DAGBLAD VOOR ALKMAAR EN OMSTREKEN. Een Duitsch-OostenrijKsch tolverbond. Steomerij en Ververij TAPIJTREINIGING S.KHOM. 133e Jaargang. Dagelijksch Overzicht Wat het tolverbond bedoelt, Buitenland im ot'ili jn en wassch erf Plisseeri n rleh ting Stoppage Binnenland ALKMAARSCHE COURANT. Deze Courant wordt ELKEN AVOND, behalve Zon- ec Feestdagen, uitgegeven. Abonnementsprijs per 3 maanden bij vooruitbetaling voor Alkmaar 2. franco door het geheele Rijk 2.50. Losse nummers 5 cents. PRIJS DER GEWONE ADVERTENTIEN: Van 15 regels 1.25, elke regel meer 0.25, groote contracten rabat. Groote letters naar plaatsruimte. Brieven franco aan de N. V. Boek- en Handelsdruk kerij v/h. HERMs. COSTER ZOON, Voornam C 9, postgiro 37060. Telef. 3, redactie 33. i%o. ?0 Directeur: C. KRAK. 24 NAAKT 1931 Hoofdredacteur: Tj. N. ADEMA, ZIJ, DIE ZICH MET 1 APRIL A.S. VOOR MINSTENS 3 MAANDEN OP DIT BLAD ABONNEEREN, ONTVANGEN DE TOT DIEN DATUM VERSCHIJNENDE NUM MERS FRANCO EN GRATIS. DE DIRECTIE. Persstemmen uit verschillende landen Toen dr. Curtius onlangs een bezoek bracht aan de hoofdstad van Oostenrijk, gold dit bezoek slechts als een beleefdheid. Dr. Scho- ber toch had het vorige jaar Berlijn bezocht en dus was het niet meer dan een plicht, dat de Duitsche regeering een tegenbezoek bracht. Uitdrukkelijk werd er toen ook op gewe zen, dat dit bezoek niet anders bekeken mocht worden. Van politieke beteekenis was het ab soluut vreemd. En ziet, dr. Curtius is weer in Berlijn te ruggekeerd, de geheele reis is bijna weer vergeten en daar komt plotseling een ver drag te voorschijn, een verdrag tusschen Duitschland en Oostenrijk, een soort tolver bond! Ziedaar de practische resultaten van dr. Curtius' bezoek aan Weenen, dat dan geheel neutraal moest heeten, maar dat nu een zeer gewichtig bezoek geweest blijkt te zijn! Een tolverbond! En een belangrijke ook. Dat blijkt wel uit het verdrag zelf, dat blijkt nog meer uit de mogelijke voortvloeiingen er van, dat blijkt misschien het beste uit de commentaren in de buitenlandsche pers. Als we dan het verdrag zelf even nagaan, dan blijkt volgens een officieele mededeeling uit Berlijn, zooals we die in de N.R.Crt. la zen, dit o.m. het volgende te bevatten: „Duitschland en Oostenrijk sluiten zich voor het goederenverkeer tusschen hun lan den en voor dat met andere staten aaneen tot een tolverbond. Dit verbond zal inge richt worden volgens een nieuw stelsel, dat aanzienlijk afwijkt van de vormen die voor tolverbonden gebruikelijk zijn. De onafhan kelijkheid van beide landen blijft onaange tast. Déze zullen een gelijkluidende douane- wet invoeren, die voortaan alleen bij over eenkomst tusschen beide landen gewijzigd zullen kunnen worden. In het goederenver keer tusschen beide landen zullen geen in- en uitvoerrechten geheven worden; echter zullen beide regeeringen zich onderling met elkaar verstaan voor welke speciale goede ren voorloopig nog overgangstarieven wen- schelijk zijn. Het douanebestuur van beide landen blijft volstrekt zelfstandig. De doua nerechten, die de beide landen heffen, wor den volgens een nader te bepalen verdee- lingsfactor verrekend. Elk van beide regee ringen behoudt het recht voor zichzelf over eenkomsten te sluiten met derden, waarbij echter in het oog moet worden gehouden, dat zoo'n overeenkomst niet in tegenspraak mag zijn met het Duitsch-Oostenrijksche ver drag. Ook dient bij dergelijke onderhande lingen met derden zooveel mogelijk gemeen schappelijk gehandeld te worden. Om wijziging bij de uitvoering van het verdrag te vermijden zal een evenredig sa mengestelde commissie gevormd worden, die tot taak heeft, kwesties nopens de inter pretatie en verdere bij de uitvoering van het verdrag rijzende meeningsverschillen tus schen beide landen te beslechten. Het ver drag is voor de eerste drie jaar onopzeg- baar, kan daarna door iedere partij, onder goedkeuring van zijn wetgevende lichamen, met een termijn van een jaar worden opge zegd". Ziedaar een verdrag, dat een cultureele toenadering van twee landen teweeg moet brengen. Dat kan bijna niet anders, vooral ook, omdat Oostenrijkers en Duitschers toch eigenlijk één volk zijn, dat zeer dikwijls zich één voelt in economische en in politieke kwesfies. E>it verdrag kan dan ook de posri tie van beide landen veel sterker maken, dan deze tot nu toe was en men kan dan ook bijna wel zeker zijn, dat deze economische overeenkomst gevolgd zal worden door een politieke. Tenminste, als de andere Europeesche landen zich daar niet tegen verzetten, want er is» nog altijd iets, dat het Protocol van Geneve heet, en waarmee Oostenrijk wel eens last zou kunnen krijgen. (Het protocol van Geneve van 1922 verschafte Oostenrijk een groote millioenen-leening, waardoor het land er weer boven op kwam, maar waar bij het tevens verplicht werd, economisch en politiek geheel onafhankelijk te blijven.) Reeds merkten eenige Fransche bladen al op, dat dit tolverbond een schending van het protocol was. En de Echo de Paris is natuurlijk nog sterker in haar uitdrukkingen. Volgens dat blad moet er absoluut gepro testeerd worden tegen dit verbond, waartoe men te Praag en te Rome al reeds besloten zou zijn, Trouwens, de persstemmen uit het buiten land zijn bijna alle anti-gezind. We laten er hier enkele volgen, waaruit duidelijk de meening naar voren komt. Fransche persstemmen. Het Journal vraagt, of de voormalige ge allieerden erop zullen staan, dat Oostenrijk zich terug trekt of dat men, wanneer zulks niet het géval is, de zaak voor den Volken bond zal brengen. Ironisch merkt het blad op, dat Curtius een mooie gelegenheid heeft laten voorbijgaan, om te Parijs te komen, ten einde te toonen, dat dit verdrag een tee- ken is van solidariteit en de verwezenlijking van een regionale aaneensluiting, in afwach ting van de groote Europeesche Unie. De Petit Parisien drukt de hoop uit, dat men zich te Berlijn en Weenen bewust zal zijn van de internationale verplichtingen, die men op zich genomen heeft. L'Oeuvre vreest, dat Oostenrijk door Duitschland zal worden opgeslokt, omdat de economische krachten in beide landen geen tegenwicht tegen elkaar vormen. De radicaal-socialistische Quotidien maant de Fransche bladen tot kalmte en verklaart, dat het verdrag niets schokkends heeft. De Ere Nouvelle betreurt het slechts, dat dergelijke gewichtige onderhandelingen als over dit handelsverdrag in het geheim zijn gevoerd. Het nieuwe Europa kan niet heb ben, dat de volkeren door dergelijke voldon gen feiten worden verrast. £ngelsche persstemmen. Aan de N.R.Crt. ontleenen wij nog eenige persstemmen uit Engeland. Onder het hoofd: „Duitschland's verontrustende zet", schrijft de Daily Tel. (conservatief): „De strekking van deze tolunie is duide lijk; ze is een stap in de richting van den Anschluss. Achter de sterke protesten van Frankrijk, Italië en Tsjechoslowakije zitten blijkbaar zoowel politieke als commercieele overwegingen. Briand heeft met zijn aanbeveling van een Europeesche economische federatie aan Duitschland en Oostenrijk een hooge troef in handen gegeven om dezen stap mee te staven". De Berlijnsche correspondent van de Daily Tel. merkt op: „de beteekenis van het ver drag is, dat Duitschland Oostenrijk bij zich inlijft". De Daily Express (onafhankelijk conserva tief), die het beginsel van groote vrijhandels eenheden aanhangt, wenscht Duitschland en Oostenrijk geluk en noemt deze tolunie een groote stap naar de verwezenlijking van Briand's ideaal van een Europeesche econo mische unie, die moet dienen om het econo mische nationalisme te vernietigen. De liberale News Cronicle schrijft, dat er voor Engeland geen enkele reden is om eenig bezwaar te maken tegen de overeen komst, tenzij de tariefmuren tengevolge van de overeenkomst te hoog zouden worden. De Times schrijft, dat juist in Zuid-Oost Europa een sterke behoefte is ontstaan aan regio nale economische overeenkomsten. Het ver drag heeft voor de eerste paren een zuiver economische beteekenis, doch zou op den langen duur van politieke beteekenis kunnen worden. Een aanmoedigende stem uit Hongarije. De Hongaarsche ochtendbladen leveren over het algemeen weinig commentaar over ae totstandkoming van de Douane-unie tus schen Duitschland en Oostenrijk. De demo cratische Pesti Nanlo verklaart, dat het re sultaat van de onderhandelingen in zoo verre sensationeel kan worden genoemd, dat thans de hoop bestaat, dat het Europeesche economische vraagstuk definitief zal wor den opgelost. Men heeft hier waarschijnlijk te doen met een eerste schrede op den weg naar het herstel van het Europeesche econo mische leven. Hoe men er in Polen over denkt. De regeeringsgezinde Express Porany ziet in het a.s. tolverbond tusschen Oostenrijk en Duitschland, hetwelk beschouwd wordt als een economische stap van buitengewone strekking, een overheersching van Weenen door Berlijn. In verband met dit feit, zal, naar het blad voorts verklaart, een Duitsch- Poolsch handelsverdrag in den vorm, zooals dit door den Landdag is geratificeerd niet meer van kracht worden, aangezien Duitsch land en Oostenrijk Polen hebben voorgesteld nieuwe besprekingen te voeren met het oog op een gemeenschappelijk handelsverdrag. Amerikaansche persstemmen. Voor zoover uit de uitlatingen in de pers valt af fe leiden, staat men in Amerika wel willend tegenover het nieuwe Duitsch-Oos tenrijksche handelsverdrag. De New-York Times, spreekt zelfs van een moedige daad, die ongetwijfeld voor de bei de betrokken landen voordeel zal opleveren en voor de andere naties een leerrijk voor beeld zal zijn. Het blad acht de overeenkomst de eerste pracische schrede op zuiver economisch ge bied in de richting van de door Briand na gestreefde Ver. Staten van Europa. De be zwaren van eenige Europeesche mogendhe den op grond van het Vredesverdrag, acht het blad ongerechtvaardigd. De onafhanke lijkheid van Oostenrijk houdt in, dat het douane-overeenkomsten mag sluiten met wie het wil. De Times wijdt in een hoofdartikel „Een practische stap", beschouwingen aan de Duitsch-Oostenrijksche overeenkomst en schrijft onder andere! Sedert het einde van den oorlog zijn ein- delooze onderhandelingen gevoerd om de Europeesche staten te bewegen hunne in voerrechten op lager peil te brengen. Oos tenrijk en Duitschland zijn thans tot de con clusie gekomen, dat het beste middel hier toe is, de besprekingen en theorieën in de practijk om te zetten. Het is te begrijpen, dat het totstandkomen van het accoord in verschillende landen vrees heeft doen opkomen, doch de in de verdra gen vastgelegde onafhankelijkheid van Oos tenrijk geeft dit land zonder twijfel het recht een overeenkomst als de onderhavige met Duitschland te sluiten. Toch blijft het een gewaagde stap die Duitschland en Oostenrijk ondernemen, maar ook een verstandige en voor beide par tijen voordeelige besliss/ng en een leerrijk voorbeeld voor andere naties, die angstig achter hun tolmuren verscholen blijven. Italiaansche persstemmen. In Italiaansche officieele kringen en in de pers behandelt men, in afwachting van na dere en uitgebreidere mededeel ingen, het Duitsch-Oostenrijksch douaneaccoord met volkomen objectiviteit. De semi-officieele „Giornale d'Italia" ver klaart, dat de reeds gedane mededeelingen niet voldoende zijn. De „Lavoro Fascista" vermeldt den indruk van het verdrag in de verschillende hoofdsteden uitvoerig, zonder zich verder om het verdrag zelf te bekomme ren. Belgische perstemmen. In een bespreking van het Duitsch-Oosten rijksch douaneverdrag wijst het soc. blad „Le Peuple" er op, dat België een tol-unie heeft afgesloten met het Groothertogdom Luxemburg. Niemand heeft toen beweerd, dat Luxemburg op deze wijze zijn onafhan kelijkheid verloor. Bovendien gaat het Duitsch-Oostenrijksch verdrag niet zoover als de BelgischLuxemburgsche tolunie. Tsiecho-Slowakije en het tolverbond. De .Duitsche gezant te Praag heeft namens de Duitsche Rijksregeering aan den Tsjechi- schen minister van buitenlandsche zaken, dr. Benesj, den tekst overhandigd van de voorloopige overeenkomst inzake de sluiting van een tol-unie tusschen Duitschland en Oostenrijk. Dr. Benesj nam kennis van de door den gezant gegeven toelichting en behield zich voor naderhand definitief zijn houding in dezen te bepalen. De Tsjecho-Slowaaksche coalitiepartijen hebben in den senaat tot dr. Benesj het ver zoek gericht zoo spoedig mogelijk mede te deelen, welk standpunt de Tsjecho-Slowaak sche regeering tegenover dit accoord inneemt en wat zij denkt te doen opdat de gerechtig de belangen van Tsjecho-Slowakije en des- zelfs vrienden en de door verdragen met Tsjecho-Slowakije verbondenen beschermd zullen worden. DE TREINRAMP MET DE EXPRESS „ROYAL SCOT". Nederlandsch passagier, profes sor Van Slogteren, slechts licht gewond. Het Hbld. deelt mede: Tot de passagiers, die als door een won der aan den dood ontkwamen, behoorde prof. dr. E. van Slogteren, buitengewoon hoogleeraar in de leer der plantenziekten te Wageningen en directeur van het laborato rium voor bloembol lenonderzoek te Lisse. Prof. van Slogteren zat in een der eerste rijtuigen en viel door den vloer van het rij tuig op de spoorbaan. Hij herinnerde zich weinig na de botsing tot hij merkte, dat hij zich op de spoorbaan bevond. Hij kroop tus schen de overblijfselen uit en had alleen snij- wonden door gebroken glas. Bij aankomst van den eersten trein met ge redden vertelde prof. Van Slogteren aan de „Daily Express" het volgende: „Er zaten nog twee andere passagiers met mij in den coupé. Eensklaps was er een rom melend geluid en zakte de vloer van den coupé in. Ik viel onder den vloer en kon een oogenblik niet beseffen wat er gebeurd was. Ik bevond mij eenige minuten onder den trein voor ik mijn bezinning terugkreeg. Ik hoorde toen gekreun en zag een vrouwen been door den vloer van een ander rijtuig heensteken. Ik slaagde er in overeind te ko men en ontsnapte met een snede in mijn hoofd. Ik moet wel op wonderbaarlijke wij ze ontsnapt zijn want het rijtuig vóór me was geheel verbrijzeld. Aan de „Daily Sketch" deelde prof. Van Slogteren mede, dat zijn rechterhand bloe dend gewond was maar dat hij geen ledema ten had gebro'ien. (De „Royal Scot" is de snelste trein in En geland. Dagelijks legt ze den 630 K.M. lan gen afstand van King's Cross naar Edin- burg af zonder te stoppen. Ook het traject LondenCarlisle (480 K.M.) wordt zonder te stoppen afgelegd. Maximuft-snelheden van 130 K M. per uur worden herhaaldelijk bereikt.) Te groote snelheid niet de oorzaak? De naar aanleiding van het ongeluk met den Expresstrein naar Schotland nabij het station Leighton Buzzard ingestelde com missie van onderzoek heeft de vraag onder zocht, of de snelheid waarmede op dit tra ject wordt gereden, niet te groot is. De trei nen naar Schotland rijden hier vaak met een snelheid van 140 K.M. per uur en zijn de snelste van Europa. Algemeen wordt het waarschijnlijk geacht, de snelheid te verla gen tot een grens, waar de veiligheid beter is gewaarborgd. Niettemin was men van meening, dat de snelheid, waarmede werd gereden, niet de oorzaak van het ongeluk is geweest. Wel moet juist op de plaats, waar de ramp ge schiedde, de snelheid aanzienlijk worden verminderd, omdat een ander spoor de lijn kruist. Waarschijnlijk heeft de machinist daardoor niet op de signalen gelet. GOUVERNEUR ROOSEVELDT CONTRA BURGEMEESTER WALKER VAN NEW YORK. Reeds geruimen tijd is er sprake van een actie van den gouverneur van den staat New-York, Franklin D. Rooseveldt, tegen het gemeentebestuur van den staat New-York en wel speciaal tegen den bekenden burgemees ter James Walker, wien o.a. gebrek aan leiding en aan een serieuse opvatting van zijn taak wordt verweten. Burgemeester Walker, die in sommige kringen zeer populair is, wordt door zijn po litieke vrienden in bescherming genomen. Door hen wordt verklaard, dat Rooseveldt met zijn actie tegen Tam many hall het New- Yorksche raadhuis, voornamelijk politieke bedoelingen heeft. Burgemeester Walker vertoeft op het oogenblik te Palm Springs in Californië, waar hij zijn vacantie doorbrengt en hij zal na terugkomst te New-York waarschijnlijk wel op de tegen hem geuite beschuldigingen antwoorden. VLIEGMACHINE TE WARSCHAU NEERGESTORT. Tijdens het verrichten' van een proefvlucht met een nieuw vliegtuig stortte de construc teur boven een der voorsteden van Warschau met zijn toestel omlaag. De machine bleef en kele oogenblikken in de telefoondraden han gen en kwam toen op straat neer. De bestuurder was op slag dood, terwijl twee voorbijgangers, twee broers, door aan raking met een der vleugels, levensgevaarlijk werden gewond. 200 MILLIOEN DOLLAR VOOR WELDADIGHEID. Het geweldige vermogen van de Ameri kaansche miilionnairsfamilie Wendel, dat on geveer 200 millioen schijnt te bedragen, blijkt na opening van het testament van Ella Wen- del nagelaten te zijn aan 14 hospitalen, ker ken en m iós ie-i nstel 1 ingen DOODSTRAF VOOR BRITSCH-IND1ERS GEHANDHAAFD. Verwachte invloed op het Nationaal Congeres. Verandering van de doodstraf voor de In diërs, die destijds den commissaris van politie Saunders vermoordden, in gevangenisstraf, is geweigerd. Het is waarschijnlijk dat deze beslissing het Nationaal Indisch Congres, dat morgen wordt geopend, aanzienlijk zal beïnvloeden. Nader wordt gemeld, dat de drie moorde naars gisteren zijn opgehangen. DE MIST IN DUITSCHLAND EN DE SCHEEPVAART. De „Bremen" is gisteravond tegen 18.30 uur te Hamburg binnengekomen met een ver traging van 24 uur vanwege den nevel. Voorts arriveerden in de haven van Ham burg ongeveer 18 schepen van de Beneden- Elbe, die eveneens door den mist waren op gehouden. Verscheidene schepen zijn in den nevel met elkaar in botsing geweest. DE VERKIEZINGSOPROEP DER SPAANSCHE SOCIALISTEN. De soc.-dem. partii heeft Zondag een Ver- kiezingsoproep gepubliceerd, welke scherpe aanvallen inhoudt op de Spaansche monar chie en oproept tot krachtige deelneming aan de verkiezingen, daar de a.s. gemeenteverkie zingen het karakter dragen van een referen dum. Alleen de republiex kan Spanje van verval redden. Op de universiteit te Madrid hebben de studenten de verkiezingsaanplakbiljetten van de monarchistische unie afgescheurd en ver- van brand onder het zingen van de „Marseil- laise". Ambtenaren van het Madrileensche ge meentebestuur hebben geprotesteerd tegen het niet inwilligen van salarisverhoogingen, tengevolge van liet verzet van monarchisti sche stadsraden. Zij juichten voor de repu bliek en riepen hoera voor de soc-dem. stads raden. EEN TOL OPGEHEVEN De tol aan het Meye-pad onder Nieuwkoop, welke vooral voor de ingezetenen van die ge meente zeer hinderlijk was, is gisteren opge heven. EEN AANSLAG OP EEN TREIN? Een ijzeren balk dwars over een spoorweg gelegd. Men schrijft uit Lochem aan de N. R. Ct.: Zaterdagavond om ongeveer half 9 be merkte de machinist van den trein Enschedë- Lochem enkele kilometers van het station Lo chem, dat de locomotief tegen iets dat op de lijn lag, stootte. Nadat hij aan het station Lochem daarvan had kennis gegeven, heeft uitgezonden personeel naast de lijn een zwa re ijzeren zgn. dubbelspoor aangetroffen, vermoedelijk afkomstig van de werken aan het TwenteRijn-kanaal. Doordat de bin nenkomende trein langzaam reed, zijn ei geen ongelukken gebeurd. Ongeveer een-uur later zou de D-trein naar Duitschland heb ben moeten passeeren. Had de versperring er dan nog gelegen, dan zouden er ernstige din gen zijn gebeurd. De politie heeft de zaak in O"4wioc£i CHANTAGE. T wee sujetten in de val geloopen. De politie heeft proces-verbaal opgemaakt tegen twee personen te Terborg, die zich heb ben schuldig gemaakt aan het schrijven van dreigbrieven en het plegen van chantage ten opzichte van een inwoner van Doetinchem. Het tweetal heeft den laatstgenoemde willen dwingen tot deponeering van een bedrag van duizend gulden op een bepaalde plaats. Toen de enveloppe, waarin een waardeloos biljet van duizend mark was gedaan, in ont vangst werd genomen liep het tweetal in eer hinderlaag der politie. EEN BETOOGING. Vijf arrestaties. Gistermiddag werd in het Noordeinde te Den Haag een groepje werkloozen door de politie staande gehouden, dat op weg was naar het paleis in het Noordeinde, waar het wilde demonstreeren. Enkele der demonstran ten droegen cartons met opschriften, als: „brood en arbeid" e. d Vijf van hen werden gearresteerd, o.a. mej. S., die eenige dagen geleden, bij een demonstratie voor het ge bouw van Maatschappelijk Hulpbetoon, ook werd gearresteerd. Zij werden naar het bu reau aan de Prinsestraat overgebracht. EEN GRENSINCIDENT BIJ DINXPERLO. Nederlander op Nederlandsch ge>- bied door Duitsche recherche in hechtenis genomen. Naar wij van betrouwbare zijde vernemen, heeft zich Zaterdagavond te Dinxperlo een grensincident voorgedaan, waarbij een Ne derlander, zekere L. Jacobi uit Dinxperlo, in ons land is gearresteerd door de Duitsche recherche. Over de toedracht meldt men ons het vol gende: De heer Jacobi bevond zich voor een per soonlijke aangelegenheid even op het grens- kantoor, dat aan de overzijde der straat ligt. De grens loopt namelijk door de Dorpsstraat, waar het grenskantoor is gevestigd. Daar aangekomen gaf men hem te kennen, dat hij: in arrest zou worden gesteld. De man, die niets misdreven heeft, wilde zich dit niet laten welgevallen en verliet 't bureau. Daar op snelden eenige Duitsche rechercheurs hem na en grepen hem, terwijl hij zich op Neder landsch grondgebied bevond, beet waarna zij hem door den modder in Duitscne richting over de grens sleurden. Reeds gistermorgen is hij door den Duit- schen rechter gehoord. Hij wordt beschul digd van fraude bij den invoer van sigaret ten. De man zou echter geheel onschuldig zijn, terwijl zijn naam geheel ten onrechte in dit verband genoemd is.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1931 | | pagina 1