BEKENDMAKING.
\/MA
Winkeljuffrouwen dg Le&rling-Winkslliiffrouw&ii.
Pakmeisjes
HARRY FRANCKEN.
O
Fakkel 25 ets. Magneet 30 ets.
Blauwmerk 40 ets. Groenmerk 45 ets.
Zwartmerk 55 ets. Paarsmerk 60 ets
Grijsmerk 35 ets
Geelmerk 50 ets
Roodmerk 65 ets
halfpondtpak
DE N.V. P. DE GRUYTER ZOON VRAAGT
Leeftijd boven 18 jaar. Persoonlijke aanmelding a.s.
Dinsdag 31 Maart tusschen 7—8 30 uur in Winkel
Langestraat, Alkmaar.
HOLUNDIA BRFIMACHINE
Aan- en Verkoop van Eftecten.
Administratie van Vermogens.
Incasso van Wissels op Binnen- en Buitenland.
VerzilverenvanCoupons Prolongatiën. Assurantiën
Openen van Rekeningen-Courant.
Vergoeding voor a deposito geplaatste gelden
(dagelijks opeischbaar) 2
slag in aanmerking werden gebracht, als de
man reeds een uitkeering uit de Stichtings-
kas genoot. Op een desbetreffende vraag
van het bestuur der Stichting, heeft de on-
dergeteekende kort geleden' verklaard, dat
de uitkeering ook kan worden gegeven aan
weduwen, als hier bedoeld, wier echtge
noot niet in het genot van een bijslag was.
Zooals de ondergeteekende reeds op 4 De
cember j.1. aan den heer Suring antwoordde
is dit met de wet in overeenstemming, in
dien men bij „regelingen van vóór 1919
niet uitsluitend denkt aan pensioenregelin
gen, maaj ook aan salarisregelingen. Deze
■nterprctatie is nu aanvaard.
DE RAMP VAN DE „NOORDPOOL"
1JM. 132.
Het comité, dat zich belast met de over
brenging van de slachtoffers van de vergane
treiler „Noordpool" IJm. 132, is-thans defi
nitief samengesteld en bestaat uit den burge
meester van Maassluis, de heer C. P. I. Dom
misse, voorzitter; ds. H. J. Heida uit Vlaar-
dingen, penningmeester der ver. „Bethsai-
da", den burgemeester van Velsen, den heer
R. G. Rijkens, den heer S. Koster, directeur
van de N.V. Vereenigde Exploitatie Maat
schappij te IJmuiden en den heer A. Stapel
kamp van den Nederlandschen Bond van
Christelijke Fabrieks- en Transportarbeiders
te Den Haag.
Vanwege het comité zullen nadere mede-
deelingen worden gedaan, zoodra bepaald
is, wanneer de „Victoria" zal uitvaren en
wanneer dit schip, dat door het comité vp°r
de overbrenging der slachtoffers naar Neder
land wordt uitgerust, hier te lande te Maas
sluis en te IJmuiden terug kan verwacht
■vorden.
OPLICHTING VAN SCHILDERIJEN.
De kunstschilder R. te Laren heeft bij
de politie aangifte gedaan van oplich
ting voor een belangrijk bedrag aan
schilderijen door zekeren O. Genoemde
O., die voorgaf lijstenmaker te zijn en
voorzien was van tal van betrouwbare
referenties, wist den kunstschilder te
bewegen een i4-tal schilderijen en twee
aquarellen mede te geven. Tot op heden
liet O. niets meer van zich hooren. De
politie, die een onderzoek instelde, bleek
lut dat O zeer ongustig bekend staat.
Zij heeft per radio-omroep en Politie
blad aanhouding van O. gevraagd als
verdacht van oplichting en verduiste
ring.
BENZINE-ONTPLOFF1NG
Toen mevrouw Mittendorp te Dedemsvaart
gisteren in de keuken bezig was met het vul
len van een benzinekachel, vatte de benzine
vlam door het omvallen van een theelichtje.
Een ontploffing volgde, mevrouw M. be
kwam zeer zware brandwonden en werd in
zorgwekkenden toestand naar het R.K. Zie
kenhuis te Zwolle overgebracht, waar zij ter
verpleging is opgenomen. Het dienstmeisje,
ciat zich in de keuken bevond, bekwam
brandwonden a&n de armen.
LANDBOUWERS NAAR CANADA.
De Canadeesche regeering heeft besloten,
eenige Hollandsche landbouwersfamilies toe
te laten. Deze families zullen in de provin
cie Nova-Scotia worden geplaatst.
Sinds Augustus van hel vorige jaar heeft
de Canadeesche regeering emigratie niet toe
gestaan dit is voor het 'eerst dat toestem
ming voor eenige families wordt gegeven.
Het aantal zal echter zeer beperkt zijn.
DE VROUW ALS NOTARIS.
Mevrouw BakkerNort c.s. heeft thans
het door haar aangekondigde voorstel van
wet tot wijziging van de wet op het notaris
ambt bij de Tweede Kamer ingediend.
NEDERLAND—NEDERLANDSCH-
INDIE.
Een snellere verbinding in studie.
De directies der stoomvaart-maatschap
pijen „Nederland" en „Rotterdamsche Lloya"
hebben besloten, een uitgebreid onderzoek in
•te stellen naar de mogelijkheden van de ver
snelling der verbinding tusschen Nederland
en Nederlandsch-Indië, zij het per zeeschip
dan wel door de lucht, doch zoo, dat de
kosten van het vervoer niet of niet aanmerke
lijk stijgen
De Maatschappijen hebben in samenwer
king met een groep Nederlanders, die het
zelfde doel beoogen, een overeenkomst geslo
ten met de Luftschiffbau „Zeppelin" G. m. b.
H. voor het gezamenlijk bestudeeren van de
mogelijkheid van een verbinding met lucht
schepen tusschen Europa en Nederlandsch-
Indië. De nautici en technici der Maatschap
pijen zullen allereerst in Friedrichshafen een
studie van de constructie, de bestuurbaarheid,
enz. der luchtschepen maken. Tevens is het de
bedoeling, dat dr. Eckener in den loop van
dit jaar met een schip van de maatschappij
„Nederland" of van de „Rott. Lloyd" naar
Indië zal gaan, teneinde een onderzoek in te
stellen naar de klimatologische omstandighe
den op het traject Europa—Nederlandsch-
Indië.
Eveneens stellen de maatschappijen zich
voor, op dit gebied een studie te maken ten
ïanzien van vliegtuigen en vliegbooten.
DE PSEUDO-KOMMIES.
Die zelf geverbaliseerd werd.
Het gebeurde de vorige week op het Frie-
sche platteland dat een jongeman, die voor
de Oost geteekend had en die in zijn spik
splinternieuwe uniform zich met eenig gezag
bekleed gevoelde, een burger aanhield, die
hem op de fiets tegenkwam. Hij commandeer
de afstappen en vroeg naar het fietsplaatje.
De man stapte af en «telde zi<ïh meteen voor
alsveldwachter in burger. Deze nam nu
op zijn beurt het woord, vroeg den pseudo-
kommies zijn naam en zette hem op de bon.
Aldus diende de koloniaal met zijn optre
den toch de belangen van 's lands schatkist,
al had hij het eenigszins anders bedoeld.
PRINSES JULIANA EN DE
BLOEMEN.
Prinses Juliana heeft het beschermvrouw
schap aanvaard van de bloemententoonstel
ling „Primavera" te Rotterdam een stichting
van de Kon. Nederl. Mij. voor Tuinbouw en
Plantkunde, in samenwerking met de afd.
Rotterdam.
GEDEPUTEERDE STATEN
van NOORDHOLLAND brengen
tei kennis van belanghebbenden,
dat van 27 Maart 1931 tot en met
25 April 1931 ter Provinciale
Griffie van Noordholland op
alle werkdagen des voormiddags
van 10 tot 12 uur en des namid
dags van 2 tot 5 uur, doch des
Zaterdags alleen des voormid
dags van 10 tot 12 uur, voor een
ieder ter inzage zullen liggen
elf ontwerp-beschikkingen, be-
tieffende het wijzigen van:
le. de bij hun besluit van 30
Maart 1927, No. 149, aan J. TH.
VERDUIN, te Akersloot, ver
leende vergunning tot het in
werking houden van een auto
busdienst van Uitgeest naar Alk
maar en terug;
2e. de bij hun besluit van 13
April 1927, No. 1, aan C. en J.
BEENTJES, te Heemskerk, ver
leende vergunning tot het in
werking houden van een auto
busdienst van Alkmaar naar
Beverwijk en terug;
3e. de bij hun besluit van 13
April 1927, No. 2 aan C. J. DE
BRUYN, te Heiloo, verleende
vergunning tot het in werking
houden van een autobusdienst
van Alkmaar naar Limmen en
terug;
4e. de bij hun besluit van 27
April 1927, No. 2, aan C. KOPER,
te Egmondbinnen, verleende ver
gunning tot het in werking hou
den van een autobusdienst van
Egmond aan Zee naar Alkmaar
en terug;
5e. de bij hun besluit van 22
Juni 1927, No. 161 aan de Firma
KOK, TUINMAN en WILKEN,
te Oudkarsoel, verleende ver
gunning o m. tot het in werking
houden v. n een autobusdienst
van Alkmaar naar Oudkarspel
en terug;
6e. de bij hun besluit van 29
Juni 1927, No. 4, aan G. BOON,
te Medemblik verleende ver
gunning tot het in werking hou
den van een autobusdienst van
Medemblik naar Alkmaar en
terug;
7e. de bij hun besluit van 29
Juni 1927, No. 12, aan de Wedu
we J. SPAANS, geboren DEK
KER, te Harenkarspel, verleen
de vergunning tot het in wer
king houden van autobusdien
sten van Alkmaar naar Dirks-
horn en terug en van Alkmaar
naar Stroet en terug;
8e. de bij hun besluit van 21
September 1927 No. 56, aan de C.
V. AUTOBUSDiENST NOORD
HOLLAND, te Alkmaar, ver
leende vergunning tot het in
werking brengen van een auto
busdienst van Den Helder naar
Alkmaar en terug;
9e. de bij hun besluit van 4
December 1929, No. 110, aan C.
PIJPER, te Spanbroek, verleen
de vergunning tot het uitoefenen
van een autobusdienst van Alk
maar naar Aartswoud en terug;
10e. de bij hun besluit van 19
Februari 1930. No. 129. aan de
firma KEETMAN en SCHOORL,
te Winkel, verleende vergunnin-
o. m. tot het uitoefenen van een
autobusdienst van Winkel naar
Alkmaar en terug;
11e. de bij hun besluit van 18
Maart 1931, No. 98, aan de N. V.
voorheen K. VETHAAK'S auto
busbedrijf Alkmaar—Hoorn, te
Alkmaar, verleende vergunning
tot het in werking houden van
autobusdiensten van Alkmaar
naar Hoorn en terug;
en dat ieder belanghebbende
gedurende genoemden termijn
schriftelijk en op 27 April 1931
des voormiddags te 11 uur ter
Provinciale Griffie bij eene
commissie uit hun College,
welke daartoe in het openbaar
zitting zal houden, mondeling
bezwaren tegen deze ontwerp
beschikkingen kan inbrengen.
Haarlem, 25 Maart 1931.
Gedeputeerde Staten voornoemd,
A RÖELL, Voorzitter.
ME1NESZ, Griffier.
per
GEVRAAGD bij GEBRS. BUIS
MAN, Groot-Nieuw land 25.
NIEUWE
aangeboden voor 125.
Brieven onder letter U 460 aan
het bureau van dit blad.
NIEUWE GRACHT 94, HAARLEM.
Telefoon 1295Ö. Postgiro 114053.
Deze tentoonstelling, die jaarlijks zal wor
den gehouden, wordt op 17 April a.s. op het
Nenijto-ierrein te Rotterdam geopend en zal
tot 26 April duren.
OPLEVING IN HET BEDRIJF.
Vandaag wordt de werktijd bij de firma
Diepenbrock en Reygers te Ulft weer van drie
op vijf dagen per week gebracht.
DE NEDERLANDSCHE
SPOORWEGEN.
De ontvangsten vierde kwartaal
1930 ruim 2 millioen minder en
de totale ontvangsten ruim vijf
millioen minder dan in 1929.
Uit de dezer dagen vastgestelde definitieve
ontvangsten der Nederl. Spoorwegen over 't
vierde kwartaal 1930 blijkt, dat deze
2.609.464 minder zijn dan over hetzelfde
tijdvak in 1929, hetgeen in hoofdzaak te
danken is aan het mindere goederenvervoer
als gevolg van de malaise.
De ontvangsten waren als volgt:
Reizigersvervoer 18.725.734 19.266.884
Bagage
Post
Goederen
Dieren
Diversen
324.451
1.020.000
19.884.338
370.107
841.694
340.498
975.000
21.864 274
494.545
834.987
bedroegen ƒ175.508.427 tegen /180 7S3.211
in 1929, dus 5 274.784 minder.
DE COMMANDANT TE WILLEMS
OORD.
Naar wij vernemen, is thans de vice-admi-
raal L. J Quant, commandant der marine
te Willemsoord, met ingang van 21 April op
zijn verzoek uit den zeedienst ontslagen. Met
ingang van dien datum is tot commandant
der marine te Willemsoord benoemd de
schout-bij-nacht C. J. E. Brutel de la Ri-
vière.
Totaal 41.166.724 43.776.18S
De totale definitieve ontvangsten over 1930
BRAND.
Te Groesbeek is door onbeke.ide corzaak
totaal afgebrand de woning van den land
bouwer L. Visser. De inboedel ging nage
noeg geheel verloren.
DE ZAKELIJKE BEDRIJFS
BELASTING.
Adres van het Werkgeversverbond.
Het bestuur van het Verbond van Nederl.
Werkgevers heeft den minister van financiën
een adres gezonden over de zakelijke be
drijfsbelasting. Adr. meent, dat zich in den
jongsten tijd eenige nieuwe feiten ten aan
zien van deze heffing hebben voorgedaan
De lijst van gemeenten, waarin men tot af
schaffing van de Zakelijke Bedrijfsbelasting
is overgegaan, wordt steeds grooter.
Vcorts herinnert adr. aan het arbeidsge
schil. dat onlangs naar aanleiding van de
zakelijke bedrijfsbelasting in Twente dreig
de uit te breken; adr. citeert uit het werk
van prof. mr. dr. H. W. C. Bordewijk: „De
theorie der belasting op het bedrijf is econo
misch en sociaal afkeurenswaardig. Zij is
een brutoheffing, vraagt niet naar winst,
laat staan naar haar bedrag en heeft de
strekking werkloosheid te kweeken".
Na een verder betoog omtrent het karak
ter der zakelijke bedrijfsbelasting vervolgt
adressant
Als voorbeeld uit den laatsten tijd van de
onbillijke werking van deze belasting kun
nen wij hier nog aan toevoegen, dat verschil
lende bedrijven, die door de crisis zijn ge
troffen. wel bereid zouden zijn, om ter voor
koming van ontslag, het heele personeel
„short time" te laten werken, doch dat de
zakelijke bedrijfsbelasting hiervoor een be
zwaar vormt, wijl over het personeel, dat
men niet ontslaat, doch uit sociale overwe
gingen in dienst houdt, deze bedrijfsbelas
ting betaald moet blijven. De ingetreden cri
sis maakt opheffing van deze belasting nog
noodzakelijker.
Uit bovenstaande gebeurtenissen en uitla
tingen valt wel af te leiden, dat men er in
steeds breeder kringen van overtuigd raakt,
dat deze zakelijke bedrijfsbelasting als een
maatschappelijk kwaad en een sociaal on
recht is te beschouwen.
Het wil ons daarom voorkomen, dat zoo
wel uit psychologisch als uit economisch en
sociaal oogpunt, het moment gunstig is, om
de mogelijkheid tot het heffen van deze be
drijfsbelasting, uit ons gemeentelijk belas
tingstelsel te verwijderen en wij spreken het
vertrouwen uit, dat uwe excellentie wel aan
leiding zal kunnen vinden, om de noodige
stappen te ondernemen, teneinde daartoe te
geraken.
KORTE BERICHTEN.
De minister van binnenlandsche zaken
en landbouw heeft Zaterdag met een kort
verlof Den Haag verlaten.
Heden herdenkt het Internationaal An
ti-Militaristisch Bureau zijn tien-jarig be
staan.
Het 7-jarig zoontje Hendrik van den
landbouwer H. Koekoek te Hollancfccheveld
is in een vaart bij het huis te water geraakt
en verdronken. Men vond den bal van het
knaapje in het water drijven, zoodat men
aanneemt, dat de jongen bij het spelen te
water is geraakt.
Door het schichtig worden van het
paard is de 20-jarige landarbeider H. P. van
Zetten uit Zegwaart van een maaimachine
gevallen en onder dit werktuig terechtgeko<
men. In het acad. ziekenhuis te Leiden is hi|
aan de gevolgen overleden.