Uwe vraag, Mijne Heeren, 1 louivaart en het bouwrijp maken van het terrein-Versteeg, in werkverschaffing uit te voeren. Hier betreft het werk, dat moet wor den uitgevoerd en spr. meent, waar het ur gent en practisch werk is, dat dit moet wor den aanbesteed, onder de gewone voorwaar den, n.1. de menschen nemen van de Arbeids beurs en wèl valkieden tegen een loon, in het collectief contract vastgelegd. De menschen kunnen dan blijvend in hun eigen vak te wer< worden gesteld en voor de gemeente zal dit goedkooper zijn. Het verbreeden van den Nieuwlandersin- gel tusschen het Overdiepad en de Bleeker- sloot, is ook werk, dat geen uitstel kan lijderf en kon z.i. het best gebeuren in eigen be heer, tegen een loon, in het collectief contract genoemd. Ook dit is geen werkverruiming of werkvervroeging. Namens de leden van zijn fractie doet spr her voorstel, om te besluiten: le. dat de werken, in bijlage nr. 133 onder A. 1 en 2 genoemd, onverwijld zullen wor den aanbesteed onder de gebruikelijke voor waarden, met dien verstande, dat de arbei ders naar keuze van den werkgever voor zoo mogelijk 100 procent moeten worden betrok ken over de gemeentelijke arbeidsbeurs, en tegen loonen in het landelijk collectief con tract bepaald; 2e. dat het werk in dezelfde bijlage onder C. 4 genoemd, in eigen beheer onverwijld zal worden uitgevoerd met over de gemeentelijke arbeidsbeurs te betrekken vaklieden en tegen de loonen in het collectief landelijk contract bepaald. Spr. hoopt, dat B. en W. dit voorstel zul len overnemen. Komende tot het loon in werkverschaffing, betoogt spr., dat door aanneming van het voorstel een groep grondwerkers, door dit werk in den komenden wiater, gedurende maanden, arbeid kunnen vinuen. Deze behoe ven dan niet in de werkverschaffing te wor den tewerkgesteld. De menschen verdienen dan 'n hooger loon, het kost de gemeente min der, de vakorganisaties kunnen ermee accoord gaan en het andere werk blijft voor de men schen uit de andere vakken. De laatste jaren is het uurloon in de werkverschaffing 38 cent, met een kindertoeslag van ten hoogste 8 cent, zoodat het gemiddelde loon de laatste jjaren 20.50 tot 21.is geweest. Spr. meent, dat dit loon 44 cent plus den kinder toeslag moet worden. De gemeente verliest daardoor den steun van het Rijk en de Pro vincie, ongeveer 4500. Spr. wil niet zeggen, dat het Rijk en de Provincie dit doen om loon- druk uit te oefenen, maar hij constateert het feit, dat door de houding van het Rijk en de Provincie de loonen gedrukt worden. Weth. R i n g e r s: Er zijn toch de collec tieve contracten. De heer Westerhof: Dit geldt niet overal. In de bouwbedrijven gaat men daar vaak door stukwerk vèr boven uit, maar er zijn ook nog groote groepen arbeiders, die niet onder het collectief contract werken. Spr. betoogt, dat in de groote lijn het verlies van den Rijns- en Provincialen steun geen verlies is. Daar, waar soc. dem., r.-k. democraten en andere democraten samenwerken in Neder land, pogen zij steeds een hooger loon te geven. Spr. vertrouwt, dat dit in breede baan zal gebeuren en dan zal het verlies a.h.w. de gemeenten meer bezwaren en aan den ande ren kant het Rijk verlichten. Als belastingbe taler geeft men dan aan den eenen kant iets meer, maar aan den anderen kant itts mui der, zoodat het geen beduidend bezwaar meer kan zijn. Aanvaardende de juistheid, dat in den komenden winter vele menschen gebrek zullen lijden en de werkeloozen slechts 6 weken te werk kunnen worden gesteld, wat ge volgd kan worden door een tweede periode, wanneer alle gegadigden te werk zijn gesteld, is een loon van 44 cent allerminst aan den hoogen kant. In Heiloo is dit 40 cent. Dit is een dorp en in een stad dient het dus bedui dend hooger te zijn. Door den druk van het Rijk is de werkelooze met een uitkeering van zijn vakbond toch reeds uitgeput Zoodra de man in de werkverschaffing komt, legt de fis cus de hand nog op hem en noodzaakt het hoofd van den tak van dienst van de 21.— nog 3 4 achterstallige belasting af te houden. Hierdoor is een hooger loon des *e meer aanbevelenswaardig Het bezwaar, dat de tewerkgestelden te hokvast zouden wor den, kan niet gelden, nadat de bepaling is ingevoerd, dat ze slechts g Hurende de perio de van 6 weken te werk kunnen worden ge steld en daarna alleen dan weer, wanneer alle anderen een beurt hebben gehad Spr. hoopt dan ook, dat de Raad dii hoo ger loon zal aanvaarden en stelt namens zijn fractie voor, het verzoek der plaatse'ijke vak centrales in te willigen en het loon op 44 cent te stellen plus den tot nu toe geldenden kin dertoeslag. In de commissie van advies voor de Werk verschaffing is de zaak besproken en in ver band daarmee is er ecg schrijven ingekomen van de drie leden van de vakcentrales, die van die commissie deel uitmaken, waarin zij hun standpunt nader ontvouwen. In de commissie van P. W. is medegedeeld, dat inwilliging de gemeente 26000 zou kosten. Van den heer Ringers vernam spr. gaarne, in hoeverre hij zich hierin vergist heeft. Volgens de bijlage, vorderen de voorgestel de werken 43700 loon. Dit zou waar zijn, als alle voorgestelde werken in werkverschaf fing worden uitgevoerd. De totaal-kosten van de werken bedragen 193.300. Als sprekers voorstel wordt aangenomen en de Ber- gerweg, enz. als gewoon werk wordt uitge voerd, gaat er 157.700 af. Aangenomen kan dus worden, dat daardoor het in werk verschaffing uit te betalen loon met 28000 zal dalen. De heer R i n g e r s: 31.000. De heer Westerhof gaf dit toe en be toogde, dat de subsidie, volgens de cijfers van B. en W. niet hooger is geweest dan 7000, zoodat z.i. de voorstellen aan subsi die en meer loon Alkmaar niet meer dan 10.000 kunnen kosten. Spr. hoopt dan ook, dat de raad en B. en W., ter leniging van den nood, zich met de voorstellen zullen vereeni gen. Op verzoek van den voorzitter las de secretaris hierop het schrijven van de ver tegenwoordigers der organisaties in de Ad vies-commissie voor de werkeloozen, waarin wordt medegedeeld, dat de commissie niet accoord is gegaan met het door B. en W. in de bijlage voorgestelde uurloon voor de wer keloosheid en dat deze niet aan de samen stelling van de bijlage hun positieve mede werking hebben verleend. De heer Van Slingerland zou kunnen volstaan met de verklaring, dat hij de meening aan den heer Westerhof onder streept Het is niet vol te houden, dat het op genoemde werk allemaal werk is, dat onder de werkverschaffing behoort, waarvoor het werkverschaffingsloon betaald moet worden. Spr. gaat dan ook mee met het voorstel om de verbreeding van den Bergerweg, de Hout vaart en het terrein-Versteeg als gewoon werk uit te voeren. Hij erkent, dat het moeilijk is om ieder jaar opnieuw met zuiver werkverschaffingswerk tc komen, maar daar tegenover staat, aat de ge noemde werken niet onder de werkverschaf fing behooren en dat daarvoor een hooger loon dient gegeven te worden. Voorts wijst spr. erop, dat te Castricum het uurloon in de werkverschaffing 50 cent en te Hoorn 42 cent is. Hetgeen de vakcentrales vragen, is geenszins' onredelijk. Het is zelfs niet voldoende, maar komt meer de redelijk heid nabij. Tegen het optreden van den fiscus kan de Raad niets doen. Tegen de beslagleg ging op het loon wegens achterstallige schoolgelden is wel iets te doen. Spr. zegt niet, dat die gelden niet betaald moeten wor den, maar wel, dat men van een werkelooze, als deze te werk wordt gesteld, niet zooveel tegelijk moet afnemen. Spr. betoogt nog, dat de vakcentrales en de leden van de commissie unaniem hebben verklaard, dat zij het idee hebben gekregen, dat, wanneer er een uurloon van 44 cent werd uitbetaald, de gemeente aan Rijks- en Prov. subsidie 25000 zou moeten derven. Zij hebben dit misschien verkeerd begrepen, maar zijn daarvoor teruggeschrokken en heb ben zich toen bij de bijlage neergelegd. Zich aansluitende bij het betoog van den heer Westerhof, hoopt ook spr., dat de meer derheid van den Raad het verzoek van de vakcentrales zal inwilligen. Het verzoek is niet onredelijk, de gemeente zal geen zwaar bedrag moeten derven en men is daarmede de menschen en hun gezinnen terwille. De heer Vogelaar wenschte iets over de geschiedenis van de werkverschaffing in Alkmaar mede te deelen. De kwestie over het laten varen van de Rijks- en Prov. subsidie speelt niet voor het eerst in den Raad. Met a'ler medewerking besloot eenmaal de Raad die prijs te geven en een hooger 'loon te handhaven. In 1924 zijn we begonnen met een loon van 48 cent per uur, hoewel in die zelfde raadszitting al direct naar voren is gekomen, dat tegen dat loon bezwaren be stonden en het werd aanvaard, omdat er ten gevolge van den korten tijd tusschen het ver schijnen en de behandeling van het voorstel geen gelegenheid was geweest, met een an der stelsel naar voren te komen. Daarop is gekomen een voorstel van 5 raadsleden om het grondloon op 40 cent te stellen, met een kindertoeslag tot 48 cent. Intusschen werd het bericht ontvangen, dat, wanneer het grondloon niet op 35 cent werd bepaald, het verzoek om Rijks- en Prov. subsidie niet in overweging zou worden genomen Daarop is in Febr. 1924 de zaak weer in den Raad ter sprake gebracht en toen is gezegd: „We zijn al ver in het seizoen, half Febr. is al voortbij. Bovendien werd in het schrijven van den Min. de voorwaarde gesteld, dat de volg orde van de tewerkstelling anders moet wor den gemaakt, dat de tewerkgestelde eerst uit getrokken moest zijn, voor hij te werk werd gesteld, zoodat in verband daarmee gezegd werd: „Is nu het vQordeel van de subsidie nog wel zoo groot, nu wij aan het eind van het seizoen staan om de geheele regeling weer ondersteboven te gooien? Dit is 't mo tief geweest, waarom van de subsidie werd afgezien. In de bijlage van 4 Oct. 1927, dus nadat het nieuwe college was opgetreden, werd ge zegd, dat, indien mocht blijken, dat subsidie van Rijk en Prov. kon worden verkregen, dit nader was te bezien, en te zijner tijd voorstel len zouden worden gedaan. Dit zal wel ver band hebben gehouden met het optreden van het elftal in 1927, dat aandrong op bezuini ging. In 1928 werd medegedeeld, dat de subsidie kon worden verkregen, wanneer de gemeente bereid was, het loon terug te brengen tot 38 cent en dat de regeering niet meer zou vast houden aan de voorwaarde, dat boven dit loon niets meer mocht worden uitgekeerd De kindertoeslag kon men blijven uitkeeren, mits die bleef voor rekening van de gemeen te en bovendien verviel de voorwaarde, dat de volgorde van de tewkerstelling moest wor den gewijzigd. Er werd niets anders geëischt dan het grondloon van 38 cent te betalen Wij had den verwacht, dat in de raadsvergadering tegen de bijlage, waarin dit werd voorge steld, protest zou worden aangeteekend, waar dat is niet het geval geweest. Met algemeene stemmen werd dit voorstel aangenomen. Al leen werd de motie gesteld, waarin werd voorgesteld, te besluiten, de gelden, die uitge wonnen worden, aan te wenden voor ac- coordwerk met een vastgestelden norm; wel ke motie door B. en W. werd overgenomen De heer Westerhof zeide nog: „De gemeen te krijgt dan subsidie en die wensch ik ook, want ze kan het geld uitstekend gebruiken Hij sprak nog den wensch uit, dat B. en W. nog meer objecten zouden vinden voor de werkverschaffing. De overzijde stelde dus ook toen vast, aat de gemeente de subsidie uitstekend kon gebruiken. De heer W e s t e r h o fDat kan ze nu ook wel. De heer Vogelaar: De firtancieele omstandigheden van Alkmaar zijn er sinds dien niet op vooruit gegaan. In '24 hadden we nog een reservefonds. Thans hebben we voor ons een advies van de commissie voor de werkverschaffing. Er is wel eens gezegd, dat door de samenstelling van die commissie een degelijk advies gewaarborgd is. Dat is gezegd door den heer Westerhof, toen hij nog wethouder was. Wij moeten aannemen, een degelijk advies voor ons te hebben. De geheele Commissie is accoord gegaan met het vaststellen van het uurloon op 38 cent Nu wordt wel gezegd, dat die menschen een \erkeerden indruk hebben gekregen, maar op een vraag, verzekerde de Directeur van de Arbeidsbeurs spr., dat hij ten stelligste ont kent, dat in die vergadering gezegd is, dat derving van de subsidie de gemeente 25000 zou kosten. Hij zegt: „Ieder, die eenig ge zond verstand heeft, kan toch wel, als hij het werk ziet, en de loonen, die daarvoor uit- 1' na8aan> dat daarvoor geen 25000 subsidie verkregen kan worden". In het pas ontvangen schrijven zeggen de onderteekenaren dan ook niet: „Wij hebben niet meegewerkt aan de vaststelling van dat loon". Ze zijn zeer voorzichtig en zeggen: „Wij hebben geen positieve meewerking ver teend". De heer V an D r u n e n: Dat is dus geen toestemming. De heer Vogelaar: In ieder geval dient het advies van die Commissie gehand haafd te blijven. In den Raad wekte het meermalen verontwaardiging op, wanneer een lid afweek van een voorstel, waaraan hij in de Commissie had meegewerkt: Hier heb ben de vertrouwensmannen van de organisa tie aan dit voorstel meegewerkt en het gaat niet aan, dat zij nu, buiten de Commissie om, weer met voorstellen bij den Raad komen Spr. vindt het teekenend, dat de Christ. Be- stuurdersbond geweigerd heeft, dit adres mee te onderteekenen, omdat hij er niet aan kan meewerken, de vertrouwensmannen op ee dergelijke wijze ten toon te stellen. Wan neer wij de Rijkssubsidie laten varen, dan zal het onvermijdelijk gevolg moeten zijn, dat wij voor dit eene doel een onbeperkt bedrag beschikbaar kunnen stellen. De heer Westerhof: Onbeperkt is niet juist. De heer Vogelaar: Het is van be lang, dat wij de menschen helpen, maar 't is ook een belangrijke factor, dat zooveel mo gelijk menschen worden geholpen. Wij heb ben nu twee adressen, één voor het instituut „Maatschappelijke hulpbetoon" en één, be treffende de loonen in werkverschaffing. Bij het adres voor invoering van maat schappelijk hulpbetoon wordt een staatje ge voegd, dat een overzicht geeft van de uitkee- ringen in andere gemeenten. Beschikken adressanten niet over gegevens, waar het de loonen bij de werkverschaffing in andere ge meenten betreft of achten zij dit bij deze zaak niet van belang? In „De Nederlander" las spr. een klein verslag, waarin wordt gezegd, dat de loonen in de werkverschaffing te Alk maar lang niet behooren tot de laagste in den lande. De heer Westerhof: Alkmaar staat met de uitkeering aan werkloozen heelemaal onderaan. De heer Vogelaar meent te moeten ■vasthouden aan de rijkssubsidie. Het loon in de werkverschaffing mag niet hooger vast gesteld worden dan het Rijk voorstelt. Met den heer Westerhof is spr. het eens, dat ge bleken is, dat er niet veel groote gezinnen meer zijn. Dit kan inderdaad aangevoerd worden tegen de loonregeling, zooals die tot nu toe is. Wanneer men dus wil komen met een voorstel en men zegt: „We willen met U trachten, de rijkssubsidiete behouden, maar voor den kindertoeslag een andere regeling", om daardoor nog iets meer beschikbaar te stellen, dan zou ik mij daarmee kunnen ver eenigen, onder deze voorwaarde, dat daar van niet het gevolg mag zijn het verlies van de rijkssubsidie. Wil men daarnaast bevor dering van het werk in accoordloon, dan ga ik daarmee volkomen accoord. Ik gevoel er ook veel voor, om werken als de verbreeding van den Bergerweg tegen het accoordloon met vakmenschen uit te voeren. Wij moeten wel oppassen, daarmee niet te ver te gaan. Wanneer wij den Nieuwlander Singel daar ook bij nemen, dan loopen wij gevaar, geen object voor werkverschaffing te behouden voor menschen, die niet in dat vak werkzaam zijn. In de financiëele commissie kwam ook het bezwaar naar voren, dat de grens tus schen het object werkverschaffing en wat daarbuiten valt, niet scherp is te trekken. Bovendien loopen we het gevaar, dat we de werkloozen buiten deze vakken uitschakelen en daaraan zou ik niet mee willen werken. Spr. was ter oore gekomen, ook van men schen uit de vakbeweging zelf, dat er bij de werkverschaffing personen worden te werk gesteld, die er niet bij hooren. Er werd zelfs het woord „beroepswerkloozen" gebezigd. Of die categorie talrijk is, weet spr. niet; maar in leder geval rijst de vraag, of daar tegen geen maatregelen getroffen moeten worden. Misschien kan dit door in de bepa ling voor de tewerkstelling op te nemen, dat iemand een bepaald aantal weken in loon dienst moet zijn geweest. Voor deze periode zal dat niet meer gaan en spr. geeft B. en W. dit idee dan ook alleen in overweging om het nader te bekijken. Voorts wijst spr. op het gevaar, dat werk in aanbesteding in allerlei onderdeeltjes kan worden verdeeld door verschillende werkge vers. Daardoor bereikt men niet, dat de men schen, die men wil helpen, een hooger loon verdienen. De heer Westerhof: Dat is een goede opmerking. De heer Vogelaar: Het kan dan voor komen, dat een werkgever een onderdeel met 1 of 2 zoons uitvoert, waardoor dit werk voor de werkverschaffing van geen nut is. Ook dit punt geeft spr. het College in overweging. Zonder toestemming van B. en W. dient on deraanbesteding verboden te worden. De heer Westerhof: Het radikaalste zou zijn, het heelemaal te verbieden. De heer V ogeiaar: Wij mogen in geen geval zelf de gelegenheid om werk te ver schaffen, beperken. De heer H o y t i n k ha'd bezwaren tegen het verzoek van de vakcentrales. Spr. sprak zijn blijdschap er over uit, dat de Chr. Be- stuurdersbond het adres niet mede heeft on derteekend. Niet, omdat 38 cent voldoende is. Ook de chr. vakbeweging weet in rechtmatige eischen vooraan te staan. In dit adres ligt een prachtig stuk propaganda voor de vak beweging als zoodanig en daarom bewon dert spr. den moed van de christelijken die in dit geval gezegd hebben: „Wij doen niet mee". De heer Westerhof: Is dat moed? De heer H o y t i n kDe bezwaren, die ik heb, zijn van organisatorischen aard. Met den heer Vogelaar is hij het eens, dat 3 Oct. de Commissie in haar vergadering met alg. stemmen het voorstel heeft aangenomen. De heer Van Drunen: Dat is niet waar. U weet er niets van. De heer H o y t i n gIk betreur het, dat de vertrouwensmannen van de vakcentrales in de vergadering hun stem aan het voorstel hebben gegeven en nu in een adres aan den Raad komen om een hooger loon. Zij zeg gen, dat zij geen positieve medewerking heb ben verleend, maar dat houdt in, dat zij in derdaad wél medewerking hebben verleend en ik verheug mij erover, dat' onder het schrijven niet voorkomt de naam van den vertrouwensman van den Chr. Bestuurders- bond. De heer Van Slingerlandt: Die hebben ze niet eens gevraagd. De heer Hoyting: Dat hadden ze moe ten doen. Organisatorisch is dat in ieder ge val niet juist. De zaak is ook behandeld in de financieele commissie en voor zoover ik mij herinner, heeft niemand daartegen be zwaar gemaakt. De heer Bakker: Dat behoefde ook niet. De heer WesteYhof: Dat was daar toch de taak niet. De heer Hoyting: Ik vraag mij af, wat de Raad in het vervolg heeft aan het werk van een dergelijke commissie. Spr. vreest, dat gezegd zal worden: „Die Commissie be handelt de zaken niet serieus" en hij vreest, dat daardoor juist het arbeidersbelang ge schaad wordt. Zijn tweede bezwaar is van financieelen aard. Spr. gaat accoord met dit deel van het adres, waarin de besturen van de vakcen trales zeggen, dat de werkloosheid eerder zal toenemen. Wij leven midden in een eco- nomischen crisis en door dien crisis lijdt niet alleen de arbeidende bevolking, maar ook de middenstand. Alkmaar bestaat voor een belangrijk deel uit middenstanders, waar van het hem wil voorkomen, dat velen soms in moeilijker omstandigheden verkeeren dan velen uit den arbeidersstand. Spr. vindt het daarom buitengewoon onverantwoordelijk om ruim 10.000 subsidie los te laten, want die moeten weer verhaald worden op de be volking van Alkmaar. De heer Van Slingerlandt: Ver hoogde koopkracht komt den middenstand ten goede. De heer Hoyting acht het voldoende bekend, dat de toestand van den midden stand in Alkmaar niet rooskleurig is. Als het achterland niet goed is, lijdt ook de Alk- maarsche middenstand en dat die toestand niet goed is, blijkt wel uit het voorstel van soc.-dem. zijde, in de laatste vergadering van Prov. Staten om den middenstand be langrijk te steunen. Wij moeten ook met de belangen van den middenstand rekening houden. Wanneer wij die menschen nog meer drukken dan op het oogenblik het ge val is, dan kunnen zij niet meer voldoen aan hun belastingplicht, vloeit er minder toe in de gemeentekas en daaronder zal in de eer ste plaats de arbeidende bevolking lijden. Het komt spr. voor, dat aanneming van het adres geen verbetering van den arbeiders stand tengevolge zal hebben, maar wel ver slechtering voor den middenstand, waarom het hem voorkomt, dat het voorstel niet is in het belang van Alkmaar. Dit wil niet zeg gen, dat spr. van oordeel is, dat een uur loon van 38 cent voldoende is. Spr. is zelfs van oordeel, dat ook bij aanneming van het voorstel van de vakcentrales de menschen nog geen behoorlijk inkomen hebben. De heer Van Slingerlandt: Ik ook niet. De heer Hoyting: Wij moeten doen wat wij kunnen. Mijn principe is, dat de overheid niet verantwoordelijk is voor de werkeloosheid, maar wel moet trachten, die zooveel mogelijk te beperken en nu meen ik, dat de bijlage daaraan tegemoet komt. Spr. zal dan ook tegen het verzoek stemmen, om dat hij de rijkssubsidie wil behouden en spr. wil de verhooging van den kindertoeslag nog in overweging nemen. De heer Van Drunen vereenigde zich met de betoogen van de heeren. Westerhof en Van Slingerlandt. Spr. wenschte te wij zen op tegenstrijdigheden, die er in de bij lage voorkomen. B. en W. willen verschil lende werken in werkverschaffing uitvoeren, doch dit is in strijd met het voorstel, dat B. en W. den Raad doen. Spr. oordeelt, dat het verbreeden aan den Bergerweg, het omleg gen van de Houtvaart en het bouwrijp ma ken van het terrein-Versteeg niet in de werkverschaffing hooren en wijst er op, dat B. en W. erkennen, dat het bouwrijp maken van het terrein-Versteeg niet langer kan worden uitgesteld, omdat de fröbelschool daar eerstdaags gereed is en het ge- wenscht is, denovergebleven grond te be stemen tot bouwterrein voor arbeiderswo ningen. Ook heeft hij bezwaar tegen het woordje dergelijke, bij hetgeen voor den dienst aan „plantsoenen" wordt voorgesteld. Het komt meermalen voor, dat „plantsoe nen" veel schilderwerk uitvoert, dat gedaan kan worden door werklooze schilders. Als die dit doen, gebeurt dit werk door vakmen schen, wat spr. in het belang van de ge meente acht. Voorts heeft spr. er bezwaar tegen, dat B. en W. het doen voorkomen, dat straks in de werkverschaffing de arbeiders 25 in de week gaan verdienen. Daar is niets van aan. De heer Ringers: Waar staat dat? De heer Van Drunen: Op blz. 2 van de bijlage. Voor 40 weken werk wordt daar onder voorstel 5, 1000 uitgetrokken; een rekensommetje kan U dus leerep, dat dit 25 in de week is. maar het gemiddelde loon, in werkverschaffing verdiend, bedraagt niet meer dan 20.36. De hoogste kunnen 21.60 verdienen, maar de meesten komen daaraan lang niet toe, omdat ze niet meer mogen verdienen dan 10 pCt. minder dan het contractloon, dat geldt voor hun bedrijf. Wanneer het voorstel-Westerhof wordt aan genomen, dan is het totaal-bedrag aan ar beidsloon voor ongeschoolden f 43.700 maar daar gaat af 16.000, dat geraamd is voor den Bergerweg en eenige bedragen voor verschillende posten, "wanneer die in gewoon werk worden uitgevoerd, zoodat in totaal die post met 21.500 moet worden verminderd. Voorts wijst spr. op een fout op blz 2 onder VI, waarin voor 260 arbeidsweken 6500 is uitgetrokken. De heer Vogelaar: Daar schijnen B en W. niet opgelet te hebben. De heer Van Drunen: Het gebeurt meer, dat zij niet uitkijken, maar daar kun nen wij niets aan doen. De heer W o 1 d e n d o r p was van mee ning. dat 't van veel belang is, dat bij 't on der C 4 voorgestelde „Goed Wonen" eerder aan den slag kan, wat bijdraagt tot de le niging van de werkeloosheid. Spr vraagt het College, de onderhandelingen met het bestuur van St. Jozeph over het Lyceum- kwartier spoedig tot een einde te brengen omdat daardoor voor 80.000 werk komt voor een behoorlijk looo. gemakkelijk te beantwoorden. Het komt er alleen op aan, of U den moed heeft, met de oude sleur te breken. U heeft het altijd over de zenuwsloopende werkzaam heden op de beurs, op kantoor en op reis. Niettemin meent U uw zenuwen overdag herhaaldelijk nog een extra zweepslag te moeten geven. Hier een kopje koffie, daar een kopje thee, steeds weer en steeds meer coffeïne. Waarom gebruikt U geen Koffie Hag> Deze heerlijke plantagekoffie is gegaran deerd coffeïnevrij, heeft geen prikkelende uitwerking op hart en zenuwen en berooft U vooral niet van een gezonde verkwik- kende nachtrust. Zie zoo, nu weet U het geheim van mijn gezondheid, mijn kalmte en zelf- beheersching. Het was hem opgevallen, dat B. en W. hopen, dat binnenkort een aanvang zal wori den gemaakt met den aanleg van den Prov. weg langs de Noordervaart, omdat daar door naar zij hopen, ook Alkmaarsche wer- keloozen te werk kunnen worden gesteld. Die hoop kan men als vervlogen beschou- wen. E>ie werkzaamheden zijn reeds begon nen, doch geen Alkmaar der werd gelegen heid gegeven, daar aan het werk te komen, omdat de Prov. daar speciaal werkloozen uit den land- en tuinbouw te werk stelt. Spr. komt het gewenscht voor, waar een groot deel van dit werk in de gemeente Alkmaar ligt, er bij de Prov. op aan te drin gen, ook rekening te houden met het te werk stellen van Alkmaarsche werkloozen. Wat de loonen in de werkverschaffing be treft, vraagt spr., of men de subsidie moet prijs geven of dat men moet trachten op een andere manier de werkloozen het geld tf doen toekomen. Het adres van de 3 vakcen trales, om het loon op 44 cent met kindertoe slag te stellen, is spr. sympathiek. Dit loon is zelfs te laag. Feitelijk zijn de loonen altijd te laag. Spr. heeft zich op de hoogte gesteld. In Den Hel der is het uurloon in werkverschaffing 40 cent zonder kindertoeslag en dit in afwach ting of de minister daaraan subsidie ver leent. In Zaandam zijn werkloozen-plannen nog maar in voorbereiding. Men heeft er daar de laatste jaren niets aan gedaan. In Hoorn wordt er meer gegeven, maar wal daar aan werkverschaffing wordt besteed, is niet veel meer dan wij aan subsidie zullen missen. De heer Van Slingerlandt: Dat is niet waar. De heer Woldendorp: Dat is wèl waar. Bergen en Heiloo geven 40 cent. Wij mogen de subsidie niet verspelen. Stellig zouden wij ruim 10.000 derven. Men zal zeggen: „Alle werken zullen toch niet uit gevoerd worden", maar ik hoop met het oog op de werkloosheid, dat er heerscht, dat het wel het geval zal zijn. De vraag is, of wij hier nu maar zoo de groote heer mogen spelen. Spr. meent, dat men de werkloozen op een andere manier moet helpen, maar de sub sidie moet handhaven. Men kan de werkloo zen helpen, door den kindertoeslag te ver- hoogen. Mede namens de heeren Venneker en Keesom stelt spr. voor: in bijlage 133 betreffende de werkver schaffing, de volgende wijziging aan te brengen Op bladzijde 4 bovenaan te lezen: voor gehuwden met één kind en kostwiO- nert voor twee personen 4 cent; voor gehuwden met twee kinderen en kost winners voor drie personen 6 cent; voor gehuwden met drie kinderen en kosr winners voor vier personen 8 cent; voor gehuwden met vier kinderen en kost winners voor vijf personen 10 cent; voor gehuwden met vijf of meer kinderen en kostwinners voor zes of meer personen 12 cent. Wanneer dit wordt aangenomen, dan be reikt men, dat het gemiddelde loon tooi komt op 44 cent en krijgt Alkmaar de ge'e" genheid om te trachten, voor het v0'2e® jaar het Rijk ertoe te brengen, te komen op het plan van de vakcentrales. De heer S i e t s m a vroeg opheHenng over de legende in de Commissie van adv~; dat de derving van de subsidie Alkma 25000 zou kusten. Volgens blz. 3 vsn bijlage werd over 1927—1930, 44 v/,3 n subsidie uitgekeerd over een uitgekeerd van 21305, 9523 en 16387. Spr. begrijpt niet. hoe voor een uitgeK loon van 9523, 4425 en over een uitge keerd loon van 16387, 4439 aan s sidie kon worden uitgekeerd en spr. u°°Phlj dat de wethouder dit eigenaardige verscu* kan oplossen. va„ Spr. komt tot een uit te keeren loon 24400 en vraagt, hoeveel subsidie de houder daarvoor denkt te kunnen knig De V.-D.-ers hebben altijd op het standp gestaan, dat wij de subsidie van H'JK Prov. niet kunnen missen. Moreerende nen kunnen er echter zijn om daarvan wijken en een moveerende reden zou dat men 20 pCt. van 24.400 durft ia» schieten. „Ct- De heer Venneker: Tw/maal 20 r De heer S i e t s m a Het wordt oog f 3500. \LiiI De heer Venneker: Dat kan U nooit maken.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1930 | | pagina 10