V Amerikaansclie notities. Brieven nit Berlijn. toen deze zaak besproken en geconstateerd, dat het optreden van den minister zoowel In etrijd is met de wet, die alleen spreekt van „aangevers" zonder meer, zoodat men geens zins verplicht is, zich tot een notaris te wen den als in strijd met het boerenbelang, om dat de zaaawaarnemers veel goeakooper werken. Men trok daaruit de conclusie, dat de minister wil, dat de ontvanger zijn cliën ten zal suggereeren, dat ze alleen bij den no taris terecht kunnen. De Holl. Mij. heeft thans besloten, aan het Kon. Ned. Landbouw Comité te verzoeken, zich inzake deze klacht tot de regeering te Venden. DE LOODS WAS ONBEKWAAM. De Raad voor de Scheepvaart heeft gister Uitspraak gedaan in zake het stooten tegen de deuren van de sluis te IJmuiden door het motorschip „Kota Pinang". Uit het optreden van den loods een fculploods, die, gelijk de directeur van het [Loodswezen enz. in het derde district ver klaarde, gewoon als loods dienst doet is naar 's Raads oordeel gebleken, dat hij voor zijn taak om onder de gegeven omstandighe den een schip als de „Kota Pinang" in de sluis te brengen niet was berekend. DE INVOER VAN DEEN8CH VLEESCH. I De Holl. Mij. v. Landbouw zal aan de ge meentebesturen van Den Haag, Leiden en Haarlem verzoeken, een regeling in te voe den, als te Rotterdam reeds bestaat ten aan dien van het Deensche vleesch, nl. duidelijke ^herkomstaanduiding. Om eenig idee te geven van den sterk toe zenomen invoer van Deenseh rundvleesch, Wijst het Hbl. er op, dat blijkens de statistiek gedurende de eerste negen maanden van het gorig jaar werd ingevoerd 175 ton en in de elfae periode van het loopende jaar 9500 n. Daarvan kwam 7000 ton uit Denemar- m en 1900 ton uit Duitschland. De waarde van den totalen invoer steeg Km h 144.000 tot 8.470.000. NIEUWE STATIONS. Dl nieuwe stationsgebouwen, welke te .KrommenieAssendelft en te KoogZaan dijk in aanbouw zijn, zullen naar „Spoor- ien Tramwegen" meldt op 1 November i#.s. tn gebruik genomen worden. Onmiddel lijk daarna zal met het afbreken van de beide taande hoofdgebouwen worden begon ia. Eerst nadat deze gebouwen verwijderd ijn, kan met den aanleg van de nieuwe 11 K. breede middenperrons worden aangevan jgen en met het maken van de tunnels naar 'die middenperrons, worden voortgegaan [Voorloopig zal men zich nog met enkele lage liulpperrons moeten behelpen. VOORSTEL TOT VERLAGING VAN SALARIS VAN GEMEENTE AMBTENAREN. Voor de gemeente Westdongera- deel. Bi} het behandelen der begrooting stelde een deel der A.-R., C.-H.- en V.-B.-fracties voor over te gaan tot salarisverlaging voor de gemeente-ambtenaren, en wel voor sala rissen t.m. 1800 5 pet., van 1801 '4 2400 10 pet.; van 2401—3500 15 pet. en boven de 3500 20 pet. Door verschiT van meening over de toepassing der veria ging kon echter geen meerderheid voor dit voorstel, dat burgemeester Oosterhoff fe bestreed worden verkregen. DE EERE-RECHTBANK VOOR JOURNALISTEN. Samenstelling en doel Het dagelijksch bestuur van den Neder- lEmdschen Journalisten Kring deelt het vol gende mede: Nu te Berlijn, op het congres van de „Fé- dération Internationale des Journalistes", jüvaarbij ook de Nederlandsche Journalisten- jfcring is aangesloten (vertegenwoordigers voor Nederland op het congres waren de tieeren mr. M. C. M. Voorbeijtel, gedelegeer 2e, uit Parijs, en Max Blokzijl, uit Berlijn) «enige beslissingen zijn genomen met betrek- Icing tot de Internationale Eere-Rechtbank yoor Journalisten, kan in aanvulling van het gepubliceerde het volgende worden bericht. Het hoofddoel der rechtbank is om, met jVolkomen behoud van de vrijheid der pers jwelke principieel op den voorgrond is ge- fteld) een gezaghebbende uitspraak van fournalistieken aard, op de basis der beroeps- fethiek, te verkrijgen in die gevallen, waarin een geschil is ontstaan door bepaalde publi caties in de pers, voornamelijk door het pu- ibliceeren van vertrouwelijk en geheime docu menten, een geschil dat een gevaar zou kun- nen zijn voor den vrede of voor de goede ver- houding tusschen eenige landen. Een zaak moet, wil ze behandeld worden, altijd een internationaal karakter dragen; f eschillen van nationalen aard zijn uitdruk- elijk uitgesloten en blijven ter competentie van de nationale organisaties. De uitvoerige regeling is vastgelegd in een Wetboek van Eer (Code d'Honneur). Wat de samenstelling der rechtbank be treft kan het volgende worden medegedeeld: De rechtbank zal bestaan uit een presi dent, twee permanente rechters, twee niet- permanente rechters en een gelijk aantal plaatsvervangers. Allen, met uitzondering van den president, moeten beroeps-journalis ten zijn. De president wordt aangewezen fdoor het Comité Exécutief van de F. I. J., op voordracht van de juridische commissie, hij moet zoo eenigszins mogelijk een juridische vorming hebben gehad, en wordt gekozen uit persoonlijkheden van internationale ver maardheid. Alle permanente leden worden voor ieder geval aangewezen door den pre sident, die daartoe kiest uit een lijst, opge maakt door het Comité Exécutif, na raadple ging van de Nationale Journalistenorgani- saties van de staten, waartoe partijen behoo- ren. Toen het zich liet aanzien, dat de instel ling van dit eere-college een feit zou worden, heeft het bestuur van den Nederlandschen 'journalisten Kring, door middel van zijn gedelegeerde mr. Voorbeijtel, den heer mr. B. C. J. Loder, oud-president van Permanente Hof van Int. Justitie, candidaat gesteld voor 'het voorzitterschap. Tevoren had de kring voorzitter zich, ingevolge opdracht van zijn bsstuur, met mr. Loder ia verbinding gesteld en had deze zich, na bestudeering van de stukken, bereid verklaard een candidatuur te aanvaarden, zij is in de kringen der Fédera- tion met geestdrift ontvangen en, zooals reeds geseind werd, het congres heeft onzen beroemden landgenoot bij acclamatie tot pre sident gekozen. Wordt de eere-rechtbank in Den Haag ge vestigd, dan zal de plechtige installatie ver moedelijk in het komend voorjaar plaats hebben. In de kringen der Fédération is men dan van plan van die installatie nog al werk te maken. De besturen van den Nederland schen Journalistenkring en van de Vereeni- ging „Voor Volkenbond en Vrede' zullen de voorbereiding op zich nemen en namens ;cn zijn daarover reeds besprekingen gevoera. Het kringbestuur is voornemens ook de di- recteurenvereeniging „De Nederlandsche Dagbladpers" en de Roomsch-Katholieke Journalisten Vereeniging uit te noodigen, aan de voorbereiding door middel van dat regelings-Comité mede te werken. EEN ARRESTANT ONTSNAPT. Maandag zijn de beide verdachten van ae inbraak bij den garagehouder op den Cool- singel, te Rotterdam, waar 1600 werd ga stolen, en waarvan 800 op de trap van de woning van een der verdachten werd gevon den per politie-auto naar het Huis van Be waring overgebracht. Bij het stappen uit den auto, hetgeen op straat moet geschieden voor de deuren van het Huis van Bewaring, wist een van de arrestanten zich los te rukken en te ontkomen. De man is tot dusver nog niet ontdekt. REGENWATERBAK VERGIFTIGD De venter B. W. te Siddeburen (Grcui) kwam gister tot de ontdekking dat men zijn regenwater met petroleum had bedorven. Hij stelde de politie hiermee in kennis. BRAND. Hooi en stroo verbrand. Door nog onbekende oorzaak brak gister nacht brand uit in de opslagplaatsen van den hooi- en stroohandel der Handelmaat schappij afd. Loosdorp. In korten tijd stond het geheel in lichter laaie. Ongeveer 400.000 pond hooi, benevens een hoeveelheid stroo en eenig materiaal werden een prooi der vlammen. De auto- en motor spuit waren niet in staat de vuurzee te stuiten. Alles brandde tot den grond toe af. VERKEERSONGEVALLEN. Plotseling den weg overgestoken. Gistermiddag is in de Zwarte Paarden straat te Rotterdam de 7-jarige S. J. J. Snaayer uit de Eendrachtstraat, plotseling den rijweg overgestoken en overreden door den auto van W. v. H. uit de Adriaan Milder- straat. Het kind dat met denzelfden auto naar het ziekenhuis Coolsingel is gebracht, bleek daar reeds te zijn overleden. Den chauffeur treft geen schuld. Motorfiets contra auto. Gisteravond om ongeveer half negen reed de 22-jarige T. V. uit Leiden met zijn motor fiets, waarop de eveneens 22-jarige mej. N V. uit Koudekerk zat, van de Johan de Witt- straat te Leiden naar den Rijnsb^rgerweg, juist op het oogenblik, dat een personenauto, bestuurd door den 18-jarigen D. v. I. uit Rijnsburg, uit de richting Oegstgeest kwam De motorfiets botste tegen den auto. De bei de rijders sloegen tegen den grond en kregen vrij ernstige verwondingen. Mej. V. kreeg bo vendien een ernstige beenbreuk. Zij zijn bei den naar het academisch ziekenhuis overge bracht. Knaapje doodgereden. Gistermiddag te ongeveer halftwee, toen van een op den Noorderweg te Oosterbeek staanden vrachtauto de chauffeur zich in de cabine begaf, was een acht-jarig jongetje op de treeplank gaan zitten, zonder dat de chauffeur daar iets van had bemerkt. Bij het aanzetten van den motor viel het jongetje van de treeplank af, met het noodlottig ge volg, dat het achterwiel van den zwaren auto het knaaipje over de borst ging. Het knaapje was onmiddellijk dood. KORTE BERICHTEN. Aan de metaalgieterij en emailfabriek van Diepenbroek en Reigers te Ulft (Geld.) zijn wegens slapte in het bedrijf 40 arbeiders ontslagen. De 3e kamer van de Haagsche recht bank heeft gisteren de gevangenhouding van den geschorsten Haagschen advocaat mr. H. V., die eenigen tijd geleden is gearresteerd wegens verduistering van gelden ten nadeele van zijn cliënten, opnieuw met 30 dagen ver lengd. De motorrijder N. O., die te Twello tegen een auto was gereden, is in het zieken huis te Apeldoorn overleden zonder tot be wustzijn te zijn gekomen. De radio in Amerika. Walter Damroseh, de Deken der Ameri- kiansche muziekwereld, begint deze week weer zijn paedagogische concerten over de radio en heeft aan de pers medegedeeld, dat hij naar schatting acht millioen schoolkinde ren op die manier met de klassieke en moder ne meesterwerken, gespeeld door een der beste orkesten der wereld, in aanraking zal brengen. Eiken Vrijdagmorgen van elf tot twaalf worden in duizenden scholen, die te genwoordig allemaal van een radio voorzien zijn, de leerlingen naar het auditorium of aula gebracht met een aanteekenschrift en pot lood en krijgen daar les in muzikale ontwik keling. Damroseh past de methode toe van een beknopte inlichting, geïllustreerd door het spelen van motieven en passages op den vleugel alvorens het orkest te laten klinken. animo onder de schoolkinderen lager zoowel als middelbaar onderwijs is ver deeld, al naar gelang aanleg en tempera ment; terwijl velen er dol op zijn, vinden an- ea net een ware bezoeking. Bovendien wordt het in de eene school zeer serieus op genomen en in de andere niet; het ligt voor de hand, dat hoe kleiner en meer afgelegen de paats of het dorp is, hoe gretiger naai het orkest uit New-York geluisterd wordt. De verdienste van Damroseh, die in de af- geloopen veertig jaar onnoemelijk veel voor dien groei van het Amerikaansche muziek leven gedaan heeft, bepaalt zich niet alleen tot draadloos bereiken van de jeugd, maar hij heeft ook een serie dergelijke concerten op vaste avonden, bestemd voor volwassenen. Damroseh heeft tijdens rijn actieven 40-jan- gen muzikalen loopbaan hij treedt nu al leen nog als gastdirigent bij de New-York FhiTharmonie op zoo goed als alle nieuwe componisten naar Amerika gebracht, hetzij persoonlijk of hun werken. Zijn naam is over de vier windstreken van Amerika bekend als de voornaamste autoriteit en het is zeker geen overdrijving, dat in de laatste paar jaren mil- lioenen geluisterd hebben naar deze paedago gische concerten, die mogelijk zijn gemaakt door financieelen steun van de groote Stan dard Oil Company, kortweg genoemd So- cony, de maatschappij der Rockefellers. Juist in verband met de AVRO-moeilijkheden in ons land is het eigenaardig te vermelden, hoe de draadlooze uitzendingen van Amerika te werk gaan, wier aantallen in de honderd tallen loopen en waarvan er alleen in de stad New-York al 17 zijn van golflengten vari- eerend tusschen 526 en 222 M. Géén raSiocensuur, en toch gaat het beter dan in Holland. De Federale Radio Commissie heeft in hoogste instantie het zeggingsrecht over het vergunnen of weigeren van uitzending, maar daarvan wordt alleen gebruik gemaakt bij de oprichting van een of ander station en niet betreffende het programma. Dit berust ge heel in handen van de stationsdirectie, die zich uitsluitend laat leiden door beweeg redenen van praktischen of nog liever finan- cieel-voordeeligen aard. Want de Amerikaan- sche stations huldigen het zeer begrijpelijke standpunt, dat niemand gedwongen kan worden tegen zijn zin naar een programma te luisteren, omdat een draai aan den knop een beter en mooier tijdverblijf opwekt. Het heeft huns inziens dus geen zin om een lee- lijk of aan het publiek onsympathiek program de lucht in te zenden en het komt ook prac- tisch gesproken niet voor. Er heeft zich een tijd geleden een controversie voorgedaan, omdat een der New-Yorksche stations een felle anti-Roomsche campagne begon en de stad is voor een groot deel Ttaliaansch-Iersch, dus katholiek. Het heele stadsbestuur, politie en brandweer incluis, is zoowat in Iersche handen en van die zijde begon men te protes teeren tegen deze ophitsing. Het geval wilde echter, dat er ook een station bestaat, dat door de Franciscanen wordt bestuurd en al dus kwam het gezond verstand op tegen on billijke voorkeur, niettegenstaande de hou ding van het anti-Roomsche station aller minst fatsoenlijk werd geacht. Men redeneer de echter terecht, dat niemand voor zijn ple zier gaat zitten luisteren naar eindelooze af- brekerij en gescheld dit bleek volkomen juist toen het station bij gebrek aan belang stelling die zich hier altijd uit in stapels correspondentie van het publiek eindigde met om te roepen. Reclame in den omroep. Maar ook hier moet achter gezeten hebben, wat bij den heelen Amerikaanschen omroep de basis is nJ. een massa geld. Alle uitzen dingen zonder onderscheid geschieden bij wijze van reclame en hoe grooter de firma hoe mooier en uitgebreider het program. Om een paar voorbeelden te noemen. De Scripps Howard-couranten, een syndicaat, waaronder de New-York Herald, Tribune en Evening Telegram behooren, betalen altijd de uitzen ding der groote bokswedstrijden, zooals Dempsey—Tunney of Sharkley—Schmeling, een reclame, die voor dat halve uurtje tien duizenden dollars kost. Bamberger en Son, een reusachtig warenhuis in Newark, New- Jersey, biedt in het winterseizoen de Zon- dagmiddag-matinées van de Philhannonic Orchestra aan, dit jaar onder leiding van Toscanini en Kleiber, die voor Mengelberg in de plaats kwam. De bekende cigaret Lucky Strike laat zich eens per week vertegenwoor digen door niemand minder dan de beroemde Paul Whiteman „himself"; volgens de be richten moet de dikke Paul altijd zelf den dirigeerstaf zwaaien, maar zoolang we nog geen televisie bezitten, moeten we dit maar voor kennisgeving aannemen. Fabrikanten van bekende automobielen, ijskasten, banden en verdere meer huishoudelijke benoodigd- heden als havermout, schoenen, mayonaise of tandcrême, wedijveren met elkaar in het uit zenden van bijzonder mooie of andere buite nissige programma's als het ééne voorop gezette doel: de reclame. Alle Amerikaan- sche groote firma's, die ook in onze Hol- landsche kranten adverteeren, zijn onmis bare steunpilaren van den draadloozen om roep. i Amos en Andy. Een jaar geleden begon Pepsodent twee negers, Amos en Andy genaamd, voor een halt uurtje hun komiek-droevige ervaringen te laten vertellen van den strijd om het dage lijksch brood, gekruid met de primitieve hu mor zoo eigen aan het donkere ras. Van stonde af aan werd het een immens succes en Pepsodent zag zijn verkoop stijgen met spron gen. Heel Amerika luisterde toe en begon eindelijk te vragen wie Amos and Andy wa ren, wilde hun portretten zien, kortom het werd een onderwerp van algemeen gesprek. Iemand, die beweerde hen nooit gehoord te hebben, werd als lichtelijk abnormaal be schouwd. Toen speelde Pepsodent zijn troef uit met de mededeeling, dat het negerpaar twee blanke lieden waren, publiceerde hun levensbeschrijving met hun blonde portret ten en het slot van het liedje was, dat Amos en Andy allebei op het Witte Huis door Pre sident Hoover ontvangen werden, die ook een trouwe volgeling was. Bepaalde uitdruk kingen van het paar acteurs zijn nu al in de spreektaal binnengedrongen over het heele land en hoezeer Pepsodent daarbij gebaat is, laat zich amper gissen. Uncle Don, de Amerikaansche Oome Keesie. Nog een ander typisch voorbeeld is „Uncle Don", die oorspronkelijk voor het Bamberger Warenhuis eiken dag van 6 tot half zeven een babbel tegen kleine kinderen hield. Uncle Don wist zoo goed den toon te vatten en kreeg zulk een kolossale schare van kleine volgelingen, die aan zijn lippen hingen, dat zijn salaris dat van menig zakenman over tel genezen willen van duim- 'agelbijten, weerzin tegen groenten en^dergeiijke kinderlijke euvels en wanneer nu uit de luidspreker een felicitatie komt voor de 6-jarige Shirley Mason op haar geboorte dag met de mededeeling, dat ze een ca deautje kan vinden op de piano, maar dat Shirley niet op weg naar school voor de winkels moet blijven treuzelen, dan slaat die waarschuwing dubbel in. Uncle Don heeft allang Bamberger vaarwel gezegd en weet nu heel handig tusschen zijn praatje een soort gist in chocolade-tabletvorm, een soort ge zondheidsschoen en nog een paar dingen aan te bevelen, door wie tesamen een vorstelijk salaris betaald wordt en de slimme zakenlui weten heel goed, dat eiken dag bij kinderen er iets inhameren op den duur een machtig succes moet hebben. De prijs van een uurtje „lucht". Practisch Amerika. Dit alles heeft er toe geleid, dat de stations meer aanvragen krijgen om uitzendtijd te mogen huren soms maar voor vijf of tien minuten desnoods dan zij beschikbaar 1~-iiien stellen, ofschoon sommige grooten 1 van 's morgens 6.45 tot 's nachts 1 uur on afgebroken bezig zijn. En vanzelfsprekend is de prijs van een half of een heel uur „lucht" niet weinig; voeg daar nog bij, dat de uit zending pas dan een groot succes heeft, wan neer die over een serie stations, bijvoorbeeld 30, 40 of, zooals de National Broadcasting Company het wel tot 70 station gebracht heeft, waardoor heel Noord-Amerika met Canada naar hetzelfde kan luisteren en voeg daar ten slotte de onkosten bij van een sym- phonie-orkest, een Paul Whiteman of een Al Jolson, wier minuten in dit korte leven alle maal goud waard schijnen te zijn en ge kunt u voorstellen, dat alleen maatschappijen als General Motors of Good Year e.d., een pro gram kunnen aanbieden, waaraan wereldbe roemde artisten meedoen. En de kleinere sta tions zoowel als de adverteerders, doen al hun best zoo goed mogelijk voor den dag te komen en daarmee is meteen het heele vraag stuk van al- of niet-toelaatbaarheid vervallen, altijd in aanmerking nemend, dat men in dit opzicht inderdaad breed en practisch- Amerikaansch denkt. Om die reden is het drijven van religieuzen om den aether op Zondag zuiver te houden van saxophoon en drum op niets uitgeloopen een paar jaar ge leden, maar de verschillende stations namen maatregelen het dien dag met Jazz niet te overdrijven en daarmee was de vrede voor goed geteekend. Wat alleen onder geen voorwaarde toegestaan wordt is communis tische propaganda. De ramp van de R 101. Zelden heeft in Berlijn een bericht een zoo diepen indruk gemaakt als onlangs de Jobstijding, dat de „R 101" in Noord-Frank rijk in brand geraakt was en vijftig dappere luchtvaarders in de vlammen omgekomen waren. Ik zat juist aan mijn radio-toestel en hoopte in zorgelooze stemming te mogen luisteren naar de danswijsjes van Berlijn en Boedapest. Weenen en Hilversum, Londen en Leningrad, toen onverwachts de aangekon digde vroolijke melodieën verstomden en het sombere bericht de ronde rondom de aarde deed. Op zichzelf al een schokkend feit! Een stille triomf van de techniek, die in stamt is in één seconde alle werelddeelen eenzelfde mede deeling te doen geworden; die in alle hoeken der aarde op hetzelfde oogenblik de menschen luidruchtig-verheugd of stil van smart en teleurstelling vermag te maken. Dien Zon dag intusschen het was al weer uren na de catastrofe heeft stellig niemand ge dacht aan het wonder van de radio en eerder een zucht geslaakt over de slachtoffers, welke diezelfde techniek nog bijna dagelijks ter wille van een nimmer stilstaande zucht naar snel heid en verkeersmogelijkheden meent te mo gen opeischen. In Duitschland in het bijzon der, dat met zijn Zeppelins van de laatste jaren de menschen bijna reeds van het onge. vaarlijke van verkeer per luchtschip over tuigd had, maakte de ramp van de „R 101" een indruk, die zich den volgenden dag in de kranten en in alle gespreken weerspiegelde. Er waren ook hier tallooze menschen, die hun „Graf Zeppelin'' vele malen geestdriftig toegejuicht hadden en die zich nu toch de vraag stelden, of de menschheid goed er aan doet, in dit stadium reeds tientallen mil- lioenen voor zulke luchtmonsters uit te geven en er de levens van vele vooraanstaande man nen en vrouwen aan te wagen. De moderne mensch vergeet snel. Maar die angst schijnt thans, eenige weken na het ongeluk, alweer vergeten te zijn. Zelfs de in den laatsten tijd opvallend talrijke doodelijke ongevallen met bestuur ders en passagiers van vliegtuigen schijnen niet in staat te zijn, der moderne menschheid meer dan oogenblikkelijken schrik aan te jagen. Men is over de periode der voorzich tigheid blijkbaar in breede kringen reeds heen en gelooft de verzekeringen der lucht vaartspecialisten, dat vliegtuig en lucht schip volgens statistische gegevens meer vei ligheid bieden dan trein en automobiel. Tragische ongevallen kunnen eenige da. gen, zelfs weken de geestdrift afkoelen ai te spoedig gelooft de moderne mensch weer in dat luchtverkeer en beschouwt het dage lijksch gebrom van motoren hoog boven hui zen en steden en landen als een verschijnsel dat even weinig aandacht verdient als het vooibijsnorren van reis-auto's en het dreunen van D-treinen met 90 tot 100 K.M. snelheid in het holste van den nacht. Duitschland, dat in d?* SSechniek een zoo opvallende plaats inneemt da tde eerste proeven met raketten-auto/ en rakri- ten-vliegtuigen gebracht heeft, schijnt mi nieuwe staP voorwaarts gedaan k hebben door een Droeftnrhi motoren en propellers, die we and<>r vliegtuigen plegen toe te passen Am®. v°»r wel als motorbooten heeft men va„ propellers voorzien en het resultaL *ulk steeds, dat men inderdaad zeer hei/ u'as snelheden bereiken kon, zonder dat rlW gezegd kon worden, dat de luchtschip zulk een voortbeweging als bijzonder beschouwd moest worden. Jrescii.u De „Gesellschaft für Verketirstêchnik'- zich ten doel stelt, voor het vervoer va sagiers en post proeven te nemen met h-Pas" der snelle verkeersmiddelen, heeft n" schen hard gewerkt aan den 0rPS trein"; zij was gisteren in staat met succes te demonstreeren met een eigens gen spoorwagen, die er ui-ziet ai* aartu- van een zilverkleurig schip, dat meTru naar boven op wielen geplaatst en aa achterzijde van een vliegtuig-propeller zien is. De wagen heeft de bekende soZl' liniën", die ook reeds bij auto's en snelle' torbooten, bij kleine bestuurbare ballon«Bl°' andere verkeersmidedlen toegepast is om a* weerstand van ce lucht tot een minimum beperken'. En wordt voortgestuwd door motor van 500 P.K., die per 100 K M m Liter benzine verbruikt en aan de wagemi, snelheid van 150 K.M. per uur kan eP \Y/of \r/\1nrpnc cnnnrwporHp«lriir»Hi«-Ö- oCVeU. TT'.* %vw'. n Proeftocht met een nrnoel Fr tz von fhvl c' waaroP SS T 215!1 raketien-proeven gedaan heeft, plaats had en blijkbaar met volS succes. Ik wil hier slechts sameïvattend ^r tellen, dat de voorbereidingen sic lijk in het geheim plaats gehad haring00" dat slechts weinige^langftelkndèn e" Het beginsel ïïïiStïï4 mee te ^akea- <b WeC r!ralueUW g?Tmd wor" treft. Uncle Don kranst bri#* van oude»,van yoprtetuwrag dew ?Sel Wat volgens spoorwegdeskundigen de s™ heidsgrens is om zulke treinen nog in het T' bruikelijk stelsel van treinverkeer zonder «tn! ringen te kunnen invoegen. Een mijner Duitsche collega's, die de ww tocht meegemaakt heeft, weet er van te ve tellen, dat de nieuwe trein, waarin 40 pa«„ giers kunnen plaats nemen ,zoo zacht voorf glijdt, dat noch de meerijdenden, noch dl' genen, die zich langs den rails opstellen den indruk krijgen, dat hier een snelheid bêreiU wordt, welke bijna het dubbele bedraagt van die, waarmede onze D-treinen dagelijks ram melend en daverend over de ijzeren staven plegen voort te snellen. Een potvisch op wielen In de vroege ochtenduren Van heden had zich het kleine gezelschap opgesteld op hei station Burgwedel, dat aan de Hjn Hana over—Celle gelegen is, een traject van 18 K.M. zonder bochten, dat deel uit moet ma ken van een snellere verbinding, die echter om financieele redenen nog niet tot stand ee komen is. De Rijksspcorwegmaatschappij fe, schikt daardoor over een doodloopende lijn, die reeds voor allerlei proeven haar nut b> wezen heeft. Ook ditmaal was het lijntje het aangewezen traject om den „propeller-trein" in beweging te zetten. En nu zagen de tos- schouwers plotseling een wonderlijk wit gè- vaarte op zich toesnorren, dat met 150 KM. snelheid voorbijsnorde en den indruk maakte,' nauwelijks aan wrijvisg onderworpen te zijn! Even later mocht men zelf plaats nemen'en toen kon men waarnemen, dat de wagon iets van een potvisch heeft, met dikken ronden kop en spits uitloopende staart, waaraan de groote schroef bevestigd is. De betuurder zit in het kopgedeelte op een verhoogden zetei met allerlei hefboomen voor zich en pedalen als bij een auto. Men neemt plaats op lichte metalen stoelen. De bestuurder zet den moto; aan en als die op hoogste toeren is worden langzaam de remmen losgedraaid, met bet gevolg dat na een halve minuut 50, na eer, minuut 90, na 1 K minuut 120 en na 2 minu ten reeds 150 K.M. snelheid bereikt is me- een geleidelijken overgang, die door a//e deelnemers bewonderenswaardig genomd wordt. De trein der toekomst. Men vraagt zich nu al af of hier de komst van het spoorwegverkeer gelegen is; en allerlei problemen doen zich voor! Moet men nog voortgaan met het electrificeerea der spoorwegen? Heeft de propeller-trein,is geen extra-kosten voor de rails en voor ós uiterst-kostbare aanbrenging van geleidings draden eischt, niet veel meer toekomst? tn zal de reiziger niet veel meer neiging ver- toonen, per propeller-trein 150 dan per elec- trisclie of door stoom gedreven trein 75 tol 100 K.M. per uur af te leggen? Terwijl spoorweg- en luchtverkeer hw uiterste best deen om ons steeds sneller nasi ons doel te brengen, heeft de hoofdcommi»' saris van politie te Berlijn terecht ingezien dat aan het waanzinnige racen der autoset motorrijwielen in het drukste gewoel vSn ft straten dezer wereldstad waardoor vnj*e dagelijks ongelukken met doodelijken afloof te betreuren zijn, paal en perk gesteld je hoort te worden en hij heeft voor de bouwde kom" de maximumsnelheid op K.M. vastgesteld. Dat is voor de ovorvoi-j straten van de City, de arbeiderswijken het „Westen" nog altijd een snelheid, den leek zeer behoorlijk zal voorkomen, echter door de sterke remmen, waarover auto thans beschikt, geen direct gevaar beteekent behalve natuurlijk, wanneer de s ten vochtig zijn en het gladde asphalt hier langzaam maar zeker rauw gennw» wordt tot een ijsvlakte geworden is- De discipline op den weg dwenen. De praktijk heeft intusschen reeds g'd dat vele autobestuurders en vooral deJ blagen, die met hun brommende, knau en knetterende motorfietsen de moderne tot een hel weten te maken, zich aan.ore3 nieuwe voorschriften bitter weinig te plegen. Overmatige snelheid en on J lawaai van motoren, knalpotten en c maken het leven in Berlijn en anderi over- sche steden nog altijd ongenietbaar, v groote meerderheid der automobilist schouwrt zich nog steeds als meester den openbaren weg en van de zoo roemde Duitche discipline is ^eëta een bitter beetje meer overgebleven. Het is al teekenend genoeg, dat ee boulevardbladen, het „8 Uhr Abend onlangs op het denkbeeld gekomen t». extra-plaquette uit te loven voor wat urrad „Ritter vom Steuer", ridder van bet s fla- noemt, en die het ten geschenke geettt men en de motiveering worden elK jj oubliek gemaakt)) aan dames en beroepschauffeurs, die blijk gegeven elkaar en den voetganger met bijzon leefdheid te behandelen. -toet Dat herinnert aan eenige jaren ht\el men in Berlijn in openbare verkti;1®)up£joek'( bordjes kon aantreffen met de maar voor de bevolking allesbehalve aanmaning: „Nimmt Rücksicht aut beschadigte" (geeft invaliedeti ee» 0 plaats!), een wenk, die nog heden n overbodig isl RQ1.AD&

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1930 | | pagina 8