AMSTERDAM
AUTOMOBIELEN
Alkiiirscke Cmrait.
DE 21e R. A. I.-TENTOONSTELLING.
TËïïïIXËïm
TEHTOOHiniUM
23 JANUARI-1 FEBRUARI
baandag 26 Januari.
Radioprogramma
Een keur van typen en modellen van uiterste perfectie.
Motorrijwielen en accessoires.
Kapitein Waqevier'*i
1 Tocht naar
Rusfond. 'ff
MOTORRIJWIELEN
N«. 21 1931
rjüiird drie in dertigste Jaargang.
Dinsdag 27 Januari.
Hilversum, 1875 Af. 8.9.50 Gramofoon
platen. 10.— Morgenwijding. 10.1512
Concert A.V.R.O.-Kwintet o. 1. v. Fr. )Lup-
gens. 12.30—2— Concert. Orkest Rem-
brandt-theater, Amsterdam o. 1. v. David
Hartogs. 2.2.30 Halfuur voor de vrouw.
3.-4.Knipcursus. 4.4.30 Gramofoonpl-
4 30—5.30 Kinderuurtje. 5.306.Concert
Tuschinski-orkest o. 1. v. Max Tak. 6.6.30
J. M. van Bommel van Vloten: „De crisis
der suikerbietenteelt". 6.30—7.— Vervolg
Tuschinski-concert. 7.—7.30 Engelsche les,
Fred Fiy. 8.8.30 Muziekhalfuurtje. 8.30
9.30 Concert Omroeporkest o. 1. v. Nico
Treep. 9.30—10.— Lezing. 10.15—11.—
Scala-Theater te Den Haag. Deel-uitzending
der Revue „Goed Nieuws". 11.-12.— Gra-
mofoonplaten.
Huizen, 298 Ai. (Uitsluitend K. R. O.)
g,9.15 Gramofoonplaten. 11.3012.
Godsd. Halfuurtje door Pastoor Perquin.
12—1.30 Concert door het K.R.O.-Trio
o 1. v. P. Lustenhouwer. 1.302Gramo
foonplaten. 2.-3— Vrouwenuurtje. 3.—
3.30 Knipcursus. 5.—6.30 Gramofoonplaten
6 306 45 Verbondskwartiertje. 6.45—7 15
Schriftverbeteringscursus. 7.15—7.45 G
Krekelberg: „Gaat de dorpscultuur te
gronde". 7 4510.45 Concert door het K. R
O.-orkest o. 1. v. Joh. Gerritsen. Solisten
mevr. H. Ludoiph Geysen, sopraan. F. Wa-
teiman, viool. Fr Boshart, piano. Mozart-
programma. 9.— Vaz Dias. 10.45—12.—
Gramofoonplaten.
Daventry, 1554.4 Af. 10.35 Morgenwijding.
11.05 Lezing. 12 20 Orgelspel door E.
O'Henry. 1.20 Orkestconcert. 2.20 Televisie.
2.25 Uitz. voor scholen. 4.50 Orkestconcert.
5.35 Kinderuurtje. 6.20 Lezing. 6.35
Nieuwsberichten. 7.— Recital door R. Mur-
chie. 7.20 Lezing. 7 45-Lezing 8.05 Concert.
Kwintet. A. Lidell, alt. 8 20 Lezing. 8.50
Piano-recital door Ernst Wolff. 9.20 Berich
ten. 9.35 Berichten. 9.40 Lezing. 10.Con
cert. O. Groves, sopraan. G. Baker, bariton.
Mannenkwartet Orkest. 10.50—12.20 Dans
muziek.
Parijs ,Aadio-Paris", 1725 Af. 8.05 Gra
mofoonplaten. 12.50 Gramofoonpl. 4.05
Gramofoonplaten. 6.50 Oramofoonplaten.
8.20 Solisten-concert m. m. v. orkest.
Langenberg, 473 Af. 6.20—7.20 Gramo
foonplaten. 10.4011.20 Muziekuitz. voor
scholen. 11.30 Gramofoonplaten. 12.25
1 50 Orkestconcert. 4.20—5.20 Gramofoon
platen. 7.057.50 Gramofoonplaten. 7 50
Mozart-concert.
Kalundborg, 1153 Af. 11.20—1.20 Orkest
concert. 2.20—4.20 Concert. Orkest en zang.
7.208.50 „En Sjael efter Doden". Blijspel
in 6 bedrijven van J. L. Heiberg. 9.05
9 25 Pianosoli. 9.2510.20 Orkestconcert.
10.2011.50 Dansmuziek.
Brussel, 508.5 Af. 5.20 Dansmuziek 6.50
Gramofoonpl. 8.35 Viool-soli. 8.50 Zang
9.05 Concert georganiseerd door de RESEF
Zeesen, 1635 Af. 5.4011.50 Voordrach
ten en lessen. 11.5012.15 Gramofoonpl.
12.151.20 Berichten. 1.202 20 Gramo
foonplaten. 2.203.50 Lessen en lezingen.
3.50—4.50 oncert. 4.50—6.50 Voordrach
ten en Ier 6 50 Mozart-concert 8.05
Hoorspel „Dr. Mabuse", naar Norbert
Jacques door Hans Bodenstedt. 9.35 Berich
ten en lezing. 10.05 Concert.
(Van onzen eigen redacteur).
Ieder jaar, zoo tegen het einde van
Januari, heeft het Amsterdamsche kwar
tier, dat met den naam van Ferdirand
Bolbuurt pleegt aangeduid te worden,
een apart, eigen cachet, dat er op wijst
dat in het groote R. A. I.-gebouw weer
het jaarlijksch festijn plaats heeft, waar
autolievend Nederland steeds weer met
verlangen naar uitziet: De auto-tentoon-
stelFng.
Dan hangen er vele vlaggen van ben
zine- en oliemaatschappijen uit de hui
zen, dan zijn de straatlantaarns versierd
met plaquettes van bekende automerken,
dan zet de A. N. W. B. een specialen weg
wijzer neer op den hoek Ceintuurbaan-
Ferd. Bolstraat: „R. A. I. Autotentoon
stelling
Het wemelt er van verkeersagenten
die rustig en beleefd hun plicht doen, die
de vele aanrijdende auto's, geteekend
mat de meest uiteenloopende provincie-
letters, beslistelijk dirigeeren naar de
vele straten en pleintjes, die deze week
als parkeerterrein dienst doen. En daar
ziet men, vele uren lang, dezelfde wagens
staan, terwijl hun eigenaar in het ten
toonstellingsgebouw bezig is, zich te ver
meien in een keurcollectie van de meest
geperfectionneerde voortbrengselen van
de auto-industrie, als hij er tenminste in
geslaagd is door te dringen door de vele,
pamfletten-uitreikende, mannen aan den
ingang, die den bezoeker al duidelijk wil
len maken welken wagen hii moet koo-
pen, nog voor hij een glimpje van een
auto gezien heeft.
En dan daar binnen, de heele, oude
entourage, die ieder jaar toch weer
nieuw blijft: de groote tentoonstellings
hal, smaakvol bezet met een enorme hoe
veelheid auto's van groot tot klein, van
duurste Europeaan tot goedkoopste
Amerikaan. Daartusschen loopwegen,
palmen, Perzische kleedjes en vele
bureaux met prettige clubs, waarin
plechtiglijk de verkoopers gezeten zijn
en hun klanten laten teekenen, mis
schien wel een contract voor een stuk of
twintig termijnen
Het gezellig tentoonstellingsbrouhaha
komt al zoemend den bezoeker tegen en
27)
Met aandoening zag ik dikwijls, hoe zij stonden
te watertanden, wanneer zij zulke voorwerpen
zagen, die zij niet konden bekomen. Ik had wel
medelijden met hun, maar ik konde hun niet
helpen, want ik had zelf niets, en moest door
mijne kameraden ondersteund worden. Wij
schreven de schuld hier van toe aan den stad
houder, meenende dat hij het geld onder zich
hield. En daar de nood van dag tot dag hooger
steeg en ons geduld in evenredigheid vermin
derde, zoo namen wij het dolzinnig besluit, om
gezamenlijk, met stokken gewapend, hem tot
geld geven te dwingen. Dit plan was reeds ge
vormd en de tijd van uitvoering bepaald, toen
gelukkiglijk daags te voren de order tot beta
ling aankwam. Nu waren wij gered, wij ont
vingen nu al het achterstallige, zijnde 57 da
gen, en werden vervolgens regelmatig alle acht
dagen betaald. Van achteren verheugden wij
ons nu, dat ons plan verijdeld was geworden,
en zagen er het roekeloozc en gevaarlijke van
in, want hoewei het ligt zou gevallen hebben
om met 140 man den stadhouder te overmees
teren, en tot onzen wil te dwingen, zoo zouden
de gevolgen toch voor ons aller nadeeligst
hebben kunnen worden. Wij waren dan mis
schien naar de uiterste grenzen van Siberié ge
bannen ge wc; den en de hoofden van den op
stand hadden weiligt nog de knoet pp dgn koop
het is een studie op zichzelf waard: die
autostudeerende menschheid. Hier klimt
een statige papa met veel zelfbewustheid
achter het stuur van een snellen racer,
even verder wil een heel dikke meneer
zijn heil zoeken in een erg kleine baby-
Austin, die jammerlijk te klein en te teer
blijkt voor 's mans groote proporties
Over die kleine Austin circuleert een
aardige mop. U weet, zoo'n baby-autootje
is een pittig klein wagentje, dat een
klein, fel motortje heeft en dat gescha
pen is voor velen die geen motor willen
rijden en 'n grooten wagen te zwaar of
te duur vinden. De dingen zijn werkelijk
goed, in Frankrijk heeft een Rosengart
(die, als we goed weten, ook een Austin-
product is) het bestaan 50.000 K.M. non-
stop af te leggen.
Welnu, zoo'n wagen heeft nog het
voordeel weinig garageruimte noodig te
hebben, als ge er tenminste in slaagt van
uw ega toestemming te verkrijgen den
waakhond in de keuken te mogen leg
gen, het hok is dan net precies pas. Het
bedoelde mopje is als volgt: Een groote
wagen rijdt achter een kleine baby aan
op een mooien asfaltweg. Het ding peu
tert zoo tegen de zestig K.M. en de auto
mobilist krijgt bewondering voor het
klein ding. Er is echter iets dat hem op
valt, zoo om en bij de dertig of veertig
meter zwikt het geheel nogal erg door
met een onverwacht schokken en de
zware-wagen-mijnheer kan er maar niet
achter komen wat er aan zijn kleinen
voorlooper hapert. Het toeval wil dat
beide automobilisten in hetzelfde restau
rant gaan lui.chen en de groote vraagt
aan den eigenaar van den kleinen wa
gen, die nogal corpulent blijkt te zijn
„Mijnheer, uw wagentje loopt wonderlijk
goed, maar wat is dat regelmatige zwik
ken toch?" Nogal nijdig krijgt hij ten
antwoord: „Mijnheer, dat U mijn wagen
tje bewondert, is Uw goed recht maar
Uw vragen moeten niet persoonlijk wor
den, het gaat U toch niets aan, dat ik de
hik heb?"
Dergelijke verhalen doen niets af aan
de werkelijk goede kwaliteiten van zulke
kleinauto's, en zij, die te groot voor
motor en te klein zijn voor een zwaren
wagen, doen goed eens bij de Austin-
stand te gaan kijken, waar trouwens ook
mooie normaal gepropotionneerde wa
gens te zien zijn, die eveneens van de be
roemde Engelsche fabriek afkomstig
zijn.
Het valt niet mee een opsomming te
geven van het enorm vele dat er ook dit
jaar weer te zien is, en het opnoemen
van te prefereeren merken is vrijwel on
doenlijk. Hoe langer hoe meer gaat dit
afhangen van persoonlijken smaak en
van den stand van de p^rtemonnaie, want
elke auto is in zijn prijsklasse goed en
zeer sterk volmaakt. De goedkooperen
komen ook hoe langer hoe meer met
luxe, en de vele Ducokleuren die tegen
woordig standaarduitvoering zijn, ma
ken een keuze erg moeilijk.
Bovendien zijn de prijzen over de ge-
heele linie gedaald en men verwacht van
deze R. A. I. vele goede zaken.
Genoral motors.
Ga b.v. eens kijken bij den stand van
General Motors (Dealer Fa. Jac. Met te
Alkmaar) en bewonder eens de nieuwe
Chevrolet. Alle wagens hebben draad-
spaakwielen gekregen, hebben in de
spatborden gebouwde reservelgen (de
sportmodellen tenminste). Bewonder de
langere wielbasis en de diepere radiator,
en ge komt tot de ontdekking dat er niet
veel meer te wenschen valt. De Pontiac
is ook heel erg verfraaid en de Buick en
Oakland zijn werkelijk wagens die, door
hun uiterlijk alleen al, in een hoogere
prijsklasse lang geen slecht figuur zou
den maken.
De Cadillac en La Salie spreken voor
zichzelf, al was de 16 cyl. Cadillac nog
niet ..anwezig.
De nieuwe Opel.
General Motors heeft trouwens nog
eeu interessantcn stand, n.1. de Opel.
Deze Duitsche fabriek is geheel in han
den van het Amerikaansche concern, dat
een wagentje op de markt heeft gegooid
dat bewonder'ng wekt. Het is een pittige
6-cyFnder. met een erg stevig chassis en
er zijn body's op gebouwd, om van te
watertanden. Ze zitten erg ruim, zijn
zeer solide en het geheel wordt gega
randeerd op goed lobpen en snel optrek
ken. Het sportmodelletje moet 100 K M.
halen. De prijzen zijn onder de twee
mille, wat voor een dergel ijken wagen
erg laag is.
Snelheid.
Over snelheid gesproken, liefhebbers
hiervan kunnen natuurlijk hun hart op
halen bij Amilcar, Bugatti e. d., maar
moeten vooral eens gaan zien de Voisin,
die geëxposeerd is Het is een geweldig
lange, lage wagen, 4 persoons coupé, al
les is op snelheid berekend en de 12
cylinder motor die er in zit moet het
heele geval met een 160 K.M. vaart kun-
•nen trekken. Wie er een slordige 20.000
gulden voor over heeft, mag zich de ge
lukkige eigenaar noemen. Het chassis
is zo olaag dat er geen treeplankei "ijn,
alle enheeft men naast den motorkap
dergelijke opstappen aangebracht, om
motorinspecties zoo gemakkelijk moge
lijk te maken.
Fiat en Nash.
De Firma A. Dam en Co., die zich te
Alkmaar het alleenvertoningsrecht
voor Nash en Fiat heeft verzekerd, kan
zich zeker met een paar van dergelijke
wagens gelukkig prijzen. De nieuwe mo
dellen zijn juweeltjes. Vooral de Nash-
Cabriolet, 4 onder de ap is iets zeer
fraais.
Citroën.
De heer J. Baas, die in Citroenen
(autos dan natuurlijk) handelt, heeft het
op de R. A. I. wel erg gemakkelijk. Een
geheele auto is zoo maar doorgesneden
in de lengte en laat den bouw en uit
voering tot in de kleinste onderdeelen
zien en waar goede wijn geen krans be
hoeft, is het zeker dat er den heelen dag
vele liefhebbers zich om dit meester
stukje verdringen. Trouwens Citroën is
sterk in zulke staaltjes, bij de bedrijfs-
autos is een heel groote gekleurde werk
teekening te zien, met er vóór een tabel
voorzien van knopjes. Drukt men op de
knopjes, dan gaat op die teekening een
lampje branden van het aangedrukte
onderdeel. Zoodat ieder bezoeker zich
zelf gratis college kan geven in auto-
de
toe gekregen, waar aan ik maar in het geheel
geen zin had, sedert ik die eens te Casan had
zien toedienen. Ook vernamen wij naderhand
dat de stadhouder onschuldig was en dat de
schuld alleen lag aan den gouverneur, welke
onze klagten in den wind sloeg en alle onze
smeekschriften, als door Fransche honden ge
schreven ongelezen ter zijde wierp, en daar
door een menigte menschen langen tijd aan de
ellende ten prooi liet. Dit was zeker de bedoe
ling van den menschlievenden Alexander niet,
die zijne edelmoedigheid jegens overwonnen
vijanden zoo duidelijk getoond heeft. En wen-
schelijk ware het, dat zulk een gedrag eens ter
zijner kennis mogt komen, ten einde de bewer
ker daar van naar verdienste mogt gestraft
worden.
Daar nu deze stad tot onze bestendige woon
plaats gedurende onze gevangenschap bestemd
was, zoo moesten wij onze huishouding thans
zoo goed wij konden, inrigten. Wij 6 Hollan
ders voegden ons dus te zamen, en maakten
met elkander menage, wij leiden onze 10 patak.
ken daags bijeen, waarvan generale rekening
werd gehouden en alle 8 dagen nagezien; van
onze weinige duitjes konden wij (namelijk op
de Russische wijze) goed leven. Alle Woensda.
gen was het hier marktdag, waar allerlij levens
middelen, als vleesch, uitgezouten varkens-
vleesch, gevogelte en wild enz. door de Tarta
ren ter markt gebragt werden. Deze levens
middelen waren hier zeer goedkoop, onder an.
dere kochten wij soms 25 hazen voor 4 duiten
het stuk wel te verstaan. Zonder vel, want het
wild wordt hier voornamelijk om de huid ge
vangen. De hazen waren dan hard bevroren
en geleken veel naar een talhout. Doch zij
smaakten goed, en wij maakten er allerlei ge-
regten, zelfs worst van. Wij leefden dus (daar
wij toch van den nood een deugd moesten ma-
techniek, van het algemeen en van
Citroën in het bijzonder.
Wiily's Knight.
De beroemde Wiily's Knight en Over-
land wagens worden in onze Kaasstad
vertegenwoordigd door de Nassau-
garage, die wel veel plezier van haar
troetelkinderen zal hebben, gezien de
keurige modellen, die met veel belang
stelling bewonderd worden.
Renault-olie.
Nu we het toch over Alkmaarders heb
ben, willen we nog even wijzen op stand
29 Daar toch troont de heer M. van
Dijk, die voor Alkmaar en omgeving de
Renaultolie vertegenwoordigt Op een
zeer ingenieuze manier wordt het ge
bruik van olie in een motor gedemon
streerd. Een doorsnede van een cylinder,
zuiger, klepmechaniek en krukas, in
volle werking, alles door Renaultolie ge
smeerd. is te zien. Het geheel is zoo
groot dat het heusch moeilijk zal zijn
nu nog niet te snappen hoe de olie in
een motor een regelmatigen «rang bevor
dert. Het geval is zoo groot da! deze mo
tor gebouwd schijnt voor een wagen der
reuzen van wijlen meneer Gulliver.
Nog meer Alkmaarders.
F. N. beteekent volgens insiders Faalt
Nooit en de garage Tasche, waar u die
sleetjes kunt gaan koopen, zal wel in
ziin schik met zijn agentschap zijn.
Het is vanzelfsprekend dat door Ford
een grooten stand wordt ingenomen, ook
hier is een demonstratiebody aanwezig
en de vele liefhebbers, die als katten om
de heete brei. om de geëxposeerde model
len heen zwermen, doen het beste ver
wachten voor de garage Schmidt, die,
zooals men weet, in Alkmaar diverse
Tin Lizzys op stal heeft staan.
Hei is altijd prettig in den vreemde
werk van Alkmaarders te zien en in dit
verband willen we wijzen op een groote
Stewart-autobus voor de onderneming
Stormvogels te IJmuiden, die door den
heer N. P Dirkmaat van den Friesche-
weg op buitengewoon fraaie manier in
de Duco is gezet.
Minerva en Reo.
De heer KI. Baas, die naast de Ame
rikaansche Reo. de Europeesche Miner
va vertegenwoordigt, kan trotsrh zijn op
de geëxpooseerde wagens, het zijn op
vallende verschijningen.
Nieuwe wagens.
Verder zijn er nog enkele nieuwe wa
gens, o.a. de Ryxton, een geheel ge
stroomlijnde wagen en de Maybach,
waar een motor in zit, die een broertje is
van de motoren van de Graf Zeppelin
Een dergelijke 12 cylinder in V-vorm is
ook geëxposeerd.
Accessoires.
Van al die mooie auto's naar de acces
soires is maar een heel klein eindje en
men moet wel heel veel noten op zijn
zang hebben als men daar iets niet krij
gen kan, wat men wenscht. Accu's, lam
pen, schijnwerpers, mascottes, mistlen-
zen, hoezen, oliesoorten, aschbakken,
aanstekers, banden, enfin, complete ar
senalen van geraffineerd volmaakte din
gen.
Op een nieuwigheid moeten we nog
attent maken: n.1. de hydraulische cric.
Het instrument bestaat uit 4 vijzels, elk
naast een der wielen op de wagenas be
vestigd en daarmee vast verbonden. Deze
vijzels worden bediend door een pompje
op de treeplank. Met een kraan kan men
nu elk gewenscht wiel in enkele secon
den omhoog vijzelen en weer laten zak
ken. Het ongemakkelijke vuile werkje,
de losse cric onder den wagen te duwen,
is overbodig en zij die een auto koopen
doen goed er nog 200 gulden meer bij
neer te duimen voor deze werkelijk
practische accessoire.
De verschillende bonden op toeristisch
en technisch gebied zijn natuurlijk ook
weer aanwezig en de K. N. M. V. heeft
een klein permanent filmpje in bedrijf
waar de geneucliten van het lidmaat
schap op duidelijke wijze gedemon
streerd worden.
Ook de A. N. W. B. en K. N. A. C. zijn
vertegenwoordigd en het spreekt vanzelf
dat bij de bedrijfsauto's het lijforgaan
van de autohouders „De Bedrijfsauto
zich een plaats veroverd heeft.
Motorrijwielen.
Waar interesse is voor auto's, is het
nogal natuurlijk dat er ock een groote
categorie is, die zich meer interesseert
voor het sportievere deel van het ben
zinerijden, de motorsport, en het is even
rw. .v;--v;\v.
GEOPEND VAN
DA I IOVM.-5NM; 8NM.-I0NM O A,I
|Y/V1 iiAl
ken) tamelijk vergenoegd.
Gedurende mijn verblijf te Minselinski zag ik
op de wekelijksche markt (of bazar) het vol
gende voorval. Een koopman, welke gemalen
koom verkocht, hetwelk in eenen uitgeholde
boomstam was, had ook een zak mee, waarin
hij zijn ontfangene gelden borg. Onder de me
nigten van menschen, was er ook een die de
zen zak met geld voornemens was te onteigene
en het werklijk ook ondernam. Hij stak den-
zelve onder zijne pels, doch het toeval wilde
dat mijn landsman, de luitenant B., dit zag, en
hem oogenblikkelijk bij de kraag pakte, de dief
verschrikt, liet den zak met geld vallen. Na
het aan den eigenaar weder gegeven te heb
ben, bragt hij den dief naar de wagt, en gaf
hiervan aan den stadhouder kennis, die den
zelve dadelijk op eene bank deed leggen, en
eenige dozijnen stokslagen toedienen, er werd
hier dus een parate executie gehouden.
Daar er van tijd tot tijd transporten van
krijgsgevangenen hier door kwamen, zoo mis
ten wij nooit dezelve bij het binnenkomen te
gaan zien, om te vernemen of zij ook iets
nieuws wisten, hun te vragen wie zij waren
van wat corps, waar krijgsgevangenen en hon
derd andere vragen, die wij hun met eene meer
dan vrouwelijke nieuwsgierigheid (de dames
gelieven deze onvoorzigtige uitdrukking te ver
schonen) aan hun deden. Kennissen troffen
wij onder hun niet aan. Het waren alle polen
die naar Tobolks, de hoofdstad van Siberië, ge
voerd werden. Eens, toen een zodanig trans
port in de stad kwam, hetwelk aldaar nacht
kwartier zoude houden, begaf ik mij dadelijk
naar de plaats, alwaar ik een getal van ruim
20 aantrof. Drie van hun aansprekende werd
mij in het hoogduitsch geantwoord. Ik vernam
dat zij officieren en bij Dantzig krijgsgevangen
gemaakt waren. Paar jij vao de reis komende,
vanzelfsprekend dat er bij het groot aan
tal keurige stands veel belangstelling is.
Ook hier is het neusje van den zalm aan
wezig en wie de schitterende machines
ziet maakt onwillekeurig vergelijkingen
van motoren van even vóór en even na
den oorlog. Wie zich de oude Pope, Ra-
glan, Reading Standard e.d. herinnert,
zal ongetwijfeld nog meer bewondering
krijgen voor het tegenwoordige motor
rijwiel en dr kranige constructeurs.
De Blauwe Prins.
Natuurlijk concentreert een overgroot
deel der belangstelling zich rondom den
stand van de New Imperial motoren,
waar de beroemde Blue Prince tentoon
gesteld is, waarop het kranige Holland-
sche trio in December van het vorig jaar
zoo'n geslaagden 25 000 K M. rit maakte.
Zijne Hoogheid ziet er nogal sjofeltjes
uit, hetgeen niet te verwonderen is,
maar zijn organisme is nog zoo kernge
zond dat zijn ministers hem verzocht
ïebben na deze R. A. I. nog een keer in
Engeland eenzelfden rit van 25.000 K.M.
te rijden. Waarover hij goedgunstig be
schikte.
Ariel.
Enkele stands verder trekt een reus
achtige modderklomp de aandacht die
bij nadere beschouwing ook een beetje
od een motor gaat lijken. Het is de Ariel-
machine waarop alle K N. M. V. kam
pioenschappen dit jaar gewonnen zijn.
Rondom dit afgejakkerde ding staan,
zwaar verchroomd en vernikkeld, de
nieuwste producten van de Engelsche
fabriek, waarbij de modellen met schuin-
liggenden cylinder, „sloopers", zooals de
Engelsche term luidt. Een te goeder
naam en faam bekend staand motorblad
lanceerde het bericht dat men in Enge
land deze sloopers niet kan verkoopen
omdat ze zóó geruischloos loopen, dat
men ze niet hoort en het veel voorkomt
dat men ze met loopenden motor op stal
zet, hetgeen veel olie en benzineverlies
veroorzaakte. Of het waar is? In ieder
geval is het een pracht reclame, waar
zelfs oude rotten invliegen.
We zouden nog een heelen tijd door
kunnen gaan. We zouden nog een kijkje
kunnen nemen bij de bedrijfsautos, waar
een enorme 50 persoons bus met tractor
de aandacht 'rekt. De bus is z.g. Pull-
mann-built, d.w.z. deze Chenard Wal-
cker is zoo gecarosseerd dat er leuke zit-
hoekjes ontstaan, met een tafeltje in het
midden, bij een groot venster, dus op de
wijze van een Pullmanntreinwagon. Ook
is er naast een massale Dion Boutonbus
een voorvader van dit luxebusje, een
Dion Bouton van 1898. Uit historisch
oogpunt zeer de moeite waard en het
bewijst daadwerkelijk welk een enormen
sprong de autofabricage in een betrek
kelijk kort tijdsbestek van een dikke der
tig jaren heeft gemaakt. Een van de
dingen waaraan de wereldoorlog op een
goede manier debet is geweest.
Wij maken ons geenszins de illusie
ook maar even volledig geweest te zijn,
met een dergelijke hoeveelheid interes
sants is dit niet mogelijk. De liefhebbers
onder onze lezers gaan natuurlijk een
dag R. A. I.-en, ep de enkele weifelaars
willen we gaarne opwekken er een dagje
aan te spendeeren, er is op het gebied
van automobilisme en motorrijderij,
waarvoor men van dag tot dag meer be
langstelling gaat toonen, zeer veel te ge
nieten. Kr.
koud en hongerig waren (hetwelk ik zelf zoo
menigmaal ondervonden had) vroeg ik deze drie
krijgsmakkers, of zij met mij naar mijne hut
wilden gaan, waar ik hen bij mijn kameraden
zou brengen, en waar zij vleesch, brood en
brandewijn zouden vinden. Zij namen dit aan
bod met blijdschap aan, en we keerden dus,
met mijne gasten naar de woning terug. Zij
werden door allen hartelijk verwelkomd en al
les wat onze keuken en kelder opleverden da
delijk te voorschijn gebragt. Hoe streelde het
niet ons hart, dat wij in ons ongeluk nog andere
ongelukkigen verkwikken konden. Ook ver
smaden zij het geringe niet, en ik zag met ge
noegen, dat zij gretig toetasteden. Deze sobe
re maaltijd wierd gekruid door gulle vriend
schappelijke gesprekken, waarin wij elkander
over en weder onze lotgevallen en ontmoetin
gen verhaalden, en over ons toekomend lot on
ze gedachten mede deelden. Onder het gesprek
bemerkte ik aan zekere beweging, dat een der
drie officieren (Schulz genaamd, en luitenant
der artillerie) tot de broederschap der vrij
metselaren behoorde, en het vermeerderde
niet weinig de hartelijkheid van onzen om
gang. Daar ik hem, gedurende ons gesprek on
zen benarden toestand (want wij hadden toen
nog geen geld ontvangen) had afgeschetst, was
dit zijne opmerkzaamheid geenzins ontglipt,
schoon ik daar mede geene de minste bedoe
ling had gehad. Nadat zij dus den avond bij
ons genoegelijk hadden doorgebragt en weder
zijds onzen treurigen en eentoonigen leef trant
niet weinig hadden veraangenaamd, bracht ik
hun naar de hut, waar zij zouden vernachten.
Hier verzocht gemelde Schulz mij hem het ge
noegen te doen om hem s'anderen daags voor
zijne afreizen nog eens te komen zien, liet weiU
ik beloofd -