Spoorwegongeluk te Groningen.
3 dooden, 2 zwaargewonden en
6 lichtgewonden.
Dijk doorgebroken.
Onze KoSoniën
Tooneel
Rechtszaken
Luchtvaart
Sport
Sportkroniek".)
Gisteravond om 7 uur is de personentrein
At Nieuweschans bij het binnenkomen op het
station te Groningen in botsing gekomen met
een goederentrein De botsing was zoo hevig
dat verschillende menschen in den personen
trein werden gedood of gewond Drie hunner
werden gedood, twee zwaar- en zes lichtge
wond.
Verschillende reizigers moesten worden uit
gezaagd, doordat de wagons gedeeltelijk in
elkander gedrukt waren. De botsing ge
schiedde op het emplacement 150 Meter vóór
het station De oorzaak moet worden gezocht
in de eerste plaats in een verkeerden wissel
stand en in de tweede plaats doordat een
verkeerd signaal op veilig was gezet.
De drie dooden zijn allen passagiers. Van
de twee zwaai gewonden behoort een tot het
personeel de ander is een passagier.
Nader deelt men ons nog mede:
De groote Jumbo-machine, waartegen de
personentrein is opgeloopen, deed dienst om
enkele wagons weg te halen. Deze machine
werd bediend door personeel uit Zwolle. De
machine van den personentrein is geloopen
op de machine van den goederentrein Door
den schok is de bagagewagen van den per
sonentrein geschoven over den eerste perso
nenwagen van dezen trein. Dit was een com
partiment der tweede klasse. Doordat de per
sonenwagen totaal is verwoest zijn alle pas
sagiers, die hierin gezeten waren, gewond.
De namen der slachtoffers zijn de heeren J.
Bollegraf, directeur der uitgeversmaatschap
pij „Rembrandt" te Utrecht, wonende te Am
sterdam, de heer Diddens, timmerman en
aannemer te Groningen en de heer van der
Veen, aannemer eveneens te Groningen. De
namen der gewonden ziin de heeren R Mo-
rees, inspecteur van een levensverzekerings
maatschappij te Groningen, die een been
breuk bekwam, de heeren Muskens uit Rotter
dam, J. R. Kamphuis te Groningen, Th.
Verlaan, directeur van de stoomtrammaat
schappij te Winschoten en R. Kley te Gro
ningen. Bovendien werd de hoofdconducteur
van den personentrein, de heer Meyer uit
Leeuwarden, ernstig gekwetst.
Prof. Michael, hoogleeraar aan de rijks
universiteit te Groningen verleende o m. ge
neeskundige hulp.
Nadere bijzonderheden.
Een rangeerder van baanvak zeven reed
tegen zeven uur door een onveilig signaal en
kwam met een paar wagons op baanvak No.
6 terecht, waardoor de wissel werd verscho
ven.
Toen kwam uit Nieuweschans de trein bin
nen van 7.09 en door den verkeerden wissel
stand is deze trein op de verkeerde rails te
recht gekomen en aan het einde van het twee
de perron van het hoofdstation in botsing ge
komen met een zich aldaar bevindenden goe
derentrein.
De botsing was zeer hevig. Verschillende
wagons van den personentrein werden een
eind medegesleurd en toen tegen den goede
renwagen gedrukt. Deze is omgekanteld.
In den personentrein bevonden zich ver
schillende passagiers, die allen het achterste
gedeelte den trein uitrenden om te zien wat
er gebeurd was.
net beeld, dat de voorste wagen vertoonde,
was ontzettend. Hieruit haalde men en moest
men gedeeltelijk cok zagen, de lijken van drie
reizigers en 5 gewonden, die allen zware
kwetsuren hebben opgeloopen.
Onmiddellijk waren politie en brandweer
ter pldatse, terwijl ook het parket zich naar
het terrein vai de ramp spoedde.
Op het viaduct, een van de drukste ver
keerswegen van Groningen, verzamelden
zich den geheelen avond honderden men
scheen, die van daar uit op het in de diepte
liggende rangeerterrein een overzicht hadden
van de ramp, die daar had plaats gegrepen.
Men is onmiddellijk begonnen met de wa-
fons weer overeind te zetten, omdat het
aanvak in de richtingen Assen en Nieuwe
schans versperd was.
De snelheid van den binnenkomenden trein
was op het moment der botsing nog vrij
groot.
Er ontstond zulk een geweldige druk, ge
paard gaande met een hevigen knal, dat de
postwagen geheel over den eersten wagen
werd geschoven. Deze werd bijna geheel ver
splinterd. Alleen de eene zijkant bleef op zijn
plaats. In den postwagen was geen personeel
aanwezig. De wagen kwam geheel onderst
boven aan den kant te liggen. De houten
splinters van den uit de rails gelichten wa
gon lagen overal verspreid. Op het lawaai
kwam spoedig personeel aangerend, zoodat
reeds om half acht met het opruimingswerk
kon worden begonnen Te omstreeks midder
nacht was men hiermee gereed.
De trein, die om half acht uit Groningen
moest vertrekken, kon niet afreizen en zelfs
om negen uur kon niet worden gezegd wan
neer deze trein zou kunnen vertrekken.
Sedert December 1913. toen de ontzetten
de spoorwegcatasirophe bij Beilen p'aats
had is in het Noorden van ons land niet meer
een spoorwegongeluk als dat van gister
voorgekomen De gewonden konden dadelijk
na het ongeluk behandeld worden en ziin
naar het acamedisch ziekenhuis te Gronin
gen vervoerd.
Hedenmorgen was hun toestand vrij goed
De patiënten hebben een goeden nacht door
gebracht. Voor geen van hen bestaat levens
gevaar.
Wat de oorzaak van het ongeluk betreft,
vernemen wij dat het gebeurde zich als volgt
heeft toegedragen:
Een deel van een rangeertrein was door
onveilig signaal gereden en terechtgekomen
op het spoor, waarop de trein uit Nieuwe
schans moest binnenkomen. De binnenkomen
de trein is op dit rangeerdeel geloopen. Van
het personeel, dat zich op het rangeerdeel
bevond, werd niemand gewond.
Overigens werd van het treinpersoneel al
leen de hoofdconducteur Meijer van den bin
nenkomenden trein gewond.
Zoowel de spoorwegen als de justitie stel
len op het oogenblik een onderzoek naar de
ramp in.
it .Nalatigheid van den rangeerder?
Hoewel de oorzaak van het ongeval te
n°g n-let officie€l is vastgesteld
door de commissie van onderzoek, ingesteld
door de Ned. Spoorwegen en waarin o.a.
zitting hebben ir. E. F. baron van, Haersolte,
inspecteur van vervoer der N. S. en ir. B. S.
van Zanten, inspecteur der tractie te Gro
ningen, is al wel reeds gebleken, dat het on
geluk voor een groot deel is te wijten aan
nalatigheid van den rangeerder en ook van
den machinist van den rangeerenden goede
rentrein. Het is niet onmogelijk dat een
strafzaak hiervan het gevolg zal zijn. Ge
bleken is dat de heer Diddens, een der om het
leven gekomen slachtoffers, die allen in het
voorste deel van den versplinterden wagen
hebben gezeten, 57 jaar oud is en hoofdbe
stuurslid van den patroonsbond voor de
bouwvakken in Nederland en tevens secreta
ris van de algem. patroonsver. te Gronin
gen. Hij was op weg naar een bestuursver
gadering.
Gisteravond omstreeks kwart voor acht is
ten Noorden van de Roggelsche brug nabij
de gem. Meyel (Limburg) een dijk doorge
broken van de Noordervaart. Het kanaal-
pand BeringenNederweert is leeggeioo-
pen. Persoonlijke ongelukken kwamen niet
voor.
Het water is voornamelijk naar Meijel ge
stroomd. Een aantal huizen kwam in het
water te staan, doch slechts twee woningen
moesten worden verlaten, n.1. die van de fa
milie Fransen en Smolenaars. De bewoners
werden bij dorpsgenooten ondergebracht.
De oorzaak van de doorbraak, die overi
gens geen ernstige gevolgen heeft gehad,
kon nog niet worden vastgesteld.
De scheepvaart op dit gedeelte van het
kanaal staat geheel stil.
De schade is zeer groot. Het scheep
vaartverkeer ontwricht.
Uit Roermond wordt geseind: Omtrent de
dijkdoorbraak wordt nog 't volgende gemeld:
De aannemer W. de Waard uit Sliedrecht
was met een zevental arbeiders werkzaam
aan een duiker van de Roggelsche beek, die
ter plaatse onder de Noordervaart doorloopt.
Deze werkzaamheden geschiedden tegen den
overlast van grondwater ten Noorden van
het kanaal. Men had dwars door het kanaal
een bekisting gemaakt. Op een gegeven
oogenblik merkte een der arbeiders, dat een
der damplanken bezweek en er water naar
binnen stroomde. De aannemer liet onmiddel
lijk het werk ontruimen. Op het nippertje zijn
de arbeiders aan een groot gevaar ontsnapt
en het volgende oogenblik stroomde het ka
naalwater door den kanaalbodem met don
derend geweld in den duiker. Door de sterke
kolken werd de dijk en de daarnaast loopen-
de weg MeyelNederweerd over een breedte
van 20 meter geheel weggeslagen. Het om
liggende land werd geheel onder water gezet.
Ook verschillende huizen zijn door het water
omringd en moesten worden ontruimd. Veel
hooi en korenmijten staan te midden van het
water. De aangerichte schade, welke nog niet
kon worden overzien, is zeer groot. Veel ma
teriaal van den aannemer is verloren gegaan
Men is thans bezig de Noordervaart met
zandzakken af te dammen. Het scheepvaart
verkeer is geheel ontwricht.
EEN DIEVENBENDE.
Te Eindhoven zijn gearresteerd W. M. v
B., 23 jaar, bankwerker; A. H., 26 jaar, gra
nietwerker; G. C H., 27 jaar, chauffeur; A.
M. H., 39 jaar, werkman, allen wonende te
Eindhoven, als verdacht van diefstal en he
ling van verschillende bedragen aan geld en
waardevolle papieren, gepleegd aldaar.
IN HET HUIS VAN BEWARING
OVERLEDEN.
Had twee lepelstelen ingeslikt.
Toen op 15 Januari voor de Bredasche
rechtbank de zaak werd behandeld van de in
den nacht van 23 op 24 October bij de firma
Hoeckel te Tilburg gepleegde inbraak, waar
bij een brandkast werd geforceerd en 300 gul
den werd medegenomen, had een van de ver
dachten, de 30-jarige stoffeerder J. H. uit Rot
terdam zich ziek gemeld. Hij vertelde den
steel van een lepel ingeNinkt te hebben, doch
de rechtbank, die aan simulatie dacht, liet hem
toch verschijnen. Na afloop der rechtzitting
wist H. in het huis van bewaring nog een
lepelsteel in te slikken, benevens eenige
metalen deelen van zijn kleeding, met het ge
volg, dat hij in het ziekenhuis moest worden
opgenomen. Daar heeft hij een operatie on
dergaan waarbij de ingeslikte voorwerpen
uit maag en ingewanden werden verwijderd.
In den nacht van Zaterdag op Zondag is
H. echter overleden. De officier van justitie
had gevraagd een onderzoek naar zijn geest
vermogens te doen instellen. Daartoe had d^_
rechtbank reeds bevel gegeven.
VERKEERSONGEVALLEN.
Wielrijder door auto aangereden
Gistermiddag om 1 uur reed de 23-jarige
J. P. uit Groningen, tijdelijk verblijvende te
Heemstede, op zijn fiets achter een auto op
den Heerenweg aldaar. Hij wilde den weg
oversteken, toen een auto uit de richting Den
Haag naderde.
De afstand was te kort voor den chauf
feur om te stoppen met het gevolg, dat P
door den auto werd gegrepen. De jonge
man kreeg een hersenschudding, een been-
en een kaakfractuur. Gisteravond was hij
nog niet bij kennis. Zijn toestand is levens
gevaarlijk.
KORTE BERICHTEN.
Een 68-jarige bewoner van de van
Hogendorpstraat te Amsterdam is, bij
het thuis komen, van de trap der eerste
verdieping gevallen. Hij kreeg een bloe
dende hoofdwonde cn bleef bewusteloos
liggen. Na naar het Binnengasthuis te
Lijn gebracht, is de man aldaar over
leden.
De te Woudrichem gearresteerde
schoenmakersknecht heeft bekend den aan
slag te Haarlem te hebben gepleegd. De
overtuiging is versterkt, dat de man niet ge
heel normaal is.
DE LANDVOOGD REPATRIEERT.
De redacteur te Batavia van het A. I. D.
meldt, dat dé gouverneur-generaal van Ned.
Oost Indië, jhr. mr. A. C. D. de Graeff be
gin September op de „Indrapoera" zal repa- I
trieerea. 1
DE AMSTERDAMSCHE TOONEEL
CRISIS.
De leden van „Het Amsterdamsch Too
neel" hebben in hun vergadering van Za
terdag j.1. een motie bij acclamatie aangeno
men, waarin zij aandringen op algeheele re
organisatie van het Amsterdamsch tooneel-
leven en verklaren géén beslissing te kunnen
nemen over opneming van hun groep in de
Kon. Vereeniging.
ARRONDISSEMENTS RECHTBANK
TE ALKMAAR.
Meervoudige strafkamer.
Zitting van Dinsdag 27 Januari.
Uitspraken 20 Januari.
Aris B., tinder te Blokker, opzettelijk en
wederrechtelijke toeëigening van eenige fruit-
mandjes, 25 boete of 25 dagen gev.
Jacob van G., arbeider, zonder vaste woon
plaats, thans in voorarrest. Huisvredebreuk
gepleegd te Zuid-Scharwoude, 1 maand gev.
met aftrek voorarrest en in vrijheid gesteld
Jan Sm., slager te Zuid-Scharwoude.
Meineed. Nieuwe instructie gelast.
Pieter O., tuinder te Nederhorst den Berg,
thans in voorarrest. Diefstal van kippen ge
durende den voor de nachtrust bestemden
tijd: j.1. Donderdag vrijgesproken en in vrij
heid gesteld.
Willem KI., Alkmaar. Hooger beroep von
nis kantonrechter t.z. openbare dronkenschap.
3 dagen hechtenis en 3 maanden opzending
voorwaardelijk met'2 proefjaren.
EEN LANDVLIEGTUIG OP ZEE.
Op zee nabij Felixtown heeft een Engelsche
militaire vlieger gister een interessante po
ging ondernomen om door middel van met
luchtgevulde zakken een land vliegtuig, dat op
het water moet dalen, te redden. De machine
was aan de vleugels voorzien van ,,zwem-
zakken". die door den piloot van zijn cock
pit uit, met samengeperste lucht waren
gevuld, terwijl hij den motor afzette en de
lading naar buiten wierp. De proefneming
verliep aanvankelijk zeer twijfelachtig De
machine verdween volkomen onder water,
doch verscheen, dank zij de luchtzakken,
spoedig weer aan de oppervlakte. De bestuur
der kon, doorweekt van het zeewater, uit zijn
toestel worden bevrijd.
DE POSTVLUCHTEN.
Het achtste retourvliegtuig.
Aneta-Vaz Das meldt, dat bij de K L. M.
bericht is binnengekomen, dat het achtste
retourvliegtuig om 5.28 uur uit Calcutta is
vertrokken en te 16.15 uur te Jodphur is ge
arriveerd.
Het tiende postvliegtuig.
Gistermorgen is het vliegtuig P.H.A.G.R
te 5 u. 50 uit Bagdad vertrokken, landde te
10 u. 20 te Boe^jir, vertrok een half uur later
weer en kwam te 16 u. te Djask aan.
DE „NEDERLAND"-EXPRESS.
Ex s.S. J>rins der Nederlanden".
De speciale trein met post en passagiers
in aansluiting op het s.s. „Prins der Neder
landen" zal Vrijdagmorgen 20 Januari te
10 uur 20 van Genua vertrekken. Aankomst
Zaterdagmorgen 31 Januari te 7 uur 05 te
Zevenaar, 7 u. 57 te Arnhem, 8 u 48 te
Utrecht, 9 u. 500 te Den Haag S.S., 9 u. 36
te Amsterdam W.P., 9 u. 53 te Amsterdam
C.-S. en 10 uur 01 te Rotterdam Maas.
Voetbal.
Langs de V. H. V. B.-velden.
Onze medewerker schrijft:
Schreven we de vorige week, dat we nog
in de „magere" periode zitten, ook nu weer
is duidelijk gebleken, dat we de crisis nog
niet doorleefd hebben. En toch wordt het
iets beter; we noteerden zoowel in 1 A als
1 C reeds drie wedstrijden, doch in 1 B al
leen de verrassende overwinning van Ber
gen I. Wie had zooiets nu durven droomen?
Mogelijk niet eens d« Bergenaren zelve, die
inmiddels de puntjes best konden gebruiken.
Het grillige weer had zeker vele spelers
aangetast, gezien de feiten dat veel elftallen
onvolledig speelden, spelers in verband met
lichte of zware overtredingen uit het vela
werden gezonden en zelfs grensrechters het
hier en daar nog al eens te kwaad kregen.
In Oudkarspel trad Vitesse II al zeer on
sportief op en wilde ten koste van haar goe
den naam zelfs geen nederlaag incasseeren.
Toen de D.T.S.-doelman n.1. een strafschop
wist te verwerken (reeds voor de derde maal,
want de vorige twee werden naast "escho-
ten, doch moesten door niet stilstaan o,
ellendige bepaling van den doelman wor
den overgenomen!) kon hij met eenige Vi-
tessehanden kennis maken. Uit het veld zen
den was een natuurlijk gevolg, terwijl de
bond wel voor de rest zal zorg dragen.
Zelfs de grensrechter, die uit het Oosten was
gekomen, moest door politiemacht van het
terrein worden verwijderd. Is zelfbeheer-
sching niet no. 1 van het voetbalexamen?
We zouden hpt werkelijk toejuichen als di
verse vereenigingen eens over een goeden
grensrechter konden beschikken, want we
':ebben reeds meerdere malen dergelijke per
sonen op een onjuist optreden betrapt. Waar
om zoo onsportief
1 A.
Daar I.V.V. vrij was en W.F.C. III op
eigen terrein Purmersteijn II een 31 neder
laag wist toe te brengen, hebben de Wor-
merveerders de bovenste plaats bezet. R.C.Z.
I zakt geweldig af, nu weer leed zij tegeh
Zilvermeeuwen II een 23 nederlaag. Daar
R.C.Z. nog niet over een nieuw terrein be
schikte, moest deze wedstrijd op het Zil-
verm-terrein worden gespeeld. Assendelft II
wist in Zaandam, en nog wel met tien man,
met een 16 uitslag over Z.F.C. IV te zege
vieren. De belangrijke, én return-wedstrijd
Westzaan I—K.V.V. II ging niet door. De
stand der bovenste is nu:
gesp. gew. gel. verl. v. en t. pt.
W.F.C. III 9 6 2 1 41—18 14
I.V.V. I 9 6 1 2 39—17 13
K.V.V. II 8 5 2 1 25-18 12
1 B.
In deze afdeeling de reeds genoemde
groote verrassing, daar Bergen I, nog we!
met tien man en eenige invallers, in Zaan
dam met een 2—3 overwinning over Z.V.y.
III wist te zegevieren. Wie had zulks nu ver
wacht na de groote 71 overwinning van
de vorige week op onze plaatselijke vereeni-
ing behaald?! De Zaandammers moeten
!e Bergenaren bepaald onderschat hebben.
Dat Bergen I de punten noodig had, blijkt
uit onderstaanden stand.
gesp. gew. gel. verl. v. en t. pt.
Verkade 9 8 1 0 25-11 17
Alkmaar 8 5 0 3 26—21 10
Z.V.V. III 11 5 0 6 32—30 10
Vitesse 8 4 1 3 24—18 9
Bergen 10 3 0 7 23—34 6
Zaandijk II 5 2 1 2 9—9 5
K.F.C. III 7 115 7—14 3
W.-Frisia III 4 1 0 3 7—16 2
De beide overige wedstrijden, Zaandijk II
Alkmaar I en West-Frisia III—Verkade I,
gingen wegens terrein-afkeuringen niet door.
1 C.
Doordat Schagen I in den Helder van
Helder III met 16 wist te winnen en N.-
Niedorp op eigen terrein met 5—2 van Zee
macht, blijven beide clubs runner up. De be
langrijke wedstrijd WieringerwaardTexel
ging eveneens door terrein-afkeuring verlo
ren. Nog speelden Succes en B.K.C. gelijk
(33). De stand der „pretendenten" is nu:
gesp. gew. gel. verl. v. en t. pt.
Sparta 10 8 0 2 41—17 16
N.-Niedorp 11 7 1 3 47—27 15
Texel 9 6 2 1 31—15 14
In de 2e klasse A heeft K.V.V. III haar
„kans" tamelijk teniet gedaan, door op eigen
terrein met 13 van C.S.V. I te verliezen.
In de 2e klasse C wist M.F.C. I in eigen
huis met 31 van Andijk te winnen, waar
door de Andijkers hun eerste nederlaag te
pakken kregen. Doordat D.T.S. II op eigen
veld met 5—2 van Vitesse II wist te win
nen is de stand der bovenste hier:
gesp. gew gel. verl. v. en t. pt.
Andijk 8 7 0 1 41—12 14
M.F.C. 8 5 2 1 37—7 12
D.T.S. II 7 5 0 2 23—18 10
In de 3e klasse C won D.T.S. III met 71
van Vitesse II.
In deze afdeeling, bestaande uit elftallen
van Alkmaar en naaste omgeving, wist Alc-
maria VI na veel moeite haar vijfde over
winning in successie te boeken. Met een
magere 32 overwinning wist men op
eigen terrein over C.S.V. III te zegevieren.
Ook hier had men met onvolledigheid te
kampen. Als we goed zijn ingelicht kwamen
gedurende het reeds verstreken seizoenge
deelte, de Alcm. Jun., alsmede de A- en B-
adspiranten, steeds met 12, in het uiterste
geval 13 van dezelfde spelers uit. Waarom
kan dit bij de elftallen van 1 tot 6 niet? Men
is voetballer, ofmen is het niet! Men
doet zijn plicht tegenover zijn vereeniging.
ofmen dbet het niet! Aan hen die dit
laatste doen. heeft een vereeniging niet veel.
K.S.V. I (Koedijk) en Bergen III speelden
gelijk (00) en Schoorl II wist met 04 te
winnen van K.S.V. II. De stand is hier:
gesp. gew. gel. verl. v. en t. pt.
Alcm. V. VI 5 5 0 O 31—9 10
K.S.V. I 6 4 11 15—10 9
Bergen III 7 4 1 2 20—22 9
Schoorl II 9 3 0 6 18—22 6
C.S.V. III 8 2 0 6 23—29 4
K.S.V. II 3 0 0 3 1—16 0
Het programma voor Zondag a.s.
Afdeeling I.
ExcelsiorHermcs-D. V. S.
't GooiStormvogels.
H. B. S D. F. C.
H. F. C.—Ajax.
2e klasse A.
T.O.G.—A.F.C.
ZeeburgiaW. F. C.
Wtst-FrisiaH. R. C.
Z. V. V.—D. E C.
Alcmaria Victri xHollandia.
(J. H. Luijken)
2e klasse B.
Spartaan—Haarlem.
HerculesV. V. A.
Za..dvoortVelox.
BaarnBloemer.daal.
B. F. C.—D. W. S.
3e klasse B.
MeervogelsAssendelft.
O. S. V.—D. VV. V.
Q. S. C.Kennemers.
S. D. W.—D. J. K.
4e klasse A.
D. T. S.Ahrend's V. C.
ZaandijkRivalen.
UitgeestS. L. T. O.
Reserve 2e klasse A.
Ajax 3—K. F. C. 2.
V. V. A. 2—Spartaan 2
Reserve 3e klasse A.
Z. V. V. 2—0. S. V. 2.
D. F. C. 2—A lcmaria Victrix 3
(K. Winter).
Ajax 4—Z. R. C. 2.
Heider 2—Q. S. C. 2.
Spartaan 3—Oosterpark 2.
Afdeeling II.
K. F. C.Sparta.
Blauw-WitA. D. O.
H. V. V.Hilversum.
V. S. V.—E. D. O.
Afdeelini; III.
Ie klasse.
Go AheadEnschedé.
Tubantia—Z. A. C.
Robur et Velocitas—A. G. O. V. V.
Wageningen—Heracles.
P. E. C.Vitesse
Afdeeling IV.
Ie klasse.
LONGA—NOAD.
N. A. C.—Wilhelmina.
De Valk—P. S. V.
B. V. V.Eindhoven.
Afdeeling V.
Ie klasce.
Friesland—Velocitas.
Veendam—Be Quick.
AchillesLeeuwarden.
M. S. C.Frisia.
Kolf- en biljartwedstrijden
7„, te Wieringerwaard.
Zaterdagavond heeft de sociëteit de Fen
dracht" haar jaarlijksche kolèn 'biljart:
wedstrijd gehouden, waarvoor als gewoon
lijk weer heel wat belangstelling w&as De
uitslag was als volgt:
Kolven: 19 deelnemers. Ie pr S Sie*
werda; 2e pr. H. K Koster; 3e pr J A
Bakker, serieprus N. Koddc». J'
Biljarten: 25 deelnemers. 1 e pr H v
Koster; 2e pr. J. A. Bakker; 3e pr. Tb Wv
boer Hzn.; 4e pr. A. Sleutel Azn.; 5e Dr r'
Haringhuizen. u
Voor de z.g.n. Vlotbrug waren 24 ii,f
hebbers: le pr. H. v. d.'Woude; 2e pr i*
Speets; 3e pr. Daan Kaan; 4c pr. A Bav
ker Azn.; 5c pr. H. Limpers»
Automobilisme.
Per anto naar de Oost.
De heer Steenkamp, zoon van den weibte
kenden vroegeren hoofdcommissaris van oZ
l.'iL 4/* Amelarrlom Aii/1 rU*
litie te Amsterdam, oud-secretaris van dè
Avros te Medan, sinds eenige jaren gerepa
trieerd, heeft eenige maanden geleden als
verwoed sportsman, het plan opgevat om In
dië op geheel origineele wijze te bereiken-
namelijk per auto. Hij vertrok, herinnert men
zich, voor dat doel uit Rotterdam, zette koers
naar Angora, vervolgens naar Bagdad, van
daar naar Teheran, verder naar Kasjmir en
door Britsch-Indië.
Begin Januari is de heer Steenkamp te Me-
dan aangekomen. Na aankomst van de Jo*
han van Oldenbarnevelt, vertelt de Deli Crt'
zagen de Belawanners een auto op de kad»
brengen, die er zeer eigenaardig uitzag 't
Was een Fordje, met een deur van achter In
het achterste gedeelte is de barang voor de
reis geborgen, met sterk traliewerk afgeras
terd. Dit om in alle vreemde landen, die de
heer Steenkamp passeerde, diefstal te voor
komen. Maar het meest in het oog loopend
waren de talrijke indeukingen en beschadi
gingen die de wagen vertoonde, want het
spreekt vanzelf, dat de reis niet geheel zon
der incidenten verloopen is. Alleen het tra
ject Colombo—Belawan heeft de heer Steen
kamp per scheepsgelegenheid afgelegd.
(N.R.Crt.l_
NIET OFFICIEEL
455e STAATSLOTERIJ
Trekking van Dinsdag 27 Januari 1931
Se Klasse Se Lijst
Hooge Prilzen
3143 3347 10218 13600 1000
514 3740 8389 ƒ400
1509 7704 8374 10059 18346 200
806 1208 2910 4987 6252 11227 11254 11855 1M8J
15292 19653 20039 20327 20338 100
Prijzen van 70.—
28 58 76 92 123 246 409 495
555 560 571 715 719 792 885 1152
1162 1170 1172 1174 1202 1245 1375 1472
1546 1563 1573 1772 1827 1S41 1900 1941
2020 -2158 2193 23 i S 2343 2430 2493 2569
2710 273S 2932 2952 2998 3011 3134 3217
3248 3266 3282 3389 3407 3408
3457 3591 3619 3631 3666 3745 3838 3856
4045 4117 4253 4263 4350 4368 4371 4421
4511 4514 4661 4741 48S4 5130 5160
5240 5455 5512 5745 5767 6022 6098 6300
6352 6449 6744 7010 7071 7164 7248 7276
7411 7594 7600 7624 7740 7S67 7875 8031
8041 8084 5164 8204 8250 8334 8411 8415
8529 8758 8814 9017 C020 9148 9275 9290
9323 9499 9505 9549 9608 9635 9676 9700
9791 9870 10048 10053 10094 10176 10179 10247
10341 10368 10445 10503 10587 10651 10679 10885
10915 10972 11075 11144 11145 11420 11549 11729
11882 12014 12031 12048 12117 12173 12186 12252
12258
12278 12392 125C9 12543 12559 12572 12625 12626
12775 12992 13278 13668 13695 13774 13791 13798
13801 13834 14072 14381 14477 14524 14580 14595
14610 14678 14728 14901 14981 15038 15050 15117
151S6 15255 15450 15551 15587 15673 15819 15S30
15S31 15879 15997 16199 16327 16351 16538 16717
16739 16768 16818 16872 16999 17001 17091 17127
17274 17427 17448 17571 17618 17621 17686 1785#
17859 17936 17937 18111 18163 1S220 18375 18535
18743 18765 18771 18780 18860 f9008 19078 191»
19194 19260 19291 19296 1932-1 19327 19336 19551
19635 19708 19733 19S35 19869 19931 20079 200*
20157 20293 20356 20994
Nieten
23 84 89 150 234 298 330 336 1
347 380 387 470 540 552 553 584 v
724 774 782 784 836 676 971 1004
1044 1086 1087 1100 1103 1123 1133 1161
1181 1211 1222 1262 1281 1320 1327 1484
1492 1513 1542 1547 1568 1583 1628 1633
1651 1663 1665 1682 1721 1743 1773 1786
1802 1853 1884 1891 1895 1932 19.56
2008 2024 2083 2115 2143 2145 2166 2225
2235 2245 2248 2338 2381 2460 2502 2655
2668 2806 2814 2823 2869 2871 2885 2914
2969 2986 2993 3064 3065 3079 3080 3106
3109 3152 3178 3240 3298 3.300 3348 3366
3449 3468 3557 3603 3623 3667 3676 3754
3798 3799 3S21 3855 3891 3915 3928 3931
3946 3954 3983 40*14 4068 4134 4175 4198
4321 4340 4343 4345 4386 4397 4401 4445
4451 4562 4623 4656 4670 4696 4751 4855
4858 4866 4871 4872 49S9 5021 5077 5149
5171 5188 5236 5277 5308 5369 5382 5412
5440 5461 5531 5536 5545 5591 5619 .3627
5635 5650 5670 56SÖ 5744 5778 5901 5818
5839 5857 5887 5900 5909 5937 6021 6033
6036 6060 6071 6077 6087 6162 6168 6186
6219 6234 6294 6296 6360 6377 6390 6394
6435
6438 6457 6483 6489 6567 6621 6643 6641
6645 6701 67 6f 6792 6808 6834 6857 686'
6887 6936 7141 7224 7245 7270 7367 7386
7408 7439 7446 7447 7479 7588 7606 7626
7695 7 697 770 1 7 765 7786 779 1 7872 7907
7923 7927 7951 7954 7991 8008 8016 8027
8047 8104 8115 8116 8118 S120 8179 8328
8370 8394 8407 8.435 8438 8518 8525 8557
8607 8612 8621 8624 8702 8714 8762 8767
8805 8830 8869 8909 8920 8930 8954 8984
8991 9021 9041 9090 9144 9194 9255 9260
9307 9322 9338 9340 9376 9389 944? 9450
9480 9531 9548 9590 9592 9623 9636 9678
9681 9693 9706 9751 9766 9772 9857 9S69
9902 10012 10065 10090 10200 10211 10239 10290
10324 10334 10403 10425 10506 10514 10515 10595
10614 10641 10665 10674 10733 10737 10739 10743
10757 10879 10922 10965 10987 11008 11041 11056
11060 11064 11097 11150 11202 11245 11272 llM
11300 11302 11310 11312 11375 11400 11414
11423 11448 11456 11523 11546 11570 11588 U»®1
11594 11617 11654 11660 11691 11712 11771 lW6
11816 11820 11879 U 887 11952 12024 12041 120#
12150 12223 12259 12272 12285 12316 12336 12340
12365 12394 12412 12519 12610 12719 12732 12792
12793 12818 12866 12909 12916 12966 13021 13024
13043 13070 13085 13105 13117 13124 13169 13210
13211 13314 13315 13317 13336 13390 13395 1341'
13489 13499 13512 13551 13552 13557 13571 1361T
13618 13656 13657 13685 13780 13783 1378» 1381®
"f" 13858 13880 13905 14100 14137 14142 MM
14167 14181 14196 14201 14219 14231 14246 14256
142o8 14266 14281 14320 14360 14368 14405 1441»
14423 14470 14497 14503 14511 14573 14590 146®
J4618 14654 14670 14715 14738 14838 14875 1491}
14917 14923 14962 14997 15000 15004 15147 151»»
15166 15191 15196 15267 15279 15311 15321 153M
15363 15380 15393 15419 15423 15474 15486 1553»
Jo550 15555 15586 15665 15695 15700 15733 15234
"807 15893 15917 16007 16014 16025 16031 tó®®J
16141 16205 16228 16255 16276 16298 16331 16362
16384 16416 16418 16432 16510 16550 16570 1652»
16609 16612 16635 16654 16754 16834 16846 168»
16879 16965 16973 17017 17062 17150 1719»
17253 17270 17284 17350 17392 17398 17400
17558 17630 17645 17658 17723 17748 17773 I2J99
17853 17868 17884 17903 17910 17972 180"
18034 18050 18080 18085 18089 18110 18114 }81>
18125 18181 18225 18230 18239 18303 18338
18464 18524 18547 18561 18601 18602 18640 J-MJ
18685 18686 18702 18747 18783 18824 18M5 'ffTi
18902 19006 19013 19040 19076 19083 1912»
}9"4 19178 19181 19221 19262 19276 19290 w
19355 19387 19426 19430 19517 19539 19561
19656 19743 19759 19819 1-9827 19872 199"
19973 19989 20000 20012 20101 20132 20169 f
20210 20221 20253 20254 20261 20411 20411
20464 20497 20537 20549 20580 20603 20634
20693 20697 20873 20880 m d«
Verbetering: 5e Klasse 5e LUtt. 0l.
Prijzen van ƒ70- moet de vierde rege *1»
deren at' vervallen. 4698 met ƒ70 ttl«L jJ|
70 ontbreken. 4759 m/z 4759 70); 9TX
V720, IhHïj m)i 16892j 10681 mix H®"