Uwe vraag, Mijne Heeren,
1 louivaart en het bouwrijp maken van het
terrein-Versteeg, in werkverschaffing uit te
voeren. Hier betreft het werk, dat moet wor
den uitgevoerd en spr. meent, waar het ur
gent en practisch werk is, dat dit moet wor
den aanbesteed, onder de gewone voorwaar
den, n.1. de menschen nemen van de Arbeids
beurs en wèl valkieden tegen een loon, in het
collectief contract vastgelegd. De menschen
kunnen dan blijvend in hun eigen vak te wer<
worden gesteld en voor de gemeente zal dit
goedkooper zijn.
Het verbreeden van den Nieuwlandersin-
gel tusschen het Overdiepad en de Bleeker-
sloot, is ook werk, dat geen uitstel kan lijderf
en kon z.i. het best gebeuren in eigen be
heer, tegen een loon, in het collectief contract
genoemd. Ook dit is geen werkverruiming of
werkvervroeging.
Namens de leden van zijn fractie doet spr
her voorstel, om te besluiten:
le. dat de werken, in bijlage nr. 133 onder
A. 1 en 2 genoemd, onverwijld zullen wor
den aanbesteed onder de gebruikelijke voor
waarden, met dien verstande, dat de arbei
ders naar keuze van den werkgever voor zoo
mogelijk 100 procent moeten worden betrok
ken over de gemeentelijke arbeidsbeurs, en
tegen loonen in het landelijk collectief con
tract bepaald;
2e. dat het werk in dezelfde bijlage onder
C. 4 genoemd, in eigen beheer onverwijld zal
worden uitgevoerd met over de gemeentelijke
arbeidsbeurs te betrekken vaklieden en tegen
de loonen in het collectief landelijk contract
bepaald.
Spr. hoopt, dat B. en W. dit voorstel zul
len overnemen.
Komende tot het loon in werkverschaffing,
betoogt spr., dat door aanneming van het
voorstel een groep grondwerkers, door dit
werk in den komenden wiater, gedurende
maanden, arbeid kunnen vinuen. Deze behoe
ven dan niet in de werkverschaffing te wor
den tewerkgesteld. De menschen verdienen
dan 'n hooger loon, het kost de gemeente min
der, de vakorganisaties kunnen ermee accoord
gaan en het andere werk blijft voor de men
schen uit de andere vakken. De laatste jaren
is het uurloon in de werkverschaffing 38
cent, met een kindertoeslag van ten hoogste
8 cent, zoodat het gemiddelde loon de laatste
jjaren 20.50 tot 21.is geweest. Spr.
meent, dat dit loon 44 cent plus den kinder
toeslag moet worden. De gemeente verliest
daardoor den steun van het Rijk en de Pro
vincie, ongeveer 4500. Spr. wil niet zeggen,
dat het Rijk en de Provincie dit doen om loon-
druk uit te oefenen, maar hij constateert het
feit, dat door de houding van het Rijk en de
Provincie de loonen gedrukt worden.
Weth. R i n g e r s: Er zijn toch de collec
tieve contracten.
De heer Westerhof: Dit geldt niet
overal. In de bouwbedrijven gaat men daar
vaak door stukwerk vèr boven uit, maar er
zijn ook nog groote groepen arbeiders, die
niet onder het collectief contract werken. Spr.
betoogt, dat in de groote lijn het verlies van
den Rijns- en Provincialen steun geen verlies
is. Daar, waar soc. dem., r.-k. democraten en
andere democraten samenwerken in Neder
land, pogen zij steeds een hooger loon te
geven. Spr. vertrouwt, dat dit in breede baan
zal gebeuren en dan zal het verlies a.h.w. de
gemeenten meer bezwaren en aan den ande
ren kant het Rijk verlichten. Als belastingbe
taler geeft men dan aan den eenen kant iets
meer, maar aan den anderen kant itts mui
der, zoodat het geen beduidend bezwaar meer
kan zijn. Aanvaardende de juistheid, dat in
den komenden winter vele menschen gebrek
zullen lijden en de werkeloozen slechts 6
weken te werk kunnen worden gesteld, wat ge
volgd kan worden door een tweede periode,
wanneer alle gegadigden te werk zijn gesteld,
is een loon van 44 cent allerminst aan den
hoogen kant. In Heiloo is dit 40 cent. Dit is
een dorp en in een stad dient het dus bedui
dend hooger te zijn. Door den druk van het
Rijk is de werkelooze met een uitkeering van
zijn vakbond toch reeds uitgeput Zoodra de
man in de werkverschaffing komt, legt de fis
cus de hand nog op hem en noodzaakt het
hoofd van den tak van dienst van de 21.—
nog 3 4 achterstallige belasting af te
houden. Hierdoor is een hooger loon des *e
meer aanbevelenswaardig Het bezwaar, dat
de tewerkgestelden te hokvast zouden wor
den, kan niet gelden, nadat de bepaling is
ingevoerd, dat ze slechts g Hurende de perio
de van 6 weken te werk kunnen worden ge
steld en daarna alleen dan weer, wanneer
alle anderen een beurt hebben gehad
Spr. hoopt dan ook, dat de Raad dii hoo
ger loon zal aanvaarden en stelt namens zijn
fractie voor, het verzoek der plaatse'ijke vak
centrales in te willigen en het loon op 44 cent
te stellen plus den tot nu toe geldenden kin
dertoeslag.
In de commissie van advies voor de Werk
verschaffing is de zaak besproken en in ver
band daarmee is er ecg schrijven ingekomen
van de drie leden van de vakcentrales, die van
die commissie deel uitmaken, waarin zij hun
standpunt nader ontvouwen. In de commissie
van P. W. is medegedeeld, dat inwilliging de
gemeente 26000 zou kosten. Van den heer
Ringers vernam spr. gaarne, in hoeverre hij
zich hierin vergist heeft.
Volgens de bijlage, vorderen de voorgestel
de werken 43700 loon. Dit zou waar zijn,
als alle voorgestelde werken in werkverschaf
fing worden uitgevoerd. De totaal-kosten van
de werken bedragen 193.300. Als sprekers
voorstel wordt aangenomen en de Ber-
gerweg, enz. als gewoon werk wordt uitge
voerd, gaat er 157.700 af. Aangenomen
kan dus worden, dat daardoor het in werk
verschaffing uit te betalen loon met 28000
zal dalen.
De heer R i n g e r s: 31.000.
De heer Westerhof gaf dit toe en be
toogde, dat de subsidie, volgens de cijfers
van B. en W. niet hooger is geweest dan
7000, zoodat z.i. de voorstellen aan subsi
die en meer loon Alkmaar niet meer dan
10.000 kunnen kosten. Spr. hoopt dan ook,
dat de raad en B. en W., ter leniging van den
nood, zich met de voorstellen zullen vereeni
gen.
Op verzoek van den voorzitter las de
secretaris hierop het schrijven van de ver
tegenwoordigers der organisaties in de Ad
vies-commissie voor de werkeloozen, waarin
wordt medegedeeld, dat de commissie niet
accoord is gegaan met het door B. en W. in
de bijlage voorgestelde uurloon voor de wer
keloosheid en dat deze niet aan de samen
stelling van de bijlage hun positieve mede
werking hebben verleend.
De heer Van Slingerland zou
kunnen volstaan met de verklaring, dat hij de
meening aan den heer Westerhof onder
streept Het is niet vol te houden, dat het op
genoemde werk allemaal werk is, dat onder
de werkverschaffing behoort, waarvoor het
werkverschaffingsloon betaald moet worden.
Spr. gaat dan ook mee met het voorstel om
de verbreeding van den Bergerweg, de Hout
vaart en het terrein-Versteeg als gewoon werk
uit te voeren.
Hij erkent, dat het moeilijk is om ieder jaar
opnieuw met zuiver werkverschaffingswerk tc
komen, maar daar tegenover staat, aat de ge
noemde werken niet onder de werkverschaf
fing behooren en dat daarvoor een hooger
loon dient gegeven te worden.
Voorts wijst spr. erop, dat te Castricum het
uurloon in de werkverschaffing 50 cent en te
Hoorn 42 cent is. Hetgeen de vakcentrales
vragen, is geenszins' onredelijk. Het is zelfs
niet voldoende, maar komt meer de redelijk
heid nabij. Tegen het optreden van den fiscus
kan de Raad niets doen. Tegen de beslagleg
ging op het loon wegens achterstallige
schoolgelden is wel iets te doen. Spr. zegt
niet, dat die gelden niet betaald moeten wor
den, maar wel, dat men van een werkelooze,
als deze te werk wordt gesteld, niet zooveel
tegelijk moet afnemen.
Spr. betoogt nog, dat de vakcentrales en
de leden van de commissie unaniem hebben
verklaard, dat zij het idee hebben gekregen,
dat, wanneer er een uurloon van 44 cent werd
uitbetaald, de gemeente aan Rijks- en Prov.
subsidie 25000 zou moeten derven. Zij
hebben dit misschien verkeerd begrepen,
maar zijn daarvoor teruggeschrokken en heb
ben zich toen bij de bijlage neergelegd.
Zich aansluitende bij het betoog van den
heer Westerhof, hoopt ook spr., dat de meer
derheid van den Raad het verzoek van de
vakcentrales zal inwilligen. Het verzoek is
niet onredelijk, de gemeente zal geen zwaar
bedrag moeten derven en men is daarmede
de menschen en hun gezinnen terwille.
De heer Vogelaar wenschte iets over
de geschiedenis van de werkverschaffing in
Alkmaar mede te deelen. De kwestie over het
laten varen van de Rijks- en Prov. subsidie
speelt niet voor het eerst in den Raad. Met
a'ler medewerking besloot eenmaal de Raad
die prijs te geven en een hooger 'loon te
handhaven. In 1924 zijn we begonnen met
een loon van 48 cent per uur, hoewel in die
zelfde raadszitting al direct naar voren is
gekomen, dat tegen dat loon bezwaren be
stonden en het werd aanvaard, omdat er ten
gevolge van den korten tijd tusschen het ver
schijnen en de behandeling van het voorstel
geen gelegenheid was geweest, met een an
der stelsel naar voren te komen. Daarop is
gekomen een voorstel van 5 raadsleden om
het grondloon op 40 cent te stellen, met een
kindertoeslag tot 48 cent. Intusschen werd
het bericht ontvangen, dat, wanneer het
grondloon niet op 35 cent werd bepaald, het
verzoek om Rijks- en Prov. subsidie niet in
overweging zou worden genomen Daarop is
in Febr. 1924 de zaak weer in den Raad ter
sprake gebracht en toen is gezegd: „We
zijn al ver in het seizoen, half Febr. is al
voortbij. Bovendien werd in het schrijven van
den Min. de voorwaarde gesteld, dat de volg
orde van de tewerkstelling anders moet wor
den gemaakt, dat de tewerkgestelde eerst uit
getrokken moest zijn, voor hij te werk werd
gesteld, zoodat in verband daarmee gezegd
werd: „Is nu het vQordeel van de subsidie
nog wel zoo groot, nu wij aan het eind van
het seizoen staan om de geheele regeling
weer ondersteboven te gooien? Dit is 't mo
tief geweest, waarom van de subsidie werd
afgezien.
In de bijlage van 4 Oct. 1927, dus nadat
het nieuwe college was opgetreden, werd ge
zegd, dat, indien mocht blijken, dat subsidie
van Rijk en Prov. kon worden verkregen, dit
nader was te bezien, en te zijner tijd voorstel
len zouden worden gedaan. Dit zal wel ver
band hebben gehouden met het optreden van
het elftal in 1927, dat aandrong op bezuini
ging.
In 1928 werd medegedeeld, dat de subsidie
kon worden verkregen, wanneer de gemeente
bereid was, het loon terug te brengen tot 38
cent en dat de regeering niet meer zou vast
houden aan de voorwaarde, dat boven dit
loon niets meer mocht worden uitgekeerd
De kindertoeslag kon men blijven uitkeeren,
mits die bleef voor rekening van de gemeen
te en bovendien verviel de voorwaarde, dat
de volgorde van de tewkerstelling moest wor
den gewijzigd.
Er werd niets anders geëischt dan het
grondloon van 38 cent te betalen Wij had
den verwacht, dat in de raadsvergadering
tegen de bijlage, waarin dit werd voorge
steld, protest zou worden aangeteekend, waar
dat is niet het geval geweest. Met algemeene
stemmen werd dit voorstel aangenomen. Al
leen werd de motie gesteld, waarin werd
voorgesteld, te besluiten, de gelden, die uitge
wonnen worden, aan te wenden voor ac-
coordwerk met een vastgestelden norm; wel
ke motie door B. en W. werd overgenomen
De heer Westerhof zeide nog: „De gemeen
te krijgt dan subsidie en die wensch ik ook,
want ze kan het geld uitstekend gebruiken
Hij sprak nog den wensch uit, dat B. en
W. nog meer objecten zouden vinden voor de
werkverschaffing. De overzijde stelde dus
ook toen vast, aat de gemeente de subsidie
uitstekend kon gebruiken.
De heer W e s t e r h o fDat kan ze nu
ook wel.
De heer Vogelaar: De firtancieele
omstandigheden van Alkmaar zijn er sinds
dien niet op vooruit gegaan. In '24 hadden
we nog een reservefonds. Thans hebben we
voor ons een advies van de commissie voor
de werkverschaffing. Er is wel eens gezegd,
dat door de samenstelling van die commissie
een degelijk advies gewaarborgd is. Dat is
gezegd door den heer Westerhof, toen hij
nog wethouder was. Wij moeten aannemen,
een degelijk advies voor ons te hebben. De
geheele Commissie is accoord gegaan met
het vaststellen van het uurloon op 38 cent
Nu wordt wel gezegd, dat die menschen een
\erkeerden indruk hebben gekregen, maar op
een vraag, verzekerde de Directeur van de
Arbeidsbeurs spr., dat hij ten stelligste ont
kent, dat in die vergadering gezegd is, dat
derving van de subsidie de gemeente 25000
zou kosten. Hij zegt: „Ieder, die eenig ge
zond verstand heeft, kan toch wel, als hij
het werk ziet, en de loonen, die daarvoor uit-
1' na8aan> dat daarvoor geen
25000 subsidie verkregen kan worden".
In het pas ontvangen schrijven zeggen de
onderteekenaren dan ook niet: „Wij hebben
niet meegewerkt aan de vaststelling van dat
loon". Ze zijn zeer voorzichtig en zeggen:
„Wij hebben geen positieve meewerking ver
teend".
De heer V an D r u n e n: Dat is dus
geen toestemming.
De heer Vogelaar: In ieder geval
dient het advies van die Commissie gehand
haafd te blijven. In den Raad wekte het
meermalen verontwaardiging op, wanneer
een lid afweek van een voorstel, waaraan hij
in de Commissie had meegewerkt: Hier heb
ben de vertrouwensmannen van de organisa
tie aan dit voorstel meegewerkt en het gaat
niet aan, dat zij nu, buiten de Commissie om,
weer met voorstellen bij den Raad komen
Spr. vindt het teekenend, dat de Christ. Be-
stuurdersbond geweigerd heeft, dit adres mee
te onderteekenen, omdat hij er niet aan kan
meewerken, de vertrouwensmannen op
ee dergelijke wijze ten toon te stellen. Wan
neer wij de Rijkssubsidie laten varen, dan zal
het onvermijdelijk gevolg moeten zijn, dat
wij voor dit eene doel een onbeperkt bedrag
beschikbaar kunnen stellen.
De heer Westerhof: Onbeperkt is
niet juist.
De heer Vogelaar: Het is van be
lang, dat wij de menschen helpen, maar 't is
ook een belangrijke factor, dat zooveel mo
gelijk menschen worden geholpen. Wij heb
ben nu twee adressen, één voor het instituut
„Maatschappelijke hulpbetoon" en één, be
treffende de loonen in werkverschaffing.
Bij het adres voor invoering van maat
schappelijk hulpbetoon wordt een staatje ge
voegd, dat een overzicht geeft van de uitkee-
ringen in andere gemeenten. Beschikken
adressanten niet over gegevens, waar het de
loonen bij de werkverschaffing in andere ge
meenten betreft of achten zij dit bij deze zaak
niet van belang? In „De Nederlander" las
spr. een klein verslag, waarin wordt gezegd,
dat de loonen in de werkverschaffing te Alk
maar lang niet behooren tot de laagste in
den lande.
De heer Westerhof: Alkmaar staat
met de uitkeering aan werkloozen heelemaal
onderaan.
De heer Vogelaar meent te moeten
■vasthouden aan de rijkssubsidie. Het loon in
de werkverschaffing mag niet hooger vast
gesteld worden dan het Rijk voorstelt. Met
den heer Westerhof is spr. het eens, dat ge
bleken is, dat er niet veel groote gezinnen
meer zijn. Dit kan inderdaad aangevoerd
worden tegen de loonregeling, zooals die tot
nu toe is. Wanneer men dus wil komen met
een voorstel en men zegt: „We willen met U
trachten, de rijkssubsidiete behouden, maar
voor den kindertoeslag een andere regeling",
om daardoor nog iets meer beschikbaar te
stellen, dan zou ik mij daarmee kunnen ver
eenigen, onder deze voorwaarde, dat daar
van niet het gevolg mag zijn het verlies van
de rijkssubsidie. Wil men daarnaast bevor
dering van het werk in accoordloon, dan ga
ik daarmee volkomen accoord. Ik gevoel er
ook veel voor, om werken als de verbreeding
van den Bergerweg tegen het accoordloon
met vakmenschen uit te voeren. Wij moeten
wel oppassen, daarmee niet te ver te gaan.
Wanneer wij den Nieuwlander Singel daar
ook bij nemen, dan loopen wij gevaar, geen
object voor werkverschaffing te behouden
voor menschen, die niet in dat vak werkzaam
zijn. In de financiëele commissie kwam ook
het bezwaar naar voren, dat de grens tus
schen het object werkverschaffing en wat
daarbuiten valt, niet scherp is te trekken.
Bovendien loopen we het gevaar, dat we de
werkloozen buiten deze vakken uitschakelen
en daaraan zou ik niet mee willen werken.
Spr. was ter oore gekomen, ook van men
schen uit de vakbeweging zelf, dat er bij de
werkverschaffing personen worden te werk
gesteld, die er niet bij hooren. Er werd zelfs
het woord „beroepswerkloozen" gebezigd.
Of die categorie talrijk is, weet spr. niet;
maar in leder geval rijst de vraag, of daar
tegen geen maatregelen getroffen moeten
worden. Misschien kan dit door in de bepa
ling voor de tewerkstelling op te nemen, dat
iemand een bepaald aantal weken in loon
dienst moet zijn geweest. Voor deze periode
zal dat niet meer gaan en spr. geeft B. en
W. dit idee dan ook alleen in overweging om
het nader te bekijken.
Voorts wijst spr. op het gevaar, dat werk
in aanbesteding in allerlei onderdeeltjes kan
worden verdeeld door verschillende werkge
vers. Daardoor bereikt men niet, dat de men
schen, die men wil helpen, een hooger loon
verdienen.
De heer Westerhof: Dat is een goede
opmerking.
De heer Vogelaar: Het kan dan voor
komen, dat een werkgever een onderdeel met
1 of 2 zoons uitvoert, waardoor dit werk voor
de werkverschaffing van geen nut is. Ook dit
punt geeft spr. het College in overweging.
Zonder toestemming van B. en W. dient on
deraanbesteding verboden te worden.
De heer Westerhof: Het radikaalste
zou zijn, het heelemaal te verbieden.
De heer V ogeiaar: Wij mogen in geen
geval zelf de gelegenheid om werk te ver
schaffen, beperken.
De heer H o y t i n k ha'd bezwaren tegen
het verzoek van de vakcentrales. Spr. sprak
zijn blijdschap er over uit, dat de Chr. Be-
stuurdersbond het adres niet mede heeft on
derteekend. Niet, omdat 38 cent voldoende is.
Ook de chr. vakbeweging weet in rechtmatige
eischen vooraan te staan. In dit adres ligt
een prachtig stuk propaganda voor de vak
beweging als zoodanig en daarom bewon
dert spr. den moed van de christelijken die
in dit geval gezegd hebben: „Wij doen niet
mee".
De heer Westerhof: Is dat moed?
De heer H o y t i n kDe bezwaren, die ik
heb, zijn van organisatorischen aard. Met
den heer Vogelaar is hij het eens, dat 3 Oct.
de Commissie in haar vergadering met alg.
stemmen het voorstel heeft aangenomen.
De heer Van Drunen: Dat is niet
waar. U weet er niets van.
De heer H o y t i n gIk betreur het, dat de
vertrouwensmannen van de vakcentrales in
de vergadering hun stem aan het voorstel
hebben gegeven en nu in een adres aan den
Raad komen om een hooger loon. Zij zeg
gen, dat zij geen positieve medewerking heb
ben verleend, maar dat houdt in, dat zij in
derdaad wél medewerking hebben verleend
en ik verheug mij erover, dat' onder het
schrijven niet voorkomt de naam van den
vertrouwensman van den Chr. Bestuurders-
bond.
De heer Van Slingerlandt: Die
hebben ze niet eens gevraagd.
De heer Hoyting: Dat hadden ze moe
ten doen. Organisatorisch is dat in ieder ge
val niet juist. De zaak is ook behandeld in
de financieele commissie en voor zoover ik
mij herinner, heeft niemand daartegen be
zwaar gemaakt.
De heer Bakker: Dat behoefde ook
niet.
De heer WesteYhof: Dat was daar
toch de taak niet.
De heer Hoyting: Ik vraag mij af, wat
de Raad in het vervolg heeft aan het werk
van een dergelijke commissie. Spr. vreest,
dat gezegd zal worden: „Die Commissie be
handelt de zaken niet serieus" en hij vreest,
dat daardoor juist het arbeidersbelang ge
schaad wordt.
Zijn tweede bezwaar is van financieelen
aard. Spr. gaat accoord met dit deel van het
adres, waarin de besturen van de vakcen
trales zeggen, dat de werkloosheid eerder
zal toenemen. Wij leven midden in een eco-
nomischen crisis en door dien crisis lijdt niet
alleen de arbeidende bevolking, maar ook
de middenstand. Alkmaar bestaat voor een
belangrijk deel uit middenstanders, waar
van het hem wil voorkomen, dat velen soms
in moeilijker omstandigheden verkeeren dan
velen uit den arbeidersstand. Spr. vindt het
daarom buitengewoon onverantwoordelijk
om ruim 10.000 subsidie los te laten, want
die moeten weer verhaald worden op de be
volking van Alkmaar.
De heer Van Slingerlandt: Ver
hoogde koopkracht komt den middenstand
ten goede.
De heer Hoyting acht het voldoende
bekend, dat de toestand van den midden
stand in Alkmaar niet rooskleurig is. Als
het achterland niet goed is, lijdt ook de Alk-
maarsche middenstand en dat die toestand
niet goed is, blijkt wel uit het voorstel van
soc.-dem. zijde, in de laatste vergadering
van Prov. Staten om den middenstand be
langrijk te steunen. Wij moeten ook met de
belangen van den middenstand rekening
houden. Wanneer wij die menschen nog
meer drukken dan op het oogenblik het ge
val is, dan kunnen zij niet meer voldoen aan
hun belastingplicht, vloeit er minder toe in
de gemeentekas en daaronder zal in de eer
ste plaats de arbeidende bevolking lijden.
Het komt spr. voor, dat aanneming van het
adres geen verbetering van den arbeiders
stand tengevolge zal hebben, maar wel ver
slechtering voor den middenstand, waarom
het hem voorkomt, dat het voorstel niet is
in het belang van Alkmaar. Dit wil niet zeg
gen, dat spr. van oordeel is, dat een uur
loon van 38 cent voldoende is. Spr. is zelfs
van oordeel, dat ook bij aanneming van het
voorstel van de vakcentrales de menschen
nog geen behoorlijk inkomen hebben.
De heer Van Slingerlandt: Ik ook
niet.
De heer Hoyting: Wij moeten doen
wat wij kunnen. Mijn principe is, dat de
overheid niet verantwoordelijk is voor de
werkeloosheid, maar wel moet trachten, die
zooveel mogelijk te beperken en nu meen ik,
dat de bijlage daaraan tegemoet komt. Spr.
zal dan ook tegen het verzoek stemmen, om
dat hij de rijkssubsidie wil behouden en spr.
wil de verhooging van den kindertoeslag nog
in overweging nemen.
De heer Van Drunen vereenigde zich
met de betoogen van de heeren. Westerhof
en Van Slingerlandt. Spr. wenschte te wij
zen op tegenstrijdigheden, die er in de bij
lage voorkomen. B. en W. willen verschil
lende werken in werkverschaffing uitvoeren,
doch dit is in strijd met het voorstel, dat B.
en W. den Raad doen. Spr. oordeelt, dat het
verbreeden aan den Bergerweg, het omleg
gen van de Houtvaart en het bouwrijp ma
ken van het terrein-Versteeg niet in de
werkverschaffing hooren en wijst er op, dat
B. en W. erkennen, dat het bouwrijp maken
van het terrein-Versteeg niet langer kan
worden uitgesteld, omdat de fröbelschool
daar eerstdaags gereed is en het ge-
wenscht is, denovergebleven grond te be
stemen tot bouwterrein voor arbeiderswo
ningen. Ook heeft hij bezwaar tegen het
woordje dergelijke, bij hetgeen voor den
dienst aan „plantsoenen" wordt voorgesteld.
Het komt meermalen voor, dat „plantsoe
nen" veel schilderwerk uitvoert, dat gedaan
kan worden door werklooze schilders. Als
die dit doen, gebeurt dit werk door vakmen
schen, wat spr. in het belang van de ge
meente acht.
Voorts heeft spr. er bezwaar tegen, dat
B. en W. het doen voorkomen, dat straks in
de werkverschaffing de arbeiders 25 in
de week gaan verdienen. Daar is niets van
aan.
De heer Ringers: Waar staat dat?
De heer Van Drunen: Op blz. 2 van
de bijlage. Voor 40 weken werk wordt daar
onder voorstel 5, 1000 uitgetrokken; een
rekensommetje kan U dus leerep, dat dit
25 in de week is. maar het gemiddelde
loon, in werkverschaffing verdiend, bedraagt
niet meer dan 20.36. De hoogste kunnen
21.60 verdienen, maar de meesten komen
daaraan lang niet toe, omdat ze niet meer
mogen verdienen dan 10 pCt. minder dan
het contractloon, dat geldt voor hun bedrijf.
Wanneer het voorstel-Westerhof wordt aan
genomen, dan is het totaal-bedrag aan ar
beidsloon voor ongeschoolden f 43.700
maar daar gaat af 16.000, dat geraamd is
voor den Bergerweg en eenige bedragen
voor verschillende posten, "wanneer die in
gewoon werk worden uitgevoerd, zoodat in
totaal die post met 21.500 moet worden
verminderd.
Voorts wijst spr. op een fout op blz 2
onder VI, waarin voor 260 arbeidsweken
6500 is uitgetrokken.
De heer Vogelaar: Daar schijnen B en
W. niet opgelet te hebben.
De heer Van Drunen: Het gebeurt
meer, dat zij niet uitkijken, maar daar kun
nen wij niets aan doen.
De heer W o 1 d e n d o r p was van mee
ning. dat 't van veel belang is, dat bij 't on
der C 4 voorgestelde „Goed Wonen" eerder
aan den slag kan, wat bijdraagt tot de le
niging van de werkeloosheid. Spr vraagt
het College, de onderhandelingen met het
bestuur van St. Jozeph over het Lyceum-
kwartier spoedig tot een einde te brengen
omdat daardoor voor 80.000 werk komt
voor een behoorlijk looo.
gemakkelijk te beantwoorden. Het komt
er alleen op aan, of U den moed heeft, met
de oude sleur te breken. U heeft het
altijd over de zenuwsloopende werkzaam
heden op de beurs, op kantoor en op reis.
Niettemin meent U uw zenuwen overdag
herhaaldelijk nog een extra zweepslag te
moeten geven. Hier een kopje koffie, daar
een kopje thee, steeds weer en steeds meer
coffeïne.
Waarom gebruikt U geen Koffie Hag>
Deze heerlijke plantagekoffie is gegaran
deerd coffeïnevrij, heeft geen prikkelende
uitwerking op hart en zenuwen en berooft
U vooral niet van een gezonde verkwik-
kende nachtrust.
Zie zoo, nu weet U het geheim van
mijn gezondheid, mijn kalmte en zelf-
beheersching.
Het was hem opgevallen, dat B. en W.
hopen, dat binnenkort een aanvang zal wori
den gemaakt met den aanleg van den Prov.
weg langs de Noordervaart, omdat daar
door naar zij hopen, ook Alkmaarsche wer-
keloozen te werk kunnen worden gesteld.
Die hoop kan men als vervlogen beschou-
wen. E>ie werkzaamheden zijn reeds begon
nen, doch geen Alkmaar der werd gelegen
heid gegeven, daar aan het werk te komen,
omdat de Prov. daar speciaal werkloozen
uit den land- en tuinbouw te werk stelt.
Spr. komt het gewenscht voor, waar een
groot deel van dit werk in de gemeente
Alkmaar ligt, er bij de Prov. op aan te drin
gen, ook rekening te houden met het te werk
stellen van Alkmaarsche werkloozen.
Wat de loonen in de werkverschaffing be
treft, vraagt spr., of men de subsidie moet
prijs geven of dat men moet trachten op een
andere manier de werkloozen het geld tf
doen toekomen. Het adres van de 3 vakcen
trales, om het loon op 44 cent met kindertoe
slag te stellen, is spr. sympathiek.
Dit loon is zelfs te laag.
Feitelijk zijn de loonen altijd te laag. Spr.
heeft zich op de hoogte gesteld. In Den Hel
der is het uurloon in werkverschaffing 40
cent zonder kindertoeslag en dit in afwach
ting of de minister daaraan subsidie ver
leent. In Zaandam zijn werkloozen-plannen
nog maar in voorbereiding. Men heeft er
daar de laatste jaren niets aan gedaan. In
Hoorn wordt er meer gegeven, maar wal
daar aan werkverschaffing wordt besteed,
is niet veel meer dan wij aan subsidie zullen
missen.
De heer Van Slingerlandt: Dat is
niet waar.
De heer Woldendorp: Dat is wèl
waar. Bergen en Heiloo geven 40 cent. Wij
mogen de subsidie niet verspelen. Stellig
zouden wij ruim 10.000 derven. Men zal
zeggen: „Alle werken zullen toch niet uit
gevoerd worden", maar ik hoop met het oog
op de werkloosheid, dat er heerscht, dat het
wel het geval zal zijn. De vraag is, of wij
hier nu maar zoo de groote heer mogen
spelen.
Spr. meent, dat men de werkloozen op een
andere manier moet helpen, maar de sub
sidie moet handhaven. Men kan de werkloo
zen helpen, door den kindertoeslag te ver-
hoogen.
Mede namens de heeren Venneker en
Keesom stelt spr. voor:
in bijlage 133 betreffende de werkver
schaffing, de volgende wijziging aan te
brengen
Op bladzijde 4 bovenaan te lezen:
voor gehuwden met één kind en kostwiO-
nert voor twee personen 4 cent;
voor gehuwden met twee kinderen en kost
winners voor drie personen 6 cent;
voor gehuwden met drie kinderen en kosr
winners voor vier personen 8 cent;
voor gehuwden met vier kinderen en kost
winners voor vijf personen 10 cent;
voor gehuwden met vijf of meer kinderen
en kostwinners voor zes of meer personen
12 cent.
Wanneer dit wordt aangenomen, dan be
reikt men, dat het gemiddelde loon tooi
komt op 44 cent en krijgt Alkmaar de ge'e"
genheid om te trachten, voor het v0'2e®
jaar het Rijk ertoe te brengen, te komen op
het plan van de vakcentrales.
De heer S i e t s m a vroeg opheHenng
over de legende in de Commissie van adv~;
dat de derving van de subsidie Alkma
25000 zou kusten. Volgens blz. 3 vsn
bijlage werd over 1927—1930, 44 v/,3 n
subsidie uitgekeerd over een uitgekeerd
van 21305, 9523 en 16387.
Spr. begrijpt niet. hoe voor een uitgeK
loon van 9523, 4425 en over een uitge
keerd loon van 16387, 4439 aan s
sidie kon worden uitgekeerd en spr. u°°Phlj
dat de wethouder dit eigenaardige verscu*
kan oplossen. va„
Spr. komt tot een uit te keeren loon
24400 en vraagt, hoeveel subsidie de
houder daarvoor denkt te kunnen knig
De V.-D.-ers hebben altijd op het standp
gestaan, dat wij de subsidie van H'JK
Prov. niet kunnen missen. Moreerende
nen kunnen er echter zijn om daarvan
wijken en een moveerende reden zou
dat men 20 pCt. van 24.400 durft ia»
schieten. „Ct-
De heer Venneker: Tw/maal 20 r
De heer S i e t s m a Het wordt oog
f 3500. \LiiI
De heer Venneker: Dat kan U nooit
maken.