Duofold
t vi*cm: huuri*
Provinciaal nieuws
Verkrijgbaar in den Boekhandel
van de
N V. vh. HERMs. COSTER Zn.,
Voordam 9, Telef- 3, Alkmaar.
Sport
Ingezonden stukken
Geneeskundige brieven
van 16 Maart 1931.
Opgave van \»or<lh»llaii<l*eti l,aii«lli»iin<Te<liet VV
267,
4'/,
VERKLERSONGEVALLEN.
Man overreden en zwaar gewond.
Zaterdagmiddag ongeveer twee uur reed
een Citroënauto, waarin twee personen wa
ren gezeten, met groote snelheid over den
Rijksweg door Ten Boer in de richting Delf-
zijl. j
Even voorbij de brug over het Damster-
diep reed de brievenbesteller Jan Broekse-
ma, die, met de post uit Groningen terugge
komen, zich naar huis begaf. Bij het
ken voor een kruiwagen met pulp werd de
brievenbesteller, vlak voor zijn woning, door
den auto gegrepen en tegen den grond ge
slingerd. Zwaar gewond aan de borst werd
hij in zijn woning binnengedragen, waar
hem de eerste hulp werd verleend. De ge
wonde werd naar het academisch ziekenhuis
te Groningen overgebracht.
De bestuurder van den auto, zekere lo-
xopeus, radio-handelaar, en de mede-inzit
tende werden in het geheel niet gewond. De
auto werd zwaar gehavend
De bestuurder reed met een snelheid van
70—80 K M. en trachtte nog door krachtig
remmen een aanrijding te voorkomen. De
politie stelt een onderzoek in.
Motorrijwiel tegen auto gebotst.
Gistermiddag reed de motorrijder W. W.
uit Heemstede, met zijn broer C. W., die op
de duo had plaats genomen uit de Zand-
voortsche laan in de richting Bennebroek;
den Heerenweg willende nemen, raakte hij
vermoedelijk zijn stuur kwijt en reed tegen
een van de richting Bennebroek komenden
auto.
De gebroeders W. werden van het motor
rijwiel geslingerd. W. W kreeg een ernstige
beenkwetsuur, terwijl C. W. een lichte her
senschudding en inwendige kneuzingen be
kwam.
Het motorrijwiel werd geheel vernield. De
auto werd licht beschadigd. De inzittenden
van den wagen bleven ongedeerd.
Een gecompliceerd motorongeluk.
Vijf gewonden.
Zondagmorgen werden op den Spaarn-
wouderweg tusschen den Aalsmeerder-
weg en den Sloterweg in de gemeente Haar
lemmermeer door motorrijders wedstrijden,
of althans oefenwedstrijden, gehouden. Op
zeker moment, toen drie motorrijders met
zeer groote snelheid over den weg reden,
komende uit de richting Schiphol, raakte de
voorste motorrijder, doordat iemand uit het
vrij talrijke publiek langs den weg, plotse
ling den weg overstak, zijn stuur kwijt. Hij
kwam te vallen en werd ernstig gewond.
De tweede motorrijder kwam over hem heen
en sloeg in zijn val tegen een motorrijder
met duo, die langs den weg stilstond. Ook
deze motorrijder werd gewond, evenals de
man, die met zijn motorrijwiel langs den
weg stond en de jongen, die op de duo zat.
De derde motorrijder kon niet tijdig genoeg
zijn vaart inhouden en kwam op zijn beurt
te vallen over de verongelukte motorwielen
heen. Ook deze derde motorrijder werd ern
stig gewond. Een der ernstige gewonden
werd door 'n particuliere auto, die passeer
de, naar het Wilhelminagasthuis te Amster
dam overgebracht
Intusschen werd de G. G. en G. D. te Am
sterdam gewaarschuwd, die, hoewel het on
geval buiten de gemeente plaats had. onmid
dellijk een brancardwagen zond. Hiermede
werden twee der andere gewonden naar
Amsterdam overgebracht. Onderweg werd
door dr. Faber, die aan den Sloterweg
woont, de eerste hulp verleend Beide ge
wonden werden naar het Tesselschadezie-
kenhuis overgebracht.
De toestand der drie naar de ziekenhuizen
te Amsterdam overgebrachte gewonden was
bij aankomst in het ziekenhuis vrij ernstig,
doch voor zoover wij vernamen, niet levens
gevaarlijk. Een hunner kon spoedig weer
naar huis terug vervoerd worden.
De beide andere lichtgewonden konden
tich naar huis begeven.
KORTE BERICHTEN.
Naar uit militaire kringen verluidt,
ligt het in het voornemen van den generaal-
majoor der artillerie K. A. Pfeiffer zijn ont
slag tegen 1 Mei a s. uit den dienst te vra
gen.
Te Buitenzorg (Java) is overleden de
gepens. majoor der cavalerie van het leger in
iNed.-Indië, Posno.
Vrijdagnacht is ingebroken in een druk
kerij aan de Nieuwe Achtergracht te Amster
dam. Twee brandkasten zijn geforceerd. Uit
één daarvan werd 260 medegenomen. Een
derde brandkast was wel verplaats doch niet
geopend, zoodat men aanneemt, dat de die
ven gestoord zijn. In het kantoor waren ook
alle lessenaars opengebroken.
Te Velsen is plotseling overleden,
62 jaar oud, de heel Delcour, die van
1901 tot 1920 burgemeester van Wijk aan
Zee er. Luin is gc .veest.
BERGEN.
Vrijdagavond werd bij de politie te
Bergen aangifte gedaan, dat bij het café
Koopman, Dorpsstraat, een rijwiel ver
mist werd R;-eds aanstonds viel de ver
denking op een persoon die de rijks-
pc itie ter plaatse bij de controle op den
weg, in den laten avond had zien pas-
seeren.
Hoew;l het dien nacht niet meer
mocht gelukkc-n de vermoedelijke dader
aan te i ouden, slaagde deze politieman
er Zaterdag in, met medewerking van de
Amsterdamsche recherche, de dader, 'n
zekere J. K., te Amsterdam en het rijwiel
te Amsterdam op te sporen. J. K. werd
in verzekerde bewaring gesteld.
URSEM.
Donderdag a.s. hoopt de heer D. F. C. F.
van den Heuvell, burgemeester dezer
gemeente, den dag te herdenken dat hij
voor 12 K jaai aldaar als zoodanig werd
geïnstalleerd.
Onder zijn leiding heeft de gemeente
zich krachtig in dien tijd uitgebreid,
het zielenaantal nam aanmerkelijk toe.
Uitbreidin van woningbouw, zoomede
het plaatsen vn landarbeidershuisjes in
den Schermer en thans een nieuwe
openbare school in aanbouw, doen Ur-
sem een mooi aanzien geven.
Mede aan zijn krachtig en enthousiast
medewerken als sportlieftiebber is er in
den Schermer een voetbalveld ingericht,
waaraan te danken is dat Ursem thans
twee voetbalvereenigingen telt, zoodat
de burgemeester blijk geeft, ook met het
opkomende geslacht mede te leven.
Naar wij veri emen zal de gemeente
raad op genoemden datum een feestver-
gadering beleggen tusschen 11 en 12 uur
voormiddags ter huldiging van den bur
gemeester en zal tusschen 12 en 1 uur
in het gemeentehuis gelegenheid wor
den gege.en den jubilaris te feliciteeren
Dat die dag niet oonopgemerkt voor
dezen zal voorbijgaan is wel zeker.
arKer
The pen with the twenty-
f i ve-years-point
Schaatsenrijden.
Kon. Ned. Schaatsenrijdersbond.
Zaterdagmiddag hield de Kon. Ned.
Schaatsenrijdersbond in het clubgebouw van
de A. Y. C. te Amsterdam een buitengewone
algemeene vergadering onder voorzitter
schap van den heer G. J. M. Couvée. De ver
gadering was druk bezocht. Er waren 22 ver-
eenigingen.
De vergadering was uitgeschreven naar
aanleiding van ingekomen brieven van de
Tilburgsche IJsclub, Nijmeegsche IJsclub,
Alkmaarsche IJsclub, Zutphensche IJsveree-
niging, Naardensche IJsclub en Nederland-
sche Vereeniging tot bevordering van het
hardrijden op de schaats.
Op de agenda sttond als voornaamste punt
benoeming van twee bestuursleden voor het
Zuiden. De afgevaardigde van Amersfoort
diende een motie in, om dit punt van de agen
da af te voeren, welke motie werd aangeno
men. De vereenigingen, op wier inititaief de
vergadering was uitgeschreven, onthielden
zich van stemming.
Bij de rondvraag bracht, volgens het Hbld.,
de afgevaardigde van Thialf (Heerenveen)
ter sprake de voor den bond zoo onaangena
me artikelen, die in den laatsten tijd zijn ver
schenen. Tevens merkt spr. op dat er in den
laatsten tijd van zekere zijde meer wordt af
gebroken dan opgebouwd.
Spr. brengt voorts ter sprake de training
van onze rijders in het Noorden, waarover
geschreven is, dat de rijders van den K. N S.
B niet fair zouden gehandeld hebben ten
opzichte van de rijders der N.V B H.S.
De heer Adrian vertelde het een en ander
over de training te Oslo toen daar op verzoek
der rijders van den Bond dezen een afzon
derlijke kleedkamer werd aangewezen.
Er ontspint zich een gesprek tusschen de
heeren Ardian en Van Laer omtrent eenige
niet te controleeren bijzonderheden.
Heiden, die ter vergadering aanwezig is,
vertelt precies hoe het daar gegaan is Hij
zegt, dat daar door een der vergezellende
heeren van de „toerist'en' (dat zijn de rijders
van de N.V.B.H.S.) telkens scherpe onaange
name opmerkinger gemaakt werden zoodat
hij (Heiden) om ruzie te voorkomen
gezegd had; zij er uit of wij er uit. Heiden
merkte bovendi ennog op dat die „toeristen"
niet kunnen rijden en dat hij zich daarover
heeft geschaamd.
r^de,„^n5er,ftW -'t net «jn
toWtolT uit u wn geen roode oloem mgn
ae06en toot de verkiezingen voorbij «Un-
iLondao Opuuonl
De afgevaardigede van Naarden hield een
betoog, strekkende tot het uitspreken van de
wenschelijkheid om verandering te brengen
in het huishoudelijka reglement en tot het
verkrijgen o.a. van een technische commissie
Dezelfde spr. doet het verzoek aan het be
stuur om vóór een bestuursverkiezing de dub
beltallen mede te deelen op den beschrijvings
brief.
De heer Van Laer zegt dat de practijk is,
dat dit een maand vóór de vergadering
niet mogelijk is.
De heer Veldhuijs houdt een lang betoog
om ter wille van de propaganda in het Zui
den, die 48 jaar lang verwaarloosd is, twee
bestuursleden uit dat Zuiden op te nemen.
Voorts besprak spr. de machtsverhouding
in den bond. Geld mag de maatstaf niet zijn
voor de macht in de vergaderng. Spr. wil
verandering op den voet van het aantal aan
gesloten leden en niet van de af te dragen
contributie.
De afgevaardigde van Nijmegen protesteert
tegen de wijze, waarop het bestuur deze ver
gadering heeft geleid, zoodat de twee agen-
dapunten door middel van moties van de
agenda worden afgevoerd. Spr. noemt dat
unair. Spr. insinueert, dat het bestuur met
Amersfoort vóórvergaderd heeft.
De afgevaardigde van Amersfoort wijst
dit met klem af.
Twee moties ingediend door den afge
vaardigde van Nijmegen werden met over-
groote meerderheid verworpen. (60 tegen 11
stemmen).
De afgevaardigde van Hengelo protesteert
tegen de oppositie en haar handelingen en
zal overwegen op een volgende vergadering
te komen met een voorstel tot wijziging van
de statuten opdat een dergelijke vergadering
niet meer zal voorkomen.
De agevaardigde van P urmerend teekent
heftig protest aan tegen een opmerking over
Boot. Hij spreekt zijn volle vertrouwen uit in
de leiding en brengt den heer v. Laer hulde
voor zijn goede zorgen.
De agevaardigden van Davos en Heeren
veen brengen hulde aan onze schaatsenrij
ders, die den naam van ons land hebben
hooggehouden. Laatstgenoemde brengt ook
hulde aan Coen de Koning ter gelegenheid
van de herdenking van zijn uurrecord. (Ap
plaus).
Ook de agevaardigde der donateurs dr.
Blaisse protesteert tegen het aanvragen van
deze vergadering. Spr. zegt het duidelijk: de
ware reden van deze vergadering is de opzet
van de Vereeniging tot bevordering,van het
hardrijden om het presidium onaangenaam
te zijn. In een sportblad wordt ook hetze ge
voerd.
De he„ Taccnis zegt, dat er een technische
--„--r-igsjQ moej. zjjn cl ie is in eiken bond.
Dat is de heer Blaisse ook met spr. eens Er
wordt door ons gewerkt voor hetzelfde doel
maar er mo°+ een T. C. ;n.
Hïiden brengt ten slotte het een en ander
te berde over training. De lui van de
N.V.H.B.S. kunnen de menschen niet trainen
omdat zij er niets van weten.
Daarna sluit de voorzitter de vergadering
Buiten verantwoordelijkheid van de Re
dactie. De opname in deze rubriek, bewijst
geenszins dat de redactie ermede instemt).
Mijnheer de Redacteur,
Beleefd verzoek ik U plaatsing voor de
onderstaande vragen:
le. is het juist dat een onderwijzer of on
derwijzeres hier in Alkmaar bij het L. O. niet
benoemd kan worden, voordat zij 1 a 2 jaai
op een school buiten de gemeente werkzaam
zijn geweest?
Zoo ja, in welke voorschrift of wet staat
dit dan?
2e. Indien zij volgens dit voorschrift niet
in aanmerking komen voor een betrekking m
Alkmaar, omdat zij daarvoor dan, volgens
het gemeentebestuur of Rijksschooltoezicht
ongeschikt zijn, waarom moeten die onder
wijzers dan wel losgelaten worden op de
scholen in de provincie?
't Is wel vreemd, dat zij wel geschikt ge
acht worden om hier ter stede steeds tijde
lijke betrekkingen waar te nemen.
Bij andere benoemingen, zooals b.v. politie,
havenmeester enz. stelt het gemeentebestuur
toch ook niet den eisch om eerst in een an
dere gemeente werkzaam te zijn geweest. Het
Rijk stelt zelfs dien eisch niet aan de te be
noemen burgemeesters.
Met dank voor de plaatsing,
Een leek op onderwijsgebied.
Verkeersongevallen.
Het is een algemeen bekend iets, dat de
enorme uitbreiding van het verkeer aanlei
ding heeft gegeven tot het ontstaan van on
gevallen in grooten getale. Toch schrikt men
nog wel even, wanneer men daarover cijfers
onder oogen krijgt. Zoo publiceerde een dag
blad dezer dagen uit een Engelsche ongeval
lenstatistiek het volgende:
„In het jaar 1929 werden bij verkeersonge
vallen in Engeland totaal 5.714 personen ge
dood en 150.529 gewond. Gedurende de laat
ste vier jaren werden bij verkeersongevallen
in totaal 19.525 personen gedood en 543.969
gewond".
Bij zulke ijfers rijst onwillekeurig de ge-
dahte, dat het zoo niet mag blijven en dat
maatregelen noodzakelijk zijn om in dien toe
stand verbetering te brengen. Maar hoe?
Het kan als een praktische onmogelijkheid
beschouwd worden om het verkeer stop te
zetten of belangrijk te beperken. Wie zou
kans zien, den groei van het automobilisme
tegen te houden?
Toch is het niet zondei nut, eens na te
gaan, welke de meer directe oorzaken van
die talrijke ongelukken zijn. Wij kunnen
daarbij twee groote groepen onderscheiden:
de materieele en de persoonlijke. Als mate-
rieele noem ik ondeugdelijke constructie en
onvoldoende onderhoud der gebezigde voer
tuigen, tengevolge waarvan assen breken,
remmen weigeren, benzine in brand vliegt,
benzinedampen tot ontploffing of vergifti
ging aanleiding geven Tot deze groep be
hoort ook de soms slechte toestand der wa
gen. met het gevaar voor slippen enz., ter
wijl tevens de onbewaakte overwegen in dit
verband genoemd kunnen worden.
Bij de laatstgenoemde oorzaken speelt
evenwel ook reeds het persoonlijke element
een rol. Wanneer men op een door ijzel glad
den weg met groote snelheid rijdt en dan
een ongeluk krijgt, is de onvoorzichtigheid
meer schuld dan het slechte wegdek. Som
mige ongevallen bij onbewaakte overwegen
hadden zeker voorkomen kunnen worden
door beter uit te kijken.
Vele ongevallen zijn het gevolg uitslui
tend van persoonlijke tekortkoming. De be
stuurder van den auto heeft een groote ver
antwoordelijkheid op zich genomen. Het
maakt meermalen den indruk, dat hii zich
zelf hiervan niet of slechts matig bewust is
en dat hij niet begrijpt, dat zijn fouten niet
alleen voor hemzelf, maar tevens voor ande
ren levensgevaarlijk zijn. Wettelijk worden
eischen aan den bestuurder gesteld. Volgens
sommigen zijn deze eischen lang niet streng
genoeg. Maar ook bij de grootste strengheid
van overheidswege bestaat geen voldoende
waarborg, indien de bestuurder niet aan
zichzelf de allergrootste eischen stelt en ver
plichtingen oplegt.
Wat baat een afgelegd examen, wanneer
men achter 'het stuurrad plaats neemt nadat
men in vroolijk gezelschap meer gedronken
heeft den wenschelijk is? De eisch van ge
heel-onthouding voor den bestuurder zal door
velen overdreven en belachelijk beoordeeld ge
oordeeld worden. Wanneer men bedenkt, dat
bewezen is, dat bij sommige personen zelfs
de kleinste hoeveelheid alcohol in staat is
belangrijke stoornissen in de reactieve hande
lingen teweeg te brengen, dan «noet men toe
geven, dat de veiligheid weg is. zoodra zoo
iemand aan het stuur zit- Wij behoeven hier
nog niet eens te denken aan een b-.paald
dronken bestuurder, maar wel aan de vele
gevallen, dat in plaats van het pedaal vov,r
remming, dat voor volle gastoevoer wordt
neergedrukt. Zulk een kleine vergissing kan
menschenlevens kosten en het zijn juist der
gelijke kleinigheden, die het gevolg ziji) van
een zoogenaamd matig alcoholgebruik, dat
aan niemand aanleiding zal geven den be
trokkenen als dronken te beschouwen.
Dan zijn lichtzinnigheid en roekeloosheid
meermalen de oorzaak van ernstige ongeval
len. Onbesuisd rijden, te groote snelheid, ver
zuimen het sterke lichf voor den pastee ren
den berijder te dempen, overtreding van de
regels van den weg, dat alles is voor iedvr
duidelijk. Dat ook fietsers en voetgangers
tegen die regeis zondigen en niet volJoen-ie
opletten, is even goed bekend. Het ligt der
halve voor de hand. maatregelen van opvoe
dend karakter te treffen, gedachtig aan de
spreuk, dat voorkomen beter 's dan genezen
Het is zeer lofwaardig reeds op de lagere
school te beginnen met onderwijs in de regels
van den weg Preventieve maatregelen heeft
de A.N.W.B. reeds tal van jaren geleden ge
nomen door het plaatsen van waarschuwings
borden op gevaarlijke punten van den weg
De Bond van Bedrijfsautohouders in Neder
land heeft krachtig in dezelfde rich+ing ge
werkt, o.a. bij de onbewaakte overwegen.
Maar voorloopig zullen wij er r<*
mee moeten houden, dat er tal van r,„
ken gebei ren. En dan komt de vraa gelult-
orde, hoe in zoodanig geval op de hrJu de
nier hulp bewezen kan worden Een ma"
neele organisatie van hulpverleenin., k0ngi*
in Engeland. Daar worden de dSu!Iaat
dus gevaarlijkste wegen door een rn™ en-
willigere in auto's of op motoren Vnj"
van de noodige hulpmiddelen svsw!!?*11
afgereden. Dit gebeurt evenwel ailwh
Zaterdag en Zondag, omdat die vriiW- 0p
ook nog hun eigen bezigheden hehwge,rs
Duitschland zijn op bepaalde ifstandenT n
den weg hulpposten geplaatst wa ?s
weggebruikers tegen een kleine comriü ,de
profiteeren kunnen. tnbutie
Ons land blijft in dit onzirio
achter. Op ins'igatie van het Nederland,
Roode Kruis heeft zich een commÏÏ?Che
vormd, die het vraagstuk heeft ter tand r<S
nemen. In die commissie zitten vertel ge"
digers van het Roode Kruis, van d?Tl'
Vereeniging eerste Hulp bij Ongelukken
het Departement van Waterstaat van Sü
Bond van Bedrijfsautohouders, van H*V?
A. K. en van den A. N. W. B. Het N'
werk dezer commissie is
eerste
r"T' juist dezer dao-en
gereedgekomen. Zij heeft namelijk de eX5
hulp georganiseerd op den weg Amsterri?
-Haarlem- den Haag-Rotterda^Sf*
dracht-Breda'Belgische grens, 0?If2Sn
den van 3 a 5 K M. zijn borden arrgebrafhi
met een rood kruis en letteis E H b O t
plaatse bevind, zich de eerste-hulp-nnsi r
alleen bevindt zich daar materiaalei
band en vervoer van verwonden maar li
commissie heeft bijzondere waarde gehecht
aan de onmiddellijke beschikking over
de hulp Zij heeft op al die plaatsen
gepleegd met autoriteiten en deskundig
(gemeentebesturen, artsen, afdeelingen Zr
Ned Vereeniging LH b. O., Rocfiw
transportkolonnes, Groene-Kruis-afdeelin^
enz.). Zoo is dus op eiken post niet alleen het
directnoodige aanwezig, doch men vindt er
ook aanwnzing hot men telefonisch ten som
digste deskundige hulp kar verkrijgen Ook
kan men dadelijk ir. verbinding komen met
het naastbijzijnde ziekenhuis. Ieder kan van
deze gelegenheden gebruik maken Na een
inspectietocht der commissie in tegenwoor
digheid van Z. K. H den Prins der Neder
landen als Voorzitter van het Roode Kruis op
20 Februari j.1. is deze hulpverleening offi
ciéél geopend verklaard.
De bedoeling is, achtereenvolgens alle
groote verkeerswegen in ons land op dezelfde
wijze van hulpposten te voorzien De kosten
zijn tot nu toe dcor de verschillende er bij be
trokken vereenigingen gedragen. Het is te
verwachten, dat, g zien het groote nut. an
dere instellingen en particulieren, met name
de weggebruikers, bereid gevonden zullen
worden om in de kosten bii 'c dragen(, indien
de kas der vereenigingen niet toereikend
mocht blijken.
H. A S.
(Ontvangen per draadlouze teleloon).
Koers van heden le
STAATSLEENINGEN.
5 h 1918
BANK-INSTELLINGEN.
Handel Mpij Cert. v.
Kol Bank
Ned Ind Handelsbank
Franscbe Banken (3).
D Reich.bank
INDUSTR. OND BINNENL
Alg Kunstzijde Unie
v Berkels Patent
Calvé Delft Cert
Centrale Suiker
Holi Kunstzijde
Unilever
Philips Gloeilampen Gem
INDUSTR. AAND. BUITENL
Am Smelting.
Anaconda
Bethleb Steel
Citics Service
Steel comm
Zweedsche Lucifers
CULTUUR MAATSCH.
H- V A
Java Cultuur
Cult Vorstenl.
Dito actions
Poerworedjo
MIJNBOUW
Alg Explor Mij. t
Boetoo
Rediang Lebong
PETROLEUM.
Dordtscbe Petr.
Kon Petr.
Perlak I
RUBBERS.
Arosterd Rubber
Deli Bat Rubber
Hessa Rubber
Serbadjadi -
Interc Rubber
SCHEEPVAARTEN.
Holl. Amerika lijn
Holl Amerika Gem Eig.
Scheepvaart Unie
Kon Ned Stoomboot 4
Niev Goudriaan
TABAKKEN.
Oostkust
Oude Deli
Senembab
Deli Batavia
AMER. SPOORWEGEN.
Erie
Milwaukee
Soutbero Rails
Union Pacific
Wabasb
e a
'Esdividend.
tExclaim.
1000
Bezit
PROLONGATIE vo
Vorige
koers
100«/4
14Ö
1431»
130'/,
44U
242
78 V,
54
112
3474
220'/,
•323/4
521»
77 V*
62"/,,
17'Vic
147,4
242
385
287
100'/,
,8
887,
70 V4
8b
2/0
2803/,
159,,
110'/,
647,
88
707,
4"/ifi
14
l/74
13i
553/4
46
62
254
309
24574
pl.m.
1.30
148
77
54
1,47,-5
224'/,
234
63
177a
385-6
90
71
287'/,
10*»/,
65
pl.m
1.46
76-7
75}-'/,
11 7a-5
115
2 24J-2}
2333/4-5
221
233(4
78;-9*
63-7,
173/4
52»/4
611»
17»/»
14'j
385-6
385
287-3/4
I08i-9è
89
47,
62»A
623/4
252'/,
252»/,
30/
24»
2417,
32'/,
pl.m.
2.00
pl.n.
215
75'/s-6
115
2/4
i -9
78
6#
386-1
286-73/4
87'/>h
287
1O9H0 -
Londen
Berlijn
Pwijs
Brussel (Belga)
Bazel
Weeoen p. Scb
Kopenhagen
Stockholm
Oslo
NIET OFFICIEEL
New-York
•un«
100
353/,
7'/, 7'/,
54',»
196 196
18'Zw 19
ige koert 1 pCt. heden 1 dCL
WISSELKOERSEN AMSTERDAM.
j Koer.' op
neden U UUJ
I UW,
59.41'7
9.'6
34.77'/,
48.02
35.10
66.75
66.85
66.77'A
62
703/4
14
12
132
241'/s
19 i-llt
Vorige
koers
12 12»/,,
5*.4u
9 70'/,
34.78
48 02
35.07»/,
6672'/,
66.85
'7,
'I/iS
13.07»/.
2.49»/,a
13.07»/.