1
Alkiraistii (milt
de ramp van de r 101.
Ns. 236
üiRéiri twse in dertigste Jaargang.
engelsche lezingen.
geen identificatie mogelijk.
Hoeveel personen waren aan
boord van de R 101
Dr. ECKENER ALS DESKUNDIGE
UITGENOODIGD,
HET HELIUM UITVOERVERBOD IN
DE VER. STATEN EN DE RAMP VAN
DE R 101.
HET LUCHTVERKEER OP ONZE
VLIEGVELDEN IN SEPTEMBER.
ENGELAND—AUSTRALIË.
AVIATRICE VERMIST.
Binnenland
1930
Dinsdag ïOotober^
Luchtvaart
Door een Engelsch agentschap werd he
den een verklaring gepubliceerd van
Holt, directeur van de Technische afdeeling
voor de Luchtscheepvaartontwikkeling van
het Britsche departement van Luchtvaart, be
trekking hebbende op de oorzaak van net
ongeluk met de R 101.
Volgens dezen deskundigen staat het deh-
nitief vast, dat de ramp door een breuk in
het geraamte van het luchtschip werd ver
oorzaakt en niet door weigeren der motoren.
Men heeft op 8 K.M. afstand van de
„laats van de ramp wrakstukken gevonden,
welker aanwezigheid erop wijst, dat er reeds
vijf of zes minuten voor het neerstorten iets
met het luchtschip gebeurd m0^ f!jnp D^
wrakstukken dienen bijeengezameld en on-
deSp?aineHoltdzou voorts sceptisch staan
tegenover het door het Ministerie verstrekte
ofTicieele totaalcijfer der slachtoffers. Het
ministerie wijst er echter op, dat er zich vol
gens de nominale lijst 54 personen aan boord
lebben bevonden, van wie er 47 omgekomen
Znn. Dat er blinde passagiers aan boord
zouden zijn gekropen wordt onwaarschijn-
^Itwrfficieele kringen te Londen is men de
cneening toegedaan, dat het voor het oogen
blik niet mogelijk is een juiste meening te
vormen omtrent de oorzaak van de ramp.
In verband hiermede kon men tot dusverre
evenmin beoordeelen in hoeverre de uit
Frankrijk ontvangen berichten juist zijn,
volgens welke het klemmen van de hoogte-
toeren het stijgen onmogelijk gemaakt zou
hebben, hetgeen de oorzaak van de ramp ge
noemd werd.
Dr. Huéo Eckener aan het woord.
In een onderhoud met een persvertegen
woordiger heeft dr. Hugo Eckener met be
trekking tot het verongelukken van het tn-
gelsche luchtschip R 101, het volgende ver-
laikfkan mij slechts met een zeker voorbe
houd over deze zaak uitlaten. Men schijnt
echter als zeker te mogen aannemen, dat het
luchtschip zeer laag gevlogen heeft. Voorts
staat met stelligheid vast, dat de weersom
standigheden ten tijde van de ramp zeer
buiig waren, naar alle waarschijnlijkheid
Tï 101 zwaar, ja zelfs buitengewoon
zwaar geweest, toen de ramp plaate had.
Onder de gegeven weersomstandigheden,
kwam daarbij nog de zeer sterke gewich s-
toename tengevolge van den £am1e-
nenover staat weer, dat het luchtschip in de
zes uren, gedurende welke het in de lucht is
ï?wK tot 2* ton Stookolie heeft ver-
iruikt, zoodat er nog een totale last van 7
of 8 ton overbleef, voorzoover deze niet door
het ledigen van de waterballasttanks ver
minderd werd. Het is echter moeilijk aan te
nemen, dat men een zoo groote hoeveelheid
waterballast reeds bij het begin van den
tocht heeft willen loozen.
Het is bekend, dat een luchtschip, dat tij
dens buiig weder omlaag gedrukt wordt,
slechts met zeer veel moeite op de vroegere
hoogte kan worden gebracht. Indien het
luchtschip wat vrijwel vaststaat zeer
laag heeft gevlogen, is het gevaar natuur-
liik zeer groot geweest en kon gemakkelijk
een botsing met den grond plaatshebben, in
dien onverwacht een heuvel of anderever-
hooging voor den boeg opdook. Dat bij de
botsing met den grond en daarop volgende
beleediging van het stalen geraamte van het
luchtschip een ontsteking van het gas en de
brandstoffen mogelijk was van den beginn
af duidelijk, want men herinnert het zich
van tallooze vliegongevallen bij meen-
drukking van het metalen geraamte ontstaan
steeds vonken, waardoor de gassen der ui -
stroomende benzine tot ontsteking kunnen
k°Waarschijnlijk zou de omvang van de ca-
tastrophe niet zoo groot zijn geweest als
de romp niet met waterstofgas, doch met he
lium gevuld was geweest.
De Zeppelin-luchtschepenbouw zal door
deze verschrikkelijke ramp niet van de wijs
gebracht worden. Men zal zich tot taak stel-
fen den luchtschepenbouw verder te ontwik
kelen, steeds veiliger te construeeren.
Gemeenschappelijke teraarde
bestelling.
Aangezien de meeste lijken niet geïdenti
ficeerd kunnen worden heeft het ministerie
van luchtvaart de bloedverwanten voorge
steld de slachtoffers gemeenschappdrik te be-
graven en wel in de nabijheid van Carding-
fon. Op het graf zal dan een gemeerKchap-
oeliike grafsteen worden opgericht. L>e ms
nfn zullen vanuit Boulogne met de torpedo-
„Tribune" n*?„r Eïïïï
worden gebracht. In den haven van Dover
en op het Victoriastation te konden zullen
eerewachten worden opgesteld He^opbaren
der kisten zal vooreerst in de v. estminster
Abbey geschieden.
Hoewel bet juiste aanta1 Pers™e"',
zich aan boord heeft bevonden van het En
getocht luchtschip R 101, hetwelk in den
nacht van Zaterdag op Zondag bij Beauvau,
verongelukt is, niet met zekerheid bekend ul
bestaat er een sterk vermoeden, dat dit x
moet hebben bedragen. Gelijk reeds g
zijn de lijken der slachtoffers onherkenbaar
verminkt en het zal tevens zeer moeilijk zijn
met behulp van de verkoolde menselijke
resten het aantal slachtoffers vast te stelle
Van de gewonden is er intusscben een aa
de gevolgen overleden, terwijl drie andere
meiden dood worstelen.
De Tel. schrijft over deze kwestie:
Nog altijd is niet vastgesteld hoe de tegen
strijd'ere opgaven over het aantal opvaren
den van de R 101 moeten worden verklaard,
Het ministerie van Luchtvaart bevestigt of
ficieel, dat zich 54 personen aan boord heb
ben bevonden en het acht het volstrekt uit
gesloten, dat zich verstekelingen aan boord
zouden hebben bevonden. Niettemin heeft
men de overblijfselen gevonden van 47 op
varenden, terwijl er acht personen gered
werden (een hunner is later aan zijn ver
wondingen bezweken), zoodat er dan 35 per
sonen aan boord moeten zijn geweest.
Commissie zal worden ingesteld.
De Luchtvaartcommissie heeft vandaag
onder voorzitterschap van den plaatsvervan-
genden minister van luchtvaart Montague
twee zittingen gehouden, die gewijd waren
aan het vergaan van het luchtschip R 101.
Besloten werd een commissie in te stellen,
die tot taak zal hebben deze aangelegenheid
te onderzoeken. De begindatum dier beraad
slagingen staat nog niet vast.
Volgens een aantal Berlijnsehe bladen
heeft dr. Eckener van de Britsche regeering
het verzoek ontvangen als deskundige oeel
te nemen, aan de werkzaamheden der En-
gelsch-Fransche commissie die belast is met
net instellen van het onderzoek naar den on
dergang der R. 101. Nien acht het zoo goed
als zeker dat dr. Eckener deze uitnoodiging
zal eccepteeren.
Naar aanleiding van de ramp met het Brit
sche luchtschip R 101 worden thans te Was
hington definitieve stappen ondernomen, om
te komen tot de opheffing van het verbod
van den uitvoer van helium uit de Ver. Sta
ten.
Schiphol, de lucthhaven van Amsterdam,
werd gedurende de maand September aan
gedaan door 644 verkeersvliegtuigen der ge
regelde luchtlijnen, 418 vliegtuigen van Le
ger en Marine en 17 extra vliegtuigen, ter
wijl 15 proefvluchten met vliegtuigen van de
K.L.M. en andere luchtvaartmaatschappijen
werden uitgevoerd.
Tevens hadden er 25 vluchten plaats met
vliegtuigen van de N.V. Nederlandsche
Vliegtuigenfabriek „Fokker" en 66 vluchten
met Pandervliegtuigen van de Nationale
Luchtvaartschool.
Het aantal pleziervliegers bedroeg 374 en
het aantal bezoekers 5021.
Waalhaven, de luchthaven van Rotterdam,
werd gedurende die maand aangedaan door
229 verkeersvliegtuigen, 138 vliegtuigen van
Leger en Marine, 59 vliegtuigen van de Na
tionale Luchtvaartschool en verschillende
particulieren.
Bovendien werden op Waalhaven 34 proef-
rond- en oefenvluchten uitgevoerd door ver
keersvliegtuigen der K.L.M., 5 door andere
maatschappijen, 261 door vliegtuigen der
Nationale Luchtvaartschool en 16 door op
Waalhaven gestationneerde militaire vlieg
tuigen. Het aantal pleziervliegers bedroeg
50 en het aantal bezoekers 4631.
Vlieger-officier Chabot en majoor Pick-
horne zijn heden van Croydon gestart op een
Dehaviland Puss Moth voor een poging een
nieuw record EngelandAustralië te vesti
gen. Zij stellen zich voor Australië in zeven
dagen te bereiken door dag en nacht te vlie
gen en beurtelings de controle te nemen.
De route is verdeeld in negen etappes,
waarvan de langste 1500 mijl is.
Er heerscht hier ongerustheid over het uit
blijven van mevr. Victor Bruce, die gister
morgen uit Bushir vertrok voor Jask. Het
laatst is haar machine gezien boven Henjam
aan den Perzischen Golf.
DREIGEND CONFLICT IN DE
TYPOGRAFIE.
Partijen weer aan de groene tafel?
Zooals men weet dreigt er een conflict in
het boekdrukersbedrijf, nu de onderhandelin
gen over het 25 October as. afloopende col
lectieve contract afgebroken zijn.
De voornaamste wijziging, voorgesteld
van de zijde der werknemers was die van
loonsverhooging, gepaard met inkrimping
van het aantal gemeenteklassen, hetgeen
practisch neerkwam op een loonsverhooging
van vijf cent per uur voor het geheele land
(voor Amsterdam drie cent). De werkgevers
hadden ook voorstellen o.a. het instellen van
een onderzoek in hoeverre de daling der in
dexcijfers aanleiding zou geven tot loons
verlaging. Bij de onderhandelingen tusschen
vertegenwoordigers van werkgevers en werk
nemers werd van patroonszijde naar voren
gebracht, dat de wereldcrisis den toestand
zóó onzeker maakt, dat men geen verant
woording op zich durfde nemen voor ver
dere verbetering der arbeidsvoorwaarden.
Het overleg werd toen afgebroken, daar de
werknemers hun standpunt handhaafden.
Of het nu tot een conflict zal komen? De
toestand wodt in het orgaan van den Alg.
Ned. Typografenbond al volgt geschetst:
„Thans hebben over het geheele land huis
houdelijke véfgaderingen der bondsafdeelin-
gen plaats gehad, waarin de leden ingelicht
zijn over hetgeen vermoedelijk te wachten
staat.
De patroons wenschten niet alleen niets
toe te zeggen, ddch kwamen met tegeneischen
die onzerzijds voor geen discussie vatbaar
bleken. Men kan nu twee dingen doen. Eer
stens, het contract stilzwijgend laten aHoo-
pen en verder zonder eenige overeenkomst
aan den arbeid te blijven, of te overwegen,
in hoeverre door een algemeene werkstaking
voorwaarden van de patroons zouden zijn af
te dwingen. Het eerste zou eenvoudig zot
zijn, zoodat alleen het tweede overbleef. Dat
konden onze leden ook wel begrijpen, zon
der dat het hun ook nog eens extra zou be
hoeven te worden gezegd.
Wat op de huishoudelijke vergaderingen
besproken is, ging dan ook niet om het be-
toogen van de noodzakelijkheid om op bevel
van de leiding het werk neer te leggen, doch
wel om nogmaals de motieven daartoe breed
te ontvouwen en tevens al vast 4e eerste con
signes aan te geven".
ïeA bovenstaande (Graf.
Weekblad, 1 October), omdat van belang
„urukkersweekblad (4 October), orgaan der
Federatie van Werkgevers in het Boekdruk
kersbedrijf. Daarin schrijft de heer K(ort-
J.lgder 0 h"
bare eischen on
middellijk m te trekken mits de werknemers-
organisat.en van haar kant hetzelfdeTen
Partijen kunnen dan opnieuw samenko
mea. Alles van weerskanten bezien, des
noods het thans vigeerende contract met een
zekeren tijd verlengen en aan de groene tafel
doen hetgeen goeden onderhandelaars past,
n.1. trachten door wederzijdsch begrijpe£ de'
dreigende moeilijkheden op te lossen"
Wij hebben, zoo zegt de heer K., deze dui
delijke verklaring vooraf niet ter goedkeu-
nng aan onze mede-leden van het Algemeen
Hoofdbestuur kunnen voorleggen, maar mee-
nen de verantwoordelijkheid er voor op ons
te kunnen nemen r
Op een otnonwonden antwoord wordt aan
gedrongen.
REGEN MAKEN
Men schrijft aan het Neder!. Correspon
dentiebureau m Den Haag:
Vanmiddag zijn te Scheveningen de proe
ven voor het neerslaan van wolken herhaald
Te kwart voor vier verschenen boven de
Pier twee F VUI-vliegtuigen van de K. L. M
en een driemotorig vliegtuig van de Lucht-
vaartafdeeling, beladen met ondergekoeld
ij« D«e toestellen werden begeleid door een
jager-verkenner van de Luchtvaartafdeeling
bestuurd door kapitein Van Weerden Poel
man. In de vliegtuigen van de K. L. M be
rustte de leiding bij luitenant Visch en luite
nant Van Giessen, en in het driemotorige
vliegtuig van de L.A. bij luitenant Coenen.
De vliegtuigen zetten koers in Z.W. rich
ting boven de Noordzee. Nadat het uit
strooien boven een der groote regenwolken
was begonnen, zagen de op de Pier aanwe
zigen boven de zee in de richting Katwijk een
grooten regenboog verschijnen, die geduren
de 10 minuten zichtbaar bleef. Dit is een be.
wijs dat de door de zon beschenen welk boven
zee in neerslag is overgegaan.
Nog werden verschillende andere wolken
getroffen.
Reeds tijdens de demonstratie kwamen ver
schillende berichten binnen omtrent gevallen
regen. Dengenen, die hieromtrent nauwkeu
rige mededeelingen kunnen doen, wordt ver-
zocht den heer A. Veraart, Kerklaan 41, Rijs-
(Z -H.), hiervan in kennis te stellen.
AI™1"?? in a s' voorjaar in Nederl.
Oost-Indie proefnemingen te houden, wil de
neer Veraart nog eenmaal in Nederland de-
roonstreeren, zoodra hij de beschikking kan
'krijgen over eenige der nieuwe groote drie-
motonge toestellen, welke door de Fokker
fabrieken voor de K. L. M., resp. de K. N. I
L. M., worden gebouwd. Dit zal echter in
geen geval voor 1 Maart 1931 zijn.
VROUW IN BRAND GERAAKT.
de brandwonden overleden.
Bij het aansteken van een gasstel in een
woning aan de Papegaaienstraat te Rotter
dam is een doekje in brand gekomen. Bij het
wegnemen van het brandende doekje hebben
de kleeren van de zestigjarige bewoonster
vlam gevat. Buren hebben de vrouw ge
holpen, waarna zij per auto van den G G. D
naar het ziekenhuis aan den Coolsingel is
vervoerd, waar ze na eenige uren aan de
bekomen verwondingen is overleden.
EEN PSYCHOPAAT OP STAP.
Een paard meegenomen en ver
kocht.
Het paard, dat op 22 Sept. ontvreemd is
uit een stal aan de Veemarkt te Amsterdam
is door een rechercheur in besLag genomen
bij een vrachtrijder, wonende in de gemeente
Vries (Dr.) In verband met dezen diefstal is
m t psychopaten-asyl te Leiden, alwaar hij
Wordt verpleegd, gehoord een 24-jarige man
die het paard op de veemarkt te Groningen
had verkocht. Gebleken is dat deze man in
derdaad het paard had gestolen tijdens een
van de perioden, dat hij uit het asyl te Leiden
ontvlucht was. Een van de psychopathische
afwijkingen van den dader is juist zijn zwak
voor diefstallen van paarden!
FORD OVER ONS LAND.
„Mr Ford is eigenlijk op een pleizier-
reis; daarom heeft hij niets bestudeerd
en evenmui voelt hij er iets voor de pers
te ontvangen. Bovendien is hii er* ver
moeid. Maar Sir Percival Perry zal u
gaarne ontvangen."
Deze boodschap kregen wii zee-t rlp
Telg. Zaterdagmiddag iiT'wefmari
'°e.n de heeren, die aan de lunch, aange
boden door mr. Ford, hadden déelgeno
men, groepsgewijs in de hal bijeen ston-
De vermoeide man had juist nog eeni-
ge handen gedrukt en wipte de traD on
bi.i twee treden tegelijk
Sir Percival Perry, de voorzitter van
den raad van commissarissen van alle
J"™peesche Fordmaatschappijen, ves-
n,r Fnrrin0g 6603 0"Ze aandaCht op, dat
wpi'w i P eln .^ntiereisje was, van
welke gelegenheid hij gebruik maakte
hier en daar een kijkje te nemen. Zelf is
^inmnsfm08nerSZ1JdVan Nederlandsehe
afkomst en daarom heeft hij thans voor
de eerste maal in zijn leven ons land be
zocht. Zijn indruk is, dat Nederland veel
grootere mogelijkheden voor de auto-
consumptie en auto-productie biedt dan
hij oorspronkelijk had gedacht. Vandaar
dat hij thans reeds plannen koestert
voor de uitbreiding der fabriek welke
te Rotterdam aan het Marconiplein in
aanbouw is, al staat van deze uitbreiding
op het oogenblik nog niets vast.
Groote oogen heeft mr. Ford opgezet
over onze kanalen, waarlangs men goe
deren vervoert met een snelheid van 4
tot o mijl per uur!
„Gooi de waterwegen dicht en maak er
autowegen van!" zou hij den Hollanders
wel willen toeroepen.
Dat men voor overzeesche verbindin
gen van den weg te water gebruik
maakt, is nu eenmaal onvermijdelijk.
Voor biaseolApdjsch verkeer acht hjj
den waterweg uit den booze. En in zijn
gedachten ziet hij al onze kanalen ge
dempt en voorzien van een effen weg
dek, waarlangs de vrachtauto's, de bus
sen en de personenauto's snorren. En
toen men hem op de bezwaren wees, zei-
de hij: ,,'t Is nuttig en noodig en dus
moet het gebeuren." Als man van de
daad kan hij zich niet indenken, dat
men de moeilijkheden niet zal overwin
nen om datgene te bereiken, dat eisch
van de practijk is geworden.
De groote stoompont bij den Moerdijk
vond hij prachtig. Onmiddellijk zat hij
in de machinekamer en hij was vol be
wondering voor de technische construc
tie. Maar het feit, dat èn bij Moerdijk èn
bij Zwijndrecht van een pontveer ge
bruik werd gemaakt, ontlokte hem de
verwenderde vraag „waarom hier geen
bruggen waren".
„Wat doen ze toch met al dat water en
waarom gooien ze het niet dicht?" zoo
vroeg hij herhaaldelijk.
Aan den anderen kant was hij vol lof
over de werf Wilton-Feyenoord en den
bouw van een nieuwe voortstuwingsme
thode in het vrachtschip „Kota Agoeng"
van den Rotterdamschen Lloyd". Dat was
een staaltje van durf, dat ten zeerste in
zijn smaak viel. En hij noemde onze
scheepsbouwmeesters vooruitstrevende
personen.
Hoe het verdere bezoekprogram was
samengesteld kon nog niet medegedeeld
worden. „Want," zoo zeide men, „de
moeilijkheid bij mr. Ford is, dat je nooit
vooruit weet wat hij doen zal."
DE EERSTE NACHTTREINEN.
De eerste nachttreinen naar Groningen en
xMaastricht (tot Utrecht gecombineerd; de
reizigers voor Maastricht moeten te Utrecht
overstappen) zijn om achttien minuten na
middernacht van Amsterdam C.S. vertrok
ken. Er gingen mede acht passagiers derde
en twee in de tweede klasse, een van deze
beiden was een dame.
Acht reizigers hadden Groningen, twee
Maastricht als plaats van bestemming.
De eerste klas trok geen liefhebbers.
Bij het vertrek waren aanwezig de chei
van de post-expeditie C. S., de heer H. van
de Poll, de heeren Oudenhoven, adjunct
inspecteur, en Lok, referendaris, van de in
spectie der spoorwegpostkantoren te Utrecht.
De beide laatstgenoemde heeren maakten de
reis naar Utrecht mede.
Het vertrek uit Rotterdam. Ook
tien reizigers.
Gisteravond zijn de eerste nacht reizigers
voor Groningen en Maastricht met den trein
van 0.05 van het station Delftsche Poort ver
trokken. Voor dezen eersten nacht waren er
reeds vrij veel passagiers voor de tweeper
sonenwagens een derde klasse rijtuig en
een rijtuig voor eerste en tweede klasse
die de nachtelijke reis aanvaardden.
In het geheel zijn tien reizigers van het
station D. P. vertrokken. Een enkele maakte
het zich zoo behagelijk mogelijk en men zag
reeds hier en daar een reiziger aanstalten
maken om den nacht slapend te kunnen door
brengen. Het personeel op het station was
zeer tevreden over de opkomst van passagiers,
maar niet minder over het aantal goederen
dat vervoerd moest worden. Men vermoedt
dat in den loop van den tijd voor dezen trein
een zeer groote aanvraag zal komen, zoo
sterk zelfs dat binnenkort de trein te groot
zal worden, zoodat beperkende bepalingen
noodig zullen worden. In den postwagen wer
den tientallen postzakken binnengebracht
In dezen trein waren wagens voor Maas
tricht en Groningen en voor Oldenzaal, Hen
gelo, Leeuwarden.
OPENING VEILINGGEBOUW TE
DEN BRIEL.
Morgenmiddag zal door notaris L. P. v. d.
Brink te Brielle het nieuwe veilinggebouw
voor de Coöp. Brielsche Groenten- en Fruit
veiling worden geopend. Het gebouw heeft
een oppervlakte van 1600 M2. en behoort tot
een der grootste overkappingen in ons land.
DIEFSTAL VAN 12000 GULDEN.
Door of van loopjongen.
Een 14-jarige jongen, werkzaam bij een
effectenkantoor aan de Keizersgracht te Am
sterdam, werd gistermorgen uitgezonden om
geld te innen.
Hij stapte daarvoor op zijn fiets. Toen hij
zijn boodschappen gedaan had en ongeveer
12000 gulden had geïnd, stalde hij zijn kar
retje in de buurt van het kantoor en liet de
tasch met het geïnde bedrag aan de fiets
hangen.
Vervolgens ging hij voor zichzelf een bood
schap doen. Toen hij daarvan terugkeerde,
heeft hij de tasch van het rijwiel genomen
en is ermee naar het kantoor gegaan. Bij ope
ning van den tasch bleek het geld te zijn
verdwenen.
De politie, die van de zaak in kennis werd
gesteld, heeft het jongemensch mee naar het
bureau genomen en voorloopig vastgehouden.
Het is op het oogenblik niet bekend, of het
geld in de fietsenbewaarplaats is wegge
nomen, of dat de jongen zich aan diefstal
heeft schuldig gemaakt.
ONEERLIJKE REIZIGERS.
Bij een grossiersfirma te Den Haag, die
verschillende reizigers in vasten dienst heeft,
werd dezer dagen fraude ontdekt. Een onder
zoek bracht aan Let licht, dat een 45-jarige
reiziger in den loop der laatte jaren ten na-
deele dezer firma verduistering moet hebben
gepleegd tot een bedrag van ongeveer 3750.
Tijdens het onderzoek is gebleken, dat ook
een andere reiziger dezer firma, een 38-jarige
man, verduistering van gelden op zijn ge
weten heeft en wel tot een bedrag van onge
veer 1800 ten nadeele der N.V. Ook hij
moet deze verduistering in den loop van en
kele jaren hebben gepleegd.
De politie heeft beiden aangehouden.
DE WERKLOOSHEID TE HELMOND.
Te Helmond neemt de werkloosheid toe.
Thans zijn aan de textielfabrieken van de fa.
Diddens Van Asten wederom 40 werklie-
den, wevers en spinners, ontslagen tegen
Zaterdag a. Op de arbeidsbeurs staan op
het oogenblik 650 werklieden ingeschreven.
Oor; in de bouwbedrijven neemt de werkge-
sbgjc al.
rfT (NIET omCIEEL)
4S4« STAATSLOTERIJ
Trekking van Dinsdag 7 October 193*
Se KLASSE. 14e UJST
Hooge Pril zes:
13663 ƒ26000
20611 ƒ5000
6041 10658 11022 15246 ƒ1000
397 4042 ƒ400
1403 3036 3351 7648 9450 15094 15977
20111 ƒ200
379 2068 8052 8860 10197 12101 12749 14887
17920 18407 18725 ƒ100
Prflzeo van 1%.
66 127 175 243 303 341 416
695 731 777 780 937 1003 1021
1247 1250 1267 1300 1371 1449 1624
1796 1843 1960 2041 2050 2112 2138
2319 2385 2454 2497 2519 2537 2559
2765 2778 2781 2895 2949 2952 2977
16216
15396
550
1050
1704
2240
2658
3138
3203 3341 3393 3422 3479 3499 3606 3702
3704 3742 3749 3803 3840 3841 3847 3863
3879 4178 4279 4301 4556 4635 4756 4765
4970 5142 5314 5328 5339 5359 5387 5451
5465 5473 5501 5645 5732 5764 5855 5897
6080 6316 6327 6385 6473 6494 6669 6679
6697 6698 6757 6809 6866 6883 6909 6930
6992 7040 7186 7277 7337 7358 7443 7552
7558 7571 7641 7666 7694 7714 7787 785»
7932 7948 7996 8035 8066 8068 8108 8289
8454 8845 8852 8854 9025 9296 9345 935»
9547 9613 9709 9864 9882 10083 10130 10138
10146 10260 10337 10353 10390 10566 10567 10587;
10622 10721 10926 10939 10943 10955 11108 11145
11185 11238 11351 11433 11500 11878 11943 12168'
12203 12215 12246 12307 12347 12655 12723 12880|
12909 13039 13069 13344 13429 13441 13465 13643'
13764 13772 13796 13901 13943 14040 14053 1416l(
14166 1429! 14321 14411 14743 14871 14909 14965
14992 15266 15297 15340 15375 15386 15414 15652
15684 15751 15795 15858 16071 16184 16197 16223
16327 16344 16490 16563 16575 16733 16765 16983
16994 17125 17151 17458 17538 17544 17607 17618
17767 17817 17845 17957 18032 18057 18085 18103
18.345 18357 18532 18586 18713 18755 18787 19047
19102 19216 19258 19392 19477 19527 19653 19738
19774 19916 19929 19997 19999 20069 20079 20268
20473 20512 20603 20743 20803
61
327
568
917
71
350
677
958
90
360
682
975
Nieten:
146 181
392
762
986
1066 1073 1105 1106
1195 1316 1321 1331
1461
427
764
994
1114
1339
1566
1464 1488 1529
1682 1687 1700 1709 1710
1771 1800 1809 1830 1852
1941 1953 1982 1985 2035
2200 2278 2'83 2306 2338
2498 2509 2543 2547 2548
2750 2763 2788 2809 2867
2998 3058 3068 3214 3282
3398 3414 3427 3443 3526
3612 3631 3697 3736 3855
3932 3938 3947 3973 3984
4018 4065 4145 4149 4158
4306 4308 4313 4314 4324
4406 4445 4470 4532 4537
4646 4666 4745 4771 48GO
4924 4935 4972 4974 5068
5130 5225 5«'27 5313 5317
5429 5437 5439 5516 5587
5729 5748 5750 5786 5820
5936 5969 5981 6045 6<M9
6141 6190 6211 6330 6332
6389 6425 6435 6438 6440
6537 6564 6576 6600 6610
6699 6705 6727 6744 6765
6832 6847 6906 6910 6926
7025 7062 7125 7141 7142
7207 7315 7322 7349 7370
7399 7407 7424 7429 7458
7556 7559 7590 7621 7635
7734 7752 7792 7825 7836
8006 8033 8080 8087 8148
8386 8415 8433 8449 8485
8639 8643 8647 8708 8720
8866 8868 8899 9073 9105
9496 9510 9522 9557 9559
9261 9279 9297 9301 9348
9690 9717 9720 9771 9889
10009 10015 10159 10212 10248
10272 10289 10310 10333 10351
10432 10490 10514 10527 10563
10686 10719 10748 10763 10775
10932 10978 11002 11036 11088
11189 11201 11215 11296 11258
11341 11346 11594 11623 11645
11825 11832 11856 11983 12030
12259 12261 12268 12315 12324
12402 12445 12448 12464 12473
12619 12632 12670 12716 12717
12888 12891 12997 13057 13058
13167 13196 13283 13328 13394
13526 13556 13681 13694 13708
13858 13864 13892 13929 13936
14008 14016 14019 14115 14132
14207 14214 14223 14224 14269
14310 14323 14325 14331 14356
14502 14518 14532 14623 14641
14839 14846 14855 14900 14924
14999 15006 15052 15082 15134
15254 15309 15327 15360 15372
15450 15483 15509 15579 15611
15704 15744 15757 15786 15830
15960 15991 15995 16035 16087
16247 16278 16284 16302 16325
16425
16446 16456 16506 16518 16521
16699 16749 16758 16773 16798
16928 16939 16946 17031 17059
17170 17295 17315 17345 17395
17437 17454 17473 17478 17490
17693 17729 17747 17750 17830
17964 18035 18075 18083 1S096
18141 18172 18190 18198 18199
18318 1 8348 18395 .18397 1 8482
18604 1 8656 18663 18710 18848
19088 19119 19120 19157 19221
19386 19429 19434 19437 19436
19580 19616 19683 19723 19750
19924 19925 19955 19967 19989
20075 20101 20119 20124 20125
20294 20297 20306 20312 20321
20407 20414 20421 20499 20511
20587 20588 20600 20607 20628
20726 20733 20825 20856 20916
Verbetering: 5e Klasse.
6242 m-z- 6342 met 70; 12774
m.z. 18883; 18220 m z. 8220
216
437
859
1036
1120
1374
1644
1717
1875
2084
2343
2556
2937
3308
3584
3869
3996
4189
4328
4593
4827
5076
5319
5619
5835
6071
6334
6443
6624
6776
6936
7187
7376
7463
7638
7864
8189
8574
8768
9109
9588
9382
9915
10257
10364
10595
10776
11096
11283
11725
12045
12348
12535
12724
13113
13426
13752
13189
14169
14287
14463
14653
14927
15138
15395
15624
15893
16175
16351
222
447
895
1059
1142
1434
1650
1720
1920
2133
2353
2583
2960
3371
3605
3878
3998
4196
4372
4631
4850
5109
5322
5692
5858
6106
6353
6446
6653
6808
6939
7195
7378
7476
7708
7912
8191
8620
8838
9185
9594
9393
9944
10368
10634
10907
11122
11313
11731
12166
12365
12536
12726
13119
13479
13762
13991
14181
14301
14468
14661
14930
15199
15399
15690
15912
16196
16354
16574 16641
16816 16838
17113 17120
17423 17431
17494 17516
17929 17933
18097 18100
18239 18269
18530 18543
18873 1S899
19322 19341
19458 19505
19765 19802
20030 20055
20198 20232
20356 20386
20535 20562
20629 20653
20918
13e Lijst:
m.z. 12794;
297
519,
898
1065
1172
1443
1659
1755
1928
2162
2390
2627
2997
3382
3610
3919
4012
4254
4385
4634
4865
5127
5405
5710
5867
6124
6354
6483
6690
6818
6952
7205
7390
7548
7712
7949
8252
8621
8851
9214
9646
9424
9961
10375
10681\
10920
11181
11325
11759
12229
12399
12599
12741
13131
13517,
1381H
13992
14202
14303
14498
14701'
14964
15253
15439
15695
15945
16236
16400
16690
16S88
17126
17433
17600
17934
18112
18306
18581
18902
19357
19572
19804
20061
20294
20394
20583
20684
18893
FAMILIETWIST TE ROTTERDAM.
Zondagavond laat heeft een jongmensch in
de Veerlaan te Rotterdam weer naar het mes
gegrepen en een tegenstander daarmede ern
stige verwondingen toegebracht. In het gezin
van de familie G. aan de Veerlaan heerscht»
den geheelen dag oneenigheid. 's Middags
was mejuffrouw G. door een scheepsbouwer
W. P. in 't H. mishandeld. De twee-en-twin-.
tigjarige zoon, de los-werkman J. G., die par
tij voor zijn moeder trok, werd bij den twist
aan de linkerhand verwond. Om op alle ge-
beurtelijkheden voorbereid te zijn, stak hii een
kleine, doch zeer scherpe dolk en een scheer
mes bij zich. Toen nu denzelfden avond om
halftwaalf uur in 't H. weer begon met ruzie
te maken, trok G. de dolk en verwondde In
't H. zoodanig aan de linkerduim, dat dit
lichaamsdeel in het ziekenhuis aan den Cool
singel moest geamputeerd worden. Boven
dien stak hij (ten scheepsbouwer met de dolk
in de borst. Wel liep de man hierdoor ern<
stige kwetsuren op, doch hij behoefde niet in
het ziekenhuis te worden opgenomen, j. G is
aan het bureau N^s^jj^de in bejuaoag «,t;;