n Gas- en Electriciteitsvoorziening door de ge meente of betrekken van het Hoogovenbedrijf van gas en rechtstreeksche levering door de Provincie van electriciteit. DE HANDELS- EN LANDBOUWBANK. De Provincie handelt immoreel tegenover gemeenten, en dreigt met contractbreuk- De tegenwoordige leiding van het Prov. Electrisch Bedrijf is zoodanig, dat groote voorzichtigheid is geboden. TEEKENDOOZEN, ATLASSEN. WOORDENBOEKEN, TEEKENINKT, enz. Van Putten Oortmeijer P A Y G L O P. Rechtszaken (Wordt vervolgd). ..prminderd worden en wel voor locomo- pl3 o* ruim 50 voor wagens met ruim en voor rijtuigen met ongeveer 25 EEN KIND AANGERAND. In Amsterdam-West. r>,n«daemiddag, toen 't reeds donker was, P Je omgeving van de Van Spilbergen- at (W) een vierjarig meisje aangespro- ?tra anor een man, die het kind op de fiets ke" nl Eenigen tijd later bracht hij het ®fLe Weer terug nabij de plek, waar hij het nJetroffen had. Gebleken is, dat de man !«wdeliike handelingen met het kind ge- f eed heeft De politie beschikt slechts over 53 n zeer vaag signalement van den dader, efn twaalfiarig meisje heeft den man nl. ge- met hét kind op de fiets. Alle nasporin- r— z5rrr£>pfe <TPWPP«ït rn zijn tevergeefs geweest. Opzienbarende Bokswedstrijd. Bourke Knock-out. De Alkmaarsche Courant van Maan dag IS Februari 1804 bevatte het volgen de bericht uit Londen, hetwelk 2 Februari gedateerd is: Gisteren werd er op de vlakte van WÏmbledon een boxparty, of gevegt met de vuisten, gehouden, tusschen 2 per sonen, genoemd Bourke en Chicken, waarvan de prys der overwinning op honderd guinies bepaald was, die men, fcv 'nsckryving, had byeengebragt. In den eersten en tweeden aanval behaalde Bourke zooveel voordeel, dat er ver scheiden weddingschappen op zyn over winning gedaan werden, doch kort daarna gaf Chicken hem zulke geweldige slagen, dat hij waarschvnlyk nooit wederom zal kunnen vegten, zijn lichaam was versc.hrikkelyk gekneusd, en zyn aangezigt geheel mismaakt; op het einde van het gevegt, lag Bourke op zijn rug, zonder zig te kunnen beweegen, doch Chicken wandelde in het rond, ontfmg de beurs met guinies en werd in een postchais weggebragt. Lord Camel ford en de he ;r Melisch, de voornaamste inschryvers, bevonden zich onder de toekvkers, welker getal meer dan 5000 begroot werd." Zooals men ziet, was de Alkmaarsche Courant toen ook al „bij" en werd boven» staand bericht zeker met evenveel inte resse gelezen als het tegenwoordige nieuws. Advertenties waren er toen ook al, leest U maar: .Ordentelyke Lieden, geneegen zynde hun Zoon het Zilversmeden &c te laaten leeren, kunnen zig ter nadere informatie adresseeren bij den uitgever dezes." of: „Men presenteerd te huur, terstond te aanvaarden, een aangenaame Coupel, ge naamd Rozendaal, staande in de Beuken laan, in dezer Stads Hout Te bevragen bij J. Geels, wonende aldaar." Het bovenstaande kwam voor in een courantje van 32 X 20 c.M Veel is er veranderd, formaat, inhoud enz. De interesse van het weinig aantal lezers was groot, en is het nu nog, bij de duizen den die dagelijks de Alkmaarsche Courant spellen. Wordt Uw advertentie ook reeds ge speld?? Zoo niet, het is met het oog op de komende feestdagen meer'dan ooit tijd het eens met een paar plaatsingen te probeeren. Wij geven U gaarne alle gewenschte inlichtingen. vnir^n g0fr^ 1 de we£en- aan te leggen nrJr^rP1^ vereenvoudigd of volgens J toelichting op het nieuwe we- L5 ij1 Zeg* van d't laatste profiel, dat dit edoeld is voor wegen met weinig verkeer, profielen'311 indeeling afwijkt van die der Qesloten wegdekken. Het thans verschenen gewijzigde rijkswe genplan vermeldt omtrent den aard der con structie van de wegen niets. Intusschen moet voorop gesteld worden, dat hierover voor het overgroote deel nog geen beslissing is geval- i Vr,Jwd vast staat echter, dat van een gesloten wegdek zal worden voorzien geheel of gedeeltelijk de HembrugZijkanaal F (in den weg AmsterdamVelsen). Hoewel ook dat nog niet geheel vast staat, ligt het toch wel in de bedoeling de wegen in het oosten des lands van een klinkerbe strating te voorzien. Nieuw opgenomen wegen. De bestaande weg Amsterdam—Utrecht (I) zal waarschijnlijk door een nieuw tracé worden vervangen en zal, in afwachting van de totstandkoming van den nieuwen weg, uit het Wegenfonds worden onderhouden. In het noorden van Noord-holland, mede in verband met de voltooiing van de Zuider zeewerken, zijn verschillende nieuwe wegen opgenomen, nl. LambertschaagWieringen, Wieringen—Zurig en de KooijVan Ewijck- sluis. De weg Wieringen—Zurig vormt een onderdeel van den grooten verkeersweg Haarlem—Velsen—Alkmaar— Van Ewijck- sluis—WieringenZurigHarlingen— Leeuwarden welke in totaal 143 KM. lang is en welke, voor wat het gedeelte Haarlem Alkmaar, uitgevoerd wordt volgens cat. II en voor 't overige volgens III. De weg Amster damWieringen daarentegen wordt geheel uitgevoerd volgens III. AUTO-BOTSING Twee zwaar gekwetsten. Te Delft zijn gisternacht op den Rotter- damschen weg nabij de kabelfabriek een auto van den directeur van het „Leidsche Dag blad" en een auto van den heer Nijman uit Rotterdam met groote snelheid tegen elkaar gereden. De laatstbedoelde auto werd tegen een boom geslingerd; de heer Nijman en iemand, die naast hem zat, vlogen door de voorruit, werden vrij zwaar aan het hoofd J^rwond en zijn in het gasthuis verbonden. De directeur van het „Leidsch Dagblad" heeft geen letsel bekomen. De zwaar bescha digde auto's werden later met behulp van een kraanwagen opgeruimd. HET NIEUWE RIJKSWEGENPLAN. Dezer dagen is gemeld, dat het rijkswe genplan, dateerende uit 1927, herzien is, wvl ?ew'jzigd wegenplan op 1 Januari 1932 in werking zal treden. Het Hbl. dat nu daarover o.m. het volgen de mee: In tegenstelling met het thans geldende P'an zijn niet langer de wegen aangegeven naar vakken der provincie, doch is aandui ding zoodanig geschied, dat meer op den voorgrond treedt het karakter van die wegen, of het zijn hoofd verbindingswegen dan e'ze dienen voor het doorgaand verkeer öi] het nieuwe wegenplan zijn vier catego- ieen wegprofielen te onderscheiden, waarvan e eerste drie ook „vereenvoudigd" kunnen orden uitgevoerd, maar die dan toch, wat indeeling betreft, in hoofdtrekken over eenkomen met de niet-vereenvoudigde profie- Categorie I omvat de wegen aan te leggen dw verf)eteren volgens profiel A of C, z, dot deze wegen worden aangelegd op j reedte van resp. totaal 43 of 41 M.; w ron9^r is dan bij profiel A te rekenen aan n/iu'l van den rijweg voor autoverkeer verk- °P 660 weg bestemd vooi langzaam Ti;„ -ef;r en eveneens aan weerszijden op een njwiel- en voetpad. v ,'i Profiel C vindt men eea weg voor auto- Vp ,eer' vveike 6 M breed isi, eventueel te voet a t0t 11 M Dii: Profiel ken* geen pad, wel aan weerszijden een rijwielpad; stf-i ,15reenv°udigd profiel C heeft in tegen- ral lei met bormale profiel C geen pa pen ^temd als uitweg voor landwe rk enkele Perceelen. een ?or'e H omvat de wegen, aan te leg- di»d °Tvens P^ofiol B al of niet vereenvou- mentra Profiel B heeft een weg voor ge- keer i v®rkeer zoowel auto- als ander ver gen okn''6 breed is, eventueel te bren- en v/, weerszijden is een rijwiel- voetpad geprojecteerd. £en vef0r'e UI omvat de wegen aan te leg oigens profiel B. vereenvoudigd en ten- TREILER GESTRAND. De bemanning in veiligheid. Bij het binnenvaren van het Friesche Zee gat is gistermiddag de te Zoutkamp thuis- behoorende stoomtrawler „Johannes" onder commando van kapitein Bol, eigendom van de reederij Scherpenhuizen te Oostmahorn, in de buitengronden tusschen Ameland en Schiermonnikoog gestrand. De stoomtreilers „Oostzee" en „Hoop op Zegen" hebben te vergeefs getracht het schip vlot te sleepen, hetgeen tengevolge van bet breken van de sleeptros is mislukt. De motoireddingboot „Insulinde" van Oostmahorn is ter assistentie uitgevaren, doch behoefde geen assistentie te verkenen, omdat de uit zes personen bestaande bemanning .op eigen gelegenheid het schip heeft verlaten. Toen zij van boord ging, sloeg de branding reeds over het schip, zoodat men vreesde het als verloren te moeten beschouwen. Later in den avond gelukte het echter nog aan de Insulinde om den treiler vlot te slee pen. Het vaartuig had een gebroken schroef- krukas. Deze bank werd in 1906 te Gorinchem op gericht en gehuisvest in een zeer bescheiden pand. Door aankoop van eenige huizen werd in December 1913, na verbouwing, het tegen woordige groote moderne gebouw in gebruik genomen; de zaken gingen toen onder directie van de heeren mr. rernhout en Mekking be vredigend. Men begon toen in Nederland filialen op te richten, waaronder er waren die niet roos kleurig gingen; ook was de bank nogal ge ïnteresseerd in noodlijdende koopmans- en winkelierszaken en het gevolg was dat de aandeelen tot 50 der nominale waarde warden gereduceerd. De hoofdzetel van de bank werd een tiental jaren geleden naar Den Haag overgebracht en Gorinchem werd een filiaal. Na den dood van mr. Fernhout bleef de heer Mekking alleen directeur. De catastrophe is eenigszins een verras sing, daar men den laatsten tijd niets on gunstigs vernam. Ook het filiaal te Goriu- chem heeft nu de betaling gestaakt, waardoor velen, zoowel daar als in de omstreken, zeer gedupeerd zijn. Over het jaar 1929 werd nog een winst ge maakt van 154.982 tegen v. i. 155.763. Er werd geen winst uitgekeerd, doch deze werd aangewend om op de aandeelen, die, zooals gezegd, tot de helft gereduceerd wa ren, 10 bij te schrijven. Het kapitaal werd daardoor gebracht op 3.800.000. Zooals reeds werd gemeld, is besloten, sur séance van betaling aan te vragen. in staat om de bloei van het bedrijf te keeren. SCHOOL-ETUI'S, KLEURKRIJT, Te Castricum besprak gisteravond in het café van Benthem de heer Van Hoeve, direc teur van de gemeentelijke lichtbedrijven, in 'n door de afd. Castricum van de Middenstands- vereeniging „De Hanze" belegde vergade ring, die ook B. en W en enkele raads leden en andere genoodigden werd bijge woond, het onderwerp „Het ontstaan en de tarieven van de gemeentelijke lichtbedrijven (gas en electriciteit). De heer Van Hoeve ving aan, met er op te wijzen, dat het doel van de gasfabricage is, brandstofveredeling. Gas is een brandstof zonder asch. rook of roet, terwijl cokes wel asch achterlaat, maar verbrandt zonder rook en roet. In de gasfabricage worden dus twee rooklooze. zindelijke brandstoffen bereid. Op de fabriek weet men van de waardelooze stof fen, die achterblijven, nog voordeden te be halen. 30 van de steenkool wordt in de retorten verbruikt, de rest blijft als cokes beschikbaar en het gas komt in den houder en wordt daar gezuiverd. De productieprijs van het gas in den gashouder hangt niet alleen af van den kolenprijs, maar ook van de opbrengst der bij producten. Bij eenigszins gunstige verhou- dingskosten is de opbrengst van de bijpro ducten 75 van de kolenkosten. In 1929 be taalde Castricum aan kolen 16531,38; de nevenproducten cokes, teer, ammoniak brach ten op 11880,18, zoodat ongeveer 28-% van de kolen-aankoopzosten ongedekt bleef In 1929 produceerde Castricum 408000 M3 zoodat 1 M3. ruim 1 cent kostte. Deze prijs moet verhoogd worden met de onkosten, zooals stookloonen. onderhoudskosten, die beliepen 2.3 cent. De gasprijs. loco den gas houder, was dan ook ruim 3.4 cent per M3 Onwillekeurig rijst de vraag, waarom de prijs voor de burgerij dan zoo hoog is Niet vergeten moeten worden de distributiekosten. en de renten en afschrijvingen van het kapi taal. De distributiekosten waren 2.3. de af schrijvingen 3.1 cent. waardoor de prijs werd 8 8 cent. Aan de verbruikers werd, inclusief vast recht. 9.6 cent berekend. Niemand kan dus zeggen, dat een hoogere prija wordt be rekend dan strikt noodig is voor de verzeke ring van de stabiliteit van het bedrijf. Dit maakt het ncodig. dat reserve gevormd wordt en zonder winst kan uit niet. Jaren achtereen heeft het bedrijf belang rijke verliezen geleden van 1914 tot 1920 een totaalbedrag van 40.000. grootendeels een gevolg van de hooge kolenprijzen en van het dalend gasverbruik, een gevolg van de elec- trificatie der gemeente. In 1914, het eerste exploitatiejaar, werd in totaal afgeleverd 11200") M3; de daarop vol gende eerste jaren vertoonden een stijging, doch in 1917 kwam de val tot in 1921, toen de omzet slechts geraamd was op 100.000 M3 Door toepassing van een belangrijke prijsver laging werd in 1921 nog een omzet verkregen van 140.000 M3. Daarna ziet men weer sieed» den omzet stijgen, die in 1929 408.000 M3. bedroeg, terwijl voor 1930 een omzet van 430.000 M3 kan worden verwacht. Met het voormalige zondekind, in den Raad wel eens het zwarte schaap genoemd, gaat het thans goed. E>oor de gunstige ont wikkeling van het gasdebiet werden ook de financieele resultaten gunstiger. In 1921 werd nog een verlies geboekt van ruim 2000; in 1925 werd voor het eerst een winst behaald van 68. Daarna viel er geen verlies meer te boeken en in de laatste jaren steeg de winst tot 2000, 3000. Het gemeentebestuur heeft zich steeds op het standpunt gesteld, dat de gasprijs zóó laag mogelijk diende te worden gesteld maar rekening moet worden gehouden met de noodzakelijke bedrijfskosten In 1921 was de prijs per M3. 27 cent; thans 9.6 cent per De ingezetenen worden steeds meer door drongen van het feit, dat gas niet alleen de zindelijkste maar ook de meest economische brandstof is. Met nadruk wees spr. erop, dat de verbruikers erop moeten toezien of de toe stellen behoorlijk functionneeren. Wie moei lijkheden ondervindt, doet verstandig, daar van ten kantore van de fabriek kennis te ge ven, omdat zoogenaamd slecht gas een ge volg is van een verstopte leiding of kraan of een gebrek aan een verbruikstoestel. Spr. gaf daarvan voorbeelden. Overgaande tot een bespreking van het electriciteitsbedrijf, deelde spr mede, dat de K. E. M. in 1916 een aanvang heeft gemaakt met de electrifi- catie in de gemeente, welke taak kort daarop door de Provincie van de Maatschappij werd overgenomen. De tijden waren echter ongun stig, de looaen en materiaalprijzen waren hoog en daardoor de uitkomsten van het be drijf slecht. Terecht meende men in Castri cum, dat men door uitbreiding van het stroomleveringsgebied verbetering kon ver krijgen. De Prov. gevoelde er echter niets voor om daarvoor het kapitaal te verschaffen en verzocht de gemeente de electrische distri' butie van haar over te nemen. Het gemeente bestuur nam het net met toebehooren van de provincie over, bouwde het net uit en ging met de Prov. eet. stroomleveringscontract aan voor 5 jaar. De uitvoering van dit werk in 1920 vorder de een belangrijk bedrag en het is dan ook verklaarbaar, dat de gemeente niet dan na zeer ernstige overwegingen hiertoe besloot. Alras bleek, dat de algemeene electriciteits voorziening door de ingezetenen zeer op prijs werd gesteld en dit niet alleen voor licht, doch ook voor krachtdoeleinden. In 1920 bedroeg de lichtprijs 50 cent en die voor kracht 20 cent per K. W. U. in 1923 konden deze nrijzen verlaagd worden tot 40 en 14 cent. Verdere verlaging zou spoedig zijn gevolgd, indien niet de prov. bij het ein digen van het stroomleveringscontract in 1924 tot verhooging van het tarief was over gegaan en dit niettegenstaande de financi eele uitkomst van het Prov .Electr. Bedr. was verbeterd. Onzestroomleverancier acht- te het zelfs overbodig, over leg met ons te plegen. Ook oordeelde men het niet noodig om te ïnotivee- ren, waarom de inkoop met 40 pet. verhoogd werd. Het Gemeentebestuur protesteerde, niet al leen bij Ged. St., maar ook bij den Min. van Waterstaat, doch zonder succes Castri cum stond voor de keuze, dure stroom of geen stroom. Wij kozen de dure stroom en zagen ons daardoor genoodzaakt, voorals nog de bestaande tarieven voor de verbrui kers te handhaven en waren reeds blij, dat door de toename van het aantal verbruikers geen verhooging van het tarief noodzakelijk was. De fnuikende tarievenpolitiek van den monopolistischen stroomleverancier bleek niet Een paar jaar later bleek het mogelijk om het verbruik boven 200 K. W. U. met 5 cent te verlagen en in 1929 had wederom een ver laging plaats en werd tegelijkertijd het zoo genaamde dubbeltarief ingevoerd waarbij voor de lichtstroom buiten de speruren ook de prijs van den krachtstroom, nl. 17 cent werd toegepast. Menigmaal is de vraag aan de orde ge steld, waarom het tarief in andere plaatsen lager is dan in Castricum. Ons bedrijf is in de allerduurste tijden gesticht en de gemeen te verkeert daardoor niet in de allergunstig ste positie, maar de allergrootste "oorzaak van het groote verschil is wel de o n g e- lijkheid van den stroomprijs, door de Prov. toegepast. Voor de meeste gemeenten in Noordhol land zijn nog van toepassing de tarieven voor 1920, dus uit den tijd, toen de Prov. nog coulant was met den prijs. Toen echter tengevolge van de electrificatie van onrenda bele streken en den ongunstigen tijd van uit voering het Prov. bedrijf groote verliezen op leverde, werd de gemeenten verzocht om een toeslag te geven op het contractueele ta rief. Een zeer groot aantal gemeenten wei gerde aan dat verzoek gevolg te geven, om dat men het onnoodig vond/een bijdrage in het verlies te geven, welk verlies uitsluitend het gevolg was van een te royaal b e d r ij f s b e h e e r. De Prov. redeneerde toen: „A betaalt 2 gulden te kort; nu moet de gemeente B., wer koopcontract afloopt, en wij dus in handen hebben, maar 2 gulden te veel betalen. Of dit billijk is, laat ik gaarne aan uw beoordeeling over. Het inkooptarief, dat wij in de gemeente aan het P. E. B. betalen, is het hoogste in het land; ik geloof wel te kunnen zeggen, dat dit h e t hoogste is, dat ergens ter wereld wordt toe gepast. Dat bij zoodanig verschil van den in koopsprijs ook de verkoopsprijzen uiteenloo- pend zijn, zal U wel duidelijk zijn. E>e eene gemeente betaalt 75, de andere 80 per K.W.U. voor de maximale belasting en 2% cent K.W.U.-prijs. Nu zijn er gemeenten, die op dezen prijs een toeslag van 50 pCt. heb ben verleend. Die betalen dus ten hoogste 120 per K.W.U. maximale belasting. Castricum en 13 andere gemeenten moeten 150 voor de maximale belasting betalen en geen 2% cent als basisprijs voor de K. W. U. maar 4X ct. Een K W.U. is het ver bruik van 10 lampen van 100 Watt gedu rende 1 uur. Het K.W.U.-gebruik wordt be paald door het hoogste aantal K.W.U.-af- name in een jaar. Spr. gaf aan, waarom de maximale belas ting wel de belangrijkste factor van het ta rief is. Voor een distributie-bedrijf is het een groot voordeel, indien het aantal brand-uren hoog en de maximale belasting laag is. Spr. verklaarde, waarom de Prov. een maximale belastingprijs moet berekenen. Een gasfabriek kan het geproduceerde gas, dat niet direct wordt afgenomen, in een gashouder reserveeren. Voor een waterlei dingbedrijf gelden daarvoor de reservoirs en tijdens de uren van het grootste verbruik kan uit die reservoirs worden geput. Elec triciteit kan niet in voorraad worden gehou den en daardoor is het noodzakelijk, dat de productiecapaciteit van een electr. bedrijf zoo groot is, dat tijdens het hoogste ver bruik de hoogste energie kan worden opge wekt. De Centrale dient dus het tarief zóó te stellen, dat de inkomsten stijgen, naarmate de belasting toeneemt. Omdat nu een ge meente-tarief wordt gebaseerd op het ver bruik en niet in de eerste plaats op de be lasting van de Centrale, dient, zoowel in het belang van de verbruikers als van het G.E.B. de belasting zoo laag mogelijk te worden gehouden. In gemeenten, waar be trekkelijk weinig industrie is, valt de hoog ste belasting in de donkere avonduren en het spreekt daarom vanzelf, dat de K.W.U.- prijs voor stroom, uitsluitend overdag gele verd, belangrijk lager kan zijn dan die voor lichtdoeleinden. Om de belasting te beper ken, heeft het bedrijf het de verbruikers on mogelijk gemaakt, om motoren in de avond uren te gebruiken. Spr. deelde nog mede, dat de resultaten van het G. E. B. gunstig zijn, zoodat ernstig overwogen wordt om met Januari den strcomprijs van 37 tot 34 cent te verlagen. De Voorzitter constateerde, dat de gunstige resultaten van 't eerst zoo lijdende gasbedrijf, alsmede van het zieke Electr. be drijf in hoofdzaak een gevolg zijn van de deskundige leiding van den Directeur. Ook het gemeentebestuur en de Commissaris van de bedrijven verdient daarvoor dank, omdat ze steeds bereid zijn geweest om den Direc teur in alle opzichten bij te staan, om de fa briek te maken tot een gezonde fabriek. Spr feliciteerde c'e gemeente en den Directeur met liet behaalde succes. Hierna werd gepauzeerd. Na de pauze had met verschillende vra genstellers een uitvoerige gedachtenwisse- ling plaats over de wenschelijkheid om het gas van het hoogovenbedrijf te betrekken en het electr. licht rechtstreeks van de Prov. Op deze gedachtenwisseling, waaraan ook uitvoerig door den Burgemeester weid deel genomen, komen wij morgen terug. Wordt vervolgd. in groote verscheidenheid bij ARPONDISSEMENTS-RECHTBANK T'E ALKMAAR. Meervoudige strafkamer. Zitting van Dinsdag 18 Nov. UOOGER BEROEP AANRIJDING TE BOVENKARSPEL. De 54-jarige heer Dirk Sch., wonende te Enkbuizen, autobuschauffeur en com missaris van een naamlooze vennoot schap, had op 28 April terecht gestaan voor het Kantongerecht te Hoorn naar aanleiding van het feit dat hij op 5 April omstreeks 12 uur, als bestuurder van een 4-wielig motorrijtuig ('n kleine autobus) had gereden in de Hoofdstraat van Bo- venkarspel en toen niet voldoende naar links uitweek, waardoor een aanrijding met een motorrijwiel, bestuurd door den heer P. Bakker, plaats had. De heer Sch. werd alstcen veroordeeld tot 100 boete of 50 dagen hechtenis en kwam van dit vonnis in hooger beroep, dat heden door de ifieervoudige strafkamer werd be handeld. De appellant werd verdedigd door mr. Schenkeveld, advocaat te Alkmaar. In verband met een civiele procedure, op poneerde voor den heer Bakker, Mr. van Regteren Altena te Amsterdam. Een ze vental getuigen werd gehoord. In de eerste plaats de aangeredene, de heer Pieter Bakker, koopman te Bovenkar- spel, die verklaarde niet hard te hebben gereden en op zij ging na het hooren van signalen, tot zelfs op de kleii-e steen tjes. Niettemin werd Bakker van ach teren aangereden, sloeg met zijn motor over den kop en had toen zijn bewustzijn verloren. Hij werd in een café binnen gedragen. Hij is nog steeds invalide Volgens verdachte had Bakker eerst op het laatste moment naar rechts uit gehaald wat de heer Bakker evenwel ontkende. De verschillende getuigen décharge verklaarden unaniem dat Bakker flink rechts van den w eg reed en verdachte niet voldoende naar links uitweek bij het voorbij rijden, zelfs verklaarde de getuige W. Visser dat de autobus slin gerde. Er was geen druk verkeer dat dit slingeren wettigde. De verdachte beweerde niets van de aamijding te hebben gemerkt. De gem.- veldwachter Key had beschadiging ge constateerd aan autobus en motorrijwiel Van de aanrijding zelf had hij niets ge zien. Hij was dien dag niet aanwezig. De weg is 6 a 7 meter breed ter plaatse. Voorts werden nog gehoord twee ge tuigen décharge, de heer A. Fijma, broodbakker te Enkhuizen, passagier in de auto, die verklaarde dat verdachte goed recht reed en de motorrijder niet geheel rechts reed en geen steek op zij ging, ondanks de krachtige signalen. Verdachte haalde toen naar links uit, doch desondanks had toch een aanrij ding plaats. Er is niet gestopt door de autobus na het ongeval. De getuigen Bulten, Onnerveer en Visser handhaafden hun verklaring dat Bakker geheel rechts van den weg en na de gegeven signalen zelfs op de kleine steentjes reed. Getuige a décharge Fijma verklaarde nog een bakkerswagen vóór de aanrij ding, te hebben waargenomen. De getuige a décharge, de heer Th. Schuyt, magazijnmeester te Enkhuizen, eveneens passagier, deelde mede dat de bus midden op den weg reed. Ook de motorrijder, die, na gegeven signaal, naar rechts uitweek. Van een aanrijding had getuige niets gezien. De twee getuigen décharge hadden op de zitting van den kantonrechter te Hoorn het verloop der zaak op de publie ke tribune bijgewoond. De officier vroeg zich zelf af waarom verdachte in hooger beroep is gekomen. De bewijzen achtte de officier overstel pend, zooals spreker meer uitvoerig uit eenzette. De officier had niet den indruk gekregen dat verdachte een bijzonder kundig bes:uurder was, zooals uit deze zaak was gebleken. Hü had niets van de aanrijding bemerkt. Lij stopte en reed weer dcor op seinen van passagiers en anderen. Ten slotte requireerde de officier be- vestig'ng van het door den Kantonrech ter gewezen vonnis. Mr. Schenkeveld kon zich met het re quisitoir en conclusie van den officier niet vereenigen en verklaarde na een uitvoerig pleidooi van meening te zijn, dat verdachte wegens gebrek aan bewijs moest worden vrijgesproken, subsidiair bij eventueele veroordeeling een minder zware geldboete. In zijn repliek zeide de officier zich zeker te gevoelen van zijn zaak en per sisteerde bij zijn requisitoir, waarop door verdediger eenige dupliek werd ge voerd. Uitspraak a.s. week. HOOGER BEROEP VEROORDEELING OVERTREDING MOTOR- EN RIJWIELWET. De 25-jaióge heer Hendr. Joh. L., vo lontair te Haarlem, werd veroordeeld door den Kantonrechter omdat hij door zijn onbesuisde wijze van rijden op 29 Mei ter gelegenheid van de motorraces te Alkmaar de veiligheid van het ver keer op«den Kcnnemerstraatweg in ver vaar had gebracht. Hij reed op den zeer drukken verkeersweg met een snelheid van 70 of 80 K.M., wat door de contro- leerende politie was geconstateerd. Ver oordeelde kwam van dit vonnis in hoo ger beroep, hetgeen heden werd behan deld. Hij beweerde, evenals in eerste in stantie, de veiligheid van het verkeer niet in gevaar te hebben gebracht. Voorts is dit geval door ons reeds in de rubriek kantongerechtzaken in ex- tenso belundeld en kunnen we volstaan met de vermelding van de opvatting van den officier, die zelfs 60 boete niet te van de rijbevoegdheid voor den tijd van zwaar vond, docht tevens ontzegging 4 maanden. Klaarblijkelijk komt appellant dus met zijn hooger beroep van den regen in den drup. RECTIFICATIE. In het verslag van de zitting van het kan tongerecht van 14 November jl. (de aanrij ding van een auto van den heer K. door een te snel rijdenden fietser) staat „en bood later den heer K. zijn verontschuldiging over zijn brusque optreden aan". Onze verslaggever heeft bedoeld te schrijven „en de heer K. bood later zijn verontschuldiging over ziin brusque optreden aan",

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1930 | | pagina 7