POSTCODE Aspirin V REQUIEM-MIS VAN PASTOOR UNOBOUW 80 VEETEELT, Binnenland I»E ïvovnitiv VAX KM VEITOIRSAGKITjl. eenig op de wereld Kerk en school Rechtszaken luchtvaart De ondergang van de R 101. ONS ALLER VRIEND gaat trouw van deur tot deur in weer en wind vaak slechts voor een onnoozel druk werkje. Hoe licht dreigde hem dan ook niet een ver koudheid met alle gevolgen, als hij niet bijtijds Aspirin-^g, Tabletten zou nemen. f c. Lat op dan oranja band an hat Bayarkruis. Prlji 75 cis. EGMOND AAN DEN HOEF. J Veengrond in de Duinstreek. Naar wij vernemen zijn de werkzaamhe den voor den bouw van het Carmelitessen klooster te Wimmenum tijdelijk stopgezet, omdat men door de draineering van het ter rein tot de ontdekking kwam, dat op een diepte van ongeveer 4 M. een veenlaag van 'f>lm. 40 cM. lag l De mogelijkheid bestaat thans, dat geheid «al moeien worden. Naaicursus. oprichting van een naai- en knlpcur ,sus in hotel „De Drie Egmonden" door het ■E.N.S.A.I.D. Instituut zal niet doorgaan, 'daar de dames, die deze taak op zich had den genomen, er niet in geslaagd zijn een voldoend aantal leden te vinden, om tot op richting van den cursus te kunnen over gaan. Diefstal Op Dinsdag, den 3en kennisdag in het dorp Egmond-Binnen, werd een bedrag van j50 gulden ontvreemd uit de woning van den lieer Mooij. Het geld werd genomen uit een /jas, die in een kast hing. De gemeenteraad van Amsterdam heeft benoemd tot gewoon hoogleeraar in de ont leedkunde prof. dr. M. W. Woerdeman te Groningen. Prof. dr. J. G. Sleeswijk is van zijn studiereis door Noord-Amerika hier te lande teruggekeerd en zal morgen zijn colleges hervatten. In het groot auditorium van het aca demiegebouw aan het Rapenburg te Leiden heeft prof. dr. J. J. L. Duyvendak, benoemd tot hoogleeraar in het Chineesch aan de rijks universiteit aldaar, gistermiddag zijn ambt aanvaard met een rede over Historie en Con fucianisme. CATECHISATIES TE KOEDIJK. De catechisaties der herv. gem. te Koedijk zullen Vrijdag a.s. door ds. Baar weer aan gevangen worden. DE JONG. Hedenmorgen 7 uur werd in de parochie kerk te Heiloo een plechtige Requim-mis op gedragen voor wijlen pastoor B. r. de Jong, oud-pastoor der parochie. Aan het stemmig in rouwfloers gestoken hoofdaltaar, dat baadde in een zee van was licht, droeg pastoor van Meeuwen de mis op. Ook de kansel, waarvan de overledene vele malen zijn priesterlijk en vaderlijk woord to* de parochie richtte, was in rouwfloers gesto ken. Het meest treffende was, trots het vroege uur, de goed bezette kerk, waarvan velen tot de H. Tafel naderden en allen een gebed voor den oud-pastoor hebben gestort. Het parochiaal zangkoor, onder leiding van den heer P. C. Overtoom, voerde de liturgische gezangen uit, terwijl de heer R. Kuiper stem mingvolle orgelmuziek gaf. De daad van piëteit voor pastoor van Meeuwsen van zijn beminde voorganger, werd op hoogen prijs gesteld. DE MOORD OP DEN HEER LANS. De veroordeelde in cassatie. De vroegere procuratiehouder, die Maan dag j.1. door het Haagsche gerechtshof is veroordeeld tot twintig jaren gevangenis straf, wegens doodslag op zijn patroon Lans in diens kantoor aan den Oostzeedijk te Rotterdam en wegens valschheid in geschrif te en verduistering, meermalen gepleegd, heeft tegen dit arrest cassatie aangeteekend. DOODELIJK ONGELUK. De rechtbank te Rotterdam heeft uitspraak gedaan in de zaak betreffende het auto-on geval op het kruispunt MeentGedempte Binnenrotte in den nacht van 2 op 3 Maart j.1., waarbij de echtgenoote van den heer Schnitzler bekneld tusschen den pijler van de spoorwegviaduct en een van de auto's, tengevolge waarvan zij zoo zwaar werd ver wond," dat zij tijdens het transport naar het ziekenhuis is overleden. De', beide chauffeurs van de auto's hebben terechtgestaan wegens het aan hun schuld te wijten hebben, dat mej. Schnitzler was over leden en twee mannen verwondingen waren toegebracht. De rechtbank veroordeelde den eenen chauffeur tot drie en den andere tot twee maanden hechtenis, beiden met ontzegging fvan de bevoegdheid om motorrijtuigen te be sturen voor den tijd van 1 jaar. DOODSLAG OP ZIJN ECHTGENOOTE. Maandag 13 Ocober a.s. zal voor het ge rechtshof te Den Bosch, na verwijzing door den Hoogen Raad der Nederlanden, worden behandeld de strafzaak tegen M. B., koop man te Den Haag, wegens doodslag, ge pleegd op zijn echtgenoote, veroordeeld tot vijf jaar gevangenisstraf. RUSSISCHE TARWE. De Holl. Mij. van Landbouw heeft beslo ten, het Kon. Ned. Landbouw Comité te wij zen op den invoer van Russische granen en de wijze, waarop hierbij de wereldmarktprijs wordt gedrukt. Het Ilbl. wijst er hierbij op, dat een Ne- derlandsche meelfabriek 13.000 ton Russi sche tarwe, dat is dus 2 van onzen tota len tarwe-invoer in het afgeloopen jaar, beeft gekocht. DUITSCHLANDS AARDAPPEL OOGST. Het totaal van den Duitschen aardappel oogst (vroege inbegrepen) wordt thans offi cieel geschat op 44.3 millioen ton, tegen rond 40 millioen to nvorig jaar. Het is thans het beste aardappeljaar na den oor log, ja zelfs nog iets beter dan het buitenge woon overvloedige aardappeljaar 1913. Nog steeds komen er berichten binnen over het vergaan van de R 101 en verschillende bladen geven nog bijzonderheden. Zoo lezen we het volgende in de N.R.Crt.: Is er toch een vrouw onder de slachtoffers? Al'le gevondenen, meldt de correspondent van de Daily Telegraph nog uit Beauvais, zijn mannen, en dit stelt het gerucht, dat er een vrouwelijke passagier aan boord ge weest zou zijn, terzijde. Daar volgens den correspondent van de Daily Sketch de Fransche autoriteiten zeil hadden verzekerd, dat er 47 lijken ge; vonden waren en dat een daarvan hei lijk van een vrouw of van een meisje was, en daar dan ook met bijzonderen nadruk wordt vermeld, dat dicht bij1 het lijk kantwerk en vrouwenkleeren gevonden zijn, lijkt de verzekering van den correspondent der Daily Telegraph nog niet bijzonder treffend. Een aanklacht. De Daily Mail citeert uit de Bedford Record een artikel, getiteld „Aanklacht", waarin dit blad schrijft, dat de ramp de ang stige voorgevoelens van velen bevestigd heeft, die zich over de te snelle uitvoering der wijzigingen en de al te vluchtige voorberei dingen tot den tocht ongerust hadden ge maakt. Toen de R 101 van haar onbevredi- genden proeftocht terugkeerde, stond één ding vast: n.1. dat de neus gezakt was. Toen het schip Zaterdag vertrok, was iedereen getrof fen door de moeilijke stijging, en de noogte waarop het koerste. Naar het schijnt heeft het ook niet aan waarschuwingen aangaande het weer ontbro ken. Velen wisten dat het schip niet behoor lijk beproefd was, en dat tenminste één motor niet in orde was. Ook wist men dat het zwaar geladen was. Tot voor kort ging men altijd uit van de gedachte, dat de R 101 een experiment was, en dat er dus niets overhaast mocht worden. Op het critieke moment, toen de voornaams:-: proef geschieden moest, heeft men dit echter uit het oog verloren. Blijkbaar vraagt het blad van de plaats waar de R 101 thuis be hoorde, zich af, of Lord Thomson's belofte aan MacDonald om den 20sten terug te zijn, met de overhaasting in verband kar: gestaan hebben. Volgens dit blad, is de R 101 onnoodig opgeofferd aan gebrek aan voorzorg, zoo al niet aan improvisatie. De te praal stelling der dooden. De Westminster Hall, waar de dooden te praal gesteld zullen worden, is een van de voornaamste middelpunten der Engelsche ge schiedenis. Het oorspronkelijke gebouw dat van het parlementsgebouw deel uitmaakt, is in 1009 voltooid en is eeuwen lang de zetel van het opperste gerechtshof van Engeland geweest. Later is de hal een enkele maal bij plech tige aanleidingen gebruikt. Vrijdag zal in den St. Paul een rouwdienst worden gehouden, waarbij de prins van Wales den Koning zal vertegenwoordigen. Op het St. Mary-kerkhof te Cardington zullen de dooden in een gemeenschappelijk graf begraven worden. Alle betrekkingen van de slachtoffers heb ben hiertoe hun toestemming gegeven. Een telegram van MacDonald aan Tardieu. MacDonald heeft het volgende antwoord aan Tardieu, den Franschen minister-presi dent, gezonden: „Gij en het Fransche volk hebt ons waarlijk getoond dat onze smart ook de uwe was. De edelmoedige eerbewijzen die gij Maandag gebracht hebt, worden door de families van de slachtoffers innig gewaar deerd en hebben de geheele natie met diepe erkentelijkheid vervuld. „Uit naam van de regeering dank ik u van heeler harte". Dr. Eckener naar de begrafe nis der slachtoffers. De Lokal Anzeiger verneemt uit Fried- richshafen, dat kapitein von Schiller meege deeld heeft, dat dr. Eckener aan de rouw- plechtigheden voor de slachtoffers van de ramp met de R 101 zal deelnemen. Vergane luchtschepen. Engeland is met zijn luchtschepen niet ongelukkiger geweest dan andere landen, zoo vertelt het blad verder. Integendeel, an dere landen zijn nog zwaarder getroffen. Duitschland, de pionier op het gebied van luchtscheepsbouw, heeft vóór den oorlog niet minder dan acht Zeppelins verloren en in den oorlog werden er in één nacht alleen vijf door een storm vernield. Een ander werd in vlammen gehuld boven Londen neer geschoten. Drie menschen kwamen om toen het Ame- rikaansche luchtschip van kapitein Love- laee op de Fransch-Britsche tentoonstelling in 1908 vernield werd. In 1919 verloren de Vereenigde Staten niet minder dan drie luchtschepen van het half stijve stelsel. Elf menschen lieten daarbij het leven, honderd werden gewond. Weer een luchtschip van dit stelsel werd in 1921 ver nietigd en het volgende jaar nog een, de Ro- rna, die van Italië overgenomen was. Het werd door den wind weggevoerd en 34 menschen kwamen om. In 1923 en 1924 ver loor Amerika er weer twee, het volgende jaar werd de beroemde Shenandoah door een storm verwoest (14 dooden). De Franschen verloren hun eerste lucht schip in 1909, waarbij de vier opvarenden omkwamen, en in 1923 verdween de Dixmui- de in een storm bij Sicilië (54 dooden). Italië is ook heel ongelukkig geweest. De Stad Milaan ontplofte in 1914 (één doode en 40 gewonden). Een tweede luchtschip ont plofte in 1922 en twee jaar geleden viel de reusachtige Italia op het ijs in de Poolzee te pletter. Zeven leden van oe bemanning kwa men om. Japan heeft sedert den oorlog twee lucht schepen verloren en in 1914 verging een Rus sisch militair luchtschip. Engeland heeft vóór den oorlog twee luchtschepen verbeurd, de Nulli Secundus en de Gamma. Er verloor niemand het leven bij. In 1919 werden negen man gedood, toen een Britsch luchtschip van het half stijve stelsel door den bliksem getroffen werd. De R 34 werd nadat zij naar Amerika en terug was geweest, in een storm vernield. Niemand kwam hierbij om. De R 38 brak bo ven de Humber in tweeën (44 dooden). De plechtigheden te Beauvais. Overbrenging van het stoffelijk over schot der tlachtcffers. De Parijsche correspondent van de Haag sche Courant die zich naar Beauvais heeft begeven, schrijft van daar: Een trieste nacht van regen en windvlagen. Het is precies vier uur, wanneer onze wagen start en over ce verlaten banlieue-boulevards een uitweg zoekt naar de route nationale, richting Beauvais. Trieste besogne. Want men moge in dit vak, waarin men eiken dag iets nieuws beleeft, waarin men zich zoo dikwijls buigt over menschelijke misère, murw worden en in de vele triestheden slechts het „vak" met al zijn inconveniënten zien, toch zijn er momenten, dat men zich niet los kan maken van de omstandigheden, van het droeve schouwspel, dat men u toont. En zoo is het dezen nacht gesteld. We zijn met z'n vieren. Vier journalisten, die jarenlange practijk achter zich hebben, die dezelfde on verschilligheid van een begrafenis-ondernemer over zich voelden komen, cn die toch na de catastrophe van het eens zoo fiere lucht schip Slechts de motor raast. Ieder on zer is in eigen en in dezelfde gedachten ver zonken. Naarmate men de plaats des onheils nadert, naarmate men dichter bij de heuvels is, waar het luchtschip neerplofte en een enorme, alles verzengende vlam uitbarstte, wordt de stemming gedrukter. En zoo ra telen we door stille dorpen, tot in de verte, tegen den einder, tegen een grauwen ochtend hemel, de silhouet van Beauvais zich af- teekent. Ondanks het vroege uur is het reeds een druk beweeg in de middeleeuwsche stad. Geen huis of er wappert, halfstok, met een rouwstrik, de Fransche vlag. Iedereen, groot en klein, geeft een bewijs van medeleven. En in de straten, die op de Place Jeanne Hachet- te, het plein voor het stadhuis, uitkomen, wemelt het van troepen. Maar ondanks die drukte heerscht er de lugubere stilte van de sterfkamer. Half fluisterend worden de com mando's gegeven, onhoorbaar bijna rukken de troepen op naar het plein, om post te vat ten voor het stadhuis. Een groot rouwgor- dijn sluit den ingang af. En als wij worden toegelaten tot de groote vergaderzaal, thans ingericht tot chapelle ardente, dan zien we onwillekeurig weer voor ons dat vreeselijkc visioen van de mannen, die hun ontzettenden dood hebben gevonden in een vlammenzee. Denkt u in: een zaal, de muren 'bedekt met rouwdoek, en dan, zij aan zij, zeven en veertig doodkisten, bedekt met de Engelsche vlag, een roerlooze eerewacht van Fransche en Engelsche officieren, weenende familie leden, die héél den nacht, verzonken in ge beden, bij hun dierbare dooden zijn ge bleven. En het eenige geluid, dat de stilte verscheurt, een snik, een hartstochtelijk schreien van opstandigheid tegen dit wreede lot Het is negen uur. Het groote plein is ge heel ontruimd en duizenden, in groote stilte, verdringen zich achter de infanterie en de luchtvaarttroepen, zich hebben opgesteld voor het stadhuis. Dan worden de bloem stukken aangedragen, kransen van autori teiten, hier en in Engeland, maar ook hon derden kransen en kleine bloemstukjes, ge plukt in dorpstuintjea, van onbekenden, be woners van Alonne en Beauvais, van men schen, wier namen noodt genoemd zuilen worden in de geschiedenis, maar die toch, in medevoelen en medelijden een roerend bewijs geven van hun piëteit voor hen, die vielen. Het défilé duurt voort. Even een beweeg, een fluitje snerpt, een doorgang wordt gemaakt, en voor het stadhuis stopt een auto. De Fran sche minister-president, vergezeld van Lau- rent Eynac, wordt ontvangen door kolonel Audibert, den vertegenwoordiger van den president der republiek, en door lord Tyrell, den Engelschen gezant. Terwij i zij binnen zijn, nadert een droeve stoet. Vier en twintig affuiten van kanonnen, elk getrokken door zes paarden, houden stil voor den ingang. Dan wordt de eerste kist naar buiten gedragen en twee aan twee worden ze op de wagens geplaatst. De vele autoriteiten plaatsen zich achter den minister-president, die naar buiten is getreden, zichtbaar ontroerd. Zoo, in een plechtige stilte, vormt zich de enorme stoet. Vooraan gaan acht soldaten van het vlieg- corps, de geweren onder den arm. Dan volgt een muziekcorps, de vier en twintig bespan ningen, geëscorteerd door troepen, de enkele overlevenden van de catastrophe, Leech, Binks en Bell, de ministers en autoriteiten, troepen te voet en te paard en de vereeni- gingen van oud-strijders. En het kanon bul dert saluutschoten. Triest klinkt de Marchc funèbre van Chopin. Tusschen een onafgebroken haag van sol daten, die het geweer presenteeren, en gen darmes die het saluut brengen, gaat de droeve stoet verder, door de nauwe bochtige stra ten van het oude stadje. Heel den weg langs, uit alle ramen regent het bloemen op het droefgeestig convooi. Eindelijk het station. De vier en twintig lijkwagens worden voor het perron opge steld, waar een speciale trein wacht. Dan volgt een laatste défilé van alle troepen, een laatste vaandelgroet. Tardieu wendt zich tot Lord Tyrell en brengt hem mondeling het rouwbeklag over van de Fransche regeering. De Engelsche geestelijke spreekt een kort gebed uit. Als een dierlijke kreet in de stilte klinkt het openrukken van de wagondeuren. Zeven en veertig kisten worden in de duis ternis weggeschoven.. En te denken, dat zij, nog geen drie dagen geleden, bejubeld en toe gejuicht hun vaderland hebben verlaten. Om zoo terug te keerenOp hun laatste reis slechts vergezeld van de drie reisgenooten die ongedeerd bleven Terwijl in het hospitaal van Beauvais vier anderen nog strijden met den dood De terugreis in een stortregen. Omrijden, zoo luidt het bevel van een gendarme, mid den op den weg. Dan, na een blik op de kaart te hebben geslagen, een kort saluut: passez. En daar ineens, als we den nood- lottigen heuvel voorbij zijn, midden op een uitgestrekt veld, de verwrongen ijzeren kar kas van de „R 101". Het is één chaos, één verwarring van buizen en staven en kabels. Het is alsof de vuist van een reus dat stalen lichaam heeft neergekwakt tegen den grond. Een huivering. Daar, in die helsche wirre- war, beklemd, gegrepen, hebben ze dus den dood gevonden, zonder te kunnen vluchten, verzengd door de uitslaande vlammen. Poor, poor boys Een notitieboekje onder de puinen van de R 101 gevonden? Onder de overblijfselen van den R 101 is, volgens een bericht in de Berlijnsche bladen een notitieboekje gevonden met aanteekenin- gen der ingenieurs over den zoo ongelukkig verloopen tocht en de daaraan voorafgegane proeftochten. Volgens deze aanteekeningen zouden de motoren en de smering niet onbe rispelijk hebben gefunctionneerd. Ook zouden bij de proeftochten op den eersten, tweeden en derden October verscheidene malen door warmloopen der metoren kleine brandjes zijn voorgekomen. Het notitieboekje schijnt op merkwaardige wijze door de Vlammen ge spaard te zijn. Onder de aanteekeningen be vindt zich o.a. een notitie luidende als volgt: Het schijnt, dat er iets in brand is geraakt. Alles rookt. Waar deze aanteekening echter betrekking op heeft en door wien zij gemaakt is, is nog volkomen onbekend. Verscheidene lijken herkend. In de doodenhal van Westminster konden er 12 lijken door de nagelaten betrekkingen herkend worden aan de hand van allerlei kleine persoonlijke bezittingen. Geïdentifi ceerd werden op deze wijze Sir Sefton Brancker, de commandant van het luchtschip Irwin, de constructeur Rickmond en de meteoroloog Geblett, benevens een aantal an deren. De overbrenging van de lijkkisten zal Vrijdag a.s. in den vroegen ochtend plaats hebben. De stad Bedford zal Zaterdag een algemeenen rouwdag houden. Bij het Mi nisterie van Luchtvaart is een groot aantal aanvragen voor toegangskaarten voor de plechtigheid in Sint Paul's Cathedral bin nengekomen. Deze rouwdienst zal per" radio voor geheel Engeland en de Dominions worden uitgezonden. De zeilmaker Church is intusschen te Beauvais overleden. De drie lichtgewonden, die den overooht naar Engeland aan boord van de kruiser „Tempost" hebben medege maakt, zijn te Cardington aangekomen. De toestand van de overige drie gekwetsten is vooruitgaande. Condeleantiebetuiging van den Paus. De Paus heeft den aartsbisschop van West minster opdracht gegeven den koning van Engeland zijn deelneming te betuigen met den zwaren slag welke Engeland door den ramp van de R 101 heeft getroffen. Nationale Rouwdag, Waarschijnlijk zal het Britsche kabinet be' slissen dat de reeds aangekondigde nationale rouwdag voor de om het leven gekomen be. manning van de R 101 Zondag a.s. zal wor. den gehouden. Het officieele onderzoek naar de oorzaak van de ramp door het ministerie voor lucht, vaart zal waarschijnlijk beginnen na de be- noeming van een nieuwen luchtvaartminis- ter. Het onderzoek van de commissie van deskundigen vindt natuurlijk voortgang. Een oud-Nederlander mede om- gekomen. Onder de omgekomenen bij de ramp van de R 101 bevindt zich ook de heer Palstra commandant van het Militaire Luchteskader van Australië, die een zoon was van den heer Palstra. kommandant van het Leger des Heils in Nederlandsch-Indië. Onzen gezant te Londen, jhr. mr. de Ma- rees van Swinderen, is opgedragen de Ne- derlandsche regeering te vertegenwoordigen bij de begrafenis der slachtoffers van de ramp met de R 101. EEN NIEUWE OCEAANVLUCHT. N De Amerikaansche vlieger Boyd die met het vliegtuig „Columbia" te Harbour Grace op New-Foundland geland was, is voor. nemens Donderdagmorgen vroeg te starten voor een vlucht over den oceaan. De machine is gereed voor den start en heeft brandstV aan boc.-i voor 40 vlieguren. 1 EEN NIEUW SNELHEIDSRECORD. Te Sevilla hebben de Spaansche officieren» vlieger Rodigues en Ha va een vlucht van 5000 K.M. gemaakt meteen nuttigen last van 500 K G. Deze vlucht werd in 25 uur en 10 minuten volbracht, met een gemiddelde snel heid van 204 K.M. per uur. Dit is weer eer nieuw snelheidsrecord. MIS BRUCE GEVONDEN. De Engelsche aviatrice Miss Bruce, die op haar tocht naar Australië nabij de Perzische golf verdween is op een verlaten berghelling weer gevonden. Zij had een noodlanding moeten maken tengevolge van het haperen van den motor. Zij is gezond en wel aange troffen. Inmiddels is te Djask aangekomen. BESCHADIGD BH SALONIKI. ENGELSCH VLIEGTUIG Een groot Engelsche verkeersvliegtuig van de Imoerial Airways, werd bij het dalen te Saloniki zwaar beschadigd. De passagiers kwamen met den schrik vrij en moesten hun reis per trein voortzetten. AAN DE DOUANE ONTSNAPT. Brutaal stukje van een smokkelaar. Aan de Belgische grens is de smokkelhan* del den laatsten tijd hand over hand toege nomen en de op handen zijnde accijnsverhoo- ging wekte het vermoeden, dat speciaal de smokkelarij in gedistilleerd weer haar oude bloeiperiode zou gaan doormaken. Gistermorgen omstreeks vijf uur waren de rijksambtenaren op het spoor gekomen ran een groote smokkelgeschiedenis, die ziet reeds geruimen tijd per auto afspeelt. Op dezen ochtend kwam een groote vrachtauto uit de richting België naar Nederland, waar van de bestuurder geen gehoor gaf aan stopsignalen der kommiezen. Dezen losten daarop eenige schoten, hetgeen hun colle ga's alarmeerde, die zich tusschen Berkel en Schaft en Valkenswaard verdekt hadden op gesteld in de nabijheid van een boerderij. In allerijl versperden zij den weg met twee landbouwwagens en vier gepunte metalen eggen. De auto, die met klein licht reed, na derde langzaam zigzag over den weg, doch toen de chauffeur de hindernis bemerkte, ontstak hij de groote lampen, gaf vol gas en stortte zich in donderende vaart op de baricade. Deze werd geheel uit elkaar gere den, de auto baande zich een doortocht en ondanks de schoten, die de ambtenaren op den chauffeur en den wagen losten, bleef de bestuurder ongedeerd en wuifde de kommie- zen triomfantelijk toe, toen hij met groote snelheid verdween. Op het oogenblik heeft men geen aanwijzingen omtrent voertuig er bestuurder. PHILIPS' GLOEILAMPEN FABRIEKEN. Opening nieuwe kantoren te Lissoe bon. Dezer dagen zijn de nieuwe grootere kan toren te Lissabon der Philips' Gloeilampen fabrieken geopend. Bij de opening was de president der republiek aanwezig, die na de begroetingsrede van den directeur van het filiaal te Lissabon, het woord nam en er op wees, dat zaken als de Philipsfabrieken de" vrede en de welvaart helpen bevorderen. Hij wenschte de Philipsfabrieken een verderen gunstigen gang van zaken toe. Een groot aantal hooggeplaatste per®0 hunne belangstelling blijken. 211. Over bergen en over dalen ging de tocht al hooger en hooger. Toen ze tusschen twee wolken heen vlogen, vroegen deze „Waarheen gaan jullie?'' „Naar de maan", werd geant woord. „Goed, we zijn de wind, dan zullen wij je helpen". En ze begonnen hard te blazen. Te hard vond Keesie. „Een beetje wind mag ik wel, maar je kunt van het goede te veel krijgen 212. Het werd nacht en langzamerhand verscheen een ontel- if-riiaa?U1 $t.®rTen van allerlei soort, allerlei grootte en ver- schillend van licht. En de aarde scheen nu in de nacht een vu rige bol. Zoo was ook de maan. „Zou het nog lang duren", vroeg de kabouter. „Daar is geen peil op te trekken", ant woordde de agent.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1930 | | pagina 6