Bekwame dienstbode Verkoop Eenden. TROMPcRUEB AUTOMOBIELEN MOTOREN Hulp in de Huishouding, aankomenden bediende Algemeene Vergadering EEN SENSATIONEELE, NIEUWE Kosthuis Twee huizen Het Lederhuis!! ZIEKENHUISVERPLEGING RURiCHEEREH F 6000 Eerste Hypotheek JAN EEKEN wwffi'in' Kantoorjuffrouw. een slagersleerling N.V. „HET LANDBOUWKAHTOOR NOORD-HOLLAND", JANSON, VROUWENSTRAAT 13. Is ruim gesorteerd I N :oopt ROTTERDAM MET DE SOUPLESSE VAN EEN 8 EN DE ZUINIGHEID VAN EEN 4 CYLINDER DOOR „ZWEVENDE KRACHT" EN „FREE-WHEELING" Delftsche Courant W. TASCHE, C. DE GEUS, MARIA ELISABETH CASSA, MEVR. CRONE, Mevrouw M. R. STOMPFF, CORNELIS Fa. de WIJS BROERS Voorloopige kennisgeving Wij gaan door met verlaagde prijzen. Spercieboonen voor den inmaak 5 ct. p. p. Bessen Pracht Pruimen, eigen import, slechts 25 g. schekkerman, Koningsiraatï Schoenen Verven!!! Koffers, Reismandjes, Rugzakken, Veldflesschen, Padvindersriemen en -fluiten, Bagageriemen, Voetbalkoffers, Moderne strandtasschen, School- en Boodschappen- tasschen, Schoolétui's, Reisnécessaires, Zaktoilets, Leeren schrijfmappen, Laatste mode damestasschen- "SF IB <*>.2 llf AI ".OPGERICHT 1663 KEN NEMERSTRAATWEG 179, ALKMAAR. TEL 792 Het Bestuur van de Tennis club Advendo is voornemens OPEN WEDSTRIJDEN te houden van 13 tot 16 Augus tus op de banen van het Gem. Sportpark. Inschrijvingen aan de Heeren P. Krom, Wilhelminalaan 3 en R. Dijkhuijzen, Nassauplein 39, te Alkmaar. Single f 1,—. Doublé f 0.75. VEREENIGING ALKMAAR. Beter dan stoomen. JOHANKUHL nutsspaarbank alkmaar. Adrertentiën, voor bet nummer Tan denzelfden dag bestemd, wor den tot UITERLIJK HALF ELF UUR 's morgens aangenomen, uitgezon derd des Zaterdags. I onder fleen voorwaarde worden adressen verstrekt van adver- tenties onder letter. JjdaectecUiën ïnplaats van kaartem Met blijdschap geven wij U hier- m6de kennis van de voorspoedde geboorte van onzen Zoon RUDI. C. J. SCHMIDT. B. C. SCHMIDT- v. d. Oord. Alkmaar, 3 Aug. 1931- Heden overleed tot onze diepe droefheid onze lieve Moeder, Behuwd- en Grootmoeder, Weduwe van Mr. W. H. IKMAN VANBURCK, in den ouderdom van 78 jaar. Almelo, A. IKMAN VAN BURCK. M.M. IKMAN VAN BURCK— Ras. Heilo, S. M. M. EMMERLING Ikman van Bürck. M! A. EMMERLING en kleinkinderen. 's-Gravenhage, 1 Aug. 1931. Joh. v. Oldebarnevoldtlaan 4. Geen bezoek. De teraardebestelling zal plaats hebben Dinsdag a.s. te twaalf uur op de begraaf plaats „Zorgvlied" te Am sterdam. Eenige kennisgeving. Farn. H. J. JANSEN aan boord M. S. Baloeran zendt vrienden en ■bekenden uit SoütBampton (Eng.) groeten en een tot weerziens. Heden overleed onze lieve Moeder en Grootmoeder, geb. DREKTRAAN. Heemstede, FAM. GILL. Heerlen, R. GILL. Alkmaar1,F. A. GILL. Alkmaar, 1 Aug. '31. Verdronkenoord 33. Eenige kennisgeving. Tot onze groote droefheid overleed den le Augustus, na een smartelijk lijden op den Burg-Texel onze lieve dochter geb. Leopold, in den ouderdom van ruim 50 jaar. J. C. LEIJEN. J. LEIJENEnsink. DANKBETUIGING aan allen die tijdens de ziekte en na het overlijden van onzen lieven hunne deelneming hebben betoond. P. BROERTJES. A. BROERTJESBakker. Bergen (N.H.) 3 Aug. 1931. Gevraagd in net gezin te Alkmaar een flinke leeftijd ongeveer 30 jaar, P.G.. uit Alkmaar of omgeving, tot steun der huisvrouw en genegen allerlei huishoudelöke bezigheden te ver richten. Brieven letter V 35 bur van dit blad. gevraagd. Van 8i tot 3 uur. f5— per week. Steijnstraat 35. Gevraagd nette Sollicitaties met uitvoerige in lichtingen en referenties alsmede opgave van diploma onder letter IJ 37, Bureau van dit Blad. Gevraagd van 14-16 jaar, bijP. VANLANGEN, Voormeer 9 D, Alkmaar. vraagt een Ritsevoort 35. met mooie Kamer aangeboden in beschaafd gezin. Prettige stand, zeer bill(jke condities. Brieven onder let ter W 36. Biireau van dit Blad. njeuw gebouwd en modern inge richt, te huur. Adres Nieuwlander- singel 41, Alkmaar. ALKMAAR. van Aandeelhouders op Maandag 24 Augustus 1931, des namiddags 2 uur, in Hotel Krasnapolsky te Amsterdam, Aandeelhouders, die "de Vergade ring wenschen bij te wonen, zullen hunne aandeelen hebbern te depo- neeren voor of op 17 Augustus e.k. ten kantore der Vennootschap. Alkmaar, 3 Augustus 1931. DE DIRECTIE. FIJNERE SCHOENREPAHATIE MevrouwWij voorzien alle dameshakjes met wit cellu loid siijtplaatje. JANSON Vrouwenstraat. Schoenen, alleen door ons geverfd blijven beslist goed. Op Vrijdag 7 Augustus a.s. zal in hst openbaar, des namiddags 3 uur (nieuwe tijd) aan het stoom-' gemaal van den polder Heerhugo- waard worden verkocht, een partij eenden, welke zijn opgevangen in de wateren van genoemden polder. De verkoop geschiedt tegen con tant geld. Heerhugowaard, 1 Augustus 1931. K. VAN LANGEN, wnd. Dijkgraaf. H. HOOGLAND, Secretaris. ''Jtm 1 Sn* Ook na opening der flesch blijft onze azijn beter f dan andere, „No. 1 1 azijn inderdaad T helder", blijft al- T tijd waar. Als wij dit niet zoo zeker wisten, get.mik ten wij geen dour- zichtigglas.l29es- schensluitingen geven U daaren boven recht op 'n fraai sla-couvert. „Zwevende kracht". De krachtige, zuinige 4 cylin- der motor van den nieuwen Chrysler Plymouth is zwe vend opgehangen, waar door alle trillingen volko men geabsorbeerd worden. „Free-Wheeling". In zijn prijsklasse biedt alléén de Plymouth U deze pracht- vinding, die het rijden ge makkelijker maakt en een besparing van 12 tot 20% op olie en benzine en van 20 tot 40% op slijtage geeft. „Gemakkelijke en ge- ruischlooze overschake ling". De nieuwe versnel lingsbak maakt het mogelijk bij snelheden van 50 tot 75 K.M. gemakkelijk en geruischloos van de tweede in de derde versnelling en terug te schakelen zon- SEDAN DE LUXE 4 Sedan 2 deurs 5 p. F 2490.- der te debrayeeren. „56 P.K." Geen weg is te zwaar voor den Plymouth, hij trekt zelfs gemakkeffjV door mul zand, terwijl hij in enkele oogenbiikken een snelheid van 105 KM. per uur en meer bereikt. „Veiligheid". De Plymouth biedt U de grootste veilig, heid - hydraulische inwen- dig-uitzettende vierwielrenv men - stalen carrosserie, krachtig en geruischloos. Het dubbel doorgebogen chassis waardoor de wa gen een lager zwaarte punt heeft gekregen, maakt het rijden in den Plymouth veiliger, terwijl het comfort nog verhoogd wordt door hydraulische sehokbrekers. DEURS (6 RAMEN) GEHEEL COMPLEET F 2670- Roadster 2-4 p. F 2570- Caferiolat 2-4 p. F 2870- VOCR ADVERTEERDERS. In Delft en omstreken is het meest gelezen blad de (80ste jaargang) het eenige blad daar ter stede met zoo groote oplage dat het op een rotatiepers gedrukt moet worden. De Delftsche Courant is strikt neutraal en wordt in alle krin gen, doch vooral in die van een koopkrachtig publiek gelezen. 2 Essex Super 6, einde 1928. 2 Citroën, 6 7 pers. 1928, met en zonder separatie. 2 Ford Coach, 1927 en 1930. 1 B.S.A. 5 P.K. kopkl. 1930. 1 Indian Scout 1927, afn. kop. 1 F. N. Sahara 1929. 1 B.S.A. 5 P.K. zijkl. 1926. 1 A.C.E. met sportzijspan. Friescheweg 2, Alkmaar. Telefoon 1133. Wegens vacantie der boden wordt in de week van 916 Augustus geen contributie opgehaald. In ver band hiermede wordt den leden verzocht deze week de contributie voor 2 weken te betalen. Colb. Cost. f4.90 Mantel vanaf f3. Japon vanaf f 3.— Tel. 373 Goederen worden gehaald en gebracht. Dinsdag hier, Zaterdag terug. Hoofd-Depöt Kleermakerij en Reparatie-Inrichting HOF B 43, ALKMAAR gevraagd op flink nieuw pand, flinke overwaarde, rente 5 proc. kan direct geplaatst worden. Brieven- fr. onder letter S 32 bureau van dit blad. SPOORSTRAAT 54. TELEF. 122 METWORST BLOEDWORST LEVERWOKST Per 5 ons. f 0.50 0.40 0.30 10 pond gemalen SPEK f 1.50 5 pond VET SPEK 1.25 5 pond MAGER SPEK 1.50 5 pond RAUWE REUZEL 1.25 5 pd. GESMOLTEN REUZEL,, 1.00 5 pond DOORREGEN VARKENSLAPPEN 1.50 5 pond VETTE LAPPEN 1.00 5 pond RAUW OSSENVET 1.75 3 pond SAUCIJZEN 1.00 3 pond VARKENSGEHAKT 1.00 1 pond OSSEN- en 1 pond VET VARKENSGEHAKT „0 80 Beleefd aanbevelend. De biskwiefabrikanten Verkade hadden toffees en koek en Sluis d. finna Ringers had""meCweft^Ti! verleen en van een belangrijke reductie od de prijzen van de chocolade. Het publiek, dai eveneens in groote eeta- Ie was opgekomen, amuseerde zich uitstekend in dit vooral bij den wedloop met hindernis sen, waarbij de jongens en meisjes, de jon gens met hoogen hoeden, de meisjes in een wlmet eu" ParaP.lui> door opgepompte autobinnenbanden, die aan een op stutten steunende balk hingen, moesten kruipen Over het algemeen was het feest, mede «oor het vlotte verloop, veel aardiger dan het vorig jaar. Mevrouw Radenhuizen, die veel voorbe eldend werk verrichtte, kan met voldoening >o haar werk terug zien. In Ho Mticindbericht Juli 1931 an meer werd Sfc0n1at 8fdert 1 Ja"u- 360.842,52. g d n teruS betaald »,leSn™rSC.l"ldieS MP» aanvang van "dit jaar dientengevolge tot meerderde aldus met 91. In het tijdvak van 1 Januari—31 Juli wer den in het'geheel uitgereikt 914 nieuwe boek jes en ingetrokken 335, derhalve een vermeer dering met 579 boekjes. Het aantal in omloop zijnde boêkjes bij den aanvang van het jaar 8086 klom aldus tot 8665. i Van dit aantal behooren 6633 aan perso nen of instellingen te Alkmaar gevestigd, 1258 aan personen elders woonachtig en 774 aan schoolspaarders. Onder de in Juli uitgereikte 139 nieuwe boekjes zijn begrepen 5 boekjes voor jongge borenen (op deze boekjes plaatst de Spaar bank een eersten inleg van ƒ1.). De lediging in den loop der maand Juli van 347 spaarbusjes leverde een bedrag van 5615,61 aan kleine besparingen op. In het tijdvak 1 Januari—31 Juli werden 2457 busjes ter lediging aangeboden, waarbij bleek dat in totaal 36.994,35 was bespaard. gegêvei^boekjes ^bedroe? YJo "iT" *1 in omloop ver- MANNENKOOR „EXCELSIOR". De Feestcommissie van bovengenoemd Amsterdamsche mannenkoor heeft op Aug. een reistournée georganiseerd Het tournée wordt begonnen met een boo toch naar Alkmaar. Aldaar zullen «enige touring cars gereed staan die het gezelschap naar Bergen aan Zee en omgeving zullen voeren. Dpq middags ceeft het koor onder leid in-, SS SfteS? OHO de Nobel een tan- concert in den stedelijken concerttuin in het Alkmaarder Hout. DE ELECTRIFICATIE VAN DE SPOORWEGEN. De Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Holland» Noorderkwartier heeft ten aanzien van de zomerdienstregeling 1931 van de Nederlandsche Spoorwegen het navolgende .onder de aandacht van de directie gebracht: Eledrische tractie Amsterdam- Haarlem—Alkmaar. Vastgesteld dient te worden, dat deze electrificatie, vooral door Noord-Holland boven het IJ, met groote dankbaarheid is ont vangen, daar er voor het verkeer in dit gebied een niet voldoende te-prijzen ^verbetering is ingetreden. Ofschoon de werking van den nieuwen dienst nog niet geheel is te overzien, wijl deze slechts enkele maanden functioneert, zijn er, volgens het oordeel der Kamer thans toch wel enkele zeer in het oog springende leemten, die voor aanvulling in aanmerking komen. In de eerste plaats is het wel gebleken, dat de huidige starre uurdienst tot consequenties leidt, die vooral voor de aansluitingen zoo wel met de buitenlandsche als binnenlandsche hoofdverbindingen te Amsterdam C. S., tot meer dan lange wachttijden aanleiding geeft Daarin verbetering te verkrijgen moge in de eerste plaats het doel zijn. Deze verbete ring zou volgens haar oordeel te verkrijgen zijn, door beurtelings de treinen van Amster- damUitgeest en HaarlemUitgeest in den halfuursdienst door te laten loopen van en naar Alkmaar, waardoor de wachttijd te Amsterdam en Haarlem praCtisch niet langer dan 30 minuten zou worden, waartegen geen overwegende bezwaren zouden bestaan. Het bezwaar van het veelvuldig over stappen. Bovendien bestaan ernstige bezwaren tegen het, vooral op het traject Den Hehjfr— Haarlem—Rotterdam, zoo veelvuldig nood zakelijke overstappen, hetgeen des te meer hinderlijk is voor reizigers met zware bagage, die verder dan Haarlem moeten reizen, welke hinder nog vergroot wordt door het meestal ontbreken van een goeden kruiersdienst, Jie te Utgeest zelfs geheel ont breekt. Het overstappen te Velsen op de hoofdlijn in enkele verbindingen lijkt bovendien on logisch, hetgeen vooral opvalt bij het reizen met den trein, die om 13.09 uur van Alkmaar vertrekt- en een verbinding met het Zuiden geeft. Waar de aansluitingen te Amsterdam en Haarlem reeds meerdere malen aanleiding geweest zijn tót klachten en deze steeds door de Directie der N; S. beantwoord werden met de bewering, dat de Noordhollandsche spoorwegdienst moet beschouwd worden als een lokale dienst, die te Amsterdam en Haar lem eindigt, dient vooropgesteld te wor den, dat ook al erkent men dit argument toch getracht kan worden deze lokale dienst aan te passen aan de verbindingen met het buitenland en met die der voorname hoofdlijnen in ons land. Een starre halfuurdienst zal aan de meeste bezwaren reeds tegemoet komen. Wenscht men deze niet in te voeren, dan zal een ver schuiving van den heeleuursdienst naar de vertrektijden der hoofdtreinen te Amsterdam zeker de gewenschte verbetering kunnen brengen, die de lust tot het reizen jal be vorderen. In het bijzonder is nog te wijzen of^ het ongerief, dat is ontstaan, door het vervallen van de avondsneltreinverbinding, die voor heen uit Amsterdam naar Den Helder be stond, met Asd. C.S. V 21.25 die te Amster dam aansluiting gaf op verbindingen uit het Oosten en Zuiden en die thans alleen nog mogelijk zijn door den trein, die om 21.59 uur uit Amsterdam C. S. vertrekt. De snel trein, die 21.30 uur, alleen des Zondags ver» trekt, zou o.i. ook op werkdagen moeten loopen. Spoorboekjes. Vervolgens nog een opmerking over de in- richting van de spoorboekjes, waarvan de uitgave een monopolie van de N. S. is. Het kleine boekje is alleen geschikt voor een be paald traject, maar door het gemis van de aan duiding der aansluitingen is dit in de prac- tijk van het reizen vrijwel onoruikbaar. Het 50 cts.-boekje is te dik en bovendien niet vol ledig, doordat de buitenlandsche aansluitin gen niet in de binnenlandsche tabellen zijn opgenomen. Een terugblik naar het boekje van vóór den oorlog zai aantoonen, dat het anders en beter kan. Toen waren er 2 uit gaven, het 5 cents boekje voor de binnenland sche verbindingen, waarin ook opgenomen waren de voornaamste verbindingen met het buitenland onderaan de tabellen, en het 15 cents-boekje, waarin de volledjge verbindin gen met het buitenland waren opgenomen. Buurtverkeer. Tenslotte zou de Kamer nogeens wilten bepleiten de invoering van buurtverkeer op dè trajecten Alkmaar—Den Helder en Alfc maar—Haarlem. Ongetwijfeld zal daardoor het reizigersvervoer moeten toenemen. Het buurtverkeer naar Den Helder zal tevens hef, bezoek van familieleden aan de talrijke daan in garnizoen zijnde militairen aanwakkeren. De Kamer vertrouwt, dat U haar boven staande opmerkingen, die worden onder steund door de vereeniging van Vreemde lingenverkeer te Alkmaar, wel in eraaagt overweging zult willen nemen.

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1931 | | pagina 3