SCHEI-VEEMARKT DE DO X TE AMSTERDAM AANGEKOMEN. 19 NOVEMBER a.s. Ie ALKMAAR op WOENSDAG VEILIG BIJ SCMELLINGWOUDE GEDAALD. Een goedgeslaagde vlucht van 's werelds grootste vliegboot. Groote belangstelling bij de aankomst. Binnenland KORTE BERICHTEN. VERDUISTERING IN DIENST- BETREKKING. De 31-jarige boekhouder P. H., vroeger in dienst van de N.V. Trustee te Rotterdam, heelt voor de Haagsche rechtbank terecht gestaan wegens verduistering van verschil lende geldsbedragen ten nadeele van deze vennootschap Verd. heeft zonder daartoe ge rechtigd te zijn aan de firma C. voorschot ten verstrekt door middel van kwitanties op de Rotterdamsche Bank, tot een gezamenlijk bedrag van 1025. Van de restitutie van de ze bedragen heeft verd. ongeveer 825 niet verantwoord. Op de herhaalde vragen van den president waar deze gelden gebleven zijn. kon verd. geen antwoord geven. Als getuigen werden de beide directeuren der vennootschap gehoord, die eene verkla ring omtrent de uitgeoefende controle ga ven Het O. M. eischte wegens verduistering in dienstbetrekking, twee maanden gevangenis straf. De rechtbanl»zal over 14 dagen uitspraak deen. DOOD DOOR SCHULD. Twee menschen doodgereden. Voor de rechtbank te Leeuwarden heeft gis- leren terecht gestaan R. B., 42 jaar, leeraar aan de ambachtschool aldaar, verdacht van dood door schuld. Hij heeft volgens de dag vaarding onder Wijtgaard met zijn auto hoogst onvoorzichtig, onoofdeelkundig en on achtzaam gereden, waardoor een motorrijwiel werd aangereden, tengevolge waarvan het echtpaar Dijkstra uit Roordahuizum, dat dezen motor bereed, werd gedood. Eisch: 200 boete of 40 dagen hechtenis 9' kield rekening met het feit, dat Dijkstra ook roekeloos had gereden. VERVOER VAN GEDISTILLEERD. Het Haagsche gerechtshof heeft uitspraak gedaan in de zaak tegen den koopman S. te Haar em, die indertijd door de rechtbank te Haarlem veroordeeld was tot betaling van 82 boeten tot een gezamenlijk bedrag van ruim 300.000 wegens het ongedekt ver voeren van gedistilleerd. In hooger beroep werd dit vonnis beves tigd met dien verstande, dat bij het bedrag der te betalen boete rekening werd gehou den met de inmiddels verlaagde accijnsb;- lasting. De Hooge Raad casseerde dit arrest en verwees de zaak naar het Haagsche Hof. Bij de behandeling der zaak eischte de Rijksadvocaat toewijzing der vordering over eenkomstig de beslissing van het Amster- damsche Hof, bij "welken eisch de procureur- generaal zich aansloot. Het Hof heeft thans den verd. vrijgespro ken. Door deze vrijspraak is tevens opgeheven een beslag, dat nu reeds gedurende eenige jaren, door den fiscus op de eigendommen van den heer S. (een huizencomplex te Haar lem) was gelegd. „DE ZWARTE KAT". De Rotterdamsche rechtbank heeft het onderzoek in de zaak betreffende den Goudschen drukker, die terzake van overtreding van art. 24 van het Wetboek van Strafrecht he". drukken en ver spreiden van het weekblad „De Zwarte Kat", van welk weekblad de inhoud aanstootelijk werd geacht onvolledig geacht en op 8 November hervatting ge last ten einde alsnog eenige getuigen te kunnen hooren. ZES JAAR STRAF WEGENS AANRANDING. De rechtbank te Rotterdam heeft een koop man te Zevenhuizen wegens aanranding van een meisje veroordeeld tot zes jaren gevange nisstraf. Gistermiddag te vijf minuten voor halfvijf is eindelijk, nadat eenige dagen tevergeefs op de aankomst van de grootste vliegboot ter wereld, de DO. X. gewacht was, het reu zen-vliegtuig, dat zooals bekend, door 12 motoren wordt voortgestuwd, boven Schel- lingwoude verschenen en vijf minuten later was het luchtgevaarte nabij den lichtopstand van het Buiten-lJ bij Durgerdam op het wa ter neergestreken. In een half uur van de grens naar Scheliingwoude. Te ruim halfvier passeerde de DO. X. na- jij Lobith de Nederlandsch-Duitsche grens Eenige minuten later verscheen de luentboot boven Arnhem, waar men reeds den geheelen middag de aankomst had verwacht. Langs de kaden en ook in de straten zelf was het zeer druk en duizenden hebben de vliegboot over de stad zien vliegen. Van Arnhem af heeft de DO. X. niet, zoo als oorspronkelijk in het voornemen lag, da rivier naar Rotterdam gevolgd om vervol gens thngs de kust naar IJmuiden te vlie gen en over het Noordzeekanaal Amster dam te bereiken, doch onmiddellijk naar het Noordwesten koers gezet De vliegboot volg de de spoorlijn en vloog over Ede en het Goo' naar Scheliingwoude. Het was in den namiddag te Amsterdam bekend geworden, dat de DO. X tussche.n vier uur en halfvijf in Scheliingwoude ver- vacht werd. Op de daken en op straat had den duizenden zich opgesteld om het gevaar te te zien passeeren. Slechts weinigen hebben de DO. X evenwel gezien Tegen de ver wachting in kwam het toestel niet boven de stad, doch bleef ten Oosten daarvan, onmid del'ijk koers zpttend naar het vliegkamp Scheliingwoude. Slechts zij, die aan den oostkant der stad wonen hebben de aankomst van de DO. X. nabij de hoofdstad gezien. In de omgeving van het marinevliegkamp Scheliingwoude was het echter zeer druk Reeds vroeg in den ochtend waren velen, na dat gisteren definitief was bericht, (jat de vliegboot heder. naar Amsterdam zou ver trekken, naar de omgeving van het vlieg kamp gegaan. Het vliegkamp Scheliingwou de ligt in het Buiten-IJ, buiten de Oranje sluizen en aan den Noordkant van het water heeft men van den Durgerdammerdijk een goed overzicht Op dezen dijk werd het dan ook in den loop van den dag steeds drukker De havenbootjes naar Scheliingwoude had den vooral in den middag een druk vervoer, terwijl velen zich per auto naar Scheliing woude begaven Vooral in de middaguren w'erden door de Oranjesluizen vele kleine motorbootjes geschut. Het wachten op de DO. X was met name voor hen, die onder den blooten hemel ston den, niet bijzonder aangenaam, want her haalde keeren vielen er stortbuien Toch werd het steeds drukker en toen, zooals gezegd, tegen halfvijf de DO X verscheen, was het °P en nabij het vliegkamp Scheliingwoude 2eer druk Op het vliegkamp waren intus- schen tal van autoriteiten aangekomen Ou der hen bevonden zich de heeren Adolf Bur gerhout, gedelegeerd commissaris van Avio- 'ando te Papendrecht, Vire-Admiraal Quan', Stellingcommandant te Den Helder, in ge selschap van zijn adjudant luitenant-ter-zec Hetterschij. De DO X. vloog eenmaal over het kamp 'een, waarschijnlijk om een goede landings- P aats te zoeken en streek toen op bovenge noemde nlek op het water neer. Onmiddellijk' voer de motorboot „Coe- noorn" van de Marine naar de vliegboot toe r.am deze op sleeptouw en sleepte het ge vaarte tot voor den hangar waar de DO. X aan de speciaal door de Marine geplaatste ®°ei cemeerd werd. Van alle kanten schoten er motorbootjes toe en vooral de persfoto grafen, die ook in bootjes aanwezig waren, trachtten gevaarlijk dicht bij de DO. X. te komen. De politieboot heeft de motorbootjes daarna op behoorlijken afstand van het drij vende luchtgevaarte gehouden. Voor de aan komst van de DO. X. was door de politie en de Marine het water geheel vrij gehouden om veilig neerdalen te verzekeren. Er was op Scheliingwoude extra Marinepersoneel aan wezig om bij het meeren behulpzaam te zijn. Nadat aan boord de noodige maatregelen waren genomen voor veilige meering van d? DO. X. hebben officieren en bemanning zich aan land begeven. Ter verwelkoming begaven zich verschil lende autoriteiten aan boord, o.a. Vice-Ad- miraal Quant, namens de Nederlandsche Marine, die den Commandant van de DO. X. verwelkomde, de Duitsche consul Von Bülow, de heer Boogert namens de Afdec- ling Handelsinrichtingen en de heer Van de Poll, havenmeester, namens B. en W. van Amsterdam. Zonderlinge tooneelen. De opvarenden van een twintigtal motor bootjes, die op het buiten IJ de komst van de vliegboot hadden afgewacht, bleken thans het moment gekomen te achten, om een ge- zamenlijken „run" op de „Do X" te onder nemen. Van alle kanten schoten deze bootjes, bemand met fotografen en nieuwsgierigen, op de vliegboot toe; de fotografen ontstaken zelfs voor het maken van hun foto's Blitz licht onder de vleugels der machine, een en ander had tot groote verontwaardiging der officieren aan boord, die ernstig vreesden dat er „brokken" gemaakt zouden worden. Spoedig was echter een politieboot ter plaatse, welke naast de vliegboot meerde. Pogingen van verschillende personen, om in de vliegboot door te dringen, werden door de politie op zeer hardhandige wijze verijdeld, waarbij zelfs klappen werden uitgedeeld. Drie minuten aan boord. Een vertegenwoordiger van V. D. die zich in gezelschap van drie collega's de „Do X" begaf, mocht bij hooge uitzondering „genau drei minuten" aan boord komen. Er volgde even een snelle rondgang door het beneden gedeelte van de boot waar zich achter el- Kander een reeks van kajuiten bevinden met daartusschen een smal middenpad en daarop werden de persvertegenwoordigers tot een ietwat haastige aftocht gedwongen, 't Was een niet bepaald hartelijke ontvangst! De Do. X te Scheliingwoude. Maneschijn en onvermurwbare Duitache officieren. Zooals uit ons onderhoud met den pers chef der Dornier Werke bleek, vertelt een ver tegenwoordiger van V. D., bevond de com mandant van de Do. X, kapitein Christian sen, zich met nog eenige officieren en eenige leden der bemanning aan boord van de vliegboot, om daar den nacht te blijven doorbrengen. Het zou ongetwijfeld interessant zijn om van kapitein Christiansen te weten, wat zijn indruk was geweest op deze eerste „Dauerflug" van de bestuurbaar heid en de stabiliteit van bet reuzen-vliegtuig, dat aan den vooravond staat van zijn vertrek via Lissabon over ''en Oceaan naar Amerika. „Komt U maar naar Scheliingwoude, daar is wel een motorbootje en dan komt de rest wel in orde In Scheliingwoude is men gauw genoeg, en ofschoon er van de drukte van desmic1 dags op den dijk naar Nieuwendam niet vee meer te bespeuren viel, kwamen we nog vel* fietsers tegen, die een poging hadden ge daan om iets van de Do. X. te zien te krijge- Veel succes hadden ze niet, want het smalle plankier, dat door het modderige weilarj van den dijk voorbij het stoomgemaal van de Oranje-sluizen naar het vliegveld leidt, was afgezet door een politiepost, die voorkwam, dat men ook 's avonds nog in het vliegkamp door de drukte overstelpt zou worden. Ongeveer honderd meter van den steiger van de groote hangar verwijderd, vast ge meerd aan de speciaal voor dit doel uitge zette boei, lag het grijze gevaarte zachtjes deinend op de golven van het Buiten-IJ te glinsteren in het maanlicht, dat een zilveren licht over het wijde water wierp, dat bijna rimpelloos de vele lichten weerspiegelde, die de Do. X. aan voor en achtersteven, op de drijvers en op de reusachtige vleugels had branden. Een motorbootje bracht ons aan boord van de vliegboot. De reusachtige drijver, waar aan ons bootje meerde, was een steiger op zich zelf, van grijs, geribd aluminium, dat schuin omhoogloopt en waar men, indien men niet oppast, weer makkelijk van afglijdt. Eenige monteurs stonden voor den ingang, een normale deur, op den drijver een luchtje te scheppen, doch op het geronk van het mo- tertje van enze sloep kwamen eenige officie ren naar buiten. Van onze telefonische afspraak wist men niets. En kapitein Christiansen had strenge instructies gegeven, dat hij niet gestoord mocht woraen en in geen geval bezoek kon ontvangen. De officieren waren ook al niet spraakzaam, en waarschijnlijk stemde de herinnering aan vanmiddag, toen het weinig gescheeld had of de vele toeschietende vaar tuigen en motorbootjes hadden de vliegboot bijna geramd. De monteurs schenen spraakzamer, maar werden weerhouden door de aanwezigheid der officieren. En dus wisselden we enkele formeele woor den, over het slagen van de eerste etappe van de groote Oceaanvlucht, over de ontvangst te Amsterdam, over den dag, waarop men uit Amsterdam zou vertrekken, waarvan men nog eigenlijk niets wjst, en zelfs over het weer, dat men op de Oceaanvlucht hoopte te hebben, maar zooals men ook bij den kap er of bij den sigarenhandelaar doet over iet fraaie weer, waarin de Do. X. op het Bui ten-IJ in de maneschijn lag te schommelen. Op den vrij hoog boven het water uitsteken den drijver konden we door het kajuit-raam een blik werpen in de verlichte, met comfor tabele fauteuils gemeubelde salons. Hoog boven ons hief zich den geweldigen vleugel, en een dof geronk verkondigde, dat men in de machinekamer bezig was, de accumulato ren van de vliegboot bij te laden. Maar Ka pitein Christiansen bleef onzichtbaar, en de officieren „bedauerten" maar konden er ook niets aan doen. Met een wijde boog om de scherpe boeg van de Do. X., zoo op het water gezien een normaal groote boot met vleugels, waarbo ven de in zes koppels geplaatste twaalf mo toren fantastisch uitsteken, en konden nog juist zien hoe een paar Urkers, aan boord van een vischbottertje met sputterende motor, die juist uit de Oranjesluizen geschut waren, met verbazing het uitheemsche monster, dat de bekende sfeer van de hun zoo vertrouwde Zuiderzee geheel verstoorde, aanstaarden. Een onderhoud met een der opvarenden. Langs den Rijn. In het Carlton Hotel waar de officieren van de DO X den nacht doorbrachten, be halve de commandant Fr. Christiansen, die aan boord van het vliegschip bleef, heeft een V. D.-vertegenwoordiger een onderhoud ge had met dr. Tilgenkamp, perschef van dr. Dornier. Dr. Tilgenkamp heeft de vlucht van de DO X van Altenrhein naar Amsterdam mee gemaakt. Hoe was het verloop van deze reis, zoo werd gevraagd. „Te half elf hedenmorgen (Ehiitschen tijd) is de DO X uit de hall op het water ge bracht zeide onze zegsman, waar we de motoren warm lieten loopen. Toen dit ge schied was, zijn we te elf uur dertig vlot ge start. We maakten eerst eenige rondvluch ten boven het Bodenmeer, ten einde de moto ren nader te beproeven en toen deze naar wensch bleken te loopen, vingen wij onze vlucht aan. Te elf uur vijftig verlieten wij het Meer van Constanz om vervolgens langs den Rijn tot Bazel te vliegen. Dit was het zwaarste en het gevaarlijkste gedeelte van de geheele reis aangezien, in verband met het feit, dat de Rijn in dit ge bied zeer smal is, wij onmogelijk een nood landing hadden kunnen maken, ook al niet vanwege de vele electriciteitscentrales langs den oever. Gelukkig liepen de motoren best. Tot Bazel was het weer gunstig, we arri veerden te 12 uur 40 boven deze stad waa' eenige Zwitsersche vliegtuigen ons tot de Zwitsersche grens begeleidden. Vervolgens sneden we de z.g. Rijnbocht ter plaatse af we hebben dit trouwens met alle bochten gedaan waarna we te een uur twintig boven Breisach waren. De stad zelve baadde in het zonlicht. Het gebied daarachter lag in een dichten nevel, zoodat het zicht nog geen twee honderd meter was. Wij bereikten~Mann- heim te twee uur zeven en twintig en Mainz te twee uur veertig. Bij Mainz kwam ons een Dornier Mercur, de D 711 van de Luft Hansa tegemoet vlie gen, welke ons tot Keulen heeft begeleid en onderweg een geluidsfilm van de vlucht maakte. Weer sneden we vervolgens den Rijnbocht tusschen Keulen en Coblenz al, eerstgenoemde stad bereiken wij om vier uur (D.T.) Via het kuststation Nordeich hebben wij getracht, met den burgemeester van Keulen in verbinding re komen, 'doch dit is niet gelukt. Wel ontvingen wij van den bur gemeester een wensch voor een behouden overtocht- Overigens heeft de radio aan boord perfect gewerkt. Boven Bonn, voor wij Keu len bereikten was het landschap in een violet- ten nevel gehuld. Te vier uur dertig (D.T passeerden wij de Hollandsch Duitsche grens bij Lobirh. Boven Hollandsch gebied. Van Lobith uit hebben wij direct over Arnhem naar Nijkerk gevlogen. De hoogte, waarop wij vlogen, had tot dusverre onge veer vijf honderd meter bedragen; boven Nederland ondervonden wij echter zulk een giecht weer, en was het zich zoo absoluut onvoldoende, dat wij aangezien wij op vaste punten wilden vliegen, tot op honderd meter moesten dalen, waarbij zelfs onze antenne moest worden ingehaald. Te vier uur vijftig bereikten wij via Nijkerk het gebied der Zuiderzee en hier werd het zicht plotseling zoo helder, dat wij tot onze groote vreugde het geheele watervlak konden overzien. Van onze landing, waarbij U zelf tegenwoordig was, hoef ik natuurlijk niets meer te zeggen Wel wil ik er op wijzen, dat technisch niet het geringste euvel heeft plaats gehad; de motoren liepen schitterend en wij zijn dan ook uiterst tevreden." „Er zijn toch al meer groote vluchten met de DO X gemaakt?" „Ja, zelfs een van tien uur, doch thans was het de eerste maal dat wij niet te Friedrichs- hafen zijn teruggekeerd''. „Wanneer vertrekt de DO X van Scheliing woude?" „Dat weet nog geen mensch. dit hangt in de eerste plaats van weersomstandigheden „Worden er nog mee: steden met een be zoek vereerd?" „Jazeker; van hier vertrekken we naar Southampton; vandaar gaat het naar Le Havre; vervolgens naar de Spaansche kust stad La Coruna en dan naar Lissabon' „Wanneer vangt de Oceaanvlucht aan?" „Ook dat hangt van de weersomstandig heden af; zelfs is het nog niet zeker dat de vlucht van Lissabon zal uitgaan." „Waarom heeft U dit slechte jaargetijde gekozen voor Uw vlucht?" „Laat ik U op deze vraag alleen antwoor den. dat zulks het gevolg is van omstandig heden, die ik bij elkaar het „contractsnoodlot" zou willen noemen", en wellicht vindt U het thans goed dat ik afscheid van U neem. het is negen uur en we moeten nog aan tafel!" HOOG WATER. Stijging van het water allerwege met de noodlottige gevolgen daar van. De Maas bij Maastricht. E>e Maas bij Maastricht is sedert Dinsdag namiddag nog zes c.M. gewassen. De stand was vanmorgen 3.52 M-, enkele buurtwegen zijn overstroomd. Bij Roermond. De Maas is wederom in de omgeving van Roermond buiten haar oevers getreden Dezen keer echter is de was zeer snel opge komen. De Doolhof en de Bonaventura staan geheel blank, terwijl de verbindingswegen in de laag gelegen weilanden verbroken zijn. De bewoners der Roermondsche Weerd worden door het water ingesloten. De verhoogde toe gangsweg staat blank, zoodat zij hun levens middelen reeds per boot moeten halen. Het vee is in allerijl uit de weilanden gehaald, terwijl toebereidselen worden getroffen voor een mogelijke grooteren uitloop der rivier. De loskade te Roermond wordt door het water overstroomd, zoodat de vrachtschepen in de Roer een plaats hebben gezocht om te lossen. De snelle was der Maas heeft onverwacht veel schade toegebracht aan de landerijen in den omtrek. De Waal. Voor de tweede maal in enkele weken is de Waal voor Nijmegen sterk gewassen. Gis termorgen werd 65 c.M. was geconstateerd bij een stand van 11,13 M. boven N.A.P. De kade begint reeds onder te loopen en de lengd. Keulen meldde gister 85 c.M. was, aanlegsteiger van het veer moest worden ver- zoodat verwacht mag worden, dat het ver keer over de Waalkade binnenkort gestremd zal zijn. Uit Gennep en omgeving *wordt eveneens gemeld, dat de Maas zeer sterk gewassen is. De IJsel. De waterstand in de IJsel is tengevolge van de vele regens de laatste dagen abnor maal hoog. Op Mastwijk zijn volgens bericht uit Mont- foort wederom verschillende landerijen met de te veld staande gewassen onder geloopen, terwijl eenige woningen rondom in het water staan. In den Hofdijk stroomde het IJssel- water over den weg en op Heeswijk en in Willeskop was men genoodzaakt de borst wering met steenen en aarde te versterken, daar men bevreesd was voor overstrooming. Overstroomde polders. In den oostpolder IJdoorn drijft meer dan 150.000 pond hooi in het zeewater. De Amstel Het Amstelwater te Ouderkerk, dat Dins dagavond nog over den dijk vloeide, is in den loop van den nacht zes c.M. gedaald. Mede doordat op de lage plaatsen nieuwe bekistin gen zijn gemaakt en zandzakken waren aan gebracht, was het overloopen gisterochtend geheel beëindigd. De Waal. Uit Tiel: De waterstand op de Waal is andermaal zoo hevig geworden, dat men de gieipont weer heeft moeten opbreken. De verbinding met het Land van Maas en Waai wordt ge regeld onderhouden door de stoomboot Gijs- bert Stout, waaraan de kleine pont is vast gemaakt. Het water blijft wassen. Rondom Amersfoort. Rondom Amersfoort staat het grootste deel van de landerijen onder water. Op som mige plaatsen nadert het water den spoor weg. De wintergewassen hebben veel van het hooge water te lijden. In West Noord-Brabant. Op verscheidene plaatsen in West Noord- Brabant is de hooge waterstand bedenkelijk geworden. In de buurt van Roosendaal staan tal van weiden en landerijen onder water, maar vooral in de polders rond Kruisland nemen de overstroomingen ernstige vormen aan. Tengevolge van den Noord-Westen-wind in de laatste dagen kon door het benedensas van de Roosendaalsche en Steenbergsche Vliet niet voldoende water worden afgevoerd. Van bovenaf stroomde door den aanhoudenden regenval steeds meer water toe. De polders rond Kruisland en de Heensche polders staan geheel blank. De hoeve van de wed. Stoop aldaar is geheel ingesloten en slechts door het water te bereiken. Sedert Woensdag morgen is de toestand iets verbeterd, dank zij vooral den gunstigen wind, waardoor betere afvoer mogelijk werd. Hoog water. Een gedeelte van het dorp Heugem staat onder water. De menschen hebben in de grootste haast hun vee in veiligheid gebracht naar hooger gelegen plaatsen. In Wijk-Maastricht zijn de kelders weer geheel onder water geloopen. Ook de verderop gelegen Maasdorpen, zooals Limmel, Borgharen, Itteren, en de gehuchten onder Stein hebben reeds veel van het water te lijden. Vele latere veldge wassen, zooals bieten, wortelen, kool en knollen zijn verloren, doordat het water de landen heeft overstroomd. De postboden en courantenbezorgers moe ten groote omwegen maken om de menschen te bereiken. Op enkele plaatsen wordt dan ook van roeibootjes gebruik gemaakt. Om zes uur gisteravond was de Maas 4 c.M. gevallen. België seint overal langzamen val. KINDERMOORD. Maandagavond heeft de politie te Bergen op Zoom een onderzoek ingesteld naar een gerucht, dat te Nieuw-Borgvliet een pasge boren kind levend zou zijn begraven. In ver band daarmee is de 22-jarige ongehuwde moeder V. H. door de politie gearresteerd. Daags daarna is de grond achter haar wo ning geheel omgespit. Later is op aanwij zing van de dochter van de familie H. in een schuurtje het lijkje van het kind gevon den. TAKEL GEVALLEN. Een man gedood. Op den Vijverberg te 's-Gravenhage wa ren gistermiddag verhuizers van de firma Batenburg bij het flatgebouw aldaar bezig meubelen in te laden door middel van een takel, die aan een blok op 20 M. hoogte met een haak was bevestigd. De haak brak, waardoor de 30-jarige verhuizer G Th. v. d. B. uit de Bloemfonteinstraat, het blok van den takel op het hoofd kreeg. Met een zeer ernstige schedelbreuk is hij naar het zieken huis aan den Zuidwal overgebracht, waar hij kort na aankomst is overleden. Bij een door het bouw- en woningtoezicht ingesteld onderzoek is gebleken, dat in den haak een oude breuk zat, die evenwel van buiten niet zichtbaar was. UIT DE BOUWBEDRIJVEN. Nieuwe voorwaarden in de lan* delijke C. A. O. Met het oog op de onderhandelingen aan de vernieuwing der landelijke collectieve ar beidsovereenkomst, welke op 1 Maart 1931 afloopt, is de samenwerking tussshen den patroonsbond voor de bouwbedrijven in Nederland en den Ned. r. k. bond van bouw- patroons hersteld. De gezamenlijke patroonsbonden hebben aan de arbeidersorganisaties medegedeeld, dat zij het bestaande collectief contract niet ongewijzigd wenschen te verlengen. Wel hebben zij zich bereid verklaard voor den tijd van twee jaar een nieuwe overeenkomst aan te gaan gelijk aan de oude met o.a. de na volgende wijzigingen: Herziening der stakingsclausule. Bij ver zuim op r.k. feestdagen, welke met Zondagen zijn gelijkgesteld, joodsche sabbath, natio nale- en plaatselijke feestelijkheden worden de „niet-gewerkte" uren zonder betaling van overgeld ingehaald. Herziening der ziekteregeling in den geest der wet. In niet in de klassenlijst opgenomen plaatsen zonder medewerking van de zijde der patroonsbonden geen afzonderlijke col lectieve contracten door de arbeidersorgani saties at te sluiten. Schrapping der loon- klasse 3A en de daarin opgenomen plaatsen wederom in te deelen in de derde klasse (met twee cent lager loon). Wederinstelling eener zesde klasse. Wc' da arbeiders willen. Ook de gecontracteerde arbeidersorgani saties hebben wijzigingen voorgesteld, o.m.ï Instelling van plaatselijke commissies, welke speciaal tot taak hebben, overtredingen van de bepalingen der overeenkomst te voor komen of te doen beëindigen. In te voegen tusschen de derde en vierde klasse een klasse 4A met uurloonen van 58, 48 en 43 cent per uur. Verschillende plaatsen in klasse te verhoo» gen Zoo wil men Utrecht en Zaandam van de eerste klasse naar de hoofdklasse overbren gen, hetgeen beteekent een uurloonverhoo- ging van vijf cent. Van de tweede naar de eerste klasse geplaatst wil men hebben Be verwijk, Velsen, Groningen, Bussum. Delft, Hilversum en Wijk aan Zee. Dit beteekent voor de geschoolden vijf cent verhooging. voor de geoefenden acht cent en voor de on geschoolden vijftien cent per uur. Verder wordt voorgesteld, verschillende plaatsen te verhoogen van klasse 3A naar de tweede klasse, van de derde klasse naar de tweede klassevan de derde klasse naar de klasse 3A, enz., hetgeen telkens eenige centen loonsver- hooging beteekent. Voorts wordt om. voorgesteld, de klas senlijst uit te breiden door opnemen van dia plaatsen, waar wederzijdschc partijen afdee- lingen hebben gevestigd. EEN GEVELTOURIST. Gisternacht is ingebroken in een villa aan den Benoordenhoutschen weg te Den Haag. De bewoners waren afwezig, maar een voorloopig politie-onderzoek wees uit, dat de dader langs een pijp tegen den gevel is opgeklommen en op deze wijze kans heefl gezien een balcon te bereiken. Van een der openslaande deuren vernielde hij een ruit en zoo kon hij in de villa komen. Het geheele huis heeft hij aan een gron dig onderzoek onderworpen. De laden en kasten zijn opengebroken, evenals een geld kistje. Door de afwezigheid van de bewo ners kon niet vastgesteld worden wat gesto len is. De politie te Amersfoort heeft giste* ren bij drie families de dienstbode aange houden, verdacht van diefstal ten nadeele van hun werkgeefsters. Gisteren heeft aan de Seintoestellenfa- briek te Hilversum een 34-jarige werkman de Kruyf bij het proefdraaien van een ama- rilsteen, die daarbij aan stukken vloog, een der stukken tegen het hoofd gekregen. Zijn toestand is ernstig. Voor de nagelaten betrekkingen der slachtoffers in de mijnen te Alsdorf zijn bij het provinciaal Limburgsche comité reeds duizenden guldens binnengekomen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1930 | | pagina 7