n
Gas- en Electriciteitsvoorziening door de ge
meente of betrekken van het Hoogovenbedrijf
van gas en rechtstreeksche levering door de
Provincie van electriciteit.
DE HANDELS- EN LANDBOUWBANK.
De Provincie handelt immoreel tegenover
gemeenten, en dreigt met contractbreuk-
De tegenwoordige leiding van het Prov.
Electrisch Bedrijf is zoodanig, dat groote
voorzichtigheid is geboden.
TEEKENDOOZEN, ATLASSEN.
WOORDENBOEKEN,
TEEKENINKT, enz.
Van Putten Oortmeijer
P A Y G L O P.
Rechtszaken
(Wordt vervolgd).
..prminderd worden en wel voor locomo-
pl3 o* ruim 50 voor wagens met ruim
en voor rijtuigen met ongeveer 25
EEN KIND AANGERAND.
In Amsterdam-West.
r>,n«daemiddag, toen 't reeds donker was,
P Je omgeving van de Van Spilbergen-
at (W) een vierjarig meisje aangespro-
?tra anor een man, die het kind op de fiets
ke" nl Eenigen tijd later bracht hij het
®fLe Weer terug nabij de plek, waar hij het
nJetroffen had. Gebleken is, dat de man
!«wdeliike handelingen met het kind ge-
f eed heeft De politie beschikt slechts over
53 n zeer vaag signalement van den dader,
efn twaalfiarig meisje heeft den man nl. ge-
met hét kind op de fiets. Alle nasporin-
r— z5rrr£>pfe <TPWPP«ït
rn zijn tevergeefs geweest.
Opzienbarende Bokswedstrijd.
Bourke Knock-out.
De Alkmaarsche Courant van Maan
dag IS Februari 1804 bevatte het volgen
de bericht uit Londen, hetwelk 2
Februari gedateerd is:
Gisteren werd er op de vlakte van
WÏmbledon een boxparty, of gevegt met
de vuisten, gehouden, tusschen 2 per
sonen, genoemd Bourke en Chicken,
waarvan de prys der overwinning op
honderd guinies bepaald was, die men,
fcv 'nsckryving, had byeengebragt. In
den eersten en tweeden aanval behaalde
Bourke zooveel voordeel, dat er ver
scheiden weddingschappen op zyn over
winning gedaan werden, doch kort
daarna gaf Chicken hem zulke geweldige
slagen, dat hij waarschvnlyk nooit
wederom zal kunnen vegten, zijn
lichaam was versc.hrikkelyk gekneusd,
en zyn aangezigt geheel mismaakt; op
het einde van het gevegt, lag Bourke op
zijn rug, zonder zig te kunnen beweegen,
doch Chicken wandelde in het rond,
ontfmg de beurs met guinies en werd in
een postchais weggebragt. Lord Camel
ford en de he ;r Melisch, de voornaamste
inschryvers, bevonden zich onder de
toekvkers, welker getal meer dan 5000
begroot werd."
Zooals men ziet, was de Alkmaarsche
Courant toen ook al „bij" en werd boven»
staand bericht zeker met evenveel inte
resse gelezen als het tegenwoordige
nieuws. Advertenties waren er toen ook
al, leest U maar:
.Ordentelyke Lieden, geneegen zynde
hun Zoon het Zilversmeden &c te laaten
leeren, kunnen zig ter nadere informatie
adresseeren bij den uitgever dezes."
of:
„Men presenteerd te huur, terstond te
aanvaarden, een aangenaame Coupel, ge
naamd Rozendaal, staande in de Beuken
laan, in dezer Stads Hout Te bevragen
bij J. Geels, wonende aldaar."
Het bovenstaande kwam voor in een
courantje van 32 X 20 c.M Veel is er
veranderd, formaat, inhoud enz. De
interesse van het weinig aantal lezers
was groot, en is het nu nog, bij de duizen
den die dagelijks de Alkmaarsche
Courant spellen.
Wordt Uw advertentie ook reeds ge
speld?? Zoo niet, het is met het oog op
de komende feestdagen meer'dan ooit
tijd het eens met een paar plaatsingen
te probeeren. Wij geven U gaarne alle
gewenschte inlichtingen.
vnir^n g0fr^ 1 de we£en- aan te leggen
nrJr^rP1^ vereenvoudigd of volgens
J toelichting op het nieuwe we-
L5 ij1 Zeg* van d't laatste profiel, dat dit
edoeld is voor wegen met weinig verkeer,
profielen'311 indeeling afwijkt van die der
Qesloten wegdekken.
Het thans verschenen gewijzigde rijkswe
genplan vermeldt omtrent den aard der con
structie van de wegen niets. Intusschen moet
voorop gesteld worden, dat hierover voor het
overgroote deel nog geen beslissing is geval-
i Vr,Jwd vast staat echter, dat van een
gesloten wegdek zal worden voorzien geheel
of gedeeltelijk de HembrugZijkanaal F
(in den weg AmsterdamVelsen).
Hoewel ook dat nog niet geheel vast staat,
ligt het toch wel in de bedoeling de wegen
in het oosten des lands van een klinkerbe
strating te voorzien.
Nieuw opgenomen wegen.
De bestaande weg Amsterdam—Utrecht
(I) zal waarschijnlijk door een nieuw tracé
worden vervangen en zal, in afwachting van
de totstandkoming van den nieuwen weg, uit
het Wegenfonds worden onderhouden.
In het noorden van Noord-holland, mede
in verband met de voltooiing van de Zuider
zeewerken, zijn verschillende nieuwe wegen
opgenomen, nl. LambertschaagWieringen,
Wieringen—Zurig en de KooijVan Ewijck-
sluis. De weg Wieringen—Zurig vormt een
onderdeel van den grooten verkeersweg
Haarlem—Velsen—Alkmaar— Van Ewijck-
sluis—WieringenZurigHarlingen—
Leeuwarden welke in totaal 143 KM. lang
is en welke, voor wat het gedeelte Haarlem
Alkmaar, uitgevoerd wordt volgens cat. II en
voor 't overige volgens III. De weg Amster
damWieringen daarentegen wordt geheel
uitgevoerd volgens III.
AUTO-BOTSING
Twee zwaar gekwetsten.
Te Delft zijn gisternacht op den Rotter-
damschen weg nabij de kabelfabriek een auto
van den directeur van het „Leidsche Dag
blad" en een auto van den heer Nijman uit
Rotterdam met groote snelheid tegen elkaar
gereden. De laatstbedoelde auto werd tegen
een boom geslingerd; de heer Nijman en
iemand, die naast hem zat, vlogen door de
voorruit, werden vrij zwaar aan het hoofd
J^rwond en zijn in het gasthuis verbonden.
De directeur van het „Leidsch Dagblad"
heeft geen letsel bekomen. De zwaar bescha
digde auto's werden later met behulp van een
kraanwagen opgeruimd.
HET NIEUWE RIJKSWEGENPLAN.
Dezer dagen is gemeld, dat het rijkswe
genplan, dateerende uit 1927, herzien is,
wvl ?ew'jzigd wegenplan op 1 Januari
1932 in werking zal treden.
Het Hbl. dat nu daarover o.m. het volgen
de mee:
In tegenstelling met het thans geldende
P'an zijn niet langer de wegen aangegeven
naar vakken der provincie, doch is aandui
ding zoodanig geschied, dat meer op den
voorgrond treedt het karakter van die wegen,
of het zijn hoofd verbindingswegen dan
e'ze dienen voor het doorgaand verkeer
öi] het nieuwe wegenplan zijn vier catego-
ieen wegprofielen te onderscheiden, waarvan
e eerste drie ook „vereenvoudigd" kunnen
orden uitgevoerd, maar die dan toch, wat
indeeling betreft, in hoofdtrekken over
eenkomen met de niet-vereenvoudigde profie-
Categorie I omvat de wegen aan te leggen
dw verf)eteren volgens profiel A of C,
z, dot deze wegen worden aangelegd op
j reedte van resp. totaal 43 of 41 M.;
w ron9^r is dan bij profiel A te rekenen aan
n/iu'l van den rijweg voor autoverkeer
verk- °P 660 weg bestemd vooi langzaam
Ti;„ -ef;r en eveneens aan weerszijden op een
njwiel- en voetpad.
v ,'i Profiel C vindt men eea weg voor auto-
Vp ,eer' vveike 6 M breed isi, eventueel te
voet a t0t 11 M Dii: Profiel ken* geen
pad, wel aan weerszijden een rijwielpad;
stf-i ,15reenv°udigd profiel C heeft in tegen-
ral lei met bormale profiel C geen pa
pen ^temd als uitweg voor landwe
rk enkele Perceelen.
een ?or'e H omvat de wegen, aan te leg-
di»d °Tvens P^ofiol B al of niet vereenvou-
mentra Profiel B heeft een weg voor ge-
keer i v®rkeer zoowel auto- als ander ver
gen okn''6 breed is, eventueel te bren-
en v/, weerszijden is een rijwiel-
voetpad geprojecteerd.
£en vef0r'e UI omvat de wegen aan te leg
oigens profiel B. vereenvoudigd en ten-
TREILER GESTRAND.
De bemanning in veiligheid.
Bij het binnenvaren van het Friesche Zee
gat is gistermiddag de te Zoutkamp thuis-
behoorende stoomtrawler „Johannes" onder
commando van kapitein Bol, eigendom van
de reederij Scherpenhuizen te Oostmahorn,
in de buitengronden tusschen Ameland en
Schiermonnikoog gestrand. De stoomtreilers
„Oostzee" en „Hoop op Zegen" hebben te
vergeefs getracht het schip vlot te sleepen,
hetgeen tengevolge van bet breken van de
sleeptros is mislukt.
De motoireddingboot „Insulinde" van
Oostmahorn is ter assistentie uitgevaren, doch
behoefde geen assistentie te verkenen, omdat
de uit zes personen bestaande bemanning .op
eigen gelegenheid het schip heeft verlaten.
Toen zij van boord ging, sloeg de branding
reeds over het schip, zoodat men vreesde het
als verloren te moeten beschouwen.
Later in den avond gelukte het echter nog
aan de Insulinde om den treiler vlot te slee
pen. Het vaartuig had een gebroken schroef-
krukas.
Deze bank werd in 1906 te Gorinchem op
gericht en gehuisvest in een zeer bescheiden
pand. Door aankoop van eenige huizen werd
in December 1913, na verbouwing, het tegen
woordige groote moderne gebouw in gebruik
genomen; de zaken gingen toen onder directie
van de heeren mr. rernhout en Mekking be
vredigend.
Men begon toen in Nederland filialen op te
richten, waaronder er waren die niet roos
kleurig gingen; ook was de bank nogal ge
ïnteresseerd in noodlijdende koopmans- en
winkelierszaken en het gevolg was dat de
aandeelen tot 50 der nominale waarde
warden gereduceerd.
De hoofdzetel van de bank werd een tiental
jaren geleden naar Den Haag overgebracht
en Gorinchem werd een filiaal. Na den dood
van mr. Fernhout bleef de heer Mekking
alleen directeur.
De catastrophe is eenigszins een verras
sing, daar men den laatsten tijd niets on
gunstigs vernam. Ook het filiaal te Goriu-
chem heeft nu de betaling gestaakt, waardoor
velen, zoowel daar als in de omstreken, zeer
gedupeerd zijn.
Over het jaar 1929 werd nog een winst ge
maakt van 154.982 tegen v. i. 155.763.
Er werd geen winst uitgekeerd, doch deze
werd aangewend om op de aandeelen, die,
zooals gezegd, tot de helft gereduceerd wa
ren, 10 bij te schrijven. Het kapitaal werd
daardoor gebracht op 3.800.000.
Zooals reeds werd gemeld, is besloten, sur
séance van betaling aan te vragen.
in staat om de bloei van het bedrijf te keeren. SCHOOL-ETUI'S, KLEURKRIJT,
Te Castricum besprak gisteravond in het
café van Benthem de heer Van Hoeve, direc
teur van de gemeentelijke lichtbedrijven, in 'n
door de afd. Castricum van de Middenstands-
vereeniging „De Hanze" belegde vergade
ring, die ook B. en W en enkele raads
leden en andere genoodigden werd bijge
woond, het onderwerp „Het ontstaan en de
tarieven van de gemeentelijke lichtbedrijven
(gas en electriciteit).
De heer Van Hoeve ving aan, met er op
te wijzen, dat het doel van de gasfabricage
is, brandstofveredeling. Gas is een brandstof
zonder asch. rook of roet, terwijl cokes wel
asch achterlaat, maar verbrandt zonder rook
en roet. In de gasfabricage worden dus twee
rooklooze. zindelijke brandstoffen bereid. Op
de fabriek weet men van de waardelooze stof
fen, die achterblijven, nog voordeden te be
halen.
30 van de steenkool wordt in de retorten
verbruikt, de rest blijft als cokes beschikbaar
en het gas komt in den houder en wordt daar
gezuiverd. De productieprijs van het gas in
den gashouder hangt niet alleen af van den
kolenprijs, maar ook van de opbrengst der bij
producten. Bij eenigszins gunstige verhou-
dingskosten is de opbrengst van de bijpro
ducten 75 van de kolenkosten. In 1929 be
taalde Castricum aan kolen 16531,38; de
nevenproducten cokes, teer, ammoniak brach
ten op 11880,18, zoodat ongeveer 28-%
van de kolen-aankoopzosten ongedekt bleef
In 1929 produceerde Castricum 408000 M3
zoodat 1 M3. ruim 1 cent kostte. Deze prijs
moet verhoogd worden met de onkosten,
zooals stookloonen. onderhoudskosten, die
beliepen 2.3 cent. De gasprijs. loco den gas
houder, was dan ook ruim 3.4 cent per M3
Onwillekeurig rijst de vraag, waarom de
prijs voor de burgerij dan zoo hoog is Niet
vergeten moeten worden de distributiekosten.
en de renten en afschrijvingen van het kapi
taal. De distributiekosten waren 2.3. de af
schrijvingen 3.1 cent. waardoor de prijs werd
8 8 cent. Aan de verbruikers werd, inclusief
vast recht. 9.6 cent berekend. Niemand kan
dus zeggen, dat een hoogere prija wordt be
rekend dan strikt noodig is voor de verzeke
ring van de stabiliteit van het bedrijf. Dit
maakt het ncodig. dat reserve gevormd wordt
en zonder winst kan uit niet.
Jaren achtereen heeft het bedrijf belang
rijke verliezen geleden van 1914 tot 1920 een
totaalbedrag van 40.000. grootendeels een
gevolg van de hooge kolenprijzen en van het
dalend gasverbruik, een gevolg van de elec-
trificatie der gemeente.
In 1914, het eerste exploitatiejaar, werd in
totaal afgeleverd 11200") M3; de daarop vol
gende eerste jaren vertoonden een stijging,
doch in 1917 kwam de val tot in 1921, toen
de omzet slechts geraamd was op 100.000 M3
Door toepassing van een belangrijke prijsver
laging werd in 1921 nog een omzet verkregen
van 140.000 M3. Daarna ziet men weer sieed»
den omzet stijgen, die in 1929 408.000 M3.
bedroeg, terwijl voor 1930 een omzet van
430.000 M3 kan worden verwacht.
Met het voormalige zondekind, in den
Raad wel eens het zwarte schaap genoemd,
gaat het thans goed. E>oor de gunstige ont
wikkeling van het gasdebiet werden ook de
financieele resultaten gunstiger. In 1921
werd nog een verlies geboekt van ruim
2000; in 1925 werd voor het eerst een
winst behaald van 68. Daarna viel er geen
verlies meer te boeken en in de laatste jaren
steeg de winst tot 2000, 3000.
Het gemeentebestuur heeft zich steeds op
het standpunt gesteld, dat de gasprijs zóó
laag mogelijk diende te worden gesteld maar
rekening moet worden gehouden met de
noodzakelijke bedrijfskosten In 1921 was de
prijs per M3. 27 cent; thans 9.6 cent per
De ingezetenen worden steeds meer door
drongen van het feit, dat gas niet alleen de
zindelijkste maar ook de meest economische
brandstof is. Met nadruk wees spr. erop, dat
de verbruikers erop moeten toezien of de toe
stellen behoorlijk functionneeren. Wie moei
lijkheden ondervindt, doet verstandig, daar
van ten kantore van de fabriek kennis te ge
ven, omdat zoogenaamd slecht gas een ge
volg is van een verstopte leiding of kraan of
een gebrek aan een verbruikstoestel. Spr. gaf
daarvan voorbeelden.
Overgaande tot een bespreking van
het electriciteitsbedrijf,
deelde spr mede, dat de K. E. M. in 1916
een aanvang heeft gemaakt met de electrifi-
catie in de gemeente, welke taak kort daarop
door de Provincie van de Maatschappij werd
overgenomen. De tijden waren echter ongun
stig, de looaen en materiaalprijzen waren
hoog en daardoor de uitkomsten van het be
drijf slecht. Terecht meende men in Castri
cum, dat men door uitbreiding van het
stroomleveringsgebied verbetering kon ver
krijgen. De Prov. gevoelde er echter niets
voor om daarvoor het kapitaal te verschaffen
en verzocht de gemeente de electrische distri'
butie van haar over te nemen. Het gemeente
bestuur nam het net met toebehooren van de
provincie over, bouwde het net uit en ging
met de Prov. eet. stroomleveringscontract
aan voor 5 jaar.
De uitvoering van dit werk in 1920 vorder
de een belangrijk bedrag en het is dan ook
verklaarbaar, dat de gemeente niet dan na
zeer ernstige overwegingen hiertoe besloot.
Alras bleek, dat de algemeene electriciteits
voorziening door de ingezetenen zeer op
prijs werd gesteld en dit niet alleen voor
licht, doch ook voor krachtdoeleinden. In
1920 bedroeg de lichtprijs 50 cent en die
voor kracht 20 cent per K. W. U. in 1923
konden deze nrijzen verlaagd worden tot 40
en 14 cent. Verdere verlaging zou spoedig
zijn gevolgd, indien niet de prov. bij het ein
digen van het stroomleveringscontract in
1924 tot verhooging van het tarief was over
gegaan en dit niettegenstaande de financi
eele uitkomst van het Prov .Electr. Bedr. was
verbeterd.
Onzestroomleverancier acht-
te het zelfs overbodig, over
leg met ons te plegen. Ook
oordeelde men het niet noodig om te ïnotivee-
ren, waarom de inkoop met 40 pet. verhoogd
werd.
Het Gemeentebestuur protesteerde, niet al
leen bij Ged. St., maar ook bij den Min.
van Waterstaat, doch zonder succes Castri
cum stond voor de keuze, dure stroom of
geen stroom. Wij kozen de dure stroom en
zagen ons daardoor genoodzaakt, voorals
nog de bestaande tarieven voor de verbrui
kers te handhaven en waren reeds blij, dat
door de toename van het aantal verbruikers
geen verhooging van het tarief noodzakelijk
was. De fnuikende tarievenpolitiek van den
monopolistischen stroomleverancier bleek niet
Een paar jaar later bleek het mogelijk om
het verbruik boven 200 K. W. U. met 5 cent
te verlagen en in 1929 had wederom een ver
laging plaats en werd tegelijkertijd het zoo
genaamde dubbeltarief ingevoerd waarbij
voor de lichtstroom buiten de speruren ook
de prijs van den krachtstroom, nl. 17 cent
werd toegepast.
Menigmaal is de vraag aan de orde ge
steld, waarom het tarief in andere plaatsen
lager is dan in Castricum. Ons bedrijf is in
de allerduurste tijden gesticht en de gemeen
te verkeert daardoor niet in de allergunstig
ste positie, maar de allergrootste "oorzaak
van het groote verschil is wel de o n g e-
lijkheid van den stroomprijs,
door de Prov. toegepast.
Voor de meeste gemeenten in Noordhol
land zijn nog van toepassing de tarieven
voor 1920, dus uit den tijd, toen de Prov.
nog coulant was met den prijs. Toen echter
tengevolge van de electrificatie van onrenda
bele streken en den ongunstigen tijd van uit
voering het Prov. bedrijf groote verliezen op
leverde, werd de gemeenten verzocht om
een toeslag te geven op het contractueele ta
rief. Een zeer groot aantal gemeenten wei
gerde aan dat verzoek gevolg te geven, om
dat men het onnoodig vond/een bijdrage in
het verlies te geven, welk verlies uitsluitend
het gevolg was van een te royaal
b e d r ij f s b e h e e r. De Prov. redeneerde
toen: „A betaalt 2 gulden te kort; nu moet
de gemeente B., wer koopcontract afloopt, en
wij dus in handen hebben, maar 2 gulden te
veel betalen. Of dit billijk is, laat ik gaarne
aan uw beoordeeling over.
Het inkooptarief, dat wij in de
gemeente aan het P. E. B. betalen, is het
hoogste in het land; ik geloof wel te kunnen
zeggen, dat dit h e t hoogste is, dat
ergens ter wereld wordt toe
gepast.
Dat bij zoodanig verschil van den in
koopsprijs ook de verkoopsprijzen uiteenloo-
pend zijn, zal U wel duidelijk zijn. E>e eene
gemeente betaalt 75, de andere 80 per
K.W.U. voor de maximale belasting en 2%
cent K.W.U.-prijs. Nu zijn er gemeenten, die
op dezen prijs een toeslag van 50 pCt. heb
ben verleend. Die betalen dus ten hoogste
120 per K.W.U. maximale belasting.
Castricum en 13 andere gemeenten moeten
150 voor de maximale belasting betalen
en geen 2% cent als basisprijs voor de K.
W. U. maar 4X ct. Een K W.U. is het ver
bruik van 10 lampen van 100 Watt gedu
rende 1 uur. Het K.W.U.-gebruik wordt be
paald door het hoogste aantal K.W.U.-af-
name in een jaar.
Spr. gaf aan, waarom de maximale belas
ting wel de belangrijkste factor van het ta
rief is. Voor een distributie-bedrijf is het een
groot voordeel, indien het aantal brand-uren
hoog en de maximale belasting laag is.
Spr. verklaarde, waarom de Prov. een
maximale belastingprijs moet berekenen.
Een gasfabriek kan het geproduceerde
gas, dat niet direct wordt afgenomen, in een
gashouder reserveeren. Voor een waterlei
dingbedrijf gelden daarvoor de reservoirs
en tijdens de uren van het grootste verbruik
kan uit die reservoirs worden geput. Elec
triciteit kan niet in voorraad worden gehou
den en daardoor is het noodzakelijk, dat de
productiecapaciteit van een electr. bedrijf
zoo groot is, dat tijdens het hoogste ver
bruik de hoogste energie kan worden opge
wekt. De Centrale dient dus het tarief zóó
te stellen, dat de inkomsten stijgen, naarmate
de belasting toeneemt. Omdat nu een ge
meente-tarief wordt gebaseerd op het ver
bruik en niet in de eerste plaats op de be
lasting van de Centrale, dient, zoowel in
het belang van de verbruikers als van het
G.E.B. de belasting zoo laag mogelijk te
worden gehouden. In gemeenten, waar be
trekkelijk weinig industrie is, valt de hoog
ste belasting in de donkere avonduren en
het spreekt daarom vanzelf, dat de K.W.U.-
prijs voor stroom, uitsluitend overdag gele
verd, belangrijk lager kan zijn dan die voor
lichtdoeleinden. Om de belasting te beper
ken, heeft het bedrijf het de verbruikers on
mogelijk gemaakt, om motoren in de avond
uren te gebruiken.
Spr. deelde nog mede, dat de resultaten
van het G. E. B. gunstig zijn, zoodat ernstig
overwogen wordt om met Januari den
strcomprijs van 37 tot 34 cent te verlagen.
De Voorzitter constateerde, dat de
gunstige resultaten van 't eerst zoo lijdende
gasbedrijf, alsmede van het zieke Electr. be
drijf in hoofdzaak een gevolg zijn van de
deskundige leiding van den Directeur. Ook
het gemeentebestuur en de Commissaris van
de bedrijven verdient daarvoor dank, omdat
ze steeds bereid zijn geweest om den Direc
teur in alle opzichten bij te staan, om de fa
briek te maken tot een gezonde fabriek. Spr
feliciteerde c'e gemeente en den Directeur met
liet behaalde succes.
Hierna werd gepauzeerd.
Na de pauze had met verschillende vra
genstellers een uitvoerige gedachtenwisse-
ling plaats over de wenschelijkheid om het
gas van het hoogovenbedrijf te betrekken en
het electr. licht rechtstreeks van de Prov.
Op deze gedachtenwisseling, waaraan ook
uitvoerig door den Burgemeester weid deel
genomen, komen wij morgen terug.
Wordt vervolgd.
in groote verscheidenheid bij
ARPONDISSEMENTS-RECHTBANK
T'E ALKMAAR.
Meervoudige strafkamer.
Zitting van Dinsdag 18 Nov.
UOOGER BEROEP AANRIJDING
TE BOVENKARSPEL.
De 54-jarige heer Dirk Sch., wonende
te Enkbuizen, autobuschauffeur en com
missaris van een naamlooze vennoot
schap, had op 28 April terecht gestaan
voor het Kantongerecht te Hoorn naar
aanleiding van het feit dat hij op 5 April
omstreeks 12 uur, als bestuurder van een
4-wielig motorrijtuig ('n kleine autobus)
had gereden in de Hoofdstraat van Bo-
venkarspel en toen niet voldoende naar
links uitweek, waardoor een aanrijding
met een motorrijwiel, bestuurd door den
heer P. Bakker, plaats had. De heer Sch.
werd alstcen veroordeeld tot 100 boete
of 50 dagen hechtenis en kwam van dit
vonnis in hooger beroep, dat heden door
de ifieervoudige strafkamer werd be
handeld.
De appellant werd verdedigd door mr.
Schenkeveld, advocaat te Alkmaar. In
verband met een civiele procedure, op
poneerde voor den heer Bakker, Mr. van
Regteren Altena te Amsterdam. Een ze
vental getuigen werd gehoord. In de
eerste plaats de aangeredene, de heer
Pieter Bakker, koopman te Bovenkar-
spel, die verklaarde niet hard te hebben
gereden en op zij ging na het hooren
van signalen, tot zelfs op de kleii-e steen
tjes. Niettemin werd Bakker van ach
teren aangereden, sloeg met zijn motor
over den kop en had toen zijn bewustzijn
verloren. Hij werd in een café binnen
gedragen. Hij is nog steeds invalide
Volgens verdachte had Bakker eerst
op het laatste moment naar rechts uit
gehaald wat de heer Bakker evenwel
ontkende.
De verschillende getuigen décharge
verklaarden unaniem dat Bakker flink
rechts van den w eg reed en verdachte
niet voldoende naar links uitweek bij
het voorbij rijden, zelfs verklaarde de
getuige W. Visser dat de autobus slin
gerde. Er was geen druk verkeer dat dit
slingeren wettigde.
De verdachte beweerde niets van de
aamijding te hebben gemerkt. De gem.-
veldwachter Key had beschadiging ge
constateerd aan autobus en motorrijwiel
Van de aanrijding zelf had hij niets ge
zien. Hij was dien dag niet aanwezig.
De weg is 6 a 7 meter breed ter plaatse.
Voorts werden nog gehoord twee ge
tuigen décharge, de heer A. Fijma,
broodbakker te Enkhuizen, passagier in
de auto, die verklaarde dat verdachte
goed recht reed en de motorrijder niet
geheel rechts reed en geen steek op zij
ging, ondanks de krachtige signalen.
Verdachte haalde toen naar links uit,
doch desondanks had toch een aanrij
ding plaats. Er is niet gestopt door de
autobus na het ongeval.
De getuigen Bulten, Onnerveer en
Visser handhaafden hun verklaring dat
Bakker geheel rechts van den weg en na
de gegeven signalen zelfs op de kleine
steentjes reed.
Getuige a décharge Fijma verklaarde
nog een bakkerswagen vóór de aanrij
ding, te hebben waargenomen.
De getuige a décharge, de heer Th.
Schuyt, magazijnmeester te Enkhuizen,
eveneens passagier, deelde mede dat de
bus midden op den weg reed. Ook de
motorrijder, die, na gegeven signaal,
naar rechts uitweek. Van een aanrijding
had getuige niets gezien.
De twee getuigen décharge hadden
op de zitting van den kantonrechter te
Hoorn het verloop der zaak op de publie
ke tribune bijgewoond.
De officier vroeg zich zelf af waarom
verdachte in hooger beroep is gekomen.
De bewijzen achtte de officier overstel
pend, zooals spreker meer uitvoerig uit
eenzette. De officier had niet den indruk
gekregen dat verdachte een bijzonder
kundig bes:uurder was, zooals uit deze
zaak was gebleken. Hü had niets van de
aanrijding bemerkt. Lij stopte en reed
weer dcor op seinen van passagiers en
anderen.
Ten slotte requireerde de officier be-
vestig'ng van het door den Kantonrech
ter gewezen vonnis.
Mr. Schenkeveld kon zich met het re
quisitoir en conclusie van den officier
niet vereenigen en verklaarde na een
uitvoerig pleidooi van meening te zijn,
dat verdachte wegens gebrek aan bewijs
moest worden vrijgesproken, subsidiair
bij eventueele veroordeeling een minder
zware geldboete.
In zijn repliek zeide de officier zich
zeker te gevoelen van zijn zaak en per
sisteerde bij zijn requisitoir, waarop
door verdediger eenige dupliek werd ge
voerd.
Uitspraak a.s. week.
HOOGER BEROEP VEROORDEELING
OVERTREDING MOTOR- EN
RIJWIELWET.
De 25-jaióge heer Hendr. Joh. L., vo
lontair te Haarlem, werd veroordeeld
door den Kantonrechter omdat hij door
zijn onbesuisde wijze van rijden op 29
Mei ter gelegenheid van de motorraces
te Alkmaar de veiligheid van het ver
keer op«den Kcnnemerstraatweg in ver
vaar had gebracht. Hij reed op den zeer
drukken verkeersweg met een snelheid
van 70 of 80 K.M., wat door de contro-
leerende politie was geconstateerd. Ver
oordeelde kwam van dit vonnis in hoo
ger beroep, hetgeen heden werd behan
deld. Hij beweerde, evenals in eerste in
stantie, de veiligheid van het verkeer
niet in gevaar te hebben gebracht.
Voorts is dit geval door ons reeds in
de rubriek kantongerechtzaken in ex-
tenso belundeld en kunnen we volstaan
met de vermelding van de opvatting van
den officier, die zelfs 60 boete niet te
van de rijbevoegdheid voor den tijd van
zwaar vond, docht tevens ontzegging
4 maanden.
Klaarblijkelijk komt appellant dus
met zijn hooger beroep van den regen in
den drup.
RECTIFICATIE.
In het verslag van de zitting van het kan
tongerecht van 14 November jl. (de aanrij
ding van een auto van den heer K. door een
te snel rijdenden fietser) staat „en bood later
den heer K. zijn verontschuldiging over zijn
brusque optreden aan". Onze verslaggever
heeft bedoeld te schrijven „en de heer K.
bood later zijn verontschuldiging over ziin
brusque optreden aan",