MünamciG Courant. ^Brieven uit Berlijn. Filmnieuws. Dagelijksch overzicht. Honderd twee cr dertigste Jaargang. Zaterdag 20 December. Buitenland No. 300 1930. (Van onzen correspondent.) Wil ik eerlijk-actueel blijven, dan moet ik dit maal toch iets over de oorlogsfilm van Erich Maria Remarque schrijven, die de ge moederen in Duitschiand en m het bijzonder in Duitschiand en in het bijzonder in Berlijn zoozeer in beweging gebracht heeft. De film u weet het is intusschen door de hoogste censuur-instantie voor ge heel Duitschiand verboden. Het is niet waar schijnlijk, dat men dit Amerikaansche film product binnen de Duitsche grenzen nog te zien zal krijgen. Vergis ik mij niet, dan is de film „lm Westen nichts Neues" hier slechts in Berlijn gedraaid. In andere Duit sche steden was zij wel reeds aangekondigd, maar vermoedelijk nog niet opgevoerd. Het is in dit geval van beteekenis, zulks vast te stellen. In Berlijn namelijk is in slechts één bioscoop de film gedraaid gedurende zes dagen, en wel driemaal per dag. Daarbij is tengevolge van demonstraties een voorstel ling reeds bij het begin onderbroken en de daarop volgende uitgevallen. We komen dus tot zestien voorstellingen, waarbij ongeveer 1000 personen per voorstelling aanwezig ge weest zijn. Nemen we in het gunstige geval aan, dat in elke voorstelling 50 pCt. ver woede tegenstanders van Remarque aanwe zig waren (25 pCt. zou nóg veel te hoog berekend zijn), dan zouden we een eindcijfer van 8000 Duitschers bereiken, die op grond van eigen waarneming een protestbeweging begonnen zijn en die er zich thans op be roepen, dat zij het verbod van een groote propaganda voor den wereldvrede hebben uitgelokt Achtduizend menschen op een bevolking van vijf-en-zestig millioen. Men moet echter nog even verder gaan. Het staat namelijk vast, dat de meeste pro- testeerenden behoorden tot de zoogenaamde „Stormafdeelingen" van de rechts-radicale zoogenaamde Hitlerpartij, welke bij dit alles de leiding gehad heeft en dat deze stormaf deelingen in hoofdzaak bestaan uit nog zeer jonge menschen tusschen zestien en der tig jaar die dus op enkelen na nimmer den wereldoorlog meegemaakt hebben, even min als hun aanvoerder bij de groote straat schandalen, die de laatste week plaats ge had hebben, de bekende dr. Goebbels, die een zoogenaamden horrelvoet heeft en dus voor militairen dienst afgekeurd werd. Van de 50 pCt. protesteerenden moet men dus nog negen-zestiende afnemij, die niet tot objectief oordeelen bevoegd waren, omdat zij niets van den oorlog te zien gekregen had den, dus ook niet vast konden stellen of Re marque en de filmregie een juist beeld van de verschrikkingen aan de fronten gegeven hebben. Dit teekent voldoende het oneerlijke van deze opgeblazen protestbeweging, die leidde tot een verbod, dat in het buitenland stellig overal met verbijstering zal zijn opgenomen. Deze Berlijnsche correspondenties hebben nimmer een politiek karakter gehad. Ik wil op deze goede gewoonte ook ditmaal geen inbreuk maken Maar het ware aan den an deren kant een onverantwoordelijkheid van den chroniqueur, indien bij de jongste ge beurtenissen in Berlijn negeeren wilde, om dat ze ook een sterk politiek karakter hebben De politiek heeft zich, als altijd in het heden- daagsche Duitschiand, van deze filmgeschie denis onmiddellijk meester gemaakt. Maar men mag niet vergeten, dat de kern der din gen dieper ligt en dat de zaak ten slotte een hoogmenschelijke, een ethische beteekenis heeft, die het geval van wereldbeteekenis maakt. Vooral ook, waar deze film over heel de wereld vertoond wordt en stellig ook spoedig naar Nederland en Nederlandsch- Indië zal komen. En nu dringt zich bij den lezer van de tallooze berichten over „lm Westen nichts Neues" natuurlijk de vraag op, of het ver loop van het film-incident in Duitschiand het vermoeden wettigt, dat het Duitsche vo k langzaam maar zeker terugkeert naar de mentaliteit van vóór den grooten oorlog. Ik geloof, dat deze vraag niet zonder meer bevestigend beantwoord mag worden. Allereerst een woord over de film zelf, die ik'nog juist gezien heb voordat het verbod werd uitgevaardigd. Het is een prachbg-geslaagde film, goed gefotografeerd, uitnemend van toon. zeer na tuurlijk voor zoover dat mogelijk is in de weergave van de geluiden, en zeer eerlijk wat de regie betreft Stellig een der b.-T DER UNSTERBLICHE LUMP. Cinema Américain. Hans Ritter, de schoolmeester in het klei ne Tirolsche dorp, blijkt een groot componist te zijn. Vier maanden gaat hij naar Weenen voor zijn opera „Alpenglühen Teeder s het afscheid van zijn meisje, maar wanne hij eenmaal weg is, dwingt haar vader ha met den rijken boer Lechnar te brouwen. J het vieren van den bruiloft komt K.tter Als een gebroken man keert hij terug n Weenen; ten prooi aan een hevige zenuw crisis schreeuwt hij midden in *!e aPvc J» vatn zijn opera in de Staatsopera plotseling „aufhören, aufhören!" (ophouden.). J vljicht weg, de onderwereld in. .Terwijl zijn opera de grootste successen boekt, zinkt hij steeds dieper. Hij laat zich voor dood doorgaan kele jaren later besluiten de Gewone s zijn geboortedorp om een standbeeld voor den onsterf el ijken componist op te ric Hans Ritter gaat als een vagebon de onthulling van zijn eigen stamdb Daar herkent zijn vroeger meisje, die clels weduwe is geworden, hem en s gaan ze nu een toekomst vol liefde teg in het land waar de Alpen gloeien. Gustav Frölich, een der sympathie van het witte doek, geeft een sublieme beelding van den aan lager wal rakend oorlogsfilms, die de Amerikaansche kunste- hphnr,® Amerikaansche regisseurs ons sch^ f !VOOïgezet" Het 1S °°k geen anti-Duit- Dn?Jli jntegenHeel. De inhoud welke in DuJhchland vertoond is en die eenigszins wifvfln61 "^"^onsche lezing schijnt af te rriiiov (we'ke echter volgens betrouwbare «itieken evenmin ophitsend tegen Duitsch- w toont den Duitschen ontsoldaat als ten slotte dapper en volhar dend, van eerlijke kameraadschappelijkheid en,van ongebroken energie, die des te meer 1ma,a'd! waar de toeschouwer tevens i u de fronttroepen reeds onder slecht en weinig voeding en groote lichame- m u'tPu*trng gebukt gaan. Maar het is nu eenmaal een oorlogsfilm, die aan het boek van Remarque ontleend is. Dat boek is ook in Nederland in breeden kring bekend. Het is door toevallige omstan digheden het meest gelezen boek van deze eeuw geworden. Tot groote verwondering in de eerste plaats van Remarque zelf, die het in eenige weken tijds neerschreef, eigen lijk meer om zichzelf te ontlasten van een geweldigen druk der herinneringen. De ro man kwam op het juiste oogenblik, toen de menschheid niet meer onder den onmiddel- lijken druk van de oorlogsellende stond, die van 1918 tot 1928 elke neergeschreven herin nering ondraaglijk maakte. De roman werkte overtuigend-pacifistisch. Dus maakten alle kringen in en buiten Duitschiand, die oorlo gen in de1 toekomst tot eiken prijs verhinde ren willen (al verschillen zij in de beoordee ling der geoorloofde middelen om dit doel te bereiken) zich van deze propagandakans meester en zorgden voor een populariteit van het weliswaar knap geschreven doch m i.- volstrekt niet overweldigend literair-hoog- staande boek, met het bekende resultaat, dat het in tientallen vertalingen verscheen en den onbemiddelden schrijver plotseling een millioen Duitsche marken in het huis bracht. De Amerikanen, die van dit boek een film gemaakt hebben, deden dat stellig niet uit nobele, altruïstische, wereldvredelievende motieven. Maar alleen om veel geld te ver dienen. Ze zouden zich met evenveel liefde aan de zaak gewijd hebben, als het om een even geweldig gelezen boek tot verheerlij king van den wereldoorlog gegaan was. Hoeveel Remarque aan het filmrecht ver diend heeft, is mij niet bekend. Men spreekt van een millioen dollars. Een bedrag, dat mij hoogelijk overdreven voorkomt. Maar windeieren zal hem dit zaakje ook wel niet gelegd hebben. Hij is stellig voor zijn ver der leven een rijk man geworden. En waar hij zijn boek zeker met nobele bedoelingen geschreven heeft en de werking op millioe- nen menschen even nobel geweest is, zij hem dit lot uit de loterij van harte gegund. Maar één verwijt moet men hem maken: hij teekende niet den grooten oorlog, zelfs niet de werking van dezen titanenstrijd op zijn omgeving, maar zeer subjectief zijn eigen pessimistischen kijk op de dingen en de uitwerking op enkele kameraden. Hij was en is een zwartkijker in optima-forma, een type, die men hier „Grübler" noemt, een „piekeraar" over het leven, een hypochonder. Komen zulke menschen in een oorlog aan het front, dan verliezen ze den blik voor de on eindige veelheid der karakters en der ver schijnselen. Zeker zijn er Duitsche, Engel- sche, Fransche, Belgische, Italiaansche front soldaten geweest, die zoo voelden en handel den als Remarque beschreef. Maar er waren er ook, en wie zal zeggen of ze niet een meer derheid vormden, die heel anders voelden en dachten. Sterkere karakters, werkelijke stil le helden, menschen, die zich door de ver schrikkelijkste beproevingen niet lieten af schrikken van wat ze als plicht tegenover volk en vaderland voelden. Het gaat hier niet om de vraag, of ze daar goed aan deden, maar om de vraag, of Re marque objectief teekende vooral, waar de film veel grover is, nog veel minder con cessies doet dan het veel fijnere boek. En nu moet men in deze dingen het Duit sche volk, dat in zijn meerderheid (en hier bedoel ik niet de onsympathieke straatbetoo- gers van dr. Goebbel, die alleen maar aan de politiek en hun partij dachten) de film, die het niet kent, afkeurt om het boek, dat er den inhoud aan gaf, toch trachten te begrij pen. Dat Duitsche volk, voor zoover het nict- principieel-pacifistisch is en e enoorlog in ei ken vorm afkeurt, dus ook als die tot ver dediging van het vaderland wordt opge drongen, voelt zich om zijn gesneuvelde of invaliede zonen door boek en film beleedigd Het voelt als een onbewuste smaad, dat de wereld eventueel zou kunnen vaststellen: Duitschiand gaf zijn soldaten in de latere oorlogsjaren nauwelijks te eten, de Duitsche soldaat werd door den oorlog tot een half beest, en vroeg alleen nog maar naar niet levensgevaarlijke verwondingen, die vacantie bezorgden, of naar de veldkeuken en erotn- sche afwisseling; de Duitsche onderofficier componist. Een prachtige film, die ook mu zikaal veel te genieten geeft. Van de andere attracties zouden we het bijna noemen, die de film biedt, vallen voor al op de bruiloft, de gemeenteraad met dm burgemeester, die zoo slecht uit z>jn woor den kan komen, de fokveedag met de fanfare corpsen, de „Denkmal"-onthulling, die allen een aardigen kijk geven op het zoo typische Tiroolsche boerenleven. ,.Der unsterbliche Lump" is een film om te zien en niet meer te vergeten. Het bijpro gramma vermeldt o.m. een leuk apenfilmpje, journaal en een komische twee-acter. DE VRIJBUITER. Avonturen-film in het A. B. T. Buck Jones, die als Buck Trevis in deze film de hoofdrol speelt, toont zich daarin een ruiter zooals een cowboy betaamt en daar naast bezit hij ook den moed en het uithou dingsvermogen van den man, die in de wil dernis woont en als ontginner werkt. .Strij den totdat alles gelukt wat ik wil bereiken is zijn devies, dat hij al spoedig meedeelt aan de dochter van den president der spoor wegmaatschappij in Californië. Zij is naast hem komen wonen (wat men »Paast ka" noemen is daar nog een behoorlijke afstand) op een ranch die haar vader gekocht heeft. Buck heeft zijn bezitting verkocht aan den spoorweg, maar nu wil de plaatsvervangen de directeur Jefferson door gemeene streken was een karakterlooze sadistische schurkde officier achter het front kende geen grooter genoegen dan den duizendmaal met den dood bedreigden frontsoldaat te sarren en wegens niet-model-salueeren straf te bezor gen Men ontkent hier niet, dat zulke dingen zijn voorgekomen, protesteert er echter tegen, dat ze als typisch zijn weergegeven en daar door boek en film alleen maar speculeeren op de zeer talrijke elementen in en buiten Duitschiand, die met het ongezonde milita risme van een volksvreemde kaste ook het opvoedende, zelfs onder bepaalde omstandig heden verhevene, het allerhoogste in den mensch opeischende: de persoonlijke zelfver loochening van de landsverdediging, verdoe men willen. Hier wordt geen oordeel uitgesproken, maar slechts vastgesteld. Een zeer actieve, jonge partij heeft deze film als dankbare aanleiding voor straatde monstraties misbruikt. De leiders vaif een meerderheid van het Duitsche volk stonden voor de moeilijkheid: willen wij deze film verder toelaten en daardoor het buitenland den indruk geven, dat wij voor een radicale agitatie gecapituleerd hebben en dat wij een propaganda voor het pacifisme in de eigen volksrijen verhinderen willen; of zullen wij tegen onze overtuiging in een film vertoonen die nog oneindig veel meer dan de roman door millioenen Duitschers gevoeld wordt als een eenzijdigen smet op den heldenmoed van vele, vele Duitsche (en niet-Duitsche) strijders, die anders velden en dachten dan het kringetje frontsoldaten, dat door Remar que geteekend is. Begrijpt men, in welk een dilemma in het bijzonder de Duitsche regeering verkeerde? Voelt men, hoe moeilijk een beslissing moest zijn vooral voor mannen als de rijks kanselier en de rijksminister van buitenland- sche zaken, die zelf frontofficieren geweest zijn? Zij hebben tenslotte geadviseerd, der film censuur op het hart te drukken, dat hier ver boden meest worden, ofschoon zij bij voorbaat moesten weten, dat de indruk van dit verbod op het buitenland Duitschiand groote schade moest berokkenen. Ik kan het niet helpen: ik vind dit een moedig besluit. Geheel afgezien van de politieke zijde, van de kunstwaarde en de nobele strekking van boek en film ;alles beschouwd van het stand ount van hoogere eer en werkelijke vader landsliefde. ROLAND. DE SALARISVERLAGINGEN IN ITALIË. Mussolini's rede in den Senaat. Een handige en reclame-makende redevoering! Dezer dagen hebben wij een kort bericht opgenomen, vermeldende, dat Mussolini in den Italiaanschen Senaat een lange rede had gehouden over de kwestie der salarisver lagingen. Het is uit die rede nog nog eens weer ge bleken, dat de schatkist van Italië er niet al te rooskleurig voor stond. Er was maar even tjes een tekort van ongeveer 900 millioen en dit tekort kon niet gedekt worden door nieuwe belastingen te heffen of door de bestaande te verhoogen, omdat de druk op de bevolking al veel te hoog was. Men moest derhalve andere maatregelen nemen en heeft nu een herzie ning van de salarissen der ambtenaren over wogen. In totaal bedragen de uitgaven voor de ambtenaren 9.1 milliard, n.1. 7.7. milliard salarissen en 1.4 milliard pensioenen. En nu heeft Mussolini bepaald, dat de salarissen lager moeten. Trouwens, de rijksambtenaren zijn degenen, aldus de „Machtige", die het meeste belang hebben bij een goeden gang van het staatsbestuur en zij moeten dus de eersten zijn, die offers brengen. Na een vergelijking te hebben gemaakt tusschen de salarissen der staatsambtenaren vóór den oorlog en de huidige verlaagde sa larissen, verklaarde Mussolini, dat hij voor nemens was de korting ook uit te strekken tot de salarisen van de ambtenaren der provin ciën, gemeenten en van alle direct of indirect door den staat gecontroleerde besturen. Dit stelt ettelijke gemeenten in staat den druk der belastingen te verminderen, die vooral op den boerenstand zeer zwaar rusten Er waren volgens spr. geen andere punten, waarop kon worden bezuinigd, want niemand kon denken aan de mogelijkheid om de som men te verlagen, benoodigd voor de betaling der rente op de openbare schuld. Dat zou een fout zijn geweest, voegde spr. er bij, en het denkbeeld kwam gen oogenbÜK in onze hersenen op. Om de valuta te stabiliseeren was het noo- dig de openbare schuld te consolideeren. Wij hebben niet de mogelijkheid onder het oog gezien om de houders van stukken openbare schuld te treffen met een tweede benadeeling, d. w. z. door een reductie van hun interest. Zij moeten ten minste van hun rente ver zekerd zijn, aldus Mussolini, ofschoon de be taling 454 milliard beloopen. Ook had men een korting op de oorlogs pensioenen kunnen overwegen welke 1200 mil lioen bedragen, maar daarvan komt niets, want dit is een dankbaarheidsschuld aan de helden van den oorlog. (Let op, hier deed Mussolini weer een handige zet!) En hij ver volgde, zoo meldt het Stefani-Ag. aan het Hbïd., met de vraag, of de militaire uitgaven ook verlaagd hadden kunnen worden. En de Duce antwoordde: Ofschoon moet worden toegegeven, dat de militaire uitgaven van 650 millioen vóór den oorlog zijn gestegen tot c.a. vijf milliard, en dat zij van 1922 tot heden zijn gestegen met twee milliard en men moet daarbij in het oog houden, dat dit geld betreft, hetwelk in het land is gebleven vraag ik u, aldus Mussolini, is er iemand onder u, die op het huidig oogenblik, nu allen zich krachtig wa penen, terwijl zij over den vrede blaten, meent dat wij niet behoeven te zorgen voo? onze elementaire en onvermijdelijke verdedi ging? Dat zou beteekenen, dat de geschiedenis, dezelfde geschiedenis, die wij hebben door leefd, den menschen niets heeft geleerd! (Ap plaus). Na te hebben geschetst hoe Italië ten op zichte van den goudprijs in vergelijking m'et andere landen zich in een gunstige conditie bevindt, d.w.z. op de basis van vóói den oor log, en na te hebben geconstateerd, dat de Italiaansche landbouw, de belangrijkste tak van bedrijf der bevolking, er weer beter voor stond dan sinds langen tijd, wees spr op de daling van de prijzen der landbouwartikeleii om dan tot de conclusie te komen, dat een verhooging dezer prijzen niet mogelijk is. De invoerrechten zijn reeds zeer hoog en de be scherming kan niet doeltreffender worden. Om den landbouw, wraaraan ook het lot der Italiaansche industrie verbonden is, er weer bovenop te brengen, hadden wij slechts één middel, n.1. het drukken der productieprijzen De lire werd nimmer gerevaloriseerd, maar zij wer dintegendeel op 21 Dece. 1927 defin:- tief gedevalueerd voor driekwart harer waar de, want voor den oorlog was de lire 100 gou den centimes waard en thans nog 26 cen times. Bij de voortzetting van zijn rede betoogde Mussolini, dat men moet erkennen, dat hc-t Italiaansche volk in al zijn categorieën een prachtig voorbeeld heeft gegeven van disci pline. De verlaging van de loonen der landbouw- arbeiders beteekent, dat de last van den land bouw wordt verlicht met 1.2 milliard, de in dustrie met bijna een milliard. Als men daar aan toevoegt 720 millioen bespaard op de salarissen der staatsambtenaren, 300 mil lioen op die der andere ambtenaren en de mil lioenen op de loonen van de andere arbei ders, komt men tot een totale som van drie milliard, en wellicht zelfs meer. Mussolini liet, naar hij verder verklaarde, met. 't oog op zijn reductieplannen successie velijk de volgende categorieën de revue pas- seeren: de fabrieksarbeiders, de landbouw- arbeiders, de transportarbeiders, de bankbe- ambten en ten slotte ook de huiseigenaren en de kooplieden. Mussolini besloot zijn rede met de opmer king dat de algemeene crisis is gelegen in de wanverhouding tusschen productie en ver bruik. Hij is echter overtuigd, dat spoedig een herstel voor de wereld in het algemeen en voor Italië in het bijzonder zal intreden. Zijn rede werd luide toegejuicht, waarna het wets ontwerp werd aangenomen. aantoonen, dat Buck geen rechten heeft op de door hem bewoonde boerderij, maar dat hij (Jefferson) indertijd de kooper ervan was. Tegenover een man als Buck is daartoe natuurlijk veel noodig: misbruik van invloed op een rechter, en op een meisje dat graag Buck haar man zou noemen, alsmede mis bruik van gezag op zijn ondergeschikten, wie wordt opgedragen de eigendomsbewijzen bij Buck te stelen, enz., enz. Met succes strijdt de aldus bedreigde te gen dit alles en stuk voor stuk, soms eenige tegelijk, weet hij zijn tegenstanders te ver slaan, totdat hij finaal overwinnaar is ge worden, óók op bovenbedoeld meisje. Een heel goede sensatiefilm met mooie natuuropname, „gezonde" knockpartijen en sterke staaljes van durf, behendigheid en rijkunst. Het voorprogramma geeft een paar aardi ge nummers: de eerste van een trouwlustig weeuwtje en de tweede van een bokser, die twee pond te zwaar, dit „te veel" in een paar uren wegwerkte met hardloopen en vechten (om een meisje) en des ondanks daarna in den ring nog in staat is zijn tegenstander te verslaan, waarmee hij tevens het meisje wint. Het reisje langs den Rijn gaat deze week naar Coblenz, waarbij verschillende steden onderweg worden bezichtigd. DE TOESTAND IN SPANJE DE RUST KEERT WEER. Geruststellende berichten uit de provincie. Gisteren is het Spaansche kabinet bijeen gekomen. Bij het verlaten der vergadering deelden de ministers mede, dat zij kennis hadden genomen van talrijke telegrammen uit de provincie, waarin wordt bevestigd dat er overal rust heerscht. Nog enkele plaatselijke relletjes. Nadat de opstandelingen te Alicante ver scheidene tramwagens omver hadden gewor pen, deed de burgerwacht eenige charges. Twee der belhamels werden gewond. Uit Madrid wordt gemeld, dat de leider er communisten, Alvarez e Suvuomayeie gis teren is gearresteerd. Aanhankelijkheidsbetuigingen jegens de regeering. De ko ning docr de menigte toege juicht. Vanwege de Spaansche legatie te 's-Gra- venhage wordt medegedeeld, dat de normale toestand in geheel Spanje bijna volkomen is hersteld. De regeering ontvangt tallooze aanhankelijkheidsbetuigingen van alle maat schappelijke klassen, den handel, den nijver heid en de Kamers van Koophandel, waarin geprotesteerd wordt tegen de jongste gebeur tenissen en tegen hen, die deze hebben ver oorzaakt. Bij de officieele herdenking van den hon derdsten jaardag van den sterfdag van Si- man Bolivar, welke Woensdag j.1. met groo te plechtigheid is gevierd in tegenwoordig heid van Koning Alfonso, de leden van de regeering, het corps-diplomatique en talrijke verdere aanwezigen, is de koning, zoowel toen hij zich naar de plechtigheid begaf als bij zijn terugkeer naar het paleis, door de menigte geestdriftig toegejuicht. Het gerucht, als zou de regeering de Per- tugeesche regeering de uitlevering van Fran co hebben gevraagd, is onjuist. Het naspel der revolutie. Gisteren hebben zich eenige leden van het revolutionnair comité, welke gekozen waren als ministers van de nieuw uit te roepen re publiek vrijwillige ter beschikking gesteld van de justitie te Madrid. De socialistische leider Largo Caballero en de beide republikeinsche professoren San- chez Roman en Fernando de los Rios werden na verhoord te zijn, weer op vrije voeten ge steld, op voorwaarde dat zij zich ter be schikking zouden houden van den rechter van instructie. Alcala Zamorra, die president der nieuwe republiek zou worden, heeft opnieuw een ver klaring afgelegd, waarin hij zichzelf als uit sluitend evranhvoordeüjk voor de mislukte onderneming voorstelt. De staat van beleg zal waarschijnlijk tot einde van dit jaar gehandhaafd blijven. De Kerstverloven voor officieren cn man schappen zijn ingetrokken. BRAND OP EEN TANKSCHIP IN ZUID-SLA VIË. De kapitein in de vlammen omgekomen. Op een greote petroleumtankschip van de Roemeensche firma Amotra is gistermorgen op den Donau tengevoige van onvoorzichtig heid brand uitgebroken. De kapitein vond den dood in de vlammen een matroos werd zwaar gekwetst. De vlammen zijn vele kilometers ver te zien en me nverwacht elk oogenblik, dat het schip in de lucht zal vliegen. EEN CORRUPTIESCHANDAAL TN OOSTFMIJK? Onthullingen van een democra tisch afgevaardigde. Groote bedragen bij het dep. van Arbeid verdwenen. De democratische afgevaardigde Fabian heeft in het Oostenrijksche parlement onthul lingen gedaan over de verdwijning van gel den bij het departement van Volkswelvaart en Arbeidswezen, welke groote opschudding hebben teweeg gebracht. In de bladen wordt levendig het „schan daal" besproken. Naar de correspondent van het „Berl. Tag." meldt, eischt bijv. de zeer gematigde „Pester Lloyd", dat de bezem nu eindelijk in actie zal komen, daar, indien ook maar de helft waar is van hetgeen de afge vaardigde' heeft medegedeeld, men van een waren Augiastal moet spreken. Fabian heeft verzekerd, dat bij het ge noemde ministerie groote bedragen zijn ver dwenen; dat bij den bouw van ziekenhuizen corruptiezaken zijn ontdekt ten bedrage van millioenen; dat men den ambtenaren van het ministerie geheime premies heeft uitbe taald op kosten der invalieden, wier toela gen met 25 pCt. op „bezuinigingsgronden" heeft gekort; dat ook de echtgenooten van verschillende hooggeplaatste ambtenaren uit de gelden voor de invalieden „schadeloosstel lingen" zijn toegekend en dat uit het steun fonds voor de beambten en het invalieden- fonds aanzienlijke bedragen spoorloos ver dwenen zijn. Als typisch voorbeeld wordt genoemd, dat, toen enkele maanden geleden minister Vass overleed, hooge ambtenaren van zijn minis terie zich voor de begrafenis van hun chef op kosten van den staat nieuwe kleeren en hooge hoeden hebben aangeschaft. Tot dusver heeft de regeering nog geen inlichtingen verstrekt over een en ander. OVERVAL OP EEN POSTKANTOOR. Vierhonderd M. gestolen. Donderdagavond kwamen drie jongeman nen het postkantoor te Stollarzowitz (Silezië) binnen en vroegen den dienstdoenden beamb te een postzegel van 10 pf. Toen deze hun ter hand werd gesteld, haalden zij revolvers te voorschijn en gelastten den beambte met zijn gezicht naar den muur in een hoek te gaan staan. Zij bonden zijn handen op den LUCHTKASTEELEN (HAPPY DAYS ARE HERE AGAIN.) Victoria Théater. Het lied van Charles King (hij zong het ook met veel entrain in het theater Tuschins- ki bij zijn bezoek aan Amsterdam) „Happy days are here again" heeft een triomftocht over de wereld gemaakt en ook het tweede succeslied uit de film „Luchtkasteelen, Lucky me, lovable you", zal men met genoegen hoo- ren. Deze M. G. M.-film wordt deze week in het Victoria Theater vertoond en geeft in zang, dans en beeld het leventje van een re vuegezelschap, dat in Amerika de provincie bereist. Terry is één der hoofdpersonen. Hij houdt er de gewoonte op na, spoedig vriendschap te sluiten met de eerste ster van het gezelschap, verlaat die ster hem dan voor een ander, dan is hij niet te troosten Doch al spoedig Zijn eenige ware vriendin waardeert hi; niet genoeg. Dat is Carlie en er moet hee wat gebeuren voor hij inziet dat dit de vrouw voor hem is. Zang en dans zijn in deze geluidsfilm een speciale attractie en vooral de gedeelten, die gekleurd zijn, mogen zeer geslaagd heeten. De dans van Bessie Love met het getrainde corps de ballet is iets bijzonders. Charles King en Bessie Love zijn de wel bekende hoofdfiguren. Jack Benny, bekend uit de Hollywood Revue is hier de manager. Ook de beide komische dameskrachten Polly Moran en Marie Dressler zijn weer op het appél. Terwijl de kracht van Charles King het zingen is, vallen van Bessie Love spel en dans op. Het slot van de film is algemeene uitvoe ring van Happy Days. De Screensong uit het voorprogramma was weer bijzonder geestig en het aardige lied van Onder den appelboom behaalde een groot succes. Verder gingen aan het hoofd nummer vooraf twee jaurnaals (Fox en M. G. M.) en een komische twee-acter van Harry Langdon. CINEMA EN THEATER. Zoo mogelijk wordt dit weekblad elke week fraaier van uitvoering. Magnifiek zijn de portretten van artisten en films (Maria Els- mer, Edith Edward, Killy Ritman, Ekkehara, Arendt, Dina Gralla, Viola Hitchell, de vio liste, Lily Frenkel—Bouwmeester, Pola Ille- ry, Fred Karno, de ontdekker van Charlie Chaplin en van Stan Laurel, Sara Heybloin, Muriel Angelus, de films Drei von der Tank- stelle, Sous les toits de Paris, de photo's van Godfried de Groot). De artikelen handelen o.m. over Vinger afdrukken, 'n spannend compleet verhaal, den schilder F. Bobeldijk, van Guus Betlem Jr. met portretten van Louis Zimmermann en Jacques Urlus; Diamanten en Rob" ren, van Flor da Bianca. Het muziekstukje heet „Wat vrouwen droomen", gedicht en melodie van Guus Betlem Jr.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1930 | | pagina 5