DE CENTRALE- w mLJm m m m i ,%Fw Jm Brieven uit de Hoofdstad den weduwen i VEILIG VERKEER. Een zaak, die niet Amsterdam alleen - betreft. Een vraagstuk, dat de hoofdstad den laat- sten tiid nogal eens bezig houdt, is dat van het verkeer en de schooljeugd. Bij het aantal slachtoffers, dat jaarlijks aan het steeds in tenser wordende stadsverkeer ten offei val', of tengevolge daarvan geheel ot gedeeltelijk wordt verminkt, is het percentage kinderen in den leeftijd van 4-16 jaar betrekkelijk zeer hoog. Het varieert tusschen de 20 en 30 en het spreekt van zelf, dat allerwege wordt getracht het jonge leven in bescher ming te nemen. Reeds een vijftal jaren ge leden werd in Amsterdam door den wethou der van Onderwijs een commissie in het leven geroepen, welke tot taak had dit vraagstuk te bestudeeren en na te gaan, welke maat regelen er getroffen konden worden in het belang van de veiligheid der schooljeugd Een en ander had tot gevolg, dat eenigen tijd na het verschijnen van een desbetreffend rap port dier commissie, bij besluit van B. en W. het z.g, verkeeronderwiis op alle openbare scholen te Amsterdam officieel in het leerplan werd opgenomen. Niet in dien zin, dat een geheel lesuur van het rooster aan dit soort van onderwijs besteed zou worden, doch zoo, dat gelegenheidshalve, en bij de verschillende vakken, aangelegenheden, het verkeer betref fend, zouden worden behandeld. Het is vol komen begrijpelijk, dat het hierbij voor een groot .gedeelte afhing van het welwillen der fcerkrachten en helaas was bij een gedeelte hunner een zeker sceptimisme niet te misken nen jegens dit nieuwe geluid, van buiten at in het schoollokaal gebracht. Aan de gedragingen der kinderen is dit al spoedig te merkén en wie in de hoofdstad eens hier en daar bij verschillende scholen een kijkje gaat nemen, ziet wel heel duidelijk het onderscheid tusschen kinderen bij wie het gelukt is een soort intuitief voorzichtigheids- gevoel aan te kweeken en de jeugd, op dit gebied nog zoo goed als ongecultiveerd. Niet alleen moet dit ver!:;ers onderwijs dienen ter beveiliging der jeugd, doch eveneens tot op voeding van den toekomstigen weggebruiker, ojj wien alle hoop bij het zich steeds uitbrei dende moderne verkeer gevestigd moet zijn. £n het gaat hier niet om een zekere vrees voor dat verkeer den kinderen bij te brengen, doch uitsluitend hen er mede vertrouwd te maken. Zij moeten het verkeer niet schuwen en bangheid is een verkeerde grondslag voor een veilig verkeer doch leeren, dat ook de jeugd ïn dat groote verkeer haar rech ten, maar eveneens haar plichten jegens an dere soorten van weggebruiker heeft. Maar bij alles, dat men het kind zal willen leeren, dient vooral goed voor oogen te worden ge houden, dat deze materie steeds frisch moet worden opgedischt. Immers zonder dat men de werkelijke en gemeende belangstelling van de jeugd zelve voor dit uiterst belangrijke vraagstuk van algemeen nationaal belang weet "op te wekken, kan elk pogen in die dich ting volkomen vruchteloos worden geheenten. Gepretendeerde aandacht in het klasselokaal kan een leerling misschien behoeden voor een onvoldoende voor geschiedenis of som metjes; op den weg in het verkeer, waar rondom het gevaar heerscht en dreigt, moet de aandacht echt, niet geveinsd of gedwon gen zijn, om ongelukken te voorkomen. Het kind vraagt naar actie en naar een mogelijk heid zich te kunnen onderscheiden. Het is dan ook de prestatiegedachte, waarop veel te •bouwen is, in verband met dit verkeersonder wijs. Amerika en Engeland, de landen, waar reeds gedurende jaren een intensieve cam pagne voor veilig verkeer wordt gevoerd wijzen ook op het terrein van de school ons den weg. Schoolpatrouilles en schoolverkeers clubs, beide met de algeheele medewerking van de jeugd zelve opgericht, bestaan daar bijna op elk school. Oudere kinderen uit hoo- gere klassen helpen de kleintjes bij het over steken en op verschillende plaatsen in Ame rika heeft men kans gezien het aantal onge vallen tot op de helft terug te brengen. Zoo dat in den loop der jaren wel is komen vast te staan, dat verkeersonderwijs, tot opvoeding van de weggebruikers, geen utopie is.. Laten de sceptici daarheen het hoofd richten en voor dezen keer eens verder kijken dan het klasselokaal en het zwarte bord. Men zal natuurlijk nooit mogen verzuimen de leer krachten zelf volkomen op de hoogte te breri gen met het vraagstuk van verkeer en ver keersveiligheid, en zonder twijfel moet er ge tracht worden ook hun algeheele 'belangstel ling er voor op te wekken. Zonder een zeker enthousiasme is het onmogelijk anderen enthousiast te maken of bezielend te werk te gaan. Onder den invloed van een vooroor deel, ten opzichte van b.v. het snelverkeer, wordt nimmer de juiste geest verkregen, noo- dig om anderen van de noodzakelijkheid van samenwerking in het hedendaagsche verkeer te overtuigen. Ongeveer een half jaar geleden werd te Amsterdam op de Nieuwe Schoolvereeniging een verkeersclub, in den geest van dergelijke Amerikaansche organisaties, opgericht. Men heeft ervan kunnen lezen in de dagbladen en tijdschriften: het betrof hier een verkeers club, waarvan de leerlingen der vier hoogste klassen na theoretisch en practisch afgelegd examen als lid kunnen toetreden. De verkeers politie verleent bij deze examens haar mede werking door het zenden van een harer em ployés en zoo kan men thans op gezette tijden in de hoofdstad een motorcombinatie van de verkeerspolitie achter een groepje fietsende scholieren, die examen doen, zien rijden het hoofd der school of een der onderwijzers, naast den politieman in de zijspan en op andere plaatsen weer leerlingen, die twee aan twee op moeilijke kruispunten vier, vijf, ja fts keer aan elkaar verschillende malen door het drukke verkeer moeten oversteken tijdens dat examen, bezig zien. Beantwoorden de kinde- ren aan de gestelde eischen, dan ontvangen zij het verkeersinsigne der school, hetwelk zij, vanzelfsprekend, met niet weinig trots op de borst dragen. Maar ook wie ongemerkt de kinderen van deze school gadeslaat, wanneer hetgeen examen is en zij op weg zijn van of naar huis, constateert in hun gedrag de uit- werkig reeds van dit specifieke systeem van verkeersonderwijs, waarbij de kinderen iets te doen hebben, waarnaar hun onverdeelde belangstelling uitgaat. Oh, ongetwijfeld, zoo'n agent in leeren uni- w>rm gestoken, tusschen de banken in de klas doet sommigen wat eigenaardig aan. Er zijn er, die zulk een systeem veroordeelen en het schande heeten, dat een ander dan de onder wijzer hier in de klasse een hoofdrol speeb. Maar is het wel zoo te laken, die systeem, als wij bedenken, dat het hier om menschen- levens gaat? En ook als men de ouders vra gen zou, cm te kiezen tusschen een „vier" voer teekenen of geschiedenis de onheilspel lende mededeeling van het bezoek aan egn ziekenhuis en een opgenomen kind, dan ligt het antwoord voor de hand. En tevens is daarmede dan het bewijs gegeven, dat alle sceptici en zij, die meenen zich star te kunnen Verzetten tegen evolutie en geest van den mo dernen tijd, op den duur ongelijk zullen krij gen. Dit verkeersonderwijs, met bezieling gegeven althans, zal onschatbare diensten cunnen bewijzen bij de vorming van een vol gende generatie. Zooals wij moeten kunnen lezen en schrijven, rekenen en talen spreken, zoo wordt ook van ons verlangd, dat wij ons weten te gedragen in de gemeenschap, thuis en op den weg. En niet alleen het kind zal men dienen te doordringen van dit soort op vattingen. Qeh neen, onze geheele natie, oud en jong, zal men opvattingen moeten aanlee- ren van saamhoorigheid en consideratie on derling en jegens elkander, als de gebruikers van den weg. Zoo kernachtig; heeft The National Safety Association in Engeland de zaak destijds aangepakt door het oprichten van een Bond van Weggebruikers, een bond van allerlei klassen van menschen op den weg, die elkaar een soort wellevendheid en sportief optreden beloven. Ziedaar een middel, om te komen tot juist dien band, waarin het geheim van een veilig verkeer op onze wegen en in de steden ligt. Dat men ook ins ons land niet veel langer zal kunnen wachten met deze moreele beïnvloeding van den weggebruiker, bewijzen de kranten na den Zondag. De ba lans van den feestdag is weinig flatteus. Doo- den en gewonden in een lange lijst gerubri ceerd. Ongelukken veelal, die voorkomen had den kunnen worden, indien fouten en tekort komingen in de opvattingen der weggebrui kers voorkomen waren. De kwestie van het transport der gewonden en slachtoffers is een actueel ding in ons land. Men roept om ingrijpen, om hulpdiensten en snelle transportmogelijkheden. Een eigenaardige loop van zaken. Eén phase hebben wij over geslagen, de belangrijkste zonder twijfel: de opvoeding tot weggebruiker. VAN SIEGEN. Provinciaal nieuws NOOF.DSCHARWOUDE. Vergadering van de Commissie van Beheer der Lichtbedrijven te .Noord-Scharwoude op Dinsdag 19 Mei 1931, des namiddags ten 3 V* uur. De voorzitter, de heer P. Slot, opende de vergadering en heette den heeren allen wel kom. Hij deelde mede, dat de heer van Spen- gler wegens ziekte afwezig is, waardoor voor de gemeenten Noord-Scharwoude en Zuid Scharwoude de loco-burgemeester aanwezig zijn en bovendien daardoor voor den heer Ootjers zijn plaatsvervanger de heer A. de Overdracht O.E.B. aan het P.E.N. De voorzitter zeide, dat nog steeds het on derwerp is de overname van ons G.E-B. door het P.E.N. Hij wilde kort zijn, want d heeren hebben allen de stukken thuis gehad en bovendien de vorige week Maandag in een vergadering te Broek op Langendijk nog de gelegenheid gehad vragen te stellen aan de directie van het P.E.N. Het voorst'1, zooals dat thans door het P.E.N. wordt gedaan, is in de heden gehouden bestuursvergadering onder oogen gezien en het bestuur is van oor- oeel, dat het voorstel niet te aanvaarden is voor ons. De 3 hoofdpunten, welke al eerder door ons naar voren zijn gebracht, zijn: ten lste de tarieven welke voor het grootste aan tal afnemers zullen verhoogen; ten 2de de straatverlichting welke ons zeker 10.000 meer zal kosten en ten 3de het ongunstiger worden van ons gasbedrijf; verschillende uitgaven welke nu door de beide bedrijven worden gedragen, zullen na verkoop van ons G.E.B. alleen op het gasbedrijf drukken Waarom het bestuur adviseert te besluiten niet op de aanbieding van het P.E.N. in te gaan. Volledigheidshalve dient hij nog vermelden, dat de loco-burgemeester van Zuid-Scharwoude zijn houding nog niet heeft kunnen bepalen en een voorstel deed om als nog een verificateur van de Ver. van Ned. Gemeenten te nemen om de rapporten te ver gelijken en daarna aan ons een rapport uit te brengen over zijn bevindingen. Het bestuur wilde daarop niet ingaan, na alles wat is gedaan om licht in deze zaak te brengen, meende het bestuur, dat het nu welletjes was en dat nu wel eens een beslissing genomen kon worden. De heer Kramer meende, dat als wij alleen klein verbruikers hebben er geen vooruitzich ten zijn, dat meer zal worden afgenomen in de toekomst met onze tarieven. Wanneer het P.E.N. het boven het gemiddelde van 24.6 cent aan de gemeenten terugstort, is er naar zijn meening wel een weg om dit bedrag weer terug te gever, aan de verbruikers. Onze gas fabriek zal wel eenige financiële offers heb ben te brengen, maar daartegenover staat de koopson van 250.000, welke kan worden aangewend voor ons gasbedrijf, waardoor de eerste zes jaren een besparing zal ontstaan van 31379 en de volgende zes jaren 24290, dit zijn toch cijfers, die niet te ver- waarloozen zijn, hierdoor zou de gasprijs met ongeveer 4 cent verlaagd kunnen worden Bij de gasfabriek is 382 M3. ongeveer het gemiddelde per verbruiker, zooda't dit een aardig voordeel zal zijn voor onze afnemers. De grootverbruikers van ons bedrijf hebben mogelijk gemaakt, dat de prijzen verlaagd konden worden. Hij meende, dat wanneer de tarieven van het P.E.N. goed door gevoerd zijn, nog maar een klein percentage tot de klein verbruikers zal behooren, die dan nog 30 cent moeten 'betalen, wat neerkomt voor deze op een meer kosten van 40 cent in de maand, terwijl het aan de groot verbruikers guldens zal schelen dat minder betaald moet worden. Hij meende, dat er dus nog wel voor deden aan de overname verbonden zijn en kan zich derhalve niet met het voorstel van het bestuur vereenigen. C>e voorziter merkte op, dat de nuchtere cijfers aanwijzen dat en voor straatverlich ting en voor de gasfabriek een bedrag van 12000 aan het P.E.N. zal moeten worden ^taald. Hij weet echter niet waar de ge meenten deze gelden vandaan moeten halen. De heer Krconenburg meende, wanneet wij naar het P.E.N. -overgingen deze uitga ve van 12000 verplichtend is- Wanneer wtj nu ons bedrijf in eigen beheer houden en wij gingen ons zelf de verplichting op leggen de meerkosten van de straatverlichting aan ne. bedrijf uit te betalen dan zou onze prijs pet K.W.Ü. direct verlagen niet 5 cent en dei- halve worden 18 cent. Wil men dus een goe de vergelijking dan moet men feitelijk ais basis aannemen voor ons bedrijf een prijs van 18 cent per K.W.U. Hij vond dan ook geen enkel voordeel voor ons in het voorstel van het P.E.N. en wilde hij daarom ons be drijf niet overdoen, terwijl wij zelf altijd de gelegenhoud houden, om evenals enkele ge meenten reeds doen, naast het gewone tarief een vastrechttarief te maken. De heer van Kampen zeide, dat hij al ja ren terug het voorstel heeft gedaan de lan taarns totaal door de gemeenten te laten be talen, ma.r toen kreeg zijn voorstel geen steun en nu krijgen wij zoo. maar de ver plichting van het P.E.N. om het wel te doen. Hij wilde eerlijk zeggen, dat hij geen voor- deelen in het voorstel ziet en was er daarom ook tegen het bedrijf aan het P.E.N. over te doen. De heer Wijnveldt zou de voordeelen wel eens opgenoemd willen zien. Door het bestuur zijn wel de bezwaren genoemd, maar door de voorstanders van overname niet de voordee len. De loco-burgemeester van Zuid-Scharwou de wilde een verificateur nemen. Hij stond verbaasd over dit voorstel. Deze zou de cij fers in de rapporten nagaan en hij meende, dat er onder ons niemand is, die de cijfers genoemd in de rapporten voor onjuist houdt Van de praktijk, die wij wel allen kennen, weet zoo iemand niets en kan hij dus ons nimmer advieseeren, hoe wij in dezen moeten handelen. De heer Duif meende, dat de kleinverbrui kers meer zullen moeten betalen en daarom <an hij er niet in mee gaan ons bedrijf over te doen. De heer du Burek was een voorstander om het bedrijf over te doen. Zijn overtuiging is, dat er meer val te bereiken met een centraal- bedrijf dan met een klein bedrijf, Hij kon niet de zekerheid geven, dat er rroote voordcelen zijn, maar in een groot centraal beheerd be drijf moeten de resultaten beter zijn dan in een klein bedrijf. Dat ons tarief van 45 cent tot 23 cent terug is geloopen, is vanzelf sprekend. Heel sympathiek is hier gesproken over den min deren man om meer licht in diens woning te brengen, zoodat ook de S.D A.P. als princi- pieele voorstander van centralisatie van be drijven, er voor is ons G. E.B. over te doen. Hij meende, dat een aflossingtermijn van 40 jaren te groot zal zijn en dat in korteren tijd moet worden afgelost b.v. in ongeveer 26 jaren, waardoor de exploitatierekening een heel ander beeld zal geven. De voorstanders van- eigen beheer zeggen steeds, dat wij geen voordeelen noemen, maar hij zou willen zeg gen, gij ziet ze niet. Door de overname zou den w ijons tarief voor gas aanmerkelijk kun nen verlagen tot ongeveer 33 dat betee- kend dus een verlaging van 3 a 4 cent per M3. Er wordt gezegd, ons bedrijf is kern ge zond. Hij wilde dan echter wijzen'op het feit, cjat er nog 97000' moet worden afgeschre ven en naar zijn meening moest dit bedrag niet meer op de balans voorkomen. Verder kon hij zich volkomen vereenigen met deu heer Kramer en zeide er van overtuigd te zijn, dat wij niet slechter zullen uitkomen. Hij durfde er wel zijn stem aan geven ons bedrijf over te doen. De directeur zeide, dat vooral in het oog moet worden gehouden, dat de waarde van ons G.E.B. door het P.E.N. wordt gesteld op 250.000 de nieuwe kabel en de over name van de schulden, maar dat wij dit be drag ook zouden krijgen als wij geen gasfa briek hadden. Bovendien is door het P.E.N. geen enkele bemerking gemaakt omtrent zijn laatste rap port en hij is daarom overtuigd, dat hier niets op valt aan te merken. Ons bedrijf is niet groot geworden door de groote verbruikers maar door verlaging van de tarieven, waardoor ook de kleine verbrui kers in de gelegenheid werden gesteld meer te gebruiken. De kosten van groot stroomverbruikers en klein stroomverbruikers zijn niet gelijk. De groote verbruikers maken de maximale be lasting hooger. Er zijn zelfs groote verbrui kers die noch voor noch nadeel aan het be drijf opleveren, terwijl er ook zijn die nadee- lig zijn voor het bedrijf. Wat de rentabiliteit van het bedrijf betreft na kabileering zegt hij geen woord van hetgeen hij daaromtrent in zijn rapport heeft gezegd terug te nemen en hij blijft volkomen de daar genoemde cijfers handhaven. Hij heeft daarin ook genoemd een aflossing van 30 jaren. Wat de tarieven be treft, meende hij, dat er een groote onbillijk heid in iigt, dat degene, die al zijn best heeft gedaan om zooveel mogelijk stroom te gebrui ken een regeling als door het P.E.N. wordt voorgesteld, het meeste zal moeten betalen, omdat hij zijn stroomverbruik niet meer kan opvoeren, zoodat hij zou blijven in den prijs van 30 cent per K.W.U., terwijl hij die zoo min mogelijk heeft gebruikt maar nu huishou delijke apparaten gaat aanschaffen in de goedkooce stroomprijs zou vallen.' De heer Kramer zeide, dat hij geen ver stokt voorstander is om ons bedrijf over te doen. Voor hem staat het vast dat er toch werkelijk voordeelen bij het 1 .E.N. zouden zijn. Hij meende, dat er werkelijk nog wel ver beteringen zijn aan te brengen door onze ta rieven aan te sluiten met de praktijk. Hij wi>- de zich echter nu aansluiten bij het voorstel van het bestuur om ons G.E.B. niet over .e d°De heer du Burck zeide. dat bij het P.DN reeds een gemiddeld wordt bereikt van 15 5 cent en meende, dat bij ons bedrijf geen lager gemiddelde kan worden gehaald dan _0 een', zocdat hij de overtuiging heeft, dat een cen traal werkend bedrijf goedkooper kan disti. bueeren dan een klein bedrijf. Hij hoopte, dat de voorstanders om ons G.E.B. te houden, ge lijk zullen krijgen dat dit beter is, ofschoon hij er wel aan twijfelt. Verder sloot hij zich aan bil den heer Kra mer cn was er voor het G.E.B. niet aan het P.E.N. over te doen en stelde voor dit zonder stemming te besluiten. De heer Bekker zeide door het hoor en weder hoor zijn vele dingen beter belicht en hij kon zich aansluiten bij de heeren du Burck cn Kramer om het bedrijf niet te ver- koopen. Daar niemand stemming verlangde, is zon der hoofdelijke stemming besloten het G.E B. niet aan het P.E.N. over te doen. Na nog enkele bespreking werd het bestuur door de commissie gemachtigd een en ander aan de Raden mede te deelen en daarna maat regelen te treffen, dat tot kabileering kan worden overgegaan. Rondvraag. De heer Bekker vroeg of bij het leggen van de kabel zand zal worden gebruikt. De directeur deelde mede, dat daarop niet is ge rekend. De heer Kramer vroeg naar de 2de kabel. Is deze nocdig? De voorzitter zegde toe, dat dit een punt van bespreking zal vormen met de adviseurs en bracht vervolgens dank aan allen. Hij sprak de hoop uit, dat het thans genomen be sluit er een mag zijn ten voordeele van onze afnemers en ons bedrijf. HEILOO. Voor het Nat. Zangconcours van den NooraHollandschen Zangersbond, dat dit jaar op 5 en 12 Juli in de Kennemer Manege zal worden gehouden, b1 ijkt zeer veel belang stelling te bestaan. Mooie prijzen zijn reeds beschikbaar gesteld, w.o. een groote zilveren med. van den Commissaris der Koningin in Noc d-Holland. Dan is de vereeniging „Har monie" die dit concours uitschrijft door het Alkmaarsch dubb. Mannenkwartet „Apollo" dir. de heer Jac. Jansen, een concert aange boden op Zondagmiddag 14 Juni a.s. in de Ned. Herv. kerk, waarvan de baten geheel zullen strekken ten voordeele van de con- courskas. Medewerking zal worden verleend door mevr. Kikkert, Koedijk, sopraan en den heer Slinger, Alkmaar, orgel. CASTRICUM. Geboren: Agatha Cornelia d. van J. Groentjes en A. Zonneveld. Mina d. van P. Wulp en C. Zonneveld. Ondertrouwd: Johannes Christiaan Beliën te Beverwijk en Anna Nijman. Getrouwd: Pancratius Groentjes en Afra Anna Hageman. Bernardus Maria Helena Kuilman en Maria Lute. Joost Straat en Pietertje Kamp. Jacobus Been tjes en Geertruida Sr/iermer. Overleden: Jantje de Meel, 36 j., won te Amsterdam. Willem Dolleman, 65 j., won. te Amsterdam. Dami*ubi*iek Aan de Dammers I In onze vorige rubriek gaven wij ter oplossing probleem noo. 1173. Stand. Zw. 12 sch. op: 2, 7, 9, 12, 13, 15, 18, 22, 23, 25, 28, 36. W. 12 sch. op: 21, 24, 26, 27, 29, 32, 34, 37, 38, 39, 42, 48. Oplossing. 1. 21-16 32-27 37—31 34-30 26—21 24-20 42—38 48 17 21 16 2. 3.' r 5. 6. 7. 8. 9 10. 1 7! 1. y 3. 4. 5. 6. 7. 8. 9. 22 31 31 22 36 27 23 of 25 32 25 of 23 34 15 24 32 43 22 11 2:11 raag eeni wier eqbtg^nooten ver. zuimden een levensverze kering te sluiten, wat er m hen Omging toen de slag kwam. Durft gij dan nog te zeggen, dat een poli* voor U overbodig is? Vraag heden nog onze tarieven. RIJNSTRAAT DENHaag'S, kende Fransche dammer Dr. A. Moli. n ard een mooien damzet uit: 9. mi )m m AA v,} 3 2 1 SÉ iP pp JÜ rm m Zw. 11 sch. op: 1,12/16, 19, 21, 23,24,25 W. 11 sch. op: 27, 28, 30, 32, 34, 35, 38, 40, 45, 48, 49. Wit aan den zet speelt als volgt: 1 34-29! 1. 24 31 (3 sch.) 2. 49—43! 2. 25:34 3. 40 20 3. 15 24 i 35—30 4. 29 35 5. 4540 5. 35 44 6. 43—39 b. 44:42 7. 48: 8! De volgende stand is van den heerR. Marchal uit den Kaag. Zw. 6 scn. op: 12, 13, 22, 24 25, 35 en dam op 26. W. 9 sch. op: 31, 33, 34, 36, 38, 39, 42, 44, 47. Wit speelt: 1. 44—40 1. 26 48 2. 332§! 0 S/t 35 42 3. z8 30 3. 48—39 gedw. 4 34:43 4. 25 34 5. 47:38 5. 34—40 6. 43—39 6. 40—45 7. 38—32 ry i. 4550 8. 32:27 8. 50 31 9. 36:27 Te- oplossing voor deze week: Probleem '17'. van F. Bethénod. Fr Uit de partij. In den volgenden stand voerde de be- HE IV 0\riHI.\ V A E EW v i: II KI; I IS IS i G IJ V T .1 E- 589. En terwijl de sultan uitkeek, wie toch de euveldaders waren, die het prinsesje wilden bevrijden, kwamen Keesie en zijn vriend zacht op hun luchtpaardjes aanzweven en grepen den sultan beet. .Pik, ik heb je", zei het matroosje, en met behulp van het verkeersagente werd de sultan uit het venster getrokken. 590. Ze namen den sultan tusschen hen beiden, hielden stevig vast, opdat hij niet zou vallen. „Er zal je geen w geschieden, sultan", zei de kok, die zulke lekkere sc 0 voor hem had bereid. „Als u maar gewillig mee gaat, *n.m. zal geweld worden gebruikt, zooals ze in de hoofdstad sterdam van mijn land zeggen",

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1931 | | pagina 6