laatste week in de afgeloopen week we-
j'derom achteruit gegaan. Vooral in de
laatste dagen van deze week was dit dui
delijk merkbaar. Meer dan 5.50 per 100
K.G. voor de mooie nep werd niet be
taald. Voor iets minder moooie gele nep
'f 4.60 tot 5.10 per 100 K.G.
Gele uien. Hiermede is het diep treurig
gesteld. Van de destijds zeer lage prijzen
is in deze afgeloopen week de helft „af
getrokken". De laatste dagen werd niet
meer betaald dan 2 k 2.50 per 100 K.G.
De uien welke thans aangevoerd wordt,
wordt hoofdzakelijk gehaald uit de nep-
bouw. De vooruitzichten van eigenlijke
uienverbouwers zijn verre van aantrek-
kölijk
Slaboonen. In tegenstelling met voor
noemde producten zijn de slaboonen
(enkele en mooie) in prijs gestegen. Tot
en met j.l. Vrijdag is nooit hooger be
taald dan 7.20 per 100 K.G. J.l. Zater
dag werd voor mooie een prijs betaald
van 7.50. Hiermede is niet gezegd dat
de prijzen thans loonend zijn; want voor
de meeste slaboonen is niet meer betaald
'dan 5 6.60. Voor leelijke slaboonen
werd ongeveer betaald 4 4.50.
Roode kool. De noteering van roode
kool is thans hooger dan het geweest is.
Er schijnt ook meer vraag naar deze
groenten te komen. Voor kleine roode
werd in deze afgeloopen week betaald
.van 1.30 tot 3.10 per 100 K.G. De
groote roode zijn maar weinig in prijs
gestegen. Hiervoor werd uitgelegd 0.60
tot 1.30. Het is te hopen, dat het zoo
door mag gaan.
Gele kool. Gezien de prijzen van de
voorlaatste week en die van de laatste
week komt men tot het idee, dat er ein
delijk meer leven in de brouwerij komt.
J.l. Zaterdag 16 Aug. waren de prijzen
reeds beter. In deze week zijn ze nog
wel een 0.50 gestegen. Dit betreft alleen
,do kleine gele kool. Voor de groote gele
is nog weinig animo. De noteering be
droeg in deze week van 0.70 tot 2.20
per 100 K.G.
Witte kool. De prijzen zijn ten opzich
te van de kleine witte slechts 0.10
zegge tien cent gestegen. J.l. Zaterdag
werd betaald 1.30—1.60 per 100 K.G.
i De aanvoer bedroeg in deze we»k:
42900 K.G. gele nep; 24750 K.G. gele
uien; 97200 K.G. aardappelen; 17400 K.G.
gele kool, 13300 K.G. witte kool, 17400
K.G. roode kool, 6475 K.G. zilveruien,
2640 K.G. slaboonen tegen 10800 K.G.
aardappelen; 7750 K.G. roode kool;
11300 K.G. gele kool; 9400 K.G. witte kool,
34950 K.G. gele nep; 19925 K.G. gele uien;
2250 K.G. slaboonen; 1625 K.G. zilver-
uiea; 1844 K.G. tomaten.
Weest voorzichtig met vuur
- in bosch en heide
(Buiten verantwoordelijkheid van de Re
dactie. De opname in deze rubriek, bewijst
geenszins dat de redactie ermede instemt
Alkmaar, 25 Aug. 1930.
Geachte Heer Redacteur.
Mede naar aanleiding van Uw artikel
voorkomende in Uw blad van 21 dezer,
betreffende het vernielen van een auto-
us nabij de Komlaan, zou ik gaarne nog
Ar°Pmerkingen willen maken.
Met groote voldoening vernamen we
dat geen ernstige persoonlijke ongeval
len zijn te betreuren. Gelukkig. Maar
hoe zal een volgend ongeval verloopen.
vy e weten het niet, evenmin als uw ver
slaggever. We weten wel dat het uitzicht
nabij de Komlaan hoog noodig en met
den meesten spoed verbetert dient te
worden. Het struikgewas moet op de
vier hoeken van de kruizing, gelijk met
de grond gemaakt worden zoodat een
ruim uitzicht verkregen wordt, zoowel
voor de machinisten als voor de auto
bestuurders opdat bij een eventieele bot
sing vroegtijdig kan worden geremd.
Inderdaad het eerst noodige om herha
ling van het ongeval te voorkomen.
Ik schreef, het eerst noodige, doch er
is meer. De machinisten moeten „flui
ten" en „bellen". Dit nu behoeft niet in
twijfel getrokken te worden. Zeer zeker
zijn beide voorschriften door den machi
nist in acht genomen. Niet alleen dat de
machinist onder toezicht stond van een
opzichter-machinist, doch zeer hoog
staande menschen te Alkmaar verze
kerden ons dat zij gehoord hebben dat
„gebeld" en „gefloten" is, terwijl ze aan
de halte de „Sparrenlaan" stonden te
wachten. Anderen, die niet speciaal
daarop gelet hebben, zijn te gauw ge
neigd te zeggen: „ik heb niets gehoord",
welke daarmede ongewild de machinist
in moeilijkheden brengen.
Bij de spoorwegen is dus geen schuld.
Een onderzoek zal een en ander moeten
bevestigen. Aangenomen dat de bus-be
stuurder niets gehoord heeft door den
geheel afgesloten wagen, dan nog heeft
dezen schijnbaar niet de voorgeschreven
snelheid van 10 K.M. per uur, bij het na
deren van den overweg, in acht geno
men, anders had hij zeer zeker bij be
hoedzaam naderen van deze gevaarlijke
overweg, die hem genoegzaam bekend
is, direct kunnen stoppen, dat bij de Ber
gertram met een 30 K.M. snelheid per
uur natuurlijk uitgesloten is. Meerma
len wordt de voorgeschreven snelheid
door de autobestuurders veronacht
zaamd. Daarin zit doorgaans de kneep
als oorzaak van het groot aantal onge
vallen op onbewaakte overwegen. De
bestuurder van een auto, die niet in
vaste banen rijdt, moet zelf veel meer
uitkijken als de machinist, die zijn weg
afgebakend vind. Immers de statistiek
heeft uitgewezen dat verreweg de meeste
ongevallen op onbewaakte overwegen
niet door onachtzaamheid of nalatigheid
door de spoorwegen of zijn personeel
zijn veroorzaakt.
De dikwijls buitengewone lange dienst
tijden van hun bestuurders w.o. belang
hebbende eigenaars van dergelijke ver
voermiddelen, zijn ook niet geheel
vreemd aan tal van ongevallen. Om nog
maar niet te spreken van alcoholge
bruik door enkele autobestuurders. Men
is in de „pers" zoo gauw gereed de
schuld van dergelijke ongevallen bij de
Spoorwegen of zijn personeel te veron
derstellen. Te dikwijls worden wij ma
chinisten door soortgelijke, roeklooze,
ongecontroleerde autobestuurders in
moeilijkheden gebracht. Of zou mijn col
lega, die de bewuste tram moest vervoe
ren minder geschrokken zijn dan de
heer Bellekom, eigenaar en bestuurder
van de verongelukte bus. Integendeel.
Geen waarschuwingen, slingerapparaat
op deze, als andere overwegen, is af
doende voor onbesuisde snelheidsma
niakken, zooals we dit zoo diwijls vlak
voor de locomotief heen zien stuiven,
omdat ze anders een oogenblik moeten
stoppen en wachten dat het trammetje
voorbij is.
Uw voorstel, de conducteur voor de
tram uit te laten gaan, evenals bij de
Breelaan, lijkt ons evenmin een goede
oplossing. De conducteur mocht dan wel
bij iederen overweg vooruit loopen om
te zien of er geen concurrent van de
N. S. aankomt. Hoelang zouden we dan
onderweg zijn naar Bergen aan Zee?
Reeds lang wordt aangedrongen op snei-
vervoer tusschen Alkmaar en Bergen
aan Zee, omdat een half uur rijden
straks bespottelijk afsteekt bij de rijtijd
tusschen Alkmaar en Amsterdam.
Neen, het stoppen aan alle overwegen
is uit den tijd en te veroordeelen. De
spoorwegen moeten zoo min mogelijk be
lemmeringen in de weg gelegd worden
om de reizigers zoo spoedig mogelijk op
de plaats van bestemming te brengen.
Daartoe moeten de resp. gemeente mede
werken om het uitzicht nabij de kruis
punten voor spoor en rijweg geheel vrij
en onbelemmerd te maken, zoo noodig
door opruiming van boomen en huizen.
De machinisten in dienst van de spoor
wegen en de autobestuurders, die zich
bewust zijn van hun verantwoordelijke
taak, personen en goederen veilig over
te brengen, worden gesteund en gesterkt
in hun toch al reeds zenuwsloopend be
staan en een veilig verkeer ten opzichte
van het vervoer langs de weg en per
motor, is verzekerd.
Met zeer weinig kosten kon men te
Bergen bijv. bij de van Borselaan nabij
Oostdorp en aan de Komlaan een vrij
onbelemmerd uitzicht maken, zoodat het
onnoodig stoppen voorkomen wordt.
Ook is voor de Breelaan, nabij het sta
tion, zou men heel goed de spoorweg
een oogenblik af kunnen sluiter, voor
het verkeer om de tram ongehindert te
laten passeeren. De spoorboomen, die
thans over de spoorweg neergelaten
worden, kunnen daartoe een kwart slag
gedraaid, dus langs den spoorweg
neergelaten worden teneinde het verkeer
af tf sluite» -
Op die manier kan ook de Gem. Ber
gen er aan mede werken dat ingaande
15 Mei 1931 tusschen Alkmaar en Ber
gen aan Zee inderdaad van een snelver-
voer gesproken kan worden in aanslui
ting op het electrisch treinverkeer naar
Amsterdam.
Als we Alkmaar en Bergen dichter tot
elkander willen brengen, dan dienen we
minstens een goed vervoermiddel te
hebben dac ingericht is op massavervoer.
Als dit vervoer met stoomvermogen al
lerlei hindernissen ondervind door ge
meentelijke verordeningen, veelvuldig
stoppen op haltes en overwegen, alsme
de verschillende snelheidverminde
ringen die ons opgelegd worden, ten be
hoeve van het autoverkeer, dan raken
we overcompleet evenals de Alkmaar-
sche tram-tractor, die straks in het
museum te zien zal zijn voor hen die na
ons komen.
Dit, mijnheer de Redacteur, zou ik
gaarne op willen merken in het directe
belang van een veilig en snelverkeer
tusschen Alkmaar en Bergen aan Zee.
Met beleefden dank.
Achtend,
W» C. SWART,
mach. N. S.
DE ONTVANGSTEN DER SPOORWEGEN
Belangrijke achteruitgang.
De geschatte ontvangsten van de Neder
landsche Spoorwegen over de maand Juli
geven in vergelijking niet de definitieve ont
vangsten van diezelfde maand in 1929 een
achteruitgang te zien van niet minder dan
1.192.681. De totalen bedragen n.1. resp.
ƒ16.322.110 en ƒ17.514.791. Een achteruit
gang van ruim 500.000 valt te constateeren
in de ontvangsten van reizigers en bagage.
Hieraan zal zeer zeker het slechte weer in
Juli niet vreemd zijn.
De opbrengst voor goederen bleef meer
dan 700.000 achter bij Juli 1929.
NEDERLANDSCHE JOURNALISTEN
KRING.
Journalistieke opleiding.
In de bestuursvergadering van den Ned.
Journalisten-Kring van j.l. Zaterdag heeft de
voorzitter medegedeeld, in verband met het
besluit; door den kring genomen betreffen -'
de wenschelijikheid van universitair onderwijs
in de journalistiek dat op het desbetreffend
door het 'bestuur verzonden schrijven tot
dusver antwoord is ontvangen van den Raad
van Beheer der Nederlandsche Handels-
Hoogeschool te Rotterdam, van den Senaat
der Rijksuniversiteit te Utrecht en van den
Secretaris van den Senaat der Universiteit
van Amsterdam.
In eerstgenoemd schrijven wordt medege
deeld, dat bij den Raad van Beheer principieel
geen bezwaren bestaan tegen bet scheppen
van de gelegenheid om onderwijs te krijgen
in de journalistiek aan de Handels-Hooge-
school te Rotterdam, doch dat de Raad
gaarne nadere inlichtingen zou ontvangen
omtrent de wenschen het standpunt van den
kring. Deze nadere inlichtingen zijn inmid
dels door het dag. bestuur van den Kring
verstrekt.
Aan den Senaat te Amsterdam zijn, op ver
zoek, eveneens inlichtingen gegeven. In den
brief uit Utrecht wordt medegedeeld, dat het
onderwerp in de najaarsvergadering van den
Senaat zal worden behandeld.
Weduwenkas.
Het Kringbestuur heeft besloten tegen Za
terdag 11 October a.s. den Kringraad bijeen
te roepen tot het uitbrengen van advies in
zake de plannen' tot oprichting van een wedu
wenkas en reorganisatie van de weerstands-
kas. Op Zaterdag 6 December zal dan de
algemeene vergadering de bestuursvoorstel
len daaromtrent behandelen.
AUTO TEGEN EEN BOOM GEREDEN.
Een 39-jarige man uit Smeermaas is Zater
dagavond op den Brusselschenweg te Maas
tricht met zijn auto tegen een boom gereden.
Zwaar gewond en in 'bewusteloozen toestand1
is "hij naar het ziekenhuis aldaar overgebracht.
De auto is totaal vernield'. 'Het slachtoffer is
'géhuwd en vader van vier kinderen. Met zeer
veel moeite kan men hem uit den totaal ver
nielden autobevrijden.
DOOR EEN AUTO AANGEREDEN.
Bij Sloedam (Z.) is Zondagavond een 27-
jarige gehuwde man, die daar rechts van den
weg liep, door een particuliere auto uit Goes
aangereden. Op weg naar het ziekenhuis te
Middelburg is het slachtoffer overleden.
BRAND TE HENGELO.
In den nacht van Zaterdag op Zondag
ontstond brand in een groote bergplaats,
staande achter en behoorende tot het hotel
van den heer J. C. Buijs, aan het Stations
plein te Hengelo (O.).
Op den zolder van dit gebouw ontstond
de vorige week Zondag ook reeds brand,
waarbij groote hoeveelheden geconserveerde
groenten en andere levensmiddelen, wijn en
dergelijke verloren gingen.
Zaterdagnacht brandde de bergplaats tot
den grond af, eveneens de aangrenzende ke
gelbaan met houten gebouwtjes. De brand
weer kon den brand daartoe beperken. Een
en ander is laag tegen brandschade verze
kerd. Omtrent de oorzaak van den brand
tast men in het duister.
AANVANG DER FEESTEN TE
NIJMEGEN.
De feestviering, ter gelegenheid van het
zevenhonderdjarig bestaan van Nijmegen als
stad, is, zoo zegt de Tel., gistermorgen reeds
te zes uur, onder begunstiging van fraai zo
merweer, aangevangen met een reveille door
drie muziekcorpsen, die een rondgang door
de stad maakten. Tegelijkertijd donderden er
saluutschoten. In weerwil van het vroege uur
was de publieke belangstelling zeer groot.
Van halfelf tot elf uur werden de klokken ge
luid en om kwart over elven ving in de be
nedenzaal van het concertgebouw „De Ver-
eeniging" een plechtige openbare raadszitting
aan, waarin de burgemeester, de heer J. A.
H. Steinweg, een feestrede hield.
Vervolgens hield de burgemeester een feest
rede, waarin hii een woord van harteliik wel-..
kom richtte tot den waarnemend commissaris
der Koningin in de provincie Gelderland,
den heer van Löben Seis en verdere genoo-
digden.
De heer Van Löben Seis, waarnemend com
missaris van de Koningin in Gelderland, zei-
de hierna het een voorrecht te achten hier
aanwezig te kunnen zijn. Spreker oordeelde
het als vanzelfsprekend, dat wanneer een
groote stad als Nijmegen een feest viert als
dit, het college van Ged. Staten blijken van
belangstelling geeft. De heer Van Löben Seis
wees op de aangename verhouding, welke
steeds heeft bestaan tusschen het college van
Ged. Staten en het gemeentebestuur.
Na op den grooten vooruitgang der stad
in de laatste jaren en op de vestiging van de
R.K. Universiteit te hebben gewezen, eindig
de spreker met het uitspreken van de beste
wenschen voor den verderen groei en bloei
der stad.
Hulde namens Kleef.
De Landrat van de Kreis Cleve, dr. Erich,
zeide vervolgens, dat het hem zeer veel vreug
de deed, hier tegenwoordig te kunnen zijn.
Hij bracht namens de Kreis zijn gelukwen-
schen over.'Spr. wees op de nauwe banden
tusschen Nijmegen en Kleef. De bewoners
van de Kreis Cleve en Geldern komen graag
naar Nijmegen. Spr. hoopte, dat het ook om
gekeerd zoo zal blijven. Van deze plaats af
bracht spr. dank voor alles, wat men in Ne
derland na de oorlog voor de Duitsche kin
deren gedaan heeft. Nijmegen kan met
trotsch terugzien op zijn geschiedenis. Moge
het ook in de toekomst groeien en bloeien
De burgemeester van Ubbergen, mr. baron
.Van Voorst tot Voorst, sprak namens ver
schillende omliggende gemeentebesturen. De
ze spreker hoopte, dat ook in de toekomst Nij
megen sterk moge vooruitgaan. Hij bood als
stoffelijk blijk van hulde een theeservies aan.
Vervolgens sprak de burgemeester van
Arnhem, mr. S. de Monchy. die zijn geluk-
wenschen vergezeld deed gaan van een
prachtig bloemstuk.
Nadat de burgemeester van Nijmegen alle
sprekers bedankt had, hield dis. M. A. M.
Daniëls een rede over de ontwikkeling van
Nijmegen.
Nader wordt gemeld:
Gister was het de eerste feestdag ter gele
genheid van het 700-jarig bestaan van Nij
megen als stad. Na de officieele raadszitting,
waarin Nijmegen gehuldigd werd namens
Ged. Staten van Gelderland, namens de Kreis
Cleve, namens omliggende gemeenten, had
een officieele maaltijd plaats, waarbij alle
autoriteiten van Nijmegen aanzaten. De ge
meenten Arnhem, Kleef en ook namens de
R.K. Universiteit, waarvan de rector-magni-
ficus, prof. mr. Belfroid aan de gemeente Nij
megen namens den Senaat de bul aanbood
voor het beleid van de gemeentebestuurders
in het verleden en heden.
Verder werd de gemeente gehuldigd na
mens de studenten en de rijksambtenaren.
De burgemeester dankte en deelde o.m. mede,
tot groote vreugde der aanwezigen, dat de
onderhandelingen met den minister van Wa
terstaat, inzake rivieroverbruggingen tus
schen Arnhem en Nijmegen zoover gevor
derd waren, dat binnenkort een gunstig re
sultaat mag worden verwacht.
De burgemeester besloot met een dank
woord tot allen, die in deze dagen aan de ge
meente Nijmegen hun sympathie betuigd heb
ben.
Gistermiddag was er een groote jeugdop-
tocht in Nijmegen en gisteravond zou in alle
deelen der stad, welke rijk is geïllumineerd,
een taptoe worden gehouden. Het vreemde-
lingenbezoek is zeer groot.
CREMATIE EN MILITAIRE EER.
Wel en wensch.
De vragen van mevrouw Van ItaliëVan
Embden aan den minister van defensie be
treffende geweigerde militaire eer bij de
crematie van een ridder in de Militaire Wil
lemsorde, roeren een lastige en delicate kwes
tie aan. De klacht over deze weigering dooi
den r. k. minister Deckers aan een ridder M.
W., die uit hoofde van zijn ridderschap aan
spraak kon maken op een begrafenis met mili
taire eer, werd indertijd in een ingezonden
stuk in ons blad tot uiting gebracht, en ver
oorzaakte eenige beweging in de pers. En
kele roomsche en andere rechtsche bladen
namen de houding van den minister in be
scherming op dezen grond: dat een minister
moeilijk door militair eerbewijs goedkeuring
•kon hechten aan een begrafenis, die naar de
letter van de wet geen begrafenis is. Immers,
de overleden ridder werd gecremeerd.
Hier wordt de oude vraag over de geoor
loofdheid van verassching en de teraardebe
stelling van de asch, weer opgerakeld. Men
weet dat art. 1eerste lid, van de Gegrafenis-
wet bepaalt: „Eik overleden persoon en dood
geboren kind wordt in eene gesloten kist be
graven op eene begraafplaats, overeenkom
stig deze wet aangelegd of volgens de over
gangsbepalingen dezer wet toegelaten".
De strekking van dit artikel is dus dat elk
lijk moet worden begraven. „Aan dit voor
schrift", schrijft dr. G. G. Pekelharing in de
toelichting in de uitgave der Nederlandsche
staatswetten van Schuurman Jordens,
„wordt niet voldaan wanneer na verbranding
van het lijk, de overgebleven asch en de uit
gegloeide beenderen worden begraven. Even
wel heeft de wetgever verzuimd de personen
aan te wijzen die met de zorg voor het be
graven worden belast, zoodat wegens niet-
naleving van het voorschrift van art. 1,
eerste lid, der Begrafeniswet, niemand straf
rechtelijk aansprakelijk kan worden gesteld
Bij de vaststelling van de Begrafeniswet
heeft de wetgever zich gesteld op het stand
punt dat lijkverbranding niet geoorloofd zou
zijn. Die bedoeling heeft echter in de wet
geen uitdrukking 'gevonden, aangezien daar
in een uitdrukkelijk verbod van verbranden
niet wordt aangetroffen". En een zoodanig
verbod met strafrechtelijk gevolg kan ook
niet langs deductieven weg worden gecon
strueerd.
De minister, die zich in de eerste plaats
aan de wet wil houden, vindt daarin dus wel
is waar niet in alle opzichten houvast, maar
kan zich tenslotte op de letter van art. 1,
eerste lid, beroepen, wanneer dit bovendien
nog strookt met zijn persoonlijke gevoelens,
en een verbod construeeren, zelfs al kan hij
daaraan geen strafrechtelijke consequenties
verbinden.
Wij betreuren dat door dezen staat van
zaken g^en geyolg kon worden gegeven aan
den laatsten wensch van een ridder M. W
O., een wensch die in zekeren zin op ztehzelf
een goed recht was.
Maar van eerbied voor de wet kunnen wij
een lid der regeering moeilijk een verwijt
maken. Hbld.
HET TWENTE-RIJNKANAAL.
Een post van 5 millioen gevraagd.
E>e uitvoerende commissie voor het Twente-
Rijnkanaal heeft aan de regeering verzocht
een bedrag van 5 millioen ten behoeve van
dit kanaal op de volgende begrootipg uit te
trekken.
DE NEDERLANDSCHE
SPOORWEGEN.
Nieuwe halte „Koog Bloemwijek."
Naar het Hbl. verneemt, zal de Nederland
sche Spoorwegen een nieuwe halte vestigen
tusschen Zaandam en Koog Zaandijk. Deze
halte zal als stopplaats worden beschouwd
en genoemd worden: „Koog Bloemwijek".
SLUITING VAN HET STIKSTOF-
ACCOORD.
Het Kamerlid Weitkamp heeft de volgende
vragen aan den minister van Waterstaat ge
steld: Is het juist, dat de gezamenlijke stik
stofproducenten een stikstof-accoord hebbe*
gesloten, welk accoord, volgens belangheb
benden althans, „in een uiterst dringende be
hoefte voorzien heeft, want men voorzag
prijsdalingen, meer dan 30 pCt. bedragend
en dat ook de in Nederland zich bevindende
stikstoffabrieken, waaronder het bedrijf te
Geleen-Lutterade van de Staatsmijnen, tot
het gevormde syndicaat zijn toegetreden?
Zoo ja, is dan de minister bereid om, nt>
de landbouwproducten, die speciaal veel stik
stof vragen, waardeloos zijn, te bevorderen,
dat Staatsbedrijven niet aan de Overeen
komsten mededoen?
Indien de minister bovenstaande vragen
toestemmend beantwoordt, wil Z. Exc. dan
bewerken, vraagt de heer Weitkamp verder,
dat de in Nederland geproduceerde stikstof
tegen sterk verminderde prijzen, bijv. boven
aangehaalde 30 pCt., aan den Nederland-
schen landbouw ter beschikking worde ge
steld en is de minister tevens bereid, het daar
heen te leiden, dat, wanneer in het nieuwe
mijnconcessie-gebied Groenlo kali mocht wor
den aangeboord, genoemde meststof nipt in
handen van het kali-syndicaat valt?
DOOR ELCERISCHEN STROOM
GEDOOD.
Zaterdagavond was de dienstbode van eelt
slager te Geldrop bezig met het schoon
maken van den winkel. Bij het poetsen van de
electrische vleeschsnijmachine kwam zij op
tot nog toe onverklaarbare wijze in aan
raking met de electrischen stroom.
Op haar noodkreten kwamen de slager en
zijn echtgenoote toegesneld en vonden haar
over de machine hangen. De slager trok
haar ervan af en kreeg eveneens een hevigen
schok doch kwam met den schrik vrij. Het
meisje is vrijwel onmiddellijk daarna aan de
gevolgen overleden.
MR. F. R. J. DUBOIS
Secretaris van K- v. K. te Amster
dam.
Te Harderwijk, in de nabijheid van welke
stad hij zijn vacantie doorbracht, is, naar de
Tel. meldt, gisterochtend plotseling overle
den aan buikvliesontsteking mr. F. R. J. Du-
bois, secretaris van de Amsterdamsche Kamer
van Koophandel.
Mr. Dubois begon zijn loopbaan op het
stadhuis als commies op de afdeeling Alge
meene Zaken. Daarna is hij geruimen tijd
particulier secretaris van den heer Kröller
geweest.
Na het aftreden van mr. Moll Schnitzler
en bij de reorganisatie van de Kamers van
Koophandel werd mr. Dubois in 1922 be
noemd tot secretaris van de Kamer van Koop
handel in de hoofdstad. In deze functie heeft
hij veel en belangrijk werk voor de K. v. K.
gedaan, vooral in de vele comissies van dit
lichaam. Herhaalde malen heeft de voorzit
ter hem hulde gebracht voor den veelomvat-
tenden arbeid, welken de secretaris verricht
had bij het samenstellen van rapporten e.d.
Ook in de voorbereiding en de organisatie
van de Internationale Kamer van Koophan
del welke eenigen tijd geleden hier vergader
de, heeft hij een werkzaam aandeel gehad.
Mr. Dubois was voorts lid van het be
stuur van de afdeeling Amsterdam voor Vol
kenbond' en Vrede; ook maakte hij deel uit
van den Raad van Beroep voor de Ongeval
lenverzekering.
De overledene was officier in de Orde van
Oranje-Nassau en ridder in de Kroonorde
van Italië.
ONGELUK TE WADDINXVEEN.
Een knaap aan de gevolgen over
leden.
Bij den spoordijk van den nieuwen spoor
weg Gouda-Alphen waren onder Wacfdinx-
veen Zondagavond eenige jongens aan het
spelen. Onder aan den spoordijk lagen eenige
vaten benzine en de jongens hadden de on
voorzichtigheid om met vuur te spelen. Waar
schijnlijk hebben zij dicht bij een der vaten
een vuurtje gestookt, want plotseling sloeg
een vat uit elkaar. Van een der jongens, de
13-jarige Nijhoff, werd een been afgerukt.
De jongen werd in zorgwekkenden totstand
naar het Academisch Ziekenhuis te Leiden
vervoerd, waar hij hedenmorgen is overle
den.
BOTSING MOTOR EN TRAM.
Het gevaarlijke kruispunt bij
N aarden.
Zondagmiddag is een ernstig ongeluk ge
beurd op het kruispunt rijksweg-Thierens-
weg bij Naarden. Uit de richting Muiden
kwam met groote vaart een Amsterdamsch
motorrijder, in wiens zijspan zijn vrouw en
een vijfjarig kind hadden plaats genomen,
aanrijden, toen juist een motorwagen van de
Gooische tram van links naderde. Door het
geweldige remmen sloeg de motor over den
kop, kwam daarna met de tram in botsing en
maakte een opnieuw een salto mortale. De
drie inzittenden werden zwaar verwond. De
bestuurder was weggeslingerd, zijn vrouw
en kind werden uit de vernielde zijspan be
vrijd. Nadat dr. Keyzer eerste hulp verleend
had, werden de slachtoffers naar Hp Maifiia-
stichting veryoerdL