DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN.
Een Duitsch-OostenrijKsch
tolverbond.
Steomerij en Ververij
TAPIJTREINIGING
S.KHOM.
133e Jaargang.
Dagelijksch Overzicht
Wat het tolverbond bedoelt,
Buitenland
im ot'ili jn en wassch erf
Plisseeri n rleh ting
Stoppage
Binnenland
ALKMAARSCHE COURANT.
Deze Courant wordt ELKEN AVOND, behalve Zon-
ec Feestdagen, uitgegeven. Abonnementsprijs per
3 maanden bij vooruitbetaling voor Alkmaar 2.
franco door het geheele Rijk 2.50.
Losse nummers 5 cents.
PRIJS DER GEWONE ADVERTENTIEN:
Van 15 regels 1.25, elke regel meer 0.25, groote
contracten rabat. Groote letters naar plaatsruimte.
Brieven franco aan de N. V. Boek- en Handelsdruk
kerij v/h. HERMs. COSTER ZOON, Voornam C 9,
postgiro 37060. Telef. 3, redactie 33.
i%o. ?0
Directeur: C. KRAK.
24 NAAKT 1931
Hoofdredacteur: Tj. N. ADEMA,
ZIJ, DIE ZICH MET 1 APRIL A.S. VOOR
MINSTENS 3 MAANDEN OP DIT BLAD
ABONNEEREN, ONTVANGEN DE TOT
DIEN DATUM VERSCHIJNENDE NUM
MERS FRANCO EN GRATIS.
DE DIRECTIE.
Persstemmen uit verschillende landen
Toen dr. Curtius onlangs een bezoek bracht
aan de hoofdstad van Oostenrijk, gold dit
bezoek slechts als een beleefdheid. Dr. Scho-
ber toch had het vorige jaar Berlijn bezocht
en dus was het niet meer dan een plicht, dat
de Duitsche regeering een tegenbezoek
bracht.
Uitdrukkelijk werd er toen ook op gewe
zen, dat dit bezoek niet anders bekeken mocht
worden. Van politieke beteekenis was het ab
soluut vreemd.
En ziet, dr. Curtius is weer in Berlijn te
ruggekeerd, de geheele reis is bijna weer
vergeten en daar komt plotseling een ver
drag te voorschijn, een verdrag tusschen
Duitschland en Oostenrijk, een soort tolver
bond!
Ziedaar de practische resultaten van dr.
Curtius' bezoek aan Weenen, dat dan geheel
neutraal moest heeten, maar dat nu een zeer
gewichtig bezoek geweest blijkt te zijn!
Een tolverbond! En een belangrijke ook.
Dat blijkt wel uit het verdrag zelf, dat blijkt
nog meer uit de mogelijke voortvloeiingen
er van, dat blijkt misschien het beste uit de
commentaren in de buitenlandsche pers.
Als we dan het verdrag zelf even nagaan,
dan blijkt volgens een officieele mededeeling
uit Berlijn, zooals we die in de N.R.Crt. la
zen, dit o.m. het volgende te bevatten:
„Duitschland en Oostenrijk sluiten zich
voor het goederenverkeer tusschen hun lan
den en voor dat met andere staten aaneen
tot een tolverbond. Dit verbond zal inge
richt worden volgens een nieuw stelsel, dat
aanzienlijk afwijkt van de vormen die voor
tolverbonden gebruikelijk zijn. De onafhan
kelijkheid van beide landen blijft onaange
tast. Déze zullen een gelijkluidende douane-
wet invoeren, die voortaan alleen bij over
eenkomst tusschen beide landen gewijzigd
zullen kunnen worden. In het goederenver
keer tusschen beide landen zullen geen in-
en uitvoerrechten geheven worden; echter
zullen beide regeeringen zich onderling met
elkaar verstaan voor welke speciale goede
ren voorloopig nog overgangstarieven wen-
schelijk zijn. Het douanebestuur van beide
landen blijft volstrekt zelfstandig. De doua
nerechten, die de beide landen heffen, wor
den volgens een nader te bepalen verdee-
lingsfactor verrekend. Elk van beide regee
ringen behoudt het recht voor zichzelf over
eenkomsten te sluiten met derden, waarbij
echter in het oog moet worden gehouden,
dat zoo'n overeenkomst niet in tegenspraak
mag zijn met het Duitsch-Oostenrijksche ver
drag. Ook dient bij dergelijke onderhande
lingen met derden zooveel mogelijk gemeen
schappelijk gehandeld te worden.
Om wijziging bij de uitvoering van het
verdrag te vermijden zal een evenredig sa
mengestelde commissie gevormd worden,
die tot taak heeft, kwesties nopens de inter
pretatie en verdere bij de uitvoering van het
verdrag rijzende meeningsverschillen tus
schen beide landen te beslechten. Het ver
drag is voor de eerste drie jaar onopzeg-
baar, kan daarna door iedere partij, onder
goedkeuring van zijn wetgevende lichamen,
met een termijn van een jaar worden opge
zegd".
Ziedaar een verdrag, dat een cultureele
toenadering van twee landen teweeg moet
brengen. Dat kan bijna niet anders, vooral
ook, omdat Oostenrijkers en Duitschers toch
eigenlijk één volk zijn, dat zeer dikwijls zich
één voelt in economische en in politieke
kwesfies. E>it verdrag kan dan ook de posri
tie van beide landen veel sterker maken, dan
deze tot nu toe was en men kan dan ook
bijna wel zeker zijn, dat deze economische
overeenkomst gevolgd zal worden door een
politieke.
Tenminste, als de andere Europeesche
landen zich daar niet tegen verzetten, want
er is» nog altijd iets, dat het Protocol van
Geneve heet, en waarmee Oostenrijk wel
eens last zou kunnen krijgen. (Het protocol
van Geneve van 1922 verschafte Oostenrijk
een groote millioenen-leening, waardoor het
land er weer boven op kwam, maar waar
bij het tevens verplicht werd, economisch en
politiek geheel onafhankelijk te blijven.)
Reeds merkten eenige Fransche bladen al
op, dat dit tolverbond een schending van
het protocol was. En de Echo de Paris is
natuurlijk nog sterker in haar uitdrukkingen.
Volgens dat blad moet er absoluut gepro
testeerd worden tegen dit verbond, waartoe
men te Praag en te Rome al reeds besloten
zou zijn,
Trouwens, de persstemmen uit het buiten
land zijn bijna alle anti-gezind. We laten er
hier enkele volgen, waaruit duidelijk de
meening naar voren komt.
Fransche persstemmen.
Het Journal vraagt, of de voormalige ge
allieerden erop zullen staan, dat Oostenrijk
zich terug trekt of dat men, wanneer zulks
niet het géval is, de zaak voor den Volken
bond zal brengen. Ironisch merkt het blad
op, dat Curtius een mooie gelegenheid heeft
laten voorbijgaan, om te Parijs te komen,
ten einde te toonen, dat dit verdrag een tee-
ken is van solidariteit en de verwezenlijking
van een regionale aaneensluiting, in afwach
ting van de groote Europeesche Unie.
De Petit Parisien drukt de hoop uit, dat
men zich te Berlijn en Weenen bewust zal
zijn van de internationale verplichtingen,
die men op zich genomen heeft.
L'Oeuvre vreest, dat Oostenrijk door
Duitschland zal worden opgeslokt, omdat de
economische krachten in beide landen geen
tegenwicht tegen elkaar vormen.
De radicaal-socialistische Quotidien maant
de Fransche bladen tot kalmte en verklaart,
dat het verdrag niets schokkends heeft.
De Ere Nouvelle betreurt het slechts, dat
dergelijke gewichtige onderhandelingen als
over dit handelsverdrag in het geheim zijn
gevoerd. Het nieuwe Europa kan niet heb
ben, dat de volkeren door dergelijke voldon
gen feiten worden verrast.
£ngelsche persstemmen.
Aan de N.R.Crt. ontleenen wij nog eenige
persstemmen uit Engeland. Onder het
hoofd: „Duitschland's verontrustende zet",
schrijft de Daily Tel. (conservatief):
„De strekking van deze tolunie is duide
lijk; ze is een stap in de richting van den
Anschluss. Achter de sterke protesten van
Frankrijk, Italië en Tsjechoslowakije zitten
blijkbaar zoowel politieke als commercieele
overwegingen.
Briand heeft met zijn aanbeveling van een
Europeesche economische federatie aan
Duitschland en Oostenrijk een hooge troef
in handen gegeven om dezen stap mee te
staven".
De Berlijnsche correspondent van de Daily
Tel. merkt op: „de beteekenis van het ver
drag is, dat Duitschland Oostenrijk bij zich
inlijft".
De Daily Express (onafhankelijk conserva
tief), die het beginsel van groote vrijhandels
eenheden aanhangt, wenscht Duitschland en
Oostenrijk geluk en noemt deze tolunie een
groote stap naar de verwezenlijking van
Briand's ideaal van een Europeesche econo
mische unie, die moet dienen om het econo
mische nationalisme te vernietigen.
De liberale News Cronicle schrijft, dat er
voor Engeland geen enkele reden is om
eenig bezwaar te maken tegen de overeen
komst, tenzij de tariefmuren tengevolge van
de overeenkomst te hoog zouden worden. De
Times schrijft, dat juist in Zuid-Oost Europa
een sterke behoefte is ontstaan aan regio
nale economische overeenkomsten. Het ver
drag heeft voor de eerste paren een zuiver
economische beteekenis, doch zou op den
langen duur van politieke beteekenis kunnen
worden.
Een aanmoedigende stem uit
Hongarije.
De Hongaarsche ochtendbladen leveren
over het algemeen weinig commentaar over
ae totstandkoming van de Douane-unie tus
schen Duitschland en Oostenrijk. De demo
cratische Pesti Nanlo verklaart, dat het re
sultaat van de onderhandelingen in zoo
verre sensationeel kan worden genoemd, dat
thans de hoop bestaat, dat het Europeesche
economische vraagstuk definitief zal wor
den opgelost. Men heeft hier waarschijnlijk
te doen met een eerste schrede op den weg
naar het herstel van het Europeesche econo
mische leven.
Hoe men er in Polen over denkt.
De regeeringsgezinde Express Porany ziet
in het a.s. tolverbond tusschen Oostenrijk en
Duitschland, hetwelk beschouwd wordt als
een economische stap van buitengewone
strekking, een overheersching van Weenen
door Berlijn. In verband met dit feit, zal,
naar het blad voorts verklaart, een Duitsch-
Poolsch handelsverdrag in den vorm, zooals
dit door den Landdag is geratificeerd niet
meer van kracht worden, aangezien Duitsch
land en Oostenrijk Polen hebben voorgesteld
nieuwe besprekingen te voeren met het oog
op een gemeenschappelijk handelsverdrag.
Amerikaansche persstemmen.
Voor zoover uit de uitlatingen in de pers
valt af fe leiden, staat men in Amerika wel
willend tegenover het nieuwe Duitsch-Oos
tenrijksche handelsverdrag.
De New-York Times, spreekt zelfs van een
moedige daad, die ongetwijfeld voor de bei
de betrokken landen voordeel zal opleveren
en voor de andere naties een leerrijk voor
beeld zal zijn.
Het blad acht de overeenkomst de eerste
pracische schrede op zuiver economisch ge
bied in de richting van de door Briand na
gestreefde Ver. Staten van Europa. De be
zwaren van eenige Europeesche mogendhe
den op grond van het Vredesverdrag, acht
het blad ongerechtvaardigd. De onafhanke
lijkheid van Oostenrijk houdt in, dat het
douane-overeenkomsten mag sluiten met wie
het wil.
De Times wijdt in een hoofdartikel „Een
practische stap", beschouwingen aan de
Duitsch-Oostenrijksche overeenkomst en
schrijft onder andere!
Sedert het einde van den oorlog zijn ein-
delooze onderhandelingen gevoerd om de
Europeesche staten te bewegen hunne in
voerrechten op lager peil te brengen. Oos
tenrijk en Duitschland zijn thans tot de con
clusie gekomen, dat het beste middel hier
toe is, de besprekingen en theorieën in de
practijk om te zetten.
Het is te begrijpen, dat het totstandkomen
van het accoord in verschillende landen vrees
heeft doen opkomen, doch de in de verdra
gen vastgelegde onafhankelijkheid van Oos
tenrijk geeft dit land zonder twijfel het recht
een overeenkomst als de onderhavige met
Duitschland te sluiten.
Toch blijft het een gewaagde stap die
Duitschland en Oostenrijk ondernemen,
maar ook een verstandige en voor beide par
tijen voordeelige besliss/ng en een leerrijk
voorbeeld voor andere naties, die angstig
achter hun tolmuren verscholen blijven.
Italiaansche persstemmen.
In Italiaansche officieele kringen en in de
pers behandelt men, in afwachting van na
dere en uitgebreidere mededeel ingen, het
Duitsch-Oostenrijksch douaneaccoord met
volkomen objectiviteit.
De semi-officieele „Giornale d'Italia" ver
klaart, dat de reeds gedane mededeelingen
niet voldoende zijn. De „Lavoro Fascista"
vermeldt den indruk van het verdrag in de
verschillende hoofdsteden uitvoerig, zonder
zich verder om het verdrag zelf te bekomme
ren.
Belgische perstemmen.
In een bespreking van het Duitsch-Oosten
rijksch douaneverdrag wijst het soc. blad
„Le Peuple" er op, dat België een tol-unie
heeft afgesloten met het Groothertogdom
Luxemburg. Niemand heeft toen beweerd,
dat Luxemburg op deze wijze zijn onafhan
kelijkheid verloor. Bovendien gaat het
Duitsch-Oostenrijksch verdrag niet zoover
als de BelgischLuxemburgsche tolunie.
Tsiecho-Slowakije en het
tolverbond.
De .Duitsche gezant te Praag heeft namens
de Duitsche Rijksregeering aan den Tsjechi-
schen minister van buitenlandsche zaken,
dr. Benesj, den tekst overhandigd van de
voorloopige overeenkomst inzake de sluiting
van een tol-unie tusschen Duitschland en
Oostenrijk.
Dr. Benesj nam kennis van de door den
gezant gegeven toelichting en behield zich
voor naderhand definitief zijn houding in
dezen te bepalen.
De Tsjecho-Slowaaksche coalitiepartijen
hebben in den senaat tot dr. Benesj het ver
zoek gericht zoo spoedig mogelijk mede te
deelen, welk standpunt de Tsjecho-Slowaak
sche regeering tegenover dit accoord inneemt
en wat zij denkt te doen opdat de gerechtig
de belangen van Tsjecho-Slowakije en des-
zelfs vrienden en de door verdragen met
Tsjecho-Slowakije verbondenen beschermd
zullen worden.
DE TREINRAMP MET DE EXPRESS
„ROYAL SCOT".
Nederlandsch passagier, profes
sor Van Slogteren, slechts licht
gewond.
Het Hbld. deelt mede:
Tot de passagiers, die als door een won
der aan den dood ontkwamen, behoorde
prof. dr. E. van Slogteren, buitengewoon
hoogleeraar in de leer der plantenziekten te
Wageningen en directeur van het laborato
rium voor bloembol lenonderzoek te Lisse.
Prof. van Slogteren zat in een der eerste
rijtuigen en viel door den vloer van het rij
tuig op de spoorbaan. Hij herinnerde zich
weinig na de botsing tot hij merkte, dat hij
zich op de spoorbaan bevond. Hij kroop tus
schen de overblijfselen uit en had alleen snij-
wonden door gebroken glas.
Bij aankomst van den eersten trein met ge
redden vertelde prof. Van Slogteren aan de
„Daily Express" het volgende:
„Er zaten nog twee andere passagiers met
mij in den coupé. Eensklaps was er een rom
melend geluid en zakte de vloer van den
coupé in. Ik viel onder den vloer en kon een
oogenblik niet beseffen wat er gebeurd was.
Ik bevond mij eenige minuten onder den
trein voor ik mijn bezinning terugkreeg. Ik
hoorde toen gekreun en zag een vrouwen
been door den vloer van een ander rijtuig
heensteken. Ik slaagde er in overeind te ko
men en ontsnapte met een snede in mijn
hoofd. Ik moet wel op wonderbaarlijke wij
ze ontsnapt zijn want het rijtuig vóór me
was geheel verbrijzeld.
Aan de „Daily Sketch" deelde prof. Van
Slogteren mede, dat zijn rechterhand bloe
dend gewond was maar dat hij geen ledema
ten had gebro'ien.
(De „Royal Scot" is de snelste trein in En
geland. Dagelijks legt ze den 630 K.M. lan
gen afstand van King's Cross naar Edin-
burg af zonder te stoppen. Ook het traject
LondenCarlisle (480 K.M.) wordt zonder
te stoppen afgelegd. Maximuft-snelheden
van 130 K M. per uur worden herhaaldelijk
bereikt.)
Te groote snelheid niet de
oorzaak?
De naar aanleiding van het ongeluk met
den Expresstrein naar Schotland nabij het
station Leighton Buzzard ingestelde com
missie van onderzoek heeft de vraag onder
zocht, of de snelheid waarmede op dit tra
ject wordt gereden, niet te groot is. De trei
nen naar Schotland rijden hier vaak met een
snelheid van 140 K.M. per uur en zijn de
snelste van Europa. Algemeen wordt het
waarschijnlijk geacht, de snelheid te verla
gen tot een grens, waar de veiligheid beter
is gewaarborgd.
Niettemin was men van meening, dat de
snelheid, waarmede werd gereden, niet de
oorzaak van het ongeluk is geweest. Wel
moet juist op de plaats, waar de ramp ge
schiedde, de snelheid aanzienlijk worden
verminderd, omdat een ander spoor de lijn
kruist. Waarschijnlijk heeft de machinist
daardoor niet op de signalen gelet.
GOUVERNEUR ROOSEVELDT
CONTRA BURGEMEESTER WALKER
VAN NEW YORK.
Reeds geruimen tijd is er sprake van een
actie van den gouverneur van den staat
New-York, Franklin D. Rooseveldt, tegen het
gemeentebestuur van den staat New-York en
wel speciaal tegen den bekenden burgemees
ter James Walker, wien o.a. gebrek aan
leiding en aan een serieuse opvatting van
zijn taak wordt verweten.
Burgemeester Walker, die in sommige
kringen zeer populair is, wordt door zijn po
litieke vrienden in bescherming genomen.
Door hen wordt verklaard, dat Rooseveldt
met zijn actie tegen Tam many hall het New-
Yorksche raadhuis, voornamelijk politieke
bedoelingen heeft.
Burgemeester Walker vertoeft op het
oogenblik te Palm Springs in Californië,
waar hij zijn vacantie doorbrengt en hij zal
na terugkomst te New-York waarschijnlijk
wel op de tegen hem geuite beschuldigingen
antwoorden.
VLIEGMACHINE TE WARSCHAU
NEERGESTORT.
Tijdens het verrichten' van een proefvlucht
met een nieuw vliegtuig stortte de construc
teur boven een der voorsteden van Warschau
met zijn toestel omlaag. De machine bleef en
kele oogenblikken in de telefoondraden han
gen en kwam toen op straat neer.
De bestuurder was op slag dood, terwijl
twee voorbijgangers, twee broers, door aan
raking met een der vleugels, levensgevaarlijk
werden gewond.
200 MILLIOEN DOLLAR VOOR
WELDADIGHEID.
Het geweldige vermogen van de Ameri
kaansche miilionnairsfamilie Wendel, dat on
geveer 200 millioen schijnt te bedragen, blijkt
na opening van het testament van Ella Wen-
del nagelaten te zijn aan 14 hospitalen, ker
ken en m iós ie-i nstel 1 ingen
DOODSTRAF VOOR BRITSCH-IND1ERS
GEHANDHAAFD.
Verwachte invloed op het
Nationaal Congeres.
Verandering van de doodstraf voor de In
diërs, die destijds den commissaris van politie
Saunders vermoordden, in gevangenisstraf,
is geweigerd. Het is waarschijnlijk dat deze
beslissing het Nationaal Indisch Congres,
dat morgen wordt geopend, aanzienlijk zal
beïnvloeden.
Nader wordt gemeld, dat de drie moorde
naars gisteren zijn opgehangen.
DE MIST IN DUITSCHLAND EN DE
SCHEEPVAART.
De „Bremen" is gisteravond tegen 18.30
uur te Hamburg binnengekomen met een ver
traging van 24 uur vanwege den nevel.
Voorts arriveerden in de haven van Ham
burg ongeveer 18 schepen van de Beneden-
Elbe, die eveneens door den mist waren op
gehouden. Verscheidene schepen zijn in den
nevel met elkaar in botsing geweest.
DE VERKIEZINGSOPROEP DER
SPAANSCHE SOCIALISTEN.
De soc.-dem. partii heeft Zondag een Ver-
kiezingsoproep gepubliceerd, welke scherpe
aanvallen inhoudt op de Spaansche monar
chie en oproept tot krachtige deelneming aan
de verkiezingen, daar de a.s. gemeenteverkie
zingen het karakter dragen van een referen
dum. Alleen de republiex kan Spanje van
verval redden.
Op de universiteit te Madrid hebben de
studenten de verkiezingsaanplakbiljetten van
de monarchistische unie afgescheurd en ver-
van
brand onder het zingen van de „Marseil-
laise".
Ambtenaren van het Madrileensche ge
meentebestuur hebben geprotesteerd tegen
het niet inwilligen van salarisverhoogingen,
tengevolge van liet verzet van monarchisti
sche stadsraden. Zij juichten voor de repu
bliek en riepen hoera voor de soc-dem. stads
raden.
EEN TOL OPGEHEVEN
De tol aan het Meye-pad onder Nieuwkoop,
welke vooral voor de ingezetenen van die ge
meente zeer hinderlijk was, is gisteren opge
heven.
EEN AANSLAG OP EEN TREIN?
Een ijzeren balk dwars over een
spoorweg gelegd.
Men schrijft uit Lochem aan de N. R. Ct.:
Zaterdagavond om ongeveer half 9 be
merkte de machinist van den trein Enschedë-
Lochem enkele kilometers van het station Lo
chem, dat de locomotief tegen iets dat op de
lijn lag, stootte. Nadat hij aan het station
Lochem daarvan had kennis gegeven, heeft
uitgezonden personeel naast de lijn een zwa
re ijzeren zgn. dubbelspoor aangetroffen,
vermoedelijk afkomstig van de werken aan
het TwenteRijn-kanaal. Doordat de bin
nenkomende trein langzaam reed, zijn ei
geen ongelukken gebeurd. Ongeveer een-uur
later zou de D-trein naar Duitschland heb
ben moeten passeeren. Had de versperring er
dan nog gelegen, dan zouden er ernstige din
gen zijn gebeurd. De politie heeft de zaak in
O"4wioc£i
CHANTAGE.
T wee sujetten in de val geloopen.
De politie heeft proces-verbaal opgemaakt
tegen twee personen te Terborg, die zich heb
ben schuldig gemaakt aan het schrijven van
dreigbrieven en het plegen van chantage ten
opzichte van een inwoner van Doetinchem.
Het tweetal heeft den laatstgenoemde willen
dwingen tot deponeering van een bedrag van
duizend gulden op een bepaalde plaats.
Toen de enveloppe, waarin een waardeloos
biljet van duizend mark was gedaan, in ont
vangst werd genomen liep het tweetal in eer
hinderlaag der politie.
EEN BETOOGING.
Vijf arrestaties.
Gistermiddag werd in het Noordeinde te
Den Haag een groepje werkloozen door de
politie staande gehouden, dat op weg was
naar het paleis in het Noordeinde, waar het
wilde demonstreeren. Enkele der demonstran
ten droegen cartons met opschriften, als:
„brood en arbeid" e. d Vijf van hen werden
gearresteerd, o.a. mej. S., die eenige dagen
geleden, bij een demonstratie voor het ge
bouw van Maatschappelijk Hulpbetoon, ook
werd gearresteerd. Zij werden naar het bu
reau aan de Prinsestraat overgebracht.
EEN GRENSINCIDENT BIJ
DINXPERLO.
Nederlander op Nederlandsch ge>-
bied door Duitsche recherche in
hechtenis genomen.
Naar wij van betrouwbare zijde vernemen,
heeft zich Zaterdagavond te Dinxperlo een
grensincident voorgedaan, waarbij een Ne
derlander, zekere L. Jacobi uit Dinxperlo, in
ons land is gearresteerd door de Duitsche
recherche.
Over de toedracht meldt men ons het vol
gende:
De heer Jacobi bevond zich voor een per
soonlijke aangelegenheid even op het grens-
kantoor, dat aan de overzijde der straat ligt.
De grens loopt namelijk door de Dorpsstraat,
waar het grenskantoor is gevestigd. Daar
aangekomen gaf men hem te kennen, dat hij:
in arrest zou worden gesteld. De man, die
niets misdreven heeft, wilde zich dit niet
laten welgevallen en verliet 't bureau. Daar
op snelden eenige Duitsche rechercheurs hem
na en grepen hem, terwijl hij zich op Neder
landsch grondgebied bevond, beet waarna
zij hem door den modder in Duitscne richting
over de grens sleurden.
Reeds gistermorgen is hij door den Duit-
schen rechter gehoord. Hij wordt beschul
digd van fraude bij den invoer van sigaret
ten.
De man zou echter geheel onschuldig
zijn, terwijl zijn naam geheel ten onrechte in
dit verband genoemd is.