Uim Damrubfiek BE iv ovr(ttt:\ v lkkiik s a ge stut. M mmi m 9 w Brieven uit de Hoofdstad. Schaakrubriek m s is iB 11 :h li 18 B B4B DE NATUUR IS EEN ONBETROUWBAAR FABRIKANT VAN LEVERTRAAN 33- 34- Rechtszaken V A\ EEU T de berekeningen, die de subcommissie B. uii den Zuiderzeeraad onder leiding van mr. O Vissering heeft gemaakt. De schade werd toen berekend op zeven miilioen gulden en welke beteekenis heeft dit bedrag in vergelij king tot de totale kosten van de Zuiderzee werken? Hij wees erop, dat in de jaren 1929 en 1930 reeds elf miilioen gulden visch werd gevangen; na 1890, toen 190.000 ankers ansjovis van de Zuiderzee aan de markt verden gebracht, is er geen beter jaar ge veest dan 1930 met 130.000 ankers. Dit al les zal echter afgeloopen zijn, zoodra de af sluitdijk van de Zuiderzee gereed is. Behalve de schadevergoeding voor schuit en netten vragen de visschers credieten over eenkomstig de bepalingen van de landarbei- derswet. De uitkeeringen voor het leven, die thans op 65-jarigen leeftijd worden gegeven, moe ten op 55-jarigen leeftijd aanvangen. De .visschers willen ook van voorlichting door veldwachters verlost worden en zii vragen voorlichting van de Generale Commissie door wettelijk erkende plaatselijke commissies en wanneer dan aanvragen worden afgewe zen, willen de visschers gaarne weten, waar om dat is geschied. Met een bedrag van totaal 15 miilioen gulden zouden alle wenschen der visschers vervuld zijn. De thans aanhangige wetswii ziging komt weliswaar een weinig aan de wenschen der visschers tegemoet, doch nog onvoldoende. Behalve de heer Demmer hebben ook de h eren A. .1. Mühren, voorzitter van den ,.St. Petrus"-Bond en J. van der Steen, voor zitter van den Bond van Christelijke Fa brieks- en Transportarbeiders, afd. vissche rij, het een en ander over de ervaringen m^t de Generale Commissie verteld. Te Volen- dam. waar juist op den dag der persconfe rentie aan den afslag een omzet van een mii lioen gulden gedurende dit jaar werd be reikt, zag men de visschers, thans nog in hun eigen bedrijf, die over twee jaar broode loos zullen ziin. Op oen Maandag a.s. te Den Haag te houden de.-.onstratieve vergadering, zullen de visschers zelf nog eens hun wen schen kenbaar maken. Verkeerstelling.Vrijwilligers van beiderlei kunne. Gegevens ten behoeve van demping en braak. Geen breken en plempen in den blinde. Broodjes met ham en leverworst. De voetganger weer verwaarloosd. Ik zal beginnen u te vertellen, dat men tegenwoordig in deze stad ter dege op zijn tellen moet passen, sinds de straten van tel gangers wemelen, zoodat men ervan versteld staat. Laat men hieruit niet de onjuiste con clusie trekken, dat het paard weer in eere is hersteld. De tel-gangers, die wij op het oog hebben zijn geen viervoeters. Zij behooren tot 'de niet-officieele en tijdelijke gemeente-ambte naren, die zich beschikbaar hebben gesteld, cm aan de verkeerstelling deel te nemen, d.w.z. er hun medewerking aan te verleenen. 'Pen verkeerstelling? Wij krijgen dit jaar een volkstelling, die voor het gehede land geldt, en die dienen moet voor statistieken van rijk en gemeente, voor controle op de staten van den burgerlijken stand en misschien nog wei voor veel meer. Daarmede heeft de gemeente lijke verkeerstelling te Amsterdam echter niets uit te staan. Maar er wordt in en buiten den Raad zooveel geredekaveld over al te drukke pleinen en straten, over de wensche- lijkheid grachten al dan niet te dempen, over de noodzakelijkheid breede verkeerswegen ten Ikoste van bestaande bouwwerken door te trekken, over de noodzakelijke uitbreiding van het korps der verkeersagenten, over nieuwe en strengere verkeersbepalingen, dat men ten stadhuize en bij de verkeers-politie wel eens over authentieke gegevens betreffen de dat verkeer een rustige beschikking wilde hebben. En aldus werd besloten om nu, na de vacantie, nu de Amsterdammers weer aan 't werk zijn en op normale wijze van straten en pleinen gebruik maken, een verkeerstelling te organiseeren. De cijfers kunnen dan spre ken en aan vel misverstand kan een einde worden gemaakt. De telling kan gegevens verstrekken voor het ontwerpen van eejt nieuw plan betreffende de verkeerswegen in de binnenstad. Men mag dus, nu mede hiervoor tot de telling overge gaan wordt, aannemen, dat dit plan bij B. en W. of liever bij de afdeeling Publieke Wer ken, niet bestaat. Men weet, dat herhaaldelijk naar dit plan gevraagd is en dat men het Publieke Werken niet ten onrechte euvel duidt te breken en dicht te plempen, zondei een vast en oordeelkundig ontworpen plas, en zoo maar in het wilde! Zoo heeft men de Vijzelstraat verbreed en ernstige voorstellen gedaan tot demping van Rokin en Vijzel gracht. Op zichzelf is daar niets tegen, maar B. en W. moeten dan toch aantoonen, dat het noodzakelijk is Welnu, de verkeerstelling kan aan vóór- of aan tegenstanders de over tuigende gegevens verschaffen. Bovendien, als men te weten komt in welke richting het drukste verkeer zich ontwikkelt, kan men daarmede rekening houden bij de stads-uitbreiding. Het is niet voldoende, om nieuwe en breede wegen in de oude binnen stad aan te leggenmen dient er voor te zor gen, dat zij niet dood loopen in de nieuwe wij ken. En misschien kan men den verkeers stroom eenigszins reguleeren door aan die wijken waarheen de sterkste stroom gericht is, minder snel uitbreiding te geven. Boven dien wil men, door middel van de telling, ;e weten komen, hoeveel auto's „van buiten'" zich naar de hoofdstad begeven en hoeveel de stad slechts passeeren. Verder kan men na gaan wat de vrachtauto's doen, door welke straten en over welke pleinen het „zware" verkeer zich beweegt en hieruit kan men dan conclusies trekken omtrent de keuze van het bestratings-materiaal ten behoeve van be paalde wegen. Men ziet, de verkeerstelling kan zijn nut hebben en als zij veel geld heeft gekost aan de reeds zwaar belaste gemeentekas, dan is het een troost te weten, dat dit geld niet voor niets werd weggesmeten. Want geld heeft dit grapje ongetwijfeld verslonden. Niet ten be hoeve van arbeidskrachten. Er hebben zich ruim tweeduizend scholieren van hooger- en middelbaar onderwijs, jongens en meisjes, als vrijwilligers aangemeld om als tellers op te treden en zij hebben zich, onder leiding van een paar honderd gemeentelijke controleurs, ten. Maar tenslotte moesten zij toch over materiaal beschikken en dus kregen zij zeer fraaie telkaarten, waarop de verschillende soorten vehikels afgebeeld staan en achter de plaatjes behoeften zij dan maar te „turven" De stads-drukkerij zal voor dit papier wel weer een statige rekening indienen. En dan, de jongelui moesten dien dag van zwaren arbeid behoorlijk gedrenkt en gespijzigd wor den. Zij hadden dienst van half zeven tot half zeven, in twee ploegen weliswaar, maar dan toch een zwaren dienst, en dus moest wel een „intendance" ter verzorging worden ingericht. Ongerekend de hoofdmaaltijden aan het einde van den teldag werden zeven tien duizend broodjes beschikbaar gesteld be smeerd met tweehonderd pond boter en be legd met vierhonderd pond ham en evenveel leverworst. Per dag, wel te verstaan, want er is op twee tel-dagen gerekend. Ja, onze jon gens en meisjes hebben gelukkig een gezon den eetlust. Honderd vrouwelijke scholieren hebben in de intendance werk gevonden en hebben 'm dus „gesmeerd". Doch laat ons niet kleinzielig zijn. Tenslotte zijn de hieraan verbonden kosten gering in vergelijking met het geld dat wordt verspild, wanneer een gracht wordt gedempt of een straat wordt verbreed zonder dat het noodig is. Wie zich op den teldag op straat begaf zag telkens, links en rechts op den trottoirs eenige jongelui op stoeltjes gezeten, aandachtig werkzaam met het noteeren van „het ver keer". Menige automobilist en wielrijder, die zich niet op de hoogte had gesteld van het geen gebeuren ging, voelde zich ongerust Had hij de maximum-snelheid overtreden? Menige wandelaar wierp zich trotsch in de borst: eindelijk was ook de voetgapger weer eens „in tel". Maar dit alles was waan. Mi nimum- of maximum-snelheid liet den teller koud en om den voetganger bekommerde hij zich niet. Alleen op enkele punten werden ook de tippelaars geteld. Zij werden echter niet „geturfd", dat zou ondoenlijk zijn, maar met behulp van tel-machines genoteerd. Op sommige pleinen had men een vrij uitgebreid tel-corps noodig, bijv. bij de stations, op 't Weesperplein en vooral bij de Munt. Op dit laatste verkeers-centrum waren veertig man nen den geheelen dag in de weer en nog was het moeilijk om den stroom bij te houden. En aan het einde van den werkdag zijn de tellers op een deugdelijke feestmaaltijd onthaald, om hun te beloonen voor de inspanning en de vermoeienis. Het is zwaar en verantwoorde lijk werk geweest, maar het is, met de ambitie van de jeugd, door de Amsterdamsche jeugd vervuld. Of het resultaat de moeite loonen zal? Wij dienen dit af te wachten en zijn be nieuwd naar het rapport, dat uit de cijfers te voorschijn zal komen. Wij zullen dan spoe dig weten, op welke plaatsen van de stad ver breeding der verkeerswegen noodzakelijk is wij vreezen, dat de eischen talrijk zullen zijn en hoe Publieke Werken zich een defi nitieve oplossing van het probleem voor stelt. Amsterdam, Oct. 1930 EMERGO. Probleem no. 307. Wolthuis met wijziging van W. N. Jen Helder. a b Tweezet. Eindspel no. 390. a b e d e f g 8 1 rrrwW/'/7/ WZW/ - 1 SsS&Sï 1 abcdefgh (9e matchpartij LaskerTarrasch om 't wei eldkampioenschap). Zwart aan zet. Dr. Tarrasch schreef hieromtrent in de Berliner Lokal-Anzeiger: In deze stelling had zwart 1b3 die tot interessante combinaties leidde, beslissend voordeel kunnen krijgen. De pointe ligt in 2Laó Bijv. 1b3 2. ab3 La5 3. c3 a3 4. ba3 Lc3 en wint de kwaliteit met nog twijfelachtig spel. Wit kan echter alle gevaar bezweren met 2. ab3 Lao 3. c3 a3 4. Pa2! Want na 4. ab2 5. Th2 Lc3 6. Pc3 Tc3 heeft zwart niets bereikt. Echter zou ook 4. Kdl ab2 5. Tb2 Kc3 6. Te2 een voldoende verdedi ging opleveren. Oplossing eindspel no. 389 (G. v .Nieuwkuvk). Stand: Wit: Kf4 Tal pè'a7. Zwart: Kh3 Tc8 p. c2. Kg2 Onverschiillig wat zwart doet, behalve schaak ge ven, speelt wit: en hij krijgt tijd om p. a7 voldoende te beschermen. Oplossing probleem no. 306 (G v. Nieuwkuyk). Zwart moet nu met een zij ner Paarden spelen waar door een vela vrij komt voor mat ie geven, dus: Pf2 speelt 2. Pd3 mat. Pg5 speelt 2. Pe6 mat. want 't is gebleken, dat haar levertraan- produktie sterke verschillen oplevert in vita- minengehalte.Om U te vrijwaren tegen het risico van vitaminen-arme en daardoor grootendeels onwerkzame levertraan koope men uitsluitend üf JECOVITOL „BROCAPHARM" LEVERTRAAN door een Nederlandsch Hoogleeraar in de Gezondheidsleer, Prof. L. K. Wolft te Utrecht, „geijkt" (d.L gewaarmerkt) als bevattend ten minste: jo eenheden vitamine A. ifo eenheden vitamine D. verkrijgbaar tegen slechts 1.pet flesch bij alle Apothekers en Drogisten. BESTELBON voor i flesch Jecovitol „Broca- rm., „n Apoth. pharm "D DrögT te leveren aan Mevr tegen 1.p flesch te Dit biljet invullen voor spoedlevering. 1. o Thlf Tel. 3. Tc2 1. Ka4, 1. of 1. De volgende partij is gespeeld op 17 asLiiïl£_ea toewijding van hun taak ggjwt-) $gp.t£ffiJrer JU. in de landetwedstrijd ig Hamburg en met den 2en schoonheids prijs bekroond. Wit: Voisin (Frankrijk). Zw. Noteboom (Holland). Cechische verdediging van de d4 opening. d5 e6 c6 Deze zet, waarvan de be doeling is verwikkelingen te zoeken op de dame vleugel, typeert de partij. dc4 Om b5 te verhinderen. Lb4. Om b5 toch mogelijk te maken. b5 1. 2. 3. 4. 5. 5. d4 c4 Pc3 Pf3 a4 6. 7. 8. 9. 10. e3 Ld2 ab5 Lc3 b3 Lb7 Lc3 cb5 a5! Zoo bereikt zwart zijn doel: twee vrije pionnen op ii. bc4 b4 12. Ld2 Pf6 13. Pe5 Pbd7 14. Da4 O-O 15. Pc6 Lc6 de 16. Dc6 e5 17. Le2 Tfe8 18. Lf3 Tac8 19. Da6 ed4 20. Ta5 20. 21. 22. 22. 23. 23. 24. 25. 26. 27. 28. 29.' 30. 31. Db5 Ta2 Df5 Le3 Dbl Td2 Ld5 Ke2 Thdl. cd5 Td3 32. Kd2 33. 34. Td5 Kcl moeilijkheden heen. Immers de gevaarlijke vrijpionnen zijn weg of ten doocfe opge schreven. Merkwaardig hoe zwart deze enkele pion handhaaft. Pc5 Pb3 er dreigde 22 Pd2 23. Kd2 de3ft en 't spel is zoo goed als uit. a Tb8 Wit brengt zijn dame naar de achterhoede. de3 Pd4 f b3 Da5 Alle zwarte zetten zijn merkwaardig. Pc2+ Dc3 Pd5 Met Pe3 bereikt zwart alleen pion winst. Dc4 Tbd8ü Zwart kan zijn pion onbeschermd laten, immers na 31. Db3 volgt Pd4 met Dame verlies. Td5 weer kan de pion niet ge nomen worden. Ddóf naar e2 is fout want dan wordt hij 't veld in gejaagd. 34. Dc6 35. Kb2 Df6 36. Kb3 Wit wordt het moe. 36. Pe3 37. fe3 Tb8. Wit geeft op. Alles paste steeds en s'oot als een bus. Daarom moest de Dame op f6 veld d8 aan zwart beletten. Aan de Dammers. In onze vorige rubriek gaven wij ter oolos- sing probleem 1141 (auteur Kleute). Stand. Zw. 9 sch. op: 6, 8, 9, 13, 19, 25, 26, 36, 45 en dam op 14. W. 13 sch. op: 20, 22, 23, 27, 28, 30, 32, 33, 34, 38, 40, 47, 48. Oplossing. 1. 27—21 1. 26 17 2. 22 11 2. 6 17 3. 23—18 3. 13 22 4. 34—29 4. 45 of 25 23 5. 47—42 5. 25 of 45 34 6. 42—37 6. 14 :25 7. 37—31 7. 36 :27 8. 32 14 8. 23 43 9. 48 30 9. 25 :28 10. 14:32! I Uit de partij. De heer van Dartelen uit Haarlem is in bezit gekomen van de combinatie die den heer Sonier in de Parijsche damclub den prijs be zorgde voor den mooisten slagzet. mm lil «t, ff WM 777/. WW//. 7WW, '/W -7/ Zw. 18 sch. op: 2, 3, 4, 6/10, 12, 14, 16/20, 23, 24, 25. W. 18 sch. op: 26, 27, 28, 30, 32/38, 40, 42/45, 48, 50. Wit speelde nu: 1. 37—31 Verlokt zwart tot het nemen van een schijf winst. 1. 23—29 2. 34 23 2. 25:34 3. 40:29 3. 17—22. 4. 28:17 4. 19 37 Maar wit vervolgde: 5. 29—23 5. 12 32 6. 23: 1 6. 10—13 7. 38 27 7. 24—30 8. 35:24 8. 20:40 9. 45:34! Ook het volgende mag een aardige combi natie genoemd worden: Zw. 10 sch. op: 2, 8, 13, 14, 18, 19, 21, 23, 24, 29. W. 10 sch. op: 25, 28, 31, 32, 35, 36, 38, 43, 44, 48. Zwart is aan zet en speelt den meest voor de hand liggenden, zet n.1. 21—26. Dat was echter niet goed. Zie maar: 1. 32—27 1. 23 21 2. 44—39 2. 26 37 3. 48—42 3. 37 48 4. 39—34 4. 48 30 5. 25: 3! Zoo komt dat zelfde bedrieglijke zetje in de partij' toch maar telkens weer terug. Ter oplossing van deze week: Probleem 1142 van C. Th. Huizer, Den Haag. üg fjg§ '//f^ 20Z?2,1253,1,5>1:6'8/12'I5'16-'S' '9- In onze volgende rubriek geven wij de op lossing. r VOOR DEN KANTONRECHTER*"" (Strafzitting van Vrijdag 10 October DE VERKEERDE JAS. Een in 1898 te Westerblokker geboren en te Alkmaar wonende grondwerker met name Sijfert B., mag zich verheugen in het ge. lukkig bezit van een motorrijwiel bentven. de officiéél erkende behendigheid, een der gelijk voertuig te kunnen bedienen. Op 2 Sept. was'hij er lustig met zijn motor op Ujt getrokken, doch werd al heel spoedig in 2jj„ reislust geremd door den agent van politie Jonker, die hem op de Kanaalkade aanhield ter informatie naar nummer- en rijbewijs welke documenten helaas niet aanwezig blei ken te zijn, omdat de motorrijder tot zijn ont- stel ten is moest entwaren, dat hij deze papie- ren had achtergelaten in een jas, die hij mo- menteel niet aan had. Hij inviteerde als nu den agent, die het excuus niet voldoende achtte, mee te gaan naar zijn huis, teneinde zich van de waarheid zijner beweringen t« overtuigen, welk aanbod echter niet werd geaccepteerd, met gevolg dat de toon der conferentie zoo langzamerhand niet meer voldeed aan de elementaire vereischten dei burgerlijke beleefdheid en uitreiking der gebruikelijke bonnetjes voor twee overtre- dingen plaats vond. Sijfert B. stond alzoo heden terecht en was gedwongen de mate- riëele feiten te erkennen. Dat de comparant niet bepaald hoffelijk was opgetreden tegen den verbalisant, achtte de ambtenaar van het O.M. een verzwarende omstandigheid en hij requireerde 2 X 6 boete of 2 X 6 dagen hechtenis. De plaatsvervangende kanton rechter, mr. Langeyeld, die heden de straf- zitting waarnam, hield echter rekening met den door werkeloosheid minder gunstigen toestand van des overtreders huishoudkasten legde 2 boete of 2 maal 2 dagen hechte nis op. DE ZWAKKE BAAS AAN HET WERK EN DE STERKE KNECHT IN BED. f De toepassing der Arbeidswet kan soms tot tragi-komische toestanden aanleiding ge ven. Heden stond terecht de heer Willem K., een 42-jarige te Spanbroek geboren en te Noord, scharwoude zijn bedrijf uitoefenende brood, bakker, aan wien was ten laste gelegd, over treding der Arbeidswet, aangezien hij in den nacht van 4 op 5 October zijn inwonenden knecht tusschen 7 uur 'c avonds en 6 uur 's morgens werkzaamheden had doen ver richten. De heer K., in persoon verschenen, gaf het feit royaal toe. Hij is maar een bakker tje met een klein bedrijf en wordt veelal wei- willend geholpen door zijn zwager Jacob de Wijs, een gewezen bakker, thans land arbeider. Deze hulp kon hem alstoen niei verstrekt worden en dus moest de volontair, 'n stevige 17-jarige jongen, die het vak moet eeren en dus volgaarne meewerkt, noodge dwongen bijspringen, te meer nog, omdat de bakker, die niet al te sterk is, uitging van het standpunt: of het niet al te mal was, dat de zooveel meer bejaarde patroon moest nachtwerken, terwijl zijn flinke jonge leesüing rustig in Morpheus armen gevleid lag. De ambtenaar van het Ö-M. moest dit volkomen toegeven. De jongen zou zeker niet van het werk bederven en Bovendien was die arbeid heilzaam voor zijn vakontwikkeling, maar de wet liet het nu eenmaal niet toe en er moest straf worden toegepast. Gevorderd werd alzoo 2 boete of 2 da- jen hechtenis, doch de kantonrechter ge- rruikte ook nog het snoeimes en veroordeel de hem tot 1 boete of 1 dag hechtenis, den aakker tegen herhaling waarschuwend EEN WERKZOEkER MET VEEL PECH. 2| De 18-jarige arbeider Gijsbertus Joh. H4 wonende te Alkmaar, zich op 30 September in werkeloozen toestand bevindend, had hét rijwiel gepakt met het nobele doel om op alle manieren werk te zoeken en zich begeven naar IJmuiden, ten einde daar te trachten zich te doen aanmonsteren op een stoom trawler. Voorwaar al geen iaeaal vooruit zicht voor een landrot. Hem werd alstoen aangezegd om des avonds om 10 uur op het iantoor terug te komen en tengevolge van dien tegenslag werd zijn vertrek naar huis belangrijk vertraagd. Bovendien werd bij ook nog geplaagd met een lekken voorband en als gevolg van een en ander gebeurde het, dat hij eerst omstreeks half drie 's nachts te Alkmaar op den Kennemerstraat- weg arriveerde en daar tot overmaat van ramp door een agent werd aangehouden en geverbaliseerd ter zake het rijden zonder icht, daar de werkzoeker, niet denkende zoo laat terug te zijn, zich niet van een fietslan taarn had voorzien. In verband met dezen samenloop vafl misères, werd des rechters hart bewogen en twiteerde hij de nota met 1 of 1 dag hech tenis, toen, het rampspoedige jongmens® Vrijdag terecht stond. DE KRONKELWEGEN VAN HET PROVINCIAAL WATERLEIDING BEDRIJF. Op grond van het feit, dat hij zich niet had doen aansluiten bij het waterleidingbe* 215. Nauwelijks waren ze uit de vliegmachine gestapt of ze gingen de maankaart raadplegen om te zien of ze op den goe den weg waren. „Daar is het plekje, dat door den koning is aangewezen zeide de professor. „Nou dat wordt me ook een heele uitzoekerij, merkte de agent op, die van kaartlezen niet veel xsistand hadiy"^ I*»»- A -X JWI'4 oi/s r IvoJ ristenV|Tw»ia van. 1fet Pikeren, gingen ze tegen een boon» titfdai ne„ i a Vle,Le1Ze u Slaap" Het was dan °°k z°° ru|- ng dat men een speld kon hooren vallen. En ze snorkten i*

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1930 | | pagina 6