1 Alkiraistii (milt de ramp van de r 101. Ns. 236 üiRéiri twse in dertigste Jaargang. engelsche lezingen. geen identificatie mogelijk. Hoeveel personen waren aan boord van de R 101 Dr. ECKENER ALS DESKUNDIGE UITGENOODIGD, HET HELIUM UITVOERVERBOD IN DE VER. STATEN EN DE RAMP VAN DE R 101. HET LUCHTVERKEER OP ONZE VLIEGVELDEN IN SEPTEMBER. ENGELAND—AUSTRALIË. AVIATRICE VERMIST. Binnenland 1930 Dinsdag ïOotober^ Luchtvaart Door een Engelsch agentschap werd he den een verklaring gepubliceerd van Holt, directeur van de Technische afdeeling voor de Luchtscheepvaartontwikkeling van het Britsche departement van Luchtvaart, be trekking hebbende op de oorzaak van net ongeluk met de R 101. Volgens dezen deskundigen staat het deh- nitief vast, dat de ramp door een breuk in het geraamte van het luchtschip werd ver oorzaakt en niet door weigeren der motoren. Men heeft op 8 K.M. afstand van de „laats van de ramp wrakstukken gevonden, welker aanwezigheid erop wijst, dat er reeds vijf of zes minuten voor het neerstorten iets met het luchtschip gebeurd m0^ f!jnp D^ wrakstukken dienen bijeengezameld en on- deSp?aineHoltdzou voorts sceptisch staan tegenover het door het Ministerie verstrekte ofTicieele totaalcijfer der slachtoffers. Het ministerie wijst er echter op, dat er zich vol gens de nominale lijst 54 personen aan boord lebben bevonden, van wie er 47 omgekomen Znn. Dat er blinde passagiers aan boord zouden zijn gekropen wordt onwaarschijn- ^Itwrfficieele kringen te Londen is men de cneening toegedaan, dat het voor het oogen blik niet mogelijk is een juiste meening te vormen omtrent de oorzaak van de ramp. In verband hiermede kon men tot dusverre evenmin beoordeelen in hoeverre de uit Frankrijk ontvangen berichten juist zijn, volgens welke het klemmen van de hoogte- toeren het stijgen onmogelijk gemaakt zou hebben, hetgeen de oorzaak van de ramp ge noemd werd. Dr. Huéo Eckener aan het woord. In een onderhoud met een persvertegen woordiger heeft dr. Hugo Eckener met be trekking tot het verongelukken van het tn- gelsche luchtschip R 101, het volgende ver- laikfkan mij slechts met een zeker voorbe houd over deze zaak uitlaten. Men schijnt echter als zeker te mogen aannemen, dat het luchtschip zeer laag gevlogen heeft. Voorts staat met stelligheid vast, dat de weersom standigheden ten tijde van de ramp zeer buiig waren, naar alle waarschijnlijkheid Tï 101 zwaar, ja zelfs buitengewoon zwaar geweest, toen de ramp plaate had. Onder de gegeven weersomstandigheden, kwam daarbij nog de zeer sterke gewich s- toename tengevolge van den £am1e- nenover staat weer, dat het luchtschip in de zes uren, gedurende welke het in de lucht is ï?wK tot 2* ton Stookolie heeft ver- iruikt, zoodat er nog een totale last van 7 of 8 ton overbleef, voorzoover deze niet door het ledigen van de waterballasttanks ver minderd werd. Het is echter moeilijk aan te nemen, dat men een zoo groote hoeveelheid waterballast reeds bij het begin van den tocht heeft willen loozen. Het is bekend, dat een luchtschip, dat tij dens buiig weder omlaag gedrukt wordt, slechts met zeer veel moeite op de vroegere hoogte kan worden gebracht. Indien het luchtschip wat vrijwel vaststaat zeer laag heeft gevlogen, is het gevaar natuur- liik zeer groot geweest en kon gemakkelijk een botsing met den grond plaatshebben, in dien onverwacht een heuvel of anderever- hooging voor den boeg opdook. Dat bij de botsing met den grond en daarop volgende beleediging van het stalen geraamte van het luchtschip een ontsteking van het gas en de brandstoffen mogelijk was van den beginn af duidelijk, want men herinnert het zich van tallooze vliegongevallen bij meen- drukking van het metalen geraamte ontstaan steeds vonken, waardoor de gassen der ui - stroomende benzine tot ontsteking kunnen k°Waarschijnlijk zou de omvang van de ca- tastrophe niet zoo groot zijn geweest als de romp niet met waterstofgas, doch met he lium gevuld was geweest. De Zeppelin-luchtschepenbouw zal door deze verschrikkelijke ramp niet van de wijs gebracht worden. Men zal zich tot taak stel- fen den luchtschepenbouw verder te ontwik kelen, steeds veiliger te construeeren. Gemeenschappelijke teraarde bestelling. Aangezien de meeste lijken niet geïdenti ficeerd kunnen worden heeft het ministerie van luchtvaart de bloedverwanten voorge steld de slachtoffers gemeenschappdrik te be- graven en wel in de nabijheid van Carding- fon. Op het graf zal dan een gemeerKchap- oeliike grafsteen worden opgericht. L>e ms nfn zullen vanuit Boulogne met de torpedo- „Tribune" n*?„r Eïïïï worden gebracht. In den haven van Dover en op het Victoriastation te konden zullen eerewachten worden opgesteld He^opbaren der kisten zal vooreerst in de v. estminster Abbey geschieden. Hoewel bet juiste aanta1 Pers™e"', zich aan boord heeft bevonden van het En getocht luchtschip R 101, hetwelk in den nacht van Zaterdag op Zondag bij Beauvau, verongelukt is, niet met zekerheid bekend ul bestaat er een sterk vermoeden, dat dit x moet hebben bedragen. Gelijk reeds g zijn de lijken der slachtoffers onherkenbaar verminkt en het zal tevens zeer moeilijk zijn met behulp van de verkoolde menselijke resten het aantal slachtoffers vast te stelle Van de gewonden is er intusscben een aa de gevolgen overleden, terwijl drie andere meiden dood worstelen. De Tel. schrijft over deze kwestie: Nog altijd is niet vastgesteld hoe de tegen strijd'ere opgaven over het aantal opvaren den van de R 101 moeten worden verklaard, Het ministerie van Luchtvaart bevestigt of ficieel, dat zich 54 personen aan boord heb ben bevonden en het acht het volstrekt uit gesloten, dat zich verstekelingen aan boord zouden hebben bevonden. Niettemin heeft men de overblijfselen gevonden van 47 op varenden, terwijl er acht personen gered werden (een hunner is later aan zijn ver wondingen bezweken), zoodat er dan 35 per sonen aan boord moeten zijn geweest. Commissie zal worden ingesteld. De Luchtvaartcommissie heeft vandaag onder voorzitterschap van den plaatsvervan- genden minister van luchtvaart Montague twee zittingen gehouden, die gewijd waren aan het vergaan van het luchtschip R 101. Besloten werd een commissie in te stellen, die tot taak zal hebben deze aangelegenheid te onderzoeken. De begindatum dier beraad slagingen staat nog niet vast. Volgens een aantal Berlijnsehe bladen heeft dr. Eckener van de Britsche regeering het verzoek ontvangen als deskundige oeel te nemen, aan de werkzaamheden der En- gelsch-Fransche commissie die belast is met net instellen van het onderzoek naar den on dergang der R. 101. Nien acht het zoo goed als zeker dat dr. Eckener deze uitnoodiging zal eccepteeren. Naar aanleiding van de ramp met het Brit sche luchtschip R 101 worden thans te Was hington definitieve stappen ondernomen, om te komen tot de opheffing van het verbod van den uitvoer van helium uit de Ver. Sta ten. Schiphol, de lucthhaven van Amsterdam, werd gedurende de maand September aan gedaan door 644 verkeersvliegtuigen der ge regelde luchtlijnen, 418 vliegtuigen van Le ger en Marine en 17 extra vliegtuigen, ter wijl 15 proefvluchten met vliegtuigen van de K.L.M. en andere luchtvaartmaatschappijen werden uitgevoerd. Tevens hadden er 25 vluchten plaats met vliegtuigen van de N.V. Nederlandsche Vliegtuigenfabriek „Fokker" en 66 vluchten met Pandervliegtuigen van de Nationale Luchtvaartschool. Het aantal pleziervliegers bedroeg 374 en het aantal bezoekers 5021. Waalhaven, de luchthaven van Rotterdam, werd gedurende die maand aangedaan door 229 verkeersvliegtuigen, 138 vliegtuigen van Leger en Marine, 59 vliegtuigen van de Na tionale Luchtvaartschool en verschillende particulieren. Bovendien werden op Waalhaven 34 proef- rond- en oefenvluchten uitgevoerd door ver keersvliegtuigen der K.L.M., 5 door andere maatschappijen, 261 door vliegtuigen der Nationale Luchtvaartschool en 16 door op Waalhaven gestationneerde militaire vlieg tuigen. Het aantal pleziervliegers bedroeg 50 en het aantal bezoekers 4631. Vlieger-officier Chabot en majoor Pick- horne zijn heden van Croydon gestart op een Dehaviland Puss Moth voor een poging een nieuw record EngelandAustralië te vesti gen. Zij stellen zich voor Australië in zeven dagen te bereiken door dag en nacht te vlie gen en beurtelings de controle te nemen. De route is verdeeld in negen etappes, waarvan de langste 1500 mijl is. Er heerscht hier ongerustheid over het uit blijven van mevr. Victor Bruce, die gister morgen uit Bushir vertrok voor Jask. Het laatst is haar machine gezien boven Henjam aan den Perzischen Golf. DREIGEND CONFLICT IN DE TYPOGRAFIE. Partijen weer aan de groene tafel? Zooals men weet dreigt er een conflict in het boekdrukersbedrijf, nu de onderhandelin gen over het 25 October as. afloopende col lectieve contract afgebroken zijn. De voornaamste wijziging, voorgesteld van de zijde der werknemers was die van loonsverhooging, gepaard met inkrimping van het aantal gemeenteklassen, hetgeen practisch neerkwam op een loonsverhooging van vijf cent per uur voor het geheele land (voor Amsterdam drie cent). De werkgevers hadden ook voorstellen o.a. het instellen van een onderzoek in hoeverre de daling der in dexcijfers aanleiding zou geven tot loons verlaging. Bij de onderhandelingen tusschen vertegenwoordigers van werkgevers en werk nemers werd van patroonszijde naar voren gebracht, dat de wereldcrisis den toestand zóó onzeker maakt, dat men geen verant woording op zich durfde nemen voor ver dere verbetering der arbeidsvoorwaarden. Het overleg werd toen afgebroken, daar de werknemers hun standpunt handhaafden. Of het nu tot een conflict zal komen? De toestand wodt in het orgaan van den Alg. Ned. Typografenbond al volgt geschetst: „Thans hebben over het geheele land huis houdelijke véfgaderingen der bondsafdeelin- gen plaats gehad, waarin de leden ingelicht zijn over hetgeen vermoedelijk te wachten staat. De patroons wenschten niet alleen niets toe te zeggen, ddch kwamen met tegeneischen die onzerzijds voor geen discussie vatbaar bleken. Men kan nu twee dingen doen. Eer stens, het contract stilzwijgend laten aHoo- pen en verder zonder eenige overeenkomst aan den arbeid te blijven, of te overwegen, in hoeverre door een algemeene werkstaking voorwaarden van de patroons zouden zijn af te dwingen. Het eerste zou eenvoudig zot zijn, zoodat alleen het tweede overbleef. Dat konden onze leden ook wel begrijpen, zon der dat het hun ook nog eens extra zou be hoeven te worden gezegd. Wat op de huishoudelijke vergaderingen besproken is, ging dan ook niet om het be- toogen van de noodzakelijkheid om op bevel van de leiding het werk neer te leggen, doch wel om nogmaals de motieven daartoe breed te ontvouwen en tevens al vast 4e eerste con signes aan te geven". ïeA bovenstaande (Graf. Weekblad, 1 October), omdat van belang „urukkersweekblad (4 October), orgaan der Federatie van Werkgevers in het Boekdruk kersbedrijf. Daarin schrijft de heer K(ort- J.lgder 0 h" bare eischen on middellijk m te trekken mits de werknemers- organisat.en van haar kant hetzelfdeTen Partijen kunnen dan opnieuw samenko mea. Alles van weerskanten bezien, des noods het thans vigeerende contract met een zekeren tijd verlengen en aan de groene tafel doen hetgeen goeden onderhandelaars past, n.1. trachten door wederzijdsch begrijpe£ de' dreigende moeilijkheden op te lossen" Wij hebben, zoo zegt de heer K., deze dui delijke verklaring vooraf niet ter goedkeu- nng aan onze mede-leden van het Algemeen Hoofdbestuur kunnen voorleggen, maar mee- nen de verantwoordelijkheid er voor op ons te kunnen nemen r Op een otnonwonden antwoord wordt aan gedrongen. REGEN MAKEN Men schrijft aan het Neder!. Correspon dentiebureau m Den Haag: Vanmiddag zijn te Scheveningen de proe ven voor het neerslaan van wolken herhaald Te kwart voor vier verschenen boven de Pier twee F VUI-vliegtuigen van de K. L. M en een driemotorig vliegtuig van de Lucht- vaartafdeeling, beladen met ondergekoeld ij« D«e toestellen werden begeleid door een jager-verkenner van de Luchtvaartafdeeling bestuurd door kapitein Van Weerden Poel man. In de vliegtuigen van de K. L. M be rustte de leiding bij luitenant Visch en luite nant Van Giessen, en in het driemotorige vliegtuig van de L.A. bij luitenant Coenen. De vliegtuigen zetten koers in Z.W. rich ting boven de Noordzee. Nadat het uit strooien boven een der groote regenwolken was begonnen, zagen de op de Pier aanwe zigen boven de zee in de richting Katwijk een grooten regenboog verschijnen, die geduren de 10 minuten zichtbaar bleef. Dit is een be. wijs dat de door de zon beschenen welk boven zee in neerslag is overgegaan. Nog werden verschillende andere wolken getroffen. Reeds tijdens de demonstratie kwamen ver schillende berichten binnen omtrent gevallen regen. Dengenen, die hieromtrent nauwkeu rige mededeelingen kunnen doen, wordt ver- zocht den heer A. Veraart, Kerklaan 41, Rijs- (Z -H.), hiervan in kennis te stellen. AI™1"?? in a s' voorjaar in Nederl. Oost-Indie proefnemingen te houden, wil de neer Veraart nog eenmaal in Nederland de- roonstreeren, zoodra hij de beschikking kan 'krijgen over eenige der nieuwe groote drie- motonge toestellen, welke door de Fokker fabrieken voor de K. L. M., resp. de K. N. I L. M., worden gebouwd. Dit zal echter in geen geval voor 1 Maart 1931 zijn. VROUW IN BRAND GERAAKT. de brandwonden overleden. Bij het aansteken van een gasstel in een woning aan de Papegaaienstraat te Rotter dam is een doekje in brand gekomen. Bij het wegnemen van het brandende doekje hebben de kleeren van de zestigjarige bewoonster vlam gevat. Buren hebben de vrouw ge holpen, waarna zij per auto van den G G. D naar het ziekenhuis aan den Coolsingel is vervoerd, waar ze na eenige uren aan de bekomen verwondingen is overleden. EEN PSYCHOPAAT OP STAP. Een paard meegenomen en ver kocht. Het paard, dat op 22 Sept. ontvreemd is uit een stal aan de Veemarkt te Amsterdam is door een rechercheur in besLag genomen bij een vrachtrijder, wonende in de gemeente Vries (Dr.) In verband met dezen diefstal is m t psychopaten-asyl te Leiden, alwaar hij Wordt verpleegd, gehoord een 24-jarige man die het paard op de veemarkt te Groningen had verkocht. Gebleken is dat deze man in derdaad het paard had gestolen tijdens een van de perioden, dat hij uit het asyl te Leiden ontvlucht was. Een van de psychopathische afwijkingen van den dader is juist zijn zwak voor diefstallen van paarden! FORD OVER ONS LAND. „Mr Ford is eigenlijk op een pleizier- reis; daarom heeft hij niets bestudeerd en evenmui voelt hij er iets voor de pers te ontvangen. Bovendien is hii er* ver moeid. Maar Sir Percival Perry zal u gaarne ontvangen." Deze boodschap kregen wii zee-t rlp Telg. Zaterdagmiddag iiT'wefmari '°e.n de heeren, die aan de lunch, aange boden door mr. Ford, hadden déelgeno men, groepsgewijs in de hal bijeen ston- De vermoeide man had juist nog eeni- ge handen gedrukt en wipte de traD on bi.i twee treden tegelijk Sir Percival Perry, de voorzitter van den raad van commissarissen van alle J"™peesche Fordmaatschappijen, ves- n,r Fnrrin0g 6603 0"Ze aandaCht op, dat wpi'w i P eln .^ntiereisje was, van welke gelegenheid hij gebruik maakte hier en daar een kijkje te nemen. Zelf is ^inmnsfm08nerSZ1JdVan Nederlandsehe afkomst en daarom heeft hij thans voor de eerste maal in zijn leven ons land be zocht. Zijn indruk is, dat Nederland veel grootere mogelijkheden voor de auto- consumptie en auto-productie biedt dan hij oorspronkelijk had gedacht. Vandaar dat hij thans reeds plannen koestert voor de uitbreiding der fabriek welke te Rotterdam aan het Marconiplein in aanbouw is, al staat van deze uitbreiding op het oogenblik nog niets vast. Groote oogen heeft mr. Ford opgezet over onze kanalen, waarlangs men goe deren vervoert met een snelheid van 4 tot o mijl per uur! „Gooi de waterwegen dicht en maak er autowegen van!" zou hij den Hollanders wel willen toeroepen. Dat men voor overzeesche verbindin gen van den weg te water gebruik maakt, is nu eenmaal onvermijdelijk. Voor biaseolApdjsch verkeer acht hjj den waterweg uit den booze. En in zijn gedachten ziet hij al onze kanalen ge dempt en voorzien van een effen weg dek, waarlangs de vrachtauto's, de bus sen en de personenauto's snorren. En toen men hem op de bezwaren wees, zei- de hij: ,,'t Is nuttig en noodig en dus moet het gebeuren." Als man van de daad kan hij zich niet indenken, dat men de moeilijkheden niet zal overwin nen om datgene te bereiken, dat eisch van de practijk is geworden. De groote stoompont bij den Moerdijk vond hij prachtig. Onmiddellijk zat hij in de machinekamer en hij was vol be wondering voor de technische construc tie. Maar het feit, dat èn bij Moerdijk èn bij Zwijndrecht van een pontveer ge bruik werd gemaakt, ontlokte hem de verwenderde vraag „waarom hier geen bruggen waren". „Wat doen ze toch met al dat water en waarom gooien ze het niet dicht?" zoo vroeg hij herhaaldelijk. Aan den anderen kant was hij vol lof over de werf Wilton-Feyenoord en den bouw van een nieuwe voortstuwingsme thode in het vrachtschip „Kota Agoeng" van den Rotterdamschen Lloyd". Dat was een staaltje van durf, dat ten zeerste in zijn smaak viel. En hij noemde onze scheepsbouwmeesters vooruitstrevende personen. Hoe het verdere bezoekprogram was samengesteld kon nog niet medegedeeld worden. „Want," zoo zeide men, „de moeilijkheid bij mr. Ford is, dat je nooit vooruit weet wat hij doen zal." DE EERSTE NACHTTREINEN. De eerste nachttreinen naar Groningen en xMaastricht (tot Utrecht gecombineerd; de reizigers voor Maastricht moeten te Utrecht overstappen) zijn om achttien minuten na middernacht van Amsterdam C.S. vertrok ken. Er gingen mede acht passagiers derde en twee in de tweede klasse, een van deze beiden was een dame. Acht reizigers hadden Groningen, twee Maastricht als plaats van bestemming. De eerste klas trok geen liefhebbers. Bij het vertrek waren aanwezig de chei van de post-expeditie C. S., de heer H. van de Poll, de heeren Oudenhoven, adjunct inspecteur, en Lok, referendaris, van de in spectie der spoorwegpostkantoren te Utrecht. De beide laatstgenoemde heeren maakten de reis naar Utrecht mede. Het vertrek uit Rotterdam. Ook tien reizigers. Gisteravond zijn de eerste nacht reizigers voor Groningen en Maastricht met den trein van 0.05 van het station Delftsche Poort ver trokken. Voor dezen eersten nacht waren er reeds vrij veel passagiers voor de tweeper sonenwagens een derde klasse rijtuig en een rijtuig voor eerste en tweede klasse die de nachtelijke reis aanvaardden. In het geheel zijn tien reizigers van het station D. P. vertrokken. Een enkele maakte het zich zoo behagelijk mogelijk en men zag reeds hier en daar een reiziger aanstalten maken om den nacht slapend te kunnen door brengen. Het personeel op het station was zeer tevreden over de opkomst van passagiers, maar niet minder over het aantal goederen dat vervoerd moest worden. Men vermoedt dat in den loop van den tijd voor dezen trein een zeer groote aanvraag zal komen, zoo sterk zelfs dat binnenkort de trein te groot zal worden, zoodat beperkende bepalingen noodig zullen worden. In den postwagen wer den tientallen postzakken binnengebracht In dezen trein waren wagens voor Maas tricht en Groningen en voor Oldenzaal, Hen gelo, Leeuwarden. OPENING VEILINGGEBOUW TE DEN BRIEL. Morgenmiddag zal door notaris L. P. v. d. Brink te Brielle het nieuwe veilinggebouw voor de Coöp. Brielsche Groenten- en Fruit veiling worden geopend. Het gebouw heeft een oppervlakte van 1600 M2. en behoort tot een der grootste overkappingen in ons land. DIEFSTAL VAN 12000 GULDEN. Door of van loopjongen. Een 14-jarige jongen, werkzaam bij een effectenkantoor aan de Keizersgracht te Am sterdam, werd gistermorgen uitgezonden om geld te innen. Hij stapte daarvoor op zijn fiets. Toen hij zijn boodschappen gedaan had en ongeveer 12000 gulden had geïnd, stalde hij zijn kar retje in de buurt van het kantoor en liet de tasch met het geïnde bedrag aan de fiets hangen. Vervolgens ging hij voor zichzelf een bood schap doen. Toen hij daarvan terugkeerde, heeft hij de tasch van het rijwiel genomen en is ermee naar het kantoor gegaan. Bij ope ning van den tasch bleek het geld te zijn verdwenen. De politie, die van de zaak in kennis werd gesteld, heeft het jongemensch mee naar het bureau genomen en voorloopig vastgehouden. Het is op het oogenblik niet bekend, of het geld in de fietsenbewaarplaats is wegge nomen, of dat de jongen zich aan diefstal heeft schuldig gemaakt. ONEERLIJKE REIZIGERS. Bij een grossiersfirma te Den Haag, die verschillende reizigers in vasten dienst heeft, werd dezer dagen fraude ontdekt. Een onder zoek bracht aan Let licht, dat een 45-jarige reiziger in den loop der laatte jaren ten na- deele dezer firma verduistering moet hebben gepleegd tot een bedrag van ongeveer 3750. Tijdens het onderzoek is gebleken, dat ook een andere reiziger dezer firma, een 38-jarige man, verduistering van gelden op zijn ge weten heeft en wel tot een bedrag van onge veer 1800 ten nadeele der N.V. Ook hij moet deze verduistering in den loop van en kele jaren hebben gepleegd. De politie heeft beiden aangehouden. DE WERKLOOSHEID TE HELMOND. Te Helmond neemt de werkloosheid toe. Thans zijn aan de textielfabrieken van de fa. Diddens Van Asten wederom 40 werklie- den, wevers en spinners, ontslagen tegen Zaterdag a. Op de arbeidsbeurs staan op het oogenblik 650 werklieden ingeschreven. Oor; in de bouwbedrijven neemt de werkge- sbgjc al. rfT (NIET omCIEEL) 4S4« STAATSLOTERIJ Trekking van Dinsdag 7 October 193* Se KLASSE. 14e UJST Hooge Pril zes: 13663 ƒ26000 20611 ƒ5000 6041 10658 11022 15246 ƒ1000 397 4042 ƒ400 1403 3036 3351 7648 9450 15094 15977 20111 ƒ200 379 2068 8052 8860 10197 12101 12749 14887 17920 18407 18725 ƒ100 Prflzeo van 1%. 66 127 175 243 303 341 416 695 731 777 780 937 1003 1021 1247 1250 1267 1300 1371 1449 1624 1796 1843 1960 2041 2050 2112 2138 2319 2385 2454 2497 2519 2537 2559 2765 2778 2781 2895 2949 2952 2977 16216 15396 550 1050 1704 2240 2658 3138 3203 3341 3393 3422 3479 3499 3606 3702 3704 3742 3749 3803 3840 3841 3847 3863 3879 4178 4279 4301 4556 4635 4756 4765 4970 5142 5314 5328 5339 5359 5387 5451 5465 5473 5501 5645 5732 5764 5855 5897 6080 6316 6327 6385 6473 6494 6669 6679 6697 6698 6757 6809 6866 6883 6909 6930 6992 7040 7186 7277 7337 7358 7443 7552 7558 7571 7641 7666 7694 7714 7787 785» 7932 7948 7996 8035 8066 8068 8108 8289 8454 8845 8852 8854 9025 9296 9345 935» 9547 9613 9709 9864 9882 10083 10130 10138 10146 10260 10337 10353 10390 10566 10567 10587; 10622 10721 10926 10939 10943 10955 11108 11145 11185 11238 11351 11433 11500 11878 11943 12168' 12203 12215 12246 12307 12347 12655 12723 12880| 12909 13039 13069 13344 13429 13441 13465 13643' 13764 13772 13796 13901 13943 14040 14053 1416l( 14166 1429! 14321 14411 14743 14871 14909 14965 14992 15266 15297 15340 15375 15386 15414 15652 15684 15751 15795 15858 16071 16184 16197 16223 16327 16344 16490 16563 16575 16733 16765 16983 16994 17125 17151 17458 17538 17544 17607 17618 17767 17817 17845 17957 18032 18057 18085 18103 18.345 18357 18532 18586 18713 18755 18787 19047 19102 19216 19258 19392 19477 19527 19653 19738 19774 19916 19929 19997 19999 20069 20079 20268 20473 20512 20603 20743 20803 61 327 568 917 71 350 677 958 90 360 682 975 Nieten: 146 181 392 762 986 1066 1073 1105 1106 1195 1316 1321 1331 1461 427 764 994 1114 1339 1566 1464 1488 1529 1682 1687 1700 1709 1710 1771 1800 1809 1830 1852 1941 1953 1982 1985 2035 2200 2278 2'83 2306 2338 2498 2509 2543 2547 2548 2750 2763 2788 2809 2867 2998 3058 3068 3214 3282 3398 3414 3427 3443 3526 3612 3631 3697 3736 3855 3932 3938 3947 3973 3984 4018 4065 4145 4149 4158 4306 4308 4313 4314 4324 4406 4445 4470 4532 4537 4646 4666 4745 4771 48GO 4924 4935 4972 4974 5068 5130 5225 5«'27 5313 5317 5429 5437 5439 5516 5587 5729 5748 5750 5786 5820 5936 5969 5981 6045 6<M9 6141 6190 6211 6330 6332 6389 6425 6435 6438 6440 6537 6564 6576 6600 6610 6699 6705 6727 6744 6765 6832 6847 6906 6910 6926 7025 7062 7125 7141 7142 7207 7315 7322 7349 7370 7399 7407 7424 7429 7458 7556 7559 7590 7621 7635 7734 7752 7792 7825 7836 8006 8033 8080 8087 8148 8386 8415 8433 8449 8485 8639 8643 8647 8708 8720 8866 8868 8899 9073 9105 9496 9510 9522 9557 9559 9261 9279 9297 9301 9348 9690 9717 9720 9771 9889 10009 10015 10159 10212 10248 10272 10289 10310 10333 10351 10432 10490 10514 10527 10563 10686 10719 10748 10763 10775 10932 10978 11002 11036 11088 11189 11201 11215 11296 11258 11341 11346 11594 11623 11645 11825 11832 11856 11983 12030 12259 12261 12268 12315 12324 12402 12445 12448 12464 12473 12619 12632 12670 12716 12717 12888 12891 12997 13057 13058 13167 13196 13283 13328 13394 13526 13556 13681 13694 13708 13858 13864 13892 13929 13936 14008 14016 14019 14115 14132 14207 14214 14223 14224 14269 14310 14323 14325 14331 14356 14502 14518 14532 14623 14641 14839 14846 14855 14900 14924 14999 15006 15052 15082 15134 15254 15309 15327 15360 15372 15450 15483 15509 15579 15611 15704 15744 15757 15786 15830 15960 15991 15995 16035 16087 16247 16278 16284 16302 16325 16425 16446 16456 16506 16518 16521 16699 16749 16758 16773 16798 16928 16939 16946 17031 17059 17170 17295 17315 17345 17395 17437 17454 17473 17478 17490 17693 17729 17747 17750 17830 17964 18035 18075 18083 1S096 18141 18172 18190 18198 18199 18318 1 8348 18395 .18397 1 8482 18604 1 8656 18663 18710 18848 19088 19119 19120 19157 19221 19386 19429 19434 19437 19436 19580 19616 19683 19723 19750 19924 19925 19955 19967 19989 20075 20101 20119 20124 20125 20294 20297 20306 20312 20321 20407 20414 20421 20499 20511 20587 20588 20600 20607 20628 20726 20733 20825 20856 20916 Verbetering: 5e Klasse. 6242 m-z- 6342 met 70; 12774 m.z. 18883; 18220 m z. 8220 216 437 859 1036 1120 1374 1644 1717 1875 2084 2343 2556 2937 3308 3584 3869 3996 4189 4328 4593 4827 5076 5319 5619 5835 6071 6334 6443 6624 6776 6936 7187 7376 7463 7638 7864 8189 8574 8768 9109 9588 9382 9915 10257 10364 10595 10776 11096 11283 11725 12045 12348 12535 12724 13113 13426 13752 13189 14169 14287 14463 14653 14927 15138 15395 15624 15893 16175 16351 222 447 895 1059 1142 1434 1650 1720 1920 2133 2353 2583 2960 3371 3605 3878 3998 4196 4372 4631 4850 5109 5322 5692 5858 6106 6353 6446 6653 6808 6939 7195 7378 7476 7708 7912 8191 8620 8838 9185 9594 9393 9944 10368 10634 10907 11122 11313 11731 12166 12365 12536 12726 13119 13479 13762 13991 14181 14301 14468 14661 14930 15199 15399 15690 15912 16196 16354 16574 16641 16816 16838 17113 17120 17423 17431 17494 17516 17929 17933 18097 18100 18239 18269 18530 18543 18873 1S899 19322 19341 19458 19505 19765 19802 20030 20055 20198 20232 20356 20386 20535 20562 20629 20653 20918 13e Lijst: m.z. 12794; 297 519, 898 1065 1172 1443 1659 1755 1928 2162 2390 2627 2997 3382 3610 3919 4012 4254 4385 4634 4865 5127 5405 5710 5867 6124 6354 6483 6690 6818 6952 7205 7390 7548 7712 7949 8252 8621 8851 9214 9646 9424 9961 10375 10681\ 10920 11181 11325 11759 12229 12399 12599 12741 13131 13517, 1381H 13992 14202 14303 14498 14701' 14964 15253 15439 15695 15945 16236 16400 16690 16S88 17126 17433 17600 17934 18112 18306 18581 18902 19357 19572 19804 20061 20294 20394 20583 20684 18893 FAMILIETWIST TE ROTTERDAM. Zondagavond laat heeft een jongmensch in de Veerlaan te Rotterdam weer naar het mes gegrepen en een tegenstander daarmede ern stige verwondingen toegebracht. In het gezin van de familie G. aan de Veerlaan heerscht» den geheelen dag oneenigheid. 's Middags was mejuffrouw G. door een scheepsbouwer W. P. in 't H. mishandeld. De twee-en-twin-. tigjarige zoon, de los-werkman J. G., die par tij voor zijn moeder trok, werd bij den twist aan de linkerhand verwond. Om op alle ge- beurtelijkheden voorbereid te zijn, stak hii een kleine, doch zeer scherpe dolk en een scheer mes bij zich. Toen nu denzelfden avond om halftwaalf uur in 't H. weer begon met ruzie te maken, trok G. de dolk en verwondde In 't H. zoodanig aan de linkerduim, dat dit lichaamsdeel in het ziekenhuis aan den Cool singel moest geamputeerd worden. Boven dien stak hij (ten scheepsbouwer met de dolk in de borst. Wel liep de man hierdoor ern< stige kwetsuren op, doch hij behoefde niet in het ziekenhuis te worden opgenomen, j. G is aan het bureau N^s^jj^de in bejuaoag «,t;;

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1930 | | pagina 9