BEKENDMAKING. \/MA Winkeljuffrouwen dg Le&rling-Winkslliiffrouw&ii. Pakmeisjes HARRY FRANCKEN. O Fakkel 25 ets. Magneet 30 ets. Blauwmerk 40 ets. Groenmerk 45 ets. Zwartmerk 55 ets. Paarsmerk 60 ets Grijsmerk 35 ets Geelmerk 50 ets Roodmerk 65 ets halfpondtpak DE N.V. P. DE GRUYTER ZOON VRAAGT Leeftijd boven 18 jaar. Persoonlijke aanmelding a.s. Dinsdag 31 Maart tusschen 7—8 30 uur in Winkel Langestraat, Alkmaar. HOLUNDIA BRFIMACHINE Aan- en Verkoop van Eftecten. Administratie van Vermogens. Incasso van Wissels op Binnen- en Buitenland. VerzilverenvanCoupons Prolongatiën. Assurantiën Openen van Rekeningen-Courant. Vergoeding voor a deposito geplaatste gelden (dagelijks opeischbaar) 2 slag in aanmerking werden gebracht, als de man reeds een uitkeering uit de Stichtings- kas genoot. Op een desbetreffende vraag van het bestuur der Stichting, heeft de on- dergeteekende kort geleden' verklaard, dat de uitkeering ook kan worden gegeven aan weduwen, als hier bedoeld, wier echtge noot niet in het genot van een bijslag was. Zooals de ondergeteekende reeds op 4 De cember j.1. aan den heer Suring antwoordde is dit met de wet in overeenstemming, in dien men bij „regelingen van vóór 1919 niet uitsluitend denkt aan pensioenregelin gen, maaj ook aan salarisregelingen. Deze ■nterprctatie is nu aanvaard. DE RAMP VAN DE „NOORDPOOL" 1JM. 132. Het comité, dat zich belast met de over brenging van de slachtoffers van de vergane treiler „Noordpool" IJm. 132, is-thans defi nitief samengesteld en bestaat uit den burge meester van Maassluis, de heer C. P. I. Dom misse, voorzitter; ds. H. J. Heida uit Vlaar- dingen, penningmeester der ver. „Bethsai- da", den burgemeester van Velsen, den heer R. G. Rijkens, den heer S. Koster, directeur van de N.V. Vereenigde Exploitatie Maat schappij te IJmuiden en den heer A. Stapel kamp van den Nederlandschen Bond van Christelijke Fabrieks- en Transportarbeiders te Den Haag. Vanwege het comité zullen nadere mede- deelingen worden gedaan, zoodra bepaald is, wanneer de „Victoria" zal uitvaren en wanneer dit schip, dat door het comité vp°r de overbrenging der slachtoffers naar Neder land wordt uitgerust, hier te lande te Maas sluis en te IJmuiden terug kan verwacht ■vorden. OPLICHTING VAN SCHILDERIJEN. De kunstschilder R. te Laren heeft bij de politie aangifte gedaan van oplich ting voor een belangrijk bedrag aan schilderijen door zekeren O. Genoemde O., die voorgaf lijstenmaker te zijn en voorzien was van tal van betrouwbare referenties, wist den kunstschilder te bewegen een i4-tal schilderijen en twee aquarellen mede te geven. Tot op heden liet O. niets meer van zich hooren. De politie, die een onderzoek instelde, bleek lut dat O zeer ongustig bekend staat. Zij heeft per radio-omroep en Politie blad aanhouding van O. gevraagd als verdacht van oplichting en verduiste ring. BENZINE-ONTPLOFF1NG Toen mevrouw Mittendorp te Dedemsvaart gisteren in de keuken bezig was met het vul len van een benzinekachel, vatte de benzine vlam door het omvallen van een theelichtje. Een ontploffing volgde, mevrouw M. be kwam zeer zware brandwonden en werd in zorgwekkenden toestand naar het R.K. Zie kenhuis te Zwolle overgebracht, waar zij ter verpleging is opgenomen. Het dienstmeisje, ciat zich in de keuken bevond, bekwam brandwonden a&n de armen. LANDBOUWERS NAAR CANADA. De Canadeesche regeering heeft besloten, eenige Hollandsche landbouwersfamilies toe te laten. Deze families zullen in de provin cie Nova-Scotia worden geplaatst. Sinds Augustus van hel vorige jaar heeft de Canadeesche regeering emigratie niet toe gestaan dit is voor het 'eerst dat toestem ming voor eenige families wordt gegeven. Het aantal zal echter zeer beperkt zijn. DE VROUW ALS NOTARIS. Mevrouw BakkerNort c.s. heeft thans het door haar aangekondigde voorstel van wet tot wijziging van de wet op het notaris ambt bij de Tweede Kamer ingediend. NEDERLAND—NEDERLANDSCH- INDIE. Een snellere verbinding in studie. De directies der stoomvaart-maatschap pijen „Nederland" en „Rotterdamsche Lloya" hebben besloten, een uitgebreid onderzoek in •te stellen naar de mogelijkheden van de ver snelling der verbinding tusschen Nederland en Nederlandsch-Indië, zij het per zeeschip dan wel door de lucht, doch zoo, dat de kosten van het vervoer niet of niet aanmerke lijk stijgen De Maatschappijen hebben in samenwer king met een groep Nederlanders, die het zelfde doel beoogen, een overeenkomst geslo ten met de Luftschiffbau „Zeppelin" G. m. b. H. voor het gezamenlijk bestudeeren van de mogelijkheid van een verbinding met lucht schepen tusschen Europa en Nederlandsch- Indië. De nautici en technici der Maatschap pijen zullen allereerst in Friedrichshafen een studie van de constructie, de bestuurbaarheid, enz. der luchtschepen maken. Tevens is het de bedoeling, dat dr. Eckener in den loop van dit jaar met een schip van de maatschappij „Nederland" of van de „Rott. Lloyd" naar Indië zal gaan, teneinde een onderzoek in te stellen naar de klimatologische omstandighe den op het traject Europa—Nederlandsch- Indië. Eveneens stellen de maatschappijen zich voor, op dit gebied een studie te maken ten ïanzien van vliegtuigen en vliegbooten. DE PSEUDO-KOMMIES. Die zelf geverbaliseerd werd. Het gebeurde de vorige week op het Frie- sche platteland dat een jongeman, die voor de Oost geteekend had en die in zijn spik splinternieuwe uniform zich met eenig gezag bekleed gevoelde, een burger aanhield, die hem op de fiets tegenkwam. Hij commandeer de afstappen en vroeg naar het fietsplaatje. De man stapte af en «telde zi<ïh meteen voor alsveldwachter in burger. Deze nam nu op zijn beurt het woord, vroeg den pseudo- kommies zijn naam en zette hem op de bon. Aldus diende de koloniaal met zijn optre den toch de belangen van 's lands schatkist, al had hij het eenigszins anders bedoeld. PRINSES JULIANA EN DE BLOEMEN. Prinses Juliana heeft het beschermvrouw schap aanvaard van de bloemententoonstel ling „Primavera" te Rotterdam een stichting van de Kon. Nederl. Mij. voor Tuinbouw en Plantkunde, in samenwerking met de afd. Rotterdam. GEDEPUTEERDE STATEN van NOORDHOLLAND brengen tei kennis van belanghebbenden, dat van 27 Maart 1931 tot en met 25 April 1931 ter Provinciale Griffie van Noordholland op alle werkdagen des voormiddags van 10 tot 12 uur en des namid dags van 2 tot 5 uur, doch des Zaterdags alleen des voormid dags van 10 tot 12 uur, voor een ieder ter inzage zullen liggen elf ontwerp-beschikkingen, be- tieffende het wijzigen van: le. de bij hun besluit van 30 Maart 1927, No. 149, aan J. TH. VERDUIN, te Akersloot, ver leende vergunning tot het in werking houden van een auto busdienst van Uitgeest naar Alk maar en terug; 2e. de bij hun besluit van 13 April 1927, No. 1, aan C. en J. BEENTJES, te Heemskerk, ver leende vergunning tot het in werking houden van een auto busdienst van Alkmaar naar Beverwijk en terug; 3e. de bij hun besluit van 13 April 1927, No. 2 aan C. J. DE BRUYN, te Heiloo, verleende vergunning tot het in werking houden van een autobusdienst van Alkmaar naar Limmen en terug; 4e. de bij hun besluit van 27 April 1927, No. 2, aan C. KOPER, te Egmondbinnen, verleende ver gunning tot het in werking hou den van een autobusdienst van Egmond aan Zee naar Alkmaar en terug; 5e. de bij hun besluit van 22 Juni 1927, No. 161 aan de Firma KOK, TUINMAN en WILKEN, te Oudkarsoel, verleende ver gunning o m. tot het in werking houden v. n een autobusdienst van Alkmaar naar Oudkarspel en terug; 6e. de bij hun besluit van 29 Juni 1927, No. 4, aan G. BOON, te Medemblik verleende ver gunning tot het in werking hou den van een autobusdienst van Medemblik naar Alkmaar en terug; 7e. de bij hun besluit van 29 Juni 1927, No. 12, aan de Wedu we J. SPAANS, geboren DEK KER, te Harenkarspel, verleen de vergunning tot het in wer king houden van autobusdien sten van Alkmaar naar Dirks- horn en terug en van Alkmaar naar Stroet en terug; 8e. de bij hun besluit van 21 September 1927 No. 56, aan de C. V. AUTOBUSDiENST NOORD HOLLAND, te Alkmaar, ver leende vergunning tot het in werking brengen van een auto busdienst van Den Helder naar Alkmaar en terug; 9e. de bij hun besluit van 4 December 1929, No. 110, aan C. PIJPER, te Spanbroek, verleen de vergunning tot het uitoefenen van een autobusdienst van Alk maar naar Aartswoud en terug; 10e. de bij hun besluit van 19 Februari 1930. No. 129. aan de firma KEETMAN en SCHOORL, te Winkel, verleende vergunnin- o. m. tot het uitoefenen van een autobusdienst van Winkel naar Alkmaar en terug; 11e. de bij hun besluit van 18 Maart 1931, No. 98, aan de N. V. voorheen K. VETHAAK'S auto busbedrijf Alkmaar—Hoorn, te Alkmaar, verleende vergunning tot het in werking houden van autobusdiensten van Alkmaar naar Hoorn en terug; en dat ieder belanghebbende gedurende genoemden termijn schriftelijk en op 27 April 1931 des voormiddags te 11 uur ter Provinciale Griffie bij eene commissie uit hun College, welke daartoe in het openbaar zitting zal houden, mondeling bezwaren tegen deze ontwerp beschikkingen kan inbrengen. Haarlem, 25 Maart 1931. Gedeputeerde Staten voornoemd, A RÖELL, Voorzitter. ME1NESZ, Griffier. per GEVRAAGD bij GEBRS. BUIS MAN, Groot-Nieuw land 25. NIEUWE aangeboden voor 125. Brieven onder letter U 460 aan het bureau van dit blad. NIEUWE GRACHT 94, HAARLEM. Telefoon 1295Ö. Postgiro 114053. Deze tentoonstelling, die jaarlijks zal wor den gehouden, wordt op 17 April a.s. op het Nenijto-ierrein te Rotterdam geopend en zal tot 26 April duren. OPLEVING IN HET BEDRIJF. Vandaag wordt de werktijd bij de firma Diepenbrock en Reygers te Ulft weer van drie op vijf dagen per week gebracht. DE NEDERLANDSCHE SPOORWEGEN. De ontvangsten vierde kwartaal 1930 ruim 2 millioen minder en de totale ontvangsten ruim vijf millioen minder dan in 1929. Uit de dezer dagen vastgestelde definitieve ontvangsten der Nederl. Spoorwegen over 't vierde kwartaal 1930 blijkt, dat deze 2.609.464 minder zijn dan over hetzelfde tijdvak in 1929, hetgeen in hoofdzaak te danken is aan het mindere goederenvervoer als gevolg van de malaise. De ontvangsten waren als volgt: Reizigersvervoer 18.725.734 19.266.884 Bagage Post Goederen Dieren Diversen 324.451 1.020.000 19.884.338 370.107 841.694 340.498 975.000 21.864 274 494.545 834.987 bedroegen ƒ175.508.427 tegen /180 7S3.211 in 1929, dus 5 274.784 minder. DE COMMANDANT TE WILLEMS OORD. Naar wij vernemen, is thans de vice-admi- raal L. J Quant, commandant der marine te Willemsoord, met ingang van 21 April op zijn verzoek uit den zeedienst ontslagen. Met ingang van dien datum is tot commandant der marine te Willemsoord benoemd de schout-bij-nacht C. J. E. Brutel de la Ri- vière. Totaal 41.166.724 43.776.18S De totale definitieve ontvangsten over 1930 BRAND. Te Groesbeek is door onbeke.ide corzaak totaal afgebrand de woning van den land bouwer L. Visser. De inboedel ging nage noeg geheel verloren. DE ZAKELIJKE BEDRIJFS BELASTING. Adres van het Werkgeversverbond. Het bestuur van het Verbond van Nederl. Werkgevers heeft den minister van financiën een adres gezonden over de zakelijke be drijfsbelasting. Adr. meent, dat zich in den jongsten tijd eenige nieuwe feiten ten aan zien van deze heffing hebben voorgedaan De lijst van gemeenten, waarin men tot af schaffing van de Zakelijke Bedrijfsbelasting is overgegaan, wordt steeds grooter. Vcorts herinnert adr. aan het arbeidsge schil. dat onlangs naar aanleiding van de zakelijke bedrijfsbelasting in Twente dreig de uit te breken; adr. citeert uit het werk van prof. mr. dr. H. W. C. Bordewijk: „De theorie der belasting op het bedrijf is econo misch en sociaal afkeurenswaardig. Zij is een brutoheffing, vraagt niet naar winst, laat staan naar haar bedrag en heeft de strekking werkloosheid te kweeken". Na een verder betoog omtrent het karak ter der zakelijke bedrijfsbelasting vervolgt adressant Als voorbeeld uit den laatsten tijd van de onbillijke werking van deze belasting kun nen wij hier nog aan toevoegen, dat verschil lende bedrijven, die door de crisis zijn ge troffen. wel bereid zouden zijn, om ter voor koming van ontslag, het heele personeel „short time" te laten werken, doch dat de zakelijke bedrijfsbelasting hiervoor een be zwaar vormt, wijl over het personeel, dat men niet ontslaat, doch uit sociale overwe gingen in dienst houdt, deze bedrijfsbelas ting betaald moet blijven. De ingetreden cri sis maakt opheffing van deze belasting nog noodzakelijker. Uit bovenstaande gebeurtenissen en uitla tingen valt wel af te leiden, dat men er in steeds breeder kringen van overtuigd raakt, dat deze zakelijke bedrijfsbelasting als een maatschappelijk kwaad en een sociaal on recht is te beschouwen. Het wil ons daarom voorkomen, dat zoo wel uit psychologisch als uit economisch en sociaal oogpunt, het moment gunstig is, om de mogelijkheid tot het heffen van deze be drijfsbelasting, uit ons gemeentelijk belas tingstelsel te verwijderen en wij spreken het vertrouwen uit, dat uwe excellentie wel aan leiding zal kunnen vinden, om de noodige stappen te ondernemen, teneinde daartoe te geraken. KORTE BERICHTEN. De minister van binnenlandsche zaken en landbouw heeft Zaterdag met een kort verlof Den Haag verlaten. Heden herdenkt het Internationaal An ti-Militaristisch Bureau zijn tien-jarig be staan. Het 7-jarig zoontje Hendrik van den landbouwer H. Koekoek te Hollancfccheveld is in een vaart bij het huis te water geraakt en verdronken. Men vond den bal van het knaapje in het water drijven, zoodat men aanneemt, dat de jongen bij het spelen te water is geraakt. Door het schichtig worden van het paard is de 20-jarige landarbeider H. P. van Zetten uit Zegwaart van een maaimachine gevallen en onder dit werktuig terechtgeko< men. In het acad. ziekenhuis te Leiden is hi| aan de gevolgen overleden.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1931 | | pagina 7