AIISTEKI)AII§dli; BEURS
Buitenland
Binnenland
Kerk en school
Luchtvaart
van 11 Octolicr fl?>30.
Opgave van Hoord hol la ndsch Eaiidbomvcrediet
m
die kwam, zagen in het Arsenal-doel
terecht kwam. Tot de verbazing der Sun-
derland-leiders wandelde hij de kleed
kamer der speler? hintten en vroeg of hij
eens een proet van z'n capaciteiten
mocht afleggen. Door zijn vurige beden
en z'n introducties waaruit bleek, dat hij
voor het Amsterdamsche Swift had ge
speeld, kreeg hii verlof mee te trainen.
Maar politie-agenten sloegen zijn ver
wachtingen den bodem in. Toen hij in
zijn voetbalbroekje stond, vertelden, zij
hem. dat hij Engeland was binnengeko
men zonder toestemming van de immi
gratie-autoriteiten. Hij kon zich weer
aankleeden, maar gaf nog een liedje met
„jodel-variaties" ten beste, tot vermaak
der agenten. Dat deed hij ook in het
politiebureau.
Daar werd verder uitgemaakt, dat D.
eerder al niet te Southampton had mo
gen binnenkomen. Later was hij terug
gekeerd naar Engeland en toch binnen
gekomen. Thans wacht hij op repatriee-
ring.
Het blad vraagt zich af of Sunderland
misschien een „Keyzer" verforen heeft.
Boksen.
Een troost voor rookers.
Rooken wordt gewoonlijk voor hen
die zich ernstig trainen uit den booze
geacht. Toch zijn en waren er bekende
sportmenschen, die het herba nicotiana
niet konden afzweren. De vermaarde
Amerikaansche bokser Dave Shade, die
thans te Londen vertoeft, is <en harts
tochtelijk rooker van sigaren. Zelfs
vroeg hij, vóór zijn match met Len Bar-
vey dezer dagen, of hij tusschen de ron
den in de rustpoozen wel „even een
trekje" aan zijn sigaar mocht doen. De
groote bokser Sam Lengford was ver
maard om zijn zware sigaren, die hij
steeds rookte en de sterkste worstelaar
die er ooit heeft geleefd, Youssouf, „the
terrible Turk", dronk in zijn training
zwarte Koffie en rookte de eene sigaar
na de andere.
Waarmee wij niet willen zeggen, dat
rooktn voor hen die het ver in een sport
willen brengen aanbevelenswaardig zou
zijn (N. R. C.)
WIE EN WAT IS ADOLF HITLER?
Uit zijn jeugd en strijd.
Veel wordt er tegenwoordig over Adolf
Hitier als leider van de nationaal-socialisti-
sche arbeiderspartij gesproken, maar weini
gen weten wie en wat eigenlijk deze Adolf
Hitier is.
Aan de hand van het door hem geschre
ven boek „Mein Kampf" (samengesteld tij
dens de vestingstraf te Landsberg, waartoe
Hitier in 1924 veroordeeld werd door het
„Volksgericht" te München in verband met
den z.g. Hitier-Putsch van 1923) deelt dr.
Detig in de „D. Allg. Z." een en ander mede
uit de jeugd en den strijd van deze figuur,
waaraan het Hbld. het volgende ontleent.
Zijn jeugd.
Adolf Hitier is thans 41 jaar oud en onge
huwd. Hij werd te Braunau a.d. Inn gebo
ren als zoon van een Oostenrijksche douane
beambte. Hij is pcliter van afkomst een Ne-
der-Beier. Hitier was pas enkele jaren oud,
toen zijn vader in het Duitsche Passau ge
plaatst werd op het Oostenrijksche douané-
station, van waar hij korten tijd later naar
Linz ging, waar hij spoedig gepensionneerd
werd. De oude heer Hitier vestigde zich in
het Opper-Oostenrijksche plaatsje Lambach,
waar hij een klein goed kocht, dat hij zelf
beheerde. Hitler's vader was een onrustige
geest, zoon van een klein boertje. Als jongen
liep hij met een paar zakcenten weg, naar
Weenen, om een handwerk te leeren, dat hem
echter niet bevredigde. Na 23 jaar gelukte
het hem een eenvoudig beambte te worden.
Hitiers moeder was een echte huismoeder,
die zich geheel wijdde aan de opvoeding van
haar kinderen,. die het, niettegenstaande de
kleine beurs der ouders, tot iets moesten
brengen
Adolf Hitier, die student en ambtenaar
moest worden, tegen welke plannen hij zich
echter krachtig verzette, daar hij schilder
wilde worden, verloor op dertienjarigen leef
tijd zijn vader en twee jaar later zijn moeder.
Op dien dag kwam een groote verandering
in zijn leven. Hij trok naar Weenen, maar
slaagde niet voor de schilderacademie: hij
kreeg te hooren, dat zijn bekwaamheden
veeleer lagen op het gebied der architectuur.
De honger echter dwong hem zijn kunstidea
len op te geven en werk te zoeken. Vijf lange
lijdensjaren volgden nu. Hij trachtte op aller
lei manieren zijn brood te verdienen met
handenarbeid en kwam in sociaal opzicht op
een geheel andere plaats in de maatsc;
als waarin hij was opgevoed. In de jaren
1909 en 1910 verbeterden zijn omstandig
heden in zooverre, dat hij zich een positie
kon verschaffen als kleine teekenaar en aqua
rellist. Steeds nog hoopte hij architect te
kunnen worden.
In 1912 trok hij naar München, de stad
die steeds zijn illusie was geweest.
Van 1914 tot 1918 streed hij, zooals men
weet. als vrijwilliger in het Duitsche leger
en maakte den geheelen oorlog als infante
rist mede. In October 1918 maakte hij een
gasoverval mede, welke tengevolge had, dat
hij geruimen tijd blind werd en voorgoed
zijn beroep van teekenaar moest opgeven.
Hitler's politieke loopbaan.
In November 1918 keert Hitier naar Mün
chen terug en nu begint spoedig zijn politie
ke loopbaan, waaraan hij het eerst in 1917
cacht in zijn verontwaardiging erover, dat
de oorlog z.i. door Duitschland niet krachtig
genoeg gevoerd was en men in het land zelf
niet streng genoeg had doorgetast. In het
voorjaar van 1919 „Bildungsoffizier" bij de
rijksweer geworden, geeft hij den troep cur
sussen en houdt hij voordrachten. In deze
functie bezoekt hij op een avond een verga
dering van de juist opgerichte Duitsche ar
beiderspartij, teneinde over de daarin tot
uiting komende strooming rapport uit te
brengen. Al spoedig echter wordt hij zelf lid
van de partij, waarin hij een geschikt ar
beidsveld ziet om te streven naar toepassing
van zijn denkbeelden en doeleinden, met het
gevolg, dat hij weldra de leiding in handen
neemt: op 24 Febr. 1920 vindt te München de
eerste openbare massale betooging plaats
van de jonge beweging, waardoor voor het
eerst de aandacht op nitler wordt gevestigd.
Als bouwarbeider te Weenen was hij in
nauwe aanraking gekomen met arbeiders en
hun opvattingen en van dien tijd dateert zijn
antipathie tegen en streven tot bestrijding
van het Marxisme, welke hem tot den dag
van heden kenmerkt.
Hij heeft zeer veel socialistische lectuur
doorgeworsteld en kwam tot de overtuiging
dat de terreur der soc.-democratie alleen ge
broken kon worden, wanneer er een nog
grootere terreur tegenover gesteld wordt,
een beginsel, dat nog heden bij de nationea'-
socialisten van kracht is. Te Weenen I-
Hitier, door kennismaking met Joden uit Üa-
licië, zijn anti-semietische opvattingen gekre
gen. Door zijn dagelijksche debatten met
marxistische arbeiders leerde Hitier zijn
sprekerstalent ontwikkelen; reeds toenmaals
hield hij zich bezig met het probleem der be-
invloeding van de massa en suggestie van de
massa, dat hem gedurende den geheelen oor
log niet meer losliet, welke methoden hij
thans succesvol in practijk brengt.
Maar eerst de woede over de revolutie van
1918 deed het besluit in hem rijpen, als re
denaar of als politiek leider den strijd te
gen de soc.-democratie als levensberoep te
kiezen, welker leiders hij de geheele schuld
aan Duitschlands lot wijt.
Aldus is in groote lijnen de levensloop
van den man, die zich blijkbaar in staat acht
en voldoende bekwaamheid om dit lot door
zijn methoden te verbeteren.
EEN SCHIP VERGAAN?
De N. R. Ct.-correspondent te Brussel
meldde gisteravond:
Te Antwerpen is men zeer ongerust over
het lot van het Belgische stoomschip Tigr's
der Reederij Deppe, dat 18 September Ant
werpen verliet met bestemming naar Alex-
andrië, maar sedert 19 September niets meer
van zich liet hooren. Dit baart des te meer
onrust, daar de Tigris draadlooze telegrafie
aan boord heeft en 7 dezer te Camber twee
boeien met den naam van ri.t schip opg^-
viseht zijn. De Tigris had op het oogenbllk
van vertrek uit Antwerpen 33 man, van wie
27 Belgen aan boord. Het schip heeft een
tonnenmaat van 2735 ton bruto en werd in
1922 gebouwd.
EEN HOTEDLIEF GEPAKT.
Voor een millioen frs. gestolen.
Op den hoek van een Parijschen boule
vard kwam dezer dagen een auto in botsing
met een motorrijwiel. Proces-verbaal werd
opgemaakt en daarbij werd ook naar het rif-
bewijs van deri automobilist gevraagd. Deze
kon het niet toonen en moest mee naar het
politiebureau, waar spoedig bleek, dat men
hier te doen had met een langgezochten ho-
teldief Oeorges Rossé, die een ontelbaar
aantal diefstallen op zijn geweten heeft.
Gemiddeld eens in de twee dagen probeer
de hij zijn slag te slaan in een of ander
hotel en nam behalve geld en juweelen, als
het mogelijk was, ook de papieren van zijn
slachtoffer mee. Onder diens naam leefde hij
dan enkele dagen totdat hij weer een anderen
bemachtigd had.
Hij zelf verklaarde 480 namen gedragen
te hebben. Bij zijn collega's was hij bekend
als Histite, den naam van een looper, waar
mee het hem gelukte alle deuren te openen.
Zijn slachtoffers waren gewoonlijk een
zame oude heeren. Dames bestal hij nooit.
Die roepen dadelijk om hulp, verklaarde hij
tegen de politie.
Ongeveer een bedrag van een millioen frs
heeft Rossé in hri laatste jaar bijeen gesto
len. Hij leidde een weelderig leven, en bezat
een prachtige auto, welke hem in het ongeluk
heeft gestort.
EEN BEWOGEN KANAALREIS.
Storm en averij.
De honderdnegentig reizigers, die Woens
dagnacht met de „Biarritz" van Boulogne
naar Folkestone zijn overgestoken, zullen
geen aangename herinnering aan dezen tocht
behouden. Het spookte zoo hevig in het Ka
naal, dat, twintig minuten naclat het schip
Boulogne had verlaten, zware zeeën over het
dek sloegen. Het water stroomde naar bin
nen en het schip zwaaide op dreigende wijze.
Toen een der voorluiken was ingeslagen
liet de kapitein de boot stoppen om de nood
zakelijke reparatk te verrichten. Vijftig mi
nuten duurde dit, toen ook de reis werd her
vat. Met groote vertraging werd Folkestone
bereikt.
Tegelijkertijd kwam van de andere zijde de
Kanaalboot de „Maid of Orleans", die bijna
vier uur te laat in Boulogne aankwam, na
vijf vergeefsche pogingen te hebben gedaan
om de haven binnen te loopen.
HOOG WATER
In den Gelderschen Achterhoek.
De riviertjes en beeken in den Gelderschen
Achterhoek zijn tengevolge van den ontzet-
tenden regenval der laatste dagen onrustba
rend gestegen. Vele zijn buiten haar oevers
getreden en de weilanden zijn over groote
uitgestrektheden overstroomd. In allerijl zijn
maatregelen getroffen om het bedreigde vee
in veiligheid te brengen, terwijl de bevolking
in groote ongerustheid den verderen was
van het water gade slaat.
De Waal gestegen.
De Waal voor Nijmegen is ook gister nog
aanzienlijk gestegen. De uiterwaarden zijn
thans geheel ingeloopen en het water staat
van dijk tot dijk. De Waalkade te Nijmegen is
gedeeltelijk ondergeloopen, de aanlegsteiger
van het veer aan den Nijmeegschen oever is
verlengd.
Keu .en meldde gistermorgen: 1.10 M. wa3,
zocdat te verwachten is, dat het water voor
80 c.M. zal stijgen.
Door de vele regens der laatste dagen is de
Niers bij Gennep buiten haar oevers getreden
en heeft de uiterwaarden en landerijen blank
gezet.
Uit Duitschland zoowel als -uit België
wordt sterken was gemeld.
Overstroomingen in het polder
district Veluwe.
Men schrijft uit Deventer d. d. gisteren
aan de N. R. Crt.:
Tengevolge van den ongekend hevigen re
genval der laatste dagen ondervidnt thans
ook het uitgestrekte polderdistrict Veluwe
ernstigen wateroverlast. Nu in den afgeloo-
pen nacht Eet water nog zeer aanzienlijk
gestegen bleek te zijn, ziet de toestand er
inderdaad zorgwekkend uit.
Reeds in de Duurt van Teuge ontwaart
men, uit de richting Deventer komende, dat
ten Zuiden van den rijksstraatweg naar
Apeldoorn het w assende water de landerijen
heeft overstroomd, en wanneer men iets die
per landwaarts in gaat, blijkt spoedig, dat
verscheidene boerenbenuizingen door het
water in ernstige moeilijkhedoi zijn geraakt.
De boerderij van J. van Essen, nabij genoem
den rijksstraatweg, is niet meer te bereiken,
tenzij men over een boot beschikt, daar zij
rondom in het water staat. Gisteravond laat
moesten nog in allerijl de koeien, varkens en
ander vee in veiligheid worden gebracht, en
het is zoo goed als zeker, dat van de nog te
velde staande gewassen niets terecht zal ko
men. Even treurig is het gesteld bij de boer
derij van den landbouwer Weijn.
Over den anders druk gebruikten weg
TeugeWilps^he Achteihoek golft het op
gestuwde water eet groote kracht en over
een aanzienlijke uitgestrektheid staat hier te
weg dan ook geheel blank. ïn de z.g. Botten-
hoek, nabij de bekende boerderij 't Klooster,
troffen wij een uitgestrekt watervlak aan,
golvend als een binnenzee, die al het weiland
en de bebouwde akkers heeft verzwolgen.
Ook deze boerderij, nog even boven den
vloed uitkomend met zijn wat hooger dan het
omliggende land gelegen grondvlak, is niet
meer te bereiken.
Oisteravond heeft de burgemeester van
Voorst, mr. A. C. baron van dér Feltz, onder
wien dit gebied ressorteert, zich persoonlijk
va nden toestand op de hoogte gesteld. Den
boeren werd verzocht, hun land niet te be
schermen door het ophoogen van den weg,
omdat dan verderop de in den Wilpschen
Achterhoek gelegen boerderijen geheel onder
water zouden komen te staan. Hoewel noode,
heeft men aan dit verzoek gehoor gegeven en
men draagt nu gewillig den wateroverlast.
Omtrent de oorzaak van den watersnood
werd nog het volgende meegedeeld:
Door het toenemen van de ontginningen
ter hoogte van Beekbergen wordt het hemel
water thans sneller afgevoerd dan vroeger,
hetgeen zich vooral bij plotselingen grooten
regenval, zooals in dit geval, deot gevoelen.
In den tijd der vele regens is de Groote We
tering, die bij Teuge den rijksstraatweg
snijdt, geheel vol geloopen en bleek niet meer
in staat, de watermassa's te bergen. Het
stoomgemaal bij Terwolde kan niet genoeg
op den IJsel uitslaan, zoodat een overstroo
ming van de langs de Groote Wetering ge
legen landerijen niet kon uitblijven. Het ge
heele gebied ten Zuiden van den rijksstraat
weg lijdt thans onder de gebeurtenissen,
maar ook het-Noorden krijgt het reeds te
kwaad. Weliswaar houdt de straatweg het
water voorloopig tegen, maar door een duiker
perst het daaronder door en stuwt een ster
ken stroom naar de Noordereilanden.
De overstroomingen van het oogenblik
leveren een nieuw bewijs voor de reeds her
haalde malen geuite beweringen, dat de wa
terstaatkundige tcetsand in de hier genoemde
streek verbetreing noodig heeft.
Uit Eelde (Dr.) meldt men:
Het Peizer- en Eelderdiep staan blank en
overstroomen de omringende landerijen. In de
kelders staat het vater. Het vee is wegge
haald of naar hooger gelegen land gebracht.
De dijk van het waterschap de Zuiderma
den te Roderwolde (Dr.) is doorgebroken.
Het water stroomt den polder binnen. Veel
hooi gaat verloren.
Uit Roermond, van gisteren:
De Maas is nog steeds wassend. Gister
morgen bedroeg de stand boven de stuw aan
de Donck 17.32 -f- N.A.P., beneden de stuw
17.10 4- N.A.P. De uiterwaarden beginnen
hier en daar reeds onder te loopen.
Chr. de Jong, student in de medicijnen
aan de Gemeentelijke Universiteit te Amster
dam. eertijds wonende te Broek op Langen-
dijk, slaagde dezer dagen voor het doctoraal
examen.
Gistermiddag heeft prof. dr. J. F.
Koksma zijn ambt als hoogleeraar aan
de Vrije Universiteit aanvaard met een
ooratie over „Benaderingsproblemen bij
irrationeele getallen."
Gister aanvaardde dr. M. van Haaf-
ten, directeur van de Hollandsche Socië
teit van Levensverzekeringen, het ambt
van buitengewoon hoogleeraar in de
verzekeringswiskunde aan de Vrije Uni
versiteit te Amsterdam met het uitspre
ken van een rede over: „Notatie en me
thode in de methode in de elementaire
verzekeringswiskunde".
Gistermorgen is in de St. Pieters
kerk te Bussum de plechtige uitvaart
dienst gehouden voor den aldaar overle
den r. k. bisschop van Noorwegen, mgr.
Alav Offerdahl. Na den dienst werd het
lijk uitgedragen, om per auto naar Am
sterdam te worden vervoerd, waar het
wordt ingescheept in het s.s. „Brünla".
DE HERV. GEM. TE HASSELT.
De kwestie nog niet ten einde.
Men schrijft aan het Hbld.
Nu het herv. class. bestuur van Zwolle
het besluit van den Herv. Kerkeraad van
Hasselt, waarbij den vrijzinnigen ring-
predikant voor de door hem te vervullen
morgenbeurten het kerkgebouw werd
ontzegd, vernietigd heeft, is de kwestie
in een nieuw stadium gekomen. De ring
Hasselt heeft n.1. met één stem tegen be
sloten om alle vacaturebeuren, dus óók
die der rechtzinnige predikanten, op
den Zondagmiddag te stellen. Op deze
wijze zou dus ook de vrijz. ringpredikant
des morgens niet in de kerk optreden.
Deze, de vrijz. ringpredikant ds. J. J. Ho-
man, heeft ook tegen dit besluit zijn be
zwaren ingediend.
Ongetwijfeld zal dit ringbesluit'door
het classicaal bestuur worden vernie
tigd. De ring heeft de preekbeurten te
vervullen verbonden aan de vacante
predikantsplaats, dus de zelfde beurten,
die, indien de predikantsplaats bezet
ware, door den Een predikant ter plaatse
zouden worden vervuld. En wijl het on
aannemelijk is, dat de eene predikant te
Hasselt alle morgen-, de andere alle
middagbeurten zou hebben te vervullen,
moet het ringbesluit als een verwringing
van de bestaande kerkelijke gemeente
orde worden beschouwd en is derhalve
onwettig.
OUDERAVOND GEMEENTESCHOOL
NO. 9.
Vrijdag 10 Oct. werd voor bovengenoemde
school de eerste Ouderavond in het winter
seizoen 1930—1931 gehouden. Was de op
komst der ouders niet zoo bevredigend als
op voorgaande avonden, de aangename stem
ming was zeker niet minder.
.Met groote belangstelling werd geluisterd
naar een inleiding van den schoolarts, Dr.
Pameijer, over „Schoolhygiëne". Duidelijk
werd door spr. uiteengezet de oorzaken en
de gevolgen van onreinheid en besmettelijke
zielrten, daarbij aantoonende dat door ver
schillende maatregelen, welke kunnen wor
den genomen dank zij het geneeskundig
schooltoezicht, veel ten goede is bereikt.
Na de pauze en „de thee met koek" werd
door den heer Hazeloop ingeleid een voor
stel om aan de 9e gemeenteschool te komen
tot het instellen van een cursus in de Fran-
sche taal. Na uitvoerige gedachtenwisseiing
werd besloten maatregelen te nemen om de
cursus te openen voor de leerlingen van de
5e en 6e klasse Tot nieuw lid in de Ouder-
convnissie werd benoemd wegens bedanken
van den heer Koopal, de heer Bakker.
PREDIKBEURTEN.
Zondag 12 October.
Hervormde Gemeenten
ALKMAAR, Kapelkerk, 10.30 uur, Ds.
Baar.
BEEMSTER, vm. 10 uur, ds. Westmijse
DIRKSHORN, vm. 10 uur, ds de Leeuw
GROET, vm. 10 uur, ds. Boeke, nm. Zon
dagsschool.
KOEDIJK, vm. 10 uur, ds. Eilerts d:
Haan.
NIEUWE NIEDORP, vm. 10 uur, ds.
van Baaien.
OUDE NIEDORP, geen dienst.
PETTEN, vm. 10 uur, ds. van Dijk
URSEM, geen dienst
WINKEL, geen dienst.
Doopsgezinde Gemeenten.
BEEMSTER, geen dienst.
NIEUWE NIEDORP, geen dienst, vaca
ture.
DE RIJP, vm. 10 uur, ds. Keuning.
militaire, berust in Turkije geheel iq
handen van den chef van den Generalen
Staf.
In verband met bestaande plannen tot
inrichting van een nationale organisatie
voor de luchtrouten worden vooralsnog
alle verzoeken voor geregeld transito-
verkeer geweigerd, omdat de beginselen
ten aanzien van de buitenlandsche ver
bindingen nog niet zijn ontwikkeld.
Wanneer hierin verandering zal ko
men is niet te voorspellen.
De Nederlandsche vertegenwoordiger
in Turkije blijft diligent om in dezen
voor de ontwikkeling van de verbinding
Nederland—Nederlandsch-Indië zeer on-
bevredigenden toestand verandering te
brengen en tot een behoorlijke regeling
te geraken.
Intusschen wórden stappen gedaan
om de eerstvolgende vluchten nog over
Griekenland en Eevpte te leiden.
Formaliteiten bevorderen de
postvlnchten niet.
De pas-moeilijkheden, die oorzaak
zijn geweest, dat het tweede vliegtuig
eerst Zaterdag van Athene naar Egypte
kon vertrekken, bewijzen, zegt de Tel.,
weer eens te meer, dat de K. L. M. bij
de organisatie der postvluchten naar In-
dië behalve de technische ook nog groo
te administratieve moeilijkheden te
overwinnen heeft. De bedoelde „pas
moeilijkheden" zijn een gevolg van het
feit, dat de piloten nog geen Egyptische
visa op hun passen hadden. Slechts het
vervullen van deze formaliteit heeft,
hoe vreemd het ook voor Westersche
ooren klinken moge. thans tot een nieuw
oponthoud van een dag aanleiding gege
ven. Wij vernemen voorts, dat de K. L.
M. een vertegenwoordiger naar Athene
uitgezonden heeft om het zoo vlot moge
lijk functionneeren van den dienst te
bevorderen.
DE NIEUWE OCEAANVLUCHT
GESLAAGD.
Boyd op de Scllly-eilanden geland.
De Oceaanvlucht der Canadeesche avi-
ateurs Boyd en Conner is geslaagd. De
beide piloten zijn' met hun toestel „Co-
lumbia" op het eiland Tresco (Scilly
eilanden Z. W. Engeland) geland.
DE POSTVLUCHTEN NAAR INDIE.
Waarom Turkije de K. L. M.
dwars zit.
Uit nadere door de Nederlandsche re
geering ingewonnen inlichtingen blijkt,
dat de reden van het uitblijven van ver
gunning van de Turksche regeering ten
behoeve van de vluchten naar Indië
moet worden toegeschreven aan het vol
gende:
De beslissing omtrent luchtvaartaan-
gelegenhecjen, zoowel burgerlijke als
NA DE RAMP VAN DE R 101.
Dr. Eckener te Londen.
In den afgeloopen nacht zijn dr.
Eckener en kapitein von P hiller te
Londen aangekomen om heden als ver
tegenwoordiger van de bemanning van
het luchtschip Graf Zeppelin deel te ne
men aan de plechtige bijzetting van de
slachtoffers van de R. 101.
De Duitsche gasten werden aan hei
station door vertegenwoordigers der re
geering en door eenige leden van het
Koninklijk Luchtvaartkundig Genoot
schap ontvangen.
(Ontvangen per draadlooze telefoon)
STAATSLEEN1NGEN.
5 1518
BANKINSTELLINGEN.
Handel Mpij Cert v. 1000
Kol Bank
Ned. ind. Handelsbank
Franscbe Banken (3)
D. Reichsbank
INDUSTR. OND. BINNENL
Alg. Kunstzijde Unie
v. Berkels Patent
Calvé Delft Cert.
Centrale Suiker
Holi. Kunstzijde
Margarine Unie
Pbilipt Gloeilampen Gem. Bezit
INDUSTR. AAND. BU1TENL
Am. Smelting
Anaconda
Bethleb. Steel
Citiea Service
Steel comm
Zweedsche Lucifer*
CULTUUR MAATSCH.
H. V. A
Java Cultuur A
Cult. Voritenl
Dito action*
Poerworedjo
MIJNBOUW.
Alg. Ezplor. Mij.
Boeton
Redjang Lebong
PETROLEUM.
Dordtsche Petr.
Kon. Petr
Perlak
RUBBERS.
Amsterd. Rubber
Deli Bat. Rubber.
Heita Rubber
Serbadjadi .té*,
lnterc. Rubber
SCHEEPVAARTEN.
HolL Amerika lijn
Holl Amerika Gem Eig.
Scheepvaart Unie
Kon. Ned Stoumhpot
Niev Goudriaan
TABAKKEN.
Oostkuft
Oude Deli t t
Senembah
Deli Batavia t i
AMER. SPOORWEGEN.
Erie t t
Milwaukee t t t
Southern Raila t t
Union Pacitic t
Wabasb t
•Exdividend.
fExclaim.
PROLONGATIE
Vorige
koers
103'/,
1427,
155y,
1427,
453
1967,
5oy,
74
HO'/*
50
707,
224'A
298
55
71'/,6
73 y*
24»/,
147%
258»/,
363
265'/,
107
78
21'/,
108
76'/*
65
310»/,
3287*
1217,
96
40
74
55»/,
2u/m|
19
18
136
58»/,
53'/,
59»/*
274
308'/,
275
38'/*
757*
203
23
uw.
Koer, vao bedan ta
pl.m.
10.30
pl.m.
10.45
pl.m.
11.—
pl.m.
11.15
142
«Uk
200
110
527,-4
110
110
110
230
301
228-301
300-2
230-'/,
302
2'0
302'/,-2
248/s-S
74-5
76-7,
24»/,-5
56
74-5
76-7,
247,-i
147
74'Vw
76'/,
149-i
362
362-5
366
3637,-4
265
75
75'/,
331
333-4
333A-4)
334'/,.5
96
95»/,-6
95-|
94(-5
47
71-2
27,-1
19
18
135
60
275
310
278
59
2/4-6
3137,-4
278
278
2747,-5
278-80
97,
35 V,
9V4
-
2037,
25
24'/,-5
orige koer* 1'/, pCL heden 1'/, pCt.
WISSELKOERSEN AMSTERDAM.
Londen
Berh,n
Parijs i
Brussel (Belga)
Bazel
Weenen p. Sch. 100.
Koptnhagto
Stockholm
0s,°
NIET OFFICIEEL
New. York
Italië
Vorige
Koers op
koers
heden 11 uur
12.04>7ia
12.04»/*
t f
58.98
58.98
t
9.72»/*
9.72»/*
1
34.58
34.58'/,
48.20
48.20
35.00
35.00
66.35
66.35
66.60
66.60
V
66.35
66.35
7
i
2.47»%
2.48
12.99
LL99