ERNSTIG 0NG1LUMN ENGELAND,
Rechtszaken
Engezoirctilen stukken
Luchtvaart
1PUROL
KerL: en School
Marktberichten
den gezocht, dat in de jaren 1925, 1926 en
1927 vele vertrokken personen niet ambte
lijk werden afgeschreven.
TWEE DUITSCHERS AANGEHOUDEN-
Zij hadden ingebroken en waren
welbewapend de grens overgestoken.
Op last van den officier van justitie te
Maastricht zijn ter beschikking gesteld van
den grenscomrnandant der rijkspolitie te
Heerlen twee jongemannen uit Duisburg, door
de commiezen te Schinveld aangehouden,
die niet in het bezi» waren van goede papie
ren, maat wel van een revolver, geladen
met acht scherpe patronen, twaalf sleutels,
twee ehetrische zaklantaarn^. een '®°Per
vier wissels ter waarde van M, 1000 Zij
zeiden ckz** wissels te hebben gevonden De
giensccmmandant stelde zich ir. verbinding
met de Heerlensch- rechercht teneinde deze
in Duitschland een onderzoek te doer. in
stellen De recherche zocht «.ontact met de
Dusseldorfsche politie wat tot ?evolg had
dat is komen vast te staan, dat de mannen
zich schuldig hebben gemaakt aan diefstai
met braak te Duisburg. De vtei wissels, op
Duitsche banken in de eerst» ol.ende maan
den invorderbaar bieken van deze inbraak
afkomstig te zijn. De oo itie h eft het twee
tal ovei de grens gezet en overgegeven aan
de Duitsche politie
BRAND.
Een koe en ten paard verbrand
Te Twijzel (Fr.) is gisteren de boeren-
fluizinge var. de heeren Wiersma afgebrand
Een koe en een paard kwamen in de vlammen
om. Met moeite werd de 75 jarige Wiersma
gered.
De fabrieksbrand te Br.thmen.
Omtrent den hevigen brand die gistermor
gen is uitgebroken in de vleescnwarer.fabriek
van de firma Koersen en Zonen hebben wij
in een deel van ons vorig nummer nog het
volgende opgenomen: Hét vuur werd ontdekt
door eenige arbeiders die bezig waren op de
benedenverdieping, toen door den zolder
gesmolten vet droop. Wij dachten aanvanke
lijk aan hevigen regenval, zoo deelden zij
mede, doch weldra bleek dat de bovenver
dieping en de trap teeds vlam hadden gevat
Daar op d* bovenverdiepingen geen stook
plaats of schoorsteen aanwezig is wordt ver
ondersteld, dat kortsluiting in de electrische
leiding den brand heeft veroorzaakt.
Zeer spoedig was het grootste deel der fa
briek. met haaf tallooze uitbouwsels, een
groote vuurzee, die sterk werd gevoed door
de aanwezige vetwaren.
Het geheele fabriekspand is tot den grond
toe afgebrand.
In verband met het seizoen waren zeer
groote voorraden opgeslagen van rookwaren
en bussen met vleeschwaren. Gevreesd werd
nog. dat de voorraad ammoniak en benzine
in het brandende gebouw zal ontploffen.
De gebouwen en goederen zijn op beurs-
polis verzekerd.
De schade kon nog niet getaxeerd worden
Door den brand zal een groot aantal ar
beider» werkeloos worden.
De fabrieksbrand te W addinxveen.
Het fabrieksgebouw, waarin de afdeeling
meubelmakerij en de machinale houtbewer
king zijn ondergebracht en dat een opper
vlakte beslaat van 15O0M2. is geheel afge
brand. De opslagplaatsen konden worden
behouden, zoodat de in voorraad zijnde meu
beien niet verloren gingen. Wèl is een groote
voorraad hout een prooi der vlammen ge
worden, terwijl de machines der fabriek zijn
vernield
Van het fabrieksgebouw, dat twee verdie
pingen hoog was staan nog slechts gedeel
ten van muren
Behalve het fabrieksgebouw zijn nog "er-
brand een opslagplaats van den schilder A.
van der Bijl en een opslagplaats van den ina-
nufacturier H. van der Wilde. in deze laatste
opslagplaats was veel kapok geborgen,
waarin het vuur gretig voedsel vond, terwijl
de rondvliegende brandende kapok een ern
stig gevaar voor uitbreiding vormde.
In de opslagplaats van den heer Van der
Wilde waren verder nog zeven rijwielen op
geborgen, die eveneens een prooi der vlam
men werden.
In de fabriek werkten tachtig arbeiders
Daar in verband met de noodige uitbreiding
gedurende den laatsten tijd eenige werkplaat
sen in de omgeving van de fabriek werden
ingericht, zullen voorloopig ongeveer veertig
a; elders aan het werk kunnen blijven.
De oorzaak van den brar.d is onbekend De
SCVwi zeer 'aarschijnlijk wel een ton
beursponsggedekT°rdt verzekerinê °P
GIFT VAN PRINSES JULIANA
Prinses juliana heeft een aanzienlijke gift
doen toekomen aan het Sarong-Bazar-com té
voor het kinderhuis te Sarong in Suriname
DE SLUITING VAN DE BIOSCOPEN
TE GRONINGEN.
Wij lezen in de Prov. Gron. Crt.:
Naar wij vernemen zal dezer dagen een
conferentie plaats vinden tusschen vertegen
woordigers van den Nederlandschen Bios
coopbond en directeuren van tooneelgezel-
schappen, teneinde de maatregelen te bespre
ken, die uit het bioscoopconflict zouden moe
ten voortvloeien. Natuurlijk is het doel van
den Bioscoopbond er toe te komen, dat de
tooneeldirecteuren zich solidair zullen ver
klaren en dus, hangende het conflict, niet
meer naar Groningen te komen.
Wij vernamen verder, dat de voorstellin
gen in den Wintertuin Frigge voorloopig
doorgang zullen vinden, omdat hiervoor
geen entrée werdt geheven Wel stelt men
pogingen in het werk, andere voorstellingen,
waarbij dit wel het geval zal zijn, niet te
doen doorgaan.
De concerten der G. O. V. zullen hier,
naar men ons verzekerde, buiten blijven.
DE TRIBUNE.
In de openbare leeszaal te Delft is De
Tribune van de leestafel verwijderd. Het
blad is thans slechts op verzoek bij de bi
bliothecaresse te verkrijgen.
VERKEERSONGEVALLEN
Tegen een hek doodgereden
Te Drongelen reed gisteravond de veehan
delaar B uit Andel met zijn motor tegen de
afsluiting van den afgesloten rijweg, waarbij
bij op slag werd gedood.
Een vrachtauto in de etalage.
In de Knollendamstraat te Amsterdam is
gisterenmiddag een vrachtauto, doordat de
chauffeur wilde uitwijken voor een kind en
daarbij zijn stuur kwijtraakte, tegen de pui
van een sigarenwinkel gebotst! Gelukkig wa
ren er toevallig geen menschen in de onmid
dellijke nabijheid. De auto vernielde de pui
goeddeels en drong de etalage binnen.
De wagen zelf heeft eveneens groote scha
de cpgeloopen.
Het fietspad met meer veilig.
Gisteravond werden de arbeiders Faas en
Marei, terwijl zij te Hoek van Holland op
het fietspad fietsten, aangereden door een
ledigen vrachtauto bestuurd door zekeren
Faas kreeg een beenbreuk, terwijl Marei in
wendig werd gekwetst. Beiden zijn naar het
ziekenhuis te Rotterdam vervoerd.
Aato tegen een boom gebotst.
Gisteravond is de directeur der Geidersche
Tramweg Maatschappij ir. H. Sebbeke, uit
Doetinchem, die met zijn echtgenoote per
auto van Arnhem kwam, door de gladheid
van den weg nabij De Steeg in volle vaart
tegen een boom gereden.
Door den schok werd de auto totaal ver
nield. Mevrouw S. kwam met het portier van
den wagen aan den anderen kant van den
weg terecht, terwijl de heer S door de voor
ruit werd geslingerd Alleen mevr. S liep
eenige lichte verwondingen op.
KORTE BERICHTEN.
Verschenen is het voorloopig verslag
der Tweede Kamer over het wetsontwerp tot
regeling van het aanvullend onderwijs.
Gisteravond is in de auto-garage van
den heer Bertling aan den Utrechtschen straat
weg te Hilversum, brand uitgebroken, juist
roen de heer B met zijn auto was thuis ge
komen. De garage brandde totaal uit terwijl
de auto een prooi der vlammen werd.
VERDUISTERING VAN POSTSTUKKEN.
De gewezen brievenbesteller bij het hoofd
postkantoor te 's-Gravenhage J. S. R. is dooi
de rechtbank wegens liet als ambtenaar ver
duisteren van stukken, welke hij in dienstbe
trekking onder zich had, veroordeeld tot 6
maanden gevangenisstraf, van welk vonnis
hij in hooger beroep is gekomen.
Verdachte ontkende zich aan verduistering
te hebben schuldig gemaakt. Bij vergissing
zou door hem een pakje bestemd voor een
andere wijk zijn meegenomen.
De president merkte op, dat het pakje in
de mouw van verdachte is aangetroffen.
De procureur-generaal, mr J. A. de Vis
ser, merkte op, dat het oordeel van den chef
van verdachte omtrent dezen zeer ongunstig
is. Meermalen werd de naam van verdachte
genoemd in verband met vermissingen of on
regelmatigheden. Trouwens, bij de politie
heeft verd. een volledige bekentenis afgelegd,
zooals spr. voorleest. Naar het inzicht van
spr. is de schuld van verdachte wettig en
overtuigend bewezen en het vonnis van de
rechtbank juist gewezen. Hij concludeerde
tot bevestiging.
De uitspraak is bepaald op 18 dezer.
(Buiten verantwoordelijkheid van de Re
dactie. De opname in deze rubriek, bewijst
geenszins dat de redactie ermede instemt).
Mijnheer de Redacteur!
Ik heb geld noodig. Vijf en zeventig gul
den op zijn minst; wanneer het mogelijk ls,
tweemaal zooveel.
Eene van mijn patiënten, aan wie het
voorrecht is ontvallen te kunnen loopen, en
die ook de handen moeielijk gebruiken kan,
heeft een kunstgebit noodig. Ze heeft een
sprei gehaakt om die onder vrinden en ken
nissen te verloten: dan zou zij zelve dat geld
hebben verdiend. Aan den Burgemeester
vroeg ze toestemming tot het houden van die
loterij. Maar, dat verzoek „is niet voor in
williging vatbaar", want „volgens art. 3 der
loterijwet 1905 kunnen Burgemeester en
Wethouders §lecfits toestemming verkenen
tot het aanleggen en houden eener loterij, in
dien deze uitsluitend strekt o.a. ter bevorde
ring van een liefdadig doel. Elk persoonlijk
belang van den aanlegger moet daarbij zijn
uitgesloten".
Nu zou dus ik toestemming tot het aanleg
gen erl houden dier loterij kunnen vragen
Maar mijn persoonlijk belang zou er niet bij
zijn uitgesloten. Het kunstgebit wordt alleen
tegen gelijktijdige betaling geleverd In de
zekerheid, dat toestemming tot deze loterij
zou afkomen, heb ik gezegd, dat ik mij borg
stel voor de betaling.
En ik heb nog een reden om mij niet als
ondernemer van deze loterij aan te dienen.
Wanneer ik tweemaal vijf en zeventig gulden
zou kunnen bijeenbrengen, zou ik een anderen
patiënt, die al vele jaren aan zijn bed ge
kluisterd is, ook aan een kunstgebit kunnen
helpen Die bezit er wel een, maar alleen
„voor de statie". Wanneer hij gaat eten, of
voor den dokter zijn tong moet uitsteken, legt
hij eerst zijn kauwmachine u i t zijn mond
Gelukt het mij. door dit eene briefje hel
geheele bedrag bijeen te krijgen, dan kan ik
twee tobbers helpen.
Alkmaar, 5 Februari 1931
R G. C SCHRÖDER.
Postgiro 5494.
(Als alle gezonden die goed bijttn kun
nen dokter Schröder nu eens een kleinigheid
sturen, blijft er wellicht ook nog een kleinig
heid voor andere zieke stakkerds over
Red. Alkm Crt.)
DE POSTVLUCHTEN NAAR NED.-1NDIE.
Het elfde retonrvliegtuig. Ook
een ander toestel vertrokken naar
het Oosten.
Het was hedenmorgen vroeg op Schiphol
drukker dan gewoonlijk bij het vertrek der
postvliegtuigen naar Indië. Oorzaak hiervan
was, dat behalve het vliegtuig voor Indië
nog een tweede groote Fokkermachine naar
het Oosten startte. Te 7.03 vertrok het elfde
postvliegtuig voor Indië, de P. H A. F. K.
met als bemanning de piloten Hondong en
Pellen, de werktuigkundigen Weber er de
long en de marconisten Hegener van de N.
S. F. en Pronk van Radio-Holland. Het
vliegtuig heeft 192.7 KG post en 17.5 K G.
lading aan boord.
Vijl minuten later ging de P. H. A. F
T. de lucht in. Dit toestel, een Fokker VIII
B, met drie Titan-motoren heeft de K. L. M
verhuurd aan de Fransche luchtvaartmaat
schappij Air Oriënt, die den dienst tusschen
Saigon en Marseille onderhoudt. Het Fok
kertoestel is bestemd voor den dienst van
Damascus naar Saigon. Voorloopig blijft
het toestel onder Nederlandsche benaming
vliegen. De vlieger Beekman zal dit toestel
naar Damascus brengen. Hij wordt verge
zeld door een Franschen vlieger en een
Franschen marconist. De beide toestellen
zullen trachten gezamenlijk naar Athene te
vliegen. Vandaar zal het Indië-vliegtuig naar
Katro koersen het andere vliegt naar Bay-
proeth.
De heer H. Martin, secretaris van de di
rectie van de K. L. M. heeft ze hedenmorgen
een goeden reis gcwenscht.
Het elfde postvliegtuig passeerde
Halle—Leipzig.
Bij de K L. M. is bericht ingekomen dat
het elfde postvliegtuig de P H.-A F K. heden
morgen om 10.20 uur (Holl. tijd) Halle
Leipzig is gepasseerd.
Het achtste retourvliegtuig op
Schiphol geland.
Het achtste retourvliegtuig is gistermiddag
om acht minuten voor 3 uur op Schiphol ge
land
(Reeds in een deel van onze vorige oplaag
medegedeeld).
Watervliegtuig verongelukt.
Een groot Engelsch watervliegtuig veron
gelukte bij het landen op de reede van Ply-
mouth en zonk binnen enkele minuten.
Een officier en zeven andere opvarenden
worden vermist; vier leden der bemanning
werden gered
Negen dooden, vier zwaar ge
wonden.
Het watervliegtuig, dat gistermiddag
twaalf uur verongelukt is, daalde bij een spie
gelgladde zee, om te landen. Waarschijnlijkl
heeft de bestuurder zich vergist in de hoogte,
boven- de oppervlakte. Met vreeselijk geweld
sloeg de machine op het watervlak. Een ge
weldige ontploffing volgde, de machine zonk
daarna en verscheen eenigen tijd later weer
aan de opervlakte met de drijvers omhoog
Niet vier, maar vijf inzittenden werden gered
Een dezer is later overleden, zocdat het aan
tal dooden thans negen bedraagt.
De reddingspogingen zijn tot in den nacht
voortgezet, tot de lijken van alle acht ver
misten waren gevonden.
Het watervliegtuig, genaamd Iris III, was
verleden jaar gebouwd. Het was een geheel
metalen drie-moiorige machine, van 2000
P.K., gewicht 15 ton, met een normale equi
page van negen man. Met kon 28 personen
vervoeren.
Nadere bijzonderheden.
V. D. seint ons nader:
Bij het ongeluk met het groote water
vliegtuig der Engelsche Marine hebben, vol
gens nadere berichten, negen menschen het
leven verloren. Tijdens manoeuvres en schiet
oefeningen, welke het vliegtuig in combinatie
met andere machines uitvoerde, zag men het
toestel op een gegeven oogenblik in vol plané
dalen en toen net het water bereikt had, had
een ontploffing plaats, waarvan de oorzaak
nog niet opgehelderd kon worden. De machi
ne zonk en kwam later, met de kiel omhoog,
boven drijven In zeer korten tijd was een
zeer groot aantal motorbooten en andere
vaartuigen op de plaats van het onheil.
Een op een der vleugels van de machine
staande man en drie anderen, die in het wa
ter ronddreven, konden gered worden Dc ma
chine vulde zich zoo spoedig met water, dat
de inzittenden zich niet meer in veiligheid
konden stellen en met het toestel in de diepte
verdwenen. Onmiddellijk werden de noodige
maatregelen getroffen en door middel van
duikers de verdwenen leden der bemanning te
voorschijn te brengen. Van de vier geredden
zijn er drie zwaar gewond. Een van hen, een
officier-vlieger, is op weg naar het hospitaal
aan de bekomen kwetsuren bezweken Oogge
tuigen beweren, dat de verongelukte machine
op het allerlaatste oogenblik heeft moeten
uitwijken voor een ander toestel.
Het ongeluk heeft op ongeveer 120 Meter
van de kust plaats gehad. Op het strand
verzamelden zich duizenden nieuwsgierigen,
die het reddingswerk gadesloegen.
Volgens de laatste berichten zijn de veron
gelukten een kapitein-vlieger, een luitenant-
vlieger, een onderofficier en zes man.
Het watervliegtuig was een Btackburn
All-Metal Tweedekker met drie Rolls Royce-
motoren van 675 P. K. Het had een span
wijdte van 30 Meter, een lengte van 20 Me
ter e neen hoogte van 7 Meter. De grootste
snelheid bedroeg *105 zeemijlen. De grootte
was van dien aard, dat officieren en man
schappen aan oord konden wonen en slapen.
Bij het licht van zoeklichten werd het
bergingswerk voortgezet. Met lange staalka
bels werd het wrak langzaam naar het
strand gesleept. Daar bleek, dat men slechts
het voorste gedeelte, waarin zich geen lijken
bevonden, had losgetrokken. Het achterstuk
van het vliegtuig ligt nog in het water. Een
officier, die zich voor de ramp aan boord
bevond, verklaarde, dat de commandant met
het vliegtuig had willen dalen doch niet op
het juiste oogenblik horizontaal kon neer
strijken, waardoor het toestel met een snel
heid van 70 zeemijl in het water boorde. Het
ongeluk geschiedde zoo onverwachts, dat
geen der«nannen, die zich in de cabine be
vonden, nog naar buiten kon komen, alhoe
wel in de cabine drie deuren zijn aange
bracht.
Men is het niet geheel met elkaar eens om
trent het tijdstip, waarop de explosie plaats
vond! De meeste ooggetuigen verklaren, dat
zij de ontploffing zagen onmiddellijk na het
oogenblik. dat het vliegtuig het water raak
te Een vrouw die het ongeval gezien heeft
verklaart echter uitdrukkelijk, dat de ontplof
fing reeds in de lucht plaats vond. even
voordat het toestel in het water terecht
kwam.
Als oorzaak van het ongeval meent men te
mogen aannemen, dat de piloot tengevolge
van het glinsteren van de zon op het water
zich heeft vergist en de afstand van het
vliegtuig tot de waterspiegel te groot heeft
geschat,
09 J£uid
n£o Jf.andon
pippan
HET LIJK VAN VON PLUCHOW
GEVONDEN.
Het Buenos Aires wordt gemeld dat het
een expeditie eindelijk is gelukt het lijk van
den verongelukten Duitschen ontdekkings
vlieger Gunther Pluchow, tijdens den oorlog
bekend als „de vliegenier van Tsjingtsjau" te
vinden en dat van zijn metgezel Drietlow
Het lijk van Pluchow was vreeselijk ver
minkt.
Het bergingswerk.
Het bergingswerk van het verongelukte
Britsche watervliegtuig wordt nog steeds
met onveranderde kracht voortgezet. an de
acht lijken, die zich in het vliegtuig moeten
bevinden is tot neg toe het lijk van den com
mandant en het lijk van den mecanicien ge
borgen. Duikers hebben staalkabels om de
romp van het toestel gelegd, doch bij een
poging om het te lichten braken de vleugels
af.
Benoemd tot onderwijzer aan de open
bare lagere school te Warmenhuizen de heer
W. Rodenhuis te Huins (Fr.).
Ged. Staten van Noord-Holland heb
ben het besluit tot opheffing van de o.l.
school te Schoorldam niet goedgekeurd.
De heer W. H. Brouwer tc Beverwijk is
bestemd voor uitzending naar Ned. Indië, ter
benoeming tot leeraar bij het openbaar mid
delbaar onuerv ijs aldaar.
GRÖOTE-KINDEREN CONGRESSEN.
Fuiven en nachtwandelingen
van .James en heeren" gymna
siasten
Dr. D. E. Bosselaar, rector van het gym
nasium te Leiden heeft aan de rectoren van
gymnasia en lycea in ons ianti een circulaire
gestuurd van den volgenden inhoud:
„Bij den aanvang van dezen cursus werd
mij medegedeeld, dat er plannen bestonden
om in de Kerstvacantie te Leiden een congres
te houden van gymnasiasten. De organisatie
van dit congres zou geschieden door het
bestuur der Leidsche Gymnasiasten-vereeni-
ging U.S.A.
Zoodra ik daarvan kennis had gekregen,
heb ik den voorzitter van deze vereeniging
gezegd, dat ik voor een „congres" van scho
lieren absoluut niets gevoelde, ciat ik begreep,
dat zoo'n congres besloten zou worden door
een bal en souper met alcoholica en vermoe
delijk aanleiding zou geven tot zeer onge-
wensehte tooneelen. Ik achtte een dergelijk
congres te Lei' en in strijd met de belangen
van mijn gymnasium, van U. S. A., maar
boven al een groot gevaar voor den goeden
en eenvoudigen geest, die onder de Leidsche
gymnasiasten hcerscht.
Het bestuur var U. S. A- werd overtuigd
en het congres werd niet te Leiden gehou
den. Alkmaar werd uitverkoren.
Nu bereikte mij verleden week het verzoek
van de Nederlandsche Gymnasiasten Fede
ratie om mee te werken, dat in de Paasdt
vacantie te Leiden een sportfeest zal worden
gehouden, waaraan gymnasiasten van alle
Nederlandsche gymnasia zullen kunnen deel
nemen ook werd mij gevraagd dit sport
feest te willen openen met ten rede over de
Olympische spelen
Ik meende goed te doen door mij ook dit
maal tegen de plannen van de Federatie te
verzetten: Een herhaling van wat er voor
enkele jaren te Zwolle en Arnhem geschied
de of dit jaar te Alkmaar, waar nachtelijke
wandelingen in de duinen plaats vonden en
de burgemeester moest ingrijpen, wensch ik
Leiden niet.
Het is mijn overtuiging, dat deze congres
sen voor dc opvoeding van onze jongens en
meisjes (die zich zelf heeren en dames noe
men, zie Orgaan v. d. N. G. F. tweede jaarg.
n. 4) hcogst ongewen3cht zijn en dat de
rectoren »an onze gymnasia en lycea niet on
verschillig tegenover deze uiting van den
geest van den tijd mogen blijven.
Ik zcu het daarom zeer op prijs stellen,
wanneer ik van u zou mogen vernemen, of u
het met mij eens is, dat aan deze groote-kin-
deren-congressen een eind moet worden ge
maakt.
Het ligt in'mijn bedoeling om het resultaat
van deze enquête te gelegener tijd te pubii-
ceeren"
Het Hbld. teckent hierbij aan:
We voegen hieraan toe, te gelooven, dat de
Leidsche rector in deze opvatting spreekt
naar het hart vai^zeer vele ouders van scho
lieren. Het proces van fuivende scholieren in
smoking, feitelijk een ontaardingsproces,
schijnt zich uit te breiden en behalve, dat het,
zooals dr. Bosselaar schrift, tot ongewensch-
te dingen aanleiding gedt. worden nogal
eens ouders, die het eigenlijk met kunnen
missen, genoopt tot uitgaven, die nog niet
eens in het wezenlijk belang der schooljeugd
zijn. Wat meer eenvoud in de opvoeding is
dringend noodig om tal van redenen
Roode Kool 3.705.90; 37800 K G.
Gele Kool 2.403.60; 49200 K G.
Deensche Witte Kool 2.803.60, alle»
per 100 K.G.
WARMENHUIZEN, 4 Febr. 1931. Roo-
d- Kool le 8. 4—5.30; Roode Kool 2e s.
3-/4.40; Gele Kool le s. 2.30-/ 2.60;
Gele Kool 2e s. 1—/ 1-90; Witte Kool le
rfxS-f 3-30; Witte Kool 2e s. 2.20-
3; Drielingen 1.30; Uien 170—
f 1 90: Peen 1-70.
Aanvoer: 23425 K.G. Roode Kool; 5025
K.G Gele Kool; 10500 K.G. Witte Kool;
2475 K.G. Uien; 500 K.G. Peen.
PURMEREND, 4 Febr. 1931. „Afaiag-
vereeniging Beemster, P urmerend en Om
streken". Aardappelen: Blauwe 1.24
1.52, Blauwe (kleine) 0 46—0.75 per
zak, 25 KG.; Witlof 12-/ 26 per 100
K Roode Kool 1.10—13.40 per 100;
Witte Kool 1 20-/ 3.80 per 100; Savoye
Kcol 1.50-/ 9.50 per 100; Spruitkooi
1 25—3.25 per 15 K.G.; Boerekool
i.io—2 15 per 10 K G.; Andijvie 1.20
2.70 per 100 krop; Bieten 15—/ 26
per 1000; Wortelen 37 cent per 100 bos;
tien 24-49 cent per 25 K.G.; Uien drielin
gen 10—16 cent per 25 K.G.; Uien Nep 36
—47 cent per 25 K.G.; Prei 9^l.50
per 100 bos; Winteran 9.30 p 100 K.G.
BEVERWIJK, 4 Febr. 1931. Copland 20
—58 cent; Victors 44—72 cent; W Pitt 52—
80 cent; Nötre 54—82 cent; Bartigon 0.66
1; Couronne d'or 38-76 cent; Munillo
22—56 cent; Vuurbaak 54—92 cent; v. d.
Hoef 60-82 cent; Peach Blossum 58—74
cent; Salvator rose 2439 cent; Gris de lin
IS—36 cent; Pr. v O. 38—44 cent; Prins
34_56 cent; Vern Brillant 16—38 cent; H.
Schligel 21—35 cent; Diverse Narcissen 17
—48 cent, alles pei dozijn.
Niet O 111 c I e I.
455e STAATSLOTERIJ.
Trekking van Donderdag. 5 Februari 1531,
5e Klasse. 12e Lilst.
HOOGE PR! ZEN.
6400. 9044. 13Ö67. 13674. 16322 elk 1000.
513. 8839, .0790, 12426. 13252. 15769 17190 20863
elk ƒ400.
4603, 6587. 7333. 13150. 15921. 19809 elk 200.
1421, 4300. 7238. S362. 10325 10881. 10896, 12152,
13255. 13S4I, 15541. 18412. 20425. 20980 elk tOO.
Prllïen van 170.—
199 242 599 736
9Ü0 1310 1314 1362
1647 1712 I7S7 1942
2205 2293 2422 2450
HOORN, 5 Febr. lfbl. Op de kaasmarkt
waren heden aanvoer en prijzen als volgt:
9 stapels kleine fabriekskaas 34; 1 stapel
boeren-commissiekaar 36; totaal 10 sta
pels, wegende te zamen 10453 K G. Handel
matig
AMSTERDAMSCHE AARDAPPEL
PRIJZEN.
AMSTERDAM. 5 Febr. 1931. Op cfc he
den gehouden aardappelenmarkt waren de
prijzen onveranderd. Aanvoer 2 ladingen,
zijnde 265 H.L.
BROEK OP LANGENDIJK, 5 Febr '31.
Langendijker Groentenveiling. 26500 K G.
Peen 2.10, Feen (kleine) 1.20; 76000
K.G. Roode Kool 2.20—f 6.10; 72000
K G. Gele Kool 1.40—3.80; 50.000
K.G. Deensche Witte Kool 2.40—3.50;
15600 K.G. Uien, Uien 1.60—2.10;
Grove Uien 2.10—2.60; Drielingen 1;
1000 K.G. Bieten 4.404.60, alles per
100 K.G
NOORDSCHARWOUDE, 4 Febr. 1931
11400 K.G. Uier,, Uien 1.40—2; Drie
lingen 1.101.40; Grove 1.80—
2,20; 2100 K.G. Peen 1.80; 76400 K.G.
112 130
877 891
1451 1452
1967 2109
2713 2907
3139 3193
3919 3958
4591 4593
5480 5559
'314 6376
7080 7183
7707
$452
9419
10061
7S36
$652
9448
2925
3208
3971
4681
5649
6541
7292
7849
8712
9487
2943
3452
4043
4796
.5789
6549
7425
7965
8760
9581
3071
3551
4066
4802
6C9
6831
7532
8218
8925
9667
3082
3587
4261
4868
6212
6906
7648
8315
8949
9921
799 824
1386 1424
1944 1959
2551 2691
3089 3130
3637 3831
4363 4410
5044 5093
6279 6301
6991 7007
7650 7676
8339 8451
9059 9143
10040 10052
10213 10267 10292 10399 10517 10552 10601
10615 10755 10906 10991 11146 11326 11336 11363
11505 1I6S3 11687 IWfU 11742 11813 11837 11893
119.58 11941 11977 12107 12184 12241 12216 12345
12372 12482 12613 12662 12670 t27S6 12826 13016
13042
13208 13364 13365 13497 13642 13734 13792 13802
13818 13908 13910 13945 14014 14027 14084 14120
14309 14458 14506 14854 14995 15021 15099 15109
15153 15207 15240 15315 15375 15498 15536 15998
16071 16192 16240 16316 16521 16567 16599 16621
16797 16931 17189 17246 17341 17562 17584 17634
17698 17725 17769 18157 18222 18290 18412 18451
18492 18785 18S2S 18878 18907 18932 19012 19034
19148 19190 19212 19240 19391 19411 19473 19484
19572 20.331 205.32 '0616 20702 20771 2C855 20891
20892 20918 20937 20992
30
475
650
758
1115
1478
1611
178.3
2106
2314
2494
2901
3309
3487
3715
3930
4128
4335
4575
4961
5164
5406
5629
5953
44
485
656
791
1129
1481
1673
1S46
2130
2364
2535
3043
3319
3505
376'.
3940
4155
44.39
469.3
4971
5205
5447
5634
6112
6229 6237
6382 6398
65.37 6548
6848 6849
6956 6994
729.3 7326
7505 7560
7768 7S65
813.3 8155
S400
8207 8305
8441 846.'
8742 8750
8985 8989
9175 919S
9380 9383
9580 9594
9781 9809
9951 9962
10160 10170
10372 10391
10722 10725
11009
11057 11102
11277 11294
11498 11569
11906 11908
12102 12110
12288 12291
12409 12411
12611
12629 12653
12778 12798
13172 13195
13387 13.397
13506 13523
13750 13755
13940 13919
14081 14115
14303 14306
14483 14525
14735 14751
15042 15141
15503 15515
15641 15659
15932 159SO
16163 16183
16393 1644!
16563 16577
17023 17056
17257 17272
17458 17511
17736 17764
17942 17946
18048 18077
18308 18328
18571 18572
15746 18769
18862 18882
19113 19157
19428 19527
19674 19677
19848 19851
20149 20177
20372 20408
20700 20749
20835 20847
Verbet
m/i 4S6V
139
494
1)95
807
II ,1
1498
1697
1966
2194
2376
2Ó32
3069
3352
C540
3776
3941
4188
4444
4707
4988
5215
5476
5698
6127
6253
6406
6577
6875
7068
7388
7576
7947
8184
8325
8499
8795
9012
9274
9437
9660
9820
9972
10175
10395
10817
Nieten.
152 191
503
711
859
116.3
515
728
874
1259
15141 1520
1738 1744
1973 19S3
2218 2219
2412 2421
2637 ."'S5
3081 .-.DO
3375 3395
36f5 3630
31.2 3807
3945 3999
4200 4222
4496 453.3
4712 4733
4992 .4996
5241 5371
5477 5483
5708 5812
6158 6165
6259 6292
6420 6470
6579 6777
6889 6897
7085 7100
7424 7475
7579 7632
7950 7982
8241 8252
8333
8514
8838
9016
9286
9439
9687
9858
10041
10193
104.38
10845
8336
8583
8937
9031
9302
9447
9691
9894
1C077
10212
10524
10847
216
558
738
998
1379
1551
1752
2066
2272
2432
2743
3172
.3420
3651
3816
4027
4249
4544
4799
5014
5396
5488
5855
6167
6.304
6471
6799
6901
7151
7481
7705
8002
8255
8.351
8587
8945
9040
9306
9-51
9715
9901
10106
10217
10539
10861
275
592
747
M163
1382
I5y6
1736
2089
2290
2443
2789
.3230
34.31
.3683
3828
4037
4306
4553
4810
5091
5399
5599
5862
6190
6325
6477
6821
6944
7261
7482
7747
8110
825S
8380
8625
8966
907S
9328
9554
9718
9938
10107
10274
10567
10975
11161 11167
11303 11399
11593 11822
11912 11917
12148 12240
12309 12322
12422 12483
12668 12693
12802 12821
13215 13224
13428 13452
13553 13563
13765 13766
13974 13993
14162 14173
14310 14390
14582 14617
147V8 14792
15216 15294
15521 15570
15714 15725
16022 16042
16190 16195
16455 16460
16851 16913
17137 17171
17293 17329
17565 17573
17765 17794
17969 18012
18116 18139
18351 18383
18591 18609
18788 18827
18908 18943
19230 19307
19537 19569
19691 19760
19956 19979
20203 20220
20509 20542
20768 20796
20864 20852
eriai: 5e
11180 11242 11255
11419 11468 11475
11835 11876 11881
12008 12010 12051
12268 12271 12273
12339 12355 12390
12550 12556 12570
12737 12740
12834 12902
13238 13251
13553 13460
13660 13667
13778 13805
14016 14028
14188 14250
14393 14447
14677 14686
14821 14948
15304 15343
15603 15612
15729 15804
16044 16096
16222 16271
16490 16492
16936 16959
17185 17191
17332 17349
17602 17622
17809 17812
18030 18033
18231 1S259
18436 18461
18626 1S670
18829 15840
18969 18974
19326 19344
19603 19614
19777 1978S
19990 20044
20226 20248
20558 20573
20800 20?07
2089Ï 20900
Klasse 1 Ie
12760
12938
13274
13472
13675
13860
14039
14252
14469
14688
14989
15377
15613
15825
16147
16323
16505
16970
17223
17373
17674
17826
1*035
I82S6
18542
18699
18846
1901*0
19350
19620
19814
20061
20251
20650
20K.7
209S»
Ufct:
351
596
755
1098
1473
1609
176 2
2102
2313
2468
2801
3261
3474
3701
3847
4055
4574
4920
5138
5401
5624
5940
6198
6332
6500
6844
6952
7272
7492
7756
8128
8265
8391
8657
8967
9116
9354
9555
9779
9940
10109
10333
1062$
10993
11264
11490
11884
12052
12281
12399
12582
12763
13040
13296
13488
13712
13924
1-VD52
14290
14473
14711
15033
15452
15632
15881
16153
16386
16514
17013
17232
17375
17707
17827
18044
18293
18546
18722
1883»
19063
19392
19671
19824
20067
20294
20692
20838