mtiHisiht Ciirmt VehkadM Qi&ota (Be&cAuit ASPIRIN Circus Kapitein Alfred Schneider. DE VERLOREN INJECTIENAALD. Hinderd iwee en dertigste Jaargang. W oensdag ÏO September Radio-hoekje Dit buisje behoort in Uw zak eenig op de wereld FEUILLETON. 3> De romantiek van het circusleven blijft altijd een attractie. Ho. 213 1930. Donderdag 11 September. Hilversum, 1875 M. (A.V.R.O.-uitzending). 8.01—9.45 Gramofoonpl. 10.01—10.15 Mor genwijding. 10.3012.Concert door de Huiskapel van het Theater Tuschinski te Am sterdam. 12.15—2.— Concert. A. V. R. O.- Kwintet. Mien BouwmeesterVerheydt, zang. 2.—2.30 Gramofoonpl. 3.3.30 Gra mofoonpl. 3.30—4.Voor de dames. 4. 5.Ziekenuurtje. 5.—5.30 Gramofoonpl. 5 306.45 Concert door het Orkest van het Rembrandt-theater te Amsterdam. 6.457.15 Sportpraatje door II. Hollander. 7.157.45 Radio-Volksuniversiteit. Prof. Dr. G. Minder houd: „De industrialiseering van 't landbouw bedijf". 8.018.45 Concet. A.V.R.O.-orkest. 8.459.20 Kamermuziek. Haydn-kwartet. 9.2010.30 Vervolg Orkestconcert. 10.30 Persber. 10.4512.Gramofoonpl. Huizen, 298 M. (Na 6 uur 1071 M.) K. R. O.-uitzending: 8.9.15 Gramofoonpl. 11.3012.Godsdienstig halfuurtje. 12. 1.30 Concert door het K. R. O.-Trio. 1.30— 2 Gramofoonpl. N. C. R. V.-uitzending: 10.10.30 Zang door Dameskoortje. 2. 2.45 Gramofoonpl. 10.30—11.— Zieken dienst. 2.453.45 Cursus Fraaie Handwer ken. 4.5.Ziekenuurtje. 5.6.30 Concert Jans Bierma, sopraan. S. Ie Cosquino de Bussy, mezzo-alt. Etie Donath, viool. Ali Baartscheer, piano. 6.306.40 Koersen. 6.40 6.45 Gramofoonpl. 6.457.Knipcursus. 7.-8.Orgelconcert door A. B. Cornelis. 8.9.Concert. „Zaandams Muziekcorps". J. Kovers, accordeon. W. J. de Mie, tuba- phoon. J. Bert, pianobegel. 9.9.30 J. Lens: „In de breedte of in de diepte. (Het leerplan van de lagere school") 9.3011.Vervolg concert. 10.ca. Persberichten. Daventry, 1554.4 M. 10.35 Morgenwijding. 11 0511.20 Lezing. 12.20 Concert. J. New ton, sopraan. H. Costigan, bariton. V. Austin, piano. 1.20 Orgelspel door R. Foort. 2.20 2.50 Gramofoonpl. 3.20 Kerkdienst. 4.05 Concert. M. Rees, sopraan G. Hoather, bari ton. 4.35 Orkestconcert. 5.35 Kinderuurtje. 6.20 Lezing. 6.35 Nieuwsber. 6.55 Berichten. 7.Piano-recital door V. HelyHutchinson. 7.207.40 Lezing. 7.50 Koorconcert. 8.20 Concert. Orkest. T. Jones, zang. E. Lush en V. HelyHutchinson, piano. 10.Nieuws berichten. 10.15 Lezing. 10.30 Berichten 10.4012.20 Dansmuziek. 12.2012.25 Te levisie-uitzending. Parijs „Radio-Paris", 1725 M. 12.50—2 20 Gramofoonplaten. 3.20 Dansmuziek. 4 05 Dansmuziek. 4.35 Concert. 8.20 „Le Jeu de 1'Amour et de la Mort" van Romain Rolland. 9 50 Vioolrecital. Kwintet. Brussel, 508-5 M. 5.20 Trio-concert. 6.55 Gramofoonpl. 8.35 Orkestconcert en zang. Langenberg, 473 M. 7.257.50 Gramo foonplaten. 7.508.50 Orkestconcert. 10.35 11.15 Gramofoonplaten. 12.30 Gramofoon platen. 1.252.50 Concert. Orkest en tenor 5.506.50 Concert. Sopraan, cello en piano. 8.209.15 Concert. Orkest en 2 piano's. 9.20 Concert. Orkest en viool. Daarna tot 12.20 Dansmuziek. Kalundborg, 1153 M. 12.20—2.20 Orkest concert. 3.20—5.20 Concert Orkest en viool. 8.20—9.20 „Redaktionssekretaeren". Blijspel in 1 bedrijf van Erik Bögh. 9.209.40 Piano-recital door F. Jensen. 9.4010. Liederen-voordracht. 10.2011.20 Orkest concert. Zeesen, 1635 M. 6.05—7.20 Lezingen. 7.207.50 Gramofoonplaten. 10.2012.20 Lezingen. 12.20—1.15 Gramofoonplaten. 2.203.20 Gramofoonpl. 3.20—4.50 Lezin gen. 4.50—5.50 Concert. 5.508.50 Lezin- fen. 8.50 „Wien-Paris". Operettemuziek. oor, orkest en solisten. Daarna: berichten en tot 12.50 Dansmuziek. evenals alle andere onmisbare dingen vulpenhouder potlood - portefeuille, enz. welke een man niet kan missen. Lot op oranjo band en BayerkruiJ. Prijs 75 ets. Van ALICE CAMPBELL. Geautoriseerde vertaling uit het Engelsch door J. E. DE B. K. Een kort oogenblik bekeek ze het huis nog eens, roode baksteen, netjes geverf de voordeur, alles zoo weinig zeggend, zoo gewoon, en toen, lachend om haar gevoel van teleurstelling, trok zij haar bonten kraag wat hooger om haar hals en zette met vluggen tred koers naar de binnenstad. Zij was nog geen twaalf stappen ver der toen het harde dichtslaan van een deur haar plotseling om deed zien. Ja, 'twas des dokters huisdeur, die even te voren voor haar gezicht was dicht gesla gen. Een jonge man, die er Engelsch uitzag, was haastig naar buiten getreden en stapte in een keurige, kleine auto, die in de bocht van de straat stond. ïTet volgend oogenblik gleed de auto met de bestuurder langs haar, de jonge man neerslachtig starende op den weg die voor hem lag. Esther kon zijn ge zicht goed opnemen. Het was glad ge schoren, gezond, verbrand, van een soort gedistingeerde, niet opvallende knap heid; in de oogen was een harde uit Waarom blijft een circus door alle tijden zijn groote attractie behouden? Het is omdat dit wereldje van hout, zeil doek, lovertjes en spiegelglas in het Reken der romantiek staat, omdat deze bonte ver zameling menschen en dieren iets van verre landen met zich meedraagt, omdat het in een rustig provinciestadje plotseling het ele ment van vreemd avontuur brengt, waarvan ook de ouderen onder den indruk komen, omdat zij ten slotte in hun hart altijd groote kinderen zijn gebleven. Zij juichen niet meer zoo uitbundig als er een kameel of een lama voorbij trekt, maar zij blijven toch met de jeugd vol belangstel ling naar dat romantische wereldje kijken. Zij waardeeren den arbeid dier ruwe, maar goed georganiseerde werkkrachten, die in weinige uren tijds van palen, planken, tou wen en zeildoek een reusachtige tent bou wen, waarin sterke electrische lampen des avonds een schitterend licht verspreiden en waarin de klanken van het circusorkest hun weer dezelfde sensatie geven als toen zij als kleine jongens oogen en ooren te kort kwa rnen om de wonderen uit die sprookjeswereld in zich ap te nemen. Op het terrein van het oude Stadszieken huis dat zich voor dergelijke doeleinden uitstekend leent en dat wij zoo mogelijk daarvoor moeten behouden waar des mor gens alleen nog maar een paar palen van het front waren opgericht, was gisteravond acht uur een volkomen afgewerkt circus, met restauratie, stallen, machines en al wat daarbij behoort, gereed om de gasten te ont vangen. Het was een heele toer om er in te komen, want voor dén schitterend verlichten in gang, waarboven de circuskapel uitstekende muziek liet hooren, verdrongen zich honder den bezoekers en menigeen zal aan deze allesbehalve joyeuse entree een paar blau we plekken als souvenir hebben behouden. Waar de bezitters van kaarten van een plaats verzekerd kunnen zijn en de voorstel ling toch niet begint voor de groote massa der bezoekers in de tent is, bestaat er geen enkele reden om elkaar voor den ingang het leven zoo onaangenaam te maken. Eenmaal binnen de tent blijkt alles keurig van stapel te loopen. Tal van meisjes in middeleeuwsche costuumpjes gestoken, met gepoederde pruiken een heel aardige va riatie op de stalknechten in livrei, die ge woonlijk deze diensten verrichten bren gen de bezoekers vlug naar hun plaatsen en toen even over achten de voorstelling een aanvang nam, was de groote tent tot aan den nok toe gevuld. De circuskapel, die inmiddels naar zijn meer blijvende standplaats in de tent ver huisd was, liet vroolijke marschen hooren en men keek vol spanning naar de roodfluwee- len gordijnen, die weldra zouden worden weggeschoven om menschen en dieren door te laten, die een uitgebreide reeks sen sationeele verrassingen zouden brengen. Laten wij hier dadelijk constateeren, dat onze verwachtingen niet beschaamd zijn en dat het circus van kapitein Alfred Schnei der een der beste is, die wij sinds jaren hier ter stede bezocht hebben. Het begon natuurlijk met een paar orkest nummers, maar al spoedig kwam Herr Fritz in de manege, die keurig in rok ge kleed een tweetal voor elkander gespan nen paarden bestuurde. Hij had de dieren volkomen in zijn macht en liet ze een paar springnummers maken, die een welverdiend applaus verwierven. Nauwelijks was hij verdwenen of Werner, de fideele boer hij zal zijn naam wel aan de bekende operette ontleend hebben dreef een koppel vette ganzen naar binnen, een zoo rijke collectie, dat de poeliers onder de toeschouwers er zeker met een begeerig oog naar gekeken zullen hebben. Maar deze dieren zijn, dank zij hun kunstzinnigen aanleg, voor een minder pro zaïsch doel bestemd dan om geslacht en op gegeten te worden. Deze ganzen konden exerceeren, dat wil zeggen, ze konden bij tweeën en drieën in het gelid loopen en ze wisten ook wanneer ze halt moesten houden en rechtsomkeerd moes ten maken. Zij werden weldra gevolgd door een paar vette varkens, beesten, die er in hun jeugd wel nooit van gedroomd zullen hebben, dat zij niet alleen het lot van alle vette varkens zouden ontloopen,- maar als circusartisten nog eens bejubeld en becritiseerd zouden worden. Dank zij hun degelijke opleiding bleken al hun kunsten van een leien dakje te gaan. Zij sprongen over hindernissen en bewogen zich zelfs gracieus op een wipplank. De boeren onder de toeschouwers zullen nooit geweten hebben, dat een varken nog zooveel circus- bloed in zijn aderen heeft. Wellicht kunnen zij de lange winteravonden nuttig besteden door hun dieren in eigen huiselijken kring eens wat eenvoudige acrobatische toeren te leeren. De varkens verdwenen en werden opge volgd, door een menschenras, waarvan de hoofdman ongeveer eenzelfde dierlijk geluid maakte. Het waren, volgens het programma, „Da- wudus"-menschen. Wij hebben tevergeefs op de kaart nagekeken in welk deel van de we ield eigenlijk hun wiegjes gestaan hebben, maar in allen gevalle waren het zeldzaam interessante typen en vooral hun artistieke leider, een boom van een woestijnneger, liet een buitengewoon natuurlijk Sahara-geluid hooren. Met schilden en speren bewapend, voerden zij verscheidene nationale dansen uit en de meisjes uit dezen troep, wier haar een natuurlijke en blijvende watergolf ver toont, hadden veel succes met het uitvoeren van allerlei exotische dansen. Het waren mooie kleurlingen, sommigen zwart als eb benhout, anderen in lichtere tinten, maar allen interessant in hun rhytmisch bewegen, dat door trommelslag begeleid werd. Bhutan Madras, de Indische hoogeschooi, gereden op den volbloed hengst Haidarabad verdreef weldra het zwarte volkje. In een keurig wit satijnen costuum, dat hem het uiterlijk van een Arabier gaf, heeft de berij der dit paard zijn goed ingestudeerde pas sen laten maken. Dit blijft altijd nog een der hoogtepunten van het circus en ongetwijfeld hebben zeer velen ten volle van deze mooie dressuur genoten. De clowns zorgden tusschen de verschil lende bedrijven voor de noodige intermez zo's. Er zijn in dit circus heel geslaagde typen en zij weten door hun dolle grappen het publiek hartelijk te laten lachen. Een clown is altijd een min of meer domme ver schijning, maar een goede clown te zijn ver- eischt een bijzonder talent, dat slechts weini gen bezitten. De paardendressuur werd in verschillen de nummers achter elkaar den volke ver toond. Het circus Schneider heeft prachtige ras paarden, Andaluzische hengsten, Hongaar- sche vossen en een heele verzameling Sliet- landsche- ponny's die om beurten in de ma nege gebracht worden en waarmee de heer Wladimir Schraube keurige demonstraties weet te geven. Het circus heeft door alle eeuwen in het teeken van het paard gestaan en wat hier getoond wordt, bewijst wel, dat de paarden dressuur nog altijd een der meest geliefde nummers is. Na de paarden kwamen de girls, de dans meisjes en kapitein Schneider heeft er in zijn circus een heele collectie van. Niet minder dan acht en twintig meisjes, allen leden van het circus-ballet, hebben in de manege haar bevalligheid, haar danskunst en haar gratie getoond en het was een genot er naar te kijken. De kunstrijders op fietsen, die hier enkele dagen geleden reeds reclame gemaakt heb ben, toonden ook nu welk een acrobaten zij zijn. Zij kleeden als het ware onder 't rijden een fiets heelemaal uit. Zij nemen het stuur, het zadel en een van de wielen er af en juist als men zich afvraagt of er van de fiets nog wat overgebleven is en of zij eigenlijk niet heelemaal zonder fiets rijden, blijkt, dat het achterwiel nog niet weggeworpen was en op dat eene wiel rijden deze equilibristen dan Det zoo rustig en zeker als een gewoon raensch dat op een driewieler zou doen. Zij klimmen zelfs op een vier a vijf meter hoog rijwiel, dat ten slotte slechts uit een enkel wiel blijkt te bestaan en zij voeren zooveel gedurfde kunststukjes uit, dat het publiek in ademlooze spanning toekijkt en alle Alk- maarsche jongens de eerstvolgende dagen zeker de wegen onveilig zullen maken in hun pogingen om ook eens zooiets te probeeren Mej'uffrouw Betty, een lieftallige ver schijning in Russische dracht, die aan zijn uniform te oordeelen door een gene raal van het Indische leger ter zijde wordt gestaan, laat het publiek daarna zien, wat er met het dresseeren van beren te bereiken is. Er komt een heele berenfamilie in de arena tot zelfs twee baby-beertjes van nog niet leerplichtigen leeftijd. Papa en Mama drinken aan tafel een kannetje thee, oom iijdt voorbij op een autoped en tante komt zelfs per fiets de familie bezoeken. Ten slotte blijken er onder dit gezin eeni ge muzikale elementen te schuilen en terwijl een groote zwarte beer het orgel draait, spe len twee anderen op een soort klaroen, dat er uitziet alsof er meer honing dan muziek in zit. In allen gevalle is deze berenscène een aardige attractie en het publiek gaf dan ook door luid applaus van zijn tevredenheid blijk. r v- De Twaalf Ravenas, een groep van zes dames en zes heeren, vergastte de aanwezi gen op verschillende tableaux vivants, die door schijnwerpers belicht werkelijk een al leraardigst effect maakten. Er zijn sterke knapen en knappe meisjes in deze groep en wat zij presteerden werd dan ook algemeen gewaardeerd. In de pauze was er gelegenheid tegen een klein entree de stallen, de paarden en roof dieren te bezichtigen waarvan door velen gebruik gemaakt werd. Men vindt hier een prachtige collectie kameelen, lama's, herten, wilde varkens, apen die in de manege als berijders van de ponny's optreden schildpadden, en een zeer groote collectie leeuwen van beiderlei geslacht en van eiken leeftijd. t- Vele dier roofdieren kwamen na de pauze te voorschijn toen de manege inmiddels door sterke traliewanden was afgesloten. Kapitein Alfred Schneider, die reeds vroe ger in een ander circus hier ter stede is opge treden, brengt thans een zeldzaam groote en mooie collectie in de manege. De dieren zien er goed verzorgd uit en zij gehoorzamen hun leider zonder dat men een oogenblik den indruk krijgt, dat zij dit uit angst doen Nadat deze eerst de kinderkamer getoond had, een zevental dieren, die als jonge honden met elkaar stoeien en dartelen, werden de grootere dieren in de manege ge laten en weldra was de onverschrokken tem mer omringd door een veertigtal volwassen leeuwen en leeuwinnen, die allerlei kunst stukken uitvoeren en waartusschen hij zich volkomen rustig beweegt. Er moet van dezen kleinen, dapperen man iets facineerends op de dieren uitgaan want hoewel hij er geheel on gewapend tusschen door wandelt, blijft het hier en daar bij wat grommen en wat ont- blooten van de groote slagtanden, maar geen enkele leeuw denkt er blijkbaar aan dit on gevaarlijke menschenkind een souvenirtje van tanden of klauwen te geven. Kapitein Alfred1 Schneider kent zijn dieren en wanneer hij hun namen noemt steken zij de ooren op en komen gewillig naar hun heer en meester. Zelfs de leeuw Europa, die in de Quo Vadis-film meegespeeld heeft en zich toen zoozeer vergat, dat hij een der figuran ten voor de lunch wou gebruiken waar voor hij drie revolverschoten heeft gekregen, waarvan men zich desgewenscht persoonlijk in de kooi van de litteekens kan overtuigen is als een lammetje als zijn groote mees ter hem toespreekt en was alleen moeilijk te bewegen zijn zitplaatsje op de houten- divan voor een staanplaats in de manege te ver wisselen. Bijzonder attent van het circusbestuur is het tijdens de leeuwendemonstratie een man met een Eau de Colognespuit om de kooi te laten loopen. Veertig leeuwen geven veertig maal een onaangenaam luchtje en een zacht Eau de Cologne-regentje is dan een alleszins w-elkomen verfrissching. Een bijzonder staaltje van moed en dres- seerkunst gaf de directeur door in de kooi zelf tot voedering der dieren over te gaan en zijn discipelen op een extra rantsoen vleesch te tracteeren, dat evengauw verzwolgen werd als het uitgedeeld was. Een dankbaar applaus beloonde den stout- moedigen temmer voor zijn gedurfde presta ties en nadat de koningen der dieren met hun koninginnen en kroonprinsjes weer naar de hokken verdwenen waren, bracht de heer Schneider het publiek dank voor de groote opkomst en in het bijzonder de autoriteiten en de pers voor de tot dusver betoonde mede werking. rn- S Daarna bleek het tijd het circus in" een waterballet te veranderen en intusschen heelt de heer Carlo op een trapeze door zijn ge durfde toeren een paar duizend menschen in angstige spanning gehouden. Het valt niet mee om op een stoel te zit ten, die maar met twee pooten op den grond staat en nog minder als die stoel met het zelfde aantal pooten boven in den nok van het circus op een trapeze gezet is. Ook de twee Bandellis lieten het meters hoog boven den beganen grond niet aan sen satie ontbreken. Die heeren blijken over een bijzonder sterk gebit te beschikken en hun toeren waren zoo gewaagd, dat vooral de vrouwelijke toeschouwers niet meer naar boven durfden kijken en een diepe zucht van verlichting slaakten toen bleek, dat dit on verschrokken paar weer levend op den be- ganen grond was gekomen. Intusschen hadden vele circusknechten de manege verhoogd en van een waterdicht doek voorzien. Er werden rand- en middenfonteinen in aangebracht en er werd een groote instal latie voor electrische kleurlichten naar den nok van het circus geheschen. Toen alles ge reed was, kwam Neptunus, voorzien van zijn onmisbaren drietand, te voorschijn en met hem kwamen een groot aantal aardige meis jes in allerlei fleurige costuumpjes, die er alle zoo lief uitzagen, dat Neptunus olijkbaar geen definitieve keuze kon doen en tijdens dit ge- heel-e interessante ballet maar van de eene naar de andere dwaalde. Ten slotte bepaalde hij zijn keus en was juist van plan een allerliefste maagd mee -naar de diepten der zeeën te nemen, toen de waternimfen plotseling verdwenen om plaats te maken voor een tweetal schoonen, die onder de belichting van gekleurde schijn werpers een fraaien serpentinedans uitvoer den. Plotseling stroomde het water over een breed, met kleuiiichtjes versierd, afdak boven het orkest in de manege en een kleine zond vloed zette binnen tien minuten de geheele manege onder water. Het was een compleet zwembassin ge worden tot groote voldoening van de col lectie eenden en ganzen, die vergezeld van een paar peiikaansche familieleden, luid sna terend en klapwiekend naar binnen kwamen zwemmen. Hun voorbeeld werd weldra ge volgd, door een aantal allerliefste matroos jes, die eerst gedanst hadden, maar zioh daar na moedig in het water lieten vallen en met flinken schoolslag haar bedrevenheid in het zwemmen demonstreerden. Daarbij bleef het trouwens niet, want ver schillende mannen en vrouwen, allerkoste lijkst uitgedoscht, kregen op een hooge brug om de een of andere reden ruzie met elkaar en het gevolg was natuurlijk, dat zij tezamen met den politieagent, die aan die ruzie een einde wilde maken, in de zoete golven ver dwenen. Er kwamen Markers en Volendam- mers te voorschijn en ten slotte kantelde zelfs een boot vol muzikanten, die hun tegenwoor digheid van geest tot het laatst toe behielden en al drijvende lustig bleven doorblazen. Maar het mooist van alles was daarna het spuiten der tallooze fonteinen waarvan het water door gekleurde glazen belicht werd. Dat maakte het geheel tot een sprookje en wij zagen nog nimmer in eenig circus iets dat dit mooie nummer heeft overtroffen. In alle opzichten voldaan hebben de dui zenden het circus verlaten en wij zijn er van overtuigd, dat deze eerste avond een zoo goede reclame geweest is, dat het circus Schneider ook voor de nog komende voor stellingen volle tenten en een alleszins dank baar publiek zal trekken. drukking. Hij had iets voornaams over zich. Niet een persoon, aan wien men bijzondere aandacht zou wijden, doch toen het jonge meisje hem zag, werden haar gedachten dadelijk afgeleid. Haar voorhoofd fronsend keek zij de verdwij nende auto na. „Waar heb ik dien man vroeger ont moet?" dacht zij. In Cannes had zij iemand ontmoet; zij kende er geen Engelschman en toch, dat gezicht, zoo cynisch en gemelijk, kwam haar bekend voor. Het riep iets in haar geheugen wakker en iets dat niet prettig was. Waar had ze hem gezien? Ze gaf het op. HOOFDSTUK 2. Een uuj later zat Esther aan een ta feltje in het mooie restaurant des Am bassadeurs, genietend van haar thee en van de omgeving. Ze voelde zich een beetje schuldig hier te zijn, want ze was een nauwgezette, jonge vrouw, die niet graag veel geld uitgaf, als ze zonder in komsten was. Doch sinds het vertrek van miss Terris had ze zich zelve niets verwend. Steeds had ze moeite gedaan werk te vinden en nu er een betrekking in zicht was, vond ze wel dat ze wat ont spanning verdiend had. Het was alles vroolijkheid om haar heen, als een door dringende parfum vervulde het de at mosfeer in dit lustoord. Toen ze een paar uur had rondgedoold en ten slotte bij la Croisette terecht kwam, kroop de verleiding over haar om haar verlangen naar thee te voldoen op een plaats, waar zij de van zorgen vrije wereld kon gade slaan. Niet dat zij tot die wereld be hoorde, maar op haar luxe-reizen met rijke patiënten, wat nog al eens voor kwam, had zij er veel van leeren kennen en het was altijd aardig om voor een korten tijd eens net te doen of ze niet behoefde te werken voor haar onder houd. De groote zaal was snel gevuld; het was het uur van de thé-dansant. Een orchest met veel saxophones speelde een wals, die door iedereen in Frankrijk ge zongen werd. Het was uit een komedie, die in Parijs groot succes had gehad en Esther vond het prettig, dat zij dit stuk 10 dagen geleden gezien had; zij voelde zich nu au courant van de aardige nieu wigheden. Achterover in haar stoel ge leund, luisterde zij naar de eenvoudige, bekoorlijke melodie, die bij elke herha ling meesleepender werd, terwijl zij op gewekt de rondzwevende dansers mons terde. Er hing glans over dit tafereel; Zij was in een stemming om alleen het mooie en vroolijke te zien. Op dat oogen blik zag zij niet de verveling, die af straalde van de eeuwige genotzoekers; de pogingen van bedorven jeugd en ver vallen ouderdom om aan zichzelf te ontsnappen, pasten niet in het levens beeld dat zij voor zich zag. Neen, inte gendeel, rondziende tusschen haar half gesloten oogleden door, zag zij 'n bloem perk met duizend kleuren, bloemen die zich rhytmisch voortbewogen, dat was alles. Beelderige japonnetjes, die golf den en ronddraaiden, japonnetjes in al lerlei nuancen, rose, mauve, pauwen- blauw, hier en daar zwart, mooie figuur tjes, slanke beenen en fijne enkels toch niet allemaal zoo slank, begon zij, langzamerhand critischer geworden, op te merkeni Daar waren platvoeten en korte, dikke voeten, die er uitzagen als speldekussens in schoenen gestopt. Haar eigen smalle, keurige geschoeide voeten konden hier best den toets van vergelijking doorstaan, dacht zij met voldoening. Hoewel zij eenvoudiger ge kleed was dan de meeste aanwezige da mes, viel zij bij deze toch niet af. Zij schaamde zich niet over haar keurig tailor-made kastanjebruin pakje, zoo goed kleurend bij haar haar en oogen, en ook niet over haar klein vilten hoedje, in Parijs gekocht. Haar bonte kraag was van edelmarter; zelfs haar handschoe nen en het zakdoekje dat uit haar man telzakje piepte, waren tip-top. Beuzelin gen ja, maar beuzelingen die er wat toe deden. Ze verdiende veel geld en had altijd ondervonden, dat het de moeite waard was om met zorg en goed gekleed te zijn. Natuurlijk zou ze van het sala ris van dr. Sartorius geen kleeren kun nen koopen, maar dat deed er voor een maand of zes niets toe. Om in Frankrijk te kunnen blijven was wel een kleine op offering waard. En buitendien had ze wat overgespaard. De dokterdat vreemde, koude we zen. Zij voelde zich niets enthousiast bij de gedachte voor hem te moeten wer ken. Hoe vond ze hem eigenlijk? Ze wil de haar indruk analyseeren, maar ze kon over niets denken dan over zijn kleine, doffe oogen en vreemd, plat voor hoofd. Hij was een kundig man, geen kwakzalver, dat voelde zij instinctma tig. Ongetwijfeld in de eerste plaats een vorscher. Als hij eenige practijk had, wat was dat dan voor practijk? Voor een medicus had hij niet de goede manieren, hij was te teruggetrokken, te negatief, te weinig gewoon menschelijk. Even voelde ik me griezelig, dacht ze. Waar doet hij me toch aan denken? Aan iets, dat fascineert en afstoot, of zit ik maar gekke dingen te bedenken? Van het podium klonk de zang van een krachtigen bariton. Het treurige lied, uit Broadway afkomstig, was zoo banaal mogelijk, maar de mooie buig zame stem van den zanger, een Ameri- kaanschen neger met glimmend zwart haar, die onberispelijk gekleed was, gaf er iets bekorends en bedwelmends aan. Zelfs de kellners stonden als vastgena geld en luisterden doodstil. Iedereen zweeg, geheel de groote zaal was een en al aandacht. Een oorverdoovend ap plaus, het lied werd tot tweemaal toe herhaald. Toen een oogenblik stilte eg de gewone geluiden klonken weer op,y - - ^ordt vervolgd-. J

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1930 | | pagina 5