JUizzCem&tiek
JhhaakwAtiek
mr 'mi
Wé
m m'
m mi\
[3 jj
Brieven uit de Hoofdstad
8
m in
nj§ll jUS
DE OOLIJKE
DBI*
Onze vierde Juni-opgave.
Een vreemde kruiswoordpuzzle.
Al was de vorm van deze puzzle wat
vreemd, zij kon onze oplossers toch geen on
overkomelijke moeilijkheden brengen. Ver-
schillende lezers zonden een keurig uitge
voerde oplossing in. Deze luidde als volgt.
Toekenning Juni-prijs.
Bij 't controleeren van de lijst bleek ons,
idat na de vierde Juni-puzzle aan 't hoofd
stonden de heern R. Smids, K. v. 't Veerstraat
'52, alhier en W. J. Karssen, Kennemer-
straatweg 62 met 55 punten. Bij loting is de
'Juniprijs a 2.50 ten deel gevallen aan den
heer R. Smids, die dus weer met een schoone
lei begint, terwijl de heer Karssen met 55 p
aan 't hoofd blijft voor Juli. De prijs is vanaf
Maandag bij onze administratie af te halen.
Op hem volgen de heeren G. L. Metz met
54 p., J. Meijer 51 p., L. Trijbetz 47 p.,
Marie Rezelman 47 p., mevr. Vasbinder
Hos 42 p., P. Kuyper 37 p., J. Strijbis 32 p.,
mej. Pastoor 31 p., mej. M. Siezen 31 p,
Jon. Krul en J. Daalder 28 p., C. Blanken-
daal 27 p., J. Zaadnoordijk 25 p., mevr.
HolsmullerTeengs 25 p.. N. Otsen 22 p.,
mej. L. v. Ossenbruggen 21 p-, P. Haas
broek 18 p., C. de Geus 15 p., mevr. dr. H.
Vogelsang 15 p. en een groot aantal met
minder punten.
Sommige oplossers komen van de lagere
plaatsen aardig naar boven.
Onze Nieuwe Opgave. (No. 1 der Juli-
serie).
De moeilijke deeling.
Gezien de groote interesse, die er ook on
der onze lezers voor cijferpuzzles bestaat,
geven wij hier het geraamte van een opgaan
de deeling, waarbij alleen de cijfers 7 gegeven
zijn. Verder zijn er geen nadere aanwijzin
gen.
XXXX 7 XX 7 7 7 XXXXXXXXXX7
XXX 7 XX
XXXXXX
XXXXXX
XXXXX 7 X
XX 7 7 XXX
XXXXXXX
XXXXXXX
XXX 7 XX
XXX 7 XX
Gelieve deze deeling geheel volledig in te
zenden.
Oplossingen liefst zoo vroegtijdig mogelijk,
O
doch uiterlijk tot Vrijdag 10 Juli 12 uur aan
den Puzzle Redacteur van
de Alkmaarsche Courant.
omdat de ingezetenen thans geen
gelden hebben om bij het vragen van ont
heffing de vereischte kosten te dragen. Voorts
merkte hij op, dat indien het water wordt af
gekeurd, bovendien de aansluitingskosten ko
men, verbruik enz.
De voorzitter antwoordde, dat steeds B.
en W. de betrekkelijke verordening soepel
hebben toegepast maar thans tot uitvoering
moeten overgaan. Ged. Staten hebben thans
aangedrongen op uitvoering. Het is niet te
weerspreken dat daaraan thans niet meer te
ontkomen is. Door verschillende leden werd
hierover gesproken en de bezwaren naar vo
ren gebracht, waarbij tevens werd opgemerkt
dat velen een goede en behoorlijke water
voorziening hebben. Laat men daarom soepel
zijn, te meer gezien de tijden die voor de tuin
ders zéér slecht zijn.
Op voorstel van den heer Louter kregen
hierna B. en W. machtiging tot verkenen
van bijdragen in de kosten van onderzoek
als duidelijk blijkt dat onmacht van betaling
aanwezig is.
Daarna besprak de heer Kuijs de moeilijk
heid van vervoer van de schelpen tengevolge
van de stremming van de Schulpvaart door
nieuwen bouw van een brug bij Limmen. Hij
yroeg of het niet mogelijk is dat de gemeente
auto de schelpen vervoert, want anders wor
den wederom gezinnen broodeloos gemaakt,
omdat het bedrijf dan zeker niet meer loo-
nend zal zijn.
De voorzitter zeide dat B. en W. alles ge
daan hebben om die stremming te voorko
men en als dat niet ging een schadeloosstel
ling te verkrijgen. Het Rijk stelde hier echter
een rechtmatige daad en dus kon men tot dit
laatste niet over gaan.
B. en W. zijn thans bezig te onderzoeken
op welke wijze hulp aan de getroffenen is
te brengen, daarmede zijn zij echter nog niet
gereed en er kan dus geen voorstel gedaan
worden. Nadat de wethouder, die deze zaak
in handen heeft, nog een en ander toelichtte,
gaf de raad' een crediet van 500- om B. en
.W. in de gelegenheid te stellen de getroffe
nen eenigermate schadeloos te stellen en
mogelijk te maken dat hun bedrijf kan wor
den voortgezet.
De heer Hellinga besprak de kwestie van
het vrije strand dat thans naar het Zuiden
is verplaatst. De voorzitter zette deze zaak
nader uiteen. Het plankier nadert zijn vol
tooiing. Bovendien was hem 's middags ge
bleken dat het meer naar den Zeeweg zal
moeten worden verplaatst om dat moeilijkhe
den met den Rijkswaterstaat moeten worden
voorkomen. Ook de reddingsmaterialen zul
len worden gereed gemaakt. Daaraan wordt
gewerkt.
Voorts besprak dit lid de afwijzing van
B. en W. tot het plaatsen van houten tentjes
in plaats van zeildoeken. De voorzitter meen
de dat in dit opzicht B. en W. juist hebben
gehandeld om het eigen karakter van de bad
plaats te behouden. Zou men daartoe wel
vergunning geven, dan zouden die tentjes
volgens bepaalde voorschriften moeten wor
den gebouwd, omdat het anders een chaos
zou worden.
Bovendien zou er bezwaar kunnen komen
van den rijkswaterstaat.
Hierna besprak de heer De Vries de werk
loosheid. De raad heeft een regeling getrof
fen welke geldt tot 1 April, in de veronder
stelling dat dan wel weder ieder in de gele
genheid zou zijn werk te verkrijgen. Thans
is hem de laatste dagen gebleken, dat er
werkloozen zijn die uitgetrokken zijn, die al
meer dan 8 weken zonder werk en zonder
inkomsten zijn. Hij zou gaarne zien dat op
de een of andere wijze hier een regeling werd
getroffen, waardoor deze kunnen worden ge
holpen. Op de begrooting is terzake een post
uitgetrokken en hij meende dat daaruit wel
geput kan worden.
Voorts vroeg hij een regeling voor het ver
voer van reizigers van het strand op dTukke
dagen. Deze is gebleken geheel onvoldoende
te zijn.
Jen slotte vroeg hij uitbreiding van de
route voor het ophalen van vuilnis en wel
op Kleibroekerweg en Ruiterweg.
Dit laatste, antwoordde den voorzitter, is
al in uitvoering. Ten opzichte van het ver
voer van reizigers dat bij drukke dagen on
voldoende is gebleken, zullen dezer dagen
maatregelen worden genomen.
De werkloosheid is echter moeilijker.
Daarvoor bestaat geen regeling en al is spr.
persoonlijk en de wethouders ook van goe
den wil, men is niet in de gelegenheid ge
weest om dit punt te behandelen. Hij zegde
echter toe, dat met spoed door het college
deze zaak zal worden behandeld.
De heer Hemmer wees er op, dat deze
zaak niet voorzien is. Als voorzitter van de
werkloosheidcommissie zegde hij toe, dat
spoedig de zaak zal worden onderzocht. Als
ae raad daarmede accoord gaat zullen B. en
w een regeling treffen.
«,J?aertegen was g€en bezwaar en B. en W
handdengemaChtigd n3ar dgen inzicht te
kregen we n°S een herhaling van
et debat omtrent den aansluitingsplicht aan
ue waterleiding en werd besloten als hierbo
ven reeds is medegedeeld.
Hierna sluiting van de openbare vergade-
'(Het getuigt o.i. van kortzichtigheid als
een gemeenteraad die de badplaats bekend
en bezocht wil maken, het Bad- en Strano-
hotel geen „vergunning" wil bezorgen. Het
eenige bezwaar blijkt de vrees te zijn, dat
automobilisten zich aan sterken drank te bui
ten zullen gaan, maar dan kan men alle ver-
gunningslocaliteiten wel sluiten. Er is geen
enkel motief waarom men zich juist in het
badhotel misdragen zou. Het eenige wat
men met dergelijke kleingeestige besluiten
bereikt is dat vele zomergasten nog een
eindje doorrijden en naar Bergen of Egmond
gaan, waar het badbedrijf niet door allerlei
principes in zijn groei wordt belemmerd.
Red. Alkm. Crt.)
Zwarte dagen voor zwarte schoor
steenvegers. Naar veilig Amster
dam?
Er dreigt gevaar voor den Amsterdam-
schen schoorsteenveger; er staat weer een
traditie op het spel. Een groote anthraciet-
maatschappij is op het idee gekomen haar
klanten service te geven door bij de levering
van anthraciet, gratis den schoorsteen te rei
nigen. En ik weet niet of er een Bond van
Schoorsteenvegers bestaat, een organisatie
van de Ravelli's, Corbelli's en hoe de afstam
melingen van het Romeinsche ras, wier na
men op „elli" eindigen, nog meer mogen
heeten, maar het ziet er voor de menschen
penibel uit. Een schoorsteenveger is er nu
eenmaal om schoorsteenen te vegen en als
er aan die werkzaamheden nu plotseling een
eind wordt gemaakt, is de man geen schoor
steenveger meer. Dan kan hij zijn glimmende
zwarte petje en zijn zwart-witte kleeren en al
het suggestieve gereedschap, dat de man met
zich mee voert, wel aan den kapstok hangen
en zullen de menschen naar ander werk
moeten uitkijken. En het is bijna zeker, dat de
mannen van de anthraciet-maatschappij, die
natuurlijk op economische en efficiente wijze
volgens het voorgeschreven schema de
schoorsteenen reinigen, ook de traditioneele
roepgeluiden van „hoei!" 'bij hun werk niet
meer mogen bezigen. En zoo zullen de
schoorsteenen worden geveegd, zooals de
man van de electriciteitswerken den munt
meter nakijken komt, en de pianostemmer ons
huisinstrument weer tot de orde terugroept.
Want deze moderne manier van schoor
steenen vegen zal natuurlijk geen opschud
ding meer brengen en de jeugd het genot van
een verzetje ontnemen. Het nieuwe systeem
zal misschien minder roet in het eten gooien
en zoo zal moeder de vrouw er nog eenigs-
zins mee gebaat zijn.
Er verdwijnt in dezen tijd van nuchtere
zakelijkheid teveel van dit soort traditie, on
belangrijk op het oog misschien, maar van
onschatbare waarde voor een stad als Am
sterdam met een eigen karakter Laat „Am-
stelodamujn" of „Hendrick de Keijzer" ook
daar nu eens aan doen. En waarom beperken
dit soort vereenigingen hun streven gemeen
lijk tot gevels en gevelsteenen, die toch niet
alléén de kleur en de fantasie aan de groote
stad moeten geven. Deze evolutie van koele
en zakelijke berekening haalt al zooveel weg
van datgene, waaraan wij hechten. En het
grijpt alles in elkaar. Nu de schoorsteenen
schooner zullen zijn, zullen wij verstoken blij
ven van de schoorsteenbranden en een déél
van de actie van onze brandweer, die voor
den minsten schoorsteenbrand evenveel
enthousiasme aan den dag legt als voor hei-
zwaarste uitslaande vuur. Want ook dé
brandweer met al het fascineerende er om
heen, de helmen, de roode wagens, de loeien
de sirenes en de bellen, dat heeft alles haar
vaste plaats op vaste tijden in het stadsleven.
Hoe meedoogenloos ook het vuur om zich
heen grijpt en of groote voorraden en fabrie
ken al geteisterd worden, er is iets van groote
voldoening te lezen op de gezichten der Am
sterdammers, als het Amsterdamsche keur
korps, hun brandweer, door de straten jaagt,
de verkeersagenten elkaar teekens geven, zelfs
de trams ruim baan maken en er plotseling
niemand meer haast heeft. Wij zijn eigenlijk
dol op brand en kannen dit zijn, met eèn der
gelijk corps helden in het gevecht tegen het
vuur. Nu zal ook de brandweer wellicht „van
het kleine werk" minder te doen hebben. Zij,
die vroeger nog wel eens nalieten, om op tijd
hun schoorsteen te doen vegen, krijgen dit nu
in de toekomst bij de cokes en de anthraciet
cadeau. Dit is misschien een goede reclame,
een stap verder op den grooten weg van tech
nisch vernuft en berekening; het stadsbeeld
gaat er langzaam maar zeker aannu hier
een stuk, dan daar. Wij worden een andere
metropolis, met altijd geveegde schoorstee
nen, met breede straten en verkeersseinen, met
electrische bruggen en lange huizenblokken
zonder boomenrij. Het wordt een ander Am
sterdam. Maar beter?
Als er ooit een vereeniging met „tam-tam",
zooals dat heet, de hoofdstad in een paar da
gen heeft overmeesterd, dan is dat zeker de
op 6 Juni opgerichte vereeniging voor veilig
verkeer, die in dezelfde maand nog, en blijk
baar los van vereenigingssfeer en vergade
ringsstemming, een campagne op touw heeft
gezet, om, naar het heet, leden te werven en
zoodoende financiëelen steun te krijgen voor
het maken van veiligheidspropaganda. De
Vereeniging voor Veilig Verkeer wil blijkbaar
niet alleen laten zien, dat zij is opgericht,
doch zij wil ook van haar aanwezigheid ge
tuigen. En het zijn geen halve maatregelen.
Practisch, waar men gaat en waar men
staat frappeeren de slagzinnen „Veilig ver
keer" en „Bent u al lid", waarop de heele
campagne gebaseerd schijnt te zijn. Honder
den vrachtwagens, bakfietsen, sleeperswa-
gens en luxe auto's niet te vergeten voeren
de felle affiches door de geheele stad rond.
De Gemeentetram-wagens zijn op buitenland-
sche wijze beplakt met de „Veilig verkeer"-
strooken op de spatschermen der balcons. En
dit is voor A'dam een novum. Nog nimmer
verleende de Gemeentetram anders haar me
dewerking, dan door toe te staan, dat de ge
wone kaarten of transparanten in de wagens
werden aangebracht. En nu dit! Wel een be
wijs, dat ook de overheid zich hier geroepen
voelt om bij te dragen en te steunen, waar
net geldt een der grootste sociale zorgen van
onzen tijd: den strijd te voeren tegen het
overbodige verlies van menschenlevens in het
moderne verkeer. De Amsterdamsche biosco-
1 bleven niet achter. In elke voorstelling
Si kort maar krachtig propaganda-filmp e
en studenten na afloop der voorstellingen, die
het publiek met het keurige drukwerk der
vereeniging bewérken en.... talrijke leden fok
ken! Een ieder kan hier bijdragen: het mini
mum lidmaatschap is op 1 per jaar gesteld
en dus practisch voor elkeen te betalen.
Het bureau van de verkeerspolitie aan den
Overtoom ziet er uit als een vordenngsbu-
reau van automobielen in mobilisatietijd;
honderden vrachtwagens in lange rijen
achter elkaar rijden er aan, studenten met
stijfselkwasten en groote potten plaksel be
wapend brengen de affiches aan en het Am
sterdamsche publiek, kijkgraag als het is,
laat zich niet onbetuigd. Ook hier weer het
bewijs van officieele medewerking bij dit
hoofdstedelijke streven naar een veilig ver
keer, dat zich inmiddels over het geheele
land als een wervelwind heeft doen gevoelen
en op talrijke plaatsen de gedachte naar een
veiliger verkeer onder alle groepen der be
volking heeft uitgedragen. Er zullen niet
veel vereenigingen in het land zijn opgericht,
die zich zoo dadelijk hebben kunnen verheu
gen in oprechten steun als de Vereeniging
Voor Veilig Verkeer Amsterdam. Op het mo
bilisatie-kwartier in de Vondelstraat, door
de studentenvereeniging „U.S.A." bereidwil
lig ter beschikking gesteld, stroomen de lid
maatschappen binnen. Auto's van de burger
wacht, bemand met padvinders en studen
ten, rijden af en aan, snelle motorrijders ver
richten ordonnancediensten naar alle deelen
van de stad, waar gewerkt wordt met affi-
pieren aan automobilisten en andere wegge
bruikers. En het moet gezegd, deze campagne
zooals de hoofdstad er slechts weinige ge
kend heeft, stimuleert tot groote veiligheid.
Geen kaarten of biljetten op de voorruiten,
ontegenzeggelijke vergrooting van de geva-
renkans en geen strooibiljetten, die allesbe
halve bijdragen tot veiligheid. Uitgevers
van strooibiljetten belemmeren het voetpad,
de wegen worden besmeurd met weggewor
pen papieren, de slipkans wordt vergroot;
men leest op den openbaren weg, kortom 'n
funest middel om bij een veiligheidspropa-
ganda te benutten. En als het waar is wat
de organisatoren in deze veiligheidsvereeni-
ging betogen, namelijk dat het woord „Vei
lig verkeer", de veiligheidsgedachte al ver
breidt bij automobilisten en fietsers, dan is
onze hoofdstad op weg, om zich den eere
naam in den lande van „Veilig Amsterdam"
te gaan verwerven.
We zullen moeten afwachten!
VAN SIEGEN.
OPLOSSING TWEEZET 345,
1. Ke7 dreigt 2 Deb en 2. Pe5 (of andere
zetten van dit P.) mat.
1.Kf5 2. Pe3 mat.
1.Ke4 2. Pb4
1. Da7 2. Pc7
1. Da3f 2. Pb4
1. Lg5f 2. Pf6
OPLOSSING EINDSPEL 456.
1. Kb2! Kf3 2. Kclü Kf4 (of a) 3. Kc2
na 3. Kd2? Ke5 wordt remise) 3. Kg5 4.
Kd3 Kf6 5. Kd4 Ke7 6. Kc5 Pa4f Kb5 en
wint.
a. 2Kc2 3. Ke2 Kf3 4. Kd3 Kf4 5
Kd4 en 6. Kc5 en wint.
Zeer fijn hoe wit 't veld d3 voor zijn K
verovert.
Na 1. Kb3? Kf3 2. Kc2 Ke2? of Kb2
Ke3! en 't is remise.
OPLOSSING EINDSPEL 457.
1. d5f! Kd5 2. Kc7 b5 3. Kb6 b4 4. ab4
ab4 5. Kb5 b3 6. Pe2 Pe4 7. Kb4 b2 8. Ka3
bl D of T 9. Pc3f Pc3 mat.
Niet 1. Pe2? wegens b5 2. Ke7 Kd5 enz.
EINDSPEL 458.
(J Hasek).
a bc defgh
Wit speelt en wint.
EINDSPEL 459.
(M. Havel).
"Tjg g§
pip
1
a b c 1 S h
Wit speelt en wint.
PROBLEEM 346.
(B. Ehms).
<$n m
li
abcdei gh
Tweezet.
De hier volgende partij is de meest sensa-
tioneele geweest uit het zeer belangrijke tour-
nooi te Karlsbad.
Wit: Bogaljubow. Zw.: Aljechine.
Aljechine-opening.
1. e4 Pf6
2. Pc3 d5
3 e5 Pd7
4. d4 c5 't Lijkt nu op Fransch;
alleen e6 is nog niet gespeeld
5. Lb5 Pc6
6. Pf3 a6 Beter was hier e6
7. Lc6 bc6
8. e6fe6
9. 0—0 e5 om zich te bevrijden
10. de5 e6
11. Pg5 De7
12. f4 g6
13. Dg4? Beter was 13. f5 ef5 14.
Pd5 cd5 15. Dd5 Ta7 e6
Pb8 17. Lf4 Db7 18. c4 en
wii staat geweldig b.v. 18.
Pc6 19. e7 enz.
13. Pb6
14. b3 c4 Er dreigde La3.
15. c5? Beter Tb8
16. Lf2? Beter 16. b4 cb4 17. Pe4 de4
18. Lb6 en zwart staat
slecht!
16. h6
17. Pf3? Beter Pe4 de4 18. Pe4 Dg7
19. Lh4 Lc7 20. Lf6 Lf6
21. ef6
17. Df7
18. Pb4 Tg8
19. a4 cb3
20. cb3 Lb7
21. a5 Pd7
22. Lg3 d4 Zwart komt op adem
23. Pa4 Ld5
24. Tabl Tab8
25. Ddl Tb5
26. Lel De7
27. Dd3 Beter was het slecht gepos
teerde paard terug te trekken.
27. g5!
28. Pg6 Df7? Veel sterker zou zijn
Dg7 want nu 29. Pf8 gf4
miste wit de Eessource Lg3
Maar beide spelers waren
in tijdnood en erg zenuw-
a:htig.
29. Pf8 gf4 7
30. Lg3 Df8 Zwart staat iets beter. De
tijdnood is voorbij.
31. Tf4 Dg7
32. b4 Beter was Pb6 met hoop
op remise.
32Dg6
33. Ddl? Beter was Dg6 en Tel.
33. Tf8
34. Tg4 Dt'5
35. Tb2 Tb4
36. Tb4 cb4
37. Pb2 Beter was 37. Tf4 en Dd4
37. Lb3
38. De2 Dblt
39. Lel Tf5
40. Te4 Ld5
41. g4 d3
42. Dd2 Pe5
43. Te5 Tfe5
44. Pd3 Te4
35. En inderdaad, toen de dokter even later
praatte met vader Oester, zei hij plechtig;
„Uw zoontje heeft de zeemalen in zeer ernstige
graad, waarde heer. En aangezien dat besmet
telijk is, lijkt het mij het beste dat U hem laat
opnemen in het Visschen ziekenhuis. Daar zal
hij heel goed verzorgd worden. Ik zal U een
briefje geven voor opname". En dat briefje
schreef dokter Schol toen met zijn penhouder,
die uit een walvisschenbalein was vervaardigd
en waar hij erg trotsch op was.
36. Ach, ach, wat heerschte er nu weer een
roefenis in de Oesterfamilie. Ze waren alU'
maal onder den indruk van dokter's woorden
en van het* feit, dat Otto al heel gauw na dok-
er s vertrek met den ziekenwagen was ie'
haald. Ze wisten niet, en dat was natuurlijk
jammer, dat ook visschendokters zich wel een*
een beetje vergissen kunnen, en dat het »et
Otto s ziekte nog zoo heel erg niet wa».