«IkMiistht Courant.
Buitenland
Hinlard twee en dsrtfgita Jaargang.
Katerdag 30 Augustus
handelsavondschool
alkmaar.
Luchtvaart
ffljHHEEREN-BAAI
Provinciaal nieuws
Ho. 204 1930
Cursus 1930/1931.
DE DIRECTEUR dezer school brengt ter
algemeene kennis, dat de TOELATINGS-
en HEREXAMENS zullen worden gehou
den op DINSDAG 2 en DONDERDAG 4
SEPTEMBER a.s., telkens des avonds ó1/^
uur in het gebouw der school (Doelenstraat,
hoek Nieuwesloot).
DE LESSEN WORDEN HERVAT OP
VRIJDAG 5 SEPTEMBER A.S.
Zij, die geen persoonlijk bericht van on-
dergeteekende hebben ontvangen, zijn zonder
examen toegelaten.
Alkmaar, 29 Augustus 1930.
De Directeur der Handelsavondschool,
J. H. DE GROOT.
DE ONTKLEEDE VENUS.
Een aardig verhaaltje wordt thans te Nyire-
gyhaza in Hongarije verteld, alwaar de politie,
de strenge bewaakster van zeden en deugd, de
Venus ontkleedt!
Het gebeurde namelijk, dat in het park van
graaf Karolyi aldaar een standbeeld der Venus,
dat totnutoe in zijn naaktheid weinig opmerk
zaamheid trok en door de politie onopgemerkt
was gebleven, op zekeren nacht door een grap
penmaker of een nuffige oude juffrouw aange
kleed werd en wel in een zeer modieus avond
toilet van kant. De agent van politie, die den
volgenden ochtend de verandering in het
standbeeld ontwaarde, voelde niets voor een
„gekleede" Venus en belastte den aan zijn ge
zag ondergeschikten dienstdoenden straatveger
met de delicate zaak, vrouw Venus te ontklee-
den. N. R. Crt.
STAAT VAN BELEG OP KOMST
OP CUBA.
Botsingen tusschen conserva
tieven en liberalen.
Uit Havana wordt gemeld dat de re
geering van Cuba zich gereed houdt den
staat van beleg af te kondigen voor~be-
paalde gedeelten van Cuba waar botsin
gen hebben plaats gehad tusschen con
servatieven en liberalen. Men weet nog
niet of er slachtoffers zijn. De toestand
moet verward zijn.
HET AVONTUUR VAN DEN DICHTER.
De N. R. Crt. vertelt;
Léon G. is dichter en negentien jaar oud. Een
poos geleden is hij uit La Rochelle, zijn ge
boorteplaats, te Parijs aangekomen, met heel,
heel weinig geld en heel veel droomen van
roem en glorie. Als hoevelen vóór hem!
Het heeft niet lang geduurd of het beetje
geld van Léon was op; hij sliep 's nachts op een
bank in een park, eten kon hij niet meer koo-
pen en gisteren heeft Léon een wanhoopsbe
sluit genomen. Hij vond, dat hij twee dingen
kon doen: een eind aan zijn leven maken door
in de Seine te springen of zich melden bij de
politie. Léon besloot tot het laatste. Maar
hier komt een verschrikkelijke maar. Léon werd
slecht; Léon rammelde echter van den honger.
Als ik dan toch bij de politie terecht moet ko
men, overwoog hij, zal ik me er laten brengen!
En hij ging een goed restaurant binnen, waar hij
zich een uitstekenden maaltijd liet voor zetten.
En zich dien liet smaken! Maar de goede
oogenblikken snelden voorbij en het spook van
de rekening begon werkelijkheid te worden; het
onweer kon iedere minuut losbarsten.
Op dit moment was een man, een Ameri-
gaansch toerist, die naast Léon had zitten eten
en juist zijn eigen rekening had betaald, opge
staan. De Amerikaan ging naar den uitgang
van het restaurant en zou in een taxi gestapt en
weggereden zijn, had hij zich niet luide hporen
aanroepen door een jonkman, die uit het eet
huis naar buiten kwam rennen, zwaaiend met
een leeren voorwerp. De jonkman was Léon G.,
het voorwerp de zeer gevulde portefeuille van
den Amerikaan. Deze overtuigde zich met één
oogopslag, dat de inhoud van de portefeuille
onaangeroerd was gebleven, lachte, schudde
Léon krachtig de hand, waarin hij, vóór hij in
zijn taxi verdween, twee biljetten van duizend
frank elk drukte.
Léon G. werd nu terstond weer braaf; hij
betaalde op royale wijze zijn vertering en ver
telde aan den eigenaar van het restaurant zijn
heele avontuur, met het even onvoorziene als
gelukkige slot.
Misschien slaat Léon G., negentien jaar oud
en dichter, er nog wel eens een ode uit!
BOTSINGEN IN SPANJE.
Tusschen demonstranten en politie.
Te Cordoba kwam het gisteren tot botsin
gen tusschen demonstreerende bouwarbeiders
en politie. Tenslotte maakte de politie van
haar vuurwapens x gebruik, waardoor ver
scheidene arbeiders zwaar gewond werden.
DIAMANTVELDEN ONTDEKT.
Uit Kaapstad wordt gemeld, dat nabij Kom
Maggias nieuwe diamantvelden zijn ontdekt
en personen zouden er zonder vergunning
aan het delven zijn.
DE ROODE TERREUR IN CHINA.
Tsjangsja opnieuw bedreigd.
Te Hankau zijn gister met een Japansch
Stoomschip 1500 vluchtelingen uit Tsjangsja
aangekomen, waar onder de bevolking groo-
te onrust heerscht daar 20.000 communisten
naar de stad oprukken. Het werd waarschijn
lijk geacht dat de buitenlanders te Tsjangsja
zich hedenavond op de kanon neerbooten zou
den inschepen.
Communisten op weg naar Tsjangtsja?
Uit Shanghai wordt gemeld, dat gister
morgen 1500 vluchtelingen uit Tsjangtsja te
Hankau zijn aangekomen. Volgens hun zeg
gen zouden 20.000 man communistische troe
pen op weg naar Tsjangtsja zijn.
AANSLAG OP DEN POOLSCHEN
SE JMM AARSCHALK.
Daszynski zwaar gekwetst.
Volgens de Poolsche bladen hebben vier of
ficieren, behoorende tot de oppositiepartijen,
gisteren den voorzitter van het parlement
overvallejL
Zij zochten hem in zijn tuin op en verzoch
ten hem zijn houding te rechtvaardigen. Toen
nij dit weigerde, sloegen zij op hem los, zoo-
oat hij zwaar gekwetst werd. Men gelooft
echter niet, dat de verwondingen levensge
vaarlijk zijn.
WAAR IS JACK DIAMOND?
Nabij de Iersche kust, of
vermoord.
Jack Diamond, de „koning" van de New-
Vorksche onderwereld, die sedert eenigen
tijd spoorloos verdwenen is, zou zich, naar
„News Chronicle" meldt nog, dat ook de po-
z'jni „lijfgarde" inderdaad op de „Baltic" be
vinden, in weerwil van de tegenspraak van
den kapitein van het schip. De minister van
den Ierschen vrijstaat namelijk zou volgens
het blad een desbetreffende mededeeling heb
ben ontvangen en daarop terstond den amb
tenaar van den vreemdelingendienst te
Queenstown in welke haven de „Baltic"
reeds hedenavond wordt verwacht instruc
tie hebben gegeven aan Diamond en zijn
vrienden geen vergunning te verleenen aan
land te gaan.
Enkele uren na de aankomst te Queens
town stoomt het schip door naar Liverpool.
De correspondent te New-York van de
„News Chronicle" eldt nog, dat ook de po
litie aldaar overtuigd is, dat Jack met een
oceaanstoomschip is ontvlucht, tenzij hij
is vermoord. Een bewijs van zijn afwezig
heid ziet men in het feit, dat er onder de
dranksmokkelaars, die tot zijn organisatie
behooren, oneenigheid en zelfs ruzie is ont
staan.
EEN DURE AARDIGHEID.
Vijf maanden gevangenisstraf voor
een grapje op Mussolini.
Een zakenman te Venetië is, naar de corres
pondent te Rome van de „Daily Telegraph"
meldt, tot 5 maanden gevangenisstraf en een
boete van 72 gulden veroordeeld omdat hij
een grapje had verteld ten koste van Musso
lini en den koning van Italië. De man, die
tevergeefs aanvoerde dat hij dronken was
geweest, was gearresteerd door zwarthem-
den, die hem het grapje hadden hooren ver
tellen.
DE HITTEGOLF IN ENGELAND.
12 dooden.
De temperatuur van gisteren was in Lon
den 94 graden in de schaduw. Te Londen
ziet men tal van menschen zonder boord of
vest en zonder kousen, desondanks zijn gis
ter nog 12 personen het slachtoffer gewor
den van de hitte.
Ook in Frankrijk groote hitte.
Reeds in de vroege ochtenduren bereikte
het kwik te Parijs gisteren een stand van 25
graden in de schaduw. In den namiddag
wees de thermometer 39 graden aan. Sedert
zeven jaren is in Frankrijk een dergelijke hit
te niet voorgekomen. Er zijn tal van slacht
offers.
GEHUCHT IN DEN ASCH GELEGD.
In het gehucht Leutendorf bij Coburg is
gistermiddag een geweldige brand ontstaan,
tengevolge waarvan de woonhuizen, schuren
en bijgebouwen geheel in den asch gelegd
werden. De oorzaak van den brand is nog
niet bekend.
ZWAAR ONWEDER BOVEN SCHOTLAND.
Gister heeft een zwaar onweder boven
Schotland gewoed.
De stad Wensley werd door een op een
wolkbreuk gelijkende regenbui bezocht, waar
door de straten werden overstroomd. In een
tweetal dorpen werden vrijwel alle huizen
overstroomder werd groote materieele scha
de aangericht.
De stad Forfar was geheel in duister ge
huld, zoodat de automobielen de lantaarns
moesten inschakelen. De electriciteitsvoorzie-
ning werd gestagneerd en ook de telefoon
dienst functionneerde niet. Tegen den middag
hield de storm even plotseling op als hij los
gebroken was.
Het plaatsje Jarrow werd door een hevi-
gen hagelstorm geteisterd. Te Aberdeen
sloeg de bliksem tijdens het onweer in een
school.
Men slaagde er gelukkig in 300 tot 400
kinderen, die zich in het brandende gebouw
bevonden, in veiligheid te stellen.
EEN TALRIJK KROOST.
In het dorp Baelen (in België) is een echt-
paar verblijd met de geboorte van het drie
en twintigste kind. Alle kinderen uit dit wel
gezegende huwelijk, dat in 1903 gesloten is,
zijn nog in leven.
DIERENTEMMER DOOR EEN IJSBEER
GEDOOD.
De Duitsche dierentemmer Adolf Ossmeier
is gister te Onsting (Eng.) bij de voedering
van een ijsbeer door dezen aangevallen en
zoodanig verwond, dat hij een uur daarna
aan de bekomen verwondingen overleed.
STAKING DER PILOTEN VAN DE
K. L. M.
Alle diensten liggen stil.
Zooals we gisteren reeds vrij uitvoerig in
een deel der éditie meldden is onder de pilo
ten der K.L.M. een staking uitgebroken
waarover de directie der K.L.M. mededeelt:
Door de weigering der vliegtuigbestuur
ders om de diensten voort te zetten, zijn de
.diensten geheel stilgelegd.
De vliegtuigen worden door de vliegtuig-
bestuurder naar Amsterdam en Rotterdam
teruggebracht, waar het materiaal door den
technischen dienst wordt overgenomen en ge
durende het stilleggen der dienst wordt ver
zorgd.
Daar de staking uitsluitend de vliegtuig-
bestuurders betreft, zal het materiaal er in
geen enkel opzicht onder leiden en kunnen
de diensten op elk oogenblik hervat wordem
Het conflict is ontstaan, omdat voor het
vliegen op de AmsterdamBatavia-route
volgens de meening van de piloten van de
K.L.M. de betalingsvoorstellen niet konden
worden aanvaard. De vliegtuigbestuurders
wenschen den dienst op de Indië-route niet op
deze voorwaarden te beginnen.
Terzelfder tijd is een tweede moeilijkheid
ontstaan doordat de vliegtuigbestuurders
zich niet met de inrichting van den vliegtech-
nischen dienst en jnet de wijze waarop deze
wordt uitgeoefend door den chef van dezen
dienst, die tevens stationschef van Schiphol
is, konden vereenigen.
Dit laatste heeft met de uitvoering van de
dienst op de Indië-route weinig uitstaande.
Echter is voor de oplossing van beide moei
lijkheden door de piloten het oogenblik geko
men, dat de Indië-diensten zullen moeten
worden hervat. Zij hebben allen een schrijven
onderteekend, gericht aan de directie van de
K.L.M., waarin ze meedeelen, dat ze, zoolang
hun eischen, wat betreft den vliegtechnischen
dienst en de voorwaarden der Indië-route
niet geheel worden ongewilligd, niet naar
Indië zullen vertrekken.
Als bestuurders van den eersten vlieg-
dienst, die 25 September a.s. zal vertrekken,
waren aangewezen de piloten Van Dijk en
Wiersma.
De directie heeft beide piloten bij zich ont
boden en medegedeeld, dat indien zij weige
ren naar Indië te vertrekken de directie hen
met ingang van 1 October uit den dienst der
K.L.M. zal ontslaan. Dit vond plaats op 27
Aug. j.1. De beide piloten verzochten de
directie ruggespraak met hun collega's te
mogen houden, hetgeen werd toegestaan.
Van Dijk ontslagen.
Hedenmiddag verzocht de piloot van
Dijk een onderhoud met de directie,
waarin hij meedeelde dat hij niet naar
Indië zou vertrekken. Schriftelijk is
hem vervolgens ontslag aangezegd per
1 October.
De vertegenwoordiger der K. L. M. op
Croydon deelde mede dat daar drie pi
loten n.1. Smirnof, Duimelaar en Wiers
ma, aanwezig waren, die gezamenlijk
met één machine wilden terug keeren.
Op aandrang van Van Dijk, keerden zij
echter elk met hun eigen machine naar
Schiphol terug.
Het is zeer te betreuren, aldus de di
rectie van de K. L. M., dat de vliegtuig
bestuurders den dienst hebben stilge
legd, juist nu binnenkort den dienst naar
Indië wordt opengesteld, waaraan enor
me kapitalen zijn besteed.
Door de directie moest overleg met
den raad van beheer der K. L. M. thans
zekerheid kunnen worden verkregen
omtrent het al dan niet aanvangen van
den Amsterdam—Batavia dienst.
Alle stakende piloten ontslagen.
Gistermiddag hebben de vliegtuigbe
stuurders in het restaurant van Schip
hol vergaderd. Alle pilotei, die in staking
zijn gegaan hebben, naar wij vernemen,
van de directie der K. L. M. ontslag ge
kregen.
Onderhoud met den vlieger Tepas.
In een der nevenzaaltjes van het bekende
op den dijk gelegen Hotel „Schiphol" was
gistermiddag het meerendeel der verkeers
vliegers der Koninklijke Luchtvaart Maat
schappij bijeengekomen ter bespreking van
het conflict, dat met de directie der K.L.M.
is gerezen naar aanleiding van de salaris
regeling inzake de vluchten naar Neder-
landsch-Indië, waarvan de eerste van dit
jaar, naar men weet, op 25 September a s.
zou aanvangen. Behalve de piloten Aler, Van
Dijk, Smirnoff, Veenendaal en Pellens de
laatste drie waren met toestellen resp. uit
Londen, Parijs en Berlijn op weg naar
Schiphol -— treffen wij de overige vliegers in
vergadering bijeen. Een van hen, de heer
Tepas, toonde zich bereid ons omtrent het
conflict verschillende bijzonderheden mede te
deelen.
„Het conflict niet opeens ontstaan".
„U moet niet denken", aldus de heer
Tepas „dht dit conflict zoo maar opeens
is ontstaan. Wat de oorzaak betreft, is het
noodig terug te gaan tot de eerste Indië-
vluchten. Na de succesvolle vlucht van Luit.
Koppen en den K-L.M.-vlieger Frijns dacht
de directie er reeds aan een veertiendaag-
schen dienst op Indië te overwegen. Het is
toen niet verder gekomen dan het maken van
een serie proefvluchten, zulks in verband met
financieele moeilijkheden. In 1929 heeft reeds
tusschen de K.L.M.-vliegers en de directie
een kleine strubbeling plaats gehad over de
salarieering van de prestaties der vliegers,
die vluchten naar Indië ondernamen. De
directie beriep er zich toen op, niet voldoende
geld te hebben om onze financieele wenschen
in te willigen; echter gaf zij niet te kennen,
dat zij deze wenschen ongemotiveerd achtte.
Wij hebben ons toen niet langer verzet, doch
de vluchten ondernomen op een salaris, dat
50 hooger was, dan de gewone vlieggel-
den, zooals die in den Europeeschen dienst
der K.L.M. worden betaald. De directie
bleek echter niet genoeg te beseffen aan welke
gevaren wij tijdens onze Indië-vluchten bloot
stonden. Daarbij dient niet vergeten te wor
den, dat de eenige waarborg voor onze ge
zinnen bestond uit een verzekering bij1 de K.L.
M. ten bedrage van 10.000. Om uitkeering
daarvan mogelijk te doen zijn, was het nood
zakelijk, dat we er bij een vlucht het leven bij
inschoten. Over ziekte, invaliditeit of eenige
andere waarborg in ons beroep is door de
K.L.M. nooit gesproken. Met al deze feiten
voor oogen hebben we onderlinge samenwer
king gezocht door de stichting van een Bond,
welke de naam kreeg: „Nederlandsche Ver-
eeniging van Verkeersvliegers". Op 16 De
cember 1929 kwam de Koninklijke Goedkeu
ring af. Onmiddellijk hebben wij' toen den
heer Plesman van het bestaan der vereeni-
ging in kennis gesteld, waarop hij reageerde
met de woorden: „Ik wil met een Bond niets
te maken hebben". Ofschoon ik dadelijk zal
toegeven vervolgde de heer Tepas dat
er nog andere grieven tegen het K.L.M.-be-
heer zijn gerezen, moet ik toch voorop
stellen, dat onze actie inzake Indië hoofd
zaak is, en daarom ook de directe oorzaak
van het conflict. Toen we zagen, dat de
plannen voor een veertiendaagsche postver
binding met Indië vasten vorm kregen, be
sloten wij desnoods zonder den Bond, doch
alleen in onze hoedanigheid van Neder-
landsch verkeerspiloot bij den heer Plesman
een onderhoud aan te vragen over de sala
rieering der vluchten, en het gebruik van het
daarvoor benoodigde materiaal. Inderdaad
heeft eenige weken geleden een conferentie
met den heer Plesman plaats gehad, welke
ongeveer vijf uren duurde. Na deze con
ferentie liet de heer Plesman bij ons zoo n
hoopvolle stemming achter, dat wij in de vast
veronderstelling leefden, dat alle geschilpun
ten in der minne zouden worden geschikt.
Enkele punten, die van urgent belang waren,
werde alreeds direct ingewilligd. Na het ein
de der bespreking betuigde de heer Plesman
zijn dank voor de waardevolle ggevens en in
lichtingen, die wij hem verstrekt hadden en
verzocht nij ons alle punten nogmaals op
schrift te stellen. Wij mochten als antwoord
ontvangenda t alles bij het oude
bleef Vanaf dat oogenblik is namens de
gezamenlijke K.L.M.-piloten herhaaldelijk
getracht om met de directie in verbinding te
komen, mijn vaste indruk is echter, dat de
heer Plesman een uitstel-politiek voerde..
Op 14 Juli j.1. wisten onze vertegenwoor
digers in het buitenland precies te vertellen,
op welken datum de piloten naar Indië zou
den vertrekken en wie het zouden zijn. Tot 18
Juli d.a.v. wisten zij zelf nog niets. Nadat wij
den heer Thomson, stationschef van Schip
hol, dringend verzocht hadden ons in deze
voor ons zoo belangrijke kwestie eenige in
lichtingen te geven, haalde de heer Thomson
uit een laadje van zijn bureau een lijst te
voorschijn, waarop de indeeling der piloten
en van hft materiaal beschreven stond. De
heele zaak was dus geregeld, zonder dat de
genen, die per slot van rekening de Indië-
vluchten uitvoeren, ervan in kennis waren ge
steld. Wij hebben toen de directie schriftelijk
verzocht om een onderhocd, doch opnieuw
ontvingen wij het antwoord, dat alles bij het
oude bleef en dat verdere onderhandelingen
ongewenscht worden geacht.
„Dan ben je ontslagen".
Op den ochtend, dat dit ontvangen werd
27 dezer werden de heeren Van Dijk en
Wiersma op het hoofdkantoor ontboden. De
heer Plesman stelde hun de vraag of zij ge
negen waren om onder de oude omstandig
heden naar Indië te gaan, waarop beiden
antwoordden, dat zij dit terwille van hun ge
zinnen, die in geval van een ernstig-ongeval
niet voldoende verzorgd zouden achterblij
ven, niet konden doen. De heer Plesman gaf
beiden toen een half uur bedenktijd; in geval
van een weigerend atwoord zouden zij zich
uit den dienst der K.L.M. ontslagen kunnen
achten. Tot een beslissing kwam het nog
niet; dit geschiedde eerst vanmorgen toen de
heer Van Dijk opnieuw een onderhoud had
met den heer Plesman waarin hij te kennen
gaf, het toor zijn gezin niet aan te durven
om op de oude voorwaarden naar Indië te
vliegen. De heer Plesman antwoordde daar
op: „Dan ben je ontslagen!"
Wij, collega's van Van Dijk aldus de
heer Tepas achtten de reden van dit ont
slag zóó ongemotiveerd, en wij voelden ons
als K.L.M.-piloten in een zoodanig rechte-
looze positie, zonder bij wie ook in beroep te
kunnen komen dat we éénparig besloten aan
de directie mede te deelen, dat we onder de
huidige omstandigheden onze diensten niet
meer aan de K.L.M. konden geven. Deze be
slissing komt er dus practisch op neer, dat
alle K.L.M.-piloten ontslagen zijn, want het
lijdt geen twijfel, dat de heeren Smirnoff,
Veenendaal en Pellens met wie wij nog niet
konden spreken, zich solidair zullen verkla
ren. Een schriftelijke bevestiging van ons
ontslag hebben wij nog niet ontvangen, doch
die zal ongetwijfeld wel geschieden. Omtrent
het verloop van het conflict wij betreuren
ten zeerste, dat het zoover is moeten komen
valt niets te voorzien.
In aansluiting op het onderhoud, dat wij
met den heer Tepas hebben gehad, zij nog
vermeld, dat piloten der K.L.M. zich vooral
gegriefd voelen over het feit, dat de heer
Plesman de vluchetn naar Indië op een lijn
blijkt te stellen met de gewone verkeersvluch-
ten in den Europeeschen dienst, hetgeen vol
gens hen getuigt van een geheel verkeerd in
zicht betreffende de gevaren, aan eerstge
noemde vluchten verbonden.
Officieel communiqué van de
Ned. Vereen, van verkeersvliegers.
Naar aanleiding van de artikelen die in de
dagbladen zijn gepubliceerd betreffende het
conflict bij de K.L.M. deelt het bestuur van
de Nederlandsche Vereeniging van Ver
keersvliegers het volgende mede:
Tengevolge van de volkomen rechtlooze
positie der K.L.M. piloten, hetgeen wel zeer
duidelijk tot uiting kwam bij het volkomen
ongemotiveerde ontslag van een onlangs na
den oceaanvlucht nog geriddërden en als
onmisbaar gekenschetsten collega Evert van
Dijk en van zijn niet minder bekwamen mede
bestuurder Wiersma werd gistermorgen im
pulsief besloten bij wijze van protest alle
vliegdiensten stop te zetten door te weigeren
de uitgaande vliegtuigfti te besturen.
Hoezeer het ook door de vliegers werd be
treurd dat tot dezen stap moest worden over
gegaan, konden deze willekeurige ontslagen
van vliegers die jarenlang hun beste krach
ten hebben gewijd aan den bloei der Neder
landsche luchtvaart en die de goede repita-
tie van de K.L.M. hebben helpen bevestigen,
geen andere reactie ten gevolge hebben gehad
dan het uit solidariteit weigeren door alle
andere vliegers om verdere vluchten met K
L. M.-machines te volbrengen, alvorens déze
ontslagen zijn ingetrokken en in deze kwestie
recht zal zijn gevonden.
Intusschen heeft de directie als tegen
prestatie voor alles, wat haar piloten in het
belang van ons mationaal luchtverkeer heb
ben gedaan aan alle vliegtuigbestuurders op
staanden voet ontslagen.
Aangezien verschillende piloten pas tegen
den avond uit het buitenland zijn terugge
keerd, zal de houding van de Nederlandsche
Vereeniging van Verkeersvliegers eerst later
kunnen worden bepaald.
Bemiddeling gevraagd.
De rijksbemiddelaar, mr. S. de Vries
Czn., heeft inzake het conflict met de
K. L. M. inlichtingen aan beide partijen
verzocht.
DE REGENPROEVEN VAN DEN HEER
VERAART.
In het water gevallen?
De heer Veraart deelt ons mede, dat ten
gevolge van de voor zijn proefnemingen niet
gunstige weersgesteldheid, alsook in verband
met het feit, dat tengevolge van het conflict
bij de K.L.M. de vliegdiensten zijn stilgelegd,
zijn pogingen voor het verwekken van neer
slag uit de lucht, niet konden plaatsvinden.
Vooropgesteld, dat de weersgesteldheid gun
stig is en bedoeld conflict opgelost zal zijn,
zullen begin September de proefnemingen
wordjn herhaald.
DE ITALIE-RONDVLUCHT,
Gister werd de derde etappe van den Ita-
lië-rondvlucht gevlogen. Op net vliegveld bij
Broscja werden de .deelneemsters opgewacht
SW ECHTE FRIESCHB
wtt. utaaauoA
door minister Balbo, die hen waardeerend
toesprak. Als eerste arriveerde aan het eind
punt Turyn, de Italiaan Sachi. Bij Vercelli
botste het vliegtuig van Miss Spooner tegen
dat van de Italiaansche deelneemster, waar
door dit laatste toestel een vleugel brak.
WEDEROM EEN VLIEGTUIGONGELUK IN
FRANKRIJK.
Gister is wederom een Fransch bombarde
mentsvliegtuig neergestort in de nabijheid
van Chalons-sur-Marne. Toen de machine ge
vallen was vloog zij in brand. De bestuurder
werd gedood, de andere inzittende officier
bekwam zwaar letsel.
ZUIDSCHARWOUDE.
Het fanfarecorps „Kunst na Arbeid" concer
teerde Vrijdagavond in den muziektuin alhier.
De muzieknummers „Gloria Victis" van L.
Langlois (verplicht), „Aria" van L. Boyer (vrij),
waarmede men te Westzaan zulk een schitte
rend succes behaalde, werden ook nu weer ten
gehoore gebracht, en wel op eene wijze die alle
lof waardig is. Ook het eere-wedstrijdnummer
„Oreste" van Sam Vlessing gaf het fanfare op
verdienstelijke wijze ten beste. Hoewel wij
meer publiek hadden verwacht, was het getal
toch grooter dan anders. Een luid applaus ver
tolkte de dankbaarheid van het publiek. Het
was een heerlijke avond: prachtige weder, een
lommerrijke tuin en superieure vertolking van
muziek. Na den afloop heeft het corps gemeend
zijn dirigent te moeten huldigen en overhan
digde hem een bloemstuk bij monde van den
voorzitter. De heer Pranger betuigde zich
daarvoor zeer erkentelijk Wij hadden ver
wacht dat van officieele zijde èn directeur èn
corps zouden gehuldigd zijner was echter
niets. Wel was er gemeenteraad... doch
daarom behoefde toch niet eene officieele
waardeering ten achter te blijven.
Dat de bedrijfsuitkomsten der tuinders in de
ze streek zeer critiek zijn, moge blijken uit de
omstandigheid dat in de tuindersvergaderingeu
deze droeve aangelegenheid ter sprake ge
bracht moet worden om te overwegen wat in
deze kan gedaan worden. De agenda van
„De Toekomst" bevat o.m. dit punt: „Bespre
king toestand in den tuinbouw". Het is een ge
woon agendapunt, maar draagt echter in zich
een zeer droeve werkelijkheid, waarvan de in
vloed zich ook bij de neringdoenden doet ge
voelen.
Raadsvergadering
In de Vrijdagavond gehouden vergadering
kwam aan de orde de financiëele verhouding
tusschen Rijk en gemeenten. Een voorstel van
B. en W. om de gemeente in de 3e klas te
doen plaatsen, werd verwoipen. Een voorstel
om de gemeente in de 1ste klas te doen pla-.t-
sen, werd aangenomen. Voor stemden de
heeren du Burck, Dijkhuizen, Kramer en
Leeman. Tegen de heeren Bekker, Groen en
Kroon. (Uitgebreid verslag volgt).
HENSBROEK.
Naar men ons mededeelt, is het woonhuis met
tuin en erf, toebehoorende aan den heer W.
Ploeger alhier, in eigendom overgegaan aar
den heer C. Houtkooper.
SINT-PANCRAS.
De heer Jb. Sinjewel, hoofd der openbare la
gere school alhier, is benoemd in gelijke betrek
king te Medemblik.
HEER-HUGOWAARD.
De viering van Koninginnedag zal hier bestaa*
in feestelijke samenkomst der schoolkinderen
op het sportterrein, waar ze getracteerd zullen
worden en eenige uren aangenaam bezig gehou
den zullen worden. Was er aanvankelijk nog
sprake van avondfeest, met aan het slot een
vuurwerk, door gemis aan de noodige samen
werking voor het welslagen daarvan, moest dit
plan worden opgegeven.
AKERSLOOT.
Door B. en W. dezer gemeente is tot tijdelijke
onderwijzeres aan de O. L. School Kogerpolder
benoemd mej. K. Teeling te Wormerveer.
Voor de betrekking van onderwijzeres aan
de school Kogerpolder (vacature Mej. A. de
Goede) hebben zich 7 sollicitanten aangemeld.
Door het bestuur van den Hempolder zijn
de molenroeden naar elders verkocht. Gedu
rende den tijd dat de molen electrisch werd
gedreven, waren de molenroeden er aan geble
ven, hetgeen het landschap niet ontsierde. He
den is het een treurig gezicht.
Vrijdagmiddag had een auto-aanrijding
plaats aan den Raadhuisweg tusschen een
vrachtauto van den heer B. van Egmond-binnen
en een luxe auto van den heer H. van Araster
dam. De vrachtauto bleef onbeschadigd, de luxe
auto liep flinke schade op.
De zaak is bij de politie in onderzoek.
EGMOND AAN DEN HOEF.
Klooster.
Het gemeentebestuur van Egmondbinnen
heeft vergunning gegeven tot den bouw van
het Karmelitessenklooster met kapel aan den
Heerenweg te Wimmenum. De teekening
voor het mooie gebouw werd gemaakt door
den architect C. M. van Moorsel te Voorburg.
De totale oppervlakte van het klooster is 872
M2. en het bevat 56 vertrekken.
Het is nog niet bekend wanneer met den
bouw zal worden aangevangen en wie de uit
voerder van het werk is.
Tot tijdelijk ondenvijzer aan de r.-k.
school te Egmond aan den Hoef is aangesteld
F. H. van Rooy, voorheen werkzaam te Me
demblik.
BERGEN.
Voor de betrekking van stal- en halknecht
aan het gemeerrteslachthuis hebben zich 28
sollicitanten aangemeld.
De Rijkspolitie is het dezer dagen
mogen gelukken aan den Kanaaldijk een
naaktlooper op heeterdaad te betrappen. Het
bleek een zekeren T. uit Alkmaar te zij'n.
- gij beschikking van Gedeputeerde §t*i