mkmansGhG tonranL
Volkomen juist amice
DE VERLOREN INJECTIENAALD.
De Beste voor Uw Gezondheid!
Radio-hoekje
FEUILLETON.
de man die nog geen
Chief Whip rookt heeft
ze vast en zeker nog
nooit geprobeerd 1
Hsnderd twee en dertigste Jaargang,
Zaterdag 13 September
VIRGIN IA
1 ^.11' 1 1
PUZZLEN.
Brieven uit de Hoofdstad.
No. 216 1930.
Zondag 14 September.
Hilevrsum, 1875 M. 9.— V.A.R.A. Berich
ten omtrent Postduivenvluchten. 9.05 VAR
A. Orgelspel door Joh. Jong. 9.30 V.A.R.a!
S. S. Lantinga: „Bolgewassen in den tuin"
10— V.A.R.A Concert V.A.R.A.-orkest.
Martien Beversluis, voordracht. 11.45 Uitz
der Oroote Meeting tegen de Vlootwetplan
nen te Amsterdam. 1000 zangers en 500
muzikanten. 12.45 V.A.R.A. Opening der
Meeting te Amsterdam. 12.50 V.A.R.A Uitz
der groote Meeting tegen de Vlootwetplannen
te Rotterdam. 1.40 V.A.R.A. Vertrek der be
tooging in beide Steden. Concert uit de studio
door het V.A.R.A.-Orkest. 3.— V.A.R.A. Af
wisselende uitz. van de voorbijtrekkende stoe
ten te Amsterdam en Rotterdam. 5 V A
R. A. Voordracht door Willem van Cappeliem
Daarna gramofoonplaten. 6.— V. P R O'
l'Ziekenhalfuur. 7.— V. P. R. O. Jeugddienst
wan de Jeugdkerk uit de Theosof. Loge te
'Amersfoort. 8.— Tijdsein A.V.R.O.-klok,
'pers- en sportberichten. 8.10—9.10 A.V.RO.
Aansl. Concertgebouw te Amsterdam. Het
Concertgebouw Orkest. Louise Wijngaarden,
viool. 9.109.20 A.V.R.O. Zang door To v.
d Sluys. 9.20-9.40 A.V.R.O. Concert. A. V.
'R. O.-orkest. 9.40—9.55 A.V.R.O. Voor
dracht door mr. A W. Kamp. 9.55—10.10
.Vervolg concert. 10.10—10.20 A.V.R.O. Ver
volg zang door To v. d. Sluys. 10.20—10.30
'A.V.R.O. Wederoptreden Mr. Kamp. 10.30
jill.A.V.R.O. Vervolg concert. 11.12.
Gramofoonplaten.
Huizen 1071 M. 8.25—9.20 N.C.R.V. Mor
genwijding. Spreker en zangkoor. 10.30 K. R.
O. Hoogmis vanuit de kerk van O.L. Vrouw
Onbevlekt Ontvangen (Posthoorn) te Am
sterdam. 12—1.30 K.R.O. Concert door het
K.R.O.-Sextet. 1.30-2.— K. R. O. E. J. A.
M. Hoornik: „De Chartreuse van la Val-
sainte". 2.2.30 K.R.O. C. Krekelberg be
spreekt „Sagenboekjes" door Kleyntjes en
Knipperberg. 2.30—4.30 K.R.O. Concert
door het K.R.O.-Crkest. 4.305.Zieken-
halfuurtje. 5.20 N C.R.V. Kerkdienst vanuit
de Ned. Herv. Kerk te Onstwdede (Gr.) 7.45
8.K.R.O. Pater Dr. J. Onings O. F. M
„De Vrouw in de Middeleeuwen". 8.15
10.40 K.R.O. „Die Schöpfung" van Jos.
'Haydn. R.K. Oratorium Ver. te Haarlem.
Haarl. Orkest Ver., solisten. 10.4011.K.
R. O. Epiloog door Klein Koor.
Daventry, 1554.4 M. 3.20 Kerkcantate No
25 van Bach. 4.15 Kinderuurtje. 4.35 Con
cert. Orkest. H. Nash, tenor. 5.50 Pianospel
door Gergely. 6.206,35 Bijbellezen. 815
Kerkdienst. 9.05 Liefdadigheidsoproep. 9.10
Berichten. 9.25 O ncert. Orkest. B. Elburn,
sopraan. 10.50 Epiloog. 11.11.20 The Si-
lent Fellowship.
Parijs „Radio-Paris", 1725 M. 12.50 Ge
wijde muziek. 1.24 Gramofoonpl. 2.20 Gra-
mofoonpl. 4.50 Gramofoonpl. 8.20 Concert.
Orkest en piano.
Langenberg, 473 M. 1.208.20 Concert.
8 20—8.50 Gramofconpl. 9.25—10.20 Kath.
Morgenwijding. 12.10—12 45 Gramofoonpl.
1.202.50 Ork'stco.icert. 4.506.20 Orkest
concert. 8.30 Der liebe Augustin". Operette
van Leo Fall. Daarna tot 12.20 Dansmu-
2iek.
Kalundborg, 1153 M. 12.20—1.20 Orkest
concert. 2.50—4.50 Orkestconcert en zang.
8 208.50 Orkestconcert. 9.20—9.45 Viool
spel door M. Hansen. 9.50—10.45 Vervolg
Orkestconcert. 10.45—11.— Liederen-voor-
dracht. 11.20—12.20 Vervolg Orkestconcert.
Brussel, 508.5 M. 5.20 Dansmuziek. 6.20
Kinderuurtje. 6.50 Gramofoonpl. 8.35 Con
cert. Orkest en soliste. 9.20 Piano-recital.
9.35 Vervolg concert.
Zeesen, 1635 Al. 6.50 Lezing. 7.20 Con
cert. 9.10 Morgenwijding, klcjgelui. 10.25—
11 50 Lezingen. 11.50 Concert. Orkest en alt.
12 20 Orkestconcert. Intermezzo: Lezing.
2 20 Lezing. 2.50 Concert. Sopraan en piano.
4.05 Voorlezing. 4.20 Concert. Orkest en
viool-soli. 6.50—8.20 Lezingen. 8.20 Concert.
Orkest en zangeres. Daarna berichten en
dansmuziek.
Maandag 15 September.
Hilversum, 1875 M. (Algemeen program
ma, te verzorgen door de A.V.R.O.) 8.01
9.55 Gramofoonpl. 10.-10.15 Morgenwij
ding. 10.30—12.— Concert. A.VRO-Kwm-
Van ALICE CAMPBELL.
Geautoriseerde vertaling uit het Engelsch
door J. E. DE B. K.
6)
„En wat zal nu het eind zijn", dacht
Esther met verwondering, terwijl zij
haar vertering betaalde en opstond om
weg te gaan. „Wie van deze twee vrou
wen zal hem krijgen?"
Met innerlijk vermaak zag zij hoe de
plompe dochter door een beroepsdanser
werd weggehaald om de tango te dan
sen, terwijl haar moeder opgewonden
met den Engelschman praatte, nu en
dan met haar mollige hand hem op den
arm tikkend, terwijl haar zwarte oogen
gebrande gaten geleken in haar gepoe
derd gezicht. Toen verliet Esther het
restaurant door de hoofdingang van het
Casino. In haar hotel gekomen, werd
zij geroepen door den bleekneuzigen bu
reaulist toen ze zijn lessenaar voorbij
ging.
„Miss, ik heb een briefje voor u, dat
zoo even gekomen is".
Ze scheurde het couvert open. Het
briefje was er een van twee regels, in
klein, slordig handschrift, op zwaar,
glimmend papier. „Dr. Sartorius ver
wacht Zr. Rowe morgen, Woensdag, ne
gen uur, bij zich".
Ziezoo, dat was d&t.
HOOFDSTUK 3.
Esther had het heelemaal njet tpis
tet. Bram v. d. Stap, zang. 12.15—2.Con
cert. Harmonie-orkest van het Rotterd. Philh.
Genootschap. 2.303.Gramofoonpl. 3.
4.Orgelconcert door G. Robert. Amaleson,
viool. 4.4.30 Gramofoonpl. 4.305 30
Kinderuurtje. 5.306.45 Concert door het
orkest van het Asta-Theater te Den Haag.
6.457.15 Xylofoonconcert door Gebr. Neh-
ring. 7 157.45 Dr. P. H. Ritter Jr. be
spreekt „De Klop op de Deur" van Ina Beu-
dierBakker. 8.0110.Concert. Omroep
orkest. Kon. Liedertafel „Zang en Vriend
schap". 10.Persber. 10.1010.25 Vervolg
concert. 10.2510.45 Ensemble Doeke
Stuurop. 10.4511.Vervolg concert. 11.
12.Gramofoonpl.
Huizen, 298 M. (Na 6 uur 1071 M.)
(Uitsluitend N.C.R.V.) a 15—9.30 Concert.
10.30—11.— Ziekendienst. 11.11.30 Lezen
van Chr. Lecttuur. 12.30—1.45 Orgelconcert
door Jan Zwart. 2.2.35 Uitz. voor scholen.
3.153.45 Knipcursus. 4.5.Ziekenuur-
tje. 5.6.30 Concert. Toos Reijnders, so
praan. Bram v. d- Stap, bariton. Bern. Schil
ling, fluit. Rie Beute, piano. 6.306.40 Koer
sen. 6.406.45 Gramofoonplaten. 6.457.
J. f. v. d. Sloot over den cursus Engelsch
voor beginners. 7 —8.Dr. P. Stegenga
Azn.: „Wat is wijsbegeerte en met welke
vragen houdt zij zich bezig". 8.10.45 Dr.
theol. H. W. v. d. VaartSmit: „De beteeke-
nis van het Ned. Chr Persbureau". Muzik.
medew. Het Chr. Radio-Orkest. 10.4511.30
Gramofoonpl. 10.Persber.
Daventry, 1554.4 M. 10.35 Morgenwijding.
11 05—11.20 Lezing. 12.20 Orgelspel door
E. T. Cook. R. Sharpe, cello. 1.35 Orkestcon
cert. 2.20ƒ2.50 Gramofoonpl. 4.20 Dans
muziek. 4.50 Concert. A. Pendarvis, alt. O.
Rogers, bariton. I. Armour, cello. 5.35 Kin
deruurtje. 6.20 Lezing. 6.35 Nieuwsberich
ten. 7.Piano-recital door f. Davies. 7.20—
7.40 Lezing. 7.45 Lezing. 8.05 Pianospel
door A. Benjamin. 8.20 „Through the Loo
kingGlass". Orkest, koor en solisten. 10.
Nieuwsberichten. 10.15 Marktberichten,
10.2511.20 Concert. Kwintet. A. Lilley, so
praan. 11.20—12 20 Dansmuziek.
Parijs „Radio-Paris", 1725 M. 12.50-
2.20 Gramofoonpl. 4.05 Orkestconcert en
soli. 8.20 Piano-recital door J. Doyen. 8.50
Eerste Acte van „La Pélérine Ecossaise" van
Sacha Guitry. 9.35 Concert. Viool, zang en
trio.
Langenberg, 473 M. 7.257.50 Gramo
foonplaten. 7.50—8.50 Orkestconcert; 10.35
11.15 Gramofocnplaten. 12.30 Gramofoon
platen. 1.252.50 Concert. Orkest, hobo.
5.50—6.50 Trio-concert. 8.20—0.15 Orkest
concert. 9.2010.30 Concert. Viool en piano.
Daarna tot 12.20: Dansmuziek.
Kalundborg, 1153 M. 12.20—2.20 Orkest
concert en declamaie. 8.208.35 „Familiën
Hansen" van Jens Locher. 8.359.50 Con
cert. Orkest en zanger. 9.5010.10 Declama
tie. 10.30-1-11.20 Kamermuziek.
Brussel, 508-5 M. 5.20 Dansmuziek. 6.50
Concert. 8.35 Concert. Orkest en solist.
Zeesen, 1635 M. 6.057.20 Lezingen.
7.20—7.50 Gramofoonpl. 10.20-12.30 Le
zingen. 12.50—1.15 Gramofoonpl. 1.15
2.20 Berichten. 2.20—2.50 Gramofoonpl.
2.504.50 Lezingen. 4.505.50 Concert.
5.508.20 Lezingen. 8.20 Bezoek aan de St.
Mattthiasbasilika te Trier. Toespraken, koor
zang en orgelspel. 9.20 Lezingen. Daarna tot
12.50 Dansmuziek.
Onze eerste September-opgave.
De Letterdeelsom. -- -*
Deze puzle is met veel ambitie opge
lost en wij mogen dit genre dan ook re
kenen tot de puzzles waarnaar gaarne
wordt gezocht.
In de deelsom kwamen de volgende
letters voor a, d, e, i, o, p, r, s, t, y en
deze stelden resp. voor de cijfers 7,1, 5, 2,
4, 6, 0, 9, 3, 8, waardoor de deelipg werd
als volgt:
307156049650238 196960
30715
297815
276435
213800
184290
295102
276435
ncordijk 30 p., Marie Rezelman, C. de
Geus en Mej. L. v. Ossenbruggen 26 p.
Mevr. Eecen—Boijenga, H. K. de Wild en
J. Strijbis 24 p., R. Smids, G. L. Metz en
P. Meijer 21 p., Mevr. VasbinderHos
19 p., C. Blankendaal en D. A. Wittop
Konmg 17 p., Mej. Pastoor 14 p., W. J.
Karssen en J. Meijer 12 p., N. Otsen 10 p.
en verder een heele lijst van inzenders
met minder punten die echter gemak
kelijk hooger op kunnen komen.
Omdat er naar gevraagd werd vermel
den wij nog even dat van de laatste
paardensprong-puzzle ook verschillende
varianten goed waren en verder, dat
voor elke goede oplossing (tenzij anders
vermeld) 1 punt wordt toegekend. Wie
aan 't eind der maand de meeste punten
heeft krijgt den prijs, doch verliest dan
zijn punten. De anderen behouden hu" I
punten en gaan door.
Onze Nieuwe Opgave. (No. 2 der Sep-
tember-serie).
Een volledige zin.
De volgende puzzle plaatsen wij op
verzoek. Iemand schreef een zin uit een
mooi boek op een strook papier, knipte
toen de strook in 29 willekeurige stuk
ken en wierp die stukken door elkaar.
Wij geven hieronder de letters, die op
elk stuk stonden en vragen nu de oplos
sers die stukken in de juiste volgorde
te leggen en dan den zin op te schrijven.
ronso datn orh nde free
cier wijwe hvoo chi ogmo
du ebo nken nwyha urta
eiddo een atzic tter ets atu
- ld rve rdeng dden ogont
wasda rold. enden.
Oplossingen liefst zoo vroegtijdig mo
gelijk doch uiterlijk tot Vrijdag 19 Sept.
12 uur aan den Pnzzle Redacteur van de
Alkmaarsche Courant.
I
186673
184290
met te veronderstellen, dat de dokter bij
voorkeur meer vorscher dan geneesheer
was. Hij had zeer vele patiënten, bijna
allen Engelschen of Amerikanen, touris-
ten, welvarende menschen. Esther
dacht dat hij door meer belangstelling
te toonen en meer van van zaken te zijn,
zijn practijk grooter en winstgevender
had kunnen maken. Zij vond bij hem
het vaststellen van de juiste diagnose en
ze wist genoeg om te zien, dat hij in me
thode en kennis niet bij zijn tijd ten
achter was. Zelfs zijn koele teruggetrok
kenheid had de verdienste vertrouwen
te wekken. Men voelde dat hij een kun
dig man was, die niet vriendelijk be
hoefde te wezen. Het was duidelijk te
merken, dat zijn practijk niet nummer
één bij hem was. Esther was nog geen
week bij hem werkzaam of zij had dit al
reeds bespeurd. Elk vrij oogenblik wijd
de hij aan zijn proefnemingen; dan ver
waarloosde hij al het andere, hij wilde
dan niet gestoord worden en meer dan
eens kwam het voor, dat de patiënten
langer dan een kwartier in de sombere
ontvangkamer moesten wachten, terwijl
hij het een of ander werk afmaakte. Het
laboratorium, waarmede Esther spoedig
vertrouwd geraakte, was boven in het
huis, twee hooge trappen op, een lang
werpige kamer, oorspronkelijk voor
schildersatlier gebouwd. Door 'n schuin
afloopend dakraam op 't Noorden viel
een stroom van helder licht op de lange
tafel, bedekt met al de gereedschappen
voor wetenschappelijk onderzoek. Er
stonden twee glazen kasten met fles-
schen van allerlei vorm en een eenvou
dige eikenhouten kast met alle mogelij
ke instrumenten. Op den vloer een ge-
23838
Wij geven nog even den stand van de
lijst op 1 September met eenige noodig
gebleken aanvullingen: Mej. M. Siezen
31 p., E. W. Brink, L. Trijbetz en J. Zaad-
vlochten mat; twee keukenstoelen vol
tooiden het ameublement, maar in een
soort alkoof, aan het eene eirid van de
kamer, waarvoor dikke roode gordijnen
hingen, stond een veldbed met een tafel
er naast en een latafel. Hier bleef de
dokter dikwijls slapen, wanneer hij vol
gens Jacques, den knecht, tot diep in
den nacht gewerkt had. Dan wierp hij
zich soms om vijf uur 's morgens op het
harde bed, zoo in zijn bovenkleeren, met
als dek een oude soldatendeken, en dan
sliep hij een zwaren slaap tot Jacques
hem wekte met een kopthee.
Van Jaques hoorde Esther heel veel.
Niettegenstaande zijn rooverachtig uiter
lijk bleek hij vriendelijk en mededeel
zaam te zijn, blijkbaar in zijn schik om
dat hij nu iemand had om mede te pra
ten, daar zijn meester altijd zoo zwijg
zaam was. Op den derden dag vertelde
hij aan Esther, dat de dokter geen
mensch was, maar een machine. Wer
ken, werken, dag en nacht, geen gedach
te aan comfort, geen afleiding, geen on-
deuden. Het was onnatuurlijk, dat
iemand zoo leefde. En wat kreeg hij
voor belooning?
„Luister eens, zuster", zeide de kleine
man uit het Zuiden ernstig tegen haar,
terwijl hij zijn hand op haar arm legde,
„als de dokter maar half zoo hard werk
te, maar half zoo hard, let op wat ik u
zeg, dan kon hij een rijk man zijn, met
een paleis, drie of vier auto's, een chauf
feur, een huisknecht. Maar omdat hij
altijd daar boven bezig is, daarom ver
dient hij zoo weinig."
Esther wist, dat hij het bij het rechte
ein.1 had, maar zij begreep beter dan hij
de onwereklsche bedoelingen van den
De tentoonstelling Vincent van Gogh.
Een prachtige inzet van het seizoen.
Een waardige herdenking. Het
beeld van een levensgang. Men-
schenliefde en felle kunstenaars
hartstocht. Een ziel, die in eigen
gloed vergaat.
Wij hebben onlangs de verwachting uitge
sproken, dat het seizoen, hetwelk de jaren
1930 en 1931 overbrugt, in artistiek opzicht
zeer belangrijk zou zijn. Inderdaad geeft de
man.
Jaques had meer te vertellen. De dok
ter had de domheid, onbegrijpelijk in elk
redelijk wezen, om, zoodra hij wat rui
mer in zijn geld zat, het zaakje te sluiten
en vacantie te nemen, zoodat hij zich
den geheelen dag aan zijn onderzoekin
gen kon wijden.
„Zuster begrijpt, dat is geen manier
van doen", zeide Jacques op droefgees-
tigen toon. „De menschen denken, hij
niet meer praktizeeren, zij nemen een
anderen dokter. Heel dikwijls hij zoo
patiënten verloren. Wat een domheid!"
„Hij heeft zeker al lang gepraktiseerd
om zoo'n goede practijk te hebben",
meende Esther.
„O ja, voor hem is het lang en ik ge
loof dat hij er nu ruim genoeg van heeft,
zooals jullie Engelschen dat noemen. Ik
geloof, dat hij morgen zijn heele practijk
wel weg zou willen gooien, maar dat kan
hij niet. 't Is in het volle seizoen en er
zijn zoovele Engelschen hier. Misschien
zal hij later, als het zomer is, wat rust
nemen".
Het déjeuner, dat Esther altijd alleen
gebruikte in de eetzaal, was de tijd voor
deze confidences. De eetkamer was veel
vroolijker dan de salon, want ze lag aan
den zonnekant. De dokter, die het
lunchuur gebruikte om op zijn labora
torium te arbeiden, werd altijd boven
met een blad bediend. Het voedsel was
uitstekend in de beste Fransche burger
stijl klaargemaakt en opgediend door
Jaques, die met behulp van een werk
vrouw 's morgens al het huiswerk deed.
Hij was wat in zijn schik als Esther zijn
schotels eer beweeg
groote activiteit van de Wagner-vereeniging,
geeft de spannende wedijver tusschen de bei.
de „vaste bespelers" van den Stadsschouw
burg daartoe al dadelijk aanleiding. In ieder
geval is het seizoen ingezet met een tentoon
stelling, welke op zichzelf een grootsch evene
ment mag heeten en die gewijd is aan „Vin
cent van Gogh en zijn tijdgenoot en".
In Juli van dit jaar was het veertig jaar
geleden, dat de schilder-prediker van Gogh,
na een artistiek martelaarsschap, rust vond
in den docd. De sterfdag is door zijn vrien
den en bewonderaars herdacht, maar zij wil
den meer: zij wilden op eenigerlei wijze het
werk van den schilder voortzetten. Niet, na-
tuurlijk, scheppenden arbeid. Maar wel zijn
pogen om invloed te oefenen. En dit laatste
zou bereikt worden door een tentoonstelling
van zijn beste werk, dat thans, in particuliere
collecties opgeborgen, slechts voor enkele be
voorrechten toegankelijk is. Het gemeentebe
stuur van Amsterdam nam het initiatief tot
deze tentoonstelling en de vereeniging
„Vrienden Vincent van Gogh en zijn tijd" be
loofde en verleende medewerking en steun.
Dank zij den overmoeiden arbeid van den
heer Baard, directeur van het Stedelijk Mu
seum, en van mevr. mr. van Dam van Isselt,'
ref. voor Kunstzaken, is deze tentoonstelling
tot stand gekomen en heeft zij het karakter
gekregen van liefdevolle propaganda voor
van Gogh's denkbeelden, voor van Gogh's
streven; zij leidt niet slechts in tot de kunst"
van den schilder, zij toont zijn groei, zijn ont-.
wikkeling, de vele phasen van zijn grillig ge
schakeerd leven, en op deze wijze zal zij van
Gogh's werk nader brengen tot de groote
massa der kunstlievenden. Is het niet altijd
het levensdoel van dezen schilder geweest om
tot de massa te spreken, hij die, zoon van een
predikant, korten tijd getracht heeft in de
voetstappen zijns vaders te treden en die ten
slotte geworden is tot een prediker met het
penseel, met de teekensjtift?
Een werk van erkenning en piëteit mag
men deze tentoonstelling dus zeker noemen.
En alle groote van Gogh-vrienden en -bewon.
deraars hebben er hun medewerking aan
verleend. Mevrouw Kröller heeft haar keur-
collectie aan de zalen van het Stedelijk Mu
seum afgestaan; en ook de neef van den
schilder, ir. W. v. Gogh, stelde de stukken uit
het familie-bezit beschikbaar. Zoo vindt men
hier ongeveer 370 werken van den schilder
bijeen en bijna tweehonderd schilderij van
Fransche tijdgenooten: Gauguin, Cézanne,
Degas, Manet, Monet, Renoir, Toulouse-
Lautrec en vele anderen. De tentoonstelling
„Wil zuster nog niet wat kalfslappen",
kon hij zoo overredend vragen. „Het is
heel lekker; ja, ik zocht zelf de cham
pignons. De dokter daarboven eet alles
wat ik hem voorzet! Het maakt voor
hem niets uit of het maar brood met
kaas is, maar ik heb tegen hem gezegd:
De zuster moet goed gevoed worden."
Jaques was het eenige menschelijke
element in huis en zijn familariteit had
niets beleedigends.
En wat nu haar chef aanging; Esther
begreep dat zij een jaar met hem en
naast hem kon arbeiden en hem toch
niets beter zou kennen dan nu. Op 't eind
van de week beschouwde zij hem als een
onbekende grootheid. Een man, opgaan
de in één denkbeeld, daarop bijzonder,
toegespitst, methodisch, afgetrokken,
zonder vrienden, zonder belangstelling
voor de buitenwereld. Dit was alles
waar ze achter kon komen. Stil, met iets
heimelijks over zich, gaf hij haar den in
druk van niets te hebben dat hij ver
langde mede te deelen. Hij was niet
nieuwsgierig naar andere menschen,
waarom zouden ze iets van hem willen
weten. Hoe zij haar verbeelding ook
den vrijen teugel liet, zij kon geen men
schelijke aandoening bij hem vinden.
Hij vroeg nooit naar haar zelve of naar
haar antecedenten en slechts éénmaal
liet hij iets los over zich zelf en toen
maakte hij den indruk alsof hij overluid
dacht. Hij doelde verstrooid op den tijd
dat hij in Algiers woonde, toen hij ver
telde dat hij bijna twee jaar ongestoord
allerlei onderzoekingen had kunnen
o Wordt vervolgd^