SCHEI-VEEMARKT
DE DO X TE AMSTERDAM AANGEKOMEN.
19 NOVEMBER a.s.
Ie ALKMAAR op WOENSDAG
VEILIG BIJ SCMELLINGWOUDE GEDAALD.
Een goedgeslaagde vlucht van 's werelds grootste vliegboot.
Groote belangstelling bij de aankomst.
Binnenland
KORTE BERICHTEN.
VERDUISTERING IN DIENST-
BETREKKING.
De 31-jarige boekhouder P. H., vroeger in
dienst van de N.V. Trustee te Rotterdam,
heelt voor de Haagsche rechtbank terecht
gestaan wegens verduistering van verschil
lende geldsbedragen ten nadeele van deze
vennootschap Verd. heeft zonder daartoe ge
rechtigd te zijn aan de firma C. voorschot
ten verstrekt door middel van kwitanties op
de Rotterdamsche Bank, tot een gezamenlijk
bedrag van 1025. Van de restitutie van de
ze bedragen heeft verd. ongeveer 825 niet
verantwoord. Op de herhaalde vragen van
den president waar deze gelden gebleven
zijn. kon verd. geen antwoord geven.
Als getuigen werden de beide directeuren
der vennootschap gehoord, die eene verkla
ring omtrent de uitgeoefende controle ga
ven
Het O. M. eischte wegens verduistering in
dienstbetrekking, twee maanden gevangenis
straf.
De rechtbanl»zal over 14 dagen uitspraak
deen.
DOOD DOOR SCHULD.
Twee menschen doodgereden.
Voor de rechtbank te Leeuwarden heeft gis-
leren terecht gestaan R. B., 42 jaar, leeraar
aan de ambachtschool aldaar, verdacht van
dood door schuld. Hij heeft volgens de dag
vaarding onder Wijtgaard met zijn auto
hoogst onvoorzichtig, onoofdeelkundig en on
achtzaam gereden, waardoor een motorrijwiel
werd aangereden, tengevolge waarvan het
echtpaar Dijkstra uit Roordahuizum, dat
dezen motor bereed, werd gedood.
Eisch: 200 boete of 40 dagen hechtenis
9' kield rekening met het feit, dat
Dijkstra ook roekeloos had gereden.
VERVOER VAN GEDISTILLEERD.
Het Haagsche gerechtshof heeft uitspraak
gedaan in de zaak tegen den koopman S. te
Haar em, die indertijd door de rechtbank te
Haarlem veroordeeld was tot betaling van
82 boeten tot een gezamenlijk bedrag van
ruim 300.000 wegens het ongedekt ver
voeren van gedistilleerd.
In hooger beroep werd dit vonnis beves
tigd met dien verstande, dat bij het bedrag
der te betalen boete rekening werd gehou
den met de inmiddels verlaagde accijnsb;-
lasting. De Hooge Raad casseerde dit arrest
en verwees de zaak naar het Haagsche Hof.
Bij de behandeling der zaak eischte de
Rijksadvocaat toewijzing der vordering over
eenkomstig de beslissing van het Amster-
damsche Hof, bij "welken eisch de procureur-
generaal zich aansloot.
Het Hof heeft thans den verd. vrijgespro
ken.
Door deze vrijspraak is tevens opgeheven
een beslag, dat nu reeds gedurende eenige
jaren, door den fiscus op de eigendommen
van den heer S. (een huizencomplex te Haar
lem) was gelegd.
„DE ZWARTE KAT".
De Rotterdamsche rechtbank heeft het
onderzoek in de zaak betreffende den
Goudschen drukker, die terzake van
overtreding van art. 24 van het Wetboek
van Strafrecht he". drukken en ver
spreiden van het weekblad „De Zwarte
Kat", van welk weekblad de inhoud
aanstootelijk werd geacht onvolledig
geacht en op 8 November hervatting ge
last ten einde alsnog eenige getuigen te
kunnen hooren.
ZES JAAR STRAF WEGENS
AANRANDING.
De rechtbank te Rotterdam heeft een koop
man te Zevenhuizen wegens aanranding van
een meisje veroordeeld tot zes jaren gevange
nisstraf.
Gistermiddag te vijf minuten voor halfvijf
is eindelijk, nadat eenige dagen tevergeefs
op de aankomst van de grootste vliegboot
ter wereld, de DO. X. gewacht was, het reu
zen-vliegtuig, dat zooals bekend, door 12
motoren wordt voortgestuwd, boven Schel-
lingwoude verschenen en vijf minuten later
was het luchtgevaarte nabij den lichtopstand
van het Buiten-lJ bij Durgerdam op het wa
ter neergestreken.
In een half uur van de grens naar
Scheliingwoude.
Te ruim halfvier passeerde de DO. X. na-
jij Lobith de Nederlandsch-Duitsche grens
Eenige minuten later verscheen de luentboot
boven Arnhem, waar men reeds den geheelen
middag de aankomst had verwacht. Langs
de kaden en ook in de straten zelf was het
zeer druk en duizenden hebben de vliegboot
over de stad zien vliegen.
Van Arnhem af heeft de DO. X. niet, zoo
als oorspronkelijk in het voornemen lag, da
rivier naar Rotterdam gevolgd om vervol
gens thngs de kust naar IJmuiden te vlie
gen en over het Noordzeekanaal Amster
dam te bereiken, doch onmiddellijk naar het
Noordwesten koers gezet De vliegboot volg
de de spoorlijn en vloog over Ede en het Goo'
naar Scheliingwoude.
Het was in den namiddag te Amsterdam
bekend geworden, dat de DO. X tussche.n
vier uur en halfvijf in Scheliingwoude ver-
vacht werd. Op de daken en op straat had
den duizenden zich opgesteld om het gevaar
te te zien passeeren. Slechts weinigen hebben
de DO. X evenwel gezien Tegen de ver
wachting in kwam het toestel niet boven de
stad, doch bleef ten Oosten daarvan, onmid
del'ijk koers zpttend naar het vliegkamp
Scheliingwoude.
Slechts zij, die aan den oostkant der stad
wonen hebben de aankomst van de DO. X.
nabij de hoofdstad gezien.
In de omgeving van het marinevliegkamp
Scheliingwoude was het echter zeer druk
Reeds vroeg in den ochtend waren velen, na
dat gisteren definitief was bericht, (jat de
vliegboot heder. naar Amsterdam zou ver
trekken, naar de omgeving van het vlieg
kamp gegaan. Het vliegkamp Scheliingwou
de ligt in het Buiten-IJ, buiten de Oranje
sluizen en aan den Noordkant van het water
heeft men van den Durgerdammerdijk een
goed overzicht Op dezen dijk werd het dan
ook in den loop van den dag steeds drukker
De havenbootjes naar Scheliingwoude had
den vooral in den middag een druk vervoer,
terwijl velen zich per auto naar Scheliing
woude begaven Vooral in de middaguren
w'erden door de Oranjesluizen vele kleine
motorbootjes geschut.
Het wachten op de DO. X was met name
voor hen, die onder den blooten hemel ston
den, niet bijzonder aangenaam, want her
haalde keeren vielen er stortbuien Toch werd
het steeds drukker en toen, zooals gezegd,
tegen halfvijf de DO X verscheen, was het
°P en nabij het vliegkamp Scheliingwoude
2eer druk Op het vliegkamp waren intus-
schen tal van autoriteiten aangekomen Ou
der hen bevonden zich de heeren Adolf Bur
gerhout, gedelegeerd commissaris van Avio-
'ando te Papendrecht, Vire-Admiraal Quan',
Stellingcommandant te Den Helder, in ge
selschap van zijn adjudant luitenant-ter-zec
Hetterschij.
De DO X. vloog eenmaal over het kamp
'een, waarschijnlijk om een goede landings-
P aats te zoeken en streek toen op bovenge
noemde nlek op het water neer.
Onmiddellijk' voer de motorboot „Coe-
noorn" van de Marine naar de vliegboot toe
r.am deze op sleeptouw en sleepte het ge
vaarte tot voor den hangar waar de DO. X
aan de speciaal door de Marine geplaatste
®°ei cemeerd werd. Van alle kanten schoten
er motorbootjes toe en vooral de persfoto
grafen, die ook in bootjes aanwezig waren,
trachtten gevaarlijk dicht bij de DO. X. te
komen. De politieboot heeft de motorbootjes
daarna op behoorlijken afstand van het drij
vende luchtgevaarte gehouden. Voor de aan
komst van de DO. X. was door de politie en
de Marine het water geheel vrij gehouden om
veilig neerdalen te verzekeren. Er was op
Scheliingwoude extra Marinepersoneel aan
wezig om bij het meeren behulpzaam te zijn.
Nadat aan boord de noodige maatregelen
waren genomen voor veilige meering van d?
DO. X. hebben officieren en bemanning zich
aan land begeven.
Ter verwelkoming begaven zich verschil
lende autoriteiten aan boord, o.a. Vice-Ad-
miraal Quant, namens de Nederlandsche
Marine, die den Commandant van de DO.
X. verwelkomde, de Duitsche consul Von
Bülow, de heer Boogert namens de Afdec-
ling Handelsinrichtingen en de heer Van de
Poll, havenmeester, namens B. en W. van
Amsterdam.
Zonderlinge tooneelen.
De opvarenden van een twintigtal motor
bootjes, die op het buiten IJ de komst van de
vliegboot hadden afgewacht, bleken thans
het moment gekomen te achten, om een ge-
zamenlijken „run" op de „Do X" te onder
nemen. Van alle kanten schoten deze bootjes,
bemand met fotografen en nieuwsgierigen,
op de vliegboot toe; de fotografen ontstaken
zelfs voor het maken van hun foto's Blitz
licht onder de vleugels der machine, een en
ander had tot groote verontwaardiging der
officieren aan boord, die ernstig vreesden
dat er „brokken" gemaakt zouden worden.
Spoedig was echter een politieboot ter
plaatse, welke naast de vliegboot meerde.
Pogingen van verschillende personen, om in
de vliegboot door te dringen, werden door de
politie op zeer hardhandige wijze verijdeld,
waarbij zelfs klappen werden uitgedeeld.
Drie minuten aan boord.
Een vertegenwoordiger van V. D. die zich
in gezelschap van drie collega's de „Do X"
begaf, mocht bij hooge uitzondering „genau
drei minuten" aan boord komen. Er volgde
even een snelle rondgang door het beneden
gedeelte van de boot waar zich achter el-
Kander een reeks van kajuiten bevinden met
daartusschen een smal middenpad en
daarop werden de persvertegenwoordigers
tot een ietwat haastige aftocht gedwongen,
't Was een niet bepaald hartelijke ontvangst!
De Do. X te Scheliingwoude.
Maneschijn en onvermurwbare
Duitache officieren.
Zooals uit ons onderhoud met den pers
chef der Dornier Werke bleek, vertelt een ver
tegenwoordiger van V. D., bevond de com
mandant van de Do. X, kapitein Christian
sen, zich met nog eenige officieren en
eenige leden der bemanning aan boord
van de vliegboot, om daar den nacht te
blijven doorbrengen. Het zou ongetwijfeld
interessant zijn om van kapitein Christiansen
te weten, wat zijn indruk was geweest op
deze eerste „Dauerflug" van de bestuurbaar
heid en de stabiliteit van bet reuzen-vliegtuig,
dat aan den vooravond staat van zijn vertrek
via Lissabon over ''en Oceaan naar Amerika.
„Komt U maar naar Scheliingwoude, daar
is wel een motorbootje en dan komt de rest
wel in orde
In Scheliingwoude is men gauw genoeg,
en ofschoon er van de drukte van desmic1
dags op den dijk naar Nieuwendam niet vee
meer te bespeuren viel, kwamen we nog vel*
fietsers tegen, die een poging hadden ge
daan om iets van de Do. X. te zien te krijge-
Veel succes hadden ze niet, want het smalle
plankier, dat door het modderige weilarj
van den dijk voorbij het stoomgemaal van de
Oranje-sluizen naar het vliegveld leidt, was
afgezet door een politiepost, die voorkwam,
dat men ook 's avonds nog in het vliegkamp
door de drukte overstelpt zou worden.
Ongeveer honderd meter van den steiger
van de groote hangar verwijderd, vast ge
meerd aan de speciaal voor dit doel uitge
zette boei, lag het grijze gevaarte zachtjes
deinend op de golven van het Buiten-IJ te
glinsteren in het maanlicht, dat een zilveren
licht over het wijde water wierp, dat bijna
rimpelloos de vele lichten weerspiegelde, die
de Do. X. aan voor en achtersteven, op de
drijvers en op de reusachtige vleugels had
branden.
Een motorbootje bracht ons aan boord van
de vliegboot. De reusachtige drijver, waar
aan ons bootje meerde, was een steiger op
zich zelf, van grijs, geribd aluminium, dat
schuin omhoogloopt en waar men, indien
men niet oppast, weer makkelijk van afglijdt.
Eenige monteurs stonden voor den ingang,
een normale deur, op den drijver een luchtje
te scheppen, doch op het geronk van het mo-
tertje van enze sloep kwamen eenige officie
ren naar buiten.
Van onze telefonische afspraak wist men
niets. En kapitein Christiansen had strenge
instructies gegeven, dat hij niet gestoord
mocht woraen en in geen geval bezoek kon
ontvangen. De officieren waren ook al niet
spraakzaam, en waarschijnlijk stemde de
herinnering aan vanmiddag, toen het weinig
gescheeld had of de vele toeschietende vaar
tuigen en motorbootjes hadden de vliegboot
bijna geramd.
De monteurs schenen spraakzamer, maar
werden weerhouden door de aanwezigheid
der officieren.
En dus wisselden we enkele formeele woor
den, over het slagen van de eerste etappe van
de groote Oceaanvlucht, over de ontvangst
te Amsterdam, over den dag, waarop men
uit Amsterdam zou vertrekken, waarvan men
nog eigenlijk niets wjst, en zelfs over het
weer, dat men op de Oceaanvlucht hoopte te
hebben, maar zooals men ook bij den kap
er of bij den sigarenhandelaar doet over
iet fraaie weer, waarin de Do. X. op het Bui
ten-IJ in de maneschijn lag te schommelen.
Op den vrij hoog boven het water uitsteken
den drijver konden we door het kajuit-raam
een blik werpen in de verlichte, met comfor
tabele fauteuils gemeubelde salons. Hoog
boven ons hief zich den geweldigen vleugel,
en een dof geronk verkondigde, dat men in
de machinekamer bezig was, de accumulato
ren van de vliegboot bij te laden. Maar Ka
pitein Christiansen bleef onzichtbaar, en de
officieren „bedauerten" maar konden er ook
niets aan doen.
Met een wijde boog om de scherpe boeg
van de Do. X., zoo op het water gezien een
normaal groote boot met vleugels, waarbo
ven de in zes koppels geplaatste twaalf mo
toren fantastisch uitsteken, en konden nog
juist zien hoe een paar Urkers, aan boord
van een vischbottertje met sputterende motor,
die juist uit de Oranjesluizen geschut waren,
met verbazing het uitheemsche monster, dat
de bekende sfeer van de hun zoo vertrouwde
Zuiderzee geheel verstoorde, aanstaarden.
Een onderhoud met een der opvarenden.
Langs den Rijn.
In het Carlton Hotel waar de officieren
van de DO X den nacht doorbrachten, be
halve de commandant Fr. Christiansen, die
aan boord van het vliegschip bleef, heeft een
V. D.-vertegenwoordiger een onderhoud ge
had met dr. Tilgenkamp, perschef van
dr. Dornier.
Dr. Tilgenkamp heeft de vlucht van de
DO X van Altenrhein naar Amsterdam mee
gemaakt.
Hoe was het verloop van deze reis, zoo
werd gevraagd.
„Te half elf hedenmorgen (Ehiitschen tijd)
is de DO X uit de hall op het water ge
bracht zeide onze zegsman, waar we de
motoren warm lieten loopen. Toen dit ge
schied was, zijn we te elf uur dertig vlot ge
start. We maakten eerst eenige rondvluch
ten boven het Bodenmeer, ten einde de moto
ren nader te beproeven en toen deze naar
wensch bleken te loopen, vingen wij onze
vlucht aan. Te elf uur vijftig verlieten wij
het Meer van Constanz om vervolgens langs
den Rijn tot Bazel te vliegen.
Dit was het zwaarste en het gevaarlijkste
gedeelte van de geheele reis aangezien, in
verband met het feit, dat de Rijn in dit ge
bied zeer smal is, wij onmogelijk een nood
landing hadden kunnen maken, ook al niet
vanwege de vele electriciteitscentrales langs
den oever. Gelukkig liepen de motoren best.
Tot Bazel was het weer gunstig, we arri
veerden te 12 uur 40 boven deze stad waa'
eenige Zwitsersche vliegtuigen ons tot de
Zwitsersche grens begeleidden. Vervolgens
sneden we de z.g. Rijnbocht ter plaatse af
we hebben dit trouwens met alle bochten
gedaan waarna we te een uur twintig
boven Breisach waren. De stad zelve baadde
in het zonlicht. Het gebied daarachter lag in
een dichten nevel, zoodat het zicht nog geen
twee honderd meter was. Wij bereikten~Mann-
heim te twee uur zeven en twintig en Mainz
te twee uur veertig.
Bij Mainz kwam ons een Dornier Mercur,
de D 711 van de Luft Hansa tegemoet vlie
gen, welke ons tot Keulen heeft begeleid en
onderweg een geluidsfilm van de vlucht
maakte. Weer sneden we vervolgens den
Rijnbocht tusschen Keulen en Coblenz al,
eerstgenoemde stad bereiken wij om vier uur
(D.T.) Via het kuststation Nordeich hebben
wij getracht, met den burgemeester van
Keulen in verbinding re komen, 'doch dit is
niet gelukt. Wel ontvingen wij van den bur
gemeester een wensch voor een behouden
overtocht- Overigens heeft de radio aan boord
perfect gewerkt. Boven Bonn, voor wij Keu
len bereikten was het landschap in een violet-
ten nevel gehuld. Te vier uur dertig (D.T
passeerden wij de Hollandsch Duitsche grens
bij Lobirh.
Boven Hollandsch gebied.
Van Lobith uit hebben wij direct over
Arnhem naar Nijkerk gevlogen. De hoogte,
waarop wij vlogen, had tot dusverre onge
veer vijf honderd meter bedragen; boven
Nederland ondervonden wij echter zulk een
giecht weer, en was het zich zoo absoluut
onvoldoende, dat wij aangezien wij op vaste
punten wilden vliegen, tot op honderd meter
moesten dalen, waarbij zelfs onze antenne
moest worden ingehaald. Te vier uur vijftig
bereikten wij via Nijkerk het gebied der
Zuiderzee en hier werd het zicht plotseling
zoo helder, dat wij tot onze groote vreugde
het geheele watervlak konden overzien. Van
onze landing, waarbij U zelf tegenwoordig
was, hoef ik natuurlijk niets meer te zeggen
Wel wil ik er op wijzen, dat technisch niet
het geringste euvel heeft plaats gehad; de
motoren liepen schitterend en wij zijn dan
ook uiterst tevreden."
„Er zijn toch al meer groote vluchten met
de DO X gemaakt?"
„Ja, zelfs een van tien uur, doch thans was
het de eerste maal dat wij niet te Friedrichs-
hafen zijn teruggekeerd''.
„Wanneer vertrekt de DO X van Scheliing
woude?"
„Dat weet nog geen mensch. dit hangt in
de eerste plaats van weersomstandigheden
„Worden er nog mee: steden met een be
zoek vereerd?"
„Jazeker; van hier vertrekken we naar
Southampton; vandaar gaat het naar Le
Havre; vervolgens naar de Spaansche kust
stad La Coruna en dan naar Lissabon'
„Wanneer vangt de Oceaanvlucht aan?"
„Ook dat hangt van de weersomstandig
heden af; zelfs is het nog niet zeker dat de
vlucht van Lissabon zal uitgaan."
„Waarom heeft U dit slechte jaargetijde
gekozen voor Uw vlucht?"
„Laat ik U op deze vraag alleen antwoor
den. dat zulks het gevolg is van omstandig
heden, die ik bij elkaar het „contractsnoodlot"
zou willen noemen", en wellicht vindt U het
thans goed dat ik afscheid van U neem. het
is negen uur en we moeten nog aan tafel!"
HOOG WATER.
Stijging van het water allerwege
met de noodlottige gevolgen daar
van.
De Maas bij Maastricht.
E>e Maas bij Maastricht is sedert Dinsdag
namiddag nog zes c.M. gewassen. De stand
was vanmorgen 3.52 M-, enkele buurtwegen
zijn overstroomd.
Bij Roermond.
De Maas is wederom in de omgeving van
Roermond buiten haar oevers getreden
Dezen keer echter is de was zeer snel opge
komen. De Doolhof en de Bonaventura staan
geheel blank, terwijl de verbindingswegen in
de laag gelegen weilanden verbroken zijn. De
bewoners der Roermondsche Weerd worden
door het water ingesloten. De verhoogde toe
gangsweg staat blank, zoodat zij hun levens
middelen reeds per boot moeten halen. Het
vee is in allerijl uit de weilanden gehaald,
terwijl toebereidselen worden getroffen voor
een mogelijke grooteren uitloop der rivier.
De loskade te Roermond wordt door het
water overstroomd, zoodat de vrachtschepen
in de Roer een plaats hebben gezocht om te
lossen.
De snelle was der Maas heeft onverwacht
veel schade toegebracht aan de landerijen in
den omtrek.
De Waal.
Voor de tweede maal in enkele weken is
de Waal voor Nijmegen sterk gewassen. Gis
termorgen werd 65 c.M. was geconstateerd
bij een stand van 11,13 M. boven N.A.P. De
kade begint reeds onder te loopen en de
lengd. Keulen meldde gister 85 c.M. was,
aanlegsteiger van het veer moest worden ver-
zoodat verwacht mag worden, dat het ver
keer over de Waalkade binnenkort gestremd
zal zijn.
Uit Gennep en omgeving *wordt eveneens
gemeld, dat de Maas zeer sterk gewassen is.
De IJsel.
De waterstand in de IJsel is tengevolge
van de vele regens de laatste dagen abnor
maal hoog.
Op Mastwijk zijn volgens bericht uit Mont-
foort wederom verschillende landerijen met
de te veld staande gewassen onder geloopen,
terwijl eenige woningen rondom in het water
staan. In den Hofdijk stroomde het IJssel-
water over den weg en op Heeswijk en in
Willeskop was men genoodzaakt de borst
wering met steenen en aarde te versterken,
daar men bevreesd was voor overstrooming.
Overstroomde polders.
In den oostpolder IJdoorn drijft meer dan
150.000 pond hooi in het zeewater.
De Amstel
Het Amstelwater te Ouderkerk, dat Dins
dagavond nog over den dijk vloeide, is in den
loop van den nacht zes c.M. gedaald. Mede
doordat op de lage plaatsen nieuwe bekistin
gen zijn gemaakt en zandzakken waren aan
gebracht, was het overloopen gisterochtend
geheel beëindigd.
De Waal.
Uit Tiel:
De waterstand op de Waal is andermaal
zoo hevig geworden, dat men de gieipont
weer heeft moeten opbreken. De verbinding
met het Land van Maas en Waai wordt ge
regeld onderhouden door de stoomboot Gijs-
bert Stout, waaraan de kleine pont is vast
gemaakt. Het water blijft wassen.
Rondom Amersfoort.
Rondom Amersfoort staat het grootste
deel van de landerijen onder water. Op som
mige plaatsen nadert het water den spoor
weg. De wintergewassen hebben veel van
het hooge water te lijden.
In West Noord-Brabant.
Op verscheidene plaatsen in West Noord-
Brabant is de hooge waterstand bedenkelijk
geworden. In de buurt van Roosendaal staan
tal van weiden en landerijen onder water,
maar vooral in de polders rond Kruisland
nemen de overstroomingen ernstige vormen
aan.
Tengevolge van den Noord-Westen-wind
in de laatste dagen kon door het benedensas
van de Roosendaalsche en Steenbergsche Vliet
niet voldoende water worden afgevoerd. Van
bovenaf stroomde door den aanhoudenden
regenval steeds meer water toe. De polders
rond Kruisland en de Heensche polders staan
geheel blank. De hoeve van de wed. Stoop
aldaar is geheel ingesloten en slechts door
het water te bereiken. Sedert Woensdag
morgen is de toestand iets verbeterd, dank
zij vooral den gunstigen wind, waardoor
betere afvoer mogelijk werd.
Hoog water.
Een gedeelte van het dorp Heugem staat
onder water.
De menschen hebben in de grootste haast
hun vee in veiligheid gebracht naar hooger
gelegen plaatsen.
In Wijk-Maastricht zijn de kelders weer
geheel onder water geloopen.
Ook de verderop gelegen Maasdorpen,
zooals Limmel, Borgharen, Itteren, en de
gehuchten onder Stein hebben reeds veel
van het water te lijden. Vele latere veldge
wassen, zooals bieten, wortelen, kool en
knollen zijn verloren, doordat het water de
landen heeft overstroomd.
De postboden en courantenbezorgers moe
ten groote omwegen maken om de menschen
te bereiken.
Op enkele plaatsen wordt dan ook van
roeibootjes gebruik gemaakt.
Om zes uur gisteravond was de Maas 4
c.M. gevallen.
België seint overal langzamen val.
KINDERMOORD.
Maandagavond heeft de politie te Bergen
op Zoom een onderzoek ingesteld naar een
gerucht, dat te Nieuw-Borgvliet een pasge
boren kind levend zou zijn begraven. In ver
band daarmee is de 22-jarige ongehuwde
moeder V. H. door de politie gearresteerd.
Daags daarna is de grond achter haar wo
ning geheel omgespit. Later is op aanwij
zing van de dochter van de familie H. in
een schuurtje het lijkje van het kind gevon
den.
TAKEL GEVALLEN.
Een man gedood.
Op den Vijverberg te 's-Gravenhage wa
ren gistermiddag verhuizers van de firma
Batenburg bij het flatgebouw aldaar bezig
meubelen in te laden door middel van een
takel, die aan een blok op 20 M. hoogte
met een haak was bevestigd. De haak brak,
waardoor de 30-jarige verhuizer G Th. v.
d. B. uit de Bloemfonteinstraat, het blok van
den takel op het hoofd kreeg. Met een zeer
ernstige schedelbreuk is hij naar het zieken
huis aan den Zuidwal overgebracht, waar
hij kort na aankomst is overleden. Bij een
door het bouw- en woningtoezicht ingesteld
onderzoek is gebleken, dat in den haak een
oude breuk zat, die evenwel van buiten niet
zichtbaar was.
UIT DE BOUWBEDRIJVEN.
Nieuwe voorwaarden in de lan*
delijke C. A. O.
Met het oog op de onderhandelingen aan
de vernieuwing der landelijke collectieve ar
beidsovereenkomst, welke op 1 Maart 1931
afloopt, is de samenwerking tussshen den
patroonsbond voor de bouwbedrijven in
Nederland en den Ned. r. k. bond van bouw-
patroons hersteld.
De gezamenlijke patroonsbonden hebben
aan de arbeidersorganisaties medegedeeld,
dat zij het bestaande collectief contract niet
ongewijzigd wenschen te verlengen. Wel
hebben zij zich bereid verklaard voor den tijd
van twee jaar een nieuwe overeenkomst aan
te gaan gelijk aan de oude met o.a. de na
volgende wijzigingen:
Herziening der stakingsclausule. Bij ver
zuim op r.k. feestdagen, welke met Zondagen
zijn gelijkgesteld, joodsche sabbath, natio
nale- en plaatselijke feestelijkheden worden
de „niet-gewerkte" uren zonder betaling van
overgeld ingehaald.
Herziening der ziekteregeling in den geest
der wet. In niet in de klassenlijst opgenomen
plaatsen zonder medewerking van de zijde
der patroonsbonden geen afzonderlijke col
lectieve contracten door de arbeidersorgani
saties at te sluiten. Schrapping der loon-
klasse 3A en de daarin opgenomen plaatsen
wederom in te deelen in de derde klasse (met
twee cent lager loon). Wederinstelling eener
zesde klasse.
Wc' da arbeiders willen.
Ook de gecontracteerde arbeidersorgani
saties hebben wijzigingen voorgesteld, o.m.ï
Instelling van plaatselijke commissies,
welke speciaal tot taak hebben, overtredingen
van de bepalingen der overeenkomst te voor
komen of te doen beëindigen.
In te voegen tusschen de derde en vierde
klasse een klasse 4A met uurloonen van 58,
48 en 43 cent per uur.
Verschillende plaatsen in klasse te verhoo»
gen Zoo wil men Utrecht en Zaandam van de
eerste klasse naar de hoofdklasse overbren
gen, hetgeen beteekent een uurloonverhoo-
ging van vijf cent. Van de tweede naar de
eerste klasse geplaatst wil men hebben Be
verwijk, Velsen, Groningen, Bussum. Delft,
Hilversum en Wijk aan Zee. Dit beteekent
voor de geschoolden vijf cent verhooging.
voor de geoefenden acht cent en voor de on
geschoolden vijftien cent per uur. Verder
wordt voorgesteld, verschillende plaatsen te
verhoogen van klasse 3A naar de tweede
klasse, van de derde klasse naar de tweede
klassevan de derde klasse naar de klasse 3A,
enz., hetgeen telkens eenige centen loonsver-
hooging beteekent.
Voorts wordt om. voorgesteld, de klas
senlijst uit te breiden door opnemen van dia
plaatsen, waar wederzijdschc partijen afdee-
lingen hebben gevestigd.
EEN GEVELTOURIST.
Gisternacht is ingebroken in een villa aan
den Benoordenhoutschen weg te Den Haag.
De bewoners waren afwezig, maar een
voorloopig politie-onderzoek wees uit, dat
de dader langs een pijp tegen den gevel is
opgeklommen en op deze wijze kans heefl
gezien een balcon te bereiken. Van een der
openslaande deuren vernielde hij een ruit en
zoo kon hij in de villa komen.
Het geheele huis heeft hij aan een gron
dig onderzoek onderworpen. De laden en
kasten zijn opengebroken, evenals een geld
kistje. Door de afwezigheid van de bewo
ners kon niet vastgesteld worden wat gesto
len is.
De politie te Amersfoort heeft giste*
ren bij drie families de dienstbode aange
houden, verdacht van diefstal ten nadeele
van hun werkgeefsters.
Gisteren heeft aan de Seintoestellenfa-
briek te Hilversum een 34-jarige werkman
de Kruyf bij het proefdraaien van een ama-
rilsteen, die daarbij aan stukken vloog, een
der stukken tegen het hoofd gekregen. Zijn
toestand is ernstig.
Voor de nagelaten betrekkingen der
slachtoffers in de mijnen te Alsdorf zijn bij
het provinciaal Limburgsche comité reeds
duizenden guldens binnengekomen.