AIISTEKI)AII§dli; BEURS Buitenland Binnenland Kerk en school Luchtvaart van 11 Octolicr fl?>30. Opgave van Hoord hol la ndsch Eaiidbomvcrediet m die kwam, zagen in het Arsenal-doel terecht kwam. Tot de verbazing der Sun- derland-leiders wandelde hij de kleed kamer der speler? hintten en vroeg of hij eens een proet van z'n capaciteiten mocht afleggen. Door zijn vurige beden en z'n introducties waaruit bleek, dat hij voor het Amsterdamsche Swift had ge speeld, kreeg hii verlof mee te trainen. Maar politie-agenten sloegen zijn ver wachtingen den bodem in. Toen hij in zijn voetbalbroekje stond, vertelden, zij hem. dat hij Engeland was binnengeko men zonder toestemming van de immi gratie-autoriteiten. Hij kon zich weer aankleeden, maar gaf nog een liedje met „jodel-variaties" ten beste, tot vermaak der agenten. Dat deed hij ook in het politiebureau. Daar werd verder uitgemaakt, dat D. eerder al niet te Southampton had mo gen binnenkomen. Later was hij terug gekeerd naar Engeland en toch binnen gekomen. Thans wacht hij op repatriee- ring. Het blad vraagt zich af of Sunderland misschien een „Keyzer" verforen heeft. Boksen. Een troost voor rookers. Rooken wordt gewoonlijk voor hen die zich ernstig trainen uit den booze geacht. Toch zijn en waren er bekende sportmenschen, die het herba nicotiana niet konden afzweren. De vermaarde Amerikaansche bokser Dave Shade, die thans te Londen vertoeft, is <en harts tochtelijk rooker van sigaren. Zelfs vroeg hij, vóór zijn match met Len Bar- vey dezer dagen, of hij tusschen de ron den in de rustpoozen wel „even een trekje" aan zijn sigaar mocht doen. De groote bokser Sam Lengford was ver maard om zijn zware sigaren, die hij steeds rookte en de sterkste worstelaar die er ooit heeft geleefd, Youssouf, „the terrible Turk", dronk in zijn training zwarte Koffie en rookte de eene sigaar na de andere. Waarmee wij niet willen zeggen, dat rooktn voor hen die het ver in een sport willen brengen aanbevelenswaardig zou zijn (N. R. C.) WIE EN WAT IS ADOLF HITLER? Uit zijn jeugd en strijd. Veel wordt er tegenwoordig over Adolf Hitier als leider van de nationaal-socialisti- sche arbeiderspartij gesproken, maar weini gen weten wie en wat eigenlijk deze Adolf Hitier is. Aan de hand van het door hem geschre ven boek „Mein Kampf" (samengesteld tij dens de vestingstraf te Landsberg, waartoe Hitier in 1924 veroordeeld werd door het „Volksgericht" te München in verband met den z.g. Hitier-Putsch van 1923) deelt dr. Detig in de „D. Allg. Z." een en ander mede uit de jeugd en den strijd van deze figuur, waaraan het Hbld. het volgende ontleent. Zijn jeugd. Adolf Hitier is thans 41 jaar oud en onge huwd. Hij werd te Braunau a.d. Inn gebo ren als zoon van een Oostenrijksche douane beambte. Hij is pcliter van afkomst een Ne- der-Beier. Hitier was pas enkele jaren oud, toen zijn vader in het Duitsche Passau ge plaatst werd op het Oostenrijksche douané- station, van waar hij korten tijd later naar Linz ging, waar hij spoedig gepensionneerd werd. De oude heer Hitier vestigde zich in het Opper-Oostenrijksche plaatsje Lambach, waar hij een klein goed kocht, dat hij zelf beheerde. Hitler's vader was een onrustige geest, zoon van een klein boertje. Als jongen liep hij met een paar zakcenten weg, naar Weenen, om een handwerk te leeren, dat hem echter niet bevredigde. Na 23 jaar gelukte het hem een eenvoudig beambte te worden. Hitiers moeder was een echte huismoeder, die zich geheel wijdde aan de opvoeding van haar kinderen,. die het, niettegenstaande de kleine beurs der ouders, tot iets moesten brengen Adolf Hitier, die student en ambtenaar moest worden, tegen welke plannen hij zich echter krachtig verzette, daar hij schilder wilde worden, verloor op dertienjarigen leef tijd zijn vader en twee jaar later zijn moeder. Op dien dag kwam een groote verandering in zijn leven. Hij trok naar Weenen, maar slaagde niet voor de schilderacademie: hij kreeg te hooren, dat zijn bekwaamheden veeleer lagen op het gebied der architectuur. De honger echter dwong hem zijn kunstidea len op te geven en werk te zoeken. Vijf lange lijdensjaren volgden nu. Hij trachtte op aller lei manieren zijn brood te verdienen met handenarbeid en kwam in sociaal opzicht op een geheel andere plaats in de maatsc; als waarin hij was opgevoed. In de jaren 1909 en 1910 verbeterden zijn omstandig heden in zooverre, dat hij zich een positie kon verschaffen als kleine teekenaar en aqua rellist. Steeds nog hoopte hij architect te kunnen worden. In 1912 trok hij naar München, de stad die steeds zijn illusie was geweest. Van 1914 tot 1918 streed hij, zooals men weet. als vrijwilliger in het Duitsche leger en maakte den geheelen oorlog als infante rist mede. In October 1918 maakte hij een gasoverval mede, welke tengevolge had, dat hij geruimen tijd blind werd en voorgoed zijn beroep van teekenaar moest opgeven. Hitler's politieke loopbaan. In November 1918 keert Hitier naar Mün chen terug en nu begint spoedig zijn politie ke loopbaan, waaraan hij het eerst in 1917 cacht in zijn verontwaardiging erover, dat de oorlog z.i. door Duitschland niet krachtig genoeg gevoerd was en men in het land zelf niet streng genoeg had doorgetast. In het voorjaar van 1919 „Bildungsoffizier" bij de rijksweer geworden, geeft hij den troep cur sussen en houdt hij voordrachten. In deze functie bezoekt hij op een avond een verga dering van de juist opgerichte Duitsche ar beiderspartij, teneinde over de daarin tot uiting komende strooming rapport uit te brengen. Al spoedig echter wordt hij zelf lid van de partij, waarin hij een geschikt ar beidsveld ziet om te streven naar toepassing van zijn denkbeelden en doeleinden, met het gevolg, dat hij weldra de leiding in handen neemt: op 24 Febr. 1920 vindt te München de eerste openbare massale betooging plaats van de jonge beweging, waardoor voor het eerst de aandacht op nitler wordt gevestigd. Als bouwarbeider te Weenen was hij in nauwe aanraking gekomen met arbeiders en hun opvattingen en van dien tijd dateert zijn antipathie tegen en streven tot bestrijding van het Marxisme, welke hem tot den dag van heden kenmerkt. Hij heeft zeer veel socialistische lectuur doorgeworsteld en kwam tot de overtuiging dat de terreur der soc.-democratie alleen ge broken kon worden, wanneer er een nog grootere terreur tegenover gesteld wordt, een beginsel, dat nog heden bij de nationea'- socialisten van kracht is. Te Weenen I- Hitier, door kennismaking met Joden uit Üa- licië, zijn anti-semietische opvattingen gekre gen. Door zijn dagelijksche debatten met marxistische arbeiders leerde Hitier zijn sprekerstalent ontwikkelen; reeds toenmaals hield hij zich bezig met het probleem der be- invloeding van de massa en suggestie van de massa, dat hem gedurende den geheelen oor log niet meer losliet, welke methoden hij thans succesvol in practijk brengt. Maar eerst de woede over de revolutie van 1918 deed het besluit in hem rijpen, als re denaar of als politiek leider den strijd te gen de soc.-democratie als levensberoep te kiezen, welker leiders hij de geheele schuld aan Duitschlands lot wijt. Aldus is in groote lijnen de levensloop van den man, die zich blijkbaar in staat acht en voldoende bekwaamheid om dit lot door zijn methoden te verbeteren. EEN SCHIP VERGAAN? De N. R. Ct.-correspondent te Brussel meldde gisteravond: Te Antwerpen is men zeer ongerust over het lot van het Belgische stoomschip Tigr's der Reederij Deppe, dat 18 September Ant werpen verliet met bestemming naar Alex- andrië, maar sedert 19 September niets meer van zich liet hooren. Dit baart des te meer onrust, daar de Tigris draadlooze telegrafie aan boord heeft en 7 dezer te Camber twee boeien met den naam van ri.t schip opg^- viseht zijn. De Tigris had op het oogenbllk van vertrek uit Antwerpen 33 man, van wie 27 Belgen aan boord. Het schip heeft een tonnenmaat van 2735 ton bruto en werd in 1922 gebouwd. EEN HOTEDLIEF GEPAKT. Voor een millioen frs. gestolen. Op den hoek van een Parijschen boule vard kwam dezer dagen een auto in botsing met een motorrijwiel. Proces-verbaal werd opgemaakt en daarbij werd ook naar het rif- bewijs van deri automobilist gevraagd. Deze kon het niet toonen en moest mee naar het politiebureau, waar spoedig bleek, dat men hier te doen had met een langgezochten ho- teldief Oeorges Rossé, die een ontelbaar aantal diefstallen op zijn geweten heeft. Gemiddeld eens in de twee dagen probeer de hij zijn slag te slaan in een of ander hotel en nam behalve geld en juweelen, als het mogelijk was, ook de papieren van zijn slachtoffer mee. Onder diens naam leefde hij dan enkele dagen totdat hij weer een anderen bemachtigd had. Hij zelf verklaarde 480 namen gedragen te hebben. Bij zijn collega's was hij bekend als Histite, den naam van een looper, waar mee het hem gelukte alle deuren te openen. Zijn slachtoffers waren gewoonlijk een zame oude heeren. Dames bestal hij nooit. Die roepen dadelijk om hulp, verklaarde hij tegen de politie. Ongeveer een bedrag van een millioen frs heeft Rossé in hri laatste jaar bijeen gesto len. Hij leidde een weelderig leven, en bezat een prachtige auto, welke hem in het ongeluk heeft gestort. EEN BEWOGEN KANAALREIS. Storm en averij. De honderdnegentig reizigers, die Woens dagnacht met de „Biarritz" van Boulogne naar Folkestone zijn overgestoken, zullen geen aangename herinnering aan dezen tocht behouden. Het spookte zoo hevig in het Ka naal, dat, twintig minuten naclat het schip Boulogne had verlaten, zware zeeën over het dek sloegen. Het water stroomde naar bin nen en het schip zwaaide op dreigende wijze. Toen een der voorluiken was ingeslagen liet de kapitein de boot stoppen om de nood zakelijke reparatk te verrichten. Vijftig mi nuten duurde dit, toen ook de reis werd her vat. Met groote vertraging werd Folkestone bereikt. Tegelijkertijd kwam van de andere zijde de Kanaalboot de „Maid of Orleans", die bijna vier uur te laat in Boulogne aankwam, na vijf vergeefsche pogingen te hebben gedaan om de haven binnen te loopen. HOOG WATER In den Gelderschen Achterhoek. De riviertjes en beeken in den Gelderschen Achterhoek zijn tengevolge van den ontzet- tenden regenval der laatste dagen onrustba rend gestegen. Vele zijn buiten haar oevers getreden en de weilanden zijn over groote uitgestrektheden overstroomd. In allerijl zijn maatregelen getroffen om het bedreigde vee in veiligheid te brengen, terwijl de bevolking in groote ongerustheid den verderen was van het water gade slaat. De Waal gestegen. De Waal voor Nijmegen is ook gister nog aanzienlijk gestegen. De uiterwaarden zijn thans geheel ingeloopen en het water staat van dijk tot dijk. De Waalkade te Nijmegen is gedeeltelijk ondergeloopen, de aanlegsteiger van het veer aan den Nijmeegschen oever is verlengd. Keu .en meldde gistermorgen: 1.10 M. wa3, zocdat te verwachten is, dat het water voor 80 c.M. zal stijgen. Door de vele regens der laatste dagen is de Niers bij Gennep buiten haar oevers getreden en heeft de uiterwaarden en landerijen blank gezet. Uit Duitschland zoowel als -uit België wordt sterken was gemeld. Overstroomingen in het polder district Veluwe. Men schrijft uit Deventer d. d. gisteren aan de N. R. Crt.: Tengevolge van den ongekend hevigen re genval der laatste dagen ondervidnt thans ook het uitgestrekte polderdistrict Veluwe ernstigen wateroverlast. Nu in den afgeloo- pen nacht Eet water nog zeer aanzienlijk gestegen bleek te zijn, ziet de toestand er inderdaad zorgwekkend uit. Reeds in de Duurt van Teuge ontwaart men, uit de richting Deventer komende, dat ten Zuiden van den rijksstraatweg naar Apeldoorn het w assende water de landerijen heeft overstroomd, en wanneer men iets die per landwaarts in gaat, blijkt spoedig, dat verscheidene boerenbenuizingen door het water in ernstige moeilijkhedoi zijn geraakt. De boerderij van J. van Essen, nabij genoem den rijksstraatweg, is niet meer te bereiken, tenzij men over een boot beschikt, daar zij rondom in het water staat. Gisteravond laat moesten nog in allerijl de koeien, varkens en ander vee in veiligheid worden gebracht, en het is zoo goed als zeker, dat van de nog te velde staande gewassen niets terecht zal ko men. Even treurig is het gesteld bij de boer derij van den landbouwer Weijn. Over den anders druk gebruikten weg TeugeWilps^he Achteihoek golft het op gestuwde water eet groote kracht en over een aanzienlijke uitgestrektheid staat hier te weg dan ook geheel blank. ïn de z.g. Botten- hoek, nabij de bekende boerderij 't Klooster, troffen wij een uitgestrekt watervlak aan, golvend als een binnenzee, die al het weiland en de bebouwde akkers heeft verzwolgen. Ook deze boerderij, nog even boven den vloed uitkomend met zijn wat hooger dan het omliggende land gelegen grondvlak, is niet meer te bereiken. Oisteravond heeft de burgemeester van Voorst, mr. A. C. baron van dér Feltz, onder wien dit gebied ressorteert, zich persoonlijk va nden toestand op de hoogte gesteld. Den boeren werd verzocht, hun land niet te be schermen door het ophoogen van den weg, omdat dan verderop de in den Wilpschen Achterhoek gelegen boerderijen geheel onder water zouden komen te staan. Hoewel noode, heeft men aan dit verzoek gehoor gegeven en men draagt nu gewillig den wateroverlast. Omtrent de oorzaak van den watersnood werd nog het volgende meegedeeld: Door het toenemen van de ontginningen ter hoogte van Beekbergen wordt het hemel water thans sneller afgevoerd dan vroeger, hetgeen zich vooral bij plotselingen grooten regenval, zooals in dit geval, deot gevoelen. In den tijd der vele regens is de Groote We tering, die bij Teuge den rijksstraatweg snijdt, geheel vol geloopen en bleek niet meer in staat, de watermassa's te bergen. Het stoomgemaal bij Terwolde kan niet genoeg op den IJsel uitslaan, zoodat een overstroo ming van de langs de Groote Wetering ge legen landerijen niet kon uitblijven. Het ge heele gebied ten Zuiden van den rijksstraat weg lijdt thans onder de gebeurtenissen, maar ook het-Noorden krijgt het reeds te kwaad. Weliswaar houdt de straatweg het water voorloopig tegen, maar door een duiker perst het daaronder door en stuwt een ster ken stroom naar de Noordereilanden. De overstroomingen van het oogenblik leveren een nieuw bewijs voor de reeds her haalde malen geuite beweringen, dat de wa terstaatkundige tcetsand in de hier genoemde streek verbetreing noodig heeft. Uit Eelde (Dr.) meldt men: Het Peizer- en Eelderdiep staan blank en overstroomen de omringende landerijen. In de kelders staat het vater. Het vee is wegge haald of naar hooger gelegen land gebracht. De dijk van het waterschap de Zuiderma den te Roderwolde (Dr.) is doorgebroken. Het water stroomt den polder binnen. Veel hooi gaat verloren. Uit Roermond, van gisteren: De Maas is nog steeds wassend. Gister morgen bedroeg de stand boven de stuw aan de Donck 17.32 -f- N.A.P., beneden de stuw 17.10 4- N.A.P. De uiterwaarden beginnen hier en daar reeds onder te loopen. Chr. de Jong, student in de medicijnen aan de Gemeentelijke Universiteit te Amster dam. eertijds wonende te Broek op Langen- dijk, slaagde dezer dagen voor het doctoraal examen. Gistermiddag heeft prof. dr. J. F. Koksma zijn ambt als hoogleeraar aan de Vrije Universiteit aanvaard met een ooratie over „Benaderingsproblemen bij irrationeele getallen." Gister aanvaardde dr. M. van Haaf- ten, directeur van de Hollandsche Socië teit van Levensverzekeringen, het ambt van buitengewoon hoogleeraar in de verzekeringswiskunde aan de Vrije Uni versiteit te Amsterdam met het uitspre ken van een rede over: „Notatie en me thode in de methode in de elementaire verzekeringswiskunde". Gistermorgen is in de St. Pieters kerk te Bussum de plechtige uitvaart dienst gehouden voor den aldaar overle den r. k. bisschop van Noorwegen, mgr. Alav Offerdahl. Na den dienst werd het lijk uitgedragen, om per auto naar Am sterdam te worden vervoerd, waar het wordt ingescheept in het s.s. „Brünla". DE HERV. GEM. TE HASSELT. De kwestie nog niet ten einde. Men schrijft aan het Hbld. Nu het herv. class. bestuur van Zwolle het besluit van den Herv. Kerkeraad van Hasselt, waarbij den vrijzinnigen ring- predikant voor de door hem te vervullen morgenbeurten het kerkgebouw werd ontzegd, vernietigd heeft, is de kwestie in een nieuw stadium gekomen. De ring Hasselt heeft n.1. met één stem tegen be sloten om alle vacaturebeuren, dus óók die der rechtzinnige predikanten, op den Zondagmiddag te stellen. Op deze wijze zou dus ook de vrijz. ringpredikant des morgens niet in de kerk optreden. Deze, de vrijz. ringpredikant ds. J. J. Ho- man, heeft ook tegen dit besluit zijn be zwaren ingediend. Ongetwijfeld zal dit ringbesluit'door het classicaal bestuur worden vernie tigd. De ring heeft de preekbeurten te vervullen verbonden aan de vacante predikantsplaats, dus de zelfde beurten, die, indien de predikantsplaats bezet ware, door den Een predikant ter plaatse zouden worden vervuld. En wijl het on aannemelijk is, dat de eene predikant te Hasselt alle morgen-, de andere alle middagbeurten zou hebben te vervullen, moet het ringbesluit als een verwringing van de bestaande kerkelijke gemeente orde worden beschouwd en is derhalve onwettig. OUDERAVOND GEMEENTESCHOOL NO. 9. Vrijdag 10 Oct. werd voor bovengenoemde school de eerste Ouderavond in het winter seizoen 1930—1931 gehouden. Was de op komst der ouders niet zoo bevredigend als op voorgaande avonden, de aangename stem ming was zeker niet minder. .Met groote belangstelling werd geluisterd naar een inleiding van den schoolarts, Dr. Pameijer, over „Schoolhygiëne". Duidelijk werd door spr. uiteengezet de oorzaken en de gevolgen van onreinheid en besmettelijke zielrten, daarbij aantoonende dat door ver schillende maatregelen, welke kunnen wor den genomen dank zij het geneeskundig schooltoezicht, veel ten goede is bereikt. Na de pauze en „de thee met koek" werd door den heer Hazeloop ingeleid een voor stel om aan de 9e gemeenteschool te komen tot het instellen van een cursus in de Fran- sche taal. Na uitvoerige gedachtenwisseiing werd besloten maatregelen te nemen om de cursus te openen voor de leerlingen van de 5e en 6e klasse Tot nieuw lid in de Ouder- convnissie werd benoemd wegens bedanken van den heer Koopal, de heer Bakker. PREDIKBEURTEN. Zondag 12 October. Hervormde Gemeenten ALKMAAR, Kapelkerk, 10.30 uur, Ds. Baar. BEEMSTER, vm. 10 uur, ds. Westmijse DIRKSHORN, vm. 10 uur, ds de Leeuw GROET, vm. 10 uur, ds. Boeke, nm. Zon dagsschool. KOEDIJK, vm. 10 uur, ds. Eilerts d: Haan. NIEUWE NIEDORP, vm. 10 uur, ds. van Baaien. OUDE NIEDORP, geen dienst. PETTEN, vm. 10 uur, ds. van Dijk URSEM, geen dienst WINKEL, geen dienst. Doopsgezinde Gemeenten. BEEMSTER, geen dienst. NIEUWE NIEDORP, geen dienst, vaca ture. DE RIJP, vm. 10 uur, ds. Keuning. militaire, berust in Turkije geheel iq handen van den chef van den Generalen Staf. In verband met bestaande plannen tot inrichting van een nationale organisatie voor de luchtrouten worden vooralsnog alle verzoeken voor geregeld transito- verkeer geweigerd, omdat de beginselen ten aanzien van de buitenlandsche ver bindingen nog niet zijn ontwikkeld. Wanneer hierin verandering zal ko men is niet te voorspellen. De Nederlandsche vertegenwoordiger in Turkije blijft diligent om in dezen voor de ontwikkeling van de verbinding Nederland—Nederlandsch-Indië zeer on- bevredigenden toestand verandering te brengen en tot een behoorlijke regeling te geraken. Intusschen wórden stappen gedaan om de eerstvolgende vluchten nog over Griekenland en Eevpte te leiden. Formaliteiten bevorderen de postvlnchten niet. De pas-moeilijkheden, die oorzaak zijn geweest, dat het tweede vliegtuig eerst Zaterdag van Athene naar Egypte kon vertrekken, bewijzen, zegt de Tel., weer eens te meer, dat de K. L. M. bij de organisatie der postvluchten naar In- dië behalve de technische ook nog groo te administratieve moeilijkheden te overwinnen heeft. De bedoelde „pas moeilijkheden" zijn een gevolg van het feit, dat de piloten nog geen Egyptische visa op hun passen hadden. Slechts het vervullen van deze formaliteit heeft, hoe vreemd het ook voor Westersche ooren klinken moge. thans tot een nieuw oponthoud van een dag aanleiding gege ven. Wij vernemen voorts, dat de K. L. M. een vertegenwoordiger naar Athene uitgezonden heeft om het zoo vlot moge lijk functionneeren van den dienst te bevorderen. DE NIEUWE OCEAANVLUCHT GESLAAGD. Boyd op de Scllly-eilanden geland. De Oceaanvlucht der Canadeesche avi- ateurs Boyd en Conner is geslaagd. De beide piloten zijn' met hun toestel „Co- lumbia" op het eiland Tresco (Scilly eilanden Z. W. Engeland) geland. DE POSTVLUCHTEN NAAR INDIE. Waarom Turkije de K. L. M. dwars zit. Uit nadere door de Nederlandsche re geering ingewonnen inlichtingen blijkt, dat de reden van het uitblijven van ver gunning van de Turksche regeering ten behoeve van de vluchten naar Indië moet worden toegeschreven aan het vol gende: De beslissing omtrent luchtvaartaan- gelegenhecjen, zoowel burgerlijke als NA DE RAMP VAN DE R 101. Dr. Eckener te Londen. In den afgeloopen nacht zijn dr. Eckener en kapitein von P hiller te Londen aangekomen om heden als ver tegenwoordiger van de bemanning van het luchtschip Graf Zeppelin deel te ne men aan de plechtige bijzetting van de slachtoffers van de R. 101. De Duitsche gasten werden aan hei station door vertegenwoordigers der re geering en door eenige leden van het Koninklijk Luchtvaartkundig Genoot schap ontvangen. (Ontvangen per draadlooze telefoon) STAATSLEEN1NGEN. 5 1518 BANKINSTELLINGEN. Handel Mpij Cert v. 1000 Kol Bank Ned. ind. Handelsbank Franscbe Banken (3) D. Reichsbank INDUSTR. OND. BINNENL Alg. Kunstzijde Unie v. Berkels Patent Calvé Delft Cert. Centrale Suiker Holi. Kunstzijde Margarine Unie Pbilipt Gloeilampen Gem. Bezit INDUSTR. AAND. BU1TENL Am. Smelting Anaconda Bethleb. Steel Citiea Service Steel comm Zweedsche Lucifer* CULTUUR MAATSCH. H. V. A Java Cultuur A Cult. Voritenl Dito action* Poerworedjo MIJNBOUW. Alg. Ezplor. Mij. Boeton Redjang Lebong PETROLEUM. Dordtsche Petr. Kon. Petr Perlak RUBBERS. Amsterd. Rubber Deli Bat. Rubber. Heita Rubber Serbadjadi .té*, lnterc. Rubber SCHEEPVAARTEN. HolL Amerika lijn Holl Amerika Gem Eig. Scheepvaart Unie Kon. Ned Stoumhpot Niev Goudriaan TABAKKEN. Oostkuft Oude Deli t t Senembah Deli Batavia t i AMER. SPOORWEGEN. Erie t t Milwaukee t t t Southern Raila t t Union Pacitic t Wabasb t •Exdividend. fExclaim. PROLONGATIE Vorige koers 103'/, 1427, 155y, 1427, 453 1967, 5oy, 74 HO'/* 50 707, 224'A 298 55 71'/,6 73 y* 24»/, 147% 258»/, 363 265'/, 107 78 21'/, 108 76'/* 65 310»/, 3287* 1217, 96 40 74 55»/, 2u/m| 19 18 136 58»/, 53'/, 59»/* 274 308'/, 275 38'/* 757* 203 23 uw. Koer, vao bedan ta pl.m. 10.30 pl.m. 10.45 pl.m. 11.— pl.m. 11.15 142 «Uk 200 110 527,-4 110 110 110 230 301 228-301 300-2 230-'/, 302 2'0 302'/,-2 248/s-S 74-5 76-7, 24»/,-5 56 74-5 76-7, 247,-i 147 74'Vw 76'/, 149-i 362 362-5 366 3637,-4 265 75 75'/, 331 333-4 333A-4) 334'/,.5 96 95»/,-6 95-| 94(-5 47 71-2 27,-1 19 18 135 60 275 310 278 59 2/4-6 3137,-4 278 278 2747,-5 278-80 97, 35 V, 9V4 - 2037, 25 24'/,-5 orige koer* 1'/, pCL heden 1'/, pCt. WISSELKOERSEN AMSTERDAM. Londen Berh,n Parijs i Brussel (Belga) Bazel Weenen p. Sch. 100. Koptnhagto Stockholm 0s,° NIET OFFICIEEL New. York Italië Vorige Koers op koers heden 11 uur 12.04>7ia 12.04»/* t f 58.98 58.98 t 9.72»/* 9.72»/* 1 34.58 34.58'/, 48.20 48.20 35.00 35.00 66.35 66.35 66.60 66.60 V 66.35 66.35 7 i 2.47»% 2.48 12.99 LL99

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1930 | | pagina 11