Duofold t vi*cm: huuri* Provinciaal nieuws Verkrijgbaar in den Boekhandel van de N V. vh. HERMs. COSTER Zn., Voordam 9, Telef- 3, Alkmaar. Sport Ingezonden stukken Geneeskundige brieven van 16 Maart 1931. Opgave van \»or<lh»llaii<l*eti l,aii«lli»iin<Te<liet VV 267, 4'/, VERKLERSONGEVALLEN. Man overreden en zwaar gewond. Zaterdagmiddag ongeveer twee uur reed een Citroënauto, waarin twee personen wa ren gezeten, met groote snelheid over den Rijksweg door Ten Boer in de richting Delf- zijl. j Even voorbij de brug over het Damster- diep reed de brievenbesteller Jan Broekse- ma, die, met de post uit Groningen terugge komen, zich naar huis begaf. Bij het ken voor een kruiwagen met pulp werd de brievenbesteller, vlak voor zijn woning, door den auto gegrepen en tegen den grond ge slingerd. Zwaar gewond aan de borst werd hij in zijn woning binnengedragen, waar hem de eerste hulp werd verleend. De ge wonde werd naar het academisch ziekenhuis te Groningen overgebracht. De bestuurder van den auto, zekere lo- xopeus, radio-handelaar, en de mede-inzit tende werden in het geheel niet gewond. De auto werd zwaar gehavend De bestuurder reed met een snelheid van 70—80 K M. en trachtte nog door krachtig remmen een aanrijding te voorkomen. De politie stelt een onderzoek in. Motorrijwiel tegen auto gebotst. Gistermiddag reed de motorrijder W. W. uit Heemstede, met zijn broer C. W., die op de duo had plaats genomen uit de Zand- voortsche laan in de richting Bennebroek; den Heerenweg willende nemen, raakte hij vermoedelijk zijn stuur kwijt en reed tegen een van de richting Bennebroek komenden auto. De gebroeders W. werden van het motor rijwiel geslingerd. W. W kreeg een ernstige beenkwetsuur, terwijl C. W. een lichte her senschudding en inwendige kneuzingen be kwam. Het motorrijwiel werd geheel vernield. De auto werd licht beschadigd. De inzittenden van den wagen bleven ongedeerd. Een gecompliceerd motorongeluk. Vijf gewonden. Zondagmorgen werden op den Spaarn- wouderweg tusschen den Aalsmeerder- weg en den Sloterweg in de gemeente Haar lemmermeer door motorrijders wedstrijden, of althans oefenwedstrijden, gehouden. Op zeker moment, toen drie motorrijders met zeer groote snelheid over den weg reden, komende uit de richting Schiphol, raakte de voorste motorrijder, doordat iemand uit het vrij talrijke publiek langs den weg, plotse ling den weg overstak, zijn stuur kwijt. Hij kwam te vallen en werd ernstig gewond. De tweede motorrijder kwam over hem heen en sloeg in zijn val tegen een motorrijder met duo, die langs den weg stilstond. Ook deze motorrijder werd gewond, evenals de man, die met zijn motorrijwiel langs den weg stond en de jongen, die op de duo zat. De derde motorrijder kon niet tijdig genoeg zijn vaart inhouden en kwam op zijn beurt te vallen over de verongelukte motorwielen heen. Ook deze derde motorrijder werd ern stig gewond. Een der ernstige gewonden werd door 'n particuliere auto, die passeer de, naar het Wilhelminagasthuis te Amster dam overgebracht Intusschen werd de G. G. en G. D. te Am sterdam gewaarschuwd, die, hoewel het on geval buiten de gemeente plaats had. onmid dellijk een brancardwagen zond. Hiermede werden twee der andere gewonden naar Amsterdam overgebracht. Onderweg werd door dr. Faber, die aan den Sloterweg woont, de eerste hulp verleend Beide ge wonden werden naar het Tesselschadezie- kenhuis overgebracht. De toestand der drie naar de ziekenhuizen te Amsterdam overgebrachte gewonden was bij aankomst in het ziekenhuis vrij ernstig, doch voor zoover wij vernamen, niet levens gevaarlijk. Een hunner kon spoedig weer naar huis terug vervoerd worden. De beide andere lichtgewonden konden tich naar huis begeven. KORTE BERICHTEN. Naar uit militaire kringen verluidt, ligt het in het voornemen van den generaal- majoor der artillerie K. A. Pfeiffer zijn ont slag tegen 1 Mei a s. uit den dienst te vra gen. Te Buitenzorg (Java) is overleden de gepens. majoor der cavalerie van het leger in iNed.-Indië, Posno. Vrijdagnacht is ingebroken in een druk kerij aan de Nieuwe Achtergracht te Amster dam. Twee brandkasten zijn geforceerd. Uit één daarvan werd 260 medegenomen. Een derde brandkast was wel verplaats doch niet geopend, zoodat men aanneemt, dat de die ven gestoord zijn. In het kantoor waren ook alle lessenaars opengebroken. Te Velsen is plotseling overleden, 62 jaar oud, de heel Delcour, die van 1901 tot 1920 burgemeester van Wijk aan Zee er. Luin is gc .veest. BERGEN. Vrijdagavond werd bij de politie te Bergen aangifte gedaan, dat bij het café Koopman, Dorpsstraat, een rijwiel ver mist werd R;-eds aanstonds viel de ver denking op een persoon die de rijks- pc itie ter plaatse bij de controle op den weg, in den laten avond had zien pas- seeren. Hoew;l het dien nacht niet meer mocht gelukkc-n de vermoedelijke dader aan te i ouden, slaagde deze politieman er Zaterdag in, met medewerking van de Amsterdamsche recherche, de dader, 'n zekere J. K., te Amsterdam en het rijwiel te Amsterdam op te sporen. J. K. werd in verzekerde bewaring gesteld. URSEM. Donderdag a.s. hoopt de heer D. F. C. F. van den Heuvell, burgemeester dezer gemeente, den dag te herdenken dat hij voor 12 K jaai aldaar als zoodanig werd geïnstalleerd. Onder zijn leiding heeft de gemeente zich krachtig in dien tijd uitgebreid, het zielenaantal nam aanmerkelijk toe. Uitbreidin van woningbouw, zoomede het plaatsen vn landarbeidershuisjes in den Schermer en thans een nieuwe openbare school in aanbouw, doen Ur- sem een mooi aanzien geven. Mede aan zijn krachtig en enthousiast medewerken als sportlieftiebber is er in den Schermer een voetbalveld ingericht, waaraan te danken is dat Ursem thans twee voetbalvereenigingen telt, zoodat de burgemeester blijk geeft, ook met het opkomende geslacht mede te leven. Naar wij veri emen zal de gemeente raad op genoemden datum een feestver- gadering beleggen tusschen 11 en 12 uur voormiddags ter huldiging van den bur gemeester en zal tusschen 12 en 1 uur in het gemeentehuis gelegenheid wor den gege.en den jubilaris te feliciteeren Dat die dag niet oonopgemerkt voor dezen zal voorbijgaan is wel zeker. arKer The pen with the twenty- f i ve-years-point Schaatsenrijden. Kon. Ned. Schaatsenrijdersbond. Zaterdagmiddag hield de Kon. Ned. Schaatsenrijdersbond in het clubgebouw van de A. Y. C. te Amsterdam een buitengewone algemeene vergadering onder voorzitter schap van den heer G. J. M. Couvée. De ver gadering was druk bezocht. Er waren 22 ver- eenigingen. De vergadering was uitgeschreven naar aanleiding van ingekomen brieven van de Tilburgsche IJsclub, Nijmeegsche IJsclub, Alkmaarsche IJsclub, Zutphensche IJsveree- niging, Naardensche IJsclub en Nederland- sche Vereeniging tot bevordering van het hardrijden op de schaats. Op de agenda sttond als voornaamste punt benoeming van twee bestuursleden voor het Zuiden. De afgevaardigde van Amersfoort diende een motie in, om dit punt van de agen da af te voeren, welke motie werd aangeno men. De vereenigingen, op wier inititaief de vergadering was uitgeschreven, onthielden zich van stemming. Bij de rondvraag bracht, volgens het Hbld., de afgevaardigde van Thialf (Heerenveen) ter sprake de voor den bond zoo onaangena me artikelen, die in den laatsten tijd zijn ver schenen. Tevens merkt spr. op dat er in den laatsten tijd van zekere zijde meer wordt af gebroken dan opgebouwd. Spr. brengt voorts ter sprake de training van onze rijders in het Noorden, waarover geschreven is, dat de rijders van den K. N S. B niet fair zouden gehandeld hebben ten opzichte van de rijders der N.V B H.S. De heer Adrian vertelde het een en ander over de training te Oslo toen daar op verzoek der rijders van den Bond dezen een afzon derlijke kleedkamer werd aangewezen. Er ontspint zich een gesprek tusschen de heeren Ardian en Van Laer omtrent eenige niet te controleeren bijzonderheden. Heiden, die ter vergadering aanwezig is, vertelt precies hoe het daar gegaan is Hij zegt, dat daar door een der vergezellende heeren van de „toerist'en' (dat zijn de rijders van de N.V.B.H.S.) telkens scherpe onaange name opmerkinger gemaakt werden zoodat hij (Heiden) om ruzie te voorkomen gezegd had; zij er uit of wij er uit. Heiden merkte bovendi ennog op dat die „toeristen" niet kunnen rijden en dat hij zich daarover heeft geschaamd. r^de,„^n5er,ftW -'t net «jn toWtolT uit u wn geen roode oloem mgn ae06en toot de verkiezingen voorbij «Un- iLondao Opuuonl De afgevaardigede van Naarden hield een betoog, strekkende tot het uitspreken van de wenschelijkheid om verandering te brengen in het huishoudelijka reglement en tot het verkrijgen o.a. van een technische commissie Dezelfde spr. doet het verzoek aan het be stuur om vóór een bestuursverkiezing de dub beltallen mede te deelen op den beschrijvings brief. De heer Van Laer zegt dat de practijk is, dat dit een maand vóór de vergadering niet mogelijk is. De heer Veldhuijs houdt een lang betoog om ter wille van de propaganda in het Zui den, die 48 jaar lang verwaarloosd is, twee bestuursleden uit dat Zuiden op te nemen. Voorts besprak spr. de machtsverhouding in den bond. Geld mag de maatstaf niet zijn voor de macht in de vergaderng. Spr. wil verandering op den voet van het aantal aan gesloten leden en niet van de af te dragen contributie. De afgevaardigde van Nijmegen protesteert tegen de wijze, waarop het bestuur deze ver gadering heeft geleid, zoodat de twee agen- dapunten door middel van moties van de agenda worden afgevoerd. Spr. noemt dat unair. Spr. insinueert, dat het bestuur met Amersfoort vóórvergaderd heeft. De afgevaardigde van Amersfoort wijst dit met klem af. Twee moties ingediend door den afge vaardigde van Nijmegen werden met over- groote meerderheid verworpen. (60 tegen 11 stemmen). De afgevaardigde van Hengelo protesteert tegen de oppositie en haar handelingen en zal overwegen op een volgende vergadering te komen met een voorstel tot wijziging van de statuten opdat een dergelijke vergadering niet meer zal voorkomen. De agevaardigde van P urmerend teekent heftig protest aan tegen een opmerking over Boot. Hij spreekt zijn volle vertrouwen uit in de leiding en brengt den heer v. Laer hulde voor zijn goede zorgen. De agevaardigden van Davos en Heeren veen brengen hulde aan onze schaatsenrij ders, die den naam van ons land hebben hooggehouden. Laatstgenoemde brengt ook hulde aan Coen de Koning ter gelegenheid van de herdenking van zijn uurrecord. (Ap plaus). Ook de agevaardigde der donateurs dr. Blaisse protesteert tegen het aanvragen van deze vergadering. Spr. zegt het duidelijk: de ware reden van deze vergadering is de opzet van de Vereeniging tot bevordering,van het hardrijden om het presidium onaangenaam te zijn. In een sportblad wordt ook hetze ge voerd. De he„ Taccnis zegt, dat er een technische --„--r-igsjQ moej. zjjn cl ie is in eiken bond. Dat is de heer Blaisse ook met spr. eens Er wordt door ons gewerkt voor hetzelfde doel maar er mo°+ een T. C. ;n. Hïiden brengt ten slotte het een en ander te berde over training. De lui van de N.V.H.B.S. kunnen de menschen niet trainen omdat zij er niets van weten. Daarna sluit de voorzitter de vergadering Buiten verantwoordelijkheid van de Re dactie. De opname in deze rubriek, bewijst geenszins dat de redactie ermede instemt). Mijnheer de Redacteur, Beleefd verzoek ik U plaatsing voor de onderstaande vragen: le. is het juist dat een onderwijzer of on derwijzeres hier in Alkmaar bij het L. O. niet benoemd kan worden, voordat zij 1 a 2 jaai op een school buiten de gemeente werkzaam zijn geweest? Zoo ja, in welke voorschrift of wet staat dit dan? 2e. Indien zij volgens dit voorschrift niet in aanmerking komen voor een betrekking m Alkmaar, omdat zij daarvoor dan, volgens het gemeentebestuur of Rijksschooltoezicht ongeschikt zijn, waarom moeten die onder wijzers dan wel losgelaten worden op de scholen in de provincie? 't Is wel vreemd, dat zij wel geschikt ge acht worden om hier ter stede steeds tijde lijke betrekkingen waar te nemen. Bij andere benoemingen, zooals b.v. politie, havenmeester enz. stelt het gemeentebestuur toch ook niet den eisch om eerst in een an dere gemeente werkzaam te zijn geweest. Het Rijk stelt zelfs dien eisch niet aan de te be noemen burgemeesters. Met dank voor de plaatsing, Een leek op onderwijsgebied. Verkeersongevallen. Het is een algemeen bekend iets, dat de enorme uitbreiding van het verkeer aanlei ding heeft gegeven tot het ontstaan van on gevallen in grooten getale. Toch schrikt men nog wel even, wanneer men daarover cijfers onder oogen krijgt. Zoo publiceerde een dag blad dezer dagen uit een Engelsche ongeval lenstatistiek het volgende: „In het jaar 1929 werden bij verkeersonge vallen in Engeland totaal 5.714 personen ge dood en 150.529 gewond. Gedurende de laat ste vier jaren werden bij verkeersongevallen in totaal 19.525 personen gedood en 543.969 gewond". Bij zulke ijfers rijst onwillekeurig de ge- dahte, dat het zoo niet mag blijven en dat maatregelen noodzakelijk zijn om in dien toe stand verbetering te brengen. Maar hoe? Het kan als een praktische onmogelijkheid beschouwd worden om het verkeer stop te zetten of belangrijk te beperken. Wie zou kans zien, den groei van het automobilisme tegen te houden? Toch is het niet zondei nut, eens na te gaan, welke de meer directe oorzaken van die talrijke ongelukken zijn. Wij kunnen daarbij twee groote groepen onderscheiden: de materieele en de persoonlijke. Als mate- rieele noem ik ondeugdelijke constructie en onvoldoende onderhoud der gebezigde voer tuigen, tengevolge waarvan assen breken, remmen weigeren, benzine in brand vliegt, benzinedampen tot ontploffing of vergifti ging aanleiding geven Tot deze groep be hoort ook de soms slechte toestand der wa gen. met het gevaar voor slippen enz., ter wijl tevens de onbewaakte overwegen in dit verband genoemd kunnen worden. Bij de laatstgenoemde oorzaken speelt evenwel ook reeds het persoonlijke element een rol. Wanneer men op een door ijzel glad den weg met groote snelheid rijdt en dan een ongeluk krijgt, is de onvoorzichtigheid meer schuld dan het slechte wegdek. Som mige ongevallen bij onbewaakte overwegen hadden zeker voorkomen kunnen worden door beter uit te kijken. Vele ongevallen zijn het gevolg uitslui tend van persoonlijke tekortkoming. De be stuurder van den auto heeft een groote ver antwoordelijkheid op zich genomen. Het maakt meermalen den indruk, dat hii zich zelf hiervan niet of slechts matig bewust is en dat hij niet begrijpt, dat zijn fouten niet alleen voor hemzelf, maar tevens voor ande ren levensgevaarlijk zijn. Wettelijk worden eischen aan den bestuurder gesteld. Volgens sommigen zijn deze eischen lang niet streng genoeg. Maar ook bij de grootste strengheid van overheidswege bestaat geen voldoende waarborg, indien de bestuurder niet aan zichzelf de allergrootste eischen stelt en ver plichtingen oplegt. Wat baat een afgelegd examen, wanneer men achter 'het stuurrad plaats neemt nadat men in vroolijk gezelschap meer gedronken heeft den wenschelijk is? De eisch van ge heel-onthouding voor den bestuurder zal door velen overdreven en belachelijk beoordeeld ge oordeeld worden. Wanneer men bedenkt, dat bewezen is, dat bij sommige personen zelfs de kleinste hoeveelheid alcohol in staat is belangrijke stoornissen in de reactieve hande lingen teweeg te brengen, dan «noet men toe geven, dat de veiligheid weg is. zoodra zoo iemand aan het stuur zit- Wij behoeven hier nog niet eens te denken aan een b-.paald dronken bestuurder, maar wel aan de vele gevallen, dat in plaats van het pedaal vov,r remming, dat voor volle gastoevoer wordt neergedrukt. Zulk een kleine vergissing kan menschenlevens kosten en het zijn juist der gelijke kleinigheden, die het gevolg ziji) van een zoogenaamd matig alcoholgebruik, dat aan niemand aanleiding zal geven den be trokkenen als dronken te beschouwen. Dan zijn lichtzinnigheid en roekeloosheid meermalen de oorzaak van ernstige ongeval len. Onbesuisd rijden, te groote snelheid, ver zuimen het sterke lichf voor den pastee ren den berijder te dempen, overtreding van de regels van den weg, dat alles is voor iedvr duidelijk. Dat ook fietsers en voetgangers tegen die regeis zondigen en niet volJoen-ie opletten, is even goed bekend. Het ligt der halve voor de hand. maatregelen van opvoe dend karakter te treffen, gedachtig aan de spreuk, dat voorkomen beter 's dan genezen Het is zeer lofwaardig reeds op de lagere school te beginnen met onderwijs in de regels van den weg Preventieve maatregelen heeft de A.N.W.B. reeds tal van jaren geleden ge nomen door het plaatsen van waarschuwings borden op gevaarlijke punten van den weg De Bond van Bedrijfsautohouders in Neder land heeft krachtig in dezelfde rich+ing ge werkt, o.a. bij de onbewaakte overwegen. Maar voorloopig zullen wij er r<* mee moeten houden, dat er tal van r,„ ken gebei ren. En dan komt de vraa gelult- orde, hoe in zoodanig geval op de hrJu de nier hulp bewezen kan worden Een ma" neele organisatie van hulpverleenin., k0ngi* in Engeland. Daar worden de dSu!Iaat dus gevaarlijkste wegen door een rn™ en- willigere in auto's of op motoren Vnj" van de noodige hulpmiddelen svsw!!?*11 afgereden. Dit gebeurt evenwel ailwh Zaterdag en Zondag, omdat die vriiW- 0p ook nog hun eigen bezigheden hehwge,rs Duitschland zijn op bepaalde ifstandenT n den weg hulpposten geplaatst wa ?s weggebruikers tegen een kleine comriü ,de profiteeren kunnen. tnbutie Ons land blijft in dit onzirio achter. Op ins'igatie van het Nederland, Roode Kruis heeft zich een commÏÏ?Che vormd, die het vraagstuk heeft ter tand r<S nemen. In die commissie zitten vertel ge" digers van het Roode Kruis, van d?Tl' Vereeniging eerste Hulp bij Ongelukken het Departement van Waterstaat van Sü Bond van Bedrijfsautohouders, van H*V? A. K. en van den A. N. W. B. Het N' werk dezer commissie is eerste r"T' juist dezer dao-en gereedgekomen. Zij heeft namelijk de eX5 hulp georganiseerd op den weg Amsterri? -Haarlem- den Haag-Rotterda^Sf* dracht-Breda'Belgische grens, 0?If2Sn den van 3 a 5 K M. zijn borden arrgebrafhi met een rood kruis en letteis E H b O t plaatse bevind, zich de eerste-hulp-nnsi r alleen bevindt zich daar materiaalei band en vervoer van verwonden maar li commissie heeft bijzondere waarde gehecht aan de onmiddellijke beschikking over de hulp Zij heeft op al die plaatsen gepleegd met autoriteiten en deskundig (gemeentebesturen, artsen, afdeelingen Zr Ned Vereeniging LH b. O., Rocfiw transportkolonnes, Groene-Kruis-afdeelin^ enz.). Zoo is dus op eiken post niet alleen het directnoodige aanwezig, doch men vindt er ook aanwnzing hot men telefonisch ten som digste deskundige hulp kar verkrijgen Ook kan men dadelijk ir. verbinding komen met het naastbijzijnde ziekenhuis. Ieder kan van deze gelegenheden gebruik maken Na een inspectietocht der commissie in tegenwoor digheid van Z. K. H den Prins der Neder landen als Voorzitter van het Roode Kruis op 20 Februari j.1. is deze hulpverleening offi ciéél geopend verklaard. De bedoeling is, achtereenvolgens alle groote verkeerswegen in ons land op dezelfde wijze van hulpposten te voorzien De kosten zijn tot nu toe dcor de verschillende er bij be trokken vereenigingen gedragen. Het is te verwachten, dat, g zien het groote nut. an dere instellingen en particulieren, met name de weggebruikers, bereid gevonden zullen worden om in de kosten bii 'c dragen(, indien de kas der vereenigingen niet toereikend mocht blijken. H. A S. (Ontvangen per draadlouze teleloon). Koers van heden le STAATSLEENINGEN. 5 h 1918 BANK-INSTELLINGEN. Handel Mpij Cert. v. Kol Bank Ned Ind Handelsbank Franscbe Banken (3). D Reich.bank INDUSTR. OND BINNENL Alg Kunstzijde Unie v Berkels Patent Calvé Delft Cert Centrale Suiker Holi Kunstzijde Unilever Philips Gloeilampen Gem INDUSTR. AAND. BUITENL Am Smelting. Anaconda Bethleb Steel Citics Service Steel comm Zweedsche Lucifers CULTUUR MAATSCH. H- V A Java Cultuur Cult Vorstenl. Dito actions Poerworedjo MIJNBOUW Alg Explor Mij. t Boetoo Rediang Lebong PETROLEUM. Dordtscbe Petr. Kon Petr. Perlak I RUBBERS. Arosterd Rubber Deli Bat Rubber Hessa Rubber Serbadjadi - Interc Rubber SCHEEPVAARTEN. Holl. Amerika lijn Holl Amerika Gem Eig. Scheepvaart Unie Kon Ned Stoomboot 4 Niev Goudriaan TABAKKEN. Oostkust Oude Deli Senembab Deli Batavia AMER. SPOORWEGEN. Erie Milwaukee Soutbero Rails Union Pacific Wabasb e a 'Esdividend. tExclaim. 1000 Bezit PROLONGATIE vo Vorige koers 100«/4 14Ö 1431» 130'/, 44U 242 78 V, 54 112 3474 220'/, •323/4 521» 77 V* 62"/,, 17'Vic 147,4 242 385 287 100'/, ,8 887, 70 V4 8b 2/0 2803/, 159,, 110'/, 647, 88 707, 4"/ifi 14 l/74 13i 553/4 46 62 254 309 24574 pl.m. 1.30 148 77 54 1,47,-5 224'/, 234 63 177a 385-6 90 71 287'/, 10*»/, 65 pl.m 1.46 76-7 75}-'/, 11 7a-5 115 2 24J-2} 2333/4-5 221 233(4 78;-9* 63-7, 173/4 52»/4 611» 17»/» 14'j 385-6 385 287-3/4 I08i-9è 89 47, 62»A 623/4 252'/, 252»/, 30/ 24» 2417, 32'/, pl.m. 2.00 pl.n. 215 75'/s-6 115 2/4 i -9 78 6# 386-1 286-73/4 87'/>h 287 1O9H0 - Londen Berlijn Pwijs Brussel (Belga) Bazel Weeoen p. Scb Kopenhagen Stockholm Oslo NIET OFFICIEEL New-York •un« 100 353/, 7'/, 7'/, 54',» 196 196 18'Zw 19 ige koert 1 pCt. heden 1 dCL WISSELKOERSEN AMSTERDAM. j Koer.' op neden U UUJ I UW, 59.41'7 9.'6 34.77'/, 48.02 35.10 66.75 66.85 66.77'A 62 703/4 14 12 132 241'/s 19 i-llt Vorige koers 12 12»/,, 5*.4u 9 70'/, 34.78 48 02 35.07»/, 6672'/, 66.85 '7, 'I/iS 13.07»/. 2.49»/,a 13.07»/.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1931 | | pagina 8