«IkMiistht Courant. Buitenland Hinlard twee en dsrtfgita Jaargang. Katerdag 30 Augustus handelsavondschool alkmaar. Luchtvaart ffljHHEEREN-BAAI Provinciaal nieuws Ho. 204 1930 Cursus 1930/1931. DE DIRECTEUR dezer school brengt ter algemeene kennis, dat de TOELATINGS- en HEREXAMENS zullen worden gehou den op DINSDAG 2 en DONDERDAG 4 SEPTEMBER a.s., telkens des avonds ó1/^ uur in het gebouw der school (Doelenstraat, hoek Nieuwesloot). DE LESSEN WORDEN HERVAT OP VRIJDAG 5 SEPTEMBER A.S. Zij, die geen persoonlijk bericht van on- dergeteekende hebben ontvangen, zijn zonder examen toegelaten. Alkmaar, 29 Augustus 1930. De Directeur der Handelsavondschool, J. H. DE GROOT. DE ONTKLEEDE VENUS. Een aardig verhaaltje wordt thans te Nyire- gyhaza in Hongarije verteld, alwaar de politie, de strenge bewaakster van zeden en deugd, de Venus ontkleedt! Het gebeurde namelijk, dat in het park van graaf Karolyi aldaar een standbeeld der Venus, dat totnutoe in zijn naaktheid weinig opmerk zaamheid trok en door de politie onopgemerkt was gebleven, op zekeren nacht door een grap penmaker of een nuffige oude juffrouw aange kleed werd en wel in een zeer modieus avond toilet van kant. De agent van politie, die den volgenden ochtend de verandering in het standbeeld ontwaarde, voelde niets voor een „gekleede" Venus en belastte den aan zijn ge zag ondergeschikten dienstdoenden straatveger met de delicate zaak, vrouw Venus te ontklee- den. N. R. Crt. STAAT VAN BELEG OP KOMST OP CUBA. Botsingen tusschen conserva tieven en liberalen. Uit Havana wordt gemeld dat de re geering van Cuba zich gereed houdt den staat van beleg af te kondigen voor~be- paalde gedeelten van Cuba waar botsin gen hebben plaats gehad tusschen con servatieven en liberalen. Men weet nog niet of er slachtoffers zijn. De toestand moet verward zijn. HET AVONTUUR VAN DEN DICHTER. De N. R. Crt. vertelt; Léon G. is dichter en negentien jaar oud. Een poos geleden is hij uit La Rochelle, zijn ge boorteplaats, te Parijs aangekomen, met heel, heel weinig geld en heel veel droomen van roem en glorie. Als hoevelen vóór hem! Het heeft niet lang geduurd of het beetje geld van Léon was op; hij sliep 's nachts op een bank in een park, eten kon hij niet meer koo- pen en gisteren heeft Léon een wanhoopsbe sluit genomen. Hij vond, dat hij twee dingen kon doen: een eind aan zijn leven maken door in de Seine te springen of zich melden bij de politie. Léon besloot tot het laatste. Maar hier komt een verschrikkelijke maar. Léon werd slecht; Léon rammelde echter van den honger. Als ik dan toch bij de politie terecht moet ko men, overwoog hij, zal ik me er laten brengen! En hij ging een goed restaurant binnen, waar hij zich een uitstekenden maaltijd liet voor zetten. En zich dien liet smaken! Maar de goede oogenblikken snelden voorbij en het spook van de rekening begon werkelijkheid te worden; het onweer kon iedere minuut losbarsten. Op dit moment was een man, een Ameri- gaansch toerist, die naast Léon had zitten eten en juist zijn eigen rekening had betaald, opge staan. De Amerikaan ging naar den uitgang van het restaurant en zou in een taxi gestapt en weggereden zijn, had hij zich niet luide hporen aanroepen door een jonkman, die uit het eet huis naar buiten kwam rennen, zwaaiend met een leeren voorwerp. De jonkman was Léon G., het voorwerp de zeer gevulde portefeuille van den Amerikaan. Deze overtuigde zich met één oogopslag, dat de inhoud van de portefeuille onaangeroerd was gebleven, lachte, schudde Léon krachtig de hand, waarin hij, vóór hij in zijn taxi verdween, twee biljetten van duizend frank elk drukte. Léon G. werd nu terstond weer braaf; hij betaalde op royale wijze zijn vertering en ver telde aan den eigenaar van het restaurant zijn heele avontuur, met het even onvoorziene als gelukkige slot. Misschien slaat Léon G., negentien jaar oud en dichter, er nog wel eens een ode uit! BOTSINGEN IN SPANJE. Tusschen demonstranten en politie. Te Cordoba kwam het gisteren tot botsin gen tusschen demonstreerende bouwarbeiders en politie. Tenslotte maakte de politie van haar vuurwapens x gebruik, waardoor ver scheidene arbeiders zwaar gewond werden. DIAMANTVELDEN ONTDEKT. Uit Kaapstad wordt gemeld, dat nabij Kom Maggias nieuwe diamantvelden zijn ontdekt en personen zouden er zonder vergunning aan het delven zijn. DE ROODE TERREUR IN CHINA. Tsjangsja opnieuw bedreigd. Te Hankau zijn gister met een Japansch Stoomschip 1500 vluchtelingen uit Tsjangsja aangekomen, waar onder de bevolking groo- te onrust heerscht daar 20.000 communisten naar de stad oprukken. Het werd waarschijn lijk geacht dat de buitenlanders te Tsjangsja zich hedenavond op de kanon neerbooten zou den inschepen. Communisten op weg naar Tsjangtsja? Uit Shanghai wordt gemeld, dat gister morgen 1500 vluchtelingen uit Tsjangtsja te Hankau zijn aangekomen. Volgens hun zeg gen zouden 20.000 man communistische troe pen op weg naar Tsjangtsja zijn. AANSLAG OP DEN POOLSCHEN SE JMM AARSCHALK. Daszynski zwaar gekwetst. Volgens de Poolsche bladen hebben vier of ficieren, behoorende tot de oppositiepartijen, gisteren den voorzitter van het parlement overvallejL Zij zochten hem in zijn tuin op en verzoch ten hem zijn houding te rechtvaardigen. Toen nij dit weigerde, sloegen zij op hem los, zoo- oat hij zwaar gekwetst werd. Men gelooft echter niet, dat de verwondingen levensge vaarlijk zijn. WAAR IS JACK DIAMOND? Nabij de Iersche kust, of vermoord. Jack Diamond, de „koning" van de New- Vorksche onderwereld, die sedert eenigen tijd spoorloos verdwenen is, zou zich, naar „News Chronicle" meldt nog, dat ook de po- z'jni „lijfgarde" inderdaad op de „Baltic" be vinden, in weerwil van de tegenspraak van den kapitein van het schip. De minister van den Ierschen vrijstaat namelijk zou volgens het blad een desbetreffende mededeeling heb ben ontvangen en daarop terstond den amb tenaar van den vreemdelingendienst te Queenstown in welke haven de „Baltic" reeds hedenavond wordt verwacht instruc tie hebben gegeven aan Diamond en zijn vrienden geen vergunning te verleenen aan land te gaan. Enkele uren na de aankomst te Queens town stoomt het schip door naar Liverpool. De correspondent te New-York van de „News Chronicle" eldt nog, dat ook de po litie aldaar overtuigd is, dat Jack met een oceaanstoomschip is ontvlucht, tenzij hij is vermoord. Een bewijs van zijn afwezig heid ziet men in het feit, dat er onder de dranksmokkelaars, die tot zijn organisatie behooren, oneenigheid en zelfs ruzie is ont staan. EEN DURE AARDIGHEID. Vijf maanden gevangenisstraf voor een grapje op Mussolini. Een zakenman te Venetië is, naar de corres pondent te Rome van de „Daily Telegraph" meldt, tot 5 maanden gevangenisstraf en een boete van 72 gulden veroordeeld omdat hij een grapje had verteld ten koste van Musso lini en den koning van Italië. De man, die tevergeefs aanvoerde dat hij dronken was geweest, was gearresteerd door zwarthem- den, die hem het grapje hadden hooren ver tellen. DE HITTEGOLF IN ENGELAND. 12 dooden. De temperatuur van gisteren was in Lon den 94 graden in de schaduw. Te Londen ziet men tal van menschen zonder boord of vest en zonder kousen, desondanks zijn gis ter nog 12 personen het slachtoffer gewor den van de hitte. Ook in Frankrijk groote hitte. Reeds in de vroege ochtenduren bereikte het kwik te Parijs gisteren een stand van 25 graden in de schaduw. In den namiddag wees de thermometer 39 graden aan. Sedert zeven jaren is in Frankrijk een dergelijke hit te niet voorgekomen. Er zijn tal van slacht offers. GEHUCHT IN DEN ASCH GELEGD. In het gehucht Leutendorf bij Coburg is gistermiddag een geweldige brand ontstaan, tengevolge waarvan de woonhuizen, schuren en bijgebouwen geheel in den asch gelegd werden. De oorzaak van den brand is nog niet bekend. ZWAAR ONWEDER BOVEN SCHOTLAND. Gister heeft een zwaar onweder boven Schotland gewoed. De stad Wensley werd door een op een wolkbreuk gelijkende regenbui bezocht, waar door de straten werden overstroomd. In een tweetal dorpen werden vrijwel alle huizen overstroomder werd groote materieele scha de aangericht. De stad Forfar was geheel in duister ge huld, zoodat de automobielen de lantaarns moesten inschakelen. De electriciteitsvoorzie- ning werd gestagneerd en ook de telefoon dienst functionneerde niet. Tegen den middag hield de storm even plotseling op als hij los gebroken was. Het plaatsje Jarrow werd door een hevi- gen hagelstorm geteisterd. Te Aberdeen sloeg de bliksem tijdens het onweer in een school. Men slaagde er gelukkig in 300 tot 400 kinderen, die zich in het brandende gebouw bevonden, in veiligheid te stellen. EEN TALRIJK KROOST. In het dorp Baelen (in België) is een echt- paar verblijd met de geboorte van het drie en twintigste kind. Alle kinderen uit dit wel gezegende huwelijk, dat in 1903 gesloten is, zijn nog in leven. DIERENTEMMER DOOR EEN IJSBEER GEDOOD. De Duitsche dierentemmer Adolf Ossmeier is gister te Onsting (Eng.) bij de voedering van een ijsbeer door dezen aangevallen en zoodanig verwond, dat hij een uur daarna aan de bekomen verwondingen overleed. STAKING DER PILOTEN VAN DE K. L. M. Alle diensten liggen stil. Zooals we gisteren reeds vrij uitvoerig in een deel der éditie meldden is onder de pilo ten der K.L.M. een staking uitgebroken waarover de directie der K.L.M. mededeelt: Door de weigering der vliegtuigbestuur ders om de diensten voort te zetten, zijn de .diensten geheel stilgelegd. De vliegtuigen worden door de vliegtuig- bestuurder naar Amsterdam en Rotterdam teruggebracht, waar het materiaal door den technischen dienst wordt overgenomen en ge durende het stilleggen der dienst wordt ver zorgd. Daar de staking uitsluitend de vliegtuig- bestuurders betreft, zal het materiaal er in geen enkel opzicht onder leiden en kunnen de diensten op elk oogenblik hervat wordem Het conflict is ontstaan, omdat voor het vliegen op de AmsterdamBatavia-route volgens de meening van de piloten van de K.L.M. de betalingsvoorstellen niet konden worden aanvaard. De vliegtuigbestuurders wenschen den dienst op de Indië-route niet op deze voorwaarden te beginnen. Terzelfder tijd is een tweede moeilijkheid ontstaan doordat de vliegtuigbestuurders zich niet met de inrichting van den vliegtech- nischen dienst en jnet de wijze waarop deze wordt uitgeoefend door den chef van dezen dienst, die tevens stationschef van Schiphol is, konden vereenigen. Dit laatste heeft met de uitvoering van de dienst op de Indië-route weinig uitstaande. Echter is voor de oplossing van beide moei lijkheden door de piloten het oogenblik geko men, dat de Indië-diensten zullen moeten worden hervat. Zij hebben allen een schrijven onderteekend, gericht aan de directie van de K.L.M., waarin ze meedeelen, dat ze, zoolang hun eischen, wat betreft den vliegtechnischen dienst en de voorwaarden der Indië-route niet geheel worden ongewilligd, niet naar Indië zullen vertrekken. Als bestuurders van den eersten vlieg- dienst, die 25 September a.s. zal vertrekken, waren aangewezen de piloten Van Dijk en Wiersma. De directie heeft beide piloten bij zich ont boden en medegedeeld, dat indien zij weige ren naar Indië te vertrekken de directie hen met ingang van 1 October uit den dienst der K.L.M. zal ontslaan. Dit vond plaats op 27 Aug. j.1. De beide piloten verzochten de directie ruggespraak met hun collega's te mogen houden, hetgeen werd toegestaan. Van Dijk ontslagen. Hedenmiddag verzocht de piloot van Dijk een onderhoud met de directie, waarin hij meedeelde dat hij niet naar Indië zou vertrekken. Schriftelijk is hem vervolgens ontslag aangezegd per 1 October. De vertegenwoordiger der K. L. M. op Croydon deelde mede dat daar drie pi loten n.1. Smirnof, Duimelaar en Wiers ma, aanwezig waren, die gezamenlijk met één machine wilden terug keeren. Op aandrang van Van Dijk, keerden zij echter elk met hun eigen machine naar Schiphol terug. Het is zeer te betreuren, aldus de di rectie van de K. L. M., dat de vliegtuig bestuurders den dienst hebben stilge legd, juist nu binnenkort den dienst naar Indië wordt opengesteld, waaraan enor me kapitalen zijn besteed. Door de directie moest overleg met den raad van beheer der K. L. M. thans zekerheid kunnen worden verkregen omtrent het al dan niet aanvangen van den Amsterdam—Batavia dienst. Alle stakende piloten ontslagen. Gistermiddag hebben de vliegtuigbe stuurders in het restaurant van Schip hol vergaderd. Alle pilotei, die in staking zijn gegaan hebben, naar wij vernemen, van de directie der K. L. M. ontslag ge kregen. Onderhoud met den vlieger Tepas. In een der nevenzaaltjes van het bekende op den dijk gelegen Hotel „Schiphol" was gistermiddag het meerendeel der verkeers vliegers der Koninklijke Luchtvaart Maat schappij bijeengekomen ter bespreking van het conflict, dat met de directie der K.L.M. is gerezen naar aanleiding van de salaris regeling inzake de vluchten naar Neder- landsch-Indië, waarvan de eerste van dit jaar, naar men weet, op 25 September a s. zou aanvangen. Behalve de piloten Aler, Van Dijk, Smirnoff, Veenendaal en Pellens de laatste drie waren met toestellen resp. uit Londen, Parijs en Berlijn op weg naar Schiphol -— treffen wij de overige vliegers in vergadering bijeen. Een van hen, de heer Tepas, toonde zich bereid ons omtrent het conflict verschillende bijzonderheden mede te deelen. „Het conflict niet opeens ontstaan". „U moet niet denken", aldus de heer Tepas „dht dit conflict zoo maar opeens is ontstaan. Wat de oorzaak betreft, is het noodig terug te gaan tot de eerste Indië- vluchten. Na de succesvolle vlucht van Luit. Koppen en den K-L.M.-vlieger Frijns dacht de directie er reeds aan een veertiendaag- schen dienst op Indië te overwegen. Het is toen niet verder gekomen dan het maken van een serie proefvluchten, zulks in verband met financieele moeilijkheden. In 1929 heeft reeds tusschen de K.L.M.-vliegers en de directie een kleine strubbeling plaats gehad over de salarieering van de prestaties der vliegers, die vluchten naar Indië ondernamen. De directie beriep er zich toen op, niet voldoende geld te hebben om onze financieele wenschen in te willigen; echter gaf zij niet te kennen, dat zij deze wenschen ongemotiveerd achtte. Wij hebben ons toen niet langer verzet, doch de vluchten ondernomen op een salaris, dat 50 hooger was, dan de gewone vlieggel- den, zooals die in den Europeeschen dienst der K.L.M. worden betaald. De directie bleek echter niet genoeg te beseffen aan welke gevaren wij tijdens onze Indië-vluchten bloot stonden. Daarbij dient niet vergeten te wor den, dat de eenige waarborg voor onze ge zinnen bestond uit een verzekering bij1 de K.L. M. ten bedrage van 10.000. Om uitkeering daarvan mogelijk te doen zijn, was het nood zakelijk, dat we er bij een vlucht het leven bij inschoten. Over ziekte, invaliditeit of eenige andere waarborg in ons beroep is door de K.L.M. nooit gesproken. Met al deze feiten voor oogen hebben we onderlinge samenwer king gezocht door de stichting van een Bond, welke de naam kreeg: „Nederlandsche Ver- eeniging van Verkeersvliegers". Op 16 De cember 1929 kwam de Koninklijke Goedkeu ring af. Onmiddellijk hebben wij' toen den heer Plesman van het bestaan der vereeni- ging in kennis gesteld, waarop hij reageerde met de woorden: „Ik wil met een Bond niets te maken hebben". Ofschoon ik dadelijk zal toegeven vervolgde de heer Tepas dat er nog andere grieven tegen het K.L.M.-be- heer zijn gerezen, moet ik toch voorop stellen, dat onze actie inzake Indië hoofd zaak is, en daarom ook de directe oorzaak van het conflict. Toen we zagen, dat de plannen voor een veertiendaagsche postver binding met Indië vasten vorm kregen, be sloten wij desnoods zonder den Bond, doch alleen in onze hoedanigheid van Neder- landsch verkeerspiloot bij den heer Plesman een onderhoud aan te vragen over de sala rieering der vluchten, en het gebruik van het daarvoor benoodigde materiaal. Inderdaad heeft eenige weken geleden een conferentie met den heer Plesman plaats gehad, welke ongeveer vijf uren duurde. Na deze con ferentie liet de heer Plesman bij ons zoo n hoopvolle stemming achter, dat wij in de vast veronderstelling leefden, dat alle geschilpun ten in der minne zouden worden geschikt. Enkele punten, die van urgent belang waren, werde alreeds direct ingewilligd. Na het ein de der bespreking betuigde de heer Plesman zijn dank voor de waardevolle ggevens en in lichtingen, die wij hem verstrekt hadden en verzocht nij ons alle punten nogmaals op schrift te stellen. Wij mochten als antwoord ontvangenda t alles bij het oude bleef Vanaf dat oogenblik is namens de gezamenlijke K.L.M.-piloten herhaaldelijk getracht om met de directie in verbinding te komen, mijn vaste indruk is echter, dat de heer Plesman een uitstel-politiek voerde.. Op 14 Juli j.1. wisten onze vertegenwoor digers in het buitenland precies te vertellen, op welken datum de piloten naar Indië zou den vertrekken en wie het zouden zijn. Tot 18 Juli d.a.v. wisten zij zelf nog niets. Nadat wij den heer Thomson, stationschef van Schip hol, dringend verzocht hadden ons in deze voor ons zoo belangrijke kwestie eenige in lichtingen te geven, haalde de heer Thomson uit een laadje van zijn bureau een lijst te voorschijn, waarop de indeeling der piloten en van hft materiaal beschreven stond. De heele zaak was dus geregeld, zonder dat de genen, die per slot van rekening de Indië- vluchten uitvoeren, ervan in kennis waren ge steld. Wij hebben toen de directie schriftelijk verzocht om een onderhocd, doch opnieuw ontvingen wij het antwoord, dat alles bij het oude bleef en dat verdere onderhandelingen ongewenscht worden geacht. „Dan ben je ontslagen". Op den ochtend, dat dit ontvangen werd 27 dezer werden de heeren Van Dijk en Wiersma op het hoofdkantoor ontboden. De heer Plesman stelde hun de vraag of zij ge negen waren om onder de oude omstandig heden naar Indië te gaan, waarop beiden antwoordden, dat zij dit terwille van hun ge zinnen, die in geval van een ernstig-ongeval niet voldoende verzorgd zouden achterblij ven, niet konden doen. De heer Plesman gaf beiden toen een half uur bedenktijd; in geval van een weigerend atwoord zouden zij zich uit den dienst der K.L.M. ontslagen kunnen achten. Tot een beslissing kwam het nog niet; dit geschiedde eerst vanmorgen toen de heer Van Dijk opnieuw een onderhoud had met den heer Plesman waarin hij te kennen gaf, het toor zijn gezin niet aan te durven om op de oude voorwaarden naar Indië te vliegen. De heer Plesman antwoordde daar op: „Dan ben je ontslagen!" Wij, collega's van Van Dijk aldus de heer Tepas achtten de reden van dit ont slag zóó ongemotiveerd, en wij voelden ons als K.L.M.-piloten in een zoodanig rechte- looze positie, zonder bij wie ook in beroep te kunnen komen dat we éénparig besloten aan de directie mede te deelen, dat we onder de huidige omstandigheden onze diensten niet meer aan de K.L.M. konden geven. Deze be slissing komt er dus practisch op neer, dat alle K.L.M.-piloten ontslagen zijn, want het lijdt geen twijfel, dat de heeren Smirnoff, Veenendaal en Pellens met wie wij nog niet konden spreken, zich solidair zullen verkla ren. Een schriftelijke bevestiging van ons ontslag hebben wij nog niet ontvangen, doch die zal ongetwijfeld wel geschieden. Omtrent het verloop van het conflict wij betreuren ten zeerste, dat het zoover is moeten komen valt niets te voorzien. In aansluiting op het onderhoud, dat wij met den heer Tepas hebben gehad, zij nog vermeld, dat piloten der K.L.M. zich vooral gegriefd voelen over het feit, dat de heer Plesman de vluchetn naar Indië op een lijn blijkt te stellen met de gewone verkeersvluch- ten in den Europeeschen dienst, hetgeen vol gens hen getuigt van een geheel verkeerd in zicht betreffende de gevaren, aan eerstge noemde vluchten verbonden. Officieel communiqué van de Ned. Vereen, van verkeersvliegers. Naar aanleiding van de artikelen die in de dagbladen zijn gepubliceerd betreffende het conflict bij de K.L.M. deelt het bestuur van de Nederlandsche Vereeniging van Ver keersvliegers het volgende mede: Tengevolge van de volkomen rechtlooze positie der K.L.M. piloten, hetgeen wel zeer duidelijk tot uiting kwam bij het volkomen ongemotiveerde ontslag van een onlangs na den oceaanvlucht nog geriddërden en als onmisbaar gekenschetsten collega Evert van Dijk en van zijn niet minder bekwamen mede bestuurder Wiersma werd gistermorgen im pulsief besloten bij wijze van protest alle vliegdiensten stop te zetten door te weigeren de uitgaande vliegtuigfti te besturen. Hoezeer het ook door de vliegers werd be treurd dat tot dezen stap moest worden over gegaan, konden deze willekeurige ontslagen van vliegers die jarenlang hun beste krach ten hebben gewijd aan den bloei der Neder landsche luchtvaart en die de goede repita- tie van de K.L.M. hebben helpen bevestigen, geen andere reactie ten gevolge hebben gehad dan het uit solidariteit weigeren door alle andere vliegers om verdere vluchten met K L. M.-machines te volbrengen, alvorens déze ontslagen zijn ingetrokken en in deze kwestie recht zal zijn gevonden. Intusschen heeft de directie als tegen prestatie voor alles, wat haar piloten in het belang van ons mationaal luchtverkeer heb ben gedaan aan alle vliegtuigbestuurders op staanden voet ontslagen. Aangezien verschillende piloten pas tegen den avond uit het buitenland zijn terugge keerd, zal de houding van de Nederlandsche Vereeniging van Verkeersvliegers eerst later kunnen worden bepaald. Bemiddeling gevraagd. De rijksbemiddelaar, mr. S. de Vries Czn., heeft inzake het conflict met de K. L. M. inlichtingen aan beide partijen verzocht. DE REGENPROEVEN VAN DEN HEER VERAART. In het water gevallen? De heer Veraart deelt ons mede, dat ten gevolge van de voor zijn proefnemingen niet gunstige weersgesteldheid, alsook in verband met het feit, dat tengevolge van het conflict bij de K.L.M. de vliegdiensten zijn stilgelegd, zijn pogingen voor het verwekken van neer slag uit de lucht, niet konden plaatsvinden. Vooropgesteld, dat de weersgesteldheid gun stig is en bedoeld conflict opgelost zal zijn, zullen begin September de proefnemingen wordjn herhaald. DE ITALIE-RONDVLUCHT, Gister werd de derde etappe van den Ita- lië-rondvlucht gevlogen. Op net vliegveld bij Broscja werden de .deelneemsters opgewacht SW ECHTE FRIESCHB wtt. utaaauoA door minister Balbo, die hen waardeerend toesprak. Als eerste arriveerde aan het eind punt Turyn, de Italiaan Sachi. Bij Vercelli botste het vliegtuig van Miss Spooner tegen dat van de Italiaansche deelneemster, waar door dit laatste toestel een vleugel brak. WEDEROM EEN VLIEGTUIGONGELUK IN FRANKRIJK. Gister is wederom een Fransch bombarde mentsvliegtuig neergestort in de nabijheid van Chalons-sur-Marne. Toen de machine ge vallen was vloog zij in brand. De bestuurder werd gedood, de andere inzittende officier bekwam zwaar letsel. ZUIDSCHARWOUDE. Het fanfarecorps „Kunst na Arbeid" concer teerde Vrijdagavond in den muziektuin alhier. De muzieknummers „Gloria Victis" van L. Langlois (verplicht), „Aria" van L. Boyer (vrij), waarmede men te Westzaan zulk een schitte rend succes behaalde, werden ook nu weer ten gehoore gebracht, en wel op eene wijze die alle lof waardig is. Ook het eere-wedstrijdnummer „Oreste" van Sam Vlessing gaf het fanfare op verdienstelijke wijze ten beste. Hoewel wij meer publiek hadden verwacht, was het getal toch grooter dan anders. Een luid applaus ver tolkte de dankbaarheid van het publiek. Het was een heerlijke avond: prachtige weder, een lommerrijke tuin en superieure vertolking van muziek. Na den afloop heeft het corps gemeend zijn dirigent te moeten huldigen en overhan digde hem een bloemstuk bij monde van den voorzitter. De heer Pranger betuigde zich daarvoor zeer erkentelijk Wij hadden ver wacht dat van officieele zijde èn directeur èn corps zouden gehuldigd zijner was echter niets. Wel was er gemeenteraad... doch daarom behoefde toch niet eene officieele waardeering ten achter te blijven. Dat de bedrijfsuitkomsten der tuinders in de ze streek zeer critiek zijn, moge blijken uit de omstandigheid dat in de tuindersvergaderingeu deze droeve aangelegenheid ter sprake ge bracht moet worden om te overwegen wat in deze kan gedaan worden. De agenda van „De Toekomst" bevat o.m. dit punt: „Bespre king toestand in den tuinbouw". Het is een ge woon agendapunt, maar draagt echter in zich een zeer droeve werkelijkheid, waarvan de in vloed zich ook bij de neringdoenden doet ge voelen. Raadsvergadering In de Vrijdagavond gehouden vergadering kwam aan de orde de financiëele verhouding tusschen Rijk en gemeenten. Een voorstel van B. en W. om de gemeente in de 3e klas te doen plaatsen, werd verwoipen. Een voorstel om de gemeente in de 1ste klas te doen pla-.t- sen, werd aangenomen. Voor stemden de heeren du Burck, Dijkhuizen, Kramer en Leeman. Tegen de heeren Bekker, Groen en Kroon. (Uitgebreid verslag volgt). HENSBROEK. Naar men ons mededeelt, is het woonhuis met tuin en erf, toebehoorende aan den heer W. Ploeger alhier, in eigendom overgegaan aar den heer C. Houtkooper. SINT-PANCRAS. De heer Jb. Sinjewel, hoofd der openbare la gere school alhier, is benoemd in gelijke betrek king te Medemblik. HEER-HUGOWAARD. De viering van Koninginnedag zal hier bestaa* in feestelijke samenkomst der schoolkinderen op het sportterrein, waar ze getracteerd zullen worden en eenige uren aangenaam bezig gehou den zullen worden. Was er aanvankelijk nog sprake van avondfeest, met aan het slot een vuurwerk, door gemis aan de noodige samen werking voor het welslagen daarvan, moest dit plan worden opgegeven. AKERSLOOT. Door B. en W. dezer gemeente is tot tijdelijke onderwijzeres aan de O. L. School Kogerpolder benoemd mej. K. Teeling te Wormerveer. Voor de betrekking van onderwijzeres aan de school Kogerpolder (vacature Mej. A. de Goede) hebben zich 7 sollicitanten aangemeld. Door het bestuur van den Hempolder zijn de molenroeden naar elders verkocht. Gedu rende den tijd dat de molen electrisch werd gedreven, waren de molenroeden er aan geble ven, hetgeen het landschap niet ontsierde. He den is het een treurig gezicht. Vrijdagmiddag had een auto-aanrijding plaats aan den Raadhuisweg tusschen een vrachtauto van den heer B. van Egmond-binnen en een luxe auto van den heer H. van Araster dam. De vrachtauto bleef onbeschadigd, de luxe auto liep flinke schade op. De zaak is bij de politie in onderzoek. EGMOND AAN DEN HOEF. Klooster. Het gemeentebestuur van Egmondbinnen heeft vergunning gegeven tot den bouw van het Karmelitessenklooster met kapel aan den Heerenweg te Wimmenum. De teekening voor het mooie gebouw werd gemaakt door den architect C. M. van Moorsel te Voorburg. De totale oppervlakte van het klooster is 872 M2. en het bevat 56 vertrekken. Het is nog niet bekend wanneer met den bouw zal worden aangevangen en wie de uit voerder van het werk is. Tot tijdelijk ondenvijzer aan de r.-k. school te Egmond aan den Hoef is aangesteld F. H. van Rooy, voorheen werkzaam te Me demblik. BERGEN. Voor de betrekking van stal- en halknecht aan het gemeerrteslachthuis hebben zich 28 sollicitanten aangemeld. De Rijkspolitie is het dezer dagen mogen gelukken aan den Kanaaldijk een naaktlooper op heeterdaad te betrappen. Het bleek een zekeren T. uit Alkmaar te zij'n. - gij beschikking van Gedeputeerde §t*i

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1930 | | pagina 9