DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN. De K.L.M. en de Noord-Hollandsche kweekers. Buitenland Mo. 210 132e Jaargang. Zijn onze producten van slechter kwaliteit dan die welke elders gekweekt worden? Zoo niet, dan zal een vlugge export dezelfde winstkansen bieden. CHOLERA-EPIDEMIE IN AFGHANISTAN. DE ONRUST IN BRITSCH-1ND1E. Relletjes te Nadiad. Zeven ALKMAARSCHE COURANT. Deze Courant wordt ELSEN AVOND, behalva Zon- en Feestdagen, nitgegeven. Abonnementsprijs per 3 maanden bij vooruitbetaling voor Alkmaar 2.—, franco door het geheele Rijk 2.50. Losse nummers 5 cents. PRIJS DER ^EWONE ADVERTENTIEN Per regel J 0.25, bij groote contracten rabat. Groots letters naar plaatsruimte. Brieven franco aan de N. V. Boek- en Handelsdrukkerij v/h. HERMs, COSTER ZOON, Voordam C 9, post giro 37060. Telef. 3, redactie 33. Directeur: C. KRAS. ZATEHDAf» O SEPTEMBER 1930 Hoofdredacteur: Tj. N. ADEMA. Dit nummer bestaat uit 3 bladen. Na wat wij reeds vroeger over de ontwik keling van het luchtverkeer hebben geschre ven, behoeven wij niet meer te betoogen, dat het vervoer van passagiers en goederen per vliegtuig het verkeer van de toekomst zal zijn. De Amerikaansche spreuk „time is money", wordt in Europa en ook hier te lande steeds beter begrepen en aangezien de tijd, welke poodig is om iets te vervoeren, in het handels proces eigenlijk verloren tijd is, zal een goed zakenman er naar streven dien zoo kort moge lijk te maken. Er komt ten slotte een einde aan het opvoe ren der snelheden van het rollend materieel, 4e veiligheid, zoowel die van het voertuig zelf ais die van het algemeene verkeer maakt, dat een zekere maximum snelheid niet overschre den kan worden en wien dit tempo van expedi tie nog te langzaam gaat, blijft niets anders over dan gebruik te maken van de luchtroute, die een zeer groote tijdsbesparing geeft en waarbij de snelheid door het steeds technisch volmaakter worden der machines, in de toe komst nog belangrijk vergroot zal kunnen worden. Onze grootvaders stonden met diep ontzag naar het vuurspuwende monster te kijken, dat indertijd met den naam spoortrein betiteld werd en dat zich voortbewoog in een tempo waarbij een boemeltrein van tegenwoordig wel bliksemtrein mag genoemd worden. Zij geloofden nooit, dat er iets van terecht zou komen, maar zoowel zij als wij hebben ge constateerd hoe in den loop der jaren dit ver keer gegroeid is tot het spinneweb van sta len banden, dat de geheele wereld omspant en waarover dagelijks tienduizenden treinen pas sagiers en goederen naar de plaats van be stemming vervoeren. Het georganiseerde luchtverkeer is nog maar een jaar of tien oud, het is nog in de babyjaren, maar wanneer wij zien hoe het door betere organisatie en technisch volmaak ter materieel reeds vooruit gegaan is, staat het voor ons vast, dat het vliegtuig het verkeers middel van de toekomst zal wezen. De cijfers bewijzen trouwens hoe snel men zich aanpast en hoe vlug het interesse in de zen vervoersvorm is gestegen. In 1920 werden door de K. L. M. 82000 K.M. gevlogen, er werden 345 passagiers en 22000 K.G. goederen vervoerd. Het vorig jaar bedroeg het aantal gevlogen K.M.'s niet minder dan 1.986.000 en er kon den 19.129 passagiers en 864.000 K.G. goe deren geboekt worden. Steeds brengt de techniek vluggere en groo- tere machines en het is te verwachten dat in de eerstvolgende tien jaren, nu de K. L. M. haar bedrijfszekerheid heeft bewezen, de stij ging der vervoercijfers naar verhouding nog grooter zal worden dan in het thans achter ons liggende tijdvak. Tegenwoordig heeft elke plaats van eenige beteekenis een station of een halte, maar men is bij de ontwikkeling van het treinverkeer na tuurlijk begonnen alleen in belangrijke steden een stopplaats te maken. vr I Op dit oogenblik hebben wij in Nederland nog maar twee stations van de K. L. M., maar het is eveneens te verwachten, dat op verscheidene plaatsen grootere of Wfin£Fe vliegvelden zullen komen, die het luchtschip ook voor het binnenlandsch verkeer van be teekenis zullen maken. Toch is dit verkeer allereerst op het vervoer over groote afstanden berekend en waar daarnaast door de electrificatie der spoorlij nen het treinverkeer tot de maximum snelhe den wordt opgevoerd, zal er nog wel eenigen tijd overheen gaan eer het vliegtuig pok voor kleinere afstanden een ernstige concurrent van de spoorwegen is geworden. Time is money en de meeste tijd kan over de grootste afstanden worden gewonnen. Vandaar de snelle stijging van het passa giers- en goederenvervoer wat tot dusver uit sluitend van beteekenis is voor de internatio nale vluchten. Van Lear Black was een propagandist voor het passagiersvervoer. Hij reisde in enkele uren over een afstand waarover anderen da gen noodig hadden en het lijdt geen twijfel of zijn voorbeeld zal in de naast toekomst door de vertegenwoordigers van tal van belang rijke ondernemingen gevolgd worden. Wat het goederenvervoer betreft staat de zaak er eenigszins anders voor, in zooverre er altijd belangrijke zaken zullen zijn, die wel licht nooit van het vervoer per vliegtuig ge bruik zullen maken omdat de aard der goe deren zich daarvoor niet leent, terwijl er wel licht tal van kleine ondernemingen zullen zijn, welke zich voor de expeditie van hun pro ducten steeds meer op het luchtvervoer zullen •pecialiseerea. Zoolang de vliegtuigen nog betrekkelijk klein zijn en de laadruimte daardoor beperkt is, waarmede de vrachtprijzen weer in recht streeks verband staan, zal men alleen datgene per vliegtuig verzenden, dat licht van ge wicht is, dat aan bederf onderhevig is, of dat in het algemeen van zoo groote waarde is, dat meer op de snelheid van verzending dan op den vrachtprijs behoeft te worden gelet. Daardoor komen voor verzending allereerst in aanmerking bloemen, vruchten en de meer kostbare tuinbouwproducten. Dat hebben de exporteurs in het Westland en in de omgeving van Aalsmeer begrepen. Hun fruit en bloemen kunnen op de buiten landsche markten, ondanks de kosten van in voerrechten en verzending, een goeden prijs opbrengen, mits ze wat kwaliteit betreft kun nen concurreeren met wat op die markten uit eigen land wordt aangevoerd. Het spreekt vanzelf, dat daarbij twee fac toren van overwegende beteekenis zijn, aller eerst, dat slechts eerste kwaliteit wordt ver zonden en daarnaast, dat dit zoo goed ver pakt en zoo vlug verstuurd wordt, dat het in uitstekende conditie op de plaats van bestem ming kan arriveeren. Als de bloemenkweekers van Aalsmeer en omstreken, hun producten over groote afstan den per trein zouden verzenden, zouden zij hun geld weggooien. Maar wanneer een kweeker zijn rozen, tul pen of seringen, die op het punt van ont luiken staan des morgens voor half elf op de veiling brengt worden ze door de exporteurs gekocht en in groote doozen van triplexhout verpakt met bijvoeging van een stukje be vroren koolzuur droog ijs, noemt men dat in Aalsmeer en snelle vrachtwagens brengen de ladingen voor Berlijn, Bremen, Hannover, Kopenhagen enz. naar Schiphol. Dan gaan diezelfde bloemen des middags om half twee de lucht in, dan bereiken zij in den namiddag nog de plaats van- bestemming en da-n staan zij 's avonds, mooi en fr-isch, in de groote winkels der buitenlandsche -hoofd steden, waar zij zoo'n goeden prijs opbren gen, dat de kosten van dit snelvervoer ruim schoots gedekt worden. Zoo doet men in de streek van Aalsmeer met bloemen en zoo doet men in bet West- land met fruit en de dagelijksche verzendin gen, die zooals de cijfers uitwijzen van jaar tot jaar zeer snel in gewicht en omvang stijgen, bewijzen wel, dat steeds meer expor teurs zich op de verzending per -vliegtuig gaan specialiseeren. Naarmate de laadruim-te grooter wordt en de vrachtprijzen in verhouding daarmede dalen, zal dit luchtvervoer van steeds grooter beteekenis worden en men heeft zich in deze streken terecht de vraag gesteld: wordt het langzamerhand geen tijd, dat ook de kwee kers en exporteurs uit onze omgeving eens van de voordeelen van dit luchtverkeer gaan -profiteeren? Natuurlijk moet men niet beginnen met Langendijksche gele of roode kooien te ver schepen, noch moet men trachten bloemen te verzenden, die te zwaar voor deze wijze van export zijn of door een gelijkwaardig product in bet buitenland geen goede prijzen kunnen opbrengen, al is het in 'het Westland al eens voorgekomen, dat een ondernemend groenten- handelaar toen hij de telefonische waar schuwing kreeg, dat er in Berlijn op een oogenblik heel weinig sla op de markt was, onmiddellijk een vliegtuig vol slaplanten wegstuurde, welke zending groot genoeg was en nog tijdig ter plaatse kwam om den afzender een zoet winstje te verzekeren. Wellicht zal het bij de ontwikkeling van het luchtvervoer in de toekomst mogelijk zijn ook in deze richting iets te bereiken, maar -bij het bezoek dat wij dezer dagen met den heer Smits, den directeur van de N.V. vrachtvaartdienst Westfriesland te Alkmaar, die thans voor deze streek als agent van de K. L. M. optreedt, aan Aalsmeer en Schiphol gebracht hebben, is ons wel duidelijk ge worden, dat de exporteurs uit deze streeic zich allereerst tot de verzending van lichte en kostbare producten, bloemen en vruchten, zullen moeten beperken. Op de veiling te Aalsmeer wachtte ons de heer Margadant, chef der expeditie van deze artikelen bij de K. L. M. en gezamenlijk heb ben wij in de ruime en modern ingerichte veilingsgebouwen van „Bloemlust" eens naar de veilingen van het voornaamste product van die interessante streek, de bloemen, ge keken. m Werden die vroeger uitsluitend of in hoofd zaak voor het binnenland geveild, thans is er gen *v<en groot gebouw waar de aanvoergfl voor het buitenland tet tafel gebracht wor den. Terwijl de koopers als schooljongens in naar boven oploopende rijen banken zitten en met kennersoog het aanbod bekijken, worden de bloemen, ditmaal hoofdzakelijk ontluiken de rozen, in onoverzienbare rijen tafeltjes op wielen onder het afmijntoestel gereden. Op het reusachtige cijferbord springt een lange wijzer heen en weer en telkens gloeit er een lichtje achter het cijfer, dat correspondeert met dat van de bank waarop een exporteur zij-n vaste plaats heeft en waar hij-, indien- hij de partij wil koopen, op een knopje kan druk-ken. Het is onbegrijpelijk hoe men dat alles zoo gauw overzien en n-oteeren kan, maar de administrateurs, die op een verhevenheid zit ten, zijn hierin geroutineerd en zij noteeren in een oogenblik alle transacties. In speciale boxen -verpakken de exporteurs de bloemen in groote kisten van ttiplexhou-t, soms ook in kartonnen doozen en men staat versteld over de handigheid- der expediteurs, die, met bijvoeging van stukjes „droog" ijs, in een minimale ruimte een maximale hoeveel heid bloemen verpakken, zonder deze te be schadigen. Als de -kist vol is, gaat het deksel er op, een touw er om en buitenop wordt met blauw potlood de plaats van bestemming geschre ven, Berlijn, Hamburg, Bremen, Han-nover, Kopenhagen, enz. De verzending naar Londen is risquant, daar men -hier meer op commissie schijnt te koopen, maar Du-itsdiland en Denemarken zijn dagelijks vaste klanten. Toen wij om ruim één uur op Schiphol waren, zagen wij dezelfde kisten weer terug, zij werden in de laadruimte van een Junker-vliegtuig gescho ven en even later startte de vraoh-tvogel en bracht zijn kostbaren last vliegensvlug in de werkelijke beteekenis van -het woord- naar de verre plaats van bestemming. Is dit een waagstuk, vroegen wij den grij zen voorzitter van dt -Aalsmeersche export- Dat is het geweest, zeide hij, maar wij hebben geslachten lang bloemen geteeld, wij zijn door en door vertrouwd met de eischen van het buitenland, zoowel wat soort als kwaliteit -betreft en de dagelijksche verzen dingen bewijzen wel, dat het.niet alleen mo gelijk is, maar dat er ook wat aan te ver dienen va-lt. Dat bewezen trouwens ook wel de villa's van 'kweekers en exporteurs -langs den weg naar Schiphol, buitenverblijven, d-i-e van- een zekeren welstand getuigen en waar nu zoo wel het Westland zijn fruit als Aalsmeer zijn bloemen per K. L. M. verzendt, hebben wij ons nogmaals de vraag gesteldwat doen de Noord-Hollandsche kweekers en tuinders op dit gebied? om daarna te constateeren, dat die tot dusver eigenlijk nog niets gedaan hebben. Wij begrijpen, dat zij in moeilijker condi tie verkeeren. Sint Pancras teelt chrysanthen maar het verzenden van c'hrysanthen zou een mislukking worden. In den winter zijn de Hollandsche seringen in het buitenland geld waard, maar de grijze veilingvoorzitter leg de ons uit, dat juist de grond in de omstre ken van Aalsmeer zich bijzonder leent voor de teelt van deze bloemsoort. Evenals men dat elders doorgemaakt heeft, zal men ook hier door ervaring, wij zouden haast zeggen door schade en schan de, wijs moeten worden, maar men heeft dan toch dit voordeel, dat men zich aan lot gevallen van anderen kan spiegelen en dat men zich de lessen der Aalsmeersche kwee kers ten nutte kan maken. Het blijkt, dat er daar mannen van de practijk zijn, die gaarne bereid blijken voor organisaties in deze streken lezingen te hou den en den toekomstigen exporteurs met raad en daad terzijde te staan. Zoo kan men dus bepalen, wat en wan neer men iets zal kweeken, dat voor export per vliegtuig in aanmerking kan komen, bol len, tulpen, rozen, seringen, wellicht nog an dere producten en ook fruit waarvoor men bij deskundigen in het Westland ongetwijfeld alle gewenschte voorlichting zal kunnen krijgen. „Te Broek op Langendijk", zoo schreef men dezer dagen aan de bladen, is een drul- venveiling geopend. Behalve een groenten- veiling en een voor bloembollen, is deze vel ling voor kasproducten er bijgekomen. Sinds de grove groententeelt ongunstige resultaten is gaan opleveren, zijn in deze streek tal van kassen en warenhuizen verrezen. De ge meente Sint Pancras lijkt al op een tweeae Westland". Ziedaar een der berichten, die op een teeltverandering in deze spreek wijzen en die het volkomen begrijpelijk maken, dat ook de K. L. M. haar aandacht op onze omgeving gaat vestigen en telers en exporteurs voor houdt: volgt het voorbeeld, Uw producten snel te vervoeren om in het buitenland een goeden prijs te kunnen maken. Ondanks de staking der Hollandsche pilo jen die naar wij vertrouwen van korten duur zal ziin deed ScJypJjpl ons opnjeiivy constateeren van welk een groote beteekenis het luchtvervoer is geworden. Tal van buitenlandsche vliegtuigen kwa men en gingen en de reusachtige viermotori be Junker, die 34 passagiers kan bevatten, daalde juist toen wij op Schiphol waren op het vliegterrein om allen, die daar stonden het bewijs te leveren, dat wij op het gebied van vervoerscapaciteit en snelheid nog voor een toekomst vol onbegrensde mogelijkhe den staan. De brutalen, zegt een Hollandsch spreek woord, hebben de halve wereld. Wij zouden dat eenigszins anders willen zeggen: de on- dernemendste zakenmenschen hebben de grootste winstkansen. Een vroege verkoop, een snel vervoer naar Schiphol in een niet te verre toekomst wellicht naar een nog dichterbij gelegen vliegveld en de exporteurs van deze stre ken hebben dezelfde kans als die van elders om voor hun producten op de buitenlandsche markt een goeden prijs te maken. Wellicht zal over weinige jaren alles wat wij over deze export schreven ook hier van toepassing zijn. Het- is een kwestie van tijd, van groeiend inzicht en aanpassing aan ver anderende toestanden, en het is de taak der pioniers in dit gewest daarin voor te gaan cm den kweekers in onze omgeving de hoog ste prijzen voor hun producten te bezorgen. Dagelijksoh overzicht. HET MINDERHEDENCONGRES TE GENEVE. De openingsrede van den voorzitter. Het plan-Briand reeds druk besproken. In Europa zijn nog altijd een veertig millioen menschen, die tot de nationale minderheden behooren, en dan is bij dat aantal nog niet gedacht aan Rusland, waar natuurlijk nog ettelijke millioenen wonen, die ook tot die catagorie behoo ren. En nu is dezer dagen te Genève het zesde congres dier minderheden ge opend, .waarop de gemeenschappelijke belangen besproken zullen worden. Op dit minderhedencongres zijn vertegen woordigers aanwezig van dertig natio nale minderheden. Het grootste deel van de menschen, die zij vertegenwoor digen, heeft te lijden, hetzij onder een bewuste ont-nationaliseeringspolitiek van de meerderheid in hun staat, óf on der economische en cultureele onder drukkingen van de minderheden, öf door een eenvoudig negeeren van het aanwezig zijn van de volksgroep der minderheid. Een congres als dit ver keert dus steeds in een toestand, die voortdurend oorzaak van ernstige con flicten zou kunnen worden. De voorzitter van het congres is dr. Wilfan, oud-Sloweezisch afgevaardigde in het Italiaansche parlement. In zijn openingsrede wees dr. Wilfan op de groote beteekenis van het congres van dit jaar, dat voor het eerst in het bezit is van nauwkeurige rapporten over den toestand van iedere afzonderlijke min derheid, waardoor beter dan ooit te vo ren principieele gevolgtrekkingen van algemeenen aard kunnen verkondigd worden. Bovendien moet dit congres stelling kiezen in de kwestie van het Europeesche federatie-plan. Hij wees op den samenhang tusschen het nationali- teitenvraagstuk en het plan van Briand. De pogingen van Briand kunnen slechts dan succes hebben, wanneer in den geest van de volkeren van Europa inderdaad de vrede heerscht. Hiervoor is echter onontbeerlijk, zoo betoogde hij, dat de volkeren zullen ophouden elkander te prikkelen door de onderdrukking van de als minderheid in een anderen staat le vende stamgenooten. Dr. Wilfan bepleitte verder het schep pen van nationaal cultureele aaneen sluiting tusschen de personen van een zelfden volksstam, ook wanneer deze tot verschillende staten behooren. Hij uitte tenslotte het vertrouwen, dat ook dit congres wederom zal toonen, dat de bedoeling niet is een kwaadwilli ge voor den vrede, verderfelijke propa ganda te maken, doch dat ook dit con gres de eerlijke wil heeft mee te werken aan de gezondmaking van Europa. Wanneer de minderheden voor de handhaving van hun volksbestaan strij den, beteekent dat niet, dat zij strijden tegen hun regeering. Zij doen, besloot hij, een beroep op het geweten der we reld. De besprekingen op het congres had den al dadelijk het bekende plan-Briand bij den kop. Wanneer men uit deze discussies één conclusie kan trekken, dan is het deze, aldus meldt de corr. van het „Hbld.", dat Briand de oplossing van het minderhe denvraagstuk geen dienst heeft bewe zen door dit in zijn memorandum over de Europeesche Federatie geheel dood te zwijgen. Want daarop is een vrij scherpe reactie gevolgd, die niet tegen een nauwere aansluiting in Europaals zoodanig, maar tegen het plan zelf is gericht. In verschillende toonaarden gaven de sprekers hun afkeer tegen het Fransche plan te kennen. Een der sprekers, die nog al de aandacht trok, was de voorzit ter van den Duitschen Volksbond in Op- per-Silezië, dr. O. Ulitz, die door zijn ge vangenneming door de Poolsche regee ring en latere invrijheidstelling in de afgeloopen twee jaar nogal van zich heeft doen spreken. Ook hij kwam op tegen de opvatting van Briand, dat de Europeesche eenheid kan worden vol trokken op den grondslag van de be staande territoriale indeeling, zonder re kening te houden met de verdeeling der verschillende volken over Europa. Ulitz bestreed ook de assimilatie-theorie, zoo als deze nog onlangs door Poincaré is aangeprezen. De minderheden zien in het plan van Briand een poging om het territoriaal statuut van Europa, dat zij niet als definitief erkennen, te bestendi gen. Zij nemen voorts stelling tegen dit plan, omdat zij er ondanks de uitdruk kelijke verzekering van den auteur een verzwakking van den Volkenbond in zien. Aan het slot der besprekingen zal het congres een resolutie aannemen, waarin het zijn bezwaren tegen het plan van Briand samenvat. EEN BELEEDIGINGSPROCES. De ex-keizer klager. Gisteren had te Boabit, zegt het Hbld., het proces plaats, dat de ex-keizer tegen den hoofdredacteur van de „Berl. Morgenpost" wegens beleediging aanhangig heeft ge maakt. In een artikel was n.1. gezegd, dat de keizer vroeger financieel sterk geïnteresseerd zou zijn geweest bij Krupp en niet belet had, dat Krupp slecht artilleriemateriaal had ge leverd, waardoor de keizer niet alleen veel verdiend had, maar ook den dood had ver oorzaakt van vele duizenden soldaten. Het proces ving aan onder zeer groote be langstelling van het publiek. Bij de pogingen van den president om de partijen tot een compromis te bewegen, sprak een der advocaten van den ex-keizer als van „onzen keizer", waarop de tegenpartij erop wees dat klager eenvoudig particulier per soon was, wiens naam in het verkeer met de overheid „Wilhelm, Prinz von Preussen" luidt. Toen ook de tweede vertegenwoordi ger van den ex-keizer zich in het debat meng de, verzocht de president rekening te willen houden met den toestand, zooals die nu is. (De Pruisische regeering heeft reeds enkele jaren geleden verlangd, dat de onderteeke- ning van vroeger regeerende personen in overeenstemming moet zijn met de voorschrif ten van 8 Nov. '28. D.w.z., niet: Wilhelm II I(mperator) R(ex), doch: Wilhelm, Prinz v. Preussen). Een der advocaten deed hiertegenover op merken, dat de volmacht van den ex-keizer in Nederland is opgesteld, waar de Pruisische verordeningen niet van kracht zijn en waar de keizer bedoelden titel kan voeren. De rechtbank ging met deze zienswijze ten slotte accoord. Nadat de verdediger het bekende stand punt van de „Morgenpost" had toegelicht, betoogden de vertegenwoordigers van den ex-keizer, dat voor de gewraakte beweringen geen schaduw van een bewijs is geleverd, dat de aanval op den keizer diende om de Skla- reks te ontlasten en dat de keizer slechts voor 50.009 mark bij de firma Krup; geïnteres seerd was, een in verhouding tot zijn overig vermogen zeer miniem bedrag. Zij haalden vroegere artikelen van de „Morningpost" uit den oorlogstijd aan, waarin heel wat anders werd beweerd, dan in het gewraakte stuk. De verdediging repliceerde hierop, dat men de laatste 15 jaar een geheel anderen kijk op den ex-keizer heeft gekregen aan vóór en tij dens den oorlog, en dat ook op zijn liefde voor het Duitsche volk wel wat viel af te dingen. De uitspraak. In het proces van den ex-keizer tegen den hoofdredacteur van de „Morgenpost" werd deze veroordeeld tot 1500 mark boete. In de motiveering van het vonnis wordt gezegd, dat het bewuste artikel zware belee- digingen voor den ex-keizer behelsde, dat bekl. zijn beweringen niet waar heeft kunnen maken en dat de rechtbank niet tot de over tuiging is gekomen, dat de belangen van het Duitsche rijk zijn geschaad door de politiek van den ex-keizer inzake de bewapening van het leger. Naar uit Teharan gemeld wordt, is te Ke- lat in Afgjianifitan een cholera-epidemie uit gebroken. Uit Bombay wordt gemeld, dat te Nadiad gisteren relletjes hebben plaats gehad Kwaadwilligen hebben de politie aange vallen, die van de vuurwapenen g^ruik Ota-, kende, zevep QêfSfiflgfl MÓNMMWk

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1930 | | pagina 1