Mkmaarsche Courant. KERMIS 1931. Honderd drie en dertigsle Jaargang. f°ZÏÏr »S M. (Uitsluitend K.R.O.) 8 315 bramofoonpl. 10.-1130 Oranto- op DAROL FARQUHAR's NACHTWANDELING. SCHOUWBURG 'T GULDEN VLIES. Geld speelt geen rol 1931. No. 198 w„ai»<lag 24 Aiiyusius Jiadimieuws Dinsdag 25 Augustus. ,m 1875 M (Uitsluitend A.V.R.O Gramofoonpl. 10.-10.15 Mor- 801'inV 10 15—10.30 Gramofoonplaten. genv>'i]d'.nf_ i' q w f. Rens: Plaatsen en l0JLen van bloem- en bladplanten. 11.- \flScert. Mej. Rie Hj V Ree de. mezzo-sopraan. J. W. Brumng, te >^12'AVRoAt Jol^Haes- PnC?n«r°0r2l^4-' Concert A.V R.O, Siet S'êraiLonpl. 4.-5.- Kinderuur. 5 -5.40 Zang door Hélène Lanvin. S.40 L6 15 Concert. Kovacs Lajos en ,zljn orkes 6 15—6.45 Onderwijsfonds voor de Binnen- vaart 6 45—7-15 Kovacs Lajos en zijn Stat 7 15-7.45 j. J. Wette: te Sporttas- scherij vroeger en thans.7,45-8,15 Kamer muziek. Helmann-Trio. 8.15—9.30 uonceu G Weynschenk—Hogenbirk, sopraan. H. Viskil tenor W. Keyser, bariton, het iA V R.O. orkest. 9.30-10- Rf^Znl- „Het Letterkundig Trio" van J. A3nno s hees. 10.-10.15 N.euwsber.10.MM1 Concert. Omroeporkest. 11—12— ura i r 1 o,o 10Godsdienstig half- ÏÏTSilSi O-? door „et K R. O-Trio 1.45—2— Gramofoonpl. 2—3 Vrouwenuurtje. 3 -3.30 GramofoonpL 4.- 5— Gramofoonpl. 5—7— Co:ncert. K. K. O Kunst-Ensemble. 7—7.30 A. Tervooren. „Joegoslavië". 7 30-7.45 Poliheber. 7.45- F Nteveen van Dykum. Ca. Nieiwsber' li. iz. üramofoonplaten. 10 35 Morgenwijding. 12 20 Orgelspel door E. O'Henry 1 20 Or- 2.25-2.50 Gramofoonpl 4 20 Concert. Nancie Phillips, viool. Mabèl Rut- funl!eP1Jn2004n° Orkest(;oncert' 535 Kinder- 7-Znnal p-muziek- 635 Berichten 7 20 Lwmtt UA r n°r ^0ye en Dale Smith. eert OrS'M T?ram0f00npl- 8 20 Con" ceri. urKest. M. Thomas, sopraan P lones Marechal, ceHo. io._ Berichten' Dansmtuttt 10'2° U™e' m£Z'ii.»Radi°-Paris", 1725 M. 8.05 Gra- mofoonp aten. 12.50 Gramofoonpl. 1.25 Gra- nnJra 6 50 Gramofoonpl. 8.20 „Butter- mofoofplaten). CCmi' (Opgen0m€n ^ra" Langenberg, 473 M. 7.25-8.20 Gramo- n^rV^35-!2'05 Gramofoonplaten 12.30—LIGramofoonpl. 1.25—2.50 Or kestconcert. 5.20—6.20 Concert. 8^09.50 Concert. Orkest en vocale solisten. Kutundborg, U53 M. 12.25-2.20 Orkest concert. 3.30—3.50 Declamatie. 3.50—5.10 Orkestconcert. 7.20-8.35 Uit Salzburg; De Tooverfluit van W. A. Mozart. 8 55—10.20 Vervolg „De Tooverf.'uit". 10.40—11.10 Trio-concert. 11.10-12.50 Dansmuziek. Brussel, 508.5 en 338.2 M. 508.5 M.: 5.20 Orkestconcert. 6.50 Gramofoonpl. 8.20 Gra mofoonpl. 9.20 Orkestconcert en zang. 338.2 M.: 5.20 Orkestconcert. 6.50 Gramofoonpl. 8.20 Orkestconcert en zang. Zeesen, 1635 M. 7—7.50 Gramofoonpl. 10.3010.55 Schooluitzending. 10.55 12.20 Berichten. 12.25 Schooluitzending. 12.501.15 Gramofoonpl. 1.15—2.20 Be richten. 2.203.20 Gramofoonplaten. 3.20 4.20 Lezing. 4.20—5.20 Concert. 5.20—8.20 Lezingen. 8.20 Dansmuziek. 10.20 Lezing en berichten. Vervolgens Zigeunermuziek uit Boedapest. „Niets is zoo leutig, fraai en frisch Als Vlaamsche boerenkermis Jawel, dat zong de Vlaamsche zanger Indertijd Maar, wanneer deze zanger de Alkmaarsche kermis gekend had, zou hij daarover zijn hart hebben uitgestort Want de Alkmaarsche kermis is en blijft gezellig, is leutig, is een en al vroolijk- heid. Zaterdagmiddag hebben de verschil lende inrichtingen haar poorten geopend en straks, na ruim een week, zal alles weer verdwijnen. Alles is slechts tijde lijk, maar het „tijdelijke" zal deze week dan tóch een zeer belangrijke rol vervul len. Dagen achter en zal men de tjingel- tjangels kunnen ftbbren, avonden ach tereen zullen de café's, dancings, caba rets vol zitten met kermisvierende men schen Er zal vroolijkheid zijn en voor een wijle zal men de zorgelijke tijden van thans vergeten. o Zaterdagavond. Terwij! wij ons naar de stad begaven, viel het ons op, dat het publiek reeds in zoo grooten getale op trok ter kermis Van de richting Heiloo, uit Bergen en Oudorp, overal kwamen de kermisliefhebbers vandaan en zoch ten de Nieuwesloot en wijde omgeving Of,6 gingen naar de dancings en dergelijke inrichtingen. Natuurlijk was daarbij veel aantrekkelijks. De groote dancing Concordia op de Laat is ook nu weer met de uitstekende dansvloer een ware atttractie voor de danslustigen vooral ook door de eerste kwaliteit dansmuziek. Er is een band van vier personen die zich „Miclcey Mouse" heeft genoemd en staat onder leiding van den heer Molema. De schit terende muziek die deze Band voor de dansenden ten gelroore brengt, zal zeker ai emeen worden gewaardeerd Afwisse ling biedt het groote orgel, dat steeds de gang er in houdt. Over belangstelling zal Concordia in de komende week stellig niet te klagen hebben. Café Populair heeft voor een zeer in teressant cabaretprogramma gezorgd, 't Zal deze week wel blijken, dat de keuze der artisten heel gelukkig is ge weest. Als conferencier en chansonnier treedt op de algemeen bekende Joop .Vana enzijn succes is groot Maar niet minder is dit van de Lloyd Sisters, een ZeuiMetaa 28 i Naar het Engelsch van BERTA RUCK door Mr. G. KELLER. HOOFDSTUK XVIII. Een onvergetelijk feest. Dit wordt bepaald een goddelijke avond, bad Sheila tot zichzelve gezegd. Het is mijn serste galamaaltijd in een deftig Zwitsersch hotel. Die lieve Amerikaansche dame neemt mij onder haar hoede, een eerste rangs orkest zal zich laten hooren en er komen allerlei aardige menschen dansen. Wat kan ik nu nog meer verlangen? Ja, kom maar binnen! aldus onderbrak zij haar gedachten, toen er aan de deur werd geklopt. Het was het kamermeisje Ermyntrude, dat kwam vragen of de „gnadige Frau" ook iets verlangde. Kon zij haar misschien helpen bij net verkleeden? Moest ze die japon uit de kast nemen? O, wat een smaakvol costuum! De japon, welke zij voor het feest had uit gekozen, was een niemandalletje van groene 'jde met geplisseerden rok en het costuum et zpn uitstekend snit stond haar keurig, tl, -i .maar, wat is dat prachtig! riep tT! mJ>,toen z'i met haar geheel in het zwart gek 1 eede gastvrouw de feestelijk ver- vor>rC|Zaa binnentrad. De groote zaal was die avondfeest omgetooverd tot een geroutineerd dames-duo, dat met leuke vroolijke liederen een stemming brengt die aan vroolijkheid niets te wen- schen overlaat. De moderne refreinen worden op verzoek der artisten gaarne medegezongen. Zij brengen een goed kermisprogramma. Wie van artistiek uitgevoerde muziek nummers houdt mae niet verzuimen in de Earseboom het ensemble Melchert Schuurman te gaan hooren, want het trio brengt op temperamentvolle wijze de meest moderne nummers ten gehoo- re. Het spel van Melchert Schuurman is afdoende bekend. Nico Snel ontwikkelt zich meer en meer tot een bijzonder- jazz-pianist, die ook op zijn Italiaansche accordeon de tango's vol schwung speelt. De cellist sluit zich goed bij de anderen aan. Het Wapen van Haarïeir van den heer Kerssens aan de Nieuwesloot brengt een zeer uitgebreid cabaretgezelschap, n.1 Krabs vroolijke kameraden, een accor deonensemble met Leo Peelen als confe rencier en humorist en Willy Keizer als soubrette. Het talrijke publiek juichte de artisten telkenmaal toe. Ook de marim baspeler (een bijzonder soort xylophoon had veel succes en het geheele ensemble bleek uitstekend in staat het publiek kostel ijl' te amuseeren. De Dancing Harmonie is ook nu weer door zijn fraaie inrichting en de beken de band onder leiding van den heer Courant uit Amsterdam het middelpunt voor hen, die van een uiterst gezellige dancing houden. De band handhaaft hare reputatie op bijzondere wijze en de stemming is er juist zooals het op een vroolijken kermisavond behoort te zijn. Voor velen zal de dancing Harmonie een groote atttractie zijn. Tenslotte kwamen we terecht in Cen tral. Daar voerde Herman Diederichs den scepter. Hij heeft deze keer een uit stekend gezelschap meegebracht, dat blijkbaar zonder de minste moeite zelfs den ergsten Nurks in een luimige stem ming brengt. Wij hebben niet een volledig program ma kunnen zien, maar het deel, dat we zagen was zeer goed. Piet Leenhouts een oude bekende i3 nogal de man, die de lachspieren van de bezoekers aan onzichtbare touwtjes heeft en daar voortdurend aan trekt, zoodat de zaal siddert van den lach. Pauline Hervé weet natuurlijk heel go hoe ze doen moet, om haar publiek in de goede stem- paleis van kleur en licht. Alle acht groote lusters werden door spiegels weerkaatst zoo dat het er wel acht en twintig leken, en de overal aangebrachte bloemguirlandes gaven aan het geheel een schitterenden aanblik Mag men het Sheila euvel duiden, dat zij met open mond alles aanstaarde: zij was eerst twee en twintig en had nog bitter wei nig van de wereld gezien! En dan de muziek! Sheila gevoelde zich als overvallen door een stortvloed van tonen, toen het orkest, dat in een uniform hetwelk aan tooneelhuzaren deed denken op een achter groen schuilgaand po dium had plaats genomen, plotseling een meesleepenae Weener wals inzette. En zij speelden met een vuur en geestdrift alsof een of andere helsche geest ze aanvoerde! Hun tafel was, evenals die der andere gas ten, versierd met een overdaad van versche bloemen, hoewel het in het hartje van Januari was. Groote ruikers van gele afrikaantjes en roze anjelieren, waarvan het geel zich geestig paarde aan het roze, prijkten op de tafel. De geur der anjelieren, welke door de warmte uit de bloemen opsteeg, mengde zich met de parfums, die Parijs zoo overvloedig over heel de wereld verspreidt, met de reuk van 't blan ketsel, waarvan zoovele vrouwen met voor liefde'gebruik maken, het bouquet der wijnen, de lucht van de kostelijke spijzen en de ware rumsaus der omeletten, welke een „spécialité de la maison" waren. Ik zou graag zien, dat u daar ging zit ten juffrouw Curtis, mag ik u even in het oor fluisteren, dat u in dat groene costuumpje de meest verleidelijke figuur van al de aan wezigen is? Gelukkig heb ik de hand kunnen leggen op een paar jongelui, die zich uw ge zelschap waardig zullen betopnen. Ah, daar ming te brengen. Vooral haar revue „Hoe vinden ze dat in Alkmaar?" viel in den smaak, evenals haar levensliedjes En dan was er Antonini, die met zijn pop Ninio ontzettend veel succe- had Een merkwaardige pop, die de zaal rond kijkt en al spoedig een aardig meisje ontdekt en dan alles vergeet! Zóó wordt deze pop vastgehouden door een paar bruine kijkertjes. Over Herman Diederichs zelf behoe ven we eigenlijk niet te schrijven Hij kent het Alkmaarsche publiek mis schien beter dan elk ander artist en daarvan maakt hij handig gebruik' Hij zingt, hij babbelt, hijEnfin, hij'is de spil, waar alles om draait. En hij is het vooral, die de menschen naar Central doet trekken. We mogen den pianist Pierre Blauw niet vergeten te noemen. Deze bekende pianist is hier juist op zijn plaats en onvermoeid jubelt hij op de piano, nu eens begeleidend, dan weer eigen com posities spelende, of populaire potpour ri's door de zaal slingerende. Zoodat Central weer het centrale punt der kermis is geworden. Op het kermisterrein. Op de kermis zelf vvas het Zaterdag en Zondag al een gezellige drukte. Het is traditie, dat het op de Alkmaar sche kermis regent ,maar hoewel wij de geheele week niet over gebrek aan water te klagen gehad hebben, is het tijdens de uren, dat de kermis het drukst bezocht was wonder boven wonder droog gebleven. Vandaar, dat zoovelen weer eens prettig gedwaald hebben langs kramen en tenten, langs dat heele won dere wereldje van Izeildoek en hout, dat wereldje van den schijn, waar spiegel glas en klatergoud de armoede van het geheel niet altijd kunnen bedekken. Er is een schiettent en toen wij er voor stonden hebben wij ons verwonderd afgevraagd: zijn wij werkelijk ouder ge worden? Want dezelfde trommelslager komt er nog in actie, die ook in onze jon gensjaren bij een gelukkig schot reeds zijn roffels deed hooren, dezelfde leeuw spert er nog zijn wijden bek open en slechts het zilveren balletje ontbreekt, dat vroeger door een waterstraaltje naar boven gedreven werd en zoo voortdurend in beweging was, dat het raken daarvan een extra belooning van den schutter be- teekendc. Er zijn prijsbommen werpende vlieg tuigjes en helderziende dan es, zooge naamde Minerva's, die de waarheid voorspellen, maar zij hadden tot dusver nog niet veel te doen, waarschijnlijk omdat men in dezen malaisetijd maar al te goed zelf weet hoe treurig in waarheid vei er omstandigheden zijn. Palingtentjes en lekkerskramen maak ten reeds goede zaken, de kleuters ston den in stomme bewondering voor de stalletjes waar dansende Mickey's Mous en echte kermistoeters verkocht worden en enkele „krachtmenschen" hielden met krom getrokken vingers krampach tig de aan een inductieklos verbonden geleiders vast, sloegen met breeden armzwaai op den kop van wijlen Jut of lieten hun bloed onderzoeken bij een tentje waar men door de warmte der handen een gekleurde vloeistof spiraal- voimig naar boven kan zien stijgen. In de Principestraat, die officieel Sint Laurensstraat gedoopt is, staan nog enkele ondernemingen, waar in dezen tijd van mechaniseering nog de één- paardekracht als energiebron gebruikt wordt. Eigenlijk zijn er meer paardenkrach ten want het is een hippodröme en een soort carousselbaan waar kleine paar tjes in een sukkeldrafje houten wagen tjes over rails trekken en waar het de grootste attractie voor de jeugd is, dat de berijder zelf mag sturen. Te sturen valt er intusschen niet veel, niet alleen omdat de leidsels aan het lederwerk van den rug en niet aan het gebit vast gemaakt zijn, maar ook omdat een paard, dat dag aan dag in een cirkeltje loopt den weg wel kan vinden zonder gestuurd te worden. In dezen tijd van ijzeren paarden krachten is de medewerking van levende dieren eenifszins misnlaatst al is het best mogelijk dat de paardjes na eiken rit voldoenden tijd krijgen om weer op adem te komen. Hetzelfde bezwaar hebben wij tegen de vertooningen met witte muizen, zoo als er een paar in de Doorbraak te be- hebben we er al een. Mag ik u voorstellen graaf Zij noemde een naam, dien Sheila niet ver stond. Maar opkijkende van haar met bloe men getooide tafel zag zij een jongen Franschman voor zich staan, bruin van tint maar met blauwe oogen, slank, militair van houding doch in keurige avondkleedij, die een buiging voor haar maakte. Hij zette zich rechts van haar. Links van haar stond een nog ledige stoel. Er werd dus nog een heer verwacht. Maar wie? Nu, we zullen maar niet wachten. Hij is laat, doch hij heeft vooruit gezegd, dat dit kon gebeuren, verklaarde mevrouw Power tusschen de opwindende muziek, het geroeze moes der stemmen om hem heen, de bestellin gen aan de kellners, die onvermoeid tusschen de tafels heen en weer liepen, naar en van de buffetten en naar en van hooge stapels bor- de. Sheila was vol bewondering voor die heen en weer dravende bedienden, die wel de wen- schen der gasten schenen te raden. Maav haar gastvrouw scheen van andere gedachten te zijn. Neen maar, merkte zij ontstemd op, hoe koipt het dat de bediening zoo deerlijk in de war is? Ik vind het ergerlijk. Ze hebben be haald hun gedachten ergens anders S'een, ik heb jou niet nooaig, aldus tot een vreemden kellner, die naast haar verscheen, een blonde jongen met een paar verschrikte oogen, blijkbaar een nieuweling, die als nood hulp voor dezen avond was aangenomen, mat de maïtre d'hotel komen. Ik zal hem roepen, madame. Het duurde maar enkele oogenblikken voor de Italiaansche maïtre d'hotel, zwart, vlug en gejaagd, zich bij haar vervoegde, na ai kijken zijn. Door in trommeltjes rond te loopen, brengen deze diertjes molentjes, poppetjes, draaibankjes en platte schij ven in beweging en het zieligste zijn ze ker de beestjes die noodgedwongen op het draaiend rad moeten meedraven en geen kans krijgen daarvan te ontsnap pen. Wanneer dergelijke vertooningen meer geweerd werden zou er wellicht spoedig een eind aan gemaakt worden, wat zeker te hopen zou zijn voor een tweetal eekhoorntjes welke boschdier tjes, die zeer slecht tegen vrijheidsbe- rooving kunnen, hier ook ten vermake van de opgeschoten jeugd in een klein trommelwieletje moeten ronddraven. Dan maakt een tentje als het daar naast staande waarin een „aapmeisje" tentoongesteld wordt een heel wat pret tiger indruk. Niet dat wij tegen de opsluiting en vertooning van „aapmeisjes" zijn, wij zouden ze het liefst ook maar zoo spoe dig mogelijk vrijlaten in de onbekende bosschen waar ze thuis hooren, maar men weet, dat de Nederlandsche wetge ver op het punt van vrijheidsberooving van menschen niet gemakkelijk is en be grijpt dus, dat het aapmeisje" niet wil loos aan de genade van haar exploitan ten is overgeleverd. In dit tentje treft men een helderzien de juffrouw aan, die met den rug naar het publiek precies kan raden hoeveel knoopen de een of andere mijnheer aan zijn overjas heeft of hoeveel vingers een der bezoekers in de lucht steekt. Het is werkelijk myraculeus, maar de vertoo ning wordt nog spannender als het doek voor het „aapmeisje" wordt weggetrok ken en er een bruin wezentje verschijnt met roode lippen en witte oogen, waar van niets anders dan het hoofd en de handen te zien zijn, dat een haarbos heeft, die aan uitgeplozen touwwerk doet denken en zachtjes brult als zij voor het publiek te kijk gesteld wordt. Wij zijn helaas vergeten uit welk warm werelddeel zij volgens de explicatrice af komstig is, maar er schijnen van dit soort nog maar enkele zeldzame exem plaren te bestaan zoodat wij uit etno- graphisch oogpunt iedereen kunnen aan raden daar eens een kijkje te nemen. Op de groote glijbaan op het zieken huisterrein was het den eersten avond al stampvol. Er wordt gezellig gedanst. Men amuseert zich met Bier, Weib und Musik, velen volbrengen zonder onge lukken den moeilijken tocht door aller lei heen en weer schuddende gangetjes en van de hooge glijbaan komen onop houdelijk jongens en meisjes, mannen en vrouwen in vliegende vaart naar be neden, om daar, tot vermaak van de toeschouwers, op een golvenden looper terecht te komen, die de slachtoffers met de beenen of met het hoofd omhoog in de armen van hulpvaardige knechten werpt. Gevallen vrouwen worden hier bij dozijnen tegelijk weer opgericht en de situatie is heelemaal niet treurig omdat er een vroolijke, uitgelaten kermisgeest heerscht. Het vroolijke rad heeft ook dit jaar weer de groote belangstelling en de toe schouwers kunnen zich geen prettiger voorstelling ivenschen dan een paar ma trozen, die door een meisje innig om strengeld worden en aan wier uitgesto ken voeten vier andere meisjes zich moeten vasthouden totdat het heele zaakje door de middelpuntvliedende kracht van de schijf afgeslingerd wordt. Zoo nu en dan wordt er een voetbal wedstrijd gehouden waarbij de deelne mers, die in galop over het rad draven, naar een opgehangen bal moeten trap pen en natuurlijk meer elkaar dan den bal raken. Vallen beteekent onherroepe lijk weggeslingerd worden en reeksen jongemeisjes worden onder oorverdoo- vend gegil in zulke dichte kluwens van de schijf afgeworpen, dat men zich er nog het meest over verbaast, dat zij stuk voor stuk zonder ongelukken weer op hun beenen terecht komen. Het publiek geniet ten volle van deze sensatie evenals van het autoiijden, de eenige gelegenheid waar men een mo torrijtuig mag besturen zonder in het bezit te zijn van een geldig rijbewijs. Het valt niet te verwonderen, dat ervaren chauffeurs hier nog met moeilijkheden te kampen hebben want de stuurinrich ting zit vol verrassingen en de wagen gaat zoo nu en dan achteruit inplaats van vooruit met het natuurlijke gevolg, dat er ernstige verkeersstagnaties ont- zijn aandacht gewijd te hebben aan éen aan grenzende tafel. Dit was de eenige nog onbe zette tafel en ze trok ieders aandacht. Maar die tafel was de belangstelling ook wel waard. Ze stond in het meest in het oog vallende deel der zaal. Alle tafels, die in de buurt er van stonden, waren een eindje terug geschoven, alsof ze ander aan de tafel van het te verwachten hooge personage in den weg zouden staan. De tafel was ook anders gedekt en getooid. De versierselen waren als het ware in pyramidevorm aangebracht Daarbij was al wat rose was weggelaten en men miste er dus de anjelieren op. Krachtens bijzondere bevelen was deze tafel uitsluitend versierd met goud en geel. Het glaswerk was van iriseerend Venetiaansch glas. Midden op de tafel verhief zich een pièce de milieu van Rosenthal-porcelein, voorstellende een dans van naakte nymfen en ruigharige satyrs, die twee voet boven het tafelzilver een schotel omhoog hielden, beladen met ana nassen, goudgele mandarijnen, sappige don kerblauwe druiven, donzige perziken. Naast den koelemmer met de champagne met de champagne lag een ruiker van donker getipte theerozen en slingers van bloemen, samenge bonden door vergulde linten, hingen van de tafel tot den vloer. Achter twee ledige stoelen, welke voor deze zoo rijk versierde tafel ston den, hadden twee, nu en dan ook drie kellners ost gevat, die met schichtige blikken rond- ken en nu en dan elkander iets toefluister den. Telkens kwam de maïtre d'hotel weer eens kijken om nog nader orders te geven Allen schenen vol angstige verwachting de komende gebeurtenissen tegemoet te zien. Zelfs de altijd nog wat verbijsterde Sheila merkte dit stille scel op en zij vroeg zich af; staan, waarby soms vijf of zes auto's tegelijk op elkaar botsen gelul kisr met geen ander gevolg dan dut de hopeloos manouvreerende bestuurdsters en be stuurders door een deskundigen helrier weer in het goede spoor worden gehol pen. Hier vooral komt het door de ang stige gezichten der slachtoffers tot groo te vreugde bij alle toeschouwers en dit is inderdaad een der kermisattracties die wij elk jaar met genoegen weer in Alkmaar terug zien. Daartoe behoort natuurlijk ook de stoomcaroussel want een kermis zon der dit paleisje van beelden, beschilder de doeken en spiegelglas zou niet tot zijn recht komen. Het zware mechanische orgel brengt aldra de gewenschte stem ming en de vrouwelijke en mannelijke jeugd voelt zich hier meer dan elders tot elkaar aangetrokken en krijgt daarbij door een aardig Band nog gelegenheid voor een dansje. Op het ziekenhuisterrein is ook voor de kleuters gezorgd en een locomotiefje met een paar gecapitionneerde wagens, dat het midden houdt tusschen een zandtreintje en een ouderwetschen boe mel, rijdt in een kalm gangetje in het rond en gaat zelfs door een echten tun nel, die bij de meer bereisde passagiers vage herinneringen aan Zwitserland op wekt. De luchtschommels en zweefmolen ontbreken natuurlijk niet en er is zelfs nog een inrichting, die jaren geleden, naar wij ons meenen te herinneren, voor het eerst op een Parijsche tentoonstel ling te zien was. Een viertal schuitjes gaan ditmaal niet horizontaal, maar verticaal in de rondte en de inzittenden kunnen boven in de lucht van een prach tig kermispanorama genieten. De can- terpillar waarom het ding zoo'n bar- baarschen naam moet dragen is ons nog niet recht duidelijk trekt weer heel wat bezoekers. Vliegensvlug gaan de wagentjes over berg en dal en de vroo lijkheid stijgt ten top als alles door het rupsvormige doek met den mantel der liefde bedekt wordt en de kermisvrijers gelegenheid krijgen hun meisjes iets af handig te maken waarvan wij alleen kunnen zeggen, dat het iets onstoffelijks is en dat het blijkbaar nog lekkerder smaakt dan de oliebollen en roomsoezen, welker geur den bezoekers bij de nade ring van het kermisterrein reeds tege moet waait. Voor de jeugd is er nog een fietscar- rousseletje en zijn er een tweetal draai molens, waarvan vooral de paarden zoo dicht bezet zijn, dat menige kleuter geen kans krijgt er een machtig te worden. Een landgenoot van ex-koning Alphon- so heeft de goede gedachte gehad zijn ezeltje maar thuis te laten en zijn Spaan- sche potten, die werkelijk heel aardig zijn, in een tentje te koop te bieden. De zuiderling, die ze op de Laat tentoonge steld heeft en blijkbaar goede zaken maakt, behoeft niet in het Spaansch of het Esperanto te worden toegesproken, daar hij met het Hollandsch en vooral met het Hollandsche geld heel aardig op de hoogte blijkt te wezen De beignetkramen op de Mient zullen deze week na de schouwburgvoorstel lingen wel de meeste bezoekers trekken. Het is er gezellig, de traditioneele pof fertjes en wafels laten zch vooral des avonds goed smaken en wie na een be zoek aan schouwburg en beignetkraam nog een stevige gerookte Hollandsche paling koopt, zal thuis gekomen onge twijfeld met ,;enoegen aan zijn kermis- uitstapje terugdenken. In de schouwburg 't Gulden Vlies heeft het gezelschap van het Centraal Theater te Amsterdam onder leiding van Louis de Bree een opvoering gegeven van het blijspel „Geld speelt geen rol en dat het ditmaal de 126st« voorstelling was, is het beste bewijs hoezeei dit stuk bij het groote publiek in den smaak valt. Het is dan ook alleraardigst al draagt het, evenals helaas zoo vele hier vertoonde blij spelen zeer duidelijk het cachet van het land van herkomst. De oude kapitein was een rasechte gepen- sionneerde gardeofficier, die eenmaal in het keizerlijke leger een wezen van hoogere orde moet geweest zijn, of zich althans verbeeld heeft dat hij dat was. Zijn geheele familie i 1 i voor wie wordt toch al die rompslomp ge maakt? Zij zag hoe een gezelschap van vier vreemdelingen uit een ander hotel de zaal binnenkwamen en haastig trachtten een plaats in de volle zaal te krijgen, ten slotte op de ledige tafel afstevenden doch vrijwel weggespoeierd werden door de kellners, die er de wacht bij betrokken hadden. Zij waren dus in ieder geval niet de uitver korenen. Het is toch wel vermakelijk, dacht Sheila, af te wachten welk hooggeplaatst personnage recht zal hebben aan die tafel plaats te nemen. Maar ik ben eigenlijk nog nieuwsgieriger te weten te komen, wie de andere heer zal zijn, die met ons aan zal zitten. Haar buurman, de Fransche graaf, stoor de haar in haar overpeinzingen: Juffrouw Curtis (wat weten vreemdelingen toch altijd prachtig onze namen te onthouden, terwijl' wij er soms in weken nog niet achter komen, hoe zij toch eigenlijk heeten, dacht zii), ik meen u vanmorgen ook bij' de ijifeaan te heb ben gezien? Ja, antwoordde Sheila, ik heb er ook een kijkje genomen. Het was toch wel een aardige voorstel ling, vond u niet? Bevalt u deze plaats? Vindt u den winter niet er guur? Heeft u ook niet in den indruk, dat hier nog al wat onweders zijn? O, ik vind het hier kostelijk mooi Ik wil maar zeggen, dat ik het hier zeer goed vindt, haastte Sheila zich te verbeteren, zich herinnerend dat zij hier de rol speelde van een welgestelde habitué, die zich vermeit in het rhythme van het uitstekende orkest, ter wijl zij niet van de keurig toebereide forel Ze waren nu tot de visch gekomen. (Wordt vervolgdJ

Kranten Regionaal Archief Alkmaar

Alkmaarsche Courant | 1931 | | pagina 5