POSTCODE
Aspirin
V REQUIEM-MIS VAN PASTOOR
UNOBOUW 80 VEETEELT,
Binnenland
I»E ïvovnitiv VAX KM VEITOIRSAGKITjl.
eenig op
de wereld
Kerk en school
Rechtszaken
luchtvaart
De ondergang van de R 101.
ONS ALLER VRIEND gaat
trouw van deur tot deur in
weer en wind vaak slechts
voor een onnoozel druk
werkje. Hoe licht dreigde
hem dan ook niet een ver
koudheid met alle gevolgen,
als hij niet bijtijds Aspirin-^g,
Tabletten zou nemen. f c.
Lat op dan oranja band an hat Bayarkruis. Prlji 75 cis.
EGMOND AAN DEN HOEF.
J Veengrond in de Duinstreek.
Naar wij vernemen zijn de werkzaamhe
den voor den bouw van het Carmelitessen
klooster te Wimmenum tijdelijk stopgezet,
omdat men door de draineering van het ter
rein tot de ontdekking kwam, dat op een
diepte van ongeveer 4 M. een veenlaag van
'f>lm. 40 cM. lag
l De mogelijkheid bestaat thans, dat geheid
«al moeien worden.
Naaicursus.
oprichting van een naai- en knlpcur
,sus in hotel „De Drie Egmonden" door het
■E.N.S.A.I.D. Instituut zal niet doorgaan,
'daar de dames, die deze taak op zich had
den genomen, er niet in geslaagd zijn een
voldoend aantal leden te vinden, om tot op
richting van den cursus te kunnen over
gaan.
Diefstal
Op Dinsdag, den 3en kennisdag in het
dorp Egmond-Binnen, werd een bedrag van
j50 gulden ontvreemd uit de woning van den
lieer Mooij. Het geld werd genomen uit een
/jas, die in een kast hing.
De gemeenteraad van Amsterdam heeft
benoemd tot gewoon hoogleeraar in de ont
leedkunde prof. dr. M. W. Woerdeman te
Groningen.
Prof. dr. J. G. Sleeswijk is van zijn
studiereis door Noord-Amerika hier te lande
teruggekeerd en zal morgen zijn colleges
hervatten.
In het groot auditorium van het aca
demiegebouw aan het Rapenburg te Leiden
heeft prof. dr. J. J. L. Duyvendak, benoemd
tot hoogleeraar in het Chineesch aan de rijks
universiteit aldaar, gistermiddag zijn ambt
aanvaard met een rede over Historie en Con
fucianisme.
CATECHISATIES TE KOEDIJK.
De catechisaties der herv. gem. te Koedijk
zullen Vrijdag a.s. door ds. Baar weer aan
gevangen worden.
DE JONG.
Hedenmorgen 7 uur werd in de parochie
kerk te Heiloo een plechtige Requim-mis op
gedragen voor wijlen pastoor B. r. de Jong,
oud-pastoor der parochie.
Aan het stemmig in rouwfloers gestoken
hoofdaltaar, dat baadde in een zee van was
licht, droeg pastoor van Meeuwen de mis op.
Ook de kansel, waarvan de overledene vele
malen zijn priesterlijk en vaderlijk woord to*
de parochie richtte, was in rouwfloers gesto
ken.
Het meest treffende was, trots het vroege
uur, de goed bezette kerk, waarvan velen tot
de H. Tafel naderden en allen een gebed
voor den oud-pastoor hebben gestort. Het
parochiaal zangkoor, onder leiding van den
heer P. C. Overtoom, voerde de liturgische
gezangen uit, terwijl de heer R. Kuiper stem
mingvolle orgelmuziek gaf.
De daad van piëteit voor pastoor van
Meeuwsen van zijn beminde voorganger,
werd op hoogen prijs gesteld.
DE MOORD OP DEN HEER LANS.
De veroordeelde in cassatie.
De vroegere procuratiehouder, die Maan
dag j.1. door het Haagsche gerechtshof is
veroordeeld tot twintig jaren gevangenis
straf, wegens doodslag op zijn patroon Lans
in diens kantoor aan den Oostzeedijk te
Rotterdam en wegens valschheid in geschrif
te en verduistering, meermalen gepleegd,
heeft tegen dit arrest cassatie aangeteekend.
DOODELIJK ONGELUK.
De rechtbank te Rotterdam heeft uitspraak
gedaan in de zaak betreffende het auto-on
geval op het kruispunt MeentGedempte
Binnenrotte in den nacht van 2 op 3 Maart
j.1., waarbij de echtgenoote van den heer
Schnitzler bekneld tusschen den pijler van
de spoorwegviaduct en een van de auto's,
tengevolge waarvan zij zoo zwaar werd ver
wond," dat zij tijdens het transport naar het
ziekenhuis is overleden.
De', beide chauffeurs van de auto's hebben
terechtgestaan wegens het aan hun schuld te
wijten hebben, dat mej. Schnitzler was over
leden en twee mannen verwondingen waren
toegebracht.
De rechtbank veroordeelde den eenen
chauffeur tot drie en den andere tot twee
maanden hechtenis, beiden met ontzegging
fvan de bevoegdheid om motorrijtuigen te be
sturen voor den tijd van 1 jaar.
DOODSLAG OP ZIJN ECHTGENOOTE.
Maandag 13 Ocober a.s. zal voor het ge
rechtshof te Den Bosch, na verwijzing door
den Hoogen Raad der Nederlanden, worden
behandeld de strafzaak tegen M. B., koop
man te Den Haag, wegens doodslag, ge
pleegd op zijn echtgenoote, veroordeeld tot
vijf jaar gevangenisstraf.
RUSSISCHE TARWE.
De Holl. Mij. van Landbouw heeft beslo
ten, het Kon. Ned. Landbouw Comité te wij
zen op den invoer van Russische granen en
de wijze, waarop hierbij de wereldmarktprijs
wordt gedrukt.
Het Ilbl. wijst er hierbij op, dat een Ne-
derlandsche meelfabriek 13.000 ton Russi
sche tarwe, dat is dus 2 van onzen tota
len tarwe-invoer in het afgeloopen jaar,
beeft gekocht.
DUITSCHLANDS AARDAPPEL
OOGST.
Het totaal van den Duitschen aardappel
oogst (vroege inbegrepen) wordt thans offi
cieel geschat op 44.3 millioen ton, tegen
rond 40 millioen to nvorig jaar. Het is
thans het beste aardappeljaar na den oor
log, ja zelfs nog iets beter dan het buitenge
woon overvloedige aardappeljaar 1913.
Nog steeds komen er berichten binnen over
het vergaan van de R 101 en verschillende
bladen geven nog bijzonderheden. Zoo lezen
we het volgende in de N.R.Crt.:
Is er toch een vrouw onder de
slachtoffers?
Al'le gevondenen, meldt de correspondent
van de Daily Telegraph nog uit Beauvais,
zijn mannen, en dit stelt het gerucht, dat er
een vrouwelijke passagier aan boord ge
weest zou zijn, terzijde.
Daar volgens den correspondent van de
Daily Sketch de Fransche autoriteiten zeil
hadden verzekerd, dat er 47 lijken ge;
vonden waren en dat een daarvan hei
lijk van een vrouw of van een meisje was,
en daar dan ook met bijzonderen nadruk
wordt vermeld, dat dicht bij1 het lijk kantwerk
en vrouwenkleeren gevonden zijn, lijkt de
verzekering van den correspondent der Daily
Telegraph nog niet bijzonder treffend.
Een aanklacht.
De Daily Mail citeert uit de Bedford
Record een artikel, getiteld „Aanklacht",
waarin dit blad schrijft, dat de ramp de ang
stige voorgevoelens van velen bevestigd
heeft, die zich over de te snelle uitvoering der
wijzigingen en de al te vluchtige voorberei
dingen tot den tocht ongerust hadden ge
maakt. Toen de R 101 van haar onbevredi-
genden proeftocht terugkeerde, stond één ding
vast: n.1. dat de neus gezakt was. Toen het
schip Zaterdag vertrok, was iedereen getrof
fen door de moeilijke stijging, en de noogte
waarop het koerste.
Naar het schijnt heeft het ook niet aan
waarschuwingen aangaande het weer ontbro
ken. Velen wisten dat het schip niet behoor
lijk beproefd was, en dat tenminste één motor
niet in orde was. Ook wist men dat het zwaar
geladen was.
Tot voor kort ging men altijd uit van de
gedachte, dat de R 101 een experiment was,
en dat er dus niets overhaast mocht worden.
Op het critieke moment, toen de voornaams:-:
proef geschieden moest, heeft men dit echter
uit het oog verloren. Blijkbaar vraagt het
blad van de plaats waar de R 101 thuis be
hoorde, zich af, of Lord Thomson's belofte
aan MacDonald om den 20sten terug te zijn,
met de overhaasting in verband kar: gestaan
hebben.
Volgens dit blad, is de R 101 onnoodig
opgeofferd aan gebrek aan voorzorg, zoo al
niet aan improvisatie.
De te praal stelling der dooden.
De Westminster Hall, waar de dooden te
praal gesteld zullen worden, is een van de
voornaamste middelpunten der Engelsche ge
schiedenis. Het oorspronkelijke gebouw dat
van het parlementsgebouw deel uitmaakt, is
in 1009 voltooid en is eeuwen lang de zetel
van het opperste gerechtshof van Engeland
geweest.
Later is de hal een enkele maal bij plech
tige aanleidingen gebruikt.
Vrijdag zal in den St. Paul een rouwdienst
worden gehouden, waarbij de prins van
Wales den Koning zal vertegenwoordigen.
Op het St. Mary-kerkhof te Cardington
zullen de dooden in een gemeenschappelijk
graf begraven worden.
Alle betrekkingen van de slachtoffers heb
ben hiertoe hun toestemming gegeven.
Een telegram van MacDonald
aan Tardieu.
MacDonald heeft het volgende antwoord
aan Tardieu, den Franschen minister-presi
dent, gezonden: „Gij en het Fransche volk
hebt ons waarlijk getoond dat onze smart
ook de uwe was. De edelmoedige eerbewijzen
die gij Maandag gebracht hebt, worden door
de families van de slachtoffers innig gewaar
deerd en hebben de geheele natie met diepe
erkentelijkheid vervuld.
„Uit naam van de regeering dank ik u van
heeler harte".
Dr. Eckener naar de begrafe
nis der slachtoffers.
De Lokal Anzeiger verneemt uit Fried-
richshafen, dat kapitein von Schiller meege
deeld heeft, dat dr. Eckener aan de rouw-
plechtigheden voor de slachtoffers van de
ramp met de R 101 zal deelnemen.
Vergane luchtschepen.
Engeland is met zijn luchtschepen niet
ongelukkiger geweest dan andere landen,
zoo vertelt het blad verder. Integendeel, an
dere landen zijn nog zwaarder getroffen.
Duitschland, de pionier op het gebied van
luchtscheepsbouw, heeft vóór den oorlog
niet minder dan acht Zeppelins verloren en
in den oorlog werden er in één nacht alleen
vijf door een storm vernield. Een ander
werd in vlammen gehuld boven Londen neer
geschoten.
Drie menschen kwamen om toen het Ame-
rikaansche luchtschip van kapitein Love-
laee op de Fransch-Britsche tentoonstelling
in 1908 vernield werd.
In 1919 verloren de Vereenigde Staten niet
minder dan drie luchtschepen van het half
stijve stelsel. Elf menschen lieten daarbij het
leven, honderd werden gewond. Weer een
luchtschip van dit stelsel werd in 1921 ver
nietigd en het volgende jaar nog een, de Ro-
rna, die van Italië overgenomen was. Het
werd door den wind weggevoerd en 34
menschen kwamen om. In 1923 en 1924 ver
loor Amerika er weer twee, het volgende
jaar werd de beroemde Shenandoah door
een storm verwoest (14 dooden).
De Franschen verloren hun eerste lucht
schip in 1909, waarbij de vier opvarenden
omkwamen, en in 1923 verdween de Dixmui-
de in een storm bij Sicilië (54 dooden).
Italië is ook heel ongelukkig geweest. De
Stad Milaan ontplofte in 1914 (één doode
en 40 gewonden). Een tweede luchtschip ont
plofte in 1922 en twee jaar geleden viel de
reusachtige Italia op het ijs in de Poolzee te
pletter. Zeven leden van oe bemanning kwa
men om.
Japan heeft sedert den oorlog twee lucht
schepen verloren en in 1914 verging een Rus
sisch militair luchtschip.
Engeland heeft vóór den oorlog twee
luchtschepen verbeurd, de Nulli Secundus en
de Gamma. Er verloor niemand het leven
bij. In 1919 werden negen man gedood, toen
een Britsch luchtschip van het half stijve
stelsel door den bliksem getroffen werd.
De R 34 werd nadat zij naar Amerika en
terug was geweest, in een storm vernield.
Niemand kwam hierbij om. De R 38 brak bo
ven de Humber in tweeën (44 dooden).
De plechtigheden te Beauvais.
Overbrenging van het stoffelijk over
schot der tlachtcffers.
De Parijsche correspondent van de Haag
sche Courant die zich naar Beauvais heeft
begeven, schrijft van daar:
Een trieste nacht van regen en windvlagen.
Het is precies vier uur, wanneer onze wagen
start en over ce verlaten banlieue-boulevards
een uitweg zoekt naar de route nationale,
richting Beauvais. Trieste besogne. Want
men moge in dit vak, waarin men eiken dag
iets nieuws beleeft, waarin men zich zoo
dikwijls buigt over menschelijke misère,
murw worden en in de vele triestheden slechts
het „vak" met al zijn inconveniënten zien,
toch zijn er momenten, dat men zich niet los
kan maken van de omstandigheden, van het
droeve schouwspel, dat men u toont. En
zoo is het dezen nacht gesteld. We zijn met
z'n vieren. Vier journalisten, die jarenlange
practijk achter zich hebben, die dezelfde on
verschilligheid van een begrafenis-ondernemer
over zich voelden komen, cn die toch na
de catastrophe van het eens zoo fiere lucht
schip Slechts de motor raast. Ieder on
zer is in eigen en in dezelfde gedachten ver
zonken. Naarmate men de plaats des onheils
nadert, naarmate men dichter bij de heuvels
is, waar het luchtschip neerplofte en een
enorme, alles verzengende vlam uitbarstte,
wordt de stemming gedrukter. En zoo ra
telen we door stille dorpen, tot in de verte,
tegen den einder, tegen een grauwen ochtend
hemel, de silhouet van Beauvais zich af-
teekent.
Ondanks het vroege uur is het reeds een
druk beweeg in de middeleeuwsche stad.
Geen huis of er wappert, halfstok, met een
rouwstrik, de Fransche vlag. Iedereen, groot
en klein, geeft een bewijs van medeleven. En
in de straten, die op de Place Jeanne Hachet-
te, het plein voor het stadhuis, uitkomen,
wemelt het van troepen. Maar ondanks die
drukte heerscht er de lugubere stilte van de
sterfkamer. Half fluisterend worden de com
mando's gegeven, onhoorbaar bijna rukken
de troepen op naar het plein, om post te vat
ten voor het stadhuis. Een groot rouwgor-
dijn sluit den ingang af. En als wij worden
toegelaten tot de groote vergaderzaal, thans
ingericht tot chapelle ardente, dan zien we
onwillekeurig weer voor ons dat vreeselijkc
visioen van de mannen, die hun ontzettenden
dood hebben gevonden in een vlammenzee.
Denkt u in: een zaal, de muren 'bedekt met
rouwdoek, en dan, zij aan zij, zeven en
veertig doodkisten, bedekt met de Engelsche
vlag, een roerlooze eerewacht van Fransche
en Engelsche officieren, weenende familie
leden, die héél den nacht, verzonken in ge
beden, bij hun dierbare dooden zijn ge
bleven. En het eenige geluid, dat de stilte
verscheurt, een snik, een hartstochtelijk
schreien van opstandigheid tegen dit wreede
lot
Het is negen uur. Het groote plein is ge
heel ontruimd en duizenden, in groote stilte,
verdringen zich achter de infanterie en de
luchtvaarttroepen, zich hebben opgesteld
voor het stadhuis. Dan worden de bloem
stukken aangedragen, kransen van autori
teiten, hier en in Engeland, maar ook hon
derden kransen en kleine bloemstukjes, ge
plukt in dorpstuintjea, van onbekenden, be
woners van Alonne en Beauvais, van men
schen, wier namen noodt genoemd zuilen
worden in de geschiedenis, maar die toch, in
medevoelen en medelijden een roerend bewijs
geven van hun piëteit voor hen, die vielen.
Het défilé duurt voort. Even een beweeg, een
fluitje snerpt, een doorgang wordt gemaakt,
en voor het stadhuis stopt een auto. De Fran
sche minister-president, vergezeld van Lau-
rent Eynac, wordt ontvangen door kolonel
Audibert, den vertegenwoordiger van den
president der republiek, en door lord Tyrell,
den Engelschen gezant. Terwij i zij binnen
zijn, nadert een droeve stoet. Vier en twintig
affuiten van kanonnen, elk getrokken door zes
paarden, houden stil voor den ingang. Dan
wordt de eerste kist naar buiten gedragen
en twee aan twee worden ze op de wagens
geplaatst. De vele autoriteiten plaatsen zich
achter den minister-president, die naar buiten
is getreden, zichtbaar ontroerd. Zoo, in een
plechtige stilte, vormt zich de enorme stoet.
Vooraan gaan acht soldaten van het vlieg-
corps, de geweren onder den arm. Dan volgt
een muziekcorps, de vier en twintig bespan
ningen, geëscorteerd door troepen, de enkele
overlevenden van de catastrophe, Leech,
Binks en Bell, de ministers en autoriteiten,
troepen te voet en te paard en de vereeni-
gingen van oud-strijders. En het kanon bul
dert saluutschoten. Triest klinkt de Marchc
funèbre van Chopin.
Tusschen een onafgebroken haag van sol
daten, die het geweer presenteeren, en gen
darmes die het saluut brengen, gaat de droeve
stoet verder, door de nauwe bochtige stra
ten van het oude stadje. Heel den weg
langs, uit alle ramen regent het bloemen op
het droefgeestig convooi.
Eindelijk het station. De vier en twintig
lijkwagens worden voor het perron opge
steld, waar een speciale trein wacht. Dan
volgt een laatste défilé van alle troepen, een
laatste vaandelgroet. Tardieu wendt zich tot
Lord Tyrell en brengt hem mondeling het
rouwbeklag over van de Fransche regeering.
De Engelsche geestelijke spreekt een kort
gebed uit. Als een dierlijke kreet in de stilte
klinkt het openrukken van de wagondeuren.
Zeven en veertig kisten worden in de duis
ternis weggeschoven.. En te denken, dat zij,
nog geen drie dagen geleden, bejubeld en toe
gejuicht hun vaderland hebben verlaten. Om
zoo terug te keerenOp hun laatste reis
slechts vergezeld van de drie reisgenooten
die ongedeerd bleven Terwijl in het hospitaal
van Beauvais vier anderen nog strijden met
den dood
De terugreis in een stortregen. Omrijden,
zoo luidt het bevel van een gendarme, mid
den op den weg. Dan, na een blik op de
kaart te hebben geslagen, een kort saluut:
passez. En daar ineens, als we den nood-
lottigen heuvel voorbij zijn, midden op een
uitgestrekt veld, de verwrongen ijzeren kar
kas van de „R 101". Het is één chaos, één
verwarring van buizen en staven en kabels.
Het is alsof de vuist van een reus dat stalen
lichaam heeft neergekwakt tegen den grond.
Een huivering. Daar, in die helsche wirre-
war, beklemd, gegrepen, hebben ze dus den
dood gevonden, zonder te kunnen vluchten,
verzengd door de uitslaande vlammen. Poor,
poor boys
Een notitieboekje onder de puinen
van de R 101 gevonden?
Onder de overblijfselen van den R 101 is,
volgens een bericht in de Berlijnsche bladen
een notitieboekje gevonden met aanteekenin-
gen der ingenieurs over den zoo ongelukkig
verloopen tocht en de daaraan voorafgegane
proeftochten. Volgens deze aanteekeningen
zouden de motoren en de smering niet onbe
rispelijk hebben gefunctionneerd. Ook zouden
bij de proeftochten op den eersten, tweeden en
derden October verscheidene malen door
warmloopen der metoren kleine brandjes zijn
voorgekomen. Het notitieboekje schijnt op
merkwaardige wijze door de Vlammen ge
spaard te zijn. Onder de aanteekeningen be
vindt zich o.a. een notitie luidende als volgt:
Het schijnt, dat er iets in brand is geraakt.
Alles rookt. Waar deze aanteekening echter
betrekking op heeft en door wien zij gemaakt
is, is nog volkomen onbekend.
Verscheidene lijken herkend.
In de doodenhal van Westminster konden
er 12 lijken door de nagelaten betrekkingen
herkend worden aan de hand van allerlei
kleine persoonlijke bezittingen. Geïdentifi
ceerd werden op deze wijze Sir Sefton
Brancker, de commandant van het luchtschip
Irwin, de constructeur Rickmond en de
meteoroloog Geblett, benevens een aantal an
deren. De overbrenging van de lijkkisten zal
Vrijdag a.s. in den vroegen ochtend plaats
hebben. De stad Bedford zal Zaterdag een
algemeenen rouwdag houden. Bij het Mi
nisterie van Luchtvaart is een groot aantal
aanvragen voor toegangskaarten voor de
plechtigheid in Sint Paul's Cathedral bin
nengekomen. Deze rouwdienst zal per" radio
voor geheel Engeland en de Dominions
worden uitgezonden.
De zeilmaker Church is intusschen te
Beauvais overleden. De drie lichtgewonden,
die den overooht naar Engeland aan boord
van de kruiser „Tempost" hebben medege
maakt, zijn te Cardington aangekomen. De
toestand van de overige drie gekwetsten is
vooruitgaande.
Condeleantiebetuiging van den
Paus.
De Paus heeft den aartsbisschop van West
minster opdracht gegeven den koning van
Engeland zijn deelneming te betuigen met
den zwaren slag welke Engeland door den
ramp van de R 101 heeft getroffen.
Nationale Rouwdag,
Waarschijnlijk zal het Britsche kabinet be'
slissen dat de reeds aangekondigde nationale
rouwdag voor de om het leven gekomen be.
manning van de R 101 Zondag a.s. zal wor.
den gehouden.
Het officieele onderzoek naar de oorzaak
van de ramp door het ministerie voor lucht,
vaart zal waarschijnlijk beginnen na de be-
noeming van een nieuwen luchtvaartminis-
ter. Het onderzoek van de commissie van
deskundigen vindt natuurlijk voortgang.
Een oud-Nederlander mede om-
gekomen.
Onder de omgekomenen bij de ramp van
de R 101 bevindt zich ook de heer Palstra
commandant van het Militaire Luchteskader
van Australië, die een zoon was van den
heer Palstra. kommandant van het Leger des
Heils in Nederlandsch-Indië.
Onzen gezant te Londen, jhr. mr. de Ma-
rees van Swinderen, is opgedragen de Ne-
derlandsche regeering te vertegenwoordigen
bij de begrafenis der slachtoffers van de
ramp met de R 101.
EEN NIEUWE OCEAANVLUCHT. N
De Amerikaansche vlieger Boyd die met
het vliegtuig „Columbia" te Harbour Grace
op New-Foundland geland was, is voor.
nemens Donderdagmorgen vroeg te starten
voor een vlucht over den oceaan. De machine
is gereed voor den start en heeft brandstV
aan boc.-i voor 40 vlieguren. 1
EEN NIEUW SNELHEIDSRECORD.
Te Sevilla hebben de Spaansche officieren»
vlieger Rodigues en Ha va een vlucht van
5000 K.M. gemaakt meteen nuttigen last van
500 K G. Deze vlucht werd in 25 uur en 10
minuten volbracht, met een gemiddelde snel
heid van 204 K.M. per uur. Dit is weer eer
nieuw snelheidsrecord.
MIS BRUCE GEVONDEN.
De Engelsche aviatrice Miss Bruce, die op
haar tocht naar Australië nabij de Perzische
golf verdween is op een verlaten berghelling
weer gevonden. Zij had een noodlanding
moeten maken tengevolge van het haperen
van den motor. Zij is gezond en wel aange
troffen. Inmiddels is te Djask aangekomen.
BESCHADIGD BH SALONIKI.
ENGELSCH VLIEGTUIG
Een groot Engelsche verkeersvliegtuig van
de Imoerial Airways, werd bij het dalen te
Saloniki zwaar beschadigd. De passagiers
kwamen met den schrik vrij en moesten hun
reis per trein voortzetten.
AAN DE DOUANE ONTSNAPT.
Brutaal stukje van een smokkelaar.
Aan de Belgische grens is de smokkelhan*
del den laatsten tijd hand over hand toege
nomen en de op handen zijnde accijnsverhoo-
ging wekte het vermoeden, dat speciaal de
smokkelarij in gedistilleerd weer haar oude
bloeiperiode zou gaan doormaken.
Gistermorgen omstreeks vijf uur waren de
rijksambtenaren op het spoor gekomen ran
een groote smokkelgeschiedenis, die ziet
reeds geruimen tijd per auto afspeelt. Op
dezen ochtend kwam een groote vrachtauto
uit de richting België naar Nederland, waar
van de bestuurder geen gehoor gaf aan
stopsignalen der kommiezen. Dezen losten
daarop eenige schoten, hetgeen hun colle
ga's alarmeerde, die zich tusschen Berkel en
Schaft en Valkenswaard verdekt hadden op
gesteld in de nabijheid van een boerderij. In
allerijl versperden zij den weg met twee
landbouwwagens en vier gepunte metalen
eggen. De auto, die met klein licht reed, na
derde langzaam zigzag over den weg, doch
toen de chauffeur de hindernis bemerkte,
ontstak hij de groote lampen, gaf vol gas
en stortte zich in donderende vaart op de
baricade. Deze werd geheel uit elkaar gere
den, de auto baande zich een doortocht en
ondanks de schoten, die de ambtenaren op
den chauffeur en den wagen losten, bleef de
bestuurder ongedeerd en wuifde de kommie-
zen triomfantelijk toe, toen hij met groote
snelheid verdween. Op het oogenblik heeft
men geen aanwijzingen omtrent voertuig er
bestuurder.
PHILIPS' GLOEILAMPEN
FABRIEKEN.
Opening nieuwe kantoren te Lissoe
bon.
Dezer dagen zijn de nieuwe grootere kan
toren te Lissabon der Philips' Gloeilampen
fabrieken geopend. Bij de opening was de
president der republiek aanwezig, die na de
begroetingsrede van den directeur van het
filiaal te Lissabon, het woord nam en er op
wees, dat zaken als de Philipsfabrieken de"
vrede en de welvaart helpen bevorderen. Hij
wenschte de Philipsfabrieken een verderen
gunstigen gang van zaken toe.
Een groot aantal hooggeplaatste per®0
hunne belangstelling blijken.
211. Over bergen en over dalen ging de tocht al hooger en
hooger. Toen ze tusschen twee wolken heen vlogen, vroegen
deze „Waarheen gaan jullie?'' „Naar de maan", werd geant
woord. „Goed, we zijn de wind, dan zullen wij je helpen". En
ze begonnen hard te blazen. Te hard vond Keesie. „Een beetje
wind mag ik wel, maar je kunt van het goede te veel krijgen
212. Het werd nacht en langzamerhand verscheen een ontel-
if-riiaa?U1 $t.®rTen van allerlei soort, allerlei grootte en ver-
schillend van licht. En de aarde scheen nu in de nacht een vu
rige bol. Zoo was ook de maan. „Zou het nog lang duren",
vroeg de kabouter. „Daar is geen peil op te trekken", ant
woordde de agent.