DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN.
De K.L.M. en de Noord-Hollandsche kweekers.
Buitenland
Mo. 210
132e Jaargang.
Zijn onze producten van slechter kwaliteit dan die welke elders
gekweekt worden?
Zoo niet, dan zal een vlugge export dezelfde winstkansen bieden.
CHOLERA-EPIDEMIE IN AFGHANISTAN.
DE ONRUST IN BRITSCH-1ND1E.
Relletjes te Nadiad. Zeven
ALKMAARSCHE COURANT.
Deze Courant wordt ELSEN AVOND, behalva Zon- en
Feestdagen, nitgegeven. Abonnementsprijs per 3
maanden bij vooruitbetaling voor Alkmaar 2.—,
franco door het geheele Rijk 2.50.
Losse nummers 5 cents.
PRIJS DER ^EWONE ADVERTENTIEN
Per regel J 0.25, bij groote contracten rabat. Groots
letters naar plaatsruimte.
Brieven franco aan de N. V. Boek- en Handelsdrukkerij
v/h. HERMs, COSTER ZOON, Voordam C 9, post
giro 37060. Telef. 3, redactie 33.
Directeur: C. KRAS.
ZATEHDAf» O SEPTEMBER 1930
Hoofdredacteur: Tj. N. ADEMA.
Dit nummer bestaat uit 3 bladen.
Na wat wij reeds vroeger over de ontwik
keling van het luchtverkeer hebben geschre
ven, behoeven wij niet meer te betoogen, dat
het vervoer van passagiers en goederen per
vliegtuig het verkeer van de toekomst zal
zijn.
De Amerikaansche spreuk „time is money",
wordt in Europa en ook hier te lande steeds
beter begrepen en aangezien de tijd, welke
poodig is om iets te vervoeren, in het handels
proces eigenlijk verloren tijd is, zal een goed
zakenman er naar streven dien zoo kort moge
lijk te maken.
Er komt ten slotte een einde aan het opvoe
ren der snelheden van het rollend materieel,
4e veiligheid, zoowel die van het voertuig zelf
ais die van het algemeene verkeer maakt, dat
een zekere maximum snelheid niet overschre
den kan worden en wien dit tempo van expedi
tie nog te langzaam gaat, blijft niets anders
over dan gebruik te maken van de luchtroute,
die een zeer groote tijdsbesparing geeft en
waarbij de snelheid door het steeds technisch
volmaakter worden der machines, in de toe
komst nog belangrijk vergroot zal kunnen
worden.
Onze grootvaders stonden met diep ontzag
naar het vuurspuwende monster te kijken, dat
indertijd met den naam spoortrein betiteld
werd en dat zich voortbewoog in een tempo
waarbij een boemeltrein van tegenwoordig
wel bliksemtrein mag genoemd worden.
Zij geloofden nooit, dat er iets van terecht
zou komen, maar zoowel zij als wij hebben ge
constateerd hoe in den loop der jaren dit ver
keer gegroeid is tot het spinneweb van sta
len banden, dat de geheele wereld omspant en
waarover dagelijks tienduizenden treinen pas
sagiers en goederen naar de plaats van be
stemming vervoeren.
Het georganiseerde luchtverkeer is nog
maar een jaar of tien oud, het is nog in de
babyjaren, maar wanneer wij zien hoe het
door betere organisatie en technisch volmaak
ter materieel reeds vooruit gegaan is, staat het
voor ons vast, dat het vliegtuig het verkeers
middel van de toekomst zal wezen.
De cijfers bewijzen trouwens hoe snel men
zich aanpast en hoe vlug het interesse in de
zen vervoersvorm is gestegen.
In 1920 werden door de K. L. M. 82000
K.M. gevlogen, er werden 345 passagiers en
22000 K.G. goederen vervoerd.
Het vorig jaar bedroeg het aantal gevlogen
K.M.'s niet minder dan 1.986.000 en er kon
den 19.129 passagiers en 864.000 K.G. goe
deren geboekt worden.
Steeds brengt de techniek vluggere en groo-
tere machines en het is te verwachten dat in
de eerstvolgende tien jaren, nu de K. L. M.
haar bedrijfszekerheid heeft bewezen, de stij
ging der vervoercijfers naar verhouding nog
grooter zal worden dan in het thans achter
ons liggende tijdvak.
Tegenwoordig heeft elke plaats van eenige
beteekenis een station of een halte, maar men
is bij de ontwikkeling van het treinverkeer na
tuurlijk begonnen alleen in belangrijke steden
een stopplaats te maken. vr I
Op dit oogenblik hebben wij in Nederland
nog maar twee stations van de K. L. M.,
maar het is eveneens te verwachten, dat op
verscheidene plaatsen grootere of Wfin£Fe
vliegvelden zullen komen, die het luchtschip
ook voor het binnenlandsch verkeer van be
teekenis zullen maken.
Toch is dit verkeer allereerst op het vervoer
over groote afstanden berekend en waar
daarnaast door de electrificatie der spoorlij
nen het treinverkeer tot de maximum snelhe
den wordt opgevoerd, zal er nog wel eenigen
tijd overheen gaan eer het vliegtuig pok voor
kleinere afstanden een ernstige concurrent
van de spoorwegen is geworden.
Time is money en de meeste tijd kan over
de grootste afstanden worden gewonnen.
Vandaar de snelle stijging van het passa
giers- en goederenvervoer wat tot dusver uit
sluitend van beteekenis is voor de internatio
nale vluchten.
Van Lear Black was een propagandist voor
het passagiersvervoer. Hij reisde in enkele
uren over een afstand waarover anderen da
gen noodig hadden en het lijdt geen twijfel of
zijn voorbeeld zal in de naast toekomst door
de vertegenwoordigers van tal van belang
rijke ondernemingen gevolgd worden.
Wat het goederenvervoer betreft staat de
zaak er eenigszins anders voor, in zooverre er
altijd belangrijke zaken zullen zijn, die wel
licht nooit van het vervoer per vliegtuig ge
bruik zullen maken omdat de aard der goe
deren zich daarvoor niet leent, terwijl er wel
licht tal van kleine ondernemingen zullen
zijn, welke zich voor de expeditie van hun pro
ducten steeds meer op het luchtvervoer zullen
•pecialiseerea.
Zoolang de vliegtuigen nog betrekkelijk
klein zijn en de laadruimte daardoor beperkt
is, waarmede de vrachtprijzen weer in recht
streeks verband staan, zal men alleen datgene
per vliegtuig verzenden, dat licht van ge
wicht is, dat aan bederf onderhevig is, of dat
in het algemeen van zoo groote waarde is, dat
meer op de snelheid van verzending dan op
den vrachtprijs behoeft te worden gelet.
Daardoor komen voor verzending allereerst
in aanmerking bloemen, vruchten en de meer
kostbare tuinbouwproducten.
Dat hebben de exporteurs in het Westland
en in de omgeving van Aalsmeer begrepen.
Hun fruit en bloemen kunnen op de buiten
landsche markten, ondanks de kosten van in
voerrechten en verzending, een goeden prijs
opbrengen, mits ze wat kwaliteit betreft kun
nen concurreeren met wat op die markten uit
eigen land wordt aangevoerd.
Het spreekt vanzelf, dat daarbij twee fac
toren van overwegende beteekenis zijn, aller
eerst, dat slechts eerste kwaliteit wordt ver
zonden en daarnaast, dat dit zoo goed ver
pakt en zoo vlug verstuurd wordt, dat het in
uitstekende conditie op de plaats van bestem
ming kan arriveeren.
Als de bloemenkweekers van Aalsmeer en
omstreken, hun producten over groote afstan
den per trein zouden verzenden, zouden zij
hun geld weggooien.
Maar wanneer een kweeker zijn rozen, tul
pen of seringen, die op het punt van ont
luiken staan des morgens voor half elf op de
veiling brengt worden ze door de exporteurs
gekocht en in groote doozen van triplexhout
verpakt met bijvoeging van een stukje be
vroren koolzuur droog ijs, noemt men
dat in Aalsmeer en snelle vrachtwagens
brengen de ladingen voor Berlijn, Bremen,
Hannover, Kopenhagen enz. naar Schiphol.
Dan gaan diezelfde bloemen des middags
om half twee de lucht in, dan bereiken zij in
den namiddag nog de plaats van- bestemming
en da-n staan zij 's avonds, mooi en fr-isch, in
de groote winkels der buitenlandsche -hoofd
steden, waar zij zoo'n goeden prijs opbren
gen, dat de kosten van dit snelvervoer ruim
schoots gedekt worden.
Zoo doet men in de streek van Aalsmeer
met bloemen en zoo doet men in bet West-
land met fruit en de dagelijksche verzendin
gen, die zooals de cijfers uitwijzen van jaar
tot jaar zeer snel in gewicht en omvang
stijgen, bewijzen wel, dat steeds meer expor
teurs zich op de verzending per -vliegtuig
gaan specialiseeren.
Naarmate de laadruim-te grooter wordt en
de vrachtprijzen in verhouding daarmede
dalen, zal dit luchtvervoer van steeds grooter
beteekenis worden en men heeft zich in deze
streken terecht de vraag gesteld: wordt het
langzamerhand geen tijd, dat ook de kwee
kers en exporteurs uit onze omgeving eens
van de voordeelen van dit luchtverkeer gaan
-profiteeren?
Natuurlijk moet men niet beginnen met
Langendijksche gele of roode kooien te ver
schepen, noch moet men trachten bloemen te
verzenden, die te zwaar voor deze wijze van
export zijn of door een gelijkwaardig product
in bet buitenland geen goede prijzen kunnen
opbrengen, al is het in 'het Westland al eens
voorgekomen, dat een ondernemend groenten-
handelaar toen hij de telefonische waar
schuwing kreeg, dat er in Berlijn op een
oogenblik heel weinig sla op de markt was,
onmiddellijk een vliegtuig vol slaplanten
wegstuurde, welke zending groot genoeg
was en nog tijdig ter plaatse kwam om den
afzender een zoet winstje te verzekeren.
Wellicht zal het bij de ontwikkeling van
het luchtvervoer in de toekomst mogelijk zijn
ook in deze richting iets te bereiken, maar
-bij het bezoek dat wij dezer dagen met den
heer Smits, den directeur van de N.V.
vrachtvaartdienst Westfriesland te Alkmaar,
die thans voor deze streek als agent van de
K. L. M. optreedt, aan Aalsmeer en Schiphol
gebracht hebben, is ons wel duidelijk ge
worden, dat de exporteurs uit deze streeic
zich allereerst tot de verzending van lichte en
kostbare producten, bloemen en vruchten,
zullen moeten beperken.
Op de veiling te Aalsmeer wachtte ons de
heer Margadant, chef der expeditie van deze
artikelen bij de K. L. M. en gezamenlijk heb
ben wij in de ruime en modern ingerichte
veilingsgebouwen van „Bloemlust" eens naar
de veilingen van het voornaamste product
van die interessante streek, de bloemen, ge
keken. m
Werden die vroeger uitsluitend of in hoofd
zaak voor het binnenland geveild, thans is er
gen *v<en groot gebouw waar de aanvoergfl
voor het buitenland tet tafel gebracht wor
den.
Terwijl de koopers als schooljongens in
naar boven oploopende rijen banken zitten en
met kennersoog het aanbod bekijken, worden
de bloemen, ditmaal hoofdzakelijk ontluiken
de rozen, in onoverzienbare rijen tafeltjes op
wielen onder het afmijntoestel gereden. Op
het reusachtige cijferbord springt een lange
wijzer heen en weer en telkens gloeit er een
lichtje achter het cijfer, dat correspondeert
met dat van de bank waarop een exporteur
zij-n vaste plaats heeft en waar hij-, indien- hij
de partij wil koopen, op een knopje kan
druk-ken.
Het is onbegrijpelijk hoe men dat alles zoo
gauw overzien en n-oteeren kan, maar de
administrateurs, die op een verhevenheid zit
ten, zijn hierin geroutineerd en zij noteeren
in een oogenblik alle transacties.
In speciale boxen -verpakken de exporteurs
de bloemen in groote kisten van ttiplexhou-t,
soms ook in kartonnen doozen en men staat
versteld over de handigheid- der expediteurs,
die, met bijvoeging van stukjes „droog" ijs, in
een minimale ruimte een maximale hoeveel
heid bloemen verpakken, zonder deze te be
schadigen.
Als de -kist vol is, gaat het deksel er op, een
touw er om en buitenop wordt met blauw
potlood de plaats van bestemming geschre
ven, Berlijn, Hamburg, Bremen, Han-nover,
Kopenhagen, enz.
De verzending naar Londen is risquant,
daar men -hier meer op commissie schijnt te
koopen, maar Du-itsdiland en Denemarken
zijn dagelijks vaste klanten. Toen wij om
ruim één uur op Schiphol waren, zagen wij
dezelfde kisten weer terug, zij werden in de
laadruimte van een Junker-vliegtuig gescho
ven en even later startte de vraoh-tvogel en
bracht zijn kostbaren last vliegensvlug in
de werkelijke beteekenis van -het woord-
naar de verre plaats van bestemming.
Is dit een waagstuk, vroegen wij den grij
zen voorzitter van dt -Aalsmeersche export-
Dat is het geweest, zeide hij, maar wij
hebben geslachten lang bloemen geteeld, wij
zijn door en door vertrouwd met de eischen
van het buitenland, zoowel wat soort als
kwaliteit -betreft en de dagelijksche verzen
dingen bewijzen wel, dat het.niet alleen mo
gelijk is, maar dat er ook wat aan te ver
dienen va-lt.
Dat bewezen trouwens ook wel de villa's
van 'kweekers en exporteurs -langs den weg
naar Schiphol, buitenverblijven, d-i-e van- een
zekeren welstand getuigen en waar nu zoo
wel het Westland zijn fruit als Aalsmeer zijn
bloemen per K. L. M. verzendt, hebben wij
ons nogmaals de vraag gesteldwat doen
de Noord-Hollandsche kweekers en tuinders
op dit gebied? om daarna te constateeren, dat
die tot dusver eigenlijk nog niets gedaan
hebben.
Wij begrijpen, dat zij in moeilijker condi
tie verkeeren. Sint Pancras teelt chrysanthen
maar het verzenden van c'hrysanthen zou een
mislukking worden. In den winter zijn de
Hollandsche seringen in het buitenland geld
waard, maar de grijze veilingvoorzitter leg
de ons uit, dat juist de grond in de omstre
ken van Aalsmeer zich bijzonder leent voor
de teelt van deze bloemsoort.
Evenals men dat elders doorgemaakt
heeft, zal men ook hier door ervaring, wij
zouden haast zeggen door schade en schan
de, wijs moeten worden, maar men heeft
dan toch dit voordeel, dat men zich aan lot
gevallen van anderen kan spiegelen en dat
men zich de lessen der Aalsmeersche kwee
kers ten nutte kan maken.
Het blijkt, dat er daar mannen van de
practijk zijn, die gaarne bereid blijken voor
organisaties in deze streken lezingen te hou
den en den toekomstigen exporteurs met raad
en daad terzijde te staan.
Zoo kan men dus bepalen, wat en wan
neer men iets zal kweeken, dat voor export
per vliegtuig in aanmerking kan komen, bol
len, tulpen, rozen, seringen, wellicht nog an
dere producten en ook fruit waarvoor men
bij deskundigen in het Westland ongetwijfeld
alle gewenschte voorlichting zal kunnen
krijgen.
„Te Broek op Langendijk", zoo schreef
men dezer dagen aan de bladen, is een drul-
venveiling geopend. Behalve een groenten-
veiling en een voor bloembollen, is deze vel
ling voor kasproducten er bijgekomen. Sinds
de grove groententeelt ongunstige resultaten
is gaan opleveren, zijn in deze streek tal
van kassen en warenhuizen verrezen. De ge
meente Sint Pancras lijkt al op een tweeae
Westland".
Ziedaar een der berichten, die op een
teeltverandering in deze spreek wijzen en die
het volkomen begrijpelijk maken, dat ook de
K. L. M. haar aandacht op onze omgeving
gaat vestigen en telers en exporteurs voor
houdt: volgt het voorbeeld, Uw producten
snel te vervoeren om in het buitenland een
goeden prijs te kunnen maken.
Ondanks de staking der Hollandsche pilo
jen die naar wij vertrouwen van korten
duur zal ziin deed ScJypJjpl ons opnjeiivy
constateeren van welk een groote beteekenis
het luchtvervoer is geworden.
Tal van buitenlandsche vliegtuigen kwa
men en gingen en de reusachtige viermotori
be Junker, die 34 passagiers kan bevatten,
daalde juist toen wij op Schiphol waren op
het vliegterrein om allen, die daar stonden
het bewijs te leveren, dat wij op het gebied
van vervoerscapaciteit en snelheid nog voor
een toekomst vol onbegrensde mogelijkhe
den staan.
De brutalen, zegt een Hollandsch spreek
woord, hebben de halve wereld. Wij zouden
dat eenigszins anders willen zeggen: de on-
dernemendste zakenmenschen hebben de
grootste winstkansen.
Een vroege verkoop, een snel vervoer naar
Schiphol in een niet te verre toekomst
wellicht naar een nog dichterbij gelegen
vliegveld en de exporteurs van deze stre
ken hebben dezelfde kans als die van elders
om voor hun producten op de buitenlandsche
markt een goeden prijs te maken.
Wellicht zal over weinige jaren alles wat
wij over deze export schreven ook hier van
toepassing zijn. Het- is een kwestie van tijd,
van groeiend inzicht en aanpassing aan ver
anderende toestanden, en het is de taak der
pioniers in dit gewest daarin voor te gaan
cm den kweekers in onze omgeving de hoog
ste prijzen voor hun producten te bezorgen.
Dagelijksoh overzicht.
HET MINDERHEDENCONGRES
TE GENEVE.
De openingsrede van den voorzitter.
Het plan-Briand reeds druk besproken.
In Europa zijn nog altijd een veertig
millioen menschen, die tot de nationale
minderheden behooren, en dan is bij dat
aantal nog niet gedacht aan Rusland,
waar natuurlijk nog ettelijke millioenen
wonen, die ook tot die catagorie behoo
ren.
En nu is dezer dagen te Genève het
zesde congres dier minderheden ge
opend, .waarop de gemeenschappelijke
belangen besproken zullen worden. Op
dit minderhedencongres zijn vertegen
woordigers aanwezig van dertig natio
nale minderheden. Het grootste deel
van de menschen, die zij vertegenwoor
digen, heeft te lijden, hetzij onder een
bewuste ont-nationaliseeringspolitiek
van de meerderheid in hun staat, óf on
der economische en cultureele onder
drukkingen van de minderheden, öf
door een eenvoudig negeeren van het
aanwezig zijn van de volksgroep der
minderheid. Een congres als dit ver
keert dus steeds in een toestand, die
voortdurend oorzaak van ernstige con
flicten zou kunnen worden.
De voorzitter van het congres is dr.
Wilfan, oud-Sloweezisch afgevaardigde
in het Italiaansche parlement. In zijn
openingsrede wees dr. Wilfan op de
groote beteekenis van het congres van
dit jaar, dat voor het eerst in het bezit is
van nauwkeurige rapporten over den
toestand van iedere afzonderlijke min
derheid, waardoor beter dan ooit te vo
ren principieele gevolgtrekkingen van
algemeenen aard kunnen verkondigd
worden. Bovendien moet dit congres
stelling kiezen in de kwestie van het
Europeesche federatie-plan. Hij wees op
den samenhang tusschen het nationali-
teitenvraagstuk en het plan van Briand.
De pogingen van Briand kunnen slechts
dan succes hebben, wanneer in den geest
van de volkeren van Europa inderdaad
de vrede heerscht. Hiervoor is echter
onontbeerlijk, zoo betoogde hij, dat de
volkeren zullen ophouden elkander te
prikkelen door de onderdrukking van de
als minderheid in een anderen staat le
vende stamgenooten.
Dr. Wilfan bepleitte verder het schep
pen van nationaal cultureele aaneen
sluiting tusschen de personen van een
zelfden volksstam, ook wanneer deze tot
verschillende staten behooren.
Hij uitte tenslotte het vertrouwen, dat
ook dit congres wederom zal toonen,
dat de bedoeling niet is een kwaadwilli
ge voor den vrede, verderfelijke propa
ganda te maken, doch dat ook dit con
gres de eerlijke wil heeft mee te werken
aan de gezondmaking van Europa.
Wanneer de minderheden voor de
handhaving van hun volksbestaan strij
den, beteekent dat niet, dat zij strijden
tegen hun regeering. Zij doen, besloot
hij, een beroep op het geweten der we
reld.
De besprekingen op het congres had
den al dadelijk het bekende plan-Briand
bij den kop.
Wanneer men uit deze discussies één
conclusie kan trekken, dan is het deze,
aldus meldt de corr. van het „Hbld.", dat
Briand de oplossing van het minderhe
denvraagstuk geen dienst heeft bewe
zen door dit in zijn memorandum over
de Europeesche Federatie geheel dood
te zwijgen. Want daarop is een vrij
scherpe reactie gevolgd, die niet tegen
een nauwere aansluiting in Europaals
zoodanig, maar tegen het plan zelf is
gericht.
In verschillende toonaarden gaven de
sprekers hun afkeer tegen het Fransche
plan te kennen. Een der sprekers, die
nog al de aandacht trok, was de voorzit
ter van den Duitschen Volksbond in Op-
per-Silezië, dr. O. Ulitz, die door zijn ge
vangenneming door de Poolsche regee
ring en latere invrijheidstelling in de
afgeloopen twee jaar nogal van zich
heeft doen spreken. Ook hij kwam op
tegen de opvatting van Briand, dat de
Europeesche eenheid kan worden vol
trokken op den grondslag van de be
staande territoriale indeeling, zonder re
kening te houden met de verdeeling der
verschillende volken over Europa. Ulitz
bestreed ook de assimilatie-theorie, zoo
als deze nog onlangs door Poincaré is
aangeprezen. De minderheden zien in
het plan van Briand een poging om het
territoriaal statuut van Europa, dat zij
niet als definitief erkennen, te bestendi
gen. Zij nemen voorts stelling tegen dit
plan, omdat zij er ondanks de uitdruk
kelijke verzekering van den auteur een
verzwakking van den Volkenbond in
zien.
Aan het slot der besprekingen zal het
congres een resolutie aannemen, waarin
het zijn bezwaren tegen het plan van
Briand samenvat.
EEN BELEEDIGINGSPROCES.
De ex-keizer klager.
Gisteren had te Boabit, zegt het Hbld., het
proces plaats, dat de ex-keizer tegen den
hoofdredacteur van de „Berl. Morgenpost"
wegens beleediging aanhangig heeft ge
maakt. In een artikel was n.1. gezegd, dat de
keizer vroeger financieel sterk geïnteresseerd
zou zijn geweest bij Krupp en niet belet had,
dat Krupp slecht artilleriemateriaal had ge
leverd, waardoor de keizer niet alleen veel
verdiend had, maar ook den dood had ver
oorzaakt van vele duizenden soldaten.
Het proces ving aan onder zeer groote be
langstelling van het publiek.
Bij de pogingen van den president om de
partijen tot een compromis te bewegen, sprak
een der advocaten van den ex-keizer als van
„onzen keizer", waarop de tegenpartij erop
wees dat klager eenvoudig particulier per
soon was, wiens naam in het verkeer met de
overheid „Wilhelm, Prinz von Preussen"
luidt. Toen ook de tweede vertegenwoordi
ger van den ex-keizer zich in het debat meng
de, verzocht de president rekening te willen
houden met den toestand, zooals die nu is.
(De Pruisische regeering heeft reeds enkele
jaren geleden verlangd, dat de onderteeke-
ning van vroeger regeerende personen in
overeenstemming moet zijn met de voorschrif
ten van 8 Nov. '28. D.w.z., niet: Wilhelm II
I(mperator) R(ex), doch: Wilhelm, Prinz v.
Preussen).
Een der advocaten deed hiertegenover op
merken, dat de volmacht van den ex-keizer in
Nederland is opgesteld, waar de Pruisische
verordeningen niet van kracht zijn en waar
de keizer bedoelden titel kan voeren.
De rechtbank ging met deze zienswijze ten
slotte accoord.
Nadat de verdediger het bekende stand
punt van de „Morgenpost" had toegelicht,
betoogden de vertegenwoordigers van den
ex-keizer, dat voor de gewraakte beweringen
geen schaduw van een bewijs is geleverd, dat
de aanval op den keizer diende om de Skla-
reks te ontlasten en dat de keizer slechts voor
50.009 mark bij de firma Krup; geïnteres
seerd was, een in verhouding tot zijn overig
vermogen zeer miniem bedrag. Zij haalden
vroegere artikelen van de „Morningpost" uit
den oorlogstijd aan, waarin heel wat anders
werd beweerd, dan in het gewraakte stuk.
De verdediging repliceerde hierop, dat men
de laatste 15 jaar een geheel anderen kijk op
den ex-keizer heeft gekregen aan vóór en tij
dens den oorlog, en dat ook op zijn liefde
voor het Duitsche volk wel wat viel af te
dingen.
De uitspraak.
In het proces van den ex-keizer tegen den
hoofdredacteur van de „Morgenpost" werd
deze veroordeeld tot 1500 mark boete.
In de motiveering van het vonnis wordt
gezegd, dat het bewuste artikel zware belee-
digingen voor den ex-keizer behelsde, dat
bekl. zijn beweringen niet waar heeft kunnen
maken en dat de rechtbank niet tot de over
tuiging is gekomen, dat de belangen van het
Duitsche rijk zijn geschaad door de politiek
van den ex-keizer inzake de bewapening van
het leger.
Naar uit Teharan gemeld wordt, is te Ke-
lat in Afgjianifitan een cholera-epidemie uit
gebroken.
Uit Bombay wordt gemeld, dat te Nadiad
gisteren relletjes hebben plaats gehad
Kwaadwilligen hebben de politie aange
vallen, die van de vuurwapenen g^ruik Ota-,
kende, zevep QêfSfiflgfl MÓNMMWk