mkmansGhG tonranL Volkomen juist amice DE VERLOREN INJECTIENAALD. De Beste voor Uw Gezondheid! Radio-hoekje FEUILLETON. de man die nog geen Chief Whip rookt heeft ze vast en zeker nog nooit geprobeerd 1 Hsnderd twee en dertigste Jaargang, Zaterdag 13 September VIRGIN IA 1 ^.11' 1 1 PUZZLEN. Brieven uit de Hoofdstad. No. 216 1930. Zondag 14 September. Hilevrsum, 1875 M. 9.— V.A.R.A. Berich ten omtrent Postduivenvluchten. 9.05 VAR A. Orgelspel door Joh. Jong. 9.30 V.A.R.a! S. S. Lantinga: „Bolgewassen in den tuin" 10— V.A.R.A Concert V.A.R.A.-orkest. Martien Beversluis, voordracht. 11.45 Uitz der Oroote Meeting tegen de Vlootwetplan nen te Amsterdam. 1000 zangers en 500 muzikanten. 12.45 V.A.R.A. Opening der Meeting te Amsterdam. 12.50 V.A.R.A Uitz der groote Meeting tegen de Vlootwetplannen te Rotterdam. 1.40 V.A.R.A. Vertrek der be tooging in beide Steden. Concert uit de studio door het V.A.R.A.-Orkest. 3.— V.A.R.A. Af wisselende uitz. van de voorbijtrekkende stoe ten te Amsterdam en Rotterdam. 5 V A R. A. Voordracht door Willem van Cappeliem Daarna gramofoonplaten. 6.— V. P R O' l'Ziekenhalfuur. 7.— V. P. R. O. Jeugddienst wan de Jeugdkerk uit de Theosof. Loge te 'Amersfoort. 8.— Tijdsein A.V.R.O.-klok, 'pers- en sportberichten. 8.10—9.10 A.V.RO. Aansl. Concertgebouw te Amsterdam. Het Concertgebouw Orkest. Louise Wijngaarden, viool. 9.109.20 A.V.R.O. Zang door To v. d Sluys. 9.20-9.40 A.V.R.O. Concert. A. V. 'R. O.-orkest. 9.40—9.55 A.V.R.O. Voor dracht door mr. A W. Kamp. 9.55—10.10 .Vervolg concert. 10.10—10.20 A.V.R.O. Ver volg zang door To v. d. Sluys. 10.20—10.30 'A.V.R.O. Wederoptreden Mr. Kamp. 10.30 jill.A.V.R.O. Vervolg concert. 11.12. Gramofoonplaten. Huizen 1071 M. 8.25—9.20 N.C.R.V. Mor genwijding. Spreker en zangkoor. 10.30 K. R. O. Hoogmis vanuit de kerk van O.L. Vrouw Onbevlekt Ontvangen (Posthoorn) te Am sterdam. 12—1.30 K.R.O. Concert door het K.R.O.-Sextet. 1.30-2.— K. R. O. E. J. A. M. Hoornik: „De Chartreuse van la Val- sainte". 2.2.30 K.R.O. C. Krekelberg be spreekt „Sagenboekjes" door Kleyntjes en Knipperberg. 2.30—4.30 K.R.O. Concert door het K.R.O.-Crkest. 4.305.Zieken- halfuurtje. 5.20 N C.R.V. Kerkdienst vanuit de Ned. Herv. Kerk te Onstwdede (Gr.) 7.45 8.K.R.O. Pater Dr. J. Onings O. F. M „De Vrouw in de Middeleeuwen". 8.15 10.40 K.R.O. „Die Schöpfung" van Jos. 'Haydn. R.K. Oratorium Ver. te Haarlem. Haarl. Orkest Ver., solisten. 10.4011.K. R. O. Epiloog door Klein Koor. Daventry, 1554.4 M. 3.20 Kerkcantate No 25 van Bach. 4.15 Kinderuurtje. 4.35 Con cert. Orkest. H. Nash, tenor. 5.50 Pianospel door Gergely. 6.206,35 Bijbellezen. 815 Kerkdienst. 9.05 Liefdadigheidsoproep. 9.10 Berichten. 9.25 O ncert. Orkest. B. Elburn, sopraan. 10.50 Epiloog. 11.11.20 The Si- lent Fellowship. Parijs „Radio-Paris", 1725 M. 12.50 Ge wijde muziek. 1.24 Gramofoonpl. 2.20 Gra- mofoonpl. 4.50 Gramofoonpl. 8.20 Concert. Orkest en piano. Langenberg, 473 M. 1.208.20 Concert. 8 20—8.50 Gramofconpl. 9.25—10.20 Kath. Morgenwijding. 12.10—12 45 Gramofoonpl. 1.202.50 Ork'stco.icert. 4.506.20 Orkest concert. 8.30 Der liebe Augustin". Operette van Leo Fall. Daarna tot 12.20 Dansmu- 2iek. Kalundborg, 1153 M. 12.20—1.20 Orkest concert. 2.50—4.50 Orkestconcert en zang. 8 208.50 Orkestconcert. 9.20—9.45 Viool spel door M. Hansen. 9.50—10.45 Vervolg Orkestconcert. 10.45—11.— Liederen-voor- dracht. 11.20—12.20 Vervolg Orkestconcert. Brussel, 508.5 M. 5.20 Dansmuziek. 6.20 Kinderuurtje. 6.50 Gramofoonpl. 8.35 Con cert. Orkest en soliste. 9.20 Piano-recital. 9.35 Vervolg concert. Zeesen, 1635 Al. 6.50 Lezing. 7.20 Con cert. 9.10 Morgenwijding, klcjgelui. 10.25— 11 50 Lezingen. 11.50 Concert. Orkest en alt. 12 20 Orkestconcert. Intermezzo: Lezing. 2 20 Lezing. 2.50 Concert. Sopraan en piano. 4.05 Voorlezing. 4.20 Concert. Orkest en viool-soli. 6.50—8.20 Lezingen. 8.20 Concert. Orkest en zangeres. Daarna berichten en dansmuziek. Maandag 15 September. Hilversum, 1875 M. (Algemeen program ma, te verzorgen door de A.V.R.O.) 8.01 9.55 Gramofoonpl. 10.-10.15 Morgenwij ding. 10.30—12.— Concert. A.VRO-Kwm- Van ALICE CAMPBELL. Geautoriseerde vertaling uit het Engelsch door J. E. DE B. K. 6) „En wat zal nu het eind zijn", dacht Esther met verwondering, terwijl zij haar vertering betaalde en opstond om weg te gaan. „Wie van deze twee vrou wen zal hem krijgen?" Met innerlijk vermaak zag zij hoe de plompe dochter door een beroepsdanser werd weggehaald om de tango te dan sen, terwijl haar moeder opgewonden met den Engelschman praatte, nu en dan met haar mollige hand hem op den arm tikkend, terwijl haar zwarte oogen gebrande gaten geleken in haar gepoe derd gezicht. Toen verliet Esther het restaurant door de hoofdingang van het Casino. In haar hotel gekomen, werd zij geroepen door den bleekneuzigen bu reaulist toen ze zijn lessenaar voorbij ging. „Miss, ik heb een briefje voor u, dat zoo even gekomen is". Ze scheurde het couvert open. Het briefje was er een van twee regels, in klein, slordig handschrift, op zwaar, glimmend papier. „Dr. Sartorius ver wacht Zr. Rowe morgen, Woensdag, ne gen uur, bij zich". Ziezoo, dat was d&t. HOOFDSTUK 3. Esther had het heelemaal njet tpis tet. Bram v. d. Stap, zang. 12.15—2.Con cert. Harmonie-orkest van het Rotterd. Philh. Genootschap. 2.303.Gramofoonpl. 3. 4.Orgelconcert door G. Robert. Amaleson, viool. 4.4.30 Gramofoonpl. 4.305 30 Kinderuurtje. 5.306.45 Concert door het orkest van het Asta-Theater te Den Haag. 6.457.15 Xylofoonconcert door Gebr. Neh- ring. 7 157.45 Dr. P. H. Ritter Jr. be spreekt „De Klop op de Deur" van Ina Beu- dierBakker. 8.0110.Concert. Omroep orkest. Kon. Liedertafel „Zang en Vriend schap". 10.Persber. 10.1010.25 Vervolg concert. 10.2510.45 Ensemble Doeke Stuurop. 10.4511.Vervolg concert. 11. 12.Gramofoonpl. Huizen, 298 M. (Na 6 uur 1071 M.) (Uitsluitend N.C.R.V.) a 15—9.30 Concert. 10.30—11.— Ziekendienst. 11.11.30 Lezen van Chr. Lecttuur. 12.30—1.45 Orgelconcert door Jan Zwart. 2.2.35 Uitz. voor scholen. 3.153.45 Knipcursus. 4.5.Ziekenuur- tje. 5.6.30 Concert. Toos Reijnders, so praan. Bram v. d- Stap, bariton. Bern. Schil ling, fluit. Rie Beute, piano. 6.306.40 Koer sen. 6.406.45 Gramofoonplaten. 6.457. J. f. v. d. Sloot over den cursus Engelsch voor beginners. 7 —8.Dr. P. Stegenga Azn.: „Wat is wijsbegeerte en met welke vragen houdt zij zich bezig". 8.10.45 Dr. theol. H. W. v. d. VaartSmit: „De beteeke- nis van het Ned. Chr Persbureau". Muzik. medew. Het Chr. Radio-Orkest. 10.4511.30 Gramofoonpl. 10.Persber. Daventry, 1554.4 M. 10.35 Morgenwijding. 11 05—11.20 Lezing. 12.20 Orgelspel door E. T. Cook. R. Sharpe, cello. 1.35 Orkestcon cert. 2.20ƒ2.50 Gramofoonpl. 4.20 Dans muziek. 4.50 Concert. A. Pendarvis, alt. O. Rogers, bariton. I. Armour, cello. 5.35 Kin deruurtje. 6.20 Lezing. 6.35 Nieuwsberich ten. 7.Piano-recital door f. Davies. 7.20— 7.40 Lezing. 7.45 Lezing. 8.05 Pianospel door A. Benjamin. 8.20 „Through the Loo kingGlass". Orkest, koor en solisten. 10. Nieuwsberichten. 10.15 Marktberichten, 10.2511.20 Concert. Kwintet. A. Lilley, so praan. 11.20—12 20 Dansmuziek. Parijs „Radio-Paris", 1725 M. 12.50- 2.20 Gramofoonpl. 4.05 Orkestconcert en soli. 8.20 Piano-recital door J. Doyen. 8.50 Eerste Acte van „La Pélérine Ecossaise" van Sacha Guitry. 9.35 Concert. Viool, zang en trio. Langenberg, 473 M. 7.257.50 Gramo foonplaten. 7.50—8.50 Orkestconcert; 10.35 11.15 Gramofocnplaten. 12.30 Gramofoon platen. 1.252.50 Concert. Orkest, hobo. 5.50—6.50 Trio-concert. 8.20—0.15 Orkest concert. 9.2010.30 Concert. Viool en piano. Daarna tot 12.20: Dansmuziek. Kalundborg, 1153 M. 12.20—2.20 Orkest concert en declamaie. 8.208.35 „Familiën Hansen" van Jens Locher. 8.359.50 Con cert. Orkest en zanger. 9.5010.10 Declama tie. 10.30-1-11.20 Kamermuziek. Brussel, 508-5 M. 5.20 Dansmuziek. 6.50 Concert. 8.35 Concert. Orkest en solist. Zeesen, 1635 M. 6.057.20 Lezingen. 7.20—7.50 Gramofoonpl. 10.20-12.30 Le zingen. 12.50—1.15 Gramofoonpl. 1.15 2.20 Berichten. 2.20—2.50 Gramofoonpl. 2.504.50 Lezingen. 4.505.50 Concert. 5.508.20 Lezingen. 8.20 Bezoek aan de St. Mattthiasbasilika te Trier. Toespraken, koor zang en orgelspel. 9.20 Lezingen. Daarna tot 12.50 Dansmuziek. Onze eerste September-opgave. De Letterdeelsom. -- -* Deze puzle is met veel ambitie opge lost en wij mogen dit genre dan ook re kenen tot de puzzles waarnaar gaarne wordt gezocht. In de deelsom kwamen de volgende letters voor a, d, e, i, o, p, r, s, t, y en deze stelden resp. voor de cijfers 7,1, 5, 2, 4, 6, 0, 9, 3, 8, waardoor de deelipg werd als volgt: 307156049650238 196960 30715 297815 276435 213800 184290 295102 276435 ncordijk 30 p., Marie Rezelman, C. de Geus en Mej. L. v. Ossenbruggen 26 p. Mevr. Eecen—Boijenga, H. K. de Wild en J. Strijbis 24 p., R. Smids, G. L. Metz en P. Meijer 21 p., Mevr. VasbinderHos 19 p., C. Blankendaal en D. A. Wittop Konmg 17 p., Mej. Pastoor 14 p., W. J. Karssen en J. Meijer 12 p., N. Otsen 10 p. en verder een heele lijst van inzenders met minder punten die echter gemak kelijk hooger op kunnen komen. Omdat er naar gevraagd werd vermel den wij nog even dat van de laatste paardensprong-puzzle ook verschillende varianten goed waren en verder, dat voor elke goede oplossing (tenzij anders vermeld) 1 punt wordt toegekend. Wie aan 't eind der maand de meeste punten heeft krijgt den prijs, doch verliest dan zijn punten. De anderen behouden hu" I punten en gaan door. Onze Nieuwe Opgave. (No. 2 der Sep- tember-serie). Een volledige zin. De volgende puzzle plaatsen wij op verzoek. Iemand schreef een zin uit een mooi boek op een strook papier, knipte toen de strook in 29 willekeurige stuk ken en wierp die stukken door elkaar. Wij geven hieronder de letters, die op elk stuk stonden en vragen nu de oplos sers die stukken in de juiste volgorde te leggen en dan den zin op te schrijven. ronso datn orh nde free cier wijwe hvoo chi ogmo du ebo nken nwyha urta eiddo een atzic tter ets atu - ld rve rdeng dden ogont wasda rold. enden. Oplossingen liefst zoo vroegtijdig mo gelijk doch uiterlijk tot Vrijdag 19 Sept. 12 uur aan den Pnzzle Redacteur van de Alkmaarsche Courant. I 186673 184290 met te veronderstellen, dat de dokter bij voorkeur meer vorscher dan geneesheer was. Hij had zeer vele patiënten, bijna allen Engelschen of Amerikanen, touris- ten, welvarende menschen. Esther dacht dat hij door meer belangstelling te toonen en meer van van zaken te zijn, zijn practijk grooter en winstgevender had kunnen maken. Zij vond bij hem het vaststellen van de juiste diagnose en ze wist genoeg om te zien, dat hij in me thode en kennis niet bij zijn tijd ten achter was. Zelfs zijn koele teruggetrok kenheid had de verdienste vertrouwen te wekken. Men voelde dat hij een kun dig man was, die niet vriendelijk be hoefde te wezen. Het was duidelijk te merken, dat zijn practijk niet nummer één bij hem was. Esther was nog geen week bij hem werkzaam of zij had dit al reeds bespeurd. Elk vrij oogenblik wijd de hij aan zijn proefnemingen; dan ver waarloosde hij al het andere, hij wilde dan niet gestoord worden en meer dan eens kwam het voor, dat de patiënten langer dan een kwartier in de sombere ontvangkamer moesten wachten, terwijl hij het een of ander werk afmaakte. Het laboratorium, waarmede Esther spoedig vertrouwd geraakte, was boven in het huis, twee hooge trappen op, een lang werpige kamer, oorspronkelijk voor schildersatlier gebouwd. Door 'n schuin afloopend dakraam op 't Noorden viel een stroom van helder licht op de lange tafel, bedekt met al de gereedschappen voor wetenschappelijk onderzoek. Er stonden twee glazen kasten met fles- schen van allerlei vorm en een eenvou dige eikenhouten kast met alle mogelij ke instrumenten. Op den vloer een ge- 23838 Wij geven nog even den stand van de lijst op 1 September met eenige noodig gebleken aanvullingen: Mej. M. Siezen 31 p., E. W. Brink, L. Trijbetz en J. Zaad- vlochten mat; twee keukenstoelen vol tooiden het ameublement, maar in een soort alkoof, aan het eene eirid van de kamer, waarvoor dikke roode gordijnen hingen, stond een veldbed met een tafel er naast en een latafel. Hier bleef de dokter dikwijls slapen, wanneer hij vol gens Jacques, den knecht, tot diep in den nacht gewerkt had. Dan wierp hij zich soms om vijf uur 's morgens op het harde bed, zoo in zijn bovenkleeren, met als dek een oude soldatendeken, en dan sliep hij een zwaren slaap tot Jacques hem wekte met een kopthee. Van Jaques hoorde Esther heel veel. Niettegenstaande zijn rooverachtig uiter lijk bleek hij vriendelijk en mededeel zaam te zijn, blijkbaar in zijn schik om dat hij nu iemand had om mede te pra ten, daar zijn meester altijd zoo zwijg zaam was. Op den derden dag vertelde hij aan Esther, dat de dokter geen mensch was, maar een machine. Wer ken, werken, dag en nacht, geen gedach te aan comfort, geen afleiding, geen on- deuden. Het was onnatuurlijk, dat iemand zoo leefde. En wat kreeg hij voor belooning? „Luister eens, zuster", zeide de kleine man uit het Zuiden ernstig tegen haar, terwijl hij zijn hand op haar arm legde, „als de dokter maar half zoo hard werk te, maar half zoo hard, let op wat ik u zeg, dan kon hij een rijk man zijn, met een paleis, drie of vier auto's, een chauf feur, een huisknecht. Maar omdat hij altijd daar boven bezig is, daarom ver dient hij zoo weinig." Esther wist, dat hij het bij het rechte ein.1 had, maar zij begreep beter dan hij de onwereklsche bedoelingen van den De tentoonstelling Vincent van Gogh. Een prachtige inzet van het seizoen. Een waardige herdenking. Het beeld van een levensgang. Men- schenliefde en felle kunstenaars hartstocht. Een ziel, die in eigen gloed vergaat. Wij hebben onlangs de verwachting uitge sproken, dat het seizoen, hetwelk de jaren 1930 en 1931 overbrugt, in artistiek opzicht zeer belangrijk zou zijn. Inderdaad geeft de man. Jaques had meer te vertellen. De dok ter had de domheid, onbegrijpelijk in elk redelijk wezen, om, zoodra hij wat rui mer in zijn geld zat, het zaakje te sluiten en vacantie te nemen, zoodat hij zich den geheelen dag aan zijn onderzoekin gen kon wijden. „Zuster begrijpt, dat is geen manier van doen", zeide Jacques op droefgees- tigen toon. „De menschen denken, hij niet meer praktizeeren, zij nemen een anderen dokter. Heel dikwijls hij zoo patiënten verloren. Wat een domheid!" „Hij heeft zeker al lang gepraktiseerd om zoo'n goede practijk te hebben", meende Esther. „O ja, voor hem is het lang en ik ge loof dat hij er nu ruim genoeg van heeft, zooals jullie Engelschen dat noemen. Ik geloof, dat hij morgen zijn heele practijk wel weg zou willen gooien, maar dat kan hij niet. 't Is in het volle seizoen en er zijn zoovele Engelschen hier. Misschien zal hij later, als het zomer is, wat rust nemen". Het déjeuner, dat Esther altijd alleen gebruikte in de eetzaal, was de tijd voor deze confidences. De eetkamer was veel vroolijker dan de salon, want ze lag aan den zonnekant. De dokter, die het lunchuur gebruikte om op zijn labora torium te arbeiden, werd altijd boven met een blad bediend. Het voedsel was uitstekend in de beste Fransche burger stijl klaargemaakt en opgediend door Jaques, die met behulp van een werk vrouw 's morgens al het huiswerk deed. Hij was wat in zijn schik als Esther zijn schotels eer beweeg groote activiteit van de Wagner-vereeniging, geeft de spannende wedijver tusschen de bei. de „vaste bespelers" van den Stadsschouw burg daartoe al dadelijk aanleiding. In ieder geval is het seizoen ingezet met een tentoon stelling, welke op zichzelf een grootsch evene ment mag heeten en die gewijd is aan „Vin cent van Gogh en zijn tijdgenoot en". In Juli van dit jaar was het veertig jaar geleden, dat de schilder-prediker van Gogh, na een artistiek martelaarsschap, rust vond in den docd. De sterfdag is door zijn vrien den en bewonderaars herdacht, maar zij wil den meer: zij wilden op eenigerlei wijze het werk van den schilder voortzetten. Niet, na- tuurlijk, scheppenden arbeid. Maar wel zijn pogen om invloed te oefenen. En dit laatste zou bereikt worden door een tentoonstelling van zijn beste werk, dat thans, in particuliere collecties opgeborgen, slechts voor enkele be voorrechten toegankelijk is. Het gemeentebe stuur van Amsterdam nam het initiatief tot deze tentoonstelling en de vereeniging „Vrienden Vincent van Gogh en zijn tijd" be loofde en verleende medewerking en steun. Dank zij den overmoeiden arbeid van den heer Baard, directeur van het Stedelijk Mu seum, en van mevr. mr. van Dam van Isselt,' ref. voor Kunstzaken, is deze tentoonstelling tot stand gekomen en heeft zij het karakter gekregen van liefdevolle propaganda voor van Gogh's denkbeelden, voor van Gogh's streven; zij leidt niet slechts in tot de kunst" van den schilder, zij toont zijn groei, zijn ont-. wikkeling, de vele phasen van zijn grillig ge schakeerd leven, en op deze wijze zal zij van Gogh's werk nader brengen tot de groote massa der kunstlievenden. Is het niet altijd het levensdoel van dezen schilder geweest om tot de massa te spreken, hij die, zoon van een predikant, korten tijd getracht heeft in de voetstappen zijns vaders te treden en die ten slotte geworden is tot een prediker met het penseel, met de teekensjtift? Een werk van erkenning en piëteit mag men deze tentoonstelling dus zeker noemen. En alle groote van Gogh-vrienden en -bewon. deraars hebben er hun medewerking aan verleend. Mevrouw Kröller heeft haar keur- collectie aan de zalen van het Stedelijk Mu seum afgestaan; en ook de neef van den schilder, ir. W. v. Gogh, stelde de stukken uit het familie-bezit beschikbaar. Zoo vindt men hier ongeveer 370 werken van den schilder bijeen en bijna tweehonderd schilderij van Fransche tijdgenooten: Gauguin, Cézanne, Degas, Manet, Monet, Renoir, Toulouse- Lautrec en vele anderen. De tentoonstelling „Wil zuster nog niet wat kalfslappen", kon hij zoo overredend vragen. „Het is heel lekker; ja, ik zocht zelf de cham pignons. De dokter daarboven eet alles wat ik hem voorzet! Het maakt voor hem niets uit of het maar brood met kaas is, maar ik heb tegen hem gezegd: De zuster moet goed gevoed worden." Jaques was het eenige menschelijke element in huis en zijn familariteit had niets beleedigends. En wat nu haar chef aanging; Esther begreep dat zij een jaar met hem en naast hem kon arbeiden en hem toch niets beter zou kennen dan nu. Op 't eind van de week beschouwde zij hem als een onbekende grootheid. Een man, opgaan de in één denkbeeld, daarop bijzonder, toegespitst, methodisch, afgetrokken, zonder vrienden, zonder belangstelling voor de buitenwereld. Dit was alles waar ze achter kon komen. Stil, met iets heimelijks over zich, gaf hij haar den in druk van niets te hebben dat hij ver langde mede te deelen. Hij was niet nieuwsgierig naar andere menschen, waarom zouden ze iets van hem willen weten. Hoe zij haar verbeelding ook den vrijen teugel liet, zij kon geen men schelijke aandoening bij hem vinden. Hij vroeg nooit naar haar zelve of naar haar antecedenten en slechts éénmaal liet hij iets los over zich zelf en toen maakte hij den indruk alsof hij overluid dacht. Hij doelde verstrooid op den tijd dat hij in Algiers woonde, toen hij ver telde dat hij bijna twee jaar ongestoord allerlei onderzoekingen had kunnen o Wordt vervolgd^

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1930 | | pagina 5