'Xuhz^e ni&ïw.
4777T//A
m m
Vt, V/.
BB Mm
.(m mm wm éjw&
WMMft 'MM»* V//////A
i"W' Wsw
M *M.
m
■mm
Wh
tl
wm
w
m.
vim/-
WW'
MT
■r/stm. 'M& Mm 'Mm.
r
■m ---| m
m
M,
'm?;,
W- fm
~m m
as
ip
H
«E
ïiJJI
ejé'mgfp
"P' Él .jÜÉ.111
i i
Nlaag houdt.
"t !s e@n kleinigheid, maar
een die Uw stroomrekening
RugpijnNieren Pillen'
Schaakrubriek
i
JU mm.
«Eijfll
És M
Dami*ubR*iek
yil iii JÉil JPfÜH
n
'mm.s i 'WÈ
n
STAD EN OMGEVING.
IIR A YO VI'I IIl:VAM EEN VKilK RRKSAttRNT.!
Eiken dag van uw leven staat gij
blcót aan inwendige vergiftiging
uw eenige bescherming tegen over
tollig urinezuur en andere schade
lijke onzuiverheden wordt gevormd
door gezonde, krachtige werking
der nieren.
•Als gij uw gezondheid op prijs
stelt, dient gij de eerste verschijnse
len van nièrzwakte te kennen. Rug
pijn .hoofdpijn, aanvallen van dui
zeligheid en urine-stoornissen zijn
op zichzelf reeds dikwijls gevolgd
door rheumatiek, nierwaterzucht,
blaaszwakte, graveel en niersteen.
Grijp de kwaal krachtig in haar
wortels aan. De versterkende, hee-
lende en opwekkende hoedanigheden
van Fostei's Rugpijn Nieren Pillen
worden sinds jaren door velen ge
roemd om hun uitstekende werking
bij verzwakte nieren, waardoor
deze organen weder in staat gesteld
worden om het bloed zuiver en rein
te houden.
Bij alle drogisten enz, 1.7b p. flacon.
zwak dat het uitzicht op de komende
'Januari-expositie den handel al maanden te
voren verlamt. Inderdaad wacht de kooplus
tige graag enkele maanden vóór hij zijn keus
doet, in 4e hoep dat de expositie hem het
kiezen gemakkelijker zal maken. De ongeluk
kige bevroedt niet, dat juist de ruime keuze
van vrijwel gelijkwaardige producten hem in
een ernstig dilemma brengen zal. Doch dat
is 's koopers zaak. De verkooper ziet alleen,
dat zijn afnemers in aantal verminderen en
hij vindt dit een mismoedig najaarssymptoon;
Zoodra de R.A.I. er geweest is, komen de
klanten echter opdagen en krijgen de instruc
teurs en de examinatoren de h./den vol. Tus-
schen 1 Febr. en Paschen hebben zij hun
drukken tijd. De stroom der automobielen
zwelt aan in de smalle straten van Amster
dam, de tram heeft er met het overstappen-
systeem weer toe bijgedragen om velen van
tram in auto te laten overstappen want
met de traagheid van het gemeente-trambe
drijf wordt het nu toch al te bar en de ver
keerspolitie, wij zeiden het reeds, moet alle
zeilen bijzetten. Daarmede worden dan weer
ineens alle vraagstukken van verkeeren en
parkeeren brandend en voelt men weer meer
dan ooit de ellende van een onbegaanbaar
Rokin en een overladen Muntplein. Maar
over dez$»problemen zullen wij het nu niet
hebben. Zij leveren voorloopig niets nieuws
op.
Amsterdam, Jan. '31 EMERGO.
OPLOSSING EINDSPEL No. 416.
1. f8D Kf8 2. Kf6 Tf4 3. g?t Kg8 4. Kgó en
7 wart moet Tf5 spelen, waarna 't spel remise
is
OPLOSSING EINDSPEL No. 417.
1. Lc3 Kbó (na Kb5 of Kd5 speelt wit Ld4!
en wint. Het is juist de bedoeling van 't eind
spel om d4 te bezetten zonder schaak). 2. La5f
Kb5 3. Ld8 Kc5 4. Lg5 Kbó 5. Le3f Kb5 6.
Ld4 en wint.
OPLOSSING PROBLEEM 321.
1. d3 c4 2. d4 mat
1.P speelt 2. Dc5 mat
1. Kb 2. d4 mat
1. Kd4 2. Dc2 mat
PROBLEEM No. 322.
H. Hendes da Costa,
Amsterdam.
ra
.Wiïk lÉÜ mm
j-1 m
Tweezet.
EINDSPEL 413.
j 1 m M ft.
«u WJÈ WB Wt\
!l I) C ll o f g h
Wit speeit en maakt remise.
EINDSPE* 419.
ahcdefgh
ii ,'j
6
b
p
ft l
Wit speelt en wint.
De volgende partij werd gespeeld in Has-
tings 29 December 1930.
Wit: Mir Sultan Khan. Zwart: Michell.
Indisch
1. d4 Pfó
2. c4 e6
3. Pc3 Lb4
4. e3 De Rubinstein voortzet
ting eenvoudig goed.
40—rO De zwakte van c3 na
afruil op c3 wordt vol
komen gecompenceerd door
wit's sterke pionnen cen
trum.
5. Ld3 c5
6. Pge2 Pcó
7. 0—0! Beter dan 7. a3, waarna
volgen kan 7. Lc3 8
bc3 b6 9. 0—0 La6 zooals
Capablanca speelde tegen
Jokner in Karlsbad (1929)
7. d5 Een openingsfout; beter
was 7. i b6.
8. a3! Lc3
9. bc3 bó
10. cd5 Verhindert Laó
1 0ed5
11. Pg3 om e4 te spelen.
1 1c4? Versterkt alleen wit's
centrum.
12. Lc2 Te8
13. f3f £oo stuurt wit aan op
een aanvtl op de zwarte
koningsvleugel.
13. b5
14. e4 Dbó verhindert e5 wegens Pe5.
15. Khl gó? een nieuwe verzwakking.
16. Lg5 Pe7
17. E>d2 Lb7? Zet ook dit stuk buiten
spel. Beter was Pd7 en fó
18. Df4 Pd7
19. e5 Tae8
20. Dh4 Pcó verspert Tc8 den weg Fout
zou zijn Deó wegens f4 en
f5.
21. f4 Pd4
22. cd4 Dd4 Dit is natuurlijk ver
twijfeling; maar het avan
ceeren van de f-pion is niet
anders te verhinderen.
23. Pf5! Dit doet winnen.
23gf5
24. Lf5 Pf8
25. Lfó Zwart geeft op. 't.Mat is
niet ie verhinderen.
Aan de Dammers!
In onze vorige rubriek gaven wij ter oplos
sing probleem 1157.
Stand.
Zw. lOsch. op: 11/15, 18, 21, 25, 35, 45
W. lOsch. op: 24, 28, 32, 34, 36, 38, 43,
47, 49, 50.
Wij vragen thans de aandacht voor twee
zeer interessante en leerzame eindspc'en van
de bekende meesters dr. Molimard en Fabre.
Het eerste is van dr. Molimard:
p 1 o s s i n g.
24-20
1.
15 24
34—30
2.
25 :34
28—22
3.
18 27
36—31
4.
27 :36
47—41
5.
36 :47
43—39
6.
47 ;44
49 27
7.
35—40
27—22
8.
40—44
50 :39
3.
45—50
32—28 wint.
Twee eindspelen.
HHP HHP üéP
Zw. 3 sch. op: 16, 20, 26.
W. 3 sch. op: 23, 27, 37
Wit is aan zet en speelt als volgt: (de let
ters A, B en C verwijzen naar ondervariau-
ten uit de hoofdvariant)
Wit: 23—19 (20—25) 19—14 (25—30)
14-10 (30-34) 10-4 (26—31 A. en B.)
37 26 (16—21 C.) 27 16 (34—39) 4—22
(39—43) 22—31 en wint.
A. op 34—39 Wit 37—31 (26 37) 17—21
(16 27) 4 34. B. op 16—21 Wit 27 16
(34—39) 4—22 (39—43) 22—31. C. op 34—39
Wit 2021 (Zwart ad lib.) 27-22.
Het tweede eindspel is van Fabre.
u t
u
ÜÜT
Zw. eeu schijf op: 25 en dam op 35.
W. drie schijven op: 24, 34, 45 en dam op
5.
Wit speelt 5—19, daarmee zwart dwin
gend de dam op 35 te verplaatsen. Naar 44 of
49 kan niet omdat dan volgt 4540 en 19
2. Zwart speelt dus 35—40. Nu wit 3430
(zw. 25 34) en 19—2. Zwart moet nu den
öaui verplaatsen, want 3439 kan niet, dus
4019 en nu wint wit door 4540. Zwart
slaat men den dam twee schijven en wit win!
Ier oploss ng voor deze week:
Piobleem 1158 van Mr. Duiuout (Fr.J
,\v
kl
H T m fm,
JPl
lÉH 'jHï t'J
1 J
Zw. 14 sch. op; 1, 3, 4, 9, 12, 13, 14, 17,
18. 24, 25, 26, 30, 35.
W. 14 sch. op: 16, 27, 28, 32, 34, 36/39,
44. 45, 47, 48, 50.
Welke fraaie combinatie maakt wit?
In onze volgende rubriek geven wij de op
lossing.
OPRICHTING INSTELLING VOOR
MAATSCHAPPELIJK HULPBETOON
EN BUREAU VOOR SOCIALE ZAKEN
B. en W. schrijven in bijlage Nr. 18:
Uwe vergadering stelde op 6 November j.1
om bericht en raad in handen van ons Col
lege een adres van de besturen van den AU:
maarschen Bestuurdersbond, den Roomsch-
Katholieken Volksbond en het Plaatselijk Ar
beiders-secretariaat d.d. 27 October j.1., hou
dende het verzoek de instelling van een In
stituut voor maatschappelijk hulpbetoon te
willen bevorderen. Naar aanleiding daarvan
merken wij het volgende op.
De Overheidstaak op het gebied der armen
zorg is in den loop der jaren belangrijk ge
wijzigd. Ieder, die de ontwikkeling van onze
wetgeving op dat punt heeft gevolgd, weet,
dat de Armenwet 1912 zich in verschillende
opzichten ten aanzien van de omschrijving
van de taak der openbare armenzorg onder
scheidt van de wet van 1854 en dat reeds bij
de wet van 1912 de sociale beteekenis ook van
de openbare armenzorginstellingen op den
voorgrond trad. In de jaren na 1912 is geble
ken, hce zeer de in die wet op dit punt gehul
digde beginselen pasten bij de inmiddels zich
snel wijzigende maatschappelijke toestanden
Immers de omstandigheden drongen er toe,
meer dan ooit, dat de Overheid zich direct of
indirect het lot aantrok van breede kringen
van de samenleving.
Allerlei sociale maatregelen weiden getrof
fen zoowel op het gebied van de voorziening
in de behoeften der minder gced gesitueerden
in engeren zin, als op 't zooveel breedere ter
rein b.v. van de volkshuisvesting, de volks
hygiëne, de verzekering tegen het risico van
den kwaden dag, enz.
De opvatting, dat de Overheid leidend en
waar mogelijk en noodig, steunend moet op
treden wanneer dit gevorderd wordt ter voor
ziening in maatschappelijke nooden en be
hoeften, heeft zich op velerlei terrein baan ge
broken.
Anderzijds hebben verschillende bevolkings
groepen, door den drang derzelfde omstan
digheden, herhaaldelijk aanraking gekregen
met de Overheid, die, hier meer, daar minder,
van de uit de maatschappij opgekomen orga
nen partij trok om haar taak zoo goed moge
lijk te vervullen.
Dat dit alles ook zou beïnvloeden den aard
der bemoeiingen van de instellingen, die heb
ben te voorzien in het onderhoud van hen die
het zich niet op andere wijze kunnen verschaf
fen, ligt voor de hand Ook al laat men buiten
beschouwing het bestaan der verschillende
crisis-commissies, voor regeling van werkloo
zen-uitkeeringen, die in de jaren 1914—1918
en daarna op verschillende plaatsen werden
gevormd, het lijdt geen twijfel, dat vooral in
die jaren is gegroeid de gedachte, dat de
Overheid zich voor een doelmatigen arbeid op
het gebied der ondersteuning in het bijzonder
van valiede arbeiders een nauw contact heeft
te verzekeren met de werklieden-organisaties,
opdat door uitwisseling der wederzijdsche in
drukken en ervaringen en door gemeenschap
pelijk overleg op de juiste wijze een bestem
ming werdt gegeven aan de gelden, die voor
dit doel uit de openbare kas worden beschik
baar gesteld.
Dat de vakcentrales thans harerzijds erop
aandringen, een dergelijk contact hier for
meel vast te leggen, ontmoet dan ook bij ons
College geen bezwaar. Integendeel, wij mee-
nen. dat de moeilijke arbeid van het Over
heidsorgaan dat zich de voorziening ten doe'
stelt in de behoeiten van hen wien het duur
zaam of tijdelijk aan het noodige ontbreekt,
eerst dan ten volle gedragen wordt door het
bewustzijn, dat gedaan is wat gedaan moest
worden, wanneer ook de vertegenwoordigers
der vakvereenigingen daarvoor de verant
woordelijkheid mede willen dragen. Als zij
zich daartoe, gelijk uit hun adres blijkt, be
reid verklaren, dan dient die medewerking
door de Overheid naar onze meening te wor
den aanvaard.
Ook overigens achten wij het gewenscht, de
Overheids-armenzorg op anderen voet dan
tot dusver te organiseeren Wanneer men in
aanmerking neemt, dat belangrijke en steeds
toenemende bedragen uit de gemeentekas
daaraan worden en moeten worden ten koste
gelegd, dan is het naar ons voorkomt rede
lijk, te verlangen, dat Uwe vergadering op
eenigerlei wijze bij de besteding dier gelden
betrokken wordt. Thans kan de Raad niet
veel anders doen dan jaarlijks bij de begroo
ting een subsidiepost uittrekken en bij de be
handeling van de rekening beo^rdeelen, hot
het financieel beleid is geweest Overigens be
rust de beschikking geheel bij een afzonder
lijk orgaan, dat krachtens de wet zonder be
roep beslist op aanvragen om ondersteuning
Al brengen wij gaarne hulde aan hen, die
zich moeite, zorgen en tijd getroosten om
dezen arbeid naar beste weten te verrichten
ieder zal moeten toegeven, dat het met de ver
antwoordelijkheid der door de burgerij geko
zen vertegenwoordiging voor de besteding
der belastingpenningen eigenlijk niet is over
een te brengen, dat zii feitelijk niet den min
ste invloed heeft op den dagelijkschen gang
van zaken Wij zouden daarom gaarne deze
gelegenheid aangrijpen om den Raad dom
een vertegenwoordiging zoo mogelijk van de
verschillende politieke groepen zeggingschap
te geven bij de beslissingen van het gemeënte
lijk armenzorgorgaan. Daarnevens zal na
tuurlijk ook voortaan dankbaar worden aan
vaard de vrijwillige medewerking van die
genen uit de burgerij, die zich tot het moe^
lijke, maar toch ook voldoening gevende werk
der voorziening in de nooden der behoeftigen
aangetrokken gevoelen.
Vervolgens meenen wij U te moeten voor
stellen aan dat orgaan niet langer den naam
te geven van Burgerlijk Armbestuur. Deze
naam herinnert te zeer aan een verleden
waarin andere opvattingen werden gehul
digd over de taak der overheid op dit gebied
Wij vestigden hiervóór reeds de aandacht er
op, dat de Armenwet 1912 juist ten aanzien
van de v.aardeering van de sociale beteekenis
van de burgerlijke armenzorg zich onder
scheidde van de wet van 1854. Kort na de in
werkingtreding der eerstgenoemde wet zijn er
dau ook verschillende gemeenten geweest, dit
in verband met deze gewijzigde doelstelling
den naam van burgerlijk armbestuur hebben
vervangen door dien van instelling voot
maatschappelijk hulpbetoon. Onder dien
naam bestaat de instelling thans o.a. in de
gemeenten Amsterdam, Arnhem, Dordrecht,
's-Gravenhage, Hilversum, Hoorn, Leiden,
Rotterdam en Velsen. Wij zouden dat voor
beeld willen volgen. De juridische positie
blijft intusschen dezelfde en zal ook in 't ver
volg zijn die van een instelling van weldadig
heid als bedoe'd in art. 2, le lid sub a. der
Armenwet-1912.
Een belangrijk onderdeel der nieuwe orga
nisatie is de personeelsvoorziening. Naar ons
voorkomt brengt het velband tusschen den
dienst der werkloosheidsverzekering en ar
beidsbemiddeling en de instelling voor Maat
schappelijk hulpbetoon mede, dat het secre
tariaat van laatstbedoelde instelling en de
leiding van den hiergenoemden tak van dienst
in één hand behooren te zijn Dit zal een
groote vereenvoudiging brengen, ook voor de
steunzoekenden. En het voorkomt, dat twee
instellingen naast elkaar werken, die van na
ture op zeer nauwe samenwerking zijn aange
wezen. Wellicht zal aan dezen hoofdambte-
naar in verband met de hier voorgestelde
combinatie nog een administratieve kracht
moeten worden toegevoegd, maar ook overi'
gens zou daarvoor alle reden zijn, omdat h'i
in 't bijzonder ook zijn aandacht zal hebben te
wijden aan het verhaal der ondersteuning 0D
hen, die naar de wet tot onderhoud verplicht
zijn Deze taak brengt op zichzelf reeds een
toeneming van administratieve bemoeiingen
mede, waarvan de kosten intusschen naar wii
vermoeden slechts gering zullen zijn in ver-
houding tot de inkomsten, die als gevolg van
een doeltreffend toegeoast verhaal in de ka»
der instelling zullen vloeien.
Volledigheidshalve meenen wij erop t«
moeten wijzen, dat de functie van directeur-
secretaris eenigszins hooger zal moeten wor.
den bezoldigd dan die van directeur van den
bestaanden dienst der werkloosheidsverzeke.
ring en arbeidsbemiddeling
Ook dezen tak van dienst zouden wij ;n
zoover willen reorganiseeren, dat wij dezen
zouden willen opnemen in een op te richten
bureau voor sociale zaken, op voorbeeld van
het te Arnhem bestaande bureau. Aan dat
bureau ware op te dragen:
a. het verleenen van arbeidsbemiddeling, m
samenwerking niet andere openbare instellin
gen, welke hetzelfde doel beoogen;
b. de uitvoering van het Werkloosheidsbe.
sluit 1917 en de Arbeidsbemiddeüngswet s
1930, nr. 433, voorzoover die uitvoering be.'
hoort tot de bemoeiingen van het Gemeente-
bestuur en niet uitsluifend aan Burgemeester
en Wethouders is opgedragen
c. het verzamelen van statistische gegevens
betreffende de sub a en b. genoemde onder-
werpen
d. de uitvoering van maatregelen, die be.
vorderlijk zijn voor bestrijding van werke
loosheid of de gevolgen daarvan, voorzoover
deze zorg niet uitdrukkelijk aan anderen ij
opgedragen;
e. het verleenen van administratieven bij
stand aan het Bestuur van dé Gemeentelijke
Instelling voor Maatschappelijk Hulpbetoon;
f. het verzam elen van die statistische gege
vens omtrent de sub d. en e. omschreven on
derwerpen, welke Burgemeester en Wethou
ders noodig achten
Aan dit Bureau ware te verbinden een com
missie van advies, evenals tot dusver verbon
den aan de arbeidsbeurs, waarbij intusschen
eenig verband gewènscht is met het bestuur
der instelling voer maa*schapoelijk hulpbe
toon (zie art. 5 van navolgend ontwerp II).
Op deze wijze is naar wii meenen een or
ganisatie verkregen, die in alle opzichten zal
kunnen voldoen aan de eischen, die daaraan
in den tegenwoordigen tijd mogen worden
gesteld.
In het vorenstaande is weergegeven de
mecn;ng van de meerderheid van ons Col-
ege. De minderheid stelt er prijs op, van
haar afwijkend standpunt te doen blijken.
In de eerste plaats vestigt zij de aandacht
er op. dat de samenstelling van het nieuwe
bestuur in strijd is zo^al niet met de letter ian
toch met den geest der Armenwet, voorn»-
veel de Raad in zijn rolitieke schakeerttrg tü;
de beslissing over toekenning van ondersteu
ning betrokken wordt. De Armenwet gaat »r
van uit. dat de ondersteuning wordt toege
kend öf door een afzonderlijke instelling of
r*oor Burpemeps'er en Wethouders. Zoowel in
het eerste als in het laatste geval beslissen de
co','e",es zonder eenig beroep. Burgemeester
en Wethouders zijn, omdat het hier geldi een
hun orgodra^en uitvoering van een wet. niet
verantwoorde'ijk jegens den Raad. De Raad
heeft dus volgens het svsteem van de wet op
de behandeling van aam'ragen geen invloed
Het komt de minderhed onjuist voor, thans
langs den weg dien 't ontwerp aangeeft, toch
den R^ad over de'uitkperinuen mede te laten
beslissen Men zeg<*e niet, dat de Raad eerst
dan den invloed krijgt, die hem van nature
over de besteding der' gemeentegelden toe-
konjt. De Raad moet.uit den aard der zaak
bij d:e besteduig aok thans reeds veel aan
anderen overlaten Al zal de Raad de groote
liinen aangeven en verordeningen vaststellen,
d^ uitvoering, het dagelijksch beheer ook over
de gemeentegelden, zal steeds bij anderen
moeten z'iin, hetzij bij Burgemeester en Wet
houders, hetzii bij de daarvoor aangewezen
instellingen. En waar de beslissing op aan;
vragen om ondersteuning een spec!a'e arbeid
is, waarbij een zekere continuïteit in de sa
menstelling van het bestuur in hooge mate
gewenscht is en waarbij het vooral aankomt
op de belangstelling die de leden voor dezen
arbeid bezitten, blijft de minderheid er ds
voorkeur aan geven, dat de gemeente uitslui
tend een beroep doet op hen, die zich daar
voor enkel met het oog op de bijzondere taa*
van de instelling beschikbaar stellen. Daar
mede wil de minderheid niét zeggen, dat dit
belangstelling bij Raadslc-den niet aanwezig
zou zijn, maar de Raadsleden zijn niet nt»
het oog op deze taak door de bevolking geko
zen en moeten bovendien hun aandacht aan
401. Juist wilde het matroosje uit het hok komen, toen
Knarstand verscheen Gelukkig wisten zij zich te verbergen,
zoodat het monster niet zag, dat pogingen waren gedaan om
het matroosje te bevrijden.
402. lot hun geluk viel het monster van vermoeidheid weldra
in slaap. Hij had zoolang gezocht naar het verkcersago1)''*'
'*Jt hij van vermoeidheid niet verder kon, Toen hij snorkte
met het geluid van een gebarsten Turkschen trommel, kwamen
ze alle vter weer uit hun schuilhoek, „Br. br." zei Keesie, „WM
«et die vent er akelig uit, Je ZOu e.- haait van orootaen-."