Bekwame dienstbode
Verkoop Eenden.
TROMPcRUEB
AUTOMOBIELEN
MOTOREN
Hulp in de Huishouding,
aankomenden bediende
Algemeene Vergadering
EEN SENSATIONEELE, NIEUWE
Kosthuis
Twee huizen
Het Lederhuis!!
ZIEKENHUISVERPLEGING
RURiCHEEREH
F 6000 Eerste Hypotheek
JAN EEKEN
wwffi'in'
Kantoorjuffrouw.
een slagersleerling
N.V. „HET LANDBOUWKAHTOOR
NOORD-HOLLAND",
JANSON, VROUWENSTRAAT 13.
Is ruim gesorteerd
I N
:oopt
ROTTERDAM
MET DE SOUPLESSE VAN EEN 8 EN DE
ZUINIGHEID VAN EEN 4 CYLINDER
DOOR „ZWEVENDE KRACHT"
EN „FREE-WHEELING"
Delftsche Courant
W. TASCHE,
C. DE GEUS,
MARIA ELISABETH CASSA,
MEVR. CRONE,
Mevrouw M. R. STOMPFF,
CORNELIS
Fa. de WIJS BROERS
Voorloopige kennisgeving
Wij gaan door met
verlaagde prijzen.
Spercieboonen voor den inmaak 5 ct. p. p.
Bessen
Pracht Pruimen, eigen import,
slechts 25
g. schekkerman, Koningsiraatï
Schoenen Verven!!!
Koffers,
Reismandjes,
Rugzakken,
Veldflesschen,
Padvindersriemen en -fluiten,
Bagageriemen,
Voetbalkoffers,
Moderne strandtasschen,
School- en Boodschappen-
tasschen,
Schoolétui's,
Reisnécessaires,
Zaktoilets,
Leeren schrijfmappen,
Laatste mode damestasschen-
"SF IB
<*>.2
llf
AI
".OPGERICHT 1663
KEN NEMERSTRAATWEG 179,
ALKMAAR.
TEL 792
Het Bestuur van de Tennis
club Advendo is voornemens
OPEN WEDSTRIJDEN
te houden van 13 tot 16 Augus
tus op de banen van het Gem.
Sportpark.
Inschrijvingen aan de Heeren
P. Krom, Wilhelminalaan 3 en
R. Dijkhuijzen, Nassauplein 39,
te Alkmaar.
Single f 1,—. Doublé f 0.75.
VEREENIGING
ALKMAAR.
Beter dan
stoomen.
JOHANKUHL
nutsspaarbank alkmaar.
Adrertentiën, voor bet nummer
Tan denzelfden dag bestemd, wor
den tot
UITERLIJK HALF ELF UUR
's morgens aangenomen, uitgezon
derd des Zaterdags.
I onder fleen voorwaarde worden
adressen verstrekt van adver-
tenties onder letter.
JjdaectecUiën
ïnplaats van kaartem
Met blijdschap geven wij U hier-
m6de kennis van de voorspoedde
geboorte van onzen Zoon
RUDI.
C. J. SCHMIDT.
B. C. SCHMIDT- v. d. Oord.
Alkmaar, 3 Aug. 1931-
Heden overleed tot onze diepe
droefheid onze lieve Moeder,
Behuwd- en Grootmoeder,
Weduwe van Mr. W. H.
IKMAN VANBURCK,
in den ouderdom van 78 jaar.
Almelo,
A. IKMAN VAN BURCK.
M.M. IKMAN VAN BURCK—
Ras.
Heilo,
S. M. M. EMMERLING
Ikman van Bürck.
M! A. EMMERLING
en kleinkinderen.
's-Gravenhage, 1 Aug. 1931.
Joh. v. Oldebarnevoldtlaan 4.
Geen bezoek.
De teraardebestelling zal
plaats hebben Dinsdag a.s. te
twaalf uur op de begraaf
plaats „Zorgvlied" te Am
sterdam.
Eenige kennisgeving.
Farn. H. J. JANSEN aan boord
M. S. Baloeran zendt vrienden en
■bekenden uit SoütBampton (Eng.)
groeten en een tot weerziens.
Heden overleed onze lieve
Moeder en Grootmoeder,
geb. DREKTRAAN.
Heemstede, FAM. GILL.
Heerlen, R. GILL.
Alkmaar1,F. A. GILL.
Alkmaar, 1 Aug. '31.
Verdronkenoord 33.
Eenige kennisgeving.
Tot onze groote droefheid
overleed den le Augustus,
na een smartelijk lijden op
den Burg-Texel onze lieve
dochter
geb. Leopold,
in den ouderdom van ruim
50 jaar.
J. C. LEIJEN.
J. LEIJENEnsink.
DANKBETUIGING
aan allen die tijdens de ziekte
en na het overlijden van onzen
lieven
hunne deelneming hebben betoond.
P. BROERTJES.
A. BROERTJESBakker.
Bergen (N.H.) 3 Aug. 1931.
Gevraagd in net gezin
te Alkmaar een flinke
leeftijd ongeveer 30 jaar, P.G.. uit
Alkmaar of omgeving, tot steun
der huisvrouw en genegen allerlei
huishoudelöke bezigheden te ver
richten. Brieven letter V 35 bur
van dit blad.
gevraagd. Van 8i tot 3 uur. f5—
per week. Steijnstraat 35.
Gevraagd nette
Sollicitaties met uitvoerige in
lichtingen en referenties alsmede
opgave van diploma onder letter
IJ 37, Bureau van dit Blad.
Gevraagd
van 14-16 jaar, bijP. VANLANGEN,
Voormeer 9 D, Alkmaar.
vraagt een
Ritsevoort 35.
met mooie Kamer aangeboden in
beschaafd gezin. Prettige stand, zeer
bill(jke condities. Brieven onder let
ter W 36. Biireau van dit Blad.
njeuw gebouwd en modern inge
richt, te huur. Adres Nieuwlander-
singel 41, Alkmaar.
ALKMAAR.
van Aandeelhouders op Maandag
24 Augustus 1931, des namiddags
2 uur, in Hotel Krasnapolsky te
Amsterdam,
Aandeelhouders, die "de Vergade
ring wenschen bij te wonen, zullen
hunne aandeelen hebbern te depo-
neeren voor of op 17 Augustus e.k.
ten kantore der Vennootschap.
Alkmaar, 3 Augustus 1931.
DE DIRECTIE.
FIJNERE SCHOENREPAHATIE
MevrouwWij voorzien alle
dameshakjes met wit cellu
loid siijtplaatje.
JANSON Vrouwenstraat.
Schoenen, alleen door ons geverfd
blijven beslist goed.
Op Vrijdag 7 Augustus a.s. zal
in hst openbaar, des namiddags 3
uur (nieuwe tijd) aan het stoom-'
gemaal van den polder Heerhugo-
waard worden verkocht, een partij
eenden, welke zijn opgevangen in
de wateren van genoemden polder.
De verkoop geschiedt tegen con
tant geld.
Heerhugowaard, 1 Augustus 1931.
K. VAN LANGEN,
wnd. Dijkgraaf.
H. HOOGLAND,
Secretaris.
''Jtm 1 Sn*
Ook na opening
der flesch blijft
onze azijn beter
f dan andere, „No. 1
1 azijn inderdaad
T helder", blijft al-
T tijd waar. Als wij
dit niet zoo zeker
wisten, get.mik
ten wij geen dour-
zichtigglas.l29es-
schensluitingen
geven U daaren
boven recht op 'n
fraai sla-couvert.
„Zwevende kracht". De
krachtige, zuinige 4 cylin-
der motor van den nieuwen
Chrysler Plymouth is zwe
vend opgehangen, waar
door alle trillingen volko
men geabsorbeerd worden.
„Free-Wheeling". In zijn
prijsklasse biedt alléén de
Plymouth U deze pracht-
vinding, die het rijden ge
makkelijker maakt en een
besparing van 12 tot 20%
op olie en benzine en van
20 tot 40% op slijtage geeft.
„Gemakkelijke en ge-
ruischlooze overschake
ling". De nieuwe versnel
lingsbak maakt het mogelijk
bij snelheden van 50 tot
75 K.M. gemakkelijk en
geruischloos van de tweede
in de derde versnelling
en terug te schakelen zon-
SEDAN DE LUXE 4
Sedan 2 deurs 5 p. F 2490.-
der te debrayeeren.
„56 P.K." Geen weg is
te zwaar voor den Plymouth,
hij trekt zelfs gemakkeffjV
door mul zand, terwijl hij
in enkele oogenbiikken
een snelheid van 105 KM.
per uur en meer bereikt.
„Veiligheid". De Plymouth
biedt U de grootste veilig,
heid - hydraulische inwen-
dig-uitzettende vierwielrenv
men - stalen carrosserie,
krachtig en geruischloos.
Het dubbel doorgebogen
chassis waardoor de wa
gen een lager zwaarte
punt heeft gekregen, maakt
het rijden in den Plymouth
veiliger, terwijl het comfort
nog verhoogd wordt door
hydraulische sehokbrekers.
DEURS (6 RAMEN) GEHEEL COMPLEET F 2670-
Roadster 2-4 p. F 2570- Caferiolat 2-4 p. F 2870-
VOCR ADVERTEERDERS.
In Delft en omstreken is het
meest gelezen blad de
(80ste jaargang)
het eenige blad daar ter stede
met zoo groote oplage dat het op
een rotatiepers gedrukt moet
worden.
De Delftsche Courant is strikt
neutraal en wordt in alle krin
gen, doch vooral in die van een
koopkrachtig publiek gelezen.
2 Essex Super 6, einde 1928.
2 Citroën, 6 7 pers. 1928,
met en zonder separatie.
2 Ford Coach, 1927 en 1930.
1 B.S.A. 5 P.K. kopkl. 1930.
1 Indian Scout 1927, afn. kop.
1 F. N. Sahara 1929.
1 B.S.A. 5 P.K. zijkl. 1926.
1 A.C.E. met sportzijspan.
Friescheweg 2, Alkmaar.
Telefoon 1133.
Wegens vacantie der boden wordt
in de week van 916 Augustus
geen contributie opgehaald. In ver
band hiermede wordt den leden
verzocht deze week de contributie
voor 2 weken te betalen.
Colb. Cost. f4.90
Mantel
vanaf f3.
Japon
vanaf f 3.—
Tel. 373
Goederen
worden gehaald
en gebracht.
Dinsdag hier,
Zaterdag terug.
Hoofd-Depöt
Kleermakerij en
Reparatie-Inrichting
HOF B 43, ALKMAAR
gevraagd op flink nieuw pand,
flinke overwaarde, rente 5 proc.
kan direct geplaatst worden.
Brieven- fr. onder letter S 32
bureau van dit blad.
SPOORSTRAAT 54. TELEF. 122
METWORST
BLOEDWORST
LEVERWOKST
Per 5 ons.
f 0.50
0.40
0.30
10 pond gemalen SPEK f 1.50
5 pond VET SPEK 1.25
5 pond MAGER SPEK 1.50
5 pond RAUWE REUZEL 1.25
5 pd. GESMOLTEN REUZEL,, 1.00
5 pond DOORREGEN
VARKENSLAPPEN 1.50
5 pond VETTE LAPPEN 1.00
5 pond RAUW OSSENVET 1.75
3 pond SAUCIJZEN 1.00
3 pond VARKENSGEHAKT 1.00
1 pond OSSEN- en 1 pond
VET VARKENSGEHAKT „0 80
Beleefd aanbevelend.
De biskwiefabrikanten Verkade
hadden toffees en koek
en Sluis
d. finna Ringers had""meCweft^Ti!
verleen en van een belangrijke reductie od de
prijzen van de chocolade.
Het publiek, dai eveneens in groote eeta-
Ie was opgekomen, amuseerde zich uitstekend
in dit vooral bij den wedloop met hindernis
sen, waarbij de jongens en meisjes, de jon
gens met hoogen hoeden, de meisjes in een
wlmet eu" ParaP.lui> door opgepompte
autobinnenbanden, die aan een op stutten
steunende balk hingen, moesten kruipen
Over het algemeen was het feest, mede
«oor het vlotte verloop, veel aardiger dan het
vorig jaar.
Mevrouw Radenhuizen, die veel voorbe
eldend werk verrichtte, kan met voldoening
>o haar werk terug zien.
In Ho Mticindbericht Juli 1931
an meer werd Sfc0n1at 8fdert 1 Ja"u-
360.842,52. g d n teruS betaald
»,leSn™rSC.l"ldieS MP»
aanvang van "dit jaar
dientengevolge tot
meerderde aldus met 91.
In het tijdvak van 1 Januari—31 Juli wer
den in het'geheel uitgereikt 914 nieuwe boek
jes en ingetrokken 335, derhalve een vermeer
dering met 579 boekjes.
Het aantal in omloop zijnde boêkjes bij
den aanvang van het jaar 8086 klom aldus
tot 8665. i
Van dit aantal behooren 6633 aan perso
nen of instellingen te Alkmaar gevestigd,
1258 aan personen elders woonachtig en
774 aan schoolspaarders.
Onder de in Juli uitgereikte 139 nieuwe
boekjes zijn begrepen 5 boekjes voor jongge
borenen (op deze boekjes plaatst de Spaar
bank een eersten inleg van ƒ1.).
De lediging in den loop der maand Juli
van 347 spaarbusjes leverde een bedrag van
5615,61 aan kleine besparingen op. In het
tijdvak 1 Januari—31 Juli werden 2457
busjes ter lediging aangeboden, waarbij
bleek dat in totaal 36.994,35 was bespaard.
gegêvei^boekjes ^bedroe? YJo "iT"
*1 in omloop
ver-
MANNENKOOR „EXCELSIOR".
De Feestcommissie van bovengenoemd
Amsterdamsche mannenkoor heeft op
Aug. een reistournée georganiseerd Het
tournée wordt begonnen met een boo toch
naar Alkmaar. Aldaar zullen «enige touring
cars gereed staan die het gezelschap naar
Bergen aan Zee en omgeving zullen voeren.
Dpq middags ceeft het koor onder leid in-,
SS SfteS? OHO de Nobel een tan-
concert in den stedelijken concerttuin in het
Alkmaarder Hout.
DE ELECTRIFICATIE VAN DE
SPOORWEGEN.
De Kamer van Koophandel en Fabrieken
voor Holland» Noorderkwartier heeft ten
aanzien van de zomerdienstregeling 1931 van
de Nederlandsche Spoorwegen het navolgende
.onder de aandacht van de directie gebracht:
Eledrische tractie Amsterdam-
Haarlem—Alkmaar.
Vastgesteld dient te worden, dat deze
electrificatie, vooral door Noord-Holland
boven het IJ, met groote dankbaarheid is ont
vangen, daar er voor het verkeer in dit gebied
een niet voldoende te-prijzen ^verbetering is
ingetreden.
Ofschoon de werking van den nieuwen
dienst nog niet geheel is te overzien, wijl
deze slechts enkele maanden functioneert,
zijn er, volgens het oordeel der Kamer thans
toch wel enkele zeer in het oog springende
leemten, die voor aanvulling in aanmerking
komen.
In de eerste plaats is het wel gebleken, dat
de huidige starre uurdienst tot consequenties
leidt, die vooral voor de aansluitingen zoo
wel met de buitenlandsche als binnenlandsche
hoofdverbindingen te Amsterdam C. S., tot
meer dan lange wachttijden aanleiding geeft
Daarin verbetering te verkrijgen moge in
de eerste plaats het doel zijn. Deze verbete
ring zou volgens haar oordeel te verkrijgen
zijn, door beurtelings de treinen van Amster-
damUitgeest en HaarlemUitgeest in den
halfuursdienst door te laten loopen van en
naar Alkmaar, waardoor de wachttijd te
Amsterdam en Haarlem praCtisch niet langer
dan 30 minuten zou worden, waartegen geen
overwegende bezwaren zouden bestaan.
Het bezwaar van het veelvuldig over
stappen.
Bovendien bestaan ernstige bezwaren
tegen het, vooral op het traject Den Hehjfr—
Haarlem—Rotterdam, zoo veelvuldig nood
zakelijke overstappen, hetgeen des te meer
hinderlijk is voor reizigers met zware
bagage, die verder dan Haarlem moeten
reizen, welke hinder nog vergroot wordt
door het meestal ontbreken van een goeden
kruiersdienst, Jie te Utgeest zelfs geheel ont
breekt.
Het overstappen te Velsen op de hoofdlijn
in enkele verbindingen lijkt bovendien on
logisch, hetgeen vooral opvalt bij het reizen
met den trein, die om 13.09 uur van Alkmaar
vertrekt- en een verbinding met het Zuiden
geeft.
Waar de aansluitingen te Amsterdam en
Haarlem reeds meerdere malen aanleiding
geweest zijn tót klachten en deze steeds door
de Directie der N; S. beantwoord werden
met de bewering, dat de Noordhollandsche
spoorwegdienst moet beschouwd worden als
een lokale dienst, die te Amsterdam en Haar
lem eindigt, dient vooropgesteld te wor
den, dat ook al erkent men dit argument
toch getracht kan worden deze lokale
dienst aan te passen aan de verbindingen met
het buitenland en met die der voorname
hoofdlijnen in ons land.
Een starre halfuurdienst zal aan de meeste
bezwaren reeds tegemoet komen. Wenscht
men deze niet in te voeren, dan zal een ver
schuiving van den heeleuursdienst naar de
vertrektijden der hoofdtreinen te Amsterdam
zeker de gewenschte verbetering kunnen
brengen, die de lust tot het reizen jal be
vorderen.
In het bijzonder is nog te wijzen of^ het
ongerief, dat is ontstaan, door het vervallen
van de avondsneltreinverbinding, die voor
heen uit Amsterdam naar Den Helder be
stond, met Asd. C.S. V 21.25 die te Amster
dam aansluiting gaf op verbindingen uit het
Oosten en Zuiden en die thans alleen nog
mogelijk zijn door den trein, die om 21.59
uur uit Amsterdam C. S. vertrekt. De snel
trein, die 21.30 uur, alleen des Zondags ver»
trekt, zou o.i. ook op werkdagen moeten
loopen.
Spoorboekjes.
Vervolgens nog een opmerking over de in-
richting van de spoorboekjes, waarvan de
uitgave een monopolie van de N. S. is. Het
kleine boekje is alleen geschikt voor een be
paald traject, maar door het gemis van de aan
duiding der aansluitingen is dit in de prac-
tijk van het reizen vrijwel onoruikbaar. Het
50 cts.-boekje is te dik en bovendien niet vol
ledig, doordat de buitenlandsche aansluitin
gen niet in de binnenlandsche tabellen zijn
opgenomen. Een terugblik naar het boekje
van vóór den oorlog zai aantoonen, dat het
anders en beter kan. Toen waren er 2 uit
gaven, het 5 cents boekje voor de binnenland
sche verbindingen, waarin ook opgenomen
waren de voornaamste verbindingen met het
buitenland onderaan de tabellen, en het 15
cents-boekje, waarin de volledjge verbindin
gen met het buitenland waren opgenomen.
Buurtverkeer.
Tenslotte zou de Kamer nogeens wilten
bepleiten de invoering van buurtverkeer op
dè trajecten Alkmaar—Den Helder en Alfc
maar—Haarlem. Ongetwijfeld zal daardoor
het reizigersvervoer moeten toenemen. Het
buurtverkeer naar Den Helder zal tevens hef,
bezoek van familieleden aan de talrijke daan
in garnizoen zijnde militairen aanwakkeren.
De Kamer vertrouwt, dat U haar boven
staande opmerkingen, die worden onder
steund door de vereeniging van Vreemde
lingenverkeer te Alkmaar, wel in eraaagt
overweging zult willen nemen.