AMSTERDAM AUTOMOBIELEN Alkiiirscke Cmrait. DE 21e R. A. I.-TENTOONSTELLING. TËïïïIXËïm TEHTOOHiniUM 23 JANUARI-1 FEBRUARI baandag 26 Januari. Radioprogramma Een keur van typen en modellen van uiterste perfectie. Motorrijwielen en accessoires. Kapitein Waqevier'*i 1 Tocht naar Rusfond. 'ff MOTORRIJWIELEN N«. 21 1931 rjüiird drie in dertigste Jaargang. Dinsdag 27 Januari. Hilversum, 1875 Af. 8.9.50 Gramofoon platen. 10.— Morgenwijding. 10.1512 Concert A.V.R.O.-Kwintet o. 1. v. Fr. )Lup- gens. 12.30—2— Concert. Orkest Rem- brandt-theater, Amsterdam o. 1. v. David Hartogs. 2.2.30 Halfuur voor de vrouw. 3.-4.Knipcursus. 4.4.30 Gramofoonpl- 4 30—5.30 Kinderuurtje. 5.306.Concert Tuschinski-orkest o. 1. v. Max Tak. 6.6.30 J. M. van Bommel van Vloten: „De crisis der suikerbietenteelt". 6.30—7.— Vervolg Tuschinski-concert. 7.—7.30 Engelsche les, Fred Fiy. 8.8.30 Muziekhalfuurtje. 8.30 9.30 Concert Omroeporkest o. 1. v. Nico Treep. 9.30—10.— Lezing. 10.15—11.— Scala-Theater te Den Haag. Deel-uitzending der Revue „Goed Nieuws". 11.-12.— Gra- mofoonplaten. Huizen, 298 Ai. (Uitsluitend K. R. O.) g,9.15 Gramofoonplaten. 11.3012. Godsd. Halfuurtje door Pastoor Perquin. 12—1.30 Concert door het K.R.O.-Trio o 1. v. P. Lustenhouwer. 1.302Gramo foonplaten. 2.-3— Vrouwenuurtje. 3.— 3.30 Knipcursus. 5.—6.30 Gramofoonplaten 6 306 45 Verbondskwartiertje. 6.45—7 15 Schriftverbeteringscursus. 7.15—7.45 G Krekelberg: „Gaat de dorpscultuur te gronde". 7 4510.45 Concert door het K. R O.-orkest o. 1. v. Joh. Gerritsen. Solisten mevr. H. Ludoiph Geysen, sopraan. F. Wa- teiman, viool. Fr Boshart, piano. Mozart- programma. 9.— Vaz Dias. 10.45—12.— Gramofoonplaten. Daventry, 1554.4 Af. 10.35 Morgenwijding. 11.05 Lezing. 12 20 Orgelspel door E. O'Henry. 1.20 Orkestconcert. 2.20 Televisie. 2.25 Uitz. voor scholen. 4.50 Orkestconcert. 5.35 Kinderuurtje. 6.20 Lezing. 6.35 Nieuwsberichten. 7.— Recital door R. Mur- chie. 7.20 Lezing. 7 45-Lezing 8.05 Concert. Kwintet. A. Lidell, alt. 8 20 Lezing. 8.50 Piano-recital door Ernst Wolff. 9.20 Berich ten. 9.35 Berichten. 9.40 Lezing. 10.Con cert. O. Groves, sopraan. G. Baker, bariton. Mannenkwartet Orkest. 10.50—12.20 Dans muziek. Parijs ,Aadio-Paris", 1725 Af. 8.05 Gra mofoonplaten. 12.50 Gramofoonpl. 4.05 Gramofoonplaten. 6.50 Oramofoonplaten. 8.20 Solisten-concert m. m. v. orkest. Langenberg, 473 Af. 6.20—7.20 Gramo foonplaten. 10.4011.20 Muziekuitz. voor scholen. 11.30 Gramofoonplaten. 12.25 1 50 Orkestconcert. 4.20—5.20 Gramofoon platen. 7.057.50 Gramofoonplaten. 7 50 Mozart-concert. Kalundborg, 1153 Af. 11.20—1.20 Orkest concert. 2.20—4.20 Concert. Orkest en zang. 7.208.50 „En Sjael efter Doden". Blijspel in 6 bedrijven van J. L. Heiberg. 9.05 9 25 Pianosoli. 9.2510.20 Orkestconcert. 10.2011.50 Dansmuziek. Brussel, 508.5 Af. 5.20 Dansmuziek 6.50 Gramofoonpl. 8.35 Viool-soli. 8.50 Zang 9.05 Concert georganiseerd door de RESEF Zeesen, 1635 Af. 5.4011.50 Voordrach ten en lessen. 11.5012.15 Gramofoonpl. 12.151.20 Berichten. 1.202 20 Gramo foonplaten. 2.203.50 Lessen en lezingen. 3.50—4.50 oncert. 4.50—6.50 Voordrach ten en Ier 6 50 Mozart-concert 8.05 Hoorspel „Dr. Mabuse", naar Norbert Jacques door Hans Bodenstedt. 9.35 Berich ten en lezing. 10.05 Concert. (Van onzen eigen redacteur). Ieder jaar, zoo tegen het einde van Januari, heeft het Amsterdamsche kwar tier, dat met den naam van Ferdirand Bolbuurt pleegt aangeduid te worden, een apart, eigen cachet, dat er op wijst dat in het groote R. A. I.-gebouw weer het jaarlijksch festijn plaats heeft, waar autolievend Nederland steeds weer met verlangen naar uitziet: De auto-tentoon- stelFng. Dan hangen er vele vlaggen van ben zine- en oliemaatschappijen uit de hui zen, dan zijn de straatlantaarns versierd met plaquettes van bekende automerken, dan zet de A. N. W. B. een specialen weg wijzer neer op den hoek Ceintuurbaan- Ferd. Bolstraat: „R. A. I. Autotentoon stelling Het wemelt er van verkeersagenten die rustig en beleefd hun plicht doen, die de vele aanrijdende auto's, geteekend mat de meest uiteenloopende provincie- letters, beslistelijk dirigeeren naar de vele straten en pleintjes, die deze week als parkeerterrein dienst doen. En daar ziet men, vele uren lang, dezelfde wagens staan, terwijl hun eigenaar in het ten toonstellingsgebouw bezig is, zich te ver meien in een keurcollectie van de meest geperfectionneerde voortbrengselen van de auto-industrie, als hij er tenminste in geslaagd is door te dringen door de vele, pamfletten-uitreikende, mannen aan den ingang, die den bezoeker al duidelijk wil len maken welken wagen hii moet koo- pen, nog voor hij een glimpje van een auto gezien heeft. En dan daar binnen, de heele, oude entourage, die ieder jaar toch weer nieuw blijft: de groote tentoonstellings hal, smaakvol bezet met een enorme hoe veelheid auto's van groot tot klein, van duurste Europeaan tot goedkoopste Amerikaan. Daartusschen loopwegen, palmen, Perzische kleedjes en vele bureaux met prettige clubs, waarin plechtiglijk de verkoopers gezeten zijn en hun klanten laten teekenen, mis schien wel een contract voor een stuk of twintig termijnen Het gezellig tentoonstellingsbrouhaha komt al zoemend den bezoeker tegen en 27) Met aandoening zag ik dikwijls, hoe zij stonden te watertanden, wanneer zij zulke voorwerpen zagen, die zij niet konden bekomen. Ik had wel medelijden met hun, maar ik konde hun niet helpen, want ik had zelf niets, en moest door mijne kameraden ondersteund worden. Wij schreven de schuld hier van toe aan den stad houder, meenende dat hij het geld onder zich hield. En daar de nood van dag tot dag hooger steeg en ons geduld in evenredigheid vermin derde, zoo namen wij het dolzinnig besluit, om gezamenlijk, met stokken gewapend, hem tot geld geven te dwingen. Dit plan was reeds ge vormd en de tijd van uitvoering bepaald, toen gelukkiglijk daags te voren de order tot beta ling aankwam. Nu waren wij gered, wij ont vingen nu al het achterstallige, zijnde 57 da gen, en werden vervolgens regelmatig alle acht dagen betaald. Van achteren verheugden wij ons nu, dat ons plan verijdeld was geworden, en zagen er het roekeloozc en gevaarlijke van in, want hoewei het ligt zou gevallen hebben om met 140 man den stadhouder te overmees teren, en tot onzen wil te dwingen, zoo zouden de gevolgen toch voor ons aller nadeeligst hebben kunnen worden. Wij waren dan mis schien naar de uiterste grenzen van Siberié ge bannen ge wc; den en de hoofden van den op stand hadden weiligt nog de knoet pp dgn koop het is een studie op zichzelf waard: die autostudeerende menschheid. Hier klimt een statige papa met veel zelfbewustheid achter het stuur van een snellen racer, even verder wil een heel dikke meneer zijn heil zoeken in een erg kleine baby- Austin, die jammerlijk te klein en te teer blijkt voor 's mans groote proporties Over die kleine Austin circuleert een aardige mop. U weet, zoo'n baby-autootje is een pittig klein wagentje, dat een klein, fel motortje heeft en dat gescha pen is voor velen die geen motor willen rijden en 'n grooten wagen te zwaar of te duur vinden. De dingen zijn werkelijk goed, in Frankrijk heeft een Rosengart (die, als we goed weten, ook een Austin- product is) het bestaan 50.000 K.M. non- stop af te leggen. Welnu, zoo'n wagen heeft nog het voordeel weinig garageruimte noodig te hebben, als ge er tenminste in slaagt van uw ega toestemming te verkrijgen den waakhond in de keuken te mogen leg gen, het hok is dan net precies pas. Het bedoelde mopje is als volgt: Een groote wagen rijdt achter een kleine baby aan op een mooien asfaltweg. Het ding peu tert zoo tegen de zestig K.M. en de auto mobilist krijgt bewondering voor het klein ding. Er is echter iets dat hem op valt, zoo om en bij de dertig of veertig meter zwikt het geheel nogal erg door met een onverwacht schokken en de zware-wagen-mijnheer kan er maar niet achter komen wat er aan zijn kleinen voorlooper hapert. Het toeval wil dat beide automobilisten in hetzelfde restau rant gaan lui.chen en de groote vraagt aan den eigenaar van den kleinen wa gen, die nogal corpulent blijkt te zijn „Mijnheer, uw wagentje loopt wonderlijk goed, maar wat is dat regelmatige zwik ken toch?" Nogal nijdig krijgt hij ten antwoord: „Mijnheer, dat U mijn wagen tje bewondert, is Uw goed recht maar Uw vragen moeten niet persoonlijk wor den, het gaat U toch niets aan, dat ik de hik heb?" Dergelijke verhalen doen niets af aan de werkelijk goede kwaliteiten van zulke kleinauto's, en zij, die te groot voor motor en te klein zijn voor een zwaren wagen, doen goed eens bij de Austin- stand te gaan kijken, waar trouwens ook mooie normaal gepropotionneerde wa gens te zien zijn, die eveneens van de be roemde Engelsche fabriek afkomstig zijn. Het valt niet mee een opsomming te geven van het enorm vele dat er ook dit jaar weer te zien is, en het opnoemen van te prefereeren merken is vrijwel on doenlijk. Hoe langer hoe meer gaat dit afhangen van persoonlijken smaak en van den stand van de p^rtemonnaie, want elke auto is in zijn prijsklasse goed en zeer sterk volmaakt. De goedkooperen komen ook hoe langer hoe meer met luxe, en de vele Ducokleuren die tegen woordig standaarduitvoering zijn, ma ken een keuze erg moeilijk. Bovendien zijn de prijzen over de ge- heele linie gedaald en men verwacht van deze R. A. I. vele goede zaken. Genoral motors. Ga b.v. eens kijken bij den stand van General Motors (Dealer Fa. Jac. Met te Alkmaar) en bewonder eens de nieuwe Chevrolet. Alle wagens hebben draad- spaakwielen gekregen, hebben in de spatborden gebouwde reservelgen (de sportmodellen tenminste). Bewonder de langere wielbasis en de diepere radiator, en ge komt tot de ontdekking dat er niet veel meer te wenschen valt. De Pontiac is ook heel erg verfraaid en de Buick en Oakland zijn werkelijk wagens die, door hun uiterlijk alleen al, in een hoogere prijsklasse lang geen slecht figuur zou den maken. De Cadillac en La Salie spreken voor zichzelf, al was de 16 cyl. Cadillac nog niet ..anwezig. De nieuwe Opel. General Motors heeft trouwens nog eeu interessantcn stand, n.1. de Opel. Deze Duitsche fabriek is geheel in han den van het Amerikaansche concern, dat een wagentje op de markt heeft gegooid dat bewonder'ng wekt. Het is een pittige 6-cyFnder. met een erg stevig chassis en er zijn body's op gebouwd, om van te watertanden. Ze zitten erg ruim, zijn zeer solide en het geheel wordt gega randeerd op goed lobpen en snel optrek ken. Het sportmodelletje moet 100 K M. halen. De prijzen zijn onder de twee mille, wat voor een dergel ijken wagen erg laag is. Snelheid. Over snelheid gesproken, liefhebbers hiervan kunnen natuurlijk hun hart op halen bij Amilcar, Bugatti e. d., maar moeten vooral eens gaan zien de Voisin, die geëxposeerd is Het is een geweldig lange, lage wagen, 4 persoons coupé, al les is op snelheid berekend en de 12 cylinder motor die er in zit moet het heele geval met een 160 K.M. vaart kun- •nen trekken. Wie er een slordige 20.000 gulden voor over heeft, mag zich de ge lukkige eigenaar noemen. Het chassis is zo olaag dat er geen treeplankei "ijn, alle enheeft men naast den motorkap dergelijke opstappen aangebracht, om motorinspecties zoo gemakkelijk moge lijk te maken. Fiat en Nash. De Firma A. Dam en Co., die zich te Alkmaar het alleenvertoningsrecht voor Nash en Fiat heeft verzekerd, kan zich zeker met een paar van dergelijke wagens gelukkig prijzen. De nieuwe mo dellen zijn juweeltjes. Vooral de Nash- Cabriolet, 4 onder de ap is iets zeer fraais. Citroën. De heer J. Baas, die in Citroenen (autos dan natuurlijk) handelt, heeft het op de R. A. I. wel erg gemakkelijk. Een geheele auto is zoo maar doorgesneden in de lengte en laat den bouw en uit voering tot in de kleinste onderdeelen zien en waar goede wijn geen krans be hoeft, is het zeker dat er den heelen dag vele liefhebbers zich om dit meester stukje verdringen. Trouwens Citroën is sterk in zulke staaltjes, bij de bedrijfs- autos is een heel groote gekleurde werk teekening te zien, met er vóór een tabel voorzien van knopjes. Drukt men op de knopjes, dan gaat op die teekening een lampje branden van het aangedrukte onderdeel. Zoodat ieder bezoeker zich zelf gratis college kan geven in auto- de toe gekregen, waar aan ik maar in het geheel geen zin had, sedert ik die eens te Casan had zien toedienen. Ook vernamen wij naderhand dat de stadhouder onschuldig was en dat de schuld alleen lag aan den gouverneur, welke onze klagten in den wind sloeg en alle onze smeekschriften, als door Fransche honden ge schreven ongelezen ter zijde wierp, en daar door een menigte menschen langen tijd aan de ellende ten prooi liet. Dit was zeker de bedoe ling van den menschlievenden Alexander niet, die zijne edelmoedigheid jegens overwonnen vijanden zoo duidelijk getoond heeft. En wen- schelijk ware het, dat zulk een gedrag eens ter zijner kennis mogt komen, ten einde de bewer ker daar van naar verdienste mogt gestraft worden. Daar nu deze stad tot onze bestendige woon plaats gedurende onze gevangenschap bestemd was, zoo moesten wij onze huishouding thans zoo goed wij konden, inrigten. Wij 6 Hollan ders voegden ons dus te zamen, en maakten met elkander menage, wij leiden onze 10 patak. ken daags bijeen, waarvan generale rekening werd gehouden en alle 8 dagen nagezien; van onze weinige duitjes konden wij (namelijk op de Russische wijze) goed leven. Alle Woensda. gen was het hier marktdag, waar allerlij levens middelen, als vleesch, uitgezouten varkens- vleesch, gevogelte en wild enz. door de Tarta ren ter markt gebragt werden. Deze levens middelen waren hier zeer goedkoop, onder an. dere kochten wij soms 25 hazen voor 4 duiten het stuk wel te verstaan. Zonder vel, want het wild wordt hier voornamelijk om de huid ge vangen. De hazen waren dan hard bevroren en geleken veel naar een talhout. Doch zij smaakten goed, en wij maakten er allerlei ge- regten, zelfs worst van. Wij leefden dus (daar wij toch van den nood een deugd moesten ma- techniek, van het algemeen en van Citroën in het bijzonder. Wiily's Knight. De beroemde Wiily's Knight en Over- land wagens worden in onze Kaasstad vertegenwoordigd door de Nassau- garage, die wel veel plezier van haar troetelkinderen zal hebben, gezien de keurige modellen, die met veel belang stelling bewonderd worden. Renault-olie. Nu we het toch over Alkmaarders heb ben, willen we nog even wijzen op stand 29 Daar toch troont de heer M. van Dijk, die voor Alkmaar en omgeving de Renaultolie vertegenwoordigt Op een zeer ingenieuze manier wordt het ge bruik van olie in een motor gedemon streerd. Een doorsnede van een cylinder, zuiger, klepmechaniek en krukas, in volle werking, alles door Renaultolie ge smeerd. is te zien. Het geheel is zoo groot dat het heusch moeilijk zal zijn nu nog niet te snappen hoe de olie in een motor een regelmatigen «rang bevor dert. Het geval is zoo groot da! deze mo tor gebouwd schijnt voor een wagen der reuzen van wijlen meneer Gulliver. Nog meer Alkmaarders. F. N. beteekent volgens insiders Faalt Nooit en de garage Tasche, waar u die sleetjes kunt gaan koopen, zal wel in ziin schik met zijn agentschap zijn. Het is vanzelfsprekend dat door Ford een grooten stand wordt ingenomen, ook hier is een demonstratiebody aanwezig en de vele liefhebbers, die als katten om de heete brei. om de geëxposeerde model len heen zwermen, doen het beste ver wachten voor de garage Schmidt, die, zooals men weet, in Alkmaar diverse Tin Lizzys op stal heeft staan. Hei is altijd prettig in den vreemde werk van Alkmaarders te zien en in dit verband willen we wijzen op een groote Stewart-autobus voor de onderneming Stormvogels te IJmuiden, die door den heer N. P Dirkmaat van den Friesche- weg op buitengewoon fraaie manier in de Duco is gezet. Minerva en Reo. De heer KI. Baas, die naast de Ame rikaansche Reo. de Europeesche Miner va vertegenwoordigt, kan trotsrh zijn op de geëxpooseerde wagens, het zijn op vallende verschijningen. Nieuwe wagens. Verder zijn er nog enkele nieuwe wa gens, o.a. de Ryxton, een geheel ge stroomlijnde wagen en de Maybach, waar een motor in zit, die een broertje is van de motoren van de Graf Zeppelin Een dergelijke 12 cylinder in V-vorm is ook geëxposeerd. Accessoires. Van al die mooie auto's naar de acces soires is maar een heel klein eindje en men moet wel heel veel noten op zijn zang hebben als men daar iets niet krij gen kan, wat men wenscht. Accu's, lam pen, schijnwerpers, mascottes, mistlen- zen, hoezen, oliesoorten, aschbakken, aanstekers, banden, enfin, complete ar senalen van geraffineerd volmaakte din gen. Op een nieuwigheid moeten we nog attent maken: n.1. de hydraulische cric. Het instrument bestaat uit 4 vijzels, elk naast een der wielen op de wagenas be vestigd en daarmee vast verbonden. Deze vijzels worden bediend door een pompje op de treeplank. Met een kraan kan men nu elk gewenscht wiel in enkele secon den omhoog vijzelen en weer laten zak ken. Het ongemakkelijke vuile werkje, de losse cric onder den wagen te duwen, is overbodig en zij die een auto koopen doen goed er nog 200 gulden meer bij neer te duimen voor deze werkelijk practische accessoire. De verschillende bonden op toeristisch en technisch gebied zijn natuurlijk ook weer aanwezig en de K. N. M. V. heeft een klein permanent filmpje in bedrijf waar de geneucliten van het lidmaat schap op duidelijke wijze gedemon streerd worden. Ook de A. N. W. B. en K. N. A. C. zijn vertegenwoordigd en het spreekt vanzelf dat bij de bedrijfsauto's het lijforgaan van de autohouders „De Bedrijfsauto zich een plaats veroverd heeft. Motorrijwielen. Waar interesse is voor auto's, is het nogal natuurlijk dat er ock een groote categorie is, die zich meer interesseert voor het sportievere deel van het ben zinerijden, de motorsport, en het is even rw. .v;--v;\v. GEOPEND VAN DA I IOVM.-5NM; 8NM.-I0NM O A,I |Y/V1 iiAl ken) tamelijk vergenoegd. Gedurende mijn verblijf te Minselinski zag ik op de wekelijksche markt (of bazar) het vol gende voorval. Een koopman, welke gemalen koom verkocht, hetwelk in eenen uitgeholde boomstam was, had ook een zak mee, waarin hij zijn ontfangene gelden borg. Onder de me nigten van menschen, was er ook een die de zen zak met geld voornemens was te onteigene en het werklijk ook ondernam. Hij stak den- zelve onder zijne pels, doch het toeval wilde dat mijn landsman, de luitenant B., dit zag, en hem oogenblikkelijk bij de kraag pakte, de dief verschrikt, liet den zak met geld vallen. Na het aan den eigenaar weder gegeven te heb ben, bragt hij den dief naar de wagt, en gaf hiervan aan den stadhouder kennis, die den zelve dadelijk op eene bank deed leggen, en eenige dozijnen stokslagen toedienen, er werd hier dus een parate executie gehouden. Daar er van tijd tot tijd transporten van krijgsgevangenen hier door kwamen, zoo mis ten wij nooit dezelve bij het binnenkomen te gaan zien, om te vernemen of zij ook iets nieuws wisten, hun te vragen wie zij waren van wat corps, waar krijgsgevangenen en hon derd andere vragen, die wij hun met eene meer dan vrouwelijke nieuwsgierigheid (de dames gelieven deze onvoorzigtige uitdrukking te ver schonen) aan hun deden. Kennissen troffen wij onder hun niet aan. Het waren alle polen die naar Tobolks, de hoofdstad van Siberië, ge voerd werden. Eens, toen een zodanig trans port in de stad kwam, hetwelk aldaar nacht kwartier zoude houden, begaf ik mij dadelijk naar de plaats, alwaar ik een getal van ruim 20 aantrof. Drie van hun aansprekende werd mij in het hoogduitsch geantwoord. Ik vernam dat zij officieren en bij Dantzig krijgsgevangen gemaakt waren. Paar jij vao de reis komende, vanzelfsprekend dat er bij het groot aan tal keurige stands veel belangstelling is. Ook hier is het neusje van den zalm aan wezig en wie de schitterende machines ziet maakt onwillekeurig vergelijkingen van motoren van even vóór en even na den oorlog. Wie zich de oude Pope, Ra- glan, Reading Standard e.d. herinnert, zal ongetwijfeld nog meer bewondering krijgen voor het tegenwoordige motor rijwiel en dr kranige constructeurs. De Blauwe Prins. Natuurlijk concentreert een overgroot deel der belangstelling zich rondom den stand van de New Imperial motoren, waar de beroemde Blue Prince tentoon gesteld is, waarop het kranige Holland- sche trio in December van het vorig jaar zoo'n geslaagden 25 000 K M. rit maakte. Zijne Hoogheid ziet er nogal sjofeltjes uit, hetgeen niet te verwonderen is, maar zijn organisme is nog zoo kernge zond dat zijn ministers hem verzocht ïebben na deze R. A. I. nog een keer in Engeland eenzelfden rit van 25.000 K.M. te rijden. Waarover hij goedgunstig be schikte. Ariel. Enkele stands verder trekt een reus achtige modderklomp de aandacht die bij nadere beschouwing ook een beetje od een motor gaat lijken. Het is de Ariel- machine waarop alle K N. M. V. kam pioenschappen dit jaar gewonnen zijn. Rondom dit afgejakkerde ding staan, zwaar verchroomd en vernikkeld, de nieuwste producten van de Engelsche fabriek, waarbij de modellen met schuin- liggenden cylinder, „sloopers", zooals de Engelsche term luidt. Een te goeder naam en faam bekend staand motorblad lanceerde het bericht dat men in Enge land deze sloopers niet kan verkoopen omdat ze zóó geruischloos loopen, dat men ze niet hoort en het veel voorkomt dat men ze met loopenden motor op stal zet, hetgeen veel olie en benzineverlies veroorzaakte. Of het waar is? In ieder geval is het een pracht reclame, waar zelfs oude rotten invliegen. We zouden nog een heelen tijd door kunnen gaan. We zouden nog een kijkje kunnen nemen bij de bedrijfsautos, waar een enorme 50 persoons bus met tractor de aandacht 'rekt. De bus is z.g. Pull- mann-built, d.w.z. deze Chenard Wal- cker is zoo gecarosseerd dat er leuke zit- hoekjes ontstaan, met een tafeltje in het midden, bij een groot venster, dus op de wijze van een Pullmanntreinwagon. Ook is er naast een massale Dion Boutonbus een voorvader van dit luxebusje, een Dion Bouton van 1898. Uit historisch oogpunt zeer de moeite waard en het bewijst daadwerkelijk welk een enormen sprong de autofabricage in een betrek kelijk kort tijdsbestek van een dikke der tig jaren heeft gemaakt. Een van de dingen waaraan de wereldoorlog op een goede manier debet is geweest. Wij maken ons geenszins de illusie ook maar even volledig geweest te zijn, met een dergelijke hoeveelheid interes sants is dit niet mogelijk. De liefhebbers onder onze lezers gaan natuurlijk een dag R. A. I.-en, ep de enkele weifelaars willen we gaarne opwekken er een dagje aan te spendeeren, er is op het gebied van automobilisme en motorrijderij, waarvoor men van dag tot dag meer be langstelling gaat toonen, zeer veel te ge nieten. Kr. koud en hongerig waren (hetwelk ik zelf zoo menigmaal ondervonden had) vroeg ik deze drie krijgsmakkers, of zij met mij naar mijne hut wilden gaan, waar ik hen bij mijn kameraden zou brengen, en waar zij vleesch, brood en brandewijn zouden vinden. Zij namen dit aan bod met blijdschap aan, en we keerden dus, met mijne gasten naar de woning terug. Zij werden door allen hartelijk verwelkomd en al les wat onze keuken en kelder opleverden da delijk te voorschijn gebragt. Hoe streelde het niet ons hart, dat wij in ons ongeluk nog andere ongelukkigen verkwikken konden. Ook ver smaden zij het geringe niet, en ik zag met ge noegen, dat zij gretig toetasteden. Deze sobe re maaltijd wierd gekruid door gulle vriend schappelijke gesprekken, waarin wij elkander over en weder onze lotgevallen en ontmoetin gen verhaalden, en over ons toekomend lot on ze gedachten mede deelden. Onder het gesprek bemerkte ik aan zekere beweging, dat een der drie officieren (Schulz genaamd, en luitenant der artillerie) tot de broederschap der vrij metselaren behoorde, en het vermeerderde niet weinig de hartelijkheid van onzen om gang. Daar ik hem, gedurende ons gesprek on zen benarden toestand (want wij hadden toen nog geen geld ontvangen) had afgeschetst, was dit zijne opmerkzaamheid geenzins ontglipt, schoon ik daar mede geene de minste bedoe ling had gehad. Nadat zij dus den avond bij ons genoegelijk hadden doorgebragt en weder zijds onzen treurigen en eentoonigen leef trant niet weinig hadden veraangenaamd, bracht ik hun naar de hut, waar zij zouden vernachten. Hier verzocht gemelde Schulz mij hem het ge noegen te doen om hem s'anderen daags voor zijne afreizen nog eens te komen zien, liet weiU ik beloofd -

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1931 | | pagina 5