ERNSTIG 0NG1LUMN ENGELAND, Rechtszaken Engezoirctilen stukken Luchtvaart 1PUROL KerL: en School Marktberichten den gezocht, dat in de jaren 1925, 1926 en 1927 vele vertrokken personen niet ambte lijk werden afgeschreven. TWEE DUITSCHERS AANGEHOUDEN- Zij hadden ingebroken en waren welbewapend de grens overgestoken. Op last van den officier van justitie te Maastricht zijn ter beschikking gesteld van den grenscomrnandant der rijkspolitie te Heerlen twee jongemannen uit Duisburg, door de commiezen te Schinveld aangehouden, die niet in het bezi» waren van goede papie ren, maat wel van een revolver, geladen met acht scherpe patronen, twaalf sleutels, twee ehetrische zaklantaarn^. een '®°Per vier wissels ter waarde van M, 1000 Zij zeiden ckz** wissels te hebben gevonden De giensccmmandant stelde zich ir. verbinding met de Heerlensch- rechercht teneinde deze in Duitschland een onderzoek te doer. in stellen De recherche zocht «.ontact met de Dusseldorfsche politie wat tot ?evolg had dat is komen vast te staan, dat de mannen zich schuldig hebben gemaakt aan diefstai met braak te Duisburg. De vtei wissels, op Duitsche banken in de eerst» ol.ende maan den invorderbaar bieken van deze inbraak afkomstig te zijn. De oo itie h eft het twee tal ovei de grens gezet en overgegeven aan de Duitsche politie BRAND. Een koe en ten paard verbrand Te Twijzel (Fr.) is gisteren de boeren- fluizinge var. de heeren Wiersma afgebrand Een koe en een paard kwamen in de vlammen om. Met moeite werd de 75 jarige Wiersma gered. De fabrieksbrand te Br.thmen. Omtrent den hevigen brand die gistermor gen is uitgebroken in de vleescnwarer.fabriek van de firma Koersen en Zonen hebben wij in een deel van ons vorig nummer nog het volgende opgenomen: Hét vuur werd ontdekt door eenige arbeiders die bezig waren op de benedenverdieping, toen door den zolder gesmolten vet droop. Wij dachten aanvanke lijk aan hevigen regenval, zoo deelden zij mede, doch weldra bleek dat de bovenver dieping en de trap teeds vlam hadden gevat Daar op d* bovenverdiepingen geen stook plaats of schoorsteen aanwezig is wordt ver ondersteld, dat kortsluiting in de electrische leiding den brand heeft veroorzaakt. Zeer spoedig was het grootste deel der fa briek. met haaf tallooze uitbouwsels, een groote vuurzee, die sterk werd gevoed door de aanwezige vetwaren. Het geheele fabriekspand is tot den grond toe afgebrand. In verband met het seizoen waren zeer groote voorraden opgeslagen van rookwaren en bussen met vleeschwaren. Gevreesd werd nog. dat de voorraad ammoniak en benzine in het brandende gebouw zal ontploffen. De gebouwen en goederen zijn op beurs- polis verzekerd. De schade kon nog niet getaxeerd worden Door den brand zal een groot aantal ar beider» werkeloos worden. De fabrieksbrand te W addinxveen. Het fabrieksgebouw, waarin de afdeeling meubelmakerij en de machinale houtbewer king zijn ondergebracht en dat een opper vlakte beslaat van 15O0M2. is geheel afge brand. De opslagplaatsen konden worden behouden, zoodat de in voorraad zijnde meu beien niet verloren gingen. Wèl is een groote voorraad hout een prooi der vlammen ge worden, terwijl de machines der fabriek zijn vernield Van het fabrieksgebouw, dat twee verdie pingen hoog was staan nog slechts gedeel ten van muren Behalve het fabrieksgebouw zijn nog "er- brand een opslagplaats van den schilder A. van der Bijl en een opslagplaats van den ina- nufacturier H. van der Wilde. in deze laatste opslagplaats was veel kapok geborgen, waarin het vuur gretig voedsel vond, terwijl de rondvliegende brandende kapok een ern stig gevaar voor uitbreiding vormde. In de opslagplaats van den heer Van der Wilde waren verder nog zeven rijwielen op geborgen, die eveneens een prooi der vlam men werden. In de fabriek werkten tachtig arbeiders Daar in verband met de noodige uitbreiding gedurende den laatsten tijd eenige werkplaat sen in de omgeving van de fabriek werden ingericht, zullen voorloopig ongeveer veertig a; elders aan het werk kunnen blijven. De oorzaak van den brar.d is onbekend De SCVwi zeer 'aarschijnlijk wel een ton beursponsggedekT°rdt verzekerinê °P GIFT VAN PRINSES JULIANA Prinses juliana heeft een aanzienlijke gift doen toekomen aan het Sarong-Bazar-com té voor het kinderhuis te Sarong in Suriname DE SLUITING VAN DE BIOSCOPEN TE GRONINGEN. Wij lezen in de Prov. Gron. Crt.: Naar wij vernemen zal dezer dagen een conferentie plaats vinden tusschen vertegen woordigers van den Nederlandschen Bios coopbond en directeuren van tooneelgezel- schappen, teneinde de maatregelen te bespre ken, die uit het bioscoopconflict zouden moe ten voortvloeien. Natuurlijk is het doel van den Bioscoopbond er toe te komen, dat de tooneeldirecteuren zich solidair zullen ver klaren en dus, hangende het conflict, niet meer naar Groningen te komen. Wij vernamen verder, dat de voorstellin gen in den Wintertuin Frigge voorloopig doorgang zullen vinden, omdat hiervoor geen entrée werdt geheven Wel stelt men pogingen in het werk, andere voorstellingen, waarbij dit wel het geval zal zijn, niet te doen doorgaan. De concerten der G. O. V. zullen hier, naar men ons verzekerde, buiten blijven. DE TRIBUNE. In de openbare leeszaal te Delft is De Tribune van de leestafel verwijderd. Het blad is thans slechts op verzoek bij de bi bliothecaresse te verkrijgen. VERKEERSONGEVALLEN Tegen een hek doodgereden Te Drongelen reed gisteravond de veehan delaar B uit Andel met zijn motor tegen de afsluiting van den afgesloten rijweg, waarbij bij op slag werd gedood. Een vrachtauto in de etalage. In de Knollendamstraat te Amsterdam is gisterenmiddag een vrachtauto, doordat de chauffeur wilde uitwijken voor een kind en daarbij zijn stuur kwijtraakte, tegen de pui van een sigarenwinkel gebotst! Gelukkig wa ren er toevallig geen menschen in de onmid dellijke nabijheid. De auto vernielde de pui goeddeels en drong de etalage binnen. De wagen zelf heeft eveneens groote scha de cpgeloopen. Het fietspad met meer veilig. Gisteravond werden de arbeiders Faas en Marei, terwijl zij te Hoek van Holland op het fietspad fietsten, aangereden door een ledigen vrachtauto bestuurd door zekeren Faas kreeg een beenbreuk, terwijl Marei in wendig werd gekwetst. Beiden zijn naar het ziekenhuis te Rotterdam vervoerd. Aato tegen een boom gebotst. Gisteravond is de directeur der Geidersche Tramweg Maatschappij ir. H. Sebbeke, uit Doetinchem, die met zijn echtgenoote per auto van Arnhem kwam, door de gladheid van den weg nabij De Steeg in volle vaart tegen een boom gereden. Door den schok werd de auto totaal ver nield. Mevrouw S. kwam met het portier van den wagen aan den anderen kant van den weg terecht, terwijl de heer S door de voor ruit werd geslingerd Alleen mevr. S liep eenige lichte verwondingen op. KORTE BERICHTEN. Verschenen is het voorloopig verslag der Tweede Kamer over het wetsontwerp tot regeling van het aanvullend onderwijs. Gisteravond is in de auto-garage van den heer Bertling aan den Utrechtschen straat weg te Hilversum, brand uitgebroken, juist roen de heer B met zijn auto was thuis ge komen. De garage brandde totaal uit terwijl de auto een prooi der vlammen werd. VERDUISTERING VAN POSTSTUKKEN. De gewezen brievenbesteller bij het hoofd postkantoor te 's-Gravenhage J. S. R. is dooi de rechtbank wegens liet als ambtenaar ver duisteren van stukken, welke hij in dienstbe trekking onder zich had, veroordeeld tot 6 maanden gevangenisstraf, van welk vonnis hij in hooger beroep is gekomen. Verdachte ontkende zich aan verduistering te hebben schuldig gemaakt. Bij vergissing zou door hem een pakje bestemd voor een andere wijk zijn meegenomen. De president merkte op, dat het pakje in de mouw van verdachte is aangetroffen. De procureur-generaal, mr J. A. de Vis ser, merkte op, dat het oordeel van den chef van verdachte omtrent dezen zeer ongunstig is. Meermalen werd de naam van verdachte genoemd in verband met vermissingen of on regelmatigheden. Trouwens, bij de politie heeft verd. een volledige bekentenis afgelegd, zooals spr. voorleest. Naar het inzicht van spr. is de schuld van verdachte wettig en overtuigend bewezen en het vonnis van de rechtbank juist gewezen. Hij concludeerde tot bevestiging. De uitspraak is bepaald op 18 dezer. (Buiten verantwoordelijkheid van de Re dactie. De opname in deze rubriek, bewijst geenszins dat de redactie ermede instemt). Mijnheer de Redacteur! Ik heb geld noodig. Vijf en zeventig gul den op zijn minst; wanneer het mogelijk ls, tweemaal zooveel. Eene van mijn patiënten, aan wie het voorrecht is ontvallen te kunnen loopen, en die ook de handen moeielijk gebruiken kan, heeft een kunstgebit noodig. Ze heeft een sprei gehaakt om die onder vrinden en ken nissen te verloten: dan zou zij zelve dat geld hebben verdiend. Aan den Burgemeester vroeg ze toestemming tot het houden van die loterij. Maar, dat verzoek „is niet voor in williging vatbaar", want „volgens art. 3 der loterijwet 1905 kunnen Burgemeester en Wethouders §lecfits toestemming verkenen tot het aanleggen en houden eener loterij, in dien deze uitsluitend strekt o.a. ter bevorde ring van een liefdadig doel. Elk persoonlijk belang van den aanlegger moet daarbij zijn uitgesloten". Nu zou dus ik toestemming tot het aanleg gen erl houden dier loterij kunnen vragen Maar mijn persoonlijk belang zou er niet bij zijn uitgesloten. Het kunstgebit wordt alleen tegen gelijktijdige betaling geleverd In de zekerheid, dat toestemming tot deze loterij zou afkomen, heb ik gezegd, dat ik mij borg stel voor de betaling. En ik heb nog een reden om mij niet als ondernemer van deze loterij aan te dienen. Wanneer ik tweemaal vijf en zeventig gulden zou kunnen bijeenbrengen, zou ik een anderen patiënt, die al vele jaren aan zijn bed ge kluisterd is, ook aan een kunstgebit kunnen helpen Die bezit er wel een, maar alleen „voor de statie". Wanneer hij gaat eten, of voor den dokter zijn tong moet uitsteken, legt hij eerst zijn kauwmachine u i t zijn mond Gelukt het mij. door dit eene briefje hel geheele bedrag bijeen te krijgen, dan kan ik twee tobbers helpen. Alkmaar, 5 Februari 1931 R G. C SCHRÖDER. Postgiro 5494. (Als alle gezonden die goed bijttn kun nen dokter Schröder nu eens een kleinigheid sturen, blijft er wellicht ook nog een kleinig heid voor andere zieke stakkerds over Red. Alkm Crt.) DE POSTVLUCHTEN NAAR NED.-1NDIE. Het elfde retonrvliegtuig. Ook een ander toestel vertrokken naar het Oosten. Het was hedenmorgen vroeg op Schiphol drukker dan gewoonlijk bij het vertrek der postvliegtuigen naar Indië. Oorzaak hiervan was, dat behalve het vliegtuig voor Indië nog een tweede groote Fokkermachine naar het Oosten startte. Te 7.03 vertrok het elfde postvliegtuig voor Indië, de P. H A. F. K. met als bemanning de piloten Hondong en Pellen, de werktuigkundigen Weber er de long en de marconisten Hegener van de N. S. F. en Pronk van Radio-Holland. Het vliegtuig heeft 192.7 KG post en 17.5 K G. lading aan boord. Vijl minuten later ging de P. H. A. F T. de lucht in. Dit toestel, een Fokker VIII B, met drie Titan-motoren heeft de K. L. M verhuurd aan de Fransche luchtvaartmaat schappij Air Oriënt, die den dienst tusschen Saigon en Marseille onderhoudt. Het Fok kertoestel is bestemd voor den dienst van Damascus naar Saigon. Voorloopig blijft het toestel onder Nederlandsche benaming vliegen. De vlieger Beekman zal dit toestel naar Damascus brengen. Hij wordt verge zeld door een Franschen vlieger en een Franschen marconist. De beide toestellen zullen trachten gezamenlijk naar Athene te vliegen. Vandaar zal het Indië-vliegtuig naar Katro koersen het andere vliegt naar Bay- proeth. De heer H. Martin, secretaris van de di rectie van de K. L. M. heeft ze hedenmorgen een goeden reis gcwenscht. Het elfde postvliegtuig passeerde Halle—Leipzig. Bij de K L. M. is bericht ingekomen dat het elfde postvliegtuig de P H.-A F K. heden morgen om 10.20 uur (Holl. tijd) Halle Leipzig is gepasseerd. Het achtste retourvliegtuig op Schiphol geland. Het achtste retourvliegtuig is gistermiddag om acht minuten voor 3 uur op Schiphol ge land (Reeds in een deel van onze vorige oplaag medegedeeld). Watervliegtuig verongelukt. Een groot Engelsch watervliegtuig veron gelukte bij het landen op de reede van Ply- mouth en zonk binnen enkele minuten. Een officier en zeven andere opvarenden worden vermist; vier leden der bemanning werden gered Negen dooden, vier zwaar ge wonden. Het watervliegtuig, dat gistermiddag twaalf uur verongelukt is, daalde bij een spie gelgladde zee, om te landen. Waarschijnlijkl heeft de bestuurder zich vergist in de hoogte, boven- de oppervlakte. Met vreeselijk geweld sloeg de machine op het watervlak. Een ge weldige ontploffing volgde, de machine zonk daarna en verscheen eenigen tijd later weer aan de opervlakte met de drijvers omhoog Niet vier, maar vijf inzittenden werden gered Een dezer is later overleden, zocdat het aan tal dooden thans negen bedraagt. De reddingspogingen zijn tot in den nacht voortgezet, tot de lijken van alle acht ver misten waren gevonden. Het watervliegtuig, genaamd Iris III, was verleden jaar gebouwd. Het was een geheel metalen drie-moiorige machine, van 2000 P.K., gewicht 15 ton, met een normale equi page van negen man. Met kon 28 personen vervoeren. Nadere bijzonderheden. V. D. seint ons nader: Bij het ongeluk met het groote water vliegtuig der Engelsche Marine hebben, vol gens nadere berichten, negen menschen het leven verloren. Tijdens manoeuvres en schiet oefeningen, welke het vliegtuig in combinatie met andere machines uitvoerde, zag men het toestel op een gegeven oogenblik in vol plané dalen en toen net het water bereikt had, had een ontploffing plaats, waarvan de oorzaak nog niet opgehelderd kon worden. De machi ne zonk en kwam later, met de kiel omhoog, boven drijven In zeer korten tijd was een zeer groot aantal motorbooten en andere vaartuigen op de plaats van het onheil. Een op een der vleugels van de machine staande man en drie anderen, die in het wa ter ronddreven, konden gered worden Dc ma chine vulde zich zoo spoedig met water, dat de inzittenden zich niet meer in veiligheid konden stellen en met het toestel in de diepte verdwenen. Onmiddellijk werden de noodige maatregelen getroffen en door middel van duikers de verdwenen leden der bemanning te voorschijn te brengen. Van de vier geredden zijn er drie zwaar gewond. Een van hen, een officier-vlieger, is op weg naar het hospitaal aan de bekomen kwetsuren bezweken Oogge tuigen beweren, dat de verongelukte machine op het allerlaatste oogenblik heeft moeten uitwijken voor een ander toestel. Het ongeluk heeft op ongeveer 120 Meter van de kust plaats gehad. Op het strand verzamelden zich duizenden nieuwsgierigen, die het reddingswerk gadesloegen. Volgens de laatste berichten zijn de veron gelukten een kapitein-vlieger, een luitenant- vlieger, een onderofficier en zes man. Het watervliegtuig was een Btackburn All-Metal Tweedekker met drie Rolls Royce- motoren van 675 P. K. Het had een span wijdte van 30 Meter, een lengte van 20 Me ter e neen hoogte van 7 Meter. De grootste snelheid bedroeg *105 zeemijlen. De grootte was van dien aard, dat officieren en man schappen aan oord konden wonen en slapen. Bij het licht van zoeklichten werd het bergingswerk voortgezet. Met lange staalka bels werd het wrak langzaam naar het strand gesleept. Daar bleek, dat men slechts het voorste gedeelte, waarin zich geen lijken bevonden, had losgetrokken. Het achterstuk van het vliegtuig ligt nog in het water. Een officier, die zich voor de ramp aan boord bevond, verklaarde, dat de commandant met het vliegtuig had willen dalen doch niet op het juiste oogenblik horizontaal kon neer strijken, waardoor het toestel met een snel heid van 70 zeemijl in het water boorde. Het ongeluk geschiedde zoo onverwachts, dat geen der«nannen, die zich in de cabine be vonden, nog naar buiten kon komen, alhoe wel in de cabine drie deuren zijn aange bracht. Men is het niet geheel met elkaar eens om trent het tijdstip, waarop de explosie plaats vond! De meeste ooggetuigen verklaren, dat zij de ontploffing zagen onmiddellijk na het oogenblik. dat het vliegtuig het water raak te Een vrouw die het ongeval gezien heeft verklaart echter uitdrukkelijk, dat de ontplof fing reeds in de lucht plaats vond. even voordat het toestel in het water terecht kwam. Als oorzaak van het ongeval meent men te mogen aannemen, dat de piloot tengevolge van het glinsteren van de zon op het water zich heeft vergist en de afstand van het vliegtuig tot de waterspiegel te groot heeft geschat, 09 J£uid n£o Jf.andon pippan HET LIJK VAN VON PLUCHOW GEVONDEN. Het Buenos Aires wordt gemeld dat het een expeditie eindelijk is gelukt het lijk van den verongelukten Duitschen ontdekkings vlieger Gunther Pluchow, tijdens den oorlog bekend als „de vliegenier van Tsjingtsjau" te vinden en dat van zijn metgezel Drietlow Het lijk van Pluchow was vreeselijk ver minkt. Het bergingswerk. Het bergingswerk van het verongelukte Britsche watervliegtuig wordt nog steeds met onveranderde kracht voortgezet. an de acht lijken, die zich in het vliegtuig moeten bevinden is tot neg toe het lijk van den com mandant en het lijk van den mecanicien ge borgen. Duikers hebben staalkabels om de romp van het toestel gelegd, doch bij een poging om het te lichten braken de vleugels af. Benoemd tot onderwijzer aan de open bare lagere school te Warmenhuizen de heer W. Rodenhuis te Huins (Fr.). Ged. Staten van Noord-Holland heb ben het besluit tot opheffing van de o.l. school te Schoorldam niet goedgekeurd. De heer W. H. Brouwer tc Beverwijk is bestemd voor uitzending naar Ned. Indië, ter benoeming tot leeraar bij het openbaar mid delbaar onuerv ijs aldaar. GRÖOTE-KINDEREN CONGRESSEN. Fuiven en nachtwandelingen van .James en heeren" gymna siasten Dr. D. E. Bosselaar, rector van het gym nasium te Leiden heeft aan de rectoren van gymnasia en lycea in ons ianti een circulaire gestuurd van den volgenden inhoud: „Bij den aanvang van dezen cursus werd mij medegedeeld, dat er plannen bestonden om in de Kerstvacantie te Leiden een congres te houden van gymnasiasten. De organisatie van dit congres zou geschieden door het bestuur der Leidsche Gymnasiasten-vereeni- ging U.S.A. Zoodra ik daarvan kennis had gekregen, heb ik den voorzitter van deze vereeniging gezegd, dat ik voor een „congres" van scho lieren absoluut niets gevoelde, ciat ik begreep, dat zoo'n congres besloten zou worden door een bal en souper met alcoholica en vermoe delijk aanleiding zou geven tot zeer onge- wensehte tooneelen. Ik achtte een dergelijk congres te Lei' en in strijd met de belangen van mijn gymnasium, van U. S. A., maar boven al een groot gevaar voor den goeden en eenvoudigen geest, die onder de Leidsche gymnasiasten hcerscht. Het bestuur var U. S. A- werd overtuigd en het congres werd niet te Leiden gehou den. Alkmaar werd uitverkoren. Nu bereikte mij verleden week het verzoek van de Nederlandsche Gymnasiasten Fede ratie om mee te werken, dat in de Paasdt vacantie te Leiden een sportfeest zal worden gehouden, waaraan gymnasiasten van alle Nederlandsche gymnasia zullen kunnen deel nemen ook werd mij gevraagd dit sport feest te willen openen met ten rede over de Olympische spelen Ik meende goed te doen door mij ook dit maal tegen de plannen van de Federatie te verzetten: Een herhaling van wat er voor enkele jaren te Zwolle en Arnhem geschied de of dit jaar te Alkmaar, waar nachtelijke wandelingen in de duinen plaats vonden en de burgemeester moest ingrijpen, wensch ik Leiden niet. Het is mijn overtuiging, dat deze congres sen voor dc opvoeding van onze jongens en meisjes (die zich zelf heeren en dames noe men, zie Orgaan v. d. N. G. F. tweede jaarg. n. 4) hcogst ongewen3cht zijn en dat de rectoren »an onze gymnasia en lycea niet on verschillig tegenover deze uiting van den geest van den tijd mogen blijven. Ik zcu het daarom zeer op prijs stellen, wanneer ik van u zou mogen vernemen, of u het met mij eens is, dat aan deze groote-kin- deren-congressen een eind moet worden ge maakt. Het ligt in'mijn bedoeling om het resultaat van deze enquête te gelegener tijd te pubii- ceeren" Het Hbld. teckent hierbij aan: We voegen hieraan toe, te gelooven, dat de Leidsche rector in deze opvatting spreekt naar het hart vai^zeer vele ouders van scho lieren. Het proces van fuivende scholieren in smoking, feitelijk een ontaardingsproces, schijnt zich uit te breiden en behalve, dat het, zooals dr. Bosselaar schrift, tot ongewensch- te dingen aanleiding gedt. worden nogal eens ouders, die het eigenlijk met kunnen missen, genoopt tot uitgaven, die nog niet eens in het wezenlijk belang der schooljeugd zijn. Wat meer eenvoud in de opvoeding is dringend noodig om tal van redenen Roode Kool 3.705.90; 37800 K G. Gele Kool 2.403.60; 49200 K G. Deensche Witte Kool 2.803.60, alle» per 100 K.G. WARMENHUIZEN, 4 Febr. 1931. Roo- d- Kool le 8. 4—5.30; Roode Kool 2e s. 3-/4.40; Gele Kool le s. 2.30-/ 2.60; Gele Kool 2e s. 1—/ 1-90; Witte Kool le rfxS-f 3-30; Witte Kool 2e s. 2.20- 3; Drielingen 1.30; Uien 170— f 1 90: Peen 1-70. Aanvoer: 23425 K.G. Roode Kool; 5025 K.G Gele Kool; 10500 K.G. Witte Kool; 2475 K.G. Uien; 500 K.G. Peen. PURMEREND, 4 Febr. 1931. „Afaiag- vereeniging Beemster, P urmerend en Om streken". Aardappelen: Blauwe 1.24 1.52, Blauwe (kleine) 0 46—0.75 per zak, 25 KG.; Witlof 12-/ 26 per 100 K Roode Kool 1.10—13.40 per 100; Witte Kool 1 20-/ 3.80 per 100; Savoye Kcol 1.50-/ 9.50 per 100; Spruitkooi 1 25—3.25 per 15 K.G.; Boerekool i.io—2 15 per 10 K G.; Andijvie 1.20 2.70 per 100 krop; Bieten 15—/ 26 per 1000; Wortelen 37 cent per 100 bos; tien 24-49 cent per 25 K.G.; Uien drielin gen 10—16 cent per 25 K.G.; Uien Nep 36 —47 cent per 25 K.G.; Prei 9^l.50 per 100 bos; Winteran 9.30 p 100 K.G. BEVERWIJK, 4 Febr. 1931. Copland 20 —58 cent; Victors 44—72 cent; W Pitt 52— 80 cent; Nötre 54—82 cent; Bartigon 0.66 1; Couronne d'or 38-76 cent; Munillo 22—56 cent; Vuurbaak 54—92 cent; v. d. Hoef 60-82 cent; Peach Blossum 58—74 cent; Salvator rose 2439 cent; Gris de lin IS—36 cent; Pr. v O. 38—44 cent; Prins 34_56 cent; Vern Brillant 16—38 cent; H. Schligel 21—35 cent; Diverse Narcissen 17 —48 cent, alles pei dozijn. Niet O 111 c I e I. 455e STAATSLOTERIJ. Trekking van Donderdag. 5 Februari 1531, 5e Klasse. 12e Lilst. HOOGE PR! ZEN. 6400. 9044. 13Ö67. 13674. 16322 elk 1000. 513. 8839, .0790, 12426. 13252. 15769 17190 20863 elk ƒ400. 4603, 6587. 7333. 13150. 15921. 19809 elk 200. 1421, 4300. 7238. S362. 10325 10881. 10896, 12152, 13255. 13S4I, 15541. 18412. 20425. 20980 elk tOO. Prllïen van 170.— 199 242 599 736 9Ü0 1310 1314 1362 1647 1712 I7S7 1942 2205 2293 2422 2450 HOORN, 5 Febr. lfbl. Op de kaasmarkt waren heden aanvoer en prijzen als volgt: 9 stapels kleine fabriekskaas 34; 1 stapel boeren-commissiekaar 36; totaal 10 sta pels, wegende te zamen 10453 K G. Handel matig AMSTERDAMSCHE AARDAPPEL PRIJZEN. AMSTERDAM. 5 Febr. 1931. Op cfc he den gehouden aardappelenmarkt waren de prijzen onveranderd. Aanvoer 2 ladingen, zijnde 265 H.L. BROEK OP LANGENDIJK, 5 Febr '31. Langendijker Groentenveiling. 26500 K G. Peen 2.10, Feen (kleine) 1.20; 76000 K.G. Roode Kool 2.20—f 6.10; 72000 K G. Gele Kool 1.40—3.80; 50.000 K.G. Deensche Witte Kool 2.40—3.50; 15600 K.G. Uien, Uien 1.60—2.10; Grove Uien 2.10—2.60; Drielingen 1; 1000 K.G. Bieten 4.404.60, alles per 100 K.G NOORDSCHARWOUDE, 4 Febr. 1931 11400 K.G. Uier,, Uien 1.40—2; Drie lingen 1.101.40; Grove 1.80— 2,20; 2100 K.G. Peen 1.80; 76400 K.G. 112 130 877 891 1451 1452 1967 2109 2713 2907 3139 3193 3919 3958 4591 4593 5480 5559 '314 6376 7080 7183 7707 $452 9419 10061 7S36 $652 9448 2925 3208 3971 4681 5649 6541 7292 7849 8712 9487 2943 3452 4043 4796 .5789 6549 7425 7965 8760 9581 3071 3551 4066 4802 6C9 6831 7532 8218 8925 9667 3082 3587 4261 4868 6212 6906 7648 8315 8949 9921 799 824 1386 1424 1944 1959 2551 2691 3089 3130 3637 3831 4363 4410 5044 5093 6279 6301 6991 7007 7650 7676 8339 8451 9059 9143 10040 10052 10213 10267 10292 10399 10517 10552 10601 10615 10755 10906 10991 11146 11326 11336 11363 11505 1I6S3 11687 IWfU 11742 11813 11837 11893 119.58 11941 11977 12107 12184 12241 12216 12345 12372 12482 12613 12662 12670 t27S6 12826 13016 13042 13208 13364 13365 13497 13642 13734 13792 13802 13818 13908 13910 13945 14014 14027 14084 14120 14309 14458 14506 14854 14995 15021 15099 15109 15153 15207 15240 15315 15375 15498 15536 15998 16071 16192 16240 16316 16521 16567 16599 16621 16797 16931 17189 17246 17341 17562 17584 17634 17698 17725 17769 18157 18222 18290 18412 18451 18492 18785 18S2S 18878 18907 18932 19012 19034 19148 19190 19212 19240 19391 19411 19473 19484 19572 20.331 205.32 '0616 20702 20771 2C855 20891 20892 20918 20937 20992 30 475 650 758 1115 1478 1611 178.3 2106 2314 2494 2901 3309 3487 3715 3930 4128 4335 4575 4961 5164 5406 5629 5953 44 485 656 791 1129 1481 1673 1S46 2130 2364 2535 3043 3319 3505 376'. 3940 4155 44.39 469.3 4971 5205 5447 5634 6112 6229 6237 6382 6398 65.37 6548 6848 6849 6956 6994 729.3 7326 7505 7560 7768 7S65 813.3 8155 S400 8207 8305 8441 846.' 8742 8750 8985 8989 9175 919S 9380 9383 9580 9594 9781 9809 9951 9962 10160 10170 10372 10391 10722 10725 11009 11057 11102 11277 11294 11498 11569 11906 11908 12102 12110 12288 12291 12409 12411 12611 12629 12653 12778 12798 13172 13195 13387 13.397 13506 13523 13750 13755 13940 13919 14081 14115 14303 14306 14483 14525 14735 14751 15042 15141 15503 15515 15641 15659 15932 159SO 16163 16183 16393 1644! 16563 16577 17023 17056 17257 17272 17458 17511 17736 17764 17942 17946 18048 18077 18308 18328 18571 18572 15746 18769 18862 18882 19113 19157 19428 19527 19674 19677 19848 19851 20149 20177 20372 20408 20700 20749 20835 20847 Verbet m/i 4S6V 139 494 1)95 807 II ,1 1498 1697 1966 2194 2376 2Ó32 3069 3352 C540 3776 3941 4188 4444 4707 4988 5215 5476 5698 6127 6253 6406 6577 6875 7068 7388 7576 7947 8184 8325 8499 8795 9012 9274 9437 9660 9820 9972 10175 10395 10817 Nieten. 152 191 503 711 859 116.3 515 728 874 1259 15141 1520 1738 1744 1973 19S3 2218 2219 2412 2421 2637 ."'S5 3081 .-.DO 3375 3395 36f5 3630 31.2 3807 3945 3999 4200 4222 4496 453.3 4712 4733 4992 .4996 5241 5371 5477 5483 5708 5812 6158 6165 6259 6292 6420 6470 6579 6777 6889 6897 7085 7100 7424 7475 7579 7632 7950 7982 8241 8252 8333 8514 8838 9016 9286 9439 9687 9858 10041 10193 104.38 10845 8336 8583 8937 9031 9302 9447 9691 9894 1C077 10212 10524 10847 216 558 738 998 1379 1551 1752 2066 2272 2432 2743 3172 .3420 3651 3816 4027 4249 4544 4799 5014 5396 5488 5855 6167 6.304 6471 6799 6901 7151 7481 7705 8002 8255 8.351 8587 8945 9040 9306 9-51 9715 9901 10106 10217 10539 10861 275 592 747 M163 1382 I5y6 1736 2089 2290 2443 2789 .3230 34.31 .3683 3828 4037 4306 4553 4810 5091 5399 5599 5862 6190 6325 6477 6821 6944 7261 7482 7747 8110 825S 8380 8625 8966 907S 9328 9554 9718 9938 10107 10274 10567 10975 11161 11167 11303 11399 11593 11822 11912 11917 12148 12240 12309 12322 12422 12483 12668 12693 12802 12821 13215 13224 13428 13452 13553 13563 13765 13766 13974 13993 14162 14173 14310 14390 14582 14617 147V8 14792 15216 15294 15521 15570 15714 15725 16022 16042 16190 16195 16455 16460 16851 16913 17137 17171 17293 17329 17565 17573 17765 17794 17969 18012 18116 18139 18351 18383 18591 18609 18788 18827 18908 18943 19230 19307 19537 19569 19691 19760 19956 19979 20203 20220 20509 20542 20768 20796 20864 20852 eriai: 5e 11180 11242 11255 11419 11468 11475 11835 11876 11881 12008 12010 12051 12268 12271 12273 12339 12355 12390 12550 12556 12570 12737 12740 12834 12902 13238 13251 13553 13460 13660 13667 13778 13805 14016 14028 14188 14250 14393 14447 14677 14686 14821 14948 15304 15343 15603 15612 15729 15804 16044 16096 16222 16271 16490 16492 16936 16959 17185 17191 17332 17349 17602 17622 17809 17812 18030 18033 18231 1S259 18436 18461 18626 1S670 18829 15840 18969 18974 19326 19344 19603 19614 19777 1978S 19990 20044 20226 20248 20558 20573 20800 20?07 2089Ï 20900 Klasse 1 Ie 12760 12938 13274 13472 13675 13860 14039 14252 14469 14688 14989 15377 15613 15825 16147 16323 16505 16970 17223 17373 17674 17826 1*035 I82S6 18542 18699 18846 1901*0 19350 19620 19814 20061 20251 20650 20K.7 209S» Ufct: 351 596 755 1098 1473 1609 176 2 2102 2313 2468 2801 3261 3474 3701 3847 4055 4574 4920 5138 5401 5624 5940 6198 6332 6500 6844 6952 7272 7492 7756 8128 8265 8391 8657 8967 9116 9354 9555 9779 9940 10109 10333 1062$ 10993 11264 11490 11884 12052 12281 12399 12582 12763 13040 13296 13488 13712 13924 1-VD52 14290 14473 14711 15033 15452 15632 15881 16153 16386 16514 17013 17232 17375 17707 17827 18044 18293 18546 18722 1883» 19063 19392 19671 19824 20067 20294 20692 20838

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1931 | | pagina 7