Spoorwegongeluk te Groningen. 3 dooden, 2 zwaargewonden en 6 lichtgewonden. Dijk doorgebroken. Onze KoSoniën Tooneel Rechtszaken Luchtvaart Sport Sportkroniek".) Gisteravond om 7 uur is de personentrein At Nieuweschans bij het binnenkomen op het station te Groningen in botsing gekomen met een goederentrein De botsing was zoo hevig dat verschillende menschen in den personen trein werden gedood of gewond Drie hunner werden gedood, twee zwaar- en zes lichtge wond. Verschillende reizigers moesten worden uit gezaagd, doordat de wagons gedeeltelijk in elkander gedrukt waren. De botsing ge schiedde op het emplacement 150 Meter vóór het station De oorzaak moet worden gezocht in de eerste plaats in een verkeerden wissel stand en in de tweede plaats doordat een verkeerd signaal op veilig was gezet. De drie dooden zijn allen passagiers. Van de twee zwaai gewonden behoort een tot het personeel de ander is een passagier. Nader deelt men ons nog mede: De groote Jumbo-machine, waartegen de personentrein is opgeloopen, deed dienst om enkele wagons weg te halen. Deze machine werd bediend door personeel uit Zwolle. De machine van den personentrein is geloopen op de machine van den goederentrein Door den schok is de bagagewagen van den per sonentrein geschoven over den eerste perso nenwagen van dezen trein. Dit was een com partiment der tweede klasse. Doordat de per sonenwagen totaal is verwoest zijn alle pas sagiers, die hierin gezeten waren, gewond. De namen der slachtoffers zijn de heeren J. Bollegraf, directeur der uitgeversmaatschap pij „Rembrandt" te Utrecht, wonende te Am sterdam, de heer Diddens, timmerman en aannemer te Groningen en de heer van der Veen, aannemer eveneens te Groningen. De namen der gewonden ziin de heeren R Mo- rees, inspecteur van een levensverzekerings maatschappij te Groningen, die een been breuk bekwam, de heeren Muskens uit Rotter dam, J. R. Kamphuis te Groningen, Th. Verlaan, directeur van de stoomtrammaat schappij te Winschoten en R. Kley te Gro ningen. Bovendien werd de hoofdconducteur van den personentrein, de heer Meyer uit Leeuwarden, ernstig gekwetst. Prof. Michael, hoogleeraar aan de rijks universiteit te Groningen verleende o m. ge neeskundige hulp. Nadere bijzonderheden. Een rangeerder van baanvak zeven reed tegen zeven uur door een onveilig signaal en kwam met een paar wagons op baanvak No. 6 terecht, waardoor de wissel werd verscho ven. Toen kwam uit Nieuweschans de trein bin nen van 7.09 en door den verkeerden wissel stand is deze trein op de verkeerde rails te recht gekomen en aan het einde van het twee de perron van het hoofdstation in botsing ge komen met een zich aldaar bevindenden goe derentrein. De botsing was zeer hevig. Verschillende wagons van den personentrein werden een eind medegesleurd en toen tegen den goede renwagen gedrukt. Deze is omgekanteld. In den personentrein bevonden zich ver schillende passagiers, die allen het achterste gedeelte den trein uitrenden om te zien wat er gebeurd was. net beeld, dat de voorste wagen vertoonde, was ontzettend. Hieruit haalde men en moest men gedeeltelijk cok zagen, de lijken van drie reizigers en 5 gewonden, die allen zware kwetsuren hebben opgeloopen. Onmiddellijk waren politie en brandweer ter pldatse, terwijl ook het parket zich naar het terrein vai de ramp spoedde. Op het viaduct, een van de drukste ver keerswegen van Groningen, verzamelden zich den geheelen avond honderden men scheen, die van daar uit op het in de diepte liggende rangeerterrein een overzicht hadden van de ramp, die daar had plaats gegrepen. Men is onmiddellijk begonnen met de wa- fons weer overeind te zetten, omdat het aanvak in de richtingen Assen en Nieuwe schans versperd was. De snelheid van den binnenkomenden trein was op het moment der botsing nog vrij groot. Er ontstond zulk een geweldige druk, ge paard gaande met een hevigen knal, dat de postwagen geheel over den eersten wagen werd geschoven. Deze werd bijna geheel ver splinterd. Alleen de eene zijkant bleef op zijn plaats. In den postwagen was geen personeel aanwezig. De wagen kwam geheel onderst boven aan den kant te liggen. De houten splinters van den uit de rails gelichten wa gon lagen overal verspreid. Op het lawaai kwam spoedig personeel aangerend, zoodat reeds om half acht met het opruimingswerk kon worden begonnen Te omstreeks midder nacht was men hiermee gereed. De trein, die om half acht uit Groningen moest vertrekken, kon niet afreizen en zelfs om negen uur kon niet worden gezegd wan neer deze trein zou kunnen vertrekken. Sedert December 1913. toen de ontzetten de spoorwegcatasirophe bij Beilen p'aats had is in het Noorden van ons land niet meer een spoorwegongeluk als dat van gister voorgekomen De gewonden konden dadelijk na het ongeluk behandeld worden en ziin naar het acamedisch ziekenhuis te Gronin gen vervoerd. Hedenmorgen was hun toestand vrij goed De patiënten hebben een goeden nacht door gebracht. Voor geen van hen bestaat levens gevaar. Wat de oorzaak van het ongeluk betreft, vernemen wij dat het gebeurde zich als volgt heeft toegedragen: Een deel van een rangeertrein was door onveilig signaal gereden en terechtgekomen op het spoor, waarop de trein uit Nieuwe schans moest binnenkomen. De binnenkomen de trein is op dit rangeerdeel geloopen. Van het personeel, dat zich op het rangeerdeel bevond, werd niemand gewond. Overigens werd van het treinpersoneel al leen de hoofdconducteur Meijer van den bin nenkomenden trein gewond. Zoowel de spoorwegen als de justitie stel len op het oogenblik een onderzoek naar de ramp in. it .Nalatigheid van den rangeerder? Hoewel de oorzaak van het ongeval te n°g n-let officie€l is vastgesteld door de commissie van onderzoek, ingesteld door de Ned. Spoorwegen en waarin o.a. zitting hebben ir. E. F. baron van, Haersolte, inspecteur van vervoer der N. S. en ir. B. S. van Zanten, inspecteur der tractie te Gro ningen, is al wel reeds gebleken, dat het on geluk voor een groot deel is te wijten aan nalatigheid van den rangeerder en ook van den machinist van den rangeerenden goede rentrein. Het is niet onmogelijk dat een strafzaak hiervan het gevolg zal zijn. Ge bleken is dat de heer Diddens, een der om het leven gekomen slachtoffers, die allen in het voorste deel van den versplinterden wagen hebben gezeten, 57 jaar oud is en hoofdbe stuurslid van den patroonsbond voor de bouwvakken in Nederland en tevens secreta ris van de algem. patroonsver. te Gronin gen. Hij was op weg naar een bestuursver gadering. Gisteravond omstreeks kwart voor acht is ten Noorden van de Roggelsche brug nabij de gem. Meyel (Limburg) een dijk doorge broken van de Noordervaart. Het kanaal- pand BeringenNederweert is leeggeioo- pen. Persoonlijke ongelukken kwamen niet voor. Het water is voornamelijk naar Meijel ge stroomd. Een aantal huizen kwam in het water te staan, doch slechts twee woningen moesten worden verlaten, n.1. die van de fa milie Fransen en Smolenaars. De bewoners werden bij dorpsgenooten ondergebracht. De oorzaak van de doorbraak, die overi gens geen ernstige gevolgen heeft gehad, kon nog niet worden vastgesteld. De scheepvaart op dit gedeelte van het kanaal staat geheel stil. De schade is zeer groot. Het scheep vaartverkeer ontwricht. Uit Roermond wordt geseind: Omtrent de dijkdoorbraak wordt nog 't volgende gemeld: De aannemer W. de Waard uit Sliedrecht was met een zevental arbeiders werkzaam aan een duiker van de Roggelsche beek, die ter plaatse onder de Noordervaart doorloopt. Deze werkzaamheden geschiedden tegen den overlast van grondwater ten Noorden van het kanaal. Men had dwars door het kanaal een bekisting gemaakt. Op een gegeven oogenblik merkte een der arbeiders, dat een der damplanken bezweek en er water naar binnen stroomde. De aannemer liet onmiddel lijk het werk ontruimen. Op het nippertje zijn de arbeiders aan een groot gevaar ontsnapt en het volgende oogenblik stroomde het ka naalwater door den kanaalbodem met don derend geweld in den duiker. Door de sterke kolken werd de dijk en de daarnaast loopen- de weg MeyelNederweerd over een breedte van 20 meter geheel weggeslagen. Het om liggende land werd geheel onder water gezet. Ook verschillende huizen zijn door het water omringd en moesten worden ontruimd. Veel hooi en korenmijten staan te midden van het water. De aangerichte schade, welke nog niet kon worden overzien, is zeer groot. Veel ma teriaal van den aannemer is verloren gegaan Men is thans bezig de Noordervaart met zandzakken af te dammen. Het scheepvaart verkeer is geheel ontwricht. EEN DIEVENBENDE. Te Eindhoven zijn gearresteerd W. M. v B., 23 jaar, bankwerker; A. H., 26 jaar, gra nietwerker; G. C H., 27 jaar, chauffeur; A. M. H., 39 jaar, werkman, allen wonende te Eindhoven, als verdacht van diefstal en he ling van verschillende bedragen aan geld en waardevolle papieren, gepleegd aldaar. IN HET HUIS VAN BEWARING OVERLEDEN. Had twee lepelstelen ingeslikt. Toen op 15 Januari voor de Bredasche rechtbank de zaak werd behandeld van de in den nacht van 23 op 24 October bij de firma Hoeckel te Tilburg gepleegde inbraak, waar bij een brandkast werd geforceerd en 300 gul den werd medegenomen, had een van de ver dachten, de 30-jarige stoffeerder J. H. uit Rot terdam zich ziek gemeld. Hij vertelde den steel van een lepel ingeNinkt te hebben, doch de rechtbank, die aan simulatie dacht, liet hem toch verschijnen. Na afloop der rechtzitting wist H. in het huis van bewaring nog een lepelsteel in te slikken, benevens eenige metalen deelen van zijn kleeding, met het ge volg, dat hij in het ziekenhuis moest worden opgenomen. Daar heeft hij een operatie on dergaan waarbij de ingeslikte voorwerpen uit maag en ingewanden werden verwijderd. In den nacht van Zaterdag op Zondag is H. echter overleden. De officier van justitie had gevraagd een onderzoek naar zijn geest vermogens te doen instellen. Daartoe had d^_ rechtbank reeds bevel gegeven. VERKEERSONGEVALLEN. Wielrijder door auto aangereden Gistermiddag om 1 uur reed de 23-jarige J. P. uit Groningen, tijdelijk verblijvende te Heemstede, op zijn fiets achter een auto op den Heerenweg aldaar. Hij wilde den weg oversteken, toen een auto uit de richting Den Haag naderde. De afstand was te kort voor den chauf feur om te stoppen met het gevolg, dat P door den auto werd gegrepen. De jonge man kreeg een hersenschudding, een been- en een kaakfractuur. Gisteravond was hij nog niet bij kennis. Zijn toestand is levens gevaarlijk. KORTE BERICHTEN. Een 68-jarige bewoner van de van Hogendorpstraat te Amsterdam is, bij het thuis komen, van de trap der eerste verdieping gevallen. Hij kreeg een bloe dende hoofdwonde cn bleef bewusteloos liggen. Na naar het Binnengasthuis te Lijn gebracht, is de man aldaar over leden. De te Woudrichem gearresteerde schoenmakersknecht heeft bekend den aan slag te Haarlem te hebben gepleegd. De overtuiging is versterkt, dat de man niet ge heel normaal is. DE LANDVOOGD REPATRIEERT. De redacteur te Batavia van het A. I. D. meldt, dat dé gouverneur-generaal van Ned. Oost Indië, jhr. mr. A. C. D. de Graeff be gin September op de „Indrapoera" zal repa- I trieerea. 1 DE AMSTERDAMSCHE TOONEEL CRISIS. De leden van „Het Amsterdamsch Too neel" hebben in hun vergadering van Za terdag j.1. een motie bij acclamatie aangeno men, waarin zij aandringen op algeheele re organisatie van het Amsterdamsch tooneel- leven en verklaren géén beslissing te kunnen nemen over opneming van hun groep in de Kon. Vereeniging. ARRONDISSEMENTS RECHTBANK TE ALKMAAR. Meervoudige strafkamer. Zitting van Dinsdag 27 Januari. Uitspraken 20 Januari. Aris B., tinder te Blokker, opzettelijk en wederrechtelijke toeëigening van eenige fruit- mandjes, 25 boete of 25 dagen gev. Jacob van G., arbeider, zonder vaste woon plaats, thans in voorarrest. Huisvredebreuk gepleegd te Zuid-Scharwoude, 1 maand gev. met aftrek voorarrest en in vrijheid gesteld Jan Sm., slager te Zuid-Scharwoude. Meineed. Nieuwe instructie gelast. Pieter O., tuinder te Nederhorst den Berg, thans in voorarrest. Diefstal van kippen ge durende den voor de nachtrust bestemden tijd: j.1. Donderdag vrijgesproken en in vrij heid gesteld. Willem KI., Alkmaar. Hooger beroep von nis kantonrechter t.z. openbare dronkenschap. 3 dagen hechtenis en 3 maanden opzending voorwaardelijk met'2 proefjaren. EEN LANDVLIEGTUIG OP ZEE. Op zee nabij Felixtown heeft een Engelsche militaire vlieger gister een interessante po ging ondernomen om door middel van met luchtgevulde zakken een land vliegtuig, dat op het water moet dalen, te redden. De machine was aan de vleugels voorzien van ,,zwem- zakken". die door den piloot van zijn cock pit uit, met samengeperste lucht waren gevuld, terwijl hij den motor afzette en de lading naar buiten wierp. De proefneming verliep aanvankelijk zeer twijfelachtig De machine verdween volkomen onder water, doch verscheen, dank zij de luchtzakken, spoedig weer aan de oppervlakte. De bestuur der kon, doorweekt van het zeewater, uit zijn toestel worden bevrijd. DE POSTVLUCHTEN. Het achtste retourvliegtuig. Aneta-Vaz Das meldt, dat bij de K L. M. bericht is binnengekomen, dat het achtste retourvliegtuig om 5.28 uur uit Calcutta is vertrokken en te 16.15 uur te Jodphur is ge arriveerd. Het tiende postvliegtuig. Gistermorgen is het vliegtuig P.H.A.G.R te 5 u. 50 uit Bagdad vertrokken, landde te 10 u. 20 te Boe^jir, vertrok een half uur later weer en kwam te 16 u. te Djask aan. DE „NEDERLAND"-EXPRESS. Ex s.S. J>rins der Nederlanden". De speciale trein met post en passagiers in aansluiting op het s.s. „Prins der Neder landen" zal Vrijdagmorgen 20 Januari te 10 uur 20 van Genua vertrekken. Aankomst Zaterdagmorgen 31 Januari te 7 uur 05 te Zevenaar, 7 u. 57 te Arnhem, 8 u 48 te Utrecht, 9 u. 500 te Den Haag S.S., 9 u. 36 te Amsterdam W.P., 9 u. 53 te Amsterdam C.-S. en 10 uur 01 te Rotterdam Maas. Voetbal. Langs de V. H. V. B.-velden. Onze medewerker schrijft: Schreven we de vorige week, dat we nog in de „magere" periode zitten, ook nu weer is duidelijk gebleken, dat we de crisis nog niet doorleefd hebben. En toch wordt het iets beter; we noteerden zoowel in 1 A als 1 C reeds drie wedstrijden, doch in 1 B al leen de verrassende overwinning van Ber gen I. Wie had zooiets nu durven droomen? Mogelijk niet eens d« Bergenaren zelve, die inmiddels de puntjes best konden gebruiken. Het grillige weer had zeker vele spelers aangetast, gezien de feiten dat veel elftallen onvolledig speelden, spelers in verband met lichte of zware overtredingen uit het vela werden gezonden en zelfs grensrechters het hier en daar nog al eens te kwaad kregen. In Oudkarspel trad Vitesse II al zeer on sportief op en wilde ten koste van haar goe den naam zelfs geen nederlaag incasseeren. Toen de D.T.S.-doelman n.1. een strafschop wist te verwerken (reeds voor de derde maal, want de vorige twee werden naast "escho- ten, doch moesten door niet stilstaan o, ellendige bepaling van den doelman wor den overgenomen!) kon hij met eenige Vi- tessehanden kennis maken. Uit het veld zen den was een natuurlijk gevolg, terwijl de bond wel voor de rest zal zorg dragen. Zelfs de grensrechter, die uit het Oosten was gekomen, moest door politiemacht van het terrein worden verwijderd. Is zelfbeheer- sching niet no. 1 van het voetbalexamen? We zouden hpt werkelijk toejuichen als di verse vereenigingen eens over een goeden grensrechter konden beschikken, want we ':ebben reeds meerdere malen dergelijke per sonen op een onjuist optreden betrapt. Waar om zoo onsportief 1 A. Daar I.V.V. vrij was en W.F.C. III op eigen terrein Purmersteijn II een 31 neder laag wist toe te brengen, hebben de Wor- merveerders de bovenste plaats bezet. R.C.Z. I zakt geweldig af, nu weer leed zij tegeh Zilvermeeuwen II een 23 nederlaag. Daar R.C.Z. nog niet over een nieuw terrein be schikte, moest deze wedstrijd op het Zil- verm-terrein worden gespeeld. Assendelft II wist in Zaandam, en nog wel met tien man, met een 16 uitslag over Z.F.C. IV te zege vieren. De belangrijke, én return-wedstrijd Westzaan I—K.V.V. II ging niet door. De stand der bovenste is nu: gesp. gew. gel. verl. v. en t. pt. W.F.C. III 9 6 2 1 41—18 14 I.V.V. I 9 6 1 2 39—17 13 K.V.V. II 8 5 2 1 25-18 12 1 B. In deze afdeeling de reeds genoemde groote verrassing, daar Bergen I, nog we! met tien man en eenige invallers, in Zaan dam met een 2—3 overwinning over Z.V.y. III wist te zegevieren. Wie had zulks nu ver wacht na de groote 71 overwinning van de vorige week op onze plaatselijke vereeni- ing behaald?! De Zaandammers moeten !e Bergenaren bepaald onderschat hebben. Dat Bergen I de punten noodig had, blijkt uit onderstaanden stand. gesp. gew. gel. verl. v. en t. pt. Verkade 9 8 1 0 25-11 17 Alkmaar 8 5 0 3 26—21 10 Z.V.V. III 11 5 0 6 32—30 10 Vitesse 8 4 1 3 24—18 9 Bergen 10 3 0 7 23—34 6 Zaandijk II 5 2 1 2 9—9 5 K.F.C. III 7 115 7—14 3 W.-Frisia III 4 1 0 3 7—16 2 De beide overige wedstrijden, Zaandijk II Alkmaar I en West-Frisia III—Verkade I, gingen wegens terrein-afkeuringen niet door. 1 C. Doordat Schagen I in den Helder van Helder III met 16 wist te winnen en N.- Niedorp op eigen terrein met 5—2 van Zee macht, blijven beide clubs runner up. De be langrijke wedstrijd WieringerwaardTexel ging eveneens door terrein-afkeuring verlo ren. Nog speelden Succes en B.K.C. gelijk (33). De stand der „pretendenten" is nu: gesp. gew. gel. verl. v. en t. pt. Sparta 10 8 0 2 41—17 16 N.-Niedorp 11 7 1 3 47—27 15 Texel 9 6 2 1 31—15 14 In de 2e klasse A heeft K.V.V. III haar „kans" tamelijk teniet gedaan, door op eigen terrein met 13 van C.S.V. I te verliezen. In de 2e klasse C wist M.F.C. I in eigen huis met 31 van Andijk te winnen, waar door de Andijkers hun eerste nederlaag te pakken kregen. Doordat D.T.S. II op eigen veld met 5—2 van Vitesse II wist te win nen is de stand der bovenste hier: gesp. gew gel. verl. v. en t. pt. Andijk 8 7 0 1 41—12 14 M.F.C. 8 5 2 1 37—7 12 D.T.S. II 7 5 0 2 23—18 10 In de 3e klasse C won D.T.S. III met 71 van Vitesse II. In deze afdeeling, bestaande uit elftallen van Alkmaar en naaste omgeving, wist Alc- maria VI na veel moeite haar vijfde over winning in successie te boeken. Met een magere 32 overwinning wist men op eigen terrein over C.S.V. III te zegevieren. Ook hier had men met onvolledigheid te kampen. Als we goed zijn ingelicht kwamen gedurende het reeds verstreken seizoenge deelte, de Alcm. Jun., alsmede de A- en B- adspiranten, steeds met 12, in het uiterste geval 13 van dezelfde spelers uit. Waarom kan dit bij de elftallen van 1 tot 6 niet? Men is voetballer, ofmen is het niet! Men doet zijn plicht tegenover zijn vereeniging. ofmen dbet het niet! Aan hen die dit laatste doen. heeft een vereeniging niet veel. K.S.V. I (Koedijk) en Bergen III speelden gelijk (00) en Schoorl II wist met 04 te winnen van K.S.V. II. De stand is hier: gesp. gew. gel. verl. v. en t. pt. Alcm. V. VI 5 5 0 O 31—9 10 K.S.V. I 6 4 11 15—10 9 Bergen III 7 4 1 2 20—22 9 Schoorl II 9 3 0 6 18—22 6 C.S.V. III 8 2 0 6 23—29 4 K.S.V. II 3 0 0 3 1—16 0 Het programma voor Zondag a.s. Afdeeling I. ExcelsiorHermcs-D. V. S. 't GooiStormvogels. H. B. S D. F. C. H. F. C.—Ajax. 2e klasse A. T.O.G.—A.F.C. ZeeburgiaW. F. C. Wtst-FrisiaH. R. C. Z. V. V.—D. E C. Alcmaria Victri xHollandia. (J. H. Luijken) 2e klasse B. Spartaan—Haarlem. HerculesV. V. A. Za..dvoortVelox. BaarnBloemer.daal. B. F. C.—D. W. S. 3e klasse B. MeervogelsAssendelft. O. S. V.—D. VV. V. Q. S. C.Kennemers. S. D. W.—D. J. K. 4e klasse A. D. T. S.Ahrend's V. C. ZaandijkRivalen. UitgeestS. L. T. O. Reserve 2e klasse A. Ajax 3—K. F. C. 2. V. V. A. 2—Spartaan 2 Reserve 3e klasse A. Z. V. V. 2—0. S. V. 2. D. F. C. 2—A lcmaria Victrix 3 (K. Winter). Ajax 4—Z. R. C. 2. Heider 2—Q. S. C. 2. Spartaan 3—Oosterpark 2. Afdeeling II. K. F. C.Sparta. Blauw-WitA. D. O. H. V. V.Hilversum. V. S. V.—E. D. O. Afdeelini; III. Ie klasse. Go AheadEnschedé. Tubantia—Z. A. C. Robur et Velocitas—A. G. O. V. V. Wageningen—Heracles. P. E. C.Vitesse Afdeeling IV. Ie klasse. LONGA—NOAD. N. A. C.—Wilhelmina. De Valk—P. S. V. B. V. V.Eindhoven. Afdeeling V. Ie klasce. Friesland—Velocitas. Veendam—Be Quick. AchillesLeeuwarden. M. S. C.Frisia. Kolf- en biljartwedstrijden 7„, te Wieringerwaard. Zaterdagavond heeft de sociëteit de Fen dracht" haar jaarlijksche kolèn 'biljart: wedstrijd gehouden, waarvoor als gewoon lijk weer heel wat belangstelling w&as De uitslag was als volgt: Kolven: 19 deelnemers. Ie pr S Sie* werda; 2e pr. H. K Koster; 3e pr J A Bakker, serieprus N. Koddc». J' Biljarten: 25 deelnemers. 1 e pr H v Koster; 2e pr. J. A. Bakker; 3e pr. Tb Wv boer Hzn.; 4e pr. A. Sleutel Azn.; 5e Dr r' Haringhuizen. u Voor de z.g.n. Vlotbrug waren 24 ii,f hebbers: le pr. H. v. d.'Woude; 2e pr i* Speets; 3e pr. Daan Kaan; 4c pr. A Bav ker Azn.; 5c pr. H. Limpers» Automobilisme. Per anto naar de Oost. De heer Steenkamp, zoon van den weibte kenden vroegeren hoofdcommissaris van oZ l.'iL 4/* Amelarrlom Aii/1 rU* litie te Amsterdam, oud-secretaris van dè Avros te Medan, sinds eenige jaren gerepa trieerd, heeft eenige maanden geleden als verwoed sportsman, het plan opgevat om In dië op geheel origineele wijze te bereiken- namelijk per auto. Hij vertrok, herinnert men zich, voor dat doel uit Rotterdam, zette koers naar Angora, vervolgens naar Bagdad, van daar naar Teheran, verder naar Kasjmir en door Britsch-Indië. Begin Januari is de heer Steenkamp te Me- dan aangekomen. Na aankomst van de Jo* han van Oldenbarnevelt, vertelt de Deli Crt' zagen de Belawanners een auto op de kad» brengen, die er zeer eigenaardig uitzag 't Was een Fordje, met een deur van achter In het achterste gedeelte is de barang voor de reis geborgen, met sterk traliewerk afgeras terd. Dit om in alle vreemde landen, die de heer Steenkamp passeerde, diefstal te voor komen. Maar het meest in het oog loopend waren de talrijke indeukingen en beschadi gingen die de wagen vertoonde, want het spreekt vanzelf, dat de reis niet geheel zon der incidenten verloopen is. Alleen het tra ject Colombo—Belawan heeft de heer Steen kamp per scheepsgelegenheid afgelegd. (N.R.Crt.l_ NIET OFFICIEEL 455e STAATSLOTERIJ Trekking van Dinsdag 27 Januari 1931 Se Klasse Se Lijst Hooge Prilzen 3143 3347 10218 13600 1000 514 3740 8389 ƒ400 1509 7704 8374 10059 18346 200 806 1208 2910 4987 6252 11227 11254 11855 1M8J 15292 19653 20039 20327 20338 100 Prijzen van 70.— 28 58 76 92 123 246 409 495 555 560 571 715 719 792 885 1152 1162 1170 1172 1174 1202 1245 1375 1472 1546 1563 1573 1772 1827 1S41 1900 1941 2020 -2158 2193 23 i S 2343 2430 2493 2569 2710 273S 2932 2952 2998 3011 3134 3217 3248 3266 3282 3389 3407 3408 3457 3591 3619 3631 3666 3745 3838 3856 4045 4117 4253 4263 4350 4368 4371 4421 4511 4514 4661 4741 48S4 5130 5160 5240 5455 5512 5745 5767 6022 6098 6300 6352 6449 6744 7010 7071 7164 7248 7276 7411 7594 7600 7624 7740 7S67 7875 8031 8041 8084 5164 8204 8250 8334 8411 8415 8529 8758 8814 9017 C020 9148 9275 9290 9323 9499 9505 9549 9608 9635 9676 9700 9791 9870 10048 10053 10094 10176 10179 10247 10341 10368 10445 10503 10587 10651 10679 10885 10915 10972 11075 11144 11145 11420 11549 11729 11882 12014 12031 12048 12117 12173 12186 12252 12258 12278 12392 125C9 12543 12559 12572 12625 12626 12775 12992 13278 13668 13695 13774 13791 13798 13801 13834 14072 14381 14477 14524 14580 14595 14610 14678 14728 14901 14981 15038 15050 15117 151S6 15255 15450 15551 15587 15673 15819 15S30 15S31 15879 15997 16199 16327 16351 16538 16717 16739 16768 16818 16872 16999 17001 17091 17127 17274 17427 17448 17571 17618 17621 17686 1785# 17859 17936 17937 18111 18163 1S220 18375 18535 18743 18765 18771 18780 18860 f9008 19078 191» 19194 19260 19291 19296 1932-1 19327 19336 19551 19635 19708 19733 19S35 19869 19931 20079 200* 20157 20293 20356 20994 Nieten 23 84 89 150 234 298 330 336 1 347 380 387 470 540 552 553 584 v 724 774 782 784 836 676 971 1004 1044 1086 1087 1100 1103 1123 1133 1161 1181 1211 1222 1262 1281 1320 1327 1484 1492 1513 1542 1547 1568 1583 1628 1633 1651 1663 1665 1682 1721 1743 1773 1786 1802 1853 1884 1891 1895 1932 19.56 2008 2024 2083 2115 2143 2145 2166 2225 2235 2245 2248 2338 2381 2460 2502 2655 2668 2806 2814 2823 2869 2871 2885 2914 2969 2986 2993 3064 3065 3079 3080 3106 3109 3152 3178 3240 3298 3.300 3348 3366 3449 3468 3557 3603 3623 3667 3676 3754 3798 3799 3S21 3855 3891 3915 3928 3931 3946 3954 3983 40*14 4068 4134 4175 4198 4321 4340 4343 4345 4386 4397 4401 4445 4451 4562 4623 4656 4670 4696 4751 4855 4858 4866 4871 4872 49S9 5021 5077 5149 5171 5188 5236 5277 5308 5369 5382 5412 5440 5461 5531 5536 5545 5591 5619 .3627 5635 5650 5670 56SÖ 5744 5778 5901 5818 5839 5857 5887 5900 5909 5937 6021 6033 6036 6060 6071 6077 6087 6162 6168 6186 6219 6234 6294 6296 6360 6377 6390 6394 6435 6438 6457 6483 6489 6567 6621 6643 6641 6645 6701 67 6f 6792 6808 6834 6857 686' 6887 6936 7141 7224 7245 7270 7367 7386 7408 7439 7446 7447 7479 7588 7606 7626 7695 7 697 770 1 7 765 7786 779 1 7872 7907 7923 7927 7951 7954 7991 8008 8016 8027 8047 8104 8115 8116 8118 S120 8179 8328 8370 8394 8407 8.435 8438 8518 8525 8557 8607 8612 8621 8624 8702 8714 8762 8767 8805 8830 8869 8909 8920 8930 8954 8984 8991 9021 9041 9090 9144 9194 9255 9260 9307 9322 9338 9340 9376 9389 944? 9450 9480 9531 9548 9590 9592 9623 9636 9678 9681 9693 9706 9751 9766 9772 9857 9S69 9902 10012 10065 10090 10200 10211 10239 10290 10324 10334 10403 10425 10506 10514 10515 10595 10614 10641 10665 10674 10733 10737 10739 10743 10757 10879 10922 10965 10987 11008 11041 11056 11060 11064 11097 11150 11202 11245 11272 llM 11300 11302 11310 11312 11375 11400 11414 11423 11448 11456 11523 11546 11570 11588 U»®1 11594 11617 11654 11660 11691 11712 11771 lW6 11816 11820 11879 U 887 11952 12024 12041 120# 12150 12223 12259 12272 12285 12316 12336 12340 12365 12394 12412 12519 12610 12719 12732 12792 12793 12818 12866 12909 12916 12966 13021 13024 13043 13070 13085 13105 13117 13124 13169 13210 13211 13314 13315 13317 13336 13390 13395 1341' 13489 13499 13512 13551 13552 13557 13571 1361T 13618 13656 13657 13685 13780 13783 1378» 1381® "f" 13858 13880 13905 14100 14137 14142 MM 14167 14181 14196 14201 14219 14231 14246 14256 142o8 14266 14281 14320 14360 14368 14405 1441» 14423 14470 14497 14503 14511 14573 14590 146® J4618 14654 14670 14715 14738 14838 14875 1491} 14917 14923 14962 14997 15000 15004 15147 151»» 15166 15191 15196 15267 15279 15311 15321 153M 15363 15380 15393 15419 15423 15474 15486 1553» Jo550 15555 15586 15665 15695 15700 15733 15234 "807 15893 15917 16007 16014 16025 16031 tó®®J 16141 16205 16228 16255 16276 16298 16331 16362 16384 16416 16418 16432 16510 16550 16570 1652» 16609 16612 16635 16654 16754 16834 16846 168» 16879 16965 16973 17017 17062 17150 1719» 17253 17270 17284 17350 17392 17398 17400 17558 17630 17645 17658 17723 17748 17773 I2J99 17853 17868 17884 17903 17910 17972 180" 18034 18050 18080 18085 18089 18110 18114 }81> 18125 18181 18225 18230 18239 18303 18338 18464 18524 18547 18561 18601 18602 18640 J-MJ 18685 18686 18702 18747 18783 18824 18M5 'ffTi 18902 19006 19013 19040 19076 19083 1912» }9"4 19178 19181 19221 19262 19276 19290 w 19355 19387 19426 19430 19517 19539 19561 19656 19743 19759 19819 1-9827 19872 199" 19973 19989 20000 20012 20101 20132 20169 f 20210 20221 20253 20254 20261 20411 20411 20464 20497 20537 20549 20580 20603 20634 20693 20697 20873 20880 m d« Verbetering: 5e Klasse 5e LUtt. 0l. Prijzen van ƒ70- moet de vierde rege *1» deren at' vervallen. 4698 met ƒ70 ttl«L jJ| 70 ontbreken. 4759 m/z 4759 70); 9TX V720, IhHïj m)i 16892j 10681 mix H®"

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1931 | | pagina 10