Vaderiandsche Bank Vroom Dreesmann 6 Stadsnieuws M, KATER Een nieuwe attractie in de Lunchroom van Radirsrafisch Weerbericht. agenda Woensdag 17 December. 2.304.30 uur, Ons Gebouw Heul 3, be zichtiging kleeding enz. meisjesvereen. be stemd voor kerstgeschenken voor behoeftigen. 7.30 uur, Cinema Americain: Melodie des Herzens (rom., geluidfilm); boven 14 jaar. 7.30 uur, A. B. T.: De jacht naar het ge luk (avonturen); boven 18 jaar. 7.30 uur, Victoria-theater: De verboden vrucht (dram., geluidfilm); boven 18 jaar. 8 uur, Harmonie, 124e uitvoering van de zangvereeniging „Toonkunst" en Alk- maarsch Strijkorkest. 8 uur, handelsschool, lezing C. v. d. Lende, secr. N. V. V., voor het Inst. v. Arb.- ontw. 8 uur, dancing Harmonie, lezing dr. P. H Ritter Jr. voor „Mercurius". 8 uur, De Nachtegaal, vergadering op richting Med. Sportkeuringbureau. Donderdag 18 December. 7.30 uur, Cinema Americain: Melodie des Herzens (rom. geluidfilm); boven 14 jaar. 7.30 uur, A. B T.: De jacht naar het ge luk (dram., geluidfilm); boven 18 jaar. 7.30 uur, Victoria-theater: De verboden vrucht (dram., geluidfilm); boven 18 jaar. 7.30 uur, lokaal Kamsteeg te Stonmetoren, uitvoering zangvereeniging Crescendo. 7.30 uur, De Unie, piano-avond leerlin gen Sim van Nieuwkuijk. 8 uur, 't Gulden Vlies, optreden violist Mischa Weissbord. hebben betrekking op de huidige campagne tegen de internationale misdadigersbenden Een uitvoerige persoonsbeschrijving van Margaret Wensierski is aan alle Europee- sche hoofdsteden geseind. Bij een ingesteld onderzoek moet gebleken zijn, dat deze vrouw zich achtereenvolgens uitgegeven heeft voor verpleegster, schrijfster, gouvernante enz. NIEUWE BELASTING OP AUTOMOBIELEN IN DUITSCHLAND. De regeering heet in haar zitting van he den besloten den Rijksdag de gevraagde mededeelingen te verstrekken omtrent de nieuwe belasting op automobielen. De mede deelingen zullen binnenkort worden gepubli ceerd en het ontwerp wetsvoorstel aan den rijksraad worden voorgelegd. ONDERHANDELINGEN TUSSCHEN POLEN EN LITHAUEN. Te Berlijn zijn Maandag onderhandelin gen begonnen tusschen Polen en Lithauen. De eerste zitting vond plaats in de Lithau- sche legatie onder voorzitterschap van den Lithauschen gezant. De tweede bijeenkomst der beide clelegaties vond hedenmorgen plaats in de Poolsche legatie onder voorzit terschap van den Poolschen gezant. De besprekingen zullen waarschijnlijk tot einde dezer week duren. SCHERPE CRITIEK OP DE POOLSCHE REGEERING IN DE SEJM. Inzake het optreden tijdens de verkiezingen. Gistermiddag werd de begrooting in eer Ste lezing in de Poolsche Sejm behandeld. De minister van financiën verklaarde, dat de huidige economische crisis het ergst drukt op den landbouw. Hoewel op de begrooting was bezuinigd, was zij nog steeds veel te hoog. De minister weigerde thans een belas tinghervorming in te voeren. Na den minister sprak de boerenafgevaar digde Wyzwolenie van de linksche cencen- tratie, die protesteerde tegen de verkiezings terreur en verklaarde dat niet de oppositie maar de rechtstoestand in Polen was neer geslagen. De boerenpartij zou den strijd om het recht blijven strijden. Ook de soc.-dem. critiseerden in felle woor den de regeering en haar optreden tijdens Ge verkiezingscampagne, waarna tenslotte na mens de Duitsche fractie het woord werd ge voerd. Ook de Duitsche afgevaardgde maak te de regeering heftige verwijten, en zeide dat de buitenlandsche positie van Polen door het optreden in het binnenland aanzienlijk was verzwakt. voor Belaste Waarden, 's Gravenhage, 0/ tegen beurskoers -ffifl OBLIGATIEN met jaarl uitloting 0 EEN AANRIJDING. Gistermiddag te half vier had bij de Groo- te Kerk een aanrijding plaats tusschen een daar wachtend rijtuig van de Alkmaarsche Rijtuigmaatschappij en een luxe auto van den heer G. Deze kon zijn draai niet goed nemen en reed daardoor iets achteruit, waardoor het paard van het rijtuig schichtig werd en het lemoen heeft losgetrokken. Dat werd eenigszins beschadigd. De oude koetsier O., die op den bok zat, viel daaraf door den hel lenden stand van het rijtuig maar kwam verder met den schrik vrij. De auto werd niet beschadigd. EEN BELANGRIJKE VIOOL-AVOND. We willen de aandacht vestigen op den ftldzamen concert-avond op Donderdag as in 't Gulden Vlies. Een kunstenaar als Mi scha Weisbord kan men hier ter stede slechts een enkele maal in de drie of vier jaar hoo- ren. Het is te hopen, dat veel muziekmin naars Donderdagavond voor 't Gulden Vlies reserveeren. De entree is voor een dergelijke avond ver beneden de gewone Enkele perstemmen over Mischa Weis bord: Telegraaf: Enorm, geweldig temperament Handelsblad: Schitterend kunnen, speelt volmaakt. Standaard: Kunstenaar bij de gratie Gods. Geweldige techniek, werkelijk pheno menaal. VOLKSZANGAVOND. De jeugd en de ouderen hebben Maandag avond te zamen hun offer geplengd op het altaar van den zang. Liefelijk reine jonge stemmen, goed ge schoold onder de deugdelijke leiding van Cor Jonker, hebben geklonken in de Uniezaal en wij hebben ontroerd geluisterd naar dezen blijden onbevangen kinderzang. Cor Jonker toont zich een paedagoog, die niet eenzijdig is in zijn zangonderwijs, hij weet zijn lierstof te variëeren, waardoor bij de kinderen de animo tot zingen levendig blijft. Het schimmenspel o.a. met begeleiding van zang en piano sloeg geweldig in en ver wekte een warm applaus. Dit alles werkte aanstekelijk op den leider van den zangavond, den heer K. Sixma. Wij kennen hem als een vurig voorganger, die zijn menschen meesleept, doch Maandag avond was hij dubbel op dreef. Waar hij het vandaan haalt, Joost mag het weten; onvermoeid zanger, vol kostelijke gijn, is het een lust naar hem te luisteren. Mevr. G. Ohle'nBosman, Sigma's trou we accompagnatrice, moest ook op het po dium om in zijn succes te deelen, en terecht volkomen verdiend. De eivolle zaal was wel een bewijs, dat er steeds meer belangstelling komt voor het streven van deze vereeniging: Pal te staan voor het Nederlandsche lied. Ad Int. DE VLOTBRUGGEN OVER HET NOORD HOLLANDSCH KANAAL. Totaal verouderde oeveiverbindingen. In ons nummer van Zaterdag maakten wij melding van het breken der Koedijker vlot brug, waardoor bijna een 14-tal autobuspas sagiers een groot ongeval was overkomen. Wij hebben een onderzoek naar de oor zaak daarvan ingesteld en vernamen, dat een haak/ waarin de brug hangt en daarna een balans gebroken was. Vermoedelijk door het te snel rijden over de brug, waarop wel is waar moet worden toegezien, doch dat niet altijd voorkomen kan worden, had de haak reeds eerder en breuk bekomen. Hetgeen met de Koedijker vlotbrug Zaterdag gebeurde, kwam voor zoover kon worden nagegaan in geen 10 jaar voor, zoodat men met een buitengewoon geval te doen had. Dank zij harden arbeid en actief optreden van den Rijkswaterstaat kon eenige uren na het ongeval de brug weer in gebruik worden genomen. In het algemeen zijn de vlotbruggen, die uit den tijd dateeren toen het N.H. kanaal gegraven werd, ruim 100 jaar geleden dus en scheppingen zijn van den maker van dat kanaal, totaal verouderd In het geheel vindt men over het N.H. ka naal een 8-tal vlotbruggen, n.1. bij West- Grafdijk, bij Alkmaar, Koedijk, Burgerbrug, St. Maartensbrug, de Stolpe, 't Zand en de Kooi. Behalve de brug bij de Kooi, die door de gemeente Helder is gemaakt en waarover van geen druk verkeer sprake is, zijn het allen Rijksbruggen. In hoofdzaak zijn deze bruggen gemaakt omdat ze zoo goedkoop zijn. In de bruggen te Stolpe en Burgerbrug zijn de Pontons vervangen door Caissons, waardoor een zwaarder vervoer over deze bruggen mogelijk is Wij informeerden bij een bij uitstek des kundige naar zijn oordeel over de vlotbrug gen en deze gaf onomwonden te kennen, dat z.i. deze bruggen, evenals trouwens alle bruggen die op het water drijven, uit den tijd zijn. Men kan er eenvoudig geen ge bruik van maken, omdat ze een zeer beperkt verkeer toelaten. Zoowel het land- als het scheepvaartver keer vordert, dat bruggen, die om bepaalde redenen niet anders dan beweegbaar kunnen worden gemaakt, zoo hoog mogelijk boven het water komen te liggen. Men heeft daarop, aldus onze deskundige, vroeger veel te weinig gelet, doch ter ver ontschuldiging diene, dat men toen onmoge lijk het tegenwoordig verkeer kon verwach ten. Het maken van aansluitende opritten in ons polderland, kan vaak niet anders geschie den dan door aankoop van terreinen en het overwinnen van tijdroovende moeilijkheden met de aanwonenden en juist deze moeilijk heden zijn vaak oorzaak, dat de zoo noodza kelijke verbeteringen uitblijven. Dit is vooral het geval met den Schermervlotbrug bij Alk maar, die een waar verkeersobstakel mag worden genoemd Hier zou reeds lang een betere brug tot stand zijn gekomen, wan neer het Rijk met de gemeente Alkmaar daar over tot overeenstemming had kunnen komen. Verwacht kan thans worden, dat binnen af- zienbaren tijd deze regeling tot stand komt. Dit is vooral ook daarom noodzakelijk om dat de Rijkswaterstaat in 1922 bij het ver vangen van de oude Friesche brug door een nieuwe de fout heeft gemaakt om op de oude pijlers te kunnen bouwen, deze brug zoo smal te maken, dat daarover slechts één- richtingverkeer mogelijk is. Deze fout springt des te meer in het oog wanneer men weet, dat dit de eenige brug is die West-Frieschland met Alkmaar en Ken- nemerland verbindt, waarover met eenigs zins zware vrachten mag worden gereden. Nu de tram AlkmaarPurmerend wordt opgeheven zal het mogelijk worden tegenover de Tienenwal een brug te bouwen die een behoorlijke verbinding kan geven met den Rijksweg Alkmaar—Helder en de Schenner, mits Alkmaar de Achterweg, door iets van het Victoriepark op te offeren, verbreedt. ■Verwacht kan worden dat de gemeente Alkmaar hier voor te vinden zal zijn. De Schermervlotbrug komt zeer zeker het eerst in aanmerking voor het vervangen door een brug, die een beter verkeer te land en voor de scheepvaart mogelijk maakt. Honderden werklieden, die aan de zuidzijde van den brug op de scheepswerven werken, alsmede de talrijke bewoners aldaar ondervinden da gelijks grooten hinder van dit verkeersobsta kel. Ook deze brug mag slechts met vrachten van ten hoogste 3 ton bereden worden en het kwam reeds herhaaldelijk voor, dat hulp van omstanders noodig was om te voorko men. dat auto's met zwaardere vrachten in de diepte zonken. LICHT OP! Hedenavond voor rijwielen en motorrijtui gen en andere voertuigen te 4.15 uur licht op- VERBETERING. Niet de heer Van Latum alhier maar de firma G. Metselaar en Zn. te Haarlem was laagste inschrijfster voor het bouwen van 65 woningen te Bloemendaa'. De heer Van Latum had ingeschreven voor 250,000 AïeKfaS en de laagste inschrijving was 235.930. De bloemist, bedoeld in het stukje „Kinderpostzegels" in ons no. van gister, was niet Mars, maar de heer Morsch. VEREENIGING VOOR DEN HANDELDR. EN INDUSTR. MIDDENSTAND. Eenige zeer belangrijke punten besproken. In café Central vergaderde gisteravond de Alkmaarsche Vereen, v. d. Handelr. en In- dustr. Middenstand, teneinde een lange agen da af te werken. De vergadering was vrij goed bezocht, niettegenstaande den heerschenden mist. Te ongeveer kwart over acht opende de voorzitter, de heer H. de Raat, de ver gadering met een woord van welkom aan de leden en aan de pers. De voorzitter maakte verder nog gewag van de heerschende crisis. Vroeger, in vorige eeuwen, was het anders dan nu. De am bachtsman, de dorpswinkelier, ze namen een belangrijke positie in. Door de industrialisa tie is dat totaal veranderd. De massaproduc tie heeft de pakhuizen boordevol geladen, de verbeterde cultuur op land- en tuinbouw gebied maakt het mogelijk, om stapels op de markt te brengen. Thans zijn het de kooplui, die elkaar be- concurreeren, om de klanten te gerieven. Er kan echter overproductie of onderconsump tie ontstaan en dan komt de tijd van malaise. Die malaise heeft groote gevaren, ook voor den middenstand, zeer groote zelfs. Er zijn echter ook nog andere gevaren. Bij de afschaffing van het gildewezen legde het particulier initiatief grooten ijver aan den dag. Maar, hoe goed ook, er waren toch ook gevaren aan dit initiatief verbonden. De wetten, de sociale wetten dan, kwamen. En deze hebben naast veel goeds, cok veel gevaar in zich. Daarom moet thans de organisatie krach tig gesteund worden. Men moet een blok vormen van vrije middenstanders, cie zich moesten vasthouden aan het ideaal: „eerst verdienen en dan uitgeven!" Daarmede opende de heer de Raat de vergadering. De notulen werden vervolgens gelezen en goedgekeurd. De firma V. D., die er steeds naar streeft, om het bare Lunchroom-bezoe kers nog gezelliger te maken, is door een nieuwe attractie hier wederom bijzonder in geslaagd. Zij heeft n.1. een EIGEN STUDIO ingericht van waaruit in het vervolg geheel gevariëerde programma's uitgezonden zullen worden. Na geslaag de proefnemingen is de firma voor nemens a.s. Zaterdag haar eerste feest programma uit te zenden. Onnoodig is het te vermelden, dat alles in het werk gesteld zal worden, om deze première tot een buitengewoon succes te maken. Wij gelooven dan ook, dat het haar hier bij aan belangstelling niet zal ontbreken. De marktgelden der graanbeurs. De heer K. van Thijn gaf vervolgens ten beschouwing over de marktgelden der graanbeurs. Spr. merkte eerst op, dat de naam „beurs" wel wat grootsteedsch is. Het be treft hier een markt, waar de boeren hun graan kunnen verkoopen. In den tijd, toen de markt ged.ieltelijk nog onbedekt was, bleek de behoefte aan een overdekte markt te bestaan. De gemeente ging toen over tot het overkappen van de markt, ook al, om het gemeentebelang te dienen. Velen juichten de overdekking toe, maar al gauw kwamen er onaangename gezich ten. Vroeger toch was de entree vrij, terwijl nu werd bepaald, dat men 25 cent entree moest betalen. Dat was vooral voor de schippers en hun knechts een teleurstelling. Het eigenaardige is nu, dat, terwijl men 's Vrijdags voor een uur „markten" een kwartje moet betalen, 's Zaterdags de en tree vrij is. Er wordt hier dus met twee ma ten gemeten. 's Zaterdags kan men deze markt ge woon beschouwen als een grooten winkel, waar de huismoeders haar boter en eieren halen, wat voor de winkeliers natuurlijk een strop is. Echter, de toestand wordt nog erger, als men bedenkt, dat een schipper niet alleen voor zijn mbnster moet betalen, maar ook voor zijn geheele vracht, die in zijn schip ligt en waarvoor reeds liggeld betaald is. De gemeente krijgt dus een aardig centje binnen op die manier en de entreegelden zul len dus nog niet zoo heel erg noodzakelijk zijn Hoe denkt men over dit geval? Hoe denkt men over het entreegeld? Het is de markt thans? In 't algemeen vond men het entreegeld veel en veel te hoog en ook spr. vond de re geling lang niet billijk. Spr. wilde nu voorstellen, dat men niet langer met twee maten meet, dus dat men ook 's Zaterdags entree heft, maar het be drag moet veel lager worden. Spr. meende, dat het bestuur van den Middenstand een schrijven tot het gemeentebestuur moest rich ten met een verzoek om een entree te heffen van tien of vijftien cent, en deze entree ook I des Zaterdags te innen. Devoorzitter vroeg, hoe het was voor de „overdekte" er was. De heer Van T h ij n antwoordde, dat de heffing over de heele partij vroeger ook gold. Wat de entree betreft, de voorzitter merkte op, dat de knechts thans vrij entree hebben, wat echter volgens een schrijven, dat de heer Van Thijn in bezit heeft, niet juist is. De voorzitter meende, dat er wel en tree geheven moet worden, vooral, om on- geïnteresseerden te weren. Spr. zegde den heer Van Thijn toe, om de zaak onmiddellijk te laten onderzoeken. De heer Rentenaar merkte op, dat de toestand op de markt zeer zeker eigenaardig is. Men winkelt daar als 't ware een paar uurtjes, zonder marktgeld te betalen. De heer S. T r ij b e t z gaf in overweging om deze kwestie te behandelen in samenwer king met de K. v. K., om zoodoende meer te bereiken. De voorzitter zegde alle medewerking toe en beloofde in de volgende vergadering een rapport over deze kwestie uit te bren gen. De heer J. C1 o e c k meende, dat het niet goed is, om reeds zoo spoedig een oordeel te vormen. Spr. meende, dat het thans nog te vroeg is, om te veroordeelen. De voorzitter wilde de zaak toch lie ver bekijken en zoo mogelijk een rapport uit brengen. Rapport congressen. Vervolgens brachten de heeren J. C1 o e c k en A. Burger een uitvoerig verslag uit over de congressen te Groningen en Amster dam. De voorzitter dankte zeer terecht de beide sprekers voor hun keurig verslag. Het cadeaustelsel. Dan vroeg de voorzitter aandacht voor punt 9 der agenda: Nieuwe belasting voor den Middenstand. Spr. leidde dit urgente punt in. De nieuwe belasting legt de Mid denstand vrijwillig op zich. Het is een belas ting, waarvan de aanleiding is hetver foeide cadeaustelsel. Het cadeaustelsel werd vroeger alleen door den fabrikant en grossier ingevoerd. De winkeliers hadden die cadeaux niet. Ech ter, nu is er een ander systeem ingevoerd, waarvan men hier genoeg weet: de Boeken- bons Nationaal. Spr. gaf een uitvoerige toe lichting over dit systeem en veroordeelde het scherp. Spr. zag in dit systeem een begin van iets, waarvan de Middenstand zelf groo te schade zal ondervinden. Het kwaad woe kert voort. En er zijn er, die meenen, er voor deel mee te hebben. Zij, die de boekenbons uitgeven, hebben zeker niet nagedacht over de gevolgen. De heeren Scheepstra hebben een geweldige winst gemaakt, zoo aanlokkelijk, dat anderen zullen volgen. Zoo is er nu een firma, die een nog veel mooiere attractie belooft. Hij heeft een reclame uitgedacht, die een voordeel, maar ook een gevaar voor den middenstand kan zijn. Men maakt in den middenstand aparte groepen. Ook de nieuweling zal dat doen. En wie moet dat betalen? De middenstand zelf, of men zal de prijzen moeten verhoogen! En wat dan? i De nieuweling komt met vermakelijkheids bons. Als men dus ijverig de nieuwe bons ver zamelt, zal men geregeld bijv. naar de bios coop kunnen gaan! Moeten we doorgaan op deze manier?! Neen, want waar is eigenlijk het einde? Deze uitwas moet krachtig bestreden worden. Spr. vroeg de volmacht der vergadering, om alles te doen, om dit systeem niet te doen en om te trachten, de winkeliers, die deze bons hebben, over te halen, deze te vernieti gen. Het krachtige woord van den voorzitter sloeg zoo in, dat de heele vergadering het met hem eens was. De automaat! Een der schadelijke gevolgen van de win kelsluitingwet kan zijn de automaat, aldus de voorzitter. Het congres te Groningen meende, dat de regeling van het automatenwezen hoort bij de gemeenteverordeningen. Het was wenschelijk, dat de winkelier voor zijn winkel automaten mocht plaatsen met alléén artike len, die hij geregeld verkoopt. Daarom stelde spr. voor, om het gemeente bestuur te adviseeren een verordening in 't leven te roepen, bepalende, dat de winkelier alleen vóór zijn winkel een automaat kan plaatsen, inhoudende artikelen, welke hij ge regeld verkoopt. De heer J. C 1 o e c k merkte nog op, dat de automaat duur is in aanschaffing. De kleine winkeliers kunnen ze niet koopen, zoodat deze in het nadeel zullen zijn. Devoorzitter meende, dat ook de kleine winkelier wel een automaat kan aan schaffen met behulp der fabrikanten. De auto maat komt er en men moet zorgen, dat zij niet nadeelig werkt. Spr. zag in de automaat een gevaar, als er niets gedaan wordt door den middenstand. De heer Rentenaar vroeg, wie de kleine winkeliers zijn. Volgens hem zij het die, welke naast een eigen werkkring 's avonds nog vele uren een winkel open hebben en daardoor bijverdiensten maken. Zij zijn het groote gevaar voor de gewone winkeliers. De voorzitter wilde niet van de agenda afwijken, zoodat een debat over dat punt uitbleef. Cursussen winkelpersoneel. De cursussen, welke ook hier in het leven geroepen zijn, blijken in een groote behoefte te voorzien. Zij staan in een onverwacht groote belangstelling van hen, die hun brood in den winkel verdienen. De gemeente, welke deze cursussen subsi dieert, wil nu echter een vereeniging hebben, welke de verantwoordelijkheid draagt en toezicht uitoefent op alles wat de cur sussen aangaat. De voorzitter stelde nu voor, om een stichting in het leven te roepen, in den zin, zooals de gemeente dit bedoelt, en waarvan de raad van beheer zal bestaan uit drie leden van de K. v. K. en drie van de Midden- standsvereeniging. De cursussen zelf ontlokten eenig com mentaar, maar èn de heer Rentenaar èn de voorzitter verdedigden ze zoo warm, dat de heeren weldra overtuigd waren van het groote nut, dat dergelijke cursussen af werpen: een jeugdige krachtige middenstand die den Alkmaarschen middenstand zeer ver sterkt. Het Incasso- en Informatie bureau Het Incasso- en Informatiebureau, vooral naar waarnemingen, verricht in den mor^n van 17 December. Medegedeeld door het Kon. Nederl. Met Instituut te De Bildt. Hoogste barometerstand 783.1 te Hapa- randa. Laagste barometerstand 738.8 te Vestma- nör. Verwachting, geldig tot den avond van 18 December: Zwakke tot matigen Oostelijke tot Noord- Oostelijken wind, nevelig tot betrokken; m0ge lijk eenige sneeuw; temperatuur om het vriespunt in het Noorden; in het Zuiden lich te vorst. bedoeld om wanbetalers te achterhalen, zou gaarne krachtiger willen werken. Daarom had men contact gezocht bij de Hanze, wel ke instelling echter in een schrijven kenbaar maakte, dat zij in deze niet met de Midden- standsvereeniging kon medewerken. De voorzitter betreurde dat. Oir echter nog krachtiger te kunnen optreden zou spr. samenwerking willen zoeken met de vakbonden in Alkmaar Hij verzocht daarom toestemming van de vergadering, om stappen in die richting te doen. De heer S.T rij betz vond het plan buitengewoon mooi. Spr. wilde echter nog veel verder gaan. Hij zou alle omliggende plaatsen in wijden kring om Alkmaar aange sloten willen zien. Verder merkte spr. op, dat de houding van sommige vrachtrijders ook niet goed was. De heer v. T h ij n vond de kosten, welke volgens hem 20 pCt. bedragen, veel te hoog. De voorzitter zeide, dat de kosten 10 pCt. zijn en alleen bij gerechtelijke vervol ging wordt dit 20 pCt. Bovendien, als het niet gelukt, om een schuld ingelost te krijgen, reeft men geen onkosten, zelfs geen porto- costen. Voorlocpig zou spr. Bergen en Heiloo er bij betrokken willen zien, omdat Alkmaar met die plaatsen in de allereerste plaats in contact staat. Wat de vrachtrijders betreft, het bestuur ïeeft reeds maatregelen besproken. De plan nen van het bestuur werden vervolgens goed gekeurd. Rondvraag. Bij de rondvraag bepleitten de heeren Nordeman en J. Cloeck het lezen van iet Middenstandsblad, waar voor ieder zeer veel wetenswaardigheden in staan en welk blad zeer veel bijdraagt tot de ontwikkeling van den Middenstander. De heer Nordeman wilde wel eens nummers in circulatie zien. De voorzitter is voor die circulatie wat huiverig. Wel voelde spr. er veel voor. om niet-abonné's eenige gratis-exemplaren te sturen voor kennismaking. De heer T r ij b e t z maakte een opmerking in verband met bet adverteeren. De voorzitter zegde toe, de kwestie te zullen bespreken. De heer Bruin vroeg of het niet mogelijk was, dat de leden wekelijks het Midden standsblad kregen via het bestuur, desnoods met contributieverhooging. De voorzitter merkte op, dat de con tributie dan veel hooger zou worden. De heer L. T r ij b e t z vond het vastrecht tarief nog te hoog. Zou er geen verbetering mogelijk zijn? In Amsterdam bijv. is het ta rief veel lager. De voorzitter zegde toe, de kwestie te zullen onderzoeken. Spr. verzocht de leden, om te trachten, cijfers te krijgen, die echter objectief moeten zijn. Volgens den voorzitter is het vastrechttarief voordeeliger. Tenslotte merkte spr. op, dat men in Alk maar vcoi^dezelfde moeilijkheden staat als in Castricum, terwijl Amsterdam zijn eigen lichtbedrijven heeft. De heer Burger vroeg om een bij zondere vergadering met een spr., waarop de voorzitter opmerkte, dat een feestelijke bijeenkomst in dezen malaisetijd niet te ver dedigen is. Wel wil spr. een avond met een goeden spreker. Met een korte speech, waarin de voorzitter gewag maakte van de oprichting van een economisch instituut voor den Middenstand, dat eindelijk eens licht za! kunnen wei pen op het werk van den Middenstand en met den wensch, dat dit instituut gesteund worde, opdat er straks litteratuur over den Mid denstand, enz. zal kunnen komen, en zal kun nen blijken, dat de Middenstand nog wel ter dege in staat is te concurreeren tegen wien dan ook, sloot de heer de Raat deze ver gadering, die uitstekend geslaagd mag wor den gehleeten! luchfva9Pi DE POSTVLUCHTEN. Het vijlde retourvliegtuig. AnetaVaz Dias meldt dat bij de K. L. M. radiografisch bericht is ingekomen dat het vijfde retourvliegtuig de P. H.A. G A. heden tusschen 12 uur en kwart over 12 op het vliegveld Bagdad zal landen. Het zevende postvliegtuig- AnetaVaz Dias meldt, dat bij de K- L. M. bericht is binnengekomen, dat het zeven de postvliegtuig, de P. H.—A. E. O., gister te 9.10 uur van Sofia is vertrokken en .e 17.05 uur te Athene is gearriveerd, na te Larissa wegens bet slechte weer een tus- schenlanding te hebben gemaakt. HET ITALIAANSCHE VLIEGTUIG- ESKADER VERTROKKEN. Voor de Gceaanvlucht. Het eskader van twaalf Italiaansche bom bardementsvliegtuigen, dat voornemens 's een ocaanvlucht naar Brazilië te onderne men, is onder leiding van den Italiaanschen minister voor luchtvaart, generaal Bala°' hedenmorgen te kwart vóór acht van OrW-j tello ten Noorden van Rome gestart voor a eerste étappe van de vlucht naar Braziu - Het eindpunt van de vlucht is voor heae Carthagena in Spanje. Eergisteren en gisteren moest de start wo - den uitgesteld wegens een hevigen storm Do ven de Balearen. De twaalf vliegtuigen vi gen in vier escadrilles van drie. Het eska wordt een eindweegs begeleid door *NV.ee(-)r. servevliegtuigen, zoodat hedenmorgen te v betello onder het gejuich der aamve?'fell veertien vliegtuigen uit het water opsteg en in Westelijke richting verdwenen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1930 | | pagina 2