1 1 aspirin énénklj Vooral Dames lü eenig pp de wereld Ingezonden stukken Binnenland I lijden vaak na sporf- beoefening aan hoofdpijn. Als al- miï1 i m-tijd helpen ook hier Aspirin-tableften snel en zeker. p oranje band en Bayerkruls, Prijs 75 cts.\.P S Augustus j.1. J.l. Zaterdag was de han del in schotsche muizen levendiger dan ide laatste dagen. De prijs van 4.90 per 100 K-G. voor Schotsche muizen is sinds 18 Juli j-1. niet betaald. Men verwacht een erbetering in de prijzen van dit jproduct, temeer daar de ziekte in de Schotsche muizen thans wel geweken is. Er bestaat een gezegde: „De wensch is de vader der gedachten". Of dit gezegde op de gestelde verwachtingen betrek king heeft, laat ik den lezer ter beoor deeling over. De grove Schotsche muizen zijn in de laatste dagen dezer week eerder gedaald In prijs dan gestegen. In de voorlaatste week werd bijna steeds boven d: 4. per 100 K.G. betaald. Op j.l. Dinsdag uit gezonderd, werd in de laatste week voor 'de grove Schotsche muizen steeds bene den de 4 betaald. Meestal bedroeg de noteering van 3 tot 3.50. Eigenheimers: Nog steeds worden slechts op Dinsdag, Donderdag en Zater dag eigenheimers aangevoerd. Het was duidelijk merkbaar dat men in deze week niet zoo gesteld was op de eigen heimers. Naar men zegt treedt de aard appelziekte thans meer bij de eigenhei mers op den voorgrond, dan bij de Schot sche muizen. Tot en met j.l. Donderdag ;,werd betaald voor de eigenheimers 4.205.80. Op j.l. Zaterdag echter een i|0.70 a 0.90 minder, i Blauwe aardappelen. J.l. Zaterdag een iweek geleden waren de prijzen van de blauwen reeds aan het dalen. In de af- igeloopen week werd op denzelfden voet voortgezet. Een enkele partij werd op j.l. Donderdag nog gekocht voor 6.10; toch lager dan die van de voorlaatste doch over het algemeen waren de prijzen week. J.l. Zaterdag werd betaald 4.40 5.70 per 100 K.G. Bloemkool. In deze week is wederom geen bloemkool verhandeld, i Zilvernep. Zeer ten spijt der zilvernep verbouwers zijn de betreffende 'prijzen in deze afgeloopen week bijna tot op de helft gedaald. In het begin dezer week werd nog betaald acht a negen gulden per 100 K.G. J.l. Vrijdag betaalde men niet meer dan 4.20. On den laatsten dag dezer week ging het een tikje beter. Er werd echter niet meer besteed dan I4.10 a 5.20 per 100 K.G. Gele nep. Evenals de verbouwers van zilvernep, verkeeren de verbouwers van gele nep thans in een ongunstige positie. De prijzen zijn vergeleken bij de voor laatste week in de afgeloopen week we- j'derom achteruit gegaan. Vooral in de laatste dagen van deze week was dit dui delijk merkbaar. Meer dan 5.50 per 100 K.G. voor de mooie nep werd niet be taald. Voor iets minder moooie gele nep 'f 4.60 tot 5.10 per 100 K.G. Gele uien. Hiermede is het diep treurig gesteld. Van de destijds zeer lage prijzen is in deze afgeloopen week de helft „af getrokken". De laatste dagen werd niet meer betaald dan 2 k 2.50 per 100 K.G. De uien welke thans aangevoerd wordt, wordt hoofdzakelijk gehaald uit de nep- bouw. De vooruitzichten van eigenlijke uienverbouwers zijn verre van aantrek- kölijk Slaboonen. In tegenstelling met voor noemde producten zijn de slaboonen (enkele en mooie) in prijs gestegen. Tot en met j.l. Vrijdag is nooit hooger be taald dan 7.20 per 100 K.G. J.l. Zater dag werd voor mooie een prijs betaald van 7.50. Hiermede is niet gezegd dat de prijzen thans loonend zijn; want voor de meeste slaboonen is niet meer betaald 'dan 5 6.60. Voor leelijke slaboonen werd ongeveer betaald 4 4.50. Roode kool. De noteering van roode kool is thans hooger dan het geweest is. Er schijnt ook meer vraag naar deze groenten te komen. Voor kleine roode werd in deze afgeloopen week betaald .van 1.30 tot 3.10 per 100 K.G. De groote roode zijn maar weinig in prijs gestegen. Hiervoor werd uitgelegd 0.60 tot 1.30. Het is te hopen, dat het zoo door mag gaan. Gele kool. Gezien de prijzen van de voorlaatste week en die van de laatste week komt men tot het idee, dat er ein delijk meer leven in de brouwerij komt. J.l. Zaterdag 16 Aug. waren de prijzen reeds beter. In deze week zijn ze nog wel een 0.50 gestegen. Dit betreft alleen ,do kleine gele kool. Voor de groote gele is nog weinig animo. De noteering be droeg in deze week van 0.70 tot 2.20 per 100 K.G. Witte kool. De prijzen zijn ten opzich te van de kleine witte slechts 0.10 zegge tien cent gestegen. J.l. Zaterdag werd betaald 1.30—1.60 per 100 K.G. i De aanvoer bedroeg in deze we»k: 42900 K.G. gele nep; 24750 K.G. gele uien; 97200 K.G. aardappelen; 17400 K.G. gele kool, 13300 K.G. witte kool, 17400 K.G. roode kool, 6475 K.G. zilveruien, 2640 K.G. slaboonen tegen 10800 K.G. aardappelen; 7750 K.G. roode kool; 11300 K.G. gele kool; 9400 K.G. witte kool, 34950 K.G. gele nep; 19925 K.G. gele uien; 2250 K.G. slaboonen; 1625 K.G. zilver- uiea; 1844 K.G. tomaten. Weest voorzichtig met vuur - in bosch en heide (Buiten verantwoordelijkheid van de Re dactie. De opname in deze rubriek, bewijst geenszins dat de redactie ermede instemt Alkmaar, 25 Aug. 1930. Geachte Heer Redacteur. Mede naar aanleiding van Uw artikel voorkomende in Uw blad van 21 dezer, betreffende het vernielen van een auto- us nabij de Komlaan, zou ik gaarne nog Ar°Pmerkingen willen maken. Met groote voldoening vernamen we dat geen ernstige persoonlijke ongeval len zijn te betreuren. Gelukkig. Maar hoe zal een volgend ongeval verloopen. vy e weten het niet, evenmin als uw ver slaggever. We weten wel dat het uitzicht nabij de Komlaan hoog noodig en met den meesten spoed verbetert dient te worden. Het struikgewas moet op de vier hoeken van de kruizing, gelijk met de grond gemaakt worden zoodat een ruim uitzicht verkregen wordt, zoowel voor de machinisten als voor de auto bestuurders opdat bij een eventieele bot sing vroegtijdig kan worden geremd. Inderdaad het eerst noodige om herha ling van het ongeval te voorkomen. Ik schreef, het eerst noodige, doch er is meer. De machinisten moeten „flui ten" en „bellen". Dit nu behoeft niet in twijfel getrokken te worden. Zeer zeker zijn beide voorschriften door den machi nist in acht genomen. Niet alleen dat de machinist onder toezicht stond van een opzichter-machinist, doch zeer hoog staande menschen te Alkmaar verze kerden ons dat zij gehoord hebben dat „gebeld" en „gefloten" is, terwijl ze aan de halte de „Sparrenlaan" stonden te wachten. Anderen, die niet speciaal daarop gelet hebben, zijn te gauw ge neigd te zeggen: „ik heb niets gehoord", welke daarmede ongewild de machinist in moeilijkheden brengen. Bij de spoorwegen is dus geen schuld. Een onderzoek zal een en ander moeten bevestigen. Aangenomen dat de bus-be stuurder niets gehoord heeft door den geheel afgesloten wagen, dan nog heeft dezen schijnbaar niet de voorgeschreven snelheid van 10 K.M. per uur, bij het na deren van den overweg, in acht geno men, anders had hij zeer zeker bij be hoedzaam naderen van deze gevaarlijke overweg, die hem genoegzaam bekend is, direct kunnen stoppen, dat bij de Ber gertram met een 30 K.M. snelheid per uur natuurlijk uitgesloten is. Meerma len wordt de voorgeschreven snelheid door de autobestuurders veronacht zaamd. Daarin zit doorgaans de kneep als oorzaak van het groot aantal onge vallen op onbewaakte overwegen. De bestuurder van een auto, die niet in vaste banen rijdt, moet zelf veel meer uitkijken als de machinist, die zijn weg afgebakend vind. Immers de statistiek heeft uitgewezen dat verreweg de meeste ongevallen op onbewaakte overwegen niet door onachtzaamheid of nalatigheid door de spoorwegen of zijn personeel zijn veroorzaakt. De dikwijls buitengewone lange dienst tijden van hun bestuurders w.o. belang hebbende eigenaars van dergelijke ver voermiddelen, zijn ook niet geheel vreemd aan tal van ongevallen. Om nog maar niet te spreken van alcoholge bruik door enkele autobestuurders. Men is in de „pers" zoo gauw gereed de schuld van dergelijke ongevallen bij de Spoorwegen of zijn personeel te veron derstellen. Te dikwijls worden wij ma chinisten door soortgelijke, roeklooze, ongecontroleerde autobestuurders in moeilijkheden gebracht. Of zou mijn col lega, die de bewuste tram moest vervoe ren minder geschrokken zijn dan de heer Bellekom, eigenaar en bestuurder van de verongelukte bus. Integendeel. Geen waarschuwingen, slingerapparaat op deze, als andere overwegen, is af doende voor onbesuisde snelheidsma niakken, zooals we dit zoo diwijls vlak voor de locomotief heen zien stuiven, omdat ze anders een oogenblik moeten stoppen en wachten dat het trammetje voorbij is. Uw voorstel, de conducteur voor de tram uit te laten gaan, evenals bij de Breelaan, lijkt ons evenmin een goede oplossing. De conducteur mocht dan wel bij iederen overweg vooruit loopen om te zien of er geen concurrent van de N. S. aankomt. Hoelang zouden we dan onderweg zijn naar Bergen aan Zee? Reeds lang wordt aangedrongen op snei- vervoer tusschen Alkmaar en Bergen aan Zee, omdat een half uur rijden straks bespottelijk afsteekt bij de rijtijd tusschen Alkmaar en Amsterdam. Neen, het stoppen aan alle overwegen is uit den tijd en te veroordeelen. De spoorwegen moeten zoo min mogelijk be lemmeringen in de weg gelegd worden om de reizigers zoo spoedig mogelijk op de plaats van bestemming te brengen. Daartoe moeten de resp. gemeente mede werken om het uitzicht nabij de kruis punten voor spoor en rijweg geheel vrij en onbelemmerd te maken, zoo noodig door opruiming van boomen en huizen. De machinisten in dienst van de spoor wegen en de autobestuurders, die zich bewust zijn van hun verantwoordelijke taak, personen en goederen veilig over te brengen, worden gesteund en gesterkt in hun toch al reeds zenuwsloopend be staan en een veilig verkeer ten opzichte van het vervoer langs de weg en per motor, is verzekerd. Met zeer weinig kosten kon men te Bergen bijv. bij de van Borselaan nabij Oostdorp en aan de Komlaan een vrij onbelemmerd uitzicht maken, zoodat het onnoodig stoppen voorkomen wordt. Ook is voor de Breelaan, nabij het sta tion, zou men heel goed de spoorweg een oogenblik af kunnen sluiter, voor het verkeer om de tram ongehindert te laten passeeren. De spoorboomen, die thans over de spoorweg neergelaten worden, kunnen daartoe een kwart slag gedraaid, dus langs den spoorweg neergelaten worden teneinde het verkeer af tf sluite» - Op die manier kan ook de Gem. Ber gen er aan mede werken dat ingaande 15 Mei 1931 tusschen Alkmaar en Ber gen aan Zee inderdaad van een snelver- voer gesproken kan worden in aanslui ting op het electrisch treinverkeer naar Amsterdam. Als we Alkmaar en Bergen dichter tot elkander willen brengen, dan dienen we minstens een goed vervoermiddel te hebben dac ingericht is op massavervoer. Als dit vervoer met stoomvermogen al lerlei hindernissen ondervind door ge meentelijke verordeningen, veelvuldig stoppen op haltes en overwegen, alsme de verschillende snelheidverminde ringen die ons opgelegd worden, ten be hoeve van het autoverkeer, dan raken we overcompleet evenals de Alkmaar- sche tram-tractor, die straks in het museum te zien zal zijn voor hen die na ons komen. Dit, mijnheer de Redacteur, zou ik gaarne op willen merken in het directe belang van een veilig en snelverkeer tusschen Alkmaar en Bergen aan Zee. Met beleefden dank. Achtend, W» C. SWART, mach. N. S. DE ONTVANGSTEN DER SPOORWEGEN Belangrijke achteruitgang. De geschatte ontvangsten van de Neder landsche Spoorwegen over de maand Juli geven in vergelijking niet de definitieve ont vangsten van diezelfde maand in 1929 een achteruitgang te zien van niet minder dan 1.192.681. De totalen bedragen n.1. resp. ƒ16.322.110 en ƒ17.514.791. Een achteruit gang van ruim 500.000 valt te constateeren in de ontvangsten van reizigers en bagage. Hieraan zal zeer zeker het slechte weer in Juli niet vreemd zijn. De opbrengst voor goederen bleef meer dan 700.000 achter bij Juli 1929. NEDERLANDSCHE JOURNALISTEN KRING. Journalistieke opleiding. In de bestuursvergadering van den Ned. Journalisten-Kring van j.l. Zaterdag heeft de voorzitter medegedeeld, in verband met het besluit; door den kring genomen betreffen -' de wenschelijikheid van universitair onderwijs in de journalistiek dat op het desbetreffend door het 'bestuur verzonden schrijven tot dusver antwoord is ontvangen van den Raad van Beheer der Nederlandsche Handels- Hoogeschool te Rotterdam, van den Senaat der Rijksuniversiteit te Utrecht en van den Secretaris van den Senaat der Universiteit van Amsterdam. In eerstgenoemd schrijven wordt medege deeld, dat bij den Raad van Beheer principieel geen bezwaren bestaan tegen bet scheppen van de gelegenheid om onderwijs te krijgen in de journalistiek aan de Handels-Hooge- school te Rotterdam, doch dat de Raad gaarne nadere inlichtingen zou ontvangen omtrent de wenschen het standpunt van den kring. Deze nadere inlichtingen zijn inmid dels door het dag. bestuur van den Kring verstrekt. Aan den Senaat te Amsterdam zijn, op ver zoek, eveneens inlichtingen gegeven. In den brief uit Utrecht wordt medegedeeld, dat het onderwerp in de najaarsvergadering van den Senaat zal worden behandeld. Weduwenkas. Het Kringbestuur heeft besloten tegen Za terdag 11 October a.s. den Kringraad bijeen te roepen tot het uitbrengen van advies in zake de plannen' tot oprichting van een wedu wenkas en reorganisatie van de weerstands- kas. Op Zaterdag 6 December zal dan de algemeene vergadering de bestuursvoorstel len daaromtrent behandelen. AUTO TEGEN EEN BOOM GEREDEN. Een 39-jarige man uit Smeermaas is Zater dagavond op den Brusselschenweg te Maas tricht met zijn auto tegen een boom gereden. Zwaar gewond en in 'bewusteloozen toestand1 is "hij naar het ziekenhuis aldaar overgebracht. De auto is totaal vernield'. 'Het slachtoffer is 'géhuwd en vader van vier kinderen. Met zeer veel moeite kan men hem uit den totaal ver nielden autobevrijden. DOOR EEN AUTO AANGEREDEN. Bij Sloedam (Z.) is Zondagavond een 27- jarige gehuwde man, die daar rechts van den weg liep, door een particuliere auto uit Goes aangereden. Op weg naar het ziekenhuis te Middelburg is het slachtoffer overleden. BRAND TE HENGELO. In den nacht van Zaterdag op Zondag ontstond brand in een groote bergplaats, staande achter en behoorende tot het hotel van den heer J. C. Buijs, aan het Stations plein te Hengelo (O.). Op den zolder van dit gebouw ontstond de vorige week Zondag ook reeds brand, waarbij groote hoeveelheden geconserveerde groenten en andere levensmiddelen, wijn en dergelijke verloren gingen. Zaterdagnacht brandde de bergplaats tot den grond af, eveneens de aangrenzende ke gelbaan met houten gebouwtjes. De brand weer kon den brand daartoe beperken. Een en ander is laag tegen brandschade verze kerd. Omtrent de oorzaak van den brand tast men in het duister. AANVANG DER FEESTEN TE NIJMEGEN. De feestviering, ter gelegenheid van het zevenhonderdjarig bestaan van Nijmegen als stad, is, zoo zegt de Tel., gistermorgen reeds te zes uur, onder begunstiging van fraai zo merweer, aangevangen met een reveille door drie muziekcorpsen, die een rondgang door de stad maakten. Tegelijkertijd donderden er saluutschoten. In weerwil van het vroege uur was de publieke belangstelling zeer groot. Van halfelf tot elf uur werden de klokken ge luid en om kwart over elven ving in de be nedenzaal van het concertgebouw „De Ver- eeniging" een plechtige openbare raadszitting aan, waarin de burgemeester, de heer J. A. H. Steinweg, een feestrede hield. Vervolgens hield de burgemeester een feest rede, waarin hii een woord van harteliik wel-.. kom richtte tot den waarnemend commissaris der Koningin in de provincie Gelderland, den heer van Löben Seis en verdere genoo- digden. De heer Van Löben Seis, waarnemend com missaris van de Koningin in Gelderland, zei- de hierna het een voorrecht te achten hier aanwezig te kunnen zijn. Spreker oordeelde het als vanzelfsprekend, dat wanneer een groote stad als Nijmegen een feest viert als dit, het college van Ged. Staten blijken van belangstelling geeft. De heer Van Löben Seis wees op de aangename verhouding, welke steeds heeft bestaan tusschen het college van Ged. Staten en het gemeentebestuur. Na op den grooten vooruitgang der stad in de laatste jaren en op de vestiging van de R.K. Universiteit te hebben gewezen, eindig de spreker met het uitspreken van de beste wenschen voor den verderen groei en bloei der stad. Hulde namens Kleef. De Landrat van de Kreis Cleve, dr. Erich, zeide vervolgens, dat het hem zeer veel vreug de deed, hier tegenwoordig te kunnen zijn. Hij bracht namens de Kreis zijn gelukwen- schen over.'Spr. wees op de nauwe banden tusschen Nijmegen en Kleef. De bewoners van de Kreis Cleve en Geldern komen graag naar Nijmegen. Spr. hoopte, dat het ook om gekeerd zoo zal blijven. Van deze plaats af bracht spr. dank voor alles, wat men in Ne derland na de oorlog voor de Duitsche kin deren gedaan heeft. Nijmegen kan met trotsch terugzien op zijn geschiedenis. Moge het ook in de toekomst groeien en bloeien De burgemeester van Ubbergen, mr. baron .Van Voorst tot Voorst, sprak namens ver schillende omliggende gemeentebesturen. De ze spreker hoopte, dat ook in de toekomst Nij megen sterk moge vooruitgaan. Hij bood als stoffelijk blijk van hulde een theeservies aan. Vervolgens sprak de burgemeester van Arnhem, mr. S. de Monchy. die zijn geluk- wenschen vergezeld deed gaan van een prachtig bloemstuk. Nadat de burgemeester van Nijmegen alle sprekers bedankt had, hield dis. M. A. M. Daniëls een rede over de ontwikkeling van Nijmegen. Nader wordt gemeld: Gister was het de eerste feestdag ter gele genheid van het 700-jarig bestaan van Nij megen als stad. Na de officieele raadszitting, waarin Nijmegen gehuldigd werd namens Ged. Staten van Gelderland, namens de Kreis Cleve, namens omliggende gemeenten, had een officieele maaltijd plaats, waarbij alle autoriteiten van Nijmegen aanzaten. De ge meenten Arnhem, Kleef en ook namens de R.K. Universiteit, waarvan de rector-magni- ficus, prof. mr. Belfroid aan de gemeente Nij megen namens den Senaat de bul aanbood voor het beleid van de gemeentebestuurders in het verleden en heden. Verder werd de gemeente gehuldigd na mens de studenten en de rijksambtenaren. De burgemeester dankte en deelde o.m. mede, tot groote vreugde der aanwezigen, dat de onderhandelingen met den minister van Wa terstaat, inzake rivieroverbruggingen tus schen Arnhem en Nijmegen zoover gevor derd waren, dat binnenkort een gunstig re sultaat mag worden verwacht. De burgemeester besloot met een dank woord tot allen, die in deze dagen aan de ge meente Nijmegen hun sympathie betuigd heb ben. Gistermiddag was er een groote jeugdop- tocht in Nijmegen en gisteravond zou in alle deelen der stad, welke rijk is geïllumineerd, een taptoe worden gehouden. Het vreemde- lingenbezoek is zeer groot. CREMATIE EN MILITAIRE EER. Wel en wensch. De vragen van mevrouw Van ItaliëVan Embden aan den minister van defensie be treffende geweigerde militaire eer bij de crematie van een ridder in de Militaire Wil lemsorde, roeren een lastige en delicate kwes tie aan. De klacht over deze weigering dooi den r. k. minister Deckers aan een ridder M. W., die uit hoofde van zijn ridderschap aan spraak kon maken op een begrafenis met mili taire eer, werd indertijd in een ingezonden stuk in ons blad tot uiting gebracht, en ver oorzaakte eenige beweging in de pers. En kele roomsche en andere rechtsche bladen namen de houding van den minister in be scherming op dezen grond: dat een minister moeilijk door militair eerbewijs goedkeuring •kon hechten aan een begrafenis, die naar de letter van de wet geen begrafenis is. Immers, de overleden ridder werd gecremeerd. Hier wordt de oude vraag over de geoor loofdheid van verassching en de teraardebe stelling van de asch, weer opgerakeld. Men weet dat art. 1eerste lid, van de Gegrafenis- wet bepaalt: „Eik overleden persoon en dood geboren kind wordt in eene gesloten kist be graven op eene begraafplaats, overeenkom stig deze wet aangelegd of volgens de over gangsbepalingen dezer wet toegelaten". De strekking van dit artikel is dus dat elk lijk moet worden begraven. „Aan dit voor schrift", schrijft dr. G. G. Pekelharing in de toelichting in de uitgave der Nederlandsche staatswetten van Schuurman Jordens, „wordt niet voldaan wanneer na verbranding van het lijk, de overgebleven asch en de uit gegloeide beenderen worden begraven. Even wel heeft de wetgever verzuimd de personen aan te wijzen die met de zorg voor het be graven worden belast, zoodat wegens niet- naleving van het voorschrift van art. 1, eerste lid, der Begrafeniswet, niemand straf rechtelijk aansprakelijk kan worden gesteld Bij de vaststelling van de Begrafeniswet heeft de wetgever zich gesteld op het stand punt dat lijkverbranding niet geoorloofd zou zijn. Die bedoeling heeft echter in de wet geen uitdrukking 'gevonden, aangezien daar in een uitdrukkelijk verbod van verbranden niet wordt aangetroffen". En een zoodanig verbod met strafrechtelijk gevolg kan ook niet langs deductieven weg worden gecon strueerd. De minister, die zich in de eerste plaats aan de wet wil houden, vindt daarin dus wel is waar niet in alle opzichten houvast, maar kan zich tenslotte op de letter van art. 1, eerste lid, beroepen, wanneer dit bovendien nog strookt met zijn persoonlijke gevoelens, en een verbod construeeren, zelfs al kan hij daaraan geen strafrechtelijke consequenties verbinden. Wij betreuren dat door dezen staat van zaken g^en geyolg kon worden gegeven aan den laatsten wensch van een ridder M. W O., een wensch die in zekeren zin op ztehzelf een goed recht was. Maar van eerbied voor de wet kunnen wij een lid der regeering moeilijk een verwijt maken. Hbld. HET TWENTE-RIJNKANAAL. Een post van 5 millioen gevraagd. E>e uitvoerende commissie voor het Twente- Rijnkanaal heeft aan de regeering verzocht een bedrag van 5 millioen ten behoeve van dit kanaal op de volgende begrootipg uit te trekken. DE NEDERLANDSCHE SPOORWEGEN. Nieuwe halte „Koog Bloemwijek." Naar het Hbl. verneemt, zal de Nederland sche Spoorwegen een nieuwe halte vestigen tusschen Zaandam en Koog Zaandijk. Deze halte zal als stopplaats worden beschouwd en genoemd worden: „Koog Bloemwijek". SLUITING VAN HET STIKSTOF- ACCOORD. Het Kamerlid Weitkamp heeft de volgende vragen aan den minister van Waterstaat ge steld: Is het juist, dat de gezamenlijke stik stofproducenten een stikstof-accoord hebbe* gesloten, welk accoord, volgens belangheb benden althans, „in een uiterst dringende be hoefte voorzien heeft, want men voorzag prijsdalingen, meer dan 30 pCt. bedragend en dat ook de in Nederland zich bevindende stikstoffabrieken, waaronder het bedrijf te Geleen-Lutterade van de Staatsmijnen, tot het gevormde syndicaat zijn toegetreden? Zoo ja, is dan de minister bereid om, nt> de landbouwproducten, die speciaal veel stik stof vragen, waardeloos zijn, te bevorderen, dat Staatsbedrijven niet aan de Overeen komsten mededoen? Indien de minister bovenstaande vragen toestemmend beantwoordt, wil Z. Exc. dan bewerken, vraagt de heer Weitkamp verder, dat de in Nederland geproduceerde stikstof tegen sterk verminderde prijzen, bijv. boven aangehaalde 30 pCt., aan den Nederland- schen landbouw ter beschikking worde ge steld en is de minister tevens bereid, het daar heen te leiden, dat, wanneer in het nieuwe mijnconcessie-gebied Groenlo kali mocht wor den aangeboord, genoemde meststof nipt in handen van het kali-syndicaat valt? DOOR ELCERISCHEN STROOM GEDOOD. Zaterdagavond was de dienstbode van eelt slager te Geldrop bezig met het schoon maken van den winkel. Bij het poetsen van de electrische vleeschsnijmachine kwam zij op tot nog toe onverklaarbare wijze in aan raking met de electrischen stroom. Op haar noodkreten kwamen de slager en zijn echtgenoote toegesneld en vonden haar over de machine hangen. De slager trok haar ervan af en kreeg eveneens een hevigen schok doch kwam met den schrik vrij. Het meisje is vrijwel onmiddellijk daarna aan de gevolgen overleden. MR. F. R. J. DUBOIS Secretaris van K- v. K. te Amster dam. Te Harderwijk, in de nabijheid van welke stad hij zijn vacantie doorbracht, is, naar de Tel. meldt, gisterochtend plotseling overle den aan buikvliesontsteking mr. F. R. J. Du- bois, secretaris van de Amsterdamsche Kamer van Koophandel. Mr. Dubois begon zijn loopbaan op het stadhuis als commies op de afdeeling Alge meene Zaken. Daarna is hij geruimen tijd particulier secretaris van den heer Kröller geweest. Na het aftreden van mr. Moll Schnitzler en bij de reorganisatie van de Kamers van Koophandel werd mr. Dubois in 1922 be noemd tot secretaris van de Kamer van Koop handel in de hoofdstad. In deze functie heeft hij veel en belangrijk werk voor de K. v. K. gedaan, vooral in de vele comissies van dit lichaam. Herhaalde malen heeft de voorzit ter hem hulde gebracht voor den veelomvat- tenden arbeid, welken de secretaris verricht had bij het samenstellen van rapporten e.d. Ook in de voorbereiding en de organisatie van de Internationale Kamer van Koophan del welke eenigen tijd geleden hier vergader de, heeft hij een werkzaam aandeel gehad. Mr. Dubois was voorts lid van het be stuur van de afdeeling Amsterdam voor Vol kenbond' en Vrede; ook maakte hij deel uit van den Raad van Beroep voor de Ongeval lenverzekering. De overledene was officier in de Orde van Oranje-Nassau en ridder in de Kroonorde van Italië. ONGELUK TE WADDINXVEEN. Een knaap aan de gevolgen over leden. Bij den spoordijk van den nieuwen spoor weg Gouda-Alphen waren onder Wacfdinx- veen Zondagavond eenige jongens aan het spelen. Onder aan den spoordijk lagen eenige vaten benzine en de jongens hadden de on voorzichtigheid om met vuur te spelen. Waar schijnlijk hebben zij dicht bij een der vaten een vuurtje gestookt, want plotseling sloeg een vat uit elkaar. Van een der jongens, de 13-jarige Nijhoff, werd een been afgerukt. De jongen werd in zorgwekkenden totstand naar het Academisch Ziekenhuis te Leiden vervoerd, waar hij hedenmorgen is overle den. BOTSING MOTOR EN TRAM. Het gevaarlijke kruispunt bij N aarden. Zondagmiddag is een ernstig ongeluk ge beurd op het kruispunt rijksweg-Thierens- weg bij Naarden. Uit de richting Muiden kwam met groote vaart een Amsterdamsch motorrijder, in wiens zijspan zijn vrouw en een vijfjarig kind hadden plaats genomen, aanrijden, toen juist een motorwagen van de Gooische tram van links naderde. Door het geweldige remmen sloeg de motor over den kop, kwam daarna met de tram in botsing en maakte een opnieuw een salto mortale. De drie inzittenden werden zwaar verwond. De bestuurder was weggeslingerd, zijn vrouw en kind werden uit de vernielde zijspan be vrijd. Nadat dr. Keyzer eerste hulp verleend had, werden de slachtoffers naar Hp Maifiia- stichting veryoerdL

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1930 | | pagina 7