Pnrol bij Winterteenen
FOSTER'SMAWPIUEK
Provinciaal nieuws
HEILOO.
Binnenland
Marktberichten
I uchtvaart
DE POSTVLUCHTEN.
Het derde retourvliegtuig te Halle.
DE DO X TE LA CORUNA
GEARRIVEERD.
VI Te La Coruna geland.
Het oponthoud van de Do X te
Santander.
sr g
SS I
SSgS
en alle spljsverterings-
stoornissen verdwijnen
onmiddellijk bi) het ge
bruik van Foster Maag-
pillen, het aangenaamste
en zekerste laxeermiddel.
Alom verkrijgbaar A f 0.65 per flacon.
Na de pauze, waarin een taart verloot
werd, verschenen de dames- en heeren-leden
op het podium met knotsoefeningen, hoog-
rek. brug- en vrije oefeningen Tot slot werd
een rei (dames) ten uitvoer gebracht door de
dames-leden. Elk nummer oogstte een dank
baar applaus.
Het nrogramma werd afgewisseld door het
optreden van Leo Peelen, humorist, die danig
op de lachspieren werkte.
Afstandsmarschen K. N. 6. V.
De door het K. N. G. V. uitgeschreven
vrijwillige afstandsmarchen vallen ieder
jaar zeer in den smaak. Zij bestonden
nu uit wandelingen over 2 X 25 K.M.,
2 X 30 K M. of 1 X 35 K M.
De leden van de Halter alhier wensch-
ten aan deze marschen deel te nemen en
zij hebben zich in 1930 kranig gehouden.
Met 18 leden werd begonnen. Na elke
marsch kwamen uitvallers. Gisteren
was het de dag van de laatste marsch.
Om half 8 traden een 12-tal Halterleden
aan en om hal ftwee waren zij al weer
terug. Zij uudden geloopen over Castri-
cum, Eakkum, Egmond a. d. Hoef,
't Woud, Bergen en Alkmaar. Er moest
geloopen worden 5 K M. per uur, rust in
begrepen. Ondanks 't slechte weer si een
i mooien tijd gemaakt. Het K. N. G. V. ver
strekt aan ieder die de vijf marschen
binnen den gestelden tijd doet een speci
aal speldje. De volgende Halterleden
komen nu hiervoor in aanmerking.
C. Vis, J. Smit, Q. Molenaar, H. Hom-
ma, H. Kruidenberg, A. Wassinks, H. v.
d. Vegt, G. de Haas, G. van Boxsel, C.
Jonker, F. ten Pas en P. Kom.
Voor de dames zijn vier marschen
vastgesteld. Zij loopen a.s. Zondag de
laatste marsch over 25 K.M.
BERGEN.
Aanrijding
De heer E. reed Zaterdagmiddag ongeveer
4 uur op den Koogendijk, toen nabij de tram
kruising twee wielrijders rechts van den weg
hem tegemoet reden.
Vlak bij den auto, vermoedelijk door een
rukwind, slingerde één van de wielrijders, de
23-jarige Boers uit Alkmaar, plotseling
vlak voor den auto, met het gevolg, dat de
heer E. een aanrijding niet kon voorkomen.
De fiets kwam onder den auto, terwijl de wiel
rijder over het linkerspatscherm werd geslin
gerd en bewusteloos op den weg bleef liggen
De heer E. waarschuwde onmiddellijk den
omwonenden landbouwer, waarna men de
jongen voorzichtig op een handwagen in de
schuur reed.
Onmiddellijk haalde de heer E. dokter
Blok, die een beenbreuk constateerde en de
jongeman naar het stadsziekenhuis in Alk
maar liet vervoeren.
Vermoedelijk is de stormwind de oorzaak
van het ongeval.
Jaarvergadering Ijsbaan Heiloo.
De „Ijsbaan Heiloo" hield Vrijdagavond
een goed bezochte jaarvergadering onder
presidium van Jhr. H. van Foreest, in „De
Rustende Jager".
De voorzitter opende, heette allen welkom
en sprak de hoop uit dat de bespreking een
aangenaam verloop zou hebben.
Uit het jaarverslag van den heer Bruul
dat door den ijsloozen winter beknopt was
stippen we aan dat de conferentie met het
bestuur van de Ijsbaan Alkmaar schijnbaar
geen resultaat opleverde. Dankbaar werd ge-
memoreerd dat een 20-tal obligatiehouders
hun obligatiën aan het bestuur cadeau ga
ven. Geen uitloting van obligatiën was ge
houden omdat men plannen had tot ver
bouw of overname van de tent. Het ledental
,was 1487.
De heer A. N. K. Hopman bracht verslag
uit namens de rekeningcommissie en ver
klaarde alles acoord.
De rekening en verantwoording sloten met
een ontvangst van 2780.42, uitgaven
1514.01, voordeelig saldo 1266.41.
De voorzitter bracht dank aan den secre
taris, penningmeester en de rekeningcom
missie, terwijl de penningmeester werd ge
dechargeerd.
Bestuurverkiezing
Ingevolge de statuten werden de volgende
drietallen voorgedragen: 1. W. van de
Vall Sr., van Lookeren Campagne, Jb van
der Kommer, 2. P A. Holtes, A. Hopman,
A. Greeuw Jr.. 3. J. J. Mann, van Regteren
Altena, D. Harder Jr. Gekozen de heeren
van de Vall, Holtes en Mann.
In de kascommissie 1931 werden benoemd
de heeren A. Hopman, T. Kostelijk en J.
Boerma. plaatsvervangers de heeren Harder,
Ooms en van der Kommer. De wenschelijk-
heid werd bepleit en goedgekeurd dat elk
jaar een lid aftreedt en wordt aangevuld met
een der reserveleden. Goedgekeura
Daarna kwam aan de orde een voorstel
tot wijziging van Statuten en Huishoudelijk
regelement. Bepaald werd uitbreiding be
stuur om aan te vullen met enkele heeren in
Alkmaar woonachtig. Tevens werd bepaald
dat de Vereeniging geen buitengewone leden
meer aanneemt, evenmin gezinsleden boven
de 18 jaar. Zij die den leeftijd van 18 jaar
hebben bereikt moeten lid worden.
Een drukke discussie werd gevoerd over
royement van leden. Het bestuur stelde voor
om die leden die bij de aanbieding der kwi-
tantie in gebreke blijven bij de
opening van de ijsbaan met 1.— te beboe
ten, of bij niet-betaling te roveeren. Zeer te
recht werd door verschillende heeren opge
merkt dat de „Kpt uit den boom kijkers" maar
i extra moeten betalen en bij weigering
rovement moest velgen. De heer Boersma,
Alkmaar, was geen bewonderaar van dien
krassen maatregel. Wilde men dan bijv. na
een vorstloozen winter weer lid worden dan
zou men 4.moeten betalen.
De vergadering meende dat men een kern
van leden moet hebben die geregeld betalen.
Het bestuurvoorstel werd z.h. aangenomen
Daarna stelde het bestuur voor om de
jaarvergadering vóór 1 December te houden,
daar de practi k leert dat in September te
vroeg is. Goedgekeurd.
Daarna kwam aan de orde het verkiezen
van 3 bestuursleden, woonachtig in Alkmaar
Het bestuur had overleg gepleegd en stelde
voor Mr. M. Moens, A. M, Middelhoff en
W. Voorthuijzen. De heer Blokker vroeg of het
niet voldoende was om er twee te benoemen,
omreden de heer v. d. Vall in Alkmaar woon
achtig was. De voorzitter zag geen bezwaar
om er een meer in Alkmaar te hebben. We
hebben in Alkmaar vele leden. Daar geen
tegen candidaten werden gesteld, ging men
tot stemmen over, waarbij bovengenoemde
heeren met algemeene stemmen werden geko
zen. (Applaus).
De voorzitter sprak de hoop uit, dat men
met de nieuw gekozen bestuursleden prettig
zal samenwerken. Hij zou niet dieper ingaan
op het gepasseerde, doch hoopte dat men
eensgezind zal samenwerken toi grooten bloei
van de ijsbaan, die geen speciaal Heiioosch
belang is, doch een belang voor dit gewest.
(Instemming en applaus).
Mededeeiingen. Medegedeeld werd dat het
bestuur de tent van mej. de Jager heeft ge
kocht. die thans geheel ter beschikking komt
van de leden. Daarnaast wordt gebouwd een
nieuw'gedeelte voor bestuur, garderobe, toi
letten enz. Het medebestuurslid, de heer
Mann, heeft een ontwerp gemaakt dat wordt
uitgevoerd door het bestuurslid Holtes
Van den Kon. Ned. Schaatsenrijdersbond
is bericht ontvangen dat de propaganda-
wedstrijden voor dames en heeren op deze
baan gereden kunnen worden, waarbij komt
dat men plaatselijk wedstrijden zal orga-
niseeren. Door burgemeester en wethouders
van Alkmaar is welwillend beschikt over een
autodienst AlkmaarHeiloo, waarbij het
Kerkplein als eindstation is aangewezen
Voor deze welwillendheid betuigde het be
stuur zijn hartelijken dank.
Bij de rondvraag bracht de heer Middel
hoff dank voor het vertrouwen in hem ge
steld. Spr. meende dat de uitbreiding van het
bestuur in goede aarde zou vallen en ver
klaarde gaarne mee te werken aan den
bloei van de Ijsbaan Heiloo (Applaus).
De heer de Vroom vroeg of het bestuur er
niet aan dacht om de entree van de baan te
verbeteren, zich aanpassend aan het terrein.
De voorzitter dacht er ook zoo over, de
entrée laat veel te wenschen over.
De heer Kostelijk gaf in overweging om een
avondfeest te organiseeren. Het bestuur zal
bet verzoek overwegen.
Na behandeling van huishoudelijke zaken,
volgde sluiting.
Zooals we reeds berichten had het
bestuur van het Fanfarecorps „Eensgezind
heid", directeur de heer A. Meijns, een beroep
op de burgerij gedaan voor den aankoop van
instrumenten. Een beroep dat niet te vergeefs
was, want ruim f 800 was bijeen gebracht,
waarvoor een 13-tal nieuwe instrumenten
waren aangekocht.
Was het wonder dat het bestuur dankbaar
gestemd was en aan het publiek een concert
aanbood? Zeker niet en ook het publiek leeft
met „Eensgezindheid" mee, want trots het
minder gunstige weer was Zondagmiddag de
tooneelzaal van „De Rustende Jager" geheel
met belangstellenden gevuld.
De voorzitter, de heer K. Veldkamp, open
de de bijeenkomst en zeide, dat het Eens
gezindheid niet altijd voor den wind was
gegaan. Hoewel de vereeniging ruim 30
jaar had bestaan, waren moeilijkheden haar
niet gespaard. Eerst kwam het heengaan van
een groot aantal leden Jie een eigen vereeni
ging oprichtten. Spr. zeide dit zonder com
mentaar en constateerde het feit, daarna het
heengaan van den directeur, den heer Harder
en andere moeilijkheden.
Dat een 9-tal mannen niet alleen de moed
niet opgaven, doch daarboven met groote
volharding nieuwe leden recruteerden was
een daad waarvoor spr. dank bracht.
(Applaus).
Daarna kwam de nieuwe directeur, de heer
Meijns, maar daarmede waren de moeilijk
heden niet overwonnen. Onze instrumenten
waren een allegaartje ei wie eer.ige muziek-
kennis heeft, weet wat dat beteekent. Reeds
eerder was een beroep op medewerking ge
daan, een aantal nieuwe instrumenten waren
aangekocht, doch nu is de Kroor op het werk
gezet door dat nu alle instrumenten nieuw
zijn.
(Applaus).
Dames en heeren. daarvoor dank, hartelijke
dank. Zich tot de werkende leden wendend
zeide spr., dat voor die spontane medewerking
hunnerzijds een verplichting gevraagd wordt
en spr. twijfelde er geen oogenblik aan, of
aan den directeur en de leden zal het niet
liggen om het corps te maken tot een corps
dat, zoo mogelijk, aan de spits zal staan van
de muziekgezelschappen in dit gewest. Na
deze inleiding werden een 6-tal nummers ge
geven, die bijzonder in den smaak vielen en
een daverend applaus verwierven. Het klank
gehalte was mooi, de nummers waren geheel
af.
Na afloop bracht de voorzitter dank aan
den heer Nap voor het kosteloos afstaan van
zijn zaal en dank voor de spontane uiting en
de prestaties van „Eensgezindheid". Spr. deed
een beroep op de jongelui die een opleidings
cursus willen volgen en op steun van de
ouders Eenmaal zullen jongeren onze rijen
moeten aanvullen
Nog een extra nummer en het concert werd
gesloten. „Eensgezindheid wordt gedragen
door de sympathie der burgerij. Dat is met
de inzameling voor instrumenten en met het
concert ondubbelzinnig bewezen.
REMMER GEDOOD.
Op het baanvak TerneuzenSt- Nicolaas
van de spoorwegmij. TerneuzenMechelen
heeft nabij Slinge Zondagavond een ernstig
ongeluk plaats gehad. Een renner is van
den locomotief getrokken, waardoor hij zoo
ernstig op de rails terecht kwam, dat hij een
schedelbreuk bekwam en den ruggegraat
brak. De man is naar het ziekenhuis te Hulst
overgebracht, waar hij hedenmorgen is over
leden. De politie stelt een onderzoek in, daar
men vermoedt, dat hier kwaalwilligheid in
het spel is.
TE WATER GEWAAID.
Fietser verdronken.
De koopman V. K. te Sluis kwam Zater
dagavond omstreeks 11 uur langs het kanaal
BruggeSluis per fiets. Vermoedelijk door
den zwaren storm is hij te water geraakt. Zijn
lijk werd Zondag door den schipper Del mé
gevonden. De fiets van K. lag aan den kant
van den weg.
NEKKRAMP TE NIEUW-WOLDA.
Bij het zes-jarig zoontje van den heer H
Kampyon te Nieuw-Wolda (Gr.) is nekkramp
geconstaeterd. Het kind is naar het zieken
huis te Groningen vervoerd.
VERKEERSONGEVALLEN.
Doodelijk ongeval te Wassenaar
Gistermorgen had op den Rijksstraat
weg nabij de Eikenlaan te Wassenaar
een ernstige aanrijding met doodelijken
afloop plaats tusschen een personenauto
bestuurd door den geneesheer S. uit Den
Haag en een motorrijwiel bereden door
den heer Slats te Wassenaar. Dr. S., die
met matige snelheid uit de Eikenlaan
kwam, wilde, naar De Crt. meldt, de
richting naar Den Haag inslaan, toen
links van hem de motorrijder met een
snelheid van ongeveer 75 K M. per uur
kwam aanstormen. Hoewel Ar. S. pro
beerde nog voor den motorrijder langs
te rijden, kon hij een aanrijding niet
meer voorkomen. De heer Slats die den
auto blijkbaar in het geheel niet heeft
gezien, reed er met onverminderde snel
heid tegen aan. Zwaar gewond aan het
hoofd o.a. met doorgesneden halsslag
ader en schedelbreuk werd de heer Slots
opgenomen en naar het R. K. ziekenhuis
in Den Haag vervoerd, alwaar hij even
later aan zijn bekomen verwondingen
is overleden. De auto en het motorrijwiel
welke beide zwaar beschadigd werden,
zijn door de politie in beslag genomen.
Voor zoover uit het ingesteld onderzoek
blijkt, treft den automobilist geen
schuld.
Omtrent het ernstig auto-ongeval, dat
hedenmorgen op den nieuwen Rijksstraatweg
nabij de Vechtbrug heeft plaats gehad, ver
nemen wij nog het volgende:
De heer B. Ingelse uit Bussum was met
zijn wagen naar Amsterdam geweest om een
monteur van zijn fabriek te halen. Hij was op
den terugweg naar Bussum, toen hij nabij de
Vechtbrug in botsing kwam met de auto van
den heer S. Wolters uit Klaten (Java), die
tijdelijk hier te lande vertoeft. De botsing was
zeer hevig en beide wagens werden nagenoeg
geheel verwoest. De auto vas den heer Ingelse
vloog direct na de botsing in brand. De heer
Ingelse, die den wagen bestuurde, brak een
been en kreeg een ernstige hoofdwonde. Hij is
in de Majella-stiehting te Bussum opgeno
men. De monteur J. M. van Giessen uit
Schiedam is verbrand. Toen hij uit den wagen
was gehaald, leefde hij nog, doch hij is latei-
in het Burgerziekenhuis te Amsterdam,
waarheen hij werd vervoerd, overleden. In
den wagen van den heer Welters zaten nog
de dames Sanders en Doelman. De heer Wel
ters en de beide dames kregen niet-ernstige
verwondingen. De heer W. en mej. S. zullen
eenige dagen in de Majella-stiehting te Bus
sum moeten blijven, terwijl mej. Doelman,
nadat zij in dit ziekenhuis was geholpen, on
middellijk weer kon vertrekken.
Een man verbrand.
Hedenmorgen omstreeks 10 uur heeft op
den nieuwen Rijksstraatweg nabij de Vecht
brug nabij Muiden een ernstig auto-ongeval
plaats gehad met vreeselijken afloop. Twee
luxe auto's kwamen met elkaar in botsing en
doordat beide, of althans een van beide
auto's een zeer snelle vaart had, was deze
buitengewoon hevig. Een der auto's vloog in
brand. Het vuur greep zoo snel om zich heen,
dat de bestuurder van den wagen niet meer
uit den auto kon komen. De man verbrandde
Hij werd grootendeels verbrand uit den wa
gen gehaald. Nadat dr. Niekerk uit Muiden
de eerste geneeskundige hulp en pastoor Koe-
voets eveneens uit Muiden, geestelijken bij
stand had verleend, werd de ongelukkige
naar Amsterdam overgebracht. Een der an
dere inzittenden brak een been en kreeg een
ernstige hoofdwonde. Hij en nog twee andere
personen werden naar de Majella-stiehting te
Bussum overgebracht. Nadere bijzonder
heden ontbreken nog.
BERUCHTE INBREKERS UIT EEN
POLITIEBUREAU ONTSNAPT.
In den nacht van Zaterdag op Zondag zijn
de 22-jarige Johan van Engelen en de 17
jarige H. Gerrits, beiden woonwagenbewo
ners *uit het politiebureau te Tubbergen ont
vlucht. De beide personen zijn beruchte in
brekers en waren in arrest gesteld in ver
band met een nachtelijken overval. Deze
heeft ongeveer veertien dagen geleden te
Den Haag plaats gehouden.
SCHIP IN NOOD.
Gistermorgen kreeg de havenmeester te
Enkhuizen telefonisch bericht van den vuur
torenwachter op „De Ven", dat ongeveer 3
K.M. N.O. van dezen vuurtoren een diepge-
laden vaartuig dreef, met de noodvlag in
top.
Het motorschip „Wally", bemand met de
schippers Goos en Kouwenhoven, verliet on
danks den Noordwestcrstorm de haven en
zette koers naar het aangegeven punt.
Gedurende ongeveer anderhalf uur werd
in deze richting gezocht doch niets gevonden,
waarop de „Wally" in de haven terugkeerde
Van den wal af heeft men met een kijker
iets zien drijven in de richting van Urk.
Tot op het oogenblik ontbreken nadere
bijzonderheden.
Nader meldt men:
De kapitein van de hedenmorgen binnen
gekomen Lemmerboot deelde mede, dat hij
voor de Lemmer haven drijvende had aange-
trofen een boot bemand met een persoon
Waarschijnlijk is de boot een onderlosser van
de Zuiderzeewerken en betreft het hier het
schip, dat gistermorgen door den vuurtoren
wachter op de Ven op ongeveer 3 K.M
Noordoost van dezen vuurtoren met de nood
vlag in top werd gesignaleerd.
KOLONEL CRAMWINCKEL
OVERLEDEN.
In den nacht van Zaterdag op Zon
dag is te Utrecht overleden na een korte
ongesteldheid, kolonel J. C. Cramwinckel,
commandant van het regiment genietroepen.
Kolonel Cramwinckel werd in 1377 ge
boren. In 1899 werd hij als officier beëedigd
BRANDEN.
Te Hengelo.
Zondagavond ontstond te Hengelo brand
in het magazijn M. en ter W. in de Telgen.
De brandweer wist den brand te beperken tot
het magazijn, hetwelk geheel uitbrandde. Al
leen de inventaris was verzekerd.
Petroleumkachel gevallen.
Zaterdagavond is aan de Van Speykstraat
te Eindhoven brand uitgebroken in de bur
gerwoning van de Volkshuisvesting, bewoond
door Jacques Oosterling. De woning is
totaal uitgebrand, terwijl de inboedel geheel
verloren ging. Verzekering dekt de schade.
De oorzaak moet gezocht worden in het om
vallen van een petroleumkachel.
ERNSTIGE BOTSING TU-SSCHEN
AUTO EN MOTORRIJWIEL.
Hedenmorgen omstreeks 8 uur heeft
op den Rotterdamschen weg bij Delft een
ernstige botsing plaats gehad tusschen
een auto en motorrijwiel.
De auto, bestuurd door den heer Lan-
gemaat uit den Haag, kwam uit de rich
ting Rotterdam en moest uitwijken voor
een wielrijder Daarbij kwam de auto in
botsing met den motorrijder Roelandsen
uit Leiden, die kwam uit de richting
Delft. Daarbij werd de laatste over den
weg geslingerd. Hij bekwam een gebro
ken arm en v-rschillende lichte verwon
dingen. De auto werd zwaar beschadigd;
de bestuurder bekwam geen letsel. De
heer Roelandsen werd naar het gasthuis
vervoerd.
De Delftsche politie heeft de zaak in
onddrzoek.
van de Do X zijn niet in aanraking
men met het water. Seko.
In tegenstelling met Vrijdag had de
van Biscaye Zaterdag een vriendelijken
blik. Het watervlak was uiterst kalm n'
De bemanning is ontvangen door a
burgemeester, terwijl ook het bestuur «!n
de Kon. Yachtclub officieel is ontvangen r l
degenen, die 'n bezcek brachten aan 't srh
behoorde o.a. de zuster van de koningirvP'
Spanje' TM
Aneta-Vaz-Dias meldt, dat'volgm^?*?'
K.L.M. ontvangen bericht, het vijfde nJr
vliegtuig de P.H.-A.G.A. hedenochtend t
5.47 uit Bangkok is vertrokken en 's middag
te 12.33 te Medan is aangekomen. Aan boord
is alles wel, morgen wordt de vlucht voort
gezet.
Aneta-Vaz-Dias meldt:
Volgens bij de K.L.M. ingekomen bericht
is het vijfde postvliegtuig naar Ned.-Indië de
P.H.-A.ó.A. gistermorgen om 6 14 van
Akyab vertrokken en om 14.28 te Bangkok
gearriveerd.
Aneta-Vaz-Dias meldt, dat bij de K.L.M.
bericht is binnengekomen, dat het derde re
tourvliegtuig, de^P.H.-A.E.N., dat Zondag
middag op Schiphol werd verwacht, komen
de van Boedapest, vanwaar het te 6.25 uur
Zondagmorgen is vertrokken, tengevolge
van den hevigen tegenwind, na 8V2 uur vlie
gen, een tusschenlanding heeft gemaakt te
Halle bij Leipzig.
Het derde retourvliegtuig terug.
Hedenmiddag te 12.14 is het derde retour
postvliegtuig uit Indië, de P.H.-A.E.N., vlot
op Schiphol geland. De directeur van de K
L.M., de heer Plesman, heeft de vliegers
Duimelaar en Parmentier en den mecani
cien Koppe, die de bemanning van het vlieg
tuig vormden, begroet. Onmiddellijk na aan
komst werd de post uit Indië naar de stad
vervoerd om te worden gedistribueerd.
De Do X is gister om 10.29 (G.M.T.) van
Santander gestart met zeven passagiers aan
boord. Er is 12.000 liter benzine medegeno
men. Het weer is goed. Aan boord is alles
in orde.
De eerste start moest worden onderbro
ken, in verband met het feit, dat een motor
boot in het startvlak vaarde.
De Do X startte vervolgens opnieuw op
100 meter afstand van den kademuur.
De kade stond zwart van de menscben,
die met groote geestdrift het vertrek van het
vliegschip gadesloegen.
Nader wordt uit Madrid gemeld:
Zondagmiddag om 13 uur 20 (Greenwich-
tijd) is het vliegschip Do X te La Coruna
voor anker gegaai, nadat het ongeveer 400
K.M. lange traject Santander—La Coruna in
bijna 3 uur was afgelegd.
Het was verrukkelijk weder, zoodat dui
zenden zich naar de haven hadden begeven
om getuige te zijn van de aankomst van hei
vliegschip. Ook uit de provincie waren zeer
vele belangstellenden aanwezig. Het enthou
siasme was buitengewoon.
Uit Santander werd Zaterdag gemeld:
Tijdens het verblijf te Santander heeft
men de zeewaardigheid van het vliegschip
kunnen beproeven. Bij de landing stond tr
een wind met een kracht van 80 K.M. per u.,
terwijl de golven meer dan 2 meter hoog
waren. In den nacht volgende op de landing,
nam de windsterkte nog aanzienlijk toe. De'
zee was zoo woest, dat zelfs de boot, welke
de verbinding tusschen de Do X en den wal
onderhield, het na een langdurige poging
het vliegschip te bereikeq moest opgeven en
in de haven moest terugkeeren. De storm
was zoo hevig dat gevaar bestond dat de
zware ankerkabels zouden breken. Ten ein
de de kabels eenigszins te ontlasten, wer
den gedurende den nacht verscheidene mo
toren aangezet.
De bemannig sliep aan boord van de Do
X, welke ongeveer 2 K M. buiten de haven
in de groote bocht aan den voet der Pyre
neeën verankerd ligt. De Do X heeft een
bijna ongelooflijke stabi'iteit betoond Ind en
de zware golfslag niet tegen den metalen
romp van het vliegschip zou hebben ge
resoneerd, zou men aan boord niet hebben
geloofd, dat men tegen een zoo hevigen
storm had te kampen.
De vlakken van de reusachtige vleugels
ALKMAAR, 24 Nov. 1930 Opde®
gehouden veemarkt waien aanvoer en nrii?™
als volgt: 74 Vette koeien 240—/ W
handel matig;2 Vetet kalveren 50—i in!
Vette kalveren per K G. l—f 1.50- ,7>
Nuchtere kalv. (slacht) 12—30;' w)n
Vette Varkens (zware) per K G. 0 46—
0.52, Zouters 0.48 per K G. handei ma
tig-
AMSTERDAMSCHE AARDAPPEL-
PRIJZEN.
AMSTERDAM, 24 Nov 1930. Op de he.
den gehouden aardappelenmarkt waren de
prijzen onveranderd. Aanvoer 3 ladingen
zijnde 2340 H.L. s
AMSTERDAMSCHE VEEMARKT
AMSTERDAM. 24 Nov. 1930. Op de'he
den gehouden veemarkt waren aanvoer en
prijzen als volgt: 547 Vette koeien, le kw
1.04-/ 1.14; ,2e kw. 0.90-/ 1 02; 3e
kw. 0.760.88; 73 Melk- en kalfkoeien
280380 3f Vette kalveren, 2e kw
0.86—0.94 ;3e kw. 0.74—0.84; 12
Nuchtere kalveren 12—20; 36 Schapen
32—40; 740 Varkens, vleeschvarkens
90-110 K G.) 0.59-/ 0.60; zware var-
kens 0.570.59; vette varkens 0.55—
0.57108 Paarden 12200.
BROEK OP LANGENDIJK, 24 Nov '30.
Langendijker Groentenveiling. 2500 stuks
Bloemkool le s. (Lecerf) 8.40—8.80;
Reuze 11.9016.50; Bloemkool 2e s
1.60—4.20; 670 e.: ks Witkrop 0.50-1
0.90 per 100 4tuks; 1200 K.G. Peen
2.40; 27000 K.G. Roode Kool 1.40-
5.60; ÏOOOO K.G. Gele Kool 1.20—
2.60; 15000 K.G. Deensche Witte Kool
1.20-/ 1.90; 15500 K.G. Uien 2 40-
2.80; Grove Uien 2.50—2.80; Drielin
gen 1.30—1.40; Nep 3.5O—4.30;
alles per 100 K.C.
NOORDSCHARWOUDE. 22 Nov. 1930.
4800 K.G. Aaidappelen: Schotsche Muizen
3.20; BI. Aardappelen 1.60; 10400 K.G.
Uien: Uien 1.803; Drielingen 1.30
1.60; Grove 2.90—3.10; Gele Nep
ƒ3.60—ƒ3.70; 1600 K.G. Peen 170;
49200 K.G. Roode Kool 2.60-/ 5.30;
2800 K.G. Witte Kool 0.90—f 1.10; 9200
K.G. Gele Kool 1.70-2.50; 21600 K G.
Deensche Witte Kool 1.602; alles per
1Ö0 K.G.; 650 stuks Bloemkool 14 40
ƒ16 per 100 stuks.
WARMENHUIZEN, 22 Nov. 1930. Roo
de Kool le s. 2.704; Roode Kool 2e s.
1.60—2.30; Roode Kool (kale) 060-
2.10; Gele Kool 2—2.20; Witte Kool
le s. 0.70—0.90; Drielingen 1.40;
Uien 3; Peen 1.10.
Aanvoer: 21100 K G. Roode Kool; 1400
K.G. Gele Kool; 8800 K.G. Witte Kool;
1/25 K G. Uien; 475 K.G. Peen.
BOVENKARSFEL, 22 Nov. 1930. ..De
Tuinbouw". Heden besteedde men voor: BI.
kool le s. 8—18; Bloemkool 2e s. 5—
12; Bloemkool 3e s. 36; Roode Kool
l4.50; WiFe Kool 0.75-2; Gele
Kool 1—3.10; Uien 0.75125; Bie
ten 8.
(Niet Officieel).
455e STAATSLOTERIJ.
Trekking van Maandag 24 Nov. 1930.
le Klasse le Lijst.
HOOGE PRIJZEN.
10426 5000.
4662 2000.
5970 13230 16337 40a
2794 9842 ƒ200.
972 1250 3428 7051 11848 11980 17847 100.
Prijzen van 20.
179 233 254 272
81
412
918
1448
1714
2175
2626
3003
3418
3808
4161
4356
4671
5069
5299
5662
5976
6210
6629
6776
6974
7524
7851
8213
8444
8940
9415
9807
10001
10104
10678
10841
11151
11169
11512
11905
12045
12410
12630
13469
13692
13968
14215
14429
14850
15221
15614
15794
16363
16625
17183
17405
17685
18121
18550
18808
19048
19628
83
457
993
1501
1810
2250
2661
3066
3442
3869
4169
4461
4747
5072
5343
5674
5977
6236
6654
6786
7023
7525
7936
8217
8450
8980
9431
9814
10002
609
1028
1519
1857
2296
2673
3141
3491
3995
4180
4479
4973
5131
5360
5827
5990
6264
6677
6805
7032
7573
7944
8271
8502
9178
9440
9822
10009
10236 10285
10683 10698
10846 10892
700
1040
1528
1869
2309
2753
3195
3531
3997
4229
4505
4984
5146
5372
5830
5993
6309
6702
6858
7076
7649
7949
8295
8673
9282
9460
9863
10019
10288
10706
10950
731
1067
1591
2003
2400
2815
3245
3572
4015
4241
4526
5004
5156
5588
5869
6013
6353
6716
6861
7098
7734
7988
8320
8755
9294
9577
9878
,733
1358
1635
2039
2451
2884
3264
3579
4057
4246
4554
5038
5220
5612
5873
6083
6395
6722
6885
7138
7745
8040
8384
8785
9324
9586
9891
10030 10032
10332 10364
10731
11006
10749
11070
11194
11605
11909
11283
11624
11915
11384
11651
11404
11784
12080 12082
12434 12442
12665
13491
13731
12676
13508
13736
13987 14073
14216 14255
14495
14884
15379 15435
15624 15653
15954
16381
16712 16721
17265 17271
17472
17802
18123
18643
18871
19074
19632
12549
12711
13530
13772
14099
14277
14637
15017
15455
15702
15988
16442
16842
17291
17480 17499
11391
11679
11926 11928 11940
12090 12109 12146
12578 12585
12955 Ml
13572
13837
14107
12984
13604
13840
14129
14572
14885
15963
16407
14278 14313
14650 14812
15126 15134
1552Q 15561
15742 15763
16019 16126
16496
17015
17952 17971
18161 18169
18701
18948
19242
19883
16511
17096
17328 17344
17534 17564
17926
18134
18663
18904
19164
19639
20209
20438 20488
20652 20682
17983
HM 18298
18766 IS?68
18986
19313
18997
19352
20170 20191
20370 20422
20620 20631
20907 20944 20952 20913 20984
19912 19940
20212 20216 20267
20519 20561
20722 20735
290 306
818 528
1372 1432
1669 1703
2095 2163
2508 2525
2904 2989
3338 3362
3671 3764
4064 4073
4252 4309
4590 4596
5051 5053
5231 529»
5625 5639
3906 5908
6128 6148
6575 6581
6725 6773
6934 6948
7315 7393
7749 7844
8043 8186
8395 8434
8861 89 1
9341 9358
9719 9774
9941 ?946
10067 10092
10469 Ito»
10802 108'®
11078 U143
11477 IJ488
11794 884
119=0 Ug
12222 «20
12587 2®»
13153 3168
13633 3643
13845 3946
14149 4161
14826 14831
s?63 152°®
l®765 «37
16171 6^
16573 660J
17152 7>£
17361
17598 76M
20284 2^
20737