DE CENTRALE-
w
mLJm
m m
m i
,%Fw
Jm
Brieven uit de Hoofdstad
den weduwen
i
VEILIG VERKEER.
Een zaak, die niet Amsterdam alleen
- betreft.
Een vraagstuk, dat de hoofdstad den laat-
sten tiid nogal eens bezig houdt, is dat van
het verkeer en de schooljeugd. Bij het aantal
slachtoffers, dat jaarlijks aan het steeds in
tenser wordende stadsverkeer ten offei val',
of tengevolge daarvan geheel ot gedeeltelijk
wordt verminkt, is het percentage kinderen
in den leeftijd van 4-16 jaar betrekkelijk
zeer hoog. Het varieert tusschen de 20 en
30 en het spreekt van zelf, dat allerwege
wordt getracht het jonge leven in bescher
ming te nemen. Reeds een vijftal jaren ge
leden werd in Amsterdam door den wethou
der van Onderwijs een commissie in het leven
geroepen, welke tot taak had dit vraagstuk
te bestudeeren en na te gaan, welke maat
regelen er getroffen konden worden in het
belang van de veiligheid der schooljeugd
Een en ander had tot gevolg, dat eenigen tijd
na het verschijnen van een desbetreffend rap
port dier commissie, bij besluit van B. en W.
het z.g, verkeeronderwiis op alle openbare
scholen te Amsterdam officieel in het leerplan
werd opgenomen. Niet in dien zin, dat een
geheel lesuur van het rooster aan dit soort
van onderwijs besteed zou worden, doch zoo,
dat gelegenheidshalve, en bij de verschillende
vakken, aangelegenheden, het verkeer betref
fend, zouden worden behandeld. Het is vol
komen begrijpelijk, dat het hierbij voor een
groot .gedeelte afhing van het welwillen der
fcerkrachten en helaas was bij een gedeelte
hunner een zeker sceptimisme niet te misken
nen jegens dit nieuwe geluid, van buiten at
in het schoollokaal gebracht.
Aan de gedragingen der kinderen is dit al
spoedig te merkén en wie in de hoofdstad
eens hier en daar bij verschillende scholen
een kijkje gaat nemen, ziet wel heel duidelijk
het onderscheid tusschen kinderen bij wie het
gelukt is een soort intuitief voorzichtigheids-
gevoel aan te kweeken en de jeugd, op dit
gebied nog zoo goed als ongecultiveerd. Niet
alleen moet dit ver!:;ers onderwijs dienen ter
beveiliging der jeugd, doch eveneens tot op
voeding van den toekomstigen weggebruiker,
ojj wien alle hoop bij het zich steeds uitbrei
dende moderne verkeer gevestigd moet zijn.
£n het gaat hier niet om een zekere vrees
voor dat verkeer den kinderen bij te brengen,
doch uitsluitend hen er mede vertrouwd te
maken. Zij moeten het verkeer niet schuwen
en bangheid is een verkeerde grondslag
voor een veilig verkeer doch leeren, dat
ook de jeugd ïn dat groote verkeer haar rech
ten, maar eveneens haar plichten jegens an
dere soorten van weggebruiker heeft. Maar
bij alles, dat men het kind zal willen leeren,
dient vooral goed voor oogen te worden ge
houden, dat deze materie steeds frisch moet
worden opgedischt. Immers zonder dat men
de werkelijke en gemeende belangstelling van
de jeugd zelve voor dit uiterst belangrijke
vraagstuk van algemeen nationaal belang
weet "op te wekken, kan elk pogen in die dich
ting volkomen vruchteloos worden geheenten.
Gepretendeerde aandacht in het klasselokaal
kan een leerling misschien behoeden voor
een onvoldoende voor geschiedenis of som
metjes; op den weg in het verkeer, waar
rondom het gevaar heerscht en dreigt, moet
de aandacht echt, niet geveinsd of gedwon
gen zijn, om ongelukken te voorkomen. Het
kind vraagt naar actie en naar een mogelijk
heid zich te kunnen onderscheiden. Het is
dan ook de prestatiegedachte, waarop veel te
•bouwen is, in verband met dit verkeersonder
wijs.
Amerika en Engeland, de landen, waar
reeds gedurende jaren een intensieve cam
pagne voor veilig verkeer wordt gevoerd
wijzen ook op het terrein van de school ons
den weg. Schoolpatrouilles en schoolverkeers
clubs, beide met de algeheele medewerking
van de jeugd zelve opgericht, bestaan daar
bijna op elk school. Oudere kinderen uit hoo-
gere klassen helpen de kleintjes bij het over
steken en op verschillende plaatsen in Ame
rika heeft men kans gezien het aantal onge
vallen tot op de helft terug te brengen. Zoo
dat in den loop der jaren wel is komen vast
te staan, dat verkeersonderwijs, tot opvoeding
van de weggebruikers, geen utopie is.. Laten
de sceptici daarheen het hoofd richten en
voor dezen keer eens verder kijken dan het
klasselokaal en het zwarte bord. Men zal
natuurlijk nooit mogen verzuimen de leer
krachten zelf volkomen op de hoogte te breri
gen met het vraagstuk van verkeer en ver
keersveiligheid, en zonder twijfel moet er ge
tracht worden ook hun algeheele 'belangstel
ling er voor op te wekken. Zonder een zeker
enthousiasme is het onmogelijk anderen
enthousiast te maken of bezielend te werk te
gaan. Onder den invloed van een vooroor
deel, ten opzichte van b.v. het snelverkeer,
wordt nimmer de juiste geest verkregen, noo-
dig om anderen van de noodzakelijkheid van
samenwerking in het hedendaagsche verkeer
te overtuigen.
Ongeveer een half jaar geleden werd te
Amsterdam op de Nieuwe Schoolvereeniging
een verkeersclub, in den geest van dergelijke
Amerikaansche organisaties, opgericht. Men
heeft ervan kunnen lezen in de dagbladen en
tijdschriften: het betrof hier een verkeers
club, waarvan de leerlingen der vier hoogste
klassen na theoretisch en practisch afgelegd
examen als lid kunnen toetreden. De verkeers
politie verleent bij deze examens haar mede
werking door het zenden van een harer em
ployés en zoo kan men thans op gezette tijden
in de hoofdstad een motorcombinatie van de
verkeerspolitie achter een groepje fietsende
scholieren, die examen doen, zien rijden
het hoofd der school of een der onderwijzers,
naast den politieman in de zijspan en op
andere plaatsen weer leerlingen, die twee aan
twee op moeilijke kruispunten vier, vijf, ja fts
keer aan elkaar verschillende malen door het
drukke verkeer moeten oversteken tijdens dat
examen, bezig zien. Beantwoorden de kinde-
ren aan de gestelde eischen, dan ontvangen
zij het verkeersinsigne der school, hetwelk zij,
vanzelfsprekend, met niet weinig trots op de
borst dragen. Maar ook wie ongemerkt de
kinderen van deze school gadeslaat, wanneer
hetgeen examen is en zij op weg zijn van of
naar huis, constateert in hun gedrag de uit-
werkig reeds van dit specifieke systeem van
verkeersonderwijs, waarbij de kinderen iets
te doen hebben, waarnaar hun onverdeelde
belangstelling uitgaat.
Oh, ongetwijfeld, zoo'n agent in leeren uni-
w>rm gestoken, tusschen de banken in de klas
doet sommigen wat eigenaardig aan. Er zijn
er, die zulk een systeem veroordeelen en het
schande heeten, dat een ander dan de onder
wijzer hier in de klasse een hoofdrol speeb.
Maar is het wel zoo te laken, die systeem,
als wij bedenken, dat het hier om menschen-
levens gaat? En ook als men de ouders vra
gen zou, cm te kiezen tusschen een „vier"
voer teekenen of geschiedenis de onheilspel
lende mededeeling van het bezoek aan egn
ziekenhuis en een opgenomen kind, dan ligt
het antwoord voor de hand. En tevens is
daarmede dan het bewijs gegeven, dat alle
sceptici en zij, die meenen zich star te kunnen
Verzetten tegen evolutie en geest van den mo
dernen tijd, op den duur ongelijk zullen krij
gen. Dit verkeersonderwijs, met bezieling
gegeven althans, zal onschatbare diensten
cunnen bewijzen bij de vorming van een vol
gende generatie. Zooals wij moeten kunnen
lezen en schrijven, rekenen en talen spreken,
zoo wordt ook van ons verlangd, dat wij ons
weten te gedragen in de gemeenschap, thuis
en op den weg. En niet alleen het kind zal
men dienen te doordringen van dit soort op
vattingen. Qeh neen, onze geheele natie, oud
en jong, zal men opvattingen moeten aanlee-
ren van saamhoorigheid en consideratie on
derling en jegens elkander, als de gebruikers
van den weg.
Zoo kernachtig; heeft The National Safety
Association in Engeland de zaak destijds
aangepakt door het oprichten van een Bond
van Weggebruikers, een bond van allerlei
klassen van menschen op den weg, die elkaar
een soort wellevendheid en sportief optreden
beloven. Ziedaar een middel, om te komen
tot juist dien band, waarin het geheim van
een veilig verkeer op onze wegen en in de
steden ligt. Dat men ook ins ons land niet
veel langer zal kunnen wachten met deze
moreele beïnvloeding van den weggebruiker,
bewijzen de kranten na den Zondag. De ba
lans van den feestdag is weinig flatteus. Doo-
den en gewonden in een lange lijst gerubri
ceerd. Ongelukken veelal, die voorkomen had
den kunnen worden, indien fouten en tekort
komingen in de opvattingen der weggebrui
kers voorkomen waren. De kwestie van het
transport der gewonden en slachtoffers is
een actueel ding in ons land. Men roept om
ingrijpen, om hulpdiensten en snelle
transportmogelijkheden. Een eigenaardige
loop van zaken. Eén phase hebben wij over
geslagen, de belangrijkste zonder twijfel: de
opvoeding tot weggebruiker.
VAN SIEGEN.
Provinciaal nieuws
NOOF.DSCHARWOUDE.
Vergadering van de Commissie van Beheer
der Lichtbedrijven te .Noord-Scharwoude op
Dinsdag 19 Mei 1931, des namiddags ten
3 V* uur.
De voorzitter, de heer P. Slot, opende de
vergadering en heette den heeren allen wel
kom. Hij deelde mede, dat de heer van Spen-
gler wegens ziekte afwezig is, waardoor voor
de gemeenten Noord-Scharwoude en Zuid
Scharwoude de loco-burgemeester aanwezig
zijn en bovendien daardoor voor den heer
Ootjers zijn plaatsvervanger de heer A. de
Overdracht O.E.B. aan het P.E.N.
De voorzitter zeide, dat nog steeds het on
derwerp is de overname van ons G.E-B. door
het P.E.N. Hij wilde kort zijn, want d
heeren hebben allen de stukken thuis gehad
en bovendien de vorige week Maandag in een
vergadering te Broek op Langendijk nog de
gelegenheid gehad vragen te stellen aan de
directie van het P.E.N. Het voorst'1, zooals
dat thans door het P.E.N. wordt gedaan, is
in de heden gehouden bestuursvergadering
onder oogen gezien en het bestuur is van oor-
oeel, dat het voorstel niet te aanvaarden is
voor ons. De 3 hoofdpunten, welke al eerder
door ons naar voren zijn gebracht, zijn: ten
lste de tarieven welke voor het grootste aan
tal afnemers zullen verhoogen; ten 2de de
straatverlichting welke ons zeker 10.000
meer zal kosten en ten 3de het ongunstiger
worden van ons gasbedrijf; verschillende
uitgaven welke nu door de beide bedrijven
worden gedragen, zullen na verkoop van ons
G.E.B. alleen op het gasbedrijf drukken
Waarom het bestuur adviseert te besluiten
niet op de aanbieding van het P.E.N. in te
gaan. Volledigheidshalve dient hij nog
vermelden, dat de loco-burgemeester van
Zuid-Scharwoude zijn houding nog niet heeft
kunnen bepalen en een voorstel deed om als
nog een verificateur van de Ver. van Ned.
Gemeenten te nemen om de rapporten te ver
gelijken en daarna aan ons een rapport uit
te brengen over zijn bevindingen. Het bestuur
wilde daarop niet ingaan, na alles wat is
gedaan om licht in deze zaak te brengen,
meende het bestuur, dat het nu welletjes was
en dat nu wel eens een beslissing genomen
kon worden.
De heer Kramer meende, dat als wij alleen
klein verbruikers hebben er geen vooruitzich
ten zijn, dat meer zal worden afgenomen in
de toekomst met onze tarieven. Wanneer het
P.E.N. het boven het gemiddelde van 24.6
cent aan de gemeenten terugstort, is er naar
zijn meening wel een weg om dit bedrag weer
terug te gever, aan de verbruikers. Onze gas
fabriek zal wel eenige financiële offers heb
ben te brengen, maar daartegenover staat de
koopson van 250.000, welke kan worden
aangewend voor ons gasbedrijf, waardoor de
eerste zes jaren een besparing zal ontstaan
van 31379 en de volgende zes jaren
24290, dit zijn toch cijfers, die niet te ver-
waarloozen zijn, hierdoor zou de gasprijs
met ongeveer 4 cent verlaagd kunnen worden
Bij de gasfabriek is 382 M3. ongeveer het
gemiddelde per verbruiker, zooda't dit een
aardig voordeel zal zijn voor onze afnemers.
De grootverbruikers van ons bedrijf hebben
mogelijk gemaakt, dat de prijzen verlaagd
konden worden. Hij meende, dat wanneer de
tarieven van het P.E.N. goed door gevoerd
zijn, nog maar een klein percentage tot de
klein verbruikers zal behooren, die dan nog
30 cent moeten 'betalen, wat neerkomt voor
deze op een meer kosten van 40 cent in de
maand, terwijl het aan de groot verbruikers
guldens zal schelen dat minder betaald moet
worden. Hij meende, dat er dus nog wel voor
deden aan de overname verbonden zijn en
kan zich derhalve niet met het voorstel van
het bestuur vereenigen.
C>e voorziter merkte op, dat de nuchtere
cijfers aanwijzen dat en voor straatverlich
ting en voor de gasfabriek een bedrag van
12000 aan het P.E.N. zal moeten worden
^taald. Hij weet echter niet waar de ge
meenten deze gelden vandaan moeten halen.
De heer Krconenburg meende, wanneet
wij naar het P.E.N. -overgingen deze uitga
ve van 12000 verplichtend is- Wanneer wtj
nu ons bedrijf in eigen beheer houden en wij
gingen ons zelf de verplichting op leggen de
meerkosten van de straatverlichting aan ne.
bedrijf uit te betalen dan zou onze prijs pet
K.W.Ü. direct verlagen niet 5 cent en dei-
halve worden 18 cent. Wil men dus een goe
de vergelijking dan moet men feitelijk ais
basis aannemen voor ons bedrijf een prijs
van 18 cent per K.W.U. Hij vond dan ook
geen enkel voordeel voor ons in het voorstel
van het P.E.N. en wilde hij daarom ons be
drijf niet overdoen, terwijl wij zelf altijd de
gelegenhoud houden, om evenals enkele ge
meenten reeds doen, naast het gewone tarief
een vastrechttarief te maken.
De heer van Kampen zeide, dat hij al ja
ren terug het voorstel heeft gedaan de lan
taarns totaal door de gemeenten te laten be
talen, ma.r toen kreeg zijn voorstel geen
steun en nu krijgen wij zoo. maar de ver
plichting van het P.E.N. om het wel te doen.
Hij wilde eerlijk zeggen, dat hij geen voor-
deelen in het voorstel ziet en was er daarom
ook tegen het bedrijf aan het P.E.N. over te
doen.
De heer Wijnveldt zou de voordeelen wel
eens opgenoemd willen zien. Door het bestuur
zijn wel de bezwaren genoemd, maar door de
voorstanders van overname niet de voordee
len.
De loco-burgemeester van Zuid-Scharwou
de wilde een verificateur nemen. Hij stond
verbaasd over dit voorstel. Deze zou de cij
fers in de rapporten nagaan en hij meende,
dat er onder ons niemand is, die de cijfers
genoemd in de rapporten voor onjuist houdt
Van de praktijk, die wij wel allen kennen,
weet zoo iemand niets en kan hij dus ons
nimmer advieseeren, hoe wij in dezen moeten
handelen.
De heer Duif meende, dat de kleinverbrui
kers meer zullen moeten betalen en daarom
<an hij er niet in mee gaan ons bedrijf over
te doen.
De heer du Burek was een voorstander om
het bedrijf over te doen. Zijn overtuiging is,
dat er meer val te bereiken met een centraal-
bedrijf dan met een klein bedrijf, Hij kon niet
de zekerheid geven, dat er rroote voordcelen
zijn, maar in een groot centraal beheerd be
drijf moeten de resultaten beter zijn dan in
een klein bedrijf.
Dat ons tarief van 45 cent tot 23 cent
terug is geloopen, is vanzelf sprekend. Heel
sympathiek is hier gesproken over den min
deren man om meer licht in diens woning te
brengen, zoodat ook de S.D A.P. als princi-
pieele voorstander van centralisatie van be
drijven, er voor is ons G. E.B. over te doen.
Hij meende, dat een aflossingtermijn van 40
jaren te groot zal zijn en dat in korteren tijd
moet worden afgelost b.v. in ongeveer 26
jaren, waardoor de exploitatierekening een
heel ander beeld zal geven. De voorstanders
van- eigen beheer zeggen steeds, dat wij geen
voordeelen noemen, maar hij zou willen zeg
gen, gij ziet ze niet. Door de overname zou
den w ijons tarief voor gas aanmerkelijk kun
nen verlagen tot ongeveer 33 dat betee-
kend dus een verlaging van 3 a 4 cent per
M3. Er wordt gezegd, ons bedrijf is kern ge
zond. Hij wilde dan echter wijzen'op het feit,
cjat er nog 97000' moet worden afgeschre
ven en naar zijn meening moest dit bedrag
niet meer op de balans voorkomen. Verder
kon hij zich volkomen vereenigen met deu
heer Kramer en zeide er van overtuigd te
zijn, dat wij niet slechter zullen uitkomen.
Hij durfde er wel zijn stem aan geven ons
bedrijf over te doen.
De directeur zeide, dat vooral in het oog
moet worden gehouden, dat de waarde van
ons G.E.B. door het P.E.N. wordt gesteld op
250.000 de nieuwe kabel en de over
name van de schulden, maar dat wij dit be
drag ook zouden krijgen als wij geen gasfa
briek hadden.
Bovendien is door het P.E.N. geen enkele
bemerking gemaakt omtrent zijn laatste rap
port en hij is daarom overtuigd, dat hier niets
op valt aan te merken.
Ons bedrijf is niet groot geworden door de
groote verbruikers maar door verlaging van
de tarieven, waardoor ook de kleine verbrui
kers in de gelegenheid werden gesteld meer
te gebruiken.
De kosten van groot stroomverbruikers en
klein stroomverbruikers zijn niet gelijk. De
groote verbruikers maken de maximale be
lasting hooger. Er zijn zelfs groote verbrui
kers die noch voor noch nadeel aan het be
drijf opleveren, terwijl er ook zijn die nadee-
lig zijn voor het bedrijf. Wat de rentabiliteit
van het bedrijf betreft na kabileering zegt hij
geen woord van hetgeen hij daaromtrent in
zijn rapport heeft gezegd terug te nemen en
hij blijft volkomen de daar genoemde cijfers
handhaven. Hij heeft daarin ook genoemd een
aflossing van 30 jaren. Wat de tarieven be
treft, meende hij, dat er een groote onbillijk
heid in iigt, dat degene, die al zijn best heeft
gedaan om zooveel mogelijk stroom te gebrui
ken een regeling als door het P.E.N. wordt
voorgesteld, het meeste zal moeten betalen,
omdat hij zijn stroomverbruik niet meer kan
opvoeren, zoodat hij zou blijven in den prijs
van 30 cent per K.W.U., terwijl hij die zoo
min mogelijk heeft gebruikt maar nu huishou
delijke apparaten gaat aanschaffen in de
goedkooce stroomprijs zou vallen.'
De heer Kramer zeide, dat hij geen ver
stokt voorstander is om ons bedrijf over te
doen. Voor hem staat het vast dat er toch
werkelijk voordeelen bij het 1 .E.N. zouden
zijn. Hij meende, dat er werkelijk nog wel ver
beteringen zijn aan te brengen door onze ta
rieven aan te sluiten met de praktijk. Hij wi>-
de zich echter nu aansluiten bij het voorstel
van het bestuur om ons G.E.B. niet over .e
d°De heer du Burck zeide. dat bij het P.DN
reeds een gemiddeld wordt bereikt van 15 5
cent en meende, dat bij ons bedrijf geen lager
gemiddelde kan worden gehaald dan _0 een',
zocdat hij de overtuiging heeft, dat een cen
traal werkend bedrijf goedkooper kan disti.
bueeren dan een klein bedrijf. Hij hoopte, dat
de voorstanders om ons G.E.B. te houden, ge
lijk zullen krijgen dat dit beter is, ofschoon
hij er wel aan twijfelt.
Verder sloot hij zich aan bil den heer Kra
mer cn was er voor het G.E.B. niet aan het
P.E.N. over te doen en stelde voor dit zonder
stemming te besluiten.
De heer Bekker zeide door het hoor en
weder hoor zijn vele dingen beter belicht en
hij kon zich aansluiten bij de heeren du
Burck cn Kramer om het bedrijf niet te ver-
koopen.
Daar niemand stemming verlangde, is zon
der hoofdelijke stemming besloten het G.E B.
niet aan het P.E.N. over te doen.
Na nog enkele bespreking werd het bestuur
door de commissie gemachtigd een en ander
aan de Raden mede te deelen en daarna maat
regelen te treffen, dat tot kabileering kan
worden overgegaan.
Rondvraag.
De heer Bekker vroeg of bij het leggen
van de kabel zand zal worden gebruikt. De
directeur deelde mede, dat daarop niet is ge
rekend.
De heer Kramer vroeg naar de 2de kabel.
Is deze nocdig?
De voorzitter zegde toe, dat dit een punt
van bespreking zal vormen met de adviseurs
en bracht vervolgens dank aan allen. Hij
sprak de hoop uit, dat het thans genomen be
sluit er een mag zijn ten voordeele van onze
afnemers en ons bedrijf.
HEILOO.
Voor het Nat. Zangconcours van den
NooraHollandschen Zangersbond, dat dit
jaar op 5 en 12 Juli in de Kennemer Manege
zal worden gehouden, b1 ijkt zeer veel belang
stelling te bestaan. Mooie prijzen zijn reeds
beschikbaar gesteld, w.o. een groote zilveren
med. van den Commissaris der Koningin in
Noc d-Holland. Dan is de vereeniging „Har
monie" die dit concours uitschrijft door het
Alkmaarsch dubb. Mannenkwartet „Apollo"
dir. de heer Jac. Jansen, een concert aange
boden op Zondagmiddag 14 Juni a.s. in de
Ned. Herv. kerk, waarvan de baten geheel
zullen strekken ten voordeele van de con-
courskas. Medewerking zal worden verleend
door mevr. Kikkert, Koedijk, sopraan en den
heer Slinger, Alkmaar, orgel.
CASTRICUM.
Geboren: Agatha Cornelia d. van J.
Groentjes en A. Zonneveld. Mina d. van
P. Wulp en C. Zonneveld.
Ondertrouwd: Johannes Christiaan
Beliën te Beverwijk en Anna Nijman.
Getrouwd: Pancratius Groentjes en
Afra Anna Hageman. Bernardus Maria
Helena Kuilman en Maria Lute. Joost
Straat en Pietertje Kamp. Jacobus Been
tjes en Geertruida Sr/iermer.
Overleden: Jantje de Meel, 36 j., won
te Amsterdam. Willem Dolleman, 65 j.,
won. te Amsterdam.
Dami*ubi*iek
Aan de Dammers I
In onze vorige rubriek gaven wij ter
oplossing probleem noo. 1173.
Stand.
Zw. 12 sch. op: 2, 7, 9, 12, 13, 15, 18, 22,
23, 25, 28, 36.
W. 12 sch. op: 21, 24, 26, 27, 29, 32, 34,
37, 38, 39, 42, 48.
Oplossing.
1. 21-16
32-27
37—31
34-30
26—21
24-20
42—38
48 17
21
16
2.
3.'
r
5.
6.
7.
8.
9
10.
1
7!
1.
y
3.
4.
5.
6.
7.
8.
9.
22 31
31 22
36 27
23 of 25 32
25 of 23 34
15 24
32 43
22 11
2:11
raag eeni
wier eqbtg^nooten ver.
zuimden een levensverze
kering te sluiten, wat er m
hen Omging toen de slag
kwam. Durft gij dan nog
te zeggen, dat een poli*
voor U overbodig is? Vraag
heden nog onze tarieven.
RIJNSTRAAT DENHaag'S,
kende Fransche dammer Dr. A. Moli.
n ard een mooien damzet uit:
9. mi )m
m
AA
v,} 3
2
1 SÉ
iP
pp
JÜ
rm
m
Zw. 11 sch. op: 1,12/16, 19, 21, 23,24,25
W. 11 sch. op: 27, 28, 30, 32, 34, 35, 38,
40, 45, 48, 49.
Wit aan den zet speelt als volgt:
1 34-29! 1. 24 31 (3 sch.)
2. 49—43! 2. 25:34
3. 40 20 3. 15 24
i 35—30 4. 29 35
5. 4540 5. 35 44
6. 43—39 b. 44:42
7. 48: 8!
De volgende stand is van den heerR.
Marchal uit den Kaag.
Zw. 6 scn. op: 12, 13, 22, 24 25, 35 en
dam op 26.
W. 9 sch. op: 31, 33, 34, 36, 38, 39, 42,
44, 47.
Wit speelt:
1. 44—40
1.
26 48
2. 332§!
0
S/t
35 42
3. z8 30
3.
48—39 gedw.
4 34:43
4.
25 34
5. 47:38
5.
34—40
6. 43—39
6.
40—45
7. 38—32
ry
i.
4550
8. 32:27
8.
50 31
9. 36:27
Te- oplossing voor deze week:
Probleem '17'. van F. Bethénod. Fr
Uit de partij.
In den volgenden stand voerde de be-
HE IV 0\riHI.\ V A E EW v i: II KI; I IS IS i G IJ V T .1 E-
589. En terwijl de sultan uitkeek, wie toch de euveldaders
waren, die het prinsesje wilden bevrijden, kwamen Keesie en
zijn vriend zacht op hun luchtpaardjes aanzweven en grepen
den sultan beet. .Pik, ik heb je", zei het matroosje, en met
behulp van het verkeersagente werd de sultan uit het venster
getrokken.
590. Ze namen den sultan tusschen hen beiden, hielden
stevig vast, opdat hij niet zou vallen. „Er zal je geen w
geschieden, sultan", zei de kok, die zulke lekkere sc 0
voor hem had bereid. „Als u maar gewillig mee gaat, *n.m.
zal geweld worden gebruikt, zooals ze in de hoofdstad
sterdam van mijn land zeggen",