Vaderiandsche Bank
Vroom Dreesmann
6
Stadsnieuws
M, KATER
Een nieuwe attractie
in de Lunchroom van
Radirsrafisch Weerbericht.
agenda
Woensdag 17 December.
2.304.30 uur, Ons Gebouw Heul 3, be
zichtiging kleeding enz. meisjesvereen. be
stemd voor kerstgeschenken voor behoeftigen.
7.30 uur, Cinema Americain: Melodie des
Herzens (rom., geluidfilm); boven 14 jaar.
7.30 uur, A. B. T.: De jacht naar het ge
luk (avonturen); boven 18 jaar.
7.30 uur, Victoria-theater: De verboden
vrucht (dram., geluidfilm); boven 18 jaar.
8 uur, Harmonie, 124e uitvoering van de
zangvereeniging „Toonkunst" en Alk-
maarsch Strijkorkest.
8 uur, handelsschool, lezing C. v. d.
Lende, secr. N. V. V., voor het Inst. v. Arb.-
ontw.
8 uur, dancing Harmonie, lezing dr. P.
H Ritter Jr. voor „Mercurius".
8 uur, De Nachtegaal, vergadering op
richting Med. Sportkeuringbureau.
Donderdag 18 December.
7.30 uur, Cinema Americain: Melodie des
Herzens (rom. geluidfilm); boven 14 jaar.
7.30 uur, A. B T.: De jacht naar het ge
luk (dram., geluidfilm); boven 18 jaar.
7.30 uur, Victoria-theater: De verboden
vrucht (dram., geluidfilm); boven 18 jaar.
7.30 uur, lokaal Kamsteeg te Stonmetoren,
uitvoering zangvereeniging Crescendo.
7.30 uur, De Unie, piano-avond leerlin
gen Sim van Nieuwkuijk.
8 uur, 't Gulden Vlies, optreden violist
Mischa Weissbord.
hebben betrekking op de huidige campagne
tegen de internationale misdadigersbenden
Een uitvoerige persoonsbeschrijving van
Margaret Wensierski is aan alle Europee-
sche hoofdsteden geseind.
Bij een ingesteld onderzoek moet gebleken
zijn, dat deze vrouw zich achtereenvolgens
uitgegeven heeft voor verpleegster, schrijfster,
gouvernante enz.
NIEUWE BELASTING OP
AUTOMOBIELEN IN DUITSCHLAND.
De regeering heet in haar zitting van he
den besloten den Rijksdag de gevraagde
mededeelingen te verstrekken omtrent de
nieuwe belasting op automobielen. De mede
deelingen zullen binnenkort worden gepubli
ceerd en het ontwerp wetsvoorstel aan den
rijksraad worden voorgelegd.
ONDERHANDELINGEN TUSSCHEN
POLEN EN LITHAUEN.
Te Berlijn zijn Maandag onderhandelin
gen begonnen tusschen Polen en Lithauen.
De eerste zitting vond plaats in de Lithau-
sche legatie onder voorzitterschap van den
Lithauschen gezant. De tweede bijeenkomst
der beide clelegaties vond hedenmorgen
plaats in de Poolsche legatie onder voorzit
terschap van den Poolschen gezant.
De besprekingen zullen waarschijnlijk tot
einde dezer week duren.
SCHERPE CRITIEK OP DE POOLSCHE
REGEERING IN DE SEJM.
Inzake het optreden tijdens de
verkiezingen.
Gistermiddag werd de begrooting in eer
Ste lezing in de Poolsche Sejm behandeld. De
minister van financiën verklaarde, dat de
huidige economische crisis het ergst drukt
op den landbouw. Hoewel op de begrooting
was bezuinigd, was zij nog steeds veel te
hoog. De minister weigerde thans een belas
tinghervorming in te voeren.
Na den minister sprak de boerenafgevaar
digde Wyzwolenie van de linksche cencen-
tratie, die protesteerde tegen de verkiezings
terreur en verklaarde dat niet de oppositie
maar de rechtstoestand in Polen was neer
geslagen. De boerenpartij zou den strijd om
het recht blijven strijden.
Ook de soc.-dem. critiseerden in felle woor
den de regeering en haar optreden tijdens Ge
verkiezingscampagne, waarna tenslotte na
mens de Duitsche fractie het woord werd ge
voerd. Ook de Duitsche afgevaardgde maak
te de regeering heftige verwijten, en zeide dat
de buitenlandsche positie van Polen door het
optreden in het binnenland aanzienlijk was
verzwakt.
voor Belaste Waarden, 's Gravenhage,
0/ tegen beurskoers -ffifl
OBLIGATIEN
met jaarl uitloting
0
EEN AANRIJDING.
Gistermiddag te half vier had bij de Groo-
te Kerk een aanrijding plaats tusschen een
daar wachtend rijtuig van de Alkmaarsche
Rijtuigmaatschappij en een luxe auto van den
heer G. Deze kon zijn draai niet goed nemen
en reed daardoor iets achteruit, waardoor
het paard van het rijtuig schichtig werd en
het lemoen heeft losgetrokken. Dat werd
eenigszins beschadigd. De oude koetsier O.,
die op den bok zat, viel daaraf door den hel
lenden stand van het rijtuig maar kwam
verder met den schrik vrij.
De auto werd niet beschadigd.
EEN BELANGRIJKE VIOOL-AVOND.
We willen de aandacht vestigen op den
ftldzamen concert-avond op Donderdag as
in 't Gulden Vlies. Een kunstenaar als Mi
scha Weisbord kan men hier ter stede slechts
een enkele maal in de drie of vier jaar hoo-
ren. Het is te hopen, dat veel muziekmin
naars Donderdagavond voor 't Gulden Vlies
reserveeren. De entree is voor een dergelijke
avond ver beneden de gewone
Enkele perstemmen over Mischa Weis
bord:
Telegraaf: Enorm, geweldig temperament
Handelsblad: Schitterend kunnen, speelt
volmaakt.
Standaard: Kunstenaar bij de gratie
Gods. Geweldige techniek, werkelijk pheno
menaal.
VOLKSZANGAVOND.
De jeugd en de ouderen hebben Maandag
avond te zamen hun offer geplengd op het
altaar van den zang.
Liefelijk reine jonge stemmen, goed ge
schoold onder de deugdelijke leiding van Cor
Jonker, hebben geklonken in de Uniezaal en
wij hebben ontroerd geluisterd naar dezen
blijden onbevangen kinderzang.
Cor Jonker toont zich een paedagoog, die
niet eenzijdig is in zijn zangonderwijs, hij
weet zijn lierstof te variëeren, waardoor bij
de kinderen de animo tot zingen levendig
blijft. Het schimmenspel o.a. met begeleiding
van zang en piano sloeg geweldig in en ver
wekte een warm applaus.
Dit alles werkte aanstekelijk op den leider
van den zangavond, den heer K. Sixma. Wij
kennen hem als een vurig voorganger, die
zijn menschen meesleept, doch Maandag
avond was hij dubbel op dreef.
Waar hij het vandaan haalt, Joost mag
het weten; onvermoeid zanger, vol kostelijke
gijn, is het een lust naar hem te luisteren.
Mevr. G. Ohle'nBosman, Sigma's trou
we accompagnatrice, moest ook op het po
dium om in zijn succes te deelen, en terecht
volkomen verdiend.
De eivolle zaal was wel een bewijs, dat er
steeds meer belangstelling komt voor het
streven van deze vereeniging: Pal te staan
voor het Nederlandsche lied. Ad Int.
DE VLOTBRUGGEN OVER HET
NOORD HOLLANDSCH KANAAL.
Totaal verouderde oeveiverbindingen.
In ons nummer van Zaterdag maakten wij
melding van het breken der Koedijker vlot
brug, waardoor bijna een 14-tal autobuspas
sagiers een groot ongeval was overkomen.
Wij hebben een onderzoek naar de oor
zaak daarvan ingesteld en vernamen, dat
een haak/ waarin de brug hangt en daarna
een balans gebroken was.
Vermoedelijk door het te snel rijden over
de brug, waarop wel is waar moet worden
toegezien, doch dat niet altijd voorkomen
kan worden, had de haak reeds eerder en
breuk bekomen. Hetgeen met de Koedijker
vlotbrug Zaterdag gebeurde, kwam voor
zoover kon worden nagegaan in geen 10
jaar voor, zoodat men met een buitengewoon
geval te doen had.
Dank zij harden arbeid en actief optreden
van den Rijkswaterstaat kon eenige uren na
het ongeval de brug weer in gebruik
worden genomen. In het algemeen zijn de
vlotbruggen, die uit den tijd dateeren toen
het N.H. kanaal gegraven werd, ruim 100
jaar geleden dus en scheppingen zijn van
den maker van dat kanaal, totaal verouderd
In het geheel vindt men over het N.H. ka
naal een 8-tal vlotbruggen, n.1. bij West-
Grafdijk, bij Alkmaar, Koedijk, Burgerbrug,
St. Maartensbrug, de Stolpe, 't Zand en de
Kooi. Behalve de brug bij de Kooi, die door
de gemeente Helder is gemaakt en waarover
van geen druk verkeer sprake is, zijn het
allen Rijksbruggen. In hoofdzaak zijn deze
bruggen gemaakt omdat ze zoo goedkoop
zijn. In de bruggen te Stolpe en Burgerbrug
zijn de Pontons vervangen door Caissons,
waardoor een zwaarder vervoer over deze
bruggen mogelijk is
Wij informeerden bij een bij uitstek des
kundige naar zijn oordeel over de vlotbrug
gen en deze gaf onomwonden te kennen, dat
z.i. deze bruggen, evenals trouwens alle
bruggen die op het water drijven, uit den
tijd zijn. Men kan er eenvoudig geen ge
bruik van maken, omdat ze een zeer beperkt
verkeer toelaten.
Zoowel het land- als het scheepvaartver
keer vordert, dat bruggen, die om bepaalde
redenen niet anders dan beweegbaar kunnen
worden gemaakt, zoo hoog mogelijk boven
het water komen te liggen.
Men heeft daarop, aldus onze deskundige,
vroeger veel te weinig gelet, doch ter ver
ontschuldiging diene, dat men toen onmoge
lijk het tegenwoordig verkeer kon verwach
ten.
Het maken van aansluitende opritten in
ons polderland, kan vaak niet anders geschie
den dan door aankoop van terreinen en het
overwinnen van tijdroovende moeilijkheden
met de aanwonenden en juist deze moeilijk
heden zijn vaak oorzaak, dat de zoo noodza
kelijke verbeteringen uitblijven. Dit is vooral
het geval met den Schermervlotbrug bij Alk
maar, die een waar verkeersobstakel mag
worden genoemd Hier zou reeds lang een
betere brug tot stand zijn gekomen, wan
neer het Rijk met de gemeente Alkmaar daar
over tot overeenstemming had kunnen komen.
Verwacht kan thans worden, dat binnen af-
zienbaren tijd deze regeling tot stand komt.
Dit is vooral ook daarom noodzakelijk om
dat de Rijkswaterstaat in 1922 bij het ver
vangen van de oude Friesche brug door een
nieuwe de fout heeft gemaakt om op de oude
pijlers te kunnen bouwen, deze brug zoo
smal te maken, dat daarover slechts één-
richtingverkeer mogelijk is.
Deze fout springt des te meer in het oog
wanneer men weet, dat dit de eenige brug
is die West-Frieschland met Alkmaar en Ken-
nemerland verbindt, waarover met eenigs
zins zware vrachten mag worden gereden.
Nu de tram AlkmaarPurmerend wordt
opgeheven zal het mogelijk worden tegenover
de Tienenwal een brug te bouwen die een
behoorlijke verbinding kan geven met den
Rijksweg Alkmaar—Helder en de Schenner,
mits Alkmaar de Achterweg, door iets van
het Victoriepark op te offeren, verbreedt.
■Verwacht kan worden dat de gemeente
Alkmaar hier voor te vinden zal zijn. De
Schermervlotbrug komt zeer zeker het eerst
in aanmerking voor het vervangen door een
brug, die een beter verkeer te land en voor
de scheepvaart mogelijk maakt. Honderden
werklieden, die aan de zuidzijde van den
brug op de scheepswerven werken, alsmede
de talrijke bewoners aldaar ondervinden da
gelijks grooten hinder van dit verkeersobsta
kel.
Ook deze brug mag slechts met vrachten
van ten hoogste 3 ton bereden worden en
het kwam reeds herhaaldelijk voor, dat hulp
van omstanders noodig was om te voorko
men. dat auto's met zwaardere vrachten in
de diepte zonken.
LICHT OP!
Hedenavond voor rijwielen en motorrijtui
gen en andere voertuigen te 4.15 uur licht
op-
VERBETERING.
Niet de heer Van Latum alhier maar de
firma G. Metselaar en Zn. te Haarlem
was laagste inschrijfster voor het bouwen
van 65 woningen te Bloemendaa'. De heer
Van Latum had ingeschreven voor 250,000
AïeKfaS
en de laagste inschrijving was 235.930.
De bloemist, bedoeld in het stukje
„Kinderpostzegels" in ons no. van gister,
was niet Mars, maar de heer Morsch.
VEREENIGING VOOR DEN
HANDELDR. EN INDUSTR.
MIDDENSTAND.
Eenige zeer belangrijke punten
besproken.
In café Central vergaderde gisteravond de
Alkmaarsche Vereen, v. d. Handelr. en In-
dustr. Middenstand, teneinde een lange agen
da af te werken.
De vergadering was vrij goed bezocht,
niettegenstaande den heerschenden mist.
Te ongeveer kwart over acht opende de
voorzitter, de heer H. de Raat, de ver
gadering met een woord van welkom aan de
leden en aan de pers.
De voorzitter maakte verder nog gewag
van de heerschende crisis. Vroeger, in vorige
eeuwen, was het anders dan nu. De am
bachtsman, de dorpswinkelier, ze namen een
belangrijke positie in. Door de industrialisa
tie is dat totaal veranderd. De massaproduc
tie heeft de pakhuizen boordevol geladen,
de verbeterde cultuur op land- en tuinbouw
gebied maakt het mogelijk, om stapels op de
markt te brengen.
Thans zijn het de kooplui, die elkaar be-
concurreeren, om de klanten te gerieven. Er
kan echter overproductie of onderconsump
tie ontstaan en dan komt de tijd van malaise.
Die malaise heeft groote gevaren, ook voor
den middenstand, zeer groote zelfs.
Er zijn echter ook nog andere gevaren.
Bij de afschaffing van het gildewezen legde
het particulier initiatief grooten ijver aan den
dag. Maar, hoe goed ook, er waren toch
ook gevaren aan dit initiatief verbonden.
De wetten, de sociale wetten dan, kwamen.
En deze hebben naast veel goeds, cok veel
gevaar in zich.
Daarom moet thans de organisatie krach
tig gesteund worden. Men moet een blok
vormen van vrije middenstanders, cie zich
moesten vasthouden aan het ideaal: „eerst
verdienen en dan uitgeven!" Daarmede
opende de heer de Raat de vergadering.
De notulen werden vervolgens gelezen
en goedgekeurd.
De firma V. D., die er steeds naar
streeft, om het bare Lunchroom-bezoe
kers nog gezelliger te maken, is door een
nieuwe attractie hier wederom bijzonder
in geslaagd. Zij heeft n.1. een EIGEN
STUDIO ingericht van waaruit in het
vervolg geheel gevariëerde programma's
uitgezonden zullen worden. Na geslaag
de proefnemingen is de firma voor
nemens a.s. Zaterdag haar eerste feest
programma uit te zenden. Onnoodig is
het te vermelden, dat alles in het werk
gesteld zal worden, om deze première
tot een buitengewoon succes te maken.
Wij gelooven dan ook, dat het haar hier
bij aan belangstelling niet zal ontbreken.
De marktgelden der graanbeurs.
De heer K. van Thijn gaf vervolgens ten
beschouwing over de marktgelden der
graanbeurs.
Spr. merkte eerst op, dat de naam
„beurs" wel wat grootsteedsch is. Het be
treft hier een markt, waar de boeren hun
graan kunnen verkoopen.
In den tijd, toen de markt ged.ieltelijk nog
onbedekt was, bleek de behoefte aan een
overdekte markt te bestaan. De gemeente
ging toen over tot het overkappen van de
markt, ook al, om het gemeentebelang te
dienen.
Velen juichten de overdekking toe, maar
al gauw kwamen er onaangename gezich
ten. Vroeger toch was de entree vrij, terwijl
nu werd bepaald, dat men 25 cent entree
moest betalen. Dat was vooral voor de
schippers en hun knechts een teleurstelling.
Het eigenaardige is nu, dat, terwijl men
's Vrijdags voor een uur „markten" een
kwartje moet betalen, 's Zaterdags de en
tree vrij is. Er wordt hier dus met twee ma
ten gemeten.
's Zaterdags kan men deze markt ge
woon beschouwen als een grooten winkel,
waar de huismoeders haar boter en eieren
halen, wat voor de winkeliers natuurlijk
een strop is.
Echter, de toestand wordt nog erger, als
men bedenkt, dat een schipper niet alleen
voor zijn mbnster moet betalen, maar ook
voor zijn geheele vracht, die in zijn schip
ligt en waarvoor reeds liggeld betaald is.
De gemeente krijgt dus een aardig centje
binnen op die manier en de entreegelden zul
len dus nog niet zoo heel erg noodzakelijk
zijn Hoe denkt men over dit geval? Hoe
denkt men over het entreegeld? Het is de
markt thans?
In 't algemeen vond men het entreegeld
veel en veel te hoog en ook spr. vond de re
geling lang niet billijk.
Spr. wilde nu voorstellen, dat men niet
langer met twee maten meet, dus dat men
ook 's Zaterdags entree heft, maar het be
drag moet veel lager worden. Spr. meende,
dat het bestuur van den Middenstand een
schrijven tot het gemeentebestuur moest rich
ten met een verzoek om een entree te heffen
van tien of vijftien cent, en deze entree ook
I des Zaterdags te innen.
Devoorzitter vroeg, hoe het was voor
de „overdekte" er was.
De heer Van T h ij n antwoordde, dat de
heffing over de heele partij vroeger ook gold.
Wat de entree betreft, de voorzitter
merkte op, dat de knechts thans vrij entree
hebben, wat echter volgens een schrijven, dat
de heer Van Thijn in bezit heeft, niet juist is.
De voorzitter meende, dat er wel en
tree geheven moet worden, vooral, om on-
geïnteresseerden te weren. Spr. zegde den
heer Van Thijn toe, om de zaak onmiddellijk
te laten onderzoeken.
De heer Rentenaar merkte op, dat de
toestand op de markt zeer zeker eigenaardig
is. Men winkelt daar als 't ware een paar
uurtjes, zonder marktgeld te betalen.
De heer S. T r ij b e t z gaf in overweging
om deze kwestie te behandelen in samenwer
king met de K. v. K., om zoodoende meer te
bereiken.
De voorzitter zegde alle medewerking
toe en beloofde in de volgende vergadering
een rapport over deze kwestie uit te bren
gen.
De heer J. C1 o e c k meende, dat het niet
goed is, om reeds zoo spoedig een oordeel te
vormen. Spr. meende, dat het thans nog te
vroeg is, om te veroordeelen.
De voorzitter wilde de zaak toch lie
ver bekijken en zoo mogelijk een rapport uit
brengen.
Rapport congressen.
Vervolgens brachten de heeren J. C1 o e c k
en A. Burger een uitvoerig verslag uit
over de congressen te Groningen en Amster
dam.
De voorzitter dankte zeer terecht de beide
sprekers voor hun keurig verslag.
Het cadeaustelsel.
Dan vroeg de voorzitter aandacht voor
punt 9 der agenda: Nieuwe belasting voor
den Middenstand. Spr. leidde dit urgente
punt in. De nieuwe belasting legt de Mid
denstand vrijwillig op zich. Het is een belas
ting, waarvan de aanleiding is hetver
foeide cadeaustelsel.
Het cadeaustelsel werd vroeger alleen
door den fabrikant en grossier ingevoerd.
De winkeliers hadden die cadeaux niet. Ech
ter, nu is er een ander systeem ingevoerd,
waarvan men hier genoeg weet: de Boeken-
bons Nationaal. Spr. gaf een uitvoerige toe
lichting over dit systeem en veroordeelde het
scherp. Spr. zag in dit systeem een begin
van iets, waarvan de Middenstand zelf groo
te schade zal ondervinden. Het kwaad woe
kert voort. En er zijn er, die meenen, er voor
deel mee te hebben.
Zij, die de boekenbons uitgeven, hebben
zeker niet nagedacht over de gevolgen. De
heeren Scheepstra hebben een geweldige
winst gemaakt, zoo aanlokkelijk, dat anderen
zullen volgen. Zoo is er nu een firma, die een
nog veel mooiere attractie belooft. Hij heeft
een reclame uitgedacht, die een voordeel,
maar ook een gevaar voor den middenstand
kan zijn.
Men maakt in den middenstand aparte
groepen. Ook de nieuweling zal dat doen. En
wie moet dat betalen? De middenstand zelf,
of men zal de prijzen moeten verhoogen! En
wat dan? i
De nieuweling komt met vermakelijkheids
bons. Als men dus ijverig de nieuwe bons ver
zamelt, zal men geregeld bijv. naar de bios
coop kunnen gaan!
Moeten we doorgaan op deze manier?!
Neen, want waar is eigenlijk het einde? Deze
uitwas moet krachtig bestreden worden. Spr.
vroeg de volmacht der vergadering, om
alles te doen, om dit systeem niet te doen
en om te trachten, de winkeliers, die deze
bons hebben, over te halen, deze te vernieti
gen.
Het krachtige woord van den voorzitter
sloeg zoo in, dat de heele vergadering het
met hem eens was.
De automaat!
Een der schadelijke gevolgen van de win
kelsluitingwet kan zijn de automaat, aldus de
voorzitter. Het congres te Groningen meende,
dat de regeling van het automatenwezen
hoort bij de gemeenteverordeningen. Het was
wenschelijk, dat de winkelier voor zijn winkel
automaten mocht plaatsen met alléén artike
len, die hij geregeld verkoopt.
Daarom stelde spr. voor, om het gemeente
bestuur te adviseeren een verordening in 't
leven te roepen, bepalende, dat de winkelier
alleen vóór zijn winkel een automaat kan
plaatsen, inhoudende artikelen, welke hij ge
regeld verkoopt.
De heer J. C 1 o e c k merkte nog op, dat de
automaat duur is in aanschaffing. De kleine
winkeliers kunnen ze niet koopen, zoodat deze
in het nadeel zullen zijn.
Devoorzitter meende, dat ook de
kleine winkelier wel een automaat kan aan
schaffen met behulp der fabrikanten. De auto
maat komt er en men moet zorgen, dat zij
niet nadeelig werkt. Spr. zag in de automaat
een gevaar, als er niets gedaan wordt door
den middenstand.
De heer Rentenaar vroeg, wie de
kleine winkeliers zijn. Volgens hem zij het die,
welke naast een eigen werkkring 's avonds
nog vele uren een winkel open hebben en
daardoor bijverdiensten maken. Zij zijn het
groote gevaar voor de gewone winkeliers.
De voorzitter wilde niet van de
agenda afwijken, zoodat een debat over dat
punt uitbleef.
Cursussen winkelpersoneel.
De cursussen, welke ook hier in het leven
geroepen zijn, blijken in een groote behoefte
te voorzien. Zij staan in een onverwacht
groote belangstelling van hen, die hun brood
in den winkel verdienen.
De gemeente, welke deze cursussen subsi
dieert, wil nu echter een vereeniging hebben,
welke de verantwoordelijkheid draagt en
toezicht uitoefent op alles wat de cur
sussen aangaat.
De voorzitter stelde nu voor, om een
stichting in het leven te roepen, in den zin,
zooals de gemeente dit bedoelt, en waarvan
de raad van beheer zal bestaan uit drie leden
van de K. v. K. en drie van de Midden-
standsvereeniging.
De cursussen zelf ontlokten eenig com
mentaar, maar èn de heer Rentenaar
èn de voorzitter verdedigden ze zoo warm,
dat de heeren weldra overtuigd waren van
het groote nut, dat dergelijke cursussen af
werpen: een jeugdige krachtige middenstand
die den Alkmaarschen middenstand zeer ver
sterkt.
Het Incasso- en Informatie bureau
Het Incasso- en Informatiebureau, vooral
naar waarnemingen, verricht in den mor^n
van 17 December.
Medegedeeld door het Kon. Nederl. Met
Instituut te De Bildt.
Hoogste barometerstand 783.1 te Hapa-
randa.
Laagste barometerstand 738.8 te Vestma-
nör.
Verwachting, geldig tot den avond van 18
December:
Zwakke tot matigen Oostelijke tot Noord-
Oostelijken wind, nevelig tot betrokken; m0ge
lijk eenige sneeuw; temperatuur om het
vriespunt in het Noorden; in het Zuiden lich
te vorst.
bedoeld om wanbetalers te achterhalen, zou
gaarne krachtiger willen werken. Daarom
had men contact gezocht bij de Hanze, wel
ke instelling echter in een schrijven kenbaar
maakte, dat zij in deze niet met de Midden-
standsvereeniging kon medewerken.
De voorzitter betreurde dat. Oir
echter nog krachtiger te kunnen optreden zou
spr. samenwerking willen zoeken met de
vakbonden in Alkmaar Hij verzocht daarom
toestemming van de vergadering, om stappen
in die richting te doen.
De heer S.T rij betz vond het plan
buitengewoon mooi. Spr. wilde echter nog
veel verder gaan. Hij zou alle omliggende
plaatsen in wijden kring om Alkmaar aange
sloten willen zien. Verder merkte spr. op, dat
de houding van sommige vrachtrijders ook
niet goed was.
De heer v. T h ij n vond de kosten, welke
volgens hem 20 pCt. bedragen, veel te
hoog.
De voorzitter zeide, dat de kosten
10 pCt. zijn en alleen bij gerechtelijke vervol
ging wordt dit 20 pCt. Bovendien, als het niet
gelukt, om een schuld ingelost te krijgen,
reeft men geen onkosten, zelfs geen porto-
costen. Voorlocpig zou spr. Bergen en Heiloo
er bij betrokken willen zien, omdat Alkmaar
met die plaatsen in de allereerste plaats in
contact staat.
Wat de vrachtrijders betreft, het bestuur
ïeeft reeds maatregelen besproken. De plan
nen van het bestuur werden vervolgens goed
gekeurd.
Rondvraag.
Bij de rondvraag bepleitten de heeren
Nordeman en J. Cloeck het lezen van
iet Middenstandsblad, waar voor ieder zeer
veel wetenswaardigheden in staan en welk
blad zeer veel bijdraagt tot de ontwikkeling
van den Middenstander. De heer Nordeman
wilde wel eens nummers in circulatie zien.
De voorzitter is voor die circulatie
wat huiverig. Wel voelde spr. er veel voor.
om niet-abonné's eenige gratis-exemplaren te
sturen voor kennismaking.
De heer T r ij b e t z maakte een opmerking
in verband met bet adverteeren.
De voorzitter zegde toe, de kwestie
te zullen bespreken.
De heer Bruin vroeg of het niet mogelijk
was, dat de leden wekelijks het Midden
standsblad kregen via het bestuur, desnoods
met contributieverhooging.
De voorzitter merkte op, dat de con
tributie dan veel hooger zou worden.
De heer L. T r ij b e t z vond het vastrecht
tarief nog te hoog. Zou er geen verbetering
mogelijk zijn? In Amsterdam bijv. is het ta
rief veel lager.
De voorzitter zegde toe, de kwestie
te zullen onderzoeken. Spr. verzocht de
leden, om te trachten, cijfers te krijgen, die
echter objectief moeten zijn. Volgens den
voorzitter is het vastrechttarief voordeeliger.
Tenslotte merkte spr. op, dat men in Alk
maar vcoi^dezelfde moeilijkheden staat als in
Castricum, terwijl Amsterdam zijn eigen
lichtbedrijven heeft.
De heer Burger vroeg om een bij
zondere vergadering met een spr., waarop de
voorzitter opmerkte, dat een feestelijke
bijeenkomst in dezen malaisetijd niet te ver
dedigen is. Wel wil spr. een avond met een
goeden spreker.
Met een korte speech, waarin de voorzitter
gewag maakte van de oprichting van een
economisch instituut voor den Middenstand,
dat eindelijk eens licht za! kunnen wei pen op
het werk van den Middenstand en met den
wensch, dat dit instituut gesteund worde,
opdat er straks litteratuur over den Mid
denstand, enz. zal kunnen komen, en zal kun
nen blijken, dat de Middenstand nog wel ter
dege in staat is te concurreeren tegen wien
dan ook, sloot de heer de Raat deze ver
gadering, die uitstekend geslaagd mag wor
den gehleeten!
luchfva9Pi
DE POSTVLUCHTEN.
Het vijlde retourvliegtuig.
AnetaVaz Dias meldt dat bij de K. L.
M. radiografisch bericht is ingekomen dat
het vijfde retourvliegtuig de P. H.A. G A.
heden tusschen 12 uur en kwart over 12 op
het vliegveld Bagdad zal landen.
Het zevende postvliegtuig-
AnetaVaz Dias meldt, dat bij de K- L.
M. bericht is binnengekomen, dat het zeven
de postvliegtuig, de P. H.—A. E. O., gister
te 9.10 uur van Sofia is vertrokken en .e
17.05 uur te Athene is gearriveerd, na te
Larissa wegens bet slechte weer een tus-
schenlanding te hebben gemaakt.
HET ITALIAANSCHE VLIEGTUIG-
ESKADER VERTROKKEN.
Voor de Gceaanvlucht.
Het eskader van twaalf Italiaansche bom
bardementsvliegtuigen, dat voornemens 's
een ocaanvlucht naar Brazilië te onderne
men, is onder leiding van den Italiaanschen
minister voor luchtvaart, generaal Bala°'
hedenmorgen te kwart vóór acht van OrW-j
tello ten Noorden van Rome gestart voor a
eerste étappe van de vlucht naar Braziu -
Het eindpunt van de vlucht is voor heae
Carthagena in Spanje.
Eergisteren en gisteren moest de start wo -
den uitgesteld wegens een hevigen storm Do
ven de Balearen. De twaalf vliegtuigen vi
gen in vier escadrilles van drie. Het eska
wordt een eindweegs begeleid door *NV.ee(-)r.
servevliegtuigen, zoodat hedenmorgen te v
betello onder het gejuich der aamve?'fell
veertien vliegtuigen uit het water opsteg
en in Westelijke richting verdwenen.