Itaiiiscls CimiL
Nog een reden waarom Chief Whip
de beste voor Uw gezondheid is
DE PAGODE
VIRGINIA
ALLE STELEN WORDEN
ZORGVULDIG VERWIJDERD!
Honderd drie en dertigste Jaargang.
Zaterdag f) Mei
Radioprogramma
FEUILLETON.
Houtachtige stelen in de tabak veroorzaken branden op de
tong en prikkeling van de kee) dat is de reden waarom ze
zorgvuldig uit de tabak voor Uw Chief Whip verwijderd
worden, teneinde er zeker van te zijn, dat de zachte, onver
anderlijke smaak en het prachtaroma van de zuivere Virgima-
tabak behouden blijft
PUZ2LEN
Brieven uit Berlijn
No. 109
1931.
Zondag 10 Me'.
Hilversum, 298 M. (8.50—12.— en 5.-6.—
V.A.R.A 6.-8.- V.P.R.O. en de A.V R.0.
van 12.4.en 8.12.uur). 8.50 Voet
balnieuws. 8.55 S. S. Laninga: „De Groente
tuin". 9.25 Gramofoonplaten. 9.35 Postdui-
venberichten. 9.40 Voordracht door Martien
Beversluis. 10.— Concert door het V.A.R.A.-
Orkest onder leiding van Hugo de Groot.
10.50 Heruitzending van Leipzig. 11.15 Toe
spraak door G. J- Zwertbroek. 11 3012.—
Vervolg orkestconcert. 12.01—12.30 L. J.
'Jordaan; „De Teekenfilm". 12.30—2.— Con
cert door het A.V.R.O.-octet o. 1. v. Louis
Schmidt. Boris Lensky, viool. 2.—2.30 H.
Scholt spreekt over E. Bergner. 2.30—4
Concert door het Omroeporkest o. 1. v. Nico
Treep M m. v. G. Weynschenk, sopraan.
4—Dr. C. H. Sluitre: „De duizelingwek
kende afstanden van vreemde wereldstelsels
4 30—5.— Vaz Dias en gramofoonplaten
5 01 Herdenking Moederdag door Me]. Chr.
Staas. 5.10—6.— Kinderuurtje. 6— Prol.
iR Casimir: „Nieuwe stroomingen in de ka
rakterkunde". Met medewerking van Piet
Hartvelt en Kees Hartvelt, viool. 7.— Wij
dingsuurtje door Dr. J. C. Bleeker. 8. az
Dias. 8.15-8.20 Praatje door E. de Jong
over d enA.V.R.O.-vlaggendag. S.20- X45
„Samson et Dalia", operai van C baint-
Saëns. Leiding A. v. Raalte. Regiie L-
berts In de pauze causerie dooi W. Vogt.
'10.4512.Gramofoonplaten.
Huizen, 1875 M. (8.309.30, 12. 5.
en 7 45-11— K.R.O., 9.30-12— en 5—
7 45 N C.R.V.) 8.30—9.30 Morgenwijoung
door Pater Lector J. Dito O.P. 9.30 Kerk
dienst uit de Noorderkerk te Drachten. 12.—
1.30 Concert door het K. R. O.-sextet o. 1. v.
P. Lustenhouwer. 1.302.Godsd. Onder
richt voor ouderen. 2.—2.30 Literair half
uurtje door Mevr. A. v. d. Schriek. 2.30
4.15 Concert door het K. R. O.-kwartet,
piano- viool en altviool en cello 4.15—5
Ziekenlof. 5.Kerkdienst uit Apeldoorn o. 1.
v. Ds. W. D. Linthout. 7.45—8.10 Pater
Lecter A- Winkel O. P.: „Het reclasseerings-
werk". 8.108.15 Voetbaluitslagen. 8.15
10.40 Concert door het I<. R. O -orkest o. 1.
v. Joh. Gerritsen. Met medewerking van mej.
Davidson, harp. Ca. 9— Persberichten Vaz
Dias. 10.40—11— Epiloog door het klein
koor o. 1. v. J. Picckers.
Daventry, 1554.4 M. 2.20 Kerk-cantate
No. 6 van Bach. 3.15 Kinderuurtje. 3.35
Concert. S. Nelis, sopraan. Kamerorkest.
4.50 Zang door J. Coates, tenor. 5.20 Bij
bellezing. 7.15 Kerkdienst. 8.05 Lezing. 8.10
Berichten. 8.25 Concert. Orkest, E. Coleman,
alt. A. Sandler, viool. 9.50 Epiloog. 10—
10.20 The Silent Fellowship.
Parijs „Radio-Paris"1725 M. 7.05 Gra-
mofoonpl. 11.50 Religieuse muziek. 12.20
Gramofoonplaten. 1.20 Grampfoonpl. 2.20
Concert. Causerie. 3.50 Gramofoonpl. 7.20
Radio-tooneel. 8.50 Gramofoonplaten. 9.50
Gramofoonplaten.
Langenberg, 473 M. 6.207.20 Orkest
concert. 7.20—-7.50 Gramofoonplaten. S.25
9 2(f Kath. Morgenwijding. 10.5011.20
Bach-cantate. Orkest, koor, solisten en orgel.
12.201.50 Orkestconcert. 3.505.20 Con
cert. Orkest en bariton. 7.20 „Der Frei-
schütz". Opera van C. M. von Weber. Daar
na berichten en tot 10.20 Orkestconcert.
10.20—11.20 Dansmuziek.
Kalundbcrg, 1153 M. 11.20-12.20 Or
kestconcert. 1.203.20 Concert. Orkest en
piano. 3.20—3.50 Gramofoonplaten 3.50—
4.20 Kinderuurtje. 7.357.35 Duetten voor
cello. 7.55—8.45 Moederdagprogramma
Voorlezing en zang. 9.15—10.15 Concert.
Orkest en solisten. 10.1511.50 Dansmu
ziek.
Brussel, 508.5 er. 338.2 M. 508.5 M.: 4.20
Orkestconcert 5.05 Dansmuziek. 5.50 Gra
mofoonplaten. 7.20 Concert. Strijkkwartet en
piano. 8.35 Dansmuziek. 338.2 M.: 4.20
Dansmuziek. 5.20 Orkestconcert. 5.50 Gra
mofoonplaten. 7.20 Orkestconcert en zang.
8.05 Causerie Daarna: Vervolg concert.
Zeesen, 1635 M. 6.20 Orkestconcert. 7 20
—8.15 Lezingen. 8.15 Morgenwijding. 10 50
Bach-cantate. 11.20-12 35 Herdenking.
12.25 Concert. 2.20 Solistenconcert. 3.20 Or
kestconcert. 5.— Oratorium van Fr. Liszt.
Orkest, koor enu solisten. 7.50 Blaasconcert.
9.20 Berichten en daarna tot 11.50 Dansmu
ziek.
Door MARJ0R1E BOWEN.
Geautoriseerde vertaling uit het Engelsch
door C. E GUYE.
48
Madame de Bellegarde voegde hieraan
toe:
Natuurlijk had hier ergens een groot
Portret moeten zijn er zijn verschillende in
Parijs de menschen wilden altijd graag
René schilderen.
Dat verwondert mij niet.
.En zij deden het uit hun geheugen als
hij niet wilde zitten voor hen
- T Ja het is een sort gelaat dat men zich
herinnert, vulde miss Stalling aan.
Gelooft ge dat? Het schijnt indruk op
]e gemaakt te hebben.
Madame de Bellegarde ging voort haar
juweel en teeder uit te spreiden.
Hij is zoo anders ik dacht dat hij
nogal streng was
Hij kon verschrikkelijk streng zijn
Zoo ziet hij er niet uit, hield miss Stal
ling koppig vol. Zij dacht: ik ben er zeker
van dat de meeste menschen met hem konden
opschieten; het moet haar schuld geweest
zijn. 6
Zij wierp een vluchtigen blik op het land
schap, dat men door het statige venster zag.
aaar lag de ledige boot onbewegelijk op het
aime, ondiepe water, en liet eenzame eiland,
nat zoo etherisch, zoo ver weg leek.
CHIEF WHIP
LONDON
Maandag 11 Mei.
Hilversum, 298 M. (Algemeen program
ma te verzorgen door de A.V.R.O.) 8.01
9.50 Gramofoonplaten. 10.01—10.15 Mor
genwijding. 10.30—11.Gramofoonplaten.
11.1.Concert door het A.V.R O.-kwartet
o. 1. v. D. Groeneveld. 1.—2.— Concert. G.
Robert, orgel. Maartje Offers, zang en Jaap
Stotijn, hobo. 2.30—3.Gramofoonplaten.
3.3.30 Piano-recital door G. J. Haale-
bos. 3.30—4.The Music Brothers, accor
deon virtuozen). 4 4.30 Lezing door J. van
Mourik. 4.305.30 Kinuderuurtje door W.
Hunsche. 5.306.Gramofoonplaten. 6.
7.Concert. Stafmuziek 5de Re'g. Inf. o. 1.
v. J. R. v. d. Glas. 7.Boekenhalfuurtje.
7.308.Vervolg Stafmuziek. 8.8.20 W.
P. F. van Deventer: „Een vacantie in Enge
land". 8.209.15 Versterkt Omroeporkest o.
1 v. N. Treep. Met medewerking van Mariz
Loevensohn, cello. 9.15—9.35 Voordracht
door Juplia de Gruijter. 9.35—10.05 Om-
roeporfkest vervolg. 10.05 Vaz Dias. 10.15—
11.Kovacs Lajos en zijn orkest. 11.10—
12.Gramofoonplaten.
Huizen, 1875 M. (Uitsluitend N. C R. V.)
8.— Schriftlezing. 8.15—9.30 Gramofoonpl.
10.30 Ziekenciienst. 11.—Lezen van Chr.
lectuur. 11.30 Gramofoonplaten. 12.—
Politieberichten. 12.15 Gramofoonpl. 12.30
—1.45 Orgelspel door J. Zwart. 1.452.
Gramofoonpl. 2.-2.35 Uitz. voor scholen.
2.353.15 Gramofoonpl. 3.153.45 Knip
cursus. 3.454.Pauze. 4.-5.Zieken-
uurtje. 5.-6.Harmonieumconcert door
Ten Brandes. 6.—6.30 Concert. \V. J. de
Mie, tubaphoon. Mej. M Terwei, piano.
6.30—6.45 Gramofoonplaten. 6.45—7.30
Zangcursus J. P. Caro, bas. G. v. d. Burg,
piano. 7.30 Politieker. 7.45 Gramofoonpl.
8 Prof. Dr. J. Waterink: „Het eenige
kind en het nakomertje". 8-3010:45 Con
cert. Chr. Radio-orkest o. 1. v. G. Stam met
medewerking van P. Caro, bas en G. v. d.
Burg, orgel. 10.45—11.30 Gramofoonpl.
10.Vaz Dias.
Daventry, 1554.4 M. 9.35 Morgenwijding.
10.05 Lezing. 11.20 Concert. R. Garnet,
mezzo-sopraan. Strijkkwartet. 12.35 Concert.
1.20 Gramofoonplaten. 1.50 Uitz. voor scho
len. 2.40 Dansmuziek. 3.05 Concert. A. Luc-
chesi, viool. M. Cunningham, piano. 3.35 Or
kestconcert. 4.35 Kinderuurtje. 5 35 Berich
ten. 6.Trio-concert. 6.20 Lezing. 6.45
Lezing. 7.05 Piano-recital door R. Agnew.
7.30 Royal Command Performance. 8.20 Be
richten. 8.35 Berichten. 8 40 Lezing. 9.—
Vervolg Roya! Command Performance.
10.05—11.20 Dansmuziek.
Parijs „Radio-Paris"1725 M. 7.05 Gra
mofoonplaten. 11.50 Gramofoonpl. 12.25
Gramofoonplaten. 5.20 Gramofoonpl. 7.20
Misschien zal zij ook dat bederven,
dacht miss Stalling. Misschien zal ook dat
haar schuld zijn.
Ge bekijkt mijn juweelen niet, zeide
madame de Bellegarde.
Miss Stalling wendde zich om, half ge
schrokken de mooie vrouw keek haar ernstig
aan over de glinsterende menigte simili-
diamant en de schitterende snoeren van mar-
casiet en parels, email en topaas, turkies en
kristal, alles rijk bewerkt, fantastisch en sier
lijk, die zij had neergeworpen op het verwelkt
rose en frambozenrood satijn van de vorme
lijk oude stoelen met de ruggen van verguld
lofwerk en de gebladerde pooten.
Zij zijn heel mooi, mompelde de oude
vrouw, bedeesd en niet op haar gemak.
Zij zullen de japon cachet geven, zeide
madame de Bellegarde. Zij zijn zoo lang
opgeborgen geweest en zullen weer lang
opgeborgen blijven. Men zou willen dat zij
nog één keertje in het licht flikkerden.
Miss Stalling voelde maar weinig voor dit
concert, dat haar vriendin met zulk een be
dachtzame en teere zorg voorbereidde, maar
zij kee ker naar uit, omdat het 't einde van
deze episode zou zijn.
Onmiddellijk na het concert zouden zij en
Robinetta heengaan, terugkeeren waar zij
werkelijk behoorden, en madame de Belle
garde en Timothy Carless samen laten; dit
bedenkende trachtte zij vroolijk te zijn en
zeide:
Ik hoop, dat u wat dansmuziek zult
geven niemand kan dansmuziek weer
staan
Madame de Bellegarde keek nu uit het
venster naar het eiland en de boot, die zoo
lang in den zonneschijn gewacht had.
Concert. Saxofoon-kwartet en vocale solisten
Declamatie.
Langenebrg, 473 M. 6.25—7.20 Gramo
foonplaten. 10.—10.20 Gramofoonpl. 11.20
Gramofoonplaten. 12.251.50 Orkestcon
cert en cello. 4.20—5.20 Orkestconcert. 7.20
9.Orkestconcert. Daarna causerie en
berichten. Vervolgens tot 10.20: Orkestcon
cert. 10.2011 20 Dansmuziek.
Kalundborg, 1153 Af. 11.20—1.20 Orkest
concert. 2.504.50 Orkestconcert en decla
matie. 7.208.Concert. Balalaika, harmo
nica en guitaar. 8.20—8.35 Orkestconcert.
8.35—8.50 Radio-tooneel. 8.50—9.10 Orkest
concert. 9.109.30 Radio-Tooneel. 9.45
10.20 Concert. Strijkkwartet
Brussel, 508.5 en 338.2 M. 508.5 M.:
4.20 Dansmuziek. 5.05 Orkestconcert. 5 50
Gramofoonplaten. 7.20 Orkestconcert en
zang. 338.2 M.: 4.20 Orkestconcert. 5.05
Orkestconcert. 5.50 Gramofoonpl 7.20 Po
pulair concert. 8.50 Dansmuziek.
Zeesen, 1635 M. 5.05 Tijdsein. 5.50 Gym
nastiek. Daarna gramofoonplaten. 9.30—
11.50 Lezingen. 11 5012.15 Gramofoon
platen. 12.15—1.20 Berichten. 1.20—2.10
Gramofoonplaten. 2.103.50 Lezingen. 3.50
4.50 Concert. 4.507.50 Lezingen. 7.50
Concert uit de opera té Belgrado. 9.20 Be
richten en daarna tot 11 50 Dansmuziek.
Onze Eerste Meiopgave.
Hoe zet gij ze onder elkaar?
Wij hadden als de twee opera's geko
zen Rigoletto en Butterfly, die zeker,
voor al door de radio, bij ieder bekend
geacht mochten worden. Om deze namen
op de verticale rijen onder elkaar te
krijgen, behoefde men de woorden
slechts als volgt onder elkaar te zetten:
rustbank
sluitstuk
grejo tvader'
oorloghater
glashelder
verder
stoomfluit
t a i ellaken
spcordyk
(gelieve de y in dit woord zonder pun
ten te beschouwen).
De stand van een groot aantal der
hcogstgeplaatsten bij t' begin van Mei
was ds volgt: D. A. Wittop Koning 48 p.
R. Smidts 47 p. W. J. Karssen en L. Trij-
betz 46 p., G. L. Metz 45 p., Marie Rezel-
man en J. Meijer 44 p., Mevr. Vasbinder
Hos 37 p., Mej. Pastoor 30 p., P. Kuij-
per en J. Strijbos 29 p., J. H. A. Kuyper
27 p., Mej. M. Siezen 26 p., Mevr. Hols-
Maar gesteld eens dat je te oud werd
om te dansen, vroeg zij kalm, en niemand
anders had om voor het bal te kleeden?
HOOFDSTUK VIII.
In twee dagen was Farryner niet op Ruzé
de Bellegarde gekomen; hij zeide dat hij ge
schilderd had in zijn atelier te Tours of ver
zen had geschreven in het Cheval Blanc. De
trage, liefelijke uren vulden zich zonder hem,
niets gebeurde; het leven leek even kalm als
de zilveren wateren van de Amasse, onver
stoord door eenigen rimpel van ontroering.
Maar op den derden dag zeide miss Stal
ling, angstvallige oude vrouw, dat zij inkoo-
pen moest doen in Amboise wol, katoen
voor haar eindeloos naaiwerk. Ook wilde zij
graag nog eens het kasteel van Amboise be
zoeken, dus in het kort, een morgen in
Amboise.
Overreed Magnus Faryner vanavond
te komen", glimlachte madame de Belle
garde; hij is in een van zijn eenzame stem
mingen, maar ik mis hem
Ja, laat hem komen, drong Carless aan
Miss Stalling stemde blij toe, want haar
boodschap in Amboise was er niet een van
wol of katoen, maar had te maken met
Magnus Farryner.
Zij was vermoeid en voelde zich oud. Niet
voor niets had zij zich teruggetrokken op
Saint Symphoriën, zeide zij tot zich zelf. Zij
was feitelijk tot niets anders in staat dan m
de huiskamer van het klooster te zitten met
haar naaiwerk en haar boeken, of met de non
nen te babbelen. Als zij niet zoo oud en on-
noozel was geweest, hield zij zich telkens
voor in haar verward gemoed, zou zij nooit
zoo dwaas en zoo blind die vreeselijke vergis-
muller—Teengs, N. Otsen, Joh. Krul en
J. Daalder 22 p., C. Blankendaal 20 p.,
J. Zaadnoordijk 17 p., Mej. L. v. Ossen
bruggen 15 p., Mej. N. Land en H. v. Dru-
nen 13 p. en nog vele met een kleine
aantal punten.
Voor nieuwe inzenders vermelden wij
nog even, dat aan iederen inzender een
punt wordt toegekend voor een goede
oplossing en dat aan 't eincl van iederen
maand cle hoogste op de lijst den prijs
krijgt. Deze begint dan weer
met een o
XXXXX 2 XX 2 XXXXX 2 X2X"XX
2XXXXX
schoone lei. De anderen behouden hun
punten. Zoo komt ieder zeker na be
paalden tijd aan een prijs toe.
Onze Nieuwe Opgave (No. 2 der Mei-
serie).
De cijfers 2.
Wij geven hieronder het geraamte van
een deelsom, waarvan deeler en quo
tiënt ieder uit 5 cijfers bestaan, samen
bevattende juist de cijfers O tot en met 9.
Bovendien zijn alle cijfers 2, die in de
deeling voorkomen, aangegeven.
X 2 XXX
XXXXX
XXXXX
XXXXX
2XXXX2
2XXXX2
Gevraagd wordt deze deeling geheel volledig in te zenden.
Oplossingen liefst zoo vroegtijdig mogelijk, doch uiterlijk tot
Vrijdag 15 Mei 12 uur aan den Puzzle Redacteur van de Alkmaar-
sche Gourant.
(Van onzen Correspondent).
Eiken dag bijna kan men in de Berlijnsche
kranten lezen, dat de een of andere groote of
kleine onderneming failliet gegaan is. Het
aantal openbare verkoopingen is legio. Wie
in deze tijden nog over baar geld beschikt,
kan werkelijk-kostbare dingen nog voor een
duit in eigendom krijgen. Ik ken Duitschers,
die vrijwel op elke vendutie te vinden zijn.
Noodig hebben ze eigenlijk niets. Maar ze
kunnen er met hun vingers niet af blijven.
Ze herinneren mij aan een goede tante van
me, die altijd naar uitverkoopen trok en daar
steeds weer volkomen onnoodige zaken
kocht, „omdat ze zoo spotgoedkoop waren".
Mijn Berlijnsche vrienden koopen lang niet
altijd. Ze zitten zelf niet al te dik in de dui
ten. Maar ze moeten er bij zijn. Het is een
soort koorts geworden. Ze zouden het thuis
niet kunnen uithouden met het gevoel, dat er
gens in deze groote stad een boekenkast, die
300 Mark gekost heeft, voor 25 Mark weg
gaat. En daarom trekken ze er heen, en koo
pen de boekenkast niet. Dan zijn ze tevreden.
Hoe het leven is voor de menschen, die ten
slotte na aftrek van gebruikelijke kosten deze
25 Mark opsteken, willen we liever niet na
gaan. Ze hebben het niet erg goed. Dat wilt
u we! op m'n woord van mij gelooven. De
Duitsche middenstand ligt op apegapen. En
sing hebben gemaakt de vergissing aan
madame de Bellegarde te vragen Robinetta
Sarsfield op Ruzè de Bellegarde uit te noo-
digen.
In haar wroeging was zij benieuwd of
eenige andere oude vrouw wel even gek ge
weest zou zijn maar hoe kon zij, kers-
versch gekomen uit haar kloosterachtige een
zaamheid, gereed en vlug zijn tegenover al
deze wereldlijke gebeurtenissen?
Zij was zoo zeker geweest van madame de
Bellegarde en Carless en hun wederkeerige
genegenheid. Toen hij op Ruzé de Bellegarde
was gekomen, had zij hen in haar geest als
gehuwde geliefden gezien.
En Robinetta Sarsfield was voor haar
altijd een gevoelig kind geweest.
Zoo had zij, arme oude dwazin die ze was,
haar verschrikkelijk vergissing gemaakt.
Toen zij bij het „Cheval Blanc" aankwam,
was zij uitgenut en zenuwachtig.
En per slot was er niets gebeurd, volstrekt
niets; zij was een domme, oude vrijster en be
greep niets van die dingen waarmee zij zich
zelf plaagde en wat had zij aan Magnus
Farryner te zeggen?
Zij was blij dat hij er was en dat zij hem
dadelijk kon zien; zij was in een stemming
dat wachten haar een schrik op het lijf zou
hebben gejaagd.
Wat zelf nog meer trost gaf, de groote,
donkere man ontving haar met blijkbaar ge
noegen.
U heeft ons in den steek gelaten, zeide
zij, en haar lippen trilden een weinig.
Heb ik? Ik was van plan hedenavond te
komen. En wie heeft mij gemist.
Wel, om maar iemand te noetnen, ik?
U is lief, natuurlijk. U zou iedereen
juist deze menschen waren de beste elemen
ten van het volk. Men denkt er niet gaarne
dieper over na.
Intusschen, ik bedoel niet de klanten uit
den „burgerstand" alleen, maar ook de han-
deldrijvenden onder hen. Ik denk aan de
vele tienduizenden kleine en groote nering.-
doenden in Berlijn, die niet meer over vol
doende kapitaal beschikken om het eenige ja
ren te kunnen uitzingen.
Hoe 't h u n gaat, kunt u op een wande
ling door eenige stadswijken beoordeelen. Ze
gaan, om het eens populair uit te drukken,
„bij risjes op de flacon". Hun winkels staan
leeg. Hun woningen zijn te huur. Er is geen
uitgaand publiek meer in de rijkshoofdstad.
Ik hoor mijn bereisde Roeien in Nederland,
die wellicht elke week of elke maand, zeker
een paar malen in 't jaar, voor zaken naar
Berlijn komen, met de noodige heftigheid pro-
testeeren. „Wat!" roepen ze uit, „geen uit
gaand publiek! Nu, dan weet die correspon
dent van u er geen sikkepit van. Ik ben d«
vorige week nog drie dagen in Berlijn ge
weest en ik geef u de verzekering, dat het
Deutsche Theater, het Grosse Schauspiel-
haus en het Ufa-Palast al die dagen uitver
kocht waren, dat ik voor de opera's geca
plaats kon krijgen, en dat bij Kempinski en
vooral in zijn „Haus Vaterland" aan de Potz-
damerplatz geen inkomen meer aan was
En ik kan den verontwaardigden lezer niet
eens tegenspreken. Ik neem gaarne aan, dat
„missen" alleen uit vriendelijkheid.
Hij bestelde koffie en biscuits en miss Stal
ling, gezeten op de kleine plaats van de her
berg, onder den herfstwingerd, voelde zich
gekalmeerd en niet heelemaal zoo dwaas als
zij zichzelf had geoordeeld.
Farryner keek onderzoekend in haar bleek,
gerimpeld gelaat, overschaduwd door den
strengen damesstroöhoed en verlicht door die
blauwe oogen, die nog helder en dapper ston
den. Zij deed hem denken aan een witte roos,
die nooit geheel ontloken is, maar op haar
stengel is verwelkt, doorweekt en gebeukt
door stormen en te gronde gegaan in het ver
loop van den zomer een verdorde, late
herfstroos.
Zij hebben u gehinderd, zeide hij teeder.
Ge ziet er afgetobd uit.
Zij keek hem scherp aan, opgeschrikt door
de klaarheid van zijn opmerkingsvermogen
en benieuwd hoeveel vertrouwen zij in hem
kon stellen; zeker heeï weinig, want het was
alles zou vaag en nauwelijks onder woorden
te brengen.
Ledigheid, zeide zij, met een poging
haar gewone, frissche opgewektheid te her
krijgen. Ik lees gewoonlijk loop wat rond
help de nonnen, zelfs als is het maar
appelgelei te maken maar hier op Ruzè
de Bellegarde zit ik in een vergulden stoel en
brei
Werkzame menschen genieten feitelijk
niet van vrije dagen, antwoordde Farryner
Ik ben lui; het kan mij niet schelen urenlang
stil te zitten in de zon, als een hagedis.
Komaan, zeide miss Stalling zemtw-
aebtig, het zal nu weldra voorbij zijn. Dt vol-
volgende week ga ik naar Parijs. Met Robi
netta Sarsfield. (Wordt vwvoïgd)