miïiüstlt Ciimt. Gioote Najaars-VeemarKt heeren-baai De kanaalplannen in West-Friesland. Hiüéeni Iwee en dertigste Jaargang. />ateri!ay I November. Filmnieuws. Brieven uit de hoofdstad. verhuizen. alle; n voor jou. Vraag en Aanbad Ve. 258 1930 De Directeur van het Marktwezen te Alk Aaar brengt ter algemeene kennis, dat ter gelegenheid van de groote Najaarsveemarkt op Dinsdag 4 en woensdag 5 November a.s., het vee, hetwelk men niet per vaartuig naar de markt brengt, alleen aangevoerd jnag worden langs den Helderschenweg, over de Heilooërbrug, de Schermervlotbrug of over de Frieschebrug. Aanvoer van vee over de Bergerpoort, de Emmabrug, de Popmansbrug of de beide rustieke voetbruggen is verbodeen. Hef vee vanaf den Schermerweg naar de markt gebracht moet over de SCHERMER- «VLOTBRUG en den ACHTERWEG wor sten vervoerd. Vaartuigen met voor de markt bestemd vee moeten gelost worden aan de Handels kade, dé Havenmeester zal de ligplaatsen aanwijzen. s In verband hiermede zullen, voor zooveel •ooodig, de schepen welke een ligplaats aan de Handelskade hebben, op aanwijzing van den Havenmeester tijdelijk worden verlegd. Het vee langs den Helderschen weg en per vaartuig aangevoerd aan de Handels kade mag alleen naar de markt worden ge wacht over de Korte Nieuwesloot van de BUnrw^lclf.Pt I Bij de SCHERMERVLOTBRUG, de FRIESCHEBRUG, de HEILOOERBRUG en aan de KORTE NIEUWESLOOT zal het aan te voeren vee deskundig worden on derzocht en zal het verschuldigde marktgeld oioeten wemden voldaan, j. In het algemeen mag men geen vee ter Biarkt brengen zonder voorafgegaan des kundig onderzoek en betaling van het markt- •geld. De toegangen tot de markt zullen worden opengesteld op DINSDAG van des voor- middags 10 uur tot des, namiddags 1 uur; op WOENSDAG van des voormiddags 7 uur tot des voormiddags 10 uur. De Directeur voornoemd, v D. SCHENK. In de jongste vergadering van de Ka- toer v. Koophandel heeft de heer Hoog land een inleiding gehouden over de West-Friesche kanaalplannen in ver band met de weigering van Geestmer- ambacht om 500 bij te dragen in den aanleg van het kanaal AlkmaarOud karspelKolhorn. Naar aanleiding daarvan ontvingen wij het volgende schrijven: Het blijkt wel, dat de heer Hoogland n i et op de hoogte was van de watertoe standen in 't Ambacht van Westfries- iand, genaamd Geestmer Ambacht van vóór de jaren 1894, toen het stoomge maal te R-.»rtswoud er nog niet stond. Die watertoestanden in genoemd Am bacht waren vóór 1894 bijzonder slecht te noemen. Met wat veel waterval ston den de lage landen gedeeltelijk of soms geheel onder water en soms zoo erg, dat het vee er af moest en te vroeg naar den stal. Vooral de meren, zoor.'s: Kerk- en Dergmeer, Dieps- en Monsmeer, Greb- en Kleimeer, Vronermeer enz., (wat later uitmuntende tuingrond bleek te zijn) hadden dan veel last van het water. Toen dan in 1894 het stoomgemaal te Aarts woud gereed kwam kregen wij de ver lossing van dat water, zoodat al die meren en laag gelegen landen in ge noemd Ambrcht van weiland in besten tuingrond werden omgezet, en dat land, dat vóór 1894 ongeveer 30 a 40 per snees waard was, kreeg later een waarde van 60 tot 100 per snees. Natuurlijk zijn op deze laatste waar den ook hypotheken verstrekt. Wanneer nu genoemd Ambacht door de kanalenplannen, gelijk gelegd wordt |met het waterschap de Uitwaterende Sluizen in Kennemerland en Westfries land, kunnen wij het gemaal te Aarts woud niet meer gebruiken, en zijn wij aangewezen nu geheel op laatstgenoemd waterschap te loozen, welk waterschap, groot 68000 H.A., uitblinkt in geen stoomgemaal te bezitten, dat direct het water in de Zuiderzee of later IJselmeer kan malen, zooals 't gemaal te Aarts woud dat doet. Ook Schagen en Niedor- perkogge, de Vier Noorderkogge, Drecb terland en Waterland kunnen door hun ne gemalen het water direct op zee bren gen. Maar het waterschap de Uitwate rende Sluizen kan dat niet, daar worden wij, als de kanalen er komen, bijgevoegd waardoor wij den ouden toestand van vóór 1894 weer terug krijgen en de lage landen daar weer de dupe van zullen worden. Nu wil men beweren dat wij door die kanalen een beteren afvoer van het water zullen krijgen. Ik heb toen ge zegd in de vergadering van 11 October te Alkmaar, dat beetje boezemwater, wat wij meer zullen krijgen, daar geef ik geen cent voor, want dat beteeken t met veel waterval niets. De Uitwaterende Sluizen hebben een boezembemaling van 2000 H A. en nu zal er door het kanalenplan hoog op 100 H A. bij komen. De 2000 H A. boezem water kunnen ons al niet redden en nu zal zeker die 100 H.A. uitkomst moeten geven, wat natuurlijk niet mogelijk is. De Noordzee is voor mij hetzelfde ge bleven, met andere woorden: met storm achtig weer uit Noordwest (wat veel voorkomt) en veel waterval, staat het water op onze kusten hoog en dan kan Schermerboezem niet spuien. Dit is nog zeer duidelijk gebleken in de laatste wa terperiode toen Schermerboezem van de 100 uur slechts 20 uur kon spuien, terwijl de binnengemalen 75 uur konden draaien en 't gemaal te Aartswoud draaide in deze 100 uur geregeld door. Afgevaardigden van den H. H.Waardpol- der getuigden dan ook, wanneer wij het gemaal te Aartswoud niet hadden, zou onze polder blank gestaan hebben en natuurlijk ook de andere lage landen. Hoe kan men nu bewe-en dat wij door een paar kanalen méér een beteren wa terafvoer zullen hebben, dat bestaat im mers toch niet. Wanneer de Noordzee voor onze kusten hoog staat, dan wordt natuurlijk straks 't IJselmeer ook hoog, want verschillende rivieren stroomen er dag en nacht op uit, en ook vele ge malen die hun water op 't IJselmeer uitslaan en dan is het niet mogelijk om te spuien, uit welk kanaal dan ook, want dat kan alleen gebeuren met lage zeeën De afgevaardigde van de Uitwaterende Sluizen deelde nog mede, in de vergade ring van 11 October, dat het bestuur van genoemd waterschap niet voor een ge maal is, want dat kostte te veel. Ik heb toen gezegd: veel meer kost 't nu dat zoo'n gemaal er niet staat. En dat geldt net zoo goed voor weiland als voor bouwland. Te veel water op 't land, al is 't in den winter, is heel slecht en berok kent veel schade. Ook is in die vergadering gevraagd aan de afgevaardigden van Ged. Staten: Wanneer u er zoo zeker van bent, dat wij met die nieuwe kanalen zoo'n besten waterafvoer zullen krijgen, geef ons dan een bewijs, dat wij altijd kunnen door malen op Schermerboezem. Maar daar hadden de heeren niet van terug en wij kregen geen bewijs. Maar dat konden ze ook niet doen, want 't is alles nog theo rie en in de praktijk zal 't dan ook wel blijken dat 't niet gaat, dat is immers nu al bewezen. Wel hebben afgevaar digden van Ged. Staten gezegd: als het dan toch blijkt dat genoemd Ambacht verslecht met zijn waterafvoer dan zul len wij het waterschap de Uitwaterende Sluizen aansporen een gemaal te bou wen. Toen heb ik gezegd: dat is wel heel goed bedoeld, maar als 't zoo ver moet komen dan is 't voor genoemd Ambacht al veel te laat, en is er dan wel al zooveel schade geleden, dat men veel beter direct een gemaal kan bouwen. Wil men de ka nalen hier tcch doordrijven en men wil toch niet dat de lage landen onder water zullen loopen, dan is maar één ding mogelijk en dat is een of twee gemalen op Schermerboezem die 't water direct in 't IJsselmeer kunnen brengen, zooals nu de Wieringermeer, groot 20.000 H.A., twee gemalen heeft. Maar nu men dat toch niet wil, roep ik alle eigenaren van lage landen, wel ernstig om op te protesteeren tegen den toestand van vóór 1894 weer terug krij gen, waardoor bedoelde landerijen kanalenplannen, daar wij hiermee den IN DEN MAALSTROOM VAN PARIJS. v Cinema Americain. 't Is het oude verhaal, dat toch altijd weer nteuw blijft: een jongeling, die vol idealen naar de groote stad komt, maar ten prooi valt van hare verleidingen en dreigt onaer te gaan. Gaston Ravel k> hier de jongeling. Hij krijgt een studiebeurs om zich vérder als schilder te bekwamen. Hij houdt van zijn werk en zijn moeder, een* eenvoudige vrouw, wier portret hen aan den wand hangt, welk werkje hij echter zóó onzacht doet, dat hij een gat slaat in den muur die zijn kamer scheidt van een studiegenoote, die later een groot rol vervult in zijn leven. Zij houdt van den jongen, die om zijn eenvoud uitge lachen wordt door de andere jeugdige schil- ders. Op een bal uitgenoodigd door één hun ner, ontmoet hij de danseres Yvete de Valom- bres, die hem door haar geflirt in hare netten verstrikt. De arme jongen verliest zijn hoofd geheel, offert zijn geld en zijn tijd aan haar op, zoodat hem de studiebeurs ontnomen wordt. Maar Yvette kan niet buiten weelde on als hij haar die niet meer verschaffen kan door den verkoop van schilderijen, gaat zij terug- naar een vroegeren minnaar, ofschoon sij Gaston er eenmaal toe had gebracht in tegenwoordigheid zijner moeder te verklaren dat hij haar (de danseres) liever had dan oeze. En dan gaat het met Gastno berg-af. Hij komt in kleinere kroegen, geeft zich over aan cocaïne en voorziet in zijn onderhoud door den verkoop van zelf-geteekenöe briefkaar ten Zoo treffen hem zijn buurmeisje-studie weer minderwaardig zullen worden. Zeker het water zal zonder gemaal ook wel weg komen, is 't niet binnen een week dan wel over 14 dagen of nog lan ger, maar dan is 't voor genoemde lande rijen al te laat en is de schade al gele den en de kans verkeken. Het water moet dan ook op de spoedigste manier weg. Mij dunkt, heer Hoogland, dit is zeker wel een groot motief voor ge noemd Ambacht om tegen de kanalen te zijn. Want zooals ik hier den toestand schrijf, zoo zal 't ook gebeuren dat staat voor mij vast, zoo vast als 2 X 2 4 is. Wij heben 't dan ook vóór 1894 flink aan den lijve gevoeld. De verdediging van de heeren voorstanders van de ka naalplannen was heel zwak te noemen. Alles berustte op een onzekere basis en zekerheid konden de heeren dan ook niet geven en dat is nu juist 't punt waar het om gaat. Loopt 't, door die kanalen, met den waterafvoer, in genoemd Ambacht mis (en dat doet 't vast, ik ken de water toestanden van vóór 1894 te goed) dan hebben de eigenaren van de lage landen een reuzen strop. De voorstanders van de kanalenplannen nemen dan ook een groote verantwoording op zich. Wat moet men nu nog met kanalen doen? Voor den tuinbouw heeft 't geen zin meer, die eischt snelverkeer en voor de tuinders uit 't oosten en noorden geeft 't een groot ongerief en kosten omdat ze dan door twee sluizen moeten om op de markt te komen. En evenwel de Ring sloot, Raaksmaatboezem is met weinig kosten bevaarbaar te maken voor sche pen van ruim 100 ton met een sluis bij den Huigendijk. Dat behoeft geen milli- oenen te kosten. Het tweede motief: het gebedel om geld. Wanneer het genoemd Ambacht hier aan zou bijdragen en 't Hoogheemraad schap N.-H. met zijn hooge lasten zich die weelde ook nog veroorlooft, moeten grondbezitters op 6 manieren aan die kanalenkosten 40 jaar lang betalen. Ten slotte nog een circulaire van de Vereeni- ging tot Ontwikkeling van den Land bouw in Hollands Noorderkwartier, ge richt aan alle Polder- en Bannebesturen woordelijk over genomen. Winkel, Januari 1927. M. H.! Het bestuur onzer vereeniging acht het gewenscht om aan de Polder- en Bannebesturen in onze provincie die eventueel in aanmerking mochten ko men om gevraagd te worden voor het verleenen van financieelen steun ten behoeve van de kanalisatie van West friesland mede te deelen dat het standpunt van het bestuur in deze 't vol gende is: Het bestuur is algemeen van oordeel dat deze bijdrage door de belang hebbende gemeenten moet worden bijge dragen, terwijl een der leden pleit voor de betaling ook van dit genoemde deel door de provincie. Algemeen is men tegen bijdrage van de polders afzonder lijk, omdat deze heffing een dubbele be lasting van de landbouwers en landeige naren zou zijn, wat niet juist is, omdat het behalve het landbouwbelang veel meer een handels- en scheepvaartbelang bevordert en als zoodanig het gemeen telijk belang. Dit oordeel van het bestuur werd door de vergadering van leden goedgekeurd. Vertrouwende dat U van deze mede- deeling goede nota zult nemen. Hoogachtend, Het Bestuur: w.g. C. KRAMER GLIJNIS, Voorzitter. w.g. G. NOBEL, Secretaris. U dankend voor de afgestane plaats ruimte. G. HART Hz. Hoofdingeland van Westfriesland genaamd Geestmer Ambacht, Oud karspel. genoote en zijn moeder aan. Bij de herken ning stort de jongeling voor dood ter aarde, maar een dokter verklaart dat het niet an ders dan een zenuwtoeval is, waarvan hij wel weer zal hersetllen, als hij Yvette maar niet weer terug ziet. Dat gebeurt schter «èi, want de danseres passeert hem op het oogenblik dat hij met zijn moeder rust op een bank na terugkeer van het bezoek aan den dokter. De ontmoe ting maakt Gaston bijna waanzinnig en thuis neemt hij een revolver om Yvette te dooden. Moeder ontneemt hem het wapen en gaat naar de woning der trouwelooze om Maar op het oogenblik dat deze voor haar verschijnt, ontzinkt haar de moed, zij vlucht, laat haar tasch met het gevaarlijke wapen achteren even later vindt men de danse res stervende aan een schotwonde. Hoe dit mysterie wordt opgelost, verklap pen we niet. Genoeg zij het te zeggen dat er korten tijd daarna drie gelukkigen méér zijn: Gaston en zijn studiegenootje en dan zijn moeder. Een mooie film, waarin de drie genoemden een spel leveren, dat hei kenmerk draagt van sterke spelers. Er vallen mooie toiletten en fijne interieurs te bewonderen. Een journal met o.a. een heele serie kieken van sultans-feesten in Peli gaat aan het hoofdnummer vooraf, alsmede een tweetal kluchten en een gekleurde film, waarin een romantisch gegeven is verwerkt en waarbij de mooie kleurige Beiersche kleederdracht op het witte doek verschijnt. Alles te zamen een programma dat veel bezoek verdient. Van oud naar nieuw. Stijl van leven en stijl van huis. Woningen „van alle gemakken voorzien". De „trek naar het Zuiden. Het nieuwe dat veroudert. Als deze brief mijn lezers onder oogen komt is er voor tallooze Amsterdammers een nieuw leven begonnen. Want, evenals 1 Mei, is 1 November door het gebruik tot verhuis dag gestempeld en vele gezinnen zijn dus ook nu, op den drempel van het winterseizoen, over den drempel van een nieuwe kluis ge stapt. De lezer zal misschien de opmerking maken dat dit niet een speciaal Amster- damsche evenement is, en aat men ook in andere steden en dorpen pleegt te verhuizen Maar voor velé inwoners van de hoofdstad beteekent de verhuizing toch nog jets anders dan voor elders gevestigde landgenooten. Zij beteekent: het aanvaarden van een nieuwen levensstijl. Want het is een onomstootelijk feit, dat de nieuwe buurten „aan den ovec- kont van het water", zooals men zegt, wan neer men het Noorder Amstelkanaal, dat Amstel met Schinkel verbindt, op het oog heeft zegevieren op de oude, ten noorden van Jozef Tsraëls en Reynier Vinkeles-kade. Dezelfde stadgenooten die nog vóór tien jaar gescholden hebben op de eentonige gevel lijnen va,n de nieuwe Amsterdamsche blok ken, op al dat verfoeilijk kaal rechtlijnige ge doe, diezelfde menschen verlaten hun oude en vertrouwde boven- en benedenhuizen en trek ken een stap verder naar het zuiden. Ra-ra-hoe-zit dat? I Wel, er is een factor van practischen aard, en er is ook een psychologische factor. Deze laatste geeft vermoedelijk in vele gevallen den doorslag. Men wil eens veranderen, niet waar, en ook eens den smaak van een flat woning proeven, nu er zooveel goeds van flat-woningen wordt verteld. Men heeft vrienden en kennissen, die in bedoelde rich ting vóórgegaan zijn. En dan, mij heeft zich immers in psychisch opzicht geheel op het moderne leven ingesteld; men kan toch eigenlijk uit een modern cabaret of uit een „sprekende film" huiswaarts keerend niet met goed fatsoen een ouderwetsche woning bin nenstappen zonder zich gedesoriënteerd te voelen. En dan: het gemak. De nieuwe woningen zijn over het algemeen beter gebouwd dan de oude, de kamers zijn van een huiselijker, een gezelliger formaat. Alle vertrekken op één verdieping en geen trappen-geklim! welk een gerief! Bovendien, iedere flat heeft een bad kamer met ingebouwd bad, kom daar eén kilometer noordelijker eens om! en veelal be halve koud ook warm stroomend water, dat ergens op een onbekende plaats wordt ge brouwen en door het geheele huizenblok stroomt. Dan heeft menige flat nog centrale verwarming, zoodat men niet over ijskoude pórtalen behoeft te wandelen en het probleem van de verwarmde keuken en slaapkamer op gelost is. Geen stof van kolengruis of van aschlade. Wat al gerieven De huiseigenaars in het noorden loopen met lange of bleeke gezichten rond en knar sen op de tanden. Het is waar, velen onder hen hebben niet beter verdiend, want in de oorlogsjaren hebben zij woekerwinst gemaakt en de ongelukkige huurders uitgemergeld. Ook oogsten zij nu wat zij hebben gezaaid, of liever: zij oogsten niet, omdat zij niet heb ben gezaaid; zij hebben hun bezit verwaar loosd, het houtwerk verveloos gelaten de mu ren laten scheuren enz. enz. Is het dan een wonder datk wie verhuizen kan, het ook doet? Zoo groeien de bordjes met „Vrij bovenhuis te huur" en dergelijke opschriften op ontstel lende wijze aan. Het is waar, dat ook sommige eigenaars dupe van de gewijzigde constellatie worden. N.l. die bezitters, die huizen gekocht hebben in den duursten tijd. Maar zelfs die eige naars hebben jaren van over-voordeelige huuropbrengst gekend en zijn dus eigenlijk nauwelijks te beklagen. Intusschen een heele stad staat aan de oevers van 't Amstelkanaal en ziet naar uit 't beloofde land. Terwijl de straten ten noorden van dit kanaal langzaam uitsterven. Het is een soort volksverhuizing met, als kenmer kend symptoom: de trek naar het nieuwe, naar een nieuwen woning-stijl, die bij den mo dernen levensstijl past, naar huizen met liften en moderne deuren, naar woningen met een „hall" en centrale haarden, naar woningen, welkers kamers onderlisg door deuren verbon den zijn, zoodat men van kamer tot kamer en rondom die hall krijgertje spelen kan. Intusschen vraagt men zich wel met eenige verbazing af, waar het op den duur heen moet. Want Amsterdam-Zuid bouwt door; met koortsachtige haast wordt het eene blok naast het andere opgeworpen en er is, voor die daar wonen wil, ruime keuze. Hoe moet het gaan met de leegloopende wijken van het noordelijk Amsterdam-Zuid? Gaat men nóg ECHTE FRIESCHE De romantiek in het a. b. t. De laatste week, dat het A. B. T. nog on der directie van de oude eigenaresse draait, kan het Alkmaarsche publiek onze Neder- landsche filmster Lien Deijers zien spelen in de hoofdrol van een Ufa-film, getiteld „Al leen voor jou". De film is stil, maar' boeit niettemin, niet alleen door het fraaie spel dei- hoofdpersonen, maar ook door de buitenge woon fraaie natuuropnamen. Het verhaal speelt zich af in het hoog gebergte, in en om een sanatorium, waar zie ken herstel zoeken, het dikwijls vinden, maar helaas ook tevergeefs zoeken. De lezer voelt al, waar het heen gaat. In het sanatorium komt een jonge patiënte, die genezing zoekt (Lien Deijers). Ze heeft een groot voordeellevenslust. De altijd vroolijke meid ziet het leven niet somber, maar mooi. Scherp is de tegenstelling tusschen haar en een andere patiënt (Wilh. Dieterle), die eigenlijk levensmoe is. Hij zoekt al jaren ge nezing, maar zijn ziekte blijft stationnair. Geen achteruitgang, maar ook geen vooruit gang. En deze jongeman zou waarschijnlijk een eind aan zijn leven gemaakt hebben, als het vroolijke meisje niet gekomen was. Zij maakt kennis met hem en hoewel ze aanvan kelijk niet veel succes heeft, integendeel, ze wordt zelfs teruggestooten, maar de aanhou der wint en tenslotte verovert het meiske den zieke jongeling heelemaal, zoo zelfs, dat zijn wil om te leven terugkomt, en hij haar tenslotte in zijn armen sluit Om die geschiedenis heen spelen zich an dere af, waarbij enkele van tragischen aard. Maar ook het vroolijke leven "maakt men mee. Men ziet het hemelfeest in het sanato rium en de carnavalDret. Men ceniet mee 20-50ct. per ons noordelijker, dan komt men in het centrum en op de oude grachten. Daar heeft men hetzeli- de al eens vroeger beleefd. Toen de „moder ne" huizen aan het Vondel- en Willemspark en achter het Concertgebouw werden opge trokken want ook deze huizen zijn eenmaal „modern" geweest en dat is nog geen men- schenleeftijd geleden liepen de grachthui- zen leeg en niemand wilde die ongeriefelijke en holle ruimten meer bewonen. Zij waren te weidsch voor den modernen smaak, die naar intimiteit hunkerde en naar beperkter perso neel. Een kwart eeuw geleden gebeurde het zelfde wat men thans ziet gebeuren. Maar, gelukkig voor de eigenaars, bleven de gracht huizen in een lang gevoelde behoefte voor zien; zij werden tot kantoren ingericht en aan commercieele oogmerken dienstbaar gemaakt. De voorname en stille grachten traden in de sfeer van het economisch bedrijf. Dit zal evenwel niet gebeuren met de vroe ger moderne en thans ouderwetsche woningen van Amsterdam-Zuid. In enkele hoofdstra ten werden benedenhuizen tot winkels ver bouwd, maar de bovenhuizen kunnen niet zoo gemakkelijk aan den handel dienstbaar worden gemaakt en kantoor-ruimte wordt zoo ver van het centrum niet gezocht. De eigenaars zullen er blijft niets anders over, het mes in den huurprijs moeten zet ten. Zij moeten van 1000 terugkrimpen op 750 en in 's hemelsnaam niet veeleischend zijn. De deftige en welgestelde lieden zullen als bewoners plaats maken voor mensohen, die het in den strijd om het bestaan iets moeilijker hebben en die op de maatschappe lijke ladder nog een sportje lager staan. De „welgesteldheid" van de buurt zal eronder lijden. Maar tenslotte, wij weten het, niets hier op aarde is duurzaam en wie tijd van leven heeft, zal de thans nieuwe wijken een maal als hopeloos ouderwetsch voor nog nieuwere zien leegloopen. Want eenmaal zai de tijd komen, dat men de thans zoo begeerde flats hokkerig en beklemmend vindt, dat men ruimer kamer begeert, met hooge, zeer hooge ramen, waardoor de zon vrij spel heeft; dat men ook dubbele ramen zal vergen, tegen de barre winterkoude; dat men den warmwater toevoer verfoeit, omdat deze ook in den zomer als een soort centrale-verwarming fungeert en dat de vele gerieven van thans als even veel gebreken en nadeelen worden opgevat. Dan zullen de tapissières in de Beethoven-, Schubert- en Euterpestraat en ApollQlaan vóórkomen en als een breede stoet zullen zij zuidwaarts trekken. Telkens komt zulk een periodieke „trek", op voorbeeld van den Zuid- Afrikaander, een trek, die met „vertrekken" begint in bij „betrekken" eindigt en waarin de bewoner eigenlijk allerminst trek heeft, wani het brengt hem altijd schade aan have en goed. Maar wat wil men? Trek of geen trek, de geest van den tijd stelt zijn eischen met onverbiddelijkheid, en het comraanda luidt: Transport-autos vóór!!' Amsterdam, Oct. '30. EMERGO. van de wintersport in al haar kleur en fleur en dat alles bij elkaar maakt de film tot een mooi geheel, en dubbel waard, om gezien te worden. Zooals we boven reeds zeiden, is dit de laatste week, dat het A. B. T. onde r haar oude directie speelt. Ongeveer 12 jaar heeft de N.V. Vereen. Biosc. te Leeuwarden d zaal geëxploiteerd onder leiding van den heer J. Efde. Toen deze kam, was het A. B. T. bijna begraven. Het bezoek was altijd klein," er was geen regel, kortom, er bleek eigenlijk niets in orde. In de jaren, dat de heer Efde de zaak ge ëxploiteerd heeft, is ze weer opgeklommen tot een bloeiende inrichting, zoo zelfs, dat de zaal heel dikwijls te klein bleek. De krachtl ge leiding van den heer J. Elfde heeft dat gedaan. Thans gaat deze leider Alkmaar verlaten, na zijn beste jaren gegeven te hebben aan den wederopbouw van bet A. B. T. De wen- schen hem in zijn nieuwe woonplaats hetzelf de succes toe, dat hij hier gehad heeft! HET SCHIP UIT SHANGHAI. Victoria-Theater. Dit is nu weer eens een echt zeedrama, niet een van die bloedlooze salonfilmpjes, maar een film van zeewater en muiterij Daar is in de eerste plaats Ted, de steward, die heer en meester wordt op het schip na de muiterij. Louis Wolheim doet zijn parado xaal klinkende naam van de beste, slechte man in de filmwereld daarbij eer aan. Hij oefent een waren terreur uit op de passa giers, en ontziet niets, behalve dan de mooie Viola (Kay Johnson). In haar verloofde, de charmeur Howard (Conrad agel) vindt hij een weinig krachtigen tegenstander, en om dat hij de eenige met een wapen aan boord is, meent hij ook het meisje wel te kunnen veroveren. Het lot wil echter anders; zij ver wijt hem zijn raachtswaanzin en in een bui van krankzinnigheid stort hij zich in zee. Een haai schiet door het waterhet ge vecht met den haai en den vreeselijken dood van den steward heeft de welmeenende ceii- (Uitsluitend 2e hands artikelen). Van 15 regels 60 cent bij vooruit betaling te voldoen. TE KOOP in prima staat een JON- GENSRIJYVIEL „Witler" een een BABY WEEGSCHAAL. Adres: LEUW, Hofdijkstraat 10. TE KOOP een prima eigengemaakte donkerblauwe WINTERJAS groote maat, voor een billijken prijs. Brieven onder letter E 853 bur. vaa dit blad. PIANO TE KOOP GEVRAAGD, tevens een KINDERWAGEN en eenige MEU BELEN. Brieven onder letter F 854 aar het bureau van dit blad. RADIO 4 lamps toestel met wissel stroomapparaat, gelijkrichtei- en luid spreker voor opruimingsprijs te koop. VOGELENZANG 14. suur ons meenen te moeten onthouden. Na dagen lang wachten komt eindelijk een schip in zicht, dat redding brengt aan de zwaarbeproefde opvarenden, en aan Ho ward de gelegenheid schenkt om zijn verlo vingsgeschenk aan Viola uit iets anders dan het laatste glaasje overgespaard water te doen bestaan. HetH hoogtepunt wordt stellig gevormd door den storm, die nog realistischer wordt door de prachtige synchronisatie. De huizen- hooge golven die 'met woesten kracht het schip beuken en met donderend geraas zich op het dek stortten zijn van een angstwek kende werkelijkheid. Heel zuiver is ook on behagelijke benauwenis van een onbetrouw bare bemanning weergegeven. Om kort te zijn een spannende film die men met veel genoegen zal zien. Clyde Docer en zijn saxofoon-ensemble speelt in het bijprogramma o.a. Thet marry ing of the painted doll, terwijl Stan Laurel en zijn dikke compagnon voor lachgas zor gen. Verder een sprekende Our-gang co medy. >s>' ry.- p- Cinema en Theater. Deze week begint het Weekblad mei bet ontstaan van Hollywood, 'n artikel dat vergezeld gaat van interessante pho- to's. Hollywood werd gesticht door Ho race H. Wilcox; in 1904 werd er 't eerste filmpje opgenomen. Het is nu een raillf- oqnenstad met eenige dqizenden film acteurs. ,De lieveling der Goden", w^riji Emil Jannings optreed en „Boete" zijn de films die besproken en afgebeeld" den. Cor Klinkert bespreekt de En^e sche dansstijl, R. van Eecke praat tifl edelgesteenten, en het geheel is QP8 sierd met keurig uitgevoerde portrew^-n: waaronder een van den beroemdst qnj kestleider Felix Weingartner, van vain Poons, Marie Meurier, Theo PJ kei Sz de Neclerlandsche fHmregisae^i en vele anderen, o.a. 'n leuk jopgenspojg* tret, „Boy". Arnold van Raaljg për lipiiip. ..Droeve Trftnftnï»-*'

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1930 | | pagina 9