Dank! Pension Boterspeculaas L. T. Franse Meijer VARKENSVLEESCH BOTERSPECULAAS. SUZE KUIJPER DAMES- en KINDERHOEDEN Moderne BARET 295 Groote Afslag Bernard Kooman, Moccaboonfjes ZIET ETALAGES DAVELAAR, HOEOEN, Modes Pelterijen ALKMAAR. Houttil 15 SCHAGEN, Laagziide Tehuis aangeboden Nederl. Hervormde Kelk. Winkelhuis ELEGTR. BOORMACHINE, DE ALKMAARSCHE BOKSWINKEL, O Lees Bibliotheek WEDER GEOPEND PETTEN enz. VIS, LIMMERHOEK. VALK'S G. MELGERS. Steeds de grootste keuze. Steeds de laagste prijzen, GUUS KLiiNNEN. L&ichtwaart W. VUIJK en GRÉ WIGMAN. DANKBETUIGING/ DANKBETUIGING. net Meisje. Een net Dagmeisje STOOMWASSCHERIJ GE BR. v. d. WAL, NOORDERKADE 68 vraagt voor direct een Flinken Jongen. ASSISTENT ACCOUNTANT HUISHOUDSTER. Z T P H E N, Zntphensche Courant Voor het talrijke bezoek aan mijn onderneming gebracht zeg ik alle deelen der bevolking van de schoone stad Alkmaar mijn oprechten en hartelijken dank toe. Even eens dank ik de autoriteiten der stad, alsmede de pers voor de buitengewoon goede medewerking. (Vrljzinnige-Hervormden) Oude Jenever „Superior" van v.h, Wed. DUIVENS, is vanaf ZATERDAG 13 SEPT. 's avonds 6 uur dagelijks versch. BANKETBAKKERIJ a. d. Waag. Telef. 1047. VAN DER LlJN's Houttil 62. Alkmaar. IN ALLE MODERNE TINTEN GESTERILISEERD VANAF HEDEN WEDER VERKRIJGBAAR: verpakte koftieen thee reclame. alle kleuren BANDENWEEK. STANNAGE GAAT WEER VAREN. DE MILITAIRE LUCHTVAART IN FRANKRIJK. Een schrikbarende doodenlijst. Reorganisatie? Ondertrouwd: Alkmaar, n September 1930. Berden, Ontvangdag: Zondag 21 Sept. a; van 254—414 uur, Huize „Primula", Bergen. Huwelijksinzegening 23 Sept. a s. te 11 hi uur in de Kapelkerk door den WelEerw. Heer Ds. J. DEETMAN. Tot onzj droefheid over leed heden te Apeldoorn, na een smartelijk, doch ge duldig lijden, voorzien van de H. H. Sacramenten der Stervenden, in den ouder dom van 3« jaar, onze beste Broeder, Behuwdbroeder en Oom, de Heer CORNELIS AUGUST MEIJER. Alkmaar, 11 September '30. P. C. Hooftstraat 7. Alkmaar, J TH. MEIJER. C. E. MEIJER—de Lange en Kinderen. Schagen, A. MEIJER. De H. Uitvaartdienst zal plaats hebben Dinsdag 16 September a s. ten 9 uur in de Parochie Kerk van den H. Laurentius; daarna te 11K uur begrafenis op het R. K. Kerkhof St. Barbara, alhier. Heden overleed na een langdurig lijden onze ge liefde Echtgenoote, Moeder, Behuwd- en Grootmoeder ELISABETH ZWART, Echtgenoote van C. WEELAND, in den ouderdom van 721 jaar. Uit aller naam, C. WEELAND. Alkmaar, 12 Sept. 1930. Schelphoek 12. Heden overleed, in den ouderdom van ruim 73 jaar, onze geliefde Echtge- 'noot, Vader, Behuwd- en Grootvader, de Heer ANTOON JACOB LEM, Uit aller naam, J. LEM—KOLLES. Alkmaar, 12 Sept. 1930. Korte Nieuwesloot 12. De teraardebestelling zal plaats hebben a.s. Dinsdag 16 Sept. n.m. 314 uur op de Algemeene Begraafplaats te Alkmaar. Langs dezen weg betuigen we onzen hartelijken dank aan allen ooi de vele blijken van belang stelling en innige deelneming, bij de ziekte eu na het overlijden van ons innig geliefd dochtertje en Zusje JANNY, ondervonden. In het bijzonder aan de ram. L. Schuuring voor den grooten steun en bijstand en aan de leden van de Zangvereen. „Crescendo voor de laatste eer haar bewezen. O. BELLIS. G. BELLIS—DELVER en Kinderen. Stompetoren, 12 September 1930. Voor de vele blijken van be langstelling op 7 September on dervonden, betuigen wij, ook namens onze kinderen, onzen hartelijken dank. C. DE BAKKER, H. DE BAKKER— LANGENDAM. Nieuwlandersingel 4. Aan allen, die blijken van be langstelling hebben gegeven, na het overlijden van mijn lieve Moeder, betuig ik langs dezen weg mijn oprechten dc.nk. A. MOLENAAR, Wijkverpleegster, Schoorldam. NET MEISJE. Gevraagd voor halve dagen Adres te bevragen Kantoor boekhandel MARIE OUDE- JANS, Schoutenstraat 13. gevraagd voor heele of halve dagen als hulp in de huishou ding. Adres HEKELSTRAAT 30. GEVRAAGD. Brieven franco onder letter W 652 bureau van dit blad. Biedt zich aan als Eenv. dame, Wed., ruim 50 jaar, bij Heer alleen. Brieven onder letter U 650 aan het bureau van dit blad. Te koop te Amsterdam, voor overeen te komen prijs, een KRUIDENIERSZAAK met veel Brood-verkoop en groo- te snoeptafel. Broodwinning. Br. lett. T.E.J. NIJGH VAN DITMAR, Amsterdam. Zij, die wenSchen te adverteeren te Zntphen en in de Graafschap, werden opmerkzaam gemaakt op de uitgevers W. J. THIEME Co. door welk dagblad daar de m iest afdoende publiciteit wordt ge boden. Met de meeste hoogachting, KAPITEIN ALFRED SCHNEIDER, Directeur van het Circus Kapitein Schneider. Alkmaar, 11 September '30. De geuren van de koffie van Java in een bonbon van „Droste". Zet toe. dat ge Drostes krijgt: "CLZtüd. vteMxyrri'' bij verpleegster, voor bejaarde Dames en Heeren. Brieven letter M., Boekhandel Zwaan Zoon, Alkmaar. gezocht voor 2 personen van 20 - 27 September. Br. met voll. inl. onder No. Z 1695, Adv.-Bur. v.h. Alta, Utrecht. Bij vonnis der Arrondisse- ments-Rechtbank te Alkmaar d.d. 4 September 1930 is KLAAS STAPEL, laatst gewoond heb bende te Oud' ndijk, doch thans verpleegd wordende in het Pro vinciaal Ziekenhuis nabij Sant poort, ter zake van krankzinnig heid, gesteld onder curateele. Hetwelk certificeert, Mr. A. SCHENKEVELD, procureur. Catechisaties van ds. Deetman, te geven in het lokaal tegen over den ingang der Groote kerk. Aanvang 17 en 19 September. Woensdag: 77'/*: jongere meisjes. 73A—814: oudere meisjes. 814 91/»: jongelui van H.B.S.; Gym.; H.S.; Kweekschool; Ulo, van 14 jaar en ouder. Vrijdag: 7—73/«: jongere jongens. 73/i8 'A: oudere jongens. 8 149V«: Aannemelingen. Uitknippen en bewaren. Zegt het anderen TE KOOP EEN met Erf, eersten stand, centrum Schagen. Brieven onder letter T 649 bureau van dit blad. AUTO-REPARATEURS. Ter overname aangeboden een zoo goed als nieuwe 220 vit., boorgat 115 m.M. Com pleet met tafel. Brieven onder letter Z 653 bur. van dit blad. IN 'T GOOI te koop een jaren gevestigde RIJWIELZAAK. Rijk bestaan. Spoed gewenscht. Brieven onder letter V 651 aan het bureau van dit blad. ST. ANNASTRAAT 15, 2de huis vanaf Gebr. LUST, G. NIJEMANTING-DE MUNK. Uiltjes voor Allen van 8 voor 6 14 cent, per kist 50 st. 3.15. Hudson van 8 voor 6 ct., van 6 voor 5 cent, Sopla van 5 voor 4 cent, Sopla van 25 voor 19 en van 30 voor 26 cent, Ritmeesters van 25 voor 20 cent, Roode Ster tabak van 65 voor 52 cent het 14 pond, Douwe Egb. van 50 voor 42, van 65 voor 56 cent, Chief Whip van 20 voor 16 cent, Ar- dath van 20 voor 15 cent, Kiazim Emiii van 40 voor 32, Bristol van 1214 voor 10, Turmac en andere merken ver beneden den prijs. Verder Karei I, Willem II, Victor Hugo enz. enz. Ziet de étalage. 'T GOEDKOOPSTE ADRES. Aanb, JAN JONKER, Scharloo No. 5. Heerenmodehuis, naast Victoria-Theater. STEEDS HET NIEUWSTE EN GOEDKOOPSTE. Ziet étalage. WOL VANAF HEDEN VERKRIJGBAAR PRACHT KWALITEIT. Hl KLOEKS' Deze week geven wij bij aankoop van een half pond KOFFIE en 1 ons THEE GRATIS ee^ doos fijne BISCUITS merk Lindeboom; boven dien bevindt zich in elk pakje thee een bon ter waarde van 5 cent en in elk pakje koffie een bon ter waarde van 214 cent. KOFFIE vanaf 0.45 per half pond. THEE vanaf 0.32 per ons. „DE BERGERPOORT", ALKMAAR. TEL. 399. I Buitenbandeu vanaf 90 een(. Binnenbanden vanaf 60 cent. ALKMAAR—ÏJMUIDEN-O. PRIMA RUNDVLEESCH p. p. GEHAKT 45 VETTE LAPPEN 45 POULET 50 DOORREGEN LAPPEN 50 MAGERE LAPPEN 55 RIBLAPPEN 60 ROASTBEAF, ROLLADE 70 BIEFSTUK en HAAS 1.00 per 5 pond RAUW KOEVET 45 RAUWE REUZEL 45 Gemalen of versch SPEK 35 VET ROOKSPEK 35 MAGER ROOKSPEK 45 2 p. GEHAKT door elkaar 80 Beleefd aanbevelend, BOVENKARSPEL, 11 Sept. 1930. „De Tuinbouw". Heden besteedde men voor: BI. kool le s. 9.50—14; Bloemkool 2e s. 3.50—6; Roode Kool 1.30; Witte Kool 1.50; Gele Kool 1.2G; Uien 1.40; Aard appelen: Wilde Duc 1.35—1.50; Schot- sehe muizen 1.25—1.30, Kleine Schotsche Muizen 2.50; Geldersche 1.20. j WARMENHUIZFN, 11 Sept. 1930. Sch. Muizen 4—5.50; Drielingen 55.90; jGrove 2.60—3.20; Eigenheimers 4 20 l5.50; Blauwe Aardappelen 5.20 \f 5.80: Roode Kool 0 60—1.60; Witte iKool ƒ0.80—1.30; Witte Kool (epr wa gon) 105; Nep 3—3.50; Uien 1.60 j2; Uien drielingen 0.90—1.20; Slaboo nen 2.706.0O; Sniiboonen 6.10. Aanvoer: 47784 K.G. Aardappelen; 4500 K.G. Roode Kool; 29350 K.G. Witte Kool; 6400 K.G. Nep; 5325 K.G. Uien; 2ol8 K G. Slaboonen en 135 K.G. Sniiboonen. AMSTERDAMSCHE AARDAPPEL- PRIJZEN. AMSTERDAM, 12 Sept. 1930. Op de he den gehouden aardappelenmarkt waren de prijzen onveranderd. Aanvoer 3 ladingen, BROEK OP LANGENDIJK, 12 Sept '30. iLangendijker Groentenveiling. 12000 stuks iBloemkool le s. 8.2016.70;-Bloemkool :2e s. 0.80—2.10 per 100 stuks; Reuze 'Bloemkool 5.30—10 per 100 stuks; 1000 K.G. Peen 1.90-/ 2.10; 36000 K G. Roo de Kool 0.60—3.10; 24000 K.G. Gele ;Kool 0.90—2.80; 85000 K.G. Witte Kool 0.80—1.50; 25000 K G Uien 1.50—2; Grove Uien 2 60-/ 2 90; Drielingen 0.90—1.20; Nep 3—f 3.40; 3100 K.G. Slaboonen 2.30-/ 7.80; 1700 K.G. Bieten 0.80—21.60; 205 K.G. Smj- boonen 10~f 12.50; 42000 K.G. Aardap pelen: Schotsche muizen 3.904.70; Gr Schotsche muizen 2—3.20; Duc of York 2.702.90; Eigenheimers (blauwe) 5.20—6.20; Drielingen 5.405.60, alles per 100 K.G. CASTRICUM, 11 Sept. 1930. Op de he den gehouden veiling waren aanvoer en prij zen als volgt: 117 zak dubbele spercieboonen 6—19 cent; 265 zak enkele spercieboonen 7 14 cent; 30 zak trosboonen 91614 cent; 27 zak sniiboonen 1214—22 cent; 24 zak tuin- boonen 7—15 cent en 8 zak rasper 214—37 cent per K.G. LUCHTVERKEER OP DE VLIEGVELDEN GEDURENDE DE MAAND AUGUSTUS 1930. Schiphol, de luchthaven van Amsterdam, werd gedurende de maand Augustus aange daan door 737 verkeersvliegtuigen der ge regelde 1 lichtlijnen, 418 vliegtuigen van Leger en Marine en 28 extra vliegtuigen, terwijl 10 proefvluchten met vliegtuigen van de K.L.M. en andere luchtvaartmaatschappijen werden uitgevoerd. Tevens hadden er 83 vluchten plaats met vliegtuigen van de N.V. Neder- landsche Vliegtuigenfabriek „Fokker" en 70 vluchten met Pandervliegtuigen van de Na tionale Luchtvaartschool. Het aantal pleziervliegers bedroeg 1685 eh het aantal bezoekers 38080. Waalhaven, de luchthaven van Rotterdam, werd gedurende die maand aangedaan door 470 verkeersvliegtuigen, 141 vliegtuigen van Leger en Marine, 37 vliegtuigen van de Kool- hovenfabriek en verschillende particulieren. Bovendien werden op Waalhaven 148 proef- en oefenvluchten uitgevoerd door vlieg tuigen van de K. L. M., de KooThovenfabriek en van Leger en Marine. Het aantal pleziervliegers bedroeg 779 en het aantal bezoekers 30164. PROF. PICCARD ZAL ZATERDAG OPSTIJGEN. De ballonnenfabriek Riedinger deelt mede, dat Professor Piccard Zaterdagmorgen om zes uur zal opstijgen voor zijn hoogtevlucht. Verwacht wordt dat de meteorologische toestand dan gunstig zal zijn voor het ex periment. EEN LUCHTSCHIP NAAR HET MODEL VAN DEN „GRAF ZEPPELIN". Naar uit Moskou officieel gemeld wordt. heeft de raad van volkscommissarissen be sloten gelden ter beschikking te stellen voor den bouw van een luchtschip naar het type van den „Graf Zeppelin". Met den bouw zal nog dit jaar te Lenin grad worden begonnen. Naar het Hbld. verneemt, gaat de bekende marconist-oceaanvlieger John Stannage weer terug naar zijn oude beroep. Hij is gemon sterd op liet s.s. „Rasmak" als chef-marco nist en vertrekt een dezer dagen met dat schip dat de onlangs in de Stille Zuidzee gezonken „Tahiti" vervangt naar Nicuw- Zeeland. De Parijsche correspondent van de Haag- sche Crt. schrijft: De minister van luchtvaart, de heer Lau- rent Eynac, heeft aan een feestmaaltijd van de technische pers een lange redevoering ge houden, waarin hij o.a. verklaarde, dat ei een verbetering van minstens tien procent valt te constateeren in de veiligheid van het Fran- sche luchtverkeer. Men betreurt, zoo zei de minister, slechts één slachtoffer op de 550.000 K.M. of in 2800 vlieguren. De statistieken hebben dat aangewezen. Er is een oud ge zegde: statistiek is de overtreffende trap van onwaarheid. 't Wordt een dagelijksche rubriek in de cou ranten: ongelukken met Fransche, speciaal militaire vliegtuigen. Men hoeft slechts een courantenklapper op te slaan, om te zien, hoeveel ongelukken er gebeuren. 15 Juni: vier vliegtuigen van het 35ste re giment storten bij Perpignan neer: 3 dooden 1 zwaar gewonde. Op 18 Juni: een vliegtuig valt bij Vintimille: 2 dooden en 1 gewonde. Op 19 Juni slaat een vliegtuig om in Tunis: 1 doode en i gewonde. Op 20 Juni valt een militair vliegtuig bij Lyon: 1 gewonde. Op 22 juni vliegt een militair toestel in brand bij Malabry en stort neer: de piloot redt zich met zijn parachute. Op 24 Juni: een militair vliegtuig stort neer bij Chartres: 2 dooden. Op 28 Juni, een hydravion verongelukt bij Lesparre: 1 doode en vier gewonden. Op 1 Juli verongelukken twee militaire vliegers bij Chartres. Op 3 Juli twee zwaar gewonden bij een ongeluk te Cazaux. Op 6 Juli weer een doode in Tunis, waar een hydravion neerstort. Op 22 Juli valt een vliegtuig bij Aubervilliers. Twee dagen later stortten op één dag drie militaire vliegtuigen neer op verschillende plaatsen. Op 25 Juni valt een toestel bij Crissey. Op 30 Juli valt een toestel bij Reims, een ander (1 doode) bij Rochefort, een derde (1 zwaar gewonde) bij Metz, een vierde bij Conflans Sainte Honorine. Op 2 Augustus vliegt een toestel in brand, stort neer en men betreurt twee dooden. Op 6 Aug. valt een militair watervliegtuig bij Touques: 7 gewonden; een ander stort neer bij Marti- nière1 doode. Luitenant Laboria wordt op 12 Augustus gedood met een toestel in Villa- comblay. Den .volgenden dag twee dooden in een ongeluk met een toestel van het 11de regi ment: een toestel van het 35ste verongelukt bij Hyères (2 gewonden). Op 16 Augustus vliegt een militair toestel in brand op een hoogte van 4000 meter: 2 gewonden. Op 27 Augustus stort bij Chartres een mi litair toestel neer: 6 dooden. Dienzelfden dag nog drie andere ongelukken met militaire toestellen; slechts één gewonde. Den 29e een toestel verpletterd bij Mourmelon: 1 doode en 1 gewonde. Den 30e Augustus storten twee toestellen neer bij Basse Yutz; de hy dravion van de Suffren verongelukt bij Brest. Zoo juist een telegram uit Nancy: een mili tair toestel valt en de piloot werd gedood, terwijl de waarnemer zwaar gewond werd. De lijst is lang en zou monotoon zijn, wan neer men niet bedenkt, dat met het materiaal zooveel menschenlevens verloren gingen. In anderhalve maand tijd zes en twintig doo den en zeven-en-twintig gewonden met mili taire vliegtuigen. De Fransche luchtvaart is de laatste tien jaren in handen geweest van Bokanowski en van Laurent Eynac. De eerste, die tevens mi nister van Handel was en die onder geen be ding afstand wilde doen van zijn macht over de luchtvaart, is jammerlijk omgekomen. Toen de heer Laurent Eynac hem opvolgde, ver klaarde hij de luchtvaart in zulk een jammer lijken staat te hebben gevonden, dat minstens twee jaren noodig zouden zijn om aan die wantoestanden een einde te maken en afdoen de verbetering te brengen. Personeel, mate riaal, alles moest worden veranderd en ver- nieuwd. Die twee jaren zijn ruimschoots ver streken en men heeft Laurent Eynac vrij spel gelaten. Maar wat is het resultaat? Hoe is het mogelijk, dat er met de Fransche ver- keerstoestellen nagenoeg nooit ongelukken voorkomen, terwijl het eene militaire toestel na het andere neerstort? Het onderzoek, dat door technici na elk ongeluk wordt ingesteld, wijst er altijd op, dat de piloten geen fout hebben begaan, maar dat de catastrophe werd veroorzaakt door gebrekkig, defectueus, verouderd en opgelapt materiaal. Aan credie- ten, aan de noodige gelden om toestellen te bouwen heeft het nimmer ontbroken. Maar ingewijden weten wel te vertellen, dat de be stellingen altijd weer naar denzelfden gaan en dat verouderde modellen nog maar steeds als nieuw voor het leger worden afgeleverd. We leven deze dagen in een vreugderoes na de schitterende overwinning van Costes en Bellonte en deze goed geslaagde Oceaan- tocht leidt de aandacht af van de overige Fransche luchtvaart en speciaal van de mili taire. Bladen van de meest uiteenloopende richting beginnen zich echter met het onder werp bezig te houden en helaas levert een onderzoek weinig hartverheffends op en daarom is het verstandiger om daarover te zwijgen. Dat er in alle haast een ministeriee- le order is afgekomen om bij het leger alle vluchten stop te zetten op toestellen van een bepaald merk, zoodra de eerste courant deze zaak ruchtbaarheid heeft gegeven, is een slecht teeken en verwekt den (laten we hopen verkeerden) indruk, alsof men bij de leiding precies wist waaraan, aan welke gevaren, de piloten werden blootgesteld.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1930 | | pagina 3